ok, dan wel. Want waarom zou je geen isolatie in de holle ruimtes stoppen?
Alleen al voor het geluid wou ik het wel doen, maar dan moet je wel een dampscherm monteren.Jelte schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 19:38:
[...]
ok, dan wel. Want waarom zou je geen isolatie in de holle ruimtes stoppen?
De Nederbelg !
Gewone Trespaschroeven, alleen de trespa 8mm voorboren en handvast aandraaien zodat het kan werken.
Nee, vorig jaar 'gewoon' lengtes gekocht en alles gepeprefabbed in de bestaande schuur, afgelopen maart ofzo hebben we buiten alles in elkaar gezetalki schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:01:
[...]
Heb je deze helemaal zelf gebouwd of een bouwpakket wat je aan t uitbreiden bent met wanden?
Ben ook aan t kijken voor een tuinhuis met overkapping. Maar die standaard dingen op internet vind ik niet mooi wil meer poolhouse stijl overkapping gaan bouwen.
Kant en klaar sluit mijn inziens niet echt aan op de wensen van de klant, en tja.. veel vrije tijd is makkelijk zeggen, ben vader van een zoon van 3, en een dochter van 7 maand en we werken ieder ook 40+ u in de week... als de kids op bed liggen aan het werk 's avonds (van 19:00 tot 23:30) in de schuur om alles te prefabben en zaterdagen (08:00 tot vaak 19:00) wel even de avond klok in de gaten houden natuurlijk maar met traditionele houtbouw heb je daar niet heel vast last van in een afgesloten schuur.
Nu ook weer grote blij... want vanavond hebben we alle pannen gelegd en de nok geplaatst, help me even herinneren dat ik dat verhaal hier ook deel, want dat is er nog wel eentje
Revive the guild!
andere Jelte, ook twee kinderen, maar ik kan nauwelijks tijd vinden door de week om wat te doen. Tot 23;30 is echt te laat voor mij. En helaas heb ik niet zo'n mooie schuur om lawaai in te maken.Jelte,89 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 23:47:
[...]
Nee, vorig jaar 'gewoon' lengtes gekocht en alles gepeprefabbed in de bestaande schuur, afgelopen maart ofzo hebben we buiten alles in elkaar gezet
Kant en klaar sluit mijn inziens niet echt aan op de wensen van de klant, en tja.. veel vrije tijd is makkelijk zeggen, ben vader van een zoon van 3, en een dochter van 7 maand en we werken ieder ook 40+ u in de week... als de kids op bed liggen aan het werk 's avonds (van 19:00 tot 23:30) in de schuur om alles te prefabben en zaterdagen (08:00 tot vaak 19:00) wel even de avond klok in de gaten houden natuurlijk maar met traditionele houtbouw heb je daar niet heel vast last van in een afgesloten schuur.
Nu ook weer grote blij... want vanavond hebben we alle pannen gelegd en de nok geplaatst, help me even herinneren dat ik dat verhaal hier ook deel, want dat is er nog wel eentje
Zo zie je maar, je mag blij zijn dat je tijd kan vinden voor het maken van een mooie schuur.
Ik heb dat laten doen en ben nu bezig met de binnenkant. Elektra, binnen wandje, water, cv etc.
En later nog de badkamer.
Hier ook vader van 2 kleine kinderen. Ben nog steeds bezig met de verbouwing van mijn schuur en kan inderdaad vaak ook pas na 19u aan de slag. Erg handig is dat niet want om nou om 21u nog met een slijptol een metselblok doormidden te janken in een kinderrijke buurt is niet echt netjes.
Mijn vriendin werkt ook nog eens op zaterdag dus die dag heb ik de zorg over de kinderen en kan dan ook niets doen.
Mijn vriendin werkt ook nog eens op zaterdag dus die dag heb ik de zorg over de kinderen en kan dan ook niets doen.
In onze bijkeuken heb ik een simpele bewegingsmelder die de verlichting aanzet wanneer ik de bijkeuken inloop. De verlichting gaat na 1 minuut automatisch uit, ook als je toevallig nog in de bijkeuken aanwezig bent. Denk aan het vullen van de (bier)koelkast. Via een pinnetje kan ik de tijd verlengen naar 2/3/10 minuten. Geen probleem hier, dit is voldoende voor de bijkeuken.
Mijn vraag gaat over een bewegingsmelder in de garage.
Voor de nog te bouwen garage wil ik ook een bewegingsmelder plaatsen die automatisch de verlichting aanzet. Echter zoek ik hiervoor een bewegingsmelder die continu beweging detecteert. Op mijn werk is een 'Philips PH LRM1070' geplaatst en daaraan kun je zien dat deze beweging detecteert, de verlichting gaat namelijk niet uit als er continue beweging is.
Hoe wordt een bewegingsmelder genoemd die continu beweging detecteert en daardoor de verlichting niet automatisch uitzet?
Mijn vraag gaat over een bewegingsmelder in de garage.
Voor de nog te bouwen garage wil ik ook een bewegingsmelder plaatsen die automatisch de verlichting aanzet. Echter zoek ik hiervoor een bewegingsmelder die continu beweging detecteert. Op mijn werk is een 'Philips PH LRM1070' geplaatst en daaraan kun je zien dat deze beweging detecteert, de verlichting gaat namelijk niet uit als er continue beweging is.
Hoe wordt een bewegingsmelder genoemd die continu beweging detecteert en daardoor de verlichting niet automatisch uitzet?
Zal wellicht een naam voor zijn, maar de meeste bewegingmelders detecteren continue beweging.
Ik heb er laatst nog een in china besteld, de meest goedkope versie zo ongeveer en deze blijft ook detecteren.
Ik denk dat jouw melder in de bijkeuken speciaal is
Ik heb er laatst nog een in china besteld, de meest goedkope versie zo ongeveer en deze blijft ook detecteren.
Ok, dan is het denk ik een 'by design' van een instap merkCheesy schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:30:
Zal wellicht een naam voor zijn, maar de meeste bewegingmelders detecteren continue beweging.
https://shop.qazqa.com/nl...ngsmelder-inbouw-wit.html
In de handleiding:JL-IP(!) schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:39:
[...]
Ok, dan is het denk ik een 'by design' van een instap merk![]()
https://shop.qazqa.com/nl...ngsmelder-inbouw-wit.html
"Once the lamp(s) (load) has been triggered by the PIR sensor any subsequent detection will start the timed
period again from the beginning."
Dus deze is geschikt voor jou
[ Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 29-08-2018 10:42 ]
Lengtes van 1 meter. Dekokern, 3 schroeven in de lengte.D.deJong schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 18:41:
[...]
Trespa moet je met 8mm voorboren indien je trespaschroeven gebruikt, het werkt als een gek zeker in grote lengtematen. Gewoon met een ijzerboortje gaat prima.
Maar serieus? Een gat bijna 2x zo groot als de schroef die erin gaat? Ik heb ooit nog stage gelopen bij Assenburg (al lang terziele) en driekwart van de bureaus hadden een volkern bureaublad, wat volgens mij ook gewoon Trespa is. Die werden ook gewoon voorgeboord met 0,5mm kleinere gaten dan de schroef.
Akkoord, dat is voor redelijk stabiele kantoortemperaturen natuurlijk en niet voor buiten, maar ik kan me haast niet indenken dat er zo'n groot verschil is.
Edit:
Het gegevensblad bij de Hornbach schrijft:
Schroefgaten in de plaat voorboren met een diameter gelijk aan de steel van de schroef.
[ Voor 7% gewijzigd door Tjolk op 29-08-2018 10:46 ]
Tjolk is lekker. overal en altijd.
Trespa zou ik verlijmen, ga je nooit meer los krijgen, en het ziet er strak uit.
Bewegingsmelders zijn trouwens best raar, soms verbruiken die meer dan de lamp die geschakeld word
Bewegingsmelders zijn trouwens best raar, soms verbruiken die meer dan de lamp die geschakeld word
diskeltische lurker
@JL-IP(!) Ik heb afgelopen jaar deze bewegingsmelder besteld bij @sandervunderink en die meet continue beweging => deze staat bij mij op 1 minuut ingesteld maar als ik 10 minuten in de ruimte verblijf waar de melder hangt dan heb ik 10 minuten continue licht zonder dat deze uitschakelt...
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Die heb ik op dit moment in de bijkeuken maar ik kan rennen, springen, zwaaien en weet ik veel allemaal wat doen maar de tijd wordt 'verlengd' dus ik denk dat het inwendig iets fout zit. Reactie om aan te gaan werkt wel perfect.Cheesy schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:41:
[...]
In de handleiding:
"Once the lamp(s) (load) has been triggered by the PIR sensor any subsequent detection will start the timed
period again from the beginning."
Dus deze is geschikt voor jou
Dank voor je tip! Neem ik mee in het projectHarrie_ schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:51:
@JL-IP(!) Ik heb afgelopen jaar deze bewegingsmelder besteld bij @sandervunderink en die meet continue beweging => deze staat bij mij op 1 minuut ingesteld maar als ik 10 minuten in de ruimte verblijf waar de melder hangt dan heb ik 10 minuten continue licht zonder dat deze uitschakelt...
[ Voor 32% gewijzigd door JL-IP(!) op 29-08-2018 10:53 ]
Ik heb er geen dampscherm in gedaan, maar ik heb wel aan de binnenzijde Kerdi geplaktJelte schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 19:03:
Ik wil met metal stud een ruimte in twee delen. Één deel wordt badkamer. Dus groene gipsplaten. Maar moet er nog een dampremmende/werende folie tussen gips en metal stud?

