Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:35
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
BadRespawn schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:23:
[...]

Het CPB/CBS rapport Ongelijkheid en Herverdeling heeft het over lage, midden en hoge inkomens en geeft een overzicht van drie inkomens groepen met een gemiddeld inkomen per huishouden van respectievelijk 17.5k, 55k en 140k, die laatste groep is de top 10%.

[Afbeelding]
https://www.cpb.nl/ongelijkheid-en-herverdeling

60K is nog geen 2x modaal, dat lijkt me gewoon midden, niet hoog midden.
120k lijkt me op de grens van midden en hoog (dus ten hoogste 'laag hoog').

Daarbij vermoedt ik dat je met 100k en een eigen bedrijf niet relatief veel inkomen uit vermogen hebt (zoals rendement op beleggingen), en je er dus weinig van zal merken als (zoals het kabinet van plan is) belasting op inkomen uit vermogen wordt verhoogt.
Je behoort zeker niet tot de top 6% waar de helft van al het vermogen zit, waarvan ik betoog dat daar veel te halen valt.
Dit plaatje is mooi gedaan en veelzeggend. Helaas vond ik tzt de titel meer stemmingmakerij dan terecht - punt is dat iedereen z'n gelijk kan halen en ook krijgt:

- lagere inkomens dragen minder bij
- hogere inkomens absolute top bijdragers aan belastinginkomsten
- lagere inkomens betalen relatief veel meer dan hogere inkomens, ook bijv aan BTW
- hogere inkomens betalen relatief tov inkomen minder % aan belasting, ook aan bijv BTW

Het kader 'hogere inkomens vaak ook nog inkomen uit vermogen/rendement' is verneukeratief: als je uitgaat van mensen met geld in stenen is dat niet waar. Maar als je het verder hebt over rendement uit vastgoed buiten je eigen woning, divident etc dan is dit wel een uitdaging voor ons.

Vraag is dus wel - moeten we hogere inkomens zelfde belasten als lagere inkomens, of is het terecht dat als je eenmaal boven het maaiveld bent dat er dan een soort flattax constructie ontstaat?

Zelfde met inflatiecijfers: als je 100k verdient is energielastenstijging van een andere orde, relatief gezien, als dat je 200k verdient, etc.

Ik heb er niet per se antwoorden op - je kunt ook niet zonder meer in een bestaand systeem gaan hacken.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:31
NiGeLaToR schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:45:

Het kader 'hogere inkomens vaak ook nog inkomen uit vermogen/rendement' is verneukeratief: als je uitgaat van mensen met geld in stenen is dat niet waar. Maar als je het verder hebt over rendement uit vastgoed buiten je eigen woning, divident etc dan is dit wel een uitdaging voor ons.
Inderdaad, er is een groot verschil tussen enerzijds de groep die ik laag hoog noem, die 'gewoon een hypotheek' heeft - wat feitelijk een schuld is, daarom wordt het niet belast als vermogen. Integendeel, dat geld wordt gezien als kostenpost (hypotyheekrente aftrek).

En anderzijds rijk genoeg zijn om meerdere stukken vastgoed te hebben waar je niet in woont maar waaruit je rendement haalt (en dat naast allerhande financiële producten) - en daarmee netto niet een schuld hebt.

De verschillen binnen de top 10% zijn veel groter dan binnen de overige 90%. Tot de top 10% behoren ook de top 1%, 0,1% etc, met inkomens van vele tonnen tot miljoenen. Het is alleen omdat de groep "laag hoog" enorm groot is dat het gemiddelde vd top 10% uitkomt op 'slechts' 142k.

Ik leg de grens liever bij de top 6% waar de helft van al het vermogen zit (ja vermogen is wat anders dan inkomen maar er is wel een sterk oorzakelijk verband tussen). Ik schat in dat voor het merendeel daarvan hun hypotheek niet een significante kostenpost is en dat ze niet klagen over het feit dat lagere inkomens meer toeslagen ontvangen.
Vraag is dus wel - moeten we hogere inkomens zelfde belasten als lagere inkomens, of is het terecht dat als je eenmaal boven het maaiveld bent dat er dan een soort flattax constructie ontstaat?
Afgaand op de reactie van het kabinet op dit rapport, vindt zelfs de VVD dat er wat aan moet worden gedaan. Probleem is alleen dat het nu zo scheef is dat er best wat aan kan worden gedaan zonder dat er veel verandert.

Kabinetsreactie op CPB onderzoek Ongelijkheid en herverdeling
https://www.rijksoverheid...elijkheid-en-herverdeling
"wettelijk minimumloon stapsgewijs versneld wordt verhoogd met 7,5 procent"
"voorstel om wereldwijd een minimumtarief voor belasting op winst te hanteren van 15%."
"aanpassingen (waardoor) winst en inkomen uit vermogen meer worden belast."

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

GioStyle schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:49:
[...]

Kleine nuance: die ouderen hebben geen afbetaald huis van 5 ton. Eerder een afbetaald huis van 1 ton die door beleid / marktwerking door de jaren heen 5 ton waard is geworden.
Idd!
En zelfs dat 5 ton waard is geworden, is twijfelachtig.
Zeker als zometeen de huizenmarkt weer instort.
Daardoor zijn ouderen steenrijk, niet zo zeer vermogend.
Vooral rijk aan stenen. :+ Effectief gezien haal je er geen geld uit. Totdat je doodgaat en/of zou verhuizen naar een goedkope(re) huizenplek.

[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 28-10-2022 17:37 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:17
ehtweak schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:36:
[...]

Idd!
En zelfs dat 5 ton waard is geworden, is twijfelachtig.
Zeker als zometeen de huizenmarkt weer instort.

[...]

Vooral rijk aan stenen. :+ Effectief gezien haal je er geen geld uit. Totdat je doodgaat en/of zou verhuizen naar een goedkope(re) huizenplek.
Behalve dat ze geen hypotheek meer hebben, en vaak het onderhoud ook achterwege laten, want "voor die paar jaar" gaan we niet meer investeren. 2x aow+ pensioen en het geld klotst aardig tegen de plinten.

Ik hoorde onlangs van een echtpaar (85+) dat naar een aanleunwoning zou willen verhuizen. Maar dat is sociale huur en een inkomensgrens van ca 45 mille. Daarvoor kwamen ze niet in aanmerking, want teveel inkomen. Huis al tig jaar afbetaald, Daar zit het geld echt niet alleen in de stenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 07:12
Trichoglossus schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 20:03:
[...]

Behalve dat ze geen hypotheek meer hebben, en vaak het onderhoud ook achterwege laten, want "voor die paar jaar" gaan we niet meer investeren. 2x aow+ pensioen en het geld klotst aardig tegen de plinten.

Ik hoorde onlangs van een echtpaar (85+) dat naar een aanleunwoning zou willen verhuizen. Maar dat is sociale huur en een inkomensgrens van ca 45 mille. Daarvoor kwamen ze niet in aanmerking, want teveel inkomen. Huis al tig jaar afbetaald, Daar zit het geld echt niet alleen in de stenen.
Ik ken veel voorbeelden van echtparen met een vrij huis en na verkoop 3 tot 4 ton “over houden” en vervolgens met hun inkomen onder de sociale huur grens zitten en daar succesvol aanspraak op maken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:01
Waar komt toch die drang vandaan om (ouderen) met een afbetaald huis toch maar hun geld af te pakken?

Ben je jaren aan t betalen geweest, maar dan is t nog niet genoeg en moet je geld afgepakt worden want het is niet eerlijk ofzo?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Bouke-p schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:22:
Waar komt toch die drang vandaan om (ouderen) met een afbetaald huis toch maar hun geld af te pakken?

Ben je jaren aan t betalen geweest, maar dan is t nog niet genoeg en moet je geld afgepakt worden want het is niet eerlijk ofzo?
Afgunst, het niet kunnen verteren dat mensen tevreden zijn geweest met hun woning en daar 50 jaar hebben gewoond en onderhoud hebben gepleegd.

Daar mag je natuurlijk niks aan verdienen of prettig van kunnen leven na een lang werkzaam leven.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

Die drang komt eruit voort dat we met een enorme vergrijzingsgolf zitten, en enorme kosten aan zorg en AOW. Die door het overgrote deel door een steeds kleinere wordende groep werkende wordt opgehoest. Een groot aantal van die werkenden zien zelf geen kansen meer om ook dat soort bedragen op te bouwen, omdat zie boven.

Dus dan is logisch dat er argwanend naar dat opgebouwde vermogen van die ouchies wordt gekeken, waarmee die zelf behoorlijk wat van die kosten zouden kunnen dekken. Zonder dat de huidige en toekomstige generaties met studieschulden, overheidsschulden, en steeds minder vangnet zitten. Waardoor we amper het hoofd boven water kunnen houden, en nog even en dan is dat laatste bijna letterlijk (ook onder andere met dank aan.... ).

Ik bedoel, vind je het echt zo raar dat jongere generaties met tienduizenden euro's aan studieschulden, die overal buiten vallen, flink belasting mogen betalen, zichzelf alsnog amper een woning kunnen veroorloven, en zo wel zo even een half miljoen extra aan schuld aan mogen gaan. Dan denken van goh, kijk eerst maar eens of er aan die bovenkant van de samenleving niet nog iets te plukken is? GGZ is inmiddels ook al grotendeels uit het zorgpakket, dus daar kunnen we ook al niet meer terecht met onze zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

htca schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 20:31:
[...]

Ik ken veel voorbeelden van echtparen met een vrij huis en na verkoop 3 tot 4 ton “over houden” en vervolgens met hun inkomen onder de sociale huur grens zitten en daar succesvol aanspraak op maken.
Zal wel afhangen dan van waar je woont en wat ze zoeken. Hier in Groningen kan ik met 16 jaar(!) aan wachtpunten niet meer dan een bovenappartementje krijgen, huisje met een tuin probeer ik al een jaar te regelen maar kom nooit in de top-10. Of ze staan al 25+ jaar ingeschreven, dan zou 't kunnen.

Maar waarom zou je dat doen, om dat geld te kunnen incasseren? En wat doen ze er dan zoal mee?

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11-09 23:19
sugarlevi01 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:31:
[...]

Die drang komt eruit voort dat we met een enorme vergrijzingsgolf zitten, en enorme kosten aan zorg en AOW. Die door het overgrote deel door een steeds kleinere wordende groep werkende wordt opgehoest. Een groot aantal van die werkenden zien zelf geen kansen meer om ook dat soort bedragen op te bouwen, omdat zie boven.

Dus dan is logisch dat er argwanend naar dat opgebouwde vermogen van die ouchies wordt gekeken, waarmee die zelf behoorlijk wat van die kosten zouden kunnen dekken. Zonder dat de huidige en toekomstige generaties met studieschulden, overheidsschulden, en steeds minder vangnet zitten. Waardoor we amper het hoofd boven water kunnen houden, en nog even en dan is dat laatste bijna letterlijk (ook onder andere met dank aan.... ).

