[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.001.820 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 10:15
bonzz.netninja schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:25:
[...]

Ik monitor de vochtigheid in huis best wel aardig, en meestal is dat wel goed. Het was van de winter zelfs te droog binnen want de vloer trok krom (ja dat kan door droogte).

Maar het zou kunnen. Die koudebrug is ook interessant. Met EPS korrels zou dat niet moeten kunnen, zeggen ze...maar daar geloof ik eigenlijk niet zo veel van.

Een ander mannetje van de week vertelde dat het maaiveld te hoog ligt in mijn tuin...zo krijg ik iedere dag weer nieuwe diagnoses :/ :/
Laat anders eens wat deuren openstaan voor een tijdje. Als het probleem weggaat weet je waar het aan ligt.

Wat ik begreep is er weinig aan de koudebrug te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 17:13

bonzz.netninja

Niente baffi

m3gA schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:26:
[...]

Laat anders eens wat deuren openstaan voor een tijdje. Als het probleem weggaat weet je waar het aan ligt.

Wat ik begreep is er weinig aan de koudebrug te doen.
Ja doe ik sowieso met dit weer, maar buiten is het nu ook 80% vochtig :) dus dat schiet niet op.

De kruipruimte is trouwens gewoon droog, zover ik weet. Op dit moment vermoed ik toch maar condensatie aan de binnenkant van de muur die naar beneden loopt

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
bonzz.netninja schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:28:
[...]

Ja doe ik sowieso met dit weer, maar buiten is het nu ook 80% vochtig :) dus dat schiet niet op.

De kruipruimte is trouwens gewoon droog, zover ik weet. Op dit moment vermoed ik toch maar condensatie aan de binnenkant van de muur die naar beneden loopt
Ik had toe ook een kurkdroge kruipruimte. Ze hebben een paar gaten in de muur geboord om te kijken of de muur van binnen nat was maar die bleek dus droog. Zat allemaal aan de buitenkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CDA441
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-02 11:22
Raymond schreef op maandag 28 mei 2018 @ 22:25:
Is dat niet volkomen nutteloos, dan werkt het toch niet meer?

Die airco voert zijn warmte af door lucht door een radiator te blazen. Die warme lucht blaast hij dan naar buiten. Dan heb je een aanvoer van verse lucht nodig, om dat in stand te kunnen houden. Je kan wel sturen waar'ie dat vandaan haalt (liefst haal je dat van de minst warme plek: wellicht is dat uit huis, maar kan ook gewoon van buiten zijn.

Zodra je die luchtstroom stopt (door je kamer volkomen luchtdicht te maken, dan werkt dat dus niet meer.

Investeer dan gewoon in een (mobiele) split-unit airco. Dan hoef je ook niet van die rare fratsen uit te halen :)
Ik heb mij nog een keer (dieper) ingelezen en inderdaad trekt de AC warme lucht aan vanuit de kieren.
Dit is normaal bij een mobiele airco met maar 1 buis.
Wat ik nu van plan ben te doen (de komende dagen), is een soort van doos maken die de lucht van buiten aanzuigt naar de heat exchanger. met daarbij komend ook nog een extra gat in dat hout waar de andere buis in zit :)
Hopelijk dan krijg ik een wat effectievere ac voor wat minder geld dan als ik een nieuwe mobiele split koop :')

Mijn motorblog | Mijn motovlogkanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22:24
Vanwege een lekkage ben ik genoodzaakt om een stukje van de schoorsteen opnieuw te stucen. Echter kan ben ik even de naam kwijt van dit soort 'cementachtig' muurtje. Zoals de tweede foto laat zien is het erg luchtig en niet erg sterk.

https://i.imgur.com/Oqq8xoJ.jpg

https://i.imgur.com/pXkVq0a.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:07

Exigence

dnkroz

Cellenbeton?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:53
Binnen een 3-tal weken mogen wij in ons nieuw huis.

- Rondom de gevel is het afgewerkt met houten latjes, graag zouden wij deze opnieuw eens "in-olien" (wat de exacte benaming ook mag zijn...), maar welk product kunnen wij daarvoor gebruiken? Is dit afhankelijk van het soort hout? Waar ik atm geen idee van heb of maakt dat niet uit? Iemand advies?

- Om het onkruid wat te verwijderen van de oprit, welk product kunnen wij daarvoor gebruiken? Ik hoor van verschillende mensen dat bleekwater er net voor zal zorgen dat het onkruid sneller terug groeit. Lijkt mij ook een slecht idee om te gebruiken want als er bleekwater op de houten gevel komt, zal deze ook verkleuren neem ik aan? :)

https://scontent-bru2-1.x...b6a9daad89a28&oe=5BC2533E

https://scontent-bru2-1.x...e0ab3712e4ba7&oe=5B79DA12

Alvast bedankt voor advies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 12:49
Stancke schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 10:43:

- Rondom de gevel is het afgewerkt met houten latjes, graag zouden wij deze opnieuw eens "in-olien" (wat de exacte benaming ook mag zijn...), maar welk product kunnen wij daarvoor gebruiken? Is dit afhankelijk van het soort hout? Waar ik atm geen idee van heb of maakt dat niet uit? Iemand advies?
Jullie nieuwe huis was een bestaande woning mag ik aannemen?
Probeer de fabrikant te achterhalen, dit geeft het beste resultaat.
Als dat niet lukt anders een verf speciaalzaak (sikkens/sigma/anker stuy), die hebben een goede kijk op dit soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 15:33

- Om het onkruid wat te verwijderen van de oprit, welk product kunnen wij daarvoor gebruiken? Ik hoor van verschillende mensen dat bleekwater er net voor zal zorgen dat het onkruid sneller terug groeit. Lijkt mij ook een slecht idee om te gebruiken want als er bleekwater op de houten gevel komt, zal deze ook verkleuren neem ik aan? :)

https://scontent-bru2-1.x...b6a9daad89a28&oe=5BC2533E

https://scontent-bru2-1.x...e0ab3712e4ba7&oe=5B79DA12

Alvast bedankt voor advies :)
Schooenmaak azijn werkt prima, geeft geen kleur verschil op mn vlonders iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:14
Ik wil in een overkapping ipv een lichtstraat 2 openingen maken met daarop 2 grote glasplaten (250 x 150 cm).

Wat voor glas zou ik hiervoor volgens jullie het beste kunnen gebruiken?

De ene glashandel adviseert gelaagd, de andere gelaagd en gehard
Gelaagd en gehard kost zo'n 65% meer (oftewel 350 euro op de 2 glasplaten) wat natuurlijk een behoorlijk prijsverschil is.

Maarja, het zou ook zonde zijn om bij de eerste de beste hagelbui 2 kapotte platen te hebben.
Er staat geen boom in de buurt van de overkapping.

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 06:41

lijkt op red cedar, vergrijst netjes en hoef je niet te olieen, is alleen maar extra werk elke keer..
https://www.houthandelonline.nl/redcedar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 11:49
louzy82 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 12:09:
Ik wil in een overkapping ipv een lichtstraat 2 openingen maken met daarop 2 grote glasplaten (250 x 150 cm).

Wat voor glas zou ik hiervoor volgens jullie het beste kunnen gebruiken?

De ene glashandel adviseert gelaagd, de andere gelaagd en gehard
Gelaagd en gehard kost zo'n 65% meer (oftewel 350 euro op de 2 glasplaten) wat natuurlijk een behoorlijk prijsverschil is.

Maarja, het zou ook zonde zijn om bij de eerste de beste hagelbui 2 kapotte platen te hebben.
Er staat geen boom in de buurt van de overkapping.
Let op welk dikte glas je kiest. Gelaagd glas 442 is volgens mij maar tot ca max 1 meter breed. Dus je moet al zeker maatje zwaarder.
Gehard is volgens mij niet zo noodzakelijk tenzij je er overheen gaat lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:14
sjnelle schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 13:09:
[...]

Let op welk dikte glas je kiest. Gelaagd glas 442 is volgens mij maar tot ca max 1 meter breed. Dus je moet al zeker maatje zwaarder.
Gehard is volgens mij niet zo noodzakelijk tenzij je er overheen gaat lopen
Bedankt voor je reactie.

Deze glashandel heeft me 55.2 geoffreerd.
Ik had ze de vraag nog een keer gesteld of harden nodig was maar ook volgens hen kan het ongehard prima volstaan (ook tegen hagelbui)

(andere leverancier had 66.2 gehard en gelaagd geoffreerd maar dat is dus zo'n 400 euro duurder totaal)

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:10
Een maand geleden zijn bij ons 2 dakkapellen geplaatst.
Nu ben ik bezig met het aftimmeren en plaats meteen een iets verlaagd plafond, waarin ik 8 inbouwspots wil plaatsen.

Dit zal led verlichting worden (ikea tradfri gu10), maar ik kan nergens een eenduidig antwoord vinden over hoeveel extra inbouwdiepte ik aan moet houden.
Ik kom wel afstanden tegen van bijvoorbeeld 10 tot 20 centimeter, maar dat geldt voornamelijk voor halogeenspots?

De dakkapel zelf is al geisoleerd, dit verlaagde plafond komt daar nog onder.
Ik heb 70mm ruimte boven mijn gipsplaten.

Is die 70mm voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ook even hier bij de kundige Tweakers :)

Wij zijn bij onze jaren 70 woning na de voorkant nu ook de achterkant aan het renoveren. Kozijnen halen wij kaal en krijgen andere kleur. Betimmering halen wij naar voren, extra isolatie en dan Keralit er tegenaan. Dakgoten ook Keralit. Voorkant redelijk voorspoedig, paar plekken houtrot maar gekrapt, houtrotstop en gevuld met 2 componentenvuller.

Achterkant vandaag begonnen met 2 zwakke plekken te bekijken (eentje ontstaan door lekkage, goten zijn net vervangen)

De onderdorpel is op 2 plakken ernstig verrot. Het frame voor betimmering ook, maar dat kan ik zelf wel fixen. Ben nu aan het hakken/beitelen/multi-toolen geweest, maar de vraag is nu wat wijsheid is.

Hele dorpel laten vervangen door timmerman? (in beide gevallen voor meer dan 50% nog in uitstekende staat) of kan ik hem mooi haaks eruit bikken en dan alleen dat gedeelte laten vervangen?

Oja deskundige timmermannen die regio Zuid-Holland wonen en deze week tijd hebben natuurlijk welkom :wink:

Bovenraam slaapkamer door lekkage:
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/67766_IMG_2475_2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/67766_IMG_2476_1.jpg Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/67766_IMG_2477_1.jpg

Raam beneden, met name ontstaan door oude reparatie waarbij de restanten onvoldoende behandeld zijn..
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/67766_IMG_2478_1.jpg Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/67766_IMG_2479_1.jpg Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/67766_IMG_2480_1.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CDA441
Zo, vanochtend naar de bouwmarkt geweest, en de ombouw is gelukt :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8aKQxHwm.jpg

Negatieve druk is er nog steeds een klein beetje aanwezig, maar het merendeel van lucht die wordt gebruikt om de compressor enzo te koelen komt van buiten :)
Alu is de intake, plastic/vinyl is output.

Ik vraag me nog steeds af waar je zo'n aansluitset kan kopen in plastic, want als ik online zoek, kan ik alleen maar van die héél dunne plastic slangen vinden, en nergens vindt ik een muurflens en adapter met schroefdraad met diameter 150mm :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Okasha schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 17:09:
........................

Hele dorpel laten vervangen door timmerman?
...................

Bovenraam slaapkamer door lekkage:
[afbeelding]
[afbeelding] [afbeelding]

Raam beneden, met name ontstaan door oude reparatie waarbij de restanten onvoldoende behandeld zijn..
[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
ja, is de enige logische oplossing en is evenveel werk
als het niks mag kosten kun je de oipeningen dicht prutsen en een neuslat er overheen doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij zijn bij onze jaren 70 woning na de voorkant nu ook de achterkant aan het renoveren. Kozijnen halen wij kaal en krijgen andere kleur. Betimmering halen wij naar voren, extra isolatie en dan Keralit er tegenaan. Dakgoten ook Keralit.
Renovatie betekent ook vernieuwen waar nodig. Beetje de betekenis van het woord.

In dit geval ben je duidelijk aan nieuwe kozijnen toe. Ze zijn zo vergaan dat reparatie bijna niet duurzaam zal zijn.

