Eerlijk waar! Wat prachtig gedaan zeg! Super prachtig!Jelte,89 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 09:58:
Vorige week weer wat kunnen doen aan de schuur,
Wanden zijn rondom dicht, pannen liggen er allemaal op, goten zijn gelegd, van de week nog 1 tip afwerken en de boeien er op, en dan is de buitenste schil wel klaar.
[afbeelding]
Blinde pen-gat-verbinding, staat een stuk terug in het topicPrutzertje schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 19:28:
[...]
Eerlijk waar! Wat prachtig gedaan zeg! Super prachtig!![]()
Echter is me alleen niet duidelijk hoe de dwarsbalken en staanders nou met elkaar in verbinding staan. Lijkt alsof de dwarsbalk nergens op rust?
Waar heb je dat blad vandaan, welke groothandel? Ziet er netjes uit!leecher schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 18:49:
[...]
***members only***
Het is nog onder constructie, blokje aan de andere kant met spoelbak is er sowieso helemaal nog niet, nog geen lampjes (wel voorbereid in de muur), etc. Het werkblad is 4cm massief beuken bij een groothandel vandaan. 5m voor €230. Ik doe zelf het freeswerk en als afwerking zit er 4 lagen osmo hardwax op. Achterwand is alphacryl mat + toplaag trae lyx naturel 2 componenten spul.
Kosten ca €2500. Komt later nog wel een mooiere kookplaat in (waarschijnlijk +€1000), equivalente vaatwasser kost ca €800, koelkast ca €500. Zeg afgerond naar boven €5000 voor het geheel als het klaar is en als je alles nieuw zou kopen.
Is overigens de 2de ikea keuken die ik plaats met diy werkblad. Ik kan altijd wel genieten van de prijzen die hier worden genoemd. In totaal gaat er 9m werkblad in deze opstelling zitten met een kostenplaatje van €414
Dankjewel!Prutzertje schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 19:28:
[...]
Eerlijk waar! Wat prachtig gedaan zeg! Super prachtig!![]()
Echter is me alleen niet duidelijk hoe de dwarsbalken en staanders nou met elkaar in verbinding staan. Lijkt alsof de dwarsbalk nergens op rust?
Wat Aardappel idd zegt:

En natuurlijk dubbelop omdat ik stiekem wel een beetje trots ben
Revive the guild!
Ik vind het knap dat je dat allemaal in de garage gemaakt hebt en het dan ook nog daadwerkelijk in elkaar past. Ik heb bij mijn dak ook eerst alles op maat gemaakt, maar 2x een flinke fout gemaakt, kom je natuurlijk achter als je het gaat monteren. Balen.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Dankje @zonoskar,
2x meten 1x zagen... is dubbelop werk maar minder als verzagen, er waren bijvoorbeeld ook avonden waarop ik alleen maar rekende en aftekende... volgende dag controleren en dan pas zagen, vooraf ‘timber frame’ boeken gelezen dus dan neem je wel wat tips enzo mee...
En met een project op deze schaal denk je gewoon veel door, wat als ik dit doe enz enz... en tijdens het maken van deel A leer je dingen die bij B makkelijker/beter kunnen,
Heb trouwens maandag een afspraak met mijn verzekeraar, kijken hoe of wat qua verzekering, had haar vanmiddag aan de telefoon en een beetje de situatie uitgelegd... hoe om te gaan bij brand oid, stel ik krijg brand en er komt een aannemer en die ziet een hoopje zaagsel en die besluit een simpele veranda neer te zetten ala 3k dat is natuurlijk niet de bedoeling,
Als ik de uren doorreken kom ik al gauw op 1000 uur (40k) en materiaal (8-9k)... nu snap ik wel dat emotionele waarde niet te verzekeren valt maar ze zei dat dit geen probleem hoefde te zijn als ik me zou verzekeren tegen onderwaarde, ik vond dit nogal laconiek maar goed, vandaar die afspraak.
Iemand toevallig in dit wereldje actief met wat tips?
2x meten 1x zagen... is dubbelop werk maar minder als verzagen, er waren bijvoorbeeld ook avonden waarop ik alleen maar rekende en aftekende... volgende dag controleren en dan pas zagen, vooraf ‘timber frame’ boeken gelezen dus dan neem je wel wat tips enzo mee...
En met een project op deze schaal denk je gewoon veel door, wat als ik dit doe enz enz... en tijdens het maken van deel A leer je dingen die bij B makkelijker/beter kunnen,
Heb trouwens maandag een afspraak met mijn verzekeraar, kijken hoe of wat qua verzekering, had haar vanmiddag aan de telefoon en een beetje de situatie uitgelegd... hoe om te gaan bij brand oid, stel ik krijg brand en er komt een aannemer en die ziet een hoopje zaagsel en die besluit een simpele veranda neer te zetten ala 3k dat is natuurlijk niet de bedoeling,
Als ik de uren doorreken kom ik al gauw op 1000 uur (40k) en materiaal (8-9k)... nu snap ik wel dat emotionele waarde niet te verzekeren valt maar ze zei dat dit geen probleem hoefde te zijn als ik me zou verzekeren tegen onderwaarde, ik vond dit nogal laconiek maar goed, vandaar die afspraak.
Iemand toevallig in dit wereldje actief met wat tips?
Revive the guild!
Projectje van vorige zomer.. Samen met de schoonvader een week of 2 aan bezig geweest, voor allebei de eerste keer
- scheiden van regenwater
- steken van regenput (10m³)
- de rest van de kasseien opwerken in een oprit naast het huis
- plaatsen hek achteraan

Het nieuwe stuk is opgegoten in cementspecie (het deel met witte voeg op onderste foto), en het bestaande deel vooraan ligt nu nog in zand..
Volgende planning is het deel vooraan terug wat vlak te leggen (hier en daar wat verzakkingen) en ook opgieten met cement..
Maar dat zal voor volgende zomer zijn, momenteel zijn we de badkamer aan het verbouwen.. Hierover ga ik misschien een eigen topic starten over de voortgang
- scheiden van regenwater
- steken van regenput (10m³)
- de rest van de kasseien opwerken in een oprit naast het huis
- plaatsen hek achteraan

Het nieuwe stuk is opgegoten in cementspecie (het deel met witte voeg op onderste foto), en het bestaande deel vooraan ligt nu nog in zand..
Volgende planning is het deel vooraan terug wat vlak te leggen (hier en daar wat verzakkingen) en ook opgieten met cement..
Maar dat zal voor volgende zomer zijn, momenteel zijn we de badkamer aan het verbouwen.. Hierover ga ik misschien een eigen topic starten over de voortgang
Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro
Inmiddels zijn er een aantal tegels gebarstenMartijnAbel schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 13:55:
[...]
Hmm, dat is wel heel erg zonde zeg. Doet mij bijna denken dat ze wat anders gebruikt hebben dan bijvoorbeeld multiplex.

Ze gaan de boel opnieuw betegelen... hopelijk blijft het zitten tot het zover is.
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Hier van mij ook maar een work in progress.
Beschoeiing zetten en vlonder maken:
Het begin:

Eerste stappen:

Het begint vorm te krijgen !

al met al nu 5 dagen bezig. Mooi fysiek werk. Voor vandaag even klaar mee. Net 15 paaltjes van 1.5 meter geslagen voor de vlonder. Morgen met mn pa alles op hoogte en waterpas stellen. Dat is in je eentje wat lastig.. Veel werk maar t geeft wel voldoening.... en spierpijn...
Beschoeiing zetten en vlonder maken:
Het begin:

Eerste stappen:

Het begint vorm te krijgen !

