Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:15

The Zep Man

🏴‍☠️

pjot1 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:58:
Ik krijg weer een beetje de kriebels van de plannen voor volgend jaar. Huurtoeslag omhoog, hebben mensen met een koophuis niks aan. Zorgtoeslag omhoog, hebben mensen die nét teveel verdienen niks aan. Kindgebonden budget, hebben mensen zonder kinderen niks aan. Weer wordt de grote groep mensen die net teveel verdienen voor toeslagen benadeeld. Brandstof duurder maken, mensen worden verplicht naar hun werk te gaan, ov wordt ook duurder dus weer mensen op kosten jagen. Alcohol en tabak duurder, waarom worden de gezonde dingen niet goedkoper?
Een algemene trend:
• Van alles gaat de prijs omhoog voor iedereen.
• Sommige zaken worden via toeslagen gecompenseerd voor sommigen.

Het nettoresultaat is dat een grote groep die je al noemt (bestaande uit verdient te veel voor toeslagen, koophuis, geen kinderen) er alsnog op achteruit gaat. Daar zitten veel middeninkomens tussen die op andere gebieden gaan besparen.

Nu is het wel zo dat je met een koophuis waarschijnlijk beter zit dan met huur. Je betaalt voor hetzelfde huis in hypotheek minder dan met huur en wat je betaalt aan hypotheek gaat nooit omhoog als je de juiste keuzes hebt gemaakt. Effectief werkt inflatie met een koophuis voor je, want je betaalt over tijd minder aan waarde (omdat hetzelfde geldbedrag dat je maandelijks betaalt minder waard wordt). Dit in tegenstelling tot huur, die voor velen met zoveel verhoogd wordt als waar de huurbaas mee weg kan komen.

Hetzelfde met het niet hebben van kinderen. Daardoor heb je ook minder kosten, en komt de klap minder hard aan.

Het zijn nog steeds klappen, en degenen die net te veel verdienen voor toeslagen gaan die het hardst voelen.

[ Voor 7% gewijzigd door The Zep Man op 01-09-2023 10:18 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-09 20:08
Ik heb nu een mooi voorbeeld:
Mijn zus en haar zwager. Beiden een prima baan, een typisch middeninkomen.

Hun oudste dochter doet een sport opleiding (middelbare school), maar tegenwoordig hebben ze moeite on de eindjes aan elkaar te knopen. Huis wat ze niet comfortabel durven te verwarmen sinds de prijzen enorm omhoog geschoten zijn, etc.

Ik spring als (redelijk) rijke suikertante met alle liefde bij zodat mijn nichtje niks te kort komt.
Maar dat het uberhaupt nodig is, WTF Nederland.

Als tante zou ik haar luxe dingen moeten geven zoals die dure jurk die ze zo graag wilt hebben.
Niet de standaard uitgaven.............

[ Voor 14% gewijzigd door hackerhater op 01-09-2023 10:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:01
Uniciteit schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 19:03:
Fair punt, maar je moet wel meenemen dat in een gemiddeld huishouden met kinderen één van de twee ouders meestal part-time werkt.
En daarmee is de circel van dit draadje weer rond: door al deze 'reparaties' neemt de marginale belastingdruk voor hoogopgeleiden met (jonge) kinderen rond 35k-70k dusdanig toe dat minder werken vrijwel 'gratis' is. Duurdere benzine, kinderopvang, hogere toeslagen, etc. alles werkt in het nadeel van mensen die meer uren maken.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:55

Lordy79

Vastberaden

hoevenpe schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:38:
[...]
L. alles werkt in het nadeel van mensen die meer uren maken.
En dan durven te vragen van de Nederlander om meer uren te gaan werken. :')

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-09 10:33
hoevenpe schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:38:
[...]

En daarmee is de circel van dit draadje weer rond: door al deze 'reparaties' neemt de marginale belastingdruk voor hoogopgeleiden met (jonge) kinderen rond 35k-70k dusdanig toe dat minder werken vrijwel 'gratis' is. Duurdere benzine, kinderopvang, hogere toeslagen, etc. alles werkt in het nadeel van mensen die meer uren maken.
Exact, wij zitten in een hoog+laag inkomen met kind situatie, waar bij het lage inkomen een schreeuwend personeels tekort is.

Echter door hoe de kinderopvangtoeslag werkt is het totaal niet lonend voor het lage inkomen om te werken. Zeker nog gecombineerd met het idee van 'korte' (6h) diensten en kdv wat alleen per dag (10h) gaat.

Ik snap wel dat niemand meer gaat werken :)

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-09 15:35
The Zep Man schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:12:
[...]

Ik ga uit van dorpspompen en dorpswegen. Een gemiddelde snelheid van 50 km/u, dus iets van 24 minuten rijden voor 20 kilometer. Omrijden kost dus 2x24 minuten=48 minuten (want je moet ook weer terug). Laten we zeggen 45 minuten. Een beetje tank benzine is 50 liter, dus een prijsverschil van 21 euro. Combineer dat met wat extra slijtage van de auto door een extra 40 kilometer te rijden (en de slechte kwaliteit van de wegen in België :+) en de extra benzine die het kost om die extra 40 kilometer te rijden, en volgens mij is je besparing in geld t.o.v. de extra tijd dat het kost niet zo groot als dat je denkt.
Het is inderdaad 25 minuten rijden voor enkele reis dus je bent al snel een uur weg. De benzine tank van de auto is in totaal 80 liter dus laten we er vanuit gaan dat ik er 65 liter erin gooi dan is dat al 26 euro verschil tegenover tanken bij een lokaal tankstation, iedere keer. (Jerrycans niet meegerekend)
Tuurlijk kan je zeggen ja maar de tijd en extra slijtage (wat echt wel meevalt) dan als nog loopt het verschil snel op.

Stel ik tank 1x per week dat is dan EUR 104 per maand (EUR 1248 per jaar) (2.000 extra kilometers per jaar). Kan je toch een keer lekker van uiteten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

itsleon schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:55:
Stel ik tank 1x per week dat is dan EUR 104 per maand (EUR 1248 per jaar) (2.000 extra kilometers per jaar). Kan je toch een keer lekker van uiteten gaan.
Dat is 1248 EUR (eigenlijk minder door genoemde zaken) verdient in 39 uur, dus een werkweek. Niet slecht, maar ook niet heel goed.

Het wordt wel goed als je het combineert met andere zaken (zoals goedkoper boodschappen doen over de grens). :)

[ Voor 16% gewijzigd door The Zep Man op 01-09-2023 10:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itsleon
The Zep Man schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:57:
[...]

Dat is 1248 EUR (eigenlijk minder door genoemde zaken) verdient in 39 uur, dus een werkweek. Niet slecht, maar ook niet heel goed.

Het wordt wel goed als je het combineert met andere zaken (zoals goedkoper boodschappen doen over de grens). :)
Maar als je zo tegen het leven aan kijk dan word besparen wel een uitdaging. Ben je dan ook zo iemand die als de kraan lekt je eerst uitreken hoeveel water dat het is per jaar tegenover de kosten om een loodgieter langs te laten komen?

Voor mij vind ik het niet erg om die 39 uur per jaar extra in de auto te zitten, mijn hobby is auto's dus ik straf mijzelf er totaal niet mee helemaal niet als je het tanken combineer met gelijk wat boodschappen doen, uiteten gaan of een ander uitje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

itsleon schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:02:
[...]

Maar als je zo tegen het leven aan kijk dan word besparen wel een uitdaging. Ben je dan ook zo iemand die als de kraan lekt je eerst uitreken hoeveel water dat het is per jaar tegenover de kosten om een loodgieter langs te laten komen?

Voor mij vind ik het niet erg om die 39 uur per jaar extra in de auto te zitten, mijn hobby is auto's dus ik straf mijzelf er totaal niet mee helemaal niet als je het tanken combineer met gelijk wat boodschappen doen, uiteten gaan of een ander uitje.
Ja, ik zou het knap vinden als mensen al die uren in hun vrije tijd ook op aanvraag in betaalde uren om kunnen zetten. Dat zou ik ook wel eens willen leren.

Ik woon aan de grens, dus ga zelf ook tanken daar. Auto mag geen E10 tanken, dus ik kan hier in Nederland alleen 98 tank, maar in DE wel 95. Dat is wel een enorm prijsverschil. En inderdaad, een boodschapje extra is zo gedaan.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Nee. Een lekkende kraan is irritant. Ik ga eerst kijken of ik het zelf kan oplossen, wat vaak een stuk goedkoper is en nog sneller ook (waar ik weer tijd mee bespaar). :+
Dat schreef ik ook. :P

[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 01-09-2023 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Daarom rekeningrijden, betalen zal je.

Tanktoerisme en thuisladers de pas afgesneden, randstedelingen zonder oprit (lage en middeninkomens) mogen dubbel betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
hoevenpe schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:45:
[...]

Daarom rekeningrijden, betalen zal je.

Tanktoerisme en thuisladers de pas afgesneden, randstedelingen zonder oprit (lage en middeninkomens) mogen dubbel betalen...
Ik ben ook heel benieuwd daar naar hoe ze dat willen gaan doen en misschien toch gaan overwegen om net 20 km zuiderlijk te gaan wonen (totaal niet in verdiept)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:04
The Zep Man schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:57:
[...]