Ah zo, dan zit er waarschijnlijk wat verkeerd binnenin.JL-IP(!) schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:53:
[...]
Die heb ik op dit moment in de bijkeuken maar ik kan rennen, springen, zwaaien en weet ik veel allemaal wat doen maar de tijd wordt 'verlengd' dus ik denk dat het inwendig iets fout zit. Reactie om aan te gaan werkt wel perfect.
Deze had ik laatst uit China, is ondertussen wel een dikke euro duurder.
Daar werd ik gister bij Pontmeyer ook op gewezen. Dat maakt het ook helemaal water dicht?FabianGTI schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:57:
[...]
Ik heb er geen dampscherm in gedaan, maar ik heb wel aan de binnenzijde Kerdi geplakt
[afbeelding]
Heb je dat op alle muren van de badkamer gedaan?
Ik heb het niet geprobeerd of het waterdicht is, maar dat zou het wel moeten zijnJelte schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 11:02:
[...]
Daar werd ik gister bij Pontmeyer ook op gewezen. Dat maakt het ook helemaal water dicht?
Heb je dat op alle muren van de badkamer gedaan?
De natte cel heb ik helemaal voorzien van Kerdi, de rest van de badkamer alleen de aansluiting van wand naar vloer (Wedi pleten), mocht er onverhoopt een laagje water blijven staan
Zo dus:

NEE~!!!technopeuter schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:50:
Trespa zou ik verlijmen, ga je nooit meer los krijgen, en het ziet er strak uit.
Afhankelijk van ondergrond en kleur.
Ik heb een klus gehad met lichtgrijs, delen vielen na 1 jaar van de gevel wegens vocht in onderconstructie (was wel aangebracht volgens fabrikant).
Hierna alles voorgeboord (wel groter daar trespa enorm werkt) en geschroefd
PS. Ik denk dat de vraagsteller best kan lijmen, dat is zo'n klein stukje. Het ging bij ons om ca. 300 m2
[ Voor 10% gewijzigd door Kalevandaal op 29-08-2018 13:21 ]
Dat was ook mijn idee.FabianGTI schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 13:01:
[...]
Ik heb het niet geprobeerd of het waterdicht is, maar dat zou het wel moeten zijn
De natte cel heb ik helemaal voorzien van Kerdi, de rest van de badkamer alleen de aansluiting van wand naar vloer (Wedi pleten), mocht er onverhoopt een laagje water blijven staan
Zo dus:
[afbeelding]
In mijn woonkamer wil ik een nieuw plafond gaan plaatsen. De verdiepingsvloer is van holle bakstenen (profora). Zo iets:

Om hier een nieuw rachelwerk tegenaan te schroeven zal niet zo eenvoudig zijn, door de holle ruimtes.
Nu zag ik dat een plafond van metal studs veel wordt toegepast voor een zwevend plafond. Uit de zeer beperkt beschikbare documentatie kan ik niet vinden of het plafond van 6x3,5m nu wel of niet volledig vrij kan hangen? Een overhang van 4 meter kan wel, maar volgens mij heb ik dan een probleem met de lengte van 6 meter. Overal zie ik dat er extra haken naar het plafond worden gemaakt om dit op te lossen.
Iemand ervaring met een volledig zwevend metal stud plafond van vergelijkbare afmetingen? Of wellicht toch een tip hoe ik iets degelijk aan het holle baksteen plafond kan vastmaken?

Om hier een nieuw rachelwerk tegenaan te schroeven zal niet zo eenvoudig zijn, door de holle ruimtes.
Nu zag ik dat een plafond van metal studs veel wordt toegepast voor een zwevend plafond. Uit de zeer beperkt beschikbare documentatie kan ik niet vinden of het plafond van 6x3,5m nu wel of niet volledig vrij kan hangen? Een overhang van 4 meter kan wel, maar volgens mij heb ik dan een probleem met de lengte van 6 meter. Overal zie ik dat er extra haken naar het plafond worden gemaakt om dit op te lossen.
Iemand ervaring met een volledig zwevend metal stud plafond van vergelijkbare afmetingen? Of wellicht toch een tip hoe ik iets degelijk aan het holle baksteen plafond kan vastmaken?
Ook gedacht aan een spanplafond? Dan heb je dat bevestigingsrobleem niet. Er zijn ook kits te koop waarbij je zelf spanplafonds kunt plaatsen. O.a de Hornbach heeft die.SJB schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 22:10:
In mijn woonkamer wil ik een nieuw plafond gaan plaatsen. De verdiepingsvloer is van holle bakstenen (profora). Zo iets:
[afbeelding]
Zeker aan gedacht (hangt er nu namelijkL.N. schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 22:16:
[...]
Ook gedacht aan een spanplafond? Dan heb je dat bevestigingsrobleem niet. Er zijn ook kits te koop waarbij je zelf spanplafonds kunt plaatsen. O.a de Hornbach heeft die.
Ik heb er geen ervaring mee, maar als je liggers op de 6m wand plaatst is je overhang toch maar 3.5m? Lijkt mij geen probleem danSJB schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 22:10:
[afbeelding]
oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad
Lijkt mij echt een vraag voor onze metal stud king @JellabieSJB schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 22:10:
[afbeelding]
Kan ook, bedoelde het ook zeker niet denigrerend... maar de schuur die ik voor ogen had was anders richting de 40k gegaan, en dat geld heb ik er niet voor over en dan is de keus wel snel gemaakt.Jelte schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 07:46:
[...]
andere Jelte, ook twee kinderen, maar ik kan nauwelijks tijd vinden door de week om wat te doen. Tot 23;30 is echt te laat voor mij. En helaas heb ik niet zo'n mooie schuur om lawaai in te maken.
Zo zie je maar, je mag blij zijn dat je tijd kan vinden voor het maken van een mooie schuur.
Ik heb dat laten doen en ben nu bezig met de binnenkant. Elektra, binnen wandje, water, cv etc.
En later nog de badkamer.
Badkamer is de volgende stap hier