al met al nu 5 dagen bezig. Mooi fysiek werk. Voor vandaag even klaar mee. Net 15 paaltjes van 1.5 meter geslagen voor de vlonder. Morgen met mn pa alles op hoogte en waterpas stellen. Dat is in je eentje wat lastig.. Veel werk maar t geeft wel voldoening.... en spierpijn...
Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti
Nog weinig showcase, we zijn immers pas afgelopen weekend het huis uit gegaan, maar wel al bezig met slopen en voorbereiden om te kunnen beginnen.
De grootste verandering zal de VBI PS-renovatievloer met vloerverwarming worden; hierdoor moet echt alles eruit en bouwen we erna alles opnieuw op (zoals keuken en badkamer).
De grootste verandering zal de VBI PS-renovatievloer met vloerverwarming worden; hierdoor moet echt alles eruit en bouwen we erna alles opnieuw op (zoals keuken en badkamer).
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Te hoog betegeld? Dat zou toch niet moeten kunnen?TommyGun schreef op woensdag 5 september 2018 @ 10:20:
[...]
Inmiddels zijn er een aantal tegels gebarstendus men vermoed dat de druk te hoog is doordat ze te hoog betegeld hebben.
Ze gaan de boel opnieuw betegelen... hopelijk blijft het zitten tot het zover is.
Hier ook basis kasten van de Ikea zelf in elkaar gezet. Vervolgens de aparatuur en werkblad ergens anders gehaald. Wij hebben ook een 90 cm inductieplaat, in het midden van twee 60 cm kastjes gezet. Zo hadden we aan de zijkant ook nog wat ruimte over naast de kookplaat ter voorkoming van grijpgrage kinderhandjes. Zie ook mijn post in het keuken topic: jckw in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"
Harrie_ schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 17:02:
@DeBolle @Twan V
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga er ook niet vanuit dat het zetten van de kale keuken zelf een probleem is (ik denk dat mijn posts in dit topic daarvan getuigen)
Het ging me meer om de externe apparatuur + blad (met spoelbak). Ik zat er zelf al aan te denken om de hele boel te plaatsen en daarna een keukenbladboer langs te laten komen, die in te laten meten en dat proces volledig uit handen te geven. Ik begrijp van BillsGate dat dat ook the way to go is (Y). Apparatuur wordt nog even goed kijken dan hoe en wat. Ik wil eigenlijk een inductiekookplaat van 80cm breed met daaronder een oven (en die zijn 60 breed). Hoe dat samen moet gaan met het keukenkastje is me nog even onduidelijk...
Zijn jullie toen ook bij conventionele keukenboeren wezen informeren? Heeft het je uiteindelijk een grote besparing opgeleverd?
There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.
Te hoog tegen het plafond inderdaad.MartijnAbel schreef op woensdag 5 september 2018 @ 13:08:
[...]
Te hoog betegeld? Dat zou toch niet moeten kunnen?
Geen ellende, ik kan het alleen maar aanradenHarrie_ schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:47:
Ik zat even te twijfelen of ik beter hier kon posten of in het grote Keuken-topic, toch maar even hier omdat het wel om DIY gaat
Ik ben aan het overwegen om zelf een kale IKEA-keuken te zetten. Vervolgens wil ik bij een aanrechtbladenboer een composieten blad bestellen en de inbouwapparatuur zelf uit kiezen / online bestellen.
Zijn er hier Tweakers die hier ervaring mee hebben? Hoeveel ellende haal ik me hiermee op de hals?
Vind het zelf ook altijd wel grappig wanneer mensen gaan pochen met hun veel te duur betaalde keukens
Ik ben zelf interieurbouwer en maak onder andere keukens, maar is gewoon hetzelfde materiaal als een IKEA keuken, namelijk 18mm Melamine W10410MP, afgeband met 1 of 2 mm ABS kantenband
Pas na de rompen komen er wat afwijkende delen tevoorschijn, zoals de fronten etc, maar dan is het kostenplaatje al enorm hoog
Interesse!50Miles schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 18:26:
[...]
Mocht je interesse in adressen hebben, dan moet je het maar even aangeven.

Dan vraag je je toch sterk af of de gebruikte materialen/bouwstoffen wel de juiste zijn geweest, of dat de arbeid een haastzaak o.i.d. is geweest. Anders zouden bij iedereen de tegel tot aan het plafond toe los moeten laten of last hebben van scheurende voegen
Harrie_ schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 19:10:
[...]
Interesse
[...]
Wij willen ook voor een composietblad gaan, maar geen Siemens apparatuur (die wil ik wel maar vind ik toch ècht te duur)
De interesse is groter dan ik dacht. Stuur aub even een DM als je interesse hebt.
[ Voor 38% gewijzigd door 50Miles op 05-09-2018 22:41 ]
Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.
Gaaf zeg al die showcases die hier voorbij komen. Misschien kunnen jullie je nog herinneren waar ik mee bezig was. Inmiddels is de stukadoor geweest en dat geeft toch een ander gezicht.
Afgelopen vrijdag heeft hij alles afgerond. Daarom afgelopen week begonnen met de laatste laag isolatie voor onder de betonvloer.

Hier ligt 11 cm zodat de warmte zo veel mogelijk in de woning blijft. De rechterwand is niet mee gestuct omdat ik hier een frame voor de televisie voor zet. Achteraf misschien beter geweest om ook mee te stucen maar ja.

Hier is mijn pa de verdeler aan het ophangen voor de vloerverwarming. Totaal 70m2 dus komen op 10m2 per groep dus past precies

Hebben een eigen haspel gemaakt om zo die 600 meter fatsoenlijk van die rol af te krijgen. Achteraf geen moment spijt van want wat is dat ding zwaar zeg...

En na een dag buffelen ziet het er dan zo uit... Ik had een tacker tang gehuurd die achteraf k*t werkte dus moest ook veel met de hand doen. Blijkbaar worden die tangen niet volop verhuurd dus op de dag zelf erachter komen dat je apparatuur niet (fatsoenlijk) werkt is redelijk killing voor je klus.
Tip: Neem echt een merk tacker van Uponor ofzo. Alle andere troep werkt maar half
Afgelopen vrijdag heeft hij alles afgerond. Daarom afgelopen week begonnen met de laatste laag isolatie voor onder de betonvloer.

Hier ligt 11 cm zodat de warmte zo veel mogelijk in de woning blijft. De rechterwand is niet mee gestuct omdat ik hier een frame voor de televisie voor zet. Achteraf misschien beter geweest om ook mee te stucen maar ja.

Hier is mijn pa de verdeler aan het ophangen voor de vloerverwarming. Totaal 70m2 dus komen op 10m2 per groep dus past precies

Hebben een eigen haspel gemaakt om zo die 600 meter fatsoenlijk van die rol af te krijgen. Achteraf geen moment spijt van want wat is dat ding zwaar zeg...

