[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 101 Laatste
Acties:
  • 996.540 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-05 06:18
bonzz.netninja schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 21:47:
[...]

Hij is langs geweest. Aardige jonge kerel die rustig heeft meegedacht en wat dingen gemeten.
  1. Het is eigenlijk zeker geen optrekkend vocht. Het bestaat ten eerste wel (andere zeggen dan niet :P ) maar dan zou het overal vochtig moeten zijn, en dat is het niet. En idd, wat je zegt, onder lijkt het toch echt wel droog te zijn (of veel sneller te drogen). Ik ben wel blij met dat bericht, want injecteren e.d zit ik niet op te wachten
  2. De vocht lijkt dus vooral doorslag te zijn van een nat buitenblad.
  3. Onze verdenking voor dat natte buitenblad, zowel voor als achter, is nu toch regenwater. Achter, waar de problemen begonnen en duidelijk zijn, loopt al het hemelwater van het dak via 1 regenpijp een putje in. Dit putje is niet aangesloten op riolering en loopt matig weg, ontdekte we via een test. Als het dus hard regent denken we nu dat het eigenlijk te hard omhoog komt en dan toch de muur in weet te dringen, via bijv. de oude ventilatierooster e.d O-)
    [afbeelding]

Dat wordt dus deze week of die pijp toch aansluiten op een goede afvoer ergens, of misschien een regenton icm een systeem dat het verder de tuin in gaat...ofzoiets.

Voorkant zou het toch, vanwege de extreme hagel/regen hier van de week (mijn auto is ook stuk), dat de riolering/pijp gewoon niet goed doorloop bij zulk extreem weer. Daar laat ik iemand voor komen om te checken.
  4. Algehele ventilatie huis. Niet de oorzaak, maar niet goed :) Dus...aan de voorkant een rooster (laten) plaatsen en achter, als ik toch een lek ruit laat vervangen, direct inclusief roostertje
  5. We gaan de gevel waterafstotend maken door impregneren. Dat is niet zo gek duur, en schijnt heel goed te werken. Het ademt dan nog wel dus vocht van binnen kan er wel uit.[/ul]
  6. en als laatste had de vorige bewoner een bloembak gemetselt in de hoek van de tuin die een extra ventilatierooster naar de kruipruimte tegen heeft gehouden. Die moet er wel echt komen, dus heb ik vanavond de bak weggehakt. Sowieso was die lelijk en is ook beter. Wel nogal een irritante kut klus want er staat ook bamboe in de tuin, en die is nogal aan het woekeren met hele dikke wortels
Mocht je impregneer zoeken om zelf te doen, ik heb laatst 5 liter gekocht bij toolstation voor nog geen 20 euro ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:22

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Anoniem: 35872 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 08:21:
Hoi,
Nog even een vraagje over een muurtje stuccen..
Gisteren al het materiaal gehaald en zondag moet het gaan gebeuren..
De methode is mij duidelijk en heb wel vertrouwen dat het zal lukken.

Ik zit nog echter met 1 vraag/uitdaging:
Het betreft een muurtje van 12m2, en volgens de specificaties heb ik 3 zakken a 20kg met stucgips nodig. (ook gekocht).
Maar nu het probleem, ik kan niet in 1x de hele muur volsmeren, aangezien ik maar 1 speciekuip heb en dus tussentijds opnieuw gips moet aanmaken.

Nu is een kuip gips aanmaken maar 10 minuten werk, maar je zit wel met de doorlooptijd van het aangesmeerde deel (rijen, messen, sponsen, afpleisteren etc).

Nu werk ik met stucgeleiders, en hierdoor wordt de muur in 5-6 grotere vlakken verdeeld.
Kan ik per 2 vakken werken qua stappen en dan naar de volgende vakken?
Of moet ik de gehele muur zsm volsmeren en alle vervolg stappen op de gehele muur toepasen?
Het gemakkelijkste is natuurlijk een kuip bij kopen, kost een paar euro en iemand anders laten mengen terwijl jij het erop gooit.

In stukken kan ook, maar dan ga je iets meer moeten polieren met je polierspons om de overgangen glad te krijgen.

De Nederbelg !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:33

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Anoniem: 35872 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 08:21:
Hoi,
Nog even een vraagje over een muurtje stuccen..
Gisteren al het materiaal gehaald en zondag moet het gaan gebeuren..
De methode is mij duidelijk en heb wel vertrouwen dat het zal lukken.

Ik zit nog echter met 1 vraag/uitdaging:
Het betreft een muurtje van 12m2, en volgens de specificaties heb ik 3 zakken a 20kg met stucgips nodig. (ook gekocht).
Maar nu het probleem, ik kan niet in 1x de hele muur volsmeren, aangezien ik maar 1 speciekuip heb en dus tussentijds opnieuw gips moet aanmaken.

Nu is een kuip gips aanmaken maar 10 minuten werk, maar je zit wel met de doorlooptijd van het aangesmeerde deel (rijen, messen, sponsen, afpleisteren etc).

Nu werk ik met stucgeleiders, en hierdoor wordt de muur in 5-6 grotere vlakken verdeeld.
Kan ik per 2 vakken werken qua stappen en dan naar de volgende vakken?
Of moet ik de gehele muur zsm volsmeren en alle vervolg stappen op de gehele muur toepasen?
Ah, hier kan ik antwoord op geven.
Je ontkomt niet aan meerdere batches te maken. Meerdere kuipen kunnen handig zijn als je een extra paar handjes hebt, maar zou ik anders niet doen (Je zit na gebruik van twee kuipen met de uitgeharde resten in Kuip 1. Ga je tijd verliezen door dat schoon te maken? Of laat je het zitten en verpesten de harde stukjes je verse gips?)

Wat voor gips heb je? Persoonlijk ben ik groot fan van MP75, omdat dat vrij lange verwerkbaarheid heeft en zich prachtig glad laat afwerken.

De stucprofielen plak je op hun plek met een dot gips. Zodra je gaat smeren lever je elk 'vak' (tussen twee profielen) ruwweg glad op. Het afstrijken doe je na ca 30 minuten (uit mijn hoofd), wat inderdaad zal betekenen dat je 1-2 vakken gedaan hebt voordat je een ronde moet gaan afmessen (als ik de terminologie helder heb). Hierbij geldt: het hoeft niet af-af glad te zijn. Te vroeg streven naar perfectie kost veel tijd, en tijd is nou net niet je grootste vriend :'( .
Nog een voordeel van MP75: dat kan je zonder veel problemen 10 minuten laten staan.

Don'ts:
- Stijf geworden gips aanlengen met water om alsnog te gebruiken. Zodra de inhoud van je kuip stof wordt: gooi het weg. Bouwen = nou eenmaal soms verspillen
- Te perfectionistisch zijn. Tijdens het afstrijken zal je aan weerszijde van de banen van je spackmes dunne baantjes zien. Deze kan je gemakkelijk wegwerken in de afwerkronde: licht bevochtigen en nogmaals afspacken (kan wanneer het gips niet meer eenvoudig in te drukken is.)
- Jezelf voor je kop slaan als het niet 100pct is. Het is een eerste keer, fouten zal je maken en het is een reden dat stucadoor een beroep is. Don't be too hard on yourself. ;)

Do's:
- Grote mixer kopen/lenen (bij voorkeur losse machine, anders voor op een boormachine)
- Water bij de hand houden tijdens het mixen (een 8 of 12L emmer werkt goed, omdat je daarmee relatief precies kunt doseren)
- Stucloper!! Anders kranten, karton of iets anders stijfs voor over de vloer. Klodders zullen vallen, je zult erin gaan staan en het zo over de vloer verspreiden...
- Meters maken bij het aanbrengen: het is een handigheidje en vrij zwaar, maar het resultaat ga je pas boeken als je raapbord (waar je die troep op schept) zijn werk gedaan heeft.
- Zie het als een leerzame exercitie, en verwacht niet dat het perfect zal lukken (verlengde van laatste 'don't' ;) )
- Neem je tijd! Het in twee uurtjes moeten fixen omdat je daarna een afspraak hebt komt het resultaat niet ten goede weet ik uit ervaring...

Succes. We zijn benieuwd naar het resultaat. 8)

[ Voor 0% gewijzigd door Goudvis op 07-06-2018 11:29 . Reden: woordjes ]

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:50
In m'n appartement heb ik een nieuwe WC laten zetten, en dat laten betegelen tot ongeveer een hoogte van 1,60m. Daarboven is het (relatief) glad gestucced om te verven. Nu zit er aan de bovenkant van de tegels helaas geen glazuurlaag, maar is het lelijk bruin. Nu dacht ik eerst het gewoon af te kitten, maar met de kit verwacht ik niet dat ik de gehele bovenkant van de tegel kan 'dekken'. Verven tot aan de bovenkant van de tegel lijkt mij ook een moeilijke klus.