Slijptol gebruik je gelukkig niet bij houtKaasplank schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 08:05:
Hier ook vader van 2 kleine kinderen. Ben nog steeds bezig met de verbouwing van mijn schuur en kan inderdaad vaak ook pas na 19u aan de slag. Erg handig is dat niet want om nou om 21u nog met een slijptol een metselblok doormidden te janken in een kinderrijke buurt is niet echt netjes.
Beetje flauw natuurlijk, de oudste is 3, en de jongste is er pas vanaf januari, toen ik het hout kreeg (Juni '17) had ik er nog maar 1...
Revive the guild!
Vraagje aan de kenners/deskundigen.
Ik ben mezelf nu aan het leren freezen, nu eerst begonnen met in een lange lat (koof tegen plafond) een sleuf te freezen voor mijn led strip. Best goed gelukt, in acht nemend dat je die sleuf niet ziet.
Waar loop ik nl tegen aan?
Het gaat om een lat van 4 meter, ding is dus gelegd op wat schragen en in het midden op mijn workbench. En op die laatste ligt hij dus ook vast met klemmen. Echter als ik met mijn frees in de buurt van die klemmen kom moet ik even stoppen, klem verplaatsen en weer opstarten. En dta 2 keer. En dan zie ik toch een kleine glitch ontstaan op de plek waar ik de frees opstart. Nu niet erg, maar strax moet ik freezen wat in het zicht komt, en dan wil ik dat natuurlijk niet.
Hoe vermijd ik dit?
Ik ben mezelf nu aan het leren freezen, nu eerst begonnen met in een lange lat (koof tegen plafond) een sleuf te freezen voor mijn led strip. Best goed gelukt, in acht nemend dat je die sleuf niet ziet.
Het gaat om een lat van 4 meter, ding is dus gelegd op wat schragen en in het midden op mijn workbench. En op die laatste ligt hij dus ook vast met klemmen. Echter als ik met mijn frees in de buurt van die klemmen kom moet ik even stoppen, klem verplaatsen en weer opstarten. En dta 2 keer. En dan zie ik toch een kleine glitch ontstaan op de plek waar ik de frees opstart. Nu niet erg, maar strax moet ik freezen wat in het zicht komt, en dan wil ik dat natuurlijk niet.
Hoe vermijd ik dit?
Dat kan perfect, in het gyproc doe-boek staat welke profielen je nodig hebt:SJB schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 22:10:
[afbeelding]
https://www.google.be/url...Vaw1Ye2c9cxDKtHpNWEHkJzCY
De Nederbelg !
Frees omhoog halen zodat de frees loskomt van het werkstuk, maar wel zorgen dat de geleider blijft zitten, dan aanzetten en rustig weer laten zakken tot de aanslag, verder niet teveel klemmen gebruiken, het materiaal beweegt mee met je bovenfrees en wat ik ook vaak doe is eerst frezen en dan pas afkorten, daarmee voorkom je dat je geleider geen houvast meer heeft, dus stel ik moet een sleuf van een meter frezen in een stuk van een meter, dan frees ik 130cm en kort dan de balk inmaartend schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 11:23:
Vraagje aan de kenners/deskundigen.
Hoe vermijd ik dit?
Revive the guild!
@Jelte,89
Had alles gedaan dat je zei, behalve uitillen. heb ook maar 2 klemmen in gebruik.
Had alles gedaan dat je zei, behalve uitillen. heb ook maar 2 klemmen in gebruik.
Tja, nog rustiger werken... Dat met die klemmen is toch inherent aan het gebruik van een bovenfrees, je zou ze achterwege kunnen laten door het werkstuk in te sluiten zodat je de kant van de geleider vrijhoud van enige belemmering. Dan kan oa met benchdogs/stops maar das weer een heel ander verhaal
Revive the guild!
Het staat in het gegevensblad van Trespa, daarom zijn die koppen zo groot van een trespaschroef.Tjolk schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:43:
[...]
Lengtes van 1 meter. Dekokern, 3 schroeven in de lengte.
Maar serieus? Een gat bijna 2x zo groot als de schroef die erin gaat? Ik heb ooit nog stage gelopen bij Assenburg (al lang terziele) en driekwart van de bureaus hadden een volkern bureaublad, wat volgens mij ook gewoon Trespa is. Die werden ook gewoon voorgeboord met 0,5mm kleinere gaten dan de schroef.
Akkoord, dat is voor redelijk stabiele kantoortemperaturen natuurlijk en niet voor buiten, maar ik kan me haast niet indenken dat er zo'n groot verschil is.
Edit:
Het gegevensblad bij de Hornbach schrijft:
[...]
8mm voorboren en tussen de plaatlengtes 10mm ruimte met een speciaal Trespa-dillitatierubber achter de plaatnaad.
Trespa werkt echt zeker met warm weer. De extremen die je buiten hebt in de zon of s’winters zijn niet te vergelijken met een binnensituatie van altijd netjes tussen de 20 en 25 graden.
Vrijdragend tot 5 meter, Google even naar Metalstud van Gyproc.SJB schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 22:10:
[afbeelding]
Met de tip van @Jellabie vond ik het volgende in de documentatie:D.deJong schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 19:39:
[...]
Vrijdragend tot 5 meter, Google even naar Metalstud van Gyproc.
vrijdragend
: tot meer dan 5 m overspanning zonder bevestiging aan de bovenliggende vloer
Dus zelfs nog meer dan 5 meter. Dit systeem is met een enkele ligger, wat je dus eindeloos in lengte kunt maken. Zolang de breedte maar rond de 5 meter blijft (je kunt ze dubbel uitvoeren, waardoor je langer dan 5 meter kunt). De andere systemen die je tegenkomt maken gebruik van dubbele kruislings geplaatste liggers en zijn wel beperkt in beide richtingen.

bij gebrek aan een echte gatenzaag rond 80 is een oude dozenboor een prima alternatief
Op de voorgrond het pompputje voor mijn grondwaterpomp. In de achtergrond de buitenmuur waar het puntstuk achter zit. 1 buis is een schutbus voor aanvoer. De andere gaat straks 2x tyleen naar buiten.
Morgen als het goed is water en riool aanleggen en dan heb ik nog een week de avonden om geel zand terug te kruien. Folie, isolatie en wapening te leggen en wat kistjes te timmeren zodat het beton op de goede plek blijft liggen
Volgende week zaterdag hopelijk de betonvloer storten.
Dit vind ik best een goede eigenlijkJelte,89 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 14:03:
[...]
Frees omhoog halen zodat de frees loskomt van het werkstuk, maar wel zorgen dat de geleider blijft zitten, dan aanzetten en rustig weer laten zakken tot de aanslag, verder niet teveel klemmen gebruiken, het materiaal beweegt mee met je bovenfrees en wat ik ook vaak doe is eerst frezen en dan pas afkorten, daarmee voorkom je dat je geleider geen houvast meer heeft, dus stel ik moet een sleuf van een meter frezen in een stuk van een meter, dan frees ik 130cm en kort dan de balk in

Binnenkort een convectorput deksel maken, twijfel nog even over het hout. Maar daar gaat de frees ook goed gebruikt worden.
K to the KillaZ
Van hetzelfde hout als je vloer? (indien je een houten vloer hebt)KillaZ schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:56:
[...]
Dit vind ik best een goede eigenlijk![]()
Binnenkort een convectorput deksel maken, twijfel nog even over het hout. Maar daar gaat de frees ook goed gebruikt worden.
Laminaat in een vrij donkere kleur, zat dus sowieso aan een vorm van olie/beits te denken.CappieL schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 15:18:
[...]
Van hetzelfde hout als je vloer? (indien je een houten vloer hebt)
K to the KillaZ
De hardste die je kan vinden, je wil immers niet in die put lazerenKillaZ schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:56:
[...]
Dit vind ik best een goede eigenlijk![]()
Als het een donkere vloer is zou ik eens naar Merbau kijken, bikkelhard maar wordt vaker toegepast bij convectorputten
Als je er toch laminaat over legt kun je natuurlijk een goedkope plaat gebruiken (die wel stevig is)
Vraagje, ik heb binnen allemaal boarddeuren die opgehangen zijn met reguliere AXA 76x76 scharnieren. Om eindelijk eens van die zwarte meuk af te wezen wil ik andere scharnieren. Kan ik hier kogellagerscharnieren voor gebruiken?
En kunnen jullie vertellen of de gaten exact hetzelfde zijn als de reguliere scharnieren? Aangezien ik laatst DX scharnieren had en dat kon allemaal weee net niet
En kunnen jullie vertellen of de gaten exact hetzelfde zijn als de reguliere scharnieren? Aangezien ik laatst DX scharnieren had en dat kon allemaal weee net niet
Ik ga een houten balustrade maken op een soort van vide die nu nog geen balustrade oid heeft. Daarvoor moet ik dus een aantal balusters vastmaken aan de lange kant van de kanaalplaat (tegen de zijkant dus).
Ik ben van plan om dat met 2 (of meer) bouten te doen. Wat is de meest betrouwbare manier om dit te doen? Ik denk dat keilbouten te dicht langs de rand zitten en de boel kapot maken. Gewoon forse pluggen gebruiken en daar draadeind met schroefdraad indraaien, de balusters voorboren, over het uitstekende draadeind schuiven en vastzetten met moeren?
De balusters komen dus tegen de lange zijde van dit soort platen:

En komen dan net als deze stalen profielen te zitten, kon even geen beter voorbeeld vinden:
Ik ben van plan om dat met 2 (of meer) bouten te doen. Wat is de meest betrouwbare manier om dit te doen? Ik denk dat keilbouten te dicht langs de rand zitten en de boel kapot maken. Gewoon forse pluggen gebruiken en daar draadeind met schroefdraad indraaien, de balusters voorboren, over het uitstekende draadeind schuiven en vastzetten met moeren?
En komen dan net als deze stalen profielen te zitten, kon even geen beter voorbeeld vinden:

This too shall pass
https://www.hilti.nl/ankers/schroefankers/r2523586Sharky schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 17:11:
Ik ga een houten balustrade maken op een soort van vide die nu nog geen balustrade oid heeft. Daarvoor moet ik dus een aantal balusters vastmaken aan de lange kant van de kanaalplaat (tegen de zijkant dus).
[afbeelding]
[afbeelding]
Deze boor je voor en draai je zo in de beton, voordeel hiervan is ze spanningsvrij werken geen uitzetting in het boorgat dus.
Ik gebruik dit soort bevestiging in diverse varianten in kalkzandsteen en beton.
Dat zo in het beton draaien zal tegenvallen, daar moet je wel het juiste gereedschap voor hebben 
Mijn schroefmachine heeft al grote moeite om een 4x40 schroef in beton te krijgen. Er staat niet voor niets een grote slagschroefmachine op de foto samen met deze bouten.
Mijn schroefmachine heeft al grote moeite om een 4x40 schroef in beton te krijgen. Er staat niet voor niets een grote slagschroefmachine op de foto samen met deze bouten.
Is het zichtwerkSharky schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 17:11:
[afbeelding]
[afbeelding]
Anders kan je ook voor de lompe/goedkope versie gaan:
Stuk hout die wat overmaats is er inrossen met de achterkant van een bijl oid en daar de boel aan vastbouten.
Gebeurd wel vaker op andere locaties, even ergens een klosje goed vastslaan aan daar eea aan monteren (bij een H-balk bijvoorbeeld)
Met een beetje ratel lukt het, ik heb er ervaring mee. Slagtol is natuurlijk makkelijker.painkill schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 21:29:
Dat zo in het beton draaien zal tegenvallen, daar moet je wel het juiste gereedschap voor hebben
Ben niet zo'n liefhebber van dergelijke oplossingen, of het zichtwerk is of niet. Maar los daarvan, het gaat om de lange kant en niet om de kopse kant. Gaat sowieso niet werken dusybos schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 22:14:
[...]
Is het zichtwerk
Anders kan je ook voor de lompe/goedkope versie gaan:
Stuk hout die wat overmaats is er inrossen met de achterkant van een bijl oid en daar de boel aan vastbouten.
Gebeurd wel vaker op andere locaties, even ergens een klosje goed vastslaan aan daar eea aan monteren (bij een H-balk bijvoorbeeld)
This too shall pass
Al naar chemische ankers gekeken?Sharky schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 22:47:
[...]
Ben niet zo'n liefhebber van dergelijke oplossingen, of het zichtwerk is of niet. Maar los daarvan, het gaat om de lange kant en niet om de kopse kant. Gaat sowieso niet werken dus
Zorgen dat het goed stofvrij is, maar dan is het wel stevig
Wel al over nagedacht, nog nooit mee gewerkt dus ik wacht de suggesties hier even af. Klinkt wel als een logische optie.FabianGTI schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 23:01:
[...]
Al naar chemische ankers gekeken?
Zorgen dat het goed stofvrij is, maar dan is het wel stevig
This too shall pass
Gaat een chemisch anker überhaupt werken? De vloeistof lekt toch weg in de holte van de kanaalplaat? Of kom je niet zo diep?
Poeh, dat lijkt mij lastig.
Gevoelsmatig wordt de bevestiging aan het beton erg verzwakt als je bij elke baluster meerdere schroefgaven dicht bij elkaar moet maken.
Lijkt mij dat de betonplaat op deze bevestiging moet zijn voorbereid of dat er een staalstrip in/aan het beton zit waar je aan kunt bevestigen.
Gevoelsmatig wordt de bevestiging aan het beton erg verzwakt als je bij elke baluster meerdere schroefgaven dicht bij elkaar moet maken.
Lijkt mij dat de betonplaat op deze bevestiging moet zijn voorbereid of dat er een staalstrip in/aan het beton zit waar je aan kunt bevestigen.
Je kan het kanaal van boven af open hakken ter plaatse van de balusters en daar wat beton er in. Zo zorg je voor extra body voor welke verankering je dan ook wil kiezen.
Je kan ook kiezen voor een hoekplaat aan het baluster waarbij een zijde van de hoek op de betonvloer rust en een zijde tegen de zijkant, die op de vloer verdwijnt dan later weer onder dekvloer. Op deze manier spreid je de bevestigingspunten.
Je kan ook kiezen voor een hoekplaat aan het baluster waarbij een zijde van de hoek op de betonvloer rust en een zijde tegen de zijkant, die op de vloer verdwijnt dan later weer onder dekvloer. Op deze manier spreid je de bevestigingspunten.
Iemand ervaring met het zelf plaatsen van parket (gelijmd) en hoe beviel dit?
We dachten aan 10mm parket van Lamett om het nog enigszins betaalbaar te houden.
https://lamett.eu/nl/shop/toulouse/?attribute_pa_kleur=pure
Heb al regelmatig laminaat geplaatst dus het enige nieuwe is het verlijmen.
Ik zou het parket plaatsen op de 1e verdieping op de chape en op de 2e verdieping op OSB (nieuwbouw).
Iets speciaals om rekening mee te houden?
We horen ook wat gemixte verhalen over het eenvoudig onderhoud en de duurzaamheid ivm. laminaat.
Aangezien het een gelakt/vernist parket is, wou hier geen speciale handelingen meer mee moeten gebeuren, iemand ervaring mee?
We dachten aan 10mm parket van Lamett om het nog enigszins betaalbaar te houden.
Ik zou het parket plaatsen op de 1e verdieping op de chape en op de 2e verdieping op OSB (nieuwbouw).
We horen ook wat gemixte verhalen over het eenvoudig onderhoud en de duurzaamheid ivm. laminaat.
Aangezien het een gelakt/vernist parket is, wou hier geen speciale handelingen meer mee moeten gebeuren, iemand ervaring mee?
Blog (Linux-related)
Ik heb zelf lamelparket gelegd (70+ m2, beneden verdieping) en dat ging eigenlijk heel makkelijk. Lamel werkt wel stukken minder dan massief, dus let daar op voor wat betreft je m2.DSK schreef op zondag 2 september 2018 @ 09:35:
Het is een klusje, geen verbouwingD.deJong schreef op zondag 2 september 2018 @ 08:17:
Je kan het kanaal van boven af open hakken ter plaatse van de balusters en daar wat beton er in. Zo zorg je voor extra body voor welke verankering je dan ook wil kiezen.
Dat is niet eens zo'n slecht idee!Je kan ook kiezen voor een hoekplaat aan het baluster waarbij een zijde van de hoek op de betonvloer rust en een zijde tegen de zijkant, die op de vloer verdwijnt dan later weer onder dekvloer. Op deze manier spreid je de bevestigingspunten.
Denk dat het wel kan, maar je hebt ook chemische ankers speciaal voor holle wanden.Jannibal23 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 23:19:
Gaat een chemisch anker überhaupt werken? De vloeistof lekt toch weg in de holte van de kanaalplaat? Of kom je niet zo diep?
Bedankt voor het meedenken allemaal, wellicht wordt het een combinatie van de suggesties. Als ik klaar ben volgen er foto's.
This too shall pass
Gelijmd aan de ondergrond, of gelijmd aan elkaar? Ik heb dat laatste gedaan en het legt makkelijker dan laminaat, met als extra handeling dat je lijm in de groef doet. Als je parket op chape plaatst, zou ik er toch nog wel een ondervloer onder doen, iets van 1.5mm dik ofzo. Anders gaat het geheid kraken.DSK schreef op zondag 2 september 2018 @ 09:35:
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Crosspost van Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Ik wil binnenkort mijn terras gaan uitbreiden en een aantal extra looppaden in de tuin aanleggen. Daarvoor wil ik het bestaande straatwerk kopen zodat alles één geheel blijft. Het huidige terras ligt er sowieso vanaf 1994 (bouw woning) maar ik vermoed dat ze toentertijd al 'tweedehands' waren. Weet iemand hoe deze klinkers/stenen heten?
Ik wil binnenkort mijn terras gaan uitbreiden en een aantal extra looppaden in de tuin aanleggen. Daarvoor wil ik het bestaande straatwerk kopen zodat alles één geheel blijft. Het huidige terras ligt er sowieso vanaf 1994 (bouw woning) maar ik vermoed dat ze toentertijd al 'tweedehands' waren. Weet iemand hoe deze klinkers/stenen heten?

