[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.002.013 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:51

bonzz.netninja

Niente baffi

YinYang schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 21:20:
[...]

Doe niets bijzonders: afkitten en direct met water en dreft met de vinger afstrijken. Verf er dan soms ook elfs direct overheen en krijg geen scheuren.

Heb de normale Den Braven acryl gebruikt en die van Bison, maar daar kreeg ik juist scheuren mee....
Geen idee...ik krijg ook nooit scheuren. Enige waar ik wel op let is dat de kitcapsules niet te koud/warm worden. Ze kunnen niet tegen vrieskou/enorme hitte dus ik haal ze swinters het huis in en sla het op in de een gangkast.

Na echt eeuwen googlen, een externe lek-expert in huis en eigen polderredenaties heb ik weer eens iets geprobeerd tegen de lekkage thuis. De lekkage expert kwam tot de conclusie dat de lekkage op de dagkant op mijn binnenblad in mijn huis niet door het natte buitenblad kwam (dat is een probleem op zich), maar door vocht dat door/langs de kozijnen kan komen. Als je met de tuinslang op de dorpel spoot, kwam vanzelf een plas binnen te staan.

Er zat een enorme kier tussen kozijn en muur. Bij oude huizen (1925) is het vaak lastig om een kozijn netjes te laten sluiten en vroeger gebruikte ze nog geen hippe flapjes.

Maar wat doe je met die kier. Daar blijken heel veel meningen over te zijn. Dichtkitten (veel gehoord, was ook deels gedaan) of juist niet. Met kitten sluit je de boel op, en kan water het houten kozijn gaan aantasten terwijl als het open is, het eruit kan. Maar door de inslag heb ik last van wat er binnen.

Uiteindelijk heb ik vanavond (voor de storm) de dorpel dichtgemaakt met zwarte polyester kit, en daarboven compriband in de kier tussen kozijn en muur. Compriband schijnt slagregenvast te zijn, maar toch damp-open waardoor eventueel vocht er toch uit kan....ofzo :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/P5GF5a6lpU5A1PjAAnFAnGQx/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FOhLgZ0wrylWK3I6YaaCTxxT/full.jpg

Als iemand nog goede tips heeft verder....Misschien snij ik trouwens de onderste cm nog ff uit de compriband dat eventueel vocht wat erachter zit er nog uit kan lopen.

[ Voor 55% gewijzigd door bonzz.netninja op 07-08-2018 22:05 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-09 21:06
Puch-Maxi schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 20:25:
Hoogte aftekenen, tape, gat boren, decoupeerzaag en klaar is Mr. Potato Head?
Dat is een oplossing, is wel nog afhankelijk een vaste hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_koek
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:34
YinYang schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 20:26:
[...]

Dat is de enige acrylaatkit die ik inderdaad gebruik. Beter ken ik ze niet! :*)

Maar ik koop de plinten alleen gegrond. Dacht er zelf aan om ze eerst af te lakken, maar wellicht dus beter om ze eerst met montagekit te bevestigen, erna met acrylaatkit af te kitten en als laatst af te plakken en af te lakken? Dan heb ik de acrylaatkit ook meteen afgelakt, wat blijkbaar beter is....?
Wat vindt men hier van afkitten aan de vloerzijde van de plint?
Ik twijfel hierover, heb met bovengenoemde kit de bovenkant strak afgekit (daar knapt het ontzettend van op)

Maar hier en daar zit een kleine ruimte aan de onderkant ook.. tips? Ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Captain_koek schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 22:02:
[...]

Ik twijfel hierover, heb met bovengenoemde kit de bovenkant strak afgekit (daar knapt het ontzettend van op)

Maar hier en daar zit een kleine ruimte aan de onderkant ook.. tips? Ervaringen?
Zou ik niet doen. Vloer beweegt nog wel een beetje tov de plint (die vastzit aan de muur toch?)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Zeker een laminaatvloer beweegt altijd, en acrylaatkit wordt gewoon vies dus dat blijft niet netjes. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_koek
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:34
Klopt, gaat echter over een nieuwbouw woning, betonnenvloer, pvc verlijmt.
Maar in princiepe heb je gelijk

Argument vies had ik nog niet aangedacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Captain_koek schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 22:09:
Klopt, gaat echter over een nieuwbouw woning, betonnenvloer, pvc verlijmt.
Maar in princiepe heb je gelijk

Argument vies had ik nog niet aangedacht
Hier gedaan na een half jaar ofzo, kit wordt echt niet vies en beweegt ook niet meer. Ziet er stukken strakker uit. Mocht het na jaren toch echt vies worden.......dan kit je nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-08 14:42
En hebben jullie de plinten dan eerst afgelakt en toen bevestigd of eerst bevestigd en erna afgelost en gelakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 21:40
Ik heb vorig jaar afgelakte plinten geplaatst (montagekit) en daarna de randen langs de wanden afgekit. De kitranden zijn verkleurd en viezig geworden, dus ik zal er een keer overheen moeten lakken. Een volgende keer koop ik gegronde plinten en lak ik ze af nadat de randen zijn gekit.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:42
Mystikal schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 18:57:
[...]

Komt daar een raam in het dak? Wees voorbereid. Dit zal een 'trap' worden voor insecten die er niet meer uit kunnen /gaan. En vervolgens op je bord dood neer vallen.
Bedankt voor de tip maar hiervan was ik me al bewust. Ik ga er wat horren in hangen om dit te voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
YinYang schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 08:17:
En hebben jullie de plinten dan eerst afgelakt en toen bevestigd of eerst bevestigd en erna afgelost en gelakt?
Ik koop altijd gegronde plinten, monteren met high-tack en hoeken en bovenrand afkitten met acrylkit. Daarna 2 keer opschuren / lakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:04
Ik heb ze eerst gelakt, daarna bevestigd en afgekit met Polymax

Lakken terwijl ze gemonteerd zitten lijkt me geen fijn werkje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

Joopieboy schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 22:07:
Zeker een laminaatvloer beweegt altijd, en acrylaatkit wordt gewoon vies dus dat blijft niet netjes. :)
Hier ook gewoon afgekit, met name rondom de kozijnen. Die ellendige plak plintjes wat op den duur los gaat zitten. Kreeg laatst wel de tip om ze vast te lijmen met een lijmpistool maar blijft ellende.
Schoonmaken gewoon doek er langs en klaar..

@ den braven discussie; is ideale kit, kost in verhouding met bison een fractie en persoonlijk vind ik dit fijner verwerken. Vermoed dat in de bison extra lading kalk verwerkt zit, krijg je lastiger strak dan den braven.
Onlangs wel overgestapt van afwaswater naar shampoo water..Werkt lekker en je kit blijft niet aan je handen kleven. Afstrijken dmv m`n duim nagel, goed aanzetten en je hebt een strakke voeg zonder ellende. Overtollige kit strijkt dan naar boven maar omdat je je hand goed nat houdt is de kit zonder ellende te verwijderen.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:59

Jelte,89

Woodworking

Meneer aard schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 11:37:
[...]

Hier ook gewoon afgekit, met name rondom de kozijnen. Die ellendige plak plintjes wat op den duur los gaat zitten. Kreeg laatst wel de tip om ze vast te lijmen met een lijmpistool maar blijft ellende.
Schoonmaken gewoon doek er langs en klaar..