Daarnaast moet je ook vooruit denken. Over 7 jaar is het Groningse gas er niet meer. Alternatieve verwarming werkt beter als je eerst je warmtevraag naar beneden helpt.

Nieuwe onderhoudsarme kozijnen met moderne HR++ beglazing zou mijn keuze zijn.

Met nieuwe kozijnen en glas doe je alvast een grote stap. Zo wordt je huis toekomstbestendig en meteen wat meer waarde.

Plus dat je ook meer rendement en voldoening uit je renovatie haalt.

Tot slot: Het zou zomaar kunnen dat je nog subsidie voor zo'n project kan krijgen ook. Ik zou er dus zeker over denken.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2018 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickysedai
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:47

rickysedai

Whoop whoop

@bonzz.netninja , heb je er ook foto’s van? Ik heb hier in huis anderhalf jaar gezocht naar de oorzaak van mijn lekkage. Gezocht en gevonden moet ik zeggen, al had ik bijna een zenuwinzinking na zo’n lange tijd. Als je iets meer info geeft dan kan ik je misschien wel helpen. Uiteindelijk is het geen raketwetenschap maar vooral vast blijven houden! Bij mij bleek het uiteindelijk een lekkend kozijn te zijn icm ingezakte spouwmuur isolatie.

Optrekkend vocht begint echt vanaf de plint en neemt af naarmate je hoger komt. Te weinig ventileren speelt zeker mee, maar het zegt niet direct iets over de oorzaak en het manifesteert zich vooral op de zwakste plek.

Wat makkelijk uit te sluiten is, is een leidinglekkage. Check na een lange tijd zonder waterverbruik (‘s ochtends?) of de watermeter versprongen is. Stap 1

Dan kan het een afvoerlekkage zijn of regenwater.
Heb je buren waar het vandaan kan komen?
Is het direct gerelateerd aan een regenbui?(bij mij was het ongeveer pas anderhalve week na een regenbui zichtbaar, niet te doen in ons klimaat)
Je kan met een endoscoop in de spouw kijken, met infrarood naar koudebruggen etc. Etc.
Je kan een stukje boren in een vochtige plek om te zien hoe diep het vocht zit, komt het van achteren of is het condens?
Wanneer is het begonnen? Heb je vlak daarvoor ergens een klus uitgevoerd?
Bij mij zaten na zo’n lange tijd lekkage ook zoutkristallen in het stucwerk wat weer vocht aantrok. Je kan het zo gek niet verzinnen of het bestaat! 😄

En een te hoog maaiveld is alleen een probleem als je geen waterkering hebt. Zei je dat nou?

Maar eerst: hoe ziet het eruit?

Trouwens @m3gA , persoonlijk had ik de koudebrug weggehaald en niet de tochtstrips. Was dat geen optie?

[ Voor 8% gewijzigd door rickysedai op 03-06-2018 08:27 ]

Leg de lat laag, dan ben je altijd succesvol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@CDA441
Moet het plastic zijn?
https://www.ventilatiesho...rvoeren-aansluiting-buis/
https://www.ventilatiesho...ring-150mm/?sqr=guso&(als je met geisoleerde aluminium flex slang werkt)

Toch is het gepruts... (no offence, dit is tweakers)

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-06-2018 08:35 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
Trouwens @m3gA , persoonlijk had ik de koudebrug weggehaald en niet de tochtstrips. Was dat geen optie?
Het weghalen van de tochtstrips was een kleine moeite en kostte me niks. De koude brug oplossen was een aardige grote en tevens hele dure ingreep in de constructie van mijn huis. Dus dat heb ik maar even achterwege gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

rickysedai schreef op zondag 3 juni 2018 @ 08:08:
@bonzz.netninja , heb je er ook foto’s van? Ik heb hier in huis anderhalf jaar gezocht naar de oorzaak van mijn lekkage. Gezocht en gevonden moet ik zeggen, al had ik bijna een zenuwinzinking na zo’n lange tijd. Als je iets meer info geeft dan kan ik je misschien wel helpen. Uiteindelijk is het geen raketwetenschap maar vooral vast blijven houden! Bij mij bleek het uiteindelijk een lekkend kozijn te zijn icm ingezakte spouwmuur isolatie.

Optrekkend vocht begint echt vanaf de plint en neemt af naarmate je hoger komt. Te weinig ventileren speelt zeker mee, maar het zegt niet direct iets over de oorzaak en het manifesteert zich vooral op de zwakste plek.

Wat makkelijk uit te sluiten is, is een leidinglekkage. Check na een lange tijd zonder waterverbruik (‘s ochtends?) of de watermeter versprongen is. Stap 1

Dan kan het een afvoerlekkage zijn of regenwater.
Heb je buren waar het vandaan kan komen?
Is het direct gerelateerd aan een regenbui?(bij mij was het ongeveer pas anderhalve week na een regenbui zichtbaar, niet te doen in ons klimaat)
Je kan met een endoscoop in de spouw kijken, met infrarood naar koudebruggen etc. Etc.
Je kan een stukje boren in een vochtige plek om te zien hoe diep het vocht zit, komt het van achteren of is het condens?
Wanneer is het begonnen? Heb je vlak daarvoor ergens een klus uitgevoerd?
Bij mij zaten na zo’n lange tijd lekkage ook zoutkristallen in het stucwerk wat weer vocht aantrok. Je kan het zo gek niet verzinnen of het bestaat! 😄

En een te hoog maaiveld is alleen een probleem als je geen waterkering hebt. Zei je dat nou?

Maar eerst: hoe ziet het eruit?

Dank voor de reactie. Het zou hier ook zomaar kunnen zijn wat jij zegt. Hoe ben jij uiteindelijk achter de oorzaak gekomen? Wie heeft je daarbij geholpen?
Ik heb wat foto's hier neergezet: https://zuijdam.stackstorage.com/s/lRkWEmOHHwBTvXk

Wat betreft die waterkering. Die heb ik inderdad niet. Het huis is uit 1925 en toen deze ze dat nog niet...schijnt...als ik het goed heb begrepen....

Het probleem is gekomen nadat ik spouwmuurisolatie heb laten toevoegen...ongeveer 6 maanden later denk ik. Het kan dan natuurlijk net zo goed ergens anders vandaan komen, bijv via regenwater van boven.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:56

Wij zijn bij onze jaren 70 woning na de voorkant nu ook de achterkant aan het renoveren. Kozijnen halen wij kaal en krijgen andere kleur. Betimmering halen wij naar voren, extra isolatie en dan Keralit er tegenaan. Dakgoten ook Keralit. Voorkant redelijk voorspoedig, paar plekken houtrot maar gekrapt, houtrotstop en gevuld met 2 componentenvuller.

Achterkant vandaag begonnen met 2 zwakke plekken te bekijken (eentje ontstaan door lekkage, goten zijn net vervangen)

De onderdorpel is op 2 plakken ernstig verrot. Het frame voor betimmering ook, maar dat kan ik zelf wel fixen. Ben nu aan het hakken/beitelen/multi-toolen geweest, maar de vraag is nu wat wijsheid is.
Een halve onderdorpel zou ik niet vervangen, gewoon helemaal
De verschillende materialen zullen toch op elkaar gaan werken waardoor je scheurvorming krijgt

Het kozijn op de onderste foto's is trouwens nog veel verder gerot dan je nu hebt weggebikt ;) Die is gewoon helemaal op

Je zou natuurlijk ook kunnen kijken wat vervangen van een kozijn je gaat kosten, dit is gewoon oplappen van een oud kozijn, over een paar jaar gaat het kozijn ergens anders rotten
Been there, done that, bij mij in het huis waren ook verschillende kozijnen verrot, oplappen heeft dan eigenlijk geen zin meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
AUijtdehaag schreef op zondag 3 juni 2018 @ 08:26:
@CDA441
Moet het plastic zijn?
https://www.ventilatiesho...rvoeren-aansluiting-buis/
https://www.ventilatiesho...ring-150mm/?sqr=guso&(als je met geisoleerde aluminium flex slang werkt)

Toch is het gepruts... (no offence, dit is tweakers)
Die sites heb ik al helemaal doorspit :)
Het is ook niet aan mij om te boren in de muur (ben thuiswonend student), en zo'n split past niet eens op mijn muur :')

Plastic graag, want metaal is vervelend, maar het werkt nu dus zijn dat zorgen voor later :)
(waarschijnlijk ga ik later toch niet meer zo'n stom raam hebben waar er niets door past)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
bonzz.netninja schreef op zondag 3 juni 2018 @ 10:09:
[...]

Dank voor de reactie. Het zou hier ook zomaar kunnen zijn wat jij zegt. Hoe ben jij uiteindelijk achter de oorzaak gekomen? Wie heeft je daarbij geholpen?
Ik heb wat foto's hier neergezet: https://zuijdam.stackstorage.com/s/lRkWEmOHHwBTvXk

Wat betreft die waterkering. Die heb ik inderdad niet. Het huis is uit 1925 en toen deze ze dat nog niet...schijnt...als ik het goed heb begrepen....

Het probleem is gekomen nadat ik spouwmuurisolatie heb laten toevoegen...ongeveer 6 maanden later denk ik. Het kan dan natuurlijk net zo goed ergens anders vandaan komen, bijv via regenwater van boven.
Uit interesse: welk materiaal is gebruikt?
Supafill (wol) of parels (eps)
En heb je afgelopen winter geen voegen gehad die kapot zijn gesprongen door de vorst?

[ Voor 0% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-06-2018 12:59 . Reden: Ik moet beter lezen ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
FabianGTI schreef op zondag 3 juni 2018 @ 11:27:
[...]

Een halve onderdorpel zou ik niet vervangen, gewoon helemaal
De verschillende materialen zullen toch op elkaar gaan werken waardoor je scheurvorming krijgt

Het kozijn op de onderste foto's is trouwens nog veel verder gerot dan je nu hebt weggebikt ;) Die is gewoon helemaal op

Je zou natuurlijk ook kunnen kijken wat vervangen van een kozijn je gaat kosten, dit is gewoon oplappen van een oud kozijn, over een paar jaar gaat het kozijn ergens anders rotten
Been there, done that, bij mij in het huis waren ook verschillende kozijnen verrot, oplappen heeft dan eigenlijk geen zin meer ;)
Snap wat jullie zeggen, maar zeker degene die ik nog niet uitgehakt heb is nogal een kozijn hoor :) 2,45 hoog en 2,70 breed (opgedeeld in 2 delen). Hebben net Dakgoten laten doen wat financieel nogal tegenviel dus het einde van ons huidige budget is er wel beetje doorheen. Daarnaast heb ik de boel kaalgehaald en is het overige hout gewoon goed, ook wel weer zonde dan.

Advies van de technische man van klusidee is 2 nieuwe onderbalken. Dat wordt nu het plan. Ben dus ook gestopt met hakken..

@Verwijderd , nu dus budgetkrapte, maar uiteindelijk wil ik deze hele glazen hoek vervangen. Maar dat wordt wel een projectje. Voor nu is het hele dak gedaan met 20cm isolatie, spouwmuren en vloer, dat scheelt al een hoop. Het huis heeft geen enkel glas, alles dubbelglas, deels HR++ (ongeveer 50%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

AUijtdehaag schreef op zondag 3 juni 2018 @ 12:57:
[...]

Uit interesse: welk materiaal is gebruikt?
Supafill (wol) of parels (eps)
En heb je afgelopen winter geen voegen gehad die kapot zijn gesprongen door de vorst?
Na adviel is er EPS is gedaan. Ik heb niet echt voegen gehad die stuk zijn gegaan, zover ik weet.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FabianGTI
Gisteren de apparatuur maar eens aangesloten, vrijwel geen kabels in het zicht :)
Aan de achterkant is het wel weer een flinke kabelboom geworden :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ad5HOwCuoAGnhQpNyWg64PL8/full.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:59
Had dan voor de foto effe je laptop kabel eruit getrokken :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-09 22:13
Heeft er iemand ervaring met geluid van buitenaf verminderen op een balkon langs een semi-drukke weg? We wonen op de hoek in een appartement op de 4e verdieping en ik heb het idee dat er veel geluid van beneden via de bovenkant van ons balkon weerkaatst naar beneden en ook onze woonkamer in. Zie hier de situatie:

Afbeeldingslocatie: http://pimmeh.duckdns.org/pimmeh/files/balkon/balkon1.jpg

Nou heb ik na wat googlen wel wat gevonden om wellicht geluidsisolerende platen op de bovenkant te plakken maar ik vroeg me af of iemand daar misschien wat ervaring mee heeft of het het geld waard is of niet:

https://www.akoestiekwink...-akoestiek-te-verbeteren/
en
https://www.akoestiekwink...erm-gg-akoestische-platen

Daarnaast komt er ook nog wat geluid via de kieren van de balkondeur. Deze zijn voorzien van dergelijke anti-tochtstrips (ja ik moet de kozijnen weer eens schoonmaken ;)):

Afbeeldingslocatie: http://pimmeh.duckdns.org/pimmeh/files/balkon/balkondeur1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://pimmeh.duckdns.org/pimmeh/files/balkon/balkondeur2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://pimmeh.duckdns.org/pimmeh/files/balkon/balkondeur3.jpg

Ik zit er aan te denken om die te vervangen voor iets wat zowel toch als geluid wat meer buiten houdt van de weg. In deze winkel (https://www.geluidsisolat.../49-rubber-stroken-strips) is van alles en nog wat te krijgen maar ook daar ben ik benieuwd naar eventueel ervaringen.