Idealiter zou je natuurlijk zo'n strip monteren: https://www.hornbach.nl/s...8-mm/3526236/artikel.html

Echter zitten de tegels natuurlijk al vast, dus ik kan die rand niet meer onder de tegel tussen de lijm krijgen. Er zit er een klein 'geultje' waar er geen lijm zit tussen de tegel en de muur aan de bovenkant, maar ik vraag mij af of dat een slim idee is (met montagekit ofzo?). Iemand tips? Ik heb nu geen foto's, maar die kan ik eventueel wel maken als dat de situatie wat helderder kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Bij mij is alles spac gespoten, dus met een kleine korrel, daarvoor heb ik korrelkit gebruikt en dat afgekit, en daarna alles geschilderd. Zie je bijna niks meer van en is erg netjes, wel precies werk en heeft wat voor frustratie gezorgd haha.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:22
Hier nog een vraagje met betrekking tot het vervangen van glaslatten. Van de zomer wil (moet) ik mijn kozijnen een schilderbeurt geven; voor de glaslatten aan de zuidkant is het helaas al te laat.

Voor het vastzetten van de nieuwe latten zit ik nog te twijfelen wat handig is. Tacken is volgens mij het eenvoudigst; maar daarvoor mis ik zowel de tacker als de compressor. Kan ik ook gewoon met een hamer aan de gang gaan of schroeven. Of loop ik daarmee teveel kans op het beschadigen van het glas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Gebanned schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:47:
Hier nog een vraagje met betrekking tot het vervangen van glaslatten. Van de zomer wil (moet) ik mijn kozijnen een schilderbeurt geven; voor de glaslatten aan de zuidkant is het helaas al te laat.

Voor het vastzetten van de nieuwe latten zit ik nog te twijfelen wat handig is. Tacken is volgens mij het eenvoudigst; maar daarvoor mis ik zowel de tacker als de compressor. Kan ik ook gewoon met een hamer aan de gang gaan of schroeven. Of loop ik daarmee teveel kans op het beschadigen van het glas?
Hou een vuilblik op de glaslat en tegen het glas, dan mag je eens met je hamer naast het glas schuiven ;)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

TheJVH schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:43:
In m'n appartement heb ik een nieuwe WC laten zetten, en dat laten betegelen tot ongeveer een hoogte van 1,60m. Daarboven is het (relatief) glad gestucced om te verven. Nu zit er aan de bovenkant van de tegels helaas geen glazuurlaag, maar is het lelijk bruin. Nu dacht ik eerst het gewoon af te kitten, maar met de kit verwacht ik niet dat ik de gehele bovenkant van de tegel kan 'dekken'. Verven tot aan de bovenkant van de tegel lijkt mij ook een moeilijke klus.

Idealiter zou je natuurlijk zo'n strip monteren: https://www.hornbach.nl/s...8-mm/3526236/artikel.html

Echter zitten de tegels natuurlijk al vast, dus ik kan die rand niet meer onder de tegel tussen de lijm krijgen. Er zit er een klein 'geultje' waar er geen lijm zit tussen de tegel en de muur aan de bovenkant, maar ik vraag mij af of dat een slim idee is (met montagekit ofzo?). Iemand tips? Ik heb nu geen foto's, maar die kan ik eventueel wel maken als dat de situatie wat helderder kan maken.
Zo'n strip er achteraf strak inkrijgen is een uitdaging, maar niet onmogelijk. Hangt wel erg af van de dikte/afmeting van je tegel af of je er straffeloos ruimte achter kan creëren. De voegen tussen tegels kunnen wel sneuvelen bij deze ingreep, ik zou het dan ook alleen ondernemen als je evt. tegels kunt vervangen of opnieuw vastplakken en het voegsel nog hebt liggen. En zijn het flinke jetsers en kan je bv. een multi-tool scoren? Dan kan je dus overwegen om een strook lijm vanaf de bovenkant uit te steken.

En makkelijkere optie: met bv. gipsplaatvuller (van die kant en klare troep) of een beetje aangemaakt gips alles afsmeren zodat het schuin afloopt. Dan krijg je zoiets, waarbij alles 'in de hoek' is opgevuld met gips.
|
Muur |
|\
| \
|__\___
Tegel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:50
Goudvis schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 13:03:
[...]

Zo'n strip er achteraf strak inkrijgen is een uitdaging, maar niet onmogelijk. Hangt wel erg af van de dikte/afmeting van je tegel af of je er straffeloos ruimte achter kan creëren. De voegen tussen tegels kunnen wel sneuvelen bij deze ingreep, ik zou het dan ook alleen ondernemen als je evt. tegels kunt vervangen of opnieuw vastplakken en het voegsel nog hebt liggen. En zijn het flinke jetsers en kan je bv. een multi-tool scoren? Dan kan je dus overwegen om een strook lijm vanaf de bovenkant uit te steken.

En makkelijkere optie: met bv. gipsplaatvuller (van die kant en klare troep) of een beetje aangemaakt gips alles afsmeren zodat het schuin afloopt. Dan krijg je zoiets, waarbij alles 'in de hoek' is opgevuld met gips.
|
Muur |
|\
| \
|__\___
Tegel
Hm ik ga m'n huis verkopen en het is puur om het netjes af te werken, dus ik ga liever niet de mooie tegels om zeep helpen :P . Het gips idee is wel een goeie, daar ga ik eens naar kijken, kant-en-klaar is dan ook nog redelijk makkelijk. Daarna kwestie van verven en klaar is kees :) . Thanks voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

TheJVH schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 13:05:
[...]

Hm ik ga m'n huis verkopen en het is puur om het netjes af te werken, dus ik ga liever niet de mooie tegels om zeep helpen :P . Het gips idee is wel een goeie, daar ga ik eens naar kijken, kant-en-klaar is dan ook nog redelijk makkelijk. Daarna kwestie van verven en klaar is kees :) . Thanks voor de tip!
Dat gips kan je echt strak krijgen door het nadat het droog is (duh) bij te schuren met korreltje 120 - 220 of fijner nog. Ik verwacht dat dat mooier overloopt met de muur dan dat acrylraat kit zou doen. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23:17
Gebanned schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:47:

schroeven? glaslatschroeven zijn erg smal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:57
Gaat het om glaslatten aan de onderkant? In dat geval zou ik ze vervangen door (hardhout) neuslatten.
Voorkomt wegrotten van het onderkozijn. En gebruik RVS schroeven/spijkers.

YouTube: Timmertip 379 Een neuslat toepassen i.p.v. een ventilerende lat.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 07-06-2018 14:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:29
Iemand hier nog interesse in een shitload aan vuren planken?

Is nog vanuit m'n huis de oude vloer, gedeelte is in de olie gezet en een gedeelte als steigerplank gebruikt
Zal bij elkaar zo'n 45 M² zijn

Gratis af te halen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2tTYrRIXxhrRapGNi6HRXg1H/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7ZBBoE9awajsEzQrB2GrbRNW/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1044053

Vandaag ben ik bijna de hele dag aan het scheppen geweest in de klei voor het riool (Joepie, natte klei voor het gemak).
Er ligt horizontaal in de grond, een betonnen buis van een grote diameter. Hier is een soort T-Stuk van gefabriceerd.

___I |___
-------------

Bovenop komt het riool van het huis binnen, van PVC. Dit is met beton vast gezet.
Het linker stuk gaat direct onder de aanbouw van de buren verder. Het rechter stuk liep overal en nergens heen door de tuin, met en zonder asbest verloop stukken, dat is nu gelukkig helemaal weg.

Het "T-Stuk" lekt natuurlijk aan alle kanten, behalve waar de PVC buis naar binnen gaat :9

Het stuk buis wat de tuin in gaat wil ik voorzien van een nieuwe PVC buis. Deze steek ik er een stukje in, en smeer ik vol met beton.

Nu dacht ik om een soort bekisting te fabriceren om dit gehele T-stuk, en het helemaal vol te gooien met beton.
Van te voren zou ik natuurlijk goed moeten kijken waar evt. lekkage zit en dit dicht smeren, evt. uit laten harden voordat ik tekeer ga met de rest.

Ik ben alleen ook een beetje bang, mocht ik onder dit t-stuk wat klei weg halen, gaat deze dan niet verder scheuren...

