Het kleine 'andere Bouwsteentjes' topic

Pagina: 1 ... 21 ... 48 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

vectormatic

Warlock of the doorlock

Snoopy was wat sneller met versturen dan verwacht, en U-47 staat hier al in elkaar.

Dit was mijn eerste "schip" van Cobi, en het is wel heel anders bouwen dan een tank. Nog meer dan bij de tanks voelt het ding erg solide, de boot is bijna helemaal opgebouwd uit plates, geen bricks, en dus in ieder geval gevoelsmatig minder lege ruimte.

Ook is het voor het kleinste schip in de vloot nog steeds een fors ding, 46 centimeter aan lengte, Ik kan me haast moeilijk voorstellen wat een giga-ding de grotere boten moeten zijn. Het detailniveau lijdt er wel een beetje onder, vergeleken met de oude U-48 mist deze boot het luchtafweergeschut en de nettensnijder op de boeg is wat uit proportie, maar het is en blijft onmiskenbaar een Type VII, en de prints zijn natuurlijk stukken beter dan stickers.

Al met al maakt deze set me nieuwsgierig naar de grotere boten, vooral de Bismarck, maar de prijs en formaat van die sets maken het wat moeilijker om te impuls-kopen. Waar ik voorheen geregeld een tankje of twee per maand deed, wordt de Bismarck meer een speciale gelegenheid :P

EDIT: interessant detail trouwens als we het over cobi en merkwaardige keuzes hebben, zowel de U-48 als de U-47 zijn van het Type VII-B, terwijl er daar maar 24 van gebouwd zijn, tegen 568 Type VII-Cs. Daar staat tegenover dat U-47 en U-48 wel beide beroemde/beruchte boten waren.

[ Voor 11% gewijzigd door vectormatic op 28-09-2021 21:39 ]

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xgar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:26
vectormatic schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:34:
Snoopy was wat sneller met versturen dan verwacht, en U-47 staat hier al in elkaar.

Dit was mijn eerste "schip" van Cobi, en het is wel heel anders bouwen dan een tank. Nog meer dan bij de tanks voelt het ding erg solide, de boot is bijna helemaal opgebouwd uit plates, geen bricks, en dus in ieder geval gevoelsmatig minder lege ruimte.

Ook is het voor het kleinste schip in de vloot nog steeds een fors ding, 46 centimeter aan lengte, Ik kan me haast moeilijk voorstellen wat een giga-ding de grotere boten moeten zijn. Het detailniveau lijdt er wel een beetje onder, vergeleken met de oude U-48 mist deze boot het luchtafweergeschut en de nettensnijder op de boeg is wat uit proportie, maar het is en blijft onmiskenbaar een Type VII, en de prints zijn natuurlijk stukken beter dan stickers.

Al met al maakt deze set me nieuwsgierig naar de grotere boten, vooral de Bismarck, maar de prijs en formaat van die sets maken het wat moeilijker om te impuls-kopen. Waar ik voorheen geregeld een tankje of twee per maand deed, wordt de Bismarck meer een speciale gelegenheid :P

EDIT: interessant detail trouwens als we het over cobi en merkwaardige keuzes hebben, zowel de U-48 als de U-47 zijn van het Type VII-B, terwijl er daar maar 24 van gebouwd zijn, tegen 568 Type VII-Cs. Daar staat tegenover dat U-47 en U-48 wel beide beroemde/beruchte boten waren.
Hier was ie ook al binnen vandaag en staat ie ook al op zijn standaard, zeer tevreden en idd meer interesse in een groter schip, met name de Scharnhorst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Nu online

vectormatic

Warlock of the doorlock

Xgar schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:40:
[...]

Hier was ie ook al binnen vandaag en staat ie ook al op zijn standaard, zeer tevreden en idd meer interesse in een groter schip, met name de Scharnhorst.
Die staat al niet meer in de huidige catalogus, en is volgens mij ook nergens meer op voorraad. Is er een specifieke reden (behalve dan de ~400 extra stukjes) dat je de Scharnhorst boven bijvoorbeeld de Bismarck zou kiezen?

Zelf had ik misschien graag de Tirpitz willen hebben omdat die camouflage iets "stoerder" is dan de Bismarck, maar de Bismarck blijft toch wel the daddy van de kriegsmarine.

Kwa formaat vind ik de Belfast nog wel interessant (of de Warspite, hoewel die ook al weer uit productie is), maar ik heb toch een voorkeur voor iets duits, en de Prinz Eugen zit zo dicht tegen de Bismarck aan dat je eigenlijk alleen de Eugen zou kiezen als je de Bismarck al hebt :P

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xgar
vectormatic schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 22:04:
[...]

Die staat al niet meer in de huidige catalogus, en is volgens mij ook nergens meer op voorraad. Is er een specifieke reden (behalve dan de ~400 extra stukjes) dat je de Scharnhorst boven bijvoorbeeld de Bismarck zou kiezen?

Zelf had ik misschien graag de Tirpitz willen hebben omdat die camouflage iets "stoerder" is dan de Bismarck, maar de Bismarck blijft toch wel the daddy van de kriegsmarine.

Kwa formaat vind ik de Belfast nog wel interessant (of de Warspite, hoewel die ook al weer uit productie is), maar ik heb toch een voorkeur voor iets duits, en de Prinz Eugen zit zo dicht tegen de Bismarck aan dat je eigenlijk alleen de Eugen zou kiezen als je de Bismarck al hebt :P
Om de een of andere reden vind ik de Scharnhorst er gewoon mooi uitzien, de Tirpitz zou een mooie 2e keus zijn idd, die camo is idd nice, maar die is volgens mij al lang niet meer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Nu online

vectormatic

Warlock of the doorlock

Xgar schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 22:07:
[...]

Om de een of andere reden vind ik de Scharnhorst er gewoon mooi uitzien, de Tirpitz zou een mooie 2e keus zijn idd, die camo is idd nice, maar die is volgens mij al lang niet meer beschikbaar.
Fair enough, ik was zomaar benieuwd :) Volgens mij had ik vroeger ook van die kleine Revell modelbouwsetjes van o.a. de Scharnhorst en Gneisenau :)

De Tirpitz is inderdaad nergens meer te vinden, dus die is gevlogen, maar wie weet is de Bismarck een leuk kerstcadeautje voor mezelf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xgar
vectormatic schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 22:12:
[...]

Fair enough, ik was zomaar benieuwd :) Volgens mij had ik vroeger ook van die kleine Revell modelbouwsetjes van o.a. de Scharnhorst en Gneisenau :)

De Tirpitz is inderdaad nergens meer te vinden, dus die is gevlogen, maar wie weet is de Bismarck een leuk kerstcadeautje voor mezelf
Ik zag dat de Bismarck iig op voorraad is haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goosebirdy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:21
Ik vind gemotoriseerd spul erg leuk, maar ik vind het niks dat je bij Lego met de hedendaagse sets bent aangewezen op gebruik van een mobiel apparaat om het bouwsel te laten bewegen.

Ik zie nogal wat alternatieve bouwsteen-merken voorbij komen op Facebook, op dit forum en elders. Door een mindere ervaring in verleden met Xing Bao bleef het bij voorbijkomen, maar nu keer ik toch steeds terug bij een aantal CaDa sets, gemotoriseerd (of mogelijk om te motoriseren met apart te kopen set) en te besturen met een afstandsbediening.

Hebben de hedendaagse Cada bouwstenen een goede feeling? Klikt het net zo fijn en gemakkelijk als Lego? Destijds bij Xing Bao had ik soms moeite, hoefde ik naar uiteindelijk set maar te kijken of de buitenspiegel of spoiler (van de gebouwde auto) vielen eraf. Het was dan ook toen een eenmalig uitstapje naar de "kleine bouwsteentjes" en verder gebleven bij Lego, maar nu dus hardop aan het twijfelen over een Cada set (die ook nog ontworpen is door een erkende Lego Moc-er en zijn medewerking heeft verleend aan deze set, wat zo iemand lijkt mij niet zal doen als het minder goed is...).

Ik hoop dat iemand mij ofwel bij Cada weg kan houden met goede argumenten ofwel dat iemand de twijfel die ik heb weg kan nemen!
Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snoopy1975
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19-02 08:23
vectormatic schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:34:

De 4819, Bismarck vliegt momenteel de winkel uit. volgende week krijg ik er nog een aantal binnen maar daarna zal hij waarschijnlijk niet meer leverbaar zijn :'( :'(

Ik zal even kort toelichten hoe COBI tewerk gaat met hun sets. Ze ontwikkelen een set en maken produceren een eerste Batch. zolang deze batch niet is uitverkocht is deze te bestellen. zodra deze batch is uit verkocht zijn we overgeleverd aan de gratie van COBI of ze nog een batch gaan produceren. Heb ze al eens gevraagd of ze niet kunnen zorgen dat een set bijvoorbeeld twee jaar beschikbaar is, maar dat lijkt moeilijk voor ze. :'(
Goosebirdy schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 07:41:
Ik vind gemotoriseerd spul erg leuk, maar ik vind het niks dat je bij Lego met de hedendaagse sets bent aangewezen op gebruik van een mobiel apparaat om het bouwsel te laten bewegen.

Ik zie nogal wat alternatieve bouwsteen-merken voorbij komen op Facebook, op dit forum en elders. Door een mindere ervaring in verleden met Xing Bao bleef het bij voorbijkomen, maar nu keer ik toch steeds terug bij een aantal CaDa sets, gemotoriseerd (of mogelijk om te motoriseren met apart te kopen set) en te besturen met een afstandsbediening.

Hebben de hedendaagse Cada bouwstenen een goede feeling? Klikt het net zo fijn en gemakkelijk als Lego? Destijds bij Xing Bao had ik soms moeite, hoefde ik naar uiteindelijk set maar te kijken of de buitenspiegel of spoiler (van de gebouwde auto) vielen eraf. Het was dan ook toen een eenmalig uitstapje naar de "kleine bouwsteentjes" en verder gebleven bij Lego, maar nu dus hardop aan het twijfelen over een Cada set (die ook nog ontworpen is door een erkende Lego Moc-er en zijn medewerking heeft verleend aan deze set, wat zo iemand lijkt mij niet zal doen als het minder goed is...).

Ik hoop dat iemand mij ofwel bij Cada weg kan houden met goede argumenten ofwel dat iemand de twijfel die ik heb weg kan nemen!
Alvast bedankt!
Ik heb reeds twee review video's gemaakt van CaDA sets ook verkapte spam is spam. over het algemeen ben ik dubbel en dik tevreden over de kwaliteit/feeling, echter moet ik toch ook zeggen dat soms een asje of pinnentje iets minder vast zit. maar dit is maar heel sporadisch.

Als je in youtube zoekt naar "Johny's world" en "held der steine" zul je ook enkele reviews van CaDA sets aantreffen.

[ Voor 0% gewijzigd door Ardana op 08-10-2021 18:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:27
Goosebirdy schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 07:41:
Tegenwoordig is zeker CaDa op Technic gebied een concurrent die Lego makkelijk aankan. Stenenkwaliteit is vergelijkbaar alleen zit er ook wel echt techniek in. Snap niet zo goed waarom Lego tegenwoordig vooral op uiterlijk en gemak gaat en weinig functionaliteiten toevoegt.

Ik denk dat je deze al gezien hebt over de rode supercar maar hier worden diverse verschillen aangestipt waar de CaDa set de Lego set overtreft. En CaDa is ouder dus het is ook geen kopie. Daarvoor is die te goed :*)
YouTube: CADA® Master vernichtet LEGO® Technic - Das C61042W Italian Super Car

Ik ben zelf niet van de Technic maar heb vorig jaar toen het thuiszitten begon toch eens een set gehaald: YouTube: Astreine Alternative zu Lego® Technic: Qihui 9801 Storm of the Desert
Moet zeggen dat het ding echt leuk is en alles op afstandsbediening incl koepel en schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:05
Ossi schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 18:50:
[...]

Dat is op zich wel nobel, maar als je daar geen rekening mee had gehouden valt dat toch best tegen.

[...]

Heb je ook nog interesse in de Notre-Dame? :9
Het klopt wel wat je zegt, door de kleine steentjes krijg je inderdaad meer detail, maar het is niet mijn ding.
Ik heb an sich wel interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-06 16:11
stutrecht schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 17:12:
[...]

Ik heb an sich wel interesse.
Hij is al een tijdje geleden verkocht :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AppieNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:23
Holzschuh schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:46:
[...]
Ik denk dat je deze al gezien hebt over de rode supercar maar hier worden diverse verschillen aangestipt waar de CaDa set de Lego set overtreft. En CaDa is ouder dus het is ook geen kopie. Daarvoor is die te goed :*)
YouTube: CADA® Master vernichtet LEGO® Technic - Das C61042W Italian Super Car
Ter info:
Die set van CaDa is een MOC. De MOCer: Bruno Jenson (zichtbaar achter op de doos en bekend op eurobricks als brunojj1 en bouwer van veel mooie Lego auto MOCs) heeft CaDa toestemming gegeven om hier een set van te maken.