Het gebouw is uit 1992 dus relatief nieuw, ook dubbele beglazing e.d.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 06:55
FabianGTI schreef op zondag 3 juni 2018 @ 17:30:
Gisteren de apparatuur maar eens aangesloten, vrijwel geen kabels in het zicht :)
Aan de achterkant is het wel weer een flinke kabelboom geworden :+

[afbeelding]
Zeer netjes, maar de autist in mij zou helemaal knetterleip worden van 2 verschillende formaten deuren... B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:04

Mystikal

It never hurts to help!

De ruimte tussen kunststof harmonica deuren en de cementdekvloer is maar 7mm terwijl er nog tegels op moeten (15mm?). Kom er vandaag pas achter en zaterdag komen ze tegelen.

Het lijkt me dat dit een 'constructie fout' is van de aannemer? 1 aannemer heeft het hele tuinhuis (vrij fors met 2 verdiepingen) gezet destijds. Iemand ervaringen met dit.

Volgens mij 3 opties:
-deuren hoger hangen (geen idee of er zoveel ruimte is)
-cement dekvloer slijpen (en dan wellicht voor de helft en langzaam laten oplopen (oppervlakte is 8*4)
-geen tegelvloer maar schoonloopmat op dat gedeelte maken.

Baal er behoorlijk van. Morgen komt de aannemer met een antwoord op de. Vraag of de harmonica deur hoger gehangen kan worden.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickysedai

rickysedai

Whoop whoop

bonzz.netninja schreef op zondag 3 juni 2018 @ 10:09:
[...]

Ik heb mij laten adviseren door meerdere “professionals” die de beste adviezen en de mooiste apparatuur hadden. Uiteindelijk had geen één ervan gelijk. Kostte wel honderden euro’s. Er zullen vast echte vakmensen rondlopen, maar ik ben ze niet tegengekomen.

Ik heb de oplossing gevonden door systematisch dingen uit te sluiten. Eerst toevoer controleren, daarna afvoer (door het twee weken niet te gebruiken), condens door een folie op de muur te plakken, bijhouden hoeveel regen valt en wanneer en luchtvochtigheid binnen en buiten meten. Ik had een streep vocht op 1 meter hoogte rondom in mijn keuken. Kom daar maar eens achter! 😉
Uiteindelijk zelfs gaten geboord en sleuven gekapt. Je leert wel veel over je huis.

Maar vervolgens kan je uitsluiten of het van boven komt door zeil te spannen en af te plakken. Je kan ook rondom inpakken dan kan je zien of je daarmee vocht buiten houdt. Maar dat is wel wat werk natuurlijk.

Maar zie ik nu goed dat je vooral aan de buitenkant veel vocht hebt? De concentratie rond je regenpijp is ook bijzonder. Lekt die? Zit die verstopt?

En je spouwmuurisolatie is ook verdacht. Vocht kan lang nodig hebben om ergens door te dringen. Een half jaar klinkt als een plausibele termijn.

Overigens zie ik op de vierde foto niet waar het probleem zit. En is foto 2 een hele andere plek dan foto 1? En waar zit foto 3, is dat ook weer een andere plek?

[ Voor 3% gewijzigd door rickysedai op 03-06-2018 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

rickysedai schreef op zondag 3 juni 2018 @ 23:08:
[...]

Ik heb mij laten adviseren door meerdere “professionals” die de beste adviezen en de mooiste apparatuur hadden. Uiteindelijk had geen één ervan gelijk. Kostte wel honderden euro’s. Er zullen vast echte vakmensen rondlopen, maar ik ben ze niet tegengekomen.

Ik heb de oplossing gevonden door systematisch dingen uit te sluiten. Eerst toevoer controleren, daarna afvoer (door het twee weken niet te gebruiken), condens door een folie op de muur te plakken, bijhouden hoeveel regen valt en wanneer en luchtvochtigheid binnen en buiten meten. Ik had een streep vocht op 1 meter hoogte rondom in mijn keuken. Kom daar maar eens achter! 😉
Uiteindelijk zelfs gaten geboord en sleuven gekapt. Je leert wel veel over je huis.

Maar vervolgens kan je uitsluiten of het van boven komt door zeil te spannen en af te plakken. Je kan ook rondom inpakken dan kan je zien of je daarmee vocht buiten houdt. Maar dat is wel wat werk natuurlijk.

Maar zie ik nu goed dat je vooral aan de buitenkant veel vocht hebt? De concentratie rond je regenpijp is ook bijzonder. Lekt die? Zit die verstopt?

En je spouwmuurisolatie is ook verdacht. Vocht kan lang nodig hebben om ergens door te dringen. Een half jaar klinkt als een plausibele termijn.
Het is idd vooral de buitenmuur die lang (heel lang) nat blijft. Op zich niet een hele ramp, maar wel verdacht idd. Zou uit de grond kunnen komen, of van binnen via de spouw. Geen idee...wel irritant. En dan is het opvallend dat het op 2 plekken, allebei naast een deur met wat toch, doorslag vocht binnen ontstaat. Kan via een koudebrug wat van buiten zijn, of via een lekkage van boven wellicht.

Die regenpijp is eigenlijk de laatste van mijn zorgen. Dit was na een vrij extreme hagelbui afgelopen week (mijn auto is vol deuken :| ) dus zeldzaam. Dat je buitenblad iets langer nat blijft met isolatie is niet zo ongebruikelijk, en rond die pijp zal het wel iets natter geweest zijn. Hij is niet verstopt...maar het was gewoon vrij extreem allemaal.

Het irritant is dat echt iedereen iets anders zegt...en ik nog geen expert heb kunnen vinden die het gewoon juist heeft. Het is ook een complex probleem 8) Ik laat woensdag een bouwkundig ingenieur komen, benieuwd wat die zegt.

De luchtvochtigheid heb ik ook bijgehouden. Deze winters was deze veel te laag, en nu is het een tikkie vochtig.

Wat ik iig van plan ben (en sowieso geen kwaad kan)
1. Extra ventilatie kruipruimte maken, die is te mager nu
2. Extra ventilatie woonkamer maken. Die is erg mager nu

Muren injecteren, gevel waterafstondend maken, etc ben ik nog erg huiverig voor. Een buitenblad moet ook kunnen ademen en ik ben bang dat ik dat het probleem ga verergeren, als het vocht van binnenuit zou komen.
rickysedai schreef op zondag 3 juni 2018 @ 23:08:
[...]

Overigens zie ik op de vierde foto niet waar het probleem zit. En is foto 2 een hele andere plek dan foto 1? En waar zit foto 3, is dat ook weer een andere plek?
foto 4 is slechter te zien, heb extra foto toegevoegd. Het lijkt toevallig vandaag erger te worden op die plek. Wat vreemd is, want het was best mooi weer vandaag. Er zit dus een vertraging in....

Foto 1 is voorkant huis. Foto 2 achterkant huis. Zowel foto 3 als 4 zijn ook achterkant huis

[ Voor 9% gewijzigd door bonzz.netninja op 03-06-2018 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Pimmeh schreef op zondag 3 juni 2018 @ 20:19:
Heeft er iemand ervaring met geluid van buitenaf verminderen op een balkon langs een semi-drukke weg? We wonen op de hoek in een appartement op de 4e verdieping en ik heb het idee dat er veel geluid van beneden via de bovenkant van ons balkon weerkaatst naar beneden en ook onze woonkamer in. Zie hier de situatie:

[afbeelding]

Nou heb ik na wat googlen wel wat gevonden om wellicht geluidsisolerende platen op de bovenkant te plakken maar ik vroeg me af of iemand daar misschien wat ervaring mee heeft of het het geld waard is of niet:

en

Daarnaast komt er ook nog wat geluid via de kieren van de balkondeur. Deze zijn voorzien van dergelijke anti-tochtstrips (ja ik moet de kozijnen weer eens schoonmaken ;)):

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Ik zit er aan te denken om die te vervangen voor iets wat zowel toch als geluid wat meer buiten houdt van de weg. In deze winkel (https://www.geluidsisolat.../49-rubber-stroken-strips) is van alles en nog wat te krijgen maar ook daar ben ik benieuwd naar eventueel ervaringen.

Heb je ook ventilatieroosters in de gevel?
Mijn ervaring is dat deze heel veel geluid doorgeven als je de goedkope exemplaren hebt. Ze zijn er ook met geluidwerende eigenschappen en uit eigen ervaring moet ik zeggen dat het verschil heel groot is.

Er kan in jouw geval alleen weerkaatsing zijn vanaf de onderkant van een bovengelegen balkon. Daar zou je (met toestemming van VvE of verhuurder) iets dempends tegenaan kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 11:38

[afbeelding]

en

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

'92 dan mogen de deurrubbers wel vernieuwd worden, gewoon weghalen en nieuwe eropplakken
tegen de onderkant van het balkon kun je bijv strocementplaten plakken.het is ook een idee om je balkonomheining vn hard materiaal te maken, dan halveer je het geluid (als het mag van de vve)

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:09
ArcticTiger schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 12:24:
Een maand geleden zijn bij ons 2 dakkapellen geplaatst.
Nu ben ik bezig met het aftimmeren en plaats meteen een iets verlaagd plafond, waarin ik 8 inbouwspots wil plaatsen.

Dit zal led verlichting worden (ikea tradfri gu10), maar ik kan nergens een eenduidig antwoord vinden over hoeveel extra inbouwdiepte ik aan moet houden.
Ik kom wel afstanden tegen van bijvoorbeeld 10 tot 20 centimeter, maar dat geldt voornamelijk voor halogeenspots?

De dakkapel zelf is al geisoleerd, dit verlaagde plafond komt daar nog onder.
Ik heb 70mm ruimte boven mijn gipsplaten.

Is die 70mm voldoende?
Dit ligt aan de hoogte van de betreffende lamen + fitting.
Heb je toevallig al zo'n lampje liggen + een losse GU10 fitting die je gaat gebruiken?
Zo ja: fitting op het lampje plaatsen, op een vlakke ondergrond zetten en de totale hoogte meten, dan nog 15 a 20mm speling erop plussen en dat is je maat die je kan aanhouden.
Dit gaat alleen op natuurlijk als je armaturen gebruikt die nagenoeg vlak liggen met je plafond ;) als je verdiepte armaturen gaat gebruiken moet je die extra hoogte er ook nog bij op plussen (armaturen waarbij de lamp een stuk dieper je plafond in zit bedoel ik dan).

Let er trouwens wel op dat je je lampje niet strak in de isolatie oid drukt als je die erboven hebt, zorg dat de lamp genoeg "ademruimte" heeft, ook led lampen worden wel warm.

[ Voor 6% gewijzigd door Annuk op 04-06-2018 04:37 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
technopeuter schreef op zondag 3 juni 2018 @ 23:39:
[...]

'92 dan mogen de deurrubbers wel vernieuwd worden, gewoon weghalen en nieuwe eropplakken
tegen de onderkant van het balkon kun je bijv strocementplaten plakken.het is ook een idee om je balkonomheining vn hard materiaal te maken, dan halveer je het geluid (als het mag van de vve)
Zijn nieuwe deurrubbers tegenwoordig zoveel beter qua geluidsdemping?

Balkonomheining wil ik niet al teveel mee doen, sowieso wordt de VVE dan een beetje boos (gok ik) en ik wil ook niet al teveel uitzicht kwijt. Ik zat nog te denken aan doorzichtig plexiglas in combinatie met demping op de bovenkant van het balkon.
nokiaan958GB schreef op zondag 3 juni 2018 @ 23:25:
[...]

