Ik denk niet dat er één interventie is die bij alle vaccinatie-wijfelenden effectief is, maar dat verschillende interventies nodig zijn. Mijn eigen, beperkte, ervaring is dat het zinvol is om de individuele onderliggende gedachten en gevoelens te verkennen, en die vervolgens op een passende manier te adresseren. Daarbij is een persoonlijke vertrouwensband natuurlijk erg nuttig, die moet eventueel ook eerst worden opgebouwd. Ik moet even denken aan de laatste zinnen van dit (verder af en toe tenenkrommende) artikeltje:Today we think that what is false and artificial in the world around us is substantive and meaningful. It’s not that loved ones and friends are mistaken for simulations, but that simulations are mistaken for them.Cyphax schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 12:03:
[...]
Zou je daarmee het kernprobleem tackelen? Ik ben een beetje bang dat dat tegenvalt...
nee, als er een holy grail was die het probleem even zou oplossen, dan was die vast al gevonden en toegepast, maar het zou kunnen bijdragen aan.Cyphax schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 12:03:
[...]
Zou je daarmee het kernprobleem tackelen? Ik ben een beetje bang dat dat tegenvalt...
Nogmaals, dit moet hand in hand gaan met gevolgen, financieel en/of vrijheid voor de ouders bij de keuze.
Die mensen zijn al zo ver heen dat alles wat niet hun waanidee bevestigt weg gewuifd word als leugens van Big Pharma.Hann1BaL schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:01:
[...]
nee, als er een holy grail was die het probleem even zou oplossen, dan was die vast al gevonden en toegepast, maar het zou kunnen bijdragen aan.
Nogmaals, dit moet hand in hand gaan met gevolgen, financieel en/of vrijheid voor de ouders bij de keuze.
IMHO de enige oplossing is stoppen met lief doen en gewoon doorpakken. Hoge boetes of kinderen weg halen.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
De holy grail is anti-vaxxers bestempelen als paria's en heel hard heel veel plekken verboden maken voor kinderen die niet gevaccineerd zijn. Dat werkt bij rokers ook (niet heel snel, maar langzaam maar zeker wordt het wel minder populair). Beginnen met kinderdagverblijven. Maar qua toepasbaarheid heeft dat nogal wat voeten in aarde, dus bovenstaande is wat gechargeerd natuurlijk. Probleem is niet makkelijk op te lossen vrees ik.Hann1BaL schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:01:
[...]
nee, als er een holy grail was die het probleem even zou oplossen, dan was die vast al gevonden en toegepast, maar het zou kunnen bijdragen aan.
[ Voor 10% gewijzigd door Valorian op 08-05-2019 13:26 ]
Anoniem: 63072
Mijn probleem met zachte oplossingen als betere voorlichting is dat als het al werkt dat het (veel) tijd kost. Ondertussen is er een onacceptabel groot risico voor pas geborenen en mensen met een gecompromitteerd afweersysteem, waar zij zelf niets aan kunnen doen.Valorian schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:25:
[...]
De holy grail is anti-vaxxers bestempelen als paria's en heel hard heel veel plekken verboden maken voor kinderen die niet gevaccineerd zijn. Dat werkt bij rokers ook (niet heel snel, maar langzaam maar zeker wordt het wel minder populair). Beginnen met kinderdagverblijven. Maar qua toepasbaarheid heeft dat nogal wat voeten in aarde, dus bovenstaande is wat gechargeerd natuurlijk. Probleem is niet makkelijk op te lossen vrees ik.
Verbod op ongevaccineerde kinderen in het KDV lost dat niet op. Lang niet ieder kind gaat naar een KDV en deze mensen nemen hun zieke kinderen wel mee naar de winkel, de huisarts etc... Kortom plaatsen waar andere ketsbaren ook komen. En het is toch van de zotte dat als er door idioten die niet vaccineren een mazelen uitbraak is, mensen niet meer hun baby kunnen meenemen als ze de deur uitgaan en ook niet meer veilig naar de dokter kunnen!
De zwakken moeten beschermd worden, niet gestraft voor het gedrag van een groep onverantwoorde ouders die - en dan chargeer ik maar een klein beetje - eigenlijk gesteriliseerd moeten worden omdat ze de verantwoordelijkheid van een kind niet aankunnen.
Het is diep triest dat je hond weggenomen wordt als je hem verwaarloost, maar dat verwaarlozing van een mens afgedaan wordt met individuele of religieuze vrijheid van de ouders. We beschermen honden beter dan mensen
Ik denk dat niet expliciet bestempelen als paria maar er wel (inhoudelijk gemotiveerde) consequenties aan verbinden het beste werkt in een vrije samenleving die we willen zijn.
Dus hogere verzekeringspremies/eigen risico zijn denk ik verdedigbaar, net als uitsluiting op KDVs.
Misschien zelfs een aantekening op de VOG.
Mensen hebben het recht om domme dingen te doen en de staat moet terughoudend zijn met het verplichten van medische behandelingen, wat een vaccinatie nog steeds is.
Bovendien zal een verplichting het wantrouwen tegen de staat/big pharma aanwakkeren en dáár ligt (IMO) het echte probleem.
Dus hogere verzekeringspremies/eigen risico zijn denk ik verdedigbaar, net als uitsluiting op KDVs.
Mensen hebben het recht om domme dingen te doen en de staat moet terughoudend zijn met het verplichten van medische behandelingen, wat een vaccinatie nog steeds is.
Bovendien zal een verplichting het wantrouwen tegen de staat/big pharma aanwakkeren en dáár ligt (IMO) het echte probleem.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Geldt dat recht ook als het anderen in gevaar brengt? Daarom maakte ik ook even de koppeling naar roken: dat moet ook iedereen zelf weten ook al is het niet verstandig. Maar omdat het anderen ook in gevaar brengt is het inmiddels in publieke ruimtes verboden.Proton_ schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 14:17:
Ik denk dat niet expliciet bestempelen als paria maar er wel (inhoudelijk gemotiveerde) consequenties aan verbinden het beste werkt in een vrije samenleving die we willen zijn.
@Valorian Ik vind van wel, maar dat wordt al snel filosofisch/ideologisch/politiek.
We accepteren ook risico's op andere gebieden die bovendien beter te beheren zouden zijn (denk aan misdadigers niet levenslang opsluiten, 130 rijden ipv 120).
We accepteren ook risico's op andere gebieden die bovendien beter te beheren zouden zijn (denk aan misdadigers niet levenslang opsluiten, 130 rijden ipv 120).
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
offtopic:
Dierenbescherming bestond dan ook al eerder dan kinderbescherming.
Dierenbescherming bestond dan ook al eerder dan kinderbescherming.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Ik heb niet alles gelezen in deze discussie, maar de harde toon tegen mensen die niet vaccineren vind ik bijna ontweakers. Meestal is de toon erg genuanceerd maar in dit topic niet.
Laat ik voorop stellen, mijn kinderen zijn gewoon gevaccineerd. Mijn jongste nog niet voor alles want die is nog geen 14 maanden. Dat is wanneer je de BMR prik krijgt. Ik voel dat ik dit moet zeggen want anders krijg ik de wind natuurlijk van voren
Ik sta redelijk idealistisch in dit verhaal: de vrijheid van zelfbeschikking staat bij mij hoger in het vaandel dan die van de relatieve veiligheid die verplicht vaccineren met zich mee brengt. De dekkingsgraden in NL zijn vooralsnog ook hoog genoeg, maar zelfs als niet dan wil ik niet de glijdende schaal op die gedwongen handelen met zich meebrengt. Hetzelfde geldt voor mij in het privacy vs veiligheid verhaal. Het fundamentele recht op privacy (en niet een big-brother staat) staat bij mij hoger in het vaandel dan het voordeel wat je behaalt op veiligheid.
Verschil is natuurlijk wel dat het beoogde gezondheidsvoordeel van een vaccin hoger is dan het risico (dat is wetenschappelijk bewezen) maar dan nog blijft het een afweging die je zelf maakt. Een vaccin heeft risico's en bijwerkingen, kijk maar in de bijsluiter. Die afweging maak ik graag zelf, en wat mij betreft is de geest uit de fles wanneer de overheid deze grens overgaat.
Nu kun je zeggen: maar je jongste die nog geen 14 maanden is, die loopt nu risico. Dat klopt. Maar risico's loop je altijd, ook wanneer ik in de auto stap met 3 kinderen achterin en 130 over de snelweg ga. Dat doen we regelmatig en wat mij betreft is de baat-risico verhouding in het verkeer nog slechter dan vaccineren.
Overigens, een minder goed argument misschien, maar een jaar geleden ben ik een paar dagen opgenomen geweest in het ziekenhuis. Toen kwam de trombose dienst voorbij die me gewoon wilde injecteren. Toen ik vroeg waarom kreeg ik te horen dat ik niet moest zeuren en dat dit echt het beste voor me was. Op de vraag over bijwerkingen, welke stof etc kreeg ik gewoon nul op het rekest. Ik was te ziek om ruzie te maken maar tot op de dag van vandaag verbaast me dit - dat ik niet ben meegenomen in het mogen afwegen van mijn eigen risico's. Lange tijd is dit natuurlijk de houding geweest, ook met vaccineren (bijsluiter inzien was toch echt niet nodig) wat natuurlijk geen vertrouwen wekt in de paternalistische medische wereld.
Laat ik voorop stellen, mijn kinderen zijn gewoon gevaccineerd. Mijn jongste nog niet voor alles want die is nog geen 14 maanden. Dat is wanneer je de BMR prik krijgt. Ik voel dat ik dit moet zeggen want anders krijg ik de wind natuurlijk van voren
Ik sta redelijk idealistisch in dit verhaal: de vrijheid van zelfbeschikking staat bij mij hoger in het vaandel dan die van de relatieve veiligheid die verplicht vaccineren met zich mee brengt. De dekkingsgraden in NL zijn vooralsnog ook hoog genoeg, maar zelfs als niet dan wil ik niet de glijdende schaal op die gedwongen handelen met zich meebrengt. Hetzelfde geldt voor mij in het privacy vs veiligheid verhaal. Het fundamentele recht op privacy (en niet een big-brother staat) staat bij mij hoger in het vaandel dan het voordeel wat je behaalt op veiligheid.
Verschil is natuurlijk wel dat het beoogde gezondheidsvoordeel van een vaccin hoger is dan het risico (dat is wetenschappelijk bewezen) maar dan nog blijft het een afweging die je zelf maakt. Een vaccin heeft risico's en bijwerkingen, kijk maar in de bijsluiter. Die afweging maak ik graag zelf, en wat mij betreft is de geest uit de fles wanneer de overheid deze grens overgaat.
Nu kun je zeggen: maar je jongste die nog geen 14 maanden is, die loopt nu risico. Dat klopt. Maar risico's loop je altijd, ook wanneer ik in de auto stap met 3 kinderen achterin en 130 over de snelweg ga. Dat doen we regelmatig en wat mij betreft is de baat-risico verhouding in het verkeer nog slechter dan vaccineren.
Overigens, een minder goed argument misschien, maar een jaar geleden ben ik een paar dagen opgenomen geweest in het ziekenhuis. Toen kwam de trombose dienst voorbij die me gewoon wilde injecteren. Toen ik vroeg waarom kreeg ik te horen dat ik niet moest zeuren en dat dit echt het beste voor me was. Op de vraag over bijwerkingen, welke stof etc kreeg ik gewoon nul op het rekest. Ik was te ziek om ruzie te maken maar tot op de dag van vandaag verbaast me dit - dat ik niet ben meegenomen in het mogen afwegen van mijn eigen risico's. Lange tijd is dit natuurlijk de houding geweest, ook met vaccineren (bijsluiter inzien was toch echt niet nodig) wat natuurlijk geen vertrouwen wekt in de paternalistische medische wereld.
Dit hele verhaal mist dat vaccinatie ook anderen beschemd, dwz de sociale/maatschappelijke factor. Als je niet vaccineert parasiteer je op hen die wel vaccineren. Maatregelen die alleen jezelf aangaan zoals je slecht gekozen trombose voorbeeld zijn alleen een probleem voor jou als het misgaat, daar mag je wat mij betreft inderdaad je eigen keuze maken (waarbij we het dan nog wel kunnen hebben over de kosten van je verpleging als het erg fout gaat). Maar vaccineren is meer dan alleen jezelf of je kinderen beschermen, het gaat ook om anderen beschermen.
En dat maakt dat er wel degelijk harde maatregelen tegen de asociale profiteurs mogen worden genomen. Als je de voordelen wilt hebben, dan ook bijdragen.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Dat mist mijn verhaal helemaal niet! Ik geef zelfs als voorbeeld mijn jongste aan die niet beschermd is, en het risico loopt besmet te worden! Ik heb dat nog liever dan een overheid die de lichamelijke integriteitsgrens overgaat!gambieter schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:09:
[...]
