Het kleine 'andere Bouwsteentjes' topic

Pagina: 1 ... 7 ... 48 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:17
Enzo Dizono schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 00:02:
Die blue sonic lijkt me niet de beste instapper voor een herintreder. Weinig Technic en met name bij de uitlaten schijnt een en ander erg moeizaam te gaan. De Red Power (Ferrari 312t) vond ikzelf een leuke build, maar ook weinig Technic. Nadeel van de échte namaak Technic builds is dan weer dat ze door de wat ruimere toleranties van de asjes en tandwielen wat stroever of helemaal niet functioneren.

Mijn advies? Leuke tweedehands Lego doos op marktplaats scoren. Een 8880 vind je voor zon 100 euro en is bijvoorbeeld echt een waanzinnig leuk ding om te bouwen, maar er is natuurlijk keuze te over.
Dat alles niet helemaal past lijkt me dan weer juist een uitdaging in de puzzel. Avondje Cad/Sketchup en 3D printen om iets om te lossen zie ik niet als een straf.

Die 8880 spreekt mij helaas niet aan als eindresultaat ook al zal het vast een leuke build zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:07

vectormatic

Warlock of the doorlock

SinergyX schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 10:46:
Kettingen en rupsbanden zijn veelal het grootste probleem, dan merk je dat die micrometer afwijking op veel van zulke kleine schakelingen best 1 groot probleem geven, bij 2 motoren hebben ik daar ook de Lego versie opgezet.
Mja, had gekund, hoewel ik liever lego en non-lego gescheiden houdt. Sowieso had ik het idee dat op de tandwieloverbrengingen ook veel meer frictie zat dan de bedoeling.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:34

Tarin

Just plain weird.

Tarin schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 23:57:
[...]

Ik vind er tot nu toe inderdaad alleen maar positieve verhalen over, behalve misschien dat de leeftijdsindicatie wat aan de positieve kant is - vanaf 4 jaar zullen de meeste kids er nog geen eigen banen mee kunnen bouwen - maar daar heeft papa geen problemen mee, die helpt graag ;).

Wat me aan verschil met de Chinese kloon opvalt is dat Hubelino zelf meer variatie in elementen aanbied, en dat de sets beter gebalanceerd lijken te zijn qua inhoud.
Zo, de set is binnen (27-12 besteld, 18-1 binnen) en ik heb een Mening.

Pasvorm: prima. Materiaal voelt hetzelfe aan, geen scherpe randjes, hoewel 1 steentje wat materiaal miste (spuitgietfoutje).
Inhoud: je kan er mooie knikkerbanen mee bouwen, maar (in het geval van deze sets):
- De meegeleverde voorbeelden zijn weinig bijzonders
- Ondersteuningen zijn een uitdaging met alleen de meegeleverde blokjes (extra, gewone, Duplo is aan te raden)
- Hubelino heeft een aantal parts die erg handig zijn voor het bouwen van complexere / compactere banen:
- De enige manier verval in te bouwen is een 2x4-blok, recht (evt. icm de trechter). Hubelino biedt ook 1x1 recht en 4x4 90°-bocht en 6x4 180°-bocht met verval aan.
- Alle 'gewone' baanelementen zijn 2x2 nopjes, een lang recht stuk zit er niet in en een 'brug' heeft dus een extra laag gewone Duplo nodig
- Hubelino biedt een tunnelelement aan wat zeer behulpzaam is voor een stukje ondersteuning van de volgende laag
- Verder missen bijzondere dingen als de wipwap, wissel, kruising en katapult.

Er zijn ook andere aanbieders die de 'missende' elementen los aanbieden en/of pakketten aanbieden waar de genoemde bijzondere en extra elementen wel in zitten.

Om uit te proberen of het idee überhaupt aanslaat is dit echter een goed bestede €20 geweest. M'n vrouw heeft ook al een baantje gebouwd en onze dochter (2) vindt het hardstikke leuk de balletjes een keer of wat door de baan te laten gaan. En de baan vervolgens uit elkaar te halen en de losse onderdelen netjes in de doos op te bergen :P.

Plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7515a6AoVMtJuLt9XyvI1sD9/full.jpg

(Zoek de constructieve zwakke punten :P - ik wilde hier de 'echte' Duplo er nog niet bij mixen)

[ Voor 4% gewijzigd door Tarin op 22-01-2019 11:39 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swennus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-04 13:21
Nu mijn zoontje richting de leeftijd van de Lego aan het groeien is, begint het bij mij ook weer steeds meer te kriebelen. Bij mijn ouders thuis kon ik het dan ook niet laten om maar weer eens een oude doos tevoorschijn te halen om deze in elkaar te zetten. Een aantal uur later een zeer voldaan gevoel toen het setje weer helemaal in elkaar zit.

Nu zou ik graag een nieuw setje willen bestellen op bijvoorbeeld Ali, maar weet niet goed wat ik hiervan moet verwachten. Het liefst zou ik iets van een autoset willen, maar voor een eerste keer zal het budget rond de €20 liggen. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? En welke zullen jullie dan aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05:22

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:51
Swennus schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 12:09:
Nu mijn zoontje richting de leeftijd van de Lego aan het groeien is, begint het bij mij ook weer steeds meer te kriebelen. Bij mijn ouders thuis kon ik het dan ook niet laten om maar weer eens een oude doos tevoorschijn te halen om deze in elkaar te zetten. Een aantal uur later een zeer voldaan gevoel toen het setje weer helemaal in elkaar zit.

Nu zou ik graag een nieuw setje willen bestellen op bijvoorbeeld Ali, maar weet niet goed wat ik hiervan moet verwachten. Het liefst zou ik iets van een autoset willen, maar voor een eerste keer zal het budget rond de €20 liggen. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? En welke zullen jullie dan aanraden?
Ik zou voor blokjes waar echt mee gespeeld gaat worden toch voor de originele Lego gaan. Voor bouwwerken die je één keer in elkaar zet zijn Lepin en aanverwanten prima. Als je kleinere sets met auto's zoekt dan zou ik gewoon de Kruidvat in de gaten houden, aanbiedingen genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:30

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

ErikT738 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 12:41:
[...]

Ik zou voor blokjes waar echt mee gespeeld gaat worden toch voor de originele Lego gaan. Voor bouwwerken die je één keer in elkaar zet zijn Lepin en aanverwanten prima. Als je kleinere sets met auto's zoekt dan zou ik gewoon de Kruidvat in de gaten houden, aanbiedingen genoeg.
Simpele bouwspul is prima genoeg, enkel bij bepaalde lijn van de champions past een blokje niet helemaal lekker, maar alle mini huisjes die ik heb, heb ik samen met een 5 jarige gebouwd. Het is pas bij technisch spul dat het iets minder is, maar ook daar is het gros 'ok'.

Puur de tijd dat ze ermee zullen spelen, de prijs van huidig lego, koop ik het gros nog steeds van de 'overige' bouwsteentjes.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swennus
Het is ook niet het idee dat mijn zoon er mee gaat spelen, maar dat ie gewoon in elkaar blijft zitten:)

https://nl.aliexpress.com...roductList_12648180.pic_3

Heeft 1 van jullie ervaring met deze set?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:40

MsG

Forumzwerver

Ja ik heb die T1 van Lepin gekocht voor iemand, inderdaad als in elkaar gezet schaalmodel. Het is iets stugger dan het echte LEGO maar het evenaart het goed. De kleuren in de handleiding zijn alleen niet altijd even duidelijk. Ook het elastiek klopte niet qua kleur. Maar voor de prijs is het echt prima. Had hem niet eens zó goedkoop gezien met verlichting erbij.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swennus
Ik heb hem besteld:) Ben benieuwd naar het eindresultaat!

Mochten jullie nog tips hebben met leuke setjes dan zijn deze meer dan welkom overigens!