En na een dag buffelen ziet het er dan zo uit... Ik had een tacker tang gehuurd die achteraf k*t werkte dus moest ook veel met de hand doen. Blijkbaar worden die tangen niet volop verhuurd dus op de dag zelf erachter komen dat je apparatuur niet (fatsoenlijk) werkt is redelijk killing voor je klus.
Tip: Neem echt een merk tacker van Uponor ofzo. Alle andere troep werkt maar half
bl44t
Don't shoot the messengerMartijnAbel schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:17:
[...]
Dan vraag je je toch sterk af of de gebruikte materialen/bouwstoffen wel de juiste zijn geweest, of dat de arbeid een haastzaak o.i.d. is geweest. Anders zouden bij iedereen de tegel tot aan het plafond toe los moeten laten of last hebben van scheurende voegen![]()
De gehele badkamer is tot aan het plafond betegeld, maar het issue betreft enkel de muur welke aan de buren grenst. En dit is bij de andere appartementen ook zo.
Ziet er goed uit Yaad!YaaD schreef op donderdag 6 september 2018 @ 08:04:
Gaaf zeg al die showcases die hier voorbij komen. Misschien kunnen jullie je nog herinneren waar ik mee bezig was. Inmiddels is de stukadoor geweest en dat geeft toch een ander gezicht.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
En idd, als de stukadoor weg is kun je pas aan het 'schone' werk beginnen? wat komt er aan de wand bij die dichtgemetselde deur?
Grappig om te zien... Wij leveren die folies aan diverse bedrijven zoals Isobouw/Unilin/Kingspan en deze komt me wel bekend voor
Zie trouwens ook dat je niet eens ver bij mij uit de buurt woont!
Revive the guild!
Haha i know, neem het jou verre van kwalijk zelfs. Vraag mij toch wel af wat er dan misgegaan is, zeker als het bij meerdere isTommyGun schreef op donderdag 6 september 2018 @ 08:54:
[...]
Don't shoot the messenger
De gehele badkamer is tot aan het plafond betegeld, maar het issue betreft enkel de muur welke aan de buren grenst. En dit is bij de andere appartementen ook zo.
Netjes hoor.YaaD schreef op donderdag 6 september 2018 @ 08:04:
Je vult wel alles af voor je gaat storten toch?
Anders wil alles gaan drijven.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
In zand cement gaat niks drijven, in anhydriet wel.
aangezien water lichter is dan cement wil het wel degelijk gaan drijven, ook als het gevuld is. Of dat ook lukt in zo'n dikke cementslurrie is weer een ander verhaal natuurlijk 
Ik hoop binnenkort ook de vloerverwarming dicht te kunnen gooien, ik zal ook wat plaatjes maken als het zover is.
Ik hoop binnenkort ook de vloerverwarming dicht te kunnen gooien, ik zal ook wat plaatjes maken als het zover is.
oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad
Je berekening gaat om een paar redenen mank:Jelte,89 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 23:42:
Dankje @zonoskar
Als ik de uren doorreken kom ik al gauw op 1000 uur (40k) en materiaal (8-9k)
Vat het niet verkeerd op aub..
- Een vakvolwassen timmerman doet hier geen 1000 uur over om te herbouwen.
- Als je hier 1000 uur over doet is 40 euro per uur geen realistisch tarief.
- Als je het opnieuw moest doen zou je het zelf ook sneller dan de eerste keer doen (ook ter ondersteuning van de twee bovenstaande punten).
- De kostprijs is bij verzekering niet relevant, de herbouwwaarde wel.
D.deJong schreef op donderdag 6 september 2018 @ 19:43:
In zand cement gaat niks drijven, in anhydriet wel.
In beton ook.YaaD schreef op donderdag 6 september 2018 @ 08:04:
Daarom afgelopen week begonnen met de laatste laag isolatie voor onder de betonvloer.
(ik zou zelfs de groepen eerst even (gezamenlijk) afpersen om te kijken of alles heel is, kleine moeite, uithakken en een evt lek opsporen later is ook zo`n dingetje.....en je weet gelijk dat als er achteraf toch een lek is dit veroorzaakt is door de vloerenlegger/storter.)
[ Voor 25% gewijzigd door Teijgetje op 06-09-2018 21:16 ]
Thanks kerel. Ja is reeds afgevuld. Weet ik ook meteen of de slang in orde isTeijgetje schreef op donderdag 6 september 2018 @ 18:39:
[...]
Netjes hoor.
Je vult wel alles af voor je gaat storten toch?
Anders wil alles gaan drijven.
Dank kerel. Bij de wand komt een voorzetwand van hout waar ik de tv aan wil gaan ophangen. Kan ik meteen alle kabels erachter wegwerken en direct wat schappen maken ernaast. Er zit ook een haard dus leek me wel zo praktisch om die wand zelf af te maken.Jelte,89 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 09:38:
[...]
Ziet er goed uit Yaad!
En idd, als de stukadoor weg is kun je pas aan het 'schone' werk beginnen? wat komt er aan de wand bij die dichtgemetselde deur?
Grappig om te zien... Wij leveren die folies aan diverse bedrijven zoals Isobouw/Unilin/Kingspan en deze komt me wel bekend voor![]()
Zie trouwens ook dat je niet eens ver bij mij uit de buurt woont!
Deze rasterfolie komt uit Duitsland. Echt bizar hoeveel prijsverschil zit op (veel) bouwmateriaal uit Duitsland.
Heb geloof ik 50 euro betaald voor 100m2 folie, terwijl het in NL 3 keer over de kop gaat
Hehe, woon je ook in omgeving achterhoek?
Klopt, komt een betonvloer in dus er wordt niet met zandcement gewerkt. Dank voor de oplettendheid.Teijgetje schreef op donderdag 6 september 2018 @ 21:07:
[...]
[...]
In beton ook.
(ik zou zelfs de groepen eerst even (gezamenlijk) afpersen om te kijken of alles heel is, kleine moeite, uithakken en een evt lek opsporen later is ook zo`n dingetje.....)
Groepen zijn ook reeds afgeperst dus het systeem is klaar voor gebruik
[ Voor 6% gewijzigd door YaaD op 06-09-2018 21:18 ]
bl44t
Ik ben bezig met het maken van een inbouwkast. Hiervoor ben ik opzoek naar een mooie oplossing om het kast interieur te maken. De voorgeboorde gaatjes van een IKEA pax kast zijn ideaal bij het verstellen van het interieur. Zijn er sjablonen / templates te bestellen voor deze gaatjes om alles perfect uit te lijnen? Ik dacht zoiets óóit eens ergens gezien te hebben maar kan het niet terugvinden.
Nog een andere vraag; is het mogelijk te behangen over multiplex of MDF? (om de binnenkant van de kast te behangen nadat alles af is.
Nog een andere vraag; is het mogelijk te behangen over multiplex of MDF? (om de binnenkant van de kast te behangen nadat alles af is.
Welke bouwmarkt ben je geweest in Duitsland? Hebben complete boven verdieping laminaat gelegd boven vorige week. Hebben het bij OBI gekocht en laten brengen voor een prikkie. Of de laminaat nou veel goedkoper is weet ik niet maar vonden dit type ontzettend mooi.YaaD schreef op donderdag 6 september 2018 @ 21:16:
[...]
Deze rasterfolie komt uit Duitsland. Echt bizar hoeveel prijsverschil zit op (veel) bouwmateriaal uit Duitsland.
Heb geloof ik 50 euro betaald voor 100m2 folie, terwijl het in NL 3 keer over de kop gaat
Waterpas/winkelhaak/rolmaat/potlood is toch genoeg?Laurences schreef op donderdag 6 september 2018 @ 21:25:
Ik ben bezig met het maken van een inbouwkast. Hiervoor ben ik opzoek naar een mooie oplossing om het kast interieur te maken. De voorgeboorde gaatjes van een IKEA pax kast zijn ideaal bij het verstellen van het interieur. Zijn er sjablonen / templates te bestellen voor deze gaatjes om alles perfect uit te lijnen?
Bosch FSN RA 32 i.c.m. een bovenfreesLaurences schreef op donderdag 6 september 2018 @ 21:25:
Ik ben bezig met het maken van een inbouwkast. Hiervoor ben ik opzoek naar een mooie oplossing om het kast interieur te maken. De voorgeboorde gaatjes van een IKEA pax kast zijn ideaal bij het verstellen van het interieur. Zijn er sjablonen / templates te bestellen voor deze gaatjes om alles perfect uit te lijnen? Ik dacht zoiets óóit eens ergens gezien te hebben maar kan het niet terugvinden.
Oh volgens mij gaat het je juist niet om de gaatjes.
[ Voor 4% gewijzigd door Reinier op 06-09-2018 22:18 ]
Ik ben groot fan van eBay. Daar concurreren ze veel en daardoor is de prijs altijd scherp. Gratis verzending (heb een adres in Duitsland) en voor mij ook inderdaad dicht bij de grens woonachtig. OBI is inderdaad een bazenwinkel!Prutzertje schreef op donderdag 6 september 2018 @ 22:02:
[...]
Welke bouwmarkt ben je geweest in Duitsland? Hebben complete boven verdieping laminaat gelegd boven vorige week. Hebben het bij OBI gekocht en laten brengen voor een prikkie. Of de laminaat nou veel goedkoper is weet ik niet maar vonden dit type ontzettend mooi.
bl44t
Daar heb ik eigenlijk nooit aan gedacht. Wel bestellen we veel via Amazon.de. Goede tip! Zal dat eens in de gaten houden. Waren toevallig afgelopen weekend nog even bij de OBI en had nog een netwerk connector tang nodig... Plastic rommel ding kosten daar 15 euroYaaD schreef op donderdag 6 september 2018 @ 22:24:
[...]
Ik ben groot fan van eBay. Daar concurreren ze veel en daardoor is de prijs altijd scherp. Gratis verzending (heb een adres in Duitsland) en voor mij ook inderdaad dicht bij de grens woonachtig. OBI is inderdaad een bazenwinkel!
Leuk project!YaaD schreef op donderdag 6 september 2018 @ 08:04:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Is het niet een beetje een rare plek om midden in je huis een vloerverwarmingsverdeler op te hangen?
Dank! Vat het zeker niet verkeerd op!De Rikster schreef op donderdag 6 september 2018 @ 20:40:
[...]
Je berekening gaat om een paar redenen mank:
Vat het niet verkeerd op aub..
- Een vakvolwassen timmerman doet hier geen 1000 uur over om te herbouwen.
- Als je hier 1000 uur over doet is 40 euro per uur geen realistisch tarief.
- Als je het opnieuw moest doen zou je het zelf ook sneller dan de eerste keer doen (ook ter ondersteuning van de twee bovenstaande punten).
- De kostprijs is bij verzekering niet relevant, de herbouwwaarde wel.
Het gaat er mij om dat bij brand de verzekering hetzelfde er weer terugplaatst, dat is meer mijn doel, dat mag van mij best machinaal gebeuren maar niet een simpel huisje met een paar geïmpregneerde 5x7's en een plaatstalen dak, ik heb maandag een afspraak, nog tips om mee te nemen?
Thermodamm raster folie? Prijzen zijn idd belachelijk, als je kijkt wat wij voor risico/verantwoording hebben voor die paar centen...YaaD schreef op donderdag 6 september 2018 @ 21:16:
[...]
Dank kerel. Bij de wand komt een voorzetwand van hout waar ik de tv aan wil gaan ophangen. Kan ik meteen alle kabels erachter wegwerken en direct wat schappen maken ernaast. Er zit ook een haard dus leek me wel zo praktisch om die wand zelf af te maken.
Hehe, woon je ook in omgeving achterhoek?
[...]
Nee, woon zelf in Twente, maar zag in de V&A dat je 40km van me af woont
[ Voor 32% gewijzigd door Jelte,89 op 06-09-2018 23:18 ]
Revive the guild!
Weinig koek van gegeten maar misschien de bouw foto's?Jelte,89 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 23:13:
[...]
Dank! Vat het zeker niet verkeerd op!
Het gaat er mij om dat bij brand de verzekering hetzelfde er weer terugplaatst, dat is meer mijn doel, dat mag van mij best machinaal gebeuren maar niet een simpel huisje met een paar geïmpregneerde 5x7’s en een plaatstalen dak, ik heb maandag een afspraak, nog tips om mee te nemen?
DIe heb ik natuurlijk wel in overvloed, ik wil gewoon graag voorkomen dat de verzekering zegt: maar meneer: u kunt hier toch ook onder zitten? (standaard hutje, no offense natuurlijk)Prutzertje schreef op donderdag 6 september 2018 @ 23:16:
[...]
Weinig koek van gegeten maar misschien de bouw foto's?
Revive the guild!
Een expert zal bepalen voor hoeveel het verzekerd moet worden qua premie.
Dat handwerk is best mee te nemen (25 werkweken).en de kostprijs ook.
Een chalet (grote stacaravan) dat ik twee jaar geleden renoveerde kon gewoon tegen nieuwwaarde verzekerd worden (+50.000) aan de hand van de foto`s en inspectie ter plaatse.
Je hoeft dus zeker geen genoegen te nemen met een prefab afdakje als je iets authentieks laat verzekeren.
Een chalet (grote stacaravan) dat ik twee jaar geleden renoveerde kon gewoon tegen nieuwwaarde verzekerd worden (+50.000) aan de hand van de foto`s en inspectie ter plaatse.
Je hoeft dus zeker geen genoegen te nemen met een prefab afdakje als je iets authentieks laat verzekeren.
Mee eens natuurlijk, maar een stacaravan is een roerend goed, (net als een oldtimer) en hoewel jullie het vast wel met mijn redenatie eens zijn, is dit slecht over te nemen... tuurlijk hoort het straks bij het woonhuis maar ik heb ook niet het idee dat mijn huis nu 30k meer waard is omdat ik een mooie veranda/schuur hebTeijgetje schreef op donderdag 6 september 2018 @ 23:27:
Een expert zal bepalen voor hoeveel het verzekerd moet worden qua premie.
Revive the guild!
Ik denk dat je verbaasd zult zijn wat zoiets kost als je het laat maken.
Je kunt bv hier vragen wat zij voor richtprijs kunnen geven aan de hand van je foto`s. Zij maken dat soort dingen en plaatsen de boel, evt met metselwerk.
Ze maken ook dit soort gebinten prefab, ze zullen dus wel een globale rekentabel oid hebben.
Maar met wat schetsen en maattekeningen kun je ook gewoon vrijblijvend offerte aanvragen denk ik . (of foto`s van de "buren" toevoegen)
Ik gok dat je al snel richting 30k gaat.
Een globale berekening die vaak wel uitkomt bij hand/maatwerk is nl 1/3 materiaal en 2/3 arbeidsloon.
Je kunt bv hier vragen wat zij voor richtprijs kunnen geven aan de hand van je foto`s. Zij maken dat soort dingen en plaatsen de boel, evt met metselwerk.
Ze maken ook dit soort gebinten prefab, ze zullen dus wel een globale rekentabel oid hebben.
Maar met wat schetsen en maattekeningen kun je ook gewoon vrijblijvend offerte aanvragen denk ik . (of foto`s van de "buren" toevoegen)
Een globale berekening die vaak wel uitkomt bij hand/maatwerk is nl 1/3 materiaal en 2/3 arbeidsloon.
[ Voor 35% gewijzigd door Teijgetje op 07-09-2018 01:00 ]
Dank. De reden waarom de verdeler daar hangt is omdat de meterkast in de bijkeuken zit. Het gevolg daarvan is dat ik voor iedere groep gaten moet boren door de muur waar dan vervolgens de groepen doorheen lopen. Had gekund natuurlijk maar dit was makkelijker.nokiaan958GB schreef op donderdag 6 september 2018 @ 23:10:
[...]
Leuk project!
Is het niet een beetje een rare plek om midden in je huis een vloerverwarmingsverdeler op te hangen?
Daarnaast hangt de CV praktisch boven de verdeler dus met 2 buizen naar beneden en het geheel hangt dan perfect. Ik kan hem daarnaast makkelijk aftimmeren daar dus vandaar dat ie daar hangt
bl44t
Dat soort richtlijnen zijn idd wat realistischer maar wel met de kanttekening dat materiaalprijzen zakelijk ook significant lager zijn (ter illustratie, ik krijg 43% korting op bevestigingsmateriaal).Teijgetje schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 00:41:
Maar zorg dat je gewoon de herbouw verzekert, hoe hoger je dingen gaat verzekeren hoe meer premie je uiteindelijk betaalt.
Via de zaak kreeg ik 82% korting op pvc (buis, hulpstukken), maar die brutoprijzen waren ook belachelijk.De Rikster schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 09:19:
[...]
Dat soort richtlijnen zijn idd wat realistischer maar wel met de kanttekening dat materiaalprijzen zakelijk ook significant lager zijn (ter illustratie, ik krijg 43% korting op bevestigingsmateriaal).
Uiteindelijk was het bij de gamma bijna net zo duur (wavin tegen dyka, maar goed) behalve de hulpstukken, die waren via de zaak toch wel 15-20% goedkoper.
Zo'n korting is zo nep als de korting bij bijvoorbeeld carpet-right. Zij hebben ieder weekend de 50/50 korting lijkt wel, gooi dan gewoon je standaard prijzen omlaag.
Als op alles korting zit, zit er op niks korting.
En die 43% geef je natuurlijk 1 op 1 door aan je klant.De Rikster schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 09:19:
[...]
(ter illustratie, ik krijg 43% korting op bevestigingsmateriaal).
Voor materiaal staan imo gewoon prijzen, dat een ondernemer korting krijgt wil niet zeggen dat de klant ook lekker goedkoop uit is.
De klant krijgt iets korting misschien, hooguit zoveel als hij zelf ook gekregen had met die kleine order, of hij moet zelf materiaal regelen met de problemen vandien (logistiek, beschadigingen ed)
Die zakelijke korting is vaak een extra winstje of reden om het arbeidsloon wat te verminderen voor een concurrerende prijsopgaaf.
Ik ken geen ondernemer die alle korting weggeeft, wel veel die er een percentage bovenop leggen want de fiscus gelooft niet dat jij materiaal inkoopt en er niets aan verdient. Die willen gewoon hun 21%..........
Ik zal foto's makenMartijnAbel schreef op donderdag 6 september 2018 @ 17:29:
[...]
Haha i know, neem het jou verre van kwalijk zelfs. Vraag mij toch wel af wat er dan misgegaan is, zeker als het bij meerdere is
riolering, koud- en warmwater ligt er. Verwarmingsleidingen voor de vloerverwarming verlengt. Volgende dag zwarte grond op hoogte afgereid. Toen 10cm geel zand er in geschept en dat ook op hoogte afgereid. Gisteren 2 lagen van 6cm EPS geplaatst op een laag folie.
Vanavond de 2e folie op de isolatie, randisolatie en kistjes maken bij de deuropeningen en pompput. Vloerverwarmingsaanvoer en retour vastknopen op de wapening en dan morgenmiddag beton draaien