Dit hele verhaal mist dat vaccinatie ook anderen beschemd, dwz de sociale/maatschappelijke factor. Als je niet vaccineert parasiteer je op hen die wel vaccineren. Maatregelen die alleen jezelf aangaan zoals je slecht gekozen trombose voorbeeld zijn alleen een probleem voor jou als het misgaat, daar mag je wat mij betreft inderdaad je eigen keuze maken (waarbij we het dan nog wel kunnen hebben over de kosten van je verpleging als het erg fout gaat). Maar vaccineren is meer dan alleen jezelf of je kinderen beschermen, het gaat ook om anderen beschermen.
En dat maakt dat er wel degelijk harde maatregelen tegen de asociale profiteurs mogen worden genomen. Als je de voordelen wilt hebben, dan ook bijdragen.
Ik vind de term asociale profiteurs niet passen en neerbuigend naar hen die anders denken. Gegrond of niet. Toevallig valt dit in ons gegronde wetenschappelijk onderbouwde straatje.
Dat is nog binnen je eigen gezin en verantwoordelijkheid. Maar er zijn ook mensen waar vaccins niet aanslaan, en die besmet kunnen worden door het reservoir dat bestaat in de expres niet gevaccineerde mensen. Je moet echt een stuk verder kijken dan alleen maar je eigen situatie, nu doe je heel erg ikke-ikke-ikke. Dat past niet in een maatschappelijke visie.Mfpower schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:13:
Dat mist mijn verhaal helemaal niet! Ik geef zelfs als voorbeeld mijn jongste aan die niet beschermd is, en het risico loopt besmet te worden! Ik heb dat nog liever dan een overheid die de lichamelijke integriteitsgrens overgaat!
Verder: jij wilt vrijheid om eigen beslissingen te nemen, en vind dat belangrijker dan de negatieve maatschappelijke gevolgen. Goed, dat kan. Maar dan moet je ook accepteren dat die maatschappij maatregelen neemt waar jij nadeel van hebt, om anderen te beschermen. Je eigen keuzes verdienen geen bescherming tegen nadelige gevolgen, die heb je dan maar te accepteren.
Principes claimen zonder ervoor te willen lijden, tja.
Je maakt de fout te denken dat alle meningen gelijk zijn. Sommige meningen en beslissingen zijn objectief fout en minderwaardig, en de antivax meningen zijn dat. En dat gaat ook op voor de "kritisch nadenken" drogreden.Ik vind de term asociale profiteurs niet passen en neerbuigend naar hen die anders denken. Gegrond of niet. Toevallig valt dit in ons gegronde wetenschappelijk onderbouwde straatje.
[ Voor 16% gewijzigd door gambieter op 08-05-2019 15:19 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Ik ben vrij hard op dit punt ja, dat is echter gegroeid en niet hoe ik er in het begin in stond.Mfpower schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:00:
Ik heb niet alles gelezen in deze discussie, maar de harde toon tegen mensen die niet vaccineren vind ik bijna ontweakers. Meestal is de toon erg genuanceerd maar in dit topic niet.
Ik heb zelfs jouw standpunt dat het een beperkt risico is en dat iedereen maar zelf moet kiezen zolang de vaccinatiegraad maar hoog genoeg blijft gedeeld, maar ben door verschillende zaken tot inkeer gekomen.
Om te beginnen daalt de vaccinatiegraad nog steeds, wanneer gaan we ingrijpen, als het te laat is? In dat geval hadden we al moeten ingrijpen want in sommige regio's is die al te laag.
Ten tweede ben ik overtuigd door het argument dat op een goedkope vrijwel risicoloze wijze de risico's weggenomen kunnen worden. Niemand meer autorijden is geen realistische risicomitigatie, iedereen vaccineren is dat wel. De twee zijn niet equivalent en moet en kan je niet vergelijken.
Ten slotte heb ik een paar jaar geleden een bezoekje gebracht aan Nepal, alwaar ik van dichtbij heb gezien wat polio, wat door vaccinatie in Nederland feitelijk niet meer voorkomt, met een mens doet. Er is werkelijk geen enkel excuus om deze ziekte ook maar een miuscule kans te geven om terug te keren in Nederland. De statistieken voor andere ziekten waar tegen gevaccineerd zijn, zijn niet veel minder zorgelijk en maken mij alleen maar blij dat ik er geen persoonlijke aanraking mee heb gehad.
Als ik dan als argument tegen vaccineren nog steeds zaken als kwik (wat voor deze vaccinaties niet meer gebruikt wordt), autisme (met verwijzing naar een al jaren geleden weerlegd onderzoek) en 'god's wil' te horen krijg, dan is mijn geduld wel op. Onzin argumenten en een beroep op vrijheid van religie die wat mij betreft ophoud waar een anders recht op veiligheid begint. Ik ben er helemaal klaar mee.
Als je wat zachtere discussies wil, zoek dan een forum post van een jaar of 10 geleden zou ik zeggen...
En dit is nu precies mijn probleem met de samenleving van vandaag: iedereen vindt zijn mening ongefundeerd en met compleet gebrek aan kennis even belangrijk als die van een professional. Natuurlijk vind ik dat jij die bijsluiter in moet kunnen zien. Maar denk je daar als leek een betere oordeel mee te kunnen vormen als degenen die de onderzoeken en ontwikkeling hebben gedaan die achter deze bijsluiter zitten? En omdat ze - terecht in het geval van vaccinaties - zeggen dat die bijsluiter niets toevoegd omdat de casus voor vaccinatie een uitgemaakte zaak is gebaseerd op gedegen ondezoek en jarenlange prajktijk ervaring is dat een reden om hun medische kwalificatie in twijfel te trekken?Mfpower schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:00:
Lange tijd is dit natuurlijk de houding geweest, ook met vaccineren (bijsluiter inzien was toch echt niet nodig) wat natuurlijk geen vertrouwen wekt in de paternalistische medische wereld.
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 63072 op 08-05-2019 15:31 ]
Weer lees je niet goed; ik val toch ook in de groep - samen met mijn gezin - waarbij de vaccins mogelijk niet aanslaan? En dan nóg ben ik tegen verplicht vaccineren.gambieter schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:16:
[...]
Dat is nog binnen je eigen gezin en verantwoordelijkheid. Maar er zijn ook mensen waar vaccins niet aanslaan, en die besmet kunnen worden door het reservoir dat bestaat in de expres niet gevaccineerde mensen. Je moet echt een stuk verder kijken dan alleen maar je eigen situatie, nu doe je heel erg ikke-ikke-ikke. Dat past niet in een maatschappelijke visie.
[...]
Je maakt de fout te denken dat alle meningen gelijk zijn. Sommige meningen en beslissingen zijn objectief fout en minderwaardig, en de antivax meningen zijn dat. En dat gaat ook op voor de "kritisch nadenken" drogreden.
Alle meningen zijn misschien wel gelijk; een feit is geen mening. Ik ben geen antivaxxer en deel hun mening dan ook niet. Maar het basisprincipe blijft bij mij bestaan dat lichamelijke integriteit vanuit de overheid (maar ook bijvoorbeeld privacy) meer prioriteit heeft dan het beoogde gezondheidsvoordeel. Mijn reden is de potentiele glijdende schaal die veroorzaakt wordt door een overheid die de lichamelijke integriteit niet meer respecteert, ook al is het "for the cause".
Ook alleen maar binnen de kaders van onze normen en waarden. Je zou ook Darwinistische normen kunnen volgen waarin het 'de zwakste zijn die afvallen'. Niet mijn N&W maar in dat perspectief zou je het kunnen verantwoorden.gambieter schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:16:
Je maakt de fout te denken dat alle meningen gelijk zijn. Sommige meningen en beslissingen zijn objectief fout en minderwaardig, en de antivax meningen zijn dat. En dat gaat ook op voor de "kritisch nadenken" drogreden.
De discussie is dan of die verschillende N&W gelijk of ondergeschikt zijn.
Nee, het probleem is dat je niet goed na hebt gedacht over de problemen met je keuzes, en een principe wilt claimen zonder dat je ervoor wilt lijden. Dan is het niet principieel. Glijdende schaal is niet meer dan een drogreden.Mfpower schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:21:
Weer lees je niet goed; ik val toch ook in de groep - samen met mijn gezin - waarbij de vaccins mogelijk niet aanslaan? En dan nóg ben ik tegen verplicht vaccineren.
Alle meningen zijn misschien wel gelijk; een feit is geen mening. Ik ben geen antivaxxer en deel hun mening dan ook niet. Maar het basisprincipe blijft bij mij bestaan dat lichamelijke integriteit vanuit de overheid (maar ook bijvoorbeeld privacy) meer prioriteit heeft dan het beoogde gezondheidsvoordeel. Mijn reden is de potentiele glijdende schaal die veroorzaakt wordt door een overheid die de lichamelijke integriteit niet meer respecteert, ook al is het "for the cause".
Tuurlijk, maar binnen die denkwijze kunnen we ook claimen "niet vaccineren, dan decapiteren"Verwijderd1 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:21:
Ook alleen maar binnen de kaders van onze normen en waarden. Je zou ook Darwinistische normen kunnen volgen waarin het 'de zwakste zijn die afvallen'. Niet mijn N&W maar in dat perspectief zou je het kunnen verantwoorden.
De discussie is dan of die verschillende N&W gelijk of ondergeschikt zijn.
[ Voor 27% gewijzigd door gambieter op 08-05-2019 15:25 ]
[sarcasme]Ik snap niet dat je überhaupt naar het ziekenhuis bent gegaan... Levensgevaarlijk daar, al die gekke onbekende dingen die daar op je uitgevoerd worden...Mfpower schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:00:
Relatief gezien overlijden er ook enorm veel mensen in een ziekenhuis...
Ongeveer 2 maand geleden is m'n moeder met een hartinfarct opgenomen (alles goedgekomen, ze waren erg op tijd), maar alles wat er ging gebeuren en wat ze aan medicijnen gingen geven is uitgelegd. Het waarom ze iets deden/toedienden is niet tot in detail uitgelegd, maar het grote waarom kan ik me met enige logica wel bedenken... Zo ook in jouw geval... dat zouden ze me echt niet hoeven te vertellen...
Jouw jongste is beschermd door de mate van vaccinatie van de grote groep... En mijn gok is dat jij ineens heel anders praat wanneer jouw jongste komt te overlijden aan de gevolgen van mazelen...Mfpower schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:13:
[...]
Dat mist mijn verhaal helemaal niet! Ik geef zelfs als voorbeeld mijn jongste aan die niet beschermd is, en het risico loopt besmet te worden! Ik heb dat nog liever dan een overheid die de lichamelijke integriteitsgrens overgaat!
Ik vind 'm aardig passen...Ik vind de term asociale profiteurs niet passen en neerbuigend naar hen die anders denken. Gegrond of niet. Toevallig valt dit in ons gegronde wetenschappelijk onderbouwde straatje.
Ik wil wél lijden voor dit principe. Dat is nou juist het punt; het lijden bestaat dan uit het lopen van een verhoogd risico.gambieter schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:23:
[...]
Nee, het probleem is dat je niet goed na hebt gedacht over de problemen met je keuzes, en een principe wilt claimen zonder dat je ervoor wilt lijden. Dan is het niet principieel. Glijdende schaal is niet meer dan een drogreden.
Het glijdende schaal principe wordt op het gebied van privacy e.d. vaak toegepast en is dan geen drogreden. Het heet dan function creep. Dan wordt het door vele tweakers toegejuicht. De lichamelijke integriteit is een zeer belangrijke waarborg en een grens die m.i. niet overschreden mag worden.
Ja ik zou kapot zijn inderdaad.servies schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:24:
Jouw jongste is beschermd door de mate van vaccinatie van de grote groep... En mijn gok is dat jij ineens heel anders praat wanneer jouw jongste komt te overlijden aan de gevolgen van mazelen...
Evenals wanneer de jongste aan welk andere oorzaak zou overlijden. Toch zit ie dagelijks in de bakfiets in het drukke verkeer, en gaat ie gewoon mee over de snelweg naar oma. Allemaal bewuste risico's, elke dag weer.
[ Voor 26% gewijzigd door Mfpower op 08-05-2019 15:33 ]
Het komt er op neer dat jij de samenleving belangrijker vindt en de ander vindt persoonlijke vrijheid belangrijker. Die twee kun je vergelijken, op medisch gebied maar ook op andere zaken (liberatarisch tegenover sociaaldemocratisch). Ik vermoed dat jij door op dat niveau te discussieren beter argumenten aan kan dragen.gambieter schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:23:
Tuurlijk, maar binnen die denkwijze kunnen we ook claimen "niet vaccineren, dan decapiteren". Lost het probleem ook op, je kunt dan een afgewogen keuze maken of je echt principieel tegen vaccineren bent. Het verschil met de darwinistische instelling is dat de nadelen dan direct voor jezelf zijn, iets waar ik erg voor ben als het gaat om principes.
Die is inderdaad heel belangrijk ja, maar ook nu al niet absoluut.Mfpower schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:26:
[...]
De lichamelijke integriteit is een zeer belangrijke waarborg en een grens die m.i. niet overschreden mag worden.
Bescherming van kinderen staat er soms boven. Je mag als ouder er niet voor kiezen je kinderen dood te laten gaan door gebrek aan voeding o.i.d.
