[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 101 Laatste
Acties:
  • 995.945 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@Dirtbiter @Jellabie @Gebanned
Ik wil niet in twijfel trekken wat Jellabie zegt, het zal ongetwijfeld waar zijn en gestoeld op bewijs/onderzoek. Dat gezegdhebbende gebruik ik altijd water met een héél klein beetje afwasmiddel, ook op sanitair, en dat heeft me echt nog nooit problemen opgeleverd; ook niet op de lange termijn. Nu kan het natuurlijk zo zijn dat als mijn kit na 8 jaar brak begint te worden dat diezelfde kit het zonder afwasmiddel 10 jaar hard uitgehouden, maar ik denk zelf dat het allemaal wel meevalt zolang je geen liter afwasmiddel in je plantenspuit stopt.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05:51

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Harrie_ schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:56:
@Dirtbiter @Jellabie @Gebanned
Ik wil niet in twijfel trekken wat Jellabie zegt, het zal ongetwijfeld waar zijn en gestoeld op bewijs/onderzoek. Dat gezegdhebbende gebruik ik altijd water met een héél klein beetje afwasmiddel, ook op sanitair, en dat heeft me echt nog nooit problemen opgeleverd; ook niet op de lange termijn. Nu kan het natuurlijk zo zijn dat als mijn kit na 8 jaar brak begint te worden dat diezelfde kit het zonder afwasmiddel 10 jaar hard uitgehouden, maar ik denk zelf dat het allemaal wel meevalt zolang je geen liter afwasmiddel in je plantenspuit stopt.
Badkamerkit wordt soieso aangeraden om na 5j te vervangen.

De Nederbelg !

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Jellabie schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:58:
[...]

Badkamerkit wordt soieso aangeraden om na 5j te vervangen.
Ik geloof het achter elkaar Jellabie. Maar hoeveel klanten heb jij die je opbellen met de vraag 'onze badkamerkit is inmiddels weer 5 jaar oud, kun je binnenkort langskomen om opnieuw te kitten?' _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04 11:16
Andyk125 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:46:
[...]
Bedoel je puur afwasmiddel? Dat lijkt mij niet erg verstandig.
Als je een bakje water doet heb je maar een heel klein beetje afwasmiddel nodig. (dit bedoelde ik met zeep :P )
Nee nee, water met een beetje afwasmiddel, of water met een beetje shampoo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:38
@Jellabie Kratje Juup, een Picanha op de BBQ en je komt een dagje de badkamer doen? O-) :Y)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-04 08:07
KillaZ schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 15:07:
@Jellabie Kratje Juup, een Picanha op de BBQ en je komt een dagje de badkamer doen? O-) :Y)
Tbh denk ik dat je geen dag bezig bent met één badkamer als expert 8)7
Maar je aanbod klinkt goed (ik kit geen badkamers uit voorzorg)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
2 uur kitten en 6 uur bier zuipen vind ik prima hoor. Ik heb een hekel aan kitten :z

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online

ChillPascal

In the end...

Onze kastenwand in de bijkeuken is voorzien van vier standaard binnendeuren aan twee geleiders over een total breedte van 3 meter. De vloer zou ik graag voorzien geleiders in de vorm van drie stalen kokerprofielen van 12x12 mm.

Mijn vraag is nu hoe ik deze het beste kan monteren op een plavuizen vloer die voorzien is van vloerverwarming?
Ik kwam o.a. de Bison Kombi Metaal tegen, maar wellicht dat 'standaard' High Tack ook werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

ChillPascal schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:16:
Onze kastenwand in de bijkeuken is voorzien van vier standaard binnendeuren aan twee geleiders over een total breedte van 3 meter. De vloer zou ik graag voorzien geleiders in de vorm van drie stalen kokerprofielen van 12x12 mm.

Mijn vraag is nu hoe ik deze het beste kan monteren op een plavuizen vloer die voorzien is van vloerverwarming?
Ik kwam o.a. de Bison Kombi Metaal tegen, maar wellicht dat 'standaard' High Tack ook werkt?
Ik denk dat je met High Tack gewoon uit de voeten kunt. Ik moet de eerste casus nog tegenkomen waar high tack niet muurvast de zaken bij elkaar houdt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
ChillPascal schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:16:

En anders Poly Max?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Nu online

ChillPascal

In the end...

Harrie_ schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:27:
[...]

Ik denk dat je met High Tack gewoon uit de voeten kunt. Ik moet de eerste casus nog tegenkomen waar high tack niet muurvast de zaken bij elkaar houdt...
Zit wat in. Worst case is dat die losschiet en ik de resten van de vloer af moet schrobben. Lijkt me ook geen erg groot probleem.
Is dit geen productenlijn van Bison? De High Tack die ik gebruikte was namelijk ook "Bison Poly Max High Tack"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
ChillPascal schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:13:
[...]

Is dit geen productenlijn van Bison? De High Tack die ik gebruikte was namelijk ook "Bison Poly Max High Tack"
Ja, je hebt gelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

De vriendin wilt haar schrootjes plafond weg, geen probleem, on it!

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/jptxco.jpg

Nog vrij lastig, alleen platen van 2.4mx1.2m en 12.5mm dik alleen tegen het plafond hangen, maar even wat hulp gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/sdii4g.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door Jellabie op 15-08-2018 18:29 ]

De Nederbelg !

• JvdHoudt
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-04 13:17
Jellabie schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 15:46:
De vriendin wilt haar schrootjes plafond weg, geen probleem, on it!

[afbeelding]

Nog vrij lastig, alleen platen van 2.4mx1.2m en 12.5mm dik alleen tegen het plafond hangen, maar even wat hulp gemaakt:

[afbeelding]
Uit nieuwschierigheid: waarom niet het schrootjes plafond er uitgetrokken?

• Jellabie

Jellabie

JvdHoudt schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 08:05:
[...]

Uit nieuwschierigheid: waarom niet het schrootjes plafond er uitgetrokken?
afvalberg en nu heb ik iets fatsoenlijk om tegenaan te schroeven, onder die schrootjes zitten ruwe snelbouw stenen en beton. Dit is gemakkelijker om er zo tegenaan te schroeven, enige nadeel is, is dat ik nu 7cm verlies in de hoogte.

De Nederbelg !

Anoniem: 93986

En dat is het eerste wat mij opviel. Das best veel.

Ik zou toch echt die schrootjes weghalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Anoniem: 93986 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:16:
En dat is het eerste wat mij opviel. Das best veel.

Ik zou toch echt die schrootjes weghalen.
Dan win ik 2.5cm ongeveer. Dus ipv 7cm zijn we dan 4 a 5 cm kwijt. Voor die 2cm extra hoogte ga ik al dat sloopwerk niet doen. + Het is lastiger dan om de studs vast te zetten.

Ik moet soieso zakken voor de inbouwspots, met schrootjes zak ik 7cm, met de schrootjes weg te halen kan ik 4 a 5 cm zakken.

Dat + een huis met 2 kinderen wil ik niet lang in het stof en afbraak laten zitten, ik heb nu 35m2 aan studs gehangen en de helft van de platen op een dikke halve dag, alleen. Hoe sneller het klaar is hoe beter.