Ik wou dat ik het netto per week krijg van de baas. Dat is ongeveer (52x1248/12=5400 in de maand) wat we nu met zijn tweeën binnen krijgen inclusief reiskosten van 240 per maand. Bruto per jaar zal zo'n 70000 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Cobras-
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-09 07:40
De Belgische middenklasse doet het nog zo slecht niet, afgezien van een overheid die platzak is.

Onderstaand artikel zegt dat het mediaan vermogen van een Belg absolute wereldtop is.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/08/16/belgen-zijn-de-rijksten-ter-wereld-helft-van-volwassenen-heeft/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-09 19:55

K van k

18x 400 wp oost-west

Mijn moeder had het pas met haar huurtoeslag.
Zelfs nog gebeld vorig jaar,:van staat het goed zo?
Ja hoor mevrouw u hoeft niets te veranderen.
1 jaar later op 30 mei een brief 1140 terug betalen.
Ja precies haar vakantiegeld weg.

Mijn mening: Vorig jaar jaar gingen zal het de onderste noemen er 14 of 15 % op vooruit met salaris..2x 190€ en x 1300 zo ineens op rekening, je kon er flink van stappen, konden het beter elke maand een beetje doen, en pakken alle toeslagen op de max.
Zit er ietsiepietsie boven en we krijgen nada.
Maar wel in januari gelijk 2 x eigen risico kwijt, 0.0 aan zorgtoeslag krijgen of huurtoeslag enzenz
Denk dat als ik 3 dagen ga werken en mijn vrouw ook ,krijgen we ook de maximale subsidies denk ik.

Volgens mij pak ik dan zorgtoeslag ruim 260
Volgens mij gaat kindgebonden 167
en huurtoeslag 137
en wat er nog meer aan subsidies zijn.
dat is gewoon bijna een weekloon
Je word gestimuleerd om niet te werken, snap wel dat sommigen dat niet willen, je krijgt zoveel in dit land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-09 19:55

K van k

18x 400 wp oost-west

Was in het nieuws ja. De Belgen moeten de rijksten van Europa zijn.
Dat snap ik ook wel, half Nederland tankt bij jullie, of doet er boodschappen.
Zal volgend jaar 75 %van Nederland zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:05

Zenix

BOE!

hoevenpe schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 17:14:
[...]

het aantal FTE bij de Rijksoverheid alsmede de externe inhuur is de afgelopen jaren alleen maar gestegen:

[...]

De VVD pleit al jaren voor minder ambtenaren, dat is net zo'n loze verkiezingspraat als minder asielzoekers, lagere belastingen of strenger straffen. In de praktijk komt er niets van terecht, politieke onwil of onkunde ik weet het niet meer...
Er is ook een groot probleem met vergrijzing bij de overheid. Bij het ministerie waar ik werk gaan de komende jaren duizenden mensen met pensioen, daarvoor moeten veel mensen terugkomen, maar we moeten het sowieso met minder gaan doen. De topambtenaren geven dan ook dat we het meer met de 'markt' moeten gaan doen, waardoor de kennis ook niet meer binnen de organisatie zit, maar bij de externe bedrijven die veel kunnen verdienen. Sommige Rijksoverheid organisaties zijn al volledig afhankelijk van externe partijen, waarbij de interne medewerkers alleen nog maar meelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Waarom houd jij een sociale huurwoning met huur <800/maand bezet dan? :p

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:47
GioStyle schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:09:
[...]

Dus je hebt zorgtoeslag gekregen, die je achteraf weer terug moet betalen, maar je weet niet waarom je het terug moet betalen? Toeslagen worden altijd achteraf getoetst, dus je bleek dus niet aan de voorwaarden te voldoen om recht te hebben op zorgtoeslag.
De termijn van toetsing is bij de belastingdienst altijd wel wat tegenvallend. Ik kan mij best voorstellen dat zij mensen hiermee in problemen kunnen brengen.

Kindgebonden budget welk ik in 2022 heb ontvangen, is pas recentelijk getoetst met bericht terug te mogen betalen. Circa 1.5 jaar na ontvangst. Terwijl natuurlijk al lang tijdens 2022 duidelijk geweest had kunnen zijn bij de belastingdienst dat dit terugbetaald had moeten worden. En het dus ook netjes zou zijn indien de belastingdienst een waarschuwingsbrief stuurt om iemand rekening te kunnen laten houden met het feit dat terugbetalen van de toeslag waarschijnlijk lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
psychodude schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 08:48:
[...]

De termijn van toetsing is bij de belastingdienst altijd wel wat tegenvallend. Ik kan mij best voorstellen dat zij mensen hiermee in problemen kunnen brengen.

Kindgebonden budget welk ik in 2022 heb ontvangen, is pas recentelijk getoetst met bericht terug te mogen betalen. Circa 1.5 jaar na ontvangst. Terwijl natuurlijk al lang tijdens 2022 duidelijk geweest had kunnen zijn bij de belastingdienst dat dit terugbetaald had moeten worden. En het dus ook netjes zou zijn indien de belastingdienst een waarschuwingsbrief stuurt om iemand rekening te kunnen laten houden met het feit dat terugbetalen van de toeslag waarschijnlijk lijkt.
Ik ben het met je eens hoor, dat de belastingdienst best een pro actievere rol kan aannemen. Op het moment dat je belastingaangifte hebt gedaan, dan kan je toch met die gegevens een proefberekening doen om te kijken of je recht hebt op zorgtoeslag en aan de hand daarvan kan voor jezelf al bepalen of je moet terug betalen of juist meer krijgt.

Jaren geleden toen ik er nog recht op had, zette ik mijn verwachte inkomsten zo hoog dat het voorschot op €0 kwam. Vervolgens doe je aangifte en daarna deelt de afdeling toeslagen mee dat je recht hebt op zorgtoeslag en krijg je in één keer het totale bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:37
K van k schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 23:20:
Mijn moeder had het pas met haar huurtoeslag.
Zelfs nog gebeld vorig jaar,:van staat het goed zo?
Ja hoor mevrouw u hoeft niets te veranderen.
1 jaar later op 30 mei een brief 1140 terug betalen.
Ja precies haar vakantiegeld weg.

Mijn mening: Vorig jaar jaar gingen zal het de onderste noemen er 14 of 15 % op vooruit met salaris..2x 190€ en x 1300 zo ineens op rekening, je kon er flink van stappen, konden het beter elke maand een beetje doen, en pakken alle toeslagen op de max.
Zit er ietsiepietsie boven en we krijgen nada.
Maar wel in januari gelijk 2 x eigen risico kwijt, 0.0 aan zorgtoeslag krijgen of huurtoeslag enzenz
Denk dat als ik 3 dagen ga werken en mijn vrouw ook ,krijgen we ook de maximale subsidies denk ik.

Volgens mij pak ik dan zorgtoeslag ruim 260
Volgens mij gaat kindgebonden 167
en huurtoeslag 137
en wat er nog meer aan subsidies zijn.
dat is gewoon bijna een weekloon
Je word gestimuleerd om niet te werken, snap wel dat sommigen dat niet willen, je krijgt zoveel in dit land.
Als je op moment X de voorlopige aanslag invult en op moment Y komt er geld bij welke niet is opgenomen in de voorlopige aanslag, dan is het toch logisch dat terugbetalen moet?

Mijn vader en ik geven mijn zusje aan ook altijd meer in te vullen dan verwacht, het is beter om achteraf terug te krijgen dan te betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
GioStyle schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 09:16:
[...]

Ik ben het met je eens hoor, dat de belastingdienst best een pro actievere rol kan aannemen. Op het moment dat je belastingaangifte hebt gedaan, dan kan je toch met die gegevens een proefberekening doen om te kijken of je recht hebt op zorgtoeslag en aan de hand daarvan kan voor jezelf al bepalen of je moet terug betalen of juist meer krijgt.

Jaren geleden toen ik er nog recht op had, zette ik mijn verwachte inkomsten zo hoog dat het voorschot op €0 kwam. Vervolgens doe je aangifte en daarna deelt de afdeling toeslagen mee dat je recht hebt op zorgtoeslag en krijg je in één keer het totale bedrag.
Een pro-actievere rol van het onderwijs zou ik beter vinden. Leer mensen op tijd hoe het werkt met geld-als-volwassene, in plaats van dat ze er later achter komen dat je weleens wat terug zou moeten betalen achteraf. Paul Simon zong al: "When I think back on all the crap I learned in high school, it's a wonder I can think at all".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
pjot1 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:58:
Ook ik was zo handig om zorgtoeslag aan te vragen. 12 loonstroken erbij en invullen maar! U heeft recht op zorgtoeslag! Mooi! Keurig ontvangen, krijg ik een half jaar later een brief dat ik alles terug mag betalen. Hoe dan? Ik snap wel waarom mensen geen toeslag aanvragen.
Ik vraag mij af of je zorgtoeslag hebt aangevraagd bij de overheid of via een tussenpartij. Voor zover ik weet hoef je daar geen 12 loonstroken voor in te leveren bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Wait, wacht... zorgtoeslag aanvragen via een tussenpersoon? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
GioStyle schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 12:02:
Je zult je verbazen over de hoeveelheid Nederlanders die al hun post die met financiën te maken heeft rechtstreeks naar hun boekhouder stuurt. Financiële zorgers voor de financieel ongeletterden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
PolarBear schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 11:58:
[...]