Ik bedoel, vind je het echt zo raar dat jongere generaties met tienduizenden euro's aan studieschulden, die overal buiten vallen, flink belasting mogen betalen, zichzelf alsnog amper een woning kunnen veroorloven, en zo wel zo even een half miljoen extra aan schuld aan mogen gaan. Dan denken van goh, kijk eerst maar eens of er aan die bovenkant van de samenleving niet nog iets te plukken is? GGZ is inmiddels ook al grotendeels uit het zorgpakket, dus daar kunnen we ook al niet meer terecht met onze zorgen.
Studie is een keuze. Veruit de meeste ouderen van nu zijn met 16-18 beginnen te werken. Hebben dus 45- 50 jaar gewerkt. Daar moet de jeugd die met 26 eens begint te werken eerst maar eens aan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:34 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bouke-p
sugarlevi01 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:31:
[...]

Die ouderen hebben jaren hun huis afbetaald en dus ook gewoon bijgedragen aan de maatschappij en belasting betaald. Het is een keer genoeg.

Bij lange na niet elke jongere studeert en het helpt nou ook niet bepaald mee dat het imago van studenten toch vooral is dat er alleen gezopen en gefeest word. Om nog maar niet te beginnen over pretstudies waarmee je gewoon kansloos bent.

*knip*, rant

Dat is misschien wat gechargeerd, maar ouderen hun afbetaalde huis uit jagen EN geld afpakken is gewoon waardeloos.

[ Voor 2% gewijzigd door NMH op 29-10-2022 22:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:26
Remco d schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:44:
[...]
Studie is een keuze. Veruit de meeste ouderen van nu zijn met 16-18 beginnen te werken. Hebben dus 45- 50 jaar gewerkt. Daar moet de jeugd die met 26 eens begint te werken eerst maar eens aan denken.
Kinderen krijgen is ook een keuze. Toen was het gebruikelijk om te stoppen met werken wanneer je moeder werd. En de 55 plussers tegenwoordig hebben toch een pensioen als manlief er niet meer is. Kinderen krijgen, vrouw stopt met werken en een goedkope premiewoning krijgen van de overheid krijgen. Teken ik gelijk voor.

[ Voor 4% gewijzigd door enermax op 28-10-2022 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
TerraGuy schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:44:
[...]

Zal wel afhangen dan van waar je woont en wat ze zoeken. Hier in Groningen kan ik met 16 jaar(!) aan wachtpunten niet meer dan een bovenappartementje krijgen, huisje met een tuin probeer ik al een jaar te regelen maar kom nooit in de top-10. Of ze staan al 25+ jaar ingeschreven, dan zou 't kunnen.

Maar waarom zou je dat doen, om dat geld te kunnen incasseren? En wat doen ze er dan zoal mee?
Er zijn mensen die zich in 1982 hebben ingeschreven voor een woning, maar er nooit gebruik van hebben gemaakt. Die kunnen dus als ze willen een huis verkopen en met 4 ton op de bank in een woning gaan zitten die ze ook nog eens binnen 1 maand kunnen krijgen met een zeer ruime keus. Iedereen die dit wil gaat voor iemand die al 16 jaar echt wacht.

Stel je hebt geen kinderen, wat moet je dan met een huis van 4 ton waar je niets mee kan ? Kan je beter sociaal gaan zitten en hoe lang je nog leeft er een paar ton doorheen jagen met een huur van 700 euro per maand in plaats van 1200 in de vrije sector. Dat er voor sociaal alleen naar inkomen wordt gekeken is natuurlijk een heel raar iets. Niet dat ik vind dat je geen 40k mag hebben, maar met 4 ton op de bank de eerste keus krijgen op basis van niets meer dan lang ingeschreven staan en er nooit gebruik van hebben gemaakt is nou ook niet echt eerlijk tegenover iemand zoals jij die al 16 jaar wacht.

Tegenover de middeninkomens is het ook niet eerlijk. Die verdienen net wat te veel, maar houden per maand door de hoge huur in de vrije sector ook geen cent over.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

"Inkomen uit vermogen gelijkwaardig belasten met inkomen uit arbeid" is toch wel wat anders dan "geld afpakken" en "het huis uit jagen"... Of vind je iedere vorm van een progressief belastingstelsel "geld afpakken"?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

GioStyle schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:48:
[...]

Ik vind studeren een recht.

Maar tienduizenden euro's aan studieschuld hebben is een keuze.
Je bedoelt dus de overgrote meerderheid van alle studenten van de afgelopen 7 jaar die in het leenstelsel zaten? Gemiddeld genomen had een pas afgestudeerde student in 2022 zo'n 20.000 euro schuld. Of al die bijna een miljoen studenten per jaar (nog los van de half miljoen mbo'ers) hadden nog 12 -16 uur per week naast hun studie moeten werken om zich niet in de schulden te hoeven steken. Voor zover er zoveel bijbaantjes te vinden zouden zijn natuurlijk.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
TerraGuy schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 01:22:
[...]

Je bedoelt dus de overgrote meerderheid van alle studenten van de afgelopen 7 jaar die in het leenstelsel zaten? Gemiddeld genomen had een pas afgestudeerde student in 2022 zo'n 20.000 euro schuld. Of al die bijna een miljoen studenten per jaar (nog los van de half miljoen mbo'ers) hadden nog 12 -16 uur per week naast hun studie moeten werken om zich niet in de schulden te hoeven steken. Voor zover er zoveel bijbaantjes te vinden zouden zijn natuurlijk.
Het overgrote deel van de studieschuld zal bestaan uit kamerhuur.

Als ik kijk naar wat studerende nichtjes, dan wonen er 2 op kamers, en eentje woont thuis. Die laatste zal een flinke studieschuld minder hebben.
Wat ze wel doen, in tegenstelling tot wat wij vroeger deden, is regelmatig op vakantie gaan her en der onder het motto van: dan lenen we toch gewoon wat meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco d
enermax schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:53:
[...]

Kinderen krijgen is ook een keuze. Toen was het gebruikelijk om te stoppen met werken wanneer je moeder werd. En de 55 plussers tegenwoordig hebben toch een pensioen als manlief er niet meer is. Kinderen krijgen, vrouw stopt met werken en een goedkope premiewoning krijgen van de overheid krijgen. Teken ik gelijk voor.
Zullen niet veel vrouwen het mee eens zijn.

Maar zo was het bij ons thuis wel ja. Één autootje, een week per jaar op vakantie, pap beunde nog iedere zaterdag. En nu compleet versleten. En dan zou je zn huis gaan belasten wat ie compleet zelf in de vrije tijd gerenoveerd heeft? Want dat is het enige vermogen wat ze hebben. Absurd. Een eigen huis om in te winnen zou belastingvrij moeten zijn. Twee en derde huizen is wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitein-Repart1
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-05 11:26
GioStyle schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:48:
[...]

Ik vind studeren een recht.

Maar tienduizenden euro's aan studieschuld hebben is een keuze.
Als je de ouderen (eventueel betalen mensen geboren voor 1940 wel gereduceerde belastingtarieven) laat meebetalen aan de AOW en andere belastingkortingen als de ouderenkorting afschaft dan komt er een hoop geld extra in de staatskas die gebruikt kan worden om jongeren zonder (grove) schulden te laten studeren en de jongeren de mogelijkheid te geven ergens betaalbaar te gaan wonen. Vaak als je jong bent, heb je geen geld, maar wel veel geld nodig (studie, huisvesting) en als je oud bent heb je veel geld, maar weinig geld nodig. Ik wil niet alles afpakken van de ouderen, maar ik wil wel dat ouderen meer gaan bijdragen aan de samenleving om zo ook de jongere generaties kansen te bieden om zich te ontplooien en ergens betaalbaar te kunnen wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 07:12
TerraGuy schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:44:
[...]

Stromen dan vaak in de bovenkant van de sociale huur in. Niet zelden met urgentie (gelijkvloerse wens). Mensen maken dan veelal de stap naar huur, andersom nooit. Er zijn ook relatief weinig senioren woningen in de loop sector.
Wat ze met het geld doen? Camper kopen, Europa/wereld rondreizen, pensioen aanvulling.
Dat er scheef gekeken wordt door jongere generaties snap ik wel. Huis vaak met flinke subsidie kunnen kopen (premie A woning) en met dikke winst (groter dan inflatie verkocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Nitein-Repart1 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 08:39:
[...]

Als je de ouderen (eventueel betalen mensen geboren voor 1940 wel gereduceerde belastingtarieven) laat meebetalen aan de AOW en andere belastingkortingen als de ouderenkorting afschaft dan komt er een hoop geld extra in de staatskas die gebruikt kan worden om jongeren zonder (grove) schulden te laten studeren en de jongeren de mogelijkheid te geven ergens betaalbaar te gaan wonen. Vaak als je jong bent, heb je geen geld, maar wel veel geld nodig (studie, huisvesting) en als je oud bent heb je veel geld, maar weinig geld nodig. Ik wil niet alles afpakken van de ouderen, maar ik wil wel dat ouderen meer gaan bijdragen aan de samenleving om zo ook de jongere generaties kansen te bieden om zich te ontplooien en ergens betaalbaar te kunnen wonen.
Het is voor een deel van de studenten natuurlijk ook een keuze om op kamers te gaan wonen en zich derhalve dieper in de schulden te steken. Vaker uitgaan etc. Of thuis blijven wonen en veel minder onkosten hebben. Een oudere hoeft het uitbundige studentenleven niet te gaan bekostigen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Remco d schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:44:
[...]

Ik ben ook vroeg begonnen met werken.
Ik ben nu 43 en heb al ruim 25 jaar gewerkt altijd 40 uur en de nodige overuren.
Toen tijdelijk in een flatje gewoond en na 2 jaar een eerste huis gekocht waar we nu nog steeds wonen.
Dat huis (1930) compleet gestript en gerenoveerd (8 maanden huur en hypotheek en amper nog geld voor boodschappen). Smorgens om 5:30 in de auto naar je werk 17:00 weer thuis dan gauw eten en tot 22 a 23 klussen in die oude tempel
Nu 16 jaar later en nog steeds investeren in de woning zonnepanelen warmtepomp etc plus hier en daar wat aanpassingen.
Toen kind 1 en kind 2 geboren werden is de vrouw bij elk een jaar thuis gebleven.
Dat houd dan in dat je minder inkomen hebt dus dan maar een jaartje wat goedkoper of niet op vakantie.(dat was in de eerste jaren sowieso noodzaak met het afmaken van de woning)
Ze zijn inmiddels 6 en 9 en we zijn bijna vrij van hypotheek en energie betalen we ook niks meer aan.
Dus nu geld over om zoveel mogelijk leuke dingen te doen na jaren van op bouwen om hier te komen

Wat de rest van de wereld ziet:

Vrijstaand huis goed onderhouden 0 op de meter waarde 4 ton.
2 nette auto's voor de deur
Lekker 4 weken op vakantie
Zo nu en dan nog een weekendje weg

Wat hebben ze het mooi voor elkaar dat kunnen wij niet betalen zo'n duur huis en de rest :S

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nitein-Repart1
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-05 11:26
Trichoglossus schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:07:
[...]

