Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Kinderen vaccineren

Pagina: 1 ... 33 34 35 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 23:04
https://decorrespondent.n...der/181526110194-88fd172d
Bijzonder mooi geschreven stuk dat echt niet meteen vol in de aanval gaat maar vrij subtiel prikt in anti vaccers vind ik dan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 29-08 09:01
Duitsland heeft vaccinatie verplicht. Een goede zaak naar mijn mening.

Nu nog al die zotte wetgeving die natuur”genezers” toestaat mensen op te lichten en ziek te maken danwel te houden afschaffen...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 23:54

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

noguru schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:26:

Nu nog al die zotte wetgeving die natuur”genezers” toestaat mensen op te lichten en ziek te maken danwel te houden afschaffen...
Ook het hebben gehad van mazelen is ok:
Kinderen die al naar school gaan als de wet volgend jaar in werking treedt, hebben nog even de tijd om de prik te halen: zij moeten uiterlijk 31 juli 2021 een bewijs van vaccinatie laten zien. Een doktersverklaring waaruit blijkt dat ze al eens de mazelen hebben gehad, telt ook.
Dus ouders hoeven niet echt verplicht te vaccineren, ze kunnen ook gewoon hun kind besmetten en dan de doktersverklaring krijgen :7

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:57:
...

Dus ouders hoeven niet echt verplicht te vaccineren, ze kunnen ook gewoon hun kind besmetten en dan de doktersverklaring krijgen :7
Daarnaast is de boete voor het naar school sturen van een niet ingeënt/anderszins beschermd kind meen ik maximaal €2500, vanwege de leerplicht kunnen kinderen niet, zoals bijvoorbeeld bij kinderdagverblijven wel, uitgesloten worden. Dus als je genoeg geld hebt, kan je het afkopen.

• noguru
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 29-08 09:01
begintmeta schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:15:
[...]

Daarnaast is de boete voor het naar school sturen van een niet ingeënt/anderszins beschermd kind meen ik maximaal €2500, vanwege de leerplicht kunnen kinderen niet, zoals bijvoorbeeld bij kinderdagverblijven wel, uitgesloten worden. Dus als je genoeg geld hebt, kan je het afkopen.
Eenmalig of krijg je de boete iedere dag/jaar ?

En de leerplicht neemt deze verplichting niet weg, je moet aan beide voldoen toch?

noguru wijzigde deze reactie 17-07-2019 15:37 (9%)

• begintmeta
  • Niet online
noguru schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:32:
...

Eenmalig of krijg je de boete iedere dag/jaar ?
Dat weet ik niet §73 IfSG wordt in ieder geval gewijzigd, maar of boetes voor dezelfde overtreding meerdere keren (tot boven €2500), of persisterend overtreden als meermaals overtreden kan worden gezien, is mij niet duidelijk.
En de leerplicht neemt deze verplichting niet weg, je moet aan beide voldoen toch?
Klopt, betaling van een boete neemt beide verplichtingen niet weg, die verplichting kan (behoudens uitzonderingen) alleen worden weggenomen (of misschien eerder bevredigd) door het nakomen ervan.

Verder is misschien ook interessant te vermelden dat het maatregelenpakket in D niet alleen een verplichting voor mazelenvaccinatie omvat, maar ook andere maatregelen, zoals verbeterde voorlichting, laagdrempeligere beschikbaarheid van vaccins, automatisering van processen etc.

Heeft iedereen trouwens inmiddels 'Prikken voor elkaar' gelezen, en is van daar uit misschien nog iets wat men interessant acht om in te brengen in dit topic?

begintmeta wijzigde deze reactie 17-07-2019 16:55 (9%)

• Omega Supreme
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23:59

Omega Supreme

The God of Death

daan! schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:22:
[...]

Toch jammer dat dan zo'n 'commissie' weer met het idee van verplichte vaccinatie komt, lijkt me ook bij een zeer lage vaccinatiegraad onwenselijk. Integriteit van eigen lichaam enzo.
Kan dat onzin argument nu eens voorgoed de prullenbak in. Het zijn ouders die het voor kinderen beslissen, niets integriteit eigen lichaam dus. Maar wel het riskeren van de gezondheid van een weerloos persoon die daar geen enkele zeggenschap in heeft.

Ik heb dan nog meer geduld met domme mensen die de antivaccinatie sprookjes geloven, omdat ze hoe onterecht ook denken goed te doen.

Maar de religieuze beslissen dus de gezondheid van hun kinderen te riskeren voor hun geloof, terwijl die kinderen nog helemaal geen geloof hebben. (En als je kinderen eerst rationeel leert denken en dan religie introducert ipv ze vanaf het eerst mogelijke moment te indoctrineren voordat ze voor zichzelf hebben leren denken zal het gros ook nooit religieus worden)

"You know you're hanging out with physics geeks when neutronium counts as a "mundane" form of matter."

• daan!
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 23:02
Omega Supreme schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:18:
Kan dat onzin argument nu eens voorgoed de prullenbak in.
Nee

De ouders willen het niet, het kind wil het niet, dus het gebeurt niet.
Ja het is jammer, maar in de categorie verplichte medische behandelingen is er meer nodig dan mazelen.

daan! wijzigde deze reactie 26-08-2019 15:28 (35%)

• Omega Supreme

Omega Supreme

The God of Death

Ok dan, als je denkt dat je iemand overtuigt met een evidente onwaarheid en daarmee je eigen geloofwaardigheid te grabbel wil gooien , ga je gang.

Het kind wil het niet ROFLMAO.

Zou je deze video voor mij even van een vertaling/ondertitelling willen voorzien?
YouTube: 1 Hour of crying baby

Omega Supreme wijzigde deze reactie 26-08-2019 15:30 (29%)

"You know you're hanging out with physics geeks when neutronium counts as a "mundane" form of matter."

• begintmeta
  • Niet online
@Omega Supreme & @daan! m misschien is het aardig wat inhoudsgerelateerder aan 'Prikken voor elkaar' te discussieren, tenminste uiteindelijk gaat dit nu daarvover, dus het zou mij voordehandliggend lijken het er bij te betrekken.

begintmeta wijzigde deze reactie 26-08-2019 15:31 (5%)

• N3oC
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 12-12 14:59
daan! schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 15:26:
[...]

Nee

Ja het is jammer, maar in de categorie verplichte medische behandelingen is er meer nodig dan mazelen.
Het kind wil ook niet ziek worden, streep je die 2 tegen elkaar weg: Blijft over; ouders willen het niet met een (in mijn ogen) erg slechte reden... 8)7

Hoe goed kunnen kinderen <12 bepalen/beslissen of zij wel of niet iets willen ontvangen wat op lange termijn beter voor hen is?

N3oC wijzigde deze reactie 26-08-2019 15:32 (12%)

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Narf! Poit! Egad! Zort!

Dan ook niet klagen dat je als Typhoid Mary gaat worden behandeld. Sociopathen verdienen dat.

++?????++ Out of Cheese Error. Redo From Start.

• begintmeta
  • Niet online
Heeft iemand van de hier wellicht in vaccinatiebeleid geinteresseerden eigenlijk 'Prikken voor elkaar' al gelezen?
Poll: Ik heb 'Prikken voor elkaar' gelezen.
ja
nee
http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=402042&layout=2&sort=org
Ook een poll maken? Klik hier

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 23:10

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ik denk, dat het tijd wordt, dat er een paar stevige processen gevoerd worden.
Als mijn kind, dat om valide, medische redenen nog niet is gevaccineerd voor een bepaalde ziekte, besmet en ziek wordt door een ander kind, dat niet gevaccineerd is om andere dan valide, medische redenen, zal ik zeker niet aarzelen de ouders van dat betreffende kind aan te klagen wegens kindermishandeling en mogelijk, afhankelijk van de ziekte, poging tot doodslag. In geval mijn kind mocht overlijden door zoiets, dan volgt een aanklacht wegens dood door schuld.
Na een paar van dat soort processen, zeker als het OM en de rechters erin meegaan, is het heel gauw afgelopen met die anti-vaxxers.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Freee!!

Freee!!

begintmeta schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 15:38:
Heeft iemand van de hier wellicht in vaccinatiebeleid geinteresseerden eigenlijk 'Prikken voor elkaar' al gelezen?
Poll: Ik heb 'Prikken voor elkaar' gelezen.
ja
nee
[Afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Ik mis een optie: Linkje.

Oeps, excuses voor de dubbelpost.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• daan!
Omega Supreme schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 15:28:
[...]

Ok dan, als je denkt dat je iemand overtuigt met een evidente onwaarheid en daarmee je eigen geloofwaardigheid te grabbel wil gooien , ga je gang.

Het kind wil het niet ROFLMAO.
De ouders willen het niet en zij mogen het bepalen. Punt.

Dat jij dat belachelijk vindt doet niet ter zake, de politiek heeft besloten dat gedwongen vaccineren er niet gaat komen.

Jouw reactie daarop heb je op youtube vastgelegd, begrijp ik:
Hou verder je trollerige comments maar voor je en argumenteer met argumenten.

daan! wijzigde deze reactie 26-08-2019 15:46 (6%)

• begintmeta
  • Niet online
Freee!! schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 15:42:
...
Ik mis een optie: Linkje.
...
Leek me niet nodig, was volgens mij al een aantal keren genoemd en ook gelinkt in het topic, maar wellicht had men dat over het hoofd gezien en de afgelopen maanden ook geen behoefte het zelf te zoeken (de poll mag dan dus met nee worden beantwoord), hierbij: Prikken voor elkaar.
daan! schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 15:45:
...
...
Je zou het dus zo kunnen regelen dat anderen dan de ouders het mogen bepalen.

begintmeta wijzigde deze reactie 26-08-2019 15:48 (22%)

• Freee!!

Freee!!

[...]
Helaas wel, maar zijn diezelfde ouders ook bereid alle consequenties te accepteren, waaronder vervolging wegens kindermishandeling met blijvend letsel en/of dood door schuld :?
Dat jij dat belachelijk vindt doet niet ter zake, de politiek heeft besloten dat gedwongen vaccineren er niet gaat komen.
De politiek neemt wel vaker besluiten waar ik het niet mee eens ben en zelfs ook besluiten, die ik belachelijk vind. Maar om een ander, die het toevallig niet met jouw extreem religieuze standpunt eens is, meteen te beschuldigen van trollen vind ik eigenlijk wel te ver gaan. Ik ben in dit geval blij, dat ik geen moderator ben.

• Omega Supreme

Omega Supreme

The God of Death

[...]

Jouw reactie daarop heb je op youtube vastgelegd, begrijp ik:

[...]

Hou verder je trollerige comments maar voor je en argumenteer met argumenten.
En waarom mogen de ouders het bepalen. Omdat de overheid bij het maken van de wetten er vanuit gaat dat ouders rationele beslissingen nemen in het belang van het kind.

Het feit dat er ouders uit de ouderlijke macht gezet worden als zij dit niet blijken te kunnen geeft al aan dat dit geen absoluut recht is. Dan kan je heel hard 'punt' roepen, maar dat betekent niet dat je gelijk hebt.

Niet vaccineren was geen reden om dit te doen, omdat het aantal ouders dat dit weigerde laag genoeg was waardoor de algehele vaccinatie graad op peil bleef. Het is inmiddels duidelijk dat er te veel goed gelovige mensen zijn die ononderbouwde prietpraat op social media eerder geloven dan een gediplomeerd arts en hun kind niet laten vaccineren. Daarmee is de vaccinatiegraad inmiddels gedaald onder een acceptabel niveau. Dat betekent dat mensen die niet (laten) vaccineren niet alleen hun eigen kind, maar ook anderen in gevaar brengen. Daarmee mag wat mij betreft niet vaccineren een grond worden tot (tijdelijke) ontzetting uit de ouderlijke macht en verplichte vaccinatie.