Ik vraag mij af of je zorgtoeslag hebt aangevraagd bij de overheid of via een tussenpartij. Voor zover ik weet hoef je daar geen 12 loonstroken voor in te leveren bijvoorbeeld.
Die heb ik ook niet hoeven overleggen maar had een paar keer loonsverhoging gehad en om dus een goede berekening te maken had ik mn loonstroken erbij gepakt. :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
GioStyle schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 12:02:
Er zijn complete websites voor die qua huisstijl voor 95% lijken op de belastingdienst. En ze staan uiteraard bovenaan in de zoekresultaten....

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• xelfer
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
zacht schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 11:58:
[...]

Een pro-actievere rol van het onderwijs zou ik beter vinden. Leer mensen op tijd hoe het werkt met geld-als-volwassene, in plaats van dat ze er later achter komen dat je weleens wat terug zou moeten betalen achteraf. Paul Simon zong al: "When I think back on all the crap I learned in high school, it's a wonder I can think at all".
De overheid mag van mij de oneindige, constant veranderende spelregels omtrent het rondpompen van geld ook weleens versimpelen. Ik kan me goed voorstellen dat de gemiddelde burger door de bomen het bos niet meer ziet met al die toeslagen waar ze wel/niet/deels recht op hebben.

Daarnaast zou het ook prettig zijn als de belastingdienst de zaken beter op orde zou hebben, maar dat is voor mij een wens waarvan ik al weet dat het niet gaat gebeuren. Het veranderen van een waarde van een BTW-percentage zorgt al voor blinde paniek binnen de Belastingdienst.

En inderdaad, als we het onderwijs wat meer in zouden zetten voor het leren van nuttige dingen, dan zouden er ook veel meer zelfredzame burgers zijn. Ik denk hierbij aan geldzaken zoals welke belastingen zijn er en hoe werkt dat? Wat komt er kijken bij het kopen en bezitten van een huis? Welke verzekeringen heb je nodig? etc. Maar ook andere praktische zaken zoals hoe hang ik een schilderij op aan de muur? Hoe plak ik een fietsband? etc.

Die mensen bezig houden met het leren van 3 woorden Duits en het leren kleien van een vaasje voegt weinig toe.

Heb zelf van mijn 4de tot mijn 24ste op school gezeten en gestudeerd, maar heb nou niet het idee dat het me echt heeft voorbereid op de wereld als burger en voor succes het werkende leven. Ik ben gelukkig goed terecht gekomen en heb mijn eigen weg gevonden, maar daar heeft het onderwijs in mijn ogen weinig aan toegevoegd. Zeker de 6 jaar op het gymnasium voelde vooral als bezigheidstherapie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:37
itsleon schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:02:
[...]

Ik ben ook heel benieuwd daar naar hoe ze dat willen gaan doen en misschien toch gaan overwegen om net 20 km zuiderlijk te gaan wonen (totaal niet in verdiept)
Ik woon zelf niet ver van de Belgische grens, maar nooit daar getankt. Eens per week moet ik naar mijn hoofdkantoor wat op 10 minuten van Belgie af ligt. Ik overweeg sterk vanaf Januari af en toe op maandagmiddag met een kleine omweg naar huis te gaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:37
xelfer schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:53:
[...]
En inderdaad, als we het onderwijs wat meer in zouden zetten voor het leren van nuttige dingen, dan zouden er ook veel meer zelfredzame burgers zijn. Ik denk hierbij aan geldzaken zoals welke belastingen zijn er en hoe werkt dat? Wat komt er kijken bij het kopen en bezitten van een huis? Welke verzekeringen heb je nodig? etc. Maar ook andere praktische zaken zoals hoe hang ik een schilderij op aan de muur? Hoe plak ik een fietsband? etc.

Die mensen bezig houden met het leren van 3 woorden Duits en het leren kleien van een vaasje voegt weinig toe.

Heb zelf van mijn 4de tot mijn 24ste op school gezeten en gestudeerd, maar heb nou niet het idee dat het me echt heeft voorbereid op de wereld als burger en voor succes het werkende leven. Ik ben gelukkig goed terecht gekomen en heb mijn eigen weg gevonden, maar daar heeft het onderwijs in mijn ogen weinig aan toegevoegd. Zeker de 6 jaar op het gymnasium voelde vooral als bezigheidstherapie.
Ik werk in het MBO, tegenwoordig geven ze al geen eens meer maatschappijleer. Ten eerste gebrek aan docenten die dat geven, maar ook omdat Den Haag verlangt dat we opleidingsgericht les geven.

Het standpunt vanuit de overheid is dat het maatschappelijke, sociale en pedagogische aspect voor de ouders is. Ergens hebben ze wel gelijk, alleen in deze 2 werkenden maatschappij schiet dat er bij veel mensen bij in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
xelfer schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:53:
[...]
Je zal op school waarschijnlijk bijvoorbeeld verslagen en werkstukken hebben moeten maken. Daarvoor heb je zelf informatie moeten zoeken. Het idee is dan als je dat kan, dat je ook in Google kan intikken hoe je een schilderij ophangt. Al dat niet is blijven hangen, dan vraag ik me af of het wel zou zijn blijven hangen als je het op de middelbare school direct had geleerd.

En ik heb uiteraard ook mijn twijfels hoe zinvol sommige dingen zijn die je nu leert. Maar de dingen die je hier noemt vind ik echt niet zinvol om op school te leren. Dat kan je zo zelf uitzoeken, en veel dingen veranderen nog ook. Leuk als ik op school had geleerd hoe ik mijn belastingen moet doen. Maar behalve dat dat tegenwoordig voor de meeste mensen/situaties echt behoorlijk triviaal is, en dat er zat mogelijkheden zijn waar je hulp kan krijgen als dat nodig is, dan had ik dus geleerd hoe ik op papier een belastingaangifte doe. Hoe ik met de belastingregels die we toen hadden ding moet opgeven. Dus totaal niet hoe het nu gaat met online aangiftes, automatisch ingevulde zaken, huidige regelingen, etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBrut3
zacht schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 11:58:
Ik vind dat toch echt een taak voor de ouders. Hebben mensen tegenwoordig geen zin meer om hun kroost op te voeden? Als ouders geen zin hebben in of tijd maken voor deze basics, neem dan vooral geen kinderen. Ouder zijn brengt verantwoordelijkheden mee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:10
TheBrut3 schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:13:
[...]

Ik vind dat toch echt een taak voor de ouders. Hebben mensen tegenwoordig geen zin meer om hun kroost op te voeden? Als ouders geen zin hebben in of tijd maken voor deze basics, neem dan vooral geen kinderen. Ouder zijn brengt verantwoordelijkheden mee.
In de basis ben ik het met je eens. Echter houd je hiermee wel het probleem in stand dat juist de zwakkeren in de maatschappij het gebrek aan kennis weer overdoen aan de volgende generatie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:49
TheBrut3 schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:13:
[...]

Enig idee hoeveel mensen daadwerkelijk goed om kunnen gaan met hun geld? En al die mensen die dat niet doen/kunnen, moeten dat op één of andere manier toch aan hun kinderen leren? ;)

Natuurlijk is het óók aan jou als ouder om je kind bij te brengen hoe met geld om te gaan, voor zover je dat kan, maar het één sluit het ander niet uit. Het lijkt mij een zeer goed idee als kinderen op de basisschool en middelbare school veel meer 'basiskennis' geleerd krijgen over hoe met geld om te gaan.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Hahn schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:42:
[...]

Enig idee hoeveel mensen daadwerkelijk goed om kunnen gaan met hun geld? En al die mensen die dat niet doen/kunnen, moeten dat op één of andere manier toch aan hun kinderen leren? ;)

Natuurlijk is het óók aan jou als ouder om je kind bij te brengen hoe met geld om te gaan, voor zover je dat kan, maar het één sluit het ander niet uit. Het lijkt mij een zeer goed idee als kinderen op de basisschool en middelbare school veel meer 'basiskennis' geleerd krijgen over hoe met geld om te gaan.
En wat is die basiskennis dan? Koop niet op afbetaling een nieuwe TV als je daardoor niet meer de wasmachine kan vervangen als die twee weken later kapot is? Ik denk dat de meeste echt wel weten dat dat niet het meest briljante idee was van financieel perspectief. Maar ze wilde wel die nieuwe TV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
Hahn schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:42:
Enig idee hoeveel mensen daadwerkelijk goed om kunnen gaan met hun geld?
En dan heb jij het vertrouwen dat leraren dat wil kunnen? Lijkt mij een flinke overschatting van hun capaciteiten. Die hebben ook maar een Pabo opleiding gehad en niet per se enige financiële kennis (of ervaring).

Zorg dan voor een vrijwillige naschoolse activiteit welke wordt gegeven door iemand die daadwerkelijk verstand heeft van zaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
Sissors schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:55:
[...]

En wat is die basiskennis dan? Koop niet op afbetaling een nieuwe TV als je daardoor niet meer de wasmachine kan vervangen als die twee weken later kapot is? Ik denk dat de meeste echt wel weten dat dat niet het meest briljante idee was van financieel perspectief. Maar ze wilde wel die nieuwe TV.
Die basiskennis is niet alleen maar 'koop niet op afbetaling', nee. Maar het lijkt me weinig nuttig om een heel lesplan in dit topic te gaan bespreken, daar moet goed over nagedacht worden en uitgewerkt worden.
TheBrut3 schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:56:
[...]