Hoe denken jullie erover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 12:47
Dat als het dan al scheurt het uberhaupt al niks was en snel genoeg weer lekkage zou hebben. Beter er nu achter komen en het goed oplossen dan met een overbemeste tuin zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

leecher schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 20:38:
[...]

Dat als het dan al scheurt het uberhaupt al niks was en snel genoeg weer lekkage zou hebben. Beter er nu achter komen en het goed oplossen dan met een overbemeste tuin zitten.
Dat wil ik dus ook graag. Het huis is uit 1910 en zowat vanaf de grond opnieuw gebouwd. Goed oplossen is dan ook mijn prioriteit. Maar is de goede oplossing beton in dit geval?:p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:22
Jellabie schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:56:
[...]

Hou een vuilblik op de glaslat en tegen het glas, dan mag je eens met je hamer naast het glas schuiven ;)
Ik werp regelmatig een vuile blik op de kozijnen , tot mu toe heeft dat niet geholpen. Ga denk ik toch maar schroeven. Dat vertrouw ik toch meer met mijn motoriek O-) .
ThinkPadd schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:10:
Gaat het om glaslatten aan de onderkant? In dat geval zou ik ze vervangen door (hardhout) neuslatten.
Voorkomt wegrotten van het onderkozijn. En gebruik RVS schroeven/spijkers.

YouTube: Timmertip 379 Een neuslat toepassen i.p.v. een ventilerende lat.
RVS stond al op de lijst. Welke lat er onder komt hangt vooral af van de maatvoering. Het glas is al 40 jaar oud dus niet zo isolerend dat ik me druk kan maken over condens die ik af moet voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Gebanned schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 22:34:
[...]

Ik werp regelmatig een vuile blik op de kozijnen , tot mu toe heeft dat niet geholpen. Ga denk ik toch maar schroeven. Dat vertrouw ik toch meer met mijn motoriek O-) .

[...]

RVS stond al op de lijst. Welke lat er onder komt hangt vooral af van de maatvoering. Het glas is al 40 jaar oud dus niet zo isolerend dat ik me druk kan maken over condens die ik af moet voeren.
Met een neuslat bescherm/verfraai je ook je onderdorpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:49

ChillPascal

In the end...

Heren,

Wij hebben onze garage verbouwd tot bijkeuken. De afmetingen zijn grofweg 9.5x2.6x2.1 (LxBxH). Zoals je kunt lezen is het plafond erg laag.

Binnenkort zullen de muren betegelt worden met witte tegels van 25x40 cm. NU vroeg ik mij af of het verstandig is om de tegels verticaal te lijmen i.p.v. horizontaal. Zodoende hoop ik optisch meer hoogte te krijgen.

Wat denken jullie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:37
@Paul Hewson @lonkhuijzen @Widow en anderen nog bedankt voor jullie tips over deurmatten :).

Inmiddels bij de link van lonkhuijzen besteld. Eerst wat proefmonsters (prima service, waar vind je zoiets nog gratis tegenwoordig) en daarna de uiteindelijke mat + ondermat. Ik moet nog wel een stukje beton egaliseren: aan één zijde van het kruipluik, en op het kruipluik zelf ook nog denk een dun triplex plaatje schroeven voor net iets meer hoogte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Eb2gVet6zWItI5NNZnWx7nCF/thumb.jpg

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

FabianGTI schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 15:52:
Iemand hier nog interesse in een shitload aan vuren planken?

Is nog vanuit m'n huis de oude vloer, gedeelte is in de olie gezet en een gedeelte als steigerplank gebruikt
Zal bij elkaar zo'n 45 M² zijn

Gratis af te halen ;)

[afbeelding]

[afbeelding]
Je zult er zelf ongetwijfeld al ervaring mee hebben, maar zoiets zie ik via Marktplaats nog wel voor 200e verkopen! Dan moet je ze er alleen wel zelf redelijk intact uitkrijgen, en ik kan me voorstellen dat dat nu misschien niet de opzet is. ;)
ChillPascal schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 07:05:
Heren,

Wij hebben onze garage verbouwd tot bijkeuken. De afmetingen zijn grofweg 9.5x2.6x2.1 (LxBxH). Zoals je kunt lezen is het plafond erg laag.

Binnenkort zullen de muren betegelt worden met witte tegels van 25x40 cm. NU vroeg ik mij af of het verstandig is om de tegels verticaal te lijmen i.p.v. horizontaal. Zodoende hoop ik optisch meer hoogte te krijgen.

Wat denken jullie?
Dat gaat wel wat doen, ja.
Een zo simpel mogelijke zoekopdracht leverde deze twee voorbeelden op die dat onderstrepen:

Horizontaal:
Afbeeldingslocatie: https://www.baderie.nl/dotAsset/9ccf284d-1c7b-45f1-ade4-e8ccc4b377ce.jpg

versus verticaal:
Afbeeldingslocatie: https://www.baderie.nl/dotAsset/1758a001-1b0d-497c-9e93-490715080f80.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door Goudvis op 08-06-2018 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 13:21

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Die verticaal toont echt veel groter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
bonzz.netninja schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 21:47:
Wel nogal een irritante kut klus want er staat ook bamboe in de tuin, en die is nogal aan het woekeren met hele dikke wortels
Bamboe == onkruid.
Dat sloopt echt alles als je pech hebt. De enige optie is het in een speciekuip of vergelijkbaar te zetten en die in te graven. En dan nog moet je het bijhouden, want voor je het weet 'springt' het ding eruit.
Anoniem: 1044053 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 20:22:
Vandaag ben ik bijna de hele dag aan het scheppen geweest in de klei voor het riool (Joepie, natte klei voor het gemak).
Uitgedroogde klei is nog erger kan ik je vertellen... klei is echt een ramp en maar 3 dagen per jaar de juiste vochtigheid om lekker mee te werken.
Anoniem: 1044053 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 20:22:
Er ligt horizontaal in de grond, een betonnen buis van een grote diameter. Hier is een soort T-Stuk van gefabriceerd.

___I |___
-------------

Bovenop komt het riool van het huis binnen, van PVC. Dit is met beton vast gezet.
Het linker stuk gaat direct onder de aanbouw van de buren verder. Het rechter stuk liep overal en nergens heen door de tuin, met en zonder asbest verloop stukken, dat is nu gelukkig helemaal weg.

[...]

Hoe denken jullie erover?
Het klinkt een beetje alsof dit het gezamenlijke riool is, is dit stuk wel 'van jou'?
Anders niet gaan kloten, maar gewoon de verantwoordelijke partij inschakelen.

Als het jouw verantwoordelijkheid is, dan zou ik niet nadenken en gewoon alles vervangen wat je kunt vervangen. Als jij een een paar honderd kilo extra beton erbij prut, dan kan die buis ook gaan zakken... en die loopt daarna onder de aanbouw van de buren door. Als jij dan aansprakelijk gesteld wordt voor de breuk in de leiding onder hun aanbouw, die daarna verzakt is, kan het weleens een hele vervelende exercitie worden.
Ik zou het ook niet gek vinden als je voor dit stukje even een professional inhuurt. Die zijn ook verzekerd en als het allemaal open ligt ook zo klaar. De duurste dingen (asbest, graven en aanleggen nieuwe stuk) heb je al gedaan/kun je zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 13:48

bonzz.netninja

Niente baffi

TheGhostInc schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 08:41:
[...]

Bamboe == onkruid.
Dat sloopt echt alles als je pech hebt. De enige optie is het in een speciekuip of vergelijkbaar te zetten en die in te graven. En dan nog moet je het bijhouden, want voor je het weet 'springt' het ding eruit.
Klopt. Ik vervloek de vorige bewoners ongeveer om het uur

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:40

Exigence

dnkroz

sopsop schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 08:41:
Die verticaal toont echt veel groter!
De ruimte wordt er zelfs breder van! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Bamboe == onkruid.

[...]

Uitgedroogde klei is nog erger kan ik je vertellen... klei is echt een ramp en maar 3 dagen per jaar de juiste vochtigheid om lekker mee te werken.

[...]

Het klinkt een beetje alsof dit het gezamenlijke riool is, is dit stuk wel 'van jou'?
Anders niet gaan kloten, maar gewoon de verantwoordelijke partij inschakelen.