[ Voor 44% gewijzigd door Swennus op 27-02-2019 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnndoh
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
the green grocer was mijn eerste lepin setje..... heb me er prima mee vermaakt tijdens het bouwen
heb ondertussen wel wat meer in de kast staan. momenteel wacht ik op de maersk container train

[ Voor 33% gewijzigd door nnndoh op 03-03-2019 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tokko1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:21
Recent toch ook maar weer is aan de "bouwsteentjes' gegaan.

De Lepin 20004 kraan set

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DaH74Bn.jpg

Gaan toch stiekem wel veel uur zitten in het knowling en dan bouwen :) Leuk dat er tegenwoordig ook veel sets met electra onderdelen te krijgen zijn en de motortjes in deze set werkten prima.

Het is wel even puzzelen met de twee 'schakelkasten' die je in lego in elkaar zet om alle functies te bedienen. Je kan namelijk de boom bedienen, op/neer en de kabel ophalen maar met het schakelmechanisme ook de poten naar buiten laten komen en op/neer laten gaan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eIZKMge.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vZDTRj9.jpg

Overall weer dik tevreden met wat uren plezier :9

[ Voor 5% gewijzigd door tokko1 op 09-03-2019 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Persoonlijk vind ik het B-model niet mooi. Die is veel te breed, maar is wel beter bestuurbaar.

Ik heb de rubber dopjes via Aliexpres (net als de complete rechter Stunt racer):
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7907/47154399831_ee646a4e0c_c.jpg2019-02-20-09h58m33.IMG_3865 by Arjan Haverkamp, on Flickr

De Lepin versie kon ik kopen voor € 27,05, meteen maar 2 gekocht voor de grote sprockets. (Kan er dus in totaal 3 bouwen, 1x Lego & 2 x Lepin). En ik gebruik vlaggetjes ipv de kwestbare hengel en ik doe niet aan stickers plakken.
Verplaatst uit het reguliere Lego-topic.

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 22-03-2019 16:40 ]

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• little_ghost
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2022
Na 5 uur non-stop bouwen nu pijn aam mn vingers maar het was het waard :D

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/PwbLP3s/20190327-214420.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vjnFJy4/20190327-214508.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/87pjgfT/20190327-213937.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/x5Rg44Y/20190327-213947.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/nmRGyHr/20190327-214049.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fpZdKCQ/20190327-214231.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RYYwxFN/20190327-215047.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo
  • Laatst online: 20:56
Ik heb deze ook besteld. Krijg hem hopelijk binnenkort binnen. :)

TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@ajhaverkamp zijn de motoren etc.. in die lepin stuntracers ook lepin, of heb je er lego motoren ingezet? Ben wel benieuwd naar de kwaliteit van lepin elektra.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• little_ghost
Hugo schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 12:12:
[...]

Ik heb deze ook besteld. Krijg hem hopelijk binnenkort binnen. :)
Had 1 missing piece en 1 mis-molded piece.
Prijs is nu nog lager dan toen ik bestelde en zit nu te twijfelen of ik niet nog een 2e zal bestellen om beide varianten neer te kunnen zetten :D.
Zou kool zijn als er een repaint van zou komen (net als van de chiron) in de Elanor kleuren....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

vectormatic schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 12:16:
@ajhaverkamp zijn de motoren etc.. in die lepin stuntracers ook lepin, of heb je er lego motoren ingezet? Ben wel benieuwd naar de kwaliteit van lepin elektra.
Alle Power Functions zijn van Lepin in de Lepin Stunt Racer. De remote en de motoren hebben wat witte onderdelen. De Lepin remote is niet compatible met de Lego IR reciever, de Lego remote is niet compatible met de Lepin IR reciever.
De Lepin batterijhouder en Lepin motoren zijn wel gewoon te gebruiken in combinatie met de Lego tegenhangers.
Je zou dus een Lego batterijhouder kunnen combineren met een Lepin IR receiver, Lepin remote en Lego motoren.

Het enige "slechte" Lepin onderdelen bij de Stunt Racer zijn de verfrollers die bij de spiegels gebruikt worden. Die gingen wel erg lastig in de swarte connector pin. En je mist de doos.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Topicstarter
little_ghost schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 12:22:
[...]

Had 1 missing piece en 1 mis-molded piece.
Prijs is nu nog lager dan toen ik bestelde en zit nu te twijfelen of ik niet nog een 2e zal bestellen om beide varianten neer te kunnen zetten :D.
Zou kool zijn als er een repaint van zou komen (net als van de chiron) in de Elanor kleuren....
waar gekocht?

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammos85
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:37
Zojuist de Mini Cooper van Lepin binnengekregen. Zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:13
@little_ghost ik heb ook interesse waar je deze gekocht hebt... :)

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Ik zit al sinds ie uit is, te kijken naar Hogwarts, maar 350-400 euro vind ik toch echt te veel, ook al is het dan een gigantische set. Dus vandaag maar de Lepin-variant besteld, hopelijk is ie eind van de week binnen vanuit Spanje. Ben benieuwd.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnndoh
  • Niet online
Vreemd eigenlijk he, die ford mustang is orgineel nog niet te krijgen in de winkel. maar lepin heeft hem al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
nnndoh schreef op zondag 31 maart 2019 @ 19:26:
Vreemd eigenlijk he, die ford mustang is orgineel nog niet te krijgen in de winkel. maar lepin heeft hem al.
hij is al ruim 2 weken te krijgen in de officiele lego winkel; inmiddels wel tijdelijk geen voorraad online, maar in de winkels nog wel te krijgen (iig van de week in belgie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnndoh
  • Niet online
Hopelijk volgende week bij mij in de buurt aangezien hij onder de 200 euro is (de prijs grens van wat ik orgineel koop ) binnenkort ook steamboat willy van mickey mouse :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• little_ghost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• little_ghost
alesandro_46 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 17:26:
[...]
@little_ghost ik heb ook interesse waar je deze gekocht hebt... :)
Gewoon op Ali.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• little_ghost
nnndoh schreef op zondag 31 maart 2019 @ 19:26:
MIsschien niet in de winkel, maar kon hem bij Lego al bestellen (levertijd was 2 weken) voor hij bij Ali te koop was. Had het ook bijna gedaan ivm lange productie/levertijd uit China, maar financieel zat het er gewoonweg niet meer in :(
Toen kwam het verlossend bericht van 1 van de verkopers op Ali dat ze hem per direct konden leveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• little_ghost
Heeft er trouwens iemand ervaring met de site theblockzone?
Hebben vaak wel gave sets maar vind ze kwa prijs vaak wel erg pittig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

little_ghost schreef op woensdag 10 april 2019 @ 14:49:
Heeft er trouwens iemand ervaring met de site theblockzone?
Hebben vaak wel gave sets maar vind ze kwa prijs vaak wel erg pittig.
Ik ben ook wel benieuwd, als ik de site zo bekijk doen ze deels gewoon herverkoop van wat er op Ali te vinden is (zal ook wel het zelfde spul zijn kwa herkomst), maar er staat ook genoeg wat niet direct op Ali te koop is als Lepin oid, en dat zijn juist de sets die duurder zijn per piece, dus misschien dat ze bulk onderdelen bestellen in china en dan zelf sets samenstellen? Overigens wel een paar designs van MOCers, waarvan ik durf te wedden dat het kwa royalties/licenties niet echt klopt.