Het is voor een deel van de studenten natuurlijk ook een keuze om op kamers te gaan wonen en zich derhalve dieper in de schulden te steken. Vaker uitgaan etc. Of thuis blijven wonen en veel minder onkosten hebben. Een oudere hoeft het uitbundige studentenleven niet te gaan bekostigen.
Jongeren hoeven ook niet de bourgondische levensstijl van de ouderen te bekostigen, dat lijkt nu wel te gebeuren. Oorspronkelijk was de bedoeling van de AOW dat je de laatste jaren tot je dood niet meer hoefde te werken. Nu zijn die laatste jaren bij velen al 25 jaar geworden, 25 jaar totaal niet bijdragen aan de samenleving betekent dat, maar wel regelmatig uit eten, op vakantie, etc. Als de AOW weer bedoelt is om niet werkend te sterven zoals dat in de jaren '50 de bedoeling was met de invoering van de AOW en je corrigeert de AOW-leeftijd met de huidige levensverwachting, dan had de AOW-gerechtigde leeftijd nu al op 80 jaar moeten zitten, niet op 67 jaar. Dit zijn gewoon 13 hele dure jaren waarbij je een bevolkingsgroep gaat sponseren die het geld eigenlijk niet nodig heeft. Bovendien kan een 70-jarige ook gewoon gaan werken wil hij of zij hem of haar inkomen aanvullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco d
Dat dus hier Idem. Veel afgunst van lui die moeilijk met geld om kunnen gaan. Ik ben nu 34, groot huis bijna afbetaald en loon ver onder Modaal. Gestudeerd, niet afgemaakt dus ook alle stufie terug betaald. 8 jaar lang 6 dagen gewerkt en toen samen met vriendin huis gekocht. Zeker 10x te horen gekregen "je zult wel een hoop geschonken gekregen want dit kun je nooit zelf betaald hebben".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:10

Yucon

*broem*

Ronald.42 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:12:
[...]

Ik ben ook vroeg begonnen met werken.
Ik ben nu 43 en heb al ruim 25 jaar gewerkt altijd 40 uur en de nodige overuren.
Toen tijdelijk in een flatje gewoond en na 2 jaar een eerste huis gekocht waar we nu nog steeds wonen.
Dat huis (1930) compleet gestript en gerenoveerd (8 maanden huur en hypotheek en amper nog geld voor boodschappen). Smorgens om 5:30 in de auto naar je werk 17:00 weer thuis dan gauw eten en tot 22 a 23 klussen in die oude tempel
Nu 16 jaar later en nog steeds investeren in de woning zonnepanelen warmtepomp etc plus hier en daar wat aanpassingen.
Toen kind 1 en kind 2 geboren werden is de vrouw bij elk een jaar thuis gebleven.
Dat houd dan in dat je minder inkomen hebt dus dan maar een jaartje wat goedkoper of niet op vakantie.(dat was in de eerste jaren sowieso noodzaak met het afmaken van de woning)
Ze zijn inmiddels 6 en 9 en we zijn bijna vrij van hypotheek en energie betalen we ook niks meer aan.
Dus nu geld over om zoveel mogelijk leuke dingen te doen na jaren van op bouwen om hier te komen

Wat de rest van de wereld ziet:

Vrijstaand huis goed onderhouden 0 op de meter waarde 4 ton.
2 nette auto's voor de deur
Lekker 4 weken op vakantie
Zo nu en dan nog een weekendje weg

Wat hebben ze het mooi voor elkaar dat kunnen wij niet betalen zo'n duur huis en de rest :S
Realiseer je je in dit hele verhaal wel dat jij een alternatief geldpotje bent als het niet bij bejaarden gehaald wordt?

Dat is nu net een beetje het punt. Het kan oneerlijk voelen om bejaarden te plukken. Maar bij alternatieven is dat niet perse anders en dan is ouderen meer laten bijdragen misschien nog wel het minst onrechtvaardige alternatief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Yucon schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:18:
[...]

Realiseer je je in dit hele verhaal wel dat jij een alternatief geldpotje bent als het niet bij bejaarden gehaald wordt?

Dat is nu net een beetje het punt. Het kan oneerlijk voelen om bejaarden te plukken. Maar bij alternatieven is dat niet perse anders en dan is ouderen meer laten bijdragen misschien nog wel het minst onrechtvaardige alternatief.
Dat is wel waar ik bang voor ben ja.
Je hebt je jaren ingezet om iets op te bouwen door de tering naar de nering te zetten.
Vervolgens komt er een generatie die meent dat ze recht hebben op hetzelfde als wij maar dan zonder inzet.

*knip*, dat kun je ook netter verwoorden.

Dan kom je al gauw weer op werken en inzet tonen loont niet....

Een hele generatie als zodanig wegzetten is erg generaliserend.

[ Voor 8% gewijzigd door NMH op 29-10-2022 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Remco d schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:16:
Dat dus hier Idem. Veel afgunst van lui die moeilijk met geld om kunnen gaan. Ik ben nu 34, groot huis bijna afbetaald en loon ver onder Modaal. Gestudeerd, niet afgemaakt dus ook alle stufie terug betaald. 8 jaar lang 6 dagen gewerkt en toen samen met vriendin huis gekocht. Zeker 10x te horen gekregen "je zult wel een hoop geschonken gekregen want dit kun je nooit zelf betaald hebben".
Die laatste was hier ook pijnlijk ja.
Mijn ouders zijn bijna gelijktijdig overleden beide kanker de 1 was wat taaier als de ander.
De hele bende stond onder water maar wel de erfenis aanvaard onder het mom van dan zijn we zelf baas.
Uiteindelijk met een paar 100 euro weg gekomen toen alles aan de kant was.
En dan ga je weer thuis aan de gang met een verbouwing.
Jullie hebben een mooi zakcentje geërfd zeker |:(

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03:56
GioStyle schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 08:55:
[...]

Leuk verhaal, maar je wil dus gewoon de ouderen afpersen, omdat de jongeren het zo ‘slecht’ hebben. Nee, dank je.

Of je laat jongeren gewoon wat meer werken. Volgens sommige Tweakers draag je als je parttime werkt niet genoeg bij aan de maatschappij. Laat die luie parttime werkende jongeren maar verplicht fulltime te werken zodat ze sneller voor hun eigen gekozen studieschuld kunnen afbetalen.
Leuk verhaal, vooral dat afpersen.

Dat ouderen de rijkste groep Nederlanders zijn kan je nog eigen verdienste noemen. Hard gewerkt, spaarzaam geleefd etc. Laten we de gasbel en vermogensstijgingen maar even achterwege, want dat wordt te moeilijk.

Luie parttime werkende jongeren is een belachelijk frame. De oudere van vroeger kon met 1 inkomen toe, nu is minimaal anderhalf inkomen nodig voor een koopwoning. Wie werkte harder?

Dan de pensioenregeling. De oudere ging vroegah met 62 met de vut. Nu gaan we voor 67 als we geluk hebben. Hoezo lui?

Dan de eigen gekozen studieschuld, dat is correct. De regeling van vroegah was zodanig dat de studieschuld veel lager was of zelfs afwezig. Kan je lekker roepen dat het eigen keuze is, maar wel een beetje makkelijk als de oudere generatie het gratis kreeg.

Je kan net doen alsof ouderen zelf alle rijkdom zelf vergaard hebben en jongeren het erdoor heen jagen. De levenstijl van jongeren is niet bepaald spaarzaam te noemen. Misschien kan je ook de andere kant van het verhaal eens bekijken. In jouw woorden:

De jongere is al afgeperst, nu is de oudere aan de beurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeKever
Hoeveel uren werkte een 30 jarige 30 jaar geleden en hoeveel nu? Ik wijs erop dat veel vrouwen geen betaalde arbeid verrichtten. Als moeder de vrouw thuis het huishouden bestiert is het makkelijker voltijd werken.
De VUT is allang, al een jaar of 15 afgeschaft, dus een groot deel van jouw zogenaamde rijke ouderen hebben helemaal geen VUT gehad. Komt er op neer dat de ouderen al hebben ingeleverd.
Dus de jongeren ook, of kunnen die wel met de VUT. Het gaat erom dat de pensioenregelingen vroeger goudgerand waren ten opzichte van nu. Dat ze 15 jaar geleden zijn begonnen met versoberen betekent niet dat ze toen nog steeds niet veel beter waren dan nu.
Studieschuld hebben is iets van alle jaren. Vroeger werd alleen de basisstudiefinanciering omgezet in een gift als de studie werd afgerond. Als je thuis bleef wonen was het rond de €100 per maand. 4 lang studeren is een eurootje of €5000. Dat is klein bier als je mag aflossen in 35 jaar.
Iets te makkelijk. De studieschuld is nu simpelweg hoger en massaler. De regeling is veel soberder dan 30 jaar terug. Ik dacht dat dit algemeen bekend was.

[...]
Ik heb mijn studie destijds niet afgemaakt, dus moest studieschuld terugbetalen, was in 3 maanden met fulltime werken gepiept. :D
Hoeveel maanden zou je nu moeten werken om 14.000 euro studieschuld bij een onafgemaakte studie terug te betalen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Wat is meer:
- een gezin waar een persoon 40 uur per week werkt
- een gezin waar twee personen 30 uur werken?
Zelfs met de vergrijzing groeit de arbeidsparticipatie nog steeds.

Los van dat het van een nogal dom zinnig wereldbeeld getuigd om een hele generatie weg te zetten als lui.

[ Voor 8% gewijzigd door RagingPenguin op 29-10-2022 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
RagingPenguin schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:06:
[...]

Wat is meer:
- een gezin waar een persoon 40 uur per week werkt
- een gezin waar twee personen 30 uur werken?
Zelfs met de vergrijzing groeit de arbeidsparticipatie nog steeds.

Los van dat het van een nogal dom zinnig wereldbeeld getuigd om een hele generatie weg te zetten als lui.
Definieer meer? Meer geld? Meer welvaart?

Weet je wat nogal een *knip* wereldbeeld is? Denken dat elke oudere rijk is en daar geld te halen valt..

[ Voor 6% gewijzigd door NMH op 29-10-2022 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
Dubbel

[ Voor 96% gewijzigd door DeKever op 29-10-2022 10:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeKever
GioStyle schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:17:
[...]

Weet je wat nogal een *knip* wereldbeeld is? Denken dat elke oudere rijk is en daar geld te halen valt..
Dat zegt niemand hier. En zelfs als men dat wel zegt is dat niet het punt. Het gaat erom dat rijke ouderen belast zouden moeten worden of niet.

[ Voor 2% gewijzigd door NMH op 29-10-2022 23:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
GioStyle schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:40:
[...]

Ooh, dat is het, dat is het punt niet, ook al wordt dat wel gezegd...

[...]

Als je alle ouderen laat meebetalen aan bovenstaande voorstel heeft dat niets met rijke ouderen te maken..

Maar dat wordt niet zo bedoeld en gezegd, nee, het gaat alleen om de 'rijke ouderen'.

Ja, ik bedoel ook niet lui en achterlijk, ondanks dat ik dat heb wel gezegd. Dat is ook het punt helemaal niet. :+
Wijs me op de onnauwkeurige formulering dan pas ik hem aan. Laten we de discussie niet vervuilen met beschuldigingen over achterlijke wereldbeelden, luie jongeren en rijke ouderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bouke-p
RagingPenguin schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 00:35:
[...]

"Inkomen uit vermogen gelijkwaardig belasten met inkomen uit arbeid" is toch wel wat anders dan "geld afpakken" en "het huis uit jagen"... Of vind je iedere vorm van een progressief belastingstelsel "geld afpakken"?
Inkomen uit vermogen belasten is prima, doet t hier op tweakers ook altijd goed.
Alleen zou dat gericht moeten zijn op bijvoorbeeld huisjesmelkers.