@ den braven discussie; is ideale kit, kost in verhouding met bison een fractie en persoonlijk vind ik dit fijner verwerken. Vermoed dat in de bison extra lading kalk verwerkt zit, krijg je lastiger strak dan den braven.
Onlangs wel overgestapt van afwaswater naar shampoo water..Werkt lekker en je kit blijft niet aan je handen kleven. Afstrijken dmv m`n duim nagel, goed aanzetten en je hebt een strakke voeg zonder ellende. Overtollige kit strijkt dan naar boven maar omdat je je hand goed nat houdt is de kit zonder ellende te verwijderen.
Je duwt dus de kit van je af?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

Dat maakt niet echt uit hoe je strijkt, Doorgaans haal strijk ik naar mijn lichaam toe, zo heb je constant zicht op je werkstuk. De kit hoopt zich dan op je nagel, Want als je te stram afstrijkt met je duim of vinger verspreid de kit zich alle kanten op behalve de goede (uit ervaring) waardoor je een vieze brede kit rand krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

En wat voor mij goed werkt is met een sopje over de kitrand heen te sprayen, zo blijft de kit niet aan de rest eromheen plakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-09 20:15
Hier ook druk in de weer met mijn zomerproject.
Afbeeldingslocatie: https://afbeelding.im/WQzgpwqI

Afbeeldingslocatie: https://afbeelding.im/rvL8TtDO

Wegens Houtrot moeten er wel her en der wat stukken worden vervangen. Gelukkig kon ik bij een houthandel wat blokhutprofiel kopen.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Niemand van jullie gebruikt dus een stukje pvc/elektrabuis?

[ Voor 11% gewijzigd door Jelte,89 op 08-08-2018 13:22 ]

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 23:26
Jelte,89 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:21:
Heb t wel geprobeerd maar vind kitten überhaupt een kriem. Ik moest de glaslatten kitten maar dat is ook uitgelopen op een fiasco... Had Den Braven Window seal gekocht en verwacht dat ik dit kon overschilderen. dit gebruik je immers om je ramen af te kitten. blijkt het dus beperkt overschilderbaar te zijn en dondert alle verf er weer af.

Welke kit gebruiken jullie, welke overschilderbaar is voor de buitenkant van je raamkozijnen? Of heeft een ieder wel eens gebruik gemaakt van kit op kleur?

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Jelte,89 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:21:
Nog niet, klinkt handig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 21:44

jeka

Support your local club.

Ik gebruik deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.verfwinkel.nl/media/catalog/product/cache/1/image/800x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/m/u/multitool_2.jpg
Werkt prima.

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

YaaD schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:26:
[...]

Heb t wel geprobeerd maar vind kitten überhaupt een kriem. Ik moest de glaslatten kitten maar dat is ook uitgelopen op een fiasco... Had Den Braven Window seal gekocht en verwacht dat ik dit kon overschilderen. dit gebruik je immers om je ramen af te kitten. blijkt het dus beperkt overschilderbaar te zijn en dondert alle verf er weer af.

Welke kit gebruiken jullie, welke overschilderbaar is voor de buitenkant van je raamkozijnen? Of heeft een ieder wel eens gebruik gemaakt van kit op kleur?
Hmm, ik gebruik altijd kit van raab karcher, high tack als montagekit en heb met deze kit de ramen e.d. gedaan... zit nu al ruim 5 jaar en ziet er nog perfect uit

Kan helaas geen foto'tje vinden op het wijde web van zo'n elelktra buisje.. Tis gewoon een elektrabuisje die je onder 30 graden oid doorzaagt. even de braampjes eraf en je hebt idd een perfecte 'nagel' overtollige kit loopt in je buisje en als je die ook even insprayt schud je het er zo uit.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:40

orf

FabianGTI schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 11:34:
[...]

Maar dan krijg je toch nooit mooie aansluitingen tussen verschillende delen plint? Ik heb gegronde plinten geplakt, daarna geschuurd op de plekken waar het op elkaar aansluit. Die stukjes weer even gegrond, afgekit met acrylaatkit aan de bovenkant en alles twee keer afgelakt. Daardoor geen naden zichtbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door orf op 08-08-2018 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
[...]

Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/010050/files/044703488/den-braven-hybriseal-2ps.jpg

https://www.denbraven.com...men/zwaluw-hybriseal-2ps/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik wil graag een wasrek maken voor in een wasruimte hier in huis. Het idee is geinsprireerd hierop:
https://www.georgeandwilly.com/products/hanging-drying-rack

Dit omdat ik de was vooral droog aan hangertjes dus dit makkelijker is dan een traditioneel rek.

Nu hangt het rek als het aan het drogen is naast de wasmachine waardoor je er wat lastiger bijkomt, het idee was het op een soort rails maken waardoor het naar voren en naar achter geschoven kan worden. Bij het ophangen schuif je het naar voren zodat je er goed bij kan, hangt de was dan schuif je het weer naar achter toe.

Het rek zou ik van hout willen maken, de vraag is nu wat voor rails zou ik het beste kunnen bruiken zodat het gemakkelijk in en uit te schuiven is? Het rek moet een centimeter of 30 onder het plafond komen te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03:00
Als je echt alleen op hangertjes wilt drogen dan kun je volstaan met een eenvoudige pijp over pijp constructie. Hangertjes over buis haken en buis weer naar achteren schuiven. Scheelt je een hoop houtbewerking.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
bazzzzzz schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 10:48:
Dit is ook nog wel een leuk geprijsd alternatief. (zelfbouw is namelijk in dit soort gevallen soms maar iets goedkoper waardoor het eigenlijk niet de beste keus is om alles zelf te doen)

[afbeelding]
https://www.hbm-machines....ereedschapswagen-werkbank

HBM heeft wel meer interessant geprijsd spul. Kwaliteit is voor de gemiddelde klusser meer dan prima.

Eventueel zou je nog naar iets diepere kasten kunnen kijken zodat er nog weer extra veel in past.

Dit is ook een interessante aanbieding:
https://www.hbm-machines....dulair-werkplaats-systeem
Nogmaals bedankt voor de tip van de site/winkel. Ding staat hier nu in de (nog af te ronden) garage. Maar degelijk spul voor €670. Stuk degelijker dan de wastafelmeubels bij Sanidump :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YIW0JKME8Nbrn0i3TjZ82yIs/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
orf schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:38:
[...]

Maar dan krijg je toch nooit mooie aansluitingen tussen verschillende delen plint? Ik heb gegronde plinten geplakt, daarna geschuurd op de plekken waar het op elkaar aansluit. Die stukjes weer even gegrond, afgekit met acrylaatkit aan de bovenkant en alles twee keer afgelakt. Daardoor geen naden zichtbaar.
Ligt misschien ook aan de kleur, ik heb gewoon witte plinten (verkeerswit gelakt)

Ik heb ze gelakt, in verstek gezaagd en de bovenzijde afgekit met witte kit die ook die kleur heeft ;)
Misschien als je met je neus erop zit dat je het ziet, maar dat ben ik toch niet van plan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

[...]

Laatst heb ik mijn huis geschilderd (voor het eerst :+ ), en de vorige eigenaar is als een malle met siliconen spray langs alle bewegende ramen en deuren gegaan met een lading overspray..met als gevolg allemaal wegtrekkende verf (sikkens rubbol SB), kreeg van een vriend van me een of ander goedje, vraag me niet wat het is wat je toevoegt aan je verf (enkele druppels) en je kon prima over die ellende heen schilderen.

En die ramen kit is ook inderdaad zooi, kennelijk zit daar ook een bepaalde vorm van siliconen kit door heen verwerkt om het kennelijk wat kleveriger te maken maar ook met dat goedje schilder je er zo overheen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvG88
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-09 16:01
Jelte schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 16:10:
[...]
Nogmaals bedankt voor de tip van de site/winkel. Ding staat hier nu in de (nog af te ronden) garage. Maar degelijk spul voor €670. Stuk degelijker dan de wastafelmeubels bij Sanidump :X

[afbeelding]
Ziet er mooi uit! :o Van welk materiaal is de werkbank? Lijkt op blank RVS? Ben je niet bang dat je daar vette vingers op komen die er niet makkelijk meer af gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Meneer aard schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 17:37:
[...]
kreeg van een vriend van me een of ander goedje, vraag me niet wat het is wat je toevoegt aan je verf (enkele druppels) en je kon prima over die ellende heen schilderen.
Avis Anti-Siliconen Vloeistof zou dat kunnen zijn. Werkt goed, had zelf ook siliconen besmetting op de ramen.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
BvG88 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 17:43:
[...]