Overigens wel apart dat ze ook sets aanbieden voor/boven de lego adviesprijs, zie nu een lego 42000 kloon staan voor €120... (heb destijds in de aanbieding 80 voor de real deal betaald)

EDIT:

beschrijving kloppen ook niet echt, dit C-model van 42077: https://theblockzone.com/...r-collection/products/917 Heeft echt geen 1000+ stukjes, 42077 zelf heeft er maar 1005, en ik had na deze build toch echt best wat over. Zonde trouwens dat ze niet de moeite hebben genomen om het kleurenschema te veranderen, suggereert toch dat ze gewoon de lepin versie van 42077 met een gejatte set instructies (drop)shippen

EDIT2:

Wat anders, heeft er iemand ervaring met recente technic sets van lepin/decool/cada? Ik ben toch weer aan het overwegen om de GT3RS (of iets in die richting) te kopen, maar mijn vorige ervaring met "bouwsteentjes" was niet zo best kwa bewegende delen (was een Decool versie van 8051, tandwielen en ketting werkten niet lekker, dus model was nutteloos behalve als statische display), en ik zou het jammer vinden om 80-90 euro uit te geven en dan niet fatsoenlijk de versnellingsbak etc.. te kunnen gebruiken.

[ Voor 34% gewijzigd door vectormatic op 11-04-2019 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• little_ghost
vectormatic schreef op woensdag 10 april 2019 @ 15:19:
[...]
EDIT2:

Wat anders, heeft er iemand ervaring met recente technic sets van lepin/decool/cada? Ik ben toch weer aan het overwegen om de GT3RS (of iets in die richting) te kopen, maar mijn vorige ervaring met "bouwsteentjes" was niet zo best kwa bewegende delen (was een Decool versie van 8051, tandwielen en ketting werkten niet lekker, dus model was nutteloos behalve als statische display), en ik zou het jammer vinden om 80-90 euro uit te geven en dan niet fatsoenlijk de versnellingsbak etc.. te kunnen gebruiken.
Ik heb de GT3RS en de Veryon. De GT3RS heeft problemen met de versnellingsbak maar loopt verder wel redelijk (lees: hier en daar een tik of kraak). De Veyron loop soepel zonder problemen.
Beste (en meest zekere) optie is en blijft toch echte Lego, maar ja, dat moet de portemonnee ook toelaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Na wat onderzoek ben ik er denk uit wat de eerste "bouwsteentjes" aankoop gaat worden, de Double Eagle/Cada C61016.

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1b3VEa6vuK1Rjy0Faq6x2aVXah.jpg

Als ik het allemaal goed heb is Double Eagle/Cada geen clone brand in dezelfde zin als Lepin etc.. Ze maken enkel eigen ontwerpen (vaak op basis van een RC chassis) en rippen dus geen officiele lego sets/designs. Kwaliteit schijnt heel goed te zijn kwa technische onderdelen, en na het bestuderen van wat fotos/instructies ben ik er ook achter dat ze voor sommige onderdelen heel andere molds/vormen gebruiken dan lego, en zelfs onderdelen hebben die lego zelf niet maakt. Theoretisch gezien is Cada dus 100% legaal en bonafide.

De c61016 is een unlicensed porsche 919H, en hoewel er genoeg 919H MOCs zijn, kan ik er geen vinden die echt lijkt op deze set, CADA lijkt dus echt een eigen ontwerp te hebben gemaakt. (niet heel raar ook, als er onderdelen in zitten die in officiele lego vorm niet bestaan) Stickers zijn natuurlijk gevuld met allerlei loze kreten in porsche-achtige fonts, aangezien er geen officiele porsche licentie is.

Nou is al het legaal/niet legaal gedoe eigenlijk niet zo belangrijk, maar het feit data CADA kennelijk kwalitatief erg goed spul maakt spreekt erg aan, en voor €50 heb ik dan een toffe 919H, met dezelfde functies als lego 42039 (€110), en evenveel steentjes als 42096 (€150)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
Het blijven Chinezen, dus hebben ze toch wel erg goed gekeken naar de MOC's van Manuel Nascimento:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UL6ysNN.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tcxK2Fk.png

Waarschijnlijk staan daar geen tekeningen van online en hebben ze op basis van foto's zo veel mogelijk deze nagebouwd. De overeenkomsten in de gebruikte stenen is wat mij betreft meer dan toevallig.

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@Enzo Dizono

Klopt, ze lijken er op die mocs, maar als ik zo vergelijk zijn het geen directe kopien, er zitten onderdelen in die in lego vorm niet bestaan, en de CADA set bevat ook functies die volgens mij niet in de mocs van nascimento zitten (maar dan wel weer in lego 42039)

Ze hebben er wel overduidelijk leentjebuur gespeeld, maar het is wat mij betreft toch wat anders dan merken als xingbao of lepin die gewoon mocs 1:1 kopieren, dit is meer een reverse-engineering aanpak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Jammer, gelukkig nog wat onderweg dus kan ik dat nog gaan bouwen :)

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detulp050
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-06 23:27
Denk niet dat dit het einde is, maar we zullen het zien. Ik heb veel van Lepin in huis, eigenlijk alle modulars die niet meer in de handel zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brammos85
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:37
Grappig dan weer dat dit bericht komt van iemand met jouw specifieke username :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quorumz
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
(overleden)
vectormatic schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 15:25:
Na wat onderzoek ben ik er denk uit wat de eerste "bouwsteentjes" aankoop gaat worden, de Double Eagle/Cada C61016.

[Afbeelding]

Als ik het allemaal goed heb is Double Eagle/Cada geen clone brand in dezelfde zin als Lepin etc.. Ze maken enkel eigen ontwerpen (vaak op basis van een RC chassis) en rippen dus geen officiele lego sets/designs. Kwaliteit schijnt heel goed te zijn kwa technische onderdelen, en na het bestuderen van wat fotos/instructies ben ik er ook achter dat ze voor sommige onderdelen heel andere molds/vormen gebruiken dan lego, en zelfs onderdelen hebben die lego zelf niet maakt. Theoretisch gezien is Cada dus 100% legaal en bonafide.

De c61016 is een unlicensed porsche 919H, en hoewel er genoeg 919H MOCs zijn, kan ik er geen vinden die echt lijkt op deze set, CADA lijkt dus echt een eigen ontwerp te hebben gemaakt. (niet heel raar ook, als er onderdelen in zitten die in officiele lego vorm niet bestaan) Stickers zijn natuurlijk gevuld met allerlei loze kreten in porsche-achtige fonts, aangezien er geen officiele porsche licentie is.

Nou is al het legaal/niet legaal gedoe eigenlijk niet zo belangrijk, maar het feit data CADA kennelijk kwalitatief erg goed spul maakt spreekt erg aan, en voor €50 heb ik dan een toffe 919H, met dezelfde functies als lego 42039 (€110), en evenveel steentjes als 42096 (€150)
ik twijfel ook om deze te halen, heb je link waar je hem voor 50 euro gevonden hebt? ik kom steeds op 65 dollar, thanks
jammer eigenlijk, sets zijn niet altijd meer te krijgen en lego lijkt af en toe ook erg overpriced en sommige sets zijn net leuk genoeg om te hebben maar niet "de volle mep" voor te betalen (zeker als je ziet hoe goedkoop het kan worden met sinterklaas/kerst).. Heb 90% orgineel lego met af en toe een aanvulling

[ Voor 13% gewijzigd door quorumz op 26-04-2019 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

quorumz schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 14:31:
[...]

ik twijfel ook om deze te halen, heb je link waar je hem voor 50 euro gevonden hebt? ik kom steeds op 65 dollar, thanks
Ik vond em voor 55 euro op jeremywhatsup.com, schijnt een goede shop te zijn

Zelf nog niks besteld trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

detulp050 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:01:
Denk niet dat dit het einde is, maar we zullen het zien. Ik heb veel van Lepin in huis, eigenlijk alle modulars die niet meer in de handel zijn.
wat ik zo lees, zijn de productielijn en opslag locaties 'de lul', bij de productielijn zijn oa. de matrijzen geconfisqueerd. mede daardoor verwacht ik niet dat lepin 'snel terug' is. dit is echt wel een 'doodslag'

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ligt er denk ik aan of ze de matrijzenmaker ook hebben en hoe lang die baas opgepakt blijft.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:10
Zelfs als de matrijzenmaker vrij rond loopt en de baas vrij komt, zullen ze nog een nieuwe locatie moeten vinden waar ze het niet zo nauw nemen met copyright. Opnieuw opbouwen in China zal namelijk ook weer worden ontmanteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Niet online
AppieNL schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 14:19:
Zelfs als de matrijzenmaker vrij rond loopt en de baas vrij komt, zullen ze nog een nieuwe locatie moeten vinden waar ze het niet zo nauw nemen met copyright. Opnieuw opbouwen in China zal namelijk ook weer worden ontmanteld.
niet als ze geen 1:1 kopieeeren maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieNL
Maar dat is het Lepin business model zo'n beetje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quorumz
  • Niet online
(overleden)
vectormatic schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 18:39:
[...]