Heb je ook ventilatieroosters in de gevel?
Mijn ervaring is dat deze heel veel geluid doorgeven als je de goedkope exemplaren hebt. Ze zijn er ook met geluidwerende eigenschappen en uit eigen ervaring moet ik zeggen dat het verschil heel groot is.

Er kan in jouw geval alleen weerkaatsing zijn vanaf de onderkant van een bovengelegen balkon. Daar zou je (met toestemming van VvE of verhuurder) iets dempends tegenaan kunnen zetten.
Yes, zulke dingen:
Afbeeldingslocatie: http://pimmeh.duckdns.org/pimmeh/files/balkon/ventilatierooster1.jpg

Als ik ze dichtdoe scheelt het al een boel. Wel vermoed ik dat het materiaal wat er in zit wel wat gedegradeerd is ondertussen na al die jaren. Sowieso kunnen ze niet 100% dicht in verband met de mechanische ventilatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09 13:10
Afgelopen weekend de binnenmuren van de aanbouw afgemaakt. Nu wachten op de metselaar en dan aan het dak beginnen. Hoogtepuntje waren toch wel de openslaande deuren. Wat een mega uitzicht straks als je staat te koken. :+

Wordt wel wat!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MdjagmPo9rvrPznFmxzousQ2/medium.jpg

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Laatst online: 23:10
Annuk schreef op maandag 4 juni 2018 @ 04:34:
[...]

Dit ligt aan de hoogte van de betreffende lamen + fitting.
Heb je toevallig al zo'n lampje liggen + een losse GU10 fitting die je gaat gebruiken?
Zo ja: fitting op het lampje plaatsen, op een vlakke ondergrond zetten en de totale hoogte meten, dan nog 15 a 20mm speling erop plussen en dat is je maat die je kan aanhouden.
Dit gaat alleen op natuurlijk als je armaturen gebruikt die nagenoeg vlak liggen met je plafond ;) als je verdiepte armaturen gaat gebruiken moet je die extra hoogte er ook nog bij op plussen (armaturen waarbij de lamp een stuk dieper je plafond in zit bedoel ik dan).

Let er trouwens wel op dat je je lampje niet strak in de isolatie oid drukt als je die erboven hebt, zorg dat de lamp genoeg "ademruimte" heeft, ook led lampen worden wel warm.
Merci!
Rondom de spotjes is het helemaal open dus genoeg ruimte om de warmte kwijt te raken.
Ik heb al een armatuur gezien welke slechts 6cm nodig heeft, maarrrrr... dit is een set van 3 spotjes, verpakking geeft aan max. 3x5 watt.
Maar maakt dit wat uit? De gu10 lampjes die ik erin wil plaatsen zijn 6 watt, en het is allemaal 230V?

edit:
Vanmorgen zijn eindelijk de dakkapellen afgemaakt (tenminste: de rolluiken vervangen door andere met de juiste kleur en motoren).
Binnenkort maar eens foto's plaatsen van mijn eigen handenarbeid. (De foto's die ik nu heb staat de leverancier op, weet niet of dat ene probleem is :) )

[ Voor 10% gewijzigd door ArcticTiger op 04-06-2018 14:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Da_maniaC schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 11:15:
Ik heb zelf een 150mm afzuigkanaal aan laten leggen voor de keuken (op afgesproken/ingemeten positie uiteraard).
Nu wil ik dit kanaal op de juiste manier voorbereiden en ivm de QV10 classificering van de woning maak ik ook gebruik van een terugslagklep.

De terugslagklep heeft een uitwendige maat van 150mm waarbij de spiro buis van het afzuigkanaal een inwendige maat heeft van 150mm. Deze passen dus in elkaar.

Afbeelding om mijn verhaal te verduidelijken:
[afbeelding]

Moet ik gaan voor situatie 1 of 2?
Het is gelukt! Iedereen hier bedankt voor de tips!

De gevelkap viel zo'n 6 cm naar binnen in de pijp, hier moest ik met de plaatsing van de terugslagklep nog rekening mee houden.
Vervolgens voorzichtig de kier volpurren (om mijn nieuwe stenen niet vol te knoeien). PUR schuim laten uitharden en overtollige stukken wegsnijden + stenen licht geborsteld.
Foto's zijn niet met het prettigste licht genomen, maar ben zelf erg tevreden met de strak uitziende RVS gevelkap. d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4XpnDe7eh8Rk2PaCGA7T3csR/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sOKJBbSFxpiWaYbyfZDmn15D/full.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Da_maniaC op 04-06-2018 15:31 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:09
ArcticTiger schreef op maandag 4 juni 2018 @ 14:10:
[...]

Merci!
Rondom de spotjes is het helemaal open dus genoeg ruimte om de warmte kwijt te raken.
Dit is natuurlijk al goed :)
Ik heb al een armatuur gezien welke slechts 6cm nodig heeft, maarrrrr... dit is een set van 3 spotjes, verpakking geeft aan max. 3x5 watt.
Maar maakt dit wat uit? De gu10 lampjes die ik erin wil plaatsen zijn 6 watt, en het is allemaal 230V?
Dat is vermoedelijk de doorsnede v/d armatuur en/of de inbouwhoogte van die zo geleverde set...
Je moet dus echt een GU10 Traferdi lampje hebben + een losse GU10 fitting welke je wilt/gaat gebruiken, en dan meten..

Meeste armaturen zijn wel uigelijnd dat je de flens indd op je plafond ziet, maar dat de onderkant lamp vlak komt met het plafond..
Maar soms vanuit het "design" oogpunt zijn er van die verdiepte modellen (al kom je die niet heel veel tegen en zeker niet zo in de bouwmarkt).

En als je vragen hebt over het product moet je wanneer mogelijk even een linkje erbij plaatsen.. kunnen we even voor je kijken :)
edit:
Vanmorgen zijn eindelijk de dakkapellen afgemaakt (tenminste: de rolluiken vervangen door andere met de juiste kleur en motoren).
Binnenkort maar eens foto's plaatsen van mijn eigen handenarbeid. (De foto's die ik nu heb staat de leverancier op, weet niet of dat ene probleem is :) )
Ff de leverancier inkleuren evt. en evt. ff z'n naam/reclame e.d. weg halen..

[ Voor 4% gewijzigd door Annuk op 04-06-2018 15:59 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickysedai

rickysedai

Whoop whoop

bonzz.netninja schreef op zondag 3 juni 2018 @ 23:17:
[...]

Het is idd vooral de buitenmuur die lang (heel lang) nat blijft. Op zich niet een hele ramp, maar wel verdacht idd. Zou uit de grond kunnen komen, of van binnen via de spouw. Geen idee...wel irritant. En dan is het opvallend dat het op 2 plekken, allebei naast een deur met wat toch, doorslag vocht binnen ontstaat. Kan via een koudebrug wat van buiten zijn, of via een lekkage van boven wellicht.

Die regenpijp is eigenlijk de laatste van mijn zorgen. Dit was na een vrij extreme hagelbui afgelopen week (mijn auto is vol deuken :| ) dus zeldzaam. Dat je buitenblad iets langer nat blijft met isolatie is niet zo ongebruikelijk, en rond die pijp zal het wel iets natter geweest zijn. Hij is niet verstopt...maar het was gewoon vrij extreem allemaal.

Het irritant is dat echt iedereen iets anders zegt...en ik nog geen expert heb kunnen vinden die het gewoon juist heeft. Het is ook een complex probleem 8) Ik laat woensdag een bouwkundig ingenieur komen, benieuwd wat die zegt.

De luchtvochtigheid heb ik ook bijgehouden. Deze winters was deze veel te laag, en nu is het een tikkie vochtig.

Wat ik iig van plan ben (en sowieso geen kwaad kan)
1. Extra ventilatie kruipruimte maken, die is te mager nu
2. Extra ventilatie woonkamer maken. Die is erg mager nu

Muren injecteren, gevel waterafstondend maken, etc ben ik nog erg huiverig voor. Een buitenblad moet ook kunnen ademen en ik ben bang dat ik dat het probleem ga verergeren, als het vocht van binnenuit zou komen.

[...]

foto 4 is slechter te zien, heb extra foto toegevoegd. Het lijkt toevallig vandaag erger te worden op die plek. Wat vreemd is, want het was best mooi weer vandaag. Er zit dus een vertraging in....

Foto 1 is voorkant huis. Foto 2 achterkant huis. Zowel foto 3 als 4 zijn ook achterkant huis
Verschillende dingen, het lijkt inderdaad wel een complex probleem te zijn. De extra foto's maken het geheel wel duidelijker.

Ten eerste: ventileren is het bestrijden van het gevolg. Het probleem (de oorzaak) is dat vocht je constructie binnen komt waar je dat niet wil hebben. Ventileren lost het niet op, verbloemt het alleen

ten tweede: de laatste foto lijkt een kring of meerdere kringen. Dat is zo goed als zeker een lekkage van het een of ander. Condens/koudebrug zou er anders uitzien (wat eventueel wel zou kunnen is condens ergens anders wat samenkomt op 1 plek en daar als vocht ophoopt, zoals bijvoorbeeld de achterwand van je koelkast) optrekkend vocht is het ook niet, dat zou echt vanaf je plint omhoog gaan.

ten derde: het horizontale vocht aan de buitenkant van je muur zou optrekkend vocht kunnen zijn ware het niet dat volgens mij een paar rijtjes eronder droog lijken. Als die droog zijn dan is dat uitgesloten.

Ten vierde: de kans dat de hoge kolom vocht rond je afvoer van optrekkend vocht is is in mijn beleving minimaal. Dat zou veel horizontaler omhoog moeten gaan. Misschien in de heftige regenbui aan de bovenkant overgelopen?

Ten vijfde: ik zie nergens open stootvoegen in je buitenmuur. Hebben ze die toevallig dichtgesmeerd bij het aanbrengen van de isolatie? Als er nu überhaupt vocht in je spouwmuur komt, waar kan dat dan weg?

Ten zesde: zeker bij oudere huizen kan er een precaire balans in de spouwmuur bestaan qua vocht wat er in komt en wat qua ventilatie er weer uit gaat. Het dichtstoppen van de spouw met isolatie levert sowieso een verbinding tussen binnen- en buitenmuur en de ventilatie gaat naar 0. Als ergens vocht de constructie binnen komt, dan kan het er nu niet meer via de oude weg eruit en zoekt het een nieuwe uitweg.

Ten zevende: wat eerder al gezegd is: cementbaarden die eerst geen probleem waren kunnen icm punt zes ineens (in verhouding tot de rest van de muur) een koudebrug vormen en vochtdoorslag geven. Daarom zijn er isolatiebedrijven die eerst je spouw met een endoscoop bekijken en bij de aanwezigheid van cementbaarden weigeren je huis te isoleren.

Ten achtste: plotseling opduikende problemen rondom je huis wijzen wel op een grootschalige verstoring van je eerder aanwezige vochtbalans. Het aanbrengen van isolatie rondom zou wel mijn verdachte #1 zijn.

Ten negende: welke garanties gaf het isolatiebedrijf?

Ten tiende (en laatste): alleen meten is écht weten. systematisch uitsluiten van oorzaken leidt uiteindelijk naar de oorzaak van je vocht. Al moet je daarvoor anderhalf jaar vastbijten.

Overigens is het goed en normaal dat je huis in de winter (erg) droog is. Door te stoken houd je de luchtvochtigheid beduidend lager dan buiten. In de lente en herfst valt veel regen, je stookt zelf niet of nauwelijks en je luchtvochtigheid zal zeker hoger zijn dan in de winter. De meningen verschillen, maar vanaf ongeveer 60% wordt de kwaliteit minder. Boven de 80% is problematisch.

[ Voor 4% gewijzigd door rickysedai op 04-06-2018 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
rickysedai schreef op maandag 4 juni 2018 @ 19:52:
[...]

Ten vierde: de kans dat de hoge kolom vocht rond je afvoer van optrekkend vocht is is in mijn beleving minimaal. Dat zou veel horizontaler omhoog moeten gaan. Misschien in de heftige regenbui aan de bovenkant overgelopen?

Ten vijfde: ik zie nergens open stootvoegen in je buitenmuur. Hebben ze die toevallig dichtgesmeerd bij het aanbrengen van de isolatie? Als er nu überhaupt vocht in je spouwmuur komt, waar kan dat dan weg?
Ben het met veel punten met je eens.
Punt 4 had ook mijn gedachten gekruist. Maar ik dacht met name dat het ging om het vocht binnen.