Ook kan je in extreme gevallen opgenomen worden in een kliniek als je een gevaar voor jezelf maar vooral ook voor anderen bent.
Beide gaat voor niet vacineren van kinderen op.
Zonder het filosofisch te maken: het willen profiteren van de voordelen van een samenleving komt met het accepteren van nadelen en het moeten bijdragen. Wat antivaxxers willen is profiteren zonder een bijdrage te leveren. En daar mag wmb een prijs op staan, dwz uitgesloten worden van die voordelen.Verwijderd1 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:31:
Het komt er op neer dat jij de samenleving belangrijker vindt en de ander vindt persoonlijke vrijheid belangrijker. Die twee kun je vergelijken, op medisch gebied maar ook op andere zaken (liberatarisch tegenover sociaaldemocratisch). Ik vermoed dat jij door op dat niveau te discussieren beter argumenten aan kan dragen.
De toegevoegde dimensie is dat het ouders zijn die de principes hebben, maar de kinderen die de gevolgen dragen. Dat maakt het makkelijker voor die ouders om "principieel" (dom) te doen.
En je hebt blijkbaar ook al besloten dat jouw eigen kind eventueel mag lijden voor jouw principes. Je hebt ook besloten dat het voor jouw principes prima is als anderen hun kinderen lijden of mensen met een verzwakt immuun systeem lijden.
Bekijk het van de positieve kant, als je kind nooit ziek wordt kan je jezelf op de borst kloppen dat je principes hebt. En als je kind dood gaat of een verstandelijke handicap op loopt zal die je ook niet aanspreken op jouw principes.
Slechts als je kind een lichamelijke handicap op loopt mag je hem uit gaan leggen dat dat voor jouw principes was en dus goed!
De odds zijn in je voordeel dat je ermee wegkomt.
Als je voordelen weg wilt nemen kan je dat toch ook bij de ouders doen? Vergelijkbaar met command responsibility.gambieter schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:36:
[...]
Zonder het filosofisch te maken: het willen profiteren van de voordelen van een samenleving komt met het accepteren van nadelen en het moeten bijdragen. Wat antivaxxers willen is profiteren zonder een bijdrage te leveren. En daar mag wmb een prijs op staan, dwz uitgesloten worden van die voordelen.
De toegevoegde dimensie is dat het ouders zijn die de principes hebben, maar de kinderen die de gevolgen dragen. Dat maakt het makkelijker voor die ouders om "principieel" (dom) te doen.
Wikipedia: Command responsibility
Ik ben het niet met je eens. Ja, niets is absoluut, en ook nu al zijn er zaken in de wet waar ik maar ten dele voor ben (zoals de implentatie van de leerplicht, andere discussie).Philip Ross schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:33:
[...]
Die is inderdaad heel belangrijk ja, maar ook nu al niet absoluut.
Bescherming van kinderen staat er soms boven. Je mag als ouder er niet voor kiezen je kinderen dood te laten gaan door gebrek aan voeding o.i.d.
Ook kan je in extreme gevallen opgenomen worden in een kliniek als je een gevaar voor jezelf maar vooral ook voor anderen bent.
Beide gaat voor niet vacineren van kinderen op.
Het verschil zit 'm er in dat vaccineren een plicht zou worden en de andere zaken een grens aangeven.
En ja het is niet absoluut, want je hebt als ouders de plicht je kinderen te voeden. Waar ligt de grens? Dat is subjectief, voor jou ligt die NA vaccineren, voor mij ervoor omdat ik de grens stel bij lichamelijke integriteit.
We komen er niet uit en ik respecteer ieders mening. Maar ik wil duidelijk maken dat er andersdenkenden zijn, zoals ik, die grenzen anders stellen met een onderbouwing anders dan gericht op slecht geïnformeerd zijn. Ik geloof wel in vaccinaties en de werking daarvan hoor. Een overheid heeft die pluriformiteit te respecteren. Ook al past het niet altijd in jouw straatje.
Hoe doe je dat? Diezelfde ouders zijn eigenlijk altijd zelf gevaccineerd dus ziek worden gaan ze niet. Ook geneest dat niet de kinderen, noch worden de risico's voor andere kinderen voorkomen.Verwijderd1 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:39:
Als je voordelen weg wilt nemen kan je dat toch ook bij de ouders doen? Vergelijkbaar met command responsibility.
Wikipedia: Command responsibility
Ik vind een discussie over of we vrijheid moeten laten afhangen van wat een acceptabel lage vaccinatiegraad is weerzinwekkend.Mfpower schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:00:
De dekkingsgraden in NL zijn vooralsnog ook hoog genoeg, maar zelfs als niet dan wil ik niet de glijdende schaal op die gedwongen handelen met zich meebrengt.
I don't like facts. They have a liberal bias.
Fout. De overheid moet afwegingen maken waarbij het respecteren van de pluriformiteit een meegenomen variabele is. Volksgezondheid, bescherming van anderen etc worden ook meegenomen.Mfpower schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:40:
Een overheid heeft die pluriformiteit te respecteren.
Pluriformiteit is niet heilig of onaantastbaar.
Maar die lichamelijke integriteit gaat dus nu al net op voor kinderen. Je zal als ouder ook medicijnen moeten geven en naar een dokter moeten gaan als ze ziek worden.Mfpower schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:40:
[...]
Ik ben het niet met je eens. Ja, niets is absoluut, en ook nu al zijn er zaken in de wet waar ik maar ten dele voor ben (zoals de implentatie van de leerplicht, andere discussie).
Het verschil zit 'm er in dat vaccineren een plicht zou worden en de andere zaken een grens aangeven.
En ja het is niet absoluut, want je hebt als ouders de plicht je kinderen te voeden. Waar ligt de grens? Dat is subjectief, voor jou ligt die NA vaccineren, voor mij ervoor omdat ik de grens stel bij lichamelijke integriteit.
Als die pluriformiteit anderen in gevaar brengt dan hoeft de overheid dat helemaal niet te respecteren.We komen er niet uit en ik respecteer ieders mening. Maar ik wil duidelijk maken dat er andersdenkenden zijn, zoals ik, die grenzen anders stellen met een onderbouwing anders dan gericht op slecht geïnformeerd zijn. Ik geloof wel in vaccinaties en de werking daarvan hoor. Een overheid heeft die pluriformiteit te respecteren. Ook al past het niet altijd in jouw straatje.
Als ik 180 wil rijden in een woonwijk vanweg emijn principes accepteerd de overheid het ook niet.
Het is gewoon een risico analyse, en als iets een groot risico is zal de overheid het moeten verbieden ongeacht de wensen van een kleine groep.
Jouw vrijheid houd op daar waar die van een ander begint. En niet vaccineren brengt de vrijheid en gezondheid van anderen in gevaar en valt dus niet onder eigen vrijheid meer.
Exact! Nu komen we ergens. Het is inderdaad een afweging. Maar waar je die lat legt is en blijft een subjectief gegeven, en is sterk afhankelijk van wat je het belangrijkste vindt.gambieter schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:45:
[...]
Fout. De overheid moet afwegingen maken waarbij het respecteren van de pluriformiteit een meegenomen variabele is. Volksgezondheid, bescherming van anderen etc worden ook meegenomen.
Pluriformiteit is niet heilig of onaantastbaar.
En ik hoop en wil met jullie allemaal denk ik dat ieder zijn kinderen (vrijwillig) laat vaccineren.
[ Voor 8% gewijzigd door Mfpower op 08-05-2019 15:48 ]
Hier neem jij zelf het risico. In het geval van niet inenten neemt iemand anders dat risico voor jou...Mfpower schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:26:
Ja ik zou kapot zijn inderdaad.
Evenals wanneer de jongste aan welk andere oorzaak zou overlijden. Toch zit ie dagelijks in de bakfiets in het drukke verkeer, en gaat ie gewoon mee over de snelweg naar oma. Allemaal bewuste risico's, elke dag weer.
Waarom zou de straf hetzelfde moeten zijn als de overtreding / ongewenste actie? Je kunt het bijvoorbeeld financieel ontmoedigen.gambieter schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:43:
[...]
Hoe doe je dat? Diezelfde ouders zijn eigenlijk altijd zelf gevaccineerd dus ziek worden gaan ze niet. Ook geneest dat niet de kinderen, noch worden de risico's voor andere kinderen voorkomen.
Ook zou je het mee kunnen wegen in een evaluatie over onkundig opvoeden oid.
En daarom is het heel goed te verantwoorden om niet-vaccineerders te weren en andere nadelen te laten ondervinden. Ze mogen hun pluriformiteit houden en krijgen dan precies wat ze verdienen.Mfpower schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:47:
Exact! Nu komen we ergens. Het is inderdaad een afweging. Maar waar je die lat legt is en blijft een subjectief gegeven, en is sterk afhankelijk van wat je het belangrijkste vindt.
Dan heb je echte vrijheid, want je mag zelf de keuze maken. Maar niet klagen, dit is je eigen keuze.
Financieel? Nee. De straf moet zwaarder zijn dan de "voordelen" die het delict of de asociale/eoistische actie hebben opgeleverd. Vandaar het decapitatie-voorstel, je maakt die fout dan niet weer [/sarcasme].Verwijderd1 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:48:
Waarom zou de straf hetzelfde moeten zijn als de overtreding / ongewenste actie? Je kunt het bijvoorbeeld financieel ontmoedigen.
Ook zou je het mee kunnen wegen in een evaluatie over onkundig opvoeden oid.
[ Voor 31% gewijzigd door gambieter op 08-05-2019 15:52 ]
Volgende week heb ik een discussie over dit item op onze kinderopvang. Ben zelf van mening dat kinderen zonder vaccinaties (en wel op leeftijd voor die vaccinacties) geweigerd moeten worden.
Waarom?
- Het is een risico voor (jongere) kinderen die de prik nog niet hebben gehad (kinderopvang, dus volop aanwezig)
- Het is een risico voor zwangere vrouwen (ook veel voorkomend op een kinderopvang)
- Het is een risico voor oude personen (er komen regelmatig opa's en oma's de kinderen halen).
Alleen die redenen al zouden voor mij voldoende moeten zijn voor een weigering, maar vergeet ik mogelijk nog iets, of zijn dit zo wel valide argumenten, of zijn die risico's eigenlijk te verwaarlozen?
Waarom?
- Het is een risico voor (jongere) kinderen die de prik nog niet hebben gehad (kinderopvang, dus volop aanwezig)
- Het is een risico voor zwangere vrouwen (ook veel voorkomend op een kinderopvang)
- Het is een risico voor oude personen (er komen regelmatig opa's en oma's de kinderen halen).
Alleen die redenen al zouden voor mij voldoende moeten zijn voor een weigering, maar vergeet ik mogelijk nog iets, of zijn dit zo wel valide argumenten, of zijn die risico's eigenlijk te verwaarlozen?
Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie
Het is niet meer een keuze wanneer iemand anders je iets ontzegt of verplicht. Hoe vrij ben jij als ik tegen je zeg met een pistool tegen je hoofd: Je geld of je leven. Niet zeuren, je hebt de keuze.gambieter schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:50:
[...]
En daarom is het heel goed te verantwoorden om niet-vaccineerders te weren en andere nadelen te laten ondervinden. Ze mogen hun pluriformiteit houden en krijgen dan precies wat ze verdienen.
Dan heb je echte vrijheid, want je mag zelf de keuze maken. Maar niet klagen, dit is je eigen keuze.
Daarnaast rechten ontzeggen/uit huis plaatsen/financieel straffen e.d. zijn direct en aantoonbaar slecht voor kinderen, terwijl niet-vaccineren slechts de risico's vergroot.
Ja, dat is aantoonbaar goed voor iedereen.Financieel? Nee. De straf moet zwaarder zijn dan de "voordelen" die het delict of de asociale/eoistische actie hebben opgeleverd. Vandaar het decapitatie-voorstel, je maakt die fout dan niet weer [/sarcasme].

[ Voor 15% gewijzigd door Mfpower op 08-05-2019 15:54 ]
Nog een groep: mensen die wel gevaccineerd zijn maar bij wie het vaccin niet werkt.Angeloonie schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:51:
Volgende week heb ik een discussie over dit item op onze kinderopvang. Ben zelf van mening dat kinderen zonder vaccinaties (en wel op leeftijd voor die vaccinacties) geweigerd moeten worden.
Waarom?
Het is ook een risico voor de niet-gevaccineerde kinderen aangezien er een reservoir-gastheer kan zijn (iemand die niet ziek is maar wel drager is).Angeloonie schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:51:
Waarom?
Ah, zo'n principe waar je vooral zelf geen nadeel mag ondervinden van het principieel zijn, de nadelen en risico's moeten alleen voor anderen zijn.Mfpower schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:52:
Het is niet meer een keuze wanneer iemand anders je iets ontzegt of verplicht. Hoe vrij ben jij als ik tegen je zeg met een pistool tegen je hoofd: Je geld of je leven. Niet zeuren, je hebt de keuze.