eindelijk uit de zwarte en gele grond. wat was ik daar klaar mee zeg
Vanavond de 2e folie op de isolatie, randisolatie en kistjes maken bij de deuropeningen en pompput. Vloerverwarmingsaanvoer en retour vastknopen op de wapening en dan morgenmiddag beton draaien

eindelijk uit de zwarte en gele grond. wat was ik daar klaar mee zeg
En toch betalen we de helft voor bijvoorbeeld schroeven tov de bouwmarkt.Aardappel schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 09:43:
Als op alles korting zit, zit er op niks korting.
Ja eigenlijk wel, de begrotingen zijn op kostprijsniveau en daar gaan alleen de staartkosten overheen (winst en risico, ABK en directiekorting).Teijgetje schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 09:47:
[...]
En die 43% geef je natuurlijk 1 op 1 door aan je klant.
[ Voor 26% gewijzigd door De Rikster op 07-09-2018 11:22 ]
Dat is wel een goed idee ja, want ik hoef ook geen x bedrag bij brand, ik wil gewoon hetzelfde weer, zal dat maandag is even overleggenTeijgetje schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 00:41:
Ik denk dat je verbaasd zult zijn wat zoiets kost als je het laat maken.
Klopt, maar de gamma heeft mij ook niet gezien tijdens de bouw, Ik heb veel geregeld via een bevriende zzp-er en zijn inkoopfacturen betaald, Heb een kennis bij Raab Karcher, vriend bij een staalbedrijf wat de RVS draadstangen heeft geregeld enz. enz.De Rikster schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 09:19:
[...]
Dat soort richtlijnen zijn idd wat realistischer maar wel met de kanttekening dat materiaalprijzen zakelijk ook significant lager zijn (ter illustratie, ik krijg 43% korting op bevestigingsmateriaal).
Zou dat zo hard gaan dan? volgens mij heb ik nu een inboedel met een aansprakelijkheid tot 1.2m voor 13 euro ofzo? dan lijkt me dat zo'n bijgebouw van pakembeet 30k toch geen 10 euro meer hoeft te betekenen?Maar zorg dat je gewoon de herbouw verzekert, hoe hoger je dingen gaat verzekeren hoe meer premie je uiteindelijk betaalt.
Maargoed... ik heb hier dan ook geen kaas van gegeten,
Revive the guild!
Binnenkort krijg ik een nieuwbouw woning opgeleverd (huurwoning). In de brochure staat dat de muren "behangklaar" zijn. Inmiddels begrijp ik wat dat inhoud maar ik weet niet zo goed wat ik ermee moet. Als ik het goed begrijp is "behangklaar" een kale betonnen muur die niet geschikt is om te sausen. Tot zover geen vragen.
Normaal word geadviseerd voorstrijk te gebruiken om de zuiging van de muur te verminderen. Ik was van plan om Histor Monodek te halen en dat er gewoon op te rollen tot dat het dekt, ik lees alleen dat latex op de muren in een nieuwbouw woning geen goed idee is omdat dan het vocht dan niet meer uit de muren kan. Als ik voorstrijk gebruik is latex dan wel een optie? Of moet ik gewoon renovlies gaan halen en dat sausen?
Normaal word geadviseerd voorstrijk te gebruiken om de zuiging van de muur te verminderen. Ik was van plan om Histor Monodek te halen en dat er gewoon op te rollen tot dat het dekt, ik lees alleen dat latex op de muren in een nieuwbouw woning geen goed idee is omdat dan het vocht dan niet meer uit de muren kan. Als ik voorstrijk gebruik is latex dan wel een optie? Of moet ik gewoon renovlies gaan halen en dat sausen?
'Behangklaar' kan erg afhangen van je aannemer. In ons project was behangklaar: kalkzandsteen muren afgesmeerd met een dunne laag.MeijsteR schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 14:59:
Binnenkort krijg ik een nieuwbouw woning opgeleverd (huurwoning). In de brochure staat dat de muren "behangklaar" zijn. Inmiddels begrijp ik wat dat inhoud maar ik weet niet zo goed wat ik ermee moet. Als ik het goed begrijp is "behangklaar" een kale betonnen muur die niet geschikt is om te sausen. Tot zover geen vragen.
Achteraf bekeken had ik dat op een slaapkamer misschien nog best zo durven schuren en sausen.
Maar in sommige gevallen kan het ook veel minder goed zijn. Ik weet niet hoe het is bij prefab-betonbouw.
Je zegt dat je "begrijpt" dat een behangklare muur niet te sausen zou zijn, maar in de regel daarna zeg je dat je van plan bent om gewoon Histor Monodek er direct op te smeren.
Wat wil je er uiteindelijk op hebben? Renovlies met verf? Of alleen verf? Dat haal ik niet uit je verhaal.
Als het je alleen gaat om een vlakke, witte muur, dan zou ik even afwachten hoe je aannemer het oplevert. Dan kun je altijd nog kijken of schuren en sausen genoeg is, of dat je nog een dunne laag aan moet (laten) brengen, of dat je voor renovlies gaat. Zoals ik het lees wil je het zelf doen, dus dan kun je op een laat moment beslissen.
Volgens mij worden 95% van alle muren afgewerkt met latex, behalve behangetjes met een kleur/motief.
Dat latex niet geschikt zou zijn voor nieuwbouw is onzin. Er moet nog heel veel vocht uit je huis, en dat komt er ook door de latex wel uit, en anders er langs af. Wel natuurlijk je muren normaal goed laten drogen voordat je gaat schilderen, dus niet over nat stucwerk, maar je hoeft daar geen maanden mee te wachten.
Het plan is inderdaad om alles zelf te doen. Aanvankelijk was mijn idee gewoon Monodek tot het resultaat naar wens is maar neig momenteel toch naar Renovlies en dan eventueel nog een kleur.Dirtbiter schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 16:16:
[...]
Wat wil je er uiteindelijk op hebben? Renovlies met verf? Of alleen verf? Dat haal ik niet uit je verhaal.
Als het je alleen gaat om een vlakke, witte muur, dan zou ik even afwachten hoe je aannemer het oplevert. Dan kun je altijd nog kijken of schuren en sausen genoeg is, of dat je nog een dunne laag aan moet (laten) brengen, of dat je voor renovlies gaat. Zoals ik het lees wil je het zelf doen, dus dan kun je op een laat moment beslissen.
Toch nog maar even afwachten tot de oplevering heeft plaats gevonden.
Heeft iemand hier ervaring met Magnesiet dekvloeren? Dat is een lichtgewicht alternatief voor een cementgebonden dekvloer.
Ik overweeg om voor onze zolder een dergelijke vloer te gaan toepassen en vraag me af of vloerverwarming goed gaat werken met dit type vloer.
Ik overweeg om voor onze zolder een dergelijke vloer te gaan toepassen en vraag me af of vloerverwarming goed gaat werken met dit type vloer.
Bij ons zag "behangklaar" zo uitMeijsteR schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 14:59:

Netjes afgesmeerd en geschuurd, maar wel nog heel stoffig. Ik heb 1 muu rgeprobeerd te sausen, maar de verf bleef meer aan mijn roller plakken dan aan de muur. Voorstrijk is echt niet overbodig. In mijn huidige huis heb ik dan ook alle muren voorgestreken met witte voorstijk van de Praxis. 1 laag voorstrijk en 1 laag Latex was dekkend en voorstrijk was goedkoper dan latex.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ben wel nieuwschierig. Hou mijn fingers crossed voor je dat ze het netjes oplossen
Kreg heeft een boormal waarmee je de gaatjes netjes uitgelijnd kunt boren kost een kleine € 50,00, deze werkt voor niet al te veel gaatjes wel handig.Laurences schreef op donderdag 6 september 2018 @ 21:25:
Voor alle voorstrijkers, er is ook een voorsrijk die ook al deels dekt, sigma wallprim.
Daarna met 1 laag sigmatex is het dan dekkend.
Lijkt een dure oplossing maar je doet met een emmer veel meer oppervlak dan zon histor monodek met voorstrijk doet. En die moet dan vaak nog een laag extra hebben om echt te dekken, nog meer verf en tijd.
Daarna met 1 laag sigmatex is het dan dekkend.
Lijkt een dure oplossing maar je doet met een emmer veel meer oppervlak dan zon histor monodek met voorstrijk doet. En die moet dan vaak nog een laag extra hebben om echt te dekken, nog meer verf en tijd.
Al meerdere keren gezegd, maar monodek is geen goede verf, en duur. Zie bijv. ook de test van radarMeijsteR schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 16:23:
[...]
Het plan is inderdaad om alles zelf te doen. Aanvankelijk was mijn idee gewoon Monodek tot het resultaat naar wens is maar neig momenteel toch naar Renovlies en dan eventueel nog een kleur.
Toch nog maar even afwachten tot de oplevering heeft plaats gevonden.
https://radar.avrotros.nl...r-definitie-de-slechtste/
Ik koop nu altijd die van hornbach. lekker billig en prima op de muur te zetten.
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Voorstrijk met latex mengen als eerste laag is mijn favoriete methode.
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Ah top, dankjewel!M0i schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 20:10:
[...]
Kreg heeft een boormal waarmee je de gaatjes netjes uitgelijnd kunt boren kost een kleine € 50,00, deze werkt voor niet al te veel gaatjes wel handig.
Verwijderd
Goedemorgen!
Ik ga een paar oude paneeldeuren opknappen. De ene deur ziet er beter uit dan de ander.
Ik ben van plan om of een krabbertje te gebruiken of een schuurmachine. Voor de details zoals de ribbels in het midden van de deur wil ik een schuurblokje of spons gebruiken. Omdat de deuren al oud zijn ben ik bang dat ik de deuren te erg beschadig met een krabbertje.
Wat zijn jullie ervaringen?
Ik ga een paar oude paneeldeuren opknappen. De ene deur ziet er beter uit dan de ander.
Ik ben van plan om of een krabbertje te gebruiken of een schuurmachine. Voor de details zoals de ribbels in het midden van de deur wil ik een schuurblokje of spons gebruiken. Omdat de deuren al oud zijn ben ik bang dat ik de deuren te erg beschadig met een krabbertje.