Niet op het gezin dat jaren netjes gewerkt heeft, bijgedragen heeft en gewoon verstandig met geld is omgegaan.
Op het moment dat die ouderen dood gaan pakt de overheid daar alweer genoeg van dmv erfbelasting.

Met wat jij en vele anderen hier voor ogen hebben loont het dus niet om je huis af te betalen. Menig gezin zal dus dat geld opmaken of niks meer afbetalen.

En dat allemaal omdat het niet eerlijk is? Hou toch op zeg.
Een grote studieschuld opbouwen is ook een keuze. Haal je je studie? Dan heb je een prima basis om die af te betalen. Stop je met je studie? Dan is dat je eigen keus. Keuzes hebben gevolgen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeKever
Nee natuurlijk niet. Kunnen we nu weer discussieren over het onderwerp?
Met wat jij en vele anderen hier voor ogen hebben loont het dus niet om je huis af te betalen. Menig gezin zal dus dat geld opmaken of niks meer afbetalen.
Dit is het belangrijkste tegenargument voor belasting op vermogen. Het voelt oneerlijk om belasting te moeten betalen als je hebt gespaard. Als je vermogen hebt verzameld voor een aangenaam pensioen plotseling moet lappen want hebt hebt zoveel geld.

Ik zou ook niet de groep ouderen ineens veel meer laten betalen. Helemaal ontzien hoeft echter ook niet.

[ Voor 5% gewijzigd door NMH op 30-10-2022 00:21 ]

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Bouke-p schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:07:
[...]

Niet op het gezin dat jaren netjes gewerkt heeft, bijgedragen heeft en gewoon verstandig met geld is omgegaan.
[...]
Een grote studieschuld opbouwen is ook een keuze. Haal je je studie? Dan heb je een prima basis om die af te betalen. Stop je met je studie? Dan is dat je eigen keus. Keuzes hebben gevolgen...
Hou nou toch eens op. In verschillende topics blijft hetzelfde riedeltje maar telkens herhaald worden, maar dat maakt het nog niet waar.

Succes is geen keuze, en niet iedereen die andere keuzes maakt dan jij is niet "netjes". Natuurlijk is er nu vraag naar veel technici. Weet jij waar wij als maatschappij staan als de komende paar lichtingen pubers alleen maar zonnepaneelmonteur wordt? Precies, ik ook niet, maar goed zal het niet zijn. Ook "pretstudies", historici, musici, artiesten en mensen die de zachtere kant van de samenleving onderzoeken zijn keihard nodig.

Niet iedereen die een jaar of zeventien is weet al wat 'ie wil worden. Tien, twintig, dertig jaar was dat geen probleem, want je rolde met subsidie en al de volgende studie in. Nu zit je met een schuld van enkele tienduizenden euro's. En natuurlijk kunnen we alle studenten laten thuiswonen en vier uur per dag heen en weer laten reizen, én daarnaast en naast hun studie nog elke avond laten werken zodat ze zonder schuld afstuderen. Not.

En we kennen allemaal het gezin dat keihard werkt en "slechts" een keer per jaar op vakantie gaat, en "slechts" een auto of twee heeft en een (bijna) afbetaald huis. Niemand wil hen iets "afpakken". Het gaat om de rijken, mensen met meer dan een paar ton op een rekening, met meer dan één huis. Een afbetaald huis maakt je nog niet rijk, en een bankrekening waarop een half miljoen staat als je nog dertig jaar te leven hebt ook niet.

Kap nou eens met dat afleidende, verwarrende, oneerlijke, onware narratief dat men al het "zuurverdiende", "zuinig gespaarde" (door de overheid gedoneerde) geld hoogstpersoonlijk uit jouw opa en oma's matras komt pulken.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
CodeCaster schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:31:
[...]

Hou nou toch eens op. In verschillende topics blijft hetzelfde riedeltje maar telkens herhaald worden, maar dat maakt het nog niet waar.

Succes is geen keuze, en niet iedereen die andere keuzes maakt dan jij is niet "netjes". Natuurlijk is er nu vraag naar veel technici. Weet jij waar wij als maatschappij staan als de komende paar lichtingen pubers alleen maar zonnepaneelmonteur wordt? Precies, ik ook niet, maar goed zal het niet zijn. Ook "pretstudies", historici, musici, artiesten en mensen die de zachtere kant van de samenleving onderzoeken zijn keihard nodig.

Niet iedereen die een jaar of zeventien is weet al wat 'ie wil worden. Tien, twintig, dertig jaar was dat geen probleem, want je rolde met subsidie en al de volgende studie in. Nu zit je met een schuld van enkele tienduizenden euro's. En natuurlijk kunnen we alle studenten laten thuiswonen en vier uur per dag heen en weer laten reizen, én daarnaast en naast hun studie nog elke avond laten werken zodat ze zonder schuld afstuderen. Not.

En we kennen allemaal het gezin dat keihard werkt en "slechts" een keer per jaar op vakantie gaat, en "slechts" een auto of twee heeft en een (bijna) afbetaald huis. Niemand wil hen iets "afpakken". Het gaat om de rijken, mensen met meer dan een paar ton op een rekening, met meer dan één huis. Een afbetaald huis maakt je nog niet rijk, en een bankrekening waarop een half miljoen staat als je nog dertig jaar te leven hebt ook niet.

Kap nou eens met dat afleidende, verwarrende, oneerlijke, onware narratief dat men al het "zuurverdiende", "zuinig gespaarde" (door de overheid gedoneerde) geld hoogstpersoonlijk uit jouw opa en oma's matras komt pulken.
Je hebt de reacties hier in het topic niet gelezen? Want dat is exact de doelgroep waarvan gevonden word dat er extra belast moet worden.

Dat niet iedereen op zn 17e weet wat ie wil doen klopt. Dat zal altijd zo blijven, maar dan nog is stoppen met een opleiding een keuze.
Net als dat op kamers gaan echt niet altijd nodig is, maarja "het hoort erbij" natuurlijk.
Afstuderen met een schuld is ook geen ramp, zoiets kun je gewoon afbetalen als je een baan hebt.

Dat ook pretstudies nodig zijn kan ik nog wel in mee gaan, maar de verhoudingen zijn al een tijdje zoek.

Het grootste probleem is denk ik dat veel jongeren verwachten dat ze alles aangereikt krijgen. Ik heb veel stagiaires begeleid en ze verwachten allemaal een startsalaris van 3k per maand en een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Bouke-p schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:47:
[...]
Je hebt de reacties hier in het topic niet gelezen? Want dat is exact de doelgroep waarvan gevonden word dat er extra belast moet worden.
Niet alle tienduizend, maar ik lurk best al even mee. Volgens mij willen de meeste mensen hier dat de onevenredigheid en ongelijkheid afneemt.
Dat niet iedereen op zn 17e weet wat ie wil doen klopt. Dat zal altijd zo blijven, maar dan nog is stoppen met een opleiding een keuze.
Wat moet je dan? Tegen wil en dank een studie afmaken en nog voor je midlifecrisis al een burnout of depressie in hollen? Want dáár is de maatschappij bij gebaat? Of gewoon "doorbijten en doorzetten, want dat kon vroeger ook"?
Net als dat op kamers gaan echt niet altijd nodig is, maarja "het hoort erbij" natuurlijk.
Afstuderen met een schuld is ook geen ramp, zoiets kun je gewoon afbetalen als je een baan hebt.
Waarom niet nodig?
Dat ook pretstudies nodig zijn kan ik nog wel in mee gaan, maar de verhoudingen zijn al een tijdje zoek.
Waarom zoek? Volwassenen kunnen er ook wat van hoor, kijk maar naar het groeiende aantal coaches en het aantal oplichters dat STAP-budget binnenharkt alsof het stufi is
Het grootste probleem is denk ik dat veel jongeren verwachten dat ze alles aangereikt krijgen. Ik heb veel stagiaires begeleid en ze verwachten allemaal een startsalaris van 3k per maand en een auto.
Dat hoort dan vooral bij een specifieke groep, namelijk softwareontwikkelaars, die zichzelf allemaal de nieuwe Messias vinden en denken dat als je een veilingsite kunt maken, je de nieuwe Jeff Bezos bent.

[ Voor 57% gewijzigd door CodeCaster op 29-10-2022 11:55 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
Inkomen uit vermogen belasten is prima, doet t hier op tweakers ook altijd goed.
Alleen zou dat gericht moeten zijn op bijvoorbeeld huisjesmelkers.
Dit blijft inderdaad nog een van de rare quirks van ons systeem, dat inkomsten uit verhuur niet onder inkomstenbelasting valt.

(Aan de andere kant is het idee wat er ooit achter zat, dat dit de huren lager houdt wel en geldig idee, maar met de punten systemen en uitbreiding van de maximale huurprijs mag dat we een keer veranderen, aangezien het gewoon inkomen uit vermogen is)

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 29-10-2022 12:07 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:25:
[...]

Dat is wel waar ik bang voor ben ja.
Je hebt je jaren ingezet om iets op te bouwen door de tering naar de nering te zetten.
Vervolgens komt er een generatie die meent dat ze recht hebben op hetzelfde als wij maar dan zonder inzet.

*knip*

Dan kom je al gauw weer op werken en inzet tonen loont niet....
Heerlijk de overtuiging dat de tering naar de nering betekend dat de ouderen grote offers gebracht hebben, geheel vanuit altruïsme. Maar het is letterlijk een overtuiging. Het is een generatie waar ze alles aan kwam waaien ja. De gezegende generatie. Een economie die alleen maar kon groeien, in ieder geval tot de jaren 80. Er kwamen steeds meer banen bij en de mensen die ergens werkte stroomde vanzelf door. Op basis van senioriteit. Hoe langer je ergens werkte hoe hoger je positie werd, met bijbehorend loon. Was je daadwerkelijk geschikt voor die functie? Maakte niet uit. De groep was groot dus hadden politiek gezien veel macht. Daarbij wisten ze zich te organiseren en gingen voor elk wissewasje de straat op. En op die manier is ze alles zo de bek in komen waaien wat hun hartje begeerde.
Dan de claim dat zij-het-land-hebben-opgebouwd. Ik zie het eerder als het land hebben kaal gevreten. Die gasbel was ook zo'n zegen voor die generatie. Dat geld is aan allerlei sociale vangnetten uitgegeven, onder andere de AOW. Wat echt wel een goed idee was en nog steeds is. Maar wat dus nu vooral diezelfde generatie weer helpt.
Door de betere zorg houden de ouderen het langer uit. Ze blijven langer leven dan wat verwacht was toen zij pensioen betaalde. Eigenlijk hebben ze te weinig betaald toen ze nog wel werkte. Over de krankzinnige eindloon regeling maar niet te spreken.
Een jaar geleden in het blad van Vereniging Eigen Huis, de vraag wat mensen doen aan duurzaamheids maatregelen voor hun eigen huis. Veel reacties van ouderen maar de toon was vooral 'Daar doe ik niks aan want dat haal ik niet meer uit'. Oh oh wat zou ik blij zijn als die zin wat meer gebezigd werd in het ziekenhuis. 'Een paar nieuwe knieën? Nee sorry meneer, op uw leeftijd, halen we dat er niet meer uit. Gewoon rust houden'

Dat er nu jongeren zijn die naar zijn Keynes zijn voorspelling toe werken dat 15 uur per week werken voldoende zou moeten zijn is volkomen logisch. Ze kunnen niet tegen de huizen prijsstijging op werken, dan wel de stijging van de hypotheek rente. Dat die instelling door de ouderen als 'lui' wordt gezien zegt genoeg over de geestelijke gesteldheid van die zelfde ouderen, net als een compleet gebrek aan realiteitszin.