Helaas geeft men in 'Prikken voor Elkaar' weer de lafheid van de overheid aan. Pas als het echt mis gaat en we in scenario rood zitten moeten we overwegen over te gaan tot verplichte vaccinatie. Een overheid die zijn publieke taak de volksgezondheid te borgen serieus neemt neemt dit soort besluiten om te voorkomen dat we in scenario rood terecht komen.

De politiek heeft overigens helemaal niet besloten dat gedwongen vaccinatie er niet gaat komen. Ze hebben besloten eerst andere middelen te proberen. Gezien slechts 18% van degenen die niet vaccineren aangeven open te staan voor meer informatie (en dus ook geen garantie dat ze daardoor van gedachte veranderen) een behoorlijk laf en onverantwoord standpunt.

Blijkbaar moeten er eerst weer een paar totaal onnodige doden vallen voordat Den Haag zijn verantwoordelijkheid neemt.

• Ossi
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:11
Freee!! schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 15:41:
Ik denk, dat het tijd wordt, dat er een paar stevige processen gevoerd worden.
Als mijn kind, dat om valide, medische redenen nog niet is gevaccineerd voor een bepaalde ziekte, besmet en ziek wordt door een ander kind, dat niet gevaccineerd is om andere dan valide, medische redenen, zal ik zeker niet aarzelen de ouders van dat betreffende kind aan te klagen wegens kindermishandeling en mogelijk, afhankelijk van de ziekte, poging tot doodslag. In geval mijn kind mocht overlijden door zoiets, dan volgt een aanklacht wegens dood door schuld.
Na een paar van dat soort processen, zeker als het OM en de rechters erin meegaan, is het heel gauw afgelopen met die anti-vaxxers.
Volgens mij kun je dat als privé persoon niet doen, en is dat aan het OM. Maar ik kan me vergissen.
Neemt niet weg dat ik het in mijn onderbuik met je eens ben, helaas is dan het ergste wat je je voor kan stellen al gebeurd.

• daan!
Freee!! schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 15:53:
Helaas wel, maar zijn diezelfde ouders ook bereid alle consequenties te accepteren, waaronder vervolging wegens kindermishandeling met blijvend letsel en/of dood door schuld :?
Laten we hopen dat ze daar inderdaad voor aansprakelijk gesteld kunnen worden.
Knelpunt: hoe bewijs je dat jouw kind door precies dat kind is besmet? Kan ook door een ander kind zijn geweest.
De politiek neemt wel vaker besluiten waar ik het niet mee eens ben en zelfs ook besluiten, die ik belachelijk vind. Maar om een ander, die het toevallig niet met jouw extreem religieuze standpunt eens is, meteen te beschuldigen van trollen vind ik eigenlijk wel te ver gaan. Ik ben in dit geval blij, dat ik geen moderator ben.
Dude, mijn extreem religieuze standpunt, wut? :?
Ik reageerde op de post waarin ik werd verwezen naar een video van een uur van een huilend kind, alsof ik een huilend kind was. Dat is trollen.

daan! wijzigde deze reactie 26-08-2019 15:57 (6%)

• Omega Supreme

Omega Supreme

The God of Death

daan! schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 15:56:
[...]

Knelpunt: hoe bewijs je dat jouw kind door precies dat kind is besmet? Kan ook door een ander kind zijn geweest.

[...]

Dude, mijn extreem religieuze standpunt, wut? :?
Ik reageerde op de post waarin ik werd verwezen naar een video van een uur van een huilend kind, alsof ik een huilend kind was. Dat is trollen.
Nee dat was de absurditeit van jouw uitspraak 'het kind wil het niet' illustreren. Dat jij het trollen noemt geeft al aan hoe absurd het standpunt is dat jij zou weten wat een baby wil.

• Freee!!

Freee!!

Ossi schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 15:56:
[...]
Volgens mij kun je dat als privé persoon niet doen, en is dat aan het OM. Maar ik kan me vergissen.
Aanklacht indienen van een misdrijf bij politie/justitie kan iedereen. En als het OM niet wil vervolgen, is er ook nog altijd artikel 12.
Neemt niet weg dat ik het in mijn onderbuik met je eens ben, helaas is dan het ergste wat je je voor kan stellen al gebeurd.
Er zijn helaas nog veel ergere dingen denkbaar.
daan! schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 15:56:
[...]
Epidemiologen weten over het algemeen vrij nauwkeurig de besmettingsbron vast te stellen, kijk bijvoorbeeld maar even terug naar de mazelenuitbraak voor de zomer in Den Haag. De initiële besmettingsbron op dat kinderdagverblijf was een niet ingeënt, ouder kind. Daar zijn nog een aantal baby's jonger dan veertien maanden ziek van geworden en wat mij betreft zouden de ouders van dat kind dus inderdaad vervolgd moeten worden. Gelukkig voor mijn kinderen (en mijzelf) ben ik daar geen partij in.

Freee!! wijzigde deze reactie 26-08-2019 16:06 (42%)

• daan!
Omega Supreme schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 15:59:
[...]

Nee dat was de absurditeit van jouw uitspraak 'het kind wil het niet' illustreren. Dat jij het trollen noemt geeft al aan hoe absurd het standpunt is dat jij zou weten wat een baby wil.
Ik zal mijn reactie nog even voor je citeren, probeer nu de hele zin te lezen in plaats van alleen enkele woorden.
daan! schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 15:26:
[...]
Zie vooral ook de eerste 5 woorden.

Verder ga ik niet meer op je reageren, daar heb ik geen modbreak voor nodig.
Freee!! schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 16:02:
Epidemiologen weten over het algemeen vrij nauwkeurig de besmettingsbron vast te stellen, kijk bijvoorbeeld maar even terug naar de mazelenuitbraak voor de zomer in Den Haag. De initiële besmettingsbron op dat kinderdagverblijf was een niet ingeënt, ouder kind. Daar zijn nog een aantal baby's jonger dan veertien maanden ziek van geworden en wat mij betreft zouden de ouders van dat kind dus inderdaad vervolgd moeten worden. Gelukkig voor mijn kinderen (en mijzelf) ben ik daar geen partij in.
Ik ben met je eens dat het goed zou zijn als ze vervolgd worden, ik denk alleen een stap verder waarbij de rechter er ook met voldoende zekerheid van overtuigd moet worden dat precies dat ene kind de eerste was. Misschien zijn dat kind en de andere wel blootgesteld aan een ander, onbekend kind. Onwaarschijnlijk maar mogelijk.

Verder wacht ik met spanning van welke extreem religieuze overtuiging je me beschuldigd..

daan! wijzigde deze reactie 26-08-2019 16:25 (38%)

• Freee!!

Freee!!

daan! schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 16:21:
[...]
Zie vooral ook de eerste 5 woorden.
Met andere woorden, die ouders geven geen ene moer om de rest van de wereld.
[...]
Verder wacht ik met spanning van welke extreem religieuze overtuiging je me beschuldigd..
Mogelijk heb ik je met iemand anders verward, excuses.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Met dank aan de aluminiumhoedjes en andere vormen van anti-vaxxers. Well done, doel bereikt.

Triest dat men eerst keihard heeft gestreden om ziekten (zo goed als) uit te bannen, en dat diezelfde ziektes nu door aluminiumhoedjes weer teruggebracht wordt. Wrang.

Virussen? Scan ze hier!

• GuidoH
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 19:01
Maar die ziektes komen bijna niet meer voor, dan is vaccineren toch helemaal niet nodig! :+

Fujifilm X-T2 / XF18-55 / XF80 Macro — iMac 5K late 2015 / 4GHz i7 / 32GB DDR3 / 512GB SSD / M395X

• Dhrax
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 12-12 16:58
Niet vaccineren omwille van een goed argument ala ... maar een sprookjesboek erbij halen en dat als leidraad aanhalen om het maar niet hoeven. Ik vind het schandalig en volstrekt respectloos jegens de samenleving.

Niet gevaccineerde kinderen moeten geweerd worden uit de maatschappij. Niet meer naar school, niet meer naar de opvang e.d.

Heel triest, het kind kan er niks aan doen maar is uiteindelijk wel de dupe van de geindoctrineerde gedachten van de ouders ... Zero tolarance in dit soort gevallen, des gewenst met strafrechtelijke vervolging.

Echt volstrekt debiel dat we hier anno 2019 nog discussies over moeten voeren.

Intel i7 4770K | MSI Z87-G45 Gaming5 | Noctua DH-15 | Kingston HyperX Savage DDR3 1866 16GB | Gigabyte GTX980Ti | BeQuiet! Straight Power10 800W | Focusrite Scarlet 2i4 | Logitech G903 | Logitech G910 Orion Spectrum | Logitech G933 Artemis Spectrum |

• peize9
  • Laatst online: 10-12 20:45
Ik vind zelf dat we alle toeslagen rondom ongevaccineerde kinderen e.d. moeten worden afgeschaft en dat ongevaccineerde kinderen naar speciale scholen moeten gaan zodat kinderen die geen vaccinaties kunnen krijgen in ieder geval in een veilige omgeving kunnen opgroeien waarin ze door herd immunity beschermd worden.
Dhrax schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:55:

Echt volstrekt debiel dat we hier anno 2019 nog discussies over moeten voeren.
Het is inderdaad debiel dat hier discussies over gevoerd moeten worden, maar het anno 2019 deel is niet erg passend. We leven in een tijd waarin er overal gigantisch veel foutieve informatie is. Mensen zijn niet meer zo sceptisch als vroeger en geloven dingen vrij snel. Ze ontstaan veel van de dilemma's die we tegenwoordig hebben. Kijk bijvoorbeeld ook naar mobiele netwerken, waarbij de "straling" helemaal geen schade doet. De manier waarop mensen tegenwoordig bepalen wat ze wel of niet geloven is gebaseerd op wat ze als eerste hebben gezien. Dit gaat helaas de komende tijd niet veranderen... dus deze discussie zal de komen 5-10 jaar sowieso door gaan. Misschien dat er nog een grote uitbraak komt waardoor de "anti-vaxers" toch weer gaan geloven in vaccinaties. Op een andere manier zie ik het niet eindigen.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 22:59
Dhrax schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:55:
Niet vaccineren omwille van een goed argument ala ... maar een sprookjesboek erbij halen en dat als leidraad aanhalen om het maar niet hoeven. Ik vind het schandalig en volstrekt respectloos jegens de samenleving.

Niet gevaccineerde kinderen moeten geweerd worden uit de maatschappij. Niet meer naar school, niet meer naar de opvang e.d.
We zouden ook alle Joden een ster op kunnen plakken zodat ze geweerd kunnen worden uit de maatschappij... Ohh wait...

Verplicht vaccineren helemaal mee eens. Dat volwassenen financiële consequenties dragen als gevolg van de keuze het niet alsnog te doen en hun kinderen niet laten vaccineren ook helemaal mee eens. Maar de kinderen mogen hier tot hun 18e niet het slachtoffer van zijn door middel van onttrekking aan de maatschappij.

• Dhrax
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 12-12 16:58
TheBrut3 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 19:11:
[...]
We zouden ook alle Joden een ster op kunnen plakken zodat ze geweerd kunnen worden uit de maatschappij... Ohh wait...
Joden hadden destijds geen eigen keus, dus deze vergelijking is wel een beetje off ... maar principieel zijn we het met elkaar eens :)

Intel i7 4770K | MSI Z87-G45 Gaming5 | Noctua DH-15 | Kingston HyperX Savage DDR3 1866 16GB | Gigabyte GTX980Ti | BeQuiet! Straight Power10 800W | Focusrite Scarlet 2i4 | Logitech G903 | Logitech G910 Orion Spectrum | Logitech G933 Artemis Spectrum |

• begintmeta
  • Niet online
...