[ Voor 17% gewijzigd door Jellabie op 16-08-2018 09:36 ]

De Nederbelg !

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11-2024
Jellabie schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:32:
[...]

Dan win ik 2.5cm ongeveer. Dus ipv 7cm zijn we dan 4 a 5 cm kwijt. Voor die 2cm extra hoogte ga ik al dat sloopwerk niet doen. + Het is lastiger dan om de studs vast te zetten.

Ik moet soieso zakken voor de inbouwspots, met schrootjes zak ik 7cm, met de schrootjes weg te halen kan ik 4 a 5 cm zakken.

Dat + een huis met 2 kinderen wil ik niet lang in het stof en afbraak laten zitten, ik heb nu 35m2 aan studs gehangen en de helft van de platen op een dikke halve dag, alleen. Hoe sneller het klaar is hoe beter.
Afgezien van de hoogte, hoe zijn de schrootjes bevestigd dan? Ik neem aan dat daar onder toch ook regelwerk zit of is dit op een andere manier bevestigd aan het plafon?

Waarom kies je trouwens voor zulke grote platen en niet gewoon voor smallere gipsplaten. Ook de dikte van 12,5mm is normaal niet gebruikelijk voor plafons. Meestal wordt 9,5mm gebruikt in verband met het gewicht. Als je gipsplaten met schuine kanten neemt is het ook veel eenvoudiger af te werken.

Hier wat informatie:
https://www.bouwbestel.nl...laat-plafond-en-wand.html

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:51
Andyk125 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:51:
[...]

Afgezien van de hoogte, hoe zijn de schrootjes bevestigd dan? Ik neem aan dat daar onder toch ook regelwerk zit of is dit op een andere manier bevestigd aan het plafon?

Waarom kies je trouwens voor zulke grote platen en niet gewoon voor smallere gipsplaten. Ook de dikte van 12,5mm is normaal niet gebruikelijk voor plafons. Meestal wordt 9,5mm gebruikt in verband met het gewicht. Als je gipsplaten met schuine kanten neemt is het ook veel eenvoudiger af te werken.

Hier wat informatie:
https://www.bouwbestel.nl...laat-plafond-en-wand.html
Ik vermoed minder naden dus minder smeerwerk :) Heb bij mij thuis hetzelfde gedaan. Werkt ideaal hoor.
En die breedte heb je niet in 9mm dus dan ben je al gauw gebonden aan 12.5mm. En zo te zien ook met afgeschuinde kanten!

bl44t

• Andyk125
YaaD schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:53:
[...]

Ik vermoed minder naden dus minder smeerwerk :) Heb bij mij thuis hetzelfde gedaan. Werkt ideaal hoor.
En die breedte heb je niet in 9mm dus dan ben je al gauw gebonden aan 12.5mm. En zo te zien ook met afgeschuinde kanten!
Ja dat begrijp ik, maar uiteindelijk kost het toch meer werk.

De naden kun je niet goed afwerken, je zult ze altijd blijven zien. Of als je het afwerkt kun je in de toekomst scheuren krijgen. Als je dit wilt voorkomen zul je gaas moeten gebruiken en de naden moeten stuccen. Dit is uiteindelijk met de schuine kanten veel eenvoudiger, want dan hoef je alleen daar gaas te plaatsen en dit te stuccen. Je hoeft dus niet het hele plafon te stuccen.

• L.N.
  • Laatst online: 23:06
Twee maanden geleden heb ik ook een schrootjesplafond "vervangen" door gipsplaten. Daar kon ik de schrootjes niet weghalen omdat ze doorliepen onder de koof in de keuken. De gipsplaten heb ik ik rechtstreeks tegen de houten schrootjes geschroefd. De schrootjes zaten zonder regelwerk tegen de houten plafondbalken geschroefd. De gipsplaten zijn zo bevestigd dat ze met meerdere schroeven door de schrootjes in de plafondbalken zitten en daarnaast nog met meerdere schroeven in de schrootjes. Hierdoor is een sterk verband ontstaan en zit alles goed vast.
Andyk125 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:57:
[...]

De naden kun je niet goed afwerken, je zult ze altijd blijven zien. Of als je het afwerkt kun je in de toekomst scheuren krijgen. Als je dit wilt voorkomen zul je gaas moeten gebruiken en de naden moeten stuccen. Dit is uiteindelijk met de schuine kanten veel eenvoudiger, want dan hoef je alleen daar gaas te plaatsen en dit te stuccen. Je hoeft dus niet het hele plafon te stuccen.
Schuine kanten is meer werk! Je wilt, als je met gaas gaat werken, platen met een AK-langskant. Die hebben een verdiept gedeelte, waar de gaas en wat gips in gesmeerd wordt zonder dat je een verdikking krijg.

[ Voor 41% gewijzigd door L.N. op 16-08-2018 10:01 ]

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

L.N. schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:58:
Twee maanden geleden heb ik ook een schrootjesplafond "vervangen" door gipsplaten. Daar kon ik de schrootjes niet weghalen omdat ze doorliepen onder de koof in de keuken. De gipsplaten heb ik ik rechtstreeks tegen de houten schrootjes geschroefd. De schrootjes zaten zonder regelwerk tegen de houten plafondbalken geschroefd. De gipsplaten zijn zo bevestigd dat ze met meerdere schroeven door de schrootjes in de plafondbalken zitten en daarnaast nog met meerdere schroeven in de schrootjes. Hierdoor is een sterk verband ontstaan en zit alles goed vast.
Dus alles was al 100% pas? :X

• YaaD
Andyk125 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:57:
[...]

Hij gebruikt toch platen met afgeschuinde kanten? Of mis ik de boodschap van je post? Nu hoeft ie toch minder af te smeren en dus minder naden?

bl44t

• Andyk125
YaaD schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 10:01:
[...]

Hij gebruikt toch platen met afgeschuinde kanten? Of mis ik de boodschap van je post? Nu hoeft ie toch minder af te smeren en dus minder naden?
Geen idee, dat heeft hij nergens vermeld en op de foto's lijkt me dit niet het geval.
Maar het kan een vertekend beeld zijn.
L.N. schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:58:

[...]
Schuine kanten is meer werk! Je wilt, als je met gaas gaat werken, platen met een AK-langskant. Die hebben een verdiept gedeelte, waar de gaas en wat gips in gesmeerd wordt zonder dat je een verdikking krijg.
Hoezo meer werk? Hoe werk je anders de naden af en maak je er een strak geheel van? Dan moet je het hele plafon stuccen en kunnen er nog steeds scheuren ontstaan als je geen gebruik maakt van gaas.

[ Voor 39% gewijzigd door Andyk125 op 16-08-2018 10:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
Wonderbaarlijk genoeg wel. Bovendien is het daarna nog gestuct en daarmee trek je kleine ongelijkheden wel recht.

In de woonkamer hebben we het plafond vervangen en daar hebben we wel regelwerk aangebracht. Op 35-40 m2 hebben we 200 vulplaatjes gebruik om het recht te krijgen. Ook daar is het gestuct, dus het kwam niet op de mm. Maar om het verloop over de hele kamer binnen de 2, max 3 mm te houden hadden we er 200 nodig.
Andyk125 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 10:03:

[...]

