Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:31
maniak schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:16:
Oud-directeur CPB Coen Teulings is geïnterviewd door de Telegraaf: https://www.telegraaf.nl/...hard-werken-wordt-zinloos
Kort samengevat: "grens van nivellering is bereikt: werken loont zo niet meer".

Ik hoor het zelf ook heel veel om mij heen. Velen gaan minder uren werken, of werken domweg gewoon niet meer. Vermogen hebben ze vaak niet (meer) waardoor niet werken met toeslagen uiteindelijk financieel veel aantrekkelijker is.
Dat komt doordat die nivellering heel selectief is: er is genivelleerd tussen een paar keer modaal en 1x modaal, niet tussen hele range 'modaal' en top inkomens.

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
BadRespawn schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:49:
[...]

Dat komt doordat die nivellering heel selectief is: er is genivelleerd tussen een paar keer modaal en 1x modaal, niet tussen hele range 'modaal' en top inkomens.
Kun je dit uitleggen/toelichten? :)
Ik probeer te begrijpen wat je bedoelt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 05:31

Lordy79

Vastberaden

NiGeLaToR schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:56:
[...]

Ik denk dat als je eenmaal zeer veel verdient en helemaal geen toeslagen en arbeidskorting meer krijgt, de marginale belastingdruk weer (wat) daalt terwijl het misschien logisch zou zijn dat deze vanaf een inkomen van 1x modaal misschien iets oploopt en dan nog wat verder, maar dat de marginale belastingdruk in ieder geval niet zou moeten DALEN als je waanzinnig veel verdient.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Lordy79 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:08:
[...]

Ik denk dat als je eenmaal zeer veel verdient en helemaal geen toeslagen en arbeidskorting meer krijgt, de marginale belastingdruk weer (wat) daalt terwijl het misschien logisch zou zijn dat deze vanaf een inkomen van 1x modaal misschien iets oploopt en dan nog wat verder, maar dat de marginale belastingdruk in ieder geval niet zou moeten DALEN als je waanzinnig veel verdient.
Dat valt te bezien, als je ziet dat de lagere inkomens inderdaad soms richting de 80-90% gaan voor elke euro meer verdiend door het wegvallen van toeslagen is de marginale druk voor loondienst in de hogere categorien niet echt laag ofzo. Wat ik daarom veel om mij heen zie is dat mensen in die categorie massal kiezen voor ZZP'erschap of andere ondernemersvormen, omdat je dan meer mogelijkheden hebt om belastingdruk te verlagen of te vermijden.

Je moet het systeem wel overeind houden doordat mensen er deel van uit willen maken. Als je nu al meer dan een miljoen ZZP'ers hebt waarvan een deel wellicht tegen wil en dank en een deel omdat ze niet meer uit de voeten kunnen met het belastingsysteem dan moeten we daar wel over nadenken.

Als arbeid moet lonen, moet je dat niet meer belasten - maar je pijlen een keer op vermogens moeten mikken. Wat nog steeds beperkt tot niet belast wordt in NL. Ook hier weer, zeker als je jezelf achter een muur van BV's kunt verstoppen voor de ficus.

Dus ben het niet per se met je oneens, maar denk dat het CPB terecht zegt dat we uitgenivelleerd zijn.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

@NiGeLaToR ik probeerde alleen maar uit te leggen wat ik denk dat @BadRespawn bedoelt. Ik sta er ook niet geheel achter.
En grappig genoeg wilde ik toevoegen dat we ons hier focussen op box-1 maar dat box-3 een veel groter probleem is maar we dit al 83 keer eerder hebben gezegd. (Dus: belasting op vermogen moet flink omhoog)

En Box 2 daar blijf ik mijn paradepaardje promoten:
Gooi de VPB naar 40%. Schaf de dividendbelasting af en gooi het BOX-2 tarief omlaag met 15 procentpunten.
(Ja, daar moet aan geschaafd worden maar in beginsel is dit idee dat ik in het FD las een prima idee)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Als nivelleren tussen grote inkomensverschillen zou werken, zouden we die inkomensverschillen niet meer hebben. In Nederland nivelleren we op inkomsten uit loondienst. In loondienst word je niet rijk, zeker niet zonder equetydelen.

Mensen met 1-3x modaal zijn altijd heel bang voor nivelleren, omdat zij in de huidige systemen het hardste gepakt worden. Terwijl, wanneer je echt gaat nivelleren, je de mensen met de tientallen miljoenen en de miljarden aan vermogen gaat pakken. Zij die 1-3x modaal hebben blijven nagenoeg buiten schot. Maargoed, 1-3x modaal is niet de doelgroep van de VVD, dus die vangen de klappen. Al zo'n 55 jaar.

De huidige toeslagen dienen feitelijk maar 1 groep: Aandeelhouders. Dat zijn degene die echt wel varen bij de toeslagen, immers, de bedrijven komen te goedkoop aan arbeid en zij kunnen daardoor meer dividenduitkering krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door Pizza_Boom op 13-10-2022 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Pizza_Boom schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:01:
[...]

De huidige toeslagen dienen feitelijk maar 1 groep: Aandeelhouders. Dat zijn degene die echt wel varen bij de toeslagen, immers, de bedrijven komen te goedkoop aan arbeid en zij kunnen daardoor meer dividenduitkering krijgen.
Tja, zou dat zo zijn, dat bedrijven te goedkoop aan arbeid komen?
Wat als je alle toeslagen zou afschaffen en de werkgever zou de werknemer moeten compenseren voor het verlies? Zou dat geen banen gaan kosten omdat arbeid daardoor te duur wordt?

Verder is de arbeidskorting in de IB (BOX-1) gewoon een nivelleringsinstrument en een instrument om werken iets meer te laten lonen.

Zorgtoeslag bestond vroeger niet maar toen had je een heel strikte scheiding tussen ziekefonds en particulier verzekerd zijn. (laatstgenoemde was fors duurder)

Huurtoeslag bestaat ook al heel lang maar heette vroeger huursubsidie. De vraag hier is ook of huizen niet gewoon veel te duur geworden zijn en daarmee de huren ook.

Dan heb je nog wat voor 'kinderen' zoals het kindgebonden budget en kinderopvang toeslag. Het zou van den zotte zijn dat een werkgever een werknemer zou moeten betalen voor kinderopvang.

En dan nog dit: al die toeslagen kosten geld en worden door 'de overheid' betaald. En de overheid betaalt dit weer uit de inkomsten -> belastingen en worden dus óók opgebracht door de werkgever (VPB of BOX-1 belasting) en aandeelhouder (dividendbelasting / BOX-2 / BOX-3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
[...]

Het effectieve verschil tussen modaal en een paar keer modaal de afgelopen decennia kleiner geworden (genivelleerd), maar het verschil tussen een paar keer modaal en de top is groter geworden (niet genivelleerd).

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Lordy79 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:39:
[...]

Tja, zou dat zo zijn, dat bedrijven te goedkoop aan arbeid komen?
Wat als je alle toeslagen zou afschaffen en de werkgever zou de werknemer moeten compenseren voor het verlies? Zou dat geen banen gaan kosten omdat arbeid daardoor te duur wordt?
Een paar wellicht. Het gaat vooral winsten van CEO's kosten (want die loon-prijsspiraal waarmee altijd geschermd wordt, is eigenlijk een woekerwinst-prijsspiraal. Met salaris heeft dat al decennia niet meer van doen). De afgelopen decennia is de arbeidsproductiviteit veel harder gegroeid dan het gemiddelde salaris, laat staan CAO lonen en minimumloon. Het modaal salaris zou in 2019 al 1387 hoger hebben gelegen dan het destijds lag als salaris en arbeidsproductiviteit sinds 1969 1:1 gegroeid waren. Dat is al ruim 3,8% hoger! Het wordt nog leuker als we naar de loonquote gaan kijken, want dan gaan we het over duizenden euro's hebben. Tientallen miljarden is die lager dan jaren terug, uitgezet naar het totaal van de toegevoegde waarde. Duizendend euro's vertegenwoordigd dat, die jij en ik meer hadden kunnen verdienen. In plaats daarvan worden die als dividend uitgekeerd aan aandeelhouders of verdwijnen ze naar een belastingparadijs via een Nederlandse brievenbusfirma.

Als de loonquote van 2000 gelijk gebleven was (dat is ie niet, hij was in 2019 gedaald van 50,4 naar 47,9%, dan had je 913 euro meer verdiend. Was de loonquote sinds 1975 gelijk gebleven, dan was het salaris in 2019 maar liefst 3972 euro hoger.

Die arbeidsproductiviteit blijft ook een leuke. Een bouwvakker bijvooorbeeld, die is, o.a. door technische innovatie, sinds 1969 12,5x productiever geworden. Toch is in dezelfde tijd het salaris met 9,7x gegroeid. Daar mist dus 30% salarisgroei. 30%!!! Dat is heel veel geld.

https://esb.nu/esb/200624...bij-arbeidsproductiviteit
Verder is de arbeidskorting in de IB (BOX-1) gewoon een nivelleringsinstrument en een instrument om werken iets meer te laten lonen.
Ik denk dat we er niet over te hoeven discussiëren dat werken niet echt lonend meer te noemen is, met zoveel mensen die zitten te rekenen of ze wel extra moeten gaan werken omdat ze dan in verhouding voor een paar cent aan extra netto besteedbaar inkomen een hele dag bezig zijn. Met een netto verschil van nog geen 14.000 euro tussen 15k bruto en 50k bruto verdienen (zie het staatje in het eerste deel van dit topic), zijn we verschrikkelijk hard op weg om werken voor de onderklasse helemaal niet aantrekkelijk meer te maken.
Zorgtoeslag bestond vroeger niet maar toen had je een heel strikte scheiding tussen ziekefonds en particulier verzekerd zijn. (laatstgenoemde was fors duurder)
Tegenwoordig hebben we tig verzekeringen met managers die dikke salarissen pakken, een eigen risico waar we u tegen zeggen, allerlei behandelingen die aan het einde van het jaar niet meer mogen, want het budget is op en kan praktisch iedereen met een salaris van benedenmodaal dit niet meer betalen.
Huurtoeslag bestaat ook al heel lang maar heette vroeger huursubsidie. De vraag hier is ook of huizen niet gewoon veel te duur geworden zijn en daarmee de huren ook.
Dat absoluut.
Dan heb je nog wat voor 'kinderen' zoals het kindgebonden budget en kinderopvang toeslag. Het zou van den zotte zijn dat een werkgever een werknemer zou moeten betalen voor kinderopvang.
Waarom niet? Vroeger kon een buschauffeur in zijn eentje een huis kopen en een vrouw met kinderen onderhouden. Tegenwoordig moet die vrouw ook werken en mogen ze blij zijn als ze een huis kunnen huren. Veel mensen lijken voor de opvang te werken. Waarom zou de werkgever daarin niet bijdragen? Hij heeft toch arbeidskrachten nodig? Mag ie het ook aantrekkelijk maken voor hem te komen werken.
En dan nog dit: al die toeslagen kosten geld en worden door 'de overheid' betaald. En de overheid betaalt dit weer uit de inkomsten -> belastingen en worden dus óók opgebracht door de werkgever (VPB of BOX-1 belasting) en aandeelhouder (dividendbelasting / BOX-2 / BOX-3)
En daar zitten dus grote verschillen in. Je kan beter 10k aan inkomsten genereren met jouw bezit, dan 10k aan inkomsten genereren met jouw arbeid, want dat laatste is veel minder lucratief. En ondertussen grepen de kleine spaarders alsnog achter het net met de spaartax.