Nuff said. Een echte libertarier wil lijden voor zijn of haar principes, daarom zijn er ook maar zo weinig echte libertariers (maar wel heel veel profiteurs die libertarisch willen zijn als het ze zelf uitkomt).
[oeps, dubbel]
Maar je betrekt het op jou groep. Jij hebt nergens, maar dan ook nergens (en ik denk ook niet dat je dat gaat doen) het recht mijn kinderen risico te laten lopen.Mfpower schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:21:
[...]
Weer lees je niet goed; ik val toch ook in de groep - samen met mijn gezin - waarbij de vaccins mogelijk niet aanslaan? En dan nóg ben ik tegen verplicht vaccineren.
Net zo goed als ik voor het belgische beleid ben dat je vebried te roken in auto als er kids in zitten. Mogen ze doortrekken naar huizen. Jou plezier/fun/vrijheid is maar zo lang geldig zolang een ander niet de dupe wordt.
Mary Mallon. Some have estimated that she may have caused 50 fatalities.gambieter schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:53:
[...]
Het is ook een risico voor de niet-gevaccineerde kinderen aangezien er een reservoir-gastheer kan zijn (iemand die niet ziek is maar wel drager is).
[oeps, dubbel]
Laat ik beginnen te zeggen dat ik echt geen begrip kan hebben voor de redenen waarom mensen er voor kiezen hun kinderen niet of later te laten inenten. En 10 jaar geleden was ik daar in discussies ook vrij radicaal in. En hier wil ik toch even voor @Mfpower in de bres springen, want ik merk dat de polarisatie en het uitbannen van standpunten uit een discussie of forum juist een averechts effect heeft. Daarbij vind ik dat je de discussie over het fundamentele recht op zelfbeschikking vs de veiligheid van de groep gewoon toegevoegde waarde heeft, ook al ben je het fundamenteel met elkaar oneens. Die discussie is bovendien van een heel andere orde dan de discussies of "ziektes een functie hebben", de "farmaceutische industrie onderzoeken financieert en manipuleert", De overheid "een verborgen agenda heeft", "je wel of geen autisme krijgt van inentingen" etc. etc. Een discussie op basis van argumenten dus en dat houdt ook in dat je luistert naar de ander. Dat betekent niet dat je je standpunt hoeft te wijzigen.Anoniem: 63072 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:20:
[...]
etc.
[...]
Als je wat zachtere discussies wil, zoek dan een forum post van een jaar of 10 geleden zou ik zeggen...
[...]
Onwetenden wegzetten als parasieten vind ik ook te ver gaan. Dat impliceert dat deze mensen kwaadwillend zijn en als ik kijk naar de "anti-vaxxers" die ik ken kan ik met de hand op mijn hard zeggen dat ze geen kwade bedoelingen hebben. Ze zijn helaas wel verkeerd geïnformeerd en achterdochtig en sommigen zijn complotdenkers, en... ze besmetten elkaar met de verkeerde ideeën.
Wil je daadwerkelijk een punt maken dan heb je twee keuzes: je maakt wetgeving en zet deze mensen apart in de maatschappij, tast eventueel hun recht op zelfbeschikking aan, of je blijft de discussie voeren en naar elkaar luisteren en laat het recht op zelfbeschikking vooralsnog intact. Dat laatste heeft voor wat mij betreft op dit moment de voorkeur.
Ik had je hoog zitten in andere discussies, maar ik vind het jammer dat je gelijk met termen als decapitatie en libertariër moet gooien. Ik vind het prima het niet met je eens te zijn, en te concluderen dat we uitgepraat zijn. Wanneer er wel een plicht komt heb ik het ook te accepteren. Maar dan hoef ik het er nog niet mee eens te zijn, zoals weer meer zaken die de overheid doet. Het plakken van labels en smijten van superlatieven vind ik niet erg constructief.gambieter schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:55:
[...]
Ah, zo'n principe waar je vooral zelf geen nadeel mag ondervinden van het principieel zijn, de nadelen en risico's moeten alleen voor anderen zijn.
Nuff said. Een echte libertarier wil lijden voor zijn of haar principes, daarom zijn er ook maar zo weinig echte libertariers (maar wel heel veel profiteurs die libertarisch willen zijn als het ze zelf uitkomt).
[oeps, dubbel]
De discussie is voor mij heel kort: jij hebt het recht niet om keuzes te maken die anderen in gevaar brengen. Je kan de boom in met je individuele vrijheid, zo werkt onze maatschappij niet.Mfpower schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:52:
[...]
Het is niet meer een keuze wanneer iemand anders je iets ontzegt of verplicht. Hoe vrij ben jij als ik tegen je zeg met een pistool tegen je hoofd: Je geld of je leven. Niet zeuren, je hebt de keuze.
Daarnaast rechten ontzeggen/uit huis plaatsen/financieel straffen e.d. zijn direct en aantoonbaar slecht voor kinderen, terwijl niet-vaccineren slechts de risico's vergroot.
Jouw individuele vrijheid eindigt daar waar hij die van anderen raakt. Vanaf dat punt maakt de maatschappij, via de overheid, een afweging van wat acceptabel is. En het risico van terugkeer van mazelen epidemiën, polio etc... is onacceptabel.
Als jij dat wel een acceptabel gevolg vindt van jouw drang naar individuele vrijheid dan ben je of een onbenul die zonder enige kennis van wat dit betekent zijn mening loopt te spuien of een asociaal.
In het eerste geval, ga ajb een keer op vakantie naar Nepal en bezoek de slachtoffers die polio daar heeft gemaakt. Als je dan nog van mening bent dat jouw vrijheid belangrijker is dan schuif je op naar groep twee en ben ik er helemaal klaar mee.
maartend schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:57:
[...]
Maar je betrekt het op jou groep. Jij hebt nergens, maar dan ook nergens (en ik denk ook niet dat je dat gaat doen) het recht mijn kinderen risico te laten lopen.
Net zo goed als ik voor het belgische beleid ben dat je vebried te roken in auto als er kids in zitten. Mogen ze doortrekken naar huizen. Jou plezier/fun/vrijheid is maar zo lang geldig zolang een ander niet de dupe wordt.
Maar .. maar .. ik breng anderen niet in gevaar! Of bedoel je "jij" in het algemeen? Ik laat mijn kinderen wél vaccineren. Om dezelfde argumenten dat "jullie" het willen verplichten. Het gaat niet om mijn plezier/fun/vrijheid. Ik word zelfs boos op mensen die het niet doen. Maar verplichten dát gaat me echt te ver. Mag ik?Anoniem: 63072 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:01:
[...]
De discussie is voor mij heel kort: jij hebt het recht niet om keuzes te maken die anderen in gevaar brengen. Je kan de boom in met je individuele vrijheid, zo werkt onze maatschappij niet.
Dank je, we hoeven het niet met elkaar eens te zijn. Je omschrijft precies waar het me om gaat.bszz schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:59:
[...]
Laat ik beginnen te zeggen dat ik echt geen begrip kan hebben voor de redenen waarom mensen er voor kiezen hun kinderen niet of later te laten inenten. En 10 jaar geleden was ik daar in discussies ook vrij radicaal in. En hier wil ik toch even voor @Mfpower in de bres springen, want ik merk dat de polarisatie en het uitbannen van standpunten uit een discussie of forum juist een averechts effect heeft. Daarbij vind ik dat je de discussie over het fundamentele recht op zelfbeschikking vs de veiligheid van de groep gewoon toegevoegde waarde heeft, ook al ben je het fundamenteel met elkaar oneens. Die discussie is bovendien van een heel andere orde dan de discussies of "ziektes een functie hebben", de "farmaceutische industrie onderzoeken financieert en manipuleert", De overheid "een verborgen agenda heeft", "je wel of geen autisme krijgt van inentingen" etc. etc. Een discussie op basis van argumenten dus en dat houdt ook in dat je luistert naar de ander. Dat betekent niet dat je je standpunt hoeft te wijzigen.
Onwetenden wegzetten als parasieten vind ik ook te ver gaan. Dat impliceert dat deze mensen kwaadwillend zijn en als ik kijk naar de "anti-vaxxers" die ik ken kan ik met de hand op mijn hard zeggen dat ze geen kwade bedoelingen hebben. Ze zijn helaas wel verkeerd geïnformeerd en achterdochtig en sommigen zijn complotdenkers, en... ze besmetten elkaar met de verkeerde ideeën.
Wil je daadwerkelijk een punt maken dan heb je twee keuzes: je maakt wetgeving en zet deze mensen apart in de maatschappij, tast eventueel hun recht op zelfbeschikking aan, of je blijft de discussie voeren en naar elkaar luisteren en laat het recht op zelfbeschikking vooralsnog intact. Dat laatste heeft voor wat mij betreft op dit moment de voorkeur.
Wat die erste discussie betreft, ook die is al jaren gevoerd. En bij vaccinatie is de situatie heel simpel:bszz schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:59:
[...]
Daarbij vind ik dat je de discussie over het fundamentele recht op zelfbeschikking vs de veiligheid van de groep gewoon toegevoegde waarde heeft, ook al ben je het fundamenteel met elkaar oneens.
...
1. Het is niet je eigen individuele vrijheid, het is je kind die je kiest niet te vaccineren, niet jezelf.
2. Er is nagenoeg geen nadeel aan het inperken van de individuele vrijheid bij verplicht vaccineren, er wordt een paar keer een naald in je gestoken en behoudens enkele uiterstzeldzame gevallen voel je je hoogstens een dagje wat minder fit.
3. Er zit een groot nadeel, gevaar zelfs, aan het dalen van de vaccinatie graad.
Met andere woorden er is geen casus om de individuele vrijheid, voorzover je daar al van kan spreken, boven het groepsbelang te verheffen. Dat is waarom de enige argumenten die je daravoor ziet zijn: ik vind individuele vrijheid belangrijker wat een mening is en geen argument en een drogreden van de glijdende schaal.
Onwetende wegzetten als parasieten gaat ook te ver. Onwetenden kan je informeren. Geinformeerden die willens en wetens anderen voor hun eigen principes in gevaar brengen wegzetten als parasieten daarentegen ...
Ik bedoel in het algemeen, inclusief jijzelf en ikzelf, niet omdat jij het doet, maar omdat jij loopt te verdedigen dat je het recht zou moeten hebben om anderen in gevaar te brengen.Mfpower schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:06:
[...]
Maar .. maar .. ik breng anderen niet in gevaar! Of bedoel je "jij" in het algemeen? Ik laat mijn kinderen wél vaccineren. Om dezelfde argumenten dat "jullie" het willen verplichten. Het gaat niet om mijn plezier/fun/vrijheid. Ik word zelfs boos op mensen die het niet doen. Maar verplichten dát gaat me echt te ver. Mag ik?
[...]
Ik ben blij dat jouw kinderen gevaccineerd zijn, verstandig en ik zou willen dat iedereen zo verstandig was.
[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 63072 op 08-05-2019 16:13 ]
Wat betreft de discussie omtrent dwang en drang maatregelen heb ik denk ik niet meer te posten dan ik al in dit topic heb gedaan, er is op zich ook maar weinig nieuws in dit topic gemeld geloof ik.
Misschien kunnen jullie een ter zake kundige epidemioloog uitnodigen om het een en ander te bespreken?Angeloonie schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:51:
Waarom?
[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 08-05-2019 16:13 ]
Nee, ik pel alleen maar de bescherming weg waarmee je voor jezelf de onderliggende motivatie bagatelliseert. We maken elke dag meerdere keuzes waarbij we kiezen voor wat we denken dat de juiste keuze is, maar ook dat die juiste keuze voor onszelf nadeel oplevert.Mfpower schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:59:
Ik had je hoog zitten in andere discussies, maar ik vind het jammer dat je gelijk met termen als decapitatie en libertariër moet gooien. Ik vind het prima het niet met je eens te zijn, en te concluderen dat we uitgepraat zijn. Wanneer er wel een plicht komt heb ik het ook te accepteren. Maar dan hoef ik het er nog niet mee eens te zijn, zoals weer meer zaken die de overheid doet. Het plakken van labels en smijten van superlatieven vind ik niet erg constructief.
Jij probeert het mooier voor te stellen dan het is, ik benoem de motivaties voor wat ze zijn en maak de keuzes zwart-wit. Op het moment dat je een claim doet op libertarisme en pluriformiteit als een absolute hoogste waarde kiest, dan heeft dat consequenties en kan het ook tegen je argumentatie worden gebruikt.
Zo werkt het nu eenmaal. In werkelijkheid wordt het niet zo extreem gedaan, maar dat maakt de motivaties niet anders of beter.
Ze zijn niet onwetend. Ze zijn bewust onwetend en niet gewillig te leren. Daar zit toch zeker een stuk kwaadaardigheid of extreme domheid in. Ook verspreiden ze actief die onzin. Als je ergens de ballen verstand van hebt en dat wordt je ook duidelijk gemaakt, ga dan niet anderen die domheid opdringen.bszz schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:59:
Er mag best wel wat harder over geoordeeld worden.