Ziet er mooi uit! :o Van welk materiaal is de werkbank? Lijkt op blank RVS? Ben je niet bang dat je daar vette vingers op komen die er niet makkelijk meer af gaan?
is inderdaad RVS. En nee ben ik niet bang voor. Bij het fornuis gaat het al 6 jaar goed. RVS reiniger en Dasty werken prima.
Had wel liever een zwarte gehad. Maar die was niet €100 mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
FabianGTI schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 11:34:
[...]

Maar je lakt dan dus ook niet over de acrylaatkit heen als ik het goed begrijp..??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:12
Deze is alleen niet droog afmesbaar, de windowseal wel.

Ik vind de windowseal makkelijker verwerken voor mensen die een t*f*s hekel aan kitten hebben :+ .

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
YinYang schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 20:19:
[...]

Maar je lakt dan dus ook niet over de acrylaatkit heen als ik het goed begrijp..??
Je hebt kit ook op kleur.

Maar we hebben het hier over de afwerking van de afwerklatjes....
Ik zou vooral doen wat het beste gaat.
Als je geen held bent qua aflakken, dan zou ik ze eerst lakken en daarna plaatsen.
Ben je slecht in kitten, dan zou ik transparant afkitten na het lakken. Vooral bij contrasterende kleuren. (Bv donkere muren)
Ben je koning kit & kwast en plinten geven je leven zin... dan zou ik elke kamer anders doen, omdat het kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Net met plinten leggen is tijdens het klussen een kabel geknakt, het gaat om een ijzerdraadje, ik ging er vanuit dat dit van het alarm was (dat toch niet gebruikt wordt), maar het blijkt van de verwarming. De verwarming wordt warm via stadswarmte, ik gok dat het iets was om de temperatuur mee te meten, de verwarming sprong ook meteen aan.

Ik schrok even, want ik dacht iets van gas te ruiken, maar toen bedacht ik me dat we niet eens een gasaansluiting hebben :+

Maar wel erg vervelend aangezien de verwarming nu dus aan is, ik heb even een foto gemaakt van hetgeen dat nu dus kapot is, iemand enig idee hoe ik dit kan repareren?

Klik op de afbeelding om in te zoomen:
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/m5HumU/1_2.jpg

Bedankt alvast

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Oeps, verkeerde topic.

[ Voor 97% gewijzigd door orf op 09-08-2018 23:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@miicker Dat is de externe voeler van je thermostaat of thermostaatknop. Kan je niet repareren, moet je als geheel vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 20:23

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Captain_koek schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 22:02:
[...]

Ik doe het liever wel waar mogelijk, maar bij ons heeft dat alleen betrekking op de keuken. Reden: nergens anders hebben we opstaande houten plinten.
Joopieboy schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 12:58:
En wat voor mij goed werkt is met een sopje over de kitrand heen te sprayen, zo blijft de kit niet aan de rest eromheen plakken :)
Dit inderdaad! En of je het nou met de hand of een spaantje (zoeen van siliconen) afstrijkt: doop 'm/het even in de sop en de kit heeft minder neiging alles onder de plakken. Heeft mij geholpen het keukenblad netjes af te kitten (aansluiting met gestucte achterwand). d:)b d:)b d:)b

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Jelte schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 14:05:
Net bij Sanidump geweest. Prijzen voor badmeubels zijn echt veel hoger dan ik zou inschatten. Wat maakt een wastafelmeubel zo duur? Minimaal €1000 voor een kast beplakt met lelijke folie. Dat moet beter kunnen.

Heeft iemand ervaring met een ladekast ombouwen naar een werkbaar wastafelmeubel?

Ik wil er één boven met 2 kranen en een grote wasbak of misschien twee kommen.
Wij hebben een Ikea model met bak naar wens gekocht en daarna de spaanplaat delen laten kopiëren in echt hout. (bedrijf weet ik niet meer, maar iets als https://www.houtcuisine.nl)
Zij hebben in massief eiken de boorgaten allemaal overgenomen.
Nu hebben we dus een massief eiken badkamermeubel met Ikea ladegeleiders en wasbak voor de Ikea-prijs + paar honderd euro voor het hout.
Voor jou misschien ook een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Vraagje, ik kan niet echt een antwoord vinden op internet, dus stel het hier mar even: ik ben bezig met het plaatsen van plinten (hoge plinten). Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://www.delaminaatloods.nl/image/cache/catalog/maclean/witteplintrobuust75x18mm-500x500.jpg

Ik heb een aantal deuren, bij de deurposten wil ik lage plinten leggen, waarschijnlijk op deze manier:
Afbeeldingslocatie: https://www.interieurmode.com/wp-content/uploads/2016/03/plinten.jpg
of:
Afbeeldingslocatie: https://www.jensbouwservice.nl/wp-content/uploads/2014/01/DSC7979.jpg

Nu zit ik alleen met het probleem dat de plint bij het recht afzagen er zo ongeveer uitziet bij de deur:
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/51569_DSC_0186_1.jpg

Hoe kan ik dit het beste oplossen, ik kwam dit tegen:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.plintenfabriek.nl/models/image/3e51f44d-0fa9-4693-b1d7-a523776dbead/thumb_mdf_links_5.jpg

Maar dat lijkt me erg lastig om zo'n kleine hoekjes te zagen (ik gebruik een afkortzaag) en ben bang dat dit niet mooi gaat worden, hoe hebben jullie dit opgelost?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Kwastje verf er langs?

En die plakplinten, heb je niet de mogelijkheid om het laminaat daar strak te leggen en dan een randje siliconenkit om het resterende kiertje (paar mm) af te dichten? Ik ben zelf echt allergisch voor die plakplinten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
ThinkPadd schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 17:40:
Kwastje verf er langs?

En die plakplinten, heb je niet de mogelijkheid om het laminaat daar strak te leggen en dan een randje siliconenkit om het resterende kiertje (paar mm) af te dichten? Ik ben zelf echt allergisch voor die plakplinten :D
Verf is helaas niet echt een oplossing, we hebben een plint gekozen met kabelgootje, maar daardoor zie je naast de deurpost wel nog een redelijke kier.

Wat betreft plakplintjes ben ik het wel met je eens dat het niet echt mooi is, maar ik denk toch dat ik er niet aan ontkom. Op sommige plaatsen is de speelt tussen de deurpost en de vloer +- 7mm en dat is toch wat veel om op te vullen met kit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 16:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

miicker schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 17:52:
[...]

Verf is helaas niet echt een oplossing, we hebben een plint gekozen met kabelgootje, maar daardoor zie je naast de deurpost wel nog een redelijke kier.
Voor sommige plinten bestaan er plastic eindkapjes en hoeken. Meest voor de hand liggende alternatief dat ik kan bedenken is een grote gaten vuller gebruiken en daarna alsnog schilderen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:21
Dat laatste hebben wij gedaan, met een epoxy (houtrot) vuller de einden opgevuld en daarna netjes geschuurd, ziet er na 6 jaar nog prima uit.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:23
Kit rand er in zetten en overschilderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrXen0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-09 09:29
Wij hebben in onze woning een paar kleine 'scheurtjes zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MfuGFAyd2MWXr4iumohCPFa0/thumb.jpg
Hele dunne horizontale scheur bij het plafond van de slaapkamer, grenst aan de buitenmuur en tevens direct daarboven het (platte) dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8WjARtAgGDqfOtCVjGnynSYn/thumb.jpg
Hele dunne verticale scheur onder de vensterbank van de slaapkamer, grenst aan de buitenmuur.

Ook hebben we er nog wel een paar andere op andere locaties, wel allemaal net zo dun. Belangrijk om te weten is dat we niet hebben laten stucen (geld op + wij vinden het hele strakke niet zozeer mooi en konden het niet eens worden over behang) maar gewoon bij deze woning al het behang e.d. er af hebben gehaald en direct over de muren/beton hebben geschilderd.

Moeten wij iets van deze scheuren denken, is dit schadelijk? Wat ik online heb kunnen vinden zeggen ze allemaal dat het komt door te weinig dilatatie(voegen) en/of onevenredige druk vanaf het dak. Dus dat het beton gewoon de weg van de minste weerstand zoekt.

Ze zien er niet erg uit maar het oogt natuurlijk niet mooi.