Hoezo meer werk? Hoe werk je anders de naden af en maak je er een strak geheel van? Dan moet je het hele plafon stuccen en kunnen er nog steeds scheuren ontstaan als je geen gebruik maakt van gaas.
Bij schuine kanten (dus die afgeronde kanten) zet je de gaas over de naad en op beide platen. Daar gaat de gips over en dus heb je altijd een uitstekende stuk van enkele mm dik. Terwijl bij AK-platen past de gaasband in een "dunner" stuk en steekt dus niet uit. Maar volgens mij bedoelen we hetzelfde, maar gebruiken we de termen anders. Met afgeschuinde platen bedoel ik deze:

Afbeeldingslocatie: https://eppinga.nl/wp-content/uploads/2016/03/thumb__DSC1527_10241.jpg

En met AK-platen dit:

Afbeeldingslocatie: https://afbouwexpert.com/media/catalog/product/cache/1/image/500x500/76479a14a2132c2ec848cf1a9abb1782/a/k/ak_gips_detail_6_1.jpg

[ Voor 46% gewijzigd door L.N. op 16-08-2018 10:13 ]

• Andyk125
L.N. schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 10:06:
[...]

Wonderbaarlijk genoeg wel. Bovendien is het daarna nog gestuct en daarmee trek je kleine ongelijkheden wel recht.

In de woonkamer hebben we het plafond vervangen en daar hebben we wel regelwerk aangebracht. Op 35-40 m2 hebben we 200 vulplaatjes gebruik om het recht te krijgen. Ook daar is het gestuct, dus het kwam niet op de mm. Maar om het verloop over de hele kamer binnen de 2, max 3 mm te houden hadden we er 200 nodig.

[...]

Bij schuine kanten (dus die afgeronde kanten) zet je de gaas over de naad en op beide platen. Daar gaat de gips over en dus heb je altijd een uitstekende stuk van enkele mm dik. Terwijl bij AK-platen past de gaasband in een "dunner" stuk en steekt dus niet uit. Maar volgens mij bedoelen we hetzelfde, maar gebruiken we de termen anders. Met afgeschuinde platen bedoel ik deze:

[afbeelding]

En met AK-platen dit:

[afbeelding]
We bedoelen inderdaad hetzelfde ;) de AK platen zijn voor mij schuin, waarschijnlijk had ik het inderdaad beter gewoon AK gipsplaten kunnen noemen. Maar ik dacht als men de link opent dan begrijpt men wat ik bedoel :P De standaard platen zijn rond en die bedoelde ik inderdaad niet.

Nu snap ik in ieder geval wat je met meer werk bedoelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Ik heb 2aba platen genomen, de meerprijs van 4x aba was het mij niet waard. De kopse kanten voegen doe ik met papieren bewapening. 30cm aan elke kant van de voeg uitsmeren en je ziet er niets meer van en scheurt niet.

Dit is niet mijn eerste rodeo ;)

Heel mijn huisje is zo gedaan en heb al in meerdere woningen plafonds gelegd ;)

En waarom platen van 12.5mm? Als je alleen werkt en je hebt geen liftje is het zelfs gemakkelijker dan 9.5mm, puur omdat ze een heel stuk steviger zijn. Deze kan je in het midden ondersteunen, die van 9.5 breken zo in het midden.

Over mijn gyproc werken:

Jellabie's crib!

;)

[ Voor 32% gewijzigd door Jellabie op 16-08-2018 11:01 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:35
L.N. schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 10:06:
Met afgeschuinde platen bedoel ik deze:

[afbeelding]

En met AK-platen dit:

[afbeelding]
AK staat voor afgeschuinde kant, dus je noemt letterlijk twee verschillende type platen bij de zelfde naam ;)
De bovenste zijn RK (ronde kant) platen, de onderste zijn AK (afgeschuinde kant) platen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-04 15:59

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Zoals jullie weten ben ik een garage aan het bouwen. Binnenkort gaan de dakplaten er op, maar ik ben nog steeds niet zeker hoe ik de aansluiting ga maken met het huis. In principe ga ik niet vertrouwen op die aansluiting om de garage droog te houden, de garage krijgt zijn eigen muur die losstaat van het huis. Maar ik wil de aansluiting van het dak toch waterdicht maken. Ik moet anders toch op een of andere manier dat mooi afwerken. Ik heb een lengte van EPDM loodvervanger gekocht voor dit doel, maar wat is de beste manier van aanbrengen?

1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9aMm0Ro9PWxNRydHErJWuzAB/full.png
2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5hNEAz04FwDhR2unF7mYbkA6/full.png
3:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DuRTcOENBDtDFjDNf8SQWuOn/full.png
(rood zijn de gevelplanken, groen zijn de balkjes er achter, grijs zijn de dakpanelen en geel zijn de balken van de garage)

Optie 1 is een met een zaagsnede een plank middendoor zagen (de dakpanelen komen niet mooi in de buurt van een plank uit) en de EPDM onder de plank vastmaken en dan over het dak vouwen. Optie 2 is eigenlijk hetzelfde, maar dan met extra balkje tegen de gevel gemaakt om water uit die zaagsnede te houden. Optie 3 is de EPDM tegen de gevel maken met een balkje. Dat laatste is het meest eenvoudig, maar ik twijfel over de houdbaarheid. De gevel staat op NNW, ik weet niet of dat nog invloed heeft op de weer

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-04 19:02
Optie 1 maar dan wel verder terug naar binnen met de loodvervanger.
Ik neem aan dat er achter het regelwerk waar de deeltjes op zitten nog ergens folie zit en daar moet je achter zitten met de loodvervanger ivm met condens wat van de folie naar beneden komt en dan via het lood naar buiten gaat. Als het goed is moet er achter de groene folie zitten.
Ook zou ik de dakbedekking van de garage opplakken, een cm of 10 is voldoende of de loodvervanger verlijmen op de dakplaten.

[ Voor 11% gewijzigd door D.deJong op 16-08-2018 22:22 ]

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ja, achter de groene balkjes zit folie. Die dus doorsnijden dan? De EPDM loodvervanger vastlijmen op de dakplaten is wel een goed idee.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:27
Vraagje over tl-verlichting. Ik heb nu tl-armaturen in de kelder aan het plafond met een ouderwetse starter. Die zoemen nog al.

Er zit genoeg lege ruimte in die armaturen om een elektrische starter te knutselen. Is het genoeg om de kabels van de huidige starter los te halen en aan de nieuwe starter te monteren, of komt er meer bij kijken? Wie heeft hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Kun je niet beter LED-armaturen plaatsen? Heb je ook gelijk licht ipv *knipper*, *knipper*, *licht*
Of je huidige armatuur behouden en alleen de buis vervangen door LED (wel de starter eruit halen dan). Die dingen zijn niet zo duur meer.