Ik vond em voor 55 euro op jeremywhatsup.com, schijnt een goede shop te zijn

Zelf nog niks besteld trouwens
ah nice, zie hier: https://nl.aliexpress.com...7ef954d85aad1b97982b8c2b9

45 euro
model is er ook met lighten, rc of light & rc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnndoh
  • Niet online
snel maar ff de hulkbuster bestellen op ali.... heb afgelopen donderdag eindelijk mijn ford mustang van lego mogen ophalen in de winkel voor 150 euro :-)

Maar hoe zou het dan met deze zitten? https://www.aliexpress.co...b4-41ff-8590-1e9338ff247c deze heeft lego nooit uitgegeven.

[ Voor 65% gewijzigd door nnndoh op 27-04-2019 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieNL
nnndoh schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 21:01:
Maar hoe zou het dan met deze zitten? https://www.aliexpress.co...b4-41ff-8590-1e9338ff247c deze heeft lego nooit uitgegeven.
Zou me niet verbazen als dit een MOC was van iemand die ze gekopieerd hebben (zou niet de eerste keer zijn namelijk). Tuurlijk gaat de MOC bouwer daar nooit een rechtzaak op winnen zoals Lego, maar netjes is toch anders.

[ Voor 6% gewijzigd door AppieNL op 27-04-2019 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

AppieNL schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 22:31:
[...]

Zou me niet verbazen als dit een MOC was van iemand die ze gekopieerd hebben (zou niet de eerste keer zijn namelijk). Tuurlijk gaat de MOC bouwer daar nooit een rechtzaak op winnen zoals Lego, maar netjes is toch anders.
Maar vreemd genoeg kan ik nog niemand vinden die dit model heeft gemaakt als MOC, zie wel een variatie van een MOC builder, maar oogt toch stuk anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieNL
Ik ga er ook niet naar zoeken om te zien of in dit geval mijn theorie klopt, iets met een naald en een hooiberg.

Feit is dat Lepin het doet deed zoals bij Madoca's Avtoros.
Afbeeldingslocatie: https://bucket.bluegartr.com/7b3769ed6b29843d88723779c9bb6a03.jpg

Voorbeeld 2: de Hoonicorn van Lox Lego.

[ Voor 26% gewijzigd door AppieNL op 29-04-2019 09:17 . Reden: url plaatje aangepast+2de voorbeeld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Laatst online: 10:32

Mystikal

It never hurts to help!

Ik wilde de Hoonicorn bestellen, maar nu helaas niet meer te verkrijgen....

Iemand een adres?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieNL
*snip* dit kan wat trollerig overkomen. ;)

[ Voor 105% gewijzigd door Señor Sjon op 29-04-2019 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:23

Player1S

Probably out in the dark

Zal dit ook nog invloed hebben op een partij als Cobi? Dat is ook een Lego kloon maar verkopen alleen eigen designs en stelen niet 1 op 1 Lego sets.

Heb namelijk zelf al aardige collectie van de small arme WW2 serie en wil die graag blijven uitbreiden

Player1s Twitch Elite Dangerous megatrip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieNL
Die hebben dan vrij weinig te vrezen van Lego. Lego heeft geen patent meer op het bouwblokje, dus zolang Cobi eigen ontwerpen maakt met dat blokje is er geen wolkje aan de lucht lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Laatst online: 14:39
Toch nog maar even een lepin winterstation (36011) gekocht voordat ze er niet meer zijn. En eigenlijk zijn er nog wel meer lepin sets die graag had willen kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quorumz
  • Niet online
(overleden)
Munchkin schreef op maandag 29 april 2019 @ 13:54:
Toch nog maar even een lepin winterstation (36011) gekocht voordat ze er niet meer zijn. En eigenlijk zijn er nog wel meer lepin sets die graag had willen kopen...
bij welke store? hebben ze daar meer? Bij H&K hebben ze nix meer op de site. bestel ik misschien de hoek garage nog. kijk ik in aug wel voor de echte lego kraan met 7 motoren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:16

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Lepin zelf lijkt te denken dat het maar tijdelijk is;
https://lepinland.com/ann...ction-from-01st-may-2019/
Persoonlijk vind ik wat Lepin doet echt niet kunnen, pure diefstal, dus ik vind het positief dat ze aangepakt worden.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06 10:36
Tomba schreef op maandag 29 april 2019 @ 19:12:
[...]

Persoonlijk vind ik wat Lepin doet echt niet kunnen, pure diefstal, dus ik vind het positief dat ze aangepakt worden.
Helaas werkt de wereld niet zo. Kijk in een link eerder en je kan concluderen dat er gewoon belachelijk veel geld in omgaat. Ik vermoed dat er straks een ander merk Lepin het stokje overneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Topicstarter
Tomba schreef op maandag 29 april 2019 @ 19:12:
[...]

Wat betreft huidige sets ben ik het met je eens, over sets die uit roulatie zijn is het een ander verhaal..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

ToolkiT schreef op maandag 29 april 2019 @ 20:08:
[...]

Wat betreft huidige sets ben ik het met je eens, over sets die uit roulatie zijn is het een ander verhaal..
Als je de sets graag wilt zijn er ook gewoon legale manieren (bv Bricklink of marktplaats) maar dan ben je inderdaad een stuk meer kwijt dat snap ik. Das een financiële afweging die je dan maakt toch?

Ieder moet het voor zich weten hoor, maar ik vind bedrijven als Lepin persoonlijk niet kunnen die letterlijk alles tot aan t logo toe kopiëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Moeten we dan echt doorgaan met deze discussie? Dit topic was juist gekomen omdat zulke discussies niet in het lego topic konden, waarom zouden ze dan hier moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

SinergyX schreef op maandag 29 april 2019 @ 20:34:
Moeten we dan echt doorgaan met deze discussie? Dit topic was juist gekomen omdat zulke discussies niet in het lego topic konden, waarom zouden ze dan hier moeten?
Agreed, ik wil niemand opleggen wat ie wel of niet koopt natuurlijk en doe ook vast ooit wat wat in het wat grijzere gebied van de wet valt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AppieNL
SinergyX schreef op maandag 29 april 2019 @ 20:34:
Omdat dit het topic is voor bouwsteentjes die niet Lego zijn en daar valt Lepin dus ook onder. Dat Lepin nu eindelijk op de blaren moet zitten na jaren en jaren aan jatwerk moet dus ook hier besproken worden. Dat het hier "jammer" wordt bevonden door sommige posters dat Lepin stopt doet daar niet aan af. Er is jaren geprofiteerd van Lepin door consumenten die copyright niet zoveel kan schelen en nu zal je moeten wachten tot de volgende opstaat, als die al opstaat, want China als thuisbasis voor de fabriek is geen optie meer.

De discussies die trouwens niet konden in het Lego topic begonnen bij het constante gepost van Lepin "sets". Als Lepin al hun jatwerk had gedaan bij een andere bouwsteentjes producent dan Lego, hadden we nog steeds dezelfde discussie gehad, maar dan dat Lepin heeft gejat van Megablocks/Kre-o/Banbao. En dan hoort het dus nog steeds in dit topic.