En dan heb jij het vertrouwen dat leraren dat wil kunnen? Lijkt mij een flinke overschatting van hun capaciteiten. Die hebben ook maar een Pabo opleiding gehad en niet per se enige financiële kennis (of ervaring).

Zorg dan voor een vrijwillige naschoolse activiteit welke wordt gegeven door iemand die daadwerkelijk verstand heeft van zaken.
Want leraren hebben wel heel veel ervaring met alle andere onderwerpen waarin ze lesgeven..? Dat hoeven ze overigens ook niet te hebben, want daar is het lesmateriaal voor, wat als het goed is opgesteld wordt door mensen die er wel verstand van hebben.

Ik snap ook niet heel goed waarom door jullie beiden er gelijk met enkele voorbeelden getracht wordt om het idee af te doen als 'waarom zou je dat doen? nergens voor nodig'. Waarom zou je het niet doen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Hahn schreef op zondag 3 september 2023 @ 11:01:
[...]

Die basiskennis is niet alleen maar 'koop niet op afbetaling', nee. Maar het lijkt me weinig nuttig om een heel lesplan in dit topic te gaan bespreken, daar moet goed over nagedacht worden en uitgewerkt worden.
Hoeft niet het hele lesplan, maar gezien al de hele lessen Duits moesten worden gedropt voor dit voorstel, ben ik mij wel benieuwd wat de hoofdlijnen zijn.

Edit: En waarom zou je het niet doen? Omdat dus de lessen Duits ervoor zijn opgegeven... (IIG dat was waar iemand hier eerder op hintte). Onder de streep gaat het ten koste van andere lessen.

[ Voor 16% gewijzigd door Sissors op 03-09-2023 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
Omdat ik dat zelf wil doen :? Financiën is niet zo zwart/wit als leren waar België en Duitsland liggen.
Zoals ik al zei, maak het dan een vrijwillige naschoolse activiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Sissors schreef op zondag 3 september 2023 @ 11:12:
[...]

Hoeft niet het hele lesplan, maar gezien al de hele lessen Duits moesten worden gedropt voor dit voorstel, ben ik mij wel benieuwd wat de hoofdlijnen zijn.
TheBrut3 schreef op zondag 3 september 2023 @ 11:13:
[...]

Omdat ik dat zelf wil doen :? Financiën is niet zo zwart/wit als leren waar België en Duitsland liggen.
Zoals ik al zei, maak het dan een vrijwillige naschoolse activiteit.
Twee vliegen in één klap: wat ik zei is een idee, geen volledig uitgewerkt perfect plan. Geen idee wat de precieze invulling zou moeten zijn, ook niet de vorm. Naschoolse activiteit zou ook kunnen.

Mijn punt is vooral: het zou goed zijn als kinderen van meer dan alleen hun ouders leren omgaan met geld (áls ze het al van hun ouders leren).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:47
Sissors schreef op zondag 3 september 2023 @ 11:12:
[...]

Edit: En waarom zou je het niet doen? Omdat dus de lessen Duits ervoor zijn opgegeven... (IIG dat was waar iemand hier eerder op hintte). Onder de streep gaat het ten koste van andere lessen.
Mijn vriendin is Zweeds. Ik denk persoonlijk dat ons onderwijsprogramma zich meer zou moeten hervormen naar de Zweedse standaard.

Groep 1 is bij hun 6-jarige leeftijd, daarvoor telt als "preschool". Effectief begint hun verplichte lesjaren dan ook eigenlijk in een soort van groep 3 equivalent bij ons.

Dit wordt vervolgens gesplitst in laagbouw (groep 3 - 5 bij ons), middelbouw (groep 6 - 8 bij ons) en hoogbouw (1e t/m 3e klas bij ons). Daarna volgt gymnasium/hoge school (4e t/m 6e klas bij ons). Hoewel strikt genomen deze laatste niet verplicht, is het eigenlijk vrij ongebruikelijk dat mensen hier niet naartoe gaan.

En komt het er dus eigenlijk op neer dat VMBO leerlingen 2 jaar langer, HAVO leerlingen 1 jaar langer, les zouden hebben.

Niet alleen is hiermee de gemiddelde schoolduur langer. Ook het aantal lesuren dat zij heeft gehad, lag gemiddeld hoger. Ik kan mij de exacte aantal uren niet goed herinneren, maar grofweg 10 meer contacturen in de week voor haar tijdens haar laatste jaar t.o.v. mijn VWO 6.

Dit biedt gewoon ruimte voor meer praktisch toepasbare vakken welk zij dan ook gewoon gehad heeft op school. Zoals basale dingen als het eerder gegeven voorbeeld van bijvoorbeeld ophangen van een schilderij. Het omgaan met powertools in- en rondom het huis, zoals de accuboormachine, klopboor, handzaag, elektrische zaag, etc. zijn dingen die zij gewoon op school gehad heeft. Ook bijvoorbeeld het de lokale natuur in gaan om te leren welke bessen en paddenstoelen je veilig kunt plukken ter consumptie, welk giftig zijn en dus niet te eten, zijn dingen die op school aan bod gekomen zijn. Nationale regels t.a.v. belastingen, hoe de aanvraag werkt, etc. zijn zaken welk op school aan bod geweest zijn.

Heeft ze er nu in Nederland allemaal even veel aan? Nee. Maar als circa 19-jarige zodra je daar klaar bent met hun equivalent van ons middelbare onderwijs, ben je in zekere zin meer voorbereid op de grote boze mensen wereld dan jongvolwassenen hier in Nederland.

En een deel van ons blijft natuurlijk een leven lang doorleren, maakt gebruik van andere bronnen dan het onderwijs om zichzelf verder te kunnen verrijken. Maar best veel mensen komen daar toch niet altijd even goed mij uit de voeten. En sommige zaken zijn online nu natuurlijk ook zeker niet altijd even betrouwbaar. Voor je financiële informatie t.a.v. belastingen kun je bijvoorbeeld prima terecht online. Voor hoe bijvoorbeeld eigen meubelen te bouwen, is het even van YouTube leren toch al iets lastiger. En om te weten wat jij in het bos kunt plukken en eten versus wat niet, is de wijze les in Nederland toch maar al snel, hoop gewoon dat de supermarkt altijd beschikbaar is, pluk niets, gebeurd je ook niets :+.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• hoevenpe
Wat heeft dit met de middeninkomens te maken?

Alsof gezinnen met een verzamelinkomen van 60k-120k niet met geld kunnen omgaan, hun 'eigen schuld' dat de marginale belastingdruk zo hoog en/of de energierekening en benzine zo duur is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:03
Ik begin inmiddels aardig geïrriteerd te raken en wellicht zelfs ook boos, ik lees het volgende bericht:

https://nos.nl/l/2490576

Wat gaat de politiek voor de mensen met de middeninkomens doen… niks, helemaal niks!

/einde rant… sorry moest het even kwijt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
CrazyFool schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 19:34:
Ik begin inmiddels aardig geïrriteerd te raken en wellicht zelfs ook boos, ik lees het volgende bericht:
Wat gaat de politiek voor de mensen met de middeninkomens doen… niks, helemaal niks!
Tja, waar de laagste inkomens al jarenlang de tering naar de nering moesten zetten zijn nu ook de wat hogere inkomens aan de beurt om hetzelfde te doen.
Da's voor sommigen best moeilijk, maar niet onmogelijk.
Ik heb zo'n vermoeden dat er in die inkomensgroep maar heel weinig personen gaan verhongeren of onvrijwillig dakloos gaan worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivolve
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-09 17:03
Wel heeft het kabinet in de zomer besloten om twee miljard euro extra uit te trekken voor koopkrachtmaatregelen voor mensen met een laag- of middeninkomen
Staat letterlijk in het artikel. Bovendien begint het artikel met:
De koopkracht van een doorsnee huishouden stijgt volgend jaar volgens het demissionaire kabinet met 1,8 procent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferr9
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11-09 14:35
Ivolve schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 21:47:
[...]

[...]
Ik vergelijk altijd de miljoenennota uit het verleden met het jaar erop. Zo was in de nota's van afgelopen jaren slechts beperkt rekening gehouden met de hoge inflatie of oplopende energiekosten. Volgend jaar zullen ongetwijfeld "onverwachte" zaken ervoor zorgen dat de koopkrachtstijging, net als voorgaande jaren, een stuk lager zal zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:20
Ivolve schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 21:47:
[...]

[...]
Toch even ter info: dergelijke cijfers in de miljoenennota zijn altijd 'ten opzichte van de huidige lijn'. Met andere woorden: als de huidige lijn een -5% koopkracht heeft (tov jaar 2022) en met de nieuwe plannen wordt dat -3.2%, dan wordt dat gebracht als een koopkrachtstijging van 1.8%

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• CryptosGoBrrr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-01 13:36

Ik kan me hier ook elke keer opnieuw boos over maken. Mijn vrouw en ik hebben beiden een goed inkomen en we hoeven ons financieel niet druk te maken, maar die belastingdruk en het feit dat alles maar duurder wordt merken we wel degelijk. Het is dat ik de afgelopen jaren veel gejobhopt heb en er elke keer op vooruit ben gegaan wat betreft salaris, anders lever ik elk jaar gewoon in.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ivolve
Ja het feit is inderdaad dat de welvaart aan het afnemen is. We hebben natuurlijk in de afgelopen decennia een gigantische groei van de welvaart gezien. Mede veroorzaakt door de globalisering en het liberalisme. Nu zien we dat daar ook gewoon een aantal scherpe randjes aan zitten en komen we daar een beetje op terug. Tel daar nog de vergrijzing en de opkomst van andere economien bij op en het is logisch dat de welvaart aan het afnemen is. Eerlijk gezegd weet ik niet zo zeker of je dit de politiek wel kwalijk kunt nemen....