Edit: Ik vraag het niet hier uit 'luiheid' maar omdat ik de antwoorden die ik tot nu toe heb kunnen vinden niet duidelijk zijn. Graag hoor ik het van mensen die hier wel eens tegenaan zijn gelopen.

[ Voor 7% gewijzigd door MrXen0 op 10-08-2018 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 15:28
Kleine krimpscheurtjes kunnen geen kwaad, dichtpoetsen met wat kit en nog een keer wat latex er over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrXen0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-09 09:29
Ga je dat verschil niet erg zien na het verven? Zoals je misschien door hebt ben ik niet de meest handige persoon, ben allang blij dat we tot nu toe alles in huis zelf hebben kunnen doen qua klussen.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:47
[
[afbeelding]

Maar dat lijkt me erg lastig om zo'n kleine hoekjes te zagen (ik gebruik een afkortzaag) en ben bang dat dit niet mooi gaat worden, hoe hebben jullie dit opgelost?
Ik heb op sommige plekken daar witte tape op geplakt, van dit soort https://www.praxis.nl/ver...-wit-2-75m-x-38mm/4453494

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 07:40
MrXen0 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:48:
Wij hebben in onze woning een paar kleine 'scheurtjes zitten:

[afbeelding]
Hele dunne horizontale scheur bij het plafond van de slaapkamer, grenst aan de buitenmuur en tevens direct daarboven het (platte) dak.

[afbeelding]
Hele dunne verticale scheur onder de vensterbank van de slaapkamer, grenst aan de buitenmuur.

Ook hebben we er nog wel een paar andere op andere locaties, wel allemaal net zo dun. Belangrijk om te weten is dat we niet hebben laten stucen (geld op + wij vinden het hele strakke niet zozeer mooi en konden het niet eens worden over behang) maar gewoon bij deze woning al het behang e.d. er af hebben gehaald en direct over de muren/beton hebben geschilderd.

Moeten wij iets van deze scheuren denken, is dit schadelijk? Wat ik online heb kunnen vinden zeggen ze allemaal dat het komt door te weinig dilatatie(voegen) en/of onevenredige druk vanaf het dak. Dus dat het beton gewoon de weg van de minste weerstand zoekt.

Ze zien er niet erg uit maar het oogt natuurlijk niet mooi.

Edit: Ik vraag het niet hier uit 'luiheid' maar omdat ik de antwoorden die ik tot nu toe heb kunnen vinden niet duidelijk zijn. Graag hoor ik het van mensen die hier wel eens tegenaan zijn gelopen.
Die kleine krimpscheurtjes heb je altijd en kunnen geen kwaad. Je zou ze dicht kunnen stoppen met muurvuller oid en dan overschilderen.

Als je niet wilt stucen en het over het motiefje niet eens kan worden zou je de muur kunnen behangen met Renovlies. Dat werkt netter af dan zo'n kale betonmuur. Egale kleur muurverf erover en klaar. Ben je ook dit soort scheurtjes kwijt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

[...]

Kitter hier :w

Wij gebruiken alles van soudal, hebben standaard erg veel kleuren, je kan ook alle RAL kleuren bestellen, maar dat is duur en je moet minstens een volle doos bestellen.

En mensen die afstrijken met uw nagel, het kost heel wat ervaring, maar als je uw teutje onder de goede hoek afsnijd en het goed tegen het af te kitten stuk houd en de goede druk met snelheid kit moet je helemaal niets afstrijken. :)

Maar dat doe je niet van de eerste keer. :)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 21:57
Ik heb mijn plinten besteld bij een lokale houthandel, omdat ik ook plintneuten en architraven moest hebben, en de lokale houthandel die kon infrezen, wat nodig was ivm overgang kozijn-stucwerk.

Nu ben ik begonnen aan die plinten, en kom ik erachter dat het geen vochtwerend (groen) MDF is, maar gewoon 2x gegrond MDF.

Ik heb bij die houthandel ook niet specifiek om vochtwerend MDF gevraagd, omdat ik online niets anders tegen kom dan MDF-V313. Werkelijk nergens kom je plinten van gewoon MDF tegen.
Die plintneuten hebben ze zelf uit een plaat gezaagd en gefreesd, dus dat verbaasde me niet echt dat het van gewoon MDF gemaakt is. Die heb ik zelf gegrond, helemaal rondom.

Online vind ik dat bij tegel of PVC vloeren (die we beide hebben) aangeraden wordt om vochtwerend MDF te gebruiken vanwege het dweilen van de vloer.

Nu heb ik er dus een beetje de pest in dat die houthandel, terwijl hij wist dat het om plinten en plintneuten gaat, en ik duidelijk geen timmerman ben, mij gewoon MDF heeft verkocht, en niet op zijn minst geïnformeerd heeft of ik geen V313 moest hebben.

Ik vraag me nu af wat wijsheid is:
- gewoon doorgaan met zagen en plaatsen van die plinten, het valt allemaal wel mee
- de gezaagde kanten van het gewone MDF nog een keer gronden voor het plaatsen, dan is de vochtwerendheid ook wel in orde
- de hele zooi terugsturen (ben nu pas 2 van de 20 lengtes onderweg) en vochtwerend MDF bestellen

Als ik voor die laatste optie ga, moet ik eigenlijk ook de plintneuten eraf slopen en opnieuw (laten) maken van MDF-V313.
Met die laatste optie zie ik ook nog wel gebeuren dat de houthandel moeilijk gaat doen. Zomaar ergens online bestellen gaat niet omdat de plintneuten en architraven ingefreesd moeten worden, en dat is zelf veel werk wat ik ook nog nooit gedaan heb.

Iemand hier ervaring mee of goede ideeën over?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:23

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Dirtbiter schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 00:04:
Ik heb mijn plinten besteld bij een lokale houthandel, omdat ik ook plintneuten en architraven moest hebben, en de lokale houthandel die kon infrezen, wat nodig was ivm overgang kozijn-stucwerk.

Nu ben ik begonnen aan die plinten, en kom ik erachter dat het geen vochtwerend (groen) MDF is, maar gewoon 2x gegrond MDF.

Ik heb bij die houthandel ook niet specifiek om vochtwerend MDF gevraagd, omdat ik online niets anders tegen kom dan MDF-V313. Werkelijk nergens kom je plinten van gewoon MDF tegen.
Die plintneuten hebben ze zelf uit een plaat gezaagd en gefreesd, dus dat verbaasde me niet echt dat het van gewoon MDF gemaakt is. Die heb ik zelf gegrond, helemaal rondom.

Online vind ik dat bij tegel of PVC vloeren (die we beide hebben) aangeraden wordt om vochtwerend MDF te gebruiken vanwege het dweilen van de vloer.

Nu heb ik er dus een beetje de pest in dat die houthandel, terwijl hij wist dat het om plinten en plintneuten gaat, en ik duidelijk geen timmerman ben, mij gewoon MDF heeft verkocht, en niet op zijn minst geïnformeerd heeft of ik geen V313 moest hebben.

Ik vraag me nu af wat wijsheid is:
- gewoon doorgaan met zagen en plaatsen van die plinten, het valt allemaal wel mee
- de gezaagde kanten van het gewone MDF nog een keer gronden voor het plaatsen, dan is de vochtwerendheid ook wel in orde
- de hele zooi terugsturen (ben nu pas 2 van de 20 lengtes onderweg) en vochtwerend MDF bestellen

Als ik voor die laatste optie ga, moet ik eigenlijk ook de plintneuten eraf slopen en opnieuw (laten) maken van MDF-V313.
Met die laatste optie zie ik ook nog wel gebeuren dat de houthandel moeilijk gaat doen. Zomaar ergens online bestellen gaat niet omdat de plintneuten en architraven ingefreesd moeten worden, en dat is zelf veel werk wat ik ook nog nooit gedaan heb.

