-
[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:34 ]
[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:34 ]
Dit plaatje is mooi gedaan en veelzeggend. Helaas vond ik tzt de titel meer stemmingmakerij dan terecht - punt is dat iedereen z'n gelijk kan halen en ook krijgt:BadRespawn schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:23:
[...]
Het CPB/CBS rapport Ongelijkheid en Herverdeling heeft het over lage, midden en hoge inkomens en geeft een overzicht van drie inkomens groepen met een gemiddeld inkomen per huishouden van respectievelijk 17.5k, 55k en 140k, die laatste groep is de top 10%.
[Afbeelding]
https://www.cpb.nl/ongelijkheid-en-herverdeling
60K is nog geen 2x modaal, dat lijkt me gewoon midden, niet hoog midden.
120k lijkt me op de grens van midden en hoog (dus ten hoogste 'laag hoog').
Daarbij vermoedt ik dat je met 100k en een eigen bedrijf niet relatief veel inkomen uit vermogen hebt (zoals rendement op beleggingen), en je er dus weinig van zal merken als (zoals het kabinet van plan is) belasting op inkomen uit vermogen wordt verhoogt.
Je behoort zeker niet tot de top 6% waar de helft van al het vermogen zit, waarvan ik betoog dat daar veel te halen valt.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Inderdaad, er is een groot verschil tussen enerzijds de groep die ik laag hoog noem, die 'gewoon een hypotheek' heeft - wat feitelijk een schuld is, daarom wordt het niet belast als vermogen. Integendeel, dat geld wordt gezien als kostenpost (hypotyheekrente aftrek).NiGeLaToR schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:45:
Het kader 'hogere inkomens vaak ook nog inkomen uit vermogen/rendement' is verneukeratief: als je uitgaat van mensen met geld in stenen is dat niet waar. Maar als je het verder hebt over rendement uit vastgoed buiten je eigen woning, divident etc dan is dit wel een uitdaging voor ons.
Afgaand op de reactie van het kabinet op dit rapport, vindt zelfs de VVD dat er wat aan moet worden gedaan. Probleem is alleen dat het nu zo scheef is dat er best wat aan kan worden gedaan zonder dat er veel verandert.Vraag is dus wel - moeten we hogere inkomens zelfde belasten als lagere inkomens, of is het terecht dat als je eenmaal boven het maaiveld bent dat er dan een soort flattax constructie ontstaat?
Idd!GioStyle schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:49:
[...]
Kleine nuance: die ouderen hebben geen afbetaald huis van 5 ton. Eerder een afbetaald huis van 1 ton die door beleid / marktwerking door de jaren heen 5 ton waard is geworden.
Vooral rijk aan stenen.Daardoor zijn ouderen steenrijk, niet zo zeer vermogend.
[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 28-10-2022 17:37 ]
Behalve dat ze geen hypotheek meer hebben, en vaak het onderhoud ook achterwege laten, want "voor die paar jaar" gaan we niet meer investeren. 2x aow+ pensioen en het geld klotst aardig tegen de plinten.ehtweak schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:36:
[...]
Idd!
En zelfs dat 5 ton waard is geworden, is twijfelachtig.
Zeker als zometeen de huizenmarkt weer instort.
[...]
Vooral rijk aan stenen.Effectief gezien haal je er geen geld uit. Totdat je doodgaat en/of zou verhuizen naar een goedkope(re) huizenplek.
Ik ken veel voorbeelden van echtparen met een vrij huis en na verkoop 3 tot 4 ton “over houden” en vervolgens met hun inkomen onder de sociale huur grens zitten en daar succesvol aanspraak op maken.Trichoglossus schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 20:03:
[...]
Behalve dat ze geen hypotheek meer hebben, en vaak het onderhoud ook achterwege laten, want "voor die paar jaar" gaan we niet meer investeren. 2x aow+ pensioen en het geld klotst aardig tegen de plinten.
Ik hoorde onlangs van een echtpaar (85+) dat naar een aanleunwoning zou willen verhuizen. Maar dat is sociale huur en een inkomensgrens van ca 45 mille. Daarvoor kwamen ze niet in aanmerking, want teveel inkomen. Huis al tig jaar afbetaald, Daar zit het geld echt niet alleen in de stenen.
Afgunst, het niet kunnen verteren dat mensen tevreden zijn geweest met hun woning en daar 50 jaar hebben gewoond en onderhoud hebben gepleegd.Bouke-p schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:22:
Waar komt toch die drang vandaan om (ouderen) met een afbetaald huis toch maar hun geld af te pakken?
Ben je jaren aan t betalen geweest, maar dan is t nog niet genoeg en moet je geld afgepakt worden want het is niet eerlijk ofzo?
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Die drang komt eruit voort dat we met een enorme vergrijzingsgolf zitten, en enorme kosten aan zorg en AOW. Die door het overgrote deel door een steeds kleinere wordende groep werkende wordt opgehoest. Een groot aantal van die werkenden zien zelf geen kansen meer om ook dat soort bedragen op te bouwen, omdat zie boven.Bouke-p schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:22:
Waar komt toch die drang vandaan om (ouderen) met een afbetaald huis toch maar hun geld af te pakken?
Ben je jaren aan t betalen geweest, maar dan is t nog niet genoeg en moet je geld afgepakt worden want het is niet eerlijk ofzo?
Zal wel afhangen dan van waar je woont en wat ze zoeken. Hier in Groningen kan ik met 16 jaar(!) aan wachtpunten niet meer dan een bovenappartementje krijgen, huisje met een tuin probeer ik al een jaar te regelen maar kom nooit in de top-10. Of ze staan al 25+ jaar ingeschreven, dan zou 't kunnen.htca schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 20:31:
[...]
Ik ken veel voorbeelden van echtparen met een vrij huis en na verkoop 3 tot 4 ton “over houden” en vervolgens met hun inkomen onder de sociale huur grens zitten en daar succesvol aanspraak op maken.
Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.
Studie is een keuze. Veruit de meeste ouderen van nu zijn met 16-18 beginnen te werken. Hebben dus 45- 50 jaar gewerkt. Daar moet de jeugd die met 26 eens begint te werken eerst maar eens aan denken.sugarlevi01 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:31:
[...]
Die drang komt eruit voort dat we met een enorme vergrijzingsgolf zitten, en enorme kosten aan zorg en AOW. Die door het overgrote deel door een steeds kleinere wordende groep werkende wordt opgehoest. Een groot aantal van die werkenden zien zelf geen kansen meer om ook dat soort bedragen op te bouwen, omdat zie boven.
Dus dan is logisch dat er argwanend naar dat opgebouwde vermogen van die ouchies wordt gekeken, waarmee die zelf behoorlijk wat van die kosten zouden kunnen dekken. Zonder dat de huidige en toekomstige generaties met studieschulden, overheidsschulden, en steeds minder vangnet zitten. Waardoor we amper het hoofd boven water kunnen houden, en nog even en dan is dat laatste bijna letterlijk (ook onder andere met dank aan.... ).
Ik bedoel, vind je het echt zo raar dat jongere generaties met tienduizenden euro's aan studieschulden, die overal buiten vallen, flink belasting mogen betalen, zichzelf alsnog amper een woning kunnen veroorloven, en zo wel zo even een half miljoen extra aan schuld aan mogen gaan. Dan denken van goh, kijk eerst maar eens of er aan die bovenkant van de samenleving niet nog iets te plukken is? GGZ is inmiddels ook al grotendeels uit het zorgpakket, dus daar kunnen we ook al niet meer terecht met onze zorgen.
[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:34 ]
Die ouderen hebben jaren hun huis afbetaald en dus ook gewoon bijgedragen aan de maatschappij en belasting betaald. Het is een keer genoeg.sugarlevi01 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:31:
[...]