Punt 5 wil ik je vragen of je deze na isolatie wel eens hebt aangebracht zien worden. Ze brengen de isolatie aan door gaatjes te boren in de gevel, en onder druk de isolatie in te spuiten (zowel parels als vlokken). Als je je stootvoegen open houd, ligt alles in dezelfde vaart om straat :F

In ieder geval is lekkage altijd een zoekspelletje.
Ik heb thuis last van lekkage in mijn badkamerplafond. Dit is een betonvloer, en water zoekt de weg van de minste weerstand.
Maw het kan zomaar van 10 meter verderop komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickysedai

rickysedai

Whoop whoop

@sbruynis goeie vraag (punt 5), en eerlijk gezegd had ik daar nog geen goed antwoord op. Het klinkt wat dat betreft logisch om ze dicht te maken maar aan de andere kant zaten ze er ook niet voor niks. Je haalt de ventilatie in de spouw volledig weg. Als er vocht in je spouw komt, waar gaat dat dan heen?
Ik wil graag mijn spouw isoleren, maar de kans dat je ergens je vochtbalans verstoort is wel aardig aanwezig. En dan? Wie is daar verantwoordelijk voor?

Lekkage is idd een (bijzonder vermoeiend) zoekspelletje. Maar wel eentje waar je door uitsluiting steeds dichter bij de echte oorzaak kan komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
@rickysedai naar mijn weten zetten ze altijd de spouw dicht.
Anders smeer je toch een emmer hydrofobeer erover? Neem je wel de dampopen variant?
Het is in ieder geval een terechte vraag die je kan stellen als je de offerte voor na-isolatie opvraagd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

rickysedai schreef op maandag 4 juni 2018 @ 23:01:
@sbruynis goeie vraag (punt 5), en eerlijk gezegd had ik daar nog geen goed antwoord op. Het klinkt wat dat betreft logisch om ze dicht te maken maar aan de andere kant zaten ze er ook niet voor niks. Je haalt de ventilatie in de spouw volledig weg. Als er vocht in je spouw komt, waar gaat dat dan heen?
Ik wil graag mijn spouw isoleren, maar de kans dat je ergens je vochtbalans verstoort is wel aardig aanwezig. En dan? Wie is daar verantwoordelijk voor?

Lekkage is idd een (bijzonder vermoeiend) zoekspelletje. Maar wel eentje waar je door uitsluiting steeds dichter bij de echte oorzaak kan komen!
Tot nu toe zegt elk onderzoek wat ik erover lees (en de spouwers zelf natuurlijk ook) is dat de ventilerende werking van een spouw eigenlijk helemaal niet zo veel doet voor vocht en het daar ook niet voor bedoeld is. De spouw is immers vooral om binnen en buitenblad te scheiden.

Dat vocht, dat moet gewoon omlaag de grond in.

Dat besmeren van mijn gevel wil ik eigenlijk nog niet doen, voordat ik meer zekerheid heb. Het is en prijzig, en zou ook weer nieuwe vochtproblemen kunnen veroorzaken of de oude maskeren. Je smeert immers de boel dicht (idem met impregneren van de onderkant) en vocht moet toch ergens naar toe :) Het meeste vocht verdampt normaal via het buitenblad, maar als je die volsmeert weet ik niet of hij dat nog goed (genoeg) doet.

Ik zat ook nog te denken. De 2 vochtplekken zijn precies op plekken waar het binnenblad in verbinding staat met het buitenblad door de kopse kanten en het feit dat er een deur in zit.
https://webwhiteboard.com/board/84555q7b voor een mooie tekening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-09 15:45
In onze zoektocht naar een aannemer hebben we nu eindelijk een op het eerste oog betrouwbare, en zeer duidelijk gespecificeerde offerte ontvangen. Prijzig, dat wel.. gouden tijden voor ze natuurlijk.

Om de betaalbaarheid te waarborgen wil ik enkele klussen zelf gaan doen, ook zeker omdat ik het leuk vind om te klussen en handig ben. Het is een oude woning waarvan de plafonds tot op de balkenlaag gestript moeten worden (huidige plafonds van gips, ijzerdraad en riet haal ik eruit).

In totaal zijn het 7 plafonds, te weten:

Keuken 8m2
Serre 6m2
Hal 5m2
Slaapkamer 1 15m2
Slaapkamer 2 14m2
Slaapkamer 3 6m2
Badkamer 6m2
Hal 2 m2

Totaal zo'n 62m2 aan plafond oppervlak, de aannemer vraagt hier aan kosten ongeveer 10.500 incl. btw voor. Dit is inclusief materialen (o.a. rockwool 60mm isolatie tussen de balken, stucplaten 40x200, stroken plaatmateriaal om het plafond waterpas uit te vullen). Een prijzige onderneming waarvan ongeveer 60% van de kosten in de arbeidsuren zit.

Dit is iets waarvan ik denk, dat moet ik zelf kunnen. Heb geen ervaring met het maken van plafonds of het gebruiken van een laser apparaat, maar heb 'overall' een goed niveau handigheid met klussen. Maak ik hier een veelvoorkomende fout, of kunnen jullie uit ervaring zeggen dat dit een prima idee is.

Naderhand worden de plafonds gestuct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 16:02
Laurences schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 10:40:
In onze zoektocht naar een aannemer hebben we nu eindelijk een op het eerste oog betrouwbare, en zeer duidelijk gespecificeerde offerte ontvangen. Prijzig, dat wel.. gouden tijden voor ze natuurlijk.

Om de betaalbaarheid te waarborgen wil ik enkele klussen zelf gaan doen, ook zeker omdat ik het leuk vind om te klussen en handig ben. Het is een oude woning waarvan de plafonds tot op de balkenlaag gestript moeten worden (huidige plafonds van gips, ijzerdraad en riet haal ik eruit).

Keuken 8m2
Serre 6m2
Hal 5m2
Slaapkamer 1 15m2
Slaapkamer 2 14m2
Slaapkamer 3 6m2
Badkamer 6m2
Hal 2 m2

Totaal zo'n 62m2 aan plafond oppervlak, de aannemer vraagt hier aan kosten ongeveer 10.500 incl. btw voor. Dit is inclusief materialen (o.a. rockwool 60mm isolatie tussen de balken, stucplaten 40x200, stroken plaatmateriaal om het plafond waterpas uit te vullen). Een prijzige onderneming waarvan ongeveer 60% van de kosten in de arbeidsuren zit.

Dit is iets waarvan ik denk, dat moet ik zelf kunnen. Heb geen ervaring met het maken van plafonds of het gebruiken van een laser apparaat, maar heb 'overall' een goed niveau handigheid met klussen. Maak ik hier een veelvoorkomende fout, of kunnen jullie uit ervaring zeggen dat dit een prima idee is.

Ik had ook totaal geen ervaring, alleen rits aan handige familie leden. Het uitvullen is de eerste keer wat lastig, maar uiteindelijk kom je met een simpele lijn laser en een balk ook weg. Het plaatsen is juist leuk, tip van flip: Bespreek met je stucadoor wat zijn wensen zijn qua ondergrond. Sommigen willen stucplaten, sommigen vinden AK platen prima. Sommigen willen geen naden, anderen willen een kleine naad voor het gaas.

Voor jezelf moet je de vraag stellen: Wil je gaan werken met metalstud (daar is @Jellabie van fan), of gewoon met houten rachelwerk (@FabianGTI heeft zijn hele huis zo gedaan)?
Daarnaast zou ik persoonlijk niet voor Rockwool gaan, maar voor Cellulose. Zeker als je bij alle plafonds vanaf de bovenkant kan vullen, wat ik vermoed bij jou.

Als je het totaalplaatje weet, inclusief de wensen van de stucadoor, loop eens een Pontmeyer, Stiho of Bouwmaat binnen en vraag een offerte. Dikke kans dat je materialen goedkoper kunt krijgen, dat ze het gratis bij je bezorgen (>350 euro al snel te regelen) en dat je gipsplaten kunt krijgen die groter zijn dan in de bouwmarkt (>3 meter). Zeker als je dan wat hulp kunt regelen ben je echt in no-time klaar.

Oh, en zorg voor een simpel, maar licht machinetje voor de schroeven. Ik had de luxe om een schroefautomaat op band en accu te kunnen lenen, maar een simpel 10.8v machine scheelt een hoop als het boven je hoofd geplaatst moet worden.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
[b][message=55423813,noline].Dit is iets waarvan ik denk, dat moet ik zelf kunnen. Heb geen ervaring met het maken van plafonds of het gebruiken van een laser apparaat, maar heb 'overall' een goed niveau handigheid met klussen. Maak ik hier een veelvoorkomende fout, of kunnen jullie uit ervaring zeggen dat dit een prima idee is.

Ik heb in mijn huis de plafond met zowel metalstud als hout gedaan, bij mij gaat de voorkeur nog steeds naar hout maar metalstud is makkelijker met grote oppervlaktes (zoals een woonkamer) (@KillaZ , met beide dus gedaan :+ )

Ik heb er wel een lijnlaser voor gebruikt wat het werk velen malen makkelijker maakt

De kleinere oppervlaktes die jij nu wil doen zou ik dus met panlatten doen

Metalstud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NohDe67ppk5u7p3G7zyWxqdm/full.jpg

Panlatten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6Uf9wnDWr0aNI1MPLTnIdsDz/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:52

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Metalstuds :Y

Waarom? Het weegt niets, het is altijd recht, leeft minder dan hout. Gemakkelijker te bevestigen tegen bestaand plafond.
Je kan het alleen baas.

Alleen de naden afmeren moet je bij een plafond echt wel goed doen, als het licht er op valt zie je heel vaak de banen nog.

Dubbele beglazing maakt niet uit voor geluid, je zal nu hoogstwaarschijnlijk 4/15/4 beglazing hebben. Voor het geluid tegen te gaan heb je 2 verschillende diktes van glas nodig, bijvoorbeeld 6/15/4

[ Voor 39% gewijzigd door Jellabie op 05-06-2018 12:19 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
Jellabie schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 11:23:

[...]
Dubbele beglazing maakt niet uit voor geluid, je zal nu hoogstwaarschijnlijk 4/15/4 beglazing hebben. Voor het geluid tegen te gaan heb je 2 verschillende diktes van glas nodig, bijvoorbeeld 6/15/4
Meten is weten.
Waarom ga je er van uit dan er twee maal dezelfde dikte glas in zit?
Dit kunnen we alleen vaststellen door de dikte te meten (of geluk hebben dat het in de spuw staat)
Ik denk eerder dat @Pimmeh kromme deuren heeft waardoor de deur niet goed in het A4tje (kaderrubber) wordt gedrukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
bonzz.netninja schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 08:40:
[...]
Ik zat ook nog te denken. De 2 vochtplekken zijn precies op plekken waar het binnenblad in verbinding staat met het buitenblad door de kopse kanten en het feit dat er een deur in zit.
Heb je een detailfoto?

Hmm dubbelpost :/

[ Voor 4% gewijzigd door Kalevandaal op 05-06-2018 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
sbruynis schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 13:18:
[...]

Meten is weten.
Dit kunnen we alleen vaststellen door de dikte te meten (of geluk hebben dat het in de spuw staat)
Ik denk eerder dat @Pimmeh kromme deuren heeft waardoor de deur niet goed in het A4tje (kaderrubber) wordt gedrukt
Ze sluiten inderdaad niet helemaal 100%, komt nu nog met name omdat de rechterbalkondeurvergrendeling wat speling heeft in het kozijn. Dat ga ik sowieso nog fixen. Maar als je de deur zelf goed aandrukt hoor je nog wel wat van buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

sbruynis schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 13:21:
[...]

Heb je een detailfoto?

Hmm dubbelpost :/
https://zuijdam.stackstorage.com/s/lRkWEmOHHwBTvXk daar staan alle foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Laatst online: 00:15
Laurences schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 10:40:

Keuken 8m2
Serre 6m2
Hal 5m2
Slaapkamer 1 15m2
Slaapkamer 2 14m2
Slaapkamer 3 6m2
Badkamer 6m2
Hal 2 m2

Slopen van zo'n op riet gestuct plafond is wel echt een k-klus. Wel snel resultaat van je werk, dat dan weer wel ;) .