Nee, je hoeft niet de extremen op te zoeken. Lekker polderen, dwz je laat het recht op zelfbeschikking intact, maar zorgt er wel voor dat je de anderen beschermd bij bijvoorbeeld kinderdagverblijven. Men mag de antivaxxers echt wel benadelen, daar is niets mis mee. Dat is wat anders dan verplicht vaccinerenWil je daadwerkelijk een punt maken dan heb je twee keuzes: je maakt wetgeving en zet deze mensen apart in de maatschappij, tast eventueel hun recht op zelfbeschikking aan, of je blijft de discussie voeren en naar elkaar luisteren en laat het recht op zelfbeschikking vooralsnog intact. Dat laatste heeft voor wat mij betreft op dit moment de voorkeur.
Ik respecteer je mening en zie zelfs je onderbouwing. Maar mijn argument is géén drogreden. Het is een andere prioriteit. Ik ben het niet met je eens, en dat mag ook. Net zoals jij het met mij niet eens hoeft te zijn. Maar noem een andere prioriteit stellen geen drogreden.Anoniem: 63072 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:09:
[...]
Wat die erste discussie betreft, ook die is al jaren gevoerd. En bij vaccinatie is de situatie heel simpel:
1. Het is niet je eigen individuele vrijheid, het is je kind die je kiest niet te vaccineren, niet jezelf.
2. Er is nagenoeg geen nadeel aan het inperken van de individuele vrijheid bij verplicht vaccineren, er wordt een paar keer een naald in je gestoken en behoudens enkele uiterstzeldzame gevallen voel je je hoogstens een dagje wat minder fit.
3. Er zit een groot nadeel, gevaar zelfs, aan het dalen van de vaccinatie graad.
Met andere woorden er is geen casus om de individuele vrijheid, voorzover je daar al van kan spreken, boven het groepsbelang te verheffen. Dat is waarom de enige argumenten die je daravoor ziet zijn: ik vind individuele vrijheid belangrijker wat een mening is en geen argument en een drogreden van de glijdende schaal.
In een zin samengevat vind ik de risico's en consequenties van het basisrecht van lichamelijke integriteit doorbreken groter dan de risico's en consequenties van het niet-verplicht stellen van vaccinatie. Jullie vinden dat andersom, en ik vind dat prima. Ik ben er volgens mij nog niet eens aan toegkomen waarom ik dat vind; dat zou misschien nog wat bijdragen de discussie. Het gaat me ook om de discussie, niet om iemand ergens van te overtuigen. Maar ik ga de file voor zijn en naar huis, naar mijn gevaccineerde kindjes en gevaccineerde vrouw
Dit gaat me weer echt te ver, jammer dat het niet gewoon netjes kan blijven hier.Onwetende wegzetten als parasieten gaat ook te ver. Onwetenden kan je informeren. Geinformeerden die willens en wetens anderen voor hun eigen principes in gevaar brengen wegzetten als parasieten daarentegen ...
[ Voor 14% gewijzigd door Mfpower op 08-05-2019 16:18 ]
Dat je een andere prioriteit hebt is geen drogreden, dat je een glijdende schaal aanhaalt is de drogreden. Dat jij andere prioriteiten hebt als ik is duidelijk.Mfpower schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:13:
[...]
Net zoals jij het met mij niet eens hoeft te zijn. Maar noem een andere prioriteit stellen geen drogreden.
[...]
Dit gaat me weer echt te ver, jammer dat het niet gewoon netjes kan blijven hier.
Ik denk dat ik in de post die je quote duidelijk heb gemaakt waarom ik weinig respect heb voor jouw prioriteiten gezien de gevolgen voor jou en voor anderen.
Bij veel andere onderwerpen zou ik degene zijn die voor de individuele vrijheid pleit. Altijd wanneer deze vrijheid geen invloed heeft op de vrijheid en veiligheid van anderen en in veel gevallen valt bij mij ook een afweging uit in het voordeel van (individuele) vrijheid.
Maar ik kan met het goed fatsoen niet accepteren dat anderen hun veiligheid en vrijheid in gevaar komt voor iets wat marginale invloed heeft op mijn of een ander zijn of haar individuele vrijheid.
Overigens is parasieten niet mijn keuze van woord. Maar ik kan hen in die situatie wel begrijpen.
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 63072 op 08-05-2019 16:24 ]
Jij in het algemeen.Mfpower schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:06:
[...]
[...]
Maar .. maar .. ik breng anderen niet in gevaar! Of bedoel je "jij" in het algemeen? Ik laat mijn kinderen wél vaccineren. Om dezelfde argumenten dat "jullie" het willen verplichten. Het gaat niet om mijn plezier/fun/vrijheid. Ik word zelfs boos op mensen die het niet doen. Maar verplichten dát gaat me echt te ver. Mag ik?
Ik ben echt van mening dat mijn vrijheid daar eindigt waar jij in gevaar komt.
De vraag is of domheid verwijtbaar is..... Ik ken een hoop van deze mensen en kwaadaardig zijn ze niet, wel kortzichtig, achterdochtig, en in mijn ogen onverstandig in de beslissingen die ze nemen. Hun denkbeelden worden helaas wel gevoed door een sterke lobby die wantrouwen voedt en onzin verspreidt. Als je de dialoog afkapt speel je deze lobby alleen in de kaart. Op termijn lijkt me dat nog veel onverstandiger.gambieter schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:12:
[...]
Ze zijn niet onwetend. Ze zijn bewust onwetend en niet gewillig te leren. Daar zit toch zeker een stuk kwaadaardigheid of extreme domheid in. Ook verspreiden ze actief die onzin. Als je ergens de ballen verstand van hebt en dat wordt je ook duidelijk gemaakt, ga dan niet anderen die domheid opdringen.
[...]
Dat lijkt me best lastig, ge je bijvoorbeeld wel eens met de auto de weg op? Breng je mij dan wellicht in gevaar als ik ook op die weg ben?maartend schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:52:
...
Ik ben echt van mening dat mijn vrijheid daar eindigt waar jij in gevaar komt.
Niet als ik normaal rij. wel als ik alcohol ga drinken.begintmeta schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:59:
[...]
Dat lijkt me best lastig, ge je bijvoorbeeld wel eens met de auto de weg op? Breng je mij dan wellicht in gevaar als ik ook op die weg ben?
Ook niet-geintoxiceerde bestuurders kunnen ongevallen veroorzaken, daarnaast kan ook iemand in gevaar komen die jou aanrijdt, zonder dat het je schuld is. Als je je auto ergens neerzet, kan iemand zich er al tegen te pletter rijden, wat niet was gebeurd als je de auto daar niet had neergezet...maartend schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:02:
[...]
Niet als ik normaal rij. wel als ik alcohol ga drinken.
[ Voor 20% gewijzigd door begintmeta op 08-05-2019 17:08 ]
Ze worden niet eens parasieten genoemd, ik noemde het gedrag "parasiteren". Daar zit nogal wat verschil in, een beschrijving van mensen vs een beschrijving van gedrag. Maar ja, dat is moeilijker om pseudo-beledigd over te zijnAnoniem: 63072 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:22:
Overigens is parasieten niet mijn keuze van woord. Maar ik kan hen in die situatie wel begrijpen.
Dit soort vergelijkingen slaan altijd als een tang op een varken.begintmeta schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:59:
Dat lijkt me best lastig, ge je bijvoorbeeld wel eens met de auto de weg op? Breng je mij dan wellicht in gevaar als ik ook op die weg ben?

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Wat voor een vergelijking? Ik ben gewoon benieuwd hoe serieus iemand is over 'Ik ben echt van mening dat mijn vrijheid daar eindigt waar jij in gevaar komt.' Want mij lijkt dat zeer onwerkbaar, er is altijd een afweging.BugBoy schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:12:
[...]
Dit soort vergelijkingen slaan altijd als een tang op een varken.
Maar goed, in dit topic is deze hele discussie, over dwang en drang en afwegingen van belangen natuurlijk al wel vaker langsgekomen.
[ Voor 13% gewijzigd door begintmeta op 08-05-2019 17:20 ]
Accepteer jij dat mensen bewust te hard rijden en daarmee bewust en vermijdbaar anderen in gevaar brengen? Zijn snelheidslimieten een onaanvaardbare inperking van vrijheid?begintmeta schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:59:
[...]
Als je op deze vragen nee antwoord weet je ook meteen dat je een belachelijke vergelijking hebt gemaakt.
Het gaat mij niet zozeer om het wel of niet beledigd zijn, of dit verschijnsel nou met een zelfstandig naamwoord of met een werkwoord wordt beschreven. Het is denk ik gewoon niet zo essentieel voor de discussie.gambieter schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:11:
[...]
Ze worden niet eens parasieten genoemd, ik noemde het gedrag "parasiteren". Daar zit nogal wat verschil in, een beschrijving van mensen vs een beschrijving van gedrag. Maar ja, dat is moeilijker om pseudo-beledigd over te zijn.
Ik accepteer dat mensen andere mensen in gevaar brengen (dat doe ik bijvoorbeeld ook), maar er is altijd een afweging.
[ Voor 20% gewijzigd door begintmeta op 08-05-2019 17:25 ]
Als je een pilletje kon nemen waardoor je levenslang 99% minder kans hebt op ongelukken omdat je door het pilletje een veel betere bestuurder wordt dan denk ik dat dat wel onderzocht wordt en eventueel verplicht om de weg op te mogen. Voor het besturen bestaat dat pilletje niet, in het geval van vaccineren bestaat zoiets dus wel.begintmeta schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:18:
[...]
Wat voor een vergelijking? Ik ben gewoon benieuwd hoe serieus iemand is over 'Ik ben echt van mening dat mijn vrijheid daar eindigt waar jij in gevaar komt.' Want mij lijkt dat zeer onwerkbaar, er is altijd een afweging.
Maar goed, in dit topic is deze hele discussie, over dwang en drang en afwegingen van belangen natuurlijk al wel vaker langsgekomen.
Ik wil niet in een semantische discussie belanden, maar een drogreden is echt wat anders. Dezelfde "drogreden" wordt ook vaak aangehaald in de privacy-discussie, dan heet het function creep en dan staat iedereen te juichen. Maar dat heb ik al gezegd.Anoniem: 63072 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:22:
[...]
Dat je een andere prioriteit hebt is geen drogreden, dat je een glijdende schaal aanhaalt is de drogreden. Dat jij andere prioriteiten hebt als ik is duidelijk.
Prima, ik zoek ook geen respectIk denk dat ik in de post die je quote duidelijk heb gemaakt waarom ik weinig respect heb voor jouw prioriteiten gezien de gevolgen voor jou en voor anderen.
Jij rijdt zeker geen auto. Zie hieronder.Bij veel andere onderwerpen zou ik degene zijn die voor de individuele vrijheid pleit. Altijd wanneer deze vrijheid geen invloed heeft op de vrijheid en veiligheid van anderen en in veel gevallen valt bij mij ook een afweging uit in het voordeel van (individuele) vrijheid.
Hoe moeilijk is die vergelijking te begrijpen? Zodra je deelneemt aan het verkeer, zeker in een auto, breng je een ander in zekere mate in gevaar. Dat is algemeen geaccepteerd, en het risico is geminimaliseerd door rijbewijzen, regels e.d. maar het is zeker een risico. Door niet te vaccineren breng je een ander ook in zekere mate in gevaar. Dáár zit de vergelijking.noguru schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:20:
[...]
Accepteer jij dat mensen bewust te hard rijden en daarmee bewust en vermijdbaar anderen in gevaar brengen? Zijn snelheidslimieten een onaanvaardbare inperking van vrijheid?
Als je op deze vragen nee antwoord weet je ook meteen dat je een belachelijke vergelijking hebt gemaakt.
De maatregelen om de risico's te minimaliseren zijn ook vergelijkbaar met 1 verschil: bij verplicht vaccineren schend je de lichamelijke integriteit. Bij een snelheidslimiet niet. Dit is ook waarom snelheidslimieten wel bestaan, en een vaccinatieplicht niet.
Wat ik eerder al aangaf. Zolang jouw vrijheid niet de vrijheid of veiligheid van anderen beperkt is er geen goede reden om die vrijheid in te perken. (Dat onze overheid dat soms toch doet is iets waar ik mij mateloos aan stoor, maar een andere discussie).begintmeta schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:18:
[...]
Wat voor een vergelijking? Ik ben gewoon benieuwd hoe serieus iemand is over 'Ik ben echt van mening dat mijn vrijheid daar eindigt waar jij in gevaar komt.' Want mij lijkt dat zeer onwerkbaar, er is altijd een afweging.
Daar waar jouw vrijheid wel gevolgen heeft voor de vrijheid of veiligheid van anderen maken wij als maatschappij via de overheid een afweging wat belangrijker is en/of waar de balans ligt. Niet iedereen kan kan volledige individuele vrijheid hebben, daarvoor zijn we met teveel mensen op te weinig land.
Individuele vrijheid zal dus altijd beperkt worden, de enige vraag is welke beperkingen. In het geval van vaccinatie is het een afweging tussen iets wat nauwelijks impact heeft tov iets met een gigantische impact.