Verplicht vaccineren helemaal mee eens. Dat volwassenen financiële consequenties dragen als gevolg van de keuze het niet alsnog te doen en hun kinderen niet laten vaccineren ook helemaal mee eens. ..
Ik heb eigenlijk nog steeds problemen met het (impliciet) kunnen afkopen van de vaccinatie.

IMHO moet de vaccinatiegraad met zoveel mogelijk vrijwilligheid hoog worden gehouden, maar als dat niet lukt, moet gewoon worden gevaccineerd, zonder dat dat kan worden afgekocht. Dus de ouders beslissen dan niet voor hun kinderen.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Waren de Joden met zo fout als anti vaxxers dan? Ik dacht dat zij slachtoffer waren? :?

Ofwel, een Godwin is zelden een goed argument.
Verplicht vaccineren helemaal mee eens. Dat volwassenen financiële consequenties dragen als gevolg van de keuze het niet alsnog te doen en hun kinderen niet laten vaccineren ook helemaal mee eens. Maar de kinderen mogen hier tot hun 18e niet het slachtoffer van zijn door middel van onttrekking aan de maatschappij.
Eens, je moet ze juist beschermen. Ouders uit de ouderlijke macht zetten, kinderen vaccineren en herplaatsen. ;)

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

• Snowhite0901
https://www.groene.nl/art...5ZlLTqQcnjv0TZGDkK99bMvxs

Volgens dit artikel zijn er waarschijnlijk wel meer bijwerkingen van vaccins maar zijn die extreem zeldzaam. Het onderzoek ernaar is alleen erg lastig. Zeker in Europa. Daarnaast doet lareb geen verder onderzoek maar doet het rivm dat.
Interessant geschreven maar geen idee hoe betrouwbaar dit artikel is.

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21:59

JvS

Ik heb hem zelf ook

Snowhite0901 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 06:34:

Volgens dit artikel zijn er waarschijnlijk wel meer bijwerkingen van vaccins maar zijn die extreem zeldzaam. Het onderzoek ernaar is alleen erg lastig. Zeker in Europa. Daarnaast doet lareb geen verder onderzoek maar doet het rivm dat.
Ziet er betrouwbaar uit. Maar ik zie niet echt spannende dingen staan.

• Snowhite0901
JvS schreef op woensdag 18 september 2019 @ 07:53:
[...]

Ziet er betrouwbaar uit. Maar ik zie niet echt spannende dingen staan.
Mwah, dat er te weinig geld is voor onderzoek naar bijwerkingen klinkt mij niet heel positief in de oren:) Daarnaast het stukje over Lareb geeft ook geen heel positief beeld over de Nederlandse controle erop.

In het algemeen laat dit stuk laat toch op zijn minst een minder positieve kant van vaccinaties en alle controles hierop zien.

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 22:22

-tom-562

Oliesjeik

Ik zag afgelopen week een groot bord staan in een weiland langs de A18. 'Vaccineren is schadelijk voor de gezondheid. Kijk op oervaccin.nl', iets in die strekking. Wtf :X

-tom-562 wijzigde deze reactie 18-09-2019 08:54 (10%)

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• J2S
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 01:15

J2S

Hoi?

Snowhite0901 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:07:
In het algemeen laat dit stuk laat toch op zijn minst een minder positieve kant van vaccinaties en alle controles hierop zien.
Niet vaccineren is nog altijd een héél stuk minder positief.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
Snowhite0901 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:07:
Het laat inderdaad een kant zien die wellicht onderbelicht is. Maar verandert helemaal niets aan de totale afweging namelijk dat vaccineren gewoon goed is omdat het een netto positief resultaat heeft. Even botweg gezegd: als je 100 sterfgevallen kunt voorkomen, met als bijwerking dat je er 1 veroorzaakt dan is het netto gewoon een goed idee.

Waar de arts uit dit artikel gelijk in heeft is dat het mooi zou zijn als je vooraf zou kunnen inschatten wie een verhoogd risico heeft op die bijwerking. Want in het individuele geval gaat die algemene netto-positief-resultaat regel natuurlijk niet op. Als jij net die ene bent dan kijk je wel uit om je te laten vaccineren. Dus als er een manier is om dat in te schatten dan is dat helemaal top natuurlijk. Maar nogmaals dat verandert helemaal niets aan de analyse dat vaccineren positief is voor de maatschappij als geheel.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• Snowhite0901
mddd schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:04:
[...]

Het laat inderdaad een kant zien die wellicht onderbelicht is. Maar verandert helemaal niets aan de totale afweging namelijk dat vaccineren gewoon goed is omdat het een netto positief resultaat heeft. Even botweg gezegd: als je 100 sterfgevallen kunt voorkomen, met als bijwerking dat je er 1 veroorzaakt dan is het netto gewoon een goed idee.

Waar de arts uit dit artikel gelijk in heeft is dat het mooi zou zijn als je vooraf zou kunnen inschatten wie een verhoogd risico heeft op die bijwerking. Want in het individuele geval gaat die algemene netto-positief-resultaat regel natuurlijk niet op. Als jij net die ene bent dan kijk je wel uit om je te laten vaccineren. Dus als er een manier is om dat in te schatten dan is dat helemaal top natuurlijk. Maar nogmaals dat verandert helemaal niets aan de analyse dat vaccineren positief is voor de maatschappij als geheel.
Helemaal met je eens. Daarnaast is het feit dat dit onderbelicht is natuurlijk koren op de molen voor bepaalde groepen....

• Batavia
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 18:36
Snowhite0901 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:24:
[...]

Helemaal met je eens. Daarnaast is het feit dat dit onderbelicht is natuurlijk koren op de molen voor bepaalde groepen....
Een 2e probleem is dat hoe de gezondheidszorg nu is opgebouwd artsen vaak deze verantwoordelijkheid helemaal niet nemen. Ze proberen het niet eens.

Als ik naar een arts ga omdat mijn kind ziek is komt hij prima tot de conclusie "uw kind heeft een grote allergie voor penicilline"

Als je naar een apotheek gaat en pijnstilling voorgeschreven krijgt gaat het ook goed. Die willen nog wel eens dit verband leggen.

Waar het mis gaat is de vraag hoe dit verder impact heeft op wat je doet. Dat je kind bijvoorbeeld erg zou moeten uitkijken met ouder brood eten omdat daar de schimmels ook in zouden kunnen zitten of dat er iets in een inenting zou kunnen zitten is niet iets dat de artsen bij houden

artsen hebben geen regie functie. Dit word vrolijk terug naar de ouder gelegd, hoogop met een foldertje "kijk uit bij inentingen" ergens tussen 10 andere folders. (Niet met het penicilline voorbeeld maar ik heb wel een kind met een beperking waar ik tegen dit verschijnsel voortdurend aanloop)

Als we vaccinatieweigeraars serieus willen aanpakken, zouden we moeten beginnen om eens hun situatie serieus te nemen. Als ik zeg dat vaccinatie geen goed idee vind en een arts legt mij uit dat hij specifiek naar mijn kind gekeken heeft en me dan de risico's uitleg (voor kinderen met syndroom x zijn de bijwerkingen minder dan y, of juist uitleggen dat bijwerkingen vooral voorkomen bij een andere groep). Dan voel ik me serieus genomen en wil ik in gesprek.
Als het argument niet verder gaat dan het is netto goed voor de samenleving dan neem ik maatregelen die ik netto goed voor mijn kind vind. (en ja ik neem extra shots om mijn kind te beschermen en de tijd te geven om dingen uit te zoeken. Ik heb in het verleden niet het traditionele vaccinatie schema gevolgd voor al mijn kinderen)

• Helixes
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 09-12 17:08

Tja. Vaccins liggen zeker onder een vergrootglas. Je zou ze biologisch kunnen zien als de meest complexe geneesmiddelen die we hebben, wat de onzekerheid over hun veiligheid niet bepaald ééndemensionaal maakt, zoals voor veel andere medicatie wel werkt.

Maar de aangehaalde punten gelden voor vrijwel alle geneesmiddelen. In de breedte werkt het zo dat je in een klinisch onderzoek voordat een medicijn op de markt komt probeert te bewijzen dat het middel in ieder geval effectief is, en (relatief ten opzichte van de werking) veilig gebruikt kan worden.

Zodra registratie als geneesmiddel heeft plaatsgevonden wordt er aangenomen dat het middel veilig is. Pas wanneer blijkt dat dat niet zo is, kan het medicijn weer van het register worden geschrapt.

Wat je vaker ziet is dat zeer zeldzame, maar ernstige bijwerkingen - of bijwerkingen die pas na zeer lange tijd openbaren - niet worden gevangen in het klinische onderzoek. In veel gevallen worden die trouwens niet direct in verband gebracht met het medicijn dat er (mogelijk) aan ten grondslag ligt. En, voordat het aantal bijwerkingen boven de achtergrondruis voorkomen los van gebruik van dat specifieke medicijn uitkomt, ben je vaak jaren - soms decennia - verder. Als het al tot zo'n punt komt.

Dat dat ook voor vaccins geldt staat buiten kijf. Of ze het type bijwerking veroorzaken dat De Groene hier omschreef is dus bijzonder lastig vast te stellen. Veel medicijnfabrikanten zullen vasthouden aan hun mantra dat incidentie niet boven de ruis uitkomt - en daar valt wat voor te zeggen met gevallen van 1:1.000.000 of minder. Ik durf mijn vingers alvast niet te branden aan de N=1 gevallen die daar worden gemeld.

Geld voor onderzoek naar zulke zeldzame bijwerkingen is er trouwen nauwelijks. Medicijnfabrikanten kunnen vaak niet worden gedwongen fundamenteel onderzoek ernaar te doen, en onafhankelijk academisch onderzoek is ontzettend duur, om niet te zeggen lastig juist wanneer er zo weinig gevallen zijn.

Ik kan goed leven met het artikel van De Groene, maar laat deze achtergrond wel een beetje onderbelicht. Ik ben volledig voor diepgravende onderzoeken naar de veiligheid van medicijnen na registratie - of dat nu vaccins betreft of niet. Begrijp trouwens wel dat de meest waarschijnlijke uitkomst is dat medicijnen daar mogelijk significant duurder van worden - want zulke kosten worden natuurlijk linksom of rechtsom doorberekend aan de klant.

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
peltco schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:42:
Als we vaccinatieweigeraars serieus willen aanpakken, zouden we moeten beginnen om eens hun situatie serieus te nemen. Als ik zeg dat vaccinatie geen goed idee vind en een arts legt mij uit dat hij specifiek naar mijn kind gekeken heeft en me dan de risico's uitleg (voor kinderen met syndroom x zijn de bijwerkingen minder dan y, of juist uitleggen dat bijwerkingen vooral voorkomen bij een andere groep). Dan voel ik me serieus genomen en wil ik in gesprek.
In jouw geval snap ik dat. Ik vermoed echter dat het merendeel van de weigeraars dit helemaal niet doet om een specifieke medisch gerelateerde reden maar vanuit een algemene angst of gevoel dat "ze het toch maar voor het geld doen" of wat dan ook.