Een MOC zal altijd een Lego set overtreffen, daar is niks moeilijks aan voor een MOCer en al helemaal niet voor iemand van het kabliber van Brunojj1. De vergelijking met de Ferrari 42125 Lego set in de video is gewoon kneiter krom, om de simpele reden dat het niet eens dezelfde schaal is van modellen en het design doel van de 2 wezenlijk anders is. De Lego set heeft als doel een midrange model te zijn (in Lego prijzen) met een paar functies en de andere het doel zoveel mogelijk techniek te proppen in een Lego MOC. De CaDa set kan je beter vergelijken met de Sian of de Bugatti van Lego, want die zijn tenminste ook 1:8 in schaal en ook daarbij kan je het prijsargument gebruiken zoals bij de Ferrari set. Maar even alleen puur vergeleken op de bouw en dus los van de prijs is de CaDa set gewoon een betere set en dat komt weer vooral omdat het een MOC is en dus technisch verder gaat dan Lego sets zoals de Sian en Bugatti. Lego ontwerpers mogen niet alles en moeten wel rekening houden met nieuwe bouwers, wat de CaDa set niet hoeft te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door AppieNL op 06-10-2021 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
Of het nu een MOC is of dat je het moet vergelijken met sets die in hetzelfde formaat zijn doet niets af een het feit dat de kwaliteit van die Ferrari om te huilen is, helemaal voor het geld dat ze ervoor durven te vragen.

Ik heb de 42056 Porsche zelf staan, en het technisch vernuft wat erin gestopt is is schitterend. Maar bij Technic sets verwacht ik eigenlijk wel meer want als die eenmaal af is zie je er niets meer van. En als je het niet weet lijkt het niet op Technic.
De Bugatti en Sian zijn dan meer van hetzelfde met andere stickers en kleuren. Ik snap dat er een markt voor is, vraag en aanbod zorgt dat deze sets op de markt blijven komen.
Denk alleen dat het korte termijn denken is. Want je beknopt nu inderdaad je Lego ontwerpers omdat je alleen naar de marge kijkt, waarom zou je anders geen B model meer uitbrengen. Als je ziet wat er allemaal op rebrickable staat kan het makkelijk.

Want met de laatste paar Technic series gaan ze de oorlog niet winnen, lijkt me eerder dat Technic steeds minder belangrijk voor ze wordt en dan af en toe met een flink dure set de centjes binnenharken.

Dan ben ik blij dat er nog producenten zijn die de druk op de ketel houden, want als Lego diezelfde set op de markt zou brengen zou die een vermogen kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieNL
Holzschuh schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 09:18:
Of het nu een MOC is of dat je het moet vergelijken met sets die in hetzelfde formaat zijn doet niets af een het feit dat de kwaliteit van die Ferrari om te huilen is, helemaal voor het geld dat ze ervoor durven te vragen.
Ik wil ook absoluut niet beweren dat de Ferrari kwaliteit is of een goede prijs heeft. Maar een set vergelijken zonder gearbox en een MOC met is gewoon krom, laat staan de motors in de MOC en laat staan de prijs. Daarnaast kan de MOC zich dus prima staande houden met de sets van Lego in dezelfde schaal die een adviesprijs hebben van 2x de CaDa set. Maakt de vergelijking beter voor het bouwwerk terwijl het prijsargument overeind blijft.
Dan ben ik blij dat er nog producenten zijn die de druk op de ketel houden, want als Lego diezelfde set op de markt zou brengen zou die een vermogen kosten.
MOCs van dat kaliber kosten de MOCer minimaal €600 aan Lego onderdelen (los dus van tijd die het kost om het te ontwerpen) en dat is waarschijnlijk ook het prijskaartje dat Lego er aan zou hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:31

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

AppieNL schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 22:47:
De CaDa set kan je beter vergelijken met de Sian of de Bugatti van Lego, want die zijn tenminste ook 1:8 in schaal en ook daarbij kan je het prijsargument gebruiken zoals bij de Ferrari set. Maar even alleen puur vergeleken op de bouw en dus los van de prijs is de CaDa set gewoon een betere set en dat komt weer vooral omdat het een MOC is en dus technisch verder gaat dan Lego sets zoals de Sian en Bugatti. Lego ontwerpers mogen niet alles en moeten wel rekening houden met nieuwe bouwers, wat de CaDa set niet hoeft te doen.
Het prijs argument kun je altijd toepassen, het is universeel. Als je bij Lego voor 180 euro 1600 blokjes krijgt en bij CaDA 3500, dan moet je niet vreemd opkijken dat die 2 sets vergeleken worden en dat de Lego set er dan bleekjes bij afsteekt. Mensen kijken toch wat ze krijgen voor hun geld. Ik zelf kijk meestal naar het model, of me dat aanstaat. Dan overweeg ik of ik het geld ervoor over heb. De CaDA Ferrari heb ik voor 150 euro gekocht (zonder motoren), de Lego Sian voor 220. Zoveel scheelt dat uiteindelijk ook niet.

Dat gezegd, er zijn ook dingen die verbeterd kunnen worden aan die CaDA Ferrari. Ik vind de wielkasten niet mooi, daar zouden de onderdelen van Lego beter staan, alleen zijn die niet in het rood te krijgen (de wheelarches uit de 42056). De gebogen 3x13 panelen zijn echt flimsy, veel dunner dan de Lego onderdelen. En de "motorkap" aan de voorkant scharniert vreemd. (en ik vond de chrome velgen lelijk).

/edit: Over de Lego vs CaDA geschillen, volgens mij gaat het om deze onderdelen:

Lego:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lOkqccnyt4KEZmtEhBycESrI5tA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P7OCaBhLCup0KORuz33WymEA.jpg?f=user_large

CaDA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GU7s7eznBNup_ZAiB1GckCeO8JI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rrWQedpsQyvBGvux3uKpV4ML.jpg?f=fotoalbum_large

Het oranje deel is vrijwel gelijk, het grijze deel is iets verschillend. Dus afhankelijk om wel onderdeel het gaat heeft Lego wel/geen punt. IMHO heeft Lego geen punt omdat het stom is patenten te vragen op zulke triviale onderdelen, maar goed.

Het Lego patent heeft trouwens ook invloed op MOCs, je mag dit element niet meer gebruiken in een MOC van Lego als het patent toegekend wordt.

[ Voor 25% gewijzigd door zonoskar op 07-10-2021 13:47 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieNL
zonoskar schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:45:
[...]

Het prijs argument kun je altijd toepassen, het is universeel. Als je bij Lego voor 180 euro 1600 blokjes krijgt en bij CaDA 3500, dan moet je niet vreemd opkijken dat die 2 sets vergeleken worden en dat de Lego set er dan bleekjes bij afsteekt. Mensen kijken toch wat ze krijgen voor hun geld.
Ik zeg alleen maar dat ik het een te makkelijke vergelijking vind en simpel gezegd een belediging voor brunojj1.

"Hier heb ik een CaDa set die in alles beter is dan een Sian of Bugatti van Lego en hij kost ook nog eens minder dan de helft qua adviesprijs! Maar ik ga hem vergelijken met 1 van de slechtste Lego sets van de afgelopen jaren, met veel minder functies en die ook nog eens goed overpriced is, puur en alleen omdat die exact dezelfde prijs heeft als de CaDa set."

Dat is gewoon te makkelijk.
/edit: Over de Lego vs CaDA geschillen, volgens mij gaat het om deze onderdelen:

Lego:
[Afbeelding]

CaDA:
[Afbeelding]

Het oranje deel is vrijwel gelijk, het grijze deel is iets verschillend. Dus afhankelijk om wel onderdeel het gaat heeft Lego wel/geen punt. IMHO heeft Lego geen punt omdat het stom is patenten te vragen op zulke triviale onderdelen, maar goed.
Triviaal onderdeel? Het oranje onderdeel was een gamechanger in Lego sets/MOC's. Om hetzelfde voorheen te bereiken moest je hele grote logge gearboxes bouwen. Daarnaast is Lego behoorlijk wat kwijt aan de R&D voor zo'n technisch onderdeel, dus ik vind het niet heel raar dat ze er een patent op vragen (sommige patenten op software van Apple en Samsung daarentegen op smartphones 8)7). En als je eenmaal een patent hebt, moet je hem verdedigen, bij elk dingetje dat er in de verste verte maar op lijkt. Nou had ik begrepen dat het oranje ding van CaDa wat meer haakse hoeken had, maar dit lijkt wel aardig veel op die van Lego ja.
Het Lego patent heeft trouwens ook invloed op MOCs, je mag dit element niet meer gebruiken in een MOC van Lego als het patent toegekend wordt.
Blijkbaar opgehouden met lezen in dat Eurobricks topic, want dat heeft het dus niet. Je mag met Lego er gewoon MOC's mee maken, want het is een Lego onderdeel. Als ze dat wel deden, kunnen ze gelijk allerlei MOC's gaan blokkeren op rebrickable.com die inbreuk maken op de berg aan patenten die Lego heeft. En dat gebeurt ook niet. Zou ook nogal raar zijn he: een bedrijf als Lego dat eigen fantasie van kinderen (en AFOLs) wil stimuleren door ze eigen dingen te laten maken met hun (gepatenteerde) steentjes en vervolgens zeggen: ja, maar dit mag je niet gebruiken, en dit niet, en dat niet, en oh, ook dat niet. :+

Wat niet mag, als Lego het patent dus heeft, is dat een andere blokjesmaker het onderdeel exact kopieert en er sets mee probeert te verkopen. Nou is dit maar een foto uit 1 hoek van de CaDa set, maar die moeten het dus misschien een beetje bijschaven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Het enige steekhoudende argument in die thread over MOCers is de veronderstelling (want Lego heeft hier geen statement over gedaan) dat Lego geen individuele gebruikers aan zal klagen. En hier kan niemand iets over zeggen totdat Lego iemand aanklaagt. Tot dan zijn de MOCers "veilig". Dat het in het verleden niet gebeurt is, wil niet zeggen dat dit in de toekomst niet gaat gebeuren. Dit is gewoon hetzelfde als wanneer je in de achtergrond op je youtube kanaal de radio aan hebt staan en je aangeklaagd wordt door BUMA.

Ik lach me overigens verrot als CaDA hun liftarms gepatenteerd heeft en wacht op de toekennig daarvan, dan kan Lego hun Zetros en tow truck van 2021 uit de handel nemen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieNL
zonoskar schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:56:
Het enige steekhoudende argument in die thread over MOCers is de veronderstelling (want Lego heeft hier geen statement over gedaan) dat Lego geen individuele gebruikers aan zal klagen.
Zoals ik al aan gaf met het rebrickable voorbeeld, dan was het al gebeurd, maar als je echt wil denken dat Lego zoiets zou doen bij gebruikers van hun product en hun hele filosofie om zeep willen helpen, knock yourself out :)
En hier kan niemand iets over zeggen totdat Lego iemand aanklaagt. Tot dan zijn de MOCers "veilig". Dat het in het verleden niet gebeurt is, wil niet zeggen dat dit in de toekomst niet gaat gebeuren. Dit is gewoon hetzelfde als wanneer je in de achtergrond op je youtube kanaal de radio aan hebt staan en je aangeklaagd wordt door BUMA.
Je voorbeeld met de BUMA is een beetje krom, want als je geld verdient met je youtube kanaal, verdien je dus ook aan dat nummer op de achtergrond dat nu meerdere malen wordt gestreamed door kijkers terwijl de zanger maar 1x geld krijgt. Een MOC die ik maak, verdien ik niks aan. Misschien als ik het zou verkopen, dan pas, maar dan is het nog steeds 100% Lego dat verkocht wordt, jouw creativiteit met Lego, geen derde persoon/partij (zoals het liedje) die betaald dient te worden. Lego heeft zijn geld al. Wil ik er nog 1 verkopen, moet ik weer naar Lego voor steentjes (maw: voor nog een stream van het liedje betalen in je BUMA verhaal). Er is een hele business, al jaren, in custom Lego sets van AFOLs, met doos etc. Gedoogd of zelfs met toestemming van Lego. Dus ook daar gaan ze niks mee doen, het geld hebben ze al van de steentjes die de AFOL heeft gekocht voor die custom sets.
Ik lag me overigens verrot als CaDA hun liftarms gepatenteerd heeft en wacht op de toekennig daarvan, dan kan Lego hun Zetros en tow truck van 2021 uit de handel nemen.
Dat vraag ik me dus ook af: heeft CaDa daar al patent op lopen?

edit: Er is trouwens wel 1 derde partij waarmee je problemen kan krijgen bij MOC's: als ze zijn gebaseerd op automerken. Een bekende MOC'er heeft het ooit aan een automerk gevraagd: vind je het goed als ik deze (perfect lijkende) MOC van je auto de naam van die auto geef, het anwoord was: nee :D Het was ook een merk dat al samenwerkte met Lego, dus wellicht dat voornamelijk de reden was, maar ze hebben het dus liever niet, maar ja MOCers doen het toch, want een Lego Ferrari MOC pluggen op youtube is makkelijker dan "red italian supercar" :)

[ Voor 11% gewijzigd door AppieNL op 07-10-2021 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
AppieNL schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:45:
MOCs van dat kaliber kosten de MOCer minimaal €600 aan Lego onderdelen (los dus van tijd die het kost om het te ontwerpen) en dat is waarschijnlijk ook het prijskaartje dat Lego er aan zou hangen.
En dat is precies voor mij het probleem. Want die prijs is dan enorm opgeblazen voor iets dat in de markt voor minder te krijgen is. Dat die MOCer er zoveel voor moet betalen is omdat die geen makkelijke manier heeft om aan de onderdelen te komen voor een normale prijs. Zeker als je originele overpriced Lego aandrijving wilt gebruiken.

De Titanic snap ik het prijskaartje beter gezien het werk dat erin zit en de enorme hoeveelheid. Als je daar dan een Lego uitvoering van een rode Technic auto naast zou zetten gaat het ook krom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieNL
Holzschuh schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:56:
[...]