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 17-08-2018 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
zonoskar schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 22:46:
Ja, achter de groene balkjes zit folie. Die dus doorsnijden dan? De EPDM loodvervanger vastlijmen op de dakplaten is wel een goed idee.
Jep, doorsnijden en de loodvervanger op zetten achter de folie.
Hoe vlak of schuin is je dakvlak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:27
ThinkPadd schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 07:45:
Kun je niet beter LED-armaturen plaatsen? Heb je ook gelijk licht ipv *knipper*, *knipper*, *licht*
Of je huidige armatuur behouden en alleen de buis vervangen door LED (wel de starter eruit halen dan). Die dingen zijn niet zo duur meer.
Het is voor in de kelder, ik houd het gewoon bij tl. Alleen het gebrom (goedkope armaturen) begint me te irriteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

D.deJong schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 07:47:
[...]

Jep, doorsnijden en de loodvervanger op zetten achter de folie.
Hoe vlak of schuin is je dakvlak?
Het dak is 24o, maar de aansluiting bij het huis is recht.

Afbeeldingslocatie: https://3.bp.blogspot.com/-o5i516SLXmY/W3XcMK1KVMI/AAAAAAAAHgU/U1iZ_Tf7VBwxQUTFhT3QTk5fy8K9AhtMgCLcBGAs/s700/IMG_0352.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
zonoskar schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:01:
[...]

Het dak is 24o, maar de aansluiting bij het huis is recht.

[afbeelding]
Misschien afhankelijk van de dikte dakplaat nog 2 of 3 geveldelen en een stuk van de tengel verwijderen zodat de dakplaat doorloopt tegen de folie. Daarna kan je een opstand creëren met de loodvervanger achter de folie en het derde deeltje en de geschulpte tengel terugplaatsen (dikte loodvervanger moet je van de tengel afzagen anders krijg je een bult) verder ziet het er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:30
Vraagje voor de voegers onder ons:
Mag je over een bestaande voeg heen voegen? Of moet je dan eerst alles uitkrabben?
Ik heb vorig zomer een bad in mijn badkamer gebouwd, bekleed met mozaïek tegeltjes. Tijdens het voegen heb ik toen bij het nawrijven van de voegen teveel weggehaald vind ik, de voegen liggen wat dieper en onregelmatiger. Denk dus te vroeg (niet voldoende uitgehard) met de spons er overheen.
Nu wilde ik het deze zomer alsnog strak voegen, maar vroeg me af of dat gewoon over de huidige voeg heen kan of dat ik dan alles eerst er uit moet halen (en het dan dus logischerwijs maar laat zo 😜)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:42
Goofyduck384 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 14:16:
Vraagje voor de voegers onder ons:
Mag je over een bestaande voeg heen voegen? Of moet je dan eerst alles uitkrabben?
Ik heb vorig zomer een bad in mijn badkamer gebouwd, bekleed met mozaïek tegeltjes. Tijdens het voegen heb ik toen bij het nawrijven van de voegen teveel weggehaald vind ik, de voegen liggen wat dieper en onregelmatiger. Denk dus te vroeg (niet voldoende uitgehard) met de spons er overheen.
Nu wilde ik het deze zomer alsnog strak voegen, maar vroeg me af of dat gewoon over de huidige voeg heen kan of dat ik dan alles eerst er uit moet halen (en het dan dus logischerwijs maar laat zo 😜)
Toch stiekem een lui zoekvraagje ;-)

https://www.startpagina.n...eren-keukenvloer-opnieuw/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:30
Ja inderdaad lui ja |:(
Ik was wat aan het lezen hier, en toen kwam deze vraag ineens bij me op. Had inderdaad ook zelf kunnen zoeken ja. Sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-04 17:15
Ik ben begonnen met het maken van mijn thuis werk- en game plek. Nu wil ik mijn pc met de volgende mount graag onder mijn bureau monteren: https://www.coolblue.nl/p...beugel-cpu-d200black.html

De mount heeft 4 schroefgaten om het geheel aan het bureau te maken. Echter ik twijfel sterk of dit met enkel 4 schroeven in een 22mm dik spaanplaat blad blijft hangen...

Iemand een optie? Kitten met Hightack was geen succes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-04 14:18

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je kan evt een wat grotere plaat multiplex onder je blad schroeven (met meer schroeven plus evt. nog lijm/kit) en daar die mount aan bevestigen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/1rtdeu.jpg

Plafond ligt er in en inmiddels al 1 laag jointfiller, de afgeschuinde zijden met gaas en de koppen met papierstrook voor binnenhoeken.

De Nederbelg !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:40
Een foto zonder Jup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:46
Ander soort vraag. Mijn ouders gaan binnenkort de keuken vervangen. Er ligt een nog hardstikke netjes granieten aanrechtblad in met een sparing voor dubbele gootsteen en gasfornuis. Dit is ideaal voor in een schuur of iets dergelijks. Keukens staan er zat te koop op marktplaats dus dat wil mn vader niet eens proberen (daarnaast is de rest van de keuken ook netjes zat om in een grote garage te kunnen plaatsen). Iemand interesse in het blad of de hele keuken :? Doe me dan even een PB, mag voor nop weg! Waarschijnlijk moet de keuken er 2e of 3e weekend september uit.
Wat hulp met eruithalen van blad/keuken zou gewaardeerd worden O-)
Regio amersfoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:31
Je wil hem niet op marktplaats zetten want daar staan er al te veel dus zet je hem op tweakers in een klus topic?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Is op :(

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/24oqfds.jpg

Kopse kanten breed uitgesmeerd zodat je geen verdikking ziet :)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Wel een oudere woning als ik het zo bekijk, zo wordt het relatief makkelijk en snel weer 'netjes'. :)
Maar goed bezig chef!

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Joopieboy schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 13:08:
Wel een oudere woning als ik het zo bekijk, zo wordt het relatief makkelijk en snel weer 'netjes'. :)
Maar goed bezig chef!
Idd, maar we frissen het op :)
Hierna de electra in de living vervangen (al de rest is al vervangen) daarna de muren en de vloer.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Toch nog een hoop werk zo, maar minder dan alles eruit breken. :P Plus het kostenplaatje. :Y
En dat breed uitsmeren is een goeie tip idd!

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-04 13:33
Jeetje, hoeveel beesten heb je thuis :X

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Jellabie schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 13:06:
[...]

Is op :(

[afbeelding]

Kopse kanten breed uitgesmeerd zodat je geen verdikking ziet :)
waarom smeer je alles eerst dicht? De stucadoor ging hier gewoon over alle schroefgaatjes en kopse kanten heen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Hmmbob schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 13:23:
[...]

Jeetje, hoeveel beesten heb je thuis :X
4 honden
Jelte schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 13:26:
[...]
waarom smeer je alles eerst dicht? De stucadoor ging hier gewoon over alle schroefgaatjes en kopse kanten heen.
Omdat er niet over gestuct gaat worden.

[ Voor 44% gewijzigd door Jellabie op 19-08-2018 13:45 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-04 16:39
Na isoleren van openingen kruipruimte
Zie ook foto's

In de kruipruimte is het af en toe vochtig, op zich niet zo erg. Echter trekt dit naar de buitenmuren , hierop zit een cement laag die kapot vriest bij erge vorst. Volgens een kenner kan dit komen door optrekkend vocht uit de kruipruimte welke door dringt in de spouw.