In het geval van autorijden is het een kwestie van balans. Autorijden totaal verbieden is een veel te zwaar middel om het doel te bereiken, daarom is gekozen voor een middenweg middels verkeersregels. Je bent niet vrij om zomaar een auto te kopen en dan daarmee te doen wat je wil, er zijn regels bijvoorbeeld over de maximum toegestane snelheid om tot een afgewogen balans tussen het recht op mobiliteit en veiligheid te komen.
tl;dr Het betekent dus niet dat jouw vrijheid volledig verdwijnt waar hij de vrijheid van een ander raakt, maar dat je op dat punt te maken krijgt met een afweging waarin jij zelf geen volledige vrijheid meer hebt om te doen wat je wil. Dit argument riekt overigens sterk naar een drogreden: false equivalence.
Glijdende schaal is een definitie van een drogreden, namelijk dat een zekere actie leidt to verdere acties, wat helemaal niet gegeven is. Als je dat anders noemt en dat veel mensen dat argument dan gebruiken maakt het niet minder een drogreden.Mfpower schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:30:
[...]
Ik wil niet in een semantische discussie belanden, maar een drogreden is echt wat anders. Dezelfde "drogreden" wordt ook vaak aangehaald in de privacy-discussie, dan heet het function creep en dan staat iedereen te juichen. Maar dat heb ik al gezegd.
We discussieren hier over één specifieke beperking van de individuele vrijheid. Mogelijke andere inperkingen hebben nul en geen belang voor die specifieke keuze en het kiezen om de vrijheid in dit geval in te perken is onafhankelijk van de discussie of dit voor andere zaken moet gebeuren. Het aanroepen van een glijdende schaal argument is dan ook onoprecht.
[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 63072 op 08-05-2019 17:39 ]
Angeloonie schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:51:
Volgende week heb ik een discussie over dit item op onze kinderopvang. [..]
bronIn Den Haag werd een baby van 8 maanden ernstig ziek door de mazelen. De bron van de besmetting was een niet-ingeënt kind van de buitenschoolse opvang, die verbonden was aan de crèche van de baby.
Twee observaties:
- Het komt daadwerkelijk voor, het is geen theoretisch scenario.
- Deze discussie speelt al jaren.
En als het (een beetje meer) uit de hand loopt:burne schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:37:
[...]
[...]
bron
Twee observaties:
Of zoals Bill zegt:New York has declared a public health emergency following a measles outbreak.
[...]
There have been 285 cases in the area since 30 September. Of those infected, 246 were children, New York health commissioner Oxiris Barbot said.
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-47872952

En daarom is het dus ruim over tijd dat er ingegrepen wordt in deze onzin, of moet er eerst echt iemand doodgaan voordat we de onzin argumenten van de anti-vaxxers terzijde schuiven?burne schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:37:
[...]
[...]
bron
Twee observaties:
Alle argumenten tegen vaccinatie zijn wetenschappelijk onderbouwd weerlegt. De belangenafweging op individuele vrijheid is zo scheef dat het bijna triest is dat dat nog als serieus argument genomen wordt en de gevaren zijn reëel en aantoonbaar. Dat men in Den Haag geen actie heeft ondernomen is ronduit laf.
Yup en daar heeft men dan ook niet voor niets een boete ingevoerd voor het niet vaccineren. In het land waar de individuele vrijheid bijna een religie is!Verwijderd1 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:43:
[...]
En als het (een beetje meer) uit de hand loopt:
[New York]
Of zoals Bill zegt:
[Afbeelding]
[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 63072 op 08-05-2019 17:46 ]
Mijn punt was dat bewezen (door onderzoek) een ongevaccineerd kind ouder dan 14 maanden een kind jonger dan 14 maanden besmet heeft, en dat er dus een aantoonbare reden is om ongevaccineerde kinderen ouder dan 14 maanden de toegang tot een crèche of gecombineerde opvang te ontzeggen.Verwijderd1 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:43:
En als het (een beetje meer) uit de hand loopt:
[...]
Het is geen theorie, het gebeurt echt.
Er zijn al veel mensen doodgegaan dit jaar.Anoniem: 63072 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:44:
[...]
En daarom is het dus ruim over tijd dat er ingegrepen wordt in deze onzin, of moet er eerst echt iemand doodgaan voordat we de onzin argumenten van de anti-vaxxers terzijde schuiven?
Alle argumenten tegen vaccinatie zijn wetenschappelijk onderbouwd weerlegt. De belangenafweging op individuele vrijheid is zo scheef dat het bijna triest is dat dat nog als serieus argument genomen wordt en de gevaren zijn reëel en aantoonbaar. Dat men in Den Haag geen actie heeft ondernomen is ronduit laf.
[...]
Yup en daar heeft men dan ook niet voor niets een boete ingevoerd voor het niet vaccineren. In het land waar de individuele vrijheid bijna een religie is!
Ah op die manier. Mijn punt was meer dat je sowieso niet wilt dat (mogelijk) geïnfecteerden (Infected) zich veel over de populatie (zeker niet de Susceptible) verspreiden. Je kunt dat simpel met een SIR modelletje nabootsen, laat je potentieel geïnfecteerden lekker rondlopen tussen de Susceptible dan ben je in SIR termen je infection rate lekker aan het opschroeven. In het model is dat prima, dan is iedereen snel Recovered, maar ze gaan dan wel via Infected en in de praktijk zullen er dan ook doden vallen (in het model nietburne schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:51:
[...]
Mijn punt was dat bewezen (door onderzoek) een ongevaccineerd kind ouder dan 14 maanden een kind jonger dan 14 maanden besmet heeft, en dat er dus een aantoonbare reden is om ongevaccineerde kinderen ouder dan 14 maanden de toegang tot een crèche of gecombineerde opvang te ontzeggen.
Het is geen theorie, het gebeurt echt.
Dat is overigens niet nieuws, in 2002 maakten ze al uitgebreidere modellen (op basis van SIR), zoals deze https://esajournals.onlin...%5B0169:DOMEES%5D2.0.CO;2
En ook aan mazelen, maar wel minder dan vroeger:
Measles is a highly contagious, serious disease caused by a virus. Before the introduction of measles vaccine in 1963 and widespread vaccination, major epidemics occurred approximately every 2–3 years and measles caused an estimated 2.6 million deaths each year.
Approximately 110 000 people died from measles in 2017 – mostly children under the age of 5 years, despite the availability of a safe and effective vaccine.
https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/measles
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd1 op 08-05-2019 18:18 ]
Maar het aantal is in recente jaren toch flink aan het stijgen, als gevolg van deze anti-vaxx crisis.Verwijderd1 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 18:11:
En ook aan mazelen, maar wel minder dan vroeger:
Jup (aantal gevallen), van de CDC (m.b.t. the VS):Sir_Lion schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 18:20:
[...]
Maar het aantal is in recente jaren toch flink aan het stijgen, als gevolg van deze anti-vaxx crisis.
CDC Media Statement: Measles cases in the U.S. are highest since measles was eliminated in 2000
As 3 p.m. today, April 24, 2019, CDC is reporting 695 cases of measles from 22 states. This is the greatest number of cases reported in the United States since measles was eliminated from this country in 2000.
https://www.cdc.gov/media...es-since-elimination.html
Het gaat echter zoals ik eerder aangaf niet alleen om die belangenafweging, maar ook om een afweging tussen alternatieven, rekeninghoudend met, eventueel ook paradoxale, bijeffecten. Daarom pleit ik nog steeds voor goed onderzoek naar interventies.Anoniem: 63072 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:44:
...De belangenafweging op individuele vrijheid...
Een boete, geen spuit die erin wordt gejast. Zoals ik al eerder aangaf vind ik een boete eigenlijk een van de kwalijkere opties (omdat het intrinsiek niet doelmatig is), of je vind het vaccineren/voorkomen van infectie zo belangrijk dat je mensen niet de mogelijkheid geeft het af te kopen, en jast er dus gewoon een spuit in (en doet eventueel huiszoekingen etc), of plaatst mensen onder strenge quarantaine, of je kijkt naar andere dwang en drangmaatregelen en interventies, die zoveel mogelijk ook intrinsiek doelmatig zijn....
Yup en daar heeft men dan ook niet voor niets een boete ingevoerd voor het niet vaccineren. In het land waar de individuele vrijheid bijna een religie is!
[ Voor 35% gewijzigd door begintmeta op 08-05-2019 18:35 ]
De ouders van dat niet-ingeënte kind zouden gewoon vervolgd moeten worden wegens (minimaal) dubbele kindermishandeling.In Den Haag werd een baby van 8 maanden ernstig ziek door de mazelen. De bron van de besmetting was een niet-ingeënt kind van de buitenschoolse opvang, die verbonden was aan de crèche van de baby.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
In mijn optiek is de vaccinatiegraad niet het echte probleem. Tenslotte werd de noodzaak niet eerder gevoeld om mensen onder dwang te vaccineren, ook toen de vaccinatiegraad nog niet zo hoog was.
Natuurlijk is het idioot om zo'n groot voordeel als herd immunity te laten liggen voor zo'n suffe reden, maar idioot zijn is niet strafbaar. Die mensen hebben zelfs ook stemrecht, bijvoorbeeld.
Voor mij is het toch wel een enorme sprong van de huidige situatie naar een situatie dat de staat beslist dat 1. er een spuit in je (kind) moet en 2. dat die kan bepalen wat daar dan in moet zitten.
Althans, ik begrijp dat sommigen dit voorstellen als realistische optie?
(nogmaals, ik ben voorstander van consequenties voor weigeraars, maar tegen dwang).
@Freee!! Het lijkt me dat de kennis dat je verantwoordelijk bent voor deze situatie voor de ouders voldoende straf is.
Natuurlijk is het idioot om zo'n groot voordeel als herd immunity te laten liggen voor zo'n suffe reden, maar idioot zijn is niet strafbaar. Die mensen hebben zelfs ook stemrecht, bijvoorbeeld.
Voor mij is het toch wel een enorme sprong van de huidige situatie naar een situatie dat de staat beslist dat 1. er een spuit in je (kind) moet en 2. dat die kan bepalen wat daar dan in moet zitten.
(nogmaals, ik ben voorstander van consequenties voor weigeraars, maar tegen dwang).
@Freee!! Het lijkt me dat de kennis dat je verantwoordelijk bent voor deze situatie voor de ouders voldoende straf is.
Empathie is nu niet echt een karakteristiek die sterk ontwikkeld is bij de categorie mensen die vaccinweigeraar/antivax zijn. Dat is dus echt geen straf en onvoldoende of recidive te voorkomen, of preventief voor anderen te zijn die hetzelfde overwegen.Proton_ schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 19:38:
Dat komt omdat de vaccinatiegraad toen nog net afdoende was, maar nu toch net onder de turning point daalt waarin het nog voldoende effectief was. Zodra het daaronder komt, kan het vrij snel gaan.Proton_ schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 19:38:
In mijn optiek is de vaccinatiegraad niet het echte probleem. Tenslotte werd de noodzaak niet eerder gevoeld om mensen onder dwang te vaccineren, ook toen de vaccinatiegraad nog niet zo hoog was.
Anoniem: 27535
Voor mensen die tegen vaccinatie van hun kinderen zijn is er een prima alternatief dat even efficient is:

Misschien hard, maar de keuze voor kinderen is op zich al een keuze die impact heeft op de maatschappij waar zowel de maatschappij als hey kind niet voor kiest.
Wie ben jij te beslissen om dat kind ongevraagd op de wereld te zetten. Doe je dat wel, dan draag je ook gewoon de maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Uiteraard blijft ook de vrijheid bestaan een verder onbewoond eiland of planeet te zoeken waar je geen breder onderdeel bent van een herd.
Misschien hard, maar de keuze voor kinderen is op zich al een keuze die impact heeft op de maatschappij waar zowel de maatschappij als hey kind niet voor kiest.
Wie ben jij te beslissen om dat kind ongevraagd op de wereld te zetten. Doe je dat wel, dan draag je ook gewoon de maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Uiteraard blijft ook de vrijheid bestaan een verder onbewoond eiland of planeet te zoeken waar je geen breder onderdeel bent van een herd.
Kijk je geschiedenisboeken eens na. Het is nog niet eens zo gek lang geleden, dat kinderen niet op een school ingeschreven konden worden zonder pokkenbriefje (bewijs van vaccinatie voor pokken).Proton_ schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 19:38:
Stupidity cannot be cured with money, or through education, or by legislation. Stupidity is not a sin, the victim can't help being stupid. But stupidity is the only universal capital crime; the sentence is death, there is no appeal and execution is carried out automatically and without pity. - Lazarus LongNatuurlijk is het idioot om zo'n groot voordeel als herd immunity te laten liggen voor zo'n suffe reden, maar idioot zijn is niet strafbaar.
Hoe lang nogDie mensen hebben zelfs ook stemrecht, bijvoorbeeld.
Punt 2 is er al, zie het rijksvaccinatieprogramma, alleen punt 1 hebben we nog niet.Voor mij is het toch wel een enorme sprong van de huidige situatie naar een situatie dat de staat beslist dat 1. er een spuit in je (kind) moet en 2. dat die kan bepalen wat daar dan in moet zitten.
