[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 101 Laatste
Acties:
  • 996.380 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:15

Pelle

🚴‍♂️

virtualJac schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 20:11:
Heeft hier iemand LED lampen in zijn garage die dunner zijn dan 5cm? Ik wil mijn armaturen vernieuwen en gelijk boven de rails van mijn garagedeur wat lampen hangen, alleen ik heb beperkte ruimte ivm de hoogte (max 6cm). Liefst LED en daglicht met veel lichtopbrengst ivm detailing, lakwerk etc.

Ik heb zelf zoiets gevonden, echter vind ik dit wel erg prijzig. Ook twijfel ik om armaturen te nemen met 'vaste' lampen erin. Als er eentje kapot gaat dan moet je nog maar afwachten of ze nog te krijgen zijn en voorraad kopen vind ik ook zo wat.
Als je zoekt op 'ledpanelen' dan vind je veel van dit soort dingen, maar dan een stuk goed koper :)
Ik heb er 3 in de garage hangen. Ze zijn in principe gemaakt om TL-armateuren te vervangen in systeemplafonds, maar er zijn ook ophangsetjes verkrijgbaar. Ik heb ze zelf op een hoogte van +/- 15cm van het plafond hangen, maar ik vermoed dat 6cm ook wel mogelijk is (de hoogte bepaal je zelf, je bent alleen nog afhankelijk van de hoogte van het bevestigingsmateriaal). De hoogte van het armatuur zelf is ongeveer 1,5cm.
Wel heb je nog rekening te houden met een transformator, maar ook die is niet hoger een centimeter of 4.

Eventueel klus je zelf met wat aluminium beugeltjes een ophangsysteempje.

Ik was voor 120 euro klaar voor 3 panelen (120x30, 50W) inclusief montagemateriaal en verzending. Goed licht met fijne kleurtemperatuur.

Afbeeldingslocatie: http://www.jellejanvanveelen.nl/got/ledpanelen-garage.jpg

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-05 17:48

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Recent heb ik mijn dochter van de eerste naar zolder verhuist. Nu heb een kamer over waar ik een bureau wil maken. Heb reeds een bureau overgenomen echter is deze veel te wiebelig en slap. (25mm mdf met 4 poten)

Wil graag een bureau aan de muur monteren zodat deze lekker stevig is. (balk aan de muur)
Bij de Bauhaus hebben ze meubelpanelen van 120 x 60 x 18. Zat te denken om onder dit blad een frame te maken zodat het blad niet doorbuigt. Twijfel nog of ik industriedragers wil gebruiken of gewoon 2 pootjes, iemand hier ervaring mee?

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Harmen schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:53:
Recent heb ik mijn dochter van de eerste naar zolder verhuist. Nu heb een kamer over waar ik een bureau wil maken. Heb reeds een bureau overgenomen echter is deze veel te wiebelig en slap. (25mm mdf met 4 poten)

Wil graag een bureau aan de muur monteren zodat deze lekker stevig is. (balk aan de muur)
Bij de Bauhaus hebben ze meubelpanelen van 120 x 60 x 18. Zat te denken om onder dit blad een frame te maken zodat het blad niet doorbuigt. Twijfel nog of ik industriedragers wil gebruiken of gewoon 2 pootjes, iemand hier ervaring mee?
Voor je beeldvorming: ik heb op zolder, boven de wasmachine een werkblad gemaakt.
Aluminium hoeklijn op de muur van ca. 20x20. Vervolgens een Ikea werkblad er op van 28 mm dik en aan de voorzijde 3 verstelbare poten van de ikea (ik had vrij hoge poten nodig).
Dit buigt niet door, regelmatig zetten we er zware wasmanden op.

De balk die jij aan de wand bevestigt zal al voor veel stevigheid zorgen. 18 mm is wel wat dunner dan 28 mm dus dat is even de inschatting die je moet maken. Dat Ikea blad van mij is ook maar van spaanplaat.

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-05 17:48

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Goede tip! Thanks, echter is het blad iets te breed, heb jij hem nog op maat moeten zagen? Is dat een beetje te doen? Welicht de zagsnede afplakken met tape voor een mooi resultaat?

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
afplakken, op zijn kop op een andere plaat zagen en dan de zaag er net door laten piepen. Splinterde bij mij heel iets maar dat kit je dan gewoon af.

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-05 11:35

BLACKfm

o_O

Pazo schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 10:09:
Leuk topic, tof om te zien dat er zoveel klussende tweakers zijn :)

Hierbij wil ik mijn 'projectje' ook laten zien. Ben inmiddels al een aantal maanden bezig met het bouwen van een kamer op (de voorheen) open zolder, inclusief vliering erboven voor opslag. Heb alles zelf gedaan, grotendeels met hulp van mijn vader. Alleen het stuken hebben we laten doen.

Daarna een 5-tal balken geplaatst voor de vliering.
[afbeelding] [afbeelding]
Mooi gedaan! Ik wil mogelijk zelf een soortgelijke vliering plaatsen in een nieuwbouwhuis. Deze wordt momenteel gebouwd en zie dat de buitenmuren opgetrokken worden van wat lijkt cellenbetonblokken.

Ik wil zo mogelijk die balken van de ene binnenmuur naar de andere binnenmuur verbinden, maar dat gaat denk ik niet lukken om balken van 5 meter binnenshuis te verplaatsen. Er zal zo mogelijk bij de trap een voorzetmuurtje komen zoals jij ook hebt gedaan.

Ik vraag mij echter wel af of de cellenbetonblokken-muur wel stevig genoeg is om dergelijke balken aan te bevestigen. Iemand die mij daar enige insight in kan geven?

Als het mij uberhaupt al lukt om balken van ~4 meter naar een zolder te krijgen zonder dakraam :P.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:10

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Kaasplank schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:24:
afplakken, op zijn kop op een andere plaat zagen en dan de zaag er net door laten piepen. Splinterde bij mij heel iets maar dat kit je dan gewoon af.
Of de zagerij moest zijn voorsnijder opzetten op zijn paneelzaagmachine. Dat is een klein zaagbladje dat in de tegengestelde richting zaagt, die zaagt dus de laminaat van het blad door zodat je geen splinters krijgt.

De Nederbelg !

• Pazo
  • Laatst online: 12:32

Pazo

Mroaw?

BLACKfm schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:42:
[...]

Mooi gedaan! Ik wil mogelijk zelf een soortgelijke vliering plaatsen in een nieuwbouwhuis. Deze wordt momenteel gebouwd en zie dat de buitenmuren opgetrokken worden van wat lijkt cellenbetonblokken.

Ik wil zo mogelijk die balken van de ene binnenmuur naar de andere binnenmuur verbinden, maar dat gaat denk ik niet lukken om balken van 5 meter binnenshuis te verplaatsen. Er zal zo mogelijk bij de trap een voorzetmuurtje komen zoals jij ook hebt gedaan.

Ik vraag mij echter wel af of de cellenbetonblokken-muur wel stevig genoeg is om dergelijke balken aan te bevestigen. Iemand die mij daar enige insight in kan geven?