Ik heb in mijn oude huis de paneeldeuren opgeknapt door gewoon met de hand en een blokje te schuren. De smalste richels heb ik destijds gedaan met een Dremel.
Mooi werk en je krijgt daarna ook een mooi resultaat. Het kostte mij alleen een weekend per deur, maar bij mij waren ze dan ook in heel slechte staat en waren er hardboard platen overheen getimmerd door iemand die in de jaren 80 geen zin meer had in die 'ouderwetse' paneeldeuren
Mooi werk en je krijgt daarna ook een mooi resultaat. Het kostte mij alleen een weekend per deur, maar bij mij waren ze dan ook in heel slechte staat en waren er hardboard platen overheen getimmerd door iemand die in de jaren 80 geen zin meer had in die 'ouderwetse' paneeldeuren

Punctuality is the politeness of kings
Wat wil je er mee doen? Als je ze gaat verven is opschuren voldoende en dan de richeltjes schuren met scotch brite matjes.Verwijderd schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 09:22:
Goedemorgen!
[afbeelding]
Dit is een muur die we gewoon meteen gelatext hebben (met Perfection van de Praxis). Bovenin zit je nog wat dingen die ik moet afwerken, het was dus een betonmuur. Is gewoon in 1x dekkend en heb geen problemen gehad met vocht.MeijsteR schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 14:59:

Combinatie van verfbrander, schuren en krabben.Verwijderd schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 09:22:
Goedemorgen!
[afbeelding]
Kost tijd maar dan heb je ook wat!
Hopelijk heeft iemand hier een gouden tip voor een probleempje met een hollewand inbouwdoos die te los zit. De situatie is als volgt:
https://imgur.com/CgryvW1
Ik heb een hollewand achter een 18mm MDF plaat en een dubbele inbouwdoos (denk dat het type HW51F is, maar weet dit niet zeker), die verticaal is gemonteerd. Boven zit een lichtschakelaar en onder een stopcontact. Het afdekraam en stopcontact zijn van het merk GIRA.
Probleem is dat de onderste doos niet goed vast zit. Als ik een stekker in het stopcontact doe en deze er dan weer uithaal, komt de onderste inbouwdoos een stukje naar voren
Hoe kan ik die onderste doos veilig vastzetten zodat het afdekraam ook nog past? Ik lees dat je eigenlijk geen schroeven mag gebruiken, en ik twijfel of lijm sterk genoeg is
Ik heb een hollewand achter een 18mm MDF plaat en een dubbele inbouwdoos (denk dat het type HW51F is, maar weet dit niet zeker), die verticaal is gemonteerd. Boven zit een lichtschakelaar en onder een stopcontact. Het afdekraam en stopcontact zijn van het merk GIRA.
Probleem is dat de onderste doos niet goed vast zit. Als ik een stekker in het stopcontact doe en deze er dan weer uithaal, komt de onderste inbouwdoos een stukje naar voren

Hoe kan ik die onderste doos veilig vastzetten zodat het afdekraam ook nog past? Ik lees dat je eigenlijk geen schroeven mag gebruiken, en ik twijfel of lijm sterk genoeg is
[ Voor 7% gewijzigd door Ruud2001 op 08-09-2018 14:28 . Reden: Link naar plaatje gefixt ]
"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein
Misschien vastzetten met plastic schroeven + lijm. Schroeven mag idd niet ivm mogelijke geleiding.
Beetje purschuim doet wonderen.Ruud2001 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 13:35:
Hopelijk heeft iemand hier een gouden tip voor een probleempje met een hollewand inbouwdoos die te los zit. De situatie is als volgt:
Ik kan er niet van achteren bij, en denk dat ik van de voorkant te weinig ruimte heb om met purschuim aan de gang re gaan. De inbouwdoos zit namelijk wel vast met dat trekding aan de bovenkant.
Interessant, wist niet dat er zoiets als een plastic/kunststof schroef bestondbrokenp schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 14:48:
Misschien vastzetten met plastic schroeven + lijm. Schroeven mag idd niet ivm mogelijke geleiding.
Stopcontact er uit halen. Onderin zitten waarschijnlijk nog wat breek gaten en dan kan je er met het slangetje achter.Ruud2001 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 15:13:
[...]
Ik kan er niet van achteren bij, en denk dat ik van de voorkant te weinig ruimte heb om met purschuim aan de gang re gaan. De inbouwdoos zit namelijk wel vast met dat trekding aan de bovenkant.
[...]
Interessant, wist niet dat er zoiets als een plastic/kunststof schroef bestond
Niet de meeste mooie manier. Maar wel goed vast.
Ik denk als je wat high tack in de smalle ruimte tussen de inbouwdoos en de muur spuit dat het al vast zit. Dat lijkt me wat hanteerbaarder dan pur in zo'n kleine ruimte. Plus het is zo gebeurd zonder iets te slopen of te boren.
Weet je zeker dat de pinnetjes die moeten klemmen wel goed zitten en er niet eentje af is gevallen of scheef zit?
Ik heb ook overal hollewand inbouwdozen maar geen eentje heeft speling
Anders inderdaad een dotje Polymax, dan zit hij muurvast
Ik heb ook overal hollewand inbouwdozen maar geen eentje heeft speling
Anders inderdaad een dotje Polymax, dan zit hij muurvast
Schroeven mag officieel niet.Ruud2001 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 13:35:
Je wilt niet weten hoe vaak ik wel schroeven tegenkom, al te spastisch zou ik er dan ook niet over doen.
Ik zou gewoon aan de zijkanten een klein schroefje in het mdf draaien.
Wel even juist voorboren zodat het mdf niet splijt en met een grote boor "verzinken" met de hand(schrapen) zodat het kleine schroefje met verzonken kop vlak valt met de doos-binnenkant.
Zorg dat er geen scherpe kanten van de schroef uitsteken wat de draden kan beschadigen, ook al zitten ze op een plek waar geen draden komen.
Evt een stukje isolatietape erover of een dotje kit ter isolatie.
[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 08-09-2018 20:55 ]
Bedoel je zoals hier? Alleen dan dus nog iets van isolatietape op de schroefkop?Teijgetje schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 20:49:
[...]
Schroeven mag officieel niet.
Je wilt niet weten hoe vaak ik wel schroeven tegenkom, al te spastisch zou ik er dan ook niet over doen.
Ik zou gewoon aan de zijkanten een klein schroefje in het mdf draaien.
Wel even juist voorboren zodat het mdf niet splijt en met een grote boor "verzinken" met de hand(schrapen) zodat het kleine schroefje met verzonken kop vlak valt met de doos-binnenkant.
Zorg dat er geen scherpe kanten van de schroef uitsteken wat de draden kan beschadigen, ook al zitten ze op een plek waar geen draden komen.
Evt een stukje isolatietape erover of een dotje kit ter isolatie.
Ja, zoiets, alleen bij jou op ca 9 mm van de rand, dan zit je in het hart van het mdf en je boort sowieso al iets schuin naar achter.
Ik zou kijken of je de schroefjes iets vlakker kunt krijgen door met een grote boor te verzinken, je draait makkelijk met de hand een conusje als je voorgeboord hebt.
Met de machine boor je dan vaak gelijk een groot gat, niet doen dus.
En dan iets van isolatie.
Ik zou kijken of je de schroefjes iets vlakker kunt krijgen door met een grote boor te verzinken, je draait makkelijk met de hand een conusje als je voorgeboord hebt.
[ Voor 21% gewijzigd door Teijgetje op 08-09-2018 22:10 ]
Die is mijn design qua boormal:
https://www.thingiverse.com/thing:2763440

2 euro hout, 5 euro laserhuur bij een fablab en 3 euro voor een speciaal boortje van AliExpress.
Iets voordeliger dan een Kreg jig
Verwijderd
Mooi gedaan.bazzzzzz schreef op zondag 9 september 2018 @ 08:19:
[...]
Die is mijn design qua boormal:
https://www.thingiverse.com/thing:2763440
[afbeelding]
2 euro hout, 5 euro laserhuur bij een fablab en 3 euro voor een speciaal boortje van AliExpress.
Iets voordeliger dan een Kreg jig
De kreg vind ik ook overpriced.
Dus heb ik er ook een gemaakt waar je schuine gaten mee kan boren.
Handig voor het maken van lades en bakken.
Ik heb zo iets gemaakt als:
YouTube: DIY Pocket Hole Jig
Weet je zeker dat het een hollewanddoos is?Ruud2001 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 13:35:
In een echte doos voor holle wanden, zitten schroefjes om hem mee vast te zetten aan de holle wand.
Die zou je dan misschien nog wat aan moeten draaien.