En dat is precies voor mij het probleem. Want die prijs is dan enorm opgeblazen voor iets dat in de markt voor minder te krijgen is.
Voor minder te krijgen in de markt bij een merk als CaDa bedoel je dan? Dat is ook wel lekker makkelijk, want zoals jezelf al aangeeft ga je die lagere prijs niet krijgen bij Lego of waar dan ook voor echte Lego parts. Ook op onderdelen los bestellen bij Lego zit er natuurlijk een winstmarge op voor Lego. Die winstmarge heeft CaDa ook, CaDa neemt wellicht genoegen met minder en heeft bepaalde onkosten niet die Lego wel heeft, maar winst wordt er gemaakt.

De prijs voor de MOCer zit ook vaak niet eens specifiek in iets als de aandrijflijn, maar allerlei onderdelen. Een Lego MOC heeft eigenlijk als vuistregel dat je wel moet rekenen op 10-20 cent per onderdeel (dit is inclusief MOCs met motoren). Dit ligt bij CaDa dus op maximaal 5 cent (op basis van de €180, 3200 parts italian super car). Is Lego die extra 5-15 cent waard? Er zijn wel wat redenen voor te bedenken (bovengenoemde extra onkosten, kindervriendelijke instructies, R&D, service, ietsje betere kwaliteit blokjes), maar uiteindelijk is het aan de koper, maar dat Lego een grotere marge heeft dan CaDa is wel duidelijk. Een MOCer weet dit voordat die begint en beschouwt dit als de "normale" prijs. Serieuze kopers van Lego MOCs weten dit trouwens ook.

Ik weet niet of CaDa een parts shop heeft of iets als bricklink? Dan zouden we pas echt concurrentie zien op de MOC markt. Sets kopen zoals de italian super car is leuk als basis voor eigen CaDa MOCs, maar uiteindelijk heb je meer nodig om tot een eigen MOC te komen en allemaal CaDa sets kopen om tot die MOC te komen is duurder dan een enkel missend onderdeel kunnen bestelllen.
De Titanic snap ik het prijskaartje beter gezien het werk dat erin zit en de enorme hoeveelheid. Als je daar dan een Lego uitvoering van een rode Technic auto naast zou zetten gaat het ook krom.
Ligt er aan welke Technic set je vergelijkt, de duurdere sets (dus niet dat rode prul van €180), gaat ongekend veel werk inzitten. Eerlijk gezegd meer dan een Titanic. Titanic bouwsels hebben 2 eisen: moet lijken en de structuur moet stevig zijn. Technic sets komt daar nog bovenop: moet werken, ook bij hoge temperaturen. Ze stoppen sets (ook de Titanic) letterlijk in ovens tot 50 graden (voor de warmere landen in de wereld) om te zien hoe het model zich dan houdt. Een Titanic zal dit makkelijker overleven dan een Technic set, die daarna nog steeds dient te werken mbt zijn functies.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-06 20:16
Al een tijdje niks meer gepost in dit topic (uiteraard wel meegelezen ;)), in de afgelopen tijd wel wat nieuwe Cobi setjes gekocht, maar nog niet gebouwd. Ik denk dat ik een beetje cobi-moe ben, het is meer van het zelfde dus om dat continue te bouwen ging wat vervelen.
Nu heb ik tijdens mijn recente vakantie een bezoek gebracht aan een Bluebrixx winkel. Ik had daar al langer interesse in (ook redelijk wat reviews gekeken) door de vele interessante modellen die ze aanbieden voor volwassenen met veel kastelen, western, treinen, auto's en militaire voertuigen, maar doordat er geen winkel in de buurt zat tot voor kort (onlangs hebben ze in Nordhorn ook een winkel geopend) bleef een bezoek uit. Nu wezen shoppen in Munchen en de keuze is enorm! Veel chinese merken (bv CaDa, Kazi, ...) met ook een redelijk chinees georienteerd aanbod in bv de modulars, maar ook binnen hun eigen labels, de Bluebrixx specials en de Bluebrixx pro serie is er veel keuze. Dat zijn eigen ontwerpen waarbij er met de Pro serie samengewerkt is met Xingbao en je er een mooie doos en handleiding bij krijgt, dit is bv de western serie, de Bundeswehr serie en iets als Neu Schwanstein castle. De specials zijn eigen ontwerpen, komen in een bruin kartonnen doos zonder handleiding die je dan via de website als pdf downloaden. Deze series hebben ook voornamelijk mijn interesse.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2hDumZSp1KsjwaSkK2rQgkisME=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7z5C92DaIJA9U0VKAm3t4bMV.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMEp7u5gTW31EDD5vjaPfHTyPMg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JVi6d3bJ5Ridi2TOHz6vXoCy.jpg?f=user_large

Zelf heb ik om eens wat te proberen een paar voertuigen van Xingbao uit de Bundeswehr serie en een Bluebrixx Special meegenomen, als eerste een korte review van de Leopard.

Review Xingbao XBA-06049 - Kampfpanzer Leopard 1

Meer info over het orgineel vind je op de bekende Wiki, deze tank is in grote getale in gezet bij de Bundeswehr alsmede bij de Nederlandse strijdkrachten waardoor het voor velen een aansprekend model is en wat ook voor mij de aanleiding was om deze uit de serie te kopen (van de Leopard 2 heb ik beide Cobi modellen nog liggen dus die viel om die reden af).

Zoals gezegd is dit een Bluebrixx Pro model, de set komt dus in een nette doos en met een gedrukte handleiding. De set bestaat uit 1145 onderdelen en kost 37,95 Euro. De build is verdeeld in 4 stappen waarbij de zakjes genummerd zijn. De handleiding zelf is van redelijke kwaliteit, maar het is soms wel lastig onderscheid maken tussen donkergroen en zwart, gelukkig zijn er weinig onderdelen die overlappen kwa kleur dus op die manier kom je er toch snel uit. De actuele bouwstap is vol van kleur, de reeds gebouwde delen zijn vervaagd, een beetje zoals de Cobi handleiding waarbij hier de kleur wel behouden blijft. Al met al was de handleiding duidelijk genoeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BoY7HpwWItNC6Jlc98ZcrQFxgCQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/siweueA84YeeXnYlbylZN6gz.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pU77AcLfhbveAjlQVDktnHAsf1o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1f1kWSuJouYWeXBYHJOha0Yj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xph7eQIoaWWYToh1OgBD6zzZDSU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Zq9t4G4WXV0cfF9ORlf0CAde.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9dvr82L4T-JWTATQj-_abNVyK1E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0lLEGWcOO0I6rGsAQ2ChzqTW.jpg?f=user_large
De bouw
De build is zoals gemeld opgedeeld in 4 stappen, de eerste is de hull, daarna de tracks, als 3e de afwerking van de hull en als laatste de turret. Denk dat je met een tank ook weinig anders kan :)
Het bouwen zelf is niet super bijzonder, geen aparte bouwtechnieken zoals met Cobi op de ophanging van de loopwielen na. Die zijn middels een technic pin een een elastiek onafhankelijk geveerd. Best mooi gedaan moet ik zeggen. De kwaliteit van de stenen is "ok", zeker geen Lego of Cobi, maar voldoende voor wat je in deze prijscategorie verwacht.
Wat verder opvalt is dat er redelijk wat detail in het model zit, iets wat je wellicht ook mag verwachten gezien het relatief grote aantal onderdelen. Zo is het bestuurderscompartiment mooi weergegeven met wat controls en de kijkgaten en liggen er een aantal shells naast, ook is de motor uit losse bricks opgebouwd en daarmee redelijk gedetailleerd. Beide compartimenten zijn later met een afneembaar luik alsnog toegangelijk.

Hierbij wat foto's na de eerste 2 bouwfases:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/847_6dEBfF6uKCisOQWLHqCMPfw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/833SlHPUkFHgYOnEKN7J4jXU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eIV6dK90efd5-O5ixRaRUMYC0FQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Xk6Ghc2tqMMj0LcCwES5kAo3.jpg?f=user_large

Ook de 3e en 4e fase gaan zonder grote problemen, sommige steentjes zitten net wat los of zitten fragiel op hun plek, maar echt storend is het niet. Met het plaatsen van de details komen ook enkele bedrukte stenen met de Bundeswehr kenmerken (kruis, kenteken) langs. De bedrukkingen zijn iets minder als bij Cobi, maar alsnog prima (en geen stickers!). Na een aantal uur bouwen is het model dan af en zit je met een kwa grote met Cobi vergelijkbaar model (beide ongeveer schaal 1:30)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2AoAr_PYS-Sxv4QX30BDev2542o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RLJAzFQoeA1rJIyiPoXiT8xm.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMhCfCT809dPNGG4hAtExmrFmSs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vPK0YnhQLo0hKIbsNzJWFx4A.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A08aPE0d6fdudMHFSkRrq6pGmN0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fOEmc4w5r61xvjPhJgBMDU5h.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Wg68qwytY9IO15oGCmpp51jrmc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KJW7yYIsr3CbOkT72IEgJgtg.jpg?f=user_large
Conclusie
En dan, is het wat? Dat ligt er deels aan met welke verwachtingen je er in gaat, als je denkt dat je hier een Lego of een Cobi set te hebben dan valt het wat tegen. Echter als je daar een set van 1100-1200 stenen hebt ben je aanzienlijk meer geld kwijt (Lego heeft uiteraard niks in deze categorie, maar de recente Leo 2 TVM bij Cobi van 945 stenen zit zo rond de 50 euro). Ik zelf vond het een redelijke prijs/kwaliteit verhouding en ben daarmee ook benieuwd naar de kwaliteit van de Bluebrixx specials. Veel uitbreiding in de Bundeswehr serie zal ik niet halen denk ik wegens het ontbreken van bijzonder technieken en dat het zo weer meer van hetzelfde wordt. Houdt er rekening mee dat het eigenlijk geen speelgoed is, bij het verkeerd oppakken heb je al snel een onderdeel in de hand.

Plus:
- Mooi eindresultaat, de tank ziet er goed uit voor een model uit blokjes
- Geen ontbrekende onderdelen
- Bedrukte elementen
- Ophanging van de loopwielen
- Prijs

Kan beter:
- Kwaliteit van de onderdelen, zowel kwa klemkracht op sommige punten als op de plastic kwaliteit zelf (soms wat dof, redelijk wat krasjes op elementen)
- Handleiding zou wat duidelijker kunnen in onderscheid kwa kleur
- Niet in Nederland verkrijgbaar (BB verzend wel naar NL, maar dan zit je weer met verzendkosten wat voor een enkele set als deze al snel niet interessant meer is)

Al met al zou ik deze set aanraden aan iemand die een keer een tank wil bouwen die niet van Cobi afkomstig is. Kwa kwaliteit zou ik nog steeds een Cobi set aanraden, echter heb je met deze serie weer mogelijkheden die Cobi niet/weinig bied (hedendaagse voertuigen). Mocht je meer info willen, kijk dan de Bluebrixx review van de Leopard: YouTube: Kampfpanzer Leopard 1, Bundeswehr von Xingbao @BlueBrixx
Dit zegt voor mij verder nog niks over de Bluebrixx specials kwa kwaliteit, daar komt ik nog op terug als ik daar een setje van heb gemaakt. In ieder geval, mocht je eens in de gelegenheid zijn dan is een bezoekje aan een BB winkel in ieder geval de moeite waard als je non-Lego merken overweegt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcbfW89PCSvyFE3nZrFwjtBu6xg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6TInAwB0NYeanSKqRFnR7xxI.jpg?f=user_large

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
AppieNL schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 17:52:
[...]

Voor minder te krijgen in de markt bij een merk als CaDa bedoel je dan? Dat is ook wel lekker makkelijk, want zoals jezelf al aangeeft ga je die lagere prijs niet krijgen bij Lego of waar dan ook voor echte Lego parts. Ook op onderdelen los bestellen bij Lego zit er natuurlijk een winstmarge op voor Lego. Die winstmarge heeft CaDa ook, CaDa neemt wellicht genoegen met minder en heeft bepaalde onkosten niet die Lego wel heeft, maar winst wordt er gemaakt.
Komen we terug bij Lego die zijn prijs opblaast want die steentjes zijn hetzelfde. Waarom is een bepaald steentje bij Lego duurder, kwaliteit is niet meer het verkoopargument want bepaalde problemen kom je bij Lego en concurrenten tegen.

De rest van het verhaal veranderd niets aan het feit dat Lego tegenwoordig gewoon veel te duur is voor wat het geeft als je ziet dat het voor minder kan. Het is niet zo dat het product luxer is bij Lego. Er zijn genoeg concurrenten die op 1 of meerdere punten Lego voorbij gaan bij producten of vergelijkbare sets.

Het is gewoon niet meer wat het geweest is. Die sleepwagen is mooi en goed uitgewerkt. Maar de rest van de recente Technic sets is het net niet of gewoon veel te duur voor wat je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie McPurrr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:35

Poekie McPurrr

Mreoww~

Enerzijds vind je de concurrent niet zo snel terug in de fysieke speelgoedzaken (en online bij de BOL.coms etc) en anderzijds is men simpelweg bereid om de prijs die Lego vraagt te betalen.

Le Meow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieNL
Holzschuh schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:03:
[...]