Daarop aansluitend, solidariteit. Als ouderen het over solidariteit hebben gaat het gek genoeg altijd over solidariteit van jong naar oud. Oftewel van arm naar rijk. Tot 25 jaar: 8000 euro vermogen, 65+: €300k+
De jongere moet zijn leven nog beginnen op te bouwen, wil mogelijk een gezin starten daar is een hoop geld voor nodig. De generatie die bulkt van het geld (ja meestal zit dat in stenen maar dat is een keus) zijn van mening dat ze het zo slecht hebben dat ze geholpen dienen te worden.
Diezelfde solidariteit die de jongeren het meeste raakte tijdens de corona pandemie. Je studie gemankeerd moeten volgen omdat je niet meer naar school kon. Je niet meer sociaal mogen gedragen om de zwakkeren te beschermen.
En aangezien de toon in dit draadje toch al één is van een loopgraven oorlog kan deze stelling er ook nog wel bij.
Als we ons twee jaar geleden niet zo paniekerig hadden opgesteld jegens iets heel natuurlijks namelijk de dood en ons gehouden hadden aan de 80k per gewonnen levensjaar dan hadden we nu veel lagere zorgkosten gehad, een kleiner pensioen probleem en er was wat minder druk op de huizen markt.

Dit is een filmpje van nu 5 jaar oud. Maar nog heel erg bij de tijd. Met good old Henk Krol die laat zien helemaal de weg kwijt te zijn.

Korte recap: een uiteenzetting van hoe de ouderen generatie van nu meent geholpen te moeten worden en hoe de jongere generatie daar voor moet zorgen. Een gesprek met economen, historici en politici. Duur 24 minuten.

Disclaimer: Ik snap heel goed dat een post als dit de intergenerationele verhoudingen niet gaat helpen. Alleen ik stoor me mateloos aan het alsmaar beschermen van de mensen die het in mijn optiek al super hebben en het volledig gebrek aan reflectie van diezelfde groep. De dikke-ikke-ikke-ikke.

[ Voor 0% gewijzigd door NMH op 29-10-2022 22:45 ]

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:13
Zonder in te willen gaan op de tegenstellingen tussen jong/oud en de verschillende gebruikers hier.

Hou in je achterhoofd dat hoe iets bij jou gegaan is niet per definitie het gemiddelde van jouw generatie is.

En dat een voorbeeld van iemand uit een andere generatie hetzelfde voor geld.

Kijk niet naar !=1 voorbeelden.

Als laatste nog een algemene tip voor het vergelijken:
Kijk of het pad dat jij genomen hebt nog steeds mogelijk was geweest als je 20 jaar eerder/later geboren was of in een ander deel van het land.

Laten we meer samen denken in plaats van tegen elkaar:
Niet alle ouderen zijn rijk of hebben alles gratis gekregen. Tegelijkertijd hebben ook niet alle ouderen 50+ jaar keihard gewerkt.
Niet alle jongeren zijn lui, en de meesten zullen ook gewoon die 45+ jaar werk moeten gaan volmaken, net als andere generaties. Ook lang niet alle jongeren hebben een uitbundige dure levensstijl.

[ Voor 26% gewijzigd door Philip Ross op 29-10-2022 12:24 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Mogelijk off topic gezien de topictitel, maar als je kijkt waar we ondertussen nu met de discussie zijn toch wel relevant om voor een deel de angel uit de emotieargumenten te trekken.

Dit is een overzicht van hoeveel je gekeken naar je geboortejaar gemiddeld geeft of krijgt

Afbeeldingslocatie: https://www.mercer.nl/content/dam/mercer/assets/content-images/evenwichtige-belangenafweging-graphic1.jpg

Bron: https://www.mercer.nl/onz...ige-belangenafweging.html

Het deel onder de middellijn is wat je ontvangt. Dat wordt naar mate het geboortejaar oploopt steeds minder. Boven de lijn staat wat je aan het collectief afdraagt en die lijn loopt gestaag op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
Philip Ross schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:22:
Zonder in te willen gaan op de tegenstellingen tussen jong/oud en de verschillende gebruikers hier.

Hou in je achterhoofd dat hoe iets bij jou gegaan is niet per definitie het gemiddelde van jouw generatie is.

En dat een voorbeeld van iemand uit een andere generatie hetzelfde voor geld.

Kijk niet naar !=1 voorbeelden.

Als laatste nog een algemene tip voor het vergelijken:
Kijk of het pad dat jij genomen hebt nog steeds mogelijk was geweest als je 20 jaar eerder/later geboren was of in een ander deel van het land.
Dat is inderdaad een hele goede tip. Net zoals ook ik in mijn post boven jou heel erg generaliseer. Niet elke oudere bulkt van het geld en niet elke jongere moet elke maand beknibbelen op zijn uitgave.
De grote tendens vind ik echter dat individualisme het land uit elkaar dreigt te trekken. Het wordt dan gekscherend nog een samenleving genoemd, maar de media laat toch een ander beeld zien.
Ik heb denk ik op het juiste moment een huis weten te kopen, op het juiste moment een studie weten af te ronden. Alleen als ik dan zie dat ik het huis van de eerste eigenaar heb die er in '71 70.000 gulden voor betaald heeft en ik het voor 180.000 euro gekocht heb gecombineerd met ouderen die het zo slecht hebben...ggrrrr.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:12
Yucon schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:30:
Mogelijk off topic gezien de topictitel, maar als je kijkt waar we ondertussen nu met de discussie zijn toch wel relevant om voor een deel de angel uit de emotieargumenten te trekken.

Dit is een overzicht van hoeveel je gekeken naar je geboortejaar gemiddeld geeft of krijgt

[Afbeelding]

Bron: https://www.mercer.nl/onz...ige-belangenafweging.html

Het deel onder de middellijn is wat je ontvangt. Dat wordt naar mate het geboortejaar oploopt steeds minder. Boven de lijn staat wat je aan het collectief afdraagt en die lijn loopt gestaag op.
Lijkt mij niet meer dan logisch bij een grijze golf. Steeds meer mensen die kosten, steeds minder mensen die het betalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gigi
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19-11-2022
Derby schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:38:
[...]

Dat is inderdaad een hele goede tip. Net zoals ook ik in mijn post boven jou heel erg generaliseer. Niet elke oudere bulkt van het geld en niet elke jongere moet elke maand beknibbelen op zijn uitgave.
De grote tendens vind ik echter dat individualisme het land uit elkaar dreigt te trekken. Het wordt dan gekscherend nog een samenleving genoemd, maar de media laat toch een ander beeld zien.
Ik heb denk ik op het juiste moment een huis weten te kopen, op het juiste moment een studie weten af te ronden. Alleen als ik dan zie dat ik het huis van de eerste eigenaar heb die er in '71 70.000 gulden voor betaald heeft en ik het voor 180.000 euro gekocht heb gecombineerd met ouderen die het zo slecht hebben...ggrrrr.
Ik heb een goed inkomen. Hier heb ik goed voor geleerd. (en met een beetje geluk, maar ook de kans te hebben gehad om aan zelfontwikkeling te doen, want uiteindelijk is iedereen een product van zijn omgeving en is hustle cultuur een illusie)

Maar mijn werk is wel waar de huren 2000 euro per maand zijn, en hoewel mijn vriendin ook goede baan heeft, zien we oude kleine rijtjeshuizen nog steeds voor 450.000 euro gaan. Beide komen we uit een arbeiders gezin en hebben we dus geen jubelton.

Zelf heb ik veel compassie, maar in een rijtjeshuis wonen maakt mij diep ongelukkig. Ik hoef geen villa, maar het is niet okay als we met twee hoge salarissen alleen maar een rijtjeshuis kunnen betalen en dan aan ons vragen of "das Kapital" dat ouderen door overheidsbeleid hebben opgebouwd niet belast zou moeten worden. Sterker nog, belasting op inkomen zou er nauwelijks moeten zijn, maar vermogen zou zeer zwaar belast moeten worden, elke andere vorm is immoreel, zoals Piketty goed beschrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:34
Wat een onzin! Hoe wil je BV Nederland draaiende houden als je geen inkomstenbelasting heft?
20% belasting op vermogen? Dan houd het snel op.
Ik wil niet zeggen dat het nu perfect is, maar wat jij voorstelt kan echt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
[...]
En waarom zou dat? Belasting op inkomen uit vermogen is wat anders dan belasting op vermogen. Als je een huis afbetaald heb je minder lasten, niet meer inkomen waar belasting op geheven zou worden.

Helemaal los daarvan, we heffen we belasting op zo'n beetje alle vormen van consumptie, dus waarom niet op huisvesting? Die twee hele procenten aan overdrachtbelasting zijn nogal laag in vergelijking met de 21 procent aan BTW op veel andere uitgaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Persoonlijk vind ik 3K bruto minimumloon. Nee, niet het wettelijke minimumloon, maar het praktische minimumloon waarbij je netto bij draagt aan de samenleving. Er is in mijn ogen geen enkele reden dat een starter op de arbeidsmarkt afhankelijk is van allerlei overheidspotjes, die zijn er voor mensen met problemen waar ze zelf niets aan kunnen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
GioStyle schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:17:
[...]

Definieer meer? Meer geld? Meer welvaart?
Wel, je had het over hoeveel uren mensen werken dus de eenheid lijkt mij redelijk duidelijk? Per werkend persoon worden er minder uren gewerkt, maar per persoon (flink) meer. In de context van een hele generatie werken de jongeren meer dan de ouderen
Eens. Dat laatste heb ik nooit gezegd, en met mij de meeste mensen hier niet. Het is nogal een stokpaardje van bepaalde populistische personen om elke discussie over vermogen direct te zien als het willen kaalplukken van de ouderen. Nu is er natuurlijk een corrolatie tussen leeftijd en vermogen, maar het nog steeds om vermogende mensen die inkomen uit vermogen hebben, niet om ouderen. Veel van de (beetje) vermogende ouderen hebben wel vermogen, maar niet echt veel inkomsten uit dat vermogen.

[ Voor 1% gewijzigd door NMH op 29-10-2022 23:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Insert01
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:58
[...]

Die verwachting is toch niet de schuld van de jongeren? Zij krijgen dat voorgespiegeld ergens, of op de opleiding, of via internet of nog weer elders. Nogal wiedes dat ze dat geloven, de Nederlandse salarishuizen zijn totaal ondoorzichtig dus je moet toch ergens vanuit gaan.

Persoonlijk vind ik het vreemd dat de eerste studie die iemand volgt, of dat nou op mbo, hbo of wo niveau is, betaald moet worden en dat studenten vervolgens opgezadeld worden met een flinke studieschuld. Hoe toegankelijker het onderwijs, hoe meer profijt de samenleving er van heeft. Dat ook jongens en meisjes van wie de ouders nu eenmaal niet zoveel geluk hadden om goed terecht te komen, dezelfde kansen hebben om wat van hun leven te maken. Geld of een kans op een fikse studieschuld zouden daarbij nooit factoren moeten zijn om rekening mee te houden.