Tip: zoek een dag uit dat het niet zo warm is en stel je in op een boel stof in je ogen, neus en gruis in je
haar. En regel veel hulp voor het afvoeren van de rotzooi om de vaart erin te houden.

Ow ja: en denk om je vingers met al dat stomme ijzerdraad en spijkertjes waarmee het riet vaak vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

sbruynis schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 13:18:
[...]

Meten is weten.
Omdat ik nog maar 14jaar in ramen en deuren doe ;) standaard is 4/15/4 tenzij anders gevraagd.

Daarom dat ik "hoogstwaarschijnlijk" zei, dus normaal... Met een beetje geluk is het 3.3/15/4, omdat het glas onder een meter is (door valbeveiliging) maar dat was in de jaren 90 nog niet verplicht dacht ik.

[ Voor 16% gewijzigd door Jellabie op 05-06-2018 14:41 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Laatst online: 25-08 23:36

DJT

Even een isolatievraagje. Wij hebben een woning gekocht in een renovatieproject. Het is een oud gebouw waarin 7 herenhuizen worden gemaakt. Een klein deel van onze woning heeft een plat dak (circa 20m2). De hoofdaannemer die verantwoordelijk is voor de renovatie van de buitenschil zou daar nieuwe dakbedekking op aanbrengen.

Nu heb ik gezien dat ze ook PIR isolatie hebben aangebracht en dat stond niet in de technische omschrijving. Hardstikke leuk allemaal maar ze hebben platen gebruikt met een Rd=3,15 en dat vind ik onvoldoende. Ik wil dus onder het platte dak extra isolatie tussen de balkenlaag toepassen.

Ik lees veel over condensvorming/lekkage bij dubbele isolatie. Weet iemand hoe ik wél een hogere isolatiegraad kan bereiken in mijn situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
Jellabie schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 14:39:
[...]

Omdat ik nog maar 14jaar in ramen en deuren doe ;) standaard is 4/15/4 tenzij anders gevraagd.
Ik zit pas iets over de helft ;) maar in mijn ervaring is het altijd ongelijke dikte
Maar ik kom niet vaak met glas uit de jaren 90 in aanraking, anders dan dat we vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

sbruynis schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 20:30:
[...]

Ik zit pas iets over de helft ;) maar in mijn ervaring is het altijd ongelijke dikte
Maar ik kom niet vaak met glas uit de jaren 90 in aanraking, anders dan dat we vervangen
Standaard ruiten in onze ramen is gewoon 4/15/4 kw1.0 :)

Hoe groter het raam, hoe dikker het glas uiteraard, vandaag glas gezet van 88.1/15/66.1 ,een ruitje van dik 500kg :/

Maargoed, kan zijn dat ze in NL standaard 6/15/4 nemen ofzo :)

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tele
  • Niet online
Jellabie schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 21:08:
[...]

Maargoed, kan zijn dat ze in NL standaard 6/15/4 nemen ofzo :)
De reden dat er vaak ongelijkte diktes genomen worden is dat de ruit dan iets meer geluid tegenhoudt (ongelijke diktes hebben verschillende resonantiefrequenties)

Zie ook hier
We hebben al gezien dat de ruitdikte helpt en dat
het variëren van de ruitdikten in één raam met
dubbele beglazing goed is om de geluidsisolatie te
verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Tele schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 22:05:
[...]

De reden dat er vaak ongelijkte diktes genomen worden is dat de ruit dan iets meer geluid tegenhoudt (ongelijke diktes hebben verschillende resonantiefrequenties)

Zie ook hier

[...]
I know ;)
Maar dat is bij ons enkel bij aanvraag.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickysedai

rickysedai

Whoop whoop

bonzz.netninja schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 08:40:
[...]

Tot nu toe zegt elk onderzoek wat ik erover lees (en de spouwers zelf natuurlijk ook) is dat de ventilerende werking van een spouw eigenlijk helemaal niet zo veel doet voor vocht en het daar ook niet voor bedoeld is. De spouw is immers vooral om binnen en buitenblad te scheiden.

Dat vocht, dat moet gewoon omlaag de grond in.

Dat besmeren van mijn gevel wil ik eigenlijk nog niet doen, voordat ik meer zekerheid heb. Het is en prijzig, en zou ook weer nieuwe vochtproblemen kunnen veroorzaken of de oude maskeren. Je smeert immers de boel dicht (idem met impregneren van de onderkant) en vocht moet toch ergens naar toe :) Het meeste vocht verdampt normaal via het buitenblad, maar als je die volsmeert weet ik niet of hij dat nog goed (genoeg) doet.

Als je met vocht te maken hebt is er, vrees ik, nooit een eenvoudig antwoord. Als ventilatie niks doet waarom heeft elk huis dan open stootvoegen?
En in de ideale situatie heb je inderdaad geen vocht wat je constructie binnen komt (en zou ventilatie theoretisch niks toevoegen). Het wordt lastiger als er wél vocht binnenkomt (en die kans neemt toe met de leeftijd van je huis). Doel 1 is binnendringend vocht verhelpen! Maar als dat niet 100% lukt is doel 2 het vocht zo snel mogelijk afvoeren. En ergens tussen die 2 gaat het bij jou mis.
Dat er bij de deur een verbinding is tussen binnen- en buitenblad is ook bij iedereen en bij elke deur. Maar jij hebt vocht en anderen niet. Dus is er bij jou toch iets anders aan de hand!

Maar ik proef nog enigszins ontkenningsfase bij je. Ook dat herken ik wel. Je hoopt vooral dat het iets kleins is wat snel te verhelpen is. Ik duim voor je dat het inderdaad iets kleins is. Laat je weten wat de bouwkundige morgen zegt?

[ Voor 5% gewijzigd door rickysedai op 05-06-2018 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

rickysedai schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 22:42:
[...]

Als je met vocht te maken hebt is er, vrees ik, nooit een eenvoudig antwoord. Als ventilatie niks doet waarom heeft elk huis dan open stootvoegen?
En in de ideale situatie heb je inderdaad geen vocht wat je constructie binnen komt (en zou ventilatie theoretisch niks toevoegen). Het wordt lastiger als er wél vocht binnenkomt (en die kans neemt toe met de leeftijd van je huis). Doel 1 is binnendringend vocht verhelpen! Maar als dat niet 100% lukt is doel 2 het vocht zo snel mogelijk afvoeren. En ergens tussen die 2 gaat het bij jou mis.
Dat er bij de deur een verbinding is tussen binnen- en buitenblad is ook bij iedereen en bij elke deur. Maar jij hebt vocht en anderen niet. Dus is er bij jou toch iets anders aan de hand!

Maar ik proef nog enigszins ontkenningsfase bij je. Ook dat herken ik wel. Je hoopt vooral dat het iets kleins is wat snel te verhelpen is. Ik duim voor je dat het inderdaad iets kleins is. Laat je weten wat de bouwkundige morgen zegt?
Ik weet niet of ontkenningsfase het juiste woord is (of ik begrijp je niet), maar uiteraard hoop ik dat het iets kleins is, maar ik denk dat het is groots is. Het is zoals je ook zegt complex en het verwarrende is dat iedereen iets anders zegt. Dat de een zegt ventileren van je spouw is niet zo belangrijk, en de ander zegt van wel. En daarbovenop veranderd de kennis natuurlijk ook gedurende de jaren. Dat er toen iets gedaan werd zegt niks over of het ook zin had :) En daar weer bovenop kan ik lang niet alles logisch verklaren waardoor ik moeite heb met geloofwaardigheid. N=1 en meningen zijn goedkoop.

Ik heb nu een lijstje voor de bouwkundige waar ik langs wil lopen
1. Onvoldoende in kruipruimte (door funderingsmuren en/of ontbrekend extra 2e rooster in achtergevel (nu zit er maar 1).
2. Daklood (en dakconstructie) waardoor vocht van boven af erin komt
3. Noodzaak om kruipruimteluik te maken?
4. Maaiveld toch te hoog?
5. Uitgezakt isolatie
6. Koudebrug door isolatie
7. Optrekkend vocht (vanwege bouwconstructie 1925 en missende isolatie in spouw)
8. Is het erg? Zit het ook in dekruipruimte?
9. Relatie tot regenpijp?
11. status voegen en kieren rondom (met name tussen muur en kozijn)
13. voegwerk poreus

Ik heb eerder contact gehad met mijn isolatieboer. Die wisten aan de hand van een paar foto's direct te zeggen dat het optrekkend vocht is uit de grond, en dan impregneren de oplossing zou zijn.

Dat de onderste rij stenen droog is en daar boven niet, is daar op zichzelf geen tegenargument tegen. De onderste rij is immers van een ander materiaal gemaakt, naar grote waarschijnlijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ha klusserts! Aangezien wij onze voortuin amper gebruiken en in de achtertuin (met name in de schuur) eigenlijk ruimte tekort komen heb ik weer eens iets bedacht: een overkapte, afsluitbare fietsenstalling.
Een beetje zoals de houten fietsbergingen die ik bij ProVelo zie staan, maar dan custom made op onze eigen wensen.
Heeft iemand hier ook al eens zoiets gemaakt? Ik ben erg benieuwd naar ervaringen, valkuilen, tips :Y

Wat ik zou willen hebben in zo'n berging:
- ruimte voor minimaal 3 fietsen en een scooter. Hoeft niet in zo'n stallingbeugel ivm fietsen die wat topzwaar zijn en fietsen met variabele banddiktes.
- niet te hoog, dus een opklapbaar dak met gasveren oid lijkt mij ideaal
- eventueel een handige plek voor fietszitjes en andere accesoires

[ Voor 28% gewijzigd door Pathogen op 06-06-2018 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:57

BCC

Is zoiets niet vergunningsplichtig ?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

BCC schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:08:
Is zoiets niet vergunningsplichtig ?
Zojuist gecheckt, en inderdaad heb ik daar een omgevingsvergunning voor nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

Ik ben bezig met de zolder te verbouwen naar een slaapkamer.
De aftimmering is bijna klaar en ik heb nog 1 muur waar oud spack werk op zit.
Dit wil ik strak maken en met met muurverf een kleurtje geven.

Maarja de muur is nu oneffen en moet gestuckt worden.
Via werkspot krijg ik belachelijke prijzen van 400-500 euro voor een muurtje van 12m2.

Gisteren door de Gamma gelopen en gekeken wat ik aan materiaal nodig heb en ben ik maar 70-80 euro kwijt aan materiaal en gereedschap.

Dus nu sta ik voor de uitdaging om het zelf maar te proberen.
Heb al veel gelezen en youtube gekeken en heb al een aardig beeld.
Maar misschien hebben jullie nog enkele laatste tips waar ik op moet letten?

Ik ga gebruik maken van stucprofielen (6mm) en gyproc multi-stuc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 23:30

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Verwijderd schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:06:
Maar misschien hebben jullie nog enkele laatste tips waar ik op moet letten?
Probeer dit in ieder geval niet op een dag dat het 28C is. Ten eerste zweet je je een ongeluk, ten tweede droogt de stuc veel te snel voor een amateur :) En zorg dat je 's morgens begint en de hele dag beschikbaar hebt om de muur af te werken.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonoskar schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:14:
[...]

Probeer dit in ieder geval niet op een dag dat het 28C is. Ten eerste zweet je je een ongeluk, ten tweede droogt de stuc veel te snel voor een amateur :) En zorg dat je 's morgens begint en de hele dag beschikbaar hebt om de muur af te werken.
Ja dat weet ik, idem met schilderen, lekker ramen deuren gesloten houden om de vochtigheid hoog te houden. Als je klaar bent kun je lekker ventileren.

Maar ik lees soms ook dat je de stucprofielen moet verwijderen wanneer je klaar bent en vervolgens later dat weer dichtsmeren.. En in andere berichten lees ik weer dat je ze moet laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:56
Pathogen schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:09:
[...]

Zojuist gecheckt, en inderdaad heb ik daar een omgevingsvergunning voor nodig :)
Ik zou even ruimtelijke plannen checken, grote kans dat voor de voorgevel zoiets niet is toegestaan.