Als het jouw verantwoordelijkheid is, dan zou ik niet nadenken en gewoon alles vervangen wat je kunt vervangen. Als jij een een paar honderd kilo extra beton erbij prut, dan kan die buis ook gaan zakken... en die loopt daarna onder de aanbouw van de buren door. Als jij dan aansprakelijk gesteld wordt voor de breuk in de leiding onder hun aanbouw, die daarna verzakt is, kan het weleens een hele vervelende exercitie worden.
Ik zou het ook niet gek vinden als je voor dit stukje even een professional inhuurt. Die zijn ook verzekerd en als het allemaal open ligt ook zo klaar. De duurste dingen (asbest, graven en aanleggen nieuwe stuk) heb je al gedaan/kun je zelf.
Gezamenlijk in zoverre dat ons hoekhuis het eind/ hoogste punt is. Vanaf ons loopt deze rioolbuis af naar de 5 buren (het riool loopt aan de achterkant van de huizen). Misschien loopt het in het middelste huis wel richting de straat aan de voorkant, who knows :+

Ik denk/ weet bijna zeker dat het mijn verantwoordelijkheid is, de buis ligt in mijn tuin en is imo te dun om van de gemeente te zijn.
Het treurige is dat de meeste stukken met o.a. plastic tasjes van de DA drogist en cement zijn gedicht 8)7 Ook een aanwijzing dat de verantwoordelijkheid bij ons ligt.

Ik ga eens met een felle lamp de buis van binnen inspecteren. Wellicht dat ik kan zien hoe de situatie is.
Omdat de buren een verouderd huis te koop hebben staan, doe ik de volgende bewoner(s) er waarschijnlijk ook een plezier mee om de buis af te slijpen en er een cm of 10 PVC in te steken zodat hun er op verder kunnen breien :)

Ik weet niet in hoeverre jij er verstand van hebt - Zou snel cement nog voldoen anno 2018 (Eventueel met Shell kit/ Bison rubber seal afdichting)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:30

breinonline

Are you afraid to be known?

[...]

Bamboe == onkruid.
Er bestaan ook niet woekerende soorten. Er staat er hier ook een in de tuin in een stukje border omringt met een pad en daar komt hij niet uit.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:55
Grom, alles laten stucen en netjes geverfd in het nieuwe huis, alle bekende lekkages verholpen (of tijdelijk verholpen tot het lood vervangen wordt).

Zie ik net lekkagevlekken onder het grote raam op de begane grond :'( Wat kan hier de lekkage veroorzaken? Zal dat in het kozijn zitten, zit daar nog lood onder, of misschien dat rijtje tegeltjes aan de buitenkant?
Kan eventueel foto maken als dit onvoldoende duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:19
Miss zitten de afvoer gootjes verstopt van t kozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Onder het kozijn zit meestal iets waterkerends, bv. lood of raamdorpel. Kan ook doorslag van stenen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 21:35

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Anoniem: 1044053 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:25:
[...]

Gezamenlijk in zoverre dat ons hoekhuis het eind/ hoogste punt is. Vanaf ons loopt deze rioolbuis af naar de 5 buren (het riool loopt aan de achterkant van de huizen). Misschien loopt het in het middelste huis wel richting de straat aan de voorkant, who knows :+

Ik denk/ weet bijna zeker dat het mijn verantwoordelijkheid is, de buis ligt in mijn tuin en is imo te dun om van de gemeente te zijn.
Het treurige is dat de meeste stukken met o.a. plastic tasjes van de DA drogist en cement zijn gedicht 8)7 Ook een aanwijzing dat de verantwoordelijkheid bij ons ligt.

Ik ga eens met een felle lamp de buis van binnen inspecteren. Wellicht dat ik kan zien hoe de situatie is.
Omdat de buren een verouderd huis te koop hebben staan, doe ik de volgende bewoner(s) er waarschijnlijk ook een plezier mee om de buis af te slijpen en er een cm of 10 PVC in te steken zodat hun er op verder kunnen breien :)

Ik weet niet in hoeverre jij er verstand van hebt - Zou snel cement nog voldoen anno 2018 (Eventueel met Shell kit/ Bison rubber seal afdichting)?
Zoek eens op de term 'aanboorzadel' wellicht dat je daarmee een nette aansluiting kunt maken? verder ben ik wel benieuwd naar een foto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Firestorm schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 13:47:
[...]

Zoek eens op de term 'aanboorzadel' wellicht dat je daarmee een nette aansluiting kunt maken? verder ben ik wel benieuwd naar een foto :)
Ben vandaag even naar het bouwcenter geweest met als idee:
Beton buis doorslijpen.

110mm pvc buis c.a. 10 cm doorsteken om een makkelijke verbinding voor de buren te realiseren. Omdat zij zeker gaan verhuizen en flink verbouwen een must is. Dit om te voorkomen dat ik straks alsnog in de tuin moet graven om de nieuwe buren erbij te laten :9

De 110mm pvc steek ik in de c.a. 145mm vlakke voet beton buis (zoiets heet het?) en vervolgens ga ik een paar cm naar binnen tussen de 2 buizen het geheel vast zetten met Shell kit, dit om te voorkomen dat de daarna aan te brengen aqua snelcement er niet door zou vallen.

Prima idee zei hij, niks aan veranderen. De Shell kit was eigenlijk overbodig maar omdat ik er geen ervaring mee heb kan ik de cement iets dunner en kouder aanmaken zodat ik wat langer de tijd heb om deze te verwerken.

Maandag ga ik er mee aan de slag, dan heb ik evt. Nog de kans om naar de bouwmarkt te gaan als het mis gaat :9
Zondag zijn de winkels hier dicht.. ik zal eens een foto maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
TheJVH schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:43:

Gewoon mee saucen... Wil je dat niet dan kun je eventueel het stuk wat anders achter de tegel komt afsnijden en dan met lijmkit(geen montagekit, aangezien dat uithard) vastzetten. Is een beetje gepriegel, maar wel netjes te krijgen.
Ik zou persoonlijk kiezen voor meeverven/saucen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07-05 18:06
Met een grote verbouwing op komst, ben ik bezig een voorbereiding op te stellen voor de klussen die ik zelf ga doen. Één daarvan is het schilderen van de woning, ook de deuren en architraven. Ik ben bezig met het samenstellen van de gereedschapsset en zit met de volgende vraag:

Het huis heeft veel paneeldeuren en architraven die geschuurd moeten worden, wat is in jullie ervaring de beste manier om architraven te schuren?

Voor de paneeldeuren zit ik te kijken naar een excenter schuurmachine, vlakschuurmachine en een delta schuurmachine... de excenter lijkt de beste optie te zijn, wat is jullie raad hierin? Bedankt!

Ter verduidelijking van de paneeldeuren en architraven, het komt in de buurt van dit qua randjes.

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/564x/c9/29/03/c92903e0dec70e293542486c9c793708.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:35
Laurences schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 22:04:
Met een grote verbouwing op komst, ben ik bezig een voorbereiding op te stellen voor de klussen die ik zelf ga doen. Één daarvan is het schilderen van de woning, ook de deuren en architraven. Ik ben bezig met het samenstellen van de gereedschapsset en zit met de volgende vraag:

Het huis heeft veel paneeldeuren en architraven die geschuurd moeten worden, wat is in jullie ervaring de beste manier om architraven te schuren?

Voor de paneeldeuren zit ik te kijken naar een excenter schuurmachine, vlakschuurmachine en een delta schuurmachine... de excenter lijkt de beste optie te zijn, wat is jullie raad hierin? Bedankt!

Ter verduidelijking van de paneeldeuren en architraven, het komt in de buurt van dit qua randjes.

[afbeelding]
Heel vervelend, maar ik denk dat met de hand het beste gaat werken.

Vroeger haalde ik schuurpapier bij de lokale bouwmarkten, als je daarvoor eens goed papier koopt scheelt een heel hoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46

Reinier

\o/

Met de hand... je kunt evt. een malletje/hulpstukje met de juiste vorm maken zodat je schuurpapier de contouren precies volgt.
Voor de rest (stijlen, panelen) zou ik een excenter kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Een excenter heb je weinig aan met dat soort objecten, is meer voor grote vlakken zoals deuren zonder randjes e.d.