Iemand hier ervaring mee of goede ideeën over?
Tenzij je iedere dag emmers water tegen muren c.q over de vloer gaat mikken zou ik het gewoon goed aflakken en er niet moeilijk over doen. (Smeer de gezaagde kanten in met houtlijm voor het gronden/lakken, dan zuigt het minder)
Standaard plinten uit de bouwmarkt zijn gelamineerd MDF (achterkant is gewoon 'blank' )en die werken ook prima mbt dweilen.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 21:38
Tenzij je de plinten buiten op je terras aan het plaatsen bent, zie ik geen enkele reden om watervast mdf te nemen. Je lakt ze tenslotte ook af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Ze worden afgelakt als ze al tegen de muur aan zitten.

De gezaagde binnenkanten van de hoeken (waar ze onder verstek tegen elkaar aanzitten) zijn dan nog (weer) blank. De onder/achterkant is gegrond. De boven/voorkant wordt afgelakt.

Dat zou voldoende moeten zijn voor een beetje dweilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreiTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:45
Beste mede-klussers,

Na het tuinproject kan ik dit najaar met de garage aan de gang. Deze is aangrenzend aan de woning en de rest halfsteens. Plan is om deze te isoleren maar loop tegen een aantal uitdagingen. Misschien dat jullie kunnen adviseren:

1. Kanteldeur vervangen door openslaande deuren
2. Dak isoleren: idee is omgekeerd dak dmv XPS erop te leggen en zo vochtprobleem te voorkomen. Is dit enkel voldoende of moet ik hier nog een folie o.i.d. Gebruiken.
3. Halfsteens muur isoleren met PIR 2zijdig alu (4cm) op Panlatten. Volgens mij hier geen vochtproblemen te verwachten of wel?
4. PIR afwerken, doe ik dit met underlayment of met gips? Nadien wil ik het wit schilderen. Ook de woningkant (baksteen) wil ik hiermee doen.
5. Vloer leggen, idee is laminaat met natuursteenlook (zware kwaliteit).

Zien jullie nog enige problemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Laatst online: 15-09 17:13
Dirtbiter schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 11:27:
Ze worden afgelakt als ze al tegen de muur aan zitten.

De gezaagde binnenkanten van de hoeken (waar ze onder verstek tegen elkaar aanzitten) zijn dan nog (weer) blank. De onder/achterkant is gegrond. De boven/voorkant wordt afgelakt.

Dat zou voldoende moeten zijn voor een beetje dweilen?
je kan de boel toch ook netjes afkitten? Sowieso als er water bij het MDF komt, groen of niet, dan heb je daarvoor al iets verkeerd gedaan.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 06:55
Vraag aan de rasechte DIY'ers:

Stoel waarvan de rugleuning en voorzijde uit kan klappen. Ze gebruiken kogellagergeleiders(why ffs) waar zijdelingse kracht op komt te staan. 8)7 Niet goed dus en 1 van de 2 voorste is dus ook kapot. Waarmee kan ik dit het beste vervangen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ktyblQl.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door MartijnAbel op 12-08-2018 15:55 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:54

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Weer wat voortgang geboekt met de garage.

Afbeeldingslocatie: https://2.bp.blogspot.com/-QYmApx4EIXk/W3CPgrZ5h5I/AAAAAAAAHfA/ltY0Hvo80dAlmj_RxMz2iUwAaULiC_5YQCLcBGAs/s700/IMG_0319.jpg

Ik heb een lading Falk sandwichplaten opgehaald, maar die zijn nog best wel zwaar. Eigenlijk zo zwaar dat je ze met 2 man wel kunt optillen en op een stapel leggen, maar ik zie ons die platen niet op het dak krijgen. Iemand een idee hoe je dat het best doet? Een kraan inhuren is me wat te duur :)

/edit: Zou dit wat zijn: https://www.boels.nl/hure...ateriaalliften/stellift-1

[ Voor 9% gewijzigd door zonoskar op 12-08-2018 22:17 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ziet er gaaf en indrukwekkend uit ! Mooie projecten komen hier voorbij.
Ik ben nog druk bezig met de badkamer. Alles is getegeld, voegen en kitten klaar. Douchebak en scherm vorige week geplaatst maar nu loop ik tegen een major fuckup aan.

De bak hoort 90x100 te zijn en daar past het scherm ook bij. Ik heb de bak tegen de wand geplaatst en erboven getegeld met een tegen van 8mm. Reken daarbij 3mm(?) lijm en nu is steekt het scherm 3mm over de rand aan 1 kant waar de deur opengaat. Ik kom een halve centimeter tekort eigenlijk. :F

Ik heb de bak niet nagemeten maar heb het idee dat deze te klein is van de fabrikant. Of ik zou 1,5cm hebben verloren aan de tegels en lijm, maar dan zou ik zeggen dat jk niet goed advies heb gehad want je tegelt toch altijd tegen de bak? Anyway ik heb het niet nagemeten en zit nu met een lekkende bak/ douchescherm.

Iemand nog een slim idee? Er bestaan geen strips van1,5 cm in zwart die ik er tegen kan plakken toch ? Bak is composiet zwart en ik heb met kit eea al geprobeerd.

De bak eruit halen en de onderste rij tegels vervangen en de bak opnieuw plaatsen is waar ik nu aan denk. Maar dat is nogal op slopers hoogte...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:20
zonoskar schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 22:06:
Eigenlijk zo zwaar dat je ze met 2 man wel kunt optillen en op een stapel leggen, maar ik zie ons die platen niet op het dak krijgen. Iemand een idee hoe je dat het best doet? Een kraan inhuren is me wat te duur :)
Met 3 man.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:02
Of nog beter... Met 4 man!

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
zonoskar schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 22:06:
Iemand een idee hoe je dat het best doet? Een kraan inhuren is me wat te duur :)
Verrijker is daarvoor erg geschikt.
Soms doen ze het met de loskraan van de vrachtwagen.
Zo'n bouwkraan kan alleen als je een manier hebt om de panelen goed te kunnen hijsen, meestal met hijsogen oid. Of je moet een strop bedenken die werkt.

In jouw geval zou ik gewoon 4 man regelen en ze erop gooien.
Je kunt eventueel ook de stapel eerst op hoogte leggen naast de garage, bijvoorbeeld op een steiger. Dan doe je het in 2 etappes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
leecher schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 15:07:
[...]

je kan de boel toch ook netjes afkitten? Sowieso als er water bij het MDF komt, groen of niet, dan heb je daarvoor al iets verkeerd gedaan.
Alle naden tussen de verschillende plinten worden geplamuurd voor het schilderen. Overgang naar de muren wordt gekit.

Overgang naar de vloer wilde ik niet kitten, omdat ik dat niet zo'n fraai gezicht vind, en het lastiger is met schilderen van de plinten om dat strak te krijgen op je vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Laatst online: 19-09 19:02
Heeft er iemand ervaring met zelf een buitenkachel maken?
Het idee is om deze te metselen.

Ben van de week in een haardenwinkel geweest en volgens hen heb ik de volgende zaken nodig:
- Vuurvaste ondersteen
- Betonnen inbouwmantel (zijkanten en achterkant)
- Betonnen inbouwmantel (soort van trechter om de rook naar het kanaal te geleiden)
- witte korrels voor tussen de inbouwmantels en de metselstenen (vermiculite of perliet?)
- rookkanaal dubbelwanding

Totaal sprak de beste man van 1300,- euro
Dat is me nogal veel geld. Iemand ervaring met goedkopere alternatieven?

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 15:28
Vuurvaste stenen via marktplaats bij elkaar sprokkelen en vuurvaste specie kopen dan kom je een heel eind.
Een asla plus rooster staat regelmatig op marktplaats en een mooi restpartijtje bakstenen ook om het af te werken. Maar ik kom ook complete inbouwunits plus verloopkap voor onder de 400,- tegen op internet.
Maar zoek eens op Google naar werktekeningen of foto’s van een openhaard zoals jij het mooi vind.

[ Voor 17% gewijzigd door D.deJong op 13-08-2018 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Is er een naam voor vuurvaste specie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:25

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb mijn vakantie ook maar eens besteed aan wat klussen aan mijn verbouwing van garage tot bijkeuken en berging.