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Pathogen schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 08:25:
Ha klusserts! Aangezien wij onze voortuin amper gebruiken en in de achtertuin (met name in de schuur) eigenlijk ruimte tekort komen heb ik weer eens iets bedacht: een overkapte, afsluitbare fietsenstalling.
Een beetje zoals de houten fietsbergingen die ik bij ProVelo zie staan, maar dan custom made op onze eigen wensen.
Heeft iemand hier ook al eens zoiets gemaakt? Ik ben erg benieuwd naar ervaringen, valkuilen, tips :Y

- ruimte voor minimaal 3 fietsen en een scooter. Hoeft niet in zo'n stallingbeugel ivm fietsen die wat topzwaar zijn en fietsen met variabele banddiktes.
Zoiets? https://www.blokhut.com/berging-elvi-305.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Dat is wel zo ongeveer wat ik voor ogen had ja :) €1300 lijkt me schromelijk overdreven als je dit zelf gaat maken iig...

Wbt omgevingsvergunning, blijkbaar moet ik dit laten toetsen door de Welstandscommissie. Hoop haken en ogen bij klussen in de voortuin zeg! Vraag me af of dat ook geldt als er al een heg van 2 meter voor had gestaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Q&A en showcase is het niet... Wel een klein kluservaringkje met mijn 'nieuwe' huisje. Sinds afgelopen vrijdag de sleutel. Gezien ik het huis klaar wil maken voor 0 op de meter, gelijk maar aan de slag met vloerverwarming infrezen op de bovenverdieping.

Blijkt dat ze de leidingen (gas en water) echt door het hele huis hebben gelegd. Het lijkt erop dat ze 'vergeten' zijn om de bestaande koof die van de begane grond tot aan de 2e verdieping (met stookhok) loopt te gebruiken. Resultaat is dat ze echt de meest vreselijke omwegen hebben genomen om het er nog in te krijgen.
Tijdens het frezen dus twee keer alle leidingen geraakt. En dan kom je erachter dat ze zelfs de gasleiding zonder mantel hebben neergelegd, omdat ze het anders qua dikte niet gingen redden... Wat een gepruts zeg!

Maargoed, het zit erin. Egalinelaag erover binnenkort en de pvc vloer kan erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
MikeyMan schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 12:19:
Q&A en showcase is het niet... Wel een klein kluservaringkje met mijn 'nieuwe' huisje. Sinds afgelopen vrijdag de sleutel. Gezien ik het huis klaar wil maken voor 0 op de meter, gelijk maar aan de slag met vloerverwarming infrezen op de bovenverdieping.

Blijkt dat ze de leidingen (gas en water) echt door het hele huis hebben gelegd. Het lijkt erop dat ze 'vergeten' zijn om de bestaande koof die van de begane grond tot aan de 2e verdieping (met stookhok) loopt te gebruiken. Resultaat is dat ze echt de meest vreselijke omwegen hebben genomen om het er nog in te krijgen.
Tijdens het frezen dus twee keer alle leidingen geraakt. En dan kom je erachter dat ze zelfs de gasleiding zonder mantel hebben neergelegd, omdat ze het anders qua dikte niet gingen redden... Wat een gepruts zeg!

Maargoed, het zit erin. Egalinelaag erover binnenkort en de pvc vloer kan erop.
Je hebt zelfs de gasleiding geraakt tijdens het frezen? Ik zou toch een paar schone onderbroeken nodig hebben gehad denk ik :+ Geen leidingzoeker gebruikt? Ik begin toch echt niet zomaar ergens in te frezen zonder dat ik zeker weet dat er niks ligt

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
YaaD schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 12:24:
[...]

Je hebt zelfs de gasleiding geraakt tijdens het frezen? Ik zou toch een paar schone onderbroeken nodig hebben gehad denk ik :+ Geen leidingzoeker gebruikt? Ik begin toch echt niet zomaar ergens in te frezen zonder dat ik zeker weet dat er niks ligt
Of de gaskraan is gewoon dichtgedraaid om dit soort ellende te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
sbruynis schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 12:27:
[...]

Of de gaskraan is gewoon dichtgedraaid om dit soort ellende te voorkomen.
Dan zit er nog wel gas in de leiding, tenzij je natuurlijk de gasleiding loskoppelt :+

bl44t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YaaD schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 12:24:
[...]

Vooropgesteld; ik heb het uitbesteed, dus merkte het vaak achteraf pas.

Er is zelfs nog een paar uur besteed aan het 'vinden' van de leidingen. En dat leek redelijk goed gelukt.
De omwegen die er vervolgens genomen zijn, zijn echt bizar te noemen. Achteraf bezien alleen te verklaren als ze inderdaad alle aanvoerleidingen vergeten zijn tijdens de bouw.

Of de gasleiding dicht was, weet ik eigenlijk nieteens. Niet gevraagd eigenlijk :)
De waterleiding was het niet, dus ik gok dat dat voor het gas ook gold.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 06-06-2018 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pathogen schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:57:
[...]

Dat is wel zo ongeveer wat ik voor ogen had ja :) €1300 lijkt me schromelijk overdreven als je dit zelf gaat maken iig...

Wbt omgevingsvergunning, blijkbaar moet ik dit laten toetsen door de Welstandscommissie. Hoop haken en ogen bij klussen in de voortuin zeg! Vraag me af of dat ook geldt als er al een heg van 2 meter voor had gestaan :P
Hier in onze gemeente mag aan de voorkant de afscheiding niet hoger zijn dan 1m30. Ik denk dat dit ook voor bouwwerken in de voortuin geld.
Maar idd 1300 euro is vrij duur, als je zelf handig bent lukt het denk ik wel voor 300-400 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 23:30

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

JP_S schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:30:
[...]

Ik zou even ruimtelijke plannen checken, grote kans dat voor de voorgevel zoiets niet is toegestaan.
Ik zou bij de gemeente een vooroverleg aanvragen. Ik moest volgens die ruimtelijkplannen website ook een vergunning hebben voor mijn garage, maar na vooroverleg met de gemeente blijkt dat het vergunningsvrij kan. Was nog gratis ook.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Pathogen schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:57:
[...]

Ga eens naar een woonwagenkamp... mag jij mij vertellen of daar huizen of woonwagens staan? Er zitten 2 wielen onder, dus voor de wet is het een woonwagen, maar daarmee heb je denk ik wel alles gezegd.

Dus je moet gewoon geen vaste constructie maken. Zet er een stel wieltjes onder en zorg ervoor dat je op de grond wat ankers hebt waarmee je het ding kunt verankeren.
Als de Welstandscommissie commentaar gaat leveren, dan nodig je ze uit om te laten zien dat het een mobiel ding is. Schroef er nog een trekhaakkoppeling aan en het is ook meteen een aanhanger :+
Dan mag de Welstandscommissie gaan uitleggen waar het staat dat je geen aanhanger in de voortuin mag hebben staan en wanneer ze dan gaan handhaven bij de rest van de wijk/buurt/stad.

Kijk wel even of de buren er geen probleem mee hebben. Maar als die er verder niet tegenaan kijken en je zet er nog wat beplanting voor vanaf de weg. Dan verwacht ik niet eens een klacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
Je kan inderdaad vooroverleg aanvragen, maar dan ga je in de meeste gevallen kosten maken. Vergunningvrij gaat altijd boven het bestemmingsplan, landelijke regelgeving gaat boven plaatselijke regelgeving ;-) echter is zo'n hok in je voortuin als hij voldoet aan de volgende eisen:

21. een ander bouwwerk in voor- of achtererfgebied, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:
a. niet hoger dan 1 m, en
b. de oppervlakte niet meer dan 2 m2;

Als dit niet aan je wensen voldoet, en het past niet in het bestemmingplan denk ik dat je maar een kleine kans hebt dat je vergunning gaat krijgen. dan kan je de oplossing hierboven overwegen met risico ooit handhaving op de stoep te krijgen, al lijkt me die kans niet heel groot als je goed met je buren bent.

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JP_S schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 13:39:
Je kan inderdaad vooroverleg aanvragen, maar dan ga je in de meeste gevallen kosten maken. Vergunningvrij gaat altijd boven het bestemmingsplan, landelijke regelgeving gaat boven plaatselijke regelgeving ;-) echter is zo'n hok in je voortuin als hij voldoet aan de volgende eisen:

21. een ander bouwwerk in voor- of achtererfgebied, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:
a. niet hoger dan 1 m, en
b. de oppervlakte niet meer dan 2 m2;

Als dit niet aan je wensen voldoet, en het past niet in het bestemmingplan denk ik dat je maar een kleine kans hebt dat je vergunning gaat krijgen. dan kan je de oplossing hierboven overwegen met risico ooit handhaving op de stoep te krijgen, al lijkt me die kans niet heel groot als je goed met je buren bent.
Handhaving is op sommige vlakken vrij streng.. :+
Ik ben de zolder aan het verbouwen en heb een dakkapel geplaatst afgelopen maandag en had gistermiddag al iemand aan de deur.
Niet zozeer vanwege het dakkapel die vergunningsvrij is, maar vanwege het sloop afval wat op me oprit lag.
Hij zat er tussen te kijken of er geen asbest etc tussen lag.

Mijn vrouw "betrapte" hem op het kijken tussen het afval en vroeg wat hij aan het doen was. Het blijkt dus dat afvalophalers die smorgens de kliko's hadden geleegd melding hadden gemaakt van sloop afval bij een woonhuis.
Inspecteur was in de buurt en kwam dus even poolshoogte nemen..
Maarja niets aan het handje, moest alleen even een net erover heen doen ivm wegwaaien van lichte spullen zoals steenwol etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 16:22
Dan noem ik dat geen strenge handhaving, maar oplettende ambtenaren die je een tip geven in plaats van met een bonnenboekje te wapperen.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Met 1 meter hoogte ga je geen fiets kwijtkunnen ;) Ja liggend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
Pathogen schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 14:06:
Met 1 meter hoogte ga je geen fiets kwijtkunnen ;) Ja liggend...
Denk in oplossingen, je kan hem verdiept aanleggen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Trouwens, met die bouweisen zou je al geen ombouw voor je kliko's mogen maken zonder vergunning. Dat gebeurt ook aan de lopende band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Simpel vraagje waar ik toch even geen antwoord op kan vinden. Normaal mag een schutting in je achtertuin 2m hoog zijn. Geldt dit echter voor je eigen grond of voor de grond van je buren? Ik was gisteren namelijk ergens aan het klussen en daar lag de tuin van de achterburen zo'n 40cm hoger dan de eigen tuin. Plaats je dan een schutting van 2m op je eigen grond is hij maar 1.60m hoog bij je achterburen die dan alsnog zo naar binnen kijken. Mag je dan een schutting van 2.40m plaatsen zodat het voor de achterburen 2m is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mark-k schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 14:32:
Simpel vraagje waar ik toch even geen antwoord op kan vinden. Normaal mag een schutting in je achtertuin 2m hoog zijn. Geldt dit echter voor je eigen grond of voor de grond van je buren? Ik was gisteren namelijk ergens aan het klussen en daar lag de tuin van de achterburen zo'n 40cm hoger dan de eigen tuin. Plaats je dan een schutting van 2m op je eigen grond is hij maar 1.60m hoog bij je achterburen die dan alsnog zo naar binnen kijken. Mag je dan een schutting van 2.40m plaatsen zodat het voor de achterburen 2m is?
http://www.deschuttingbou...r-hoogteverschillen-tuin/

max 2 meter vanuit jou kant gezien en dus niet 2m40. En anders een vergunning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:31

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

mark-k schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 14:32:
hangt er vanaf: staat de schutting op eigen grond, die van je buren of precies op de erfgrens?
op eigen grond: max 2m hoog gemeten vanaf de eigen grond.
op grond buren: max 2m gemeten vanaf grond buren
op erfgrens: max 2m vanaf hoogst gelegen perceel.
bron: https://gadero.nl/schuttinghoogte/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:00
Pathogen schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 08:25:

Ik heb zo'n fietsenschuur van blokhut.com nagemaakt.
Kosten €500,-
Afmetingen: 210cm diep, 175cm breed, 125/130cm hoog.
400N Gasdrukveren onder de deksel.
Passen prima 4 fietsen in. Enige kleine nadeel is dat het fietsstoeltje van het stuur af moet omdat hij daarvoor net te laag is.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door Thy... op 06-06-2018 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Firestorm schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 14:53:
[...]

hangt er vanaf: staat de schutting op eigen grond, die van je buren of precies op de erfgrens?
op eigen grond: max 2m hoog gemeten vanaf de eigen grond.
op grond buren: max 2m gemeten vanaf grond buren
op erfgrens: max 2m vanaf hoogst gelegen perceel.
bron: https://gadero.nl/schuttinghoogte/
Op eigen grond voor zover ik weet, dan heeft hij helaas pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickysedai

rickysedai

Whoop whoop

bonzz.netninja schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 07:56:
[...]

Ik weet niet of ontkenningsfase het juiste woord is (of ik begrijp je niet), maar uiteraard hoop ik dat het iets kleins is, maar ik denk dat het is groots is. Het is zoals je ook zegt complex en het verwarrende is dat iedereen iets anders zegt. Dat de een zegt ventileren van je spouw is niet zo belangrijk, en de ander zegt van wel. En daarbovenop veranderd de kennis natuurlijk ook gedurende de jaren. Dat er toen iets gedaan werd zegt niks over of het ook zin had :) En daar weer bovenop kan ik lang niet alles logisch verklaren waardoor ik moeite heb met geloofwaardigheid. N=1 en meningen zijn goedkoop.

Ik heb nu een lijstje voor de bouwkundige waar ik langs wil lopen
1. Onvoldoende in kruipruimte (door funderingsmuren en/of ontbrekend extra 2e rooster in achtergevel (nu zit er maar 1).
2. Daklood (en dakconstructie) waardoor vocht van boven af erin komt
3. Noodzaak om kruipruimteluik te maken?
4. Maaiveld toch te hoog?
5. Uitgezakt isolatie
6. Koudebrug door isolatie
7. Optrekkend vocht (vanwege bouwconstructie 1925 en missende isolatie in spouw)
8. Is het erg? Zit het ook in dekruipruimte?
9. Relatie tot regenpijp?
11. status voegen en kieren rondom (met name tussen muur en kozijn)
13. voegwerk poreus

Ik heb eerder contact gehad met mijn isolatieboer. Die wisten aan de hand van een paar foto's direct te zeggen dat het optrekkend vocht is uit de grond, en dan impregneren de oplossing zou zijn.

Dat de onderste rij stenen droog is en daar boven niet, is daar op zichzelf geen tegenargument tegen. De onderste rij is immers van een ander materiaal gemaakt, naar grote waarschijnlijkheid.
N=1 inderdaad en aan een mening heb je niet zoveel!
Prima lijstje volgens mij, ik ben benieuwd wat hij zegt.
Doet die isolatieboer toevallig ook impregneren? Want anders snap ik zijn advies niet zo goed.
En ook al is het onderste rijtje ander materiaal. Als het optrekkend vocht is, hoe komt het dan voorbij dat rijtje? Wordt dat overgeslagen? 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 15-09 15:10
JP_S schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 14:09:
[...]

Denk in oplossingen, je kan hem verdiept aanleggen ;-)
Voor het uitzicht uit je huis ook wel zo prettig. Kennissen van me hebben idd op zo'n manier hun fietsenberging gemaakt, door hem gewoon verdiept te bouwen.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
dreamscape schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 18:56:
[...]

Voor het uitzicht uit je huis ook wel zo prettig. Kennissen van me hebben idd op zo'n manier hun fietsenberging gemaakt, door hem gewoon verdiept te bouwen.
Hopelijk woont hij niet in Utrecht.
https://www.rtvutrecht.nl...andere-mogen-blijven.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

rickysedai schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 18:34:
[...]

N=1 inderdaad en aan een mening heb je niet zoveel!
Prima lijstje volgens mij, ik ben benieuwd wat hij zegt.
Doet die isolatieboer toevallig ook impregneren? Want anders snap ik zijn advies niet zo goed.
En ook al is het onderste rijtje ander materiaal. Als het optrekkend vocht is, hoe komt het dan voorbij dat rijtje? Wordt dat overgeslagen? 😉
Hij is langs geweest. Aardige jonge kerel die rustig heeft meegedacht en wat dingen gemeten.
  1. Het is eigenlijk zeker geen optrekkend vocht. Het bestaat ten eerste wel (andere zeggen dan niet :P ) maar dan zou het overal vochtig moeten zijn, en dat is het niet. En idd, wat je zegt, onder lijkt het toch echt wel droog te zijn (of veel sneller te drogen). Ik ben wel blij met dat bericht, want injecteren e.d zit ik niet op te wachten
  2. De vocht lijkt dus vooral doorslag te zijn van een nat buitenblad.
  3. Onze verdenking voor dat natte buitenblad, zowel voor als achter, is nu toch regenwater. Achter, waar de problemen begonnen en duidelijk zijn, loopt al het hemelwater van het dak via 1 regenpijp een putje in. Dit putje is niet aangesloten op riolering en loopt matig weg, ontdekte we via een test. Als het dus hard regent denken we nu dat het eigenlijk te hard omhoog komt en dan toch de muur in weet te dringen, via bijv. de oude ventilatierooster e.d O-)
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FgYRZrZw97U29TaDMUQeKUaj/medium.jpg

Dat wordt dus deze week of die pijp toch aansluiten op een goede afvoer ergens, of misschien een regenton icm een systeem dat het verder de tuin in gaat...ofzoiets.

Voorkant zou het toch, vanwege de extreme hagel/regen hier van de week (mijn auto is ook stuk), dat de riolering/pijp gewoon niet goed doorloop bij zulk extreem weer. Daar laat ik iemand voor komen om te checken.
  4. Algehele ventilatie huis. Niet de oorzaak, maar niet goed :) Dus...aan de voorkant een rooster (laten) plaatsen en achter, als ik toch een lek ruit laat vervangen, direct inclusief roostertje
  5. We gaan de gevel waterafstotend maken door impregneren. Dat is niet zo gek duur, en schijnt heel goed te werken. Het ademt dan nog wel dus vocht van binnen kan er wel uit.[/ul]
  6. en als laatste had de vorige bewoner een bloembak gemetselt in de hoek van de tuin die een extra ventilatierooster naar de kruipruimte tegen heeft gehouden. Die moet er wel echt komen, dus heb ik vanavond de bak weggehakt. Sowieso was die lelijk en is ook beter. Wel nogal een irritante kut klus want er staat ook bamboe in de tuin, en die is nogal aan het woekeren met hele dikke wortels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickysedai

rickysedai

Whoop whoop

bonzz.netninja schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 21:47:
[...]

Hij is langs geweest. Aardige jonge kerel die rustig heeft meegedacht en wat dingen gemeten.
  1. Het is eigenlijk zeker geen optrekkend vocht. Het bestaat ten eerste wel (andere zeggen dan niet :P ) maar dan zou het overal vochtig moeten zijn, en dat is het niet. En idd, wat je zegt, onder lijkt het toch echt wel droog te zijn (of veel sneller te drogen). Ik ben wel blij met dat bericht, want injecteren e.d zit ik niet op te wachten
  2. De vocht lijkt dus vooral doorslag te zijn van een nat buitenblad.
  3. Onze verdenking voor dat natte buitenblad, zowel voor als achter, is nu toch regenwater. Achter, waar de problemen begonnen en duidelijk zijn, loopt al het hemelwater van het dak via 1 regenpijp een putje in. Dit putje is niet aangesloten op riolering en loopt matig weg, ontdekte we via een test. Als het dus hard regent denken we nu dat het eigenlijk te hard omhoog komt en dan toch de muur in weet te dringen, via bijv. de oude ventilatierooster e.d O-)
    [afbeelding]

Dat wordt dus deze week of die pijp toch aansluiten op een goede afvoer ergens, of misschien een regenton icm een systeem dat het verder de tuin in gaat...ofzoiets.

Voorkant zou het toch, vanwege de extreme hagel/regen hier van de week (mijn auto is ook stuk), dat de riolering/pijp gewoon niet goed doorloop bij zulk extreem weer. Daar laat ik iemand voor komen om te checken.
  4. Algehele ventilatie huis. Niet de oorzaak, maar niet goed :) Dus...aan de voorkant een rooster (laten) plaatsen en achter, als ik toch een lek ruit laat vervangen, direct inclusief roostertje
  5. We gaan de gevel waterafstotend maken door impregneren. Dat is niet zo gek duur, en schijnt heel goed te werken. Het ademt dan nog wel dus vocht van binnen kan er wel uit.[/ul]
  6. en als laatste had de vorige bewoner een bloembak gemetselt in de hoek van de tuin die een extra ventilatierooster naar de kruipruimte tegen heeft gehouden. Die moet er wel echt komen, dus heb ik vanavond de bak weggehakt. Sowieso was die lelijk en is ook beter. Wel nogal een irritante kut klus want er staat ook bamboe in de tuin, en die is nogal aan het woekeren met hele dikke wortels
Ah mooi! Klinkt als solide advies! Impregneren klinkt wel als vocht van buitenaf (opzij) en niet van boven. Klein testje wat je kan doen (maar ik snap eventuele huivering) is een gat boren aan de buitenkant (in een voeg) en dan kijken tot hoe diep het gruis wat eruit komt nat is. Als het steeds natter wordt dan is het aan de binnenkant vochtiger dan aan de buitenkant. Is het gruis na een paar cm droog dan komen het vocht idd van opzij.

Impregneermiddel is overigens niet heel goedkoop. Maar ook geen honderden euro’s en goed zelf te doen!

En optrekkend vocht bestaat volgens mij idd wel degelijk. Volgens mij noemen ze dat de capillaire werking. Ga maar eens met sokken aan in een plas water staan. Reken maar dat je sokken uiteindelijk veel hoger nat zijn dan de plas water!

[ Voor 3% gewijzigd door rickysedai op 06-06-2018 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJT
  • Laatst online: 25-08 23:36

DJT

DJT schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:39:
Even een isolatievraagje. Wij hebben een woning gekocht in een renovatieproject. Het is een oud gebouw waarin 7 herenhuizen worden gemaakt. Een klein deel van onze woning heeft een plat dak (circa 20m2). De hoofdaannemer die verantwoordelijk is voor de renovatie van de buitenschil zou daar nieuwe dakbedekking op aanbrengen.

Nu heb ik gezien dat ze ook PIR isolatie hebben aangebracht en dat stond niet in de technische omschrijving. Hardstikke leuk allemaal maar ze hebben platen gebruikt met een Rd=3,15 en dat vind ik onvoldoende. Ik wil dus onder het platte dak extra isolatie tussen de balkenlaag toepassen.

Ik lees veel over condensvorming/lekkage bij dubbele isolatie. Weet iemand hoe ik wél een hogere isolatiegraad kan bereiken in mijn situatie?
Ter referentie nog even antwoord op mijn eigen vraag van een specialist:
De meest veilige oplossing is om de binnenzijde te isoleren met een kale glas- of steenwol. Deze dient u dan af te werken met een actieve folie zoals Miofol Active. Deze folie is zelfregulerend zodat uw constructie damp-open of dicht is wanneer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

rickysedai schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 22:28:
[...]

En optrekkend vocht bestaat volgens mij idd wel degelijk. Volgens mij noemen ze dat de capillaire werking. Ga maar eens met sokken aan in een plas water staan. Reken maar dat je sokken uiteindelijk veel hoger nat zijn dan de plas water!
Ik werd nogal in de war gebracht door een bouwvakker hier en een artikel dat ik las hier https://www.humida.nl/waa...ht-nooit-de-oplossing-is/

Die vochtafvoer van het dak. Ik kan dat proberen aan te sluiten op een riolering maar eigenlijk willen ze dat niet meer. Iemand ervaringen met regentonnen icm het langzamer laten afvloeien in de tuin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,
Nog even een vraagje over een muurtje stuccen..
Gisteren al het materiaal gehaald en zondag moet het gaan gebeuren..
De methode is mij duidelijk en heb wel vertrouwen dat het zal lukken.

Ik zit nog echter met 1 vraag/uitdaging:
Het betreft een muurtje van 12m2, en volgens de specificaties heb ik 3 zakken a 20kg met stucgips nodig. (ook gekocht).
Maar nu het probleem, ik kan niet in 1x de hele muur volsmeren, aangezien ik maar 1 speciekuip heb en dus tussentijds opnieuw gips moet aanmaken.

Nu is een kuip gips aanmaken maar 10 minuten werk, maar je zit wel met de doorlooptijd van het aangesmeerde deel (rijen, messen, sponsen, afpleisteren etc).

Nu werk ik met stucgeleiders, en hierdoor wordt de muur in 5-6 grotere vlakken verdeeld.
Kan ik per 2 vakken werken qua stappen en dan naar de volgende vakken?
Of moet ik de gehele muur zsm volsmeren en alle vervolg stappen op de gehele muur toepasen?
Pagina: 1 ... 82 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet voor luie zoekvraagjes.