Ik zou goed schuurpapier kopen (Siaflex wat ik online bestelde bij een verfwebshop werkt erg goed), een goed stofmasker (3M heeft een halfgelaatsmasker met verwisselbare filters) en een bouwstofzuiger (zelf onlangs een Makita VC2512L gekocht). Dan houd je het iig nog een beetje gezond.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 09-06-2018 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23:17
Ik zou eens kijken naar dit soort schuurmatjes, ze zijn dit maar gaan ontzettend lang mee en schuren heel fijn, en volgt ook nog eens goed de contouren.

https://www.google.nl/sea...F-8#imgrc=efCnqNUWggGITM:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Aardappel schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 23:58:
Ik zou eens kijken naar dit soort schuurmatjes, ze zijn dit maar gaan ontzettend lang mee en schuren heel fijn, en volgt ook nog eens goed de contouren.

https://www.google.nl/sea...F-8#imgrc=efCnqNUWggGITM:
Dit inderdaad of scotch brite.
Kun je mooi om de contouren heen vouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ook maar eens een plaatje delen, ben op zolder een slaapkamer aan het maken:
Afbeeldingslocatie: https://houbenweb.nl/zolder2.jpg
En hier een stuk van het zwaluwstaart into vloerverwarming verhaal
Afbeeldingslocatie: https://houbenweb.nl/zolder1.jpg

De gipsvezelplaat die erop ligt is de uiteindelijke vloer. Heeft iemand ervaring met deze platen als wandplaten? of toch liever gipsplaat? eventueel met OSB erachter?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Arjan schreef op zondag 10 juni 2018 @ 10:33:
Ook maar eens een plaatje delen, ben op zolder een slaapkamer aan het maken:
[afbeelding]
En hier een stuk van het zwaluwstaart into vloerverwarming verhaal
[afbeelding]

De gipsvezelplaat die erop ligt is de uiteindelijke vloer. Heeft iemand ervaring met deze platen als wandplaten? of toch liever gipsplaat? eventueel met OSB erachter?
Gipsvezelplaat als vloer? Is dat wel stevig genoeg?
Je kunt het ook wel gebruiken voor de wanden, maar volgens mij zijn gewone gipsplaten dan een stuk voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Pathogen schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:09:
[...]

Zojuist gecheckt, en inderdaad heb ik daar een omgevingsvergunning voor nodig :)
Dit soort bergingen worden vaak een stukje ingegraven, dan oogt het minder massief in de voortuin en als het lager wordt dan 1m veelal vergunningvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapteynn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-04 10:09

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Dag handige tweakers,

Ik moet onderstaande betonvloer kwijt wegens het bouwen van een overkapping. Iemand hier ervaring met het verwijderen van beton? Het beton is ongeveer 45CM dik. Ik heb al het e.e.a. bekeken online maar bijvoorbeeld bij boels staan wel 10 soorten breekhamers en het wordt mij niet geheel duidelijk welke variant het beste is voor deze werkzaamheden. Andere tips zijn uiteraard ook welkom!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JQQQ52Ql.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:50
Had laatst ook zoiets. Voor 100 euro bij Lidl online een breekbare gekocht, dat ding ging echt als een tierelier. MOet in toekomst meer breken, dus voor mij elke cent waard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:19

mark-k

AKA markkNL

Kapteynn schreef op zondag 10 juni 2018 @ 13:51:
Dag handige tweakers,

Ik moet onderstaande betonvloer kwijt wegens het bouwen van een overkapping. Iemand hier ervaring met het verwijderen van beton? Het beton is ongeveer 45CM dik. Ik heb al het e.e.a. bekeken online maar bijvoorbeeld bij boels staan wel 10 soorten breekhamers en het wordt mij niet geheel duidelijk welke variant het beste is voor deze werkzaamheden. Andere tips zijn uiteraard ook welkom!

[afbeelding]
Als je over een paar weken als een croissant door de straat wilt lopen gewoon die sloophamer van de foto gebruiken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Dag handige tweakers,

[afbeelding]
45 cm dik? Dan gewoon de grootste huren die je kan vinden bij Boels.

En zeker geen breekbare bij de Lidl vandaan. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:14

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Is de vloer ook 45cm dik? Kan zijn dat je tegen de vorstrand van de fundering aan kijkt. De vloer is dan een stuk minder dik.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:50
Anoniem: 93986 schreef op zondag 10 juni 2018 @ 14:40:
[...]

45 cm dik? Dan gewoon de grootste huren die je kan vinden bij Boels.

En zeker geen breekbare bij de Lidl vandaan. :?
Ik ben er netjes mee door een vloer van 50 dik gegaan. En ik heb het niet over een boorhamer, over de sloophamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:38
maartend schreef op zondag 10 juni 2018 @ 16:17:
[...]

Ik ben er netjes mee door een vloer van 50 dik gegaan. En ik heb het niet over een boorhamer, over de sloophamer.
Deze waarschijnlijk; https://www.lidl-shop.nl/...hamer-PAH-1300/p100220296

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapteynn

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

mark-k schreef op zondag 10 juni 2018 @ 14:33:
[...]

Als je over een paar weken als een croissant door de straat wilt lopen gewoon die sloophamer van de foto gebruiken :P
Haha dat was niet de bedoeling inderdaad, die staat er nog voor het werk wat er aan vooraf ging.
zonoskar schreef op zondag 10 juni 2018 @ 15:52:
Is de vloer ook 45cm dik? Kan zijn dat je tegen de vorstrand van de fundering aan kijkt. De vloer is dan een stuk minder dik.
Dat is wel mijn hoop inderdaad. Kan me niet voorstellen dat iemand +- 4,5 kuub aan beton heeft gestort voor een houten schuurtje.

Iedereen bedankt voor de tips ik ga even shoppen bij Boels :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

maartend schreef op zondag 10 juni 2018 @ 16:17:
[...]

Lees je tekst eens terug. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Kapteynn schreef op zondag 10 juni 2018 @ 18:09:
[...]

Haha dat was niet de bedoeling inderdaad, die staat er nog voor het werk wat er aan vooraf ging.

[...]

Dat is wel mijn hoop inderdaad. Kan me niet voorstellen dat iemand +- 4,5 kuub aan beton heeft gestort voor een houten schuurtje.

Iedereen bedankt voor de tips ik ga even shoppen bij Boels :)
Dan kun je net zo goed die van de Lidl kopen. Ben je waarschijnlijk net zoveel kwijt als bij de boels :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

MartijnAbel schreef op zondag 10 juni 2018 @ 11:54:
[...]
Gipsvezelplaat als vloer? Is dat wel stevig genoeg?
Ja, ook wel bekend als fermacell of gyproc. Het is echt iets anders dan gipsplaat, dat spul dat je voor wand/plafond gebruikt. Het moet wel goed ondersteund worden, dus geen 'gaten' in de laag eronder, maar ik ga sowieso wat betonslurrie bij de buizen storen voor optimale warmteafgifte.
Je kunt het ook wel gebruiken voor de wanden, maar volgens mij zijn gewone gipsplaten dan een stuk voordeliger.
Als ik het goed heb hoef je geen hout als achterwand gebruiken als je gipsvezelplaat gebruikt, maar kun je er wel redelijk wat gewicht aan hangen, dat zou natuurlijk wel interessant zijn.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 08-05 13:48

bonzz.netninja

Niente baffi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gVb494JN1cTCvENAFvUsTzlC/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LgwRl0lQg8XlA9mnue818EoJ/medium.jpg

Nou dat verklaart ook meteen de verstopping in de regenafvoer. De vorige bewoners vonden een gat zagen in een speciedop de allerbeste manier om een verloop van 70mm naar 110mm te maken.... de fuck

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foekebooij
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05 10:42
Laurences schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 22:04:

[afbeelding]
Het makkelijkst is het Logen van de deuren, het kost (60-75 euro per deur) wat maar bestaart je een hoop frustratie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Arjan schreef op zondag 10 juni 2018 @ 10:33:
Heeft iemand ervaring met deze platen als wandplaten? of toch liever gipsplaat? eventueel met OSB erachter?
Ik heb de gipsvezelplaten als wand in de keuken, badkamer en WC's. Het is net zo handig te verwerken als gipsplaat, alleen een stukje zwaarder en het kan beter tegen vocht. Je moet ze onderling wel verlijmen (heb ik iig wel gedaan) en dat kan vrijwel naadloos. Alleen is dat nooit zo mooi af te werken als gipsplaten met AK rand, dus een gipsvezelplaat zul je moeten stucen of betegelen. Ik heb ze overigens ook als vloer, maar dan met van die groene/bruine platen er onder die je ook in appartementen moet gebruiken en dan de gipsvezelplaat dubbel. Fermacel levert zo'n vloer kant-en-klaar (estrich vloerdelen), maar zelf samenstellen bleek veel goedkoper.

/edit: De fundering voor mijn garage is ook klaar, nu moet ik de vloer gaan leggen.

