Joris748 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:52:
... kinderen die niet gevaccineerd zijn vanwege een medische reden of omdat ze nog te jong zijn, hebben ook recht op bescherming.
En dan vind ik het persoonlijke belang ondergeschikt aan het groepsbelang.
Mijn mening:
Geen vaccinatieplicht, maar ook geen toegang tot kinderdagverblijf zonder inentingen volgens rijksvaccinatieprogramma.
Zoals ook eerder in het topic aan de orde is geweest, is dit om meerdere redenen niet onproblematisch:
1. Het overkoepelende doel is het beschermen van mensen tegen infectie. Deze bescherming is vooral een uitkomst van een
KDV-overstijgend lage infectiekans.
Bij een kinderdagverblijf zal men, gezien de leeftijdsopbouw en contactintensiteit, algemeen ook bij exclusie van kinderen die niet volgens het rijksvaccinatieprogramma zijn gevaccineerd, geen vaccinatiegraad halen die kuddeimmuniteit zou beloven bij zeer besmettelijke ziekten zoals mazelen. Wat je dus wilt voorkomen is dat een infectieus kind op het kinderdagverblijf komt. Zo'n infectieus kind kan een kind zijn dat volgens het rijksvaccinatieprogramma is gevaccineerd (bijvoorbeeld omdat het nog niet de leeftijd voor een vaccinatie had bereikt, of omdat de vaccinatie niet effectief was).
Wat je dus wil voorkomen is dat een kind
buiten een KDV wordt geïnfecteerd. In dat kader is de overdrachtskans op alle plaatsen waar men met elkaar in aanraking komt van belang (bijvoorbeeld de supermarkt, de speeltuin, de sportclub, de school, de universiteit, het openbare toilet, het restaurant, het kantoor, thuis bij elkaar op bezoek...). Dus de vaccinatiegraad (of juister vatbaarheidsgraad) van
iedereen in de populatie is van belang. Die vaccinatiegraad is ook vaccinatie-technisch in principe eenvoudiger op een adequaat niveau te houden.
Het doel van een verbod op kinderdagverblijfbezoek van kinderen die niet adequaat/volgens het RVP worden gevaccineerd, moet in het kader het bereiken van het eerdergenoemde beschermingsdoel dus het verhogen van de populatie-vaccinatiegraad zijn. Ik kan me zoals ik eerder in het topic had gepost ook voorstellen dat het als drangmaatregel een zodanig effect zou hebben - maar dat hoeft niet zo te zijn (antivaxxers zoeken samen een oplossing voor de kinderzorg, gaan minder werken...). Als geen relevante toename van de populatie-vaccinatiegraad wordt bewerkstelligd, dan is de maatregel niet doeltreffend.
2. Sommige mensen kunnen in wezen de vaccinatie afkopen (ze hoeven hun kind niet te vaccineren, want ze huren een nanny, kunnen zich permitteren minder te gaan werken)... Een vaccinatieplicht zou vergeleken met een dergelijke drangmaatregel in die zin minder ongelijkheidsbevorderend zijn (of ook minder onwenselijk gedrag bevorderend). Sommige mensen zullen zich alsnog aan die plicht kunnen onttrekken door bijvoorbeeld naar het buitenland te vertrekken, maar dan wordt het doel van verhoging van de locale populatie-vaccinatiegraad toch bereikt, waardoor de ongelijkheid beter te rechtvaardigen zou kunnen zijn.
Overigens in dit topic al genoemd en inmiddels wat ouder, maar ik denk nog steeds interessant leesvoer is het rapport "
Prikken voor elkaar"
downtime schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:04:
... Ik denk dat we in Nederland gewoon wat terughoudender zijn op het gebied van medicatie (elke expat kan je vertellen dat paracetamol hier het panacee voor elke kwaal is) en dus ook vaccinatie. Daar waar andere landen vaccineren doen wij nog een extra studie naar de risico's.
Doet de bevolking die extra studie naar de risico's? Als je de inhoud van het Nederlandse vaccinatieprogramma bekijkt, verschilt dat niet sterk van dat van economisch & cultureel grotendeels vergelijkbare landen. Ik zou het eerder in populatiegerelateerde factoren zoeken (en natuurlijk zijn ookt Gr- en RIVM-medewerkers deel van die populatie, maar ik denk dat factoren in de algehele bevolking een belangrijkere rol spelen). Misschien is "de Nederlander" eigenwijzer - maar dat zou ik zomaar niet durven stellen.
Voor onderzoek naar passende interventies blijft het gegeven dat de vaccinatiegraad tussen landen (bijvoorbeeld hoger in een land zonder vaccinatieplicht dan in een land met vaccinatieplicht, of hoger of lager tussen landen met grotendeels vergelijkbare regelgeving) en binnen landen (tussen regio's met dezelfde regelgeving) nogal kan verschillen denk ik interessant.
[
Voor 14% gewijzigd door
begintmeta op 28-03-2024 00:55
]