Of je kijkt of je ergens een stukje Rockpanel kunt vinden. Dat kun je met de juiste lijm zo vastplakken zonder schroeven en dergelijke. Spul is niet zo zwaar, kan prima tegen vocht en is op termijn beter schoon te houden dan Trespa. Hoef je dus niks te boren en moeilijk te doen met aparte schroeven.Pelle schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 16:29:
Nou kan ik een nieuw stuk multiplex er tegenaan zetten en zelf weer gronden en verven in RAL 9001, of gewoon een HPL plaatje kopen en direct op maat laten zagen.
Volgens mij gewoon gebakken klinkers.Harrie_ schreef op zondag 2 september 2018 @ 18:46:
Crosspost van Het grote tuinen, balkons en plantentopic
[afbeelding]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Ik heb een redelijke beginnersvraag. Ik wil mijn wasdroger graag een centimeter of 20 van de grond zetten. Deze staat in een droge kamer, maar op vloerbedekking. Dat voelt niet zo prettig qua brandveiligheid.
Uiteraard kan je daar zo'n metalen constructie voor kopen, maar de goede zijn best duur (>80€).
Nu heb ik nog een plaat mdf liggen (basic spul van de karwei) en een flinke hoeveelheid 44x44 geschaafd vuren. Wat ik echter niet zeker weet is of MDF wel tegen de warmte kan die aan de onderzijde van de wasdroger zit. Hebben jullie wellicht een idee?
Google helpt me niets verder. Ik heb al wel de brandveiligheid normen gevonden (die praten helaas niet over welke temperatuur iets aan moet kunnen), en wat mensen die MDF als blad aan de bovenzijde monteren met ruime speling, maar niets over een droger op MDF plaatsen.
Uiteraard kan je daar zo'n metalen constructie voor kopen, maar de goede zijn best duur (>80€).
Nu heb ik nog een plaat mdf liggen (basic spul van de karwei) en een flinke hoeveelheid 44x44 geschaafd vuren. Wat ik echter niet zeker weet is of MDF wel tegen de warmte kan die aan de onderzijde van de wasdroger zit. Hebben jullie wellicht een idee?
Google helpt me niets verder. Ik heb al wel de brandveiligheid normen gevonden (die praten helaas niet over welke temperatuur iets aan moet kunnen), en wat mensen die MDF als blad aan de bovenzijde monteren met ruime speling, maar niets over een droger op MDF plaatsen.
[ Voor 19% gewijzigd door _Mystikal_ op 02-09-2018 19:33 ]
Als je bang bent dat je tapijt in de fik vliegt waarom denk je dan dat hout niet in de fik zou vliegen?_Mystikal_ schreef op zondag 2 september 2018 @ 19:31:
Ik heb een redelijke beginnersvraag. Ik wil mijn wasdroger graag een centimeter of 20 van de grond zetten. Deze staat in een droge kamer, maar op vloerbedekking. Dat voelt niet zo prettig qua brandveiligheid.
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Mdf lijkt me niet echt ideaal onder je wasdroger. Met warmte en eventuele vochtige lucht is het niet echt een duurzame oplossing. Daarnaast zal je een aardig frame moeten maken om de boel stevig genoeg te maken. Zou dan eerder een multiplex plaat gebruiken en die netjes aflakken._Mystikal_ schreef op zondag 2 september 2018 @ 19:31:
Hoe warm wordt een wasdroger nou eigenlijk aan de buitenkant? 60 graden? Niet echt warm genoeg om iets in de hens te zetten.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik heb regelmatig contact met brandweermensen. Wasdrogers is één van de meest voorkomende oorzaken van brand in huis.zonoskar schreef op zondag 2 september 2018 @ 21:57:
Hoe warm wordt een wasdroger nou eigenlijk aan de buitenkant? 60 graden? Niet echt warm genoeg om iets in de hens te zetten.
https://www.brandweer.nl/...d_kan-dat-ook-bij-mij.pdf
Als ie fikt is het door stof ophoping aan de binnenkant of op de WCD. Als ie dan gaat kan ik me niet voorstellen dat het verschil in schade veel gaat zijn als je multiplex in plaats van MDF gebruikt.
Nee, maar beiden vliegen minder snel in de fik dan vloerbedekking zou ik zeggen. Beste blijft je droger na iedere droogbeurt netjes schoon te maken en hem aan te zetten als je thuis bent zodat je regelmatig kan controleren of het nog goed gaat.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
zet m op vier tegels ( 30x30 ), en een rubber mat
1. koop brandmelders, liefst gekoppeld_Mystikal_ schreef op zondag 2 september 2018 @ 19:31:
2. gebruik de wasdroger zoals aangegeven in de gebruiksaanwijzing, dus netjes aansluiten en altijd het filter reinigen en de condensator (in geval van warmtepompdroger) regelmatig controleren
3. Droger niet aanzetten als je niet thuis bent
4. Een brandblusser in huis halen
Een wasdroger iets hoger van de grond zetten als brandwerende/brandvertragende oplossing lijkt me nogal onzinnig
Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)
Het is ook meerlaags parket (wat hetzelfde is als lamelparket dacht ik) dus dat zou in orde moeten zijn. Het gaat 60m2 in totaal over twee verdiepingen.datadevil schreef op zondag 2 september 2018 @ 09:43:
[...]
Ik heb zelf lamelparket gelegd (70+ m2, beneden verdieping) en dat ging eigenlijk heel makkelijk. Lamel werkt wel stukken minder dan massief, dus let daar op voor wat betreft je m2.
Nog speciale zaken waar aandacht aan moet worden besteed bij het leggen?
Hoe bevalt de kwaliteit en het nodige onderhoud?
Gelijmd op de ondergrond is toch wat meestal word aanbevolen heb ik gemerkt. Zeker op chape kan dat direct zonder ondervloer. De meeste merken hebben inderdaad ook klikparket of vermelden wel dat je gewoon met een ondervloer kunt werken maar alle verkopers/plaatsers zeiden onmiddellijk dat verlijmen op de ondergrond verruit de beste oplossing is.zonoskar schreef op zondag 2 september 2018 @ 12:56:
[...]
Gelijmd aan de ondergrond, of gelijmd aan elkaar? Ik heb dat laatste gedaan en het legt makkelijker dan laminaat, met als extra handeling dat je lijm in de groef doet. Als je parket op chape plaatst, zou ik er toch nog wel een ondervloer onder doen, iets van 1.5mm dik ofzo. Anders gaat het geheid kraken.
Nadeel hiervan is natuurlijk dat je niet snel iets anders kunt plaatsen, wat een groot voordeel is van laminaat (of zwevend plaatsen).
Blog (Linux-related)
https://1drv.ms/f/s!ArsGrZVWWz9ZiVBLLhHR9JBWVAXJ
In mijn garage heb ik een hotel schakeling, deze WS waren nog van oud plastic in wilde ik graag vervangen.
Ik kom er echter niet aan uit hoe nu aan te sluiten.
zijn2 WS waarvan er een met WC is.
zie URL voor foto's
wie kan mij helpen? Overigens heeft te vorige eigenaar volgens mij niet altijd de juiste kleurcodering aangehouden.
In mijn garage heb ik een hotel schakeling, deze WS waren nog van oud plastic in wilde ik graag vervangen.
zie URL voor foto's
wie kan mij helpen? Overigens heeft te vorige eigenaar volgens mij niet altijd de juiste kleurcodering aangehouden.
Ik zie op de foto's bij beide schakelaars 3x schakeldraad (zwart), maar op de 2e foto is te zien dat de schakeldraad die van onder komt is doorgelust vanuit de fase (bruin) van de WCD.Frogy schreef op maandag 3 september 2018 @ 09:21:
https://1drv.ms/f/s!ArsGrZVWWz9ZiVBLLhHR9JBWVAXJ
zie URL voor foto's
Aansluiten van hotelschakeling kun je doen volgens onderstaand schema