De vraag is alleen, als we allemaal wat zullen moeten inleveren hoe verdelen we dat?

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:42
Leuk die verhalen dat de middeninkomen ook voorruit gaat, maar nergens staat op welke manier. Dingen zoals verhogen van huur of zorgtoeslag hebben middeninkomens geen reet aan, komen daar niet eens voor in aanmerking

• Yaksa
  • Nu online
CryptosGoBrrr schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 08:26:
[...]Ik kan me hier ook elke keer opnieuw boos over maken. Mijn vrouw en ik hebben beiden een goed inkomen en we hoeven ons financieel niet druk te maken, maar die belastingdruk en het feit dat alles maar duurder wordt merken we wel degelijk. Het is dat ik de afgelopen jaren veel gejobhopt heb en er elke keer op vooruit ben gegaan wat betreft salaris, anders lever ik elk jaar gewoon in.
Maar wat merk je dan? Dat twee keer per week buiten de deur in een restaurant eten duurder is geworden of dat je elke euro drie keer moet omdraaien voordat je kunt overwegen om de versleten banden van je enige vervoermiddel, een fiets, gaat vervangen?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 06:01
Gaan de middenkomens wel achteruit? Flex Rente Spaargeld was 0%, nu 3%. 50k spaargeld geeft dan netto extra €125 p maand. Modaal netto incl vakantie: €2680 -> dat is bijna 5% netto extra per maand inkomen. Daarbovenop komt nog eens je salaris inflatie correctie.

AAA deposito is zelfs al 4% tegenwoordig voor 1 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:05

Zenix

BOE!

enermax schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 11:30:
Gaan de middenkomens wel achteruit? Flex Rente Spaargeld was 0%, nu 3%. 50k spaargeld geeft dan netto extra €125 p maand. Modaal netto incl vakantie: €2680 -> dat is bijna 5% netto extra per maand inkomen. Daarbovenop komt nog eens je salaris inflatie correctie.

Dat is kortzichtig. Met inflatie lever je geld in met 4% rente. Dus die koopkracht daalt. Daarnaast inflatie correctie? Dat gebeurt amper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3

50k spaargeld? Als ik naar het mediaan spaargeld per huishouden kijk van de 45-55 jarige is dat €20.300 (2021).

• jadjong
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 11:02:
[...]

Maar wat merk je dan? Dat twee keer per week buiten de deur in een restaurant eten duurder is geworden of dat je elke euro drie keer moet omdraaien voordat je kunt overwegen om de versleten banden van je enige vervoermiddel, een fiets, gaat vervangen?
Maakt dat uit? Als de trend lang genoeg door zet gaat degene die nu twee keer per week uit eten kan ook euro's drie keer omdraaien voordat de band gefixt kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

(1) inflatie, zoals hierboven genoemd, en de correctie daarvoor is niet voor iedereen weggelegd
(2) op termijn stijgen ook de forfaitaire danwel daadwerkelijke rendementen waarmee de belastingdienst rekent, dus boven de vrijstelling gaat de belastingdruk wel omhoog
(3) je moet wel voldoende overhouden van je inkomen in box 1 om een (passief) inkomen in box 3 op te kunnen bouwen; als we het over middeninkomens hebben gaat het vaak over box 1

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 06:01
@finsdefis 1) In 2023 zijn werkgevers bereid een gemiddelde loonsverhoging van 3,8 procent te geven
2) Klopt maar voor nu is spaargeld en depositos niet hoog belast. En dan is netto 4-5% extra (vanwege spaargeld rente) op je modaal inkomen toch lekker tov 0% (2022) op je spaargeld. Als je 1 en 2 optelt kom je toch een aardig eind om inflatie bij te houden.
3) Klopt: 32k voor gemiddeld eenpersoonshuishouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebP46Qcius81Z_xAnxAhqpnV88k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XV7i0P4mzqpICfKzeuu9oZLj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door enermax op 16-09-2023 12:37 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CryptosGoBrrr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-01 13:36
Yaksa schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 11:02:
[...]

Weet niet waar jij de afgelopen jaren hebt gewoond maar de boodschappen, benzine, verzekeringen, benzine en eigenlijk vrijwel alles is toch wel continu duurder aan het worden hoor. Dat ik niet krap bij kas zit betekent niet dat ik dat niet merk. Bovendien een rare aanname dat ik twee keer per week in een restaurant zou zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door CryptosGoBrrr op 16-09-2023 13:05 ]

• Yaksa
  • Nu online
CryptosGoBrrr schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 12:52:[...]Weet niet waar jij de afgelopen jaren hebt gewoond maar de boodschappen, benzine, verzekeringen, benzine en eigenlijk vrijwel alles is toch wel continu duurder aan het worden hoor. Dat ik niet krap bij kas zit betekent niet dat ik dat niet merk. Bovendien een rare aanname dat ik twee keer per week in een restaurant zou zitten.
Maar je geeft geen antwoord op mijn vraag....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheBrut3
Yaksa schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:07:
Maar je geeft geen antwoord op mijn vraag....
Hoezo niet?? Jij vraagt wat @CryptosGoBrrr merkt en hij geeft aan dat hij merkt dat alles duurder wordt. Geeft als voorbeelden nog boodschappen, brandstof en verzekeringen. Lijkt mij weldegelijk een antwoord op "maar wat merk je dan?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023

Lijkt me logisch. Er zijn steeds meer daklozen, mensen die bij de voedselbank lopoen, en asielzoekers, ondanks dat economen zeggen dat het "heel erg goed" gaat met de economie en de werkloosheid ook laag is. De overheid belast de middenklasse maar wat graag om dit te bekostigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icall5s
TheBrut3 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:17:
[...]

Hoezo niet?? Jij vraagt wat @CryptosGoBrrr merkt en hij geeft aan dat hij merkt dat alles duurder wordt. Geeft als voorbeelden nog boodschappen, brandstof en verzekeringen. Lijkt mij weldegelijk een antwoord op "maar wat merk je dan?"
Inderdaad. Plus niet iedereen geeft hetzelfde uit aan voedsel en benzine. De ene persoon fietst naar zijn werk, de ander rijd 500km per week. Er zijn ook mensen die fors meer uitgeven aan eten en drinken dan gemiddeld, bijvoorbeeld €600 per persoon per maand of nog meer. Dan ga je er veel meer op achteruit dan anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
TheBrut3 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:17:
[...]

De vraag 'wat merk je dan?' moet je volgens mij lezen als 'wat merk je ervan dat dingen duurder zijn geworden?', daar kan het antwoord niet 'dat alles duurder is geworden!' op zijn.

Wat heeft het voor gevolgen dat alles duurder is geworden? Kan je nog maar €1500 ipv €2000 per maand sparen, of moet je dingen ervoor laten om überhaupt nog fatsoenlijk te kunnen eten? Dat was waar @Yaksa naar vroeg.

• icall5s
Hahn schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:34:
[...]

De vraag 'wat merk je dan?' moet je volgens mij lezen als 'wat merk je ervan dat dingen duurder zijn geworden?', daar kan het antwoord niet 'dat alles duurder is geworden!' op zijn.

Wat heeft het voor gevolgen dat alles duurder is geworden? Kan je nog maar €1500 ipv €2000 per maand sparen, of moet je dingen ervoor laten om überhaupt nog fatsoenlijk te kunnen eten? Dat was waar @Yaksa naar vroeg.
En hij noemde dus wel degelijk specifieke voorbeelden. Boodschappen, benzine, en verzekeringen. Waarom negeer je dat bewust?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
icall5s schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:39:
[...]

En hij noemde dus wel degelijk specifieke voorbeelden. Boodschappen, benzine, en verzekeringen. Waarom negeer je dat bewust?
:? Dat is nog steeds totaal geen antwoord. Dat zijn voorbeelden van wat duurder is geworden. En dan?

Kan je minder boodschappen doen? Kan je minder met de auto weg? Kan je je verzekeringen niet meer betalen? Of is alles alleen maar duurder geworden, en merk je het in de praktijk, op het cijfertje op je bankrekening na, eigenlijk niet?

• icall5s
Hahn schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:41:
[...]

:? Dat is nog steeds totaal geen antwoord. Dat zijn voorbeelden van wat duurder is geworden. En dan?

Kan je minder boodschappen doen? Kan je minder met de auto weg? Kan je je verzekeringen niet meer betalen? Of is alles alleen maar duurder geworden, en merk je het in de praktijk, op het cijfertje op je bankrekening na, eigenlijk niet?
Dat is wel een antwoord, omdat hij dat merkt. Prijsverhogingen is ook iets wat je merkt.

• Hahn
icall5s schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:53:
[...]

Dat is wel een antwoord, omdat hij dat merkt. Prijsverhogingen is ook iets wat je merkt.
En is dat het enige wat 'ie ervan merkt? Zo niet, dan is het een antwoord, maar geen antwoord op de vraag die @Yaksa stelt, want die ging over de gevolgen daarvan.