Die drang komt eruit voort dat we met een enorme vergrijzingsgolf zitten, en enorme kosten aan zorg en AOW. Die door het overgrote deel door een steeds kleinere wordende groep werkende wordt opgehoest. Een groot aantal van die werkenden zien zelf geen kansen meer om ook dat soort bedragen op te bouwen, omdat zie boven.
Dus dan is logisch dat er argwanend naar dat opgebouwde vermogen van die ouchies wordt gekeken, waarmee die zelf behoorlijk wat van die kosten zouden kunnen dekken. Zonder dat de huidige en toekomstige generaties met studieschulden, overheidsschulden, en steeds minder vangnet zitten. Waardoor we amper het hoofd boven water kunnen houden, en nog even en dan is dat laatste bijna letterlijk (ook onder andere met dank aan.... ).
Ik bedoel, vind je het echt zo raar dat jongere generaties met tienduizenden euro's aan studieschulden, die overal buiten vallen, flink belasting mogen betalen, zichzelf alsnog amper een woning kunnen veroorloven, en zo wel zo even een half miljoen extra aan schuld aan mogen gaan. Dan denken van goh, kijk eerst maar eens of er aan die bovenkant van de samenleving niet nog iets te plukken is? GGZ is inmiddels ook al grotendeels uit het zorgpakket, dus daar kunnen we ook al niet meer terecht met onze zorgen.
[ Voor 2% gewijzigd door NMH op 29-10-2022 22:23 ]
Kinderen krijgen is ook een keuze. Toen was het gebruikelijk om te stoppen met werken wanneer je moeder werd. En de 55 plussers tegenwoordig hebben toch een pensioen als manlief er niet meer is. Kinderen krijgen, vrouw stopt met werken en een goedkope premiewoning krijgen van de overheid krijgen. Teken ik gelijk voor.Remco d schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:44:
[...]
Studie is een keuze. Veruit de meeste ouderen van nu zijn met 16-18 beginnen te werken. Hebben dus 45- 50 jaar gewerkt. Daar moet de jeugd die met 26 eens begint te werken eerst maar eens aan denken.
[ Voor 4% gewijzigd door enermax op 28-10-2022 22:58 ]
Er zijn mensen die zich in 1982 hebben ingeschreven voor een woning, maar er nooit gebruik van hebben gemaakt. Die kunnen dus als ze willen een huis verkopen en met 4 ton op de bank in een woning gaan zitten die ze ook nog eens binnen 1 maand kunnen krijgen met een zeer ruime keus. Iedereen die dit wil gaat voor iemand die al 16 jaar echt wacht.TerraGuy schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:44:
[...]
Zal wel afhangen dan van waar je woont en wat ze zoeken. Hier in Groningen kan ik met 16 jaar(!) aan wachtpunten niet meer dan een bovenappartementje krijgen, huisje met een tuin probeer ik al een jaar te regelen maar kom nooit in de top-10. Of ze staan al 25+ jaar ingeschreven, dan zou 't kunnen.
Maar waarom zou je dat doen, om dat geld te kunnen incasseren? En wat doen ze er dan zoal mee?
"Inkomen uit vermogen gelijkwaardig belasten met inkomen uit arbeid" is toch wel wat anders dan "geld afpakken" en "het huis uit jagen"... Of vind je iedere vorm van een progressief belastingstelsel "geld afpakken"?Bouke-p schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:22:
Je bedoelt dus de overgrote meerderheid van alle studenten van de afgelopen 7 jaar die in het leenstelsel zaten? Gemiddeld genomen had een pas afgestudeerde student in 2022 zo'n 20.000 euro schuld. Of al die bijna een miljoen studenten per jaar (nog los van de half miljoen mbo'ers) hadden nog 12 -16 uur per week naast hun studie moeten werken om zich niet in de schulden te hoeven steken. Voor zover er zoveel bijbaantjes te vinden zouden zijn natuurlijk.GioStyle schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:48:
[...]
Ik vind studeren een recht.
Maar tienduizenden euro's aan studieschuld hebben is een keuze.
Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.
Het overgrote deel van de studieschuld zal bestaan uit kamerhuur.TerraGuy schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 01:22:
[...]
Je bedoelt dus de overgrote meerderheid van alle studenten van de afgelopen 7 jaar die in het leenstelsel zaten? Gemiddeld genomen had een pas afgestudeerde student in 2022 zo'n 20.000 euro schuld. Of al die bijna een miljoen studenten per jaar (nog los van de half miljoen mbo'ers) hadden nog 12 -16 uur per week naast hun studie moeten werken om zich niet in de schulden te hoeven steken. Voor zover er zoveel bijbaantjes te vinden zouden zijn natuurlijk.
Zullen niet veel vrouwen het mee eens zijn.enermax schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:53:
[...]
Kinderen krijgen is ook een keuze. Toen was het gebruikelijk om te stoppen met werken wanneer je moeder werd. En de 55 plussers tegenwoordig hebben toch een pensioen als manlief er niet meer is. Kinderen krijgen, vrouw stopt met werken en een goedkope premiewoning krijgen van de overheid krijgen. Teken ik gelijk voor.
Als je de ouderen (eventueel betalen mensen geboren voor 1940 wel gereduceerde belastingtarieven) laat meebetalen aan de AOW en andere belastingkortingen als de ouderenkorting afschaft dan komt er een hoop geld extra in de staatskas die gebruikt kan worden om jongeren zonder (grove) schulden te laten studeren en de jongeren de mogelijkheid te geven ergens betaalbaar te gaan wonen. Vaak als je jong bent, heb je geen geld, maar wel veel geld nodig (studie, huisvesting) en als je oud bent heb je veel geld, maar weinig geld nodig. Ik wil niet alles afpakken van de ouderen, maar ik wil wel dat ouderen meer gaan bijdragen aan de samenleving om zo ook de jongere generaties kansen te bieden om zich te ontplooien en ergens betaalbaar te kunnen wonen.GioStyle schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:48:
[...]
Ik vind studeren een recht.
Maar tienduizenden euro's aan studieschuld hebben is een keuze.
[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:34 ]
Stromen dan vaak in de bovenkant van de sociale huur in. Niet zelden met urgentie (gelijkvloerse wens). Mensen maken dan veelal de stap naar huur, andersom nooit. Er zijn ook relatief weinig senioren woningen in de loop sector.TerraGuy schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:44:
[...]
Zal wel afhangen dan van waar je woont en wat ze zoeken. Hier in Groningen kan ik met 16 jaar(!) aan wachtpunten niet meer dan een bovenappartementje krijgen, huisje met een tuin probeer ik al een jaar te regelen maar kom nooit in de top-10. Of ze staan al 25+ jaar ingeschreven, dan zou 't kunnen.
Maar waarom zou je dat doen, om dat geld te kunnen incasseren? En wat doen ze er dan zoal mee?
Het is voor een deel van de studenten natuurlijk ook een keuze om op kamers te gaan wonen en zich derhalve dieper in de schulden te steken. Vaker uitgaan etc. Of thuis blijven wonen en veel minder onkosten hebben. Een oudere hoeft het uitbundige studentenleven niet te gaan bekostigen.Nitein-Repart1 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 08:39:
[...]
Als je de ouderen (eventueel betalen mensen geboren voor 1940 wel gereduceerde belastingtarieven) laat meebetalen aan de AOW en andere belastingkortingen als de ouderenkorting afschaft dan komt er een hoop geld extra in de staatskas die gebruikt kan worden om jongeren zonder (grove) schulden te laten studeren en de jongeren de mogelijkheid te geven ergens betaalbaar te gaan wonen. Vaak als je jong bent, heb je geen geld, maar wel veel geld nodig (studie, huisvesting) en als je oud bent heb je veel geld, maar weinig geld nodig. Ik wil niet alles afpakken van de ouderen, maar ik wil wel dat ouderen meer gaan bijdragen aan de samenleving om zo ook de jongere generaties kansen te bieden om zich te ontplooien en ergens betaalbaar te kunnen wonen.
