Al een tijdje niks meer gepost in dit topic (uiteraard wel meegelezen

), in de afgelopen tijd wel wat nieuwe Cobi setjes gekocht, maar nog niet gebouwd. Ik denk dat ik een beetje cobi-moe ben, het is meer van het zelfde dus om dat continue te bouwen ging wat vervelen.
Nu heb ik tijdens mijn recente vakantie een bezoek gebracht aan een Bluebrixx winkel. Ik had daar al langer interesse in (ook redelijk wat reviews gekeken) door de vele interessante modellen die ze aanbieden voor volwassenen met veel kastelen, western, treinen, auto's en militaire voertuigen, maar doordat er geen winkel in de buurt zat tot voor kort (onlangs hebben ze in Nordhorn ook een winkel geopend) bleef een bezoek uit. Nu wezen shoppen in Munchen en de keuze is enorm! Veel chinese merken (bv CaDa, Kazi, ...) met ook een redelijk chinees georienteerd aanbod in bv de modulars, maar ook binnen hun eigen labels, de Bluebrixx specials en de Bluebrixx pro serie is er veel keuze. Dat zijn eigen ontwerpen waarbij er met de Pro serie samengewerkt is met Xingbao en je er een mooie doos en handleiding bij krijgt, dit is bv de western serie, de Bundeswehr serie en iets als Neu Schwanstein castle. De specials zijn eigen ontwerpen, komen in een bruin kartonnen doos zonder handleiding die je dan via de website als pdf downloaden. Deze series hebben ook voornamelijk mijn interesse.
Zelf heb ik om eens wat te proberen een paar voertuigen van Xingbao uit de
Bundeswehr serie en een
Bluebrixx Special meegenomen, als eerste een korte review van de Leopard.
Review Xingbao XBA-06049 - Kampfpanzer Leopard 1
Meer info over het orgineel vind je op de bekende
Wiki, deze tank is in grote getale in gezet bij de Bundeswehr alsmede bij de Nederlandse strijdkrachten waardoor het voor velen een aansprekend model is en wat ook voor mij de aanleiding was om deze uit de serie te kopen (van de Leopard 2 heb ik beide Cobi modellen nog liggen dus die viel om die reden af).
Zoals gezegd is dit een Bluebrixx Pro model, de set komt dus in een nette doos en met een gedrukte handleiding. De set bestaat uit 1145 onderdelen en kost 37,95 Euro. De build is verdeeld in 4 stappen waarbij de zakjes genummerd zijn. De handleiding zelf is van redelijke kwaliteit, maar het is soms wel lastig onderscheid maken tussen donkergroen en zwart, gelukkig zijn er weinig onderdelen die overlappen kwa kleur dus op die manier kom je er toch snel uit. De actuele bouwstap is vol van kleur, de reeds gebouwde delen zijn vervaagd, een beetje zoals de Cobi handleiding waarbij hier de kleur wel behouden blijft. Al met al was de handleiding duidelijk genoeg.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0lLEGWcOO0I6rGsAQ2ChzqTW.jpg?f=user_large)
De bouw
De build is zoals gemeld opgedeeld in 4 stappen, de eerste is de hull, daarna de tracks, als 3e de afwerking van de hull en als laatste de turret. Denk dat je met een tank ook weinig anders kan

Het bouwen zelf is niet super bijzonder, geen aparte bouwtechnieken zoals met Cobi op de ophanging van de loopwielen na. Die zijn middels een technic pin een een elastiek onafhankelijk geveerd. Best mooi gedaan moet ik zeggen. De kwaliteit van de stenen is "ok", zeker geen Lego of Cobi, maar voldoende voor wat je in deze prijscategorie verwacht.
Wat verder opvalt is dat er redelijk wat detail in het model zit, iets wat je wellicht ook mag verwachten gezien het relatief grote aantal onderdelen. Zo is het bestuurderscompartiment mooi weergegeven met wat controls en de kijkgaten en liggen er een aantal shells naast, ook is de motor uit losse bricks opgebouwd en daarmee redelijk gedetailleerd. Beide compartimenten zijn later met een afneembaar luik alsnog toegangelijk.
Hierbij wat foto's na de eerste 2 bouwfases:
Ook de 3e en 4e fase gaan zonder grote problemen, sommige steentjes zitten net wat los of zitten fragiel op hun plek, maar echt storend is het niet. Met het plaatsen van de details komen ook enkele bedrukte stenen met de Bundeswehr kenmerken (kruis, kenteken) langs. De bedrukkingen zijn iets minder als bij Cobi, maar alsnog prima (en geen stickers!). Na een aantal uur bouwen is het model dan af en zit je met een kwa grote met Cobi vergelijkbaar model (beide ongeveer schaal 1:30)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KJW7yYIsr3CbOkT72IEgJgtg.jpg?f=user_large)
Conclusie
En dan, is het wat? Dat ligt er deels aan met welke verwachtingen je er in gaat, als je denkt dat je hier een Lego of een Cobi set te hebben dan valt het wat tegen. Echter als je daar een set van 1100-1200 stenen hebt ben je aanzienlijk meer geld kwijt (Lego heeft uiteraard niks in deze categorie, maar de recente Leo 2 TVM bij Cobi van 945 stenen zit zo rond de 50 euro). Ik zelf vond het een redelijke prijs/kwaliteit verhouding en ben daarmee ook benieuwd naar de kwaliteit van de Bluebrixx specials. Veel uitbreiding in de Bundeswehr serie zal ik niet halen denk ik wegens het ontbreken van bijzonder technieken en dat het zo weer meer van hetzelfde wordt. Houdt er rekening mee dat het eigenlijk geen speelgoed is, bij het verkeerd oppakken heb je al snel een onderdeel in de hand.
Plus:
- Mooi eindresultaat, de tank ziet er goed uit voor een model uit blokjes
- Geen ontbrekende onderdelen
- Bedrukte elementen
- Ophanging van de loopwielen
- Prijs
Kan beter:
- Kwaliteit van de onderdelen, zowel kwa klemkracht op sommige punten als op de plastic kwaliteit zelf (soms wat dof, redelijk wat krasjes op elementen)
- Handleiding zou wat duidelijker kunnen in onderscheid kwa kleur
- Niet in Nederland verkrijgbaar (BB verzend wel naar NL, maar dan zit je weer met verzendkosten wat voor een enkele set als deze al snel niet interessant meer is)
Al met al zou ik deze set aanraden aan iemand die een keer een tank wil bouwen die niet van Cobi afkomstig is. Kwa kwaliteit zou ik nog steeds een Cobi set aanraden, echter heb je met deze serie weer mogelijkheden die Cobi niet/weinig bied (hedendaagse voertuigen). Mocht je meer info willen, kijk dan de Bluebrixx review van de Leopard:
YouTube: Kampfpanzer Leopard 1, Bundeswehr von Xingbao @BlueBrixx
Dit zegt voor mij verder nog niks over de Bluebrixx specials kwa kwaliteit, daar komt ik nog op terug als ik daar een setje van heb gemaakt. In ieder geval, mocht je eens in de gelegenheid zijn dan is een bezoekje aan een BB winkel in ieder geval de moeite waard als je non-Lego merken overweegt.