Als het mij uberhaupt al lukt om balken van ~4 meter naar een zolder te krijgen zonder dakraam :P.
Ligt eraan hoe dik die muur is. Scheelt dat de krachten recht naar beneden gaan, niet van de muur af of iets dergelijks. Bij mij liggen ze dus aan de ene kant op de muur, en aan de andere kant zitten ze met U-profielen (balkdragers) aan de muur (buitenmuur, dus wel iets meer dan cellenbetonblokken). Vast gezet met 8mm pluggen en schroeven. Zitten er 8 in per balkdrager. Als je muur dik genoeg is, zou je eventueel ook een uitsparing kunnen maken waar de balken dan in liggen. Is wel meer werk.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Harmen schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:20:
Goede tip! Thanks, echter is het blad iets te breed, heb jij hem nog op maat moeten zagen? Is dat een beetje te doen? Welicht de zagsnede afplakken met tape voor een mooi resultaat?
Ik moest alleen een gat zagen voor de wasmachinekraan. dat ging redelijk zonder splinteren. De toplaag van laminaat splintert namelijk niet zo snel, ik gebruikte een gatenboor. Er zitten 2 extra kantlijsten bij om er weer op te plakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Harmen schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:53:

Ik zou industriedragers doen. Alles wat potentieel in de weg kan staan wat je kunt vermijden, zou ik ook zeker vermijden. :) Geen poten dus als het niet nodig is.

Op onze zolder op eenzelfde manier ook een werkblad gemaakt. 300x80cm met een dikte van 4cm. Het rust aan de lange kant en 1 zijkant op een balkje aan de muur, en wordt aan de andere zijkant en in het midden ondersteund door een stevige industriedrager.
Mits je gebruik maakt van goede muurbevestiging, gaat zo'n oplossing helemaal nergens heen.

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-04 14:58
Pelle schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:34:
[...]

...

Ik was voor 120 euro klaar voor 3 panelen (120x30, 50W) inclusief montagemateriaal en verzending. Goed licht met fijne kleurtemperatuur.
Mag ik vragen waar je ze vandaan hebt?

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:39
Mooi gemaakt @Pazo! Enige puntje dat ik kan bedenken: kunnen de LED-lampen genoeg warmte kwijt of wordt die pvc-buis straks oververhit? Verder erg strak!

• Pazo
  • Laatst online: 12:32

Pazo

Mroaw?

Dennis schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 14:17:
Mooi gemaakt @Pazo! Enige puntje dat ik kan bedenken: kunnen de LED-lampen genoeg warmte kwijt of wordt die pvc-buis straks oververhit? Verder erg strak!
Dank je. Nee verwacht van niet. Het is maar 5W dus veel warmte geeft dat niet. Daarnaast heeft de PVC buis een diameter van 14 centimeter (spotjes 7cm). En de hoogte van de buis is ca 20cm, dus er dit ruimte genoeg omheen.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

TravockMD schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:47:
[...]

Mag ik vragen waar je ze vandaan hebt?
Zeker :)

https://www.ledlampaanbie...elen/led-paneel-30x120cm/

De panelen die ik heb staan er niet meer tussen, maar zo te zien hebben ze nagenoeg precies dezelfde maar dan in een net andere uitvoering. Ik heb 3x een "HQ Led Paneel 30x120cm 4000K Neutraal wit, 40w, 3400 Lumen, 3 jaar garantie" volgens de factuur.

Dit lijkt daar het huidige alternatief voor te zijn.

Om ze te monteren heb ik 3x deze ophangset bijbesteld. Je schroeft ze per ophangpunt met een paar schroefjes in het plafond (tip: meet je schroefjes even vooraf, zodat je niet zoals ik opeens door de dakbedekking zit |:( ), je trekt de metaaldraad door een oogje, en die prik je heel eenvoudig in het ophangpunt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-05 12:17
[Video: https://player.vimeo.com/video/286186934]

Een timelapse van het muurtje doorbreken (hier word binnenkort een stalenbalk geplaatst).

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:08
Vraag.

Kan ik een bed maken van 1400x2000, 2 persoons, 2 bodems met ondersteuning van 3 poten in het midden) van pijp van 33,7 doorsnede met 3,25 wanddikte, of moet dat met pijp van 42,4 mm?

Ik denk dat de dunnere pijp wel kan, maar zoek even zekerheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:08
maartend schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 18:44:
Vraag.

Kan ik een bed maken van 1400x2000, 2 persoons, 2 bodems met ondersteuning van 3 poten in het midden) van pijp van 33,7 doorsnede met 3,25 wanddikte, of moet dat met pijp van 42,4 mm?

Ik denk dat de dunnere pijp wel kan, maar zoek even zekerheid.
Voor een goed constructie advies zullen we toch moeten weten wat de belasting wordt; dus kan je iets meer informatie geven over jouw gewicht, dat van je vriend(in) en voor de dynamische krachten een beschrijving van de gewenste standjes.

Verder zijn het stijgerbuizen? En wil je staal of aluminium?

• Tunda
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-05 22:12
Ikzelf heb 2 van dezen hangen:
https://www.ledlampenkope...tten-120-cm-40-watt-3000k werken echt super goed en vrij goedkoop.

Flinke lichtopbrengst en zeer dun.
L.N. schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:44:
[...]

Kijk eens naar led batten, want die zijn niet duur (€10 - €20) en zijn dun (20 -30 mm). Ik heb ze gekocht voor mijn garage maar ben er nog niet aan toe gekomen om ze op te hangen.

[afbeelding]

Panasonic MDC05J3E5 * Hewalex PCWU 3.0 KW + 200L

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:26
Jellabie schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:43:
[...]

Of de zagerij moest zijn voorsnijder opzetten op zijn paneelzaagmachine. Dat is een klein zaagbladje dat in de tegengestelde richting zaagt, die zaagt dus de laminaat van het blad door zodat je geen splinters krijgt.
Dit kan je gemakkelijk zelf doen door de cirkelzaag achteruit over het blad te trekken met een zaagdiepte van paar mm. Daarna volledig doorzagen in voorwaartse beweging. Splintervrij, zeker met een extra stukje tape. Beschermt ook tegen krassen van de zaag, dus lekker breed er op zetten.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:52
L.N. schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:44:
[...]

Kijk eens naar led batten, want die zijn niet duur (€10 - €20) en zijn dun (20 -30 mm). Ik heb ze gekocht voor mijn garage maar ben er nog niet aan toe gekomen om ze op te hangen.

[afbeelding]
Ik heb er 2 van 150 lang in de bijkeuken/garage en ze geven een zee van licht en goed betaalbaar ook nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11-2024
B152 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 19:45:
[...]

Dit kan je gemakkelijk zelf doen door de cirkelzaag achteruit over het blad te trekken met een zaagdiepte van paar mm. Daarna volledig doorzagen in voorwaartse beweging. Splintervrij, zeker met een extra stukje tape. Beschermt ook tegen krassen van de zaag, dus lekker breed er op zetten.
Als je een goed zaagblad hebt en tape gebruikt dan is het voorzagen helemaal niet nodig. Daarnaast zou ik persoonlijk nooit adviseren om een cirkelzaag achteruit te gebruiken, met paar millimeter gebeurd er nog niet zo veel, maar als mensen de diepte niet kunnen instellen (maximale diepte) en een verkeerd zaagblad gebruiken dan kan het al snel fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Voor onze recent gebouwde woning zijn we al een tijdje aan het dubben wat met de zolder te doen. Alleen het afwerken van de dakplaten (binnenkant is van dat witte fineer), alleen een vliering erin of het trapgat dichtmaken icm met een vliering.