Kan ik gewapend met een pur spuit alle openingen naar de spouw volspuiten ?
Naisoleren deel 2

Naisoleren of niet  foto 1

[ Voor 34% gewijzigd door habbekrats op 19-08-2018 15:20 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

habbekrats schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 15:17:
Na isoleren van openingen kruipruimte
Zie ook foto's

In de kruipruimte is het af en toe vochtig, op zich niet zo erg. Echter trekt dit naar de buitenmuren , hierop zit een cement laag die kapot vriest bij erge vorst. Volgens een kenner kan dit komen door optrekkend vocht uit de kruipruimte welke door dringt in de spouw.

Kan ik gewapend met een pur spuit alle openingen naar de spouw volspuiten ?
[afbeelding]

[afbeelding]
Kan je doen, alleen is pur niet waterdicht.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxDamage
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-04 22:42
Geslotencellig purschuim is wel waterdicht.
Weet alleen niet of ze dat ook in een spuitbus verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Jellabie schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 19:08:
[...]

Kan je doen, alleen is pur niet waterdicht.
ok, dat witte styrofoam wel ?

De foto's zijn van de overgang vloer / muur komen dus niet permanent in het water te staan.
Op de bodem van de kruipruimte is het verder wel goed rondom. Af en toe een dwarsnaad waar geen lijm tussen lijkt te zitten.

Ik heb hier staan Bostik general purpose link naar Bostik

Uit de technische beschrijving lees ik dat deze 70% gesloten cellen spuit. De gamma bus die ik heb kan ik deze info niet van vinden. Ik ben eens wezen zoeken n.a.v. jou antwoord. Pur was bij PUR bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 18-04 15:59
Als je last hebt van een vochtige kruipruimte moet je kruipruimteventilatie aanbrengen of verbeteren. Dat zal wellicht al je vochtprobleem oplossen. Alles afschuimen lijkt me nou niet het beste idee.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Señor Sjon schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 21:00:
Als je last hebt van een vochtige kruipruimte moet je kruipruimteventilatie aanbrengen of verbeteren. Dat zal wellicht al je vochtprobleem oplossen. Alles afschuimen lijkt me nou niet het beste idee.
Ik heb 5 open ventilatie doorvoeren in de gevel zitten. Ik wil dat het vocht hierdoor naar buiten gaat en niet via de spouw. Dat de kruipruimte vochtig is en blijft vind ik niet zo belangrijk. Kan ik hier op de kleigrond ook niet zoveel aan doen, Vooral in de winter trekt het lekker omhoog en moet dus afgevoerd worden door de openingen door de gevel en liever niet door de lekken naar de spouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 18-04 15:59
Die doorvoeren zijn normaal gesproken een koker van binnen naar buiten, zonder in de spouw uit te komen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:28
ybos schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 10:27:
Ander soort vraag. Mijn ouders gaan binnenkort de keuken vervangen. Er ligt een nog hardstikke netjes granieten aanrechtblad in met een sparing voor dubbele gootsteen en gasfornuis. Dit is ideaal voor in een schuur of iets dergelijks. Keukens staan er zat te koop op marktplaats dus dat wil mn vader niet eens proberen (daarnaast is de rest van de keuken ook netjes zat om in een grote garage te kunnen plaatsen). Iemand interesse in het blad of de hele keuken :? Doe me dan even een PB, mag voor nop weg! Waarschijnlijk moet de keuken er 2e of 3e weekend september uit.
Wat hulp met eruithalen van blad/keuken zou gewaardeerd worden O-)
Regio amersfoort.
Hoop dat je iemand kan vinden, altijd zonde als zoiets de container ingaat.. Zelf heb ik ook eens een prachtig natuurstenen blad op marktplaats gekocht en bij de grafstenen-maker om de hoek op maat laten maken. Nog altijd erg blij mee.

Tip: mocht iemand hem afhalen: laat de gootstenen en als het kan ook het fornuis in het blad zitten. Als die eruit zijn wordt het geheel erg breekbaar door de dunne rand graniet die er dan nog maar zit. En geef mensen aan het blad op de zijkant te laten rusten bij vervoeren, anders breekt 'ie onder eigen gewicht bij teveel hobbels ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EFVwm4KYTM9EeQeeiP5Q1kd0/full.jpg

2e laag isolatie geplaatst en 1e laag ytong. 3 tandemassers vol zand geschept om op de goede hoogte te komen. Nu eerst het pompputje maken en dan kan het gele zand terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Señor Sjon schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 21:24:
Die doorvoeren zijn normaal gesproken een koker van binnen naar buiten, zonder in de spouw uit te komen.
doorvoeren zitten er wel
doorvoer

echter ze hangen wat losjes in de kruipruimte, de lucht kan ook simpel erbij langs de spou in.

De doorvoeren heb ik schoongemaakt met de compressor, er zaten flinke spinnewebben zooi in

spinneweb

nog meer "ongewenste" openingen welke ik dicht wil schuimen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/N9a3wzm69ntB2MG4V6Z9qp8c/thumb.jpg

Op sommige plaatsen in de kruipruimte hangen altijd druppels andere plaatsen zijn altijd droog

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Q2IrVfm6L3ZqKwvFS9i6SEoB/thumb.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ventilatiekokers fixeren zou niet verkeerd zijn. Periodieke schoonmaak ivm spinraggen zal de ventilatie ook zeker ten goede komen.
Alle andere openingen dichtpurren lijkt mij dan niet zo'n probleem. Bij het isoleren van onze vloer is ook PUR op de muren van de kruipruimte aangebracht ;)
Condenswater in een kruipruimte zou ik me niet druk over maken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Nu online

ChillPascal

In the end...

Harrie_ schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:27:
[...]

Gelukt hoor, nog even afkitten en done 8)

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/iBUUTK/IMG_1073.jpg

EDIT: Image gedraaid

[ Voor 15% gewijzigd door ChillPascal op 21-08-2018 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

ChillPascal schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 09:12:
[...]

Gelukt hoor, nog even afkitten en done 8)

[afbeelding]
Potverdorie ziet er netjes uit hoor! (y)
Volgende keer wel even de foto draaien :+

Waar is dit ergens; is dit in de bijkeuken?

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• Pazo
  • Laatst online: 23-04 15:37

Pazo

Mroaw?

Leuk topic, tof om te zien dat er zoveel klussende tweakers zijn :)

Hierbij wil ik mijn 'projectje' ook laten zien. Ben inmiddels al een aantal maanden bezig met het bouwen van een kamer op (de voorheen) open zolder, inclusief vliering erboven voor opslag. Heb alles zelf gedaan, grotendeels met hulp van mijn vader. Alleen het stuken hebben we laten doen.