Ik ben ook vroeg begonnen met werken.Remco d schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:44:
[...]
Studie is een keuze. Veruit de meeste ouderen van nu zijn met 16-18 beginnen te werken. Hebben dus 45- 50 jaar gewerkt. Daar moet de jeugd die met 26 eens begint te werken eerst maar eens aan denken.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Jongeren hoeven ook niet de bourgondische levensstijl van de ouderen te bekostigen, dat lijkt nu wel te gebeuren. Oorspronkelijk was de bedoeling van de AOW dat je de laatste jaren tot je dood niet meer hoefde te werken. Nu zijn die laatste jaren bij velen al 25 jaar geworden, 25 jaar totaal niet bijdragen aan de samenleving betekent dat, maar wel regelmatig uit eten, op vakantie, etc. Als de AOW weer bedoelt is om niet werkend te sterven zoals dat in de jaren '50 de bedoeling was met de invoering van de AOW en je corrigeert de AOW-leeftijd met de huidige levensverwachting, dan had de AOW-gerechtigde leeftijd nu al op 80 jaar moeten zitten, niet op 67 jaar. Dit zijn gewoon 13 hele dure jaren waarbij je een bevolkingsgroep gaat sponseren die het geld eigenlijk niet nodig heeft. Bovendien kan een 70-jarige ook gewoon gaan werken wil hij of zij hem of haar inkomen aanvullen.Trichoglossus schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:07:
[...]
Het is voor een deel van de studenten natuurlijk ook een keuze om op kamers te gaan wonen en zich derhalve dieper in de schulden te steken. Vaker uitgaan etc. Of thuis blijven wonen en veel minder onkosten hebben. Een oudere hoeft het uitbundige studentenleven niet te gaan bekostigen.
Realiseer je je in dit hele verhaal wel dat jij een alternatief geldpotje bent als het niet bij bejaarden gehaald wordt?Ronald.42 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:12:
[...]
Ik ben ook vroeg begonnen met werken.
Ik ben nu 43 en heb al ruim 25 jaar gewerkt altijd 40 uur en de nodige overuren.
Toen tijdelijk in een flatje gewoond en na 2 jaar een eerste huis gekocht waar we nu nog steeds wonen.
Dat huis (1930) compleet gestript en gerenoveerd (8 maanden huur en hypotheek en amper nog geld voor boodschappen). Smorgens om 5:30 in de auto naar je werk 17:00 weer thuis dan gauw eten en tot 22 a 23 klussen in die oude tempel
Nu 16 jaar later en nog steeds investeren in de woning zonnepanelen warmtepomp etc plus hier en daar wat aanpassingen.
Toen kind 1 en kind 2 geboren werden is de vrouw bij elk een jaar thuis gebleven.
Dat houd dan in dat je minder inkomen hebt dus dan maar een jaartje wat goedkoper of niet op vakantie.(dat was in de eerste jaren sowieso noodzaak met het afmaken van de woning)
Ze zijn inmiddels 6 en 9 en we zijn bijna vrij van hypotheek en energie betalen we ook niks meer aan.
Dus nu geld over om zoveel mogelijk leuke dingen te doen na jaren van op bouwen om hier te komen
Wat de rest van de wereld ziet:
Vrijstaand huis goed onderhouden 0 op de meter waarde 4 ton.
2 nette auto's voor de deur
Lekker 4 weken op vakantie
Zo nu en dan nog een weekendje weg
Wat hebben ze het mooi voor elkaar dat kunnen wij niet betalen zo'n duur huis en de rest
Dat is wel waar ik bang voor ben ja.Yucon schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:18:
[...]
Realiseer je je in dit hele verhaal wel dat jij een alternatief geldpotje bent als het niet bij bejaarden gehaald wordt?
Dat is nu net een beetje het punt. Het kan oneerlijk voelen om bejaarden te plukken. Maar bij alternatieven is dat niet perse anders en dan is ouderen meer laten bijdragen misschien nog wel het minst onrechtvaardige alternatief.
[ Voor 8% gewijzigd door NMH op 29-10-2022 22:45 ]
Die laatste was hier ook pijnlijk ja.Remco d schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:16:
Dat dus hier Idem. Veel afgunst van lui die moeilijk met geld om kunnen gaan. Ik ben nu 34, groot huis bijna afbetaald en loon ver onder Modaal. Gestudeerd, niet afgemaakt dus ook alle stufie terug betaald. 8 jaar lang 6 dagen gewerkt en toen samen met vriendin huis gekocht. Zeker 10x te horen gekregen "je zult wel een hoop geschonken gekregen want dit kun je nooit zelf betaald hebben".
Leuk verhaal, vooral dat afpersen.GioStyle schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 08:55:
[...]
Leuk verhaal, maar je wil dus gewoon de ouderen afpersen, omdat de jongeren het zo ‘slecht’ hebben. Nee, dank je.
Of je laat jongeren gewoon wat meer werken. Volgens sommige Tweakers draag je als je parttime werkt niet genoeg bij aan de maatschappij. Laat die luie parttime werkende jongeren maar verplicht fulltime te werken zodat ze sneller voor hun eigen gekozen studieschuld kunnen afbetalen.
[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:41 ]
Hoeveel uren werkte een 30 jarige 30 jaar geleden en hoeveel nu? Ik wijs erop dat veel vrouwen geen betaalde arbeid verrichtten. Als moeder de vrouw thuis het huishouden bestiert is het makkelijker voltijd werken.
Dus de jongeren ook, of kunnen die wel met de VUT. Het gaat erom dat de pensioenregelingen vroeger goudgerand waren ten opzichte van nu. Dat ze 15 jaar geleden zijn begonnen met versoberen betekent niet dat ze toen nog steeds niet veel beter waren dan nu.De VUT is allang, al een jaar of 15 afgeschaft, dus een groot deel van jouw zogenaamde rijke ouderen hebben helemaal geen VUT gehad. Komt er op neer dat de ouderen al hebben ingeleverd.
Iets te makkelijk. De studieschuld is nu simpelweg hoger en massaler. De regeling is veel soberder dan 30 jaar terug. Ik dacht dat dit algemeen bekend was.Studieschuld hebben is iets van alle jaren. Vroeger werd alleen de basisstudiefinanciering omgezet in een gift als de studie werd afgerond. Als je thuis bleef wonen was het rond de €100 per maand. 4 lang studeren is een eurootje of €5000. Dat is klein bier als je mag aflossen in 35 jaar.
Hoeveel maanden zou je nu moeten werken om 14.000 euro studieschuld bij een onafgemaakte studie terug te betalen?Ik heb mijn studie destijds niet afgemaakt, dus moest studieschuld terugbetalen, was in 3 maanden met fulltime werken gepiept.
Wat is meer:
[ Voor 8% gewijzigd door RagingPenguin op 29-10-2022 10:08 ]
Definieer meer? Meer geld? Meer welvaart?RagingPenguin schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:06:
[...]
Wat is meer:
- een gezin waar een persoon 40 uur per week werkt
- een gezin waar twee personen 30 uur werken?
Zelfs met de vergrijzing groeit de arbeidsparticipatie nog steeds.
Los van dat het van een nogal dom zinnig wereldbeeld getuigd om een hele generatie weg te zetten als lui.
[ Voor 6% gewijzigd door NMH op 29-10-2022 23:05 ]
[ Voor 96% gewijzigd door DeKever op 29-10-2022 10:32 ]
Dat zegt niemand hier. En zelfs als men dat wel zegt is dat niet het punt. Het gaat erom dat rijke ouderen belast zouden moeten worden of niet.GioStyle schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:17:
[...]
Weet je wat nogal een *knip* wereldbeeld is? Denken dat elke oudere rijk is en daar geld te halen valt..