Aan het einde van het verhaal moeten we van de toeslagen af en moet het minimumloon een leefbaar loon zijn bij 36 uur werken. De eerste fout, een lager uurloon bij 40 uur, wordt gelukkig al rechtgezet, maar hoe lang heeft dat niet geduurd. Volgende stap zou het Belgisch model voor inflatiecorrectie zijn: altijd ten minste de inflatie. En daarna zorgen dat het minimumloon ook echt leefbaar is, zodat als iemand meer gaat werken, hij er ook harde euro's op vooruit gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Pizza_Boom schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 00:16:
[...]
Een paar wellicht. Het gaat vooral winsten van CEO's kosten
Dit volg ik eigenlijk niet.
Wat bedoel je? Dat CEO's veel sneller veel meer verdienen dan een relatief makkelijk vervangbaar radertje in een bedrijf?
Duizendend euro's vertegenwoordigd dat, die jij en ik meer hadden kunnen verdienen. In plaats daarvan worden die als dividend uitgekeerd aan aandeelhouders of verdwijnen ze naar een belastingparadijs via een Nederlandse brievenbusfirma.
Jij en ik? Spreek voor jezelf. Misschien ben ik wel zon ceo of aandeelhouder die in jouw ogen zn zakken vult ..
Die arbeidsproductiviteit blijft ook een leuke. Een bouwvakker bijvooorbeeld, die is, o.a. door technische innovatie, sinds 1969 12,5x productiever geworden. Toch is in dezelfde tijd het salaris met 9,7x gegroeid. Daar mist dus 30% salarisgroei. 30%!!! Dat is heel veel geld.
Ook deze discussie is al eerder op GoT gevoerd en hier ben ik het ook deels mee eens. Enig puntje dat je vergeet is dat die technische innovatie voor de bouwvakker ook geld kost. Even gechargeerd: in 1969 stuurde je een bouwvakker met een hamer en een schroevendraaier de bouwplaats op en nu met zware (dure) machines. Nogmaals, zeer gechargeerd en ik nuanceer het dus enigszins maar vriend en vijand zijn het eens dat met name de bedrijven de afgelopen 50 jaar hebben geprofiteerd van de hogere arbeidsproductiviteit.
Vroeger kon een buschauffeur in zijn eentje een huis kopen en een vrouw met kinderen onderhouden. Tegenwoordig moet die vrouw ook werken en mogen ze blij zijn als ze een huis kunnen huren. Veel mensen lijken voor de opvang te werken. Waarom zou de werkgever daarin niet bijdragen? Hij heeft toch arbeidskrachten nodig? Mag ie het ook aantrekkelijk maken voor hem te komen werken.
Die buschauffeur leefde vroeger wel iets soberder dan nu (1 televisie, misschien een Commodore 64 maar verder geen elektronica en ook veel minder uit eten, eten bestellen, abonnementen e.d.)
Verder denk ik dat één FT salaris (of 2x 20uur) domweg genoeg moet zijn om een huis te kopen en een partner met kinderen onderhouden. Als dat niet kan en dat kan nu niet is er iets mis.
En daar zitten dus grote verschillen in. Je kan beter 10k aan inkomsten genereren met jouw bezit, dan 10k aan inkomsten genereren met jouw arbeid, want dat laatste is veel minder lucratief. En ondertussen grepen de kleine spaarders alsnog achter het net met de spaartax.
Dat ligt eraan met hoeveel vermogen je die 10k genereert. Doe je dat met een ton ben ik het met je eens. Doe je dat met een miljoen, betaal je meer dan 100pct belasting.
Maar je punt is juist: box3 belasten tegen box1 schijven stelsel op het werkelijk behaalde rendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:12
Pizza_Boom schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 00:16:
[...]
Een paar wellicht. Het gaat vooral winsten van CEO's kosten (want die loon-prijsspiraal waarmee altijd geschermd wordt, is eigenlijk een woekerwinst-prijsspiraal. Met salaris heeft dat al decennia niet meer van doen). De afgelopen decennia is de arbeidsproductiviteit veel harder gegroeid dan het gemiddelde salaris, laat staan CAO lonen en minimumloon. Het modaal salaris zou in 2019 al 1387 hoger hebben gelegen dan het destijds lag als salaris en arbeidsproductiviteit sinds 1969 1:1 gegroeid waren. Dat is al ruim 3,8% hoger! Het wordt nog leuker als we naar de loonquote gaan kijken, want dan gaan we het over duizenden euro's hebben. Tientallen miljarden is die lager dan jaren terug, uitgezet naar het totaal van de toegevoegde waarde. Duizendend euro's vertegenwoordigd dat, die jij en ik meer hadden kunnen verdienen. In plaats daarvan worden die als dividend uitgekeerd aan aandeelhouders of verdwijnen ze naar een belastingparadijs via een Nederlandse brievenbusfirma.

Als de loonquote van 2000 gelijk gebleven was (dat is ie niet, hij was in 2019 gedaald van 50,4 naar 47,9%, dan had je 913 euro meer verdiend. Was de loonquote sinds 1975 gelijk gebleven, dan was het salaris in 2019 maar liefst 3972 euro hoger.

Volgens mij visualiseren veel bezoekers hier bijna alle werkgevers als sigaarrokende CEOs die de hele dag op de golfbaan staan (of in de skylounge) terwijl ze onderling lopen te gniffelen over hoe ze hun werknemers nog verder een poot uit kunnen draaien.

Mag ik je erop wijzen dat in Nederland 99,9 (!!!!) % van de bedrijven een MKB bedrijf is. Daar gaat het er in de regel heel anders dan toe dan bij de Akzo, Unilever, Philips, Schiphol en weet ik welke andere multinational die iedereen hier voor ogen lijkt te hebben. Bij de meeste MKB bedrijven kent de directeur alle werknemers persoonlijk, en is ook begaan met hun lot.

En die scheefgroei tussen loon en arbeidsproductiviteit is zoals @Lordy79 terecht zegt al veel vaker voorbij gekomen en net zo vaak weerlegt. De stijging van de kosten voor de werkgever bestaat sinds 1969 niet alleen uit meer loon. Duurder gereedschap, automatisering, ziektekosten, pensioenlasten, meer uitgebreide verlofregelingen, BHV'ers op de werkvloer, verplichte scholingen en cursussen... de lijst is eindeloos. De primaire en secundaire arbeidsomstandigheden zijn er enorm op vooruitgegaan sinds de jaren 60 van de vorige eeuw. En ja, dat heeft ook een prijskaartje.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadRespawn
alexbl69 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 07:49:
[...]

Volgens mij visualiseren veel bezoekers hier bijna alle werkgevers als sigaarrokende CEOs die de hele dag op de golfbaan staan (of in de skylounge) terwijl ze onderling lopen te gniffelen over hoe ze hun werknemers nog verder een poot uit kunnen draaien.

Mag ik je erop wijzen dat in Nederland 99,9 (!!!!) % van de bedrijven een MKB bedrijf is. Daar gaat het er in de regel heel anders dan toe dan bij de Akzo, Unilever, Philips, Schiphol en weet ik welke andere multinational die iedereen hier voor ogen lijkt te hebben.
Ik denk dat met "CEOs" niet zozeer de leiding van MKB bedrijven, oftewel "werkgevers" in het algemeen wordt bedoeld, maar dat men met die term juist - zoals je het zelf ook formuleert - de leiding van multinationals voor ogen heeft.

En dan laten we nog een andere invloedrijke factor buiten beschouwing: aandeelhouders, die veelal niet CEO zijn maar wel sterke invloed hebben op bedrijfsvoering, maar dan met veel minder formele verantwoordelijkheid zodat het voor hen makkelijker is besluiten te nemen die nadelig zijn voor werknemers en de samenleving.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:18

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Wat ook wel wonderlijk is, is die expatregeling... 5 jaar lang 30% van het loon onbelast. Komt gemiddeld neer op zo'n 1000 euro netto extra per maand vergeleken met een Nederlander die hetzelfde werk doet. 60.000 euro netto over 5 jaar kado. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik krijg dit bedrag na 9 jaar voltijd arbeid nieteens bij elkaar gespaard, en zij krijgen het kado.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:48
ocn schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:09:
Wat ook wel wonderlijk is, is die expatregeling... 5 jaar lang 30% van het loon onbelast. Komt gemiddeld neer op zo'n 1000 euro netto extra per maand vergeleken met een Nederlander die hetzelfde werk doet. 60.000 euro netto over 5 jaar kado. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik krijg dit bedrag na 9 jaar voltijd arbeid nieteens bij elkaar gespaard, en zij krijgen het kado.
Tsja expats leveren ook gewoon heel veel geld op. Wij hebben namelijk niet betaald voor hun basisschool, middelbare school en gesubsidieerde hbo/uni opleiding. Die kosten lopen ook gemakkelijk op tot 60k.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

xiangpo schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:15:
[...]

Tsja expats leveren ook gewoon heel veel geld op. Wij hebben namelijk niet betaald voor hun basisschool, middelbare school en gesubsidieerde hbo/uni opleiding. Die kosten lopen ook gemakkelijk op tot 60k.
Dan zou het eerlijker zijn als hun land van herkomst de compensatie krijgt voor hun basisschool, middelbare school en gesubsidieerde hbo/uni opleiding. Niet de expat zelf.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

Mag ik je erop wijzen dat in Nederland 99,9 (!!!!) % van de bedrijven een MKB bedrijf is. Daar gaat het er in de regel heel anders dan toe dan bij de Akzo, Unilever, Philips, Schiphol en weet ik welke andere multinational die iedereen hier voor ogen lijkt te hebben. Bij de meeste MKB bedrijven kent de directeur alle werknemers persoonlijk, en is ook begaan met hun lot.
Die 99,9 (!!!!) procent van de bedrijven die MKB zijn leveren dan maar 64% (!!!!) van de werkgelegenheid. Dus 0,1% (!!!!) van de bedrijven levert zo;n 36% (!!!!) van de werkgelegenheid. Als we gewoon meer van die 0,1% van de bedrijven hebben kunnen we nog meer werkgelegenheid realiseren :+

Het verbaast me dat je zoveel uitroeptekens achter het percentage zet, het is geen verrassing dat het overgrote deel van de bedrijven MKB zijn, dat is vrij normaal zeker als je ziet hoe gemakkelijk een bedrijf opgericht kan worden en als je daarbij de schijnzelfstandige meeneemt en de flexibilisering van de arbeidsmarkt is het niet heel verwonderlijk dat er meer microbedrijven ontstaan. Dat de directeur dan de medewerker kent (één en dezelfde persoon) is ook geen verrassing :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
ocn schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:09:
Wat ook wel wonderlijk is, is die expatregeling... 5 jaar lang 30% van het loon onbelast.
Wat is daar zo wonderlijk aan naar jouw mening?

Nu komt het voornamelijk over als een klaagzang dat een groep iets krijgt - met naar mijn mening verdedigbare onderbouwing - wat een ander niet krijgt.

[ Voor 6% gewijzigd door Napo op 14-10-2022 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:57
Napo schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:52:
[...]

Wat is daar zo wonderlijk aan naar jouw mening?

Nu komt het voornamelijk over als een klaagzang dat een groep iets krijgt - met naar mijn mening verdedigbare onderbouwing - wat een ander niet krijgt.
Het levert op veel plekken wel problemen op met oneerlijke concurrentie op de woningmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

ocn schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:21:
Dan zou het eerlijker zijn als hun land van herkomst de compensatie krijgt voor hun basisschool, middelbare school en gesubsidieerde hbo/uni opleiding. Niet de expat zelf.
In zekere zin krijgen die landen dat ook. Die expat komt met extra geld terug naar huis. Ik heb van dichtbij situaties gezien waar dat belastingvoordeel linea recta de economie van het land van herkomst ingepompt werd.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Philip Ross schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:57:
[...]

Het levert op veel plekken wel problemen op met oneerlijke concurrentie op de woningmarkt.
We hebben het over zo'n 40.000 gebruikers van de regeling in 2017 recentere cijfers kon ik niet vinden. Dat zorgt potentieel voor wat invloed in de woningmarkt maar dat bestempelen als oneerlijk zou ik niet direct doen.

Veel plekken lijkt dan ook wel mee te vallen, zeker kijkende naar het woningbestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:57
Napo schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:11:
[...]

We hebben het over zo'n 40.000 gebruikers van de regeling in 2017 recentere cijfers kon ik niet vinden. Dat zorgt potentieel voor wat invloed in de woningmarkt maar dat bestempelen als oneerlijk zou ik niet direct doen.

Veel plekken lijkt dan ook wel mee te vallen, zeker kijkende naar het woningbestand.
Met oneerlijk bedoel ik dat ze meer kunnen betalen dan hun collegas die hetzelfde werk doen.
Vooral lokaal kan dat echtflink effect hebben.
Goed voorbeeld hiervan is alles in de omgeving van ASML bij Eindhoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Philip Ross schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:57:
[...]

In de Randstad heb je wel een aantal hubs waar dit inderdaad de verhuurmarkt volledig domineert: volledig ingerichte huizen voor extreme bedragen. Ik ken het van Amstelveen, Hoofddorp, etc.

Het zorgt wel voor veel internationale beweging en hoewel niet zo makkelijk te berekenen denk ik dat velen met een stuk Nederlands netwerk in hun thuisland makkelijker zaken kan doen met NL. Ook ken ik wat bedrijven die zonder expats simpelweg niet kunnen draaien door gebrek aan personeel. In de IT uiteraard.