Verwijderd
Voor renovatie van onze woning heb ik grenen houten plinten in grondverf besteld bij Wijdeco. Zijn wat meer gespecialiseerd in maatwerk.Aardappel schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 13:20:
Gegrond hout is meestal een heel stuk duurder dan blanco.
Persoonlijk steek ik dat extra geld dan liever in betere (grenen/hardhouten) plinten dan in gegronde plinten.
Als je ze allemaal tegelijk grond valt het best mee. Kun je alle kopse kanten in één keer doen.
Is inderdaad wat duurder maar de tijdbesparing van al dat schilderen is me ook wat waard.
Ja wat is echt? Alleen die van Attema?Dirtbiter schreef op zondag 9 september 2018 @ 11:16:
[...]
Weet je zeker dat het een hollewanddoos is?
In een echte doos voor holle wanden, zitten schroefjes om hem mee vast te zetten aan de holle wand.
Als je goed kijkt op de foto zie je de metalen lipjes linksboven en rechtsonder achter het schakelmateriaal.
De dozen die gebruikt zijn, zijn de HW52F van ABB.
Heel soms kan je ze extra aantrekken met een gebogen telefoontang maar meestal niet, het "trekkoord" breekt je net onder het lipje af na montage, en daar kan je eigenlijk niet meer bij.
Ik kon zo snel niet aan de foto zien of het hollewanddozen of gewone dozen waren...Teijgetje schreef op zondag 9 september 2018 @ 12:12:
[...]
Ja wat is echt? Alleen die van Attema?![]()
Als je goed kijkt op de foto zie je de metalen lipje linksboven en linksonder achter het schakelmateriaal.
De dozen die gebruikt zijn, zijn de HW52F van ABB.
Heel soms kan je ze extra aantrekken met een gebogen telefoontang maar meestal niet, het "trekkoord" breekt je net onder het lipje af na montage, en daar kan je eigenlijk niet meer bij.
Dat is wel jammer, dat je deze later niet nog wat strakker kunt zetten.
Dan zou mijn tip ook high-tack kit zijn.
Probleem met dozen is dat ze van een kunststof gemaakt zijn waar eigenlijk niets echt op hecht, ook Polymax of pur niet.Dirtbiter schreef op zondag 9 september 2018 @ 12:17:
[...]
Dan zou mijn tip ook high-tack kit zijn.
De trekstevigheid moet dan echt komen van hoe de doos qua randjes ingesloten is, een gladde rand trek je los na een aantal maanden. Pur gaat ook weer los.
En dan moet er alsnog een schroefje in.
Je zou nog kunnen proberen om de treklip met een (scherpe) fittingschroevendraaier strakker te zetten.Ruud2001 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 15:13:
De inbouwdoos zit namelijk wel vast met dat trekding aan de bovenkant.
De stalen lip heeft een weerhaak waar het koord achter blijft zitten, het hele koord is daarom gekarteld.
Plaats de schroevendraaier tussen stalen lip en (wit) trekkoord, niet te diep. Je zoekt een kartel van het koord en buigt dan de schroevendraaier naar buiten zodat deze roteert en steunt op de stalen lip en het koord omhoog trekt. Dat kan alleen als het bevestigingskoord heel is en de plastic haak eronder niet afgebroken is.
Krijg je hem omhoog dan snij je hem weer vlak met de doos met een stanleymes
[ Voor 45% gewijzigd door Teijgetje op 09-09-2018 12:54 ]
In dat geval zou ik de dozen eruit halen en nieuw plaatsen die wel strak gemonteerd kunnen worden. De variant van Attema met die klem die je met schroeven tegen je materiaal aan trekt zou dan mijn voorkeur hebben.
Maar dat is allemaal wel wat meer werk natuurlijk
Maar dat is allemaal wel wat meer werk natuurlijk
Punctuality is the politeness of kings
Dus het materiaal van de wand waar de dozen in zitten, is MDF? Dan zou ik proberen om het stopcontact vast te schroeven op het MDF. Links- en rechtsonder zitten gaten in je stopcontact waar je wellicht net met een schroefje het stopcontact aan het MDF vast kunt schroeven.Ruud2001 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 13:35:
Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...
Dit heb ik ook nog overwogen maar er is werkelijk heel weinig ruimte om de schroef dan vast te zetten, en bovendien kom je volgens mij weer in de knoei met het afdekvenster.JanB schreef op zondag 9 september 2018 @ 13:14:
[...]
Dus het materiaal van de wand waar de dozen in zitten, is MDF? Dan zou ik proberen om het stopcontact vast te schroeven op het MDF. Links- en rechtsonder zitten gaten in je stopcontact waar je wellicht net met een schroefje het stopcontact aan het MDF vast kunt schroeven.
Ben uiteindelijk voor deze aanpak gegaan. De doos zit nu muurvast en ik heb de schroefkop met isolatietape afgeschermd. Iedereen bedankt voor het meedenken en de goede tips!Teijgetje schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 22:00:
Ja, zoiets, alleen bij jou op ca 9 mm van de rand, dan zit je in het hart van het mdf en je boort sowieso al iets schuin naar achter.
[ Voor 29% gewijzigd door Ruud2001 op 09-09-2018 15:04 ]

Ik heb weer een harde vloer
12cm dik met een net van Ø8-150# dr in. 2m³ met z'n drieën gedraaid met een flinke betonmolen.
Dank voor het linkje in Ongeïsoleerde berging van binnenuit isolerenKaasplank schreef op maandag 10 september 2018 @ 08:06:
[afbeelding]
Ik heb weer een harde vloer![]()
12cm dik met een net van Ø8-150# dr in. 2m³ met z'n drieën gedraaid met een flinke betonmolen.
De vorderingen zien er al netjes uit! Hoe verzorg jij de luchtspouw tussen de PIR-platen en de de cellenbetonblokken?
Tja
pir plaat tijdelijk plaatsen en met laser de hoogte voor de volgende lintvoeg van de cellenbetonblokken aftekenen. Daarna door de pir gat in buitenmuur boren, isolatie tijdelijk even weer weg. slagspouwanker er in en isolaticlip er op en dan de pir terugschuiven over de ankers. Daarna controleren of de isolatieclip nog we tegen de plaat zit. Naden aftapen en klaarMadEgg schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:03:
[...]
Dank voor het linkje in Ongeïsoleerde berging van binnenuit isoleren
De vorderingen zien er al netjes uit! Hoe verzorg jij de luchtspouw tussen de PIR-platen en de de cellenbetonblokken?
Ik heb bewust gekozen voor harde isolatie met tand en groef. Dat blijft uit zichzelf al prima staan.
Zooo...Hier ook maar weer een update.
Ik maak kleine vorderingen

Eindelijk begonnen met planken leggen.

Had vandaag hulp van mn pa. Dat werkt toch net even vlotter door als in je uppie. Vanavond alvast voorbereidingen getroffen om de balken aan de waterkant te ondersteunen en vast te zetten. Waadpak geregeld. Dus woensdag weer verder.
Verder ben ik er nog niet over uit hoe ik de trap ga doen. Lui met een optrede van 14.5 of 17 en een aantrede van 25 of 30.... Of misschien wel gewoon 17/25 en dan in het midden een bordes van ongeveer 45 cm breed....
Ik maak kleine vorderingen

Eindelijk begonnen met planken leggen.