Goed onderwijs is een te belangrijke factor voor de ontwikkeling van de samenleving om er barrières voor op te werpen. De enige grenzen die daar wat mij betreft aan gesteld zouden kunnen worden, zijn die van de toelating van buitenlandse studenten.

Opmerkingen als deze snap ik eerlijk gezegd ook niet:
Waarom zou dit wel gelden voor het onderwijs, maar niet voor de zorg bijvoorbeeld? Waarom zit daar wel een maximum aan de kosten die een persoon mag maken (eigen risisco) en is het daarna gratis, maar geldt dat niet voor onderwijs? Het ziekenhuis uit komen met een schuld is ook geen ramp, zoiets kun je gewoon afbetalen als je een baan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
[...]
Insert01 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:37:
[...]

Die verwachting is toch niet de schuld van de jongeren? Zij krijgen dat voorgespiegeld ergens, of op de opleiding, of via internet of nog weer elders. Nogal wiedes dat ze dat geloven, de Nederlandse salarishuizen zijn totaal ondoorzichtig dus je moet toch ergens vanuit gaan.
Ik snap dat 3k als startsalaris hoog klinkt, maar is ook voor groot deel psychological pricing. Toen ik 4 jaar geleden afstudeerde lagen HBO startsalarissen al bovenin de 2k-3k range, dat ze nu in een tijd van double-digit inflatie over de 3K heen gaan vind ik niet zo vreemd. Zelf begon ik met minder dan 3k, maar in de eerste beoordelingsronde vier maanden later ging ik erover heen. En dat was gewoon bij een dertien-in-een-dozijn MKB, niet een bijzonder goed betalend bedrijf ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:19
Gigi schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:51:
Zelf heb ik veel compassie, maar in een rijtjeshuis wonen maakt mij diep ongelukkig. Ik hoef geen villa, maar het is niet okay als we met twee hoge salarissen alleen maar een rijtjeshuis kunnen betalen
Sja, wij konden op ons 40e met hoge salarissen en sparen ook pas een rijtjeshuis kopen. En nee, het is niet ieders droom, ook niet de onze. Hopelijk is-ie afbetaald voordat we niet meer in staat zijn om te werken.

Als ik kijk naar wat we verdienen is het toch wat men "bovenmodaal" noemt. Maar een bovenmodaal salaris betekent niet dat je een bovenmodaal huis kunt kopen.

Om het heel bot te zeggen, "als je voor een dubbeltje geboren bent, wordt je nooit een kwartje"; leer ermee leven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
GioStyle schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 14:58:
[...]

Ik neem aan dat je met gezin = huishouden bedoelt. Hou je er wel rekening mee dat de samenstelling van een huishouden ook verandert door de jaren heen?
Voor arbeidsparticipatie maken die definities niet uit, dat gaat over personen en niet over huishoudens of gezinnen.
Dat de arbeidsparticipatie toeneemt heeft natuurlijk ook te maken dat ouderen langer door (moeten) werken, niet perse alleen te wijten aan dat jongeren meer werken dan de ouderen.
De arbeidsparticipatie onder ouderen is maar heel langzaam aan het stijgen, voor de groep 45+ in 2010 van 54,7% naar 57,1% in 2017. In de groep 25 tot 45 jaar is de arbeidsparticipatie 84,0, en heeft sinds de jaren 90 op dat niveau gelegen voor deze leeftijdsgroep. In de jaren '70 en '80 was de arbeidsparticipatie in deze groep flink lager, schommeld tussen de 66 en 75 procent. De oudere generatie werkt minder, en heeft ook minder gewerkt toen zijn jong waren dan de huidige jonge generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 155% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
GioStyle schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:37:
@RagingPenguin

Nice, goed punt. :P

Waar haal je deze data vandaan? Ik ben benieuwd naar de cijfers als je verder terug de tijd gaat.
Van het CBS, maar het gaat enkel 1 jaar verder terug dan de jaren '70.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gigi
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:20:
[...]

Sja, wij konden op ons 40e met hoge salarissen en sparen ook pas een rijtjeshuis kopen. En nee, het is niet ieders droom, ook niet de onze. Hopelijk is-ie afbetaald voordat we niet meer in staat zijn om te werken.

Als ik kijk naar wat we verdienen is het toch wat men "bovenmodaal" noemt. Maar een bovenmodaal salaris betekent niet dat je een bovenmodaal huis kunt kopen.

Om het heel bot te zeggen, "als je voor een dubbeltje geboren bent, wordt je nooit een kwartje"; leer ermee leven.
Met die mindset niet nee, gelukkig ben ik het niveau "dubbeltje" of "kwartje" allang ontstegen en heb ik een stuk meer ambitie dan oud worden in een rijtjeshuis. Het lijkt me verschrikkelijk om zo'n mindset als jou te hebben, zo kom je nooit ergens.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik kan als ik wil een mooie villa kopen, maar het gaat er mij om dat als je carrière maakt, de gemiddelde persoon nauwelijks koopkracht heeft. Daar gaat dit topic over.

Werken moet lonen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Insert01
Gigi schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:03:
[...]

Met die mindset niet nee, gelukkig ben ik het niveau "dubbeltje" of "kwartje" allang ontstegen en heb ik een stuk meer ambitie dan oud worden in een rijtjeshuis. Het lijkt me verschrikkelijk om zo'n mindset als jou te hebben, zo kom je nooit ergens.

***members only***

Ik kan als ik wil een mooie villa kopen, maar het gaat er mij om dat als je carrière maakt, de gemiddelde persoon nauwelijks koopkracht heeft. Daar gaat dit topic over.

Werken moet lonen.
Makkelijk veroordelen vanuit je gouden troon is wat je doet.

Maar een klein percentage van de bevolking heeft het geluk de hersens en kansen te hebben om er voor te zorgen dat ze van een dubbeltje een kwartje worden. Jij bent er blijkbaar een van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gigi
Insert01 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:07:
[...]

Makkelijk veroordelen vanuit je gouden troon is wat je doet.

Maar een klein percentage van de bevolking heeft het geluk de hersens en kansen te hebben om er voor te zorgen dat ze van een dubbeltje een kwartje worden. Jij bent er blijkbaar een van.
Dat zeg ik toch ook juist. Dit is puur geluk, dat ik deze positie heb. Maar mijn punt is dat zeggen "het wordt toch niet beter" niks zal veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Niet iedereen kan "winnen" in deze samenleving. En het had een stuk erger kunnen zijn; we kunnen tenminste werken, (nog) geen ziekte of iets anders dat dat verhindert.

Zelf denk ik dat de meerwaarde van een carriere en opleiding verschoven is. Vroeger was je best uitzonderlijk als je een hogere opleiding had afgerond. Kijk maar naar alle boomers die nog steeds trots als een pauw hun brieven met "drs. Mallebrootje" ondertekenen.

Nu heeft 50% van de bevolking een HBO-diploma of hoger; het is een beetje de minimumeis geworden om niet in een starterfunctie te blijven steken. En een hoop mensen met zo'n diploma zullen merken dat iemand met een praktisch beroep al snel evenveel kan verdienen als zij.

Eigenlijk is dat alleen maar goed; waarom zou een hardwerkende electricien minder moeten verdienen dan een ingenieur of een fysiotherapeut?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:13:
[...]

Niet iedereen kan "winnen" in deze samenleving. En het had een stuk erger kunnen zijn; we kunnen tenminste werken, (nog) geen ziekte of iets anders dat dat verhindert.

Zelf denk ik dat de meerwaarde van een carriere en opleiding verschoven is. Vroeger was je best uitzonderlijk als je een hogere opleiding had afgerond. Kijk maar naar alle boomers die nog steeds trots als een pauw hun brieven met "drs. Mallebrootje" ondertekenen.

Nu heeft 50% van de bevolking een HBO-diploma of hoger; het is een beetje de minimumeis geworden om niet in een starterfunctie te blijven steken. En een hoop mensen met zo'n diploma zullen merken dat iemand met een praktisch beroep al snel evenveel kan verdienen als zij.

Eigenlijk is dat alleen maar goed; waarom zou een hardwerkende electricien minder moeten verdienen dan een ingenieur of een fysiotherapeut?
De vraag is of dat hbo diploma nog wat waard is als er niemand meer is die iets met zijn handen wil maken.
Wie moet je gaan aansturen dan met je pak diploma's.

Ik ben na de LTS gestopt en als ik zie wat er nu van de hbo lopende band rolt...

Mechgatronicus.. ofzoiets kan gvd nog niet een gat in een stukje strip boren of een lamp aansluiten alles moet vanachter de laptop...

Het is gewoon triest wat het onderwijs tegenwoordig nog inhoud.
Praktijk mensen zijn nodig, die lui die een stoel achter een plank warmhouden zijn er al teveel van.

Als je echt wat kunt met je handen in verschillende disciplines kun je goud verdienen maar die verrekkelingen willen door leren en schulden op bouwen in plaats van werken en een leven op bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
[...]

Een carriere-makende mindset is enkel opzich al een luxe positie die erg afhangt wat je tiener als loopbaan hebt gekozen, een docent of verpleegkundige kunnen zo hard werken als ze willen maar ze zullen altijd in het keurslijf van de overheid CAO vast zitten. En dan hebben we het nog over hogeropgeleiden met best wel goed betalende banen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:13:
[...]

Nu heeft 50% van de bevolking een HBO-diploma of hoger; het is een beetje de minimumeis geworden om niet in een starterfunctie te blijven steken.
Nou, da's wel een beetje overdreven:

https://digitaal.scp.nl/ssn2020/onderwijs/

Aandeel hogeropgeleiden steeg in afgelopen 10 jaar met een vijfde

Het deel van de bevolking met een diploma op middelbaar niveau schommelt de laatste 10 jaar rond de 40%. Het aandeel met een hoger opleidingsniveau is in de afgelopen 10 jaar toegenomen. In 2010 had ruim 20% van de bevolking van 25-64 jaar een hbo-diploma en bijna 12% een universitaire graad (samen ruim 32%). Het percentage hogeropgeleiden is sindsdien met bijna 8 procentpunten gestegen: in 2019 had ruim 24% een hbo- en ruim 15% een wo-diploma (samen meer dan 40%).
Idd. Nou is het beroep van b.v. fysiotherapeut ook niet meer zaligmakend hoor. Als ik zie wat voor een vergoeding ze krijgen van de zorgverzekeraar; dat valt ook zwaar tegen. :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:04:
[...]

De vraag is of dat hbo diploma nog wat waard is als er niemand meer is die iets met zijn handen wil maken.

Ik ben na de LTS gestopt en als ik zie wat er nu van de hbo lopende band rolt...

Mechgatronicus.. ofzoiets kan gvd nog niet een gat in een stukje strip boren of een lamp aansluiten alles moet vanachter de laptop...

Het is gewoon triest wat het onderwijs tegenwoordig nog inhoud.
Praktijk mensen zijn nodig, die lui die een stoel achter een plank warmhouden zijn er al teveel van.

Als je echt wat kunt met je handen in verschillende disciplines kun je goud verdienen maar die verrekkelingen willen door leren en schulden op bouwen in plaats van werken en een leven op bouwen.
*knip*, op de man

[ Voor 5% gewijzigd door NMH op 30-10-2022 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
ehtweak schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:21:
[...]