Het is echter een feestje wat ver staat van de middeninkomens en de problematiek daar - ondanks dat er wel een ongelijkheid zit in belastingdruk en invloed voelbaar is op de vrije huursector. In principe zou de expatwereld moeten kunnen bestaan naast de normale Nederlandse middeninkomen categorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Dido schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:08:
[...]

In zekere zin krijgen die landen dat ook. Die expat komt met extra geld terug naar huis. Ik heb van dichtbij situaties gezien waar dat belastingvoordeel linea recta de economie van het land van herkomst ingepompt werd.
Want als jij 1000 euro netto per maand bovenop je huidige netto salaris zou krijgen, dan zou dit voordeel linea reacta de economie van ons land ingepompt worden?
Ik denk het niet, waarschijnlijk geef je een beetje meer uit aan consumptie, en stal je het overschot op een bankrekening, of investeer je het in stenen (eigen huis of ander vastgoed), aandelen of een andere value store. Daar heeft de maatschappij niet zoveel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Napo schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:11:
[...]

Die 40.000 (als het er inmiddels niet meer zijn, internationalisatie heeft een vlucht genomen sinds 2017) zitten over het algemeen wel geconcentreerd rond Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Eindhoven. Dus dat heeft in de stedelijke gebieden een groter effect dan als je het landelijk zou bekijken.

Ik krijg regelmatig flyers in mijn brievenbus van diverse makelaars die graag mijn woning (vrije sector huurwoning nota bene) willen verhuren of verkopen aan een expat...

[ Voor 9% gewijzigd door ocn op 14-10-2022 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 11:52

hneel

denkt er het zijne van

NiGeLaToR schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:21:
Ook ken ik wat bedrijven die zonder expats simpelweg niet kunnen draaien door gebrek aan personeel. In de IT uiteraard
Ik heb dit al vaak gehoord, maar ik blijf het moeilijk vinden om te geloven dat hier geen nederlanders voor te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
ocn schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:23:
[...]

Die 40.000 (als het er inmiddels niet meer zijn, internationalisatie heeft een vlucht genomen sinds 2017) zitten over het algemeen wel geconcentreerd rond Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Eindhoven. Dus dat heeft in de stedelijke gebieden een groter effect dan als je het landelijk zou bekijken.
Onderbuik regeert, hoewel ik de cijfers niet kan vinden is het eerder reeel om er vanuit te gaan dat het aantal actieve gebruikers af is genomen in plaats van toegenomen. je kan in tegenstelling tot in 2017 nu nog maar 5 jaar aanspraak maken op de 30%-regeling in plaats van destijds 7 jaar. Daarnaast hebben de jaren met Corona natuurlijk niet meegeholpen (wat je ook in migratiecijfers met als reden arbeid kan zien van 2020/2021).

Gebieden waar internationale organisaties zitten hebben inderdaad meer impact hiervan, maar gebieden waar organisaties die goed betalen hebben ook zonder expats invloed op de prijzen van woningen. Dit voelt meer als een zondebok zoeken voor een probleem dat maar beperkt wordt beinvloed door een bijzonder kleine groep werknemers.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Lordy79 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 07:20:
Dit volg ik eigenlijk niet.
Wat bedoel je? Dat CEO's veel sneller veel meer verdienen dan een relatief makkelijk vervangbaar radertje in een bedrijf?
Dat iedereen altijd denkt dat het banen kost, maar het tegendeel telkens bewezen wordt. En zo niet, dan moet de winst in stand blijven, dan gaan we we snijden in banen. We moeten daar eens vanaf. Een jaartje iets minder winst is helemaal niet erg.
Jij en ik? Spreek voor jezelf. Misschien ben ik wel zon ceo of aandeelhouder die in jouw ogen zn zakken vult ..
Lange tenen?
Ook deze discussie is al eerder op GoT gevoerd en hier ben ik het ook deels mee eens. Enig puntje dat je vergeet is dat die technische innovatie voor de bouwvakker ook geld kost. Even gechargeerd: in 1969 stuurde je een bouwvakker met een hamer en een schroevendraaier de bouwplaats op en nu met zware (dure) machines. Nogmaals, zeer gechargeerd en ik nuanceer het dus enigszins maar vriend en vijand zijn het eens dat met name de bedrijven de afgelopen 50 jaar hebben geprofiteerd van de hogere arbeidsproductiviteit.
Met name? Alleen maar. We hebben in de jaren 80 nog een behoorlijke loonmatiging gehad, waarbij de minimumlonen verlaagd zijn. Robotisatie, arbeidsproductiviteitsverhoging, automatisatie. De werkgever profiteert telkens.
Die buschauffeur leefde vroeger wel iets soberder dan nu (1 televisie, misschien een Commodore 64 maar verder geen elektronica en ook veel minder uit eten, eten bestellen, abonnementen e.d.)
Verder denk ik dat één FT salaris (of 2x 20uur) domweg genoeg moet zijn om een huis te kopen en een partner met kinderen onderhouden. Als dat niet kan en dat kan nu niet is er iets mis.
Lang niet iedereen bestelt regelmatig eten. En hij kocht wel een huis, onderhield een gezin met 4 kinderen, etc. Op 1 salaris.
Dat ligt eraan met hoeveel vermogen je die 10k genereert. Doe je dat met een ton ben ik het met je eens. Doe je dat met een miljoen, betaal je meer dan 100pct belasting.
Maar je punt is juist: box3 belasten tegen box1 schijven stelsel op het werkelijk behaalde rendement.
Ik neem aan dat je het bericht eerder dit jaar heb meegekregen? Dat de rijken veel minder belasting betalen dan de werkenden? Zo niet, ik help je even:
https://www.rtlnieuws.nl/...minder-belasting-dan-rest
Arm zijn in Nederland is hartstikke duur. Een rijk bedrijf zijn levert je belastingvoordeeltjes op.

Mwah. Ik ken meer MBKers die er goed rijk van zijn geworden dan zij die aan de bedelstaf zitten. MKB is niet alleen die 2 pitter om de hoek, maar ook dat bedrijf met 225 man personeel op het industrieterrein. Die een paar miljoen per maand omzetten. De 100 grootste MKBers hadden in 2015 een gezamenlijke jaaromzet van bijna 11 miljard. Dat is 100 miljoen per bedrijf.
En die scheefgroei tussen loon en arbeidsproductiviteit is zoals @Lordy79 terecht zegt al veel vaker voorbij gekomen en net zo vaak weerlegt. De stijging van de kosten voor de werkgever bestaat sinds 1969 niet alleen uit meer loon. Duurder gereedschap, automatisering, ziektekosten, pensioenlasten, meer uitgebreide verlofregelingen, BHV'ers op de werkvloer, verplichte scholingen en cursussen... de lijst is eindeloos. De primaire en secundaire arbeidsomstandigheden zijn er enorm op vooruitgegaan sinds de jaren 60 van de vorige eeuw. En ja, dat heeft ook een prijskaartje.
Weerlegt? Wanneer dan? Want zelfs de Rabobank, nou niet echt een bank die erg begaan is met het reilen en zeilen van normale Nederlanders, is een paar jaar terug al opgevallen dat het besteedbaar inkomen van huishouders sinds 1977 nauwelijks is gestegen, ondanks grote economische groei.
https://economie.rabobank...rland-staat-vrijwel-stil/
ESB kwam met een soortgelijke conclusie:

Het geinige is ook, de Rabobank blijft deze conclusie herhalen:
https://www.rabobank.nl/k...las-half-vol-of-half-leeg
Ook ABN (u weet wel, die bank die miljardenwinst schreef, dus zijn prijzen 50% verhoogde) trok dezelfde conclusies:
https://www.abnamro.com/r...banken-en-faillissementen
BadRespawn schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:34:
[...]

Ik denk dat met "CEOs" niet zozeer de leiding van MKB bedrijven, oftewel "werkgevers" in het algemeen wordt bedoeld, maar dat men met die term juist - zoals je het zelf ook formuleert - de leiding van multinationals voor ogen heeft.

En dan laten we nog een andere invloedrijke factor buiten beschouwing: aandeelhouders, die veelal niet CEO zijn maar wel sterke invloed hebben op bedrijfsvoering, maar dan met veel minder formele verantwoordelijkheid zodat het voor hen makkelijker is besluiten te nemen die nadelig zijn voor werknemers en de samenleving.
Bij de grotere middenbedrijven past het op zich best. Middenbedrijven waarbij de eigenaar en zijn hele familie allang miljonair is, ieder jaar een nieuwe Maserati koopt of gewoon een speelbedrijfje ernaast heeft waar de miljoenen uit vliegen voor persoonlijke prestigeprojectjes.

Maar inderdaad, hoofdpunt is toch echt de multinational met voltallige aandeelhoudersvergaderingen, dividend e.d. En dan, gruwel, hedgefunds. :r :r

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wimo.
  • Laatst online: 11:17

Wimo.

Shake and Bake!

hneel schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:42:
[...]

Ik heb dit al vaak gehoord, maar ik blijf het moeilijk vinden om te geloven dat hier geen nederlanders voor te vinden zijn.
Naast de expat zelf profiteert een werkgever ook enorm van die 30% regeling.

Hier in Eindhoven en omgeving is de woningmarkt compleet verprutst door die lui. Veel expats verhuren woningen aan andere expats als ze vertrekken of verhuizen. Garantie en belasting voordelen benadelen andere kopers.

En ASML en vrienden willen er nog duizenden binnenhalen. Ze moeten wel want personeel is niet te 'vinden'. Lees: de winst moet absurd hoog blijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Wimo. schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 08:42:
[...]
Ze moeten wel want personeel is niet te 'vinden'. Lees: de winst moet absurd hoog blijven ;)
Heb je hier ook bewijs voor of is dit de onderbuik?

Personeel (zeker op dat vlak) is toch ook niet te vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

alexbl69 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:59:
[...]

Heb je hier ook bewijs voor of is dit de onderbuik?

Personeel (zeker op dat vlak) is toch ook niet te vinden?
Onderbuik voor wat? Als ik een werknemer zoek in deze krappe markt bied ik gewoon aanzienlijk meer, dan komen ze. Zo simpel is het.

In deze regio is meer dan genoeg personeel te kapen. Het is een centenkwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Wimo. schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:08:
[...]

Onderbuik voor wat? Als ik een werknemer zoek in deze krappe markt bied ik gewoon aanzienlijk meer, dan komen ze. Zo simpel is het.

Je zet 'vinden' tussen aanhalingstekens waardoor je aangeeft het daar niet mee eens te zijn. Dan mag jij aantonen dat er voldoende gekwalificeerd personeel in Nederland rondloopt voor ASML.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Ah, dat is eenvoudig. Gezien het enorme aantal diverse vacatures bij kan ik je vertellen dat ik er een aantal in dienst heb. Maar ik betaal ze beter dan ASML of bijvoorbeeld Prodrive doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:01

Onbekend

...

Wimo. schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:08:
[...]

Maar daar zit wel een limiet aan. Je gaat als bedrijf niet hoger bieden dan dat iemand uiteindelijk oplevert voor het bedrijf. (Hoeft overigens niet alleen om meer inkomsten te gaan, maar kan ook bijvoorbeeld voor de interne organisatie te gaan.)

Als er geen personeel te vinden is dat voor een max. bedrag wil werken, kan je kiezen om het bedrijf niet uit te breiden, of te verplaatsen naar een goedkopere regio.
Of je moet als bedrijf concessies doen en duurdere werknemers aannemen waardoor je de diensten en producten ook duurder moet maken.
En daarmee is de cirkel voor het middeninkomen weer rond omdat sommige producten te duur worden voor het salaris wat men verdient.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Onbekend schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:22:
[...]

Maar daar zit wel een limiet aan. Je gaat als bedrijf niet hoger bieden dan dat iemand uiteindelijk oplevert voor het bedrijf. (Hoeft overigens niet alleen om meer inkomsten te gaan, maar kan ook bijvoorbeeld voor de interne organisatie te gaan.)