[ Voor 2% gewijzigd door NMH op 29-10-2022 23:05 ]
[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:41 ]
Wijs me op de onnauwkeurige formulering dan pas ik hem aan. Laten we de discussie niet vervuilen met beschuldigingen over achterlijke wereldbeelden, luie jongeren en rijke ouderen.GioStyle schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:40:
[...]
Ooh, dat is het, dat is het punt niet, ook al wordt dat wel gezegd...
[...]
Als je alle ouderen laat meebetalen aan bovenstaande voorstel heeft dat niets met rijke ouderen te maken..
Maar dat wordt niet zo bedoeld en gezegd, nee, het gaat alleen om de 'rijke ouderen'.
Ja, ik bedoel ook niet lui en achterlijk, ondanks dat ik dat heb wel gezegd. Dat is ook het punt helemaal niet.
[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:42 ]
Inkomen uit vermogen belasten is prima, doet t hier op tweakers ook altijd goed.RagingPenguin schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 00:35:
[...]
"Inkomen uit vermogen gelijkwaardig belasten met inkomen uit arbeid" is toch wel wat anders dan "geld afpakken" en "het huis uit jagen"... Of vind je iedere vorm van een progressief belastingstelsel "geld afpakken"?
Nee natuurlijk niet. Kunnen we nu weer discussieren over het onderwerp?
Dit is het belangrijkste tegenargument voor belasting op vermogen. Het voelt oneerlijk om belasting te moeten betalen als je hebt gespaard. Als je vermogen hebt verzameld voor een aangenaam pensioen plotseling moet lappen want hebt hebt zoveel geld.Met wat jij en vele anderen hier voor ogen hebben loont het dus niet om je huis af te betalen. Menig gezin zal dus dat geld opmaken of niks meer afbetalen.
[ Voor 5% gewijzigd door NMH op 30-10-2022 00:21 ]
Hou nou toch eens op. In verschillende topics blijft hetzelfde riedeltje maar telkens herhaald worden, maar dat maakt het nog niet waar.Bouke-p schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:07:
[...]
Niet op het gezin dat jaren netjes gewerkt heeft, bijgedragen heeft en gewoon verstandig met geld is omgegaan.
[...]
Een grote studieschuld opbouwen is ook een keuze. Haal je je studie? Dan heb je een prima basis om die af te betalen. Stop je met je studie? Dan is dat je eigen keus. Keuzes hebben gevolgen...
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Je hebt de reacties hier in het topic niet gelezen? Want dat is exact de doelgroep waarvan gevonden word dat er extra belast moet worden.CodeCaster schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:31:
[...]
Hou nou toch eens op. In verschillende topics blijft hetzelfde riedeltje maar telkens herhaald worden, maar dat maakt het nog niet waar.
Succes is geen keuze, en niet iedereen die andere keuzes maakt dan jij is niet "netjes". Natuurlijk is er nu vraag naar veel technici. Weet jij waar wij als maatschappij staan als de komende paar lichtingen pubers alleen maar zonnepaneelmonteur wordt? Precies, ik ook niet, maar goed zal het niet zijn. Ook "pretstudies", historici, musici, artiesten en mensen die de zachtere kant van de samenleving onderzoeken zijn keihard nodig.
Niet iedereen die een jaar of zeventien is weet al wat 'ie wil worden. Tien, twintig, dertig jaar was dat geen probleem, want je rolde met subsidie en al de volgende studie in. Nu zit je met een schuld van enkele tienduizenden euro's. En natuurlijk kunnen we alle studenten laten thuiswonen en vier uur per dag heen en weer laten reizen, én daarnaast en naast hun studie nog elke avond laten werken zodat ze zonder schuld afstuderen. Not.
En we kennen allemaal het gezin dat keihard werkt en "slechts" een keer per jaar op vakantie gaat, en "slechts" een auto of twee heeft en een (bijna) afbetaald huis. Niemand wil hen iets "afpakken". Het gaat om de rijken, mensen met meer dan een paar ton op een rekening, met meer dan één huis. Een afbetaald huis maakt je nog niet rijk, en een bankrekening waarop een half miljoen staat als je nog dertig jaar te leven hebt ook niet.
Kap nou eens met dat afleidende, verwarrende, oneerlijke, onware narratief dat men al het "zuurverdiende", "zuinig gespaarde" (door de overheid gedoneerde) geld hoogstpersoonlijk uit jouw opa en oma's matras komt pulken.
Niet alle tienduizend, maar ik lurk best al even mee. Volgens mij willen de meeste mensen hier dat de onevenredigheid en ongelijkheid afneemt.Bouke-p schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:47:
[...]
Je hebt de reacties hier in het topic niet gelezen? Want dat is exact de doelgroep waarvan gevonden word dat er extra belast moet worden.
Wat moet je dan? Tegen wil en dank een studie afmaken en nog voor je midlifecrisis al een burnout of depressie in hollen? Want dáár is de maatschappij bij gebaat? Of gewoon "doorbijten en doorzetten, want dat kon vroeger ook"?Dat niet iedereen op zn 17e weet wat ie wil doen klopt. Dat zal altijd zo blijven, maar dan nog is stoppen met een opleiding een keuze.
Waarom niet nodig?Net als dat op kamers gaan echt niet altijd nodig is, maarja "het hoort erbij" natuurlijk.
Afstuderen met een schuld is ook geen ramp, zoiets kun je gewoon afbetalen als je een baan hebt.
Waarom zoek? Volwassenen kunnen er ook wat van hoor, kijk maar naar het groeiende aantal coaches en het aantal oplichters dat STAP-budget binnenharkt alsof het stufi isDat ook pretstudies nodig zijn kan ik nog wel in mee gaan, maar de verhoudingen zijn al een tijdje zoek.
Dat hoort dan vooral bij een specifieke groep, namelijk softwareontwikkelaars, die zichzelf allemaal de nieuwe Messias vinden en denken dat als je een veilingsite kunt maken, je de nieuwe Jeff Bezos bent.Het grootste probleem is denk ik dat veel jongeren verwachten dat ze alles aangereikt krijgen. Ik heb veel stagiaires begeleid en ze verwachten allemaal een startsalaris van 3k per maand en een auto.
[ Voor 57% gewijzigd door CodeCaster op 29-10-2022 11:55 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Dit blijft inderdaad nog een van de rare quirks van ons systeem, dat inkomsten uit verhuur niet onder inkomstenbelasting valt.Bouke-p schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:07:
[...]
Inkomen uit vermogen belasten is prima, doet t hier op tweakers ook altijd goed.
Alleen zou dat gericht moeten zijn op bijvoorbeeld huisjesmelkers.
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 29-10-2022 12:07 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Heerlijk de overtuiging dat de tering naar de nering betekend dat de ouderen grote offers gebracht hebben, geheel vanuit altruïsme. Maar het is letterlijk een overtuiging. Het is een generatie waar ze alles aan kwam waaien ja. De gezegende generatie. Een economie die alleen maar kon groeien, in ieder geval tot de jaren 80. Er kwamen steeds meer banen bij en de mensen die ergens werkte stroomde vanzelf door. Op basis van senioriteit. Hoe langer je ergens werkte hoe hoger je positie werd, met bijbehorend loon. Was je daadwerkelijk geschikt voor die functie? Maakte niet uit. De groep was groot dus hadden politiek gezien veel macht. Daarbij wisten ze zich te organiseren en gingen voor elk wissewasje de straat op. En op die manier is ze alles zo de bek in komen waaien wat hun hartje begeerde.Ronald.42 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:25:
[...]
Dat is wel waar ik bang voor ben ja.
Je hebt je jaren ingezet om iets op te bouwen door de tering naar de nering te zetten.
Vervolgens komt er een generatie die meent dat ze recht hebben op hetzelfde als wij maar dan zonder inzet.