De zolder zal voornmamelijk als werk & speelruimte (voor de kleine ;) ) worden gebruikt en het lijkt ons prettig om de ruimte enigzins af te kunnen sluiten. Dus we hebben ervoor gekozen om een vliering te maken voor het opbergen van wat spullen en tevens het dichtmaken van het trapgat.
De constructie rondom het trapgat willen we tevens gebruiken om een deel van de last van de vliering te dragen, zodat we 1) de balken ivm een beperkte lengte op een normale manier boven krijgen en 2) we deze klus zelf kunnen uitvoeren ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zRCqBeTSvWRSCduoyMFYdJVo/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/b2QVC7pcA5jItZ2L4ZhFWeuY/full.png

Het uitrekenen van de balk dikte/breedte voor de vliering is vrij eenvoudig, maar na een vrij uitgebreide google sessie kan ik niet goed achterhalen welk formaat balken we voor het muurtje moeten gebruiken die een groot deel van het gewicht gaat dragen.

In de zoektocht ben ik de maat 33x69 en dubbel uitvoeren op de hoeken regelmatig tegengekomen en 30 hoh, maar dat lijkt me aan de magere kant. Iemand die dit kan onderbouwen/andere ideeen? :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 03-05 15:46
Thefirstikke schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:42:

In de zoektocht ben ik de maat 33x69 en dubbel uitvoeren op de hoeken regelmatig tegengekomen en 30 hoh, maar dat lijkt me aan de magere kant. Iemand die dit kan onderbouwen/andere ideeen? :>
Vanwege de praktische kant zou ik dan sowieso voor 5x7's gaan, ondanks dat ze zwaarder zijn kan het goed zijn dat ze nog goedkoper zijn ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Laatst online: 12:37
@Thefirstikke 33 x 69 mm lijkt mij heel licht om een vloer op te zetten met een overspanning van enkele meters. Vul jouw gegevens eens in op de balkenschuif .. Hou hierbij rekening met de sterkteklasse van het hout. Hout van de bouwmarkt voldoet niet altijd aan de minimale sterkteklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Niet online
@L.N. deze balkenschuif is voor daken/vloeren, niet voor muren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Laatst online: 12:37
Thefirstikke schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:49:
@L.N. deze balkenschuif is voor daken/vloeren, niet voor muren...
Sorry, ik had niet goed gelezen. Maar voor een “dragende muur” lijkt het voor mij ook weinig. Het ligt er ook aan wat je er tegen aan zet, maar dan nog. Formeel is het geen dragende muur, maar zal het doorbuigen wel moeten opvangen.

[ Voor 12% gewijzigd door L.N. op 24-08-2018 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-04 19:13
Aardappel schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:54:
[...]

Vanwege de praktische kant zou ik dan sowieso voor 5x7's gaan, ondanks dat ze zwaarder zijn kan het goed zijn dat ze nog goedkoper zijn ook.
Hierbij doel je op 50x70 mm :+
Dit gezien de verwarring met duims maten

Inderdaad gewoon opbouwen van vuren, dan kan je voor je gevoel altijd nog 18 mm underlayment halve platen erover heen schroeven (en verlijmen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:08
Voor onze recent gebouwde woning zijn we al een tijdje aan het dubben wat met de zolder te doen. Alleen het afwerken van de dakplaten (binnenkant is van dat witte fineer), alleen een vliering erin of het trapgat dichtmaken icm met een vliering.

De zolder zal voornmamelijk als werk & speelruimte (voor de kleine ;) ) worden gebruikt en het lijkt ons prettig om de ruimte enigzins af te kunnen sluiten. Dus we hebben ervoor gekozen om een vliering te maken voor het opbergen van wat spullen en tevens het dichtmaken van het trapgat.
De constructie rondom het trapgat willen we tevens gebruiken om een deel van de last van de vliering te dragen, zodat we 1) de balken ivm een beperkte lengte op een normale manier boven krijgen en 2) we deze klus zelf kunnen uitvoeren ;)

33x69 is meer een dikke plank.
44x69 (2"x 3") lijkt mij beter en zeker sterk genoeg om te dragen, Door de gipsplaten kunnen de balken niet wijken op die ca 2,2 m.
En je vloer van 44x95 (2"x 4"), je overspanning is maar kort (3,5m?) en hij zal rondom steunen op muurtje, spanten/gordingen en bouwmuur neem ik aan.
Maar het ligt aan wat je wil gaan bergen wbt vloerbalkmaat natuurlijk, wat meuk of hele zware dingen.
Ik zou niet overdrijven, eerder een extra 2x4tje ertussen.

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 24-08-2018 20:18 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong

[afbeelding]

[afbeelding]

Het uitrekenen van de balk dikte/breedte voor de vliering is vrij eenvoudig, maar na een vrij uitgebreide google sessie kan ik niet goed achterhalen welk formaat balken we voor het muurtje moeten gebruiken die een groot deel van het gewicht gaat dragen.

Als staanders een 2 en 3 (44 bij 69) is het meest gebruikelijk, het is tenslotte alleen een belasting recht naar beneden en ik vermoed niet dat er een zeeaquarium en een vleugel op de vliering komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Niet online
@Teijgetje De vloer zal alleen steunen op het houten muurtje en de bouwmuur; we hebben een prefab sporenkap waar we volgens de aannemer niks aan mogen bevestigen omdat deze ontworpen is om alleen zijn eigen gewicht te dragen. De overspanning is totaal inderdaad een goede 3.5m, waar ik volgens de balkenschuif uit zou komen op balken van 70x195 mm (lichte dekvloer, C18, 60cm hoh), of is dat een beetje overdreven voor een zolder?

@D.deJong Inderdaad, alleen wat ski's, kampeerspullen, kleding, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:08
Thefirstikke schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 07:12:
@Teijgetje De vloer zal alleen steunen op het houten muurtje en de bouwmuur; we hebben een prefab sporenkap waar we volgens de aannemer niks aan mogen bevestigen omdat deze ontworpen is om alleen zijn eigen gewicht te dragen. De overspanning is totaal inderdaad een goede 3.5m, waar ik volgens de balkenschuif uit zou komen op balken van 70x195 mm (lichte dekvloer, C18, 60cm hoh), of is dat een beetje overdreven voor een zolder?
Dan zou ik die aanhouden als je aan de zijkanten geen steun kunt maken. Dan weet je zeker dat je er flink wat kunt bergen.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:32
Ik ken opmaatzagen.nl, waar je plaatmateriaal kan bestellen. Zijn er nog meer van deze sites?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@Thefirstikke als je het zo op kan lossen met dat draagmuurtje, dan moet je het zeker doen, maar dat die sporen alleen hun eigen gewicht aankunnen is dikke onzin.

Ik heb zelf ook een kleine vliering gemaakt onder een sporenkap en daar een klein vloertje (overspanning ca 2 meter) gewoon aan de sporen gekoppeld. Aan de andere kant heb ik het nog fouter gedaan door het te koppelen aan een gipsblokken muurtje. Fouter dan dat kan eigenlijk niet, maar als je het goed aanpakt lukt het prima. De vliering ligt vol met dezelfde meuk die jij kwijt wil en dat is nu al een jaar of vijf, ook met een pak sneeuw op het dak, geen enkel probleem. Ik heb nergens scheuren oid, dus het zit 'als een huis'. De vliering is bij mij bereikbaar via een vlizotrap en als de vliering zou gaan werken zou je dat direct merken bij het luik. Die functioneert echter nog steeds prima.