Als er geen personeel te vinden is dat voor een max. bedrag wil werken, kan je kiezen om het bedrijf niet uit te breiden, of te verplaatsen naar een goedkopere regio.
Of je moet als bedrijf concessies doen en duurdere werknemers aannemen waardoor je de diensten en producten ook duurder moet maken.
En daarmee is de cirkel voor het middeninkomen weer rond omdat sommige producten te duur worden voor het salaris wat men verdient.
Helemaal eens, maar in het geval van Asml zijn de kosten personeel vs winst nogal ...gezond :

nieuws: ASML boekte in 2020 records met 14 miljard euro omzet en 3,6 miljard ...

Er is geen geldgebrek, er is geen reden om je personeel niet(veel ) meer te betalen zo meer kandidaten te werven.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Onbekend schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:22:
[...]

Of je schroeft je marges wat terug........ Ik vind het wel knap dat iedereen daar zo gemakkelijk overheen stapt alsof het een natuurwet is.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

Sandor_Clegane schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:37:
Of je schroeft je marges wat terug........ Ik vind het wel knap dat iedereen daar zo gemakkelijk overheen stapt alsof het een natuurwet is.
Is een prima optie, als je toch al iemand wil slachtofferen op het altaar van de aandeelhouders ;)

Er wordt vaak gewezen naar de graaiende CEO's, maar laten we niet vergeten dat de eigenaren van zo'n toko uiteindelijk de dienst uitmaken. En een CEO is slechts de loonslaaf van de aandeelhouders.

[ Voor 21% gewijzigd door Dido op 15-10-2022 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Dido schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:59:
[...]

Is een prima optie, als je toch al iemand wil slachtofferen op het altaar van de aandeelhouders ;)

Er wordt vaak gewezen naar de graaiende CEO's, maar laten we niet vergeten dat de eigenaren van zo'n toko uiteindelijk de dienst uitmaken. En een CEO is slechts de loonslaaf van de aandeelhouders.
Nou ja, het is een van de grondvesten waarop ons kapitalistische systeem is gebouwd: Je kunt schommelen met de prijs om je aandeel van de markt te vergroten. De redenatie is: omdat iedereen het maximale rendement uit zijn geld wil je halen zij dan bij jou komen en jij dan de verliezen kunt afzetten tegen een grotere afzetmarkt.

Nu met de stijgende inflatie hoor je dat iedereen zegt dat de prijzen omhoog gaan omdat de kosten omhoog gaan terwijl dit niet een gegeven is vanuit de theorie (een fundamenteel principe). Als iedereen de prijzen omhoog schroeft om de gestegen kosten af te wenden op de consument kunnen we niet anders concluderen dan het systeem een farce is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

Sandor_Clegane schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:07:
kunnen we niet anders concluderen dan het systeem een farce is.
Met die conclusie ben je niet de eerste, laatste of enige :D

De hamvraag: wie of wat gaat daar iets aan doen? De laatste poging die ergens toe geleid heeft was ergens rond 1917 in Rusland geloof ik (kreeg ook navolging in de jaren '30 in China). Is uiteindelijk ook niet echt op een succes uitgedraaid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Dido schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:15:
[...]

De hamvraag: wie of wat gaat daar iets aan doen? De laatste poging die ergens toe geleid heeft was ergens rond 1917 in Rusland geloof ik (kreeg ook navolging in de jaren '30 in China). Is uiteindelijk ook niet echt op een succes uitgedraaid...
En toch wordt het overal uitgedragen en wordt er gewoon beleid gemaakt met deze aannames in achterhoofd. Trickle down economics anno 2022 anyone?

Wat je schrijft is ook wel een cop-out.

[ Voor 3% gewijzigd door Sandor_Clegane op 15-10-2022 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

Sandor_Clegane schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:23:
En toch wordt het overal uitgedragen en wordt er gewoon beleid gemaakt met deze aannames in achterhoofd. Trickle down economics anno 2022 anyone?
Ja, we blijven er met zijn allen op stemmen, dus wat verwacht je dan?

Maak je borst maar nat, want we gaan al decennia als een schoothondje achter het VK aan, dat op zijn beurt weer braaf de lijntjes van de VS volgt.

Als er geen enorme politieke ommezwaai komt (en dan bedoel ik niet een schreeuwende populist die een paar zeteltjes bij elkaar harkt) mag je ervan uit gaan dat wij over 30 jaar heel erg lijken op de VS nu. Als het al zo lang duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Dido schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:30:
[...]

Ja, we blijven er met zijn allen op stemmen, dus wat verwacht je dan?

Maak je borst maar nat, want we gaan al decennia als een schoothondje achter het VK aan, dat op zijn beurt weer braaf de lijntjes van de VS volgt.

Als er geen enorme politieke ommezwaai komt (en dan bedoel ik niet een schreeuwende populist die een paar zeteltjes bij elkaar harkt) mag je ervan uit gaan dat wij over 30 jaar heel erg lijken op de VS nu. Als het al zo lang duurt.
Ik stem er niet op. <- cop out. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
Dido schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:15:
[...]

Terzijde, maar Duitsland 1918/1919 is via een omweg toch redelijk succesvol. Dat zou er anders hebben uitgezien als die revolutie was onderdrukt en de Keizer niet het veld zou hebben geruimd. De garde die het daar na WW2 heeft overgenomen is voor een belangrijk deel resultaat van die revolutie - zei het een stuk minder socialistisch en meer liberaal dan oorspronkelijk de bedoeling was.

Alternatief is dat de zittende macht de bui ziet aankomen en eieren voor z'n geld kiest - en dus een deel van hun macht behoudt, zoals diverse nu nog bestaande Europese koningshuizen indertijd hebben gedaan.

Maar ik denk dat voordat het één of het ander hier (en elders) gebeurd, het eerst nog een stuk erger zal moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

Ik ook niet, maar wij zetten geen zoden aan de dijk met z'n tweetjes, zo blijkt :P
BadRespawn schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:02:
Terzijde, maar Duitsland 1918/1919 is via een omweg toch redelijk succesvol. Dat zou er anders hebben uitgezien als die revolutie was onderdrukt en de Keizer niet het veld zou hebben geruimd. De garde die het daar na WW2 heeft overgenomen is voor een belangrijk deel resultaat van die revolutie - zei het een stuk minder socialistisch en meer liberaal dan oorspronkelijk de bedoeling was.
Dat is wel een hele flinke omweg, via een afslag die ik liever zou vermijden :X
Alternatief is dat de zittende macht de bui ziet aankomen en eieren voor z'n geld kiest - en dus een deel van hun macht behoudt, zoals diverse nu nog bestaande Europese koningshuizen indertijd hebben gedaan.
Welke bui? "Onze" zittende macht krijgt keer op keer een schouderklopje van de kiezer en mag doorgaan. Als "we" in het stemhokje al niet protesteren tegen de zittende macht, welke donkere wolken pakken zich in jouw ogen dan samen voor die macht? Ja, een paar boeren op de snelweg, wat gemor over vluchtelingen, maar ondertussen worden schandalen zoals het kinderopvangtoeslagschandaal onbestraft gelaten, wordt nieuwe wetgeving die ons steeds verder riching de VS manoevreert ter kennisgeving aangenomen, en is het kinderlijk eenvoudig om daadwerkelijke kritiek in de politieke arena af te doen als onzinnig geschreeuw van gevaarlijke populistische wappies.

Rutte cs zitten een stuk comfortabeler in het pluche dan de vorstenhuizen indertijd waar je aan refereert :)
Maar ik denk dat voordat het één of het ander hier (en elders) gebeurd, het eerst nog een stuk erger zal moeten worden.
Dat weet ik wel zeker. Er wordt nauwelijks meer geprotesteerd, behalve door mensen die in hun eigen portemonnee geraakt (denken) te worden.Voor een omslag is solidariteit nodig, en dat fenomeen is vakkundig om zeep geholpen de laatste decennia. Om dat terug te krijgen hebben we iets meer echte crisis nodig (en niet zo eentje die betekent dat je een keer minder op wintersport kunt).

[ Voor 81% gewijzigd door Dido op 15-10-2022 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Dido schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:02:
[...]

Ik ook niet, maar wij zetten geen zoden aan de dijk met z'n tweetjes, zo blijkt :P
Ach, je moet ergens beginnen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BadRespawn
Dido schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:02:
[...]

Dat is wel een hele flinke omweg, via een afslag die ik liever zou vermijden :X
Natuurlijk, maar het punt is dat een revolutie ook netto positief kan uitpakken.
Welke bui?
Momenteel (nog) geen bui, alleen toenemende onvrede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

BadRespawn schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:28:
[...]

Natuurlijk, maar het punt is dat een revolutie ook netto positief kan uitpakken.

[...]

https://www.wsws.org/en/articles/2019/01/18/thie-j18.html
As the well-known publicist Sebastian Haffner wrote in his book on the November Revolution published in 1979, “The German revolution was a Social Democratic revolution that was put down by the Social Democratic leaders; an episode that is virtually unparalleled in world history.”

In his new book on the 1918 revolution, Joachim Käppner comments on this remark: “Had the Ebert SPD used the mass movement instead of fearing it, driven the old military to the devil instead of allying with it, the Republic probably wouldn’t have collapsed in 1933, or at least wouldn’t have fallen into the hands of the Nazis—according to Haffner’s train of thought, and it is difficult to disagree with his logic.”
Liever fascisten dan socialisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

BadRespawn schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:28:
Oh, dat kan zeker. Maar meestal is het resultaat van een revolutie dat je terug bent waar je begon (Franse revolutie, yeay! Een paar jaar later zit je met een megalomane keizer ipv een megalomane koning. Hoezee!
In Rusland werd de tsaar eruit gegooid (althans, hij werd weggewerkt) en even later heb je Stalin. Topresultaat!
De Perzische revolutie om van de shah of te komen heeft ook niet alles opgeleverd wat men hoopte, zo blijkt nu.
Is dat zo? Neemt de onvrede toe? Meteorologisch gesproken zie ik Rutte uit het raam kijken naar het orkaanseizoen in de VS en blij zijn met de drie spatjes regen die hier vallen.
Vallen er meer spetters dan eerder? Nog steeds niets waarvoor hij ook maar een paraplu zou moeten pakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:24
We weten dat wat we nu aan het doen zijn niet goed is. Niet voor de mensen zowel fysiek als mentaal, niet voor onze leefomgeving,...

Maar we hebben eigenlijk geen van hoe het dan wel moet om het beter te maken.

Het huidige systeem maar dan minder? Dat werkt niet want de essentie van het huidige systeem is net steeds meer willen.

Communisme wil ook niemand, of toch weinig mensen.

Maar wat willen we dan wel?
Misschien is een steeds voortschrijdend, bij momenten hevig debat over het evenwicht tussen zelfverrijking en herverdeling wel het beste dat we kunnen verwachten?

Een mix van protesteren, ruzie maken, stemmen, staken, politici uitschelden en bedreigen,...
Je kan er veel van vinden maar democratisch is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

Wozmro schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:39:
Een mix van protesteren, ruzie maken, stemmen, staken, politici uitschelden en bedreigen,...
Je kan er veel van vinden maar democratisch is het wel.
Wat hebben ruzie maken, schelden en bedreigen met democratie te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
Dido schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:35:
[...]

Oh, dat kan zeker. Maar meestal is het resultaat van een revolutie dat je terug bent waar je begon (Franse revolutie, yeay! Een paar jaar later zit je met een megalomane keizer ipv een megalomane koning. Hoezee!
In Rusland werd de tsaar eruit gegooid (althans, hij werd weggewerkt) en even later heb je Stalin. Topresultaat!
De Perzische revolutie om van de shah of te komen heeft ook niet alles opgeleverd wat men hoopte, zo blijkt nu.
Er is wel een groot verschil tussen enerzijds Rusland en China (en Iran - met dank aan het Westen) en anderzijds oa Frankrijk en Duitsland: in Rusland en China is nog steeds een vorm van autocratie, in Frankrijk en Duitsland (en andere Europese landen waar geen koningshuis meer is) is een redelijk functionerende democratie.
Bij revoluties (en vaak ook daarna) vloeit bloed, maar zonder revolutie vloeit er ook bloed. Als maatschappelijke omstandigheden zo erg worden dat revolutie dreigt of plaatsvindt, dan is er nu eenmaal geen perfecte oplossing. Het doel van een revolutie is ook niet om een paradijs te creëren, het doel is om een de zittende on-democratische dan wel onvoldoende-democratische macht te vervangen voor een meer democratische macht.

Al die oorlogen waar Frankrijk na de revolutie in belandde waren vooral pogingen van omringen koningshuizen om het 'goede voorbeeld' (de geslaagde revolutie) om zeep te helpen - geen wonder dat in Frankrijk toen een sterk militair leider kwam bovendrijven.