Dus ik ben het met je eens dat mensen met een gegronde reden een serieus gesprek moeten kunnen aangaan. Maar voor de meesten is er denk ik helemaal niet een situatie die serieus genomen kan worden.
Helixes schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:51:
Maar de aangehaalde punten gelden voor vrijwel alle geneesmiddelen. In de breedte werkt het zo dat je in een klinisch onderzoek voordat een medicijn op de markt komt probeert te bewijzen dat het middel in ieder geval effectief is, en (relatief ten opzichte van de werking) veilig gebruikt kan worden.
Verschil is natuurlijk wel dat je een normaal geneesmiddel gebruikt om een reeds bestaand probleem op te lossen. Er is dus een makkelijkere acceptatie van de mogelijkheid op bijwerkingen. Een vaccinatie is er om de kans op een toekomstig probleem te verkleinen en dat is toch een andere afweging denk ik.

mddd wijzigde deze reactie 18-09-2019 12:11 (26%)

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 00:31
peltco schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:42:
Jij gaat er hier vanuit dat je met een antivaxxer op een rationele manier kan communiceren en discussiëren. Dat is drie stappen te ver. Een antivaxxer reageert niet rationeel, maar vanuit een wens-denkpatroon, die staan niet open voor een rationeel argument dat je kan onderbouwen, want dat is allemaal nep. Ze zijn niet kritisch, maar domweg gewoon tegen. Een wetenschappelijk onderzoek is in scene gezet om zoveel mogelijk geld te verdienen. Ze accepteren ook de kennisautoriteit van een onderzoeksarts niet. Op facebook heb je van die groepen die de belachelijke opmerkingen van die lui delen. Daar heeft letterlijk een posting gestaan van een vrouw die naar bewijs vroeg om haar man te overtuigen toch niet te vaccineren... Manlief had de antivax films als gestoord weggezet. Dat manlief als viroloog en bioloog 10 jaar had gestudeerd en diverse onderzoeken had gedaan en ook daadwerkelijk met de ontwikkeling van vaccins bezig was, vond ze allemaal niet van belang. Vaccins waren nog steeds slecht.

Hetzelfde geldt voor de flat eartheners. Je kan ze meenemen naar de maan om te laten zien dat de aarde rond is en ze zullen nog zeggen dat het nep is.
Als het argument niet verder gaat dan het is netto goed voor de samenleving dan neem ik maatregelen die ik netto goed voor mijn kind vind. (en ja ik neem extra shots om mijn kind te beschermen en de tijd te geven om dingen uit te zoeken. Ik heb in het verleden niet het traditionele vaccinatie schema gevolgd voor al mijn kinderen)
Het daadwerkelijk een keuze kunnen maken in het belang van een kind kunnen er maar weinig. Iemand die daadwerkelijk naar het belang van zijn kind zoekt, zoekt niet naar gelijk, maar naar aanleidingen om iets wel of niet te geloven.

• Helixes
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 09-12 17:08
mddd schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:08:
Verschil is natuurlijk wel dat je een normaal geneesmiddel gebruikt om een reeds bestaand probleem op te lossen. Er is dus een makkelijkere acceptatie van de mogelijkheid op bijwerkingen. Een vaccinatie is er om de kans op een toekomstig probleem te verkleinen en dat is toch een andere afweging denk ik.
Er zijn natuurlijk medicijnen die het zelfde doen - zoals een malariaprofylaxe.

Maar toch, vanuit het oogpunt van de beoordelingspunten die normaal worden gebruikt voor het vaststellen van de werking is het verschil niet zo groot. Dat die perceptie voor de gebruiker anders is kan ik me voorstellen, maar dat heeft wat mijn part meer te maken met de aard van de mensheid. Of je ziek zou zijn geworden zonder interventie zal nooit duidelijk worden, dat klopt. Maar evidence based medicine is - godzijdank - gewoon van toepassing.

Die beoordelingspunten trouwens - gewonnen quali's; therapeutisch effect (al dan niet gedeeld door de toxiciteit) bij klinische dosis; incidentie en zwaarte van adverse events - kunnen gewoon worden gebruikt bij vaccins. En dat worden ze ook.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Even een kick:
Het kabinet stelt een onderzoek in naar de mogelijkheid om de vaccinatie van kinderen als voorwaarde te stellen voor toegang tot de kinderopvang. Tegelijkertijd treft het ministerie van Volksgezondheid voorbereidingen om tot verplichte inenting over te gaan.

"Het kabinet wil voorbereid zijn op de mogelijkheid dat we onder de kritische ondergrens zakken", schrijft het kabinet in een reactie op het rapport van de Commissie Verweij.

De commissie adviseerde voor de zomer in een rapport voor een inentingsplicht wanneer de vaccinatiegraad door de kritieke grens zakt.

Het kabinet neemt dat advies over. Op welk percentage van het aantal ingeënte kinderen uit het Rijksvaccinatieprogramma moet liggen, moet nog worden vastgesteld.
Bron, en meer info: https://www.nu.nl/politie...ing-tot-kinderopvang.html

Een goed idee denk ik. Het kan niet zo zijn dat de burgervevolking in gevaar gebracht worden door alumnium hoedjes die vage Facebookberichtjes als de Ultieme Waarheid zien.

Dat die hoedjes zichzelf in gevaar brengen moeten ze zelf weten, maar als ze daarmee mensen die zich wél fatsoenlijk laten informeren (lees: al hun wetenschappelijke info niet van Facebook binnenhalen) in gevaar brengen, wordt daar imho wel een stevige grens overschreden en mag het afgedwongen worden imho.

Virussen? Scan ze hier!

• Dricus
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 09-12 18:26

Dricus

ils sont fous, ces tweakers

Ik heb een paar Facebook vrienden die behoorlijk fanatiek antivaxx zijn, en regelmatig posten met artikelen als deze. Het gaat hier om een "wetenschapper" en "klokkenluider".

TL;DR:
Haar onderzoek laat zien dat vaccins vervuild zijn met retrovirussen afkomstig van muizen.

[...]

Deze retrovirussen en daaraan verwante besmettelijke micro-organismen worden nu in verband gebracht met talloze moderne chronische ziekten, mogelijk bijna alle chronische ziekten. Bij deze ziekten leidt een infectie tot een ontsteking, en als die ontsteking niet geneest kan dat leiden tot een chronische ziekte. De lijst van ziekten strekt zich uit van autisme tot kanker, en van het chronisch vermoeidheidssyndroom tot Alzheimer.

[...]

Als u nooit gehoord hebt van het probleem met retrovirussen kunt u daarvoor het CDC, NIH, FDA en andere regeringsinstanties bedanken die het probleem hebben toegedekt sinds het voor het eerst in 1991 aan hen werd gerapporteerd door de Amerikaanse immunoloog Elaine De Freitas.[3] Men wilde de mensen niet bang maken. Men wilde geen paniek veroorzaken, en geen rebellie tegen het gebruik van vaccins. Men wilde geen schokgolven veroorzaken in de conventionele gezondheidszorg en de farmaceutische industrie waardoor de winsten zouden worden bedreigd.
Nu heb ik van dit soort shit totaal geen kaas gegeten, dus ik vertrouw op instanties als het RIVM (mijn 3 kinderen hebben netjes al hun prikken gehad). Ik kan maar moeilijk geloven dat dit soort artikelen echt kloppen, zeker omdat er zo'n complotdingetje van gemaakt wordt ("ze" willen hun winsten niet in gevaar brengen).

Is er ergens een soort van TalkOrigins Archive, waarop je een beetje makkelijk kunt achterhalen wat de zin en vooral ook de onzin van dit soort verhalen is?

Stel niet uit tot morgen wat je vandaag nog tot morgen kunt uitstellen...

• Freee!!

Freee!!

Dricus schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 21:17:
Ik heb een paar Facebook vrienden die behoorlijk fanatiek antivaxx zijn, en regelmatig posten met artikelen als deze. Het gaat hier om een "wetenschapper" en "klokkenluider".

TL;DR:

[...]

Nu heb ik van dit soort shit totaal geen kaas gegeten, dus ik vertrouw op instanties als het RIVM (mijn 3 kinderen hebben netjes al hun prikken gehad). Ik kan maar moeilijk geloven dat dit soort artikelen echt kloppen, zeker omdat er zo'n complotdingetje van gemaakt wordt ("ze" willen hun winsten niet in gevaar brengen).

Is er ergens een soort van TalkOrigins Archive, waarop je een beetje makkelijk kunt achterhalen wat de zin en vooral ook de onzin van dit soort verhalen is?
Om te beginnen, zijn de meeste virussen behoorlijk soort-specifiek (griep is de bekendste uitzondering), dus zo'n vaart zal dat al niet lopen. En als er al muizen voor vaccins gebruikt worden, dan worden die al tientallen jaren in/voor laboratoria gekweekt, dus daar komen extreem weinig besmettingen in voor. Naar mijn mening zal het wel meevallen.

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

TL;DR:

[...]

Ook geen verstand van, maar met een beetje Googlen op een artikel van de FDA uitgekomen, redelijke lekenuitlegen volgens mij:
Virus-based vaccines are made in living cells (cell substrates). Some manufacturers are investigating the use of new cell lines to make vaccines. The continual growth of cell lines ensures that there is a consistent supply of the same cells that can yield high quantities of the vaccine.

In some cases the cell lines that are used might be tumorigenic, that is, they form tumors when injected into rodents. Some of these tumor-forming cell lines may contain cancer-causing viruses that are not actively reproducing. Such viruses are hard to detect using standard methods. These latent, or "quiet," viruses pose a potential threat, since they might become active under vaccine manufacturing conditions.

[...]

The use of tumorigenic and tumor-derived cells is a major safety concern due to the potential presence of viruses such as retroviruses and oncogenic DNA viruses that could be associated with tumorigencity, Therefore, detection of persistent, latent DNA viruses, and endogenous retroviruses in vaccine cell substrates is important for vaccine safety, particularly in the development of live viral vaccines, where there are no or minimal virus inactivation and removal steps during vaccine manufacturing.

https://www.fda.gov/vacci...threat-posed-transmission
Zo ik het begrijp (zie dikgedrukt door mij in quote) gaat het dus om een nieuwe methode voor het maken van vaccinaties.

“you're being a little wise guy, OK, which is, you know, typical for you”

• begintmeta
  • Niet online
Het stukje wekt het beeld dat het doelgericht geschreven is, om vooringenomenheden van een bepaalde doelgroep te bevestigen. Een beetje simpel pubmedten, googlen en wikipediën lijkt dat ook te bevestigen. Niets onverwachts in ieder geval lijkt me.

Ik heb het idee dat mensen bevestiging zoeken van iets wat ze beleven. Men wil zekerheid, iets om aan vast te houden. Het gekke is dat wantrouwen, machteloosheid, ontgoocheling en dergelijke gevoelens dat houvast kunnen bieden, en dat deze gevoelens ook makkelijk gevoed en bevestigd kan worden door dergelijke artikelen. In plaats van onzekerheid te accepteren en systematisch te analyseren en onderzoeken, zoekt men gericht naar bevestiging en drukt alles wat daar niet mee strookt, en daarmee ook onzekerheid, weg.

Ik weet niet of er een soort verzamelsite van argumenten en tegenargumenten is, en ik weet ook niet of zoiets zinvol zou zijn. Uiteindelijk gaat het denk ik ook niet om argumenten, maar om de onderliggende wereldbeleving en allerlei gevoelens. Gericht daarop ingaan levert zoals ik eerder had aangegeven in mijn beperkte ervaring eventueel wel wat op (dan eventueel ook in combinatie met het helpen van het vervolgens ontwikkelen van een 'rationeler' beeld). Qua 'onpersoonlijke' argumenten die ingaan op door regelmatig gebezigde antivaxx-verhalen is in ieder geval bij diverse organisaties wel wat te vinden, maar er zijn ook mensen die menen dat je het beste zo weinig mogelijk aandacht aan die verhalen moete besteden (omdat ze door die aandacht een groter podium krijgen).

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Narf! Poit! Egad! Zort!

Ik heb er even naar gekeken. Er staat 1 link naar een wetenschappelijk artikel in, in een tijdschrift dat een matige reputatie heeft omdat het heel erg moeilijk is om daar artikelen afgewezen te krijgen als reviewer; als je niet wilt dat iets gepubliceerd wordt in een Frontiers tijdschrift waar je genoemd wordt als peer-reviewer, dan moet je je terug trekken (zowel als auteur als reviewer meegemaakt, ik weiger voor dat tijdschrift te reviewen).