Had vandaag hulp van mn pa. Dat werkt toch net even vlotter door als in je uppie. Vanavond alvast voorbereidingen getroffen om de balken aan de waterkant te ondersteunen en vast te zetten. Waadpak geregeld. Dus woensdag weer verder.
Verder ben ik er nog niet over uit hoe ik de trap ga doen. Lui met een optrede van 14.5 of 17 en een aantrede van 25 of 30.... Of misschien wel gewoon 17/25 en dan in het midden een bordes van ongeveer 45 cm breed....
Hoort daar een bolling in die vlonder planken of lijkt dat zo? En waarom sluiten die planken niet aan op de zijkanten? Verder wel lekker bezig natuurlijk! Lijkt me ook wel een klus die je gezien de temperatuur ook wel redelijk snel af wilt hebben.
Revive the guild!
Hee, ik heb met een redelijk rechte plank over de andere planken gelegd en er zit geen bolling in. Mogelijk optisch bedrog ?Jelte,89 schreef op maandag 10 september 2018 @ 23:50:
Hoort daar een bolling in die vlonder planken of lijkt dat zo? En waarom sluiten die planken niet aan op de zijkanten? Verder wel lekker bezig natuurlijk! Lijkt me ook wel een klus die je gezien de temperatuur ook wel redelijk snel af wilt hebben.
Alle vlonderplanken sluiten bijna aan. Ze mogen ook niet te krap liggen ivm temperatuursverschillen. Als je bij de trap bedoelt, dat klopt... dat was even voor de trap. Die wordt nog verder dicht gelegd.
Het zwarte wat je ziet is worteldoek. Dat moet nog afgesneden worden. Er komt nl toch nog een lat langs de beschoeiingsplanken met daarin een led-strip.
[ Voor 7% gewijzigd door Gri77ie op 10-09-2018 23:59 ]
Ja oké, werking in de breedte snap ik, maar op de laatste foto in je post lijkt het alsof je de hoogte in gaat, worteldoek snap ik uiteraard. Ik bedoel de aansluiting op de beide damwanden. Daar lijkt eea 20cm vrij te liggenGri77ie schreef op maandag 10 september 2018 @ 23:58:
[...]
Hee, ik heb met een redelijk rechte plank over de andere planken gelegd en er zit geen bolling in. Mogelijk optisch bedrog ?
Alle vlonderplanken sluiten bijna aan. Ze mogen ook niet te krap liggen ivm temperatuursverschillen. Als je bij de trap bedoelt, dat klopt... dat was even voor de trap. Die wordt nog verder dicht gelegd.
Het zwarte wat je ziet is worteldoek. Dat moet nog afgesneden worden. Er komt nl toch nog een lat langs de beschoeiingsplanken met daarin een led-strip.
Revive the guild!
Volgens mij als ik dat zo goed bekijk is dat een stuk worteldoek wat @Gri77ie heeft terug geslagen over de planken heenJelte,89 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 00:06:
[...]
Ja oké, werking in de breedte snap ik, maar op de laatste foto in je post lijkt het alsof je de hoogte in gaat, worteldoek snap ik uiteraard. Ik bedoel de aansluiting op de beide damwanden. Daar lijkt eea 20cm vrij te liggen
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Verwijderd
Voor buitenverf aan het kijken, Sikkens Rubbol XD gevonden. Ik kom alleen erg veel websites tegen die denken boven de wet te staan?
Bijv;

En dat voor een bedrijf met blijkbaar 2 filialen die sinds 2003 al een webshop hebben....
Bijv;
Ik dacht als ik met CC kan betalen kunnen ze na de bestelling in de stront zakken als er onverhoopt iets mis gaat, ze bieden alleen de """""""veilige""""""" IDEAL optie aan.De Verfdiscounter is niet aansprakelijk voor verlies of schade tijdens het transport.
Verzekeren
Desgewenst kunt u kiezen om uw bestelde artikelen verzekerd te laten versturen. Mocht er onverhoopt een artikel beschadigd of vermist zijn, dan krijgt u het betreffende artikel alsnog kosteloos toegestuurd
En dat voor een bedrijf met blijkbaar 2 filialen die sinds 2003 al een webshop hebben....
Mocht je nog niet besteld hebben... Kijk ook eens bij OnlineVerf. Daar heb ik afgelopen jaar alles besteld om de buitenkant van het huis te schilderen. Snelle levering, netjes verpakt zodat de blikken niet indeuken en dichtgetaped tegen het opengaan. Nadat ze de schuurpads waren mee te sturen kreeg ik het de volgende dag alsnog + een extra setje.Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 07:21:
Voor buitenverf aan het kijken, Sikkens Rubbol XD gevonden. Ik kom alleen erg veel websites tegen die denken boven de wet te staan?
Bijv;
[...]
Ik dacht als ik met CC kan betalen kunnen ze na de bestelling in de stront zakken als er onverhoopt iets mis gaat, ze bieden alleen de """""""veilige""""""" IDEAL optie aan.
Dat is inderdaad teruggeslagen worteldoek. Morgen weer verder. Vandaag een dagje Artis met vrouw en kind! Even geen geklus vandaag. Alhoewel ik misschien vanavond nog wel even wat kan doenAnnuk schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 00:37:
[...]
Volgens mij als ik dat zo goed bekijk is dat een stuk worteldoek wat @Gri77ie heeft terug geslagen over de planken heen
Ah sorry Gri77ie, @Annuk zei het al inderdaad.Gri77ie schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 08:25:
[...]
Dat is inderdaad teruggeslagen worteldoek. Morgen weer verder. Vandaag een dagje Artis met vrouw en kind! Even geen geklus vandaag. Alhoewel ik misschien vanavond nog wel even wat kan doen![]()
Heb ik 5 jaar geleden mijn huis mee geschilderd en zeker geen negatieve ervaringen mee.Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 07:21:
Voor buitenverf aan het kijken, Sikkens Rubbol XD gevonden.
maar onlangs gewezen door een bevriende schilder op de Sigma Allure S2u en die strijkt nog wat mooier weg, extra + is de glans, die blijft iets langer behouden.
Revive the guild!
Veel goede tips hier gehad, dus ook leuk om het eindresultaat te delen. De vloer is geschuurd en opnieuw geoliëd door de mannen van Over de Vloer. Het resultaat overtreft onze verwachtingen. In het echt is het nog lichter geworden dan op de foto.donleone83 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 09:43:
Goedemorgen allemaal!
Samen met mijn vriendin ben ik een huis in Utrecht aan het kopen. Bod is geaccepteerd, koopovereenkomsten ondertekend en financiering gaat naar verwachting geen problemen opleveren (aanvraag loopt). Het huius (uit 1906) is in 2015 vanaf casco helemaal opnieuw opgebouwd en uitgebouwd, dus in feite hoeven wij er vrij weinig aan te doen. Nu denken we echter aan twee zaken waar ik graag jullie advies over zou willen.
1. Er ligt een mooie visgraat vloer in het huis op de benedenverdieping, de kleur vinden wij echter te geel. Wij willen deze graag laten schuren en lakken of oliën in een lichtere grijswash bijvoorbeeld. Kan iemand mij het verschil uitleggen in resultaat tussen lakken en oliën? Er zit redelijk prijsverschil tussen. En kent iemand toevallig nog een partij in Utrecht die dit mooi uit zou kunnen voeren?
2. Tussen de woonkamer en de keuken willen wij wellicht stalen deuren laten plaatsen over de volle breedte van 4 meter. De woonkamer tot het begin van de uitbouw is 7 meter lang en de uitbouw met keuken ruim 6 meter lang. Ik ben alleen een beetje angstig voor de lichtval (keuken en tuin zijn georiënteerd op het zuiden, skylight in keuken ook op de foto's te zien). Daar dus de vraag: willen jullie eens meedenken of dit mooi gaat worden of niet? En ook de vraag: heeft iemand goede ervaringen met een leverancier van stalen of aluminium deuren? Die laatste zijn een stuk goedkoper.
De foto's zijn niet van super kwaliteit, maar hopelijk geven ze genoeg beeld. De stalen deuren moeten komen daar waar je de muur ziet inspringen naar de uitbouw en de vloer een andere vloer wordt.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Voor:
[afbeelding]
Na:

@donleone83 Wauw, van op het oog een afgeleefde verouderde vloer naar iets frissers dat nog mooi wat jaren mee kan qua looks.
Nu het dak van mijn overkapping af is wil ik een afvoer maken voor hemelwater, een urinoir en een spoelbak. De HWA is 80 mm. Welke diameter rioolbuis kan ik dan het beste pakken? Het word aangesloten op een 110 mm zwarte rioolbuis.
Ook ga ik een waterleiding leggen met tyleenslang zijn er daar nog dingen waar je echt op moet letten, buiten onder de vorstgrens ingraven?
Ook ga ik een waterleiding leggen met tyleenslang zijn er daar nog dingen waar je echt op moet letten, buiten onder de vorstgrens ingraven?
Verwijderd
Houd er rekening mee dat je HWA niet in alle situaties op het riool aan mag sluiten. Ik heb tussen HWA en riool nog een sifon gezet om stankoverlast te voorkomen, wellicht een tipje. Kost iets van 15 euro en dan nog 2x een ring 80 -> 100SPX420 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 15:28:
Nu het dak van mijn overkapping af is wil ik een afvoer maken voor hemelwater, een urinoir en een spoelbak. De HWA is 80 mm. Welke diameter rioolbuis kan ik dan het beste pakken? Het word aangesloten op een 110 mm zwarte rioolbuis.
Tyleen is niet zuurstofdicht voor zover ik weet, en is niet geschikt voor warm warm (Correct me if I'm wrong).
Dankjewel @Jelte,89 en @Treur
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is niet voor luie zoekvraagjes.
Dit topic is niet voor luie zoekvraagjes.