En het belangrijkste: in Europese landen waar nu nog wel een koningshuis is, is er nu democratie alleen omdat indertijd in omringende landen redelijk succesvolle revoluties hebben plaatsgevonden. Dat is de bui die ze zagen hangen en waarom ze eieren voor hun geld hebben gekozen.
Zodoende hebben ook wij nu voordeel van het feit dat in Frankrijk ooit Napoleon aan de macht is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
Wozmro schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:39:
Communisme wil ook niemand, of toch weinig mensen.

Maar wat willen we dan wel?
Misschien is een steeds voortschrijdend, bij momenten hevig debat over het evenwicht tussen zelfverrijking en herverdeling wel het beste dat we kunnen verwachten?
Er zijn ongetwijfeld mensen die graag zouden zien dat het bij praten blijft, maar waarom zouden we niet kunnen verwachten dat een beter evenwicht tussen zelfverrijking en herverdeling daadwerkelijk bereikt wordt?

Dan zouden we uitkomen op iets wat veel lijkt op sociaal-democratie zoals het in NL was in de jaren '60 '70; bepaald geen communisme.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

alexbl69 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:18:
[...]

Je zet 'vinden' tussen aanhalingstekens waardoor je aangeeft het daar niet mee eens te zijn. Dan mag jij aantonen dat er voldoende gekwalificeerd personeel in Nederland rondloopt voor ASML.
Je kan het ok omdraaien: bewijs maar eens dat er echt geen personeel te vinden is.
De werkloosheid is de afgelopen jaren sterk gedaald, maar je kan me niet wijs maken dat er nu helemaal geen hoog opgeleide techneuten meer werkloos thuis zitten.
Een belangrijk punt is dat alle hi-tech bedrijven in Nederland allemaal rond Eindhoven gevestigd zijn. Ga dan eens elders in het land kijken. Daar zijn vast nog wel mensen te vinden. En nemen ze bij dat soort bedrijven echt wel 40+'ers aan? En 50+'ers?
Er wordt naar mijn idee veel te makkelijk geroepen dat er geen mensen te vinden zijn.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

BadRespawn schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:34:
Dan zouden we uitkomen op iets wat veel lijkt op sociaal-democratie zoals het in NL was in de jaren '60 '70; bepaald geen communisme.
Het jammere is dat de bevolkingsopbouw in de jaren '60-'70 dat ook toeliet. De gigantische beroepsbevolking die er toen was kon uitstekend de lasten dragen van de nieuwe sociale vangnetten zoals de AOW. Maar diezelfde bulk aan werknemers is nu onze grijze golf, waardoor je het model van die tijd met geen mogelijkheid meer passend krijgt in het Nederland van nu.

"We" willen helemaal geen sociaal-democratie op die manier, gezien het uitblijven van succes voor het CDA en de PvdA die dergelijke ideeen nog zouden kunnen koesteren. Ok, het CDA heeft zelfmoord gepleegd door de boeren boos te maken en de PvdA heeft samen met de ideologische veren hun achterban ook afgeschud, maar het gapende gat dat ze naar verwachting zouden achterlaten is niet opgevuld door een of meer partijen met een vergelijkbaar gedachtengoed.

De enige politieke "vernieuwing" (excusez le mot) van de afgelopen jaren bestaat uit luidruchtige "spek je eigen portemonnee"-adepten, die de voor sociaal-democratie essentiele solidariteit op elke mogelijke manier de nek omdraaien: mijn boerderij mag niet dicht, mijn baan mag niet ingepikt worden door een asielzoeker, mijn huis mag niet naar een vluchteling, mijn uitzicht mag niet bedorven worden door een windmolen, mijn energierekening moet omlaag, mijn koopkrachtverlies moet gecompenseerd worden, mijn AOW moet omhoog, etc, etc, etc.

"We" stemmen al heel wat jaren niet meer voor het land, maar voor onszelf. En ondanks alle geklaag (terecht of niet) gaat het nog steeds zo goed in dit gave land dat "we" kennelijk helemaal geen verandering willen, en het allemaal wel prima vinden zo. En "we" leven lekker verder in de waan dat we zelf nooit gelabeld worden als fraudeur, dat we zelf nooit baan, huis en relatie kwijtraken, dat we zelf nooit naar de voedselbank hoeven en dat we zelf nooit ons pensioen kwijtraken. Dat overkomt alleen anderen, en dan moeten die anderen maar voor zichzelf opkomen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Tja. Je kunt van een rechts-conservatieve politiek welke geen empathie en solidariteit heeft met kwetsbare groepen niet verwachten dat diezelfde politiek dan ineens wél empathie en solidariteit heeft met de middenklasse. Dat is hopeloos naïef natuurlijk.

Dus dat mensen zich vervolgens op het “mijn” richten is een logisch gevolg. Dat mensen echter zichzelf telkens weer laten voorliegen door dergelijke rechts-conservatieve partijen is me wel een raadsel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BadRespawn
Dido schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:01:
[...]

Het jammere is dat de bevolkingsopbouw in de jaren '60-'70 dat ook toeliet. De gigantische beroepsbevolking die er toen was kon uitstekend de lasten dragen van de nieuwe sociale vangnetten zoals de AOW. Maar diezelfde bulk aan werknemers is nu onze grijze golf, waardoor je het model van die tijd met geen mogelijkheid meer passend krijgt in het Nederland van nu.
AOW uitgaven is iets meer dan 1% van de totale begroting.

Ik geloof niet dat dat tov de jaren '60 '70 het verschil maakt tussen het wel of niet passend kunnen krijgen (met minder ongelijkheid).

Toename van het aantal AOW gerechtigden verklaart überhaubt niet waarom het verschil tussen midden en top zo veel groter is geworden. Toegenomen belasting tbv AOW staat los van de mate van verschil tussen die twee groepen.

Intussen weten we ook dit: de helft van al het vermogen in NL zit bij de top 6% van huishoudens, vanaf de rijkste 10% van huishoudens neemt de belastingdruk procentueel af, en de laagste inkomens betalen procentueel de meeste belasting.

Dat is het resultaat van politiek beleid over de afgelopen paar decennia, en verklaart veel beter dan 'AOW' dat er zo'n ongelijke verdeling van welvaart is.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...eld-/2-welvaartsverdeling
https://nos.nl/artikel/24...ouders-de-zwaarste-lasten
https://www.ad.nl/geld/cp...zwaarste-lasten~aa8a6656c

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
BadRespawn schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:48:
[...]

Zeker nog nooit op je loonstrook gekeken? :o

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

BadRespawn schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:48:
Het is nog steeds een omslagstelsel, de AOW van de huidige gepensioneerden wordt betaald door de huidige werkenden. En de verhouding tussen gepensioneerden en werkenden is sinds de jaren '60 aardig verschoven (en dat is heel zacht uitgedrukt).
Ik geloof niet dat dat tov de jaren '60 '70 het verschil maakt tussen het wel of niet passend kunnen krijgen (met minder ongelijkheid).
Niet alleen de AOW, maar bijvoorbeeld ook de zorgkosten zijn enorm toegenomen. De werkenden van de jaren '60 en '70 krijgen niet alleen AOW die opgehoest wordt door de huidge werknemers, ze hebben ook massaal zorg nodig met zijn allen, want op je 65ste met pensioen en op je 75ste in de kist is niet standaard meer.
Je kunt gewoon niet een werkwijze die 50 jaar geleden goed werkte gaan toepassen op een samenleving die radicaal anders is in bevolkingsopbouw. Zeker niet als je decennialang niets hebt gedaan om de problemen die al sinds die tijd op je afkwamen aan te pakken.
Toename van het aantal AOW gerechtigden verklaart überhaubt niet waarom het verschil tussen midden en top zo veel groter is geworden. Toegenomen belasting tbv AOW staat los van de mate van verschil tussen die twee groepen.
Nee, dat staat niet los. Als in de jaren '70 vijf werkenden 1 AOW moesten opbrengen, en nu moet 1 werkende meerdere AOW's betalen, dan heeft dat wel degelijk impact op inkomensverschillen.
Intussen weten we ook dit: de helft van al het vermogen in NL zit bij de top 6% van huishoudens, vanaf de rijkste 10% van huishoudens neemt de belastingdruk procentueel af, en de laagste inkomens betalen procentueel de meeste belasting.
Yup, degenen die niet (hoeven) te werken omdat ze al genoeg kapitaal hebben, hebben niet zo veel last van die extra AOW-kosten.
Dat is het resultaat van politiek beleid over de afgelopen paar decennia, en verklaart veel beter dan 'AOW' dat er zo'n ongelijke verdeling van welvaart is.
De AOW is slechts 1 aspect van het fenomeen "vergrijzing". En inderdaad, de politiek van de afgelopen decennia is grotendeels bepaald door dezelfde groep die nu diezelfde vergrijzing vormen, en die verzuimd hebben er op tijd iets aan te doen. Maar goed, we zitten nu met de gebakken peren van die generatie. En hoewel zij hun kont verbrand hebben, mogen wij die na hun komen op de blaren zitten.
Klopt, gek genoeg is dat dus al die jaren keihard gesteund door een meederheid van de kiezers, inclusief heel veel van degenen die er door diezelfde politiek op achteruit gegaan zijn. En dat verandert nog steeds niet.

Er wordt nog steeds gedacht dat nivelleren betekent dat de sterkste schouders de zwaartse lasten dragen, maar de facto (en daarom bestaat dit topic) is nivelleren verworden tot het in elkaar drukken van alle welvaartsverschillen binnen de inkomensgroepen die niet tot de top 10% behoren.

Heel vroeger had je duidelijke rangen en standen. De adel bezat alles, damen met de kerk. Daaronder had je de boeren die niets hadden, behalve belastingen, builenpest en oorlog.
Toen kreeg je met de verstedelijking de opkomst van de middenstand, ambachtslieden die op andere manieren dan boer of grondbezit geld verdienden, en daarmee soms rijker werden dan de adel.

Die middenklasse heeft ervoor gezorgd dat in heel Europa de samenlevingen veranderden.

En die middelklasse is in rap tempo aan het verdwijnen in de landen waar het Amerikaans/Britse model gevolgd wordt. Er is nog steeds een bovenklassen van puissant rijken die het allemaal een zorg zal zijn wat er politiek gebeurt, want belasting betalen is voor watjes, en armoede is een keuze.
Daaronder heb je echter alleen nog maar een onderklasse, waarvan dan welliswaar een groot deel beter af is dan de middeleeuwse lijfeigene. Maar dat deel zit dusdanig dicht tegen de onderkant dat ze, ondanks hun huidige relatieve welvaart, binnen no-time kunnen vervallen in armoede. Dat zijn de mensen die denken dat ze bij de "oude" middenklasse horen, en uit overtuiging dat ze door kunnen groeien naar de bovenklasse stemmen op de partijen die voor die bovenklasse opkomen.

Het zou komisch zijn als het niet zo tragisch was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:24
Wordt er ook niet rechts gestemd omdat het idee leeft dat linkse partijen zullen 'afpakken wat ik heb opgebouwd' door de belastingen sterk te verhogen?

Het is een mix van behoudsgezindheid (schrik voor verandering) en schrik om het weinige dat men heeft kwijt te raken.

Daar zal dan ook wel een verband zijn met de vergrijzing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Pizza_Boom schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 23:37:
[...]
Dat iedereen altijd denkt dat het banen kost, maar het tegendeel telkens bewezen wordt. En zo niet, dan moet de winst in stand blijven, dan gaan we we snijden in banen. We moeten daar eens vanaf. Een jaartje iets minder winst is helemaal niet erg.
Tja dat vind jij waarschijnlijk ook omdat je geen aandeelhouder bent. Dan is dat makkelijk praten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:07
@Wozmro ja mijn broer denkt dat zo ongeveer. De SP vind ie een mooie partij, maar teveel asielzoekers en denkt dat de middeninkomens met wat spaargeld de lul zijn. Hij stemde eerst op de VVD in 2010/2012, in 2017 op FvD, in 2021 volgens mij op ja21.

Ik heb al wel eens gezegd tegen hem dat rechts ideologisch gezien de verzorgingsstaat uitholt, en dat heus niet iedereen met een beetje salaris en wat spaargeld gelijk wordt leeggezogen door linkse partijen.