En als @CryptosGoBrrr daar verder niet over wil uitweiden, dan is dat z'n goed recht, maar dan is het antwoord dus geen goed antwoord.

• jadjong
  • Niet online
icall5s schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:53:
[...]

You're missing the point. De vraag is eigenlijk 'wat is het gevolg voor jou van de stijgende prijzen'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-09 18:39
Hahn schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:41:
[...]

Ik merk het toch echt wel hoor, op al die dingen die je noemt. En dan ga ik niet op vakantie, ook niet in het binnenland moet ik inderdaad af en toe nu keuzes maken die ik eerder niet hoefde te doen. Zo heb ik een tandheelkundige ingreep 2 jaar uit moeten stellen omdat ik het eigen risico niet kon betalen i.c.m. met hoge energierekening en onverwachte kosten auto. Boodschappen die ik inmiddels ook niet meer bij de AH of de Jumbo maar alleen nog bij de Lidl en de Aldi.

Ik heb gelukkig een (echt -net-) een huis kunnen kopen door maximaal te lenen, maar dit huis heeft ook allemaal onderhoud nodig. Ik weet bij god niet waar ik dat onderhoud nu van moet gaan betalen, en alles word vrolijk elke maand duurder en duurder en duurder.

Ik zie het leven al een tijdje niet zo zonning meer in qua financien.

[ Voor 24% gewijzigd door !GN!T!ON op 16-09-2023 14:02 ]

• Hahn
!GN!T!ON schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:00:
[...]

Ik merk het toch echt wel hoor, op al die dingen die je noemt. En dan ga ik niet op vakantie, ook niet in het binnenland moet ik inderdaad af en toe nu keuzes maken die ik eerder niet hoefde te doen. Zo heb ik een tandheelkundige ingreep 2 jaar uit moeten stellen omdat ik het eigen risico niet kon betalen i.c.m. met hoge energierekening en onverwachte kosten auto. Boodschappen die ik inmiddels ook niet meer bij de AH of de Jumbo maar alleen nog bij de Lidl en de Aldi.
Dit zijn antwoorden op de vraag. En dat geeft inzicht.

Ik zie overigens dat je het stukje over 'jij hebt niet door wat het doet omdat je het zelf niet merkt' (iets in die trend) hebt weggehaald, maar dat is mijn punt totaal niet, en volgens mij die van @Yaksa, die de vraag oorspronkelijk stelde, ook niet.

Mijn vraag / poging tot verduidelijken van de vraag was uit pure interesse en om meer te weten over hoe anderen het ervaren. Het was geen 'pff, ik merk er niks van, wat lullen jullie nou!' of iets dergelijks, hoe het volgens mij bij sommigen wel over is gekomen.

• icall5s
Hahn schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:58:
[...]

En is dat het enige wat 'ie ervan merkt? Zo niet, dan is het een antwoord, maar geen antwoord op de vraag die @Yaksa stelt, want die ging over de gevolgen daarvan.

En als @CryptosGoBrrr daar verder niet over wil uitweiden, dan is dat z'n goed recht, maar dan is het antwoord dus geen goed antwoord.
jadjong schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:00:
[...]

You're missing the point. De vraag is eigenlijk 'wat is het gevolg voor jou van de stijgende prijzen'?
Dat kan ik niet voor hem invullen. Maar het is vreemd om te veronderstellen dat hij er niks van merkt. Hij noemde al specifieke dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-09 18:39
Hahn schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:04:
[...]

Ik zie overigens dat je het stukje over 'jij hebt niet door wat het doet omdat je het zelf niet merkt' (iets in die trend) hebt weggehaald, maar dat is mijn punt totaal niet, en volgens mij die van @Yaksa, die de vraag oorspronkelijk stelt ook niet.
Ik heb even verder teruggelezen en dat stukje al weggehaald, niet eerlijk van mijn kant uit in een chagerijning moment, excuus.
Mijn vraag / poging tot verduidelijken van de vraag was uit pure interesse en om meer te weten over hoe anderen het ervaren. Het was geen 'pff, ik merk er niks van, wat lullen jullie nou!' of iets dergelijks, hoe het volgens mij bij sommigen wel over is gekomen.
Ik sprong te snel in de verdedeging, het is helaas een houding die ik veel merk bij bijvoorbeeld mijn vader en oudere familieleden. Hoe vaak ik afgelopen jaren ook wel niet gehoord heb dat ik gewoon ff lekker op vakantie moet gaan, of mijn huis moet opknappen of verbouwen. Gaat er bij die familieleden niet in dat die bandbreedte er gewoon niet (meer) is.

• Hahn
icall5s schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:05:
[...]

[...]

Dat kan ik niet voor hem invullen. Maar het is vreemd om te veronderstellen dat hij er niks van merkt. Hij noemde al specifieke dingen.
Jij veronderstelt dat anderen veronderstellen. Er werden vragen gesteld, die niet retorisch, cynisch of sarcastisch waren, maar oprechte vragen, om meer te weten te komen.

• icall5s
Hahn schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:04:
[...]

Ik zie overigens dat je het stukje over 'jij hebt niet door wat het doet omdat je het zelf niet merkt' (iets in die trend) hebt weggehaald, maar dat is mijn punt totaal niet, en volgens mij die van @Yaksa, die de vraag oorspronkelijk stelde, ook niet.

Nou, ik merk toch wel dat ik minder geniet van buiten de deur eten of drinken. Een frietmenu van €9,50 of een grote dürum van €8 smaken toch echt minder lekker nu ze zo duur zijn. Dat komt door je humeur.

• Yaksa
  • Nu online
icall5s schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:08:
[...]Nou, ik merk toch wel dat ik minder geniet van buiten de deur eten of drinken. Een frietmenu van €9,50 of een grote dürum van €8 smaken toch echt minder lekker nu ze zo duur zijn. Dat komt door je humeur.
Dat iets duurder wordt betekent dus niet dat je er niet meer van kan genieten.
Je zou er juist meer van moeten genieten omdat je je het niet altijd kan veroorloven.
En dat bedoelde ik ook met "Wat merk je er van?".
Wordt je ineens ongelukkiger omdat je wat minder te besteden hebt of geniet je meer van hetgeen je wel hebt?
Bedenk wel dat geluk niet te koop is.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icall5s
Yaksa schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:18:
[...]

Je zou er juist meer van moeten genieten omdat je je het niet altijd kan veroorloven.
Wordt je ineens ongelukkiger omdat je wat minder te besteden hebt of geniet je meer van hetgeen je wel hebt?
Ja, daar word je ongelukkiger van. Als iets duurder wordt kun je er soms minder van genieten. Ik heb je dat net verteld. Ook dommer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Yaksa schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:18:
[...]

Ik snap waar je op doelt, maar dat is volgens mij niet helemaal hoe het werkt :)

Jij hebt het geloof ik over het effect dat als iets duurder is, dat we (lees, mensen) er over het algemeen meer van genieten. Bijvoorbeeld bij wijn, als je 2 wijnen hebt, waarvan de één €5 per fles is en de ander €25 per fles. Qua smaak zijn ze niet van elkaar te onderscheiden, maar door het hogere prijskaartje zal de wijn van €25 toch door veel mensen ervaren worden als 'beter'.

De crux zit 'm echter in dat laatste woordje: beter. Duurder = beter, is wat bewust of onbewust in ons hoofd zit (ongeacht hoe onzinnig het statement 'duurder = beter' in de praktijk ook is).

Maar als die dürum van €5 opeens €8 geworden is, dan weet je dat er niks beter aan is, alleen dat 'ie duurder geworden is. Dus dan zal hoogstwaarschijnlijk de 'duurder = beter'-ervaring niet opgaan, en kan ik me heel goed voorstellen dat @icall5s minder geniet van precies dezelfde maaltijd.

Zelf baal ik er bijvoorbeeld ook van dat een bioscoopticket nu €13,50 kost in plaats van de €10-11 van nog maar een paar jaar geleden, terwijl de ervaring niet beter geworden is. En laat ik het ook vaker schieten als optie, omdat een film me soms wel €10 waard is om te proberen, maar geen €13,50. Ook al kan ik het me prima veroorloven.

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 16-09-2023 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Hahn schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:46:
Zelf baal ik er bijvoorbeeld ook van dat een bioscoopticket nu €13,50 kost in plaats van de €10-11 van nog maar een paar jaar geleden, terwijl de ervaring niet beter geworden is. En laat ik het ook vaker schieten als optie, omdat een film me soms wel €10 waard is om te proberen, maar geen €13,50. Ook al kan ik het me prima veroorloven.
Ik neem toch echt aan dat jij niet hetzelfde verdiend als een paar jaar geleden. Dat geldt natuurlijk voor de mensen die in een bios werken ook. En bios 10 euro? Je wordt oud dat is wel wat meer als een paar jaar gelden.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• icall5s
Cyberpope schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 15:25:
[...]

Ik neem toch echt aan dat jij niet hetzelfde verdiend als een paar jaar geleden. Dat geldt natuurlijk voor de mensen die in een bios werken ook. En bios 10 euro? Je wordt oud dat is wel wat meer als een paar jaar gelden.
Het hele idee is dat je wil dat je inkomen na inflatie hoger is, niet lager zoals nu gemiddeld gesproken gebeurt met modale inkomens (middeninkomens, de inkomens waar we het hier over hebben).

• Hahn
Cyberpope schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 15:25:
[...]