De fase die je op dit schema linksboven ziet is dus bij jou de zwarte draad onderin op foto 2.
2 nieuwe wisselschakelaars erop een gaan; als je de WCD onder de schakelaar op foto 2 wil laten vervallen kun je de nuldraad (blauw) met een lasklem afdoppen en fasedraad (bruin) rechtstreeks in de schakelaar steken.
bedankt.Harrie_ schreef op maandag 3 september 2018 @ 09:34:
[...]
Ik zie op de foto's bij beide schakelaars 3x schakeldraad (zwart), maar op de 2e foto is te zien dat de schakeldraad die van onder komt is doorgelust vanuit de fase (bruin) van de WCD.
Aansluiten van hotelschakeling kun je doen volgens onderstaand schema
[afbeelding]
De fase die je op dit schema linksboven ziet is dus bij jou de zwarte draad onderin op foto 2.
2 nieuwe wisselschakelaars erop een gaan; als je de WCD onder de schakelaar op foto 2 wil laten vervallen kun je de nuldraad (blauw) met een lasklem afdoppen en fasedraad (bruin) rechtstreeks in de schakelaar steken.
Voor een knutselprojectje ben ik op zoek naar verschillende soorten buisklemmen, klemzadels of klembeugels om vast te klikken op een 13mm buis. Ik heb nu twee soorten getest (van de Karwei en Hornbach) en ze doen het prima, maar ik wil kijken of er meer klemmen op de markt zijn. De klemmen die ik nu gebruik zijn namelijk gemaakt om waterleidingsbuizen semi-permanent te bevestigen en ik zoek meer iets dat gemaakt is om vaak los en vast te maken. Ik zou bijvoorbeeld meer variatie in trekkracht nodig om te ontkoppelen, meer variatie in duwkracht om te bevestigen en meer variatie in breedte, hoogte, materiaal en kleur willen. Ik weet alleen niet zo goed waar ik het moet zoeken. Om mijn niveau van klussen aan te geven: ik weet sinds een paar dagen dat die C-vormige connectors buisklemmen heten.
Wat ik al bedacht had is dat ik simpelweg een gedeelte van de klem eraf smelt met een heet roodgloeiend mes of afvijl met een vijl. Dit werkt goed en hiermee kan ik variatie in trekkracht bewerkstelligen. Ik zou alleen liever hebben dat ik klemmen kan bestellen ergens die bijvoorbeeld los komen bij 20 kilo, 25 kilo of 30 kilo trekkracht.
Bestaat er ergens een catalogus waar ik dit op deze manier kan bestellen? Ik zoek wat meer variaties dan degene die te koop zijn bij de hornbach (1 soort) en bij de karwei (ook 1 soort).
Wat ik al bedacht had is dat ik simpelweg een gedeelte van de klem eraf smelt met een heet roodgloeiend mes of afvijl met een vijl. Dit werkt goed en hiermee kan ik variatie in trekkracht bewerkstelligen. Ik zou alleen liever hebben dat ik klemmen kan bestellen ergens die bijvoorbeeld los komen bij 20 kilo, 25 kilo of 30 kilo trekkracht.
Bestaat er ergens een catalogus waar ik dit op deze manier kan bestellen? Ik zoek wat meer variaties dan degene die te koop zijn bij de hornbach (1 soort) en bij de karwei (ook 1 soort).
Aandacht bij leggen viel wel mee, uitkijken dat je planken niet kapot slaat verder eigenlijk heel makkelijk. Ik heb het zwevend gelegd over een lengte van 14 meter bij 5,5 meter, en niks kraakt, werkt etc.DSK schreef op maandag 3 september 2018 @ 09:04:
[...]
Het is ook meerlaags parket (wat hetzelfde is als lamelparket dacht ik) dus dat zou in orde moeten zijn. Het gaat 60m2 in totaal over twee verdiepingen.
Nog speciale zaken waar aandacht aan moet worden besteed bij het leggen?
Hoe bevalt de kwaliteit en het nodige onderhoud?
Kwaliteit gaat goed, maar zal verschillen voor wat je koopt ook. Qua onderhoud zit het bij ons in de olie en moeten we dus af en met zeep er over om het schoon te maken/beschermen.
Om niet overal hetzelfde bij te typen: de droger wordt nu niet gebruikt op de vloerbedekking. Hij stond eerst in mn berging zonder vloerbedekking, maar met mn nieuwe wasmachine past die daar niet meer. Bovenop de wasmachine zetten is helaas geen optie ivm het tillen van de was.
Mijn gevoel is dat MDF minder brandbaar is dan vloerbedekking. Ik kan het alleen niet bewijzen met bronnen, dus vandaar de vraag hier.

2) uiteraard, zoals hierboven geschetst
3) uiteraard
4) 2 stuks zelfs
Ik ga niet verder met t MDF verhaal, maar ga wel even naar Multiplex kijken. Dank voor alle reacties!
Goede vraag, die kon ik verwachtenShunt schreef op zondag 2 september 2018 @ 19:42:
[...]
Als je bang bent dat je tapijt in de fik vliegt waarom denk je dan dat hout niet in de fik zou vliegen?
Ik zal eens kijken naar multiplex, had ik nog niet eens aan gedachthippiepaci schreef op zondag 2 september 2018 @ 20:27:
[...]
Mdf lijkt me niet echt ideaal onder je wasdroger. Met warmte en eventuele vochtige lucht is het niet echt een duurzame oplossing. Daarnaast zal je een aardig frame moeten maken om de boel stevig genoeg te maken. Zou dan eerder een multiplex plaat gebruiken en die netjes aflakken.
Dat was mijn idee ook, maar bij gebrek aan kennis vond ik een klankbord wel even fijn.zonoskar schreef op zondag 2 september 2018 @ 21:57:
Uiteraard maak ik mn filter iedere keer schoon, en zuig ik de opening waar het filter inzit ook iedere week schoon. De condensor wordt ook netjes iedere 2 weken schoongespoeld.Raymond schreef op zondag 2 september 2018 @ 22:02:
[...]
Ik heb regelmatig contact met brandweermensen. Wasdrogers is één van de meest voorkomende oorzaken van brand in huis.
https://www.brandweer.nl/...d_kan-dat-ook-bij-mij.pdf
WCD is een professioneel aangelegde WCD in de muur, met voldoende A om de droger aan te kunnen en niets anders groots op die groep. Daar maak ik me eigenlijk geen zorgen over. UIteraard check ik wel af en toe of de stekker en wcd niet te warm worden. Voor stof zie hier bovennew_guy schreef op maandag 3 september 2018 @ 07:10:
Als ie fikt is het door stof ophoping aan de binnenkant of op de WCD. Als ie dan gaat kan ik me niet voorstellen dat het verschil in schade veel gaat zijn als je multiplex in plaats van MDF gebruikt.
Sowieso alleen aan als ik thuis ben. Dat kan gelukkig ook makkelijk.breinonline schreef op maandag 3 september 2018 @ 07:17:
Nee, maar beiden vliegen minder snel in de fik dan vloerbedekking zou ik zeggen. Beste blijft je droger na iedere droogbeurt netjes schoon te maken en hem aan te zetten als je thuis bent zodat je regelmatig kan controleren of het nog goed gaat.
1) heb ikleecher schreef op maandag 3 september 2018 @ 08:55:
[...]
1. koop brandmelders, liefst gekoppeld
2. gebruik de wasdroger zoals aangegeven in de gebruiksaanwijzing, dus netjes aansluiten en altijd het filter reinigen en de condensator (in geval van warmtepompdroger) regelmatig controleren
3. Droger niet aanzetten als je niet thuis bent
4. Een brandblusser in huis halen
Een wasdroger iets hoger van de grond zetten als brandwerende/brandvertragende oplossing lijkt me nogal onzinnig
2) uiteraard, zoals hierboven geschetst
3) uiteraard
4) 2 stuks zelfs
Ik ga niet verder met t MDF verhaal, maar ga wel even naar Multiplex kijken. Dank voor alle reacties!
Of gewoon de droger verbannen_Mystikal_ schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:46:
heel dossier