Ik snap wel een beetje waar het vandaan komt bij hem, hij en zijn vrouw hebben beide een gemiddeld inkomen. (zij praktijkondersteuner bij een huisartsenpraktijk , hij financial controller, een mooi koophuis, een gemiddelde auto) En links wil meer herverdelen. Maar rechtse partijen naaien de middengroepen ook gewoon zoals we zien na 12 jaar Rutte. We moeten het geld halen bij de mensen met vele miljoenen spaargeld wat op slinkse manieren is verdiend, en huisjesmelkers etc. En dus niet weghalen bij lage inkomens en middeninkomens.

[ Voor 20% gewijzigd door dennis_rsb op 15-10-2022 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadRespawn
Dido schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:59:
[...]

De AOW is slechts 1 aspect van het fenomeen "vergrijzing". En inderdaad, de politiek van de afgelopen decennia is grotendeels bepaald door dezelfde groep die nu diezelfde vergrijzing vormen, en die verzuimd hebben er op tijd iets aan te doen. Maar goed, we zitten nu met de gebakken peren van die generatie.
Ik ontken niet dat vergrijzing een factor is, maar je lijkt zelf ook aan te geven dat de vanwege vergrijzing gestegen kosten in ieder geval niet de enige en wellicht niet de voornaamste factor is. Het probleem is meer de manier waarop de politiek er mee om gaat.

De enige link tussen vergrijzing en "de politiek van de afgelopen decennia" is dat beiden deels terug te voeren zijn op dezelfde generatie. Ik zeg met nadruk "deels" omdat lang niet iedereen van die generatie die politieke koers steunt, en die koers zou niet worden voortgezet als het niet door velen van latere generaties gesteund zou worden.
En de groep die er het meest van profiteert en een niet onbeduidende factor is waarom het zo gaat; de bovenste 10%, gaat dwars door alle generaties heen. Ik vindt dat te gemakkelijk de schuld bij een hele generatie wordt gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11-09 23:19
Zou gemakkelijk op te lossen zijn door een vermogens heffing in te voeren voor de top 10%

Zeg bijvoorbeeld boven het miljoen, en dan inclusief pensioen, vastgoed, aandelen.

De sp zal vast weleens doorgerekend hebben wat dat zou brengen. Ik kan het zo niet vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:28
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:41 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

Wozmro schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:08:
Wordt er ook niet rechts gestemd omdat het idee leeft dat linkse partijen zullen 'afpakken wat ik heb opgebouwd' door de belastingen sterk te verhogen?
Denk het wel.
En er is nog een derde factor. Vanuit het liberale sprookje (American Dream met spruitjeslucht dus) komt ook de wortel die je wordt voorgehouden dat je door hard je best te doen nog meer kunt opbouwen.
Het is een mix van behoudsgezindheid (schrik voor verandering) en schrik om het weinige dat men heeft kwijt te raken.
Yup, better the devil you know...

Verandering is eng, ik wil niet kwijtraken wat ik heb, en ik kan nog doorgroeien.

De ironie is dat men dus de droom van persoonlijke groei zo mooi vindt dat men de mogelijkheid om hem te verwezenlijken opgeeft in het stemhokje :X
Daar zal dan ook wel een verband zijn met de vergrijzing.
Als je kijkt naar waar het narratief van "met hard werken succesvol worden" vandaan komt, dan is het niet heel gek dat degenen die het, ondanks de oliecrisis in de jaren '80 (met hypotheekrentes ver boven de 10%!), toch redelijk gered hebben, in dat narratief geloven.

offtopic:
De tang waar we in zitten doet me denken aan corruptie op "laag" niveau zoals dat in sommige landen veel voorkomt. Dat varieert dan van een parkeerboete niet hoeven betalen omdat je pa de secretaresse van de commissaris 'kent' tot een gekozen burgemeester die tot zijn nek in de verplichtingen zit bij de lokale middenstand, tot het opvoeren van onzinaftrekposten zodat je geen inkomstenbelasting hoeft te betalen - er wordt toch niet gecontroleerd!. Dat werkt dan logischerwijs door tot het niveau van de nationale politiek en op dat niveau vindt het volk het niet grappig meer en klaagt over die corrupte politici.
Toch blijft men in meerderheid gewoon meedoen aan het systeem en betaalt geen boetes of belasting.

Ik heb in zo'n land gewoond, en de argmenten om niet zelf te stoppen met die corruptie varieren van "als mijn buurman geen parkeerboete betaalt, waarom zou ik het dan wel doen?" tot het heerlijk hypocriete "waarom zou ik belasting betalen als die corrupte politici het belastinggeld verbrassen?".
Maar er is ook een ietwat dromerig gevoel van "dit is hoe het werkt, en als misschien zit ik ooit wel eens in de positie waarin ik kan profiteren van wat toegeschoven extra geld".

Voor de overgrote meederheid zal dat nooit het geval zijn, net als the American Dream voor de meesten bij de droom blijft, maar in ruil voor de droom blijft men toch meedoen aan dat verfoeide systeem. En wel blijven klagen (en soms zelfs protesteren!) natuurlijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

BadRespawn schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:43:
De enige link tussen vergrijzing en "de politiek van de afgelopen decennia" is dat beiden deels terug te voeren zijn op dezelfde generatie. Ik zeg met nadruk "deels" omdat lang niet iedereen van die generatie die politieke koers steunt, en die koers zou niet worden voortgezet als het niet door velen van latere generaties gesteund zou worden.
Als de babyboomers (is het verboden tegenwoordig om ze bij naam te noemen?) in overgrote meerderheid een politieke koers wilden, dan gebeurde dat. Ze vormden decennialang de meederheid van het electoraat en hadden daarmee wel degelijk een doorslaggevende stem in de politieke koers van dit land. Dat er ook best veel mensen in die generatioe zitten die niet optimaal hebben geprofiteerd van de explosieve naoorlogse welvaartsstijging zal ik niet ontkennen, maar ook die mensen willen nu AOW en zorg.
En de groep die er het meest van profiteert en een niet onbeduidende factor is waarom het zo gaat; de bovenste 10%, gaat dwars door alle generaties heen. Ik vindt dat te gemakkelijk de schuld bij een hele generatie wordt gelegd.
Die 10% gaat dwars door alle generaties heen? Hoeveel van die 10% zitten er niet alleen maar bij vanwege het geld van hun ouders?

Degenen die dan wel "op eigen kracht" van rags naar riches zijn gegaan kunnen dan weer uitstekend functioneren als "poster child" voor "hard werken loont", en "armoede is een keuze" :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Lordy79 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:36:
[...]

Tja dat vind jij waarschijnlijk ook omdat je geen aandeelhouder bent. Dan is dat makkelijk praten.
Waarom ga je er eigenlijk vanuit dat mensen geen persoonlijke offers brengen? Er zijn aardig wat mensen die dat doen (ondanks dat hun buurman dat niet doet)

Natuurlijk is het makkelijker om te vinden dat iets moet worden gedaan dan om het daadwerkelijk te doen.

Maar ook niet iedereen kan hetzelfde doen, en de verantwoordelijkheid voor actie ligt vooral bij degenen die ook de positie hebben om die actie uit te voeren. Macht en bezit zijn in deze wereld niet gelijk verdeeld, op degenen die het hebben drukt de grootste verantwoordelijkheid ze goed in te zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 16-10-2022 10:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

begintmeta schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:03:
Waarom ga je er eigenlijk vanuit dat mensen geen persoonlijke offers brengen? Er zijn aardig wat mensen die dat doen (ondanks dat hun buurman dat niet doet)
Ik loop bijna 5 decennia rond op deze aardkloot, en ik moet zeggen dat ik niet de indruk heb dat altruisme een enorm populaire hobby is onder de menselijke soort.
Natuurlijk is het makkelijker om te vinden dat iets moet worden gedaan dan om het daadwerkelijk te doen.
Is goed. Geef jij mij tien miljoen, dan geef ik de helft weg aan de armen, ok?
Maar ook niet iedereen kan hetzelfde doen, en de verantwoordelijkheid voor actie ligt vooral bij degenen die ook de positie hebben om die actie uit te voeren. Macht en bezit zijn in deze wereld niet gelijk verdeeld, op degenen die het hebben drukt de grootste verantwoordelijkheid ze goed in te zetten.
En jij hebt ook het idee dat ze die verantwoordelijkheid ook zo voelen? Die zullen er best tussen zitten, maar het lijkt er vooral op dat de meesten vooral de verantwoordelijkheid voelen om hun nageslacht naar een goede school te sturen en met een leuk startkapitaaltje op weg te helpen zodat dat nageslacht kan pochen dat ze zo hard gewerkt hebben voor hun succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Remco d schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 19:16:
Zou gemakkelijk op te lossen zijn door een vermogens heffing in te voeren voor de top 10%

Zeg bijvoorbeeld boven het miljoen, en dan inclusief pensioen, vastgoed, aandelen.

De sp zal vast weleens doorgerekend hebben wat dat zou brengen. Ik kan het zo niet vinden.
Het probleem is dat dan iedereen het land uitvlucht. Ze hebben hier in Noorwegen het afgelopen jaar ingezet om de de rijken strenger te belasten maar groot deel van de personen die het raakt zoals voormalige topsporters en directeuren die verhuizen nu allemaal 1 voor 1 naar Zwitserland. Alsnog geen extra geld in de schatkist…

Daarnaast belasten op aandelen ook dat is een probleem, hier zijn enkele gevallen van mensen (iets ouder familiebedrijf) die een lening moeten nemen om de vermogensbelasting op aandelen te betalen. Vraag me af of dat een handige manier is, ja je kan aandelen verkopen maar vraag me af wenselijk is in het geval dat je het bedrijf van de grond af hebt opgebouwd…

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

begintmeta schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:03:
[...]

Het gaat niet om persoonlijke offers brengen. Het gaat om het verplichten van een groep mensen om (nóg meer van) hun inkomen af te staan.
Zelf steun ik liever zelf mensen die het financieel krap hebben dan dat de staat dit voor mij doet. Dan weet ik namelijk 100pct zeker dat er niets blijft hangen aan strijkstokken, overheadskosten en bureaucratie.

Maar dat is een geheel ander onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Dido schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:15:
Yup, better the devil you know...

Verandering is eng, ik wil niet kwijtraken wat ik heb, en ik kan nog doorgroeien.

De ironie is dat men dus de droom van persoonlijke groei zo mooi vindt dat men de mogelijkheid om hem te verwezenlijken opgeeft in het stemhokje :X
Klopt. Maar Nederland WAS vroeger een mooi land waar alles best prima geregeld was. Zeg maar jaren 60 en 70, maar ook nog jaren 80 en 90. Er moeten toch nog genoeg mensen zijn die zich dat herinneren? Zo eng kan het toch niet zijn om weer meer die kant op te gaan?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

hneel schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:53:
Klopt. Maar Nederland WAS vroeger een mooi land waar alles best prima geregeld was. Zeg maar jaren 60 en 70, maar ook nog jaren 80 en 90. Er moeten toch nog genoeg mensen zijn die zich dat herinneren? Zo eng kan het toch niet zijn om weer meer die kant op te gaan?
Eng niet (hoewel hypotheekrentes van boven de 10% begin jaren '80 best eng klinken voor degenen die nu klagen dat we al boven de 3% uitkomen).
Maar goed, jaren '90. Toptijden! Ruwweg 0% inflatie, gestaag groeiende economie, en tussendoor ook nog fungeren als gidsland met euthenasiewetgeving, homohuwelijk en abortus. De bekende puinhopen van paars dus, dat enge linkse gekloot :X

Wil je terug naar de politiek die in de jaren '90 gevoerd werd, dan moeten we af van het idee dat de partijen die het toenb voor het zeggen hadden zo eng waren en dat Paars het land verneukt heeft. Let wel, "de puinhopen van acht jaar paars" is, samen met de "draai van Bos", een van de meest effectieve leugens die zo goed gemarket zijn dat men erin is gaan geloven. En men gelooft nog steeds dat alles wat "links" is, gevaarlijk is.

Dus ja, terug naar de booming nineties is wel degelijk doodeng. Totdat iemand de leugens en laster van Fortuyn et al uit het collectieve geheugen kan wissen zitten we voorlopig nog wel vast aan dit "gave" land waar "hard werken loont" en "armoede een keuze" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Ja de paarse kabinetten waren een heus succes.

De euro werd ingevoerd.
De privatisering werd doorgezet
Studiefinanciering werd het mes in gezet
Melkert banen
Wachtlijsten zorg waren eindeloos
En dat terwijl er door de val van de muur een enorme welvaart was. Dan is t makkelijk regeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Lordy79 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:27:
Ja de paarse kabinetten waren een heus succes.