Oftewel: weer de gebruikelijke aluhoedjes-onzin. Wat dan ook wel weer te verwachten was.

Voor hen die South Park kijken: Wikipedia: Shots!!!
YouTube: Boo-Boo Present - South Park - "SHOTS!!!" - s23e03

Met een vaccinatie rodeo voor kinderen die niet gevaccineerd zijn, Cartman als niet-gevaccineerd kind die als een varkentje gaat gillen en rondrennen als er een spuitje in de buurt komt, en een uitsmijter over autisme (je wordt "artistic", dwz schilderen maar) en vaccinatie. Ik heb erg hard gelachen om het idee van de vaccinatie rodeo... :+

++?????++ Out of Cheese Error. Redo From Start.

• Plasma_Wolf
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 23:44
Ik dacht dat swientje tikken verboden was? XD

• psychodude
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 00:20

Vaccins zijn inderdaad niet risicoloos. Niets van wat wij binnen de geneeskunde doen is risicoloos. En ook ik heb de meest dramatische post vaccinatie bijwerkingen voorbij zien komen. Maar weet je, de kans hierop is uitermate klein. De kans dat je iemand blijvende restafwijkingen overhoudt of zelfs overlijdt aan één van de ziekten waartegen wij vaccineren in een maatschappij zonder vaccinaties is vele, vele malen hoger.

Bijvoorbeeld voor het vaccin tegen mazelen. Een kans van ongeveer 1 : 1.000.000 op ADEM, een ernstig neurologisch beeld. Eveneens een kans van ongeveer 1 : 3.000.000 op MIBE, een ander ernstig neurologisch beeld. Een twijfelachtige associatie met GBS, indien al reëel spreken we vermoedelijk in dezelfde soortgelijke orde van groter of nog zeldzamer dan de eerder benoemde getallen.

Daarentegen mazelen op zich geeft je een kans op dit soort ernstige neurologische verschijnselen bij ruim 1: 1.000. Een kans om zelfs te overlijden van 0.2% tot zelfs circa 5 - 10% in combinatie met malnutritie (slechte voedingsstatus).

Tsja, waar hebben we het dan eenmaal over? Bijvoorbeeld mazelen zijn de wereld nog niet uit. Dus het stellen om niet te vaccineren is het accepteren van een meer dan 1.000 keer zo hoge kans op de serieuze complicaties waar je bang voor bent. Een natuurlijk niet te volgen redenatie waarin ook maar iedere logica ontbreekt.

En dit is dan slechts nog maar mazelen, één van de ziekten waartegen wij vaccineren. Daarnaast zijn er nog anderen uiteraard. Waarbij voor alle een soortgelijke risicoreductie wordt bewerkstelligd.

En ja, het is zeker waar dat voor de introductie van vaccinaties de kans op overlijden al een sterke daling liet zien, een vaak gehoord argument uit het antivax kamp. Maar wat dit soort grafiekjes niet laat zien is wat de kans op ernstige restafwijkingen was voor de mensen die dankzij onze destijds al goede gezondheidszorg wel in leven bleef, maar er toch niet schadeloos doorheen kwamen.

• ph4ge
  • Registratie: augustus 2004
psychodude schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:31:
En ja, het is zeker waar dat voor de introductie van vaccinaties de kans op overlijden al een sterke daling liet zien, een vaak gehoord argument uit het antivax kamp. Maar wat dit soort grafiekjes niet laat zien is wat de kans op ernstige restafwijkingen was voor de mensen die dankzij onze destijds al goede gezondheidszorg wel in leven bleef, maar er toch niet schadeloos doorheen kwamen.
Bovendien kan je beargumenteren dat die daling voortkwam uit ontwikkelingen in de medische wetenschap die uiteindelijk ook vaccinaties voortbrachten.

SW-0040-8191-9064

• psychodude
ph4ge schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:48:
[...]

Bovendien kan je beargumenteren dat die daling voortkwam uit ontwikkelingen in de medische wetenschap die uiteindelijk ook vaccinaties voortbrachten.
Het is een meervoud aan factoren geweest die heeft bijgedragen aan deze daling. Inclusief vrij elementaire zaken als hygiëne (denk o.a. schoon drinkwater) hebben een belangrijke rol gespeeld in het reduceren van de verspreiding van ziekten. Een betere gezondheidsstatus van onze kinderen heeft een rol gespeeld in het toch ook beter stimuleren van de eigen weerstand. De herkenning van ziektebeelden in een vroeger stadium en ook kennis van transmissie heeft er toe geleid dat waar nodig quarantine mogelijkheden toegepast konden worden. En ga zo maar door. Daar komt bovenop ook nog eens de ondersteunende therapie rondom dit soort ziekten.

En natuurlijk een belangrijk deel van de primaire kindersterfte die ook toe te wijzen is geweest aan ziekten die niet door vaccinaties profylactisch werd geattaqueerd maar van infectieuze aard zijn geweest en daartoe op passende wijze bijvoorbeeld antibiotisch of ondersteunend behandeld zijn, alsmede ook wederom quarantine waar toepasselijk.

In een periode van 150 jaar zijn we echt ontzettend ver gekomen in dit opzicht. Waarbij al dit soort veranderingen een essentiële bijdrage heeft gehad. Tot het punt waarop kindersterfte in Nederland zich momenteel beperkt tot circa 1000 per jaar. Klinkt nog altijd veel, maar we komen van ver. We moeten ons realiseren dat in de mid 19e eeuw in landen als Nederland en Duitsland nog circa 1 : 3 tot 1 : 2 kinderen de volwassen leeftijd niet haalde. Het is natuurlijk bijna niet voor te stellen. Dat als je destijds 3 broers en zussen had, de helft overleed als baby of kind.

Mid 20ste eeuw, tegen de tijd van de introductie van de vaccinaties was dit al beduidend lager. Circa 5 op de 1.000. Maar extrapoleren we dat naar het huidige aantal mensen in Nederland die op dit moment de volwassen leeftijd niet heeft, dan zouden we een verwacht jaarlijks overlijden van 17.000 kinderen verwachten. En het is natuurlijk lastig om toe te schrijven wat hierin exact de bijdrage is aan vaccinaties en wat toe te schrijven is aan overige ontwikkelingen. Maar er is en blijft voldoende data dat aantoont dat vaccinaties op zowel het gebied van mortaliteit reductie als reductie van de overige bijwerkingen van dit soort ziekten, effectief zijn.

• mike0001
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 21:42
Jb! schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 22:09:
[...]

Ook geen verstand van, maar met een beetje Googlen op een artikel van de FDA uitgekomen, redelijke lekenuitlegen volgens mij:

[...]

Zo ik het begrijp (zie dikgedrukt door mij in quote) gaat het dus om een nieuwe methode voor het maken van vaccinaties.
NIet helemaal waar. Vaccins worden al jaren gemaakt op levende cellen.
Even simpel uitgelegd:
er worden dierlijke cellen gekweekt in een optimaal milieu (bioreactor). Deze cel zal zich constant delen tot er een optimum wordt bereikt.
Dan wordt er een hoeveelheid virus bij gedaan welke een gedeelte van de cellen zal besmetten. Tijdens de kweek zal de virus zich dupliceren en uiteindelijk de eerst besmette cellen kapot maken en zich nestelen in de rest van de cellen. Ook dit wordt weer gekweekt tot een optimum. (dit wordt tijdens de cel en viruskweek continu in de gaten gehouden)
Nadat de optimale besmettingsgraad is bereikt worden de virussen inactief gemaakt. Dit kan door het DNA van de virus aan te pakken zodat hij zich niet meer kan delen.
Uiteindelijk wordt alles gezuiverd zodat het veilig is om te gebruiken en dit inactieve virus kan in een vaccin gebruikt worden. Je lichaam zal de inactieve virus aanvallen en je lichaam herkent de DNA van dit inactieve virus zodat een echt virus direct aangevallen wordt.

Voordeel van celkweken is dat het op grote schaal kan.
Influenza (griep) werd altijd op eieren gekweekt waardoor je het neven effect van eiwit allergie ook niet meer hebt bij een vaccinatie.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jb! schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 22:09:
[...]

[...]

Klopt wel ongeveer.

Virusvaccins die met een prik worden toegediend, worden traditioneel gemaakt door mensachtige cellen te kweken op grote schaal (muizen, apen, etc, ook tumorcellen, die groeien lekker in een stalen vat :)). Die cellen besmet je dan met het virus waartegen je wilt vaccineren. De enorme hoeveelheid virus die je daaruit krijgt zuiver je (meerdere stappen en methoden) zodat alle celresten, ongewenste moleculen / eiwitten, vreemde virussen eruit zijn en je zuiver virus hebt in een vat (in vloeistof). Dat vat vol virus moet je dan inactiveren (bijna letterlijk door dagen of weken te roeren in sterk water / formaline), zodat je er niet ziek van wordt (het virus is dood) maar wel een immuunrespons opwekt als je het inspuit.

Die processen zijn extreem gecontroleerd op afwezigheid van onbekende inhoud, maar je kunt niet 100% garanderen dat je alles kunt detecteren. Omdat er dubbele veiligheid in zit (zuivering én inactivatie) en controle is het vrij veilig als eindproduct (behalve dat er dus een klein beetje formaline in zit, maar dat is weer een andere discussie :P). De uitvoering van het proces zelf is wel 'gevaarlijk', omdat je met allerlei gevaarlijke virussen werkt. Alle systemen zijn gesloten en er zijn allemaal voorzorgsmaatregelen om te voorkomen dat fabrieksmedewerkers besmet raken of het product besmet raakt. (De hele uitvoer van het proces en de controle van de kwaliteit (door een lab) wordt weer gecontroleerd (intern, qa) en die wordt weer gecontroleerd door de overheid.)

Moderner is om bijvoorbeeld het "stukje" van het virus dat de immuunrespons opwekt te ontdekken en dat los in grote schaal te maken (ook weer met cellen die alleen maar in grote schaal dat "stukje" virus maken). Je kunt dat product dan vrij goed zuiveren van virussen, maar je hebt er geen inactivatiestap meer in zitten. Je kan wel weer betere vreemde virus zuiveringen doen, omdat je geen virus (je vaccin) van virus xyz (iets anders dat er niet in hoort) hoeft te scheiden (zoals met dat andere maakproces), dus de risico's zijn anders.

Met alle soorten van productie van medicijnen die je injecteert met behulp van celkweek heb je risico op virusinfecties. Sommige celtypen worden al tientallen jaren gebruikt en besmetten nooit of zeer zelden. Dat voelt dan veilig. Sommige besmetten vaker. Sommige zijn heel nieuw en heeft nog niet zoveel historie. Het wordt allemaal wel heel goed gemonitord en je mag niet zomaar allerlei typen cellen gebruiken voor productie van medicijnen zonder zeer stringente ontwikkeling en veiligheidstudies.

Maar dit is geen vaccinspecifiek probleem. Dit is een biotechprobleem. Een probleem wat ook onderkend wordt en waarom er dus hele strenge vrijgave eisen op biotech producten zit. Ik ken best een redelijke hoeveelheid van dit soort manufacturing processen en allemaal hebben ze minimaal 2 virusverwijderende stappen ingebouwd. En is er veel controle. En is er veel behoefte om toch ook te kunnen meten of er niet bekende vreemde virussen zijn (meten van iets waarvan je niet weet wat het is, iets ingewikkelder).

Ik zeg overigens wel "dit is een probleem", maar in de praktijk is het geen probleem, het is een risico. Een risico dat zo enorm klein is (door alle kwaliteitseisen en controle op controle op controles), dat het zeer, zeer, zeer acceptabel is. Het is alleen lastig te begrijpen hoe de risicoafweging gemaakt wordt en daardoor vinden mensen het eng en vertrouwen ze het niet. Onzin (vaccins zijn gevaarlijk "ze" willen ons er allemaal aan helpen) die gepresenteerd is met een "Eng sausje" waar een kern van waarheid in zit, is de meest gevaarlijke vorm van onzin. Maar het is nog steeds (meestal) onzin :o.