Nou, da's wel een beetje overdreven:

https://digitaal.scp.nl/ssn2020/onderwijs/

Aandeel hogeropgeleiden steeg in afgelopen 10 jaar met een vijfde

Het deel van de bevolking met een diploma op middelbaar niveau schommelt de laatste 10 jaar rond de 40%. Het aandeel met een hoger opleidingsniveau is in de afgelopen 10 jaar toegenomen. In 2010 had ruim 20% van de bevolking van 25-64 jaar een hbo-diploma en bijna 12% een universitaire graad (samen ruim 32%). Het percentage hogeropgeleiden is sindsdien met bijna 8 procentpunten gestegen: in 2019 had ruim 24% een hbo- en ruim 15% een wo-diploma (samen meer dan 40%).
En als je verder naar beneden door de grafieken heen klikt dan zie je ook dat de stijging in het aantal hogeropgeleiden meer een side-effect is van het afnemen van de achterstand in opleidingsniveau van mensen met een niet-westerse migratieachtergrond, en niet zo zeer dat we over de gehele breedte van de bevolking hoger opgeleid zijn (hoewel dat ook wel een beetje bijdraagt).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Keurige opmerking correcte spelling kunnen we wat mee bouwen d:)b

[ Voor 20% gewijzigd door NMH op 30-10-2022 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-09 09:54
Om van dat gezeur af te zijn hoe men schrijft dit boekje gebruiken,Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9XDKVDH72pcZxPzYHRA8-Ua69jI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Wm0H3B9XRhWRDgHJJASJcNs5.png?f=user_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
pletter schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:34:
Om van dat gezeur af te zijn hoe men schrijft dit boekje gebruiken,[Afbeelding]
Och ik vind het niet erg als mensen mij liever aanvallen op mijn gebrek aan kennis van de Nederlandse taal dan op het punt van het verhaal.
Maakt mij de pis niet lauw zogezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:36:
[...]

Och ik vind het niet erg als mensen mij liever aanvallen op mijn gebrek aan kennis van de Nederlandse taal dan op het punt van het verhaal.
Maakt mij de pis niet lauw zogezegd.
Ach, ik zou ook een “counterrant” kunnen schrijven met hoe nutteloos het MBO was voor de beunhazen die mijn huisbaas soms inhuurt, en hoeveel nuttiger ze zouden zijn als ze iets geleerd hadden over hoe natuurkunde en scheikunde een invloed heeft op hun “expertise”. Echter is dat slecht voor mijn bloeddruk en zijn rants over het algemeen een verspilling van energie, dus koos ik voor de snelle reactie met een knipoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
RagingPenguin schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:00:
[...]

Ach, ik zou ook een “counterrant” kunnen schrijven met hoe nutteloos het MBO was voor de beunhazen die mijn huisbaas soms inhuurt, en hoeveel nuttiger ze zouden zijn als ze iets geleerd hadden over hoe natuurkunde en scheikunde een invloed heeft op hun “expertise”. Echter is dat slecht voor mijn bloeddruk en zijn rants over het algemeen een verspilling van energie, dus koos ik voor de snelle reactie met een knipoog.
Een stukje kennis van natuurkunde en warmteoverdracht zou voor de toekomstige warmtepomp installateur wel handig zijn dat ze begrijpen wat ze in elkaar knutselen.
Maar dan kom je dus weer op onderwijs terecht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Ronald.42 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:04:

[...]
Vanaf de basisschool wordt mensen ingeprent dat ze, als ze goed kunnen leren, een hogere opleiding kunnen volgen, en meer zullen verdienen.

En in het nieuws hoor je dagelijks stereotypen die dat beeld bevestigen: hoger opgeleiden zijn gezonder, leven langer, etc. etc.

Zelfs als werken met je handen structureel méér gaat betalen (en daar zijn we nog lang niet), denk ik dat het een hele moeilijke stap is om als hooggeschoolde 'laaggeschoold' werk te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:40 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:33:
[...]

Vanaf de basisschool wordt mensen ingeprent dat ze, als ze goed kunnen leren, een hogere opleiding kunnen volgen, en meer zullen verdienen.

En in het nieuws hoor je dagelijks stereotypen die dat beeld bevestigen: hoger opgeleiden zijn gezonder, leven langer, etc. etc.

Zelfs als werken met je handen structureel méér gaat betalen (en daar zijn we nog lang niet), denk ik dat het een hele moeilijke stap is om als hooggeschoolde 'laaggeschoold' werk te gaan doen.
Ben ik met je eens, maar dat is inmiddels wel wat achterhaald.
Het zware werk is al een stuk lichter geworden uitzonderingen daar gelaten.(er is nog steeds werk dat je niet tot 68 volhoud)
Je kunt gewoon een goede boterham verdienen in de praktische techniek dus met vieze handen die je moet wassen voor je een bakkie troost en een broodje kunt nuttigen.

Ik moet zelf ook mijn klauwen wassen voor een bakkie en soms 2 keer op een dag van overall wisselen om dat ie stijf staat van de vuiligheid.
Of een avond wat minder enthousiast met de jeugd spelen omdat je in een onmogelijke houding hebt liggen te sleutelen.

Maar het is mooi werk, dingen die stuk zijn weer maken terwijl er 15 man uit hun neus staan te vreten omdat een lijn stilstaat.

En dat leverd dan 70K per jaar op met een lts diploma en slechte kennis van spelling...

En als ik dan die tv programma's zie met jeugd die hun eerste huis koopt en hun verwachtingen

En als ik dan zie hoe wij begonnen zijn en jaren bezig zijn geweest om alles naar ons zin te maken.
Alles zelf doen omdat het anders te duur was.
In die tijd had ik nog niet een derde van mijn huidige salaris en de hypo rente was een stukje hoger dan nu al stijgt die inmiddels weer aardig

Ik blijf erbij dat zelfs nu als je het wil er wel huizen te koop zijn die met wat eigen bloed zweet en tranen te maken zijn tot een droomhuis.
Maar men wil dat niet meer we moeten in de stad en we moeten iets dat klaar is.
En we moeten op vakantie en we moeten en we moeten en we willen en we willen.

Mjah ik ben niet meer van deze tijd denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Ronald.42 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 19:06:
[...]

Je kunt gewoon een goede boterham verdienen in de praktische techniek dus met vieze handen die je moet wassen voor je een bakkie troost en een broodje kunt nuttigen.
Zelfs dat is al een stuk beter geworden. Steeds meer mensen dragen handschoenen tijdens het werk. Vroeger waren hand van schilders bijna beter geverfd dan de kozijnen maar ik heb al jaren geen schilder meer gezien die met zijn blote handen werkt.

Waar ik vooral mee wil zeggen dat ook die stereotype beelden steeds minder kloppen. Er komen overal betere materialen waarmee gewerkt wordt waardoor de oude problemen steeds beter worden voorkomen. Handwerk van nu is niet meer te vergelijken met dat van een generatie geleden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Frame164 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 19:20:
[...]

Zelfs dat is al een stuk beter geworden. Steeds meer mensen dragen handschoenen tijdens het werk. Vroeger waren hand van schilders bijna beter geverfd dan de kozijnen maar ik heb al jaren geen schilder meer gezien die met zijn blote handen werkt.

Waar ik vooral mee wil zeggen dat ook die stereotype beelden steeds minder kloppen. Er komen overal betere materialen waarmee gewerkt wordt waardoor de oude problemen steeds beter worden voorkomen. Handwerk van nu is niet meer te vergelijken met dat van een generatie geleden.
Mwah zelf met de diverse soorten handschoenen ontkom ik er niet aan.

Maar het handwerk is idd niet meer te vergelijken met vroegere tijden, maar het stereotype leeft nog wel.

Daardoor minder praktische mensen en meer bureau stoel warm houders.

Tevens zouden er door ander onderwijs betere mensen van school kunnen komen.
Mensen uit de praktijk die praktisch onderwijs geven en de ervaring uit hun werkzame praktische leven doorgeven.
Maar ja lts blieft men niet als onderwijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:12
GioStyle schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:38:
Ik heb even naar de cijfers gekeken.

De totale arbeidsparticipatie tussen 1969 en 2017 in de leeftijdscategorie 15-25 jaar is gedaald van 72% naar 62,3%. De totale arbeidsparticipatie tussen 1969 en 2017 in de leeftijdscategorie 25-45 jaar is gestegen van 66,3% naar 84%. Een plus van 17,7%. De totale arbeidsparticipatie tussen 1969 en 2017 in de leeftijdscategorie 45-75 jaar is gestegen van 43,3% naar 57,1% Een plus van 13,8%.

Uit deze cijfers maak ik op dat de trend is: jongeren gaan relatief later aan het werk, maar wel vaker aan het werk gaan, en werken door tot latere leeftijd. Klopt dat?
Kinderen/jongeren werken minder vaak en er zijn veel meer vrouwen gaan werken is mijn conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
GioStyle schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:38:
[...]

Ik heb even naar de cijfers gekeken.

De totale arbeidsparticipatie tussen 1969 en 2017 in de leeftijdscategorie 15-25 jaar is gedaald van 72% naar 62,3%. De totale arbeidsparticipatie tussen 1969 en 2017 in de leeftijdscategorie 25-45 jaar is gestegen van 66,3% naar 84%. Een plus van 17,7%. De totale arbeidsparticipatie tussen 1969 en 2017 in de leeftijdscategorie 45-75 jaar is gestegen van 43,3% naar 57,1% Een plus van 13,8%.

Uit deze cijfers maak ik op dat de trend is: jongeren gaan relatief later aan het werk, maar wel vaker aan het werk gaan, en werken door tot latere leeftijd. Klopt dat?
Ja, dat is inderdaad de algemene trend. Mensen studeren vaker, dus ze beginnen later met werken. De hogere arbeidsparticipatie van de middengroep kan verklaard worden door emancipatie en kleinere gezinnen. En de hogere arbeidsparticipatie van de oudere groep kan worden verklaard door de stijging van de gemiddelde pensioenleeftijd. Interessant genoeg is dat laatste nog niet eens zo zeer de hogere AOW leeftijd, maar is het gat tussen de gemiddelde pensioenleeftijd en de AOW leeftijd de laatste decennia afgenomen van 4 naar 1 jaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Ronald.42 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 19:25:
[...]

..bureau stoel warm houders...
Zijn dit soort termen nu echt nodig? Enerzijds heb je zo te zien zelf wel een voorkeur voor praktisch ipv lager opgeleid, maar tegelijkertijd zijn je posts bijna één lange neerbuigende tirade naar "theoretisch opgeleiden".

Ik merk dat ik er aardig wat gedachten van krijg waar ik niet trots op ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Yucon schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:06:
[...]

Zijn dit soort termen nu echt nodig? Enerzijds heb je zo te zien zelf wel een voorkeur voor praktisch ipv lager opgeleid, maar tegelijkertijd zijn je posts bijna één lange neerbuigende tirade naar "theoretisch opgeleiden".

Ik merk dat ik er aardig wat gedachten van krijg waar ik niet trots op ben.
Dat mag.

Ik denk dat dat gevormd is door de onkunde van de hoger opgeleide managers waar ik al meer dan 25 jaar mee te maken heb.
Het type dat uitblinkt in het rechtpraten wat krom is en vooral dat wat krom is door hun eigen toedoen of dat van hun gelijkwaardigen.