Maar als ik het zo allemaal terug lees pak je het prima aan. Goede afmetingen qua balken (heb ik geloof ik ook gebruikt). Ik heb de vloer afgewerkt met geschroefde underlaymentplaten zodat het meer 1 grote schijf wordt. Dat scheelt enorm!

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Thefirstikke schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 07:12:

@D.deJong Inderdaad, alleen wat ski's, kampeerspullen, kleding, etc.
Je zou nog een maatje smaller kunnen, het is vooral de hoogte van de balk die het werk doet.
Veel gebruikt is ook een badding ( benaming voor kopmaat 60 bij 150 ) die voldoet zeker op zo’n korte overspanning hoh 400.
Balkschoenen tegen de bouwmuur en een plaat underlayment 18mm met mes en groef er op dan ben je helemaal het baasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hippiepaci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:56
Ik wil de oorspronkelijke muur in onze slaapkamer weer dicht maken om er weer 2 kamers van te maken. Kleine nummer 3 is op komst. Ik heb nog nooit eerder een muurtje (dicht) gemaakt maar dat moet volgens mij wel te doen zijn :)

De vorige bewoners hadden een "prachtige" sierboog aangebracht. Ik heb dat houten profiel inmiddels verwijderd. Ik twijfel alleen wat ik van de originele muur kan/wil gebruiken.

Boog

Is het handiger om alleen de rondingen eruit te zagen oftewel de hoeken 90 graden te maken? Of is het slimmer om het stuk boven de opening ook te verwijderen zodat de oorspronkelijke muren tot aan het plafond lopen?

Daarnaast dacht ik om dezelfde soort blokken te halen als de oorspronkelijke muur en dan een latje/touwtje te maken tussen de bestaande muren en daar tegen aan te werken zodat de boel goed aansluit. Is dat een beetje een werkbare methode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-05 22:36
Je kan de muur dichtzetten met gipsblokken, maar metal stud of een houten frame i.c.m gipsplaten is ook een prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hippiepaci
Vipertje schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 15:32:
Je kan de muur dichtzetten met gipsblokken, maar metal stud of een houten frame i.c.m gipsplaten is ook een prima oplossing.
Eigenlijk niet aan andere materialen gedacht omdat ik alleen keek naar de bestaande muur. Denk alleen dat een houten frame + gipsplaten wat minder geluidsisolerend is t.o.v. de rood/roze gipsblokken 7 cm. Zal ook wel niet heel veel schelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-05 22:36
hippiepaci schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 15:38:
[...]

Eigenlijk niet aan andere materialen gedacht omdat ik alleen keek naar de bestaande muur. Denk alleen dat een houten frame + gipsplaten wat minder geluidsisolerend is t.o.v. de rood/roze gipsblokken 7 cm. Zal ook wel niet heel veel schelen...
Ja uiteraard steenwol gebruiken als isolatie als je kiest voor de gipsplaten oplossing. Voordeel is dat je hoeft te gaan metselen als je daar tegenop ziet en er is veel ruimte om nog dingen te corrigeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:59
Ik zou wel dezelfde materialen gebruiken als de originele muur ook is
Dan heb je minder kans op werken tussen de verschillende materialen waardoor je stucwerk breekt
Boog hoef je er verder niet uit te halen, alleen die twee blokken afronden is even een werkje

Zelf ook nog wat geklust tussen de buien door :P

Ik moest een tijdelijk houthok hebben voor de houtkachel, maar het mocht niet teveel kosten omdat het maar een jaartje mee hoeft te gaan (tuin moet toch helemaal aangepakt worden)
Gelukkig had ik nog vuren planken liggen van de vloer die ik maar heb verzaagd tot houthok :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Niet online
@Teijgetje Dank, dat was mijn idee ook.

@PaT Bedankt voor je reactie. Denk ook dat het een ontmoedigingsbeleid is van de aannemer/dakplaten fabrikant ivm garantie/aansprakelijkheid etc. Underlayment ga ik ook vastschroeven, goeie tip. Aan de onderkant (plafond) komen nog gipsplaten en wordt glad gestuct.

@D.deJong Ik ben geneigd om de maten van de balkenschuif aan te houden. Al lijken me de opgegeven 70x195 balken vrij forse jongens voor een vlieringkje, maar ze gaan uit van een lichte dekvloer, waar je -neem ik aan- overheen kunt lopen, paar meubels op kunt zetten etc. Puur op gevoel lijken me de 60x150 inderdaad meer dan prima. Misschien voor de gemoedsrust 70x170 pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:42

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

70x170 heb ik voor mijn vliering genomen, maar daar staat een hybride CV ketel van 100Kg. Voor de vliering in mijn garage neem ik 40x120 balkjes. Als het doorzakt dan verstevigen we het wel weer, maar volgens mij moet het goed gaan.

@FabianGTI Pics, or it didn't happen.

[ Voor 8% gewijzigd door zonoskar op 25-08-2018 21:42 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
hippiepaci schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 15:25:
Ik wil de oorspronkelijke muur in onze slaapkamer weer dicht maken om er weer 2 kamers van te maken. Kleine nummer 3 is op komst. Ik heb nog nooit eerder een muurtje (dicht) gemaakt maar dat moet volgens mij wel te doen zijn :)

De vorige bewoners hadden een "prachtige" sierboog aangebracht. Ik heb dat houten profiel inmiddels verwijderd. Ik twijfel alleen wat ik van de originele muur kan/wil gebruiken.

[afbeelding]

Is het handiger om alleen de rondingen eruit te zagen oftewel de hoeken 90 graden te maken? Of is het slimmer om het stuk boven de opening ook te verwijderen zodat de oorspronkelijke muren tot aan het plafond lopen?

Daarnaast dacht ik om dezelfde soort blokken te halen als de oorspronkelijke muur en dan een latje/touwtje te maken tussen de bestaande muren en daar tegen aan te werken zodat de boel goed aansluit. Is dat een beetje een werkbare methode?
Of je de ronding laat zitten of je haalt het weg tot aan het plafond maakt kwalitatief gezien niet zoveel uit.
Als je de boog laat zitten blijft het plafond netjes en de ronding houd de blokken omhoog tegen het plafond.
Tussen de oude en nieuwe blokken 1/2 cm ruimte houden en die afpurren, gaas er over en afsmeren die naad.
De eerste laag blokken zet je de avond voor je begint netjes recht en waterpas in de blokkenlijm dan heb je de volgende dag een goede basis om te gaan stapelen. Tussen het bestaande en nieuwe werk zou ik een paar lijmstrips doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Thefirstikke schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 20:36:
@Teijgetje Dank, dat was mijn idee ook.

@PaT Bedankt voor je reactie. Denk ook dat het een ontmoedigingsbeleid is van de aannemer/dakplaten fabrikant ivm garantie/aansprakelijkheid etc. Underlayment ga ik ook vastschroeven, goeie tip. Aan de onderkant (plafond) komen nog gipsplaten en wordt glad gestuct.