Ik neem toch echt aan dat jij niet hetzelfde verdiend als een paar jaar geleden. Dat geldt natuurlijk voor de mensen die in een bios werken ook.
Ik heb nergens gezegd dat mijn gedachte van 'bioscoop = 10 euro' volledig logisch en waterdicht is, want dat is het niet. En ik snap ook helemaal dat zaken duurder zijn geworden, maar dat is totaal mijn punt niet.
En bios 10 euro? Je wordt oud dat is wel wat meer als een paar jaar gelden.
Ik zei expres 10-11 euro, en 11 euro was het letterlijk nog geen 2 jaar geleden. 10 euro was het misschien 3 á 4 jaar geleden. Als je echt wilt mierenneuken dat 4 jaar geen 'paar jaar' is, dan heb je helemaal gelijk.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

icall5s schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 15:30:
[...]

Het hele idee is dat je wil dat je inkomen na inflatie hoger is, niet lager zoals nu gemiddeld gesproken gebeurt met modale inkomens (middeninkomens, de inkomens waar we het hier over hebben).
Nee, dat zijn we gewend, maar historisch is dat niet altijd zo.
Hahn schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 15:39:
[...]

Ik heb nergens gezegd dat mijn gedachte van 'bioscoop = 10 euro' volledig logisch en waterdicht is, want dat is het niet. En ik snap ook helemaal dat zaken duurder zijn geworden, maar dat is totaal mijn punt niet.
Wat is je punt dan wel? Want er staat dat het eerst wel 10 euro waard was en nu geen 13,50. Dan is of de kwaliteit van films afgenomen of je accepteert de inflatie niet.

Als je stelt dat 22% inflatie in 2 jaar wel wat veel is, kun je een punt hebben. Hoewel bioscopen wel een hoger aandeel hebben van energie in hun kosten natuurlijk.

<knip> Svp vriendelijk houden.

[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 25-09-2023 16:49 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Hahn
Cyberpope schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 15:47:
[...]

Wat is je punt dan wel? Want er staat dat het eerst wel 10 euro waard was en nu geen 13,50.
Dat staat er niet, ik zei heel duidelijk 'ik vind'.
Dan is of de kwaliteit van films afgenomen of je accepteert de inflatie niet.
Mijn punt is precies dat de kwaliteit van films in het beste geval hetzelfde is gebleven, maar dat de prijzen omhoog zijn gegaan. En dat ik dat vervelend vind.

Accepteer ik de inflatie niet? Voor sommige films accepteer ik het prijskaartje van €13,50 inderdaad niet, waar ik €11 wel had geaccepteerd, ja. En dus ga ik minder vaak naar de bioscoop dan voorheen.

Is dat het heel erg? Nee.
Is dat zeuren? Mag je vinden. Geen idee waarom je vindt dat je dat moet benoemen, en al helemaal niet op zo'n vervelende toon. Maar goed, dit is Tweakers, waar je vooral niet moet bedenken dat je tegen andere mensen praat.
Als je stelt dat 22% inflatie in 2 jaar wel wat veel is, kun je een punt hebben. Hoewel bioscopen wel een hoger aandeel hebben van energie in hun kosten natuurlijk.
Dat er hele logische redenen zijn voor waarom bioscooptickets tegenwoordig €13,50 kosten was dus precies niet waar ik het over had. Ik gaf alleen aan dat ik, net zoals icall5s, sommige prijzen te hoog gevonden vind en ik dat jammer vind.

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 16-09-2023 15:59 ]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Hahn schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 15:58:
[...]

Dat staat er niet, ik zei heel duidelijk 'ik vind'.

[...]

Mijn punt is precies dat de kwaliteit van films in het beste geval hetzelfde is gebleven, maar dat de prijzen omhoog zijn gegaan. En dat ik dat vervelend vind.

Accepteer ik de inflatie niet? Voor sommige films accepteer ik het prijskaartje van €13,50 inderdaad niet, waar ik €11 wel had geaccepteerd, ja. En dus ga ik minder vaak naar de bioscoop dan voorheen.

Is dat het heel erg? Nee.
Is dat zeuren? Mag je vinden. Geen idee waarom je vindt dat je dat moet benoemen, en al helemaal niet op zo'n vervelende toon. Maar goed, dit is Tweakers, waar je vooral niet moet bedenken dat je tegen andere mensen praat.

[...]

Dat er hele logische redenen zijn voor waarom bioscooptickets tegenwoordig €13,50 kosten was dus precies niet waar ik het over had. Ik gaf alleen aan dat ik, net zoals icall5s, sommige prijzen te hoog gevonden vind en ik dat jammer vind.
Zet eens paar stappen achteruit en kijk eens van een afstand naar je posts.

Je snap dat er logische reden zijn dat een kaartje duurder is geworden, maar dat is niet relevent.
Films zijn nu die 1,50 extra niet meer waard dus ga je niet. (=0,75ct per uur vermaak.)

(los van of je salaris wellicht dezelfde trend heeft gehouden en je wellicht net zo veel minuten moet werken voor dat kaartje).

Dus vooral opteren voor mopperen van "alles wordt duurder". Daar wordt je niet gelukkiger van.

• icall5s
Cyberpope schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 15:47:
[...]

Nee, dat zijn we gewend, maar historisch is dat niet altijd zo.
Ik zeg juist dat dat historisch wel zo is (als er technologische vooruitgang is, wat we nu hebben), maar dat dat niet het idee is. En we zijn het niet gewend, omdat dat juist niet gebeurd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

icall5s schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:21:
[...]

Ja, daar word je ongelukkiger van. Als iets duurder wordt kun je er soms minder van genieten. Ik heb je dat net verteld. Ook dommer.
Dan is het maar goed dat het kabinet poogt armoede niet verder toe te laten nemen. Als je in armoede zit kon je al niet eens buiten de deur eten, velen zullen blij zijn als ze niet naar de voedselbank hoeven of hun kind wel te eten kunnen geven.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:57
Jongens jongens, ik zie alweer de laatste pagina's een uitvloeisel van de verdeel&heers politiek. Namelijk middenklassen vs lagere klassen.

En zoals altijd zijn er nuances, ja sommigen mensen in lagere klassen kunnen wellicht wat besparen op bepaalde dingen. Maar mogen ze nog een beetje een menswaardig bestaan hebben?!

En betreft de middenklasse, daar zit ook verschil in. Lage middeninkomens, midden-middeninkomens, hoge middeninkomens. Op dit moment is het dat vooral de midden-middeninkomens en hoge middeninkomens misschien een keer minder uit eten kunnen, of wat andere luxe. De lage middeninkomens hebben het wel serieus steeds zwaarder. Maar de Telegraaf doet net alsof de middeninkomens het super zwaar hebben. Wel vind ik dat we moeten uitkijken dat de middeninkomens niet steeds verder achteruit gaan. Als dat gebeurd krijg je hetzelfde als in de VS: 1 kleine rijke toplaag, en de rest is (relatief) arm.

Kortom boodschap aan de lage klasse: wees niet jaloers op de middengroep. Boodschap aan de middengroep: stop met naar naar beneden trappen, en omhoog likken.

Ongebreideld kapitalisme wordt onze ondergang: financieel, maar ook qua klimaat en milieu.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
dennis_rsb schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 17:19:
Jongens jongens, ik zie alweer de laatste pagina's een uitvloeisel van de verdeel&heers politiek. Namelijk middenklassen vs lagere klassen.

En zoals altijd zijn er nuances, ja sommigen mensen in lagere klassen kunnen wellicht wat besparen op bepaalde dingen. Maar mogen ze nog een beetje een menswaardig bestaan hebben?!

En betreft de middenklasse, daar zit ook verschil in. Lage middeninkomens, midden-middeninkomst, hoge middeninkomens. Op dit moment is het dat vooral de midden-middeninkomens en hoge middeninkomens misschien een keer minder uit eten kunnen, of wat andere luxe. De lage middeninkomens hebben het wel serieus steeds zwaarder. Maar de Telegraaf doet net alsof de middeninkomens het super zwaar hebben. Wel vind ik dat we moeten uitkijken dat de middeninkomens steeds verder achteruit gaan. Als dat gebeurd krijg je hetzelfde als in de VS: 1 kleine rijke toplaag, en de rest is (relatief) arm.

Kortom boodschap aan de lage klasse: wees niet jaloers op de middengroep. Boodschap aan de middengroep: stop met naar naar beneden trappen, en omhoog likken.

Ongebreideld kapitalisme wordt onze ondergang: financieel, maar ook qua klimaat en milieu.
Ik vind middenklasse ook erg rekbaar hoor.. er zit bijvoorbeeld al een groot verschil tussen iemand die 3 jaar geleden een hypotheek nam van 300k tegen 1%, en iemand met hetzelfde salaris die nu ene hypotheek van 300k neemt tegen 4% rente... dan hebben we het al over een netto verschil van duizenden euro's op jaarbasid

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 12:46
President schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 17:32:
[...]

Ik vind middenklasse ook erg rekbaar hoor.. er zit bijvoorbeeld al een groot verschil tussen iemand die 3 jaar geleden een hypotheek nam van 300k tegen 1%, en iemand met hetzelfde salaris die nu ene hypotheek van 300k neemt tegen 4% rente... dan hebben we het al over een netto verschil van duizenden euro's op jaarbasid
En een heel ander type huis....

Niets...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

icall5s schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:21:
[...]