JvS wijzigde deze reactie 14-10-2019 14:31 (3%)

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 12-12 13:49

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JvS schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:22:
[...]

Het is alleen lastig te begrijpen hoe de risicoafweging gemaakt wordt en daardoor vinden mensen het eng en vertrouwen ze het niet. Onzin (vaccins zijn gevaarlijk "ze" willen ons er allemaal aan helpen) die gepresenteerd is met een "Eng sausje" waar een kern van waarheid in zit, is de meest gevaarlijke vorm van onzin. Maar het is nog steeds (meestal) onzin :o.
Het probleem met de huidige facebookgeneratie is natuurlijk dat als iemand bijwerkingen krijgt van een vaccin, het direkt "aan het vaccin" ligt en "het vaccin gevaarlijk is". Dat wordt binnen de kortste keren over de hele wereld gedeeld en iedereen roeptoetert het na.

Dat er iemand aan de gevolgen van een vaccinatie overlijdt, kan, dat dat niet in verhouding staat tot de hordes die juist overleven door die vaccinatie wordt dan even gevoeglijk vergeten.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• mike0001
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 21:42
psychodude schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:31:
[...]

Vaccins zijn inderdaad niet risicoloos. Niets van wat wij binnen de geneeskunde doen is risicoloos. En ook ik heb de meest dramatische post vaccinatie bijwerkingen voorbij zien komen. Maar weet je, de kans hierop is uitermate klein. De kans dat je iemand blijvende restafwijkingen overhoudt of zelfs overlijdt aan één van de ziekten waartegen wij vaccineren in een maatschappij zonder vaccinaties is vele, vele malen hoger.
Helemaal eens met je stelling. Goed verwoord.
Ik vraag me altijd af of anti vaxers hun kinderen of zichzelf wel kanker medicijnen zouden geven als ze kanker hebben. Immers, de bewezen bijwerkingen van die medicijnen zijn vele malen erger. Braken, haaruitval etc etc en voor sommige kankersoorten is het alleen uitstel van en niet genezen van.
JvS schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:22:
[...]

Klopt wel ongeveer.

Virusvaccins die met een prik worden toegediend, worden traditioneel gemaakt door mensachtige cellen te kweken op grote schaal (muizen, apen, etc, meestal tumorcellen, die groeien lekker in een stalen vat :)). Die cellen besmet je dan met het virus waartegen je wilt vaccineren. De enorme hoeveelheid virus die je daaruit krijgt zuiver je (meerdere stappen en methoden) zodat alle celresten, ongewenste moleculen / eiwitten, vreemde virussen eruit zijn en je zuiver virus hebt in een vat (in vloeistof). Dat vat vol virus moet je dan inactiveren (bijna letterlijk door dagen of weken te roeren in sterk water / formaline), zodat je er niet ziek van wordt (het virus is dood) maar wel een immuunrespons opwekt als je het inspuit.

Die processen zijn extreem gecontroleerd op afwezigheid van onbekende inhoud, maar je kunt niet 100% garanderen dat je alles kunt detecteren. Omdat er dubbele veiligheid in zit (zuivering én inactivatie) en controle is het vrij veilig als eindproduct (behalve dat er dus een klein beetje formaline in zit, maar dat is weer een andere discussie :P). De uitvoering van het proces zelf is wel 'gevaarlijk', omdat je met allerlei gevaarlijke virussen werkt. Alle systemen zijn gesloten en er zijn allemaal voorzorgsmaatregelen om te voorkomen dat fabrieksmedewerkers besmet raken of het product besmet raakt. (De hele uitvoer van het proces en de controle van de kwaliteit (door een lab) wordt weer gecontroleerd (intern, qa) en die wordt weer gecontroleerd door de overheid.)

Moderner is om bijvoorbeeld het "stukje" van het virus dat de immuunrespons opwekt te ontdekken en dat los in grote schaal te maken (ook weer met cellen die alleen maar in grote schaal dat "stukje" virus maken). Je kunt dat product dan vrij goed zuiveren van virussen, maar je hebt er geen inactivatiestap meer in zitten. Je kan wel weer betere vreemde virus zuiveringen doen, omdat je geen virus (je vaccin) van virus xyz (iets anders dat er niet in hoort) hoeft te scheiden (zoals met dat andere maakproces), dus de risico's zijn anders.

Met alle soorten van celkweek heb je risico op virusinfecties. Sommige celtypen worden al tientallen jaren gebruikt en besmetten nooit of zeer zelden. Dat voelt dan veilig. Sommige (Chinese Hamster Ovaries) besmetten vaker. Sommige zijn heel nieuw (dat wat crucell ontwikkeld heeft) en heeft nog niet zoveel historie.

Maar dit is geen vaccinspecifiek probleem. Dit is een biotechprobleem. Een probleem wat ook onderkend wordt en waarom er dus hele strenge vrijgave eisen op biotech producten zit. Ik ken best een redelijke hoeveelheid van dit soort manufacturing processen en allemaal hebben ze minimaal 2 virusverwijderende stappen ingebouwd. En is er veel controle. En is er veel behoefte om toch ook te kunnen meten of er niet bekende vreemde virussen zijn (meten van iets waarvan je niet weet wat het is, iets ingewikkelder).

Ik zeg overigens wel "dit is een probleem", maar in de praktijk is het geen probleem, het is een risico. Het is alleen lastig te begrijpen hoe de risicoafweging gemaakt wordt en daardoor vinden mensen het eng en vertrouwen ze het niet. Onzin (vaccins zijn gevaarlijk "ze" willen ons er allemaal aan helpen) die gepresenteerd is met een "Eng sausje" waareen kern van waarheid in zit, is de meest gevaarlijke vorm van onzin. Maar het is nog steeds (meestal) onzin :o.
Iets uitgebreider ;)

En het klopt. Dit is een biotech risico en de biotech industrie doet zeer veel om kruisbesmetting tegen te gaan. Dat is een van de belangrijste beheersmaatregelen binnen de farmacie.

Alle processen binnen de biotech zijn zo gereguleert en getest dat de kans op kruisbesmetting minimaal is (100% uitsluiten is nooit mogelijk)

Net als JvS ken ik de biotech processen zeer goed
Ik zeg overigens wel "dit is een probleem", maar in de praktijk is het geen probleem, het is een risico. Het is alleen lastig te begrijpen hoe de risicoafweging gemaakt wordt en daardoor vinden mensen het eng en vertrouwen ze het niet.
Risico management is een belangrijk onderdeel van de farmacie

• GuidoH
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 19:01
Zojuist op RTL Nieuws dat kinderen zonder vaccinatie geweigerd mogen worden op kinderdagverblijven. Goed nieuws!

Edit: Moet nog wel even door eerste kamer.

https://www.rtlnieuws.nl/...tiatiefwet-rens-raemakers

GuidoH wijzigde deze reactie 15-10-2019 08:27 (43%)

Fujifilm X-T2 / XF18-55 / XF80 Macro — iMac 5K late 2015 / 4GHz i7 / 32GB DDR3 / 512GB SSD / M395X

• begintmeta
  • Niet online
GuidoH schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 08:22:
Zojuist op RTL Nieuws dat kinderen zonder vaccinatie geweigerd mogen worden op kinderdagverblijven. Goed nieuws!

Edit: Moet nog wel even door eerste kamer.

https://www.rtlnieuws.nl/...tiatiefwet-rens-raemakers
"Zodat je als ouders kunt zien waar je veilig je kind naar toe kunt brengen,", ik ben toch nog steeds een beetje bang dat dat een verkeerd beeld geeft, zeker als men niet alle ongevaccineerde en niet-immuune kinderen zou weigeren.

Ik hoop dan vooral dat mensen geprikkeld worden hun kind te vaccineren, omdat het kind niet kwijt kunnen op een KDV praktische problemen geeft of door de aanvullende aandacht voor vaccinatie, zo zou de vaccinatiegraad wat kunnen stijgen.

Wat betreft de in het bericht genoemde maatregelen door het kabinet is de reactie van de regering op 'prikken voor elkaar' trouwens misschien ook wel interessant leesvoer.

begintmeta wijzigde deze reactie 15-10-2019 09:01 (39%)

• Frituurman
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 12-12 11:54
Zo, ik zie dat er een aantal grootaandeelhouders in de aluminium-industrie hier zitten ;) Is er ook niet een grafiek met de verhouding van de opkomst van anti-vaxxers en de introductie van social media? Volgens mij schuilt daar een groot gevaar met alle huisvader/moederprofessoren, 'want ik heb gelezen op FB/Twitter/etc. dat'. Denk uiteindelijk dat FB e.d. daarom een grotere zorg voor de volksgezondheid zijn.

"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Frituurman schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:01:
Is er ook niet een grafiek met de verhouding van de opkomst van anti-vaxxers en de introductie van social media?
Het is me nu niet duidelijk of je een grapje maakt of dat je echt denkt dat een correlatie ook een oorzakelijk verband betekent.

NB ik zeg ook niet dat er geen oorzakelijk verband is, maar dat kan je niet alleen op basis van een grafiekje bepalen. Dat is juist een veelgebruikt anti-vaxxers techniek. Maar ik heb ook geen idee waarom die mensen niet allemaal tegen biologisch voedsel zijn:

• Frituurman
JeroenE schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:35:
[...]
Het is me nu niet duidelijk of je een grapje maakt of dat je echt denkt dat een correlatie ook een oorzakelijk verband betekent.

NB ik zeg ook niet dat er geen oorzakelijk verband is, maar dat kan je niet alleen op basis van een grafiekje bepalen. Dat is juist een veelgebruikt anti-vaxxers techniek. Maar ik heb ook geen idee waarom die mensen niet allemaal tegen biologisch voedsel zijn:

[Afbeelding]
Maak je geen zorgen, ik weet wel het een en ander van causaliteit. :) Het was een grapje :P Maar misschien zit er wel een kern van waarheid in. Als je ziet hoe vaak mensen facebook gelijkstellen aan 'het internet' en alles wat op facebook staat voor 'waarheid' aannemen. En als je dat vergelijkt met de groei van het aantal anti-vaxxers i.c.m. de groei (of is het inmiddels al een afname) van het aantal gebruikers van social media over de jaren heen. Maar correlatie <> causaliteit. I know. :)

Frituurman wijzigde deze reactie 16-10-2019 11:44 (22%)

"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh

• OmeJoyo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 19:11

OmeJoyo

This is me

JeroenE schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:35:
[...]

[Afbeelding]
Deze gaan we de aankomende maanden maar goed inzetten om een punt te maken :+

Maar je maak thier absoluut een goed punt, je kan in alles een " verband" aantonen als je het op de juiste manier presenteert.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• Frituurman
OmeJoyo schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:57:
[...]

Deze gaan we de aankomende maanden maar goed inzetten om een punt te maken :+

Maar je maak thier absoluut een goed punt, je kan in alles een " verband" aantonen als je het op de juiste manier presenteert.
Dat doet me denken (maar nu ga ik off topic) Ruud Vlasman (op fora beter bekend als RudolfHendriques of RudolphHendriques of Rudeonline), taxi-chauffeur van beroep, maar naar eigen zeggen ook 'wetenschapper', die ooit in DWDD te gast was en beweerde dat je met wiskunde 'alles' kon bewijzen, als je maar de juiste getalletjes invulde. Een van zijn meest befaamde theorieën is dat niet het licht met 300.000 km/s gaat, maar dat licht stilstaat en wij t.o.v. het licht met 300.000km/s bewegen.