@D.deJong Ik ben geneigd om de maten van de balkenschuif aan te houden. Al lijken me de opgegeven 70x195 balken vrij forse jongens voor een vlieringkje, maar ze gaan uit van een lichte dekvloer, waar je -neem ik aan- overheen kunt lopen, paar meubels op kunt zetten etc. Puur op gevoel lijken me de 60x150 inderdaad meer dan prima. Misschien voor de gemoedsrust 70x170 pakken.
In de balkenschuif gaan ze uit van een woonomgeving, een vliering wordt veel minder zwaar belast. Maar fout gaan kan het in ieder geval niet en qua kosten zal het geen groot verschil zijn. 70x170 is gevoelsmatig een veilige keuze.
Hoe ga je boven komen? Vlizotrap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hippiepaci
D.deJong schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 08:04:
[...]

Of je de ronding laat zitten of je haalt het weg tot aan het plafond maakt kwalitatief gezien niet zoveel uit.
Als je de boog laat zitten blijft het plafond netjes en de ronding houd de blokken omhoog tegen het plafond.
Tussen de oude en nieuwe blokken 1/2 cm ruimte houden en die afpurren, gaas er over en afsmeren die naad.
De eerste laag blokken zet je de avond voor je begint netjes recht en waterpas in de blokkenlijm dan heb je de volgende dag een goede basis om te gaan stapelen. Tussen het bestaande en nieuwe werk zou ik een paar lijmstrips doen.
Dat zijn goeie tips, zeker de eerste laag alvast neer zetten is handig. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
hippiepaci schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 17:44:
[...]

Dat zijn goeie tips, zeker de eerste laag alvast neer zetten is handig. Thanks!
Maak er wat van en succes met de laatste loodjes.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/spdij7.jpg

8)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
Ziet er mooi strak uit! :)

Wat is de reden van het voorzetgedeelte bij de deur en raam, omdat het nog best een ruime afstand is?

[ Voor 20% gewijzigd door Andyk125 op 27-08-2018 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Andyk125 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 09:04:
[...]

Ziet er mooi strak uit! :)

Wat is de reden van het voorzetgedeelte bij de deur en raam, omdat het nog best een ruime afstand is?
Gordijnkast, typisch Belgisch waarschijnlijk :p
Dan zie je de ophanging van de gordijnen niet.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met het volgende; ik heb een dak van dakelementen op gordingen. Nu isoleert dit qua warmte erg goed (20cm EPS) maar qua geluid niet zo best. Ik ben van plan om tussen de gordingen sporen aan te brengen en daar gips(vezel) plaat tegenaan te monteren. Echter, hoe kan ik de sporen het beste monteren? kan ik dit met montagekit op de dakelementen lijmen :? Aan de uiteindes kan ik ze natuurlijk vastmaken aan de gordingen, maar ik denk niet dat dat genoeg is om doorhangen te voorkomen.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:08
Jellabie schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 09:23:
[...]

Nee hoor, de eerste twee dagen dat ik hier woonde had ik ze hier ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
[...]

Ja dat idee had ik al :) Maar was er niet helemaal zeker van, omdat het ook bij de deur was...

Het ziet er in ieder geval goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Andyk125 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 10:15:
[...]

Ja dat idee had ik al :) Maar was er niet helemaal zeker van, omdat het ook bij de deur was...

Het ziet er in ieder geval goed uit!
Behalve dat het geen deur is maar een vast raam :p

En thx! :)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

[...]

Erg mooi (y)
Of dat het typisch Belgisch is weet ik niet, zie het in Nederland ook vaak genoeg (wanneer mensen kiezen voorr een wat luxere/nettere afwerking).

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik ben weer wat opgeschoten met de garage. Binnenkort de dakplaten op maat zagen en plaatsen.

Dakgoot van EPDM folie gelijmd:
Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/-queiThbGcR4/W4Kv1VY0u0I/AAAAAAAAHjg/nP6vvW5V0zsRscmky6I05hSeK6zjVy6-ACLcBGAs/s700/IMG_0409.jpg

Loodvervanger:
Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-tc1sbBFRVfE/W4GzlGnHLJI/AAAAAAAAHig/8uJk0hEm_RcKzEqbTbSYRzpIMa2qT8odgCLcBGAs/s700/IMG_0378.jpg

Overstek gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-9Wtj4U0UX1g/W4GzmK2j3mI/AAAAAAAAHio/65OZmR8ZnQ4_kqRbvrNciz4rzIgjLBtxgCLcBGAs/s700/IMG_0388-2.jpg

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa
  • Laatst online: 19-04 11:07

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

Omdat ik vaak klus in onze schuur wil ik de schuur (thermisch en acoustisch) gaan isoleren. Ik denk aan steenwol tussen de bestaande balken. Het plan is om alleen te stoken (voorlopig electrisch) als ik er ben.
Het gaat om een standaard houten schuurtje met plat dak op een betonnen vloer/fundering. De wanden: staande houten balken met aan de buitenzijde messing/groef geïmpregneerde planken.
Het dak: liggende balken met daarop OSB en EPDM dakbedekking. Het is een '2 onder 1 kap' en de tussenwand tussen de twee schuurtjes bestaat uit 2x 18mm spaanplaat.

Voorbeeldje van soort schuur:
Afbeeldingslocatie: https://s33.postimg.cc/phf84x927/standaard-berging-plat-dak-horizontaal-vuren-1.jpg

Ik heb me her en der ingelezen, maar de info is niet altijd eenduidig, dus ik hoop hier wat meer duidelijkheid te krijgen:
1) Is het verstandig om een spouw aan te houden tussen de buitenwand/dak en het isolatiemateriaal? En is het verstandig om deze spouw te ventileren? De messing/groef planken sluiten nu niet heel netjes aan, ik zie overal kiertjes, dat is wellicht al voldoende ventilatie?
2) Waar moet welk soort folie worden geplaatst? Er zijn er die hebben het over dampdicht en/of dampopen binnen/buiten en er zijn er die helemaal geen folie adviseren.
3) Mijn plan was gericht op de muren en het dak, maar misschien is het verstandig om ook gelijk de betonvloer mee te pakken? En wat doe ik met de scheidingswand (2x18mm spaanplaat) met de aangrenzende schuur, heeft het zin om dit ook te isoleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik heb een zelfde type schuurtje en die is zonder isolatie al behoorlijk vochtig.

Vorig jaar had ik er een 'zwaar metalen opbergrek' in staan (type wat geregeld bij bouwmarkten in de aanbieding is) en daar zaten de planken (spaanplaat) onlangs helemaal van onder de schimmel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Hoi.

Vraagje. Ik ga een koof tegen mijn plafond maken met ledverlicghting. Iemand ervaring mee hoever de koof van het plafond moet zitten om mooie spreiding verlichting te krijgen dat ook nog licht in de slaapkamer geeft.

Zelf denk ik aan 4-5 cm

[ Voor 5% gewijzigd door maartend op 27-08-2018 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa

PaPa

ThinkPadd schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 16:03:
Ik heb een zelfde type schuurtje en die is zonder isolatie al behoorlijk vochtig.