Afbeeldingslocatie: https://3.bp.blogspot.com/-DK_S3uazv1A/WxxM12NVK0I/AAAAAAAAHUE/b3vgiUak8NkECRVYCQTnMtr5vka7OVduQCLcBGAs/s700/IMG_9544.jpg

Halverwege:
Afbeeldingslocatie: https://3.bp.blogspot.com/-n-Gu2jRL238/WxxMvR6GiEI/AAAAAAAAHTA/QbcAtt3SPnQwuiC1qcIwL1ypMyER9P3FgCLcBGAs/s700/IMG_9505.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door zonoskar op 10-06-2018 22:56 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Gisteren voor het eerst in mijn leven een muur van 10-12m2 gestuckardoord.
Voor de tijd natuurlijk eerst aan een vakman gedacht, maar vanwege de hoge kosten toch maar zelf geprobeerd.

Veel informatie op YouTube en internet gevonden en aangezien het niet zo heel spannend leek gewoon zelf geprobeerd.

- Zaterdag een hechtlaag (primer) aangebracht en de stuckprofielen gemonteerd, dit ging prima.
- Gisterochtend de eerste kuip gips aangemaakt, precies de maatverhouding aangehouden volgens de verpakking (12L water op 1 zak gips). Vond het naar mijn idee redelijk stug en was ook lastig aan te brengen. Maarja als n00b vertrouw je maar op de gebruikaanwijzing en de eerste 2-3m2 met moeite erop gekregen.
- 2e batch een litertje extra water bij de mengverhouding en het ging een stuk soepeler en het gips smeerde ook wat beter op de muren.
- na 4 rondes was ik klaar en was ik ondertussen ook 6 uur verder..

Eind resultaat is niet superstrak dat ik het in 1x over zou kunnen schilderen. Het wordt toch maar een behangetje voor een goed eind resultaat :)

De muur is in ieder geval weer glad ipv grof spackwerk.

Is het een klus die ik weer zelf zou doen? Ja voor kleinere muren die niet in het zicht zitten :+
Maar zal de volgende keer wel gewoon een vakman in huren als het echt strak moet.
Maarja toch trots op het eind resultaat voor de 1e keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Als je de muur schuurt met een schuurmachine, is ie dan nog te verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zonoskar schreef op maandag 11 juni 2018 @ 10:10:
Als je de muur schuurt met een schuurmachine, is ie dan nog te verbeteren?
Jazeker wel, ik heb ook nog wel genoeg plekjes die ik nog moet bijwerken (kleine deukjes en oneffenheden etc)
Maar ik werk het gewoon af met behang. Dat was ook al de insteek in het begin, tenzij het eind resultaat super zou zijn, dat is helaas niet gelukt en kost me teveel werk om het echt superglad te krijgen.
En het is maar een slaapkamer 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Anoniem: 35872 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 09:55:
Voor de tijd natuurlijk eerst aan een vakman gedacht, maar vanwege de hoge kosten toch maar zelf geprobeerd.

Veel informatie op YouTube en internet gevonden en aangezien het niet zo heel spannend leek gewoon zelf geprobeerd.

- Zaterdag een hechtlaag (primer) aangebracht en de stuckprofielen gemonteerd, dit ging prima.
- Gisterochtend de eerste kuip gips aangemaakt, precies de maatverhouding aangehouden volgens de verpakking (12L water op 1 zak gips). Vond het naar mijn idee redelijk stug en was ook lastig aan te brengen. Maarja als n00b vertrouw je maar op de gebruikaanwijzing en de eerste 2-3m2 met moeite erop gekregen.
- 2e batch een litertje extra water bij de mengverhouding en het ging een stuk soepeler en het gips smeerde ook wat beter op de muren.

Eind resultaat is niet superstrak dat ik het in 1x over zou kunnen schilderen. Het wordt toch maar een behangetje voor een goed eind resultaat :)

Is het een klus die ik weer zelf zou doen? Ja voor kleinere muren die niet in het zicht zitten :+
Maar zal de volgende keer wel gewoon een vakman in huren als het echt strak moet.
Wel benieuwd naar een before en after foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

After foto maak ik wel wanneer ik de muur echt gereed heb zodat het klaar is om te behangen (woensdag/donderdag) :+

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 11-06-2018 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:40
Wat voor behang gaat erover? Vergis je in ieder geval niet in de zuiging van je verse gips ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-05 12:54

TommyGun

Stik er maar in!

Zijn deze voegen nog bij te werken, zonder alles eruit te bikken en opnieuw te voegen?
Het gaat me er met name om dat het weer vast zit (en dezelfde kleur heeft...) en de 'gaten' opgevuld worden.

Afbeeldingslocatie: http://www.uploader.gamergun.com/files/1/IMG-20180607-WA0009_thumb.jpeg
Afbeeldingslocatie: http://www.uploader.gamergun.com/files/1/IMG-20180607-WA0011_thumb.jpeg

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

KillaZ schreef op maandag 11 juni 2018 @ 10:24:
Wat voor behang gaat erover? Vergis je in ieder geval niet in de zuiging van je verse gips ;)
Ik weet het, muur gaat eerst in de voorstrijk voor ik ga behangen.
Er komt een glasvlies behang overheen die daarna weer in de muurverf (groene kleur) gezet wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnAbel
TommyGun schreef op maandag 11 juni 2018 @ 10:26:
Zijn deze voegen nog bij te werken, zonder alles eruit te bikken en opnieuw te voegen?
Het gaat me er met name om dat het weer vast zit (en dezelfde kleur heeft...) en de 'gaten' opgevuld worden.

[afbeelding]
[afbeelding]
Ik zou wel de stukkeb loshalen die je zomaar los kunt steken, maar dan is het wel bij te werken met wat voeg.
Ik heb dit in de badkamervloer ook. Waarschijnlijk de dikte van het voegmiddel niet helemaal top geweest

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Laatst online: 06-05 16:01

Jelte,89

Woodworking

Tijdje niet meer wat van de bouw van de schuur/veranda laten horen, Had wat andere dingen tussendoor en door gebrek aan ervaring/kennis verliep het wat langzaam, aangezien ik het wel graag netjes wil hebben.

Afgelopen zaterdag had ik rust, en motivatie en dus een heel stuk op kunnen schieten.
Metselwerk is deze week wel klaar, met een beetje geluk het voegwerk ook en kunnen we beginnen met de wanden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/444kr1K8aovFZtvSDuVQg7SD/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gBnXmNqSOASA8O9GCeC8MDPE/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YATTPrtAd46lme1Q3hrsrCRV/full.jpg

Wandje links en rechts in het veranda gedeelte is 2x halfsteens, dit omdat ik beide zijdes afwerk, (buitenkant potdeksel) binnenkant vertikaal halfhout verbinding.

Revive the guild!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Jelte,89 Net alsof het gesneeuwd heeft bij jou! Ziet er goed uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:34

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Dag handige tweakers,

[afbeelding]
Top tip die ik ooit kreeg voor dit soort dingen: Koop een betonboor die minstens 50 lang is, en begin met om de 25 of 30 cm in een raster gaten te boren. Dwars door de fundering heen die weg moet hebben. Omdat je fundering weg wil halen kun je d'r gewoon een krukje naast zetten en de lekker de boor zijn werk laten doen.

Het scheelt daarna de wereld om met een klophamer vervolgens die stukken weg te breken. Vaak breken ze rond die boorgaten en heb gewoon handzame brokken van 30x30x30 om af te voeren en een hele hoop minder zooi, het gaat daarnaast op zich nog wel vrij rap ook nog.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapteynn

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

zwahiel schreef op maandag 11 juni 2018 @ 14:08:
[...]

Top tip die ik ooit kreeg voor dit soort dingen: Koop een betonboor die minstens 50 lang is, en begin met om de 25 of 30 cm in een raster gaten te boren. Dwars door de fundering heen die weg moet hebben. Omdat je fundering weg wil halen kun je d'r gewoon een krukje naast zetten en de lekker de boor zijn werk laten doen.

Het scheelt daarna de wereld om met een klophamer vervolgens die stukken weg te breken. Vaak breken ze rond die boorgaten en heb gewoon handzame brokken van 30x30x30 om af te voeren en een hele hoop minder zooi, het gaat daarnaast op zich nog wel vrij rap ook nog.
Dat klinkt inderdaad logisch, goede tip! Thnx :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:13
Anoniem: 35872 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 09:55:

De hoge stukken kan je eenvoudig schuren, de lage stukken zijn eenvoudig op te vullen met product als bv brander plast. Dat hoeft je niet aan te maken en kan je heel dun smeren. Ideaal om alle kleine gaatjes en strepen mee op te vullen, maar ook een wat grotere lage plek gaat prima.

http://www.brander.nl/stu...roducten/brander-plast-kv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:40

Exigence

dnkroz

decipherer schreef op maandag 11 juni 2018 @ 16:17:
[...]