Voor de liefhebber: https://lightspeedzero.wo...over-die-tweelingparadox/

Hij is helaas niet zo actief meer. Maar hij heeft hele interessante blogjes met prachtige 'argumentatie' in de comments. :) Wel leuk om een treinreis of een regenachtige zondagmiddag mee te vullen. :)

Maar sorry. Causaliteit.. Correlatie, bla bla :)

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
begintmeta schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 08:33:
[...]

"Zodat je als ouders kunt zien waar je veilig je kind naar toe kunt brengen,", ik ben toch nog steeds een beetje bang dat dat een verkeerd beeld geeft, zeker als men niet alle ongevaccineerde en niet-immuune kinderen zou weigeren.
Ik mag toch hopen dat kinderen die door een medische oorzaak niet gevaccineerd mogen worden wel overal terecht kunnen? En kinderen die vanwege leeftijd nog niet ingeënt zijn?

Ik zelf mag bv niet alle vaccinaties meer hebben. Niet omdat ik ze niet wil, maar mag ze dus gewoon niet want daar wordt ik dan juist ziek van.
Ik was al erg pro vaccinatie, maar nu helemaal, nu het persoonlijk wordt... En als je een ouder bent van een kind dat gewoonweg niet ingeënt mag worden neem ik aan dat je ook heel erg pro vaccinatie bent, maar wil je wel dat je kind overal terecht kan...

• mdo8
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 10-11 13:53
Frituurman schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:01:
Zo, ik zie dat er een aantal grootaandeelhouders in de aluminium-industrie hier zitten ;) Is er ook niet een grafiek met de verhouding van de opkomst van anti-vaxxers en de introductie van social media? Volgens mij schuilt daar een groot gevaar met alle huisvader/moederprofessoren, 'want ik heb gelezen op FB/Twitter/etc. dat'. Denk uiteindelijk dat FB e.d. daarom een grotere zorg voor de volksgezondheid zijn.
Ik ben op onderzoek voor je gegaan.

In de jaren 70 speelde het best wel, misschien door de kritische kijk op alles in die tijd kwam het meer ter sprake. Een bekend boek uit dat tijdperk

Verder speelde het in de 19e eeuw ook al
The Leicester Demonstration March of 1885 was one of the most notorious anti-vaccination demonstrations. There, 80,000-100,000 anti-vaccinators led an elaborate march, complete with banners, a child’s coffin, and an effigy of Jenner.

• begintmeta
  • Niet online
dragon2 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 18:06:
...
Ik mag toch hopen dat kinderen die door een medische oorzaak niet gevaccineerd mogen worden wel overal terecht kunnen? En kinderen die vanwege leeftijd nog niet ingeënt zijn?

...
Het punt is dat het een virus helaas weinig kan schelen wie om welke reden ongevaccineerd of niet-immuun is, of & hoeveel veiliger het naar een KDV brengen wordt door de maatregel is dan ook in zodanige mate afhankelijk van allerlei andere parameters, dat ik niet zou zeggen dat het vanwege de maatregel veilig zou zijn. Een gevoel van veiligheid leidt vervolgens wellicht ook nog af van het belang van een hogere vaccinatiegraad niet alleen op een KDV, maar in de hele populatie.

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 22:59
Er is onderzoek gedaan naar mazelen waarbij de uitkomst is dat een mazeleninfectie ook langdurig het afweersysteem aantast. Nog meer reden om vaccineren te verplichten.
https://www.nu.nl/wetensc...ederlandse-biblebelt.html

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 23:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

begintmeta schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 08:51:
[...]

Het punt is dat het een virus helaas weinig kan schelen wie om welke reden ongevaccineerd of niet-immuun is, of & hoeveel veiliger het naar een KDV brengen wordt door de maatregel is dan ook in zodanige mate afhankelijk van allerlei andere parameters, dat ik niet zou zeggen dat het vanwege de maatregel veilig zou zijn. Een gevoel van veiligheid leidt vervolgens wellicht ook nog af van het belang van een hogere vaccinatiegraad niet alleen op een KDV, maar in de hele populatie.
Dit lijkt me inderdaad vooral aan de vaccinatiegraad op het KDV te liggen.
Je kunt je de luxe van niet-vaccineren alleen permitteren als de rest zich wel inent.

M.a.w. als er één kind is dat door omstandigheden niet ingeënt kan worden, maar de rest eromheen is wel ingeënt is de kans vrij klein dat dat ene kind iets oploopt. Maar als er dan nog 10 kinderen door hun ouders niet worden ingeënt wordt het een lastig verhaal.

• begintmeta
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 09:09:
... Maar als er dan nog 10 kinderen door hun ouders niet worden ingeënt wordt het een lastig verhaal.
En op de meeste KDVs zullen behoorlijk wat ongevaccineerden zitten, aangezien men zelden ≤ 1 kinderen tussen bijvoorbeeld 3 en 14 maanden aanneemt op een bepaalde locatie, en er zijn daarnaast natuurlijk nog allerlei parameters die van belang zijn voor het risico/de risicoverandering; infectiviteit van de bepaalde ziekteverwekker binnen en buiten een bepaald KDV, het voorkomen van de ziekte in de populatie waaruit het KDV recruteert enz enz)

begintmeta wijzigde deze reactie 01-11-2019 10:59 (3%)

• mdo8
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 10-11 13:53
Reageer inhoudelijk of reageer niet.

defiant wijzigde deze reactie 02-11-2019 12:55 (92%)

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

noguru schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:26:
Het was nog maar een voorstel, maar dat is vandaag aangenomen, het is nu (nou ja, per maart 2020) dus verplicht:
De Duitse Bondsdag heeft vandaag ingestemd met het wetsvoorstel om inentingen tegen de mazelen vanaf maart 2020 te verplichten. Het voorstel werd met met steun van CDU/CSU, SPD en FDP aangenomen. Alleen de AfD stemde tegen; de Groenen en Die Linke onthielden zich van stemming.

In het wetsvoorstel staat dat ouders kinderen die naar de dagopvang of naar school gaan verplicht moeten laten inenten. De vaccinatieplicht geldt ook voor onder andere leraren, personeel van kinderdagverblijven en medisch personeel. Bij het overtreden van de wet kunnen kinderen een verbod opgelegd krijgen om naar de dagopvang te gaan. In de andere gevallen kunnen boetes tot 2500 euro worden opgelegd.

De aanleiding voor het voorstel is een toename van het aantal besmettingen met mazelen in Duitsland. Dit jaar zijn al meer dan 500 gevallen vastgesteld. Minister van Volksgezondheid Jens Spahn (CDU) noemde het voorstel dan ook van belang voor de kinderveiligheid.

Op dit moment heeft 92,7 procent van de kinderen die in Duitsland met school beginnen de vaccinaties tegen de mazelen gehad. Dat is onder de 95 procent die volgens experts nodig is om een uitbraak te voorkomen.

In 14 andere Europese landen zijn vaccinaties voor meerdere ziektes al verplicht. In onder meer Frankrijk, Italië en Polen worden kinderen al verplicht gevaccineerd tegen de mazelen. In Nederland zijn vaccinaties niet verplicht.
Bron: Duitsland verplicht inentingen tegen mazelen, op straffe van opvangverbod

Wat mij betreft zou ook Nederland dit goede voorbeeld mogen volgen.

Virussen? Scan ze hier!

• begintmeta
  • Niet online
We zullen ook in ieder geval zien welk effect het Duitse maatregelenpakket heeft (de opvangvaccinatieverplichting is daar maar een deel van, het effect specifiek daarvan te bekijken zal nog iets lastiger zijn)

• jgj82
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 12-12 16:54

jgj82

Ja, maar = nee

begintmeta schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:14:
We zullen ook in ieder geval zien welk effect het Duitse maatregelenpakket heeft (de opvangvaccinatieverplichting is daar maar een deel van, het effect specifiek daarvan te bekijken zal nog iets lastiger zijn)
Goed nieuws! Onze Duitse kinderarts (zelf van Turkse afkomst) was er de laatste jaren al helemaal klaar mee. Kindjes gaan in de vakantie naar opa en oma in Polen /Turkije en komen terug met ziektes die als uitgestorven gelden in West-Duitsland. De kindergarten van onze jongste vroeg al om een inentingsboekje en toelating werd bij afwezig zo moeilijk mogelijk gemaakt. Nu wordt het zelfs strafbaar. Goede zaak.

Ryzen 9 3900X | Sapphire Vega 64 EKWB-Edition | Aorus X570 Master | Crucial Ballistix Elite 4x8GB@3600CL16 | Corsair Obsidian 900D | EKWB Velocity | 2x Alphacool 480x60mm + Alphacool 240x60mm | Alphacool D5 | AX860i | Aorus SSD Gen4 1TB | Intel 660P 2TB

• begintmeta
  • Niet online
Ik hoop dat het effect niet alleen goed nieuws zal zijn, maar ook een hogere vaccinatiegraad en minder zieken.
Onze Duitse kinderarts (zelf van Turkse afkomst) was er de laatste jaren al helemaal klaar mee. Kindjes gaan in de vakantie naar opa en oma in Polen /Turkije en komen terug met ziektes die als uitgestorven gelden in West-Duitsland.
Interessant ist dan dat Polen al een vaccinatieplicht heeft (o.a. mazelen) kennelijk is een 'vaccinatieplicht' op zich dan dus niet voldoende, maar zijn specifieke implementatie en andere factoren ook van belang.

Ik blijf dan ook erg benieuwd wat het effect van de Duitse maatregelen zullen zijn.

• jgj82
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 12-12 16:54

jgj82

Ja, maar = nee

begintmeta schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:54:
[...]

Ik hoop dat het effect niet alleen goed nieuws zal zijn, maar ook een hogere vaccinatiegraad en minder zieken.

[...]

Interessant ist dan dat Polen al een vaccinatieplicht heeft (o.a. mazelen) kennelijk is een 'vaccinatieplicht' op zich dan dus niet voldoende, maar zijn specifieke implementatie en andere factoren ook van belang.
Dat hoop ik ook!

Dat van Polen wist ik niet. Interessant.

Ryzen 9 3900X | Sapphire Vega 64 EKWB-Edition | Aorus X570 Master | Crucial Ballistix Elite 4x8GB@3600CL16 | Corsair Obsidian 900D | EKWB Velocity | 2x Alphacool 480x60mm + Alphacool 240x60mm | Alphacool D5 | AX860i | Aorus SSD Gen4 1TB | Intel 660P 2TB

• begintmeta
  • Niet online
jgj82 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 16:07:
...
Dat van Polen wist ik niet. Interessant.
Een tijdje geleden had ik een kaartje gemaakt (begintmeta in "Kinderen vaccineren"), tzt eens een update maken.

• daan!
Mazelen weer in het nieuws, nu een uitbraak in Samoa.
Een mazelenuitbraak op het Polynesische eilandstaatje Samoa heeft aan zeker 53 mensen het leven gekost. Vooral kinderen jonger dan 5 jaar zijn bezweken aan de gevolgen van deze zeer besmettelijke ziekte.

Meer dan 3700 van de 200.000 bewoners van de eilanden zijn ziek, melden de autoriteiten. Twee zwangere vrouwen en een premature baby liggen in kritieke toestand in het ziekenhuis, melden lokale media.
Een pijnlijk voorbeeld van hoe misinformatie gevaarlijk kan zijn.
Vaccinatie-angst:
Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) is 'vaccinatie-angst' de oorzaak van de uitbraak. Een anti-vaccinatiegroep zou via sociale media foute informatie hebben gegeven en de angst hebben aangewakkerd nadat in 2018 twee baby's overleden. Hoewel later bleek dat de sterfgevallen werden veroorzaakt door medicijnen die verkeerd waren toegediend, besloot meer dan de helft van de ouders hun kind geen prik meer te laten geven,
Via AD:
48 van de 53 slachtoffers zijn jonger dan vier jaar.
En
Samoa is door de lage vaccinatiegraad extra hard getroffen. Die wordt geschat op 28 tot 40 procent.

daan! wijzigde deze reactie 02-12-2019 13:13 (12%)

• Player1S
  • Laatst online: 21:39

Player1S

Formerly known as L1nt

daan! schreef op maandag 2 december 2019 @ 13:11:

Een pijnlijk voorbeeld van hoe misinformatie gevaarlijk kan zijn.
Waarom is het wel strafbaar als ik in een volle bioscoop keihard BOM roep maar is het niet strafbaar om zulke valse informatie te verstrekken?