Komen we terug bij Lego die zijn prijs opblaast want die steentjes zijn hetzelfde. Waarom is een bepaald steentje bij Lego duurder, kwaliteit is niet meer het verkoopargument want bepaalde problemen kom je bij Lego en concurrenten tegen.
Volgens mij heb ik in mijn vorige post al beknopt aangegeven wat (iig voor een gedeelte) het prijsverschil zou kunnen verklaren. Ik ga er geen compleet verhaal van maken om de simpele reden dat ik niet denk dat mensen in dit topic er op zitten te wachten, dus laat ik het bij de beknopte versie. Voor de rest is het ook gewoon wat Poekie al zegt, mensen zijn bereid het te betalen.
De rest van het verhaal veranderd niets aan het feit dat Lego tegenwoordig gewoon veel te duur is voor wat het geeft als je ziet dat het voor minder kan. Het is niet zo dat het product luxer is bij Lego. Er zijn genoeg concurrenten die op 1 of meerdere punten Lego voorbij gaan bij producten of vergelijkbare sets.
Over sets ga ik het niet hebben, want ik vind 9 van de 10 Technic sets bagger, maar ik ben ook niet de doelgroep, dat zijn kinderen (ja, ook de "18+" sets zijn voor kinderen mbt bijv. de handleiding). Dus ik kan zeiken wat ik wil, het verandert niks. De CaDa set van de italian supercar is niet gericht op kinderen, het is NB een MOC van een volwassene. No fuckin shit dat die beter in de smaak valt bij volwassenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xgar
Speedy schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 13:54:
Al een tijdje niks meer gepost in dit topic (uiteraard wel meegelezen ;)), in de afgelopen tijd wel wat nieuwe Cobi setjes gekocht, maar nog niet gebouwd. Ik denk dat ik een beetje cobi-moe ben, het is meer van het zelfde dus om dat continue te bouwen ging wat vervelen.
Nu heb ik tijdens mijn recente vakantie een bezoek gebracht aan een Bluebrixx winkel.
Bij welke Bb winkel ben je langsgegaan, ik woon zelf in Heerlen en zag dat er in Aken 1 geopend was, dus ik denk dat ik die ook eens ga bezoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vectormatic
  • Nu online

vectormatic

Warlock of the doorlock

@Speedy Tof om eens een review van wat anders dan Cobi te zien kwa Panzers, vooral omdat de Cobi Leopard EOL is.

Ik moet wel zeggen dat mindere kwaliteit voor mij een afknapper is. Ik heb zelf een keer een Quan-guan SU-76m van Ali gekocht, en hoewel het model best goed lijkt, en de prijs natuurlijk top is, is de mindere kwaliteit voor mij reden genoeg om niet nogmaals een tank van chinese makelij te kopen. Het enige merk waar ik in die zin nog benieuwd naar ben ik Cada, voor het technische werk.

Kwa Cobi loop ik momenteel trouwens heel hard tegen de "waar ga ik het in hemelsnaam laten" grens op. De nieuwe U-boot smaakt naar meer, en bijvoorbeeld de ORP Orzel is her en der nog te vinden, maar met 84 centimeter lengte is dat ding net zo groot als de Bismarck... En ook bijvoorbeeld de huidige Tiger II is ondertussen voor een redelijke prijs goed te vinden, maar ja, weer zo'n dikke heavy tank, geen idee waar ik em laten moet.

Ik kan trouwens zowel de Renault R35 als de U-boot van harte aanbevelen, vooral de U-boot was een interessante build, met een erg tof eindresultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy
Xgar schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:10:
[...]

Bij welke Bb winkel ben je langsgegaan, ik woon zelf in Heerlen en zag dat er in Aken 1 geopend was, dus ik denk dat ik die ook eens ga bezoeken.
Ik ben zelf in Munchen geweest, afgaand op de video's van BB zijn alle stores min of meer het zelfde op de "superstores" na waar je een grotere pick-a-brick wall hebt. Er is een filmpje van de store in Aken, dan krijg je wel een beeld.
De wat mindere kwaliteit kan inderdaad een afknapper zijn (als je eens in Duitsland komt en je hebt de kans zo'n winkel te bezoeken, ze hebben wat display modellen en voorbeeld stenen). Heb zelf de afweging gemaakt dat ik bepaalde modellen toch wel graag wil maken en dat Lego daar niet in voorziet. Ik wil bv nog Burg Blaustein waar je een modulair kasteel van 12000 stukjes kan maken en Neu Schwanstein als souvenir
Dat is iets waar Lego niet in voorziet en dat met het prijsverschil is het mij waard om af en toe is zo'n set in huis te halen.
Plaats gebrek met dat soort sets wordt wel een een issue, ik moet hier binnenkort ook weer eens wat sets demonteren om plaats te maken voor nieuwe, het meest vervelende klusje van de hobby (zeker als het zo'n bom proof Cobi set is :P).

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic
  • Nu online

vectormatic

Warlock of the doorlock

Speedy schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:07:

Plaats gebrek met dat soort sets wordt wel een een issue, ik moet hier binnenkort ook weer eens wat sets demonteren om plaats te maken voor nieuwe, het meest vervelende klusje van de hobby (zeker als het zo'n bom proof Cobi set is :P).
Ja, voor cobi demontage pak ik meestel een super scherp zakmes (opinels werken goed), om net tussen de steentjes te komen, en ze dan los te kunnen wrikken. Vooral de bovenlaag van plates krijg je anders gewoon niet los :P

Mocht je trouwens een Ferdinand/Elefant of Sturmtiger willen "opruimen" dan weet je me te vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:00
Mijn zoontje wil graag meer Lego Star wars sets maar die kan ik zo niet vinden van alternatieve merken en van Lego zelf vind ik het wel echt absurd prijzig.

Palpatins Arrest bijv voor 600 euro...

die verkopen ze op marktplaats zelfs nog voor 350....

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Laatst online: 12:50
louzy82 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:24:
Mijn zoontje wil graag meer Lego Star wars sets maar die kan ik zo niet vinden van alternatieve merken en van Lego zelf vind ik het wel echt absurd prijzig.

Palpatins Arrest bijv voor 600 euro...

die verkopen ze op marktplaats zelfs nog voor 350....
Op Aliexpress plenty te vinden, zoek op Star Wars "blocks" of "bricks" en je vindt genoeg. Niet alle sets zijn gemaakt en niet alles is meer beschikbaar maar er is meer dan genoeg aanbod om de komende jaren vooruit te kunnen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
koksie schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:10:
[...]

Op Aliexpress plenty te vinden, zoek op Star Wars "blocks" of "bricks" en je vindt genoeg. Niet alle sets zijn gemaakt en niet alles is meer beschikbaar maar er is meer dan genoeg aanbod om de komende jaren vooruit te kunnen :) .
Thanks.
Hoe zijn de ervaringen met die sets van Ali? vergelijkbaar met wat ik hier lees over Codi en Cada?

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zitilites
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:26
Wat zou jullie aanraden als een mooie en uitdagende set om het bouwen weer op te pakken? Uitdagend in de zin van niet te makkelijk / repeterend en toch een aantal leuke technieken toegevoegd. Het zou leuk zijn om in de toekomst nog wat mods te kunnen toevoegen maar in tussentijd blijft het in de vitrinekast staan. Het budget is in eerste instantie ca. 100 euro.

Wellicht een beetje afgezaagd maar zelf zat ik te denken aan de Cada Italian Sports Car. Deze is goed beschikbaar en kan dan later evt. uitgebreid worden met motor etc.

Hebben jullie wellicht nog andere tips voor een minder 'standaard' model? budget kan eventueel aangepast worden maar was niet van plan direct 300+ euro neer te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:48
Ik vond de Koenigsegg Regera erg tof om te bouwen, die ligt qua budget ook rond die koers. Wel erg groot, hij begint hier in de weg te staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoopy1975
Zitilites schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 14:12:
Wellicht een beetje afgezaagd maar zelf zat ik te denken aan de Cada Italian Sports Car. Deze is goed beschikbaar en kan dan later evt. uitgebreid worden met motor etc.
Hoe er rekening mee dat zodra LEGO het patent correct heeft aangemeld dat deze set direct uit de winkels verdwijnt. Dat geld ook voor de Blauwe Super car :(

Als je hem echt graag wilt hebben dan zou ik niet te lang wachten met bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koksie
  • Laatst online: 12:50
louzy82 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:19:
[...]

Thanks.
Hoe zijn de ervaringen met die sets van Ali? vergelijkbaar met wat ik hier lees over Codi en Cada?
Codi en Cada heb ik geen ervaring mee, ik heb Lepin, Bela/ Lari en King.

De oude Lepin sets hebben nog wel eens een misgietsel of een slecht klemmend steentje, Bela en King zijn prima. De minifigs in oude Lepin sets zijn slecht.

Over het algemeen: de steentjes zijn wat lichter dan echte Lego en vooral de technic deeltjes (asjes, pins) klemmen meer of juist minder dan Lego, doordat de toleranties wat ruimer zijn. Over het algemeen ben ik tevreden met de kwaliteit in verhouding tot de prijs.
Ik heb 1 keer een missend zakje gehad wat nagezonden is en twee weken later alsnog in de bus lag. Ook dat dus prima.

De minifigs van Bela, King, Pogo zijn meestal spot on.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dommel
  • Laatst online: 17-06 17:04

Dommel

Professioneel Software Sloper

Zie net het volgende bericht staan op bd.nl: https://www.bd.nl/auto/le...1238-onderdelen~aabc4cbb/
Die kende ik dus nog niet vandaar dat ik hem hier plaats. Mensen die wel met dit merk al ervaring hebben?

Lego Taj Mahal te koop --> https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2109838

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRO-JWE
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-06 20:01
Speedy schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:07:
[...]
Ik ben zelf in Munchen geweest, afgaand op de video's van BB zijn alle stores min of meer het zelfde op de "superstores" na waar je een grotere pick-a-brick wall hebt. Er is een filmpje van de store in Aken, dan krijg je wel een beeld.
Dat klopt. Ik ben zelf in Bielefeld, Frankfurt en Nordhorn (toen net een paar dagen open) geweest: het concept is allemaal hetzelfde. Frankfurt had het grootste assortiment losse stenen. Dus waar je heen gaat maakt niet zoveel uit. Zelf vind ik het wel jammer dat je op hun site niet kunt zien hoe het zit met de voorraad. Gelukkig heb ik de serie F1-wagens compleet kunnen maken tijdens mijn laatste bezoek in Nordhorn.
Dommel schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 21:19:
Zie net het volgende bericht staan op bd.nl: https://www.bd.nl/auto/le...1238-onderdelen~aabc4cbb/
Die kende ik dus nog niet vandaar dat ik hem hier plaats. Mensen die wel met dit merk al ervaring hebben?
Als ik op Ali kijk kom ik exact dezelfde auto tegen, met dezelfde foto's. Fabrikant is Cada. Ik vermoed dat het bedrijf uit het artikel simpelweg die set doorverkoopt.

[ Voor 24% gewijzigd door BRO-JWE op 15-10-2021 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaydayQ
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
[...]

Thanks.
Geen ervaring met Ali sets maar wel met MouldKing en die zijn praktisch niet te onderscheiden van de Deense blokjes.
Lepin vind ik dan echt minder.
Er zijn diverse online aanbieders te vinden met elk genre die je maar zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

Thanks.
Ali is variabel. Allen vind ik sowieso prima.oor het geld, maar sommigen klikken soepeler dan anderen, sommige moet je best hard drukken. Soms heb je eens iets wat niet echt lekker vast zit, maar dat is bij mij op 1 hand te tellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic
  • Nu online

vectormatic

Warlock of the doorlock

Altoys heeft de Hetzer op voorraad, 11 stuks momenteel :)

Ik ga em wel bestellen, maar moet nog even verzinnen waar ik em laat. Ik heb een paar plankjes waar mooi kleinere tanks passen (staan nu o.a. wat 1:48-jes, de Pz 1, Vickers E R35 en FT op), maar als ik het goed meet is de Hetzer net zo breed dat ie met zn buitenste track er net overheen valt, als de tracks 2-wide waren geweest had ie er (net!) kunnen staan, al is het maar op het randje van de tracks.

Misschien is dit ook het moment om een keer de nieuwe Konigstiger te bestellen, zodat de oude de parts-bin in kan, zodat ik voor sets als de hetzer wat meer mogelijkheden heb om de camo aan te passen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Speedy
vectormatic schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:33:
Altoys heeft de Hetzer op voorraad, 11 stuks momenteel :)

Ik ga em wel bestellen, maar moet nog even verzinnen waar ik em laat. Ik heb een paar plankjes waar mooi kleinere tanks passen (staan nu o.a. wat 1:48-jes, de Pz 1, Vickers E R35 en FT op), maar als ik het goed meet is de Hetzer net zo breed dat ie met zn buitenste track er net overheen valt, als de tracks 2-wide waren geweest had ie er (net!) kunnen staan, al is het maar op het randje van de tracks.

Misschien is dit ook het moment om een keer de nieuwe Konigstiger te bestellen, zodat de oude de parts-bin in kan, zodat ik voor sets als de hetzer wat meer mogelijkheden heb om de camo aan te passen
Zit nog te twijfelen, de Hetzer zou ik op zich wel willen, maar geen idee wat ik er bij bestel om aan de verzend limiet te komen. De R35 trekt me niet zo, de 1:35 auto's zou nog kunnen (die nieuwe met de Gaulle) en had de Sherman Jumbo nog in de lijst, maar dat is ook weer een Sherman ... ik wacht nog wel even tot de KV-1 er ook is :)

Zelf afgelopen week nog een niet militair (alhoewel ...) model in elkaar gezet;

Review Bluebrixx special 103251 - Classic off-road 4wd

De classic off-road is een model zonder licentie, maar lijkt uiteraard in alles op een klassieke Land Rover Defender (beetje een mix tussen een series 2 en 3) waar je uiteraard op Wikipedia de nodige info over vindt.