Ik ben bang, dat we het punt van consequenties zonder dwang allang gepasseerd zijn.(nogmaals, ik ben voorstander van consequenties voor weigeraars, maar tegen dwang).
Daar is door een ander al op gereageerd (en met die reactie ben ik het volkomen eens).@Freee!! Het lijkt me dat de kennis dat je verantwoordelijk bent voor deze situatie voor de ouders voldoende straf is.
Kun je dat met bronnen ondersteunen? Condooms zijn volgens mij minder effectief in het voorkomen van het krijgen van kinderen dan de mazelen vaccinatie is in het voorkomen van het krijgen van de mazelen, van PP:Anoniem: 27535 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 19:48:
een prima alternatief dat even efficient is
Maar inderdaad, als je geen kinderen op wil voeden kan je beter voorkomen dat je kinderen krijgt, eens hoor.If you use condoms perfectly every single time you have sex, they’re 98% effective at preventing pregnancy. But people aren’t perfect, so in real life condoms are about 85% effective — that means about 15 out of 100 people who use condoms as their only birth control method will get pregnant each year.
https://www.plannedparent...how-effective-are-condoms
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd1 op 08-05-2019 19:52 ]
Echt veel last hoeven ouders ook niet te ondervinden om ze van hun principes te brengen. Na de Berend Botje weigering was er maar één stel ouders dat juridische stappen aan het ondernemen is. De rest is gewoon gaan inenten.gambieter schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 19:45:
[...]
Empathie is nu niet echt een karakteristiek die sterk ontwikkeld is bij de categorie mensen die vaccinweigeraar/antivax zijn. Dat is dus echt geen straf en onvoldoende of recidive te voorkomen, of preventief voor anderen te zijn die hetzelfde overwegen.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Dat geeft al aan dat het echt niet om principes gingCurlyMo schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 19:52:
Echt veel last hoeven ouders ook niet te ondervinden om ze van hun principes te brengen. Na de Berend Botje weigering was er maar één stel ouders dat juridische stappen aan het ondernemen is. De rest is gewoon gaan inenten.
Echt ongelooflijk hoe zwart-wit de discussie hier is zeg, zoals ik al eerder aangaf vind ik het bijna ontweakers. Er zijn legio mogelijkheden tussen "doe wat je wilt", of ouders / kinderen aan de ketting naar de vaccinatie brengen of weigeraars onthoofden (niet mijn woorden!). Bedenk je goed dat wanneer er dwang in het spel is de weerstand alleen maar verhoogt. Ik krijg ook onderbuikgevoelens als ik lees over het overlijden van het kind, en ik zou de moordenaar van bijv. Nicky Verstappen ook wel de doodstraf willen zien krijgen. Maar dan bedenk ik me dat er een reden is dat ik tegen de doodstraf ben, en dat een maatschappij niet door dergelijke onderbuikgevoelens geleid moet worden, en dat ik die niet in de discussie wil inbrengen.
De wereld is ingewikkelder dan snelle oplossingen en dwang. Als 5% van de ouders anti-vaxxers zijn dan praat je over een half miljoen mensen ofzo?
Interessant artikel: https://www.vox.com/first...es-2019-outbreak-anti-vax - gaat wel over de VS maar is vergelijkbaar:
Een goed gesprek bij de buurt BBQ en luisteren naar hun beweegredenen werkt dan beter dan medische artikelen in hun gezicht smijten. Ik vermoed dat dwang en straf dergelijke ouders alleen maar sterkt in hun gedachtengoed.
Aansluiten begint dan bij niet-polariseren en mensen die anders denken niet "dom" of "slechte ouders" noemen. Zelfs als vindt je dat. Het sterkt ze alleen in de groepsidentiteit.
En uiteindelijk hoeft het doel niet te zijn iedereen te bereiken, als de kudde-immuniteit (90% geloof ik) maar ruim wordt behaald.
IPV straf en dwang zou wellicht belonen beter werken?
De wereld is ingewikkelder dan snelle oplossingen en dwang. Als 5% van de ouders anti-vaxxers zijn dan praat je over een half miljoen mensen ofzo?
Interessant artikel: https://www.vox.com/first...es-2019-outbreak-anti-vax - gaat wel over de VS maar is vergelijkbaar:
Juist dat zie ik bijvoorbeeld bij mijn buren (die niet vaccineren). Ze denken het goede om wat voor reden ook te doen. Als het aan jullie ligt had ik al de kinderbescherming moeten bellen en een beul moeten vragen ze te onthoofden. Waar gaat dat in vredesnaam over? Ik verwacht dat soort opmerkingen op GeenStijl. Het zijn goede ouders en zorgen verder goed voor hun kind (ook al verwacht ik dat iemand dit hier gaat quoten en het vervolgens ontkent). Een ander overtuigen van hun ongelijk roept alleen weerstand op. De truuk is om juist aan te sluiten bij het goede en hun verantwoordelijkheidsgevoel, niet de weerstand te vergroten.It’s easy to question why any parent would choose not to vaccinate, and to look at mothers like Katie with suspicion, confusion, or disgust. As a mother of three vaccinated children and the granddaughter of a woman who lived her life with a limp that resulted from polio, I too wonder this. And while it is easy to dismiss these parents as anti-science, selfish, ignorant, or delusional, the answer is much more complicated.
Een goed gesprek bij de buurt BBQ en luisteren naar hun beweegredenen werkt dan beter dan medische artikelen in hun gezicht smijten. Ik vermoed dat dwang en straf dergelijke ouders alleen maar sterkt in hun gedachtengoed.
Aansluiten begint dan bij niet-polariseren en mensen die anders denken niet "dom" of "slechte ouders" noemen. Zelfs als vindt je dat. Het sterkt ze alleen in de groepsidentiteit.
En uiteindelijk hoeft het doel niet te zijn iedereen te bereiken, als de kudde-immuniteit (90% geloof ik) maar ruim wordt behaald.
IPV straf en dwang zou wellicht belonen beter werken?
Maak dat soort opmerkingen dan ook niet, * knip, onnodig *. Je zit hier niet op Geenstijl.Mfpower schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 21:40:
Als het aan jullie ligt had ik al de kinderbescherming moeten bellen en een beul moeten vragen ze te onthoofden. Waar gaat dat in vredesnaam over? Ik verwacht dat soort opmerkingen op GeenStijl.
Ik ben klaar met de discussie. Ik ga me niet verdedigen voor onzinopmerkingen die jij me in de mond legt.
[ Voor 9% gewijzigd door .oisyn op 09-05-2019 11:00 ]
Wel of niet vaccineren is voor de meeste mensen dan ook heel zwart/wit en onterecht kan je dat ook niet noemen.Mfpower schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 21:40:
Echt ongelooflijk hoe zwart-wit de discussie hier is zeg
Denk je dat jouw nogal krampachtige pogingen om beeldspraak letterlijk te nemen, echt helpt in een discussie? Je doet vooral moeite om op emotie te spelen en zoveel mogelijk verkeerd uit te leggen. Doe het dan beter ipv te klagen.Mfpower schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 21:40:
Echt ongelooflijk hoe zwart-wit de discussie hier is zeg,
Het is volgens mij precies het omgekeerde; juist door telkens zulke emotioneel beladen termen te gebruiken kaap je de discussie. Ik probeer dat aan te kaarten. Ik denk dat het hier beter kan. Ik weet dat jij beter kan. Ik heb nog hoop maar voor de vaccinatiediscussie vandaag niet meergambieter schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 22:02:
[...]
Denk je dat jouw nogal krampachtige pogingen om beeldspraak letterlijk te nemen, echt helpt in een discussie? Je doet vooral moeite om op emotie te spelen en zoveel mogelijk verkeerd uit te leggen. Die het dan beter ipv te klagen.
Hoe dan ook, ik heb geprobeerd iets zinnigs vanuit mijn werkelijke overtuiging te zeggen vandaag. Ik verwacht niet dat iedereen het er mee eens is, dat hoeft ook niet. Niet mijn doel iemand voor het hoofd te stoten, maar helaas blijkbaar niet gelukt. Jammer als dat wel zo is. Hopelijk heb ik iets aan het hele verhaal kunnen toevoegen.
Ik ben het in deze hele discussie eigenlijk 100% met je eens. Het probleem is helaas dat harder oordelen in dit soort gevallen een averechts effect heeft.gambieter schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:12:
[...]
Ze zijn niet onwetend. Ze zijn bewust onwetend en niet gewillig te leren. Daar zit toch zeker een stuk kwaadaardigheid of extreme domheid in. Ook verspreiden ze actief die onzin. Als je ergens de ballen verstand van hebt en dat wordt je ook duidelijk gemaakt, ga dan niet anderen die domheid opdringen.
[...]
Uit allerlei psychologisch onderzoek, o.a. met ant-vaxxers en flat-earthers, is gebleken dat hoe harder je mensen met feiten om de oren slaat, hoe dieper ze zich in hun eigen gelijk ingraven en hoe meer ze er van overtuigd zijn dat je ze probeert te misleiden.
Dus hoe frustrerend het ook is, om te overtuigen in dit soort discussies is een zachte hand nodig. Beeldende praktijkvoorbeelden hoe hun eigen keuzes consequenties voor hun zelf of hun directe omgeving hebben lijken nog het best te werken.
Wat overigens niet wil zeggen dat ongevaccineerde kinderen weigeren bij kinderdagverblijven geen goed idee is. Dat zal op z'n minst de twijfelaars over kunnen halen.
Dat is dan toch gewoon het probleem?Mfpower schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 21:40:
Juist dat zie ik bijvoorbeeld bij mijn buren (die niet vaccineren). Ze denken het goede om wat voor reden ook te doen.
Helemaal niet zo ingewikkeld, ouders die denken dat hun ideeën beter is voor hun kroost dan de ideeën van anderen.
Dat zijn zeker toevallig ook buren die vaak onenigheid hebben met de leerkrachten?
Hoe je hen moet overtuigen van hun ongelijk is een lastige uitdaging, maar zolang ze niet bereid zijn om de kennis en kunde van anderen te accepteren boven hun eigen ideeën blijf je ermee worstelen.
Het risico is ook nog dat dit overgenomen door, of zelfs geïndoctrineerd wordt aan hun kinderen en dan heb je bij de volgende generatie wederom de onnodige discussie.
Ik vind dat de overheid hier echt wel een harde lijn in mag trekken, voor bescherming van de individu zelf en ook de mensen om het individu heen.
Doe gelijk maar een korting op de kinderbijslag, mag je kijken hoe stevig jouw buren nog in hun standpunt staan of dat ze stiekem toch even laten vaccineren als het te voelen is in de portemonnee.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Het stomme is, ik ben het met je eens. Ik vind de zelfbeschikking lichamelijke integriteit ook belangrijker dan de verplichting om een hoge vaccinatiegraad te krijgen. Maar ik stoor me ook een beetje aan je discussiestijl en vind het argument "dat is een glijdende schaal" ook niet perse sterk.Mfpower schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 22:10:
[...]
Het is volgens mij precies het omgekeerde; juist door telkens zulke emotioneel beladen termen te gebruiken kaap je de discussie. Ik probeer dat aan te kaarten. Ik denk dat het hier beter kan. Ik weet dat jij beter kan. Ik heb nog hoop maar voor de vaccinatiediscussie vandaag niet meer. Als iedereen hetzelfde denkt zou deze draad toch ook helemaal niet nodig zijn?
Hoe dan ook, ik heb geprobeerd iets zinnigs vanuit mijn werkelijke overtuiging te zeggen vandaag. Ik verwacht niet dat iedereen het er mee eens is, dat hoeft ook niet. Niet mijn doel iemand voor het hoofd te stoten, maar helaas blijkbaar niet gelukt. Jammer als dat wel zo is. Hopelijk heb ik iets aan het hele verhaal kunnen toevoegen.
De reden dat ik vind dat je het niet moet verplichten, is omdat het in Belgie verplicht is en het daar niet tot bijzonder hoge vaccinatiegraden leidt en omdat ik verwacht dat er niet echt gehandhaafd zal worden. En als dat wel gebeurt, dat dat weer een hoop extra wantrouwen op zal leveren. Ik ben bang dat het een principle verplichting, zonder werkelijke meerwaarde zal worden, met wel schadelijke effecten in vertrouwen. Daarnaast geloof ik erin dat betere voorlichting, samen met de goede 'nudges' (zie hieronder) veel meer effect gaan hebben. En daarnaast ben ik zeer groot aanhanger (ik besef me, een principe), dat iedereen zoveel mogelijk zelf mag kiezen wat-ie doet. En bepalen wat er met je eigen lijf gebeurt hoort daarbij.
Ondanks dat ik vind dat mensen zelf mogen beslissen, vind ik wel dat wij er als samenleving alles aan mogen doen om duidelijk te maken hoe dom die beslissing is. Wat mij betreft bij niet vaccineren de volgende 'nudges':
1. een aantekening op je VOG,
2. screening bij aanmelding KDV (waarbij het KDV het beleid mag kiezen of gevaccineerd is toegestaan),
3. hogere ziektekostenpremie (op basis van screening van de VOG),
Desnoods zelfs korting op oudertoeslag/kinderbijslag of hoe die subsidie tegenwoordig ook heet. Maar die voelt minder goed, omdat dat niet direct een relatie heeft. Bovenstaande 2 maatregelen voelen voor mij in elk geval zeer redelijk.