De euro werd ingevoerd.
De privatisering werd doorgezet
Studiefinanciering werd het mes in gezet
Melkert banen
Wachtlijsten zorg waren eindeloos
En dat terwijl er door de val van de muur een enorme welvaart was. Dan is t makkelijk regeren.
En vergeet ook niet de Vierde Nota van Ruimtelijke Ordening, dat was stap 1 in het afbreken van de sociale huursector en de primaire oorzaak van veel van de problemen waar we nu mee zitten opgeschept. De jaren '90/paars was politieke kortzichtigheid ten top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

RagingPenguin schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:35:
[...]

En vergeet ook niet de Vierde Nota van Ruimtelijke Ordening, dat was stap 1 in het afbreken van de sociale huursector en de primaire oorzaak van veel van de problemen waar we nu mee zitten opgeschept. Paars was politieke kortzichtigheid ten top.
En na een kort intermezzo van de LPF en gedoog-PVV heeft Mark deze kortzichtigheid geperfectioneerd met geen actieve herinnering hebben aan alles dat mis is gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

RagingPenguin schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:35:
En vergeet ook niet de Vierde Nota van Ruimtelijke Ordening, dat was stap 1 in het afbreken van de sociale huursector en de primaire oorzaak van veel van de problemen waar we nu mee zitten opgeschept. De jaren '90/paars was politieke kortzichtigheid ten top.
Je bedoelt dat die nota uit 1988 de schuld van Paars (94-98/98-02) was?

Ik ben het niet a priori oneens met het idee dat het halstarrig vasthouden aan de maakbare leefomgeving, waar VINO een uitvloeisel van was) niet een heel goed idee was, maar om een document op het conto te schrijven van een coalitie die pas zes jaar later gevormd wordt klinkt net zo logisch als Jezus de schuld geven van misdragingen van Julius Caesar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Dido schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 15:29:
[...]

Je bedoelt dat die nota uit 1988 de schuld van Paars (94-98/98-02) was?

Ik ben het niet a priori oneens met het idee dat het halstarrig vasthouden aan de maakbare leefomgeving, waar VINO een uitvloeisel van was) niet een heel goed idee was, maar om een document op het conto te schrijven van een coalitie die pas zes jaar later gevormd wordt klinkt net zo logisch als Jezus de schuld geven van misdragingen van Julius Caesar.
En exact daarom noemde ik het "stap 1" en de "primaire oorzaak". De volgende stappen in het verwoesten van de nederlandse huizenvoorraad is wel gewoon paars beleid geweest. Zoals @Lordy79 al zei, de welvaart onder paars lag aan geopolitieke gebeurtenissen, niet aan paars beleid. En opdezelfde noot wil ik de kredietcirisis niet aan beleid van Balkende opdragen en de coronacrisis niet aan Rutte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

RagingPenguin schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 15:37:
En exact daarom noemde ik het "stap 1" en de "primaire oorzaak". De volgende stappen in het verwoesten van de nederlandse huizenvoorraad is wel gewoon paars beleid geweest.
Ok, duidelijk :)
Er ontbrak alleen een stukje tussen "[...] de primaire oorzaak van veel van de problemen waar we nu mee zitten opgeschept." en "De jaren '90/paars was politieke kortzichtigheid ten top." dat aan had kunnen geven dat dat tweede deel niet, zoals in het Nederlands gebruikelijk, terugsloeg op het zinsdeel er direct voor ;)

Als ik schrijf
De tweede oorlog was een enorme ramp voor Nederland en haar handelspartners. Het kabinet Drees voerde sociale voorzieningen in die op de lange termijn onbetaalbaar bleken.
Dan kan ik me voorstellen dat mensen zich achter de oren krabben omdat ze het lezen alsof ik Drees WOII in de schoenen schuif :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

https://www.ftm.nl/artikelen/kaart-ontrafeling-geldstelsel

Groot artikel over hoe ons geldstelsel werkt.
Zou je een iets uitgebreidere samenvatting kunnen geven van het artikel? Dit is op het randje van een linkdrop anders. :)
Ik heb nog niet alles gelezen maar wel reeds gezien dat veel themas die o.a. in dit topic zijn geplaatst terugkomen.
Ter informatie. Als je geen zin of tijd hebt, vooral niet lezen en ik ben het ook niet eens of oneens met het artikel.

[ Voor 16% gewijzigd door NMH op 17-10-2022 13:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Lordy79 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:54:
Het gaat niet om persoonlijke offers brengen. ..
….
Dat het om de bereidheid zelf wat te offeren gaat impliceert “Tja dat vind jij waarschijnlijk ook omdat je geen aandeelhouder bent. Dan is dat makkelijk praten.” wel een beetje.
Zelf steun ik liever zelf mensen die het financieel krap hebben dan dat de staat dit voor mij doet. Dan weet ik namelijk 100pct zeker dat er niets blijft hangen aan strijkstokken, overheadskosten en bureaucratie.
Helaas hebben individuen vaak maar een beperkt beeld van wie steun nodig heeft (en beperkte middelen dat beeld goed te vormen), en ze hebben ook vaak maar beperkte middelen om de steun te verdelen (in zekere zin zorgt het individueel aanpakken/verdelen weer voor hogere overheadkosten). Een gedeelde, centrale aanpak kan dan zinvol zijn.

Daarnaast is het misschien ook zo dat Dido in "Het (on)bestaan van het middeninkomen" een kern van waarheid bevat in de zin van dat mensen de verantwoordelijkheid zelf misschien niet altijd even goed voelen. Een verplichting als reminder kan dan misschien toch zinvol zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door begintmeta op 17-10-2022 08:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:28
-

[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
GioStyle schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 00:32:
[...]

Precies, want dan steek je het lekker in je eigen zak, want je hebt het zelf financieel krap? _O-
Denk dat je iets beter moet leren lezen ;)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
alexbl69 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 08:04:
[...]

Denk dat je iets beter moet leren lezen ;)
We zien in de VS, waar die filosofie genormaliseerd is, waar het toe leidt: pet-projects van rijken krijgen geld, leuke lieve mensen die goed kunnen smeken, mensen die in ruil voor hun waardigheid gofundme's organiseren etc.

Individuele mensen laten kiezen wie het zieligst is, leidt objectief niet tot betere uitkomsten. Structurele steun is toch beter, zelfs al is de overheid niet ideaal. Het is de least-worst optie, en itt rijke mensen kunnen we de overheid vrijelijk beïnvloeden met onze stem, met onze deelname in het bestel. Tegenover Bill Gates heb ik weinig middelen tot mijn beschikking.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
GioStyle schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 00:32:
[...]

Precies, want dan steek je het lekker in je eigen zak, want je hebt het zelf financieel krap? _O-
Robert Valentine van de Libertarische Partij oppert ook dit soort ideeën, dat de overheid veel kleiner moet. En dat individuen die elkaar kunnen helpen financieel. Ik denk dat dat in de praktijk niet werkt.

Aan de andere kant, als je kijkt hoeveel belastinggeld er verspeeld wordt aan allerlei dingen (zoals kunstdingen, allerlei klimaat subsidies, coronafonds, stikstoffonds etc) dan snap ik wel de Libertarische filosofie. Maar dat verspelen is subjectief, ik vind belangrijk:sociale zekerheid, woningen, defensie&politie, wegen, ov, zorg, onderwijs. Dat zijn imo de dingen waar belastinggeld heen moet.

Edit: politie en defensie vergeten.

[ Voor 14% gewijzigd door dennis_rsb op 17-10-2022 10:37 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

dennis_rsb schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:22:
Aan de andere kant, als je kijkt hoeveel belastinggeld er verspeeld wordt aan allerlei dingen (zoals kunstdingen, allerlei klimaat subsidies, coronafonds, stikstoffonds etc) dan snap ik wel de Libertarische filosofie. Maar dat verspelen is subjectief, ik vind belangrijk:sociale zekerheid, woningen, defensie&politie, wegen, ov, zorg, onderwijs. Dat zijn imo de dingen waar belastinggeld heen moet.
En dat is waarom we die keuzes aan een democratisch gekozen afvaardiging overlaten.

Want jij hebt geen donder aan je wegen als je onder 6 meter water zit omdat de zee wat gestegen is omdat we geen investeringen in het klimaat hebben gedaan. En ook de keuze dat je kunstenaars liever een uitkering geeft (sociale zekerheid) in plaats van ze te betalen voor werk ("kunstdingen") is, zoals dat heet, een politieke keuze.

Dus ja, er wordt belastinggeld uitgegeven, ook aan dingen die voor jouw eigen individuele persoontje misschien niet direct relevant lijken. Het feit dat daar al over gemord wordt geeft al aan hoe slecht het idee is om het dan maar aan elk individu over te laten waar geld heen moet, en hoe veel. Want dat zou alleen maar werken in een maatschappij waar solidariteit meer is dan een moeilijk ouderwets woord in het woordenboek.
Net zo haalbaar als de communistische heilstaat, dat gaat ook prima, totdat 1 individu het anders wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Dido Wat ik aangeef is dat de kern goed moet zijn (zoals onderwijs, zorg, sociale zekerhei, veiligheid) en als er dan nog geld over is kan dat worden besteed aan bijvoorbeeld subsidies voor zonnepanelen. Maar nu doen we maar een dotje, sterker nog veel politiebureaus zijn gesloten, zorg staat onder druk, sociale zekerheid wordt uitgehold.

Anyway, ik ben het met je eens dat we niet individuen moeten laten bepalen waar we geld aan uit geven. dan krijg je rare situaties. Ik weet nu al dat veel mensen zouden zeggen "lage belastingen, geen verplichte zorgverzekeringen" en als je dat doet dan haal je het solidariteitsprincipe compleet weg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

dennis_rsb schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:03:
Anyway, ik ben het met je eens dat we niet individuen moeten laten bepalen waar we geld aan uit geven. Maar dan krijg je rare situaties. Ik weet nu al dat veel mensen zouden zeggen "lage belastingen, geen verplichte zorgverzekeringen" en als je dat doet dan haal je het solidariteitsprincipe compleet weg.
Dat is precies het punt, de enige solidarieteit die er nog is vloeit voort uit verplichtingen (zoals inderdaad die zorgverzekering - hoewel ik zo ongeveer alle ingelegde premie in mijn leven er dit jaar wel dik uitgehaald heb :X )

Wat dat betreft was het vroegah met die verzuiling een stuk overzichtelijker. Je hoefde je hele leven niet na te denken op wie je ging stemmen, welke krant je moest lezen of welke TV-omroep je moest steunen.

Hoewel, nadenken over stemmen loopt ook niet echt lekker, kranten zijn vervangen door Facebook, Twitter en Russia Today, en de TV wordt gebruikt om Netflix te streamen.
En in plaats van meneer pastoor of de dominee die vertelt wat je moet denken en doen luisteren we nu naar ome Poet en zijn buikspreekpoppen :X

Gaaf land :+

(Ik stel me bij dat zinnetje steeds vaker voor dat het gezegd wordt door Bram, van de commune. Voor de jongere kijkertjes, zoek "wham, recht voor zijn raap" van Paul van Vliet maar eens op op de JijBuis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

dennis_rsb schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:22:
[...]

Robert Valentine van de Libertarische Partij oppert ook dit soort ideeën, dat de overheid veel kleiner moet. En dat individuen die elkaar kunnen helpen financieel. Ik denk dat dat in de praktijk niet werkt.

Edit: politie en defensie vergeten.
En 1 keer raden waar het grootste deel van de huidige (nederlandse) begroting naar toe gaat :)
https://www.rijksoverheid...dag/inkomsten-en-uitgaven
Zorg 26,8%
Sociale Zekerheid 25,7%
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap 12,3%
Gemeenten en provincies 11,3%
Justitie en Veiligheid 4,4%

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
YakuzA schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:02:
[...]

En 1 keer raden waar het grootste deel van de huidige (nederlandse) begroting naar toe gaat :)
https://www.rijksoverheid...dag/inkomsten-en-uitgaven

[...]
Geld uitgeven is 1 ding, maar de manier waarop is de vraag. Mooi voorbeeld: de zorg. Er gaat enorm veel geld heen, maar toch klagen veel zorgverleners over teveel papierwerk (tot wel 40%) met als gevolg te hoge werkdruk en uitvalsverschijnselen etc. Daarnaast zijn er hoop mensen in de wijkzorg wegbezuinigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
Modbreak:We drijven behoorlijk af van het eigenlijke onderwerp (het middeninkomen). Gaarne weer ontopic verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BadRespawn
Dido schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:24:
[...]