*knip*
Dan kom je al gauw weer op werken en inzet tonen loont niet....
[ Voor 0% gewijzigd door NMH op 29-10-2022 22:45 ]
If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair
[ Voor 26% gewijzigd door Philip Ross op 29-10-2022 12:24 ]
Dat is inderdaad een hele goede tip. Net zoals ook ik in mijn post boven jou heel erg generaliseer. Niet elke oudere bulkt van het geld en niet elke jongere moet elke maand beknibbelen op zijn uitgave.Philip Ross schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:22:
Zonder in te willen gaan op de tegenstellingen tussen jong/oud en de verschillende gebruikers hier.
Hou in je achterhoofd dat hoe iets bij jou gegaan is niet per definitie het gemiddelde van jouw generatie is.
En dat een voorbeeld van iemand uit een andere generatie hetzelfde voor geld.
Kijk niet naar !=1 voorbeelden.
Als laatste nog een algemene tip voor het vergelijken:
Kijk of het pad dat jij genomen hebt nog steeds mogelijk was geweest als je 20 jaar eerder/later geboren was of in een ander deel van het land.
If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair
Lijkt mij niet meer dan logisch bij een grijze golf. Steeds meer mensen die kosten, steeds minder mensen die het betalen.Yucon schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:30:
Mogelijk off topic gezien de topictitel, maar als je kijkt waar we ondertussen nu met de discussie zijn toch wel relevant om voor een deel de angel uit de emotieargumenten te trekken.
Dit is een overzicht van hoeveel je gekeken naar je geboortejaar gemiddeld geeft of krijgt
[Afbeelding]
Bron: https://www.mercer.nl/onz...ige-belangenafweging.html
Het deel onder de middellijn is wat je ontvangt. Dat wordt naar mate het geboortejaar oploopt steeds minder. Boven de lijn staat wat je aan het collectief afdraagt en die lijn loopt gestaag op.
Ik heb een goed inkomen. Hier heb ik goed voor geleerd. (en met een beetje geluk, maar ook de kans te hebben gehad om aan zelfontwikkeling te doen, want uiteindelijk is iedereen een product van zijn omgeving en is hustle cultuur een illusie)Derby schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:38:
[...]
Dat is inderdaad een hele goede tip. Net zoals ook ik in mijn post boven jou heel erg generaliseer. Niet elke oudere bulkt van het geld en niet elke jongere moet elke maand beknibbelen op zijn uitgave.
De grote tendens vind ik echter dat individualisme het land uit elkaar dreigt te trekken. Het wordt dan gekscherend nog een samenleving genoemd, maar de media laat toch een ander beeld zien.
Ik heb denk ik op het juiste moment een huis weten te kopen, op het juiste moment een studie weten af te ronden. Alleen als ik dan zie dat ik het huis van de eerste eigenaar heb die er in '71 70.000 gulden voor betaald heeft en ik het voor 180.000 euro gekocht heb gecombineerd met ouderen die het zo slecht hebben...ggrrrr.
En waarom zou dat? Belasting op inkomen uit vermogen is wat anders dan belasting op vermogen. Als je een huis afbetaald heb je minder lasten, niet meer inkomen waar belasting op geheven zou worden.Bouke-p schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:07:
[...]
Met wat jij en vele anderen hier voor ogen hebben loont het dus niet om je huis af te betalen. Menig gezin zal dus dat geld opmaken of niks meer afbetalen.
Persoonlijk vind ik 3K bruto minimumloon. Nee, niet het wettelijke minimumloon, maar het praktische minimumloon waarbij je netto bij draagt aan de samenleving. Er is in mijn ogen geen enkele reden dat een starter op de arbeidsmarkt afhankelijk is van allerlei overheidspotjes, die zijn er voor mensen met problemen waar ze zelf niets aan kunnen doen.Bouke-p schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:47:
Het grootste probleem is denk ik dat veel jongeren verwachten dat ze alles aangereikt krijgen. Ik heb veel stagiaires begeleid en ze verwachten allemaal een startsalaris van 3k per maand en een auto.
Wel, je had het over hoeveel uren mensen werken dus de eenheid lijkt mij redelijk duidelijk? Per werkend persoon worden er minder uren gewerkt, maar per persoon (flink) meer. In de context van een hele generatie werken de jongeren meer dan de ouderenGioStyle schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:17:
[...]
Definieer meer? Meer geld? Meer welvaart?
Eens. Dat laatste heb ik nooit gezegd, en met mij de meeste mensen hier niet. Het is nogal een stokpaardje van bepaalde populistische personen om elke discussie over vermogen direct te zien als het willen kaalplukken van de ouderen. Nu is er natuurlijk een corrolatie tussen leeftijd en vermogen, maar het nog steeds om vermogende mensen die inkomen uit vermogen hebben, niet om ouderen. Veel van de (beetje) vermogende ouderen hebben wel vermogen, maar niet echt veel inkomsten uit dat vermogen.Weet je wat nogal een *knip* wereldbeeld is? Denken dat elke oudere rijk is en daar geld te halen valt..
[ Voor 1% gewijzigd door NMH op 29-10-2022 23:05 ]
Die verwachting is toch niet de schuld van de jongeren? Zij krijgen dat voorgespiegeld ergens, of op de opleiding, of via internet of nog weer elders. Nogal wiedes dat ze dat geloven, de Nederlandse salarishuizen zijn totaal ondoorzichtig dus je moet toch ergens vanuit gaan.Bouke-p schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:47:
[...]
Je hebt de reacties hier in het topic niet gelezen? Want dat is exact de doelgroep waarvan gevonden word dat er extra belast moet worden.
Dat niet iedereen op zn 17e weet wat ie wil doen klopt. Dat zal altijd zo blijven, maar dan nog is stoppen met een opleiding een keuze.
Net als dat op kamers gaan echt niet altijd nodig is, maarja "het hoort erbij" natuurlijk.
Afstuderen met een schuld is ook geen ramp, zoiets kun je gewoon afbetalen als je een baan hebt.
Dat ook pretstudies nodig zijn kan ik nog wel in mee gaan, maar de verhoudingen zijn al een tijdje zoek.
Het grootste probleem is denk ik dat veel jongeren verwachten dat ze alles aangereikt krijgen. Ik heb veel stagiaires begeleid en ze verwachten allemaal een startsalaris van 3k per maand en een auto.
Waarom zou dit wel gelden voor het onderwijs, maar niet voor de zorg bijvoorbeeld? Waarom zit daar wel een maximum aan de kosten die een persoon mag maken (eigen risisco) en is het daarna gratis, maar geldt dat niet voor onderwijs? Het ziekenhuis uit komen met een schuld is ook geen ramp, zoiets kun je gewoon afbetalen als je een baan hebt.Afstuderen met een schuld is ook geen ramp, zoiets kun je gewoon afbetalen als je een baan hebt.
Bouke-p schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:47:
[...]
Ik snap dat 3k als startsalaris hoog klinkt, maar is ook voor groot deel psychological pricing. Toen ik 4 jaar geleden afstudeerde lagen HBO startsalarissen al bovenin de 2k-3k range, dat ze nu in een tijd van double-digit inflatie over de 3K heen gaan vind ik niet zo vreemd. Zelf begon ik met minder dan 3k, maar in de eerste beoordelingsronde vier maanden later ging ik erover heen. En dat was gewoon bij een dertien-in-een-dozijn MKB, niet een bijzonder goed betalend bedrijf ofzo.Insert01 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:37:
[...]
Die verwachting is toch niet de schuld van de jongeren? Zij krijgen dat voorgespiegeld ergens, of op de opleiding, of via internet of nog weer elders. Nogal wiedes dat ze dat geloven, de Nederlandse salarishuizen zijn totaal ondoorzichtig dus je moet toch ergens vanuit gaan.
