Ivolve schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:38:
[...]
Het is goed om te zien dat er in dit topic ook mensen zijn met een andere mening. Het lijkt er helaas wel op dat deze mensen het lastig vinden om op een constructieve manier deel te nemen aan het dialoog. Ik kan me voorstellen dat als je dit topic lees het ook wel heel erg klinkt als een links feestje en dat dat afschrikt. Het is dan makkelijker en veiliger om een oneliner erin te gooien en zien wat er gebeurt...
Ja tis typisch dat 'we' blijven denken in links en rechts. Dat impliceert op voorhand een gebrek aan nuance.
In zekere zin zou je mijn politieke voorkeur groenrechts kunnen noemen, een gat waar nog geen politieke partij werk van wist te maken. Ik ben namelijk overtuigd van het nut en noodzaak van werken, mogelijkheden en kansen en groei in je eigen levenspad. Vandaar dit topic - dit is geen links bedoeld topic, maar juist een poging om iedereen daadwerkelijk die kans te geven zelf een toekomst te maken. Los van het inkomenstopic ook begaan met milieu en klimaat.
Zonder middenklasse is geen self made toekomst, zo is mijn overtuiging. Ik vind dus wel dat we mensen die niet rond kunnen komen moeten steunen, maar niet dat we mensen die zich niet inzetten daarvoor moeten belonen. Dat impliceert dat jezelf inzetten, altijd loont. En die cirkel is duidelijk defect.
Kijkende naar mijn persoonlijke financien zou ik lekker rechts moeten hangen - ik heb wat opgebouwd en ben als de dood dat 'ze' het komen pikken uiteraard. Uiteraard heb ik meer dan ik eigenlijk echt nodig heb en daar erg zuinig op, maar ben nog lang geen miljonair. Maar niets is minder waar: Zelfs in die positie zie ik dat de omgeving waarin ik leef beter wordt als de mensen het om mij heen het gemiddeld genomen ook goed hebben en tevreden zijn. Die pakweg 100 echte miljonairs en biljonairs die zich nu uitgesproken hebben voor meer belastingen zien dit ook.
Dus ja, ik ben ook benieuwd naar de reden van de oneliners: ik denk dat men enorm veel onderschat hoeveel geld voor je doet en hoe weinig belasting je betaalt als je eenmaal die grens over bent. Zoals Arnold Schwarzenner zegt: de eerste miljoen is moeilijk, die erna een makkie.
Begin daarom met de tweede, grapt ie graag, omdat hij weet hoeveel moeite die eerste hem gekost heeft. Van de mensen die echt bij die groep hoort en ik ken heeft het grootste deel niets met hard werken te maken - een Bentley in elke kleur denkbaar, stapeltje superjachten, huizen in elk vakantiegebied, dat gaat al jaren over van ouder op kind. Die gemeenschap is extreem voorzichtig en gesloten en vooral bezig hun assets verder te laten groeien - met succes. Daar hoeven ze verder niets voor te doen, want veel van hun bezit is vaak decennia geleden strategisch gekocht en wordt nu gewoon optimaal ingezet voor rendement. Ik zie daar de link met '2/3 maakt de 1/3 mogelijk' dus totaal niet en het heeft economisch gezien geen enkele basis - want de huur van de mensen die de appartementencomplexen bezitten, wordt betaald door huurders, etc.
Maargoed, dat zijn m'n superrijke vrinden en niet per se het voorbeeld voor iedereen met wat meer geld - maar het is grappig dat die dit ook zien maar ook wel moeite hebben met afscheid nemen van die situatie. Er heerst een enorme 'het kan dus ik doe het' en 'dit is hoe het hoort' sfeer zeg maar.