Als de babyboomers (is het verboden tegenwoordig om ze bij naam te noemen?)
Als dat tegenwoordig verboden is dan zou dat zou wel zielig zijn voor mensen die graag wat in hun ogen de boeman is, bij de naam noemen. Wie zou dat dan verboden hebben? Vast en zeker weer boomers.
Maar heb ik iets gezegd waardoor ik de indruk wek dat het verboden is, of heb ik iets niet gezegd; misschien het feit dat ik het - net zoals jijzelf - heb over "die generatie"?
in overgrote meerderheid een politieke koers wilden, dan gebeurde dat. Ze vormden decennialang de meederheid van het electoraat en hadden daarmee wel degelijk een doorslaggevende stem in de politieke koers van dit land.
Niet doorslaggevend in de zin dat als behalve boomers niemand het wilde, het toch gebeurde omdat alle boomers er voor stemden. Nogmaals: veel boomers hebben niet voor dat beleid gestemd, dat beleid is er gekomen en blijft omdat velen van andere generaties er ook voor stemden/stemmen.
Zeker niet méér doorslaggevend dan het geval was mbt
Dat er ook best veel mensen in die generatioe zitten die niet optimaal hebben geprofiteerd van de explosieve naoorlogse welvaartsstijging zal ik niet ontkennen, maar ook die mensen willen nu AOW en zorg.
Alle generaties willen tzt AOW en zorg, ook jouw generatie, en als je die hebt: tzt ook je kinderen.

Is dus niet uniek voor boomers en heeft dus niets te maken met in hoeverre die er de oorzaak van zijn dat de middenklasse steeds meer in de knel raakt.
Die 10% gaat dwars door alle generaties heen? Hoeveel van die 10% zitten er niet alleen maar bij vanwege het geld van hun ouders?
Er vanuit gegaan dat dat hoofdzakelijk boomers zijn: verreweg de meeste boomers zijn geen rijke boomers, dus heeft het geen pas om dat een hele generatie te verwijten.
Degenen die dan wel "op eigen kracht" van rags naar riches zijn gegaan kunnen dan weer uitstekend functioneren als "poster child" voor "hard werken loont", en "armoede is een keuze" :X
Ook dat heeft niets te maken met in hoeverre boomers er de oorzaak van zijn dat de middenklasse steeds meer in de knel raakt.

Tenslotte: het hele idee dat 'die generatie' de schuldige is, heeft een akelig hoog "bevolkingsgroep x is de oorzaak van onze problemen"-gehalte.
Het is een oversimplificatie die aanzet tot negativiteit tav een makkelijk identificeerbare groep. Wees daar voorzichtig mee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

BadRespawn schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 18:03:
Tenslotte: het hele idee dat 'die generatie' de schuldige is, heeft een akelig hoog "bevolkingsgroep x is de oorzaak van onze problemen"-gehalte.
Het is een oversimplificatie die aanzet tot negativiteit tav een makkelijk identificeerbare groep. Wees daar voorzichtig mee.
Doen alsof de babyboom hetzelfde is als de half uitgemoorde generatie ervoor, of de "he, de pil!"-generatie erna is een simplificatie de andere kant op. Die generatie heet de babyboom generatie omdat ze met zo zo f-ing veel zijn. En ze hebben relatief heel weinig kinderen gekregen.

En heeft dat impact op het nivelleren van alles in de werkende klasse? Jazeker, want die mag nu met veel minder mensen op draaien voor veel meer mensen die opeens allemaal tegelijk AOW en zorg willen. Dus moeten de belastingen en premies omhoog, waarbij we de laagste inkomens dan weer compenseren zodat iedereen uiteindelijk ongeveer hetzelfde fooitje overhoudt - tot ze echt flink boven een paar keer modaal uitkomen en niet meer tot de zogenaamde middeninkomens horen.

En natuurlijk is het niet anticiperen op die vergrijzing niet alleen de boomers aan te rekenen. Ook delen van de jongere generaties hebben vrolijk met pa en ma meegestemd - en stemt vooralsnog rustig door op partijen die nog steeds geen idee hebben hoe ze eea uit het slop kunnen trekken (als ze dat al zouden willen).

De vraag blijft hoe iemand iets kan doen aan de "nivelleer alle arbeiders naar de bodem"-koers van de afgelopen kabinetten. Voorlopig wordt het debat overstemd door opportunisme en populisme versus de "redelijkheid" van de gevestigde orde. Stem je niet voor het zittende plucheplaksel dan wordt je al snel in de hoek van de radicalen geplaatst. En misschien hebben we wel iets radicaals nodig om het roer om te gooien, maar het zou wel fijn zijn als dat een radicale stroom zonder extreem-rechtse ondertoon zou zijn. Maar ja, alles op links is ook levensgevaarlijk :X

Radicaal-midden: iedereen gelijke kansen, werken moet lonen, individuele vrijheid, gezamenlijke verantwoordelijkheid.

Maar ja, die slogans zijn al gekaapt door partijen die het wel heel hard roepen maar het heel hard niet waar maken :|

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Vandaag een uitgebreid artikel in de Volkskrant
Meer werken, nauwelijks meer verdienen: zorgen om hoge ‘marginale druk’

De Tweede Kamer maakt zich zorgen over de hoge ‘marginale druk’: middeninkomens houden te weinig over van elke euro die ze extra verdienen. Dat zou Nederlanders ontmoedigen om meer te gaan werken. De Kamer vindt dat problematisch nu de economie schreeuwt om arbeidskrachten.
Aangezien een plaatje meer zegt dan 1000 woorden:

Afbeeldingslocatie: https://archive.ph/bUzXT/46e127dd514b98ab4d6377c1b284d3fab21a84fd.webp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Wat m.i. vooral stoort is dat de marginale druk weer AFNEEMT als je 47K of meer verdient.

Het zou toch logisch zijn dat deze langzaam toeneemt tot er een 'top-percentage' komt dat niet lager ligt dan een eerdere marginale belastingdruk.

Verder 'mag' het percentage m.i. nooit boven de 50% liggen maar dat is natuurlijk arbitrair en ook een beetje een gevoelskwestie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:49
Lordy79 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:51:
Wat m.i. vooral stoort is dat de marginale druk weer AFNEEMT als je 47K of meer verdient.

Het zou toch logisch zijn dat deze langzaam toeneemt tot er een 'top-percentage' komt dat niet lager ligt dan een eerdere marginale belastingdruk.

Verder 'mag' het percentage m.i. nooit boven de 50% liggen maar dat is natuurlijk arbitrair en ook een beetje een gevoelskwestie.
Niet zo vreemd toch? Dat is omdat vanaf dat niveau de afbouw van de toeslagen, heffingskortingen, etc klaar is en juist die afbouw zorgt voor een hogere marginale druk. Dus of je rekt de inkomensgrens voor alle toeslagen wat op of je accepteert dat er op een gegeven moment niets meer is om af te bouwen en dat daarmee de marginale druk omlaag gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-09 15:35
hneel schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:46:
Vandaag een uitgebreid artikel in de Volkskrant

[...]

Aangezien een plaatje meer zegt dan 1000 woorden:

[Afbeelding]
Als ik dit zo zie misschien dan toch maar eens gaan kijken om minder te gaan werken en naar een huurhuis over te stappen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kizke
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:05
Monga schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:29:
[...]

Niet zo vreemd toch? Dat is omdat vanaf dat niveau de afbouw van de toeslagen, heffingskortingen, etc klaar is en juist die afbouw zorgt voor een hogere marginale druk. Dus of je rekt de inkomensgrens voor alle toeslagen wat op of je accepteert dat er op een gegeven moment niets meer is om af te bouwen en dat daarmee de marginale druk omlaag gaat.
Wel vreemd toch? Ja dat is hoe het nu werkt, maar dat zou niet zo moeten zijn.

M.i. zou ik ook zijn voor een mooie sigmoid, tot een bepaald niveau betaal je 0 belasting, daarna loopt het gestaag op tot max 50%, Dan loont meer werken altijd. Die grafiek geeft heel duidelijk aan dat je tussen de 25 en 45000 bruto er maar maximaal 4000 euro netto op voorruit gaat nu, juist omdat er heel veel toeslagen worden afgebouwd, dat is vreemd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

Dat kan. Maar dan moet je alle toeslagen uit je stelsel gooien (of ze in ieder geval niet afbouwen, maar dan kun je net zo goed een belastingvrije voet invoeren) en je mag je heffingskortingen niet afbouwen (dus die blijven dan, na eventuele opbouw, op 100%).

Dat kan, maar het is wel een hele zware politieke keuze.
kizke schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:52:
Wel vreemd toch? Ja dat is hoe het nu werkt, maar dat zou niet zo moeten zijn.

M.i. zou ik ook zijn voor een mooie sigmoid, tot een bepaald niveau betaal je 0 belasting, daarna loopt het gestaag op tot max 50%, Dan loont meer werken altijd. Die grafiek geeft heel duidelijk aan dat je tussen de 25 en 45000 bruto er maar maximaal 4000 euro netto op voorruit gaat nu, juist omdat er heel veel toeslagen worden afgebouwd, dat is vreemd.
Vreemd? Nee, gevolg van het toeslagencircus en de afbouw van heffingskortingen. Als je de gevolgen daarvan niet wilt, moet je ze uit je stelsel gooien.

Dus inderdaad gewoon oplopende belastingschalen, en de minima ontzien door een belastingvrije voet / heffingskorting (die twee zijn onder de streep identiek).
Moet je alleen nog even puzzelen hoe je die belastingvrije voet / heffingskorting wil implementeren, want als dat per persoon is krijg je mogelijk weer "vreemde" gevolgen.

Misschien is belasting heffen gewoon niet zo simpel als we zouden willen (net als mensen die roepen dat een taal vereenvoudigd moet worden omdat het te ingewikkeld is, die komen uiteindelijk ook nooit met een acceptabel alternatief).

[ Voor 48% gewijzigd door Dido op 19-10-2022 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69

Begrijp het sentiment. Maar zoals hierboven al is aangegeven is de oorzaak erin gelegen dat de toeslagen enkel voor de inkomens tot €47K bedoeld zijn.

Zodra je qua loon in het gebied komt dat toch geen inkomensondersteuning krijgt heb je ook geen last meer van het geleidelijk afbouwen van deze ondersteuning bij een stijging van het inkomen.

Met andere woorden: het loon/belasting-gebouw dat er is vanaf zeg €47K is de norm. Alles daaronder wordt beïnvloed daar alle toeslagen die de overheid in de loop der jaren verzonnen heeft.

Ben het er volledig mee eens dat dit een hele vreemde en onwenselijke situatie is, die eigenlijk alleen is op te lossen door bijna alle toeslagen geleidelijk af te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 16:54
Nu snap ik waarom sommige mensen juist iets minder gaan werken...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:28

Mfpower

In dubio

alexbl69 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:36:
[...]

Begrijp het sentiment. Maar zoals hierboven al is aangegeven is de oorzaak erin gelegen dat de toeslagen enkel voor de inkomens tot €47K bedoeld zijn.

Zodra je qua loon in het gebied komt dat toch geen inkomensondersteuning krijgt heb je ook geen last meer van het geleidelijk afbouwen van deze ondersteuning bij een stijging van het inkomen.

Met andere woorden: het loon/belasting-gebouw dat er is vanaf zeg €47K is de norm. Alles daaronder wordt beïnvloed daar alle toeslagen die de overheid in de loop der jaren verzonnen heeft.

Ben het er volledig mee eens dat dit een hele vreemde en onwenselijke situatie is, die eigenlijk alleen is op te lossen door bijna alle toeslagen geleidelijk af te schaffen.
Wat ik vreemd vind is dat als je werkt je uberhaupt inkomensondersteuning nodig hebt. Als je werkt zou het zo afgesteld moeten zijn dat je in elk geval kan leven. Dat betekent dat de lonen te laag zijn, of de kosten te hoog. Of allebei, ik denk eigenlijk het laatste. Huizenrpijzen zijn de pan uitgestegen en de lonen staan al jaren stil.
Pagina: 1 ... 107 ... 168 Laatste

Let op:
Let alsjeblieft op of wat je wil posten on-topic is!