Oude betonvloer was ongeisoleerd dus die moest er uit. Flinke breekhamer gehuurd en in totaal 4500 kilo aan puin weggebracht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/itSJ2TRuQHdAp38PjQ7vBrhu/full.jpg

Sleuf graven naar de bestaande strokenfundering om de nieuwe binnenwand op te kunnen metselen. Gelukkig was deze overal breed genoeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zBT3YInkVUYTNB06z0IcMrm3/full.jpg

Koudebruggen in de interne hoeken doorgeslepen en stenen verwijderd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xz02LHeidt03T52Bjl6lDxI5/full.jpg

Eerste laag metselen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DYEcp0AksAHMqXFgb6Em9Jfj/full.jpg

Isolatie monteren met slagspouwankers en de overige 2 lagen BIA blokken metselen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SBzYxdkvD23XdnLWaiPaGhBs/full.jpg

Moet nog een paar blokken metselen en dan kan ik beginnen aan de eerste laag Cellenbeton. Daarna pompputvloer storten en muurtjes pompput metselen. Koud- en warmwater en riolering aanleggen voor bijkeuken en de aanvoer en retour vloerverwarming verlengen naar de juiste plek. Daarna nog een paar kuub zwarte grond afvoeren en geel zand terugplaatsen voordat ik de vloer kan storten.

Helaas zit mijn vakantie er op dus het tempo gaat omlaag :P

[ Voor 3% gewijzigd door Kaasplank op 13-08-2018 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:15
Kaasplank schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:12:
Ik heb mijn vakantie ook maar eens besteed aan wat klussen aan mijn verbouwing van garage tot bijkeuken en berging.

Oude betonvloer was ongeisoleerd dus die moest er uit. Flinke breekhamer gehuurd en in totaal 4500 kilo aan puin weggebracht.

[afbeelding]

Sleuf graven naar de bestaande strokenfundering om de nieuwe binnenwand op te kunnen metselen. Gelukkig was deze overal breed genoeg.

[afbeelding]

Koudebruggen in de interne hoek en doorgeslepen en stenen verwijderd.

[afbeelding]

Eerste laag metselen

[afbeelding]

Isolatie monteren met slagspouwankers en de overige 2 lagen BIA blokken metselen.

[afbeelding]

Moet nog een paar blokken metselen en dan kan ik beginnen aan de eerste laag Cellenbeton. Daarna pompputvloer storten en muurtjes pompput metselen. Koud- en warmwater en riolering aanleggen voor bijkeuken en de aanvoer en retour vloerverwarming verlengen naar de juiste plek. Daarna nog een paar kuub zwarte grond afvoeren en geel zand terugplaatsen voordat ik de vloer kan storten.

Helaas zit mijn vakantie er op dus het tempo gaat omlaag :P
Netjes hoor, flinke klus. Wat ga je doen met de stalen kanteldeur? (onze garage moet ook nog een keer geïsoleerd worden, maar meeste warmte/koude komt/gaat via de stalen kanteldeur. Maar ja, de garage is onderdeel van onze nieuwe huis van 2 jaar oud en de gemeente wil het aanzicht in heel de straat hetzelfde houden. Ik denk dat ik de kanteldeur niet zomaar kan vervangen. Is het eigenlijk vergunning plichtig?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Kanteldeur gaat er uit en wordt vervangen voor een houten kozijn met loopdeur. Voorlopig gaat de opening dicht met een houten frame gevuld met isolatie. De kosten van zo'n kozijn vielen me nogal tegen dus dat stel ik nog even uit. De garage zelf isoleren was gewoon nodig omdat er al een loopdeur zat tussen garage en woning die nogal vrij veel koude lucht doorliet :P

Voor het vervangen van een kanteldeur heb ik in mijn geval geen vergunning nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andyk125
  • Laatst online: 17-09 14:11
Goof2000 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:25:
[...]

Netjes hoor, flinke klus. Wat ga je doen met de stalen kanteldeur? (onze garage moet ook nog een keer geïsoleerd worden, maar meeste warmte/koude komt/gaat via de stalen kanteldeur. Maar ja, de garage is onderdeel van onze nieuwe huis van 2 jaar oud en de gemeente wil het aanzicht in heel de straat hetzelfde houden. Ik denk dat ik de kanteldeur niet zomaar kan vervangen. Is het eigenlijk vergunning plichtig?)
Als het goed is heb je er geen vergunning voor nodig en mag je dit gewoon wijzigen, je kunt het voor de zekerheid altijd bij de gemeente nog navragen.

http://www.vergunningsvrijbouwen.com/tag/garage/
Kaasplank schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:29:
Kanteldeur gaat er uit en wordt vervangen voor een houten kozijn met loopdeur. Voorlopig gaat de opening dicht met een houten frame gevuld met isolatie. De kosten van zo'n kozijn vielen me nogal tegen dus dat stel ik nog even uit. De garage zelf isoleren was gewoon nodig omdat er al een loopdeur zat tussen garage en woning die nogal vrij veel koude lucht doorliet :P

Voor het vervangen van een kanteldeur heb ik in mijn geval geen vergunning nodig.
Je pakt het inderdaad grondig aan, waarom niet gekozen voor een houten voorzetwand? Neem aan dat de loopdeur blijft, of verwijder je die ook en maak je een groter doorgang?

[ Voor 31% gewijzigd door Andyk125 op 13-08-2018 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Even vraagje om advies. Ik heb nog een Ikea Bekant tafelblad over van 1,6cm dik. ~200x60cm.

Ik wil deze op de lengte en op de hoek zwevend gaan ophangen bij de wasruimte. Er is op de muren vanwege leidingen geen ruimte voor een driehoekig steun.

Mijn idee is dan om zo'n stalen U-profiel te nemen voor de 1 lange en 1 korte kant en dan het blad daarin te schuiven (en te schroeven).

Is dit stevig genoeg? Het is de bedoeling dat deze gebruikt wordt om was op te vouwen e.d. Niks zwaar qua gewicht.

[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 13-08-2018 10:34 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Andyk125 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:29:

Je pakt het inderdaad grondig aan, waarom niet gekozen voor een houten voorzetwand?
Persoonlijke voorkeur. Woningen zijn van steen en niet van hout ;)
Neem aan dat de loopdeur blijft, of verwijder je die ook en maak je een groter doorgang?
De opening die je ziet in de achtergevel daar zat al een goed houten kozijn in maar die heb ik er tijdelijk uitgehaald en geplaatst in de deuropening van garage naar woning zodat ik de keet iig goed kan afsluiten tijdens de verbouwing. De deur gaat weer terug naar zijn oude plek maar dan met een negge gelijk aan de andere kozijnen in de woning.
De opening van de kanteldeur wordt zo snel mogelijk dichtgezet met een kozijn zo breed als de opening zelf. Dus met een loopdeur voorzien van glas en 2 blinde panelen er naast. Voor nu plaats ik een stelkozijn zodat ik daar hopelijk later een kozijn tussen kan schuiven. De opening tussen kozijn en onderkant dak maak ik dicht met een houten frame voorzien van plaatmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
kmf schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:31:
Even vraagje om advies. Ik heb nog een Ikea Bekant tafelblad over van 1,6cm dik. ~200x60cm.

Ik wil deze op de lengte en op de hoek zwevend gaan ophangen bij de wasruimte. Er is op de muren vanwege leidingen geen ruimte voor een driehoekig steun.

Mijn idee is dan om zo'n stalen U-profiel te nemen voor de 1 lange en 1 korte kant en dan het blad daarin te schuiven (en te schroeven).

Is dit stevig genoeg? Het is de bedoeling dat deze gebruikt wordt om was op te vouwen e.d. Niks zwaar qua gewicht.
Ik denk dat het geen lang leven heeft als je dat op die manier doet, en het ziet er ook niet mooi afgewerkt uit. 1,5mm is de dikte maar van het staal waar je de volledige plaat op laat rusten. Je kunt het profiel dan nog beter er onder plaatsen dan erin schuiven. Ziet er ook nog mooier afgewerkt uit.