[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:33 ]
Sja, wij konden op ons 40e met hoge salarissen en sparen ook pas een rijtjeshuis kopen. En nee, het is niet ieders droom, ook niet de onze. Hopelijk is-ie afbetaald voordat we niet meer in staat zijn om te werken.Gigi schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:51:
Zelf heb ik veel compassie, maar in een rijtjeshuis wonen maakt mij diep ongelukkig. Ik hoef geen villa, maar het is niet okay als we met twee hoge salarissen alleen maar een rijtjeshuis kunnen betalen
Voor arbeidsparticipatie maken die definities niet uit, dat gaat over personen en niet over huishoudens of gezinnen.GioStyle schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 14:58:
[...]
Ik neem aan dat je met gezin = huishouden bedoelt. Hou je er wel rekening mee dat de samenstelling van een huishouden ook verandert door de jaren heen?
De arbeidsparticipatie onder ouderen is maar heel langzaam aan het stijgen, voor de groep 45+ in 2010 van 54,7% naar 57,1% in 2017. In de groep 25 tot 45 jaar is de arbeidsparticipatie 84,0, en heeft sinds de jaren 90 op dat niveau gelegen voor deze leeftijdsgroep. In de jaren '70 en '80 was de arbeidsparticipatie in deze groep flink lager, schommeld tussen de 66 en 75 procent. De oudere generatie werkt minder, en heeft ook minder gewerkt toen zijn jong waren dan de huidige jonge generatie.Dat de arbeidsparticipatie toeneemt heeft natuurlijk ook te maken dat ouderen langer door (moeten) werken, niet perse alleen te wijten aan dat jongeren meer werken dan de ouderen.
[ Voor 155% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:33 ]
Van het CBS, maar het gaat enkel 1 jaar verder terug dan de jaren '70.GioStyle schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:37:
@RagingPenguin
Nice, goed punt.
Waar haal je deze data vandaan? Ik ben benieuwd naar de cijfers als je verder terug de tijd gaat.
Met die mindset niet nee, gelukkig ben ik het niveau "dubbeltje" of "kwartje" allang ontstegen en heb ik een stuk meer ambitie dan oud worden in een rijtjeshuis. Het lijkt me verschrikkelijk om zo'n mindset als jou te hebben, zo kom je nooit ergens.CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:20:
[...]
Sja, wij konden op ons 40e met hoge salarissen en sparen ook pas een rijtjeshuis kopen. En nee, het is niet ieders droom, ook niet de onze. Hopelijk is-ie afbetaald voordat we niet meer in staat zijn om te werken.
Als ik kijk naar wat we verdienen is het toch wat men "bovenmodaal" noemt. Maar een bovenmodaal salaris betekent niet dat je een bovenmodaal huis kunt kopen.
Om het heel bot te zeggen, "als je voor een dubbeltje geboren bent, wordt je nooit een kwartje"; leer ermee leven.
Makkelijk veroordelen vanuit je gouden troon is wat je doet.Gigi schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:03:
[...]
Met die mindset niet nee, gelukkig ben ik het niveau "dubbeltje" of "kwartje" allang ontstegen en heb ik een stuk meer ambitie dan oud worden in een rijtjeshuis. Het lijkt me verschrikkelijk om zo'n mindset als jou te hebben, zo kom je nooit ergens.
***members only***
Ik kan als ik wil een mooie villa kopen, maar het gaat er mij om dat als je carrière maakt, de gemiddelde persoon nauwelijks koopkracht heeft. Daar gaat dit topic over.
Werken moet lonen.
Dat zeg ik toch ook juist. Dit is puur geluk, dat ik deze positie heb. Maar mijn punt is dat zeggen "het wordt toch niet beter" niks zal veranderen.Insert01 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:07:
[...]
Makkelijk veroordelen vanuit je gouden troon is wat je doet.
Maar een klein percentage van de bevolking heeft het geluk de hersens en kansen te hebben om er voor te zorgen dat ze van een dubbeltje een kwartje worden. Jij bent er blijkbaar een van.
Niet iedereen kan "winnen" in deze samenleving. En het had een stuk erger kunnen zijn; we kunnen tenminste werken, (nog) geen ziekte of iets anders dat dat verhindert.Gigi schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:03:
Met die mindset niet nee, gelukkig ben ik het niveau "dubbeltje" of "kwartje" allang ontstegen en heb ik een stuk meer ambitie dan oud worden in een rijtjeshuis. Het lijkt me verschrikkelijk om zo'n mindset als jou te hebben, zo kom je nooit ergens.
De vraag is of dat hbo diploma nog wat waard is als er niemand meer is die iets met zijn handen wil maken.CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:13:
[...]
Niet iedereen kan "winnen" in deze samenleving. En het had een stuk erger kunnen zijn; we kunnen tenminste werken, (nog) geen ziekte of iets anders dat dat verhindert.
Zelf denk ik dat de meerwaarde van een carriere en opleiding verschoven is. Vroeger was je best uitzonderlijk als je een hogere opleiding had afgerond. Kijk maar naar alle boomers die nog steeds trots als een pauw hun brieven met "drs. Mallebrootje" ondertekenen.
Nu heeft 50% van de bevolking een HBO-diploma of hoger; het is een beetje de minimumeis geworden om niet in een starterfunctie te blijven steken. En een hoop mensen met zo'n diploma zullen merken dat iemand met een praktisch beroep al snel evenveel kan verdienen als zij.
Eigenlijk is dat alleen maar goed; waarom zou een hardwerkende electricien minder moeten verdienen dan een ingenieur of een fysiotherapeut?
Een carriere-makende mindset is enkel opzich al een luxe positie die erg afhangt wat je tiener als loopbaan hebt gekozen, een docent of verpleegkundige kunnen zo hard werken als ze willen maar ze zullen altijd in het keurslijf van de overheid CAO vast zitten. En dan hebben we het nog over hogeropgeleiden met best wel goed betalende banen.Gigi schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:03:
[...]
Nou, da's wel een beetje overdreven:CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:13:
[...]
Nu heeft 50% van de bevolking een HBO-diploma of hoger; het is een beetje de minimumeis geworden om niet in een starterfunctie te blijven steken.
Idd. Nou is het beroep van b.v. fysiotherapeut ook niet meer zaligmakend hoor. Als ik zie wat voor een vergoeding ze krijgen van de zorgverzekeraar; dat valt ook zwaar tegen.Eigenlijk is dat alleen maar goed; waarom zou een hardwerkende electricien minder moeten verdienen dan een ingenieur of een fysiotherapeut?
*knip*, op de manRonald.42 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:04:
[...]
De vraag is of dat hbo diploma nog wat waard is als er niemand meer is die iets met zijn handen wil maken.
Wie moet je gaan aansturen dan met je pak diploma's.
Ik ben na de LTS gestopt en als ik zie wat er nu van de hbo lopende band rolt...
Mechgatronicus.. ofzoiets kan gvd nog niet een gat in een stukje strip boren of een lamp aansluiten alles moet vanachter de laptop...
Het is gewoon triest wat het onderwijs tegenwoordig nog inhoud.
Praktijk mensen zijn nodig, die lui die een stoel achter een plank warmhouden zijn er al teveel van.
Als je echt wat kunt met je handen in verschillende disciplines kun je goud verdienen maar die verrekkelingen willen door leren en schulden op bouwen in plaats van werken en een leven op bouwen.
[ Voor 5% gewijzigd door NMH op 30-10-2022 00:25 ]
En als je verder naar beneden door de grafieken heen klikt dan zie je ook dat de stijging in het aantal hogeropgeleiden meer een side-effect is van het afnemen van de achterstand in opleidingsniveau van mensen met een niet-westerse migratieachtergrond, en niet zo zeer dat we over de gehele breedte van de bevolking hoger opgeleid zijn (hoewel dat ook wel een beetje bijdraagt).ehtweak schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:21:
[...]