De hoge stukken kan je eenvoudig schuren, de lage stukken zijn eenvoudig op te vullen met product als bv brander plast. Dat hoeft je niet aan te maken en kan je heel dun smeren. Ideaal om alle kleine gaatjes en strepen mee op te vullen, maar ook een wat grotere lage plek gaat prima.

http://www.brander.nl/stu...roducten/brander-plast-kv
@Remko24 Inderdaad een +1 voor mechanisch schuren (heb je steelschuurmachines (langehalsschuurmachine) voor, maar een excenter met goede stofafzuiging werkt ook wel.

Daarna met Brander Plast (topspul!) of Knauf Finishpasta finishen. Als final touch nog even de aanzetjes met de hand en een fijn schuurpapiertje weghalen en je hebt een mooie gladde wand :) Dit zegt overigens niks over de rechtheid en haaksheid van de wand ;) Want daarin onderscheidt een echt goede stukadoor zich wel natuurlijk (bij mij zijn de hoeken met een tolerantie van 0,1 graad gestuukt 8)7).

[ Voor 8% gewijzigd door Exigence op 11-06-2018 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-05 15:31
Beste Klus Tweakers,

Ben nieuw op dit topic

ga over een paar weken aan de slag om de kozijnen opnieuw te vererven.
ik heb al e.e.a uitgezocht maar zit toch nog een paar vragen die ik op google niet gevonden krijg of ik gebruik de verkeerde benaming voor iets.

foto 1:
Kozijn
Onderkant kozijn dorpel

Zoals je kunt zien heeft een stuk van de kozijn altijd gerust op stukje stenen dorpel. Ik ben van mening als ik het ga opschuren/lakken/etc wordt het wel mooi, maar de onderkant kan vocht nog steeds binnendringen.
Wat is wijsheid? Stuk wegzagen en dan nieuw stuk hout plaatsen die ik aan de onderkant al heb gelakt?

foto 2
Foto 2 geheel met panel

Deze foto geeft geheel plaatje weer. Latjes en bruine plaat gaan eruit en komt stuk Rockpanelen evt wat isolatie.
Is het verstandig om links, boven en rechts( |¯| )helemaal dicht te kitten en onderkant open te laten voor eventuele ventilatie?

Rechtsonder is duidelijk stuk weg bikken en niet alleen rotte gedeelte maar ook stuk van "schoon hout" impregneren en dan nieuw hout ertussen.

foto 3
Kozijnen. Ondergedeelte vervangen

Dit is meest erge plek zoals je kunt zien ooit al gerepareerd door vorige bewoner maar je hebt mensen die kunnen klussen en mensen die "denken dat ze kunnen klussen"

Maar goed foto 3 is eigenlijk mijn grootste vraag welk hout moet ik gebruiken?
ik ga van links boven het rondje met denkbeeldige rechte lijn hele stuk vervangen.
Wat ik wel weet is dat iedereen erover eens is hardhout betere keus is, maar de een zegt hardhout van lokale bouwmarkt is goed genoeg terwijl een andere zegt ga naar een lokale zagerij die hebben beter materiaal.

alvast bedankt!

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Kozijn 1, rotte deel weghalen, opvullen met 2 componenten hars,

Foto 2, Raam vervangen voor dubbel glas, glaslatten rondom en onder een neuslat, het hout eronder vervangen voor iets dat je leuk vind en dan ook daar ook een neuslat.

Vind je dat niet mooi, dan kun je je planken 2 mm van de onderkant laten stoppen, ziet niemand en zo heb je je ventilatie, Heb je het weer erop?

Foto 3, Het juiste profiel krijg je denk ik niet 1-2-3 bij de bouwmarkt, maar als je en duidelijke tekening maakt met de juiste maatvoering erbij willen ze dat bij een (kleine) timmerfabriek wel voor je maken voor een paar tientjes.

Ga je zelf aan de slag dan zou ik meranti nemen, of amerikaans grenen, dat heb je nu waarschijnlijk ook.

Revive the guild!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Maar eens een update van de keuken hier. :)

Heel verhaal inmiddels, afzegging van de stukadoor, geen tijd/zijn/moeilijk, en een klusjesman had er ook al geen zin in, teveel werk/te moeilijk blabla. Maar goed, dit was de standaard bouw keuken:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/06/2018-06-07-09.48.09-Custom-e1528812383165.jpg
En dit het plan voor de nieuwe:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/06/keukenopzet-Medium-800x504.jpg
Een op maat gemaakte keuken die behoorlijk wat hoger dan standaard is, geen bovenkastjes, en lekker strak. :)

Afgelopen zondag begonnen met de keuken eruit te halen:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/06/2018-06-10-16.24.06-Custom-e1528812370386.jpg
Dat was met een middagje ook wel klaar.
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/06/2018-06-10-17.03.48-Custom-e1528812355976.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/06/2018-06-10-17.03.52-Custom-e1528812334773.jpg
Tegels gaan eraf, alles wordt in de korrelstuc gezet boven de spatrand van 10cm. Dus tegels eraf op de muur:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/06/2018-06-11-08.49.57-Medium.jpg
En dan de gipsplaten, muurtje op zij was al 'krom' en dat verbaasde mij niet nadat ik dit zag:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/06/2018-06-11-09.29.27-Medium.jpg
Maar goed, gipsplaat/gyproc is zo zacht dat je de tegels er niet normaal afkrijgt. Dus lekker slopen:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/06/2018-06-12-13.10.52-Medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/06/2018-06-12-16.01.59-Medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/06/2018-06-12-16.01.53-Medium.jpg
Vanavond nieuwe platen plaatsen, en dan afwerken. :) Kan vrijdag de keuken erin.

Gelijk nog even wat bedrading erbij getrokken voor een extra stopcontact, nieuwe automaat geplaatst, etc:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/06/IMG-20180612-WA0009-Medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/06/2018-06-12-10.58.25-Custom-e1528812315431-450x600.jpg
Vanavond misschien al even wat foto's dat het er al wat anders uitziet hier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Joopieboy Kom je zonder bovenkastjes niet in plaatsgebrek voor al je keukengerei? En een koelkast zie ik ook niet meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

zonoskar schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 16:55:
@Joopieboy Kom je zonder bovenkastjes niet in plaatsgebrek voor al je keukengerei? En een koelkast zie ik ook niet meteen.
Klopt, vandaar die indeling met die 2 grote lades boven en naast elkaar, praktische ruimte wordt zo een stuk beter. Plus de bovenste lades hebben allebei een binnenlade. Kastjes gaan van 70 naar 80 waardoor er al veel meer ruimte is. Koelkast staat in de bijkeuken, hokje ernaast en is daarmee prima bereikbaar maar geeft wel veel meer werkblad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Joopieboy schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 16:20:
Maar eens een update van de keuken hier. :)

Heel verhaal inmiddels, afzegging van de stukadoor, geen tijd/zijn/moeilijk, en een klusjesman had er ook al geen zin in, teveel werk/te moeilijk blabla. Maar goed, dit was de standaard bouw keuken:
[afbeelding]
En dit het plan voor de nieuwe:
[afbeelding]
Een op maat gemaakte keuken die behoorlijk wat hoger dan standaard is, geen bovenkastjes, en lekker strak. :)

Afgelopen zondag begonnen met de keuken eruit te halen:
[afbeelding]
Dat was met een middagje ook wel klaar.
[afbeelding]
[afbeelding]
Tegels gaan eraf, alles wordt in de korrelstuc gezet boven de spatrand van 10cm. Dus tegels eraf op de muur:
[afbeelding]
En dan de gipsplaten, muurtje op zij was al 'krom' en dat verbaasde mij niet nadat ik dit zag:
[afbeelding]
Maar goed, gipsplaat/gyproc is zo zacht dat je de tegels er niet normaal afkrijgt. Dus lekker slopen:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Vanavond nieuwe platen plaatsen, en dan afwerken. :) Kan vrijdag de keuken erin.