Je zou ook gewoon een houten lat kunnen nemen en deze op de muur bevestigen, zowel aan de zijkant en achterkant. Dit is goedkoper en eenvoudiger. Je kunt dan ook nog op de achterkant een frame maken met een of twee dwarsliggers zodat de plaat in het midden niet doorbuigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:07
Kan je zo'n steun niet kwijt? https://www.ecotools.nl/p...met-schoor-330x500mm-wit/
De schuine stang kan je loshalen bij het monteren. En vaak kan heb je wel een paar milimeter ruimte tussen leiding en muur waar je het verticale deel dan achter kan schuiven. Het enige wat je moet doen is dan de goede maat uitzoeken zodat de leidingen en schoor elkaar niet in de weg zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Andyk125 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:47:
[...]

Je zou ook gewoon een houten lat kunnen nemen en deze op de muur bevestigen, zowel aan de zijkant en achterkant. Dit is goedkoper en eenvoudiger. Je kunt dan ook nog op de achterkant een frame maken met een of twee dwarsliggers zodat de plaat in het midden niet doorbuigt.
Hoe zie je het blad dan bevestigd aan de houten latten opdat de opwaartse kracht gecompenseerd wordt? Oftewel, dat het blad niet omkiepert als er gewicht op de voorkant komt.
Gebanned schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:54:
Kan je zo'n steun niet kwijt? https://www.ecotools.nl/p...met-schoor-330x500mm-wit/
De schuine stang kan je loshalen bij het monteren. En vaak kan heb je wel een paar milimeter ruimte tussen leiding en muur waar je het verticale deel dan achter kan schuiven. Het enige wat je moet doen is dan de goede maat uitzoeken zodat de leidingen en schoor elkaar niet in de weg zitten.
Oh. Als de schuine stang lost kan halen, dan kan ik het wel kwijt inderdaad. Maar op de foto lijkt die vastgelast?
Even rondzoeken.
Als je van onder schroeft, moet de trekkracht van de schroef dit dus tegenhouden. 1,5cm in spaanplaat is niet heel sterk denk ik... Van bovenaf schroeven ziet het er nog minder uit. Vandaar mijn idee van uprofiel.

[ Voor 47% gewijzigd door kmf op 13-08-2018 10:58 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijmen en schroeven? :?
kmf schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:55:
[...]

Als je van onder schroeft, moet de trekkracht van de schroef dit dus tegenhouden. 1,5cm in spaanplaat is niet heel sterk denk ik... Van bovenaf schroeven ziet het er nog minder uit. Vandaar mijn idee van uprofiel.
Daarom zeg ik lijmen EN schroeven. Je moet je sowieso afvragen hoeveel gewicht je op zo'n dun blad kwijt kan op het uiteinde.

Een U profiel zou ook prima kunnen en die zou ik dan ook EN lijmen EN schroeven vanaf de onderkant. Sowieso word het met zo'n dun blad altijd wat gammel als je geen poot of ondersteuning op die ene losse hoek gaat doen.

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2018 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned

Oh. Als de schuine stang lost kan halen, dan kan ik het wel kwijt inderdaad. Maar op de foto lijkt die vastgelast?
Even rondzoeken.
Die van de ecotools durf ik niet te garanderen. Ik heb ze zelf een paar jaar geleden bij de Gamma gehaald en die kan je er gewoon uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
[...]

Hoe zie je het blad dan bevestigd aan de houten latten opdat de opwaartse kracht gecompenseerd wordt? Oftewel, dat het blad niet omkiepert als er gewicht op de voorkant komt.

[...]

Even rondzoeken.

[...]

Ik bedoel een frame als dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/E3ei8b4.jpg

Je zou aan de kant waar die niet aan de muur bevestigd het ook recht kunnen maken, of als het niet in het zicht mag komen dat je de schuine balk minder ver plaatst.

Je zou dit inderdaad kunnen schroeven, maar kit is een veel beter optie. De opwaartse krachten zijn nihil en kit is meer dan sterk genoeg om dit te voorkomen.

[ Voor 9% gewijzigd door Andyk125 op 13-08-2018 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Doe dan nog even een dwarsbalkje in het vierkante stuk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YinYang
miicker schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 17:32:
Vraagje, ik kan niet echt een antwoord vinden op internet, dus stel het hier mar even: ik ben bezig met het plaatsen van plinten (hoge plinten). Zoiets:
[afbeelding]

Ik heb een aantal deuren, bij de deurposten wil ik lage plinten leggen, waarschijnlijk op deze manier:
[afbeelding]
of:
[afbeelding]

Nu zit ik alleen met het probleem dat de plint bij het recht afzagen er zo ongeveer uitziet bij de deur:
[afbeelding]

[afbeelding]

En ben je er nog uitgekomen? Ben zelf ook naar plinten aan het kijken en moet zeggen dat ik helemaal niet heb gedacht aan platte plinten in het wit. Bij mij was het altijd vanzelfsprekend dat ik de platte plinten, zover mogelijk, in dezelfde kleur neem als het laminaat.

Dat van het uitstekende deel van de hoge plint ga ik ook nog even opmeten en op basis daarvan wellicht een smallere plint nemen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:03
Voor ons nieuwe huis zit ik te twijfelen wat wijsheid is qua badkamer afzuiging. Momenteel hebben we een mechanische ventilatie (Daalderop) die alleen voor de badkamer is.

In ons nieuwe huis gaan willen we hetzelfde. Is een mechanische ventilatie box voor alleen de badkamer overkill en kun je dan net zo goed zoiets nemen: https://www.bol.com/nl/p/...gn=CPS&utm_content=wp_bsl

Ik denk dat zo'n kleine ventilator een stuk meer herrie zal geven maar zijn er verder nog redenen om voor een echte mechanische ventilatie te gaan als het alleen voor de badkamer is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

cverkooyen schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:52:
Voor ons nieuwe huis zit ik te twijfelen wat wijsheid is qua badkamer afzuiging. Momenteel hebben we een mechanische ventilatie (Daalderop) die alleen voor de badkamer is.

In ons nieuwe huis gaan willen we hetzelfde. Is een mechanische ventilatie box voor alleen de badkamer overkill en kun je dan net zo goed zoiets nemen: https://www.bol.com/nl/p/...gn=CPS&utm_content=wp_bsl

Ik denk dat zo'n kleine ventilator een stuk meer herrie zal geven maar zijn er verder nog redenen om voor een echte mechanische ventilatie te gaan als het alleen voor de badkamer is?
Ik heb een S&P badkamerventilator met een hygrostaat. Die gaat alleen aan als er damp is van het douchen en die is écht stil: 26,5 dB.

[ Voor 10% gewijzigd door orf op 13-08-2018 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:03
orf schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:00:
[...]

Ik heb een S&P badkamerventilator met een hygrostaat. Die gaat alleen aan als er damp is van het douchen en die is écht stil: 26,5 dB.
Mooie unit! Maar vergeleken met een mechanische ventilatie is het prijsverschil dan maar iets van 20 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
YinYang schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 20:50:
[...]

En ben je er nog uitgekomen? Ben zelf ook naar plinten aan het kijken en moet zeggen dat ik helemaal niet heb gedacht aan platte plinten in het wit. Bij mij was het altijd vanzelfsprekend dat ik de platte plinten, zover mogelijk, in dezelfde kleur neem als het laminaat.

Dat van het uitstekende deel van de hoge plint ga ik ook nog even opmeten en op basis daarvan wellicht een smallere plint nemen... :)
Het ligt nu even stil, ik weet nog niet precies hoe ik het op ga lossen. Plattere plinten zijn er volgens mij niet, of je moet echt al naar speciaalzaken toe gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:45
Eerst aflakken en daarna bevestigen. Ik heb ooit 1 keer de fout gemaakt om het andersom te doen. Desnoods lak je ze nog een keer als je ze gekit hebt. Altijd nog minder werk dan die plinten aan twee zijdes besnijden. De eventuele tweede laag komt dan ook minder precies.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-09 16:34
In de badkamer wil ik de kitnaden vervangen (tussen de tegelvloer en muurtegels).
Op Youtube gekeken en daar kwam ik de volgende how-to tegen:
YouTube: How to Apply Silicone - the COMPLETE Pro Guide

Graag peil ik hier ook de meningen, aangezien ik verschillende dingen/tips lees:
  • Nat of droog afstrijken (zeep gebruiken of zelfs met azijn)?
  • Spuitmond onder 45˚ of onder 90˚ afsnijden?
  • Wel of geen tape gebruiken?
Of, gewoon niet te bang en de naad volspuiten en afstrijken :+ ?