Nou, da's wel een beetje overdreven:
https://digitaal.scp.nl/ssn2020/onderwijs/
Aandeel hogeropgeleiden steeg in afgelopen 10 jaar met een vijfde
Het deel van de bevolking met een diploma op middelbaar niveau schommelt de laatste 10 jaar rond de 40%. Het aandeel met een hoger opleidingsniveau is in de afgelopen 10 jaar toegenomen. In 2010 had ruim 20% van de bevolking van 25-64 jaar een hbo-diploma en bijna 12% een universitaire graad (samen ruim 32%). Het percentage hogeropgeleiden is sindsdien met bijna 8 procentpunten gestegen: in 2019 had ruim 24% een hbo- en ruim 15% een wo-diploma (samen meer dan 40%).
Keurige opmerking correcte spelling kunnen we wat mee bouwen
[ Voor 20% gewijzigd door NMH op 30-10-2022 00:25 ]
Och ik vind het niet erg als mensen mij liever aanvallen op mijn gebrek aan kennis van de Nederlandse taal dan op het punt van het verhaal.pletter schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:34:
Om van dat gezeur af te zijn hoe men schrijft dit boekje gebruiken,[Afbeelding]
Ach, ik zou ook een “counterrant” kunnen schrijven met hoe nutteloos het MBO was voor de beunhazen die mijn huisbaas soms inhuurt, en hoeveel nuttiger ze zouden zijn als ze iets geleerd hadden over hoe natuurkunde en scheikunde een invloed heeft op hun “expertise”. Echter is dat slecht voor mijn bloeddruk en zijn rants over het algemeen een verspilling van energie, dus koos ik voor de snelle reactie met een knipoog.Ronald.42 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:36:
[...]
Och ik vind het niet erg als mensen mij liever aanvallen op mijn gebrek aan kennis van de Nederlandse taal dan op het punt van het verhaal.
Maakt mij de pis niet lauw zogezegd.
Een stukje kennis van natuurkunde en warmteoverdracht zou voor de toekomstige warmtepomp installateur wel handig zijn dat ze begrijpen wat ze in elkaar knutselen.RagingPenguin schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:00:
[...]
Ach, ik zou ook een “counterrant” kunnen schrijven met hoe nutteloos het MBO was voor de beunhazen die mijn huisbaas soms inhuurt, en hoeveel nuttiger ze zouden zijn als ze iets geleerd hadden over hoe natuurkunde en scheikunde een invloed heeft op hun “expertise”. Echter is dat slecht voor mijn bloeddruk en zijn rants over het algemeen een verspilling van energie, dus koos ik voor de snelle reactie met een knipoog.
Vanaf de basisschool wordt mensen ingeprent dat ze, als ze goed kunnen leren, een hogere opleiding kunnen volgen, en meer zullen verdienen.Ronald.42 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:04:
De vraag is of dat hbo diploma nog wat waard is als er niemand meer is die iets met zijn handen wil maken.
Wie moet je gaan aansturen dan met je pak diploma's.
[...]
Als je echt wat kunt met je handen in verschillende disciplines kun je goud verdienen maar die verrekkelingen willen door leren en schulden op bouwen in plaats van werken en een leven op bouwen.
[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:40 ]
Ben ik met je eens, maar dat is inmiddels wel wat achterhaald.CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:33:
[...]
Vanaf de basisschool wordt mensen ingeprent dat ze, als ze goed kunnen leren, een hogere opleiding kunnen volgen, en meer zullen verdienen.
En in het nieuws hoor je dagelijks stereotypen die dat beeld bevestigen: hoger opgeleiden zijn gezonder, leven langer, etc. etc.
Zelfs als werken met je handen structureel méér gaat betalen (en daar zijn we nog lang niet), denk ik dat het een hele moeilijke stap is om als hooggeschoolde 'laaggeschoold' werk te gaan doen.
Zelfs dat is al een stuk beter geworden. Steeds meer mensen dragen handschoenen tijdens het werk. Vroeger waren hand van schilders bijna beter geverfd dan de kozijnen maar ik heb al jaren geen schilder meer gezien die met zijn blote handen werkt.Ronald.42 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 19:06:
[...]
Je kunt gewoon een goede boterham verdienen in de praktische techniek dus met vieze handen die je moet wassen voor je een bakkie troost en een broodje kunt nuttigen.
Mwah zelf met de diverse soorten handschoenen ontkom ik er niet aan.Frame164 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 19:20:
[...]
Zelfs dat is al een stuk beter geworden. Steeds meer mensen dragen handschoenen tijdens het werk. Vroeger waren hand van schilders bijna beter geverfd dan de kozijnen maar ik heb al jaren geen schilder meer gezien die met zijn blote handen werkt.
Waar ik vooral mee wil zeggen dat ook die stereotype beelden steeds minder kloppen. Er komen overal betere materialen waarmee gewerkt wordt waardoor de oude problemen steeds beter worden voorkomen. Handwerk van nu is niet meer te vergelijken met dat van een generatie geleden.
Kinderen/jongeren werken minder vaak en er zijn veel meer vrouwen gaan werken is mijn conclusie.GioStyle schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:38:
Ik heb even naar de cijfers gekeken.
De totale arbeidsparticipatie tussen 1969 en 2017 in de leeftijdscategorie 15-25 jaar is gedaald van 72% naar 62,3%. De totale arbeidsparticipatie tussen 1969 en 2017 in de leeftijdscategorie 25-45 jaar is gestegen van 66,3% naar 84%. Een plus van 17,7%. De totale arbeidsparticipatie tussen 1969 en 2017 in de leeftijdscategorie 45-75 jaar is gestegen van 43,3% naar 57,1% Een plus van 13,8%.
Uit deze cijfers maak ik op dat de trend is: jongeren gaan relatief later aan het werk, maar wel vaker aan het werk gaan, en werken door tot latere leeftijd. Klopt dat?
Ja, dat is inderdaad de algemene trend. Mensen studeren vaker, dus ze beginnen later met werken. De hogere arbeidsparticipatie van de middengroep kan verklaard worden door emancipatie en kleinere gezinnen. En de hogere arbeidsparticipatie van de oudere groep kan worden verklaard door de stijging van de gemiddelde pensioenleeftijd. Interessant genoeg is dat laatste nog niet eens zo zeer de hogere AOW leeftijd, maar is het gat tussen de gemiddelde pensioenleeftijd en de AOW leeftijd de laatste decennia afgenomen van 4 naar 1 jaar.GioStyle schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:38:
[...]
Ik heb even naar de cijfers gekeken.
De totale arbeidsparticipatie tussen 1969 en 2017 in de leeftijdscategorie 15-25 jaar is gedaald van 72% naar 62,3%. De totale arbeidsparticipatie tussen 1969 en 2017 in de leeftijdscategorie 25-45 jaar is gestegen van 66,3% naar 84%. Een plus van 17,7%. De totale arbeidsparticipatie tussen 1969 en 2017 in de leeftijdscategorie 45-75 jaar is gestegen van 43,3% naar 57,1% Een plus van 13,8%.
Uit deze cijfers maak ik op dat de trend is: jongeren gaan relatief later aan het werk, maar wel vaker aan het werk gaan, en werken door tot latere leeftijd. Klopt dat?
Zijn dit soort termen nu echt nodig? Enerzijds heb je zo te zien zelf wel een voorkeur voor praktisch ipv lager opgeleid, maar tegelijkertijd zijn je posts bijna één lange neerbuigende tirade naar "theoretisch opgeleiden".
Dat mag.Yucon schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:06:
[...]
Zijn dit soort termen nu echt nodig? Enerzijds heb je zo te zien zelf wel een voorkeur voor praktisch ipv lager opgeleid, maar tegelijkertijd zijn je posts bijna één lange neerbuigende tirade naar "theoretisch opgeleiden".
