Ik heb weer 2 stappen gedaan. Dit keer werden de motor en de versnellingsbak gebouwd. De motor wordt leuk aangekleed met extra onderdelen. Ik heb veel van die onderdelen in flat silver besteld zodat het er wat leuker uit gaat zien. Helaas waren sommige parts niet beschikbaar in die kleur, ook niet bij webrick of gobricks. Jammer.
De versnellingsbak is echter een hoog staaltje vakmanschap. Mind. Blown. Ik heb deze bouwwijze nog niet gezien. Het lijkt met meest op de versnellingsbak die ik in de
Lancia Stratos gebouwd heb, alleen werkte die daar eigenlijk van geen kanten. De versnellingsbak in deze F40 daarentegen haakt alleen een beetje, maar dat is opgelost als je de pook een klein beetje optilt. Loxlego moet het ontwerp een klein beetje aanpassen zodat er wat meer ruimte is onder de pook.
Ik had trouwens 2 issues bij de versnellingsbak:
in de set (en handleiding) zat dit onderdeel:

Maar op een of andere manier zaten daar geen 'tanden' aan de binnenkant, waardoor de versnellingsbak de laatste versnelling niet pakte. Overigens heeft de Lego variant van het bovenstaande onderdeel wel tanden aan de binnenkant, dus, of die Chinezen hebben niet goed genoeg gekeken, of zij hebben een ander doel voor ogen voor dat onderdeel. Ik heb dit vervangen door een onderdeel wat ik nog had liggen:
En de versnellingsbak werkt doordat dit onderdeel op een as heen en weer wordt verschoven:

Maar het onderdeel in de set zat veel te strak op de as, die ging geen kant op. Eerst dacht ik dat de as te dik was, maar een Lego variant van dit onderdeel schoof wel gewoon over de as. Dus ik heb die maar gebruikt.
Tijdens de bouw was de versnellingsbak en dat deel van het chassis overigens een grote wiebelende mess. Maar aan het einde van de stap werd (vrijwel) alles vast gezet. Wel gek is dat het einde van de 4de build stap het begin van de voorwiel ophanging is met een aantal onderdelen die met een as in een gewoon technic gat zitten, dus die vallen er constant uit. Die paar onderdelen had ik dus liever in de volgende stap gehad.
Anyways, foto's :
De eerste 4 stappen geeft je dit. Nog 1 stap en het chassis is klaar denk ik. De achterbumper is ook helemaal gefixeerd nu, er wiebelt niets meer. Ook mooi om te zien hoe alles mooi inelkaar valt (bijv de achterlichten). Allee zit de uitlaat nog steeds wat vreemd.
Ik dacht eerst dat die assen onderdeel van de decoratie van de cockpit zouden zijn, maar in feite is het de aandrijfas die van en naar de versnellinsbak gaat. In de neutraal zie je dus ook maar 1 van de 2 draaien. Ook nice: die kruiskoppelingen in flat silver had ik nog niet eerder gezien en zijn bij Lego ook niet te krijgen.
Het is wel erg zwart zo he?
Die macaroni bricks zaten op gelijke hoogte in de C80X handleding, maar ze zaten versprongen bij Loxlego. ik vond het mooier om ze te laten verspringen, dus dat heb ik aangepast.