Vorig jaar had ik er een 'zwaar metalen opbergrek' in staan (type wat geregeld bij bouwmarkten in de aanbieding is) en daar zaten de planken (spaanplaat) onlangs helemaal van onder de schimmel...
Zo erg is het hier niet, maar het is wel redelijk vochtig, zeker in de winter. Maar wat wil je daarmee zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
PaPa schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 16:38:
[...]

Zo erg is het hier niet, maar het is wel redelijk vochtig, zeker in de winter. Maar wat wil je daarmee zeggen?
Sorry, ik zie dat 'de clou' een beetje ontbrak in m'n post :+
Ik probeerde er mee te zeggen dat door extra isolatie je het misschien nog wel vochtiger maakt, omdat het vocht moeilijker weg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa

PaPa

ThinkPadd schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 20:16:
[...]

Sorry, ik zie dat 'de clou' een beetje ontbrak in m'n post :+
Ik probeerde er mee te zeggen dat door extra isolatie je het misschien nog wel vochtiger maakt, omdat het vocht moeilijker weg kan.
Ja dat lees ik ook her en der, maar ik kan er weinig kaas van maken of het ook echt zo gaat zijn. Dat is wat ik bedoel met niet eenduidig.
Ik wil sowieso een fan plaatsen die of permanent of geschakeld met een hygro gaat blazen. Hetzelfde zou ik kunnen doen met een kacheltje, als de fan onvoldoende resultaat oplevert. Stoken is natuurlijk het beste, maar ook het duurst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

maartend schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 16:27:
Hoi.

Vraagje. Ik ga een koof tegen mijn plafond maken met ledverlicghting. Iemand ervaring mee hoever de koof van het plafond moet zitten om mooie spreiding verlichting te krijgen dat ook nog licht in de slaapkamer geeft.

Zelf denk ik aan 4-5 cm
De spreiding van het licht heeft vooral te maken met de spots die je gebruikt. Verschillende spots hebben een verschillende spreidingshoek, daar zul je dus even goed naar moeten kijken.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Harrie_ schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 21:44:
[...]

De spreiding van het licht heeft vooral te maken met de spots die je gebruikt. Verschillende spots hebben een verschillende spreidingshoek, daar zul je dus even goed naar moeten kijken.
Led-strips 120/m. Anders maar even stukje uitproberen met plankje en raggeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
De hardhouten planken van mijn balkon zijn oud en smerig en moeten weer strak worden. Ik kan aan het opknappen gaan, maar ik kan ook nieuwe planken kopen.

Wat voor hout is hiervoor geschikt? Het is op het westen, wordt natuurlijk nat, maar waait ook weer zo droog.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
-DarkShadow- schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 22:24:
De hardhouten planken van mijn balkon zijn oud en smerig en moeten weer strak worden. Ik kan aan het opknappen gaan, maar ik kan ook nieuwe planken kopen.

Wat voor hout is hiervoor geschikt? Het is op het westen, wordt natuurlijk nat, maar waait ook weer zo droog.
Ik zou voor composiet gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ook als het geschilderd wordt?

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
-DarkShadow- schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 22:38:
[...]

Ook als het geschilderd wordt?
Nope. dan zou ik gelijk de goede kleur composiet kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

-DarkShadow- schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 22:24:

misschien eerst eens met een hogedrukreiniger?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Vraag.

Ben bezig over te stappen op een combiketel, heb nu nog losse moederhaard en geiser.

Huis is ong 250 kuup groot. Is van voor 1900, wel redelijk geissoleerd.
Nu zie ik de Remeha Calenta 28c CW4 HR-combiketel met CLV-klep voor ong 920 euro.

2 vragen ;
voldoende voor mijn huis?
leuke prijs?

Oja, wil er de Systeem eTwist bijnemen.

[ Voor 6% gewijzigd door maartend op 27-08-2018 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-04 00:14

Jelte,89

Woodworking

Arjan schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 22:47:
[...]

misschien eerst eens met een hogedrukreiniger?
Hout nooit met een hogedruk schoonmaken... je spuit de vezel zo erg open dat het: A... zo mooi schoon word maar B: water icm met vorst de boel verder kapot maakt.

Revive the guild!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Realiseer me ook net dat het wel even geleden is dat ik wat van mijn schuur heb laten zien... momenteel heb ik vakantie en gebruik ik deze tijd voor mijn gezin, (ben ook al ruim een jaar lang nagenoeg elke avond/zaterdag met die schuur bezig, in de tussentijd nogmaals vader geworden en dat hakt er wel in... dus de vakantie was ook wel welkom)

Ik weet daarom ook niet meer precies wat het laatste was, maargoed... dat is niet heel erg...
De vakantie rustig begonnen met een rekje om wat droge worsten uit te hangen :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RF0hbN8.jpg

Verder de goten gehangen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/u1JUDnV.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7Iv6UIr.jpg

en dan ziet het er so far zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/97FSGRW.jpg

En een beginnetje aan de wandjes gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FJJAKel.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NByust7.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/N3YhpsU.jpg

Woensdag klusdag gekregen van vrouwlief :) dan hoop ik het dak aan de achterkant af te maken (pannen te kort) en de nokvorsten te plaatsen, dan kan ook de tip dicht...

Edit: onderste plank staat bewust in een andere hoek om ervoor te zorgen dat er geen water OP de steen kan gaan liggen en ik me dus geen zorgen hoef te maken over de capillaire werking van het water, en het is wel zo kort op de erfgrens dat ik dit toch zelf niet zie omdat aan de ene kant een beukenhaag staat, en de andere kant komt van dat hoge gras oid...

[ Voor 14% gewijzigd door Jelte,89 op 28-08-2018 01:11 ]

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Jelte,89 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 01:05:
Realiseer me ook net dat het wel even geleden is dat ik wat van mijn schuur heb laten zien... momenteel heb ik vakantie en gebruik ik deze tijd voor mijn gezin, (ben ook al ruim een jaar lang nagenoeg elke avond/zaterdag met die schuur bezig, in de tussentijd nogmaals vader geworden en dat hakt er wel in... dus de vakantie was ook wel welkom)

Ik weet daarom ook niet meer precies wat het laatste was, maargoed... dat is niet heel erg...

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Woensdag klusdag gekregen van vrouwlief :) dan hoop ik het dak aan de achterkant af te maken (pannen te kort) en de nokvorsten te plaatsen, dan kan ook de tip dicht...

Edit: onderste plank staat bewust in een andere hoek om ervoor te zorgen dat er geen water OP de steen kan gaan liggen en ik me dus geen zorgen hoef te maken over de capillaire werking van het water, en het is wel zo kort op de erfgrens dat ik dit toch zelf niet zie omdat aan de ene kant een beukenhaag staat, en de andere kant komt van dat hoge gras oid...
Drogeworst <3 Ideale klussnack.

Zit er prachtig uit Jelte. Je maakt er iets moois van. ;)

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
zonoskar schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 11:57:
Ik ben weer wat opgeschoten met de garage. Binnenkort de dakplaten op maat zagen en plaatsen.

Dakgoot van EPDM folie gelijmd:
[afbeelding]

Loodvervanger:
[afbeelding]

Overstek gemaakt:
[afbeelding]
Gootje Zit er straks in. Alleen had ik hem ook nog wat proberen op te zetten tegen de wand. Want met harde hoosbuien ben ik bang dat je gootje zo vol zit en het er overheen gaat lopen.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:12
Over gootjes gesproken: zit die van @Jelte,89 ook niet wat ver verstopt onder de pannen? Maar wel weer mooie vooruitgang :)

* phYzar is altijd jaloers op mooie ruime schuren/garages

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-05 16:10

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Ziet er goed uit!