En hoewel er een punt gemaakt kan worden voor 10 jaar oude sets uit productie, maakt het al het andere jatwerk van Lepin nog niet gerechtvaardigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Munchkin
  • Laatst online: 14:39
quorumz schreef op maandag 29 april 2019 @ 18:37:
[...]

bij welke store? hebben ze daar meer? Bij H&K hebben ze nix meer op de site. bestel ik misschien de hoek garage nog. kijk ik in aug wel voor de echte lego kraan met 7 motoren...
spoiler: de winkel waarbij ik het besteld heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Topicstarter
AppieNL schreef op maandag 29 april 2019 @ 22:20:
[...]

Omdat dit het topic is voor bouwsteentjes die niet Lego zijn en daar valt Lepin dus ook onder. Dat Lepin nu eindelijk op de blaren moet zitten na jaren en jaren aan jatwerk moet dus ook hier besproken worden. Dat het hier "jammer" wordt bevonden door sommige posters dat Lepin stopt doet daar niet aan af. Er is jaren geprofiteerd van Lepin door consumenten die copyright niet zoveel kan schelen en nu zal je moeten wachten tot de volgende opstaat, als die al opstaat, want China als thuisbasis voor de fabriek is geen optie meer.

De discussies die trouwens niet konden in het Lego topic begonnen bij het constante gepost van Lepin "sets". Als Lepin al hun jatwerk had gedaan bij een andere bouwsteentjes producent dan Lego, hadden we nog steeds dezelfde discussie gehad, maar dan dat Lepin heeft gejat van Megablocks/Kre-o/Banbao. En dan hoort het dus nog steeds in dit topic.

En hoewel er een punt gemaakt kan worden voor 10 jaar oude sets uit productie, maakt het al het andere jatwerk van Lepin nog niet gerechtvaardigd.
Helemaal mee eens..
Kijk voor de consument op de korte termijn was lepin natuurlijk ideaal, goedkoop met bijna de zelfde kwaliteit als lego..
maar... op de lange termijn gaat het natuurlijk ten koste van Lego en als die niet genoeg inkomsten krijgen, kunnen ze niet investeren in goede designs.. want dat is waar je natuurlijk voor betaald: IP en kwaliteit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Jammer dat Lepin kopers door bepaalde mensen gelijk zo in een hoekje worden gezet als "consumenten die copyright niet zoveel kan schelen" terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.

Ik heb zelf een grote collectie zowel LEGO als andere merken. LEGO is in China gewoon reteduur. De prijzen liggen gemiddeld 10 - 20% hoger dan in bijvoorbeeld Europa. En dan reken je de gemiddelde koopkracht niet eens mee waardoor het dus nog veel duurder is voor de gemiddelde Chinees.
Tel daar bij op dat veel sets niet beschikbaar zijn in China vanwege verschillende redenen (nooit uitgebracht of licentie issues met 3rd party IP's). Ook online niet (de LEGO store levert niet naar China).
Dan is het logisch dat je soms moet uitwijken naar andere merken.

Je kan het niet eens zijn met de handelspraktijken van Lepin maar het in een hoekje duwen van mensen die Lepin kopen is gewoon arrogant en dom.

Op Reddit zie je ook veel van die fanatieke reacties nu. Als je zegt dat je Lepin koopt wordt je zowat uitgemaakt voor heretic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieNL
Kenzi schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 16:04:
Jammer dat Lepin kopers door bepaalde mensen gelijk zo in een hoekje worden gezet als "consumenten die copyright niet zoveel kan schelen" terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.

Ik heb zelf een grote collectie zowel LEGO als andere merken. LEGO is in China gewoon reteduur. De prijzen liggen gemiddeld 10 - 20% hoger dan in bijvoorbeeld Europa. En dan reken je de gemiddelde koopkracht niet eens mee waardoor het dus nog veel duurder is voor de gemiddelde Chinees.
Tel daar bij op dat veel sets niet beschikbaar zijn in China vanwege verschillende redenen (nooit uitgebracht of licentie issues met 3rd party IP's). Ook online niet (de LEGO store levert niet naar China).
Dan is het logisch dat je soms moet uitwijken naar andere merken.

Je kan het niet eens zijn met de handelspraktijken van Lepin maar het in een hoekje duwen van mensen die Lepin kopen is gewoon arrogant en dom.

Op Reddit zie je ook veel van die fanatieke reacties nu. Als je zegt dat je Lepin koopt wordt je zowat uitgemaakt voor heretic.
Sorry hoor, maar je koopt een product waarvan je dus weet dat het IP inbreuk maakt, maar toch koopt omdat het alternatief te duur is voor je? Dat is dezelfde logica die je vaak ziet bij piraterij van films en muziek, wil je dat ook goed gaan praten? Als copyright je wat kon schelen dan had je A. Geen Lepin gekocht en B. Ook geen Lego. Als consument kan je je stem laten horen met je geld, ook Lego luistert daar naar. Jij kocht Lepin en dus vond je het prijskaartje belangrijker dan copyright, zo simpel is het. Ik kan ook niet alles kopen dat ik zou willen, dan koop ik het niet of later na wat sparen, maar het laatste dat ik zou doen is bewust een bedrijf steunen dat gewoon dingen doet die niet door de beugel kunnen.

En waarom denk je dat Lego niet stond te springen om in China te leveren? Juist, omdat ze het niet zo nauw nemen (of namen inmiddels) met copyright bescherming en bedrijven als Lepin in stand hielden. Dan is het lastiger om in China aan Lego te komen en dus duurder. Ja, daar is de consument in China de dupe van, maar dat is nog steeds geen excuus om dan maar de namaak te kopen. Nu ben je iemand die een afzetmarkt creëert voor Lepin om gekopieerd spul te verkopen. Zoals ik al zei, nu China werk maakt van copyright bescherming zijn internationale bedrijven ook bereid daar handel te verkopen. En in China is Lego duur, maar doe niet alsof Lepin's afzetmarkt alleen in China was, zeker niet sinds Aliexpress.

[ Voor 4% gewijzigd door AppieNL op 30-04-2019 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

AppieNL schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 16:37:
[...]

Sorry hoor, maar je koopt een product waarvan je dus weet dat het IP inbreuk maakt, maar toch koopt omdat het alternatief te duur is voor je?
Lezen is lastig. Prijs is een van de redenen. De andere is dat veel sets gewoonweg niet beschikbaar zijn. :|

LEGO is pas vrij laat in China naar de markt gekomen en veel eerdere sets zijn er niet. En bepaalde IP's zijn niet populair en dus ook veel minder beschikbaar. Denk bijvoorbeeld aan Star Wars wat niet populair is omdat Chinezen niks met Star Wars hebben.

Of neem de speciale Chinese New Year sets welke door hebberige resellers vrijwel nergens te koop waren.