Ze hebben gelijk ongeacht de kosten of het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Ronald.42 Niet gehinderd door enige kennis van zaken noemen ze dat. :X

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
ehtweak schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:33:
@Ronald.42 Niet gehinderd door enige kennis van zaken noemen ze dat. :X
Ik noem dat altijd niet gehinderd door enige vorm van praktische kennis of gevoel met de desbetreffende installatie.

In theorie werkt het dus het is zo...
Hoevaak als dat zandkasteel al niet ingestort is afgelopen jaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wat me wel stoort in dat artikel:
"Bereidheid om langer door te werken niet verder toegenomen"

waarbij men ff vergeet dat er nog steeds (!) actieve en passieve leeftijdsdiscriminatie plaatsvindt als mensen van 50/60+ wel WILLEN werken, maar gewoonweg overgeslagen worden c.q. compleet buitengesloten worden met de welbekende statements als:

'u past niet in het team'
'u bent te duur' (zonder überhaupt een salarisvoorstel te doen)
'er is gekozen voor iemand die beter bij ons past'
'u heeft te veel ervaring, u zult zich wel snel gaan vervelen'

en meer van dat popi gebrabbel, uitgekraamd door jeugdige HR-piepeltjes die net van school komen...
(en ja, dat mot ff zo genoemd worden. ;) )

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
ehtweak schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:39:
[...]

waarbij men ff vergeet dat er nog steeds (!) actieve en passieve leeftijdsdiscriminatie plaatsvindt als mensen van 50/60+ wel WILLEN werken, maar gewoonweg overgeslagen worden c.q. compleet buitengesloten worden met de welbekende statements als:

en meer van dat popi gebrabbel, uitgekraamd door jeugdige HR-piepeltjes die net van school komen...
Zo komt er bij ons ook wel eens wat langs in de zogenaamde flexibele schil.
Daar zijn ook wel eens oudjes bij dat wij zeggen die gast moet je houden, maarja geen plek voor vaste mensen....
Die lopen dan hun max tijd en zijn weer een periode weg en mogen dan later weer een periode terug komen terwijl er in de tussentijd een één of ander hark rond stapt waar je niks mee kunt.

Waanzin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert01
Ronald.42 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:50:
[...]

Zo komt er bij ons ook wel eens wat langs in de zogenaamde flexibele schil.
Daar zijn ook wel eens oudjes bij dat wij zeggen die gast moet je houden, maarja geen plek voor vaste mensen....
Die lopen dan hun max tijd en zijn weer een periode weg en mogen dan later weer een periode terug komen terwijl er in de tussentijd een één of ander hark rond stapt waar je niks mee kunt.

Waanzin...
Je beseft dat die flexibele schil er is, zodat in tijden dat het minder gaat je eigen baan niet meteen op de tocht staat? Er zijn daarnaast meer belangen dan enkel die van jezelf, misschien goed om eens over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Ronald.42 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:36:
[...]

Ik noem dat altijd niet gehinderd door enige vorm van praktische kennis of gevoel met de desbetreffende installatie.
Mensen die achter een computer zitten zijn echt niet allemaal nutteloze managers.
Er wordt echt heel veel nuttig werk gedaan met computers.
En nutteloze mensen heb je op alle niveaus. Genoeg Managers gezien zoals.jij ze omschrijft maar ook hele goede die daadwerkelijk het team helpen en laten richten op hun daadwerkelijke taken. En tegelijkertijd ook genoeg praktische mensen gezien die de grootste onzin doen 'want zo staat het in de opdracht/het plan' zonder zelf na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Insert01 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:52:
[...]

Je beseft dat die flexibele schil er is, zodat in tijden dat het minder gaat je eigen baan niet meteen op de tocht staat? Er zijn daarnaast meer belangen dan enkel die van jezelf, misschien goed om eens over na te denken.
Mijn functie valt niet onder die schil.
De functies die daar wel onder vallen zijn juist de plekken die al in ieder geval 11 jaar altijd bezet moeten zijn.
Maar het is relatief eenvoudig werk dus iedereen kan daar staan, althans zo word er over gedacht.
Wij merken het altijd als er mensen staan die dus nog minder dan niks kunnen.
In plaats van 1 storing op een dag kun je er dan bij blijven staan gedurende de dienst van die persoon.

Dus waarom daar dan uitzendkrachten staan in plaats van mensen met een vaste baan met een eigenlijk best wel goed salaris voor dat werk...

Er zal vanuit het management best wel een visie op zijn wat betreft kosten of weet ik veel wat.
Maar zet daar mensen neer met een vast contract en flikker op met die flexibele schil.

Echt er zijn bij ons geen plekken die in de afgelopen 11! Jaar overbodig zijn geweest of waarvoor tijdens een stop of revisie geen tijdelijk (1 week) ander nuttig werk was te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Philip Ross schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:59:
[...]

Mensen die achter een computer zitten zijn echt niet allemaal nutteloze managers.
En nutteloze mensen heb je op alle niveaus. Genoeg Managers gezien zoals.jij ze omschrijft maar ook hele goede die daadwerkelijk het team helpen en laten richten op hun daadwerkelijke taken. En tegelijkertijd ook genoeg praktische mensen gezien die de grootste onzin doen 'want zo staat het in de opdracht/het plan' zonder zelf na te denken.
Zo is er van beide zijden wat te zeggen.
Er lopen bij ons ook best wel goede managers rond maar er is toch ook wel een gros bij die wij beiden gezien hebben.
Alleen heb ik meer ervaringen met die jobhopper managers waar je jeuk van in je nek krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
Ronald.42 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 22:09:
[...]

Zo is er van beide zijden wat te zeggen.
Er lopen bij ons ook best wel goede managers rond maar er is toch ook wel een gros bij die wij beiden gezien hebben.
Alleen heb ik meer ervaringen met die jobhopper managers waar je jeuk van in je nek krijgt.
Natuurlijk, maar de meerderheid van mensen achter een computer zijn niet managers.
Er wordt genoeg zinvol ontwerp, administratie en rekenwerk gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Philip Ross schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:59:
[...]

Als ze er achter zitten, zijn ze zeker nutteloos.
Ga er tenminste nog vóór (dat scherm) zitten. ;)
Zekers. Maar dat staat lang niet altijd in relatie tot diegene die die computer gebruikt...

Bovendien concreet fysiek werk is heden ten dage vaak al dan niet zwaar geïntegreerd met computertechnologie. Zoals de boer op z'n GPS gestuurde trekker die precisie landbouw bedrijft!
En tegelijkertijd ook genoeg praktische mensen gezien die de grootste onzin doen 'want zo staat het in de opdracht/het plan' zonder zelf na te denken.
Probleem is vaak dat die mensen wel zien dat wat ze doen niet echt zinnig/nuttig is, maar dat als ze daar wat van zeggen c.q. tegen ageren, ze te horen krijgen dat ze gewoon hun opdrachten moeten uitvoeren.
"jij wordt niet betaald om na te denken" krijgen ze dan te horen. :-(

En ja, dat soort dingen heb ik in de praktijk al zo vaak meegemaakt. :X

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Philip Ross schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 22:11:
[...]

Natuurlijk, maar de meerderheid van mensen achter een computer zijn niet managers.
Er wordt genoeg zinvol ontwerp, administratie en rekenwerk gedaan.
Weet ik alles van ben nog een poosje project engineer geweest maar dat was niet mijn plek.
Calculaties voor een project maken.
3d tekenen in 3d autodesk inventor
P&id's maken of aanpassen

En ter plaatse de chef monteur of voorman monteur op gang helpen met hoe de desbetreffende fabriek in elkaar steekt en met wie daar de vergunningen en werkzaamheden af te stemmen.

Op zich was dat wel leuk werk alleen dat achter het bureau deel paste mij niet altijd.
Vooral het oeverloos vergaderen om het vergaderen bij bijv. een Friesland campina daar werd je echt helemaal gaar van daar zat je dan met die managers die je wel kunt missen.
Vooral lullen over randzaken maar niet knopen hakken om iets klaar te krijgen.

Ik had altijd het gevoel dat ze geen beslissing durfden te nemen.

Kom op jongens hoe gaan we het doen wat gaan we doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
ehtweak schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 22:17:

Probleem is vaak dat die mensen wel zien dat wat ze doen niet echt zinnig/nuttig is, maar dat als ze daar wat van zeggen c.q. tegen ageren, ze te horen krijgen dat ze gewoon hun opdrachten moeten uitvoeren.
"jij wordt niet betaald om na te denken" krijgen ze dan te horen. :-(

En ja, dat soort dingen heb ik in de praktijk al zo vaak meegemaakt. :X
Dat is inderdaad ook wel een dingetje.
Dat mensen omdat ze met de handjes werken maar gewoon moeten doen wat er op papier staat en dat er naar hun argumenten niet wordt geluisterd.
En dus uiteindelijk zo afgestompt zijn dat ze maar gewoon dat doen wat er verlangt wordt ondanks dat ze weten dat het niet de meest goede oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
TheBrut3 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:42:
[...]

Lijkt mij niet meer dan logisch bij een grijze golf. Steeds meer mensen die kosten, steeds minder mensen die het betalen.
Het staatje gaat gezien de bronvermelding en de bijschriften over pensioenen (niet AOW?). De pensioenpremie wordt hoger met het geboortejaar, de uitkeringen lager. Deze grafiek is een onderbouwing van de stelling dat de pensioenen vroeger beter waren. Mocht dat nog niet uit de pensioengerechtigde leeftijd blijken.

De zorgkosten enzo hebben hier niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
DeKever schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 23:29:
[...]

Het staatje gaat gezien de bronvermelding en de bijschriften over pensioenen (niet AOW?). De pensioenpremie wordt hoger met het geboortejaar, de uitkeringen lager. Deze grafiek is een onderbouwing van de stelling dat de pensioenen vroeger beter waren. Mocht dat nog niet uit de pensioengerechtigde leeftijd blijken.

De zorgkosten enzo hebben hier niets mee te maken.
Zorgkosten en AOW komen hier nog eens bovenop ja.
Terwijl zeker vergrijzing iets is wat je kon zien aankomen. De AOW als omslagstelsel had vanaf het begin al langzaam omgebouwd moeten worden naar een systeem zoals de pensioenen zelf.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-09 13:58
ehtweak schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:39:
[...]

Sinds ik in de HR en Payrolling werk snap ik het overigens wel; een medewerker die nabij pensioen zit kost in de werkgeverslasten gewoonweg het dubbele (vanwege pensioeninleg) tenopzichte van een dertiger of veertiger. Zelfde werk, dubbele kosten. Als ondernemer zou ik dan ook eieren voor mijn geld kiezen. Dat is niet de schuld van de werkgevers maar van de overheid en ons pensioenstelsel dat vooral bedoeld is om men zo lang mogelijk door te laten werken.

Mijn moeder is 2 jaar eerder (na 40 jaar werken) gestopt en wordt daardoor 30% op pensioen gekort. Rendementtechnisch slaat dat helemaal nergens op.

[ Voor 5% gewijzigd door MagniArtistique op 29-10-2022 23:38 ]

Pagina: 1 ... 109 ... 168 Laatste

Let op:
Let alsjeblieft op of wat je wil posten on-topic is!