Het begon allemaal begin mei, met het bouwen van de tussenmuur met 10cm dikke cellenbetonblokken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tgu56xXoMnUDcbGu9FQ8tV3Z/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5kuQmKzAguVRphrNU22KuORn/medium.jpg

Daarna een 5-tal balken geplaatst voor de vliering.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3gJrg6GqQFnWKcvluhURogiG/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2IhbmbyFjIXvPPi46JNyE98L/medium.jpg

Raggelwerk en elektra geplaatst voor de spotjes. Omdat er ook isolatie tussen komt, worden de spotjes afgeschermd dmv een PVC buis zodat de warmte (ook al is het LED) niet tegen het isolatie aan komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mr0z4hiRudL75qsql48C8B7W/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/s4j2L9QITPWm2edUpABN9XJ2/medium.jpg

Paar stucplaatjes en paar honderd schroeven verder is alles klaar voor het stucen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CTgH4ol4qaNuwRIpkkrB0AkP/medium.jpg

Fast forward; stucen is klaar en een mooi blauw kleurtje op 1 van de muren voor de kleine (wordt kinderkamer voor onze jongste dochter, en die is gek op blauw).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gXGrYTwC90z5A8benRhsoaBM/medium.jpg

Vloerbedekking leggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yrzPrQbfOwPPoxGLweQoedKa/medium.jpg

Luik naar het knieschot afgewerkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xAEemGoYS5jpbDOQialcdz3j/medium.jpg

Vliering afgewerkt en stootrand geplaatst. Alleen de lamp moet nog verplaatst worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xxOeucltMN4W5v9YWR2hkAVf/medium.jpg

Volgend project is om een mooie kast en zithoek voor de kleine te maken. Hangkast met legdeel, en 4 lades. Opbouwen uit vuren balken voor het frame, witte meubelpanelen en vervolgens afwerken met eiken panelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wYhFuFgF10McCmmKUbQPKNes/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jtsXTERPra5kfUuKXQlon17x/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/c3EpBL6o5CugR3FPPHXEwguW/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wZdFbE9PmxsZ8mUBnRlA80QP/medium.jpg

Dan de eiken panelen plaatsen voor de afwerking.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/54EJGxUP60YGymjizZpdh5xo/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5UpWD8S6653YACJHCRzNHPLL/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vb8nICJjul5Y9xyUcBqnCY4o/medium.jpg

En van het weekend de eerste spulletjes erin gezet en is onze dochter verhuisd naar haar nieuwe kamer :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lq5xC9XtArQnunRpiOWelyWb/medium.jpg

Hier en daar moet nog wel wat gebeuren, nog wat afwerkingen, kamer nog wat leuker maken etc. En aan de kast moeten langs de deuren nog een eiken lat komen voor de afwerking. Maar verder is het grote werk nu wel klaar. Bijna 4 maanden mee bezig geweest, maar het resultaat mag er wezen, al zeg ik het zelf :D

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Nu online

ChillPascal

In the end...

Harrie_ schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 09:14:
[...]

Potverdorie ziet er netjes uit hoor! (y)
Volgende keer wel even de foto draaien :+

Waar is dit ergens; is dit in de bijkeuken?
Klopt, het is inderdaad de bijkeuken. In de bovenstaande foto sta ik met de rug naar de achterdeur (zie onderstaande foto).

De houten (schuif)deur die je in de bovenste foto ziet is de deur naar de bijkeuken. Rechts om de hoek zit de deur naar de woonkeuken.

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/cfCioK/IMG_1076.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door ChillPascal op 21-08-2018 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Mijn garage vordert gestaag, deze week de regengoot gemaakt. Ik vind wel dat het frame nogal wiebelt in de breedte (en voornamelijk in het midden). En ik voorzie ook niet echt wandjes in de breedte om dit te voorkomen (in de lengte wel) omdat op de kopse kanten 2 grote deuren komen (vooraan een sectionaaldeur, achter openslaande terrasdeuren).

Zou het aanbrengen van een aantal schuine balken helpen (zie tekening)? Het liefst zou ik de groene oplossing nemen, maar waarschijnlijk geeft dat niet veel stevigheid, toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/psoEOCJ3wR8UBDP6NKoSd3FV/full.png

/edit: Nog iets. Mijn dakplaten komen zo te liggen:
Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/-Yp696XHmeig/W3nY95mtaHI/AAAAAAAAHhs/72HVsXdlIIcrlJ8ub3Sgw00CufE_m6VzgCLcBGAs/s400/IMG_0375.jpg
Alleen dan loopt het metaal aan de bovenkant 4cm door in de goot. Ik kan voor 100 euro afdichtingsprofielen kopen zodat dit dicht is, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat die puur cosmetisch zijn. Zouden jullie dat doen? Het gaat om de Falk "SPAG" (Standaard Profiel Afdichting Goot) profielen.

[ Voor 29% gewijzigd door zonoskar op 21-08-2018 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Spijkerplaten toepassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 05:40

breinonline

Are you afraid to be known?

Wat voor isolatiemateriaal zit er aan het metaal? Als dat tegen vocht kan lijkt het me geen probleem om open te laten.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

breinonline schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 17:23:
Wat voor isolatiemateriaal zit er aan het metaal? Als dat tegen vocht kan lijkt het me geen probleem om open te laten.
Dat is PIR.

@HyperTrophy Ik vind die spijkerplaten nogal lelijk :)

/edit: Ik lees ook dat je PIR zou kunnen schilderen met water bestendige latex om zo de effecten van UV te verminderen.

[ Voor 26% gewijzigd door zonoskar op 21-08-2018 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Laatst online: 20:39
In mijn appartement (bouwj. 1950) heb ik een tweetal schoorstenen die ik niet wil gebruiken. Mijn huis is de bovenste etage + zolder. De rookkanalen van de buren moeten dan ook intact blijven. Er steken echter lelijke blokken uit, die wil ik graag verwijderen. Nou zit er onder in beide blokken een betonplaat. Hoe kan ik dit het beste aanpakken zonder dat ik kans heb dat straks de rest van d bovenliggende schoorsteen naar beneden komt zetten? Het gaat enkel om de rood omlijnde stukken, de rest van de schoorstenen mag/moet blijven.

Afbeeldingslocatie: https://s8.postimg.cc/4uqh1p4ch/blok1.png

Afbeeldingslocatie: https://s8.postimg.cc/57hv7w21t/blok2.png

[ Voor 26% gewijzigd door Tranze op 22-08-2018 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:02
zonoskar schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 17:01:
Mijn garage vordert gestaag, deze week de regengoot gemaakt. Ik vind wel dat het frame nogal wiebelt in de breedte (en voornamelijk in het midden). En ik voorzie ook niet echt wandjes in de breedte om dit te voorkomen (in de lengte wel) omdat op de kopse kanten 2 grote deuren komen (vooraan een sectionaaldeur, achter openslaande terrasdeuren).

Zou het aanbrengen van een aantal schuine balken helpen (zie tekening)? Het liefst zou ik de groene oplossing nemen, maar waarschijnlijk geeft dat niet veel stevigheid, toch?

[afbeelding]

[afbeelding]
Alleen dan loopt het metaal aan de bovenkant 4cm door in de goot. Ik kan voor 100 euro afdichtingsprofielen kopen zodat dit dicht is, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat die puur cosmetisch zijn. Zouden jullie dat doen? Het gaat om de Falk "SPAG" (Standaard Profiel Afdichting Goot) profielen.
De groene optie zou misschien kunnen, als je er ook iets al een spijkerplaat op timmer aan de zijkanten, Rood is wel steviger.

Andere optie is een multiplex driehoekige plaat aan de zijkanten van de balk / staander verbindingen te zetten.