Maar laat mensen die Lepin en anderen merken kopen lekker hun eigen ding doen, Je hebt een LEGO topic waar je je helemaal kunt uitleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieNL
Het hele verhaal lezen blijkbaar ook. Ik heb ook genoeg sets gemist in mijn "dark ages", nu niet meer beschikbaar of voor veel geld, dikke pech. Het komt dus nog steeds terug op geld, ook bij niet (normaal) beschikbare sets. Er is geen moeten hebben, je wil het hebben, daar hangt dus een prijskaartje aan, want het is import/grijze markt/"joost mag weten hoe ze er aan komen" Lego. Op dat moment heb jij de keuze: is het te duur voor je, koop je het niet. Maar zodra je uitwijkt naar Lepin ben je gewoon een enabler voor een markt vol kopietjes. Totdat China daar wat tegen doet, zou Lego nooit China als serieuze markt zien, wat alleen maar de prijs verder opdrijft van echte Lego. Als de vraag er niet is (jij), blijft op ten duur het aanbod niet bestaan (Lepin). De nieuwjaars sets waren er ook nooit gekomen voor de uitspraak in deze rechtzaak. Dat die vervolgens worden opgekocht door resellers? Welkom bij de rest van de wereld in Lego sets. Dit is niks nieuws bij limited exclusives.
Maar laat mensen die Lepin en anderen merken kopen lekker hun eigen ding doen, Je hebt een LEGO topic waar je je helemaal kunt uitleven.
Dus ik moet het maar negeren dat een bedrijf dat zo opzichtig inbreuk maakte met allerlei gevolgen van dien (inclusief dus Lego die niet wil verkopen in China voor de rechtzaak was gewonnen) zodat jullie verder kunnen kletsen over namaak sets vanwege de drogredenen van jullie kant voor het kopen van dit spul? De andere merken kan ik nog wel waarderen, die jatten tenminste niks dat niet mag, gewoon eigen ontwerpen met een bouwblokje, dat is goed voor de markt en ook goed voor Lego, houdt ze scherp.

[ Voor 5% gewijzigd door AppieNL op 30-04-2019 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

AppieNL schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 17:13:
[...]
De nieuwjaars sets waren er ook nooit gekomen voor de uitspraak in deze rechtzaak.
LEGO 10250-1 CNY Year of the Snake , 2013. Dus lang voor de rechtzaak. Helaas alleen voor Greater China muv mainland.
Dus ik moet het maar negeren dat een bedrijf dat zo opzichtig inbreuk maakte met allerlei gevolgen van dien
Je hoeft helemaal niks te negeren. Maar in dit topic los gaan op mensen die wel Lepin kopen is zinloos. Je gaat niemand die Lepin koopt overtuigen. En het gaat dan alleen maar dezelfde kant op van Apple vs Android fanboys, of Console vs PC gamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieNL
Er is wel 1 verschil, de rechtelijke uitspraak in deze zaak, wat nooit gaat gebeuren bij Android vs Apple of PC vs Consoles. En ik weet dat niemand hier zich zal bekeren tot het niet kopen van Lepin, ze doen het immers al jaren, maar het slachtoffer spelen wanneer je (terecht) in een hokje wordt geplaatst dat je het copyright minder belangrijk vindt dan je portemonnee en/of je drang om iets te hebben, zeker na zo'n gerechtelijke uitspraak, is mij een brug te ver en daar zal ik dus ook op reageren.

En ik dacht dat je de grote nieuwjaars sets van afgelopen jaar bedoelde, die waren in no-time weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Objectieve, en semi-offtopic, perceptie; de discussie over legaal vs nep is zeker valide maar waarom voert "men" deze discussie ook niet in de grote merken-topics in VV?

In China wordt alles wat los & vast zit qua vervoer gewoon ingekocht in Europa, door de kopieer-machine gehaald en verkocht voor gebruik op de openbare weg in China zoals in een ietwat kort artikel wordt getoond op https://www.digitalgrog.c...us-world-class-car-fakes/ of https://www.autoexpress.c...-do-they-get-away-with-it waarbij het voor BMW bijna 9 jaar (!!!) heeft geduurd om uiteindelijk toch gelijk te krijgen in de rechtbank.

Oftewel, de hoop dat "nep Lego" nu wel uitsterft of harder wordt aangepakt in China, lijkt me een ietwat ijdele hoop?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieNL
Nep-Lego gaat niet weg, want Lego heeft geen patent meer op het bouwblokje sinds 2001 (?), maar de namaak sets van Lepin die zie ik verdwijnen naar een ander land en/of in kleinere aantallen. Echt verdwijnen zal het niet. Zolang er vraag is, zal er aanbod zijn. Maar aangezien China nu wel actie onderneemt mbt copyright en dus fabrieken sluit en mensen ervoor oppakt, lijkt het me daar toch lastig voor een Lepin 2.0. Ik weet niet hoe lang Lego precies al bezig is in China met pogingen tot rechtszaken, maar zou me niet verbazen als het in de buurt komt van BMW. Als Lego het goed aanpakt kunnen ze nu ook wat goodwill in China kweken bij de consument zodat de vraag afneemt naar namaak, maar dat is ook afwachten wat Lego's plan nu is.

China heeft gewoon echt jaren/decennia zoiets gehad van: rot op met je copyright bescherming. Dat zal vast ook hebben meegespeeld waarom BMW het nu pas wel lukt, net als Lego. China wil goodwill kweken op het moment bij buitenlandse bedrijven, dus ik denk wel dat ze deze koers iig voorlopig vasthouden.

Ik denk trouwens dat de discussie niet wordt gevoerd in VV (Verkeer&Vervoer I assume) omdat je hier niet zo snel/goedkoop een namaak BMW, Range Rover of Mini uit China hebt staan. Terwijl Lepin gewoon (meestal?) verzendkostvrij binnen 3-6 weken via aliexpresss binnen is.

[ Voor 4% gewijzigd door AppieNL op 30-04-2019 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05:22
AppieNL schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 17:36:
En ik weet dat niemand hier zich zal bekeren tot het niet kopen van Lepin, ze doen het immers al jaren, maar het slachtoffer spelen wanneer je (terecht) in een hokje wordt geplaatst dat je het copyright minder belangrijk vindt dan je portemonnee en/of je drang om iets te hebben, zeker na zo'n gerechtelijke uitspraak, is mij een brug te ver en daar zal ik dus ook op reageren.
Maar met welk doel reageer je dan? Als moraal vingertje naar de persoon die Lepin koopt?

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieNL
Staat volgens mij letterlijk in de post die je quote, maar goed. De mensen die Lepin kopen weten zelf ook wel dat het niet helemaal een nette zaak was, maar om dan het slachtoffer te gaan spelen ipv dat gewoon te erkennen, vind ik een beetje jammer en met die reden post ik dan.

Het had mensen hier gesierd als ze iets hadden gezegd als: "Ach, het was leuk zo lang het duurde, de kans dat dit een keer ten einde kwam was natuurlijk wel aanwezig, gezien de uitspraak in de rechtzaak." In plaats daar van krijg je "jammer" of "ja, maar niet beschikbaar" of insinueren dat het Lego's schuld is ("zo duur in China") zonder verder te kijken naar het hoe en wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
AppieNL schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 20:38:
Staat volgens mij letterlijk in de post die je quote, maar goed. De mensen die Lepin kopen weten zelf ook wel dat het niet helemaal een nette zaak was, maar om dan het slachtoffer te gaan spelen ipv dat gewoon te erkennen, vind ik een beetje jammer en met die reden post ik dan.

Het had mensen hier gesierd als ze iets hadden gezegd als: "Ach, het was leuk zo lang het duurde, de kans dat dit een keer ten einde kwam was natuurlijk wel aanwezig, gezien de uitspraak in de rechtzaak." In plaats daar van krijg je "jammer" of "ja, maar niet beschikbaar" of insinueren dat het Lego's schuld is ("zo duur in China") zonder verder te kijken naar het hoe en wat.
Ten eerste wil ik aangeven dat ik geen LEGO meer in elkaar heb gezet sinds mijn jeugd, maar als ik naar andere hobby's van mij kijk dan begon ik wel vaker met goedkope rommel (of namaak) en als ik eenmaal liefde voor de hobby ontwikkelde dan schakelde ik vanzelf over naar het echte spul en wilde ik alleen nog maar het beste van het beste.

Sinds een paar maanden zit ik aan een serieus LEGO model bouwen te denken en ik zal nooit maar dan ook echt nooit een echte LEGO doos kopen om te kijken of ik het (nog) wel echt leuk vind. Dan zou het toch een Lepin of wat er ook voor in de plaats is/komt zijn. €250,- plus om te kijken of je iets leuk vind is niet wat veel mensen snel doen.

Nou zal je altijd mensen houden die nooit de LEGO prijzen gaan betalen, maar die heb je ook niet als klant als het alternatief er niet is. En ondertussen verkoopt LEGO zelf ook niet slecht als je ziet hoe weinig er nog nieuw te krijgen is. Al dan niet door een kunstmatige schaarste.

Het is natuurlijk knudde dat ze ontwerpen pakken in plaats van wat meer te vragen voor een eigen ontwerp of een MOC ontwerper wat geld geven, maar uiteindelijk is het voor LEGO toch ook interessant als meer volwassenen deze hobby beoefenen?

Misschien moet LEGO gewoon een paar dozen in een grotere oplage brengen waar door ze de ontwerpkosten wat breder kunnen verspreiden en het verschil in prijzen wat kleiner wordt. Zoals ik al aan geef ben ik geen kenner, maar dat is hoe dan ook het idee wat ik er bij heb. Dus niet netjes van Lepin, maar ik zou er geen nachtje minder om slapen om het voor dat geld eens te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieNL
Ze erkennen tenminste zelf ook "tot de volgende copyright lawsuit". Zal denk ik ook niet lang op zich laten wachten als ze nog in China zitten. Maar is afwachten, ik was al verrast dat China wat deed na de uitspraak, kijken wat ze nu doen.
Beakzz schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 13:44:
[...]

Dan zou het toch een Lepin of wat er ook voor in de plaats is/komt zijn. €250,- plus om te kijken of je iets leuk vind is niet wat veel mensen snel doen.
Twee vragen:
1. Waarom per se Lepin en niet 1 van de andere Lego alternatieven die geen/minder ontwerpen stelen?

2. Waarom meteen €250? Genoeg leuke sets in de €40-80 categorie om te kijken of je het nog leuk vindt.
Nou zal je altijd mensen houden die nooit de LEGO prijzen gaan betalen, maar die heb je ook niet als klant als het alternatief er niet is. En ondertussen verkoopt LEGO zelf ook niet slecht als je ziet hoe weinig er nog nieuw te krijgen is. Al dan niet door een kunstmatige schaarste.
Sets zijn gemiddeld 2 jaar in productie, sommige zelfs langer (8 jaar and counting), dus welke (kunstmatige) schaarste?
Het is natuurlijk knudde dat ze ontwerpen pakken in plaats van wat meer te vragen voor een eigen ontwerp of een MOC ontwerper wat geld geven, maar uiteindelijk is het voor LEGO toch ook interessant als meer volwassenen deze hobby beoefenen?
Zeker, mits die volwassen bij Lego kopen. Het blijft een bedrijf en idd als Lepin gewoon eigen spul had of MOCers betaald (dit ging niet goed bij een andere producent, MOCers wachten nog steeds op geld) was er niks aan de hand.
Misschien moet LEGO gewoon een paar dozen in een grotere oplage brengen waar door ze de ontwerpkosten wat breder kunnen verspreiden en het verschil in prijzen wat kleiner wordt.
Ik heb ooit begrepen dat de ontwerpkosten verwaarloosbaar zijn bij zulke grote bedrijven als Lego. En met de oplage van 95% bij Lego is weinig mis, de 5% zijn de (timed) exclusives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goosebirdy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:36
Beakzz schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 13:44:
[...]

Sinds een paar maanden zit ik aan een serieus LEGO model bouwen te denken en ik zal nooit maar dan ook echt nooit een echte LEGO doos kopen om te kijken of ik het (nog) wel echt leuk vind. Dan zou het toch een Lepin of wat er ook voor in de plaats is/komt zijn.

[...]
Dit begrijp ik dan weer niet; ik ken de instructies van de letterlijk gekopieerde sets niet, maar wel van andere Chinese alternatieve bouwblokken en zowel de instructies als hoe de steentjes vastklikken is toch wel anders dan Lego zelf. Dan wil je ervaren hoe het is om Lego te bouwen, start je met alternatief merk: dan krijg je toch een andere ervaring. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:32

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

(jarig!)
Als ik Lepin was zou ik gewoon blokjes gaan verkopen op bricklink (of een eigen variant daarvan opzetten). De mallen voor de blokjes hebben ze en daar zit geen copyright meer op. Ze hoeven dan geen ontwerpen te stelen, ze leveren alleen de blokjes.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Topicstarter
AppieNL schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:34:
[...]

Ik heb ooit begrepen dat de ontwerpkosten verwaarloosbaar zijn bij zulke grote bedrijven als Lego. En met de oplage van 95% bij Lego is weinig mis, de 5% zijn de (timed) exclusives.
Ik begreep dat de design en overhead kosten juist vrij hoog zijn bij lego
Op glassdoor kan je een beetje zien wat de salarisen ongeveer zijn:
https://www.glassdoor.co....-Group-Salaries-E3944.htm

https://www.quora.com/How...EGO-brick-cost-to-produce
https://www.quora.com/Are...roportional-with-the-MSRP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
Goosebirdy schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:40:
[...]

Dit begrijp ik dan weer niet; ik ken de instructies van de letterlijk gekopieerde sets niet, maar wel van andere Chinese alternatieve bouwblokken en zowel de instructies als hoe de steentjes vastklikken is toch wel anders dan Lego zelf. Dan wil je ervaren hoe het is om Lego te bouwen, start je met alternatief merk: dan krijg je toch een andere ervaring. 8)7
Ja dat weet je toch als je daar voor gaat? Een mindere ervaring, maar wel het idee van dat je uren aan het bouwen bent voor een fractie van het bedrag. Zie er niks mis mee als test en ik zou vanzelf overschakelen als het mij bevalt naar het echte werk.

@AppieNL

Nou eigenlijk vind ik alleen de auto's met 2500 of meer stukken interessant of de wat grotere stukken van Star Wars. tot nu toe kwam ik dan vooral op Lepin uit, maar als ik een leuke auto kan vinden van een merk dat niet jat dan zal dat wel mijn voorkeur hebben. Ik ben gewoon benieuwd naar hoe leuk ik het bouwen vindt, of ik er nog wat aan kan finetunen met wat 3D prints en verlichting en het dan in mijn mancave zetten rond mijn racerig als showmodel :o

Dat idee over de schaarste is denk ik vooral ontstaan omdat ik pas recentelijk ben gaan zoeken en ik dan tegen wat oudere ontwerpen aan loop die ik interessant vind en deze zijn dan nergens meer te krijgen behalve op sites die dikke winst willen maken. Ik zeg ook nergens dat mijn info uit feiten bestaat dus bedankt voor de correctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieNL
zonoskar schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 15:12:
Als ik Lepin was zou ik gewoon blokjes gaan verkopen op bricklink (of een eigen variant daarvan opzetten). De mallen voor de blokjes hebben ze en daar zit geen copyright meer op. Ze hoeven dan geen ontwerpen te stelen, ze leveren alleen de blokjes.
Zodra Bricklink ontdekt dat een shop nep-Lego verkoopt, wordt die gebanned, dus ze zullen dan voor je optie B moeten gaan en er zelf 1 opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Topicstarter
AppieNL schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 18:05:
[...]

Zodra Bricklink ontdekt dat een shop nep-Lego verkoopt, wordt die gebanned, dus ze zullen dan voor je optie B moeten gaan en er zelf 1 opzetten.
Op de blokjes zelf zit geen copyright (meer), dus ik zou niet weten waarom dit niet zou mogen..
De IP van designs van de modellen daar zit wel copyright op, dus kopieën van dozen mag niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

ToolkiT schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 18:07:
[...]

Op de blokjes zelf zit geen copyright (meer), dus ik zou niet weten waarom dit niet zou mogen..
De IP van designs van de modellen daar zit wel copyright op, dus kopieën van dozen mag niet..
Omdat het voor een fanatieke groep puristen vloeken in de kerk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieNL
ToolkiT schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 18:07:
[...]