Ik merk dat ik er aardig wat gedachten van krijg waar ik niet trots op ben.
Ik noem dat altijd niet gehinderd door enige vorm van praktische kennis of gevoel met de desbetreffende installatie.ehtweak schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:33:
@Ronald.42 Niet gehinderd door enige kennis van zaken noemen ze dat.
Wat me wel stoort in dat artikel:RagingPenguin schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:40:
[...]
Interessant genoeg is dat laatste nog niet eens zo zeer de hogere AOW leeftijd, maar is het gat tussen de gemiddelde pensioenleeftijd en de AOW leeftijd de laatste decennia afgenomen van 4 naar 1 jaar.
Zo komt er bij ons ook wel eens wat langs in de zogenaamde flexibele schil.ehtweak schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:39:
[...]
Wat me wel stoort in dat artikel:
"Bereidheid om langer door te werken niet verder toegenomen"
waarbij men ff vergeet dat er nog steeds (!) actieve en passieve leeftijdsdiscriminatie plaatsvindt als mensen van 50/60+ wel WILLEN werken, maar gewoonweg overgeslagen worden c.q. compleet buitengesloten worden met de welbekende statements als:
'u past niet in het team'
'u bent te duur' (zonder überhaupt een salarisvoorstel te doen)
'er is gekozen voor iemand die beter bij ons past'
'u heeft te veel ervaring, u zult zich wel snel gaan vervelen'
en meer van dat popi gebrabbel, uitgekraamd door jeugdige HR-piepeltjes die net van school komen...
(en ja, dat mot ff zo genoemd worden.)
Je beseft dat die flexibele schil er is, zodat in tijden dat het minder gaat je eigen baan niet meteen op de tocht staat? Er zijn daarnaast meer belangen dan enkel die van jezelf, misschien goed om eens over na te denken.Ronald.42 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:50:
[...]
Zo komt er bij ons ook wel eens wat langs in de zogenaamde flexibele schil.
Daar zijn ook wel eens oudjes bij dat wij zeggen die gast moet je houden, maarja geen plek voor vaste mensen....
Die lopen dan hun max tijd en zijn weer een periode weg en mogen dan later weer een periode terug komen terwijl er in de tussentijd een één of ander hark rond stapt waar je niks mee kunt.
Waanzin...
Mensen die achter een computer zitten zijn echt niet allemaal nutteloze managers.Ronald.42 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:36:
[...]
Ik noem dat altijd niet gehinderd door enige vorm van praktische kennis of gevoel met de desbetreffende installatie.
Mijn functie valt niet onder die schil.Insert01 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:52:
[...]
Je beseft dat die flexibele schil er is, zodat in tijden dat het minder gaat je eigen baan niet meteen op de tocht staat? Er zijn daarnaast meer belangen dan enkel die van jezelf, misschien goed om eens over na te denken.
Zo is er van beide zijden wat te zeggen.Philip Ross schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:59:
[...]
Mensen die achter een computer zitten zijn echt niet allemaal nutteloze managers.
Er wordt echt heel veel nuttig werk gedaan met computers.
En nutteloze mensen heb je op alle niveaus. Genoeg Managers gezien zoals.jij ze omschrijft maar ook hele goede die daadwerkelijk het team helpen en laten richten op hun daadwerkelijke taken. En tegelijkertijd ook genoeg praktische mensen gezien die de grootste onzin doen 'want zo staat het in de opdracht/het plan' zonder zelf na te denken.
Natuurlijk, maar de meerderheid van mensen achter een computer zijn niet managers.Ronald.42 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 22:09:
[...]
Zo is er van beide zijden wat te zeggen.
Er lopen bij ons ook best wel goede managers rond maar er is toch ook wel een gros bij die wij beiden gezien hebben.
Alleen heb ik meer ervaringen met die jobhopper managers waar je jeuk van in je nek krijgt.
Als ze er achter zitten, zijn ze zeker nutteloos.Philip Ross schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:59:
[...]
Mensen die achter een computer zitten zijn echt niet allemaal nutteloze managers.
Zekers. Maar dat staat lang niet altijd in relatie tot diegene die die computer gebruikt...Er wordt echt heel veel nuttig werk gedaan met computers.
Probleem is vaak dat die mensen wel zien dat wat ze doen niet echt zinnig/nuttig is, maar dat als ze daar wat van zeggen c.q. tegen ageren, ze te horen krijgen dat ze gewoon hun opdrachten moeten uitvoeren.En tegelijkertijd ook genoeg praktische mensen gezien die de grootste onzin doen 'want zo staat het in de opdracht/het plan' zonder zelf na te denken.
Weet ik alles van ben nog een poosje project engineer geweest maar dat was niet mijn plek.Philip Ross schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 22:11:
[...]
Natuurlijk, maar de meerderheid van mensen achter een computer zijn niet managers.
Er wordt genoeg zinvol ontwerp, administratie en rekenwerk gedaan.
Dat is inderdaad ook wel een dingetje.ehtweak schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 22:17:
Probleem is vaak dat die mensen wel zien dat wat ze doen niet echt zinnig/nuttig is, maar dat als ze daar wat van zeggen c.q. tegen ageren, ze te horen krijgen dat ze gewoon hun opdrachten moeten uitvoeren.
"jij wordt niet betaald om na te denken" krijgen ze dan te horen.![]()
En ja, dat soort dingen heb ik in de praktijk al zo vaak meegemaakt.
Het staatje gaat gezien de bronvermelding en de bijschriften over pensioenen (niet AOW?). De pensioenpremie wordt hoger met het geboortejaar, de uitkeringen lager. Deze grafiek is een onderbouwing van de stelling dat de pensioenen vroeger beter waren. Mocht dat nog niet uit de pensioengerechtigde leeftijd blijken.TheBrut3 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:42:
[...]
Lijkt mij niet meer dan logisch bij een grijze golf. Steeds meer mensen die kosten, steeds minder mensen die het betalen.
Zorgkosten en AOW komen hier nog eens bovenop ja.DeKever schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 23:29:
[...]
Het staatje gaat gezien de bronvermelding en de bijschriften over pensioenen (niet AOW?). De pensioenpremie wordt hoger met het geboortejaar, de uitkeringen lager. Deze grafiek is een onderbouwing van de stelling dat de pensioenen vroeger beter waren. Mocht dat nog niet uit de pensioengerechtigde leeftijd blijken.
De zorgkosten enzo hebben hier niets mee te maken.
Sinds ik in de HR en Payrolling werk snap ik het overigens wel; een medewerker die nabij pensioen zit kost in de werkgeverslasten gewoonweg het dubbele (vanwege pensioeninleg) tenopzichte van een dertiger of veertiger. Zelfde werk, dubbele kosten. Als ondernemer zou ik dan ook eieren voor mijn geld kiezen. Dat is niet de schuld van de werkgevers maar van de overheid en ons pensioenstelsel dat vooral bedoeld is om men zo lang mogelijk door te laten werken.ehtweak schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:39:
[...]
Wat me wel stoort in dat artikel:
"Bereidheid om langer door te werken niet verder toegenomen"
waarbij men ff vergeet dat er nog steeds (!) actieve en passieve leeftijdsdiscriminatie plaatsvindt als mensen van 50/60+ wel WILLEN werken, maar gewoonweg overgeslagen worden c.q. compleet buitengesloten worden met de welbekende statements als:
'u past niet in het team'
'u bent te duur' (zonder überhaupt een salarisvoorstel te doen)
'er is gekozen voor iemand die beter bij ons past'
'u heeft te veel ervaring, u zult zich wel snel gaan vervelen'
en meer van dat popi gebrabbel, uitgekraamd door jeugdige HR-piepeltjes die net van school komen...
(en ja, dat mot ff zo genoemd worden.)
[ Voor 5% gewijzigd door MagniArtistique op 29-10-2022 23:38 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq