bonzz.netninja schreef op zondag 3 juni 2018 @ 23:17:
[...]
Het is idd vooral de buitenmuur die lang (heel lang) nat blijft. Op zich niet een hele ramp, maar wel verdacht idd. Zou uit de grond kunnen komen, of van binnen via de spouw. Geen idee...wel irritant. En dan is het opvallend dat het op 2 plekken, allebei naast een deur met wat toch, doorslag vocht binnen ontstaat. Kan via een koudebrug wat van buiten zijn, of via een lekkage van boven wellicht.
Die regenpijp is eigenlijk de laatste van mijn zorgen. Dit was na een vrij extreme hagelbui afgelopen week (mijn auto is vol deuken

) dus zeldzaam. Dat je buitenblad iets langer nat blijft met isolatie is niet zo ongebruikelijk, en rond die pijp zal het wel iets natter geweest zijn. Hij is niet verstopt...maar het was gewoon vrij extreem allemaal.
Het irritant is dat echt iedereen iets anders zegt...en ik nog geen expert heb kunnen vinden die het gewoon juist heeft. Het is ook een complex probleem

Ik laat woensdag een bouwkundig ingenieur komen, benieuwd wat die zegt.
De luchtvochtigheid heb ik ook bijgehouden. Deze winters was deze veel te laag, en nu is het een tikkie vochtig.
Wat ik iig van plan ben (en sowieso geen kwaad kan)
1. Extra ventilatie kruipruimte maken, die is te mager nu
2. Extra ventilatie woonkamer maken. Die is erg mager nu
Muren injecteren, gevel waterafstondend maken, etc ben ik nog erg huiverig voor. Een buitenblad moet ook kunnen ademen en ik ben bang dat ik dat het probleem ga verergeren, als het vocht van binnenuit zou komen.
[...]
foto 4 is slechter te zien, heb extra foto toegevoegd. Het lijkt toevallig vandaag erger te worden op die plek. Wat vreemd is, want het was best mooi weer vandaag. Er zit dus een vertraging in....
Foto 1 is voorkant huis. Foto 2 achterkant huis. Zowel foto 3 als 4 zijn ook achterkant huis
Verschillende dingen, het lijkt inderdaad wel een complex probleem te zijn. De extra foto's maken het geheel wel duidelijker.
Ten eerste: ventileren is het bestrijden van het gevolg. Het probleem (de oorzaak) is dat vocht je constructie binnen komt waar je dat niet wil hebben. Ventileren lost het niet op, verbloemt het alleen
ten tweede: de laatste foto lijkt een kring of meerdere kringen. Dat is zo goed als zeker een lekkage van het een of ander. Condens/koudebrug zou er anders uitzien (wat eventueel wel zou kunnen is condens ergens anders wat samenkomt op 1 plek en daar als vocht ophoopt, zoals bijvoorbeeld de achterwand van je koelkast) optrekkend vocht is het ook niet, dat zou echt vanaf je plint omhoog gaan.
ten derde: het horizontale vocht aan de buitenkant van je muur zou optrekkend vocht kunnen zijn ware het niet dat volgens mij een paar rijtjes eronder droog lijken. Als die droog zijn dan is dat uitgesloten.
Ten vierde: de kans dat de hoge kolom vocht rond je afvoer van optrekkend vocht is is in mijn beleving minimaal. Dat zou veel horizontaler omhoog moeten gaan. Misschien in de heftige regenbui aan de bovenkant overgelopen?
Ten vijfde: ik zie nergens open stootvoegen in je buitenmuur. Hebben ze die toevallig dichtgesmeerd bij het aanbrengen van de isolatie? Als er nu überhaupt vocht in je spouwmuur komt, waar kan dat dan weg?
Ten zesde: zeker bij oudere huizen kan er een precaire balans in de spouwmuur bestaan qua vocht wat er in komt en wat qua ventilatie er weer uit gaat. Het dichtstoppen van de spouw met isolatie levert sowieso een verbinding tussen binnen- en buitenmuur en de ventilatie gaat naar 0. Als ergens vocht de constructie binnen komt, dan kan het er nu niet meer via de oude weg eruit en zoekt het een nieuwe uitweg.
Ten zevende: wat eerder al gezegd is: cementbaarden die eerst geen probleem waren kunnen icm punt zes ineens (in verhouding tot de rest van de muur) een koudebrug vormen en vochtdoorslag geven. Daarom zijn er isolatiebedrijven die eerst je spouw met een endoscoop bekijken en bij de aanwezigheid van cementbaarden weigeren je huis te isoleren.
Ten achtste: plotseling opduikende problemen rondom je huis wijzen wel op een grootschalige verstoring van je eerder aanwezige vochtbalans. Het aanbrengen van isolatie rondom zou wel mijn verdachte #1 zijn.
Ten negende: welke garanties gaf het isolatiebedrijf?
Ten tiende (en laatste): alleen meten is écht weten. systematisch uitsluiten van oorzaken leidt uiteindelijk naar de oorzaak van je vocht. Al moet je daarvoor anderhalf jaar vastbijten.
Overigens is het goed en normaal dat je huis in de winter (erg) droog is. Door te stoken houd je de luchtvochtigheid beduidend lager dan buiten. In de lente en herfst valt veel regen, je stookt zelf niet of nauwelijks en je luchtvochtigheid zal zeker hoger zijn dan in de winter. De meningen verschillen, maar vanaf ongeveer 60% wordt de kwaliteit minder. Boven de 80% is problematisch.
[
Voor 4% gewijzigd door
rickysedai op 04-06-2018 19:57
]