Afbeeldingslocatie: https://topclassiccarsforsale.com/uploads/photoalbum/1972-land-rover-series-3-14788-miles-light-green-limestone-225-i4-manual-1.jpg

Dit is in tegenstelling tot mijn vorige review geen Bluebrixx Pro model, maar een Bluebrixx Special. Dat houdt in dat het een eigen ontwerp is en in zonder handleiding in een bruin kartonnen doos komt. De handleiding kan je na registratie op de site kosteloos downloaden (ook zonder dat je het model bezit overigens).
De set bevat 941 onderdelen, geen stickers of bedrukte items, die in meerdere zakjes komen die allemaal in 1x open moeten. Hier geen genummerde zakjes zoals bij bv Lego, Cobi of de BB Pro modellen, maar ouderwets sorteren/zoeken. Met dit aantal onderdelen was dat overigens prima te doen en kon ik het redden met mijn voorraad "Chinees left over bakjes", maar als je de grote sets van 3000/4000+ onderdelen krijgt kan ik me voorstellen dat het een uitdaging wordt :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2D6nbLwTPcKWBz_cH_V1p3llX9s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FE7dmXyvISeJuoLdj0LpRzrI.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEd-CnT3Y5gCWPr3Ad8T9_ajXZQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eqzjOlfpMRUuoF91rrb3nX4q.jpg?f=user_large
De bouw
Zoals gemeld zijn er geen bouwfases en is het ouderwets zoeken. Het begin is uiteraard met het chassis, dit is vrij simpel uitgevoerd en bevat niks speciaals zoals je nu bijvoorbeeld wel aantreft in de recente Creator Expert auto's. Daarna volgt de motor en het interieur waarbij opvalt dat er redelijk wat detail in zit, de motor bestaat uit diverse componenten en in hoofdlijnen met het orgineel overeenkomt. In het interieur vindt je mooi opgebouwde stoelen terug, pedalen, versnelling, gearing en uiteraard een stuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njSC-l_bVcksnFXwK-0xQ6wVRPQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ankvmetb9ITTA8xq6RGPTcwt.jpg?f=user_large

Na het interieur volgt de verdere opbouw van de carrosserie waar je veel met sand green werkt als basiskleur, wat ik zelf een zeer treffende kleur vindt voor dit model en ook de vorm mooi laat uitkomen. Er komen opengaande deuren in en ook de motorkap kan open. Vervolgens komen de wielen er onder en komen de reservewielen aan bod. Dat laatste vindt ik een minpuntje, ze wijken kwa maat af van de wielen die er onder zitten. Dat kwam op mij wat vreemd over en heb om die reden dan ook gekozen om die op de motorkap te laten vervallen. Met dit heb je de open variant gebouwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oaMIzHgm9nWFMo9veiOeI0jtYAY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SJkybuGsfDF6YUjYhLL9IbyQ.jpg?f=user_large

Als laatste volgt het dak met de achterdeur, dit vormt een afneembaar deel, maar ik moet zeggen dat het wat fragiel is (en persoonlijk denk ik dat hij er beter uit ziet met dak). Dit vormt door de witte kleur een mooi contrast met de carrosserie. Helaas kwam ik hier een onderdeel te kort ... een 1x2 technic brick in sand green. Gezien hij weg valt achter het reservewiel heb ik een andere kleur uit m'n collectie gepakt, had ook weinig zin om uit te zoeken of ik ergens fout zat of anders het missende onderdelen proces in te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqIVSDr7eFTv3qiljoo3vtjbmXs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/09N5XPyyWDzHLQyU6QJUHhkr.jpg?f=user_large

Al met al staat er na een uur of 4 bouwen een herkenbaar en goed ogend model met leuke details op tafel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNEYNwLMtZ59jQFEOtTC4fVvLio=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VXvNwsBhRLy8vxTKkSMAtNFg.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGc1C1LSJoZzpOrBPMH2JmDKwEM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Qy1ogkMqmDPWVzNjlmWoQI2w.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sglTTcSjuYFGxQ3umyLTIPyI96o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x367IPn2eYichpeUsICRw5mY.jpg?f=user_large

En een vergelijk met de Lego Porsche, of het schaalgelijk is geen idee, maar je zou dit goed kunnen vergelijken met de Creator serie. Een realistisch model wat je ergens in/op de kast zet en daar ook blijft :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5WYhy5F28atra-GCQA4tms4d7Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/emlapSK6kv5p62wCjV4NmGIN.jpg?f=user_large
Conclusie
Zoals gemeld vind ik het een goed gelukt model. Het bied met ~950 onderdelen voor nog geen 40 euro ook een goede prijs/kwaliteit verhouding naar mijn idee. Je mist dan een licentie en bedrukte onderdelen wat Lego wel heeft, maar daar kost een vergelijkbare set een veelvoud. Ook mis je een papieren handleiding, dit was mijn eerste build vanaf een scherm en ik moet zeggen dat dat best ok ging. Wel is het goed opletten met de instructies, er wordt wel getoond welke onderdelen gebruikt worden, maar soms is het lastig te zien waar ze allemaal terecht komen. Dat is niet zozeer een nadeel (deed me denken aan de oude Lego sets), maar wel iets om rekening mee te houden.
De kwaliteit van de stenen was over het algemeen goed, wel jammer dat de raamdelen diverse krasjes hebben. Ook Lego ontkomt daar niet aan, maar het blijft jammer.

Plus:
- Mooi eindresultaat met een goed herkenbaar model
- Sand green is een goed gekozen kleur
- Prijs
- En voor die prijs redelijk veel details

Kan beter:
- De wielen matchen niet met de reservewielen.
- Het dak afnemen is een fragiel gebeuren.
- Niet in Nederland verkrijgbaar (BB verzend wel naar NL, maar dan zit je weer met verzendkosten wat voor een enkele set als deze al snel niet interessant meer is)

De set zelf kan ik aanraden als je de Creator Expert auto serie leuk vindt, verwacht niet helemaal dat niveau zoals bv de Porsche, maar deze kost dan ook geen 100+ euro. Ook Land Rover liefhebbers hebben hier een leuk model aan, door het model en kleuren staat het ook prima in de woonkamer (de Leopard 1 was al snel vertrokken naar het hobby hok bv ;)).
Het was voor mij verder een test van de BB Special serie en ik ga zeker nog eens een model in die serie oppikken (ze hebben bv nog een Camel Trophy Defender die er vast goed bij staat :))

Mocht je meer info willen, YouTube helpt je verder!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VrI_azEYE8lUYaSR6JVH3-EDQNs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nFoYpBJUUgXlaE7tDcnNjlwY.jpg?f=user_large

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic
  • Nu online

vectormatic

Warlock of the doorlock

@Speedy De Hetzer net besteld, damn the verzendkosten :P De KV-1 komt er ook zeker te weten (denk ik de set waar ik dit jaar het meeste naar uitkijk), maar had geen zin om daar op te wachten voor de Hetzer, voor de rest ligt het blokjes verhaal (zowel deens als pools) redelijk stil, dus heb weinig anders om handen :P

De R35 vind ik zelf erg tof, maar ik snap helemaal dat dat een persoonlijk ding is, moderne cobi-sets zijn mooie bouwsels, maar als pre-war en/of frans niet je ding is, is het je ding niet :)

De nieuwe U-boot kan ik je trouwens wel aanraden, een heel andere bouw-ervaring dan tanks, en gewoon een mooi schip zo op zn standaardje, en smaakt naar meer.

Die landrover is behoorlijk indrukwekkend, 40 euro voor zo'n model, wat zich zo te zien prima kan meten met de soortgelijke lego sets.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vectormatic
  • Nu online

vectormatic

Warlock of the doorlock

Cobi 2588 JagdPanzer 38(t) "Hetzer"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtzfBgFtPwK3uzTM2O-FqQxOBBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fwChfznZ2ajxQHqzteg8TwC2.jpg?f=fotoalbum_large

Jagdpanzer 38(t), de ersatz-Stug
Al aan het begin van de oorlog erkende wehrmacht de waarde van simpelere, ondersteunende pantservoertuigen, waarmee infanterie goedkoper ondersteunt kon worden dan volwaardige tanks. Dit uitte zich in de SturmGeschutz III, een Panzer III onderstel zonder koepel, met een kort 7.5 cm kanon. Gaandeweg bleek dat dit voertuig ook tegen tanks effectief was, en werden nieuwe versies met een langer kanon gebouwd, wat meer pantser kon doorboren. Zodoende werd de Stug het meest geproduceerde en misschien wel meest effectieve pantservoertuig van de wehrmach, tegen een prijs van pakweg twee derde van een Panzer IV.
In November 1943 werd de Alkett fabriek, waar de Stug werd gemaakt, zwaar gebombardeerd, waardoor productie veel vertraging opliep. Men ging op zoek naar alternatieven. Enerzijds werden er Stugs gebouwd op een Panzer IV onderstel, de zogeheten Stug IV. Anderzijds kwam men in Tsjechië uit. Daar stond de BMM fabriek, die lang Panzer 38(t)s had gebouwd, maar dit model tank was inmiddels te ver verouderd om nog effectief te zijn. De fabriek bleek niet in staat om Stugs te bouwen, de machinekranen konden het gewicht van een voltooide stug niet aan, dus werd er een nieuwe tankjager ontworpen, met de onderdelen lijst van de Panzer 38(t) als startpunt. Voor verdere achtergrond verwijs ik je naar de bronnen aan het eind van deze review.

De COBI variant
Het Cobi-tankje is een indrukwekkend bouwwerk, zoals we de laatste twee jaar bij Cobi zien neemt de complexiteit en het detailniveau aardig toe. Ook hier zien we een blokje of tien toegewijd aan de motor, in plaats van een geprinte tile, een uitgebreid camouflage patroon, en voldoende detail aan de buitenkant. Naast het kanon zijn er twee luiken bovenop (waar cobi op de doos de commandant uit het luik van de lader laat kijken), en twee luikjes achterop de motorruimte in.
De proporties en schaal kloppen vrij goed, ook in relatie tot de Stuf III Ausf D van vorig jaar, nog steeds een van mijn favoriete sets. De enige "misser" in die zin zijn de smalle tracks, die zien er nogal ielig uit, maar gezien de geringe breedte van het voertuig hadden de 2-studs brede tracks ook niet goed gestaan.

Een laatste kritiekpuntje van mijn kant is de MG-42 die met een soldaat er bij geleverd wordt. De JgdPz 38(t) heeft namelijk zon MG-42 op het dak, door de lader van binnen uit te bedienen. Het was fijn geweest als Cobi drie extra onderdeeltjes had toegevoegd om de MG-42 te voorzien van een munitie-doos, en hem onder een instelbare hoek op de tank te monteren. Ik heb die van mij maar met het handvat in het montage punt gezet, zodat ie alleen als luchtafweer kan dienen.

Conclusie
De vergelijking met de Stug III Ausf D. is natuurlijk snel gemaakt, zowel in het echt, als nu in Cobi vorm zijn het redelijk vergelijkbare voertuigen, waarbij de Hetzer heel correct, de kleinere en goedkopere optie is. Toepasselijk is ook dat Stug III bijna 2 jaar oud is, en dus waarschijnlijk binnenkort uit productie gaat, om vervangen te worden door deze JagdPanzer, voordat er onvermijdelijk over een paar jaar weer een nieuwe Stug uitkomt :P
Zelf vind ik dit een leuk setje. De set levert een gedetailleerde en interessante bouw-ervaring op, en een behoorlijk accuraat model van het echte apparaat. Persoonlijk vind ik de Stug nog steeds mooier/toffer, maar deze JagdPanzer ben ik ook zeker mee in mijn nopjes :)

https://tanks-encyclopedi.../jagdpanzer-38_hetzer.php
YouTube: World of Tanks: Inside the Chieftain's Hatch, JgdPz38(t) - Part I
YouTube: World of Tanks: Inside the Chieftain's Hatch, JgdPz38(t) - Part II

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy
Vandaag even in Nordhorn bij de Bluebrixx store geweest, icm tanken rijd ik er immers voor niks heen :P Had gehoopt dat ze de Cobi Hetzer hadden staan, na @vectormatic zijn review wil ik hem ook, maar helaas was die niet aanwezig. Voor de rest leek de store grotendeels op die in Munchen, alleen het aanbod leek iets kleiner en dan vooral in het stukje 3rd party Chinese modellen (de Cada modellen e.d.). Hun eigen series waren gelukkig goed vertegenwoordigd.
Zelf een paar kilo aan plastic meegenomen en ben voorlopig even onder de pannen :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XPdsg3lGzjtsB0eaS3FYnPIfCqA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PHplv8gEtfuMbIBfXYypQ4Qh.jpg?f=user_large

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ossi
Ook weer een kleine update van mij.
Deze muscle car op marktplaats gekocht voor twee tientjes. Daar kon ik m niet voor laten liggen natuurlijk :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VSMD55nZ7rwSu0QpP-ei03G-stQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vgeh80FvTNdYzXcxkrcAu3BV.jpg?f=fotoalbum_medium

Na zo'n grote muscle car werd het tijd voor wat klein maar fijns.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOF4RtC-lSln6QQUmxzJM_Op-_o=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SFUTkkYIKLC861v3hpYOCLq5.jpg?f=fotoalbum_medium

En van klein weer terug naar groots, maar dan op kleinere schaal :)
Een Cadillac Eldorado.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fc1zuEogXNrhAAHRBCGsq3G9UQE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rYfplU4OlTFfxiRS64qrGLOu.jpg?f=fotoalbum_medium

Na aaaaaaallll die auto's werd het toch eens tijd voor iets anders. Deze was leuk om te bouwen, want de haai kan ook "echt" zwemmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ycii5g4THY_EL3quz06x6MqPIIA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RFY8mXEyBslFHwo4e9SzKK5Z.jpg?f=fotoalbum_medium

De volgende is echt de mooiste build die ik tot nu toe heb gemaakt. Toch weer soort van terug in de categorie: auto's, maar dan net even anders.