Dezelfde reden dat er 2 topics zijn op Tweakers of zoals Kenzi het zegt "vloeken in de kerk". Puristen wil geen nep-Lego er tussen en Bricklink is het werk van een Lego liefhebber, niet een "doe mij elk bouwsteentje maar" liefhebber.
ToolkiT schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 15:31:
[...]

Ik begreep dat de design en overhead kosten juist vrij hoog zijn bij lego
Op glassdoor kan je een beetje zien wat de salarisen ongeveer zijn:
https://www.glassdoor.co....-Group-Salaries-E3944.htm

https://www.quora.com/How...EGO-brick-cost-to-produce
https://www.quora.com/Are...roportional-with-the-MSRP
Sets worden ontworpen door 1-2 designers (en getest door 3-5 anderen). De grootste sets en meest complexe sets (vaak Technic) kosten 1 soms 2 jaar (geloof alleen de 42009 kraan) om te ontwikkelen. Dus aan de hand van jou link, is dat 140k voor 2 designers, tellen we er nog wat bij op voor de bouwtesters (vaak andere designers in hetzelfde team), maar die zijn er natuurlijk niet zoveel mee bezig als de eerste 2 in een werkweek, dus nog eens 140k? Met materiaal kosten erbij afronden op 3 ton? Een set als de Porsche (1 designer trouwens, maar wel de senior, dus houden gewoon die 140k aan) met een adviesprijs van €300 moet er dan 1000 wereldwijd verkopen om de ontwerpkosten eruit te halen. Dus ik blijf erbij, de daadwerkelijke ontwerpkosten is maar een klein gedeelte van de totale omzet op een set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Topicstarter
AppieNL schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 18:20:
[...]

Dezelfde reden dat er 2 topics zijn op Tweakers of zoals Kenzi het zegt "vloeken in de kerk". Puristen wil geen nep-Lego er tussen en Bricklink is het werk van een Lego liefhebber, niet een "doe mij elk bouwsteentje maar" liefhebber.
Ik snap dat er puristen zijn, maar de twee hoeven elkaar toch niet te bijten?
Bricklink voor puristen.
En LepLink (zelf verzonnen naam) voor degene die goedkoop een aantal blokjes willen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieNL
Bedoel je nu dat Bricklink een "LepLink" op zou moeten zetten zodat er niet gebeten wordt? Anders snap ik niet wat je nu meer/anders zegt tov je vorige post :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Topicstarter
AppieNL schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 18:47:
Bedoel je nu dat Bricklink een "LepLink" op zou moeten zetten zodat er niet gebeten wordt? Anders snap ik niet wat je nu meer/anders zegt tov je vorige post :+
Zou kunnen, maar dat is niet hun core business.

Ik reageerde alleen dat puristen geen last hebben van een LepLink, want het staat er helemaal los van..
Dus vloeken in de kerk is niet van toepassing..

Ik ben zelf ook groot lego fan (mijn kast in de woonkamer staat er vol mee), maar ik snap die agressieve/defensive houding niet zo..
Net zoals je Lada rijders hebt en Mercedes rijders.. zolang Lada geen (huidige) mercedes gaat kopiëren is er geen probleem en kan het allemaal prima naast elkaar leven IMHO..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieNL
ToolkiT schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 18:55:
[...]

Ik reageerde alleen dat puristen geen last hebben van een LepLink, want het staat er helemaal los van..
Dus vloeken in de kerk is niet van toepassing..
Volgens mij wil ook niemand hier het tegendeel bewijzen/een discussie van wat je hier zegt. Kenzi en ik zeggen alleen dat als ze het op Bricklink willen doen, dat het wel vloeken in de kerk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Niet online
AppieNL schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 18:20:
[...]

bricklink heeft ook het e.e.a. aan nep/niet lego spul in hun catalog staan, noet veel maar dat leek meer te worden voor mijn gevoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieNL
Zoals? Ik weet wel dat er soms onderdelen opduiken in kleuren die nooit in sets hebben gezeten, maar toch echt Lego blijken te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 16:10

Twan V

...en er stralend uitzien

Custom verchroomde onderdelen, 3d-prints van parts die niet in Lego bestaan...
https://www.bricklink.com/browseCustom.asp

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mschol
  • Niet online
AppieNL schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 21:00:
Zoals? Ik weet wel dat er soms onderdelen opduiken in kleuren die nooit in sets hebben gezeten, maar toch echt Lego blijken te zijn.
ik kon ze gisteren niet direct vinden, wel kwam ik custom items tegen die vrijwel zeker geen lego zijn. (diverse wapens hoofdzakelijk, maar volgens mij ook een leger minifig)

er is ook naast lego een mogelijkheid te filteren op alle merken, en dan lijk je ook meer resultaten te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnndoh
  • Niet online
Zolang mensen zeggen dat lego niet duur is , zal je merken als lepin blijven houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1217834

Ik heb zelf ook nep lego van Lepin besteld, en het was best goeie kwaliteit! De blokjes zijn eigenlijk precies lego, alleen zonder logo erop.

Het past alleen niet op gewone lego, ten minste niet goed. Voor mij maakte dat niks uit want ik had een schip besteld, dat niet persé moest aansluiten op gewone lego.

De instructies die erbij zaten, waren in goeie kwaliteit, alleen iets donkerder dan een echt boekje.

In mijn mening is Lepin een prima alternatief, het is meestal tientallen euro's goedkoper, het wordt in goede kwaliteit geleverd, en heeft duidelijke instructies. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mschol
  • Niet online
Anoniem: 1217834 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 21:26:
Ik heb zelf ook nep lego van Lepin besteld, en het was best goeie kwaliteit! De blokjes zijn eigenlijk precies lego, alleen zonder logo erop.

Het past alleen niet op gewone lego, ten minste niet goed. Voor mij maakte dat niks uit want ik had een schip besteld, dat niet persé moest aansluiten op gewone lego.

De instructies die erbij zaten, waren in goeie kwaliteit, alleen iets donkerder dan een echt boekje.

In mijn mening is Lepin een prima alternatief, het is meestal tientallen euro's goedkoper, het wordt in goede kwaliteit geleverd, en heeft duidelijke instructies. _/-\o_
is lepin een prima alternatief als ze inbreuk maken op de rechten van lego?

dat de blokjes niet helemaal passen: daar is het dan ook nep lego voor.. die streven niet naar perfectie (dat kost veel geld gok ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quorumz
  • Niet online
(overleden)
Anoniem: 1217834 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 21:26:

Heb zelf een keer een Niet-Lepin en Niet-Lego set gekocht: (hoort toch wel bij 1 van de complexere sets, erg mooi gedaan en betaalbaar!) van merk Cada

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.17484c4dJ2NxVQ

Ben benieuwd of Lepin nu terug komt onder een andere naam (was wel genoemd in youtube filmpjes maar zie er nix van terug en ik geloof als je de oude lepin nummers weet ze op aliexpress nog wel kan vinden (nog niet getest))

[ Voor 21% gewijzigd door quorumz op 02-06-2019 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Moet de discussie hier nu weer verzanden in "Lego vs $OTHER_BRAND"?

@quorumz heb je die CADA set al binnen? Ik was ook aan het overwegen om die te bestellen, er is alleen een (officiele) Chiron tussendoor gekomen...

Pagina: 1 ... 7 ... 48 Laatste

Let op:
We bespreken hier met name de andere bouwsteentjes, de niet-LEGO bouwsteentjes. Kopieën van bestaande lego-sets bespreken zijn niet de bedoeling in dit topic, alleen unieke sets van andere bouwsteentjes. Met MOC's is dat wat lastiger, aangezien er honderdduizenden op Rebrickable staan.

Illegale kopieën dus graag melden via TR, mét vermelding van linkje naar het origineel.