+1 voor de droge worst :Y)

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:07

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

maartend schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 23:23:
Vraag.

Ben bezig over te stappen op een combiketel, heb nu nog losse moederhaard en geiser.

Huis is ong 250 kuup groot. Is van voor 1900, wel redelijk geissoleerd.
Nu zie ik de Remeha Calenta 28c CW4 HR-combiketel met CLV-klep voor ong 920 euro.

2 vragen ;
voldoende voor mijn huis?
leuke prijs?

Oja, wil er de Systeem eTwist bijnemen.
Ja hoor, ruim voldoende

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

M4uSzi schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 08:56:
[...]
Gootje Zit er straks in. Alleen had ik hem ook nog wat proberen op te zetten tegen de wand. Want met harde hoosbuien ben ik bang dat je gootje zo vol zit en het er overheen gaat lopen.
Opzetten tegen de wand, bedoel je die brakke houten balkjes/planken? Dat is de schuur van de buren, daar kan ik niks tegenaan lijmen :) Ik heb 2 regenpijpen straks, dus hopelijk blijft al het water in de goot. Ons huis heeft een zelfde opstelling en de goot/dak verhouding is vrijwel gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

phYzar schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:04:
Over gootjes gesproken: zit die van @Jelte,89 ook niet wat ver verstopt onder de pannen? Maar wel weer mooie vooruitgang :)

* phYzar is altijd jaloers op mooie ruime schuren/garages
Ssst :P

Hoe we dat gehad hebben weet ik niet, maar met het uitleggen/uitmeten zouden we perfect halverwege uitkomen, in de praktijk is dat maar 6cm uit de kant ofzo, ik zie het wel even aan, er komt tuin voor dus iets overstort is ook geen ramp

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-03 08:07
Voor onze ondertussen 1 jaar oud zoontje ben ik op zoek naar een manier om onze trapleuning op de overloop veiliger te maken. In het trapgat heb ik een traphekje geïnstalleerd, dat is dus al veilig gemaakt. Maar tussen de spijlen van de leuning is er wel plaats genoeg om tussen te kruipen.

Eerst dacht ik om er aan elke kant van de spijlen houten laten horizontaal te monteren die ik dan aan elkaar kan vast vijzen zodat ik de trap niet hoef te beschadigen. Maar daar zal hij dan na verloop van tijd wel beginnen op te klimmen, dat plan heb ik dus al afgevoerd.

Nu denk ik om er misschien latjes verticaal tusen te monteren maar daar zie ik geen manier voor om het te doen zonder te trap te spijlen en leuning te beschadigen.

Heeft er iemand een beter idee hoe ik dit zou kunnen doen en dat het er ook nog een beetje mooi uitziet?

Hier het smalle deel van de leuning:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MJ1VIMLJwkDp6ERWWTwnCHOe/thumb.jpg

Die maakt dan een hoek naar het lang deel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TYHQ922SJ8eKzEioVUY2K263/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Kippengaas er omheen spannen? Het blijft toch geen jaren zitten lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
zonoskar schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 11:23:
Kippengaas er omheen spannen? Het blijft toch geen jaren zitten lijkt me.
Op zich wel effectief, maar dan zou ik eerder voor plexiglas kiezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
Cheesy schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 11:31:
[...]

Op zich wel effectief, maar dan zou ik eerder voor plexiglas kiezen ;)
Dat idee had mijn schoonvader ook al gegeven maar dat is wel vrij duur aangezien het om een groot oppervlak gaat dus zou ik het liever uit hout ofzo maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 20:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Koop een rol henneptouw of iets dergelijks en weef dat er doorheen?

Of vergelijkbaar met je plan van horizontale plankjes, maar dan met (aan de kant waar hij bij kan) een plaat ipv plankjes.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incolumis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-02 13:39
Aangezien ik deze scheuren heb in de muur van de uitbouwing, heb ik besloten om laminaat op de muur te bevestigen.

https://incolumis.stackstorage.com/s/drNKJ1eNesgUaiO

https://incolumis.stackstorage.com/s/MX2aoVka0sCAb5W

Het zal er dan ongeveer uitzien als het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://vdm-prd01.praxiscdn.nl/vdm/media/picture/picture/3529/0672a2aee47399fe625162f4215bf840.jpg

Hier zal ik binnenkort mee beginnen. Heeft iemand nog tips, dingen waar ik nog op moet letten e.d.?
Kan ik beter de scheur van tevoren afkitten, i.v.m. tocht??
Ik twijfel nog of ik mijn tv hier aan de muur wil bevestigen, of dat ik hem nog laat staan waar die nu staat.

https://incolumis.stackstorage.com/s/LiFZ5BbqHP76bzh

[ Voor 6% gewijzigd door Incolumis op 28-08-2018 11:49 ]

I hide at work because good employees are hard to find.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-05 15:47

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Heb je deze helemaal zelf gebouwd of een bouwpakket wat je aan t uitbreiden bent met wanden?
Ben ook aan t kijken voor een tuinhuis met overkapping. Maar die standaard dingen op internet vind ik niet mooi wil meer poolhouse stijl overkapping gaan bouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Je ziet toch zo dat dat een bouwpakketje is jonguh!

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Laatst online: 03-05 22:18
alki schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:01:
[...]

Heb je deze helemaal zelf gebouwd of een bouwpakket wat je aan t uitbreiden bent met wanden?
Ben ook aan t kijken voor een tuinhuis met overkapping. Maar die standaard dingen op internet vind ik niet mooi wil meer poolhouse stijl overkapping gaan bouwen.
Op internet zijn ook bedrijven te vinden die niet-standaard tuinhuizen etc kunnen leveren/plaatsen. Voor zelfbouw in stijl (met bijv. mooie houtverbindingen) heb je kennis en geschikt gereedschap nodig (en veel vrije tijd).

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
glennvho schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 11:37:
[...]

Dat idee had mijn schoonvader ook al gegeven maar dat is wel vrij duur aangezien het om een groot oppervlak gaat dus zou ik het liever uit hout ofzo maken.
Hmm, toch zou ik daar naar kijken. Het is niet alleen voor nu (inkruipbeveiliging), maar als je het netjes uitvoert is het meteen een barierre tegen naar beneden vallende lego-blokjes, auto's en ander speelgoed als de mini wat ouder wordt. En geloof me, dat gebeurt nog best lang (praktijkervaring, ik kon gisteren nog een autootje ontwijken toen ik de trap op liep:+)

Je zou nog kunnen kijken om wel de hele breedte maar niet de hele hoogte af te dekken, om de materiaalkosten te drukken. Of een ander materiaal, maar dat maakt het waarschijnlijk ook een stuk donkerder (triplex oid).

Ik zou niet gaan voor touw: daar zit vaak toch rek of schuifruimte op waarmee je het doel niet bereikt.

[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 28-08-2018 12:15 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Laatst online: 03-05 22:18
glennvho schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 11:21:
Voor onze ondertussen 1 jaar oud zoontje ben ik op zoek naar een manier om onze trapleuning op de overloop veiliger te maken. In het trapgat heb ik een traphekje geïnstalleerd, dat is dus al veilig gemaakt. Maar tussen de spijlen van de leuning is er wel plaats genoeg om tussen te kruipen.