De eerste voet, met een 4x2 plate voor schaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJvMUljdg_Xg8IAmibXC0uds5IQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oIrgdolrwA2r7cE7YZuG0oyw.jpg?f=fotoalbum_medium

Beide benen af

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CuBnfDhwqFhaIWRK4z5AOuwI5TM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mxUNlc85SCvQHQkPPvcf7qwS.jpg?f=fotoalbum_medium

Foto van de achterkant. Bumblebee komt met maar twee wielen. Dus helaas kun je er niet zelf een soort moc van maken dat hij ook weer kan rijden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qk_DnlwLwictmzil-pjT9cEiUw0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b54bplkxUpQO3yvuEQ4waIwp.jpg?f=fotoalbum_medium

Thumbs up voor deze build!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pf-8WkVODBdxgO5ouMeswX5g5k0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/heiFUx9gl18qbsfRvVcY5D7u.jpg?f=fotoalbum_medium

Hij kwam ook met extra's zoals een zwaard voor 1 van de armen. Een soort kanon ipv 1 van deze armen. En een ander hoofd voor wanneer hij in combat modus is. Echt heel gaaf om te maken deze en ook enorm groot met 3500 onderdelen O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
Die Bumble Bee is zeker tof! Optimus Prime uit die serie lijkt me ook nog steeds tof om te maken.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Ja Optimus Prime staat zeker nog op de lijst om ooit te kopen. Maar voorlopig even andere prioriteiten :)
Moet wel zeggen dat ik Bumblebee zo op de plaatjes mooier vind dan Optimus Prime.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-06 15:08

Lagune

Its time for warp

wow die bumblebee is geweldig! komt dat van cobi ?

ik ben zelf nu een jaar gestopt met roken en om het te vieren heb ik mould king star destroyer gekocht

tjemig dat wordt een project, 11000 stenen (14kilo) :+

is gebaseerd op de ISD monarch moc, maar even de PDF gekocht van de designer 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wS7952sIwZurqcrLyhyi9PpSZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HK0LZvHtZtxYsH4eASSHUcIo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:25

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Lagune schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:04:

ik ben zelf nu een jaar gestopt met roken en om het te vieren heb ik mould king star destroyer gekocht

[Afbeelding]
gaaf, waar heb je die vandaan?

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

Mad-Matt schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:16:
[...]

gaaf, waar heb je die vandaan?
Aliexpress, dit is de originele MOC

[ Voor 17% gewijzigd door Lagune op 04-11-2021 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:25

Mad-Matt

TheDoctor#2181

holy sh*t dat ding is groot.
Nevermind, ik moet dan een extra huis kopen om hem kwijt te kunnen, maar man dat ding is vet!

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Topicstarter
Speedy schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:36:
[...]

Zit nog te twijfelen, de Hetzer zou ik op zich wel willen, maar geen idee wat ik er bij bestel om aan de verzend limiet te komen. De R35 trekt me niet zo, de 1:35 auto's zou nog kunnen (die nieuwe met de Gaulle) en had de Sherman Jumbo nog in de lijst, maar dat is ook weer een Sherman ... ik wacht nog wel even tot de KV-1 er ook is :)

Zelf afgelopen week nog een niet militair (alhoewel ...) model in elkaar gezet;

Review Bluebrixx special 103251 - Classic off-road 4wd

De classic off-road is een model zonder licentie, maar lijkt uiteraard in alles op een klassieke Land Rover Defender (beetje een mix tussen een series 2 en 3) waar je uiteraard op Wikipedia de nodige info over vindt.

[Afbeelding]

Dit is in tegenstelling tot mijn vorige review geen Bluebrixx Pro model, maar een Bluebrixx Special. Dat houdt in dat het een eigen ontwerp is en in zonder handleiding in een bruin kartonnen doos komt. De handleiding kan je na registratie op de site kosteloos downloaden (ook zonder dat je het model bezit overigens).
De set bevat 941 onderdelen, geen stickers of bedrukte items, die in meerdere zakjes komen die allemaal in 1x open moeten. Hier geen genummerde zakjes zoals bij bv Lego, Cobi of de BB Pro modellen, maar ouderwets sorteren/zoeken. Met dit aantal onderdelen was dat overigens prima te doen en kon ik het redden met mijn voorraad "Chinees left over bakjes", maar als je de grote sets van 3000/4000+ onderdelen krijgt kan ik me voorstellen dat het een uitdaging wordt :P

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De bouw
Zoals gemeld zijn er geen bouwfases en is het ouderwets zoeken. Het begin is uiteraard met het chassis, dit is vrij simpel uitgevoerd en bevat niks speciaals zoals je nu bijvoorbeeld wel aantreft in de recente Creator Expert auto's. Daarna volgt de motor en het interieur waarbij opvalt dat er redelijk wat detail in zit, de motor bestaat uit diverse componenten en in hoofdlijnen met het orgineel overeenkomt. In het interieur vindt je mooi opgebouwde stoelen terug, pedalen, versnelling, gearing en uiteraard een stuur.

[Afbeelding]

Na het interieur volgt de verdere opbouw van de carrosserie waar je veel met sand green werkt als basiskleur, wat ik zelf een zeer treffende kleur vindt voor dit model en ook de vorm mooi laat uitkomen. Er komen opengaande deuren in en ook de motorkap kan open. Vervolgens komen de wielen er onder en komen de reservewielen aan bod. Dat laatste vindt ik een minpuntje, ze wijken kwa maat af van de wielen die er onder zitten. Dat kwam op mij wat vreemd over en heb om die reden dan ook gekozen om die op de motorkap te laten vervallen. Met dit heb je de open variant gebouwd.

[Afbeelding]

Als laatste volgt het dak met de achterdeur, dit vormt een afneembaar deel, maar ik moet zeggen dat het wat fragiel is (en persoonlijk denk ik dat hij er beter uit ziet met dak). Dit vormt door de witte kleur een mooi contrast met de carrosserie. Helaas kwam ik hier een onderdeel te kort ... een 1x2 technic brick in sand green. Gezien hij weg valt achter het reservewiel heb ik een andere kleur uit m'n collectie gepakt, had ook weinig zin om uit te zoeken of ik ergens fout zat of anders het missende onderdelen proces in te gaan.

[Afbeelding]

Al met al staat er na een uur of 4 bouwen een herkenbaar en goed ogend model met leuke details op tafel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En een vergelijk met de Lego Porsche, of het schaalgelijk is geen idee, maar je zou dit goed kunnen vergelijken met de Creator serie. Een realistisch model wat je ergens in/op de kast zet en daar ook blijft :)

[Afbeelding]
Conclusie
Zoals gemeld vind ik het een goed gelukt model. Het bied met ~950 onderdelen voor nog geen 40 euro ook een goede prijs/kwaliteit verhouding naar mijn idee. Je mist dan een licentie en bedrukte onderdelen wat Lego wel heeft, maar daar kost een vergelijkbare set een veelvoud. Ook mis je een papieren handleiding, dit was mijn eerste build vanaf een scherm en ik moet zeggen dat dat best ok ging. Wel is het goed opletten met de instructies, er wordt wel getoond welke onderdelen gebruikt worden, maar soms is het lastig te zien waar ze allemaal terecht komen. Dat is niet zozeer een nadeel (deed me denken aan de oude Lego sets), maar wel iets om rekening mee te houden.
De kwaliteit van de stenen was over het algemeen goed, wel jammer dat de raamdelen diverse krasjes hebben. Ook Lego ontkomt daar niet aan, maar het blijft jammer.

Plus:
- Mooi eindresultaat met een goed herkenbaar model
- Sand green is een goed gekozen kleur
- Prijs
- En voor die prijs redelijk veel details

Kan beter:
- De wielen matchen niet met de reservewielen.
- Het dak afnemen is een fragiel gebeuren.

De set zelf kan ik aanraden als je de Creator Expert auto serie leuk vindt, verwacht niet helemaal dat niveau zoals bv de Porsche, maar deze kost dan ook geen 100+ euro. Ook Land Rover liefhebbers hebben hier een leuk model aan, door het model en kleuren staat het ook prima in de woonkamer (de Leopard 1 was al snel vertrokken naar het hobby hok bv ;)).
Het was voor mij verder een test van de BB Special serie en ik ga zeker nog eens een model in die serie oppikken (ze hebben bv nog een Camel Trophy Defender die er vast goed bij staat :))

Mocht je meer info willen, YouTube helpt je verder!

[Afbeelding]
coole set, de Ferrari 308/328 is ook cool.
Maar om een of andere reden staan bij de shipping zo'n beetje alle landen van de wereld maar niet de UK :?

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

Mad-Matt schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:51:
[...]

Nevermind, ik moet dan een extra huis kopen om hem kwijt te kunnen, maar man dat ding is vet!
ja das nog wel een dingetje :+ , denk niet dat ie op een plankje bij mn collectie in de gang gaat passen haha

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yn5NnSw6GPJWUhDjIfXR6-QfvIE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kEvNLIxPHz5qpNn45agXZRYu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_zgnTxeb-R41nSZZ5syVJ7OvNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nyWTymsEDRpusoINsqvbkjex.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mad-Matt schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:51:
Is het idee niet dat je daar in gaat wonen? Een soort 'tiny house.' ;)

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Lagune schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:04:

[Afbeelding]
Ja hij is echt gaaf inderdaad. Om eerlijk te zijn heb ik geen idee wie de ontwerper is van Bumblebee. Op de handleiding staat ook niets waaruit dat te herleiden zou zijn. Gekocht op AliExpress in ieder geval.

Jouw Star Destroyer ziet er ook gaaf uit zeg. En gefeliciteerd met het stoppen en volhouden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

Ossi schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:28:
[...]

Ja hij is echt gaaf inderdaad. Om eerlijk te zijn heb ik geen idee wie de ontwerper is van Bumblebee. Op de handleiding staat ook niets waaruit dat te herleiden zou zijn. Gekocht op AliExpress in ieder geval.

Jouw Star Destroyer ziet er ook gaaf uit zeg. En gefeliciteerd met het stoppen en volhouden!
gevonden thanks
schijnbaar komt het van een lego idea ofzo, kan verder niet vinden via duckduck :)
optimus ook gaaf

[ Voor 9% gewijzigd door Lagune op 04-11-2021 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Topicstarter
Lagune schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:05:
[...]

ja das nog wel een dingetje :+ , denk niet dat ie op een plankje bij mn collectie in de gang gaat passen haha

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tegen het plafond? (op zijn kop dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

ToolkiT schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:39:
[...]

Tegen het plafond? (op zijn kop dus)
vast lijmen en met een draadje aan het plafond zou kunnen of zijwaarts tegen de muur, nog ff over denken

moet ook nog een light kit in met draad naar USB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLDViane
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:06
@Lagune Heel goed dat je gestopt bent! Heb je de doosjes wel bewaard? Vind ze zelf verrekte handig om de standaard onderdeeltjes en connectors in te scheiden. De rest sorteer ik per stap op een paar gekoppelde platen :Y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kj5acI-BoV01458-CtHTe3SEr8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WxLOPvTQukiNM8wkJC9lsaih.jpg?f=fotoalbum_large

Dat halve bouwwerk onderin is de Cada Italian Super-car (C61043w, dus zonder motoren). Review volgt nog :) Wel al kudos voor Cada voor het (via interwebs) beschikbaar stellen van aanpassingen aan de handleiding. Er staan soms wat foutjes in waardoor het geheel wat instabiel kan worden, maar als je Instruction 0 download van hun Facebook word het een stuk makkelijker op veel punten. Bij de nieuwere sets word dit overigens gewoon als boekje meegeleverd :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy
ToolkiT schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:52:
[...]

coole set, de Ferrari 308/328 is ook cool.
Maar om een of andere reden staan bij de shipping zo'n beetje alle landen van de wereld maar niet de UK :?
Ik zie toch echt staan "Great Britain 9,95 Euro" ;)

@Lagune 11000 parts :o Net anderhalf uur aan het sorteren geweest met de helft van dat aantal, succes/sterkte zou ik zeggen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jltoY842cT1pAsZc1v5mq8i8aM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yTd8mTdg88KHprWZLGKjucJD.jpg?f=user_large

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

Speedy schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:10:
[...]

@Lagune 11000 parts :o Net anderhalf uur aan het sorteren geweest met de helft van dat aantal, succes/sterkte zou ik zeggen :P

[Afbeelding]
ja dat was met die babylon5 agamemnon ook vreselijk (6000 parts) echter die mould king heeft gewoon genummerde zakjes, woot, voelt wel een beetje als valsspelen

(zitten trouwens wel een stuk of 6 zakjes bij zonder nummers, voornamelijk technic pins en iets van 300 turntables, mijn hemel hoeveel turrets zitten erop haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Topicstarter
Speedy schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:10:
[...]

vreemd.. zie ik dus niet..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XfMWr0H6BY5J_xAa_adYX2yjHvc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/29mRFqBqK9saPFiNJ3LDJkVX.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy
Ik had geen order geplaatst, maar bij de verzend informatie gekeken. Misschien even contact zoeken? Lijkt me een foutje in het bestelproces dan.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Topicstarter
Speedy schreef op donderdag 4 november 2021 @ 17:30:
[...]

Ik had geen order geplaatst, maar bij de verzend informatie gekeken. Misschien even contact zoeken? Lijkt me een foutje in het bestelproces dan.
"Thank you for your inquiry. Our customer service will contact you as soon as possible.