(http://www.joostdevree.nl/shtmls/spijkerplaat.shtml)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxDamage
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-04 22:42
Hoe kan ik dit het beste aanpakken zonder dat ik kans heb dat straks de rest van d bovenliggende schoorsteen naar beneden komt zetten?
In ons oude huis hebben wij toen heel de schoorsteen weggehaald.
Gewoon op het dak beginnen. Je gaat ze toch niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-04 23:30
Tranze schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:09:
In mijn huis (bouwj. 1950) heb ik een tweetal schoorstenen die ik niet wil gebruiken. Er steken echter lelijke blokken uit, die wil ik graag verwijderen. Nou zit er onder in beide blokken een betonplaat. Hoe kan ik dit het beste aanpakken zonder dat ik kans heb dat straks de rest van d bovenliggende schoorsteen naar beneden komt zetten?

[afbeelding]

[afbeelding]
Het is op de foto's niet heel duidelijk, maar wat ik zie suggereert dat de schoorsteen constructies gewoon doorloopt in de verdiepingsvloer tussen de houten balken. Dat deel rust volledig op het zichtdeel van de schoorsteen op de BGG. Je zult dus bovenaan moeten beginnen met verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
MaxDamage schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:23:
[...]

In ons oude huis hebben wij toen heel de schoorsteen weggehaald.
Gewoon op het dak beginnen. Je gaat ze toch niet gebruiken.
Dat gaat helaas niet. (post even geupdate) het gaat om een appartement en de rookkanalen van de buren moet ik laten zitten :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:32
@Pazo

Ziet er goed uit

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
Oilman schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:24:
[...]

Het is op de foto's niet heel duidelijk, maar wat ik zie suggereert dat de schoorsteen constructies gewoon doorloopt in de verdiepingsvloer tussen de houten balken. Dat deel rust volledig op het zichtdeel van de schoorsteen op de BGG. Je zult dus bovenaan moeten beginnen met verwijderen.
Ook als ik enkel de rood omlijnde delen weg wil halen?

Afbeeldingslocatie: https://s8.postimg.cc/4uqh1p4ch/blok1.png

Afbeeldingslocatie: https://s8.postimg.cc/57hv7w21t/blok2.png

[ Voor 4% gewijzigd door Tranze op 22-08-2018 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Laatst online: 23-04 15:37

Pazo

Mroaw?

@Tranze Ik weet niet hoe de constructie achter dat blok doorloopt; als het alleen de stuk buis is die naar het middenkolom gaat, dan lijkt mij dat je het blok gewoon kunt afbreken. Bovenaan met de stenen beginnen, en dan naar beneden naar de betonplaat werken. Die vervolgens met een slijptol weghalen.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Laatst online: 23-04 14:05
Ik wil op een muur gaan tegelen die reeds geschilderd is geweest met 2 eindlagen. Nu ben ik bang dat mijn tegels niet goed gaan hechten of dat de verflaag zou gaan loslaten. Na wat rondkijken vond ik deze primer die ook geschikt zou zijn voor tegelwerk.
Weet iemand of dit voldoende zal zijn om de tegels goed te laten hechten in combinatie met flexible tegellijm ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
jos707 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 16:08:
Ik wil op een muur gaan tegelen die reeds geschilderd is geweest met 2 eindlagen. Nu ben ik bang dat mijn tegels niet goed gaan hechten of dat de verflaag zou gaan loslaten. Na wat rondkijken vond ik deze primer die ook geschikt zou zijn voor tegelwerk.
Weet iemand of dit voldoende zal zijn om de tegels goed te laten hechten in combinatie met flexible tegellijm ?
Ik heb met bestaande tegellaag gezien dat ze die vaak opruwen om zo betere hechting te garanderen.
Lees anders eens: https://www.klusidee.nl/tegelen-wand/.

Ik zou het er altijd af willen hebben of willen opruwen zodat ik niet de kans loop dat het eraf valt.

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
YaaD schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 16:14:
[...]

Ik heb met bestaande tegellaag gezien dat ze die vaak opruwen om zo betere hechting te garanderen.
Lees anders eens: https://www.klusidee.nl/tegelen-wand/.

Ik zou het er altijd af willen hebben of willen opruwen zodat ik niet de kans loop dat het eraf valt.
Bedankt voor de link. Maar in mijn geval ga ik niet tegelen op bestaande tegels maar op een geschilderde muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:51

Exigence

dnkroz

Met de juiste grondlaag (in geval van een zuigende of stoffende ondergrond of juist gesloten ondergrond) gaan je tegels echt niet loslaten.

Maar als je, zoals je schrijft, bang bent voor een loslatende verflaag/ondergrond dan doet een grondlaag daar ook niks tegen. Losse ondergrond verwijderen, vervolgens juist gronderen (Eurocol 099 of 051 bijvoorbeeld) en daarna tegelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
jos707 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 16:24:
[...]

Bedankt voor de link. Maar in mijn geval ga ik niet tegelen op bestaande tegels maar op een geschilderde muur.
Snap ik :) Maar in dezelfde link staat het volgende ;)
Watervaste muurverf die goed vastzit is geen probleem mits u de wand ontvet en opruwt met grof schuurpapier en uw valkschuurmachine. Niet watervaste muurverf grondig boenen met water en een pannenspons.

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
zonoskar schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 17:01:

[afbeelding]

[afbeelding]
Zodra de dakplaten er op liggen en voldoende geschroefd zijn krijg je vanzelf een soort schijfwerking waardoor het veel stijver wordt, je moet het maar zien als een grote schoor over alle balken heen.
Wat betreft het afwerken van de kopse kant van de dakplaat zou ik niet achter wegen laten ivm met uv en vogels die gaan lopen klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-04 14:37
Heeft hier iemand LED lampen in zijn garage die dunner zijn dan 5cm? Ik wil mijn armaturen vernieuwen en gelijk boven de rails van mijn garagedeur wat lampen hangen, alleen ik heb beperkte ruimte ivm de hoogte (max 6cm). Liefst LED en daglicht met veel lichtopbrengst ivm detailing, lakwerk etc.

Ik heb zelf zoiets gevonden, echter vind ik dit wel erg prijzig. Ook twijfel ik om armaturen te nemen met 'vaste' lampen erin. Als er eentje kapot gaat dan moet je nog maar afwachten of ze nog te krijgen zijn en voorraad kopen vind ik ook zo wat.

Misschien heeft iemand hier goede ervaringen met lampen via Amazon oid?

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:24

painkill

Pain(k)(ill)

Je kunt ook kijken naar led panelen die ook gebruikt worden in systeemplafonds. Deze zijn 60x60 (of 120/30) cm en zeer dun (max enkele centimeters). Zijn niet gemaakt om zo opgehangen te worden maar daar is wel iets op te vinden. Wat ik zo zie zijn deze 30-40 euro per stuk.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-04 17:31

Felyrion

goodgoan!

virtualJac schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 20:11:
Heeft hier iemand LED lampen in zijn garage die dunner zijn dan 5cm? Ik wil mijn armaturen vernieuwen en gelijk boven de rails van mijn garagedeur wat lampen hangen, alleen ik heb beperkte ruimte ivm de hoogte (max 6cm). Liefst LED en daglicht met veel lichtopbrengst ivm detailing, lakwerk etc.