Eerst dacht ik om er aan elke kant van de spijlen houten laten horizontaal te monteren die ik dan aan elkaar kan vast vijzen zodat ik de trap niet hoef te beschadigen. Maar daar zal hij dan na verloop van tijd wel beginnen op te klimmen, dat plan heb ik dus al afgevoerd.

Nu denk ik om er misschien latjes verticaal tusen te monteren maar daar zie ik geen manier voor om het te doen zonder te trap te spijlen en leuning te beschadigen.

Heeft er iemand een beter idee hoe ik dit zou kunnen doen en dat het er ook nog een beetje mooi uitziet?

Hier het smalle deel van de leuning:
[afbeelding]

Die maakt dan een hoek naar het lang deel:
[afbeelding]
Een paar plaatjes triplex tegen de spijlen plaatsen (zodanig, dat ze naar verloop van tijd zonder schade zijn te verwijderen).
Touw zeker niet doen, is gevaarlijk!!!

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:05
Incolumis schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 11:43:
Aangezien ik deze scheuren heb in de muur van de uitbouwing, heb ik besloten om laminaat op de muur te bevestigen.

https://incolumis.stackstorage.com/s/drNKJ1eNesgUaiO

https://incolumis.stackstorage.com/s/MX2aoVka0sCAb5W

Het zal er dan ongeveer uitzien als het volgende:

[afbeelding]

Hier zal ik binnenkort mee beginnen. Heeft iemand nog tips, dingen waar ik nog op moet letten e.d.?
Kan ik beter de scheur van tevoren afkitten, i.v.m. tocht??
Ik twijfel nog of ik mijn tv hier aan de muur wil bevestigen, of dat ik hem nog laat staan waar die nu staat.

https://incolumis.stackstorage.com/s/LiFZ5BbqHP76bzh
Bij m'n vorige huis heb ik dat ook gedaan, maar niet omdat we een scheur hadden maar omdat wij de muur saai vonden. Ik heb toen het laminaat gewoon met wat kit vast gelijmd. Ik heb toen wel de eerste plank perfect recht gelijmd/geplaatst en een dagje laten drogen. Zo had ik een goede startpositie en kon ik de dag erna zonder problemen doorgaan zonder dat ik bang hoefde te zijn dat de eerste plank zou verschuiven. Ik heb het toen verticaal 'gelegd' en dat was nog best lastig in m'n 1tje, maar als je het horizontaal doet verwacht ik weinig problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
hansvk schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:16:
[...]

Een paar plaatjes triplex tegen de spijlen plaatsen (zodanig, dat ze naar verloop van tijd zonder schade zijn te verwijderen).
Touw zeker niet doen, is gevaarlijk!!!
Dit heb ik bij mij ook gedaan, ik had geluk dat het wit was, dus de triplex was makkelijk in dezelfde kleur te krijgen. Ik heb metalen spijlen, dus met tie-wraps vast gemaakt. Als het straks niet meer nodig is dan is het snel weggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
Hmmbob schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:14:
[...]

Hmm, toch zou ik daar naar kijken. Het is niet alleen voor nu (inkruipbeveiliging), maar als je het netjes uitvoert is het meteen een barierre tegen naar beneden vallende lego-blokjes, auto's en ander speelgoed als de mini wat ouder wordt. En geloof me, dat gebeurt nog best lang (praktijkervaring, ik kon gisteren nog een autootje ontwijken toen ik de trap op liep:+)

Je zou nog kunnen kijken om wel de hele breedte maar niet de hele hoogte af te dekken, om de materiaalkosten te drukken. Of een ander materiaal, maar dat maakt het waarschijnlijk ook een stuk donkerder (triplex oid).

Ik zou niet gaan voor touw: daar zit vaak toch rek of schuifruimte op waarmee je het doel niet bereikt.
Dan ga ik maar eens op zoek naar plexiglas. Bij onze doe het zelf winkels in België kost dat alleen een klein fortuin heb ik de indruk.

Waar halen jullie je plexiglas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-05 01:45
glennvho schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 11:21:

Wij hadden dezelfde situatie en hebben er een doek tussen geweven, hielp ook nog eens prima tegen de galm, koste geen drol en was toch maar tijdelijk :)

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-05 10:17

Stoffel

Engineering the impossible

glennvho schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 13:08:
[...]

Dan ga ik maar eens op zoek naar plexiglas. Bij onze doe het zelf winkels in België kost dat alleen een klein fortuin heb ik de indruk.

Waar halen jullie je plexiglas?
Ik bestel kunststof plaatmateriaal altijd hier: https://kunststofplatenshop.nl/

Best betaalbaar en meteen netjes op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Zo te zien hebben ze daar ook HPL/Trespa. Dat is mooi, want de multiplex plaat boven mijn schuurdeur is helemaal rot en moet vervangen worden. Deze dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.jellejanvanveelen.nl/got/garage-hpl.jpg

Nou kan ik een nieuw stuk multiplex er tegenaan zetten en zelf weer gronden en verven in RAL 9001, of gewoon een HPL plaatje kopen en direct op maat laten zagen. Nou zie ik dat er speciale schroeven voor zijn (zie bijv. hier). Dat moet natuurlijk ook weer voorgeboord worden, en dan zie ik weer speciale HPL-boren.
Nou is het wat overkill om voor 4 schroefgaten een apart boortje te kopen, dus als dat anders op te lossen is dan zou dat mooi zijn. Zo zie ik bijvoorbeeld op deze afbeelding dat die boortjes er exact hetzelfde uitzien als mijn setje tegel- en keramiekboren.

Iemand ervaring met het boren in dit materiaal zonder speciale HPL-boor? Gaat dat lukken met een doorsnee metaal- of tegelboor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:49
Ik heb een paar weken terug de boeiborden bij mijn schoonpa vervangen en de gaten gewoon met een metaalboortje voorgeboord. Boortje van 4mm gebruikt en schroeven van 4,8mm.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Tjolk schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 16:51:
Ik heb een paar weken terug de boeiborden bij mijn schoonpa vervangen en de gaten gewoon met een metaalboortje voorgeboord. Boortje van 4mm gebruikt en schroeven van 4,8mm.
Trespa moet je met 8mm voorboren indien je trespaschroeven gebruikt, het werkt als een gek zeker in grote lengtematen. Gewoon met een ijzerboortje gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:43
8?????

Wat voor schroeven gaan er dan in?

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Ik wil met metal stud een ruimte in twee delen. Één deel wordt badkamer. Dus groene gipsplaten. Maar moet er nog een dampremmende/werende folie tussen gips en metal stud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Jelte schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 19:03:
Ik wil met metal stud een ruimte in twee delen. Één deel wordt badkamer. Dus groene gipsplaten. Maar moet er nog een dampremmende/werende folie tussen gips en metal stud?
Alleen als je isolatie gebruikt.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 20:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

KillaZ schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 19:02:
8?????

Wat voor schroeven gaan er dan in?
Wat jij wil, zo lang je maar schoefdikte +3mm aanhoudt, aldus de handleiding van Trespa.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1 ... 93 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet voor luie zoekvraagjes.