If you have further questions, please use the ticket number:

PRO80411202156803

kind regards

Your BlueBrixx Customer Service"

Ik ben benieuwd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
ik ga verhuizen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Topicstarter
ToolkiT schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:08:
[...]

"Thank you for your inquiry. Our customer service will contact you as soon as possible.

If you have further questions, please use the ticket number:

PRO80411202156803

kind regards

Your BlueBrixx Customer Service"

Ik ben benieuwd :)
"thank you for contacting us.
Unfortunately, we don't ship to the UK until further notice. We are not able to ship to the UK until there is a agreement between the United Kingdom and the EU.
Please check our Website for the latest Updates.

Have a nice day.

Mit freundlichen Grüßen / Best regards"
-O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

ToolkiT schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:19:
[...]

"thank you for contacting us.
Unfortunately, we don't ship to the UK until further notice. We are not able to ship to the UK until there is a agreement between the United Kingdom and the EU.
Please check our Website for the latest Updates.

Have a nice day.

Mit freundlichen Grüßen / Best regards"
-O-
gniffel, sorry, brexit leedvermaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Topicstarter
Lagune schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:25:
[...]

gniffel, sorry, brexit leedvermaak
Ja lach maar! ik heb er wel mooi last van... -O-
terecht leedvermaak trouwens.. * ToolkiT is een remoaner..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4bnl
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-06 22:00
In de nabije toekomst hoop ik de Lego dunptruck technic set te kopen. Het wordt mijn eerste set en ik ben dus nog echt een beginner hierin. Het lijkt mij leuk om constructie voertuigen te bouwen die ook nog eens bestuurd kunnen worden. Lego heeft hier meerdere sets van maar zijn erg duur.

Ik heb al wat onderzoek gedaan en dit forum doorgelezen.
Cadabricks lijken erg mooie sets, alleen ik kan niet echt een site vinden die ze verkoopt in Nederland of naar Nederland verzend. De sites die ik vind laten allemaal anderen modellen zien. Wat is een betrouwbare en/of officiele verkoopsite?

Ik ben geen voorstander van namaak en kopieën Lego sets te kopen via, bijvoorbeeld, AliExpress.

Mijn vragen:
-Waar cadabricks te koop?
-De kwaliteit van cada als het om constructie sets gaan
- welk merk verkoopt eigen ontworpen, of legale kopieën, bricks sets die in de buurt komen van Lego kwaliteit met handleiding.
- dezelfde vragen voor cobi

Waar ik naar opzoek ben:
- kwalitatief goed Lego technic achtige constructie voertuigen sets
- kwalitatief goedkope Lego of ander merk auto sets. Waar kopen jullie die?

Wie kan mij hiermee helpen?

[ Voor 4% gewijzigd door m4bnl op 06-11-2021 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4bnl
Beakzz schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:53:
[...]

Mooie build. Staat hier ook in de race sectie 😅
Nu bezig met de Ferrari 312T bezig die wel echt wat groter is.

[Afbeelding]
Mooie auto's! Maar wel erg duur gok ik?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vectormatic
  • Nu online

vectormatic

Warlock of the doorlock

@m4bnl
CADA kan je vinden bij https://www.snoopysbrickshop.nl, de eigenaar is ook af en toe actief in dit topic (en heb ik kwa Cobi een goede ervaring mee).

COBI kan je ook vinden bij snoopy, maar ook bijv. altoys.eu en ottenspeelgoed.nl (die drie zijn mijn vaste shops).

Kwa kwaliteit kan ik over CADA niks zeggen, alleen dat als je naar de grote autos kijkt, dat de blauwe McLaren schijnbaar nogal wat moeilijk is om te bouwen. De Rode italiaanse supercar is een beter ontwerp. Beide zijn overigens MOCs waar CADA officieel een deal heeft met de ontwerper.
Kwa legitimiteit is CADA vrij goed, er is alleen wat gedoe omdat de twee supercars gebruik maken van een vrij recent lego onderdeel, wat patent-technisch kennelijk niet OK is. Persoonlijk vind ik dit een beetje muggenziften aangezien het hele ontwerp zelf wel legitiem is, maar ja.

Cobi: is kwa kwaliteit wat mij betreft gelijkwaardig aan lego. De steentjes klemmen wat strakker, en sommige ontwerpen hebben wat kleine probleempjes met onderdelen die wat makkelijk loslaten, maar dat is inherent aan het zo nauwkeurig mogelijk dit soort voertuigen nabouwen.
Cobi is overigens pools, en 100% legitiem, eigen ontwerpen, geen patent inbreuk, en ook eigen blok-ontwerpen. De productie is ook in polen. Grappig genoeg worden er soms door de chinezen weer knock-offs van Cobi gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
Bedankt allen voor de tips, reviews, posts etc.

Mijn zoontje van 10 was eigenlijk op zoek naar Lego Star Wars maar dat is zo ontzettend duur.
Via de tips van hier ook eens gekeken naar alternatieve leveranciers van steentjes en de bekendere alternatieven hebben zo te zien niet echt Star wars collecties.

Maar... hij heeft ook een grote interesse in Historie, waaronder de 2e wereld oorlog en na het samen doorspitten van dit topic hebben we besloten dat hij in December van de Goedheiligman zijn eerste COBI Tank gaat krijgen. (Papa vind het stiekem ook leuk om het samen te gaan bouwen).

Zijn keuze is vooralsnog gevallen op de KV-1 van de Soviets (mits deze tijdig te leveren is, er staat bij medio november en als ik het in het winkelwagentje toevoeg staat er 'available for shipping in 22 days'...)

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic
  • Nu online

vectormatic

Warlock of the doorlock

@louzy82 Heeft je zoontje specifiek iets met de KV-1/de soviets? Hoe tof de KV-1 ook is (ik zit er ook met smart op te wachten), is het wel een van de minder herkenbare tanks uit de oorlog. Tiger 131 is echt een icoon, de verschillende M4 shermans ook, en aan soviet zijde de T-34-85.

Ik gok dat de KV-1 wel op tijd beschikbaar moet zijn voor de goedheiligman, maar misschien is het handig om een plan B te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Cobi verkoopt alleen eigen ontwerpen. Ze zijn in het gat gesprongen dat Lego heeft laten vallen, die geen moderne oorlogsmodellen willen verkopen. Daarnaast hebben ze een aantal deals met automerken, waardoor ze Skoda, Maserati, Trabant en Citroen verkopen.

De kwaliteit is heel erg goed.

Ik koop Cobi meestal bij Amazon, maar andere populaire plekken om die te kopen zijn https://www.altoys.eu/nl en https://www.toysenmore.nl/cobi/ . Overigens verkoopt Blokker het ook.

Helaas zijn de prijzen wel aan het stijgen, door de stijgende prijs van grondstoffen en transport.

[ Voor 79% gewijzigd door Ludewig op 08-11-2021 09:26 ]

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snoopy1975
louzy82 schreef op zondag 7 november 2021 @ 18:16:
] (mits deze tijdig te leveren is, er staat bij medio november en als ik het in het winkelwagentje toevoeg staat er 'available for shipping in 22 days'...)
Release van deze set staat op 16 nov. Helaas verspreid COBI altijd releases over de gehele maand en niet alle nieuwe sets op 1 dag. Op 19-11 word ook de 2556 gereleaset, dat zal ook de datum zijn dat mijn bestelling bij COBI de deur uit gaat. Dan duurt het +/- 5 tot 7 werkdagen voordat het bij mij arriveert, 27 nov. zou alles dan binnen moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
vectormatic schreef op maandag 8 november 2021 @ 08:57:
@louzy82 Heeft je zoontje specifiek iets met de KV-1/de soviets? Hoe tof de KV-1 ook is (ik zit er ook met smart op te wachten), is het wel een van de minder herkenbare tanks uit de oorlog. Tiger 131 is echt een icoon, de verschillende M4 shermans ook, en aan soviet zijde de T-34-85.

Ik gok dat de KV-1 wel op tijd beschikbaar moet zijn voor de goedheiligman, maar misschien is het handig om een plan B te hebben.
Nee niet specifiek. We hebben er een aantal bekeken maar deze sprong er op een of andere manier voor hem uit.
Ik zal hem ook die andere suggesties nog eens laten zien. die zijn wel nu op voorraad zie ik.

T(h)anks!

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Ik ben het trouwens eens met vectormatic dat de KV-1 misschien niet de meest voor de hand liggende keuze is voor je eerste Cobi tank. Ik zou normaliter de 131 het meest aanraden, maar die is momenteel erg aan de prijs. De Tiger komt heel mooi uit met bouwsteentjes omdat het een nogal hoekige tank is. Het is ook een specifieke tank waarvan we de geschiedenis weten. Je kunt dus heel leuk met je zoontje de geschiedenis induiken. De tank is ook te bezoeken in de UK.

De Panzer IV is een goed alternatief. Ook een erg hoekige tank en komt dus mooi uit. Ondermeer hier te vinden:
https://www.amazon.nl/COB...enen-beige/dp/B08YX89728/
https://otten-speelgoed.n...bi-2546-panzer-iv-ausf-g/
https://cobiworld.nl/product/2546-panzerkampfwagen-iv-ausf/

Let wel even op de bijkomende verzendkosten bij sommige winkels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic
  • Nu online

vectormatic

Warlock of the doorlock

@louzy82 @Ludewig Ik denk trouwens wel dat de KV-1 een hele toffe tank is, ver zit zo te zien veel detail in, veel te openen luikjes etc.. en de tracks zijn van het best rollende type. Als je zoontje echt serieus interesse in de tanks uit die periode heeft, is de KV-1 natuurlijk wel de mainstay van de soviets aan het begin van de oorlog. Misschien dat dan als 2e tank de Panzer III Ausf E een leuke is, aangezien die twee elkaar ongetwijfeld getroffen hebben op het slagveld.

Verder vooral meegaan in waar ie zelf interesse in heeft zou ik zeggen. Ik heb zelf een forse collectie duitse tanks, en een paar soviets. Het amerikaanse spul doet me dan weer helemaal niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@vectormatic

Voor mij is het net een beetje aan de saaie kant, met vrij veel herhaling in de details en wat saaie cirkeltjes op de geschutskoepel, al is de ophanging voor de spatborden wel grappig. Maar ik ben extreem kritisch, omdat ik zelf een kleine verzameling wil.

Je hebt uiteindelijk wel gelijk dat de interesse van het zoontje natuurlijk leidend is. Al weet ik niet in hoeverre het een weloverwogen besluit was en hoe eenkennig hij is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

m4bnl schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:48:

-De kwaliteit van cada als het om constructie sets gaan
Ik vond de kwaliteit van de CaDA stenen niet denderend. Vooral steentjes waar assen in gaan, zoals "Axle and Pin Connector" en "Axle Connector with Axle Hole" zitten niet heel erg vast op de as die je er in steekt. Mijn advies is om die van Lego na te bestellen via bricklink. Verder had ik geen problemen met de Red Italian Super car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLDViane
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:06
@zonoskar @m4bnl wat er gezegd word over de axle connectors is correct, maar hier zijn zeer grote stappen in gezet. Heb de Endurance Racer gebouwd, daar zaten alle 5l asjes los. Wel een hele leuke build, net als de witte kleinere Supercar.
Nu met de Italian Supercar bezig, van de (tot nu gebruikte) 15/20 connectors was er 1 losjes, en door m andersom vast te zetten werkte het wel.

De 770-4 supercar (die blauwe) is echt een afrader als eerste set, meerdere professionele bouwers (op Eurobricks) zijn er mee gestopt voor ie af was.

Wat betreft kopen: houd marktplaats in de gaten, daar haal ik de meeste vandaan. Moet je ze wel even zelf demonteren. Cada heeft ook een eigen store (decadastore), en Bluebrixx heeft winkels net over de grens

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
COBI 2415 - AU-1 Corsair - 330 steentjes + 1 piloot

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qsSOoZShzUyC1okFCRXwwzATXiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ftczKAcsmx4lKe4WEmQRs2Kt.jpg?f=fotoalbum_large

De Vought F4U Corsair is een Amerikaans vliegtuig dat diende tijdens WW II en de Koreaanse oorlog. Het was gemaakt om van vliegdekschepen te opereren. Het vliegtuig had een erg krachtige motor, waarvoor een grote propeller nodig was. Om te voorkomen dat die propeller het vliegdekschip raakt, moet de neus van het vliegtuig hoog boven de grond gehouden worden. Bij het gebruik van rechte vleugels zou hiervoor een erg lang landingsgestel nodig zijn. Doordat het vliegtuig inklapbare vleugels moest hebben om weinig ruimte in te nemen in het vliegdekschip, kon het gestel niet naar buiten inklappen. Naar achteren lukte ook niet omdat de vleugel niet diep genoeg zijn. Er werd toen voor een vrij radicale oplossing gekozen: een knik in de vleugel waarbij het landingsgestel op het laagste punt van de vleugel zit en dus relatief kort kon zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3PStdVvmGOkCeQGSBpMutKbe_XM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CtXv3HAJHItQN0X2rtYdhGHw.jpg?f=fotoalbum_large

Door deze oplossing was de Corsair het eerste vliegtuig van de US Navy met volledig inklapbare wielen, waarbij er netjes deuren over de wielen heen zitten. Hierdoor was de Corsair heel aerodynamisch en daardoor heel snel en efficient. Ondanks deze snelheid kon hij ook langzaam genoeg vliegen voor een landing op een vliegdekschip.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nmCzUXWhfIRiQG-7Wthf_Xx5To=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MorhWGwDns1NjSrvLIhIrzdk.jpg?f=fotoalbum_large

Deze vleugels zorgden echter ook voor nadelen. Het vliegtuig werd er zwaarder door en moeilijker te fabriceren. Veel problematischer was dat het vliegtuig plotseling alle lift kon verliezen over de linkervleugel tijdens een langzame landing, waardoor deze kon crashen. Bij snel gas geven kon hetzelfde gebeuren, waardoor het vliegtuig kon omslaan. Beide problemen werden opgelost door een strook metaal aan te brengen op de rechtervleugel, waardoor deze tegelijk met de linkervleugel zijn lift verloor. Dan bleef het vliegtuig rechtop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRE84Wyug6jnanToZZO16UqHyeE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xetmptFuKna37a1sLmGLJ4Hf.jpg?f=fotoalbum_large

Andere problemen waren dat het heel lastig was om te landen door de lange neus en cockpit ver naar achteren. Piloten konden moeilijk zien waar het dek zich bevond. Het vliegtuig had ook de neiging om bij het landen te gaan stuiteren, wat uiteindelijk opgelost werd. Door al deze problemen werd de Corsair initieel niet ingezet op vliegdekschepen, maar door de US Marines op land. De eerste vlucht van de Corsair was in 1940 en begin 1943 werd deze ingezet op land, maar de US Navy zette deze pas halverwege 1944 in op haar vliegdekschepen. De Royal Navy deed echter niet zo moeilijk en gebruikte het vliegtuig al op vliegdekschepen vanaf halverwege 1943. Bij de Royal Navy werden ze onder meer ingezet bij de aanval op de Tirpitz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1N4KrO1SB8fepGd3bIsaCnLAac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jpFquiGkuDsRVd2AyeH0e01O.jpg?f=fotoalbum_large

Er wordt regelmatig beweert dat de Japanners een bijnaam hadden voor de Corsair: 'fluitende dood' (whistling death). Hoewel het vliegtuig bij een duikvlucht inderdaad een fluitend geluid maakt, ondersteunen Japanse bronnen dit niet.