Ik heb zelf zoiets gevonden, echter vind ik dit wel erg prijzig. Ook twijfel ik om armaturen te nemen met 'vaste' lampen erin. Als er eentje kapot gaat dan moet je nog maar afwachten of ze nog te krijgen zijn en voorraad kopen vind ik ook zo wat.

Misschien zijn de lampen van Ikea nog het overwegen waard. Ze hebben een vergelijkbare serie panelen die iets goedkoper zijn:
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30303072/

Iets minder lichtopbrengst (ook iets kleiner) maar de kleurtemperatuur is in te stellen. Ze hebben er ook vierkante en kleinere varianten van.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-04 23:30

Ik heb iets van Hornbach in de schuur hangen, plafond is niet overdreven hoog, dus ik wilde niet te veel hoogte inleveren met de lamp, zal iets als deze zijn: https://www.hornbach.nl/s...se-A/5981184/artikel.html

Deze is 51 mm: https://www.hornbach.nl/s...se-A/5906030/artikel.html, maar wel TL, zou zelf liever LED ophangen i.v.m. direct goed licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb wat scheuren in m’n spack werk. Nu kan ik dat vullen, alleen de juiste kleur vinden van het spack werk om de vuller te kleuren is drama. Iemand nog tips voor wit wit verf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:06

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb dit in m'n schuurtje https://www.elektrohandel...60cm-6000K-%7C-Witte-Rand geeft heerlijk licht (lijkt gewoon overdag) en zijn erg dun. Ik heb ze in eerste instantie gewoon met wat schroeven rondom opgehangen, gaat prima. Wil er eigenlijk van panlat oid nog een frame voor maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jos707
YaaD schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 18:54:
[...]

Snap ik :) Maar in dezelfde link staat het volgende ;)

[...]
My bad, had iets te snel erover gelezen }:O

Ben in de avond even de Gamma binnengesprongen, het huismerk tegellijm dat ze hadden liggen hoeft geen voorstrijk volgens de verpakking. Dus mijn probleem voorzover opgelost.

[ Voor 36% gewijzigd door jos707 op 22-08-2018 23:08 ]

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:02
D.deJong schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 19:07:
[...]

Zodra de dakplaten er op liggen en voldoende geschroefd zijn krijg je vanzelf een soort schijfwerking waardoor het veel stijver wordt, je moet het maar zien als een grote schoor over alle balken heen.
Wat betreft het afwerken van de kopse kant van de dakplaat zou ik niet achter wegen laten ivm met uv en vogels die gaan lopen klooien.
Denk erom dat het dak alleen de schijffunctie in 1 richting heeft (voor de vorm horizontaal), niet in 2 richtingen..
Stevigheid in de verticale richting komt uit de spanten, en de zijwand. ;)

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-04 14:37
@painkill @Felyrion @Oilman @Beekforel Bedankt voor de suggesties. Ik wilde eerst geen inbouwpanelen, omdat je vaak de driver niet kwijt kan dan. Ik heb een betonnen plafond. Nu zag ik dat die inbouwpanelen ook te combineren zijn met zoiets. Daar zit ook meteen ruimte in voor de driver dus dat is ook nog een idee inderdaad. Prettig is ook wel dat je ze kan schakelen.

Enige waar ik aan twijfel is, als er eentje kapot gaat, kun je dan nog exact dezelfde krijgen. Anders heb je of een afwijkende lamp of je moet meteen alles verwijderen :+

there's no tweak without the tweaker

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:49
virtualJac schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 07:51:
@painkill @Felyrion @Oilman @Beekforel Bedankt voor de suggesties. Ik wilde eerst geen inbouwpanelen, omdat je vaak de driver niet kwijt kan dan. Ik heb een betonnen plafond. Nu zag ik dat die inbouwpanelen ook te combineren zijn met zoiets. Daar zit ook meteen ruimte in voor de driver dus dat is ook nog een idee inderdaad. Prettig is ook wel dat je ze kan schakelen.

Enige waar ik aan twijfel is, als er eentje kapot gaat, kun je dan nog exact dezelfde krijgen. Anders heb je of een afwijkende lamp of je moet meteen alles verwijderen :+
Led heeft over het algemeen een langere levensduur dan bijv TL, zie maar eens jaren later zo'n zelfde TL-buis te vinden. Mocht je het risico te groot vinden, kun je altijd een extra paneel (als reserve) bestellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-04 11:03
Jellabie schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:35:
Afsnijden hoe je hetzelf wil, afgeschuinde tuitje volledig op de voeg zetten, iets meer kracht zetten op de voorkant. Met gevoel nijpen terwijl je op de goede snelheid achteruit gaat. Beetje speeksel aan vinger en lichtjes er over gaan. Maar dat is als je ervaren bent.

Als je nooit gekit hebt, 2x plakband plakken, vol kitten, plat afstrijken met je vinger en water. (badkamer is schimmelwerende silicone dus niet met zeep doen dan, enkel water!)
Zeker niet te dik leggen. Plakband eraf halen en met zachte druk met een natte vinger even over gaan.

99% kan niet van de eerste keer kitten, dus raak niet gefrustreerd als het niet lukt hoe je het wil.

Ik heb ondertussen ettelijke kilometers gekit, alleen met ervaring kan je kitten :)

Of je huurt mij even in :+
Nadat de voeg op sommige plekken 6(!) dagen nodig had om te drogen, was het gisteren zonder @Jellabie :p zover.
Geen tape gebruikt, daar had ik geen goed gevoel bij, maar het ging best aardig. Alleen voor de hoeken was ff wat handigheid krijgen met de afstrijkhulpstukken.
Voor de rest is het gevoel krijgen voor hoeveel kit je moet gebruiken. Uiteindelijk een halve tork rol gebruikt voor overtollig kit :N.

Uiteindelijk niet ontevreden :) :
Kit

Nog bedankt voor de tips!

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

• L.N.

Kijk eens naar led batten, want die zijn niet duur (€10 - €20) en zijn dun (20 -30 mm). Ik heb ze gekocht voor mijn garage maar ben er nog niet aan toe gekomen om ze op te hangen.

Afbeeldingslocatie: https://forumlightingsolutions.com/ekmps/shops/forumlighting/images/led-batten-1500mm-5ft-3k-688-p.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Vitamine schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:05:
[...]

Nadat de voeg op sommige plekken 6(!) dagen nodig had om te drogen, was het gisteren zonder @Jellabie :p zover.
Geen tape gebruikt, daar had ik geen goed gevoel bij, maar het ging best aardig. Alleen voor de hoeken was ff wat handigheid krijgen met de afstrijkhulpstukken.
Voor de rest is het gevoel krijgen voor hoeveel kit je moet gebruiken. Uiteindelijk een halve tork rol gebruikt voor overtollig kit :N.

Uiteindelijk niet ontevreden :) :
[afbeelding]

Nog bedankt voor de tips!
Haha same here, ik gebruik ook altijd enorm veel papier voor het overtollige kit. Al moet ik zeggen dat een groot teiltje met dreft en lauw warm water er voor zorgt dat ik het overtollige kit kan kneden zonder plakken. Dat gaat de laatste tijd een stuk sneller.

Pas na kilometers gekit te hebben word je er echt handig in denk ik :+

K to the KillaZ

Pagina: 1 ... 92 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet voor luie zoekvraagjes.