Wij hebben wat wasverzachter en hangen gewoon de was te droger
Als veiligheid niet al te veel mag kosten inderdaad 4 stuks dikke betontegels van 30x30 gebruiken.
Multiplex vliegt evengoed zomaar in de hens.
Multiplex vliegt evengoed zomaar in de hens.
Waar hou je liever een aansteker bij. Midden op een plaat mdf of midden op de vloerbedekking._Mystikal_ schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:46:
Goede vraag, die kon ik verwachtenMijn gevoel is dat MDF minder brandbaar is dan vloerbedekking. Ik kan het alleen niet bewijzen met bronnen, dus vandaar de vraag hier.
Het aansteken van de vloerbedekking is een eitje. Een plaat mdf in het midden aan het fikken krijgen is bijna niet te doen.
[quote]
[quote]
Kwa brandveiligheid ontlopen de MDF en Multiplex zich niet veel.
Random bronnen :
https://www.ifv.nl/kennis...en-en-brandveiligheid.pdf
https://berkela.home.xs4a...andwerendheid%20hout.html
Als je wasdroger zo heet word dat het plaatmateriaal eronder ontvlamd heb je per definitie een probleem. Omdat plaatmateriaal een kleine oppervlakte heeft, ten opzichte van de warmtebron, zal dit voor ontbranden eerst flink gaan smeulen met bijbehorende rookontwikkeling. Een rookmelder moet dit ruim voor ontbranding op kunnen pikken.
Een plaat met vuren pootjes moet prima kunnen.
Wel zou ik zelf de plaat met een paar hoekprofielen aan de muur vastzetten. Aan de zijkanten zou ik aan de bovenkant van de plaat de vuren balkjes over de volle lengte zetten, zodat de wasdroger op de balkjes staat . Dit zorgt enerzijds voor stevigheid, maar geeft ook ruimte aan de onderkant van de droger om te koelen. (en dus ook een kleiner risico op brand).
Daarbij zou ik de pootjes van de wasdroger een paar mm in de balkjes verzinken, zodat de wasdrager over de tijd niet van de stelling af kan lopen.
[ Voor 4% gewijzigd door Sgrovert op 04-09-2018 00:41 ]
Vorige week weer wat kunnen doen aan de schuur,
Wanden zijn rondom dicht, pannen liggen er allemaal op, goten zijn gelegd, van de week nog 1 tip afwerken en de boeien er op, en dan is de buitenste schil wel klaar.

Wanden zijn rondom dicht, pannen liggen er allemaal op, goten zijn gelegd, van de week nog 1 tip afwerken en de boeien er op, en dan is de buitenste schil wel klaar.

Revive the guild!
@Jelte,89 Dat ziet er goed uit. Wat ga je voor hout gebruiken voor de boeien?
Echt mooi wat je maakt!Jelte,89 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 09:58:
Vorige week weer wat kunnen doen aan de schuur,
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik vind wel dat je in verhouding echt weinig tuin overhoudt.
Ook gewoon douglas, wat ik of transparant beits, of zwart...zonoskar schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:23:
@Jelte,89 Dat ziet er goed uit. Wat ga je voor hout gebruiken voor de boeien?
Dankje, gebasseerd op wat vind je dat?CrashOne schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:24:
[...]
Echt mooi wat je maakt!
Ik vind wel dat je in verhouding echt weinig tuin overhoudt.
Afstand begin schuur tot woonhuis is 22 meter... (31m totaal)
Perceel is (ietsje meer dan) 6 meter breed, is dus 186m² tuin minimaal, Hiervan bebouw ik 40m² hou ik dus 146m² over.
Ietsje meer als 21% staat dus vol
Das minder als de helft van de helft he
Revive the guild!
Ik zag de foto's in deze eerdere post (specifieke deze foto), daar lijkt de afstand tussen het gebouw rechts, het pad wat overblijft en de begroeiing tussen het gebouw en de schuur niet erg groot (de effectief te gebruiken ruimte).Jelte,89 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:36:
[...]
Ook gewoon douglas, wat ik of transparant beits, of zwart...
[...]
Dankje, gebasseerd op wat vind je dat?
Afstand begin schuur tot woonhuis is 22 meter... (31m totaal)
Perceel is (ietsje meer dan) 6 meter breed, is dus 186m² tuin minimaal, Hiervan bebouw ik 40m² hou ik dus 146m² over.
Ietsje meer als 21% staat dus vol
Das minder als de helft van de helft he
Nee dat klopt, maar dat is ook het einde perceel, dat is bebouwd en hoef ik ook niet meer bij (heg loopt nog een metertje door) Achter heb ik nog een metertje over voor wat reservedakpannen e.d. In de schuur komt ook nog een deurtje om dit te bereiken.
De schuur vooraan op die specifieke foto gaat overigens nog tegen de vlakte en daar komt groen...
Plaatje vanuit de veranda naar het woonhuis...
De schuur vooraan op die specifieke foto gaat overigens nog tegen de vlakte en daar komt groen...
Plaatje vanuit de veranda naar het woonhuis...

[ Voor 12% gewijzigd door Jelte,89 op 04-09-2018 11:12 ]
Revive the guild!
Ik zat even te twijfelen of ik beter hier kon posten of in het grote Keuken-topic, toch maar even hier omdat het wel om DIY gaat 
Ik ben aan het overwegen om zelf een kale IKEA-keuken te zetten. Vervolgens wil ik bij een aanrechtbladenboer een composieten blad bestellen en de inbouwapparatuur zelf uit kiezen / online bestellen.
Zijn er hier Tweakers die hier ervaring mee hebben? Hoeveel ellende haal ik me hiermee op de hals?