[ Voor 3% gewijzigd door Vitamine op 14-08-2018 09:20 ]

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 23:26
Vitamine schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:19:
In de badkamer wil ik de kitnaden vervangen (tussen de tegelvloer en muurtegels).

Graag peil ik hier ook de meningen, aangezien ik verschillende dingen/tips lees:
@Jellabie kan daar vast wel antwoord op geven :) Die is kitter! :+

bl44t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
Vitamine schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:19:

Niet over nadenken en gewoon doen, kijk wat voor je zelf het makkelijkste is.

Ik heb geprobeerd hulpmiddelen te gebruiken, vooral die afstrijkers. Maar als je iets te veel kit hebt gebruikt dan wordt het alleen maar een grotere rotzooi, je bent dan drukker met schoonmaken dan wat anders. De spuitmond iets schuin afsnijden is voldoende, meestal zitten op de spuitmonden al hulplijnen. Kijk zelf welke dikte je gebruikt en nodig is voor jou klus.

Wat ik persoonlijk de beste manier vindt is een bakje water met zeep en je vinger gebruiken om het nat af te strijken. Op deze manier kom je ook veel beter in lastiger hoeken. Zorg dat je de vinger goed schoon hebt elke keer als je verder gaat afstrijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Oh, en knip je nagels. Vet irritant om kit af te proberen te strijken met te lange nagels :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik plak het af naast de rand waar gekit moet worden. Dit zodat je niet op je tegels/aanrechtblad/whatever kit hebt zitten als je uitschiet ofzo.

Vervolgens:
- Kitten, schuin afsnijden (45°)
- Met een Bison kitlepel het teveel aan kit wegstrijken
- Tape eraf
- Met een natte kwast over de kitrand (heel lichtjes) om de randjes t.h.v. de tape strak te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ik kit altijd af zonder plakband en andere hulpmiddelen. Na het zetten van de kit even insprayen met een plantenspuit met water en een klein beetje afwasmiddel. Daarna met de vinger afstrijken.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Nu online

Jellabie

Afsnijden hoe je hetzelf wil, afgeschuinde tuitje volledig op de voeg zetten, iets meer kracht zetten op de voorkant. Met gevoel nijpen terwijl je op de goede snelheid achteruit gaat. Beetje speeksel aan vinger en lichtjes er over gaan. Maar dat is als je ervaren bent.

Als je nooit gekit hebt, 2x plakband plakken, vol kitten, plat afstrijken met je vinger en water. (badkamer is schimmelwerende silicone dus niet met zeep doen dan, enkel water!)
Zeker niet te dik leggen. Plakband eraf halen en met zachte druk met een natte vinger even over gaan.

99% kan niet van de eerste keer kitten, dus raak niet gefrustreerd als het niet lukt hoe je het wil.

Ik heb ondertussen ettelijke kilometers gekit, alleen met ervaring kan je kitten :)

Of je huurt mij even in :+

[ Voor 14% gewijzigd door Jellabie op 14-08-2018 10:37 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Ik lees overal zeepwater voor het afstrijken van kit; gewoon met afwasmiddel dan?

Ergens anders zag ik ook shampoo-water. Dat lijkt me nog wat minder agressief dan afwasmiddel, en net zo glad of zelfs gladder. Schuimt misschien ook iets minder.

@Jellabie of iemand anders hier een mening over?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jellabie
  • Nu online

Jellabie

Dirtbiter schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:40:
Ik lees overal zeepwater voor het afstrijken van kit; gewoon met afwasmiddel dan?

Ergens anders zag ik ook shampoo-water. Dat lijkt me nog wat minder agressief dan afwasmiddel, en net zo glad of zelfs gladder. Schuimt misschien ook iets minder.

Als je een badkamer afkit speciale sanitaire kit gebruiken, maar hier mag je geen zeep bij gebruiken, enkel water.

Alle andere kitwerken een plantenspuitje pakken met water en een goede scheut Dreft.

Ik ben net aan het kitten:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/5bzblc.jpg

Ik snijd mijn tuitje op gevoel, zoals je kan zien is dit geen 45°, snijden hoe jij het beste werkt:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/5bzblc.jpg

Dit is met 1x met mijn vinger met zeepsop over de kit te gaan:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/14jvm9u.jpg

De truuk zit hem vooral in je tuitje goed te houden en de balans vinden van de snelheid dat je achteruit gaat en hoe snel je de kit eruit laat komen.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
Dirtbiter schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:40:

Bedoel je puur afwasmiddel? Dat lijkt mij niet erg verstandig.
Als je een bakje water doet heb je maar een heel klein beetje afwasmiddel nodig. (dit bedoelde ik met zeep :P )

Ik wist trouwens niet dat schimmelwerende siliconen kit alleen met water mag, zo leer je nog eens wat.
Nu heb ik het zelf ook nog nooit toegepast, en ik kan er ook niet erg veel informatie over vinden.

@Jellabie Is dit puur voor schimmelwerende kit, of voor al het siliconenkit voor badkamers? Want ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Doet dat kleine beetje afwasmiddel zo veel dan?

[ Voor 10% gewijzigd door Andyk125 op 14-08-2018 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
Jellabie schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:35:
Afsnijden hoe je hetzelf wil, afgeschuinde tuitje volledig op de voeg zetten, iets meer kracht zetten op de voorkant. Met gevoel nijpen terwijl je op de goede snelheid achteruit gaat. Beetje speeksel aan vinger en lichtjes er over gaan. Maar dat is als je ervaren bent.

Als je nooit gekit hebt, 2x plakband plakken, vol kitten, plat afstrijken met je vinger en water. (badkamer is schimmelwerende silicone dus niet met zeep doen dan, enkel water!)
Zeker niet te dik leggen. Plakband eraf halen en met zachte druk met een natte vinger even over gaan.

99% kan niet van de eerste keer kitten, dus raak niet gefrustreerd als het niet lukt hoe je het wil.

Ik heb ondertussen ettelijke kilometers gekit, alleen met ervaring kan je kitten :)

Of je huurt mij even in :+
Waarom mag schimmelwerende siliconen niet met afwasmiddel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jellabie
  • Nu online

Jellabie

Gebanned schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:47:
[...]

Waarom mag schimmelwerende siliconen niet met afwasmiddel?
De zeep zou de schimmelwerende functie teniet doen (als de kit hard is maakt het niet meer uit ivm shampoo enzo)
Andyk125 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:46:
[...]

Bedoel je puur afwasmiddel? Dat lijkt mij niet erg verstandig.
Als je een bakje water doet heb je maar een heel klein beetje afwasmiddel nodig. (dit bedoelde ik met zeep :P )

Ik wist trouwens niet dat schimmelwerende siliconen kit alleen met water mag, zo leer je nog eens wat.
Nu heb ik het zelf ook nog nooit toegepast, en ik kan er ook niet erg veel informatie over vinden.

@Jellabie Is dit puur voor schimmelwerende kit, of voor al het siliconenkit voor badkamers? Want ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Doet dat kleine beetje afwasmiddel zo veel dan?
Ik gebruik al jaren een flinke scheut Dreft.

Dreft zorgt er voor dat de silicone nergens aan blijft kleven, aan je vingers, naast je gekitte voeg moest de klot van je vingers vallen.

Alleen sanitaire met water doen. Als het sanitaire is staat altijd op de tube.

[ Voor 61% gewijzigd door Jellabie op 14-08-2018 10:51 ]

De Nederbelg !

Pagina: 1 ... 91 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet voor luie zoekvraagjes.