[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 09-05-2019 08:01 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Daar zou ik nog wel een puntje aan toe willen voegen:JvS schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 07:57:
[...]
Ondanks dat ik vind dat mensen zelf mogen beslissen, vind ik wel dat wij er als samenleving alles aan mogen doen om duidelijk te maken hoe dom die beslissing is. Wat mij betreft bij niet vaccineren de volgende 'nudges':
1. een aantekening op je VOG,
2. screening bij aanmelding KDV (waarbij het KDV het beleid mag kiezen of gevaccineerd is toegestaan),
3. hogere ziektekostenpremie (op basis van screening van de VOG),
Desnoods zelfs korting op oudertoeslag/kinderbijslag of hoe die subsidie tegenwoordig ook heet. Maar die voelt minder goed, omdat dat niet direct een relatie heeft. Bovenstaande 2 maatregelen voelen voor mij in elk geval zeer redelijk.
4. Gerechtelijke vervolging van de ouders voor zware mishandeling of doodslag wanneer je kind ziek wordt of komt te overlijden aan een te vaccineren ziekte. (Dit kan meervoudig worden wanneer jou kind als bron aangewezen kan worden voor meerdere infecties).
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Lekker, overlijdt je kind aan griep, krijg je ook nog eens justitie op je dak.Standeman schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 09:14:
...
4. Gerechtelijke vervolging van de ouders voor zware mishandeling of doodslag wanneer je kind ziek wordt of komt te overlijden aan een te vaccineren ziekte. (Dit kan meervoudig worden wanneer jou kind als bron aangewezen kan worden voor meerdere infecties).
Er zijn overigens ook richtlijnen voor volwassenen. De meeste volwassenen die geboren zijn tussen 1965 en 1975 hebben de mazelen gehad (waaronder ondergetekende). Volgens LCI-richtlijnen zou aan ongevaccineerde personen, geboren vanaf 1965, die geen mazelen hebben doorgemaakt en die beroepsmatig risico lopen een BMR-vaccinatie aangeboden moeten worden. Wellicht is het handig voor ouders die in die periode geboren zijn om eens navraag te doen of ze de ziekte gehad hebben, en zelf de keuze te maken of ze een vaccinatie gaan halen.
Het advies geldt alleen voor 'beroepsmatig risico's, maar ik kan me voorstellen dat je als je fervent voorstander van vaccineren bent je zelf ook maar een spuit gaat halen. In de hal van het KDV, speeltuinen etcetera kom je eventueel ook in aanraking met andere kinderen. En ik neem aan dat je als voorstander van vaccineren zelf ook geen potentiële drager van het virus wil zijn.
Het advies geldt alleen voor 'beroepsmatig risico's, maar ik kan me voorstellen dat je als je fervent voorstander van vaccineren bent je zelf ook maar een spuit gaat halen. In de hal van het KDV, speeltuinen etcetera kom je eventueel ook in aanraking met andere kinderen. En ik neem aan dat je als voorstander van vaccineren zelf ook geen potentiële drager van het virus wil zijn.
Klopt is erg dramatisch.begintmeta schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 09:43:
[...]
Lekker, overlijdt je kind aan griep, krijg je ook nog eens justitie op je dak.
Maar wel 1 op 1 de schuld van de ouders, en wanneer je verantwoordelijk bent voor het overlijden van iemand, lijkt me dat dan justitie wel een rol zou moeten spelen, niet?
Alleen niet als jij aan je verplichting hebt voldaan (waarbij niet vaccineren op aangeven arts wegens een verhoogd risico op complicaties ook je verplichting is).Dan mag je niet vaccineren, dat is wat anders dan zonder medische reden (want boehoe KwikDHMOevilchemicals) niet vaccineren.begintmeta schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 09:43:
[...]
https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl
Maar niet in nederland en dan is het de 'ver van mijn bed'-show helaas. Dan krijg je onzin argumenten als 'ja daar, maar hier is de gezondheidszorg beter' en die heb ik ook al te vaak gehoord samen met de variant, 'ja maar toen (voor vaccinaties) was de gezondheidszorg minder'.
Allemaal excuses om maar niet te hoeven toegeven dat je gewoon ongelijk hebt.
Even voor de duidelijkheid, je hebt het hier over de zelfbeschikking lichamelijke integriteit van een 6-9 weken oude baby tot een 13 jarig kind.JvS schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 07:57:
[...]
Het stomme is, ik ben het met je eens. Ik vind de zelfbeschikking lichamelijke integriteit ook belangrijker dan de verplichting om een hoge vaccinatiegraad te krijgen.
Ik wil hier de stelling wel poneren dat vrijwel geen een van die kinderen, degene die gevaccineerd worden noch degene die niet gevaccineerd worden daar zelf voor hebben gekozen. Heel misschien dat er wat 12/13 jarige met verstand zijn die stiekem naar de huisarts zijn gegaan...
Je hebt het hier dus over het beschikkingsrecht van de ouders over een ander, namelijk hun kind. Dat recht geven we aan de ouders, omdat we er vanuit gaan dat de ouders het beste met hun kind voor hebben en verstandige keuzes maken om hun veiligheid te garanderen en ze goed voor te bereiden op hun leven als volwassenen. Als ouders daarin falen en duidelijk is dat dit niet met wat begeleiding op te lossen is wordt hen dat recht afgenomen. Dat gebeurt met name als ze hun kind verwaarlozen of mishandelen.
Het is duidelijk dat voor veel anti-vaxxers voorlichting niet werkt omdat ze (bewust of niet) dom zijn en dom blijven. Niet vaccineren is verwaarlozing die ernstig letsel tot gevolg kan hebben. Het is dan ook volledig gerechtvaardigd om te zeggen jij bent niet in staat om die taak (vaccinatie) als opvoeder te vervullen dus we nemen die macht bij jou weg. De beschikking over je eigen lichamelijke integriteit moet je zeker houden, aangezien de gevolgen allen voor jou zijn.
Als jij de trombosedienst voor jezelf de deur wil wijzen dan is dat jou goed recht. Het is jouw eigen leven wat je riskeert. Als je wil weten wat de gevolgen daarvan kunnen zijn wil ik je wel doorverwijzen naar mijn oud tante, kan alleen zo gauw het adres van de begraafplaats niet vinden. Ik zal je echter niet stoppen, het gaat hier immers echt over de eigen lichamelijke integriteit.
Slecht voorbeeld. Er zijn veel soorten griep en voor de vaccinatie wordt een geinformeerde gok genomen welke variant voor gevaccineerd wordt. De griep prik is geen algemene vaccinatie tegen de griep, omdat de griep niet bestaat.begintmeta schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 09:43:
[...]
Dit in tegenstelling tot de mazelen enpolio vaccinaties e.d.
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 63072 op 09-05-2019 10:40 ]
Voor het grotere plaatje, een link naar een artikel van Politico over inentingen:
https://www.politico.com/...r-measles-vaccines-226798
World Health Organization voorspelt oa een 300% stijging van gevallen van mazelen, met een verwachte 110.000 sterfgevallen wereldweid.
Verder zoomt het artikel in op Robert Kennedy Jr., niet zoveel met ons lokaal te maken, maar aan de andere kant wel een voorbeeld van een goedwillend, maar mis-informeerd persoon die de pertinente onwaarheden rondom vaccinaties verspreid.
https://www.politico.com/...r-measles-vaccines-226798
World Health Organization voorspelt oa een 300% stijging van gevallen van mazelen, met een verwachte 110.000 sterfgevallen wereldweid.
Verder zoomt het artikel in op Robert Kennedy Jr., niet zoveel met ons lokaal te maken, maar aan de andere kant wel een voorbeeld van een goedwillend, maar mis-informeerd persoon die de pertinente onwaarheden rondom vaccinaties verspreid.
Tel daar ook nog bij op dat de ouders niet het risico enkel voor hun kind, maar ook voor de hele groep nemen.Anoniem: 63072 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 10:36:
[...]
Even voor de duidelijkheid, je hebt het hier over de zelfbeschikking lichamelijke integriteit van een 6-9 weken oude baby tot een 13 jarig kind.
Ik wil hier de stelling wel poneren dat vrijwel geen een van die kinderen, degene die gevaccineerd worden noch degene die niet gevaccineerd worden daar zelf voor hebben gekozen. Heel misschien dat er wat 12/13 jarige met verstand zijn die stiekem naar de huisarts zijn gegaan...
Je hebt het hier dus over het beschikkingsrecht van de ouders over een ander, namelijk hun kind. Dat recht geven we aan de ouders, omdat we er vanuit gaan dat de ouders het beste met hun kind voor hebben en verstandige keuzes maken om hun veiligheid te garanderen en ze goed voor te bereiden op hun leven als volwassenen. Als ouders daarin falen en duidelijk is dat dit niet met wat begeleiding op te lossen is wordt hen dat recht afgenomen. Dat gebeurt met name als ze hun kind verwaarlozen of mishandelen.
Het is duidelijk dat voor veel anti-vaxxers voorlichting niet werkt omdat ze (bewust of niet) dom zijn en dom blijven. Niet vaccineren is verwaarlozing die ernstig letsel tot gevolg kan hebben. Het is dan ook volledig gerechtvaardigd om te zeggen jij bent niet in staat om die taak (vaccinatie) als opvoeder te vervullen dus we nemen die macht bij jou weg. De beschikking over je eigen lichamelijke integriteit moet je zeker houden, aangezien de gevolgen allen voor jou zijn.
Als jij de trombosedienst voor jezelf de deur wil wijzen dan is dat jou goed recht. Het is jouw eigen leven wat je riskeert. Als je wil weten wat de gevolgen daarvan kunnen zijn wil ik je wel doorverwijzen naar mijn oud tante, kan alleen zo gauw het adres van de begraafplaats niet vinden. Ik zal je echter niet stoppen, het gaat hier immers echt over de eigen lichamelijke integriteit.
[...]
Slecht voorbeeld. Er zijn veel soorten griep en voor de vaccinatie wordt een geinformeerde gok genomen welke variant voor gevaccineerd wordt. De griep prik is geen algemene vaccinatie tegen de griep, omdat de griep niet bestaat.
Dit in tegenstelling tot de mazelen enpolio vaccinaties e.d.
Stel je voor dat je een ouder ben van een kind, dat kind z'n vaccinaties heeft gehad, en toch overlijdt aan een ziekte waartegen het kind inge-ent was. Dan erachter komen dat op het kinderdagverblijf er wat ouders zijn die twijfelden aan de wetenschap rondom inentingen, of het van hun God niet mochten, of vonden dat het tegen zelbeschikking inging.
Ik wil de mensen die hier deze punten verdedigen wel eens hetzelde zien zeggen tegen de ouders die hun kind verloren hebben.
Ok, voor de liefhebbers dan wat fijnmaziger geformuleerd: stel je kind overlijdt aan het type influenzavirus dat overeenkomt met een van de gekozen varianten in het voor NL gekozen gangbare vaccin...Anoniem: 63072 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 10:36:
...
Slecht voorbeeld. Er zijn veel soorten griep en voor de vaccinatie wordt een geinformeerde gok genomen welke variant voor gevaccineerd wordt. De griep prik is geen algemene vaccinatie tegen de griep, omdat de griep niet bestaat.
...
Als je kind tot de kwetsbare groep behoort, dan ben je onverstandig geweest, in mijn optiek zelfs nalatig.begintmeta schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 10:52:
[...]
Ok, voor de liefhebbers dan wat fijnmaziger geformuleerd: stel je kind overlijdt aan het type influenzavirus dat overeenkomt met een van de gekozen varianten voor het voor NL gekozen gangbare vaccin...
Er is wel een verschil met de andere vaccinaties uit het rijksvaccinatieprogramma. De griepprik moet jaarlijks opnieuw gehaald worden en is er alleen om de effecten voor de zwakkeren te mitigeren. Er wordt geen herd immunity nagestreefd, de vraag is ook of dit voor de griep uberhaupt haalbaar is.
Let op:
We argumenteren zeker in dit subforum waar de emoties nog wel eens oplopen dus niet op de man. Ben je het ergens mee oneens dan reageer je op elkaars standpunten en beargumenteer je waarom dit niet klopt. Je mag best vinden dat iemand zijn standpunt dom is, je mag het ook zeggen zolang je dit maar fatsoenlijk onderbouwt, maar je gaat vervolgens niet door op de persoon zelf.
We argumenteren zeker in dit subforum waar de emoties nog wel eens oplopen dus niet op de man. Ben je het ergens mee oneens dan reageer je op elkaars standpunten en beargumenteer je waarom dit niet klopt. Je mag best vinden dat iemand zijn standpunt dom is, je mag het ook zeggen zolang je dit maar fatsoenlijk onderbouwt, maar je gaat vervolgens niet door op de persoon zelf.