Tijdens de Koreaanse oorlog werd de Corsair ingezet om gronddoelen aan te vallen en als nachtjager. Hij kon in luchtgevechten niet opboksen tegen de MiG-15.

Ik vond het een erg leuk vliegtuig om te bouwen, met bijzondere bouwtechnieken. Met 8 raketten, 2 bommen en een droptank heeft hij ook erg veel details.

PS. Ik heb het voetstuk op een alternatieve manier gebouwd, zodat het vliegtuig in een duik geposeerd staat. Zo vindt ik hem mooier staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louzy82
Ludewig schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:10:
@vectormatic

Voor mij is het net een beetje aan de saaie kant, met vrij veel herhaling in de details en wat saaie cirkeltjes op de geschutskoepel, al is de ophanging voor de spatborden wel grappig. Maar ik ben extreem kritisch, omdat ik zelf een kleine verzameling wil.

Je hebt uiteindelijk wel gelijk dat de interesse van het zoontje natuurlijk leidend is. Al weet ik niet in hoeverre het een weloverwogen besluit was en hoe eenkennig hij is.
Het besluit was niet heel weloverwogen, het was simpelweg de tank die hem het leukste leek (reden onduidelijk). k heb jullie uitleg nog even met hem besproken maar zijn keuze is toch hetzelfde gebleven, dus dan is het goed he.

De kans is wel aanwezig dat dit leidt tot een meer specifieke interesse in de 2e wereld oorlog op het gebied van tanks en dat een eventuele volgende aanschaf wel meer weloverwogen wordt ;)

[ Voor 5% gewijzigd door louzy82 op 09-11-2021 07:56 ]

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mappy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-06 23:23

Mappy

Piramide van Austerlitz

oops

[ Voor 98% gewijzigd door Mappy op 09-11-2021 15:27 ]

Foto kopen? stuur DM! - If you're Mappy and you know it clap your hands *clap clap* - Stem voor betere forum-updates!

• m4bnl
Welk(e) AliExpress merk(en) hebben jullie goede ervaringen mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

m4bnl schreef op donderdag 11 november 2021 @ 22:31:
Welk(e) AliExpress merk(en) hebben jullie goede ervaringen mee?
Mouldking _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4bnl
Ze hebben inderdaad mooie modellen. Wel wat prijziger en sommige modellen zijn maar een paar keer verkocht. Hogere prijs betekent ook betere kwaliteit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

m4bnl schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:40:
[...]

Ze hebben inderdaad mooie modellen. Wel wat prijziger en sommige modellen zijn maar een paar keer verkocht. Hogere prijs betekent ook betere kwaliteit?
Mouldking heeft IMHO beter kwaliteit stenen dan zelfs Lego. Al heb je daar ook af en toe wat kleur afwijkingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
Nadeel van mouldking is dat ze veelal andermans modellen verkopen. Maar wel mooi spul inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

Ossi schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 12:42:
Nadeel van mouldking is dat ze veelal andermans modellen verkopen. Maar wel mooi spul inderdaad :)
gewoon de MOC designer supporten en z'n bouwinstructies kopen, zijn meestal niet heel prijzig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brammos85
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-06 13:22
Ludewig schreef op maandag 8 november 2021 @ 17:17:
COBI 2415 - AU-1 Corsair - 330 steentjes + 1 piloot

[Afbeelding]

De Vought F4U Corsair is een Amerikaanse vliegtuig dat diende tijdens WW II en de Koreaanse oorlog. Het was gemaakt om van vliegdekschepen te opereren. Het vliegtuig had een erg krachtige motor, waarvoor een grote propeller nodig was. Om te voorkomen dat die propeller het vliegdekschip raakt, moet de neus van het vliegtuig hoog boven de grond gehouden worden. Bij het gebruik van rechte vleugels zou hiervoor een erg lang landingsgestel nodig zijn. Doordat het vliegtuig inklapbare vleugels moest hebben om weinig ruimte in te nemen in het vliegdekschip, kon het gestel niet naar buiten inklappen. Naar achteren lukte ook niet omdat de vleugel niet diep genoeg zijn. Er werd toen voor een vrij radicale oplossing gekozen: een knik in de vleugel waarbij het landingsgestel op het laagste punt van de vleugel zit en dus relatief kort kon zijn.

[Afbeelding]

Door deze oplossing was de Corsair het eerste vliegtuig van de US Navy met volledig inklapbare wielen, waarbij er netjes deuren over de wielen heen zitten. Hierdoor was de Corsair heel aerodynamisch en daardoor heel snel en efficient. Ondanks deze snelheid kon hij ook langzaam genoeg vliegen voor een landing op een vliegdekschip.

[Afbeelding]

Deze vleugels zorgden echter ook voor nadelen. Het vliegtuig werd er zwaarder door en moeilijker te fabriceren. Veel problematischer was dat het vliegtuig plotseling alle lift kon verliezen over de linkervleugel tijdens een langzame landing, waardoor deze kon crashen. Bij snel gas geven kon hetzelfde gebeuren, waardoor het vliegtuig kon omslaan. Beide problemen werden opgelost door een strook metaal aan te brengen op de rechtervleugel, waardoor deze tegelijk met de linkervleugel zijn lift verloor. Dan bleef het vliegtuig rechtop.

[Afbeelding]

Andere problemen waren dat het heel lastig was om te landen door de lange neus en cockpit ver naar achteren. Piloten konden moeilijk zien waar het dek zich bevond. Het vliegtuig had ook de neiging om bij het landen te gaan stuiteren, wat uiteindelijk opgelost werd. Door al deze problemen werd de Corsair initieel niet ingezet op vliegdekschepen, maar door de US Marines op land. De eerste vlucht van de Corsair was in 1940 en begin 1943 werd deze ingezet op land, maar de US Navy zette deze pas halverwege 1944 in op haar vliegdekschepen. De Royal Navy deed echter niet zo moeilijk en gebruikte het vliegtuig al op vliegdekschepen vanaf halverwege 1943. Bij de Royal Navy werden ze onder meer ingezet bij de aanval op de Tirpitz.

[Afbeelding]

Er wordt regelmatig beweert dat de Japanners een bijnaam hadden voor de Corsair: 'fluitende dood' (whistling death). Hoewel het vliegtuig bij een duikvlucht inderdaad een fluitend geluid maakt, ondersteunen Japanse bronnen dit niet.

Tijdens de Koreaanse oorlog werd de Corsair ingezet om gronddoelen aan te vallen en als nachtjager. Hij kon in luchtgevechten niet opboksen tegen de MiG-15.

Ik vond het een erg leuk vliegtuig om te bouwen, met bijzondere bouwtechnieken. Met 8 raketten, 2 bommen en een droptank heeft hij ook erg veel details.

PS. Ik heb het voetstuk op een alternatieve manier gebouwd, zodat het vliegtuig in een duik geposeerd staat. Zo vindt ik hem mooier staan.
Deze nav jouw post ook gehaald. Prachtige build en awesome kwaliteit. Geen stickers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-06 23:28
Brammos85 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 17:38:
[...]

Deze nav jouw post ook gehaald. Prachtige build en awesome kwaliteit. Geen stickers!
Ik heb hem ook aangeschaft en inmiddels al gebouwd! Ben echt heel tevreden over de kwaliteit. Zeker voor deze prijs. Wat mij opviel was dat de geprinte delen ook nog eens erg netjes op elkaar aansluiten. Zelfs beter dan Lego dat zelf doet vind ik eigenlijk, zoals bij de Mustang.
Welke kisten raden jullie nog meer aan? Ik zat zelf te kijken naar een Spitfire, Messerschmitt en/of Curtis P40 Warrhawk en/of....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Brammos85
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-06 13:22
Even een foto dan maar

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/DZQHyr8n/IMG-20211113-184843.jpg

Love it!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zzc4HEeXq5frm2hhC7d_hejWqZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xp10JSvMz0z2P3lmiBlZan2t.jpg?f=fotoalbum_large

ongeveer op 1/5 nu van de star destroyer, frame frame frame, technic 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Cobi heeft nieuwe modellen aangekondigd voor 2022:

Tanks
Merkava Mk.I/II
Panzer VIII Maus (nieuwe versie met twee keer zoveel onderdelen, dus vast een stukje minder saai)
Mark V (male) - 1 van de ruitvormige tanks uit WW I die het Tank Museum in Bovington in de collectie heeft

Vliegtuigen
Sopwith F.1 Camel (nieuwe versie in bruin ipv rood-geel-groen)
Focke-Wulf 190 A5 (nieuwe versie met andere kleurstelling)
Vickers Wellington MK II (nieuwe versie)
Morane-saulnier MS.406 (het standaard Franse jachtvliegtuig van de slag om Frankrijk - WW II)
Supermarine Spitfire MK. VB (nieuwe versie)
P-38 Lightning (nieuwe versie in het groen en met veel meer onderdelen)
F-16 C Fighting Falcon (eerste keer dat Cobi dit iconische model uitbrengt waar Nederland nog tot 2024 mee vliegt - ze brengen nu meteen twee modellen ervan uit)

Helicopters
Sikorsky UH-60 Black Hawk
Bell UH-1 Huey (nieuwe versie - de oude was nogal teleurstellend, dus hopelijk is deze beter)

Overig
Karl-Gerät 040 Ziu (nieuwe versie)
USS Tang SS-306 (WW II onderzeeboot die zonk door haar eigen torpedo, na een korte, maar succesvolle loopbaan)

Filmpje met de dozen: YouTube: NEW COBI SETS IN 2022 - NEW MAUS, KARL GERÄT, MERKAVA, F-16 & BLACK ...

[ Voor 9% gewijzigd door Ludewig op 16-11-2021 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Nu online

vectormatic

Warlock of the doorlock

Jammer dat cobi minder tanks lijkt te maken, maar de Mk V, P-38 en USS Tang spreken wel aan.

Misschien toch ook de Corsair eens bestellen..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

Plaatje 700 van de 2500 nu

Eindelijk deck plating

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqKhkHiFyO7nTrzR3cVZLRrx4a0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xuxY1Bgnl746xsuEnoIa8o9b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xKE6f4DKDO0Bds5O-mPgM80U5J8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FxJlKXnU2Skf5wcRywedJbHZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3UYdUUYim5OziFATWiOtQ5I4guI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mjeSjfLLM2gRI1rpTBf0OxqG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic
  • Nu online

vectormatic

Warlock of the doorlock

@louzy82 De KV-1 is op voorraad bij snoopy: https://www.snoopysbrickshop.nl/product/cobi-2555-kv-1/

Heb em zelf net besteld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louzy82
Bedankt voor de heads up, ik had de order al staan dus dan zal deze binnenkort wel bezorgd worden ;)

Louzy#2475

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:43
Bij Mould-King (al blijf ik de ali-expres Nederlandse naam 'schimmel koning' leuker vinden) zijn nu wel erg leuke kortingen te krijgen. Zo wil ik eigenlijk stiekem ooit de grote sleepwagen een keer maken, ik heb zelfs de bouwbeschrijving al gekocht van rebrickable. Hij is nu voor 454,- te koop ipv de gebruikelijke 596,-. Dat zijn wel erg veel onderdelen voor een leuke prijs. Nu nog het bij mijn vrouw door de keuring krijgen ;).
Pagina: 1 ... 21 ... 48 Laatste

Let op:
We bespreken hier met name de andere bouwsteentjes, de niet-LEGO bouwsteentjes. Kopieën van bestaande lego-sets bespreken zijn niet de bedoeling in dit topic, alleen unieke sets van andere bouwsteentjes. Met MOC's is dat wat lastiger, aangezien er honderdduizenden op Rebrickable staan.

Illegale kopieën dus graag melden via TR, mét vermelding van linkje naar het origineel.