Ik ben aan het overwegen om zelf een kale IKEA-keuken te zetten. Vervolgens wil ik bij een aanrechtbladenboer een composieten blad bestellen en de inbouwapparatuur zelf uit kiezen / online bestellen.
Zijn er hier Tweakers die hier ervaring mee hebben? Hoeveel ellende haal ik me hiermee op de hals?
Kort verhaal: geen ellende, maar volop plezier. Zelf doen bij Ikea keukens is heel goed te doen, in zes weekenden dit voorjaar in mijn eentje een komplete keuken geplaatst inclusief vloer en wanden. Leidingwerk en elektra ook zelf gedaan.Harrie_ schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:47:
Ik zat even te twijfelen of ik beter hier kon posten of in het grote Keuken-topic, toch maar even hier omdat het wel om DIY gaat
Maak wel goede afspraken over het inmeten van het blad, de meter is verantwoordelijk.
Een planning en plattegrond voor leidingen en stopcontacten is onontbeerlijk: niet alle apparatuur wordt op eenzelfde manier aangesloten en vergeet niet stopcontacten voor koffiezetters, sapcentrifues enz.
Zet de vraag anders even in Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3
Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!
Vrijwel geen. Wij hebben hetzelfde gedaan.Harrie_ schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:47:
Ikea keukens zijn (zeker tegenwoordig) prima zelf te plaatsen als je een beetje handig bent en geduld hebt. Het materiaal is best oke (de kastjes zijn een stuk zwaarder dan die peperkoek voor in de woon/slaapkamer).
W.b.t. inbouwapparatuur:
- Ikea is wat vrijer/flexibeler met bladhoogte, hou daar bij het kiezen van je vaatwasser rekening mee
- Ze hebben een afwijkende (iets smallere?) binnenmaat voor de kastjes. Voor ovens doorgaans geen probleem, maar met koelkasten goed de maten erbij houden.
- Bladenboer komt gewoon inmeten als je kastjes staan. Die maken het passend.
Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen
@DeBolle @Twan V
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga er ook niet vanuit dat het zetten van de kale keuken zelf een probleem is (ik denk dat mijn posts in dit topic daarvan getuigen
)
Het ging me meer om de externe apparatuur + blad (met spoelbak). Ik zat er zelf al aan te denken om de hele boel te plaatsen en daarna een keukenbladboer langs te laten komen, die in te laten meten en dat proces volledig uit handen te geven. Ik begrijp van BillsGate dat dat ook the way to go is (Y). Apparatuur wordt nog even goed kijken dan hoe en wat. Ik wil eigenlijk een inductiekookplaat van 80cm breed met daaronder een oven (en die zijn 60 breed). Hoe dat samen moet gaan met het keukenkastje is me nog even onduidelijk...
Zijn jullie toen ook bij conventionele keukenboeren wezen informeren? Heeft het je uiteindelijk een grote besparing opgeleverd?
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga er ook niet vanuit dat het zetten van de kale keuken zelf een probleem is (ik denk dat mijn posts in dit topic daarvan getuigen
Het ging me meer om de externe apparatuur + blad (met spoelbak). Ik zat er zelf al aan te denken om de hele boel te plaatsen en daarna een keukenbladboer langs te laten komen, die in te laten meten en dat proces volledig uit handen te geven. Ik begrijp van BillsGate dat dat ook the way to go is (Y). Apparatuur wordt nog even goed kijken dan hoe en wat. Ik wil eigenlijk een inductiekookplaat van 80cm breed met daaronder een oven (en die zijn 60 breed). Hoe dat samen moet gaan met het keukenkastje is me nog even onduidelijk...
Zijn jullie toen ook bij conventionele keukenboeren wezen informeren? Heeft het je uiteindelijk een grote besparing opgeleverd?
[ Voor 8% gewijzigd door Harrie_ op 04-09-2018 17:04 ]
Je kunt ook met je keukenontwerp van de ikea-site al langs gaan bij bladenboeren.
Ik weet niet of het cosmetisch mooi wordt om een 60cm oven onder een 80cm inductiekookplaat (en dito afzuigkap?) te plaatsen, maar als je blad dik genoeg is moet dat volgens mij gewoon kunnen. Ik denk dat ventilatie/warmte-afvoer het grootste probleem wordt.
Bij ons zit de inductiekookplaat (wel 60cm) boven de vaatwasser. De kookplaat valt bijna helemaal in het 4cm dikke blad.
Ik weet niet of het cosmetisch mooi wordt om een 60cm oven onder een 80cm inductiekookplaat (en dito afzuigkap?) te plaatsen, maar als je blad dik genoeg is moet dat volgens mij gewoon kunnen. Ik denk dat ventilatie/warmte-afvoer het grootste probleem wordt.
Bij ons zit de inductiekookplaat (wel 60cm) boven de vaatwasser. De kookplaat valt bijna helemaal in het 4cm dikke blad.
Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen
Ja, een komplete branche afgelopen, tot in Kleve en Munster. Besparing door het zelf te doen is lastig exact te bepalen, maar de keuken inclusief apparatuur was een IKEA rekening van 4500 euro.Harrie_ schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 17:02:
Koelkast en vaatwasser hadden we al, dus dat waren magnetron, inductiekookplaat, oven en afzuigkap.
Het totaalbedrag viel dermate mee dat we voor het oorspronkelijke budget ook vloerverwarming met plavuizen hebben kunnen laten aanleggen en daarnaast nog wat nieuw gereedschap heb aangeschaft waar ik nog veel plezier van ga hebben :-)
Loodgieterswerk en elektra is een oude hobby, dat heb ik ook zelf kunnen doen. Ik was wel enkele tientjes huur extra kwijt voor een 22mm buigijzer, voor vier bochtjes was de aanschaf van een nieuwe echt wat veel.
Wanneer de afwerking is gedaan (hobby van mijn vrouw: mozaiktegeltjes) zal ik in het Keuken topic eens een samenvatting posten.
Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!
Vraagje, ik wil graag kogellagerscharnieren o.i.d. monteren op mijn board binnendeuren. Door wat knulligheid zijn de gaten in de deur om de scharnieren vast te zetten her en der wat dolgedraaid waardoor echt goed vast zetten niet aan de orde is. Is hier wat aan te doen? Zat al te denken aan gaten vullen met montagekit en dan de schroeven er in draaien o.i.d.
Het gaat om 76x76mm scharnieren
Het gaat om 76x76mm scharnieren
Ik heb het overwogen, maar kwam niet goedkoper uit door het zelf te doen. Bij mij kwam dit doordat ik koos voor Siemens apparatuur met een composiet blad.Harrie_ schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 17:02:
@DeBolle @Twan V
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Kan het je nog mooier vertellen. Heb in mijn huidige woning en in mijn vorige hetzelfde gedaan, maar dan ook nog eens de fronten en zijpanelen ergens anders besteld.Harrie_ schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:47:
Niemand ziet dat ik een ikea keuken heb door de andere panelen.
Mocht je interesse in adressen hebben, dan moet je het maar even aangeven.
Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.
Houten pluggen? Duvels bedoel je?Orion84 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 17:54:
Ruim uitboren en dan de gaten vullen door er houten pluggen in te lijmen? Dan kan je daar weer naar hartelust in schroeven
Ja hierzo, basis modules en fronten van Ikea en de rest ergens anders vandaan. De fronten hebben nog een laagje verf want die wilden we deze kleur zwart. Een kookplaat over een kast is helemaal geen probleem, als je blad niet dik genoeg is zaag je een klein stukje uit de kasten waar de plaat dan in valt. Ik heb nu een plaat van 60cm over 2 kasten liggen omdat er later een van 90 in komt. Apparatuur elders vandaan gehaald. Oven afzuigkap keukenloods, tijdelijke kookplaat van marktplaats, vaatwasser en koelkast gekregen van familie. Met het ikeaspul heb je veel vrijheid, tijdens installeren kwam ik erachter dat de oven op die plek niet handig was (stopcontact mocht niet op die specifieke plek achter de oven zitten) en in een paar minuten de inhoud van de kasten om kunnen draaien en wat gaten geboord voor ventilatie.Harrie_ schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 17:02:
@DeBolle @Twan V
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga er ook niet vanuit dat het zetten van de kale keuken zelf een probleem is (ik denk dat mijn posts in dit topic daarvan getuigen)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Het is nog onder constructie, blokje aan de andere kant met spoelbak is er sowieso helemaal nog niet, nog geen lampjes (wel voorbereid in de muur), etc. Het werkblad is 4cm massief beuken bij een groothandel vandaan. 5m voor €230. Ik doe zelf het freeswerk en als afwerking zit er 4 lagen osmo hardwax op. Achterwand is alphacryl mat + toplaag trae lyx naturel 2 componenten spul.
Kosten ca €2500. Komt later nog wel een mooiere kookplaat in (waarschijnlijk +€1000), equivalente vaatwasser kost ca €800, koelkast ca €500. Zeg afgerond naar boven €5000 voor het geheel als het klaar is en als je alles nieuw zou kopen.
Is overigens de 2de ikea keuken die ik plaats met diy werkblad. Ik kan altijd wel genieten van de prijzen die hier worden genoemd. In totaal gaat er 9m werkblad in deze opstelling zitten met een kostenplaatje van €414
[ Voor 3% gewijzigd door leecher op 04-09-2018 18:52 ]
Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)
Aah k, dat is idd wel een goeie optie
Interesse50Miles schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 18:26:
[...]
Kan het je nog mooier vertellen. Heb in mijn huidige woning en in mijn vorige hetzelfde gedaan, maar dan ook nog eens de fronten en zijpanelen ergens anders besteld.
Niemand ziet dat ik een ikea keuken heb door de andere panelen.
Mocht je interesse in adressen hebben, dan moet je het maar even aangeven.

Wij willen ook voor een composietblad gaan, maar geen Siemens apparatuur (die wil ik wel maar vind ik toch ècht te duur)-DarkShadow- schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 18:15:
[...]
Ik heb het overwogen, maar kwam niet goedkoper uit door het zelf te doen. Bij mij kwam dit doordat ik koos voor Siemens apparatuur met een composiet blad.
[ Voor 31% gewijzigd door Harrie_ op 04-09-2018 19:11 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is niet voor luie zoekvraagjes.
Dit topic is niet voor luie zoekvraagjes.