Van schaarste wordt je dommer (dus echte armoede). Iemand die ipv 200.000 netto van 100.000 netto moet rondkomen wordt niet dommer. En zelfs als je 2000 euro hebt en je zakt naar 1900 wordt je niet dommer, tenzij die 100 euro maakt dat je tekort komt. Dat laatste (schaarste dus) is belangrijk, zie vooral Sendhil Mullainathan en Eldar Shafir).

Dus als je iphone van 1400 naar 1500 gaat en je kunt hem gewoon kopen, wordt je daar niet dommer van. Dat je er van kunt balen, vast. Maar dat zou ik dom vinden. Geef je 1500 uit en ga je er nog van zitten balen ook.

• icall5s
Cyberpope schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 18:11:

Dus als je iphone van 1400 naar 1500 gaat en je kunt hem gewoon kopen, wordt je daar niet dommer van. Dat je er van kunt balen, vast. Maar dat zou ik dom vinden. Geef je 1500 uit en ga je er nog van zitten balen ook.
Dan heb je het hele punt van hun onderzoeken gemist. Want je wordt er dommer van als je je er zorgen over gaat maken. Bijvoorbeeld hoe je die iPhone gaat betalen, met een krediet van KPN? En hoe krijg je dan een hypotheek met een modaal inkomen? Oh wacht, met een modaal inkomen kun je nog moor ±1% van de Nederlandse koopwoningen kopen. Precies dat dus. Het ging niet alleen over of je de autoaparatie kon betalen met het geld op je rekening, maar ook of je dan niet in andere geldproblemen kwam. En of je niet beter maandelijks kon betalen, etc. En dit soort gedachten posten Tweakers met een modaal inkomen juist ook hier, dus voor die groep gaat dat ook op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

Moet je eerst wel 50K spaargeld weg kunnen zetten. Geld maakt geld. Heb je het niet... jammer dan. Met een modaal salaris en kinderen red je het tegenwoordig niet om veel geld te sparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

icall5s schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 19:43:
[...]

Dan heb je het hele punt van hun onderzoeken gemist. Want je wordt er dommer van als je je er zorgen over gaat maken. Bijvoorbeeld hoe je die iPhone gaat betalen, met een krediet van KPN? En hoe krijg je dan een hypotheek met een modaal inkomen? Oh wacht, met een modaal inkomen kun je nog moor ±1% van de Nederlandse koopwoningen kopen. Precies dat dus. Het ging niet alleen over of je de autoaparatie kon betalen met het geld op je rekening, maar ook of je dan niet in andere geldproblemen kwam. En of je niet beter maandelijks kon betalen, etc. En dit soort gedachten posten Tweakers met een modaal inkomen juist ook hier, dus voor die groep gaat dat ook op.
Ik zou zeggen lees ze nog een keer. Het gaat om niet de zorgen die je er over maakt, maar daadwerkelijk geconfronteerd worden met schaarste. (niet alleen in geld overigens).

En ja, woningen verkrijgen is lastig.
Maar het is geen vergelijk met de onderkant van de samenleving, die elke dag met schaarste geconfronteerd wordt. Dat maakt echt een stuk dommer omdat je een fors deel van je cognitief vermogen nodig hebt om "te overleven" van dag op dag. Daar is dat onderzoek primair op gebaseerd.
Niet op modaal of 2x modaal die ook zeker zijn zorgen heeft, maar niet dommer wordt om dat de film zo duur is geworden tegenwoordig.

• icall5s
Cyberpope schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 19:54:
[...]

Ik zou zeggen lees ze nog een keer. Het gaat om niet de zorgen die je er over maakt, maar daadwerkelijk geconfronteerd worden met schaarste. (niet alleen in geld overigens).

En ja, woningen verkrijgen is lastig.
Maar het is geen vergelijk met de onderkant van de samenleving, die elke dag met schaarste geconfronteerd wordt. Dat maakt echt een stuk dommer omdat je een fors deel van je cognitief vermogen nodig hebt om "te overleven" van dag op dag. Daar is dat onderzoek primair op gebaseerd.
Niet op modaal of 2x modaal die ook zeker zijn zorgen heeft, maar niet dommer wordt om dat de film zo duur is geworden tegenwoordig.
Heb ik gedaan. Volgens mij hebben ze helemaal niet onderzocht wat je eerder zei, namelijk of de subjecten een autoreparatie konden betalen. Ze vroegen naar het inkomen van hun huishouden, wat in New Jersey tussen de $20,000 en $70,000 lag. Ze zijn ook in groepen ingedeeld op basis van het inkomen van het huishouden. Laagste inkomens in groep A, hoogste in groep B. Niet op hoe goed ze maandelijks rondkomen of hoeveel geld ze op hun bank hebben. Het voorbeeld van de confrontatie gaf jij zelf al (iPhone 15).

[ Voor 3% gewijzigd door icall5s op 16-09-2023 21:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivolve
Cyberpope schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 19:54:
[...]

Het doet me denken aan deze podcast:
https://decorrespondent.n...02-060e-1c4d-f20dd69f1f93

Ik ben al een tijdje betrokken bij collectief kapitaal. Wij houden ons bezig rond het thema bestaanszekerheid. Één manier om dat te doen is het herverdelen van kapitaal. In deze podcast verteld iemand die geld ontvangen heeft hoe dat is. Zij verteld wat een impact dat heeft gehad op haar eigenwaarde en hoe het is om ineens weer het gevoel te hebben om mee te mogen doen in de maatschappij.

Heel mooi vond ik ook dat ze aangaf dat ze ineens een rekening kreeg voor een bijdrage aan het schoolreisje van haar dochter. Ze zegt in de podcast dat ze nu het geld had dus gewoon over kon maken en er verder niet aan denken. Voorheen zou ze dan een week bezig geweest zijn om te bedenken wat ze allemaal zou moeten laten om de rekening te betalen. Echt een heel mooi verhaal.

[ Voor 22% gewijzigd door Ivolve op 16-09-2023 23:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 21:31

Mfpower

In dubio

dennis_rsb schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 17:19:

Dit is de spijker op z'n kop. Overigens nu ook op nu.nl: https://www.nu.nl/economi...en-noodgedwongen-aan.html
Vakbond De Unie, die vooral werknemers met een modaal en bovenmodaal inkomen vertegenwoordigt, constateert dat deze groep steeds zwaarder wordt belast. "Het demissionaire kabinet trekt 2 miljard euro uit om armoede te bestrijden, maar dat wordt gefinancierd met belastinggeld. Oftewel, de middeninkomens draaien daarvoor op", zegt voorzitter Reinier Castelein.
En dit is allemaal nog zonder de kosten van de klimaattransitie, die ook vooral bij de middeninkomens terecht aan het komen zijn.

De wal gaat het schip nog wel keren. De geschiedenis leert ons dat wanneer de middeninkomens onder druk komen te staan dit meestal niet zonder slag of stoot gaat.

Inmiddels vertrekken wij volgende maand uit NL, eerst voor een jaar maar misschien voorgoed. Alleen op deze manier kan ik nog als kostwinner rondkomen (iets met enorme belastingdruk voor kostwinners, hier CBP link). We volgen nog twee bevriende families met dezelfde "issues" die ons al voor zijn gegaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Mfpower op 17-09-2023 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:46
Mfpower schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:20:
[...]

Dit is de spijker op z'n kop. Overigens nu ook op nu.nl: https://www.nu.nl/economi...en-noodgedwongen-aan.html

[...]

En dit is allemaal nog zonder de kosten van de klimaattransitie, die ook vooral bij de middeninkomens terecht aan het komen zijn.

De wal gaat het schip nog wel keren. De geschiedenis leert ons dat wanneer de middeninkomens onder druk komen te staan dit meestal niet zonder slag of stoot gaat.

Inmiddels vertrekken wij volgende maand uit NL, eerst voor een jaar maar misschien voorgoed. Alleen op deze manier kan ik nog als kostwinner rondkomen (iets met enorme belastingdruk voor kostwinners, hier CBP link). We volgen nog twee bevriende families met dezelfde "issues" die ons al voor zijn gegaan.
Waar ga je naar toe dan? Wat zou dat uit maken als je nog steeds in NL werkt?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
[...]

[...]

ik vind dat de middengroepen worden gepasseerd. Eerst krijgen de hogere inkomens er wat bij, dan is er een oppositiepartij die wijst op de koopkracht van de allerarmsten en wat er tussenin zit mag de rekening betalen.

Dat het artikel uit nu.nl aangeeft dat van het totaal aantal schuldhulpaanvragen in 2 jaar tijd het percentage van de modale en bovenmodale inkomens is gestegen van 33 naar 43% is daar het bewijs van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leogeran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:51
[...]

Even advocaat van de duivel spelen:
Beetje het probleem van de maatschappij, waar het voorheen een collectief is, gaan mensen zoals jij/jullie op de vlucht. Op zoek naar het beloofde land. In plaats van er met zijn allen voor vechten en beseffen hoe goed we het hebben..

Zonder gekheid, dat individualisme is bijna noodzakelijk geworden om te overleven, vooral voor de middeninkomens, maar het brengt ons als maatschappij niet verder..
Vakbonden hebben minder leden, politieke partijen te over, regeringen die blijven vallen. Zo worden we nooit sterker als land.
Pagina: 1 ... 127 ... 168 Laatste

Let op:
Let alsjeblieft op of wat je wil posten on-topic is!