Player1S: Mixer

• Amphiebietje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 21:00

Amphiebietje

In de blubber

Player1S schreef op maandag 2 december 2019 @ 13:58:
[...]

Waarom is het wel strafbaar als ik in een volle bioscoop keihard BOM roep maar is het niet strafbaar om zulke valse informatie te verstrekken?
Omdat je in geval #1 je als een gevaarlijke terrorist met een kleurtje gedraagt, en in geval #2 je enkel gebruik maakt van je recht op je ongeïnformeerde onderbuikgevoelvrije mening te uiten die ten alle tijden ongecensureerd verkondigd moet kunnen worden zonder dat men hem bekritiseert (behalve als deze bestaat uit een toespeling die mogelijk aan Moslimterreur kan worden gelijkgesteld, dan moet je direct de bak in).

HAIL FREEDOM! HEIL STUPID!

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

begintmeta schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:54:
[...]

Interessant ist dan dat Polen al een vaccinatieplicht heeft (o.a. mazelen) kennelijk is een 'vaccinatieplicht' op zich dan dus niet voldoende
Kijk eens naar de opkomst voor verkiezingen in landen met stemplicht. Die is soms nauwelijks hoger dan hier. Als zoveel mensen hun plicht verzuimen dat beboeten en opsluiten onbegonnen werk is (of politiek onverkoopbaar) dan heeft die plicht niet meer dan symbolische waarde.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

downtime schreef op maandag 2 december 2019 @ 18:41:
[...]

Kijk eens naar de opkomst voor verkiezingen in landen met stemplicht. Die is soms nauwelijks hoger dan hier. Als zoveel mensen hun plicht verzuimen dat beboeten en opsluiten onbegonnen werk is (of politiek onverkoopbaar) dan heeft die plicht niet meer dan symbolische waarde.
Ik ben ook niet onverdeeld enthousiast over die verplichting. Ik vraag me af of het niet tot net zo;n matige graad leidt én nog meer wantrouwen én gezinnen die gewoon meer schulden krijgen...

Ik zou meer zien in de vrijheid voor opvangen om verplichting + bewijs te vragen en daarmee te adverteren.

• Semyon
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 02:33
downtime schreef op maandag 2 december 2019 @ 18:41:
Kijk eens naar de opkomst voor verkiezingen in landen met stemplicht. Die is soms nauwelijks hoger dan hier.
Fact check: fake news/onderbuik
The causal effect of compulsory voting laws on turnout
I find that compulsory voting increases voter turnout by 18 percentage points (28%) and the increase is twice as much in the unskilled citizens than that in the skilled citizens
De verplichting heeft wel degelijk een positief gevolg, dus als je waarde aan die analogie hecht (ook twijfelachtig), dan gaat de vaccinatiegrens wel omhoog.

Only when it is dark enough, can you see the stars

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik zei niet dat er helemaal geen effect is. Ik probeerde te zeggen dat een verplichting geen wondermiddel is wat 100% opkomst garandeert.

• Basekid
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23:55
Ik denk dat je met een verplichte vaccinaties de anti gekkies niet mee krijgt, maar wel het deel dat twijfelt maar het te veel moeite vind om het niet te doen qua kinderopvang etc. Onder streep dus meer gevaccineerde mensen.

• Semyon
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 02:33
downtime schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:46:
Ik zei niet dat er helemaal geen effect is. Ik probeerde te zeggen dat een verplichting geen wondermiddel is wat 100% opkomst garandeert.
Dat iets niet 100% werkt is een beetje een open deur.
Laten we proberen dingen te doen die helpen, en niet hulpvolle acties af te schrijven omdat het niet helemaal 100% werkt. Als we daar de grens gaan trekken zitten we helemaal vast.
Laten we daarom in een discussie aandacht vestigen op of iets behulpzaam is, ipv of het een wondermiddel is.
Een opkomstverplichting heeft een positieve invloed. (Er zijn best andere redenen om skeptisch te zijn over eenopkomstverplichting, maar niet omdat het niet behulpzaam zou zijn als we de vergelijking met andere opkomstverplichtingen bekijken).

Semyon wijzigde deze reactie 03-12-2019 00:28 (13%)

Only when it is dark enough, can you see the stars

• mark_vs
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 00:41
* linkdrop verwijderd *

.oisyn wijzigde deze reactie 02-12-2019 22:54 (84%)

• daan!
Heerlijk, zo'n link zonder tekst of uitleg. Wat wil je hiermee zeggen? Wat vind je er zelf van? Heb je een vraag? Wil je een discussie ergens over starten?

En wat voegt deze link toe aan de 2 al eerder gedeelde links over de nieuwe uitbraak?

.oisyn wijzigde deze reactie 02-12-2019 22:59 (13%)

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

daan! schreef op maandag 2 december 2019 @ 13:11:
Mazelen weer in het nieuws, nu een uitbraak in Samoa.
Nogmaals in het nieuws, het hele land is nu door de mazelenuitbraak platgelegd....
Het Polynesische eiland Samoa ligt plat vanwege een mazelenuitbraak die al 62 mensen het leven heeft gekost. De overheid heeft donderdag en vrijdag alle voorzieningen stilgelegd om verdere verspreiding te voorkomen.

Niet-gevaccineerde gezinnen hebben rode vlaggen bij hun woningen opgehangen om alsnog ingeënt te worden. Busjes van de overheid rijden rond om die inentingen toe te dienen.

De overheid probeert de uitbraak te beteugelen door kinderen weg te houden van publieke evenementen en "andere plekken waar veel mensen samenkomen". Niet-essentiële wegen zijn afgesloten en mensen wordt op het hart gedrukt thuis te blijven. Alleen medewerkers van nutsbedrijven blijven aan het werk.

De uitbraak van mazelen is het gevolg van de lage vaccinatiedichtheid op Samoa. Volgens gezondheidsorganisatie WHO komt dit met name door de antivaccinatiecampagnes op het eiland. Onder de doden zijn veel jonge kinderen.

Premier Tuilaepa Sailele Malielegaoi heeft eerder de noodtoestand uitgeroepen.
Bron: Mazelenepidemie legt Samoa plat, niet-gevaccineerden hangen rode vlag

Eigenaardig dat men zich nu opeens wél wil laten inenten, waar men dat eerst blijkbaar niet wilde. Eerst anti-vaccinatie zijn, maar nu hun eigen levens in gevaar komen, dan toch maar vaccineren.

Hypocrisie, much?

Virussen? Scan ze hier!

• daan!
wildhagen schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:51:
Bron: Mazelenepidemie legt Samoa plat, niet-gevaccineerden hangen rode vlag

Eigenaardig dat men zich nu opeens wél wil laten inenten, waar men dat eerst blijkbaar niet wilde. Eerst anti-vaccinatie zijn, maar nu hun eigen levens in gevaar komen, dan toch maar vaccineren.

Hypocrisie, much?
Angst is een slechte raadgever.
Eerst werd die angst gevoed door (overdreven) verhalen van de (geclaimde) gevaren van vaccineren.

Er zouden kinderen door de vaccinatie zijn overleden.
"nouja dan ga ik mijn kind toch niet inenten als dat zo gevaarlijk is!"
Het gevaar van niet vaccineren was toen in de gedachtes niet zo groot.

Nu worden ze met de neus op de harde realiteit gedrukt wat het belang van vaccineren is en wat het gevaar is van niet vaccineren. Kinderen gaan dood, rechts en links.

Hopelijk schijnt achter de wolken de zon en is de epidemie snel voorbij met geen extra slachtoffers waarbij dit drama als voorbeeld kan dienen om het belang van vaccineren te benadrukken.

• begintmeta
  • Niet online
wildhagen schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:51:
...

Hypocrisie, much?
Helaas is dergelijk gedrag normaal, en niet eigenaardig. Zo zag je ook dat pas na de watersnoodramp van 1953 bepaalde op zich zinvolle maatregelen genomen werden, die al voor die tijd voorgesteld werden, maar waar tegen besloten werd. Hetzelfde is ook sinds ~50 jaar te zien op het gebied van ecologische werking tussen mens en omgeving, als iets dichterbij komt, verandert dat de omgang ermee. Vaak eigenlijk te laat. Als het kalf verdronken is, dempt men de put is niet voor niets een spreekwoord denk ik.
daan! schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:00:
...
Hopelijk schijnt achter de wolken de zon en is de epidemie snel voorbij met geen extra slachtoffers waarbij dit drama als voorbeeld kan dienen om het belang van vaccineren te benadrukken.
Er komen jammer genoeg waarschijnlijk nog wel extra slachtoffers, maar uiteindelijk zal het redelijk snel uitdoven. En ik denk ook aanzetten tot zien van het belang te vaccineren.
Player1S schreef op maandag 2 december 2019 @ 13:58:
...
Daarover denkt men in Samoa wellicht anders. (is natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar, maar toch)

begintmeta wijzigde deze reactie 05-12-2019 12:23 (40%)

• MrMonkE
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 02:42

MrMonkE

★☆Bananarama fan☆★

begintmeta schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:05:
[...]

Daarover denkt men in Samoa wellicht anders. (is natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar, maar toch)
"Measles death toll climbs to 63 in Samoa '
Vrijwel allemaal baby's en kleuters.
Net als hier vroeger kinderen overleden.. voordat we vaccinaties kregen.

"Measles is a highly contagious viral disease that is transmitted via droplets from the nose, mouth or throat of infected people. Death may occur in up to 5-10 percent of infected young children in developing countries. "

Nu zullen 63 dode jonge kinderen je als Samoase beleidsmakers ook niet in de koude kleren gaan zitten
en in sommige andere landen blijkt men vaak wat meer slagkracht dan in de onze te hebben tegen subversieve elementen zoals in dit geval antivaxers.

Doe eens notificaties voor verwijderde posts. Heb weer allemaal notifications die nergens heen gaan.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

In 2 dagen tijd is de vaccinatiegraad tegen mazelen op Samoa gestegen van 55 naar 89 procent: https://www.nu.nl/buitenl...000-inwoners-ingeent.html

De overheid treed ook tegen anti-vaxxers op met hun complottheorien-onzin: Samoan measles anti-vaxxer with links to Australia arrested after spreading conspiracy theories.

Als ze dat nou hier in Nederland (en de EU) ook eens zouden doen (dat optreden tegen anti-vaxx complotologen dus)....

Virussen? Scan ze hier!

• psychodude
wildhagen schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 15:24:
In 2 dagen tijd is de vaccinatiegraad tegen mazelen op Samoa gestegen van 55 naar 89 procent: https://www.nu.nl/buitenl...000-inwoners-ingeent.html

De overheid treed ook tegen anti-vaxxers op met hun complottheorien-onzin: Samoan measles anti-vaxxer with links to Australia arrested after spreading conspiracy theories.

Als ze dat nou hier in Nederland (en de EU) ook eens zouden doen (dat optreden tegen anti-vaxx complotologen dus)....
Een insteek die in het westen hier vermoedelijk nooit van toepassing zal zijn, maar indien we de potentiële gevolgen in acht nemen van de verspreiding van de anti-vaxx desinformatie zou het wel de moeite waard zijn.

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
Ik kwam zojuist een nieuwe naam tegen voor anti-vaxxers: influenzers :+ _O- :'(
Pagina: 1 ... 33 34 35 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True