Gelijk nog even wat bedrading erbij getrokken voor een extra stopcontact, nieuwe automaat geplaatst, etc:
[afbeelding]
[afbeelding]
Vanavond misschien al even wat foto's dat het er al wat anders uitziet hier. :)
Even over je elektra.
Als ik inbouwdozen in een hsb-wand plaats dan zorg ik dat de dozen aan een (houten) stijl kunnen worden bevestigd.
Jij hebt zo'n doos midden tussen twee (metal stud?) stijlen. Dat lijkt mij niet een degelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Zo is het door het hele huis al gedaan, en dit zijn ABA platen (Gyproc), de dozen zitten prima vast, ook na kabel trekken dus daar zit in niet zo mee. Thnx tho voor de tip. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Joopieboy op 12-06-2018 23:48 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Nou, weer verder met project keuken. :) Gisteravond begonnen met de muurplaten af te snijden:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/06/2018-06-12-20.41.57-Medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/06/2018-06-12-20.42.01-Medium.jpg
Zodoende kon ik vanochtend een rondje stort doen en nieuwe gyproc platen halen en nog wat toebehoren.
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/06/2018-06-13-13.12.37-Medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/06/2018-06-13-12.33.14-Medium-e1528914565147.jpg
Ervoor gekozen om nog een 3e stopcontact bij te plaatsen direct achter de oven:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/06/2018-06-13-13.12.42-Medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/06/2018-06-13-14.26.58-Medium-e1528914584983.jpg
Plaatjes hout achter de gipsplaat gezet ter versteviging van de leidingen en kranen, en zo langzaamaan dichtgewerkt:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/06/2018-06-13-15.06.52-Medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/06/2018-06-13-15.48.29-Medium.jpg
Eerste laag afgesmeerd over het gaas, morgen nog een laag en dan afwerken. Direct ook de elektra aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/06/2018-06-13-19.23.28-Medium.jpg
Morgen glasvezelbehang op de achterwand aanbrengen, en die samen met de hoek en het plafond in de structuur/verf zetten. Hopelijk morgenavond de wandjes verder afwerken en in de eerste laag structuur zetten, maar dat verwacht ik eigenlijk niet. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
Ah kijk, daar kom ik voor! Plaatjes,plaatjes en nog eens plaatjes. Mooie voortgang @Joopieboy
Ik wou jullie nog even laten zien wat de voortgang is van de aanbouw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/f7J2fNG7DVUzG02QiVg4Qk3j/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WmCT7tLkAtkcaBsRxqjD3V4G/medium.jpg

Ben blij dat ik besloten heb om hiervoor een metselaar in de arm te nemen. Dit zet ie neer in 3.5 uur metselen. Geen DIY, maar heb de laatste tijd even genoeg gedaan :+

Aanstaande zondag weer verder met het dak. Wordt ook nog pittig klusje vrees ik.

bl44t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ja tegen de professionals kun je niet opwerken, ik heb gister 4 uur gedaan over 3 meter gipsplaten, wel in een keer goed en met elektra, maar een profi doet het in een kwart van de tijd denk ik. :+

[ Voor 15% gewijzigd door Joopieboy op 14-06-2018 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
Joopieboy schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 09:27:
Ja tegen de professionals kun je niet opwerken, ik heb gister 4 uur gedaan over 3 meter gipsplaten, wel in een keer goed en met elektra, maar een profi doet het in een kwart van de tijd denk ik. :+
Ja het is ook nog eens de eindafwerking dus dat moet in een keer goed. En als ik zie wat ik er uiteindelijk mee zou besparen om het zelf te doen, dan is dat echt de moeite niet. Daarnaast ben ik er zelf inderdaad 1 week fulltime zoet mee. Pick your battles zullen we maar zeggen!

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Eenvoudige rekensom is voor mij ook. Wat ben je kwijt door het te laten doen, en wat 'kosten' mij die vrije uren. :)

Nu is het slopen en weer netjes opbouwen (vooral dat eerste) erg arbeidsintensief dus daar win je wel op. Maar dat soort dingen, tsja. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 23:23
Zo'n metselklusje moet ik hier ook nog eens laten doen. Ik heb naast mijn schuur nog 4 meter tuin met een tuinpoort en een gammele schutting. Ik wil daar een afdak maken (dak van schuur doortrekken) en dan is het eigenlijk wel zo mooi om in de plaats van die schutting een muur te metselen met een nieuwe tuinpoort erin. Mijn achterbuurman heeft zoiets zelf gemetseld en dat is voor mij reden om het te laten doen. Als mijn muur dan echt goed dicht zit, zie ik zijn prutswerk namelijk niet meer :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
zonoskar schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 16:55:
Dat viel voor ons reuze mee. Wij hadden ook zo'n volgebouwde keuken met kasten tot aan het plafond. Totaal niet praktisch ingericht.

Nu een IKEA keuken met lekker veel lades. De bovenkastjes missen we niet echt en het oogt vele malen ruimer nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Toevallig een tweaker in Noord-Holland met een vandikte bank? :+ Ik wil heel graag een tuintafel maken van 50x150 Douglas, maar die worden nergens in de buurt geschaafd aangeboden.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Laatst online: 17:18
@KillaZ Als je hem vlak wil maken, kan dat ook met een handschaaf of anders met de bovenfrees.

Hier een voorbeeldvideo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Xiphalon schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 11:37:
@KillaZ Als je hem vlak wil maken, kan dat ook met een handschaaf of anders met de bovenfrees.

Hier een voorbeeldvideo
Weet je hoe lang ik dan bezig ben voor 10 meter balk? :+ :7

K to the KillaZ

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Ah, Ik kan dus mooi mee doen met de metselklussen :)
Maar ik ben (er) klaar! (mee)

In principe was mijn plan ook om een metselaar in de hand te nemen, maar die ging de ziektewet in met een gescheurde spier in zn knie, dus dan maar zelf... En inderdaad, wat hierboven staat... Een metselaar is veel sneller! maar ik wilde het niet zomaar uitbesteden omdat ik er vrij secuur aan ben... Elke steen is bijvoorbeeld ook door mij 'bekeken' welke kant ik in het zicht wilde hebben ;)

Heb wel respect voor de metselaar gekregen, het lijkt specie gooien en metselen maar, maar voordat je zover bent: Specie maken, touwtje 'maken', maatverdeling overnemen, enz.

Maar goed, nog even voegen en dan is het dak aan de beurt :) Ben er alleen nog niet uit over de kleur van de voeg, De donkere voeg maakt het meer 1 geheel, terwijl de lichte voeg de steen er mooi uit laat springen, ook dat vind ik wat waard... want juist daarom deze steen gekozen,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/g42SVOzm2VhUz9ryRhbdvvBb/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IBGXUrTc73oVdAJmTpFp1XQW/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UJWhCwdw9Lk98hchu830HNzD/full.jpg

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-05 08:43

jeka

Support your local club.

Ik hou altijd wel van een lichte voeg.
Past ook mooi bij je sneeuw :X

FCG

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Persoonlijk zou ik niet twijfelen: absoluut de meest donkere voeg. Een donkere voeg steekt tegen roodbruine stenen prima af. Met een lichte voeg wordt het contrast te groot wat mij betreft waardoor het goedkoop oogt.
Liefst iets verdiept zodat je mooi schaduwwerking krijgt.

Waarom ik dit zo stellig zeg, met onze woning hebben we daar ook voor gekozen:
Afbeeldingslocatie: https://i290.photobucket.com/albums/ll256/Kees_B/IMG_0200_zpss6kgt99d.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:23
+1, ik vind de donkere voeg ook een luxere uitstraling hebben.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
Ik zou dan weer voor de lichte voeg gaan. Naar mijn idee komen dan de stenen beter tot hun recht. omdat ze er dan beter uit springen

bl44t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46

Reinier

\o/

ThinkPadd schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 11:15:
[...]

Dat viel voor ons reuze mee. Wij hadden ook zo'n volgebouwde keuken met kasten tot aan het plafond. Totaal niet praktisch ingericht.

Nu een IKEA keuken met lekker veel lades. De bovenkastjes missen we niet echt en het oogt vele malen ruimer nu.
Ik ben bang dat ik een verschrikkelijk domme opmerking maak, maar... ik zie bij jou toch bovenkasten?
OK, ze zijn minder hoog, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Reinier schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 12:16:
[...]

Ik ben bang dat ik een verschrikkelijk domme opmerking maak, maar... ik zie bij jou toch bovenkasten?
OK, ze zijn minder hoog, maar toch.
Klopt, maar wel vele malen kleiner dan wat er eerst hing :) Die prop je toch alleen maar vol met zooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-05 13:25
KillaZ schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 11:31:
Toevallig een tweaker in Noord-Holland met een vandikte bank? :+ Ik wil heel graag een tuintafel maken van 50x150 Douglas, maar die worden nergens in de buurt geschaafd aangeboden.
Even langs een timmerfabriek in de buurt?
Noord Holland is groot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-04 01:20
Ik heb nog twee delen onafgewerkte gevel aan mijn renovatiewoning. Foto's onderaan.
Enig idee wat ik bij beide nog nodig heb voor crepi aan te brengen?
Het moet niet perfect zijn (want ik doe het 8)7 ), we zijn van plan de gevel binnen 5 jaar te vernieuwen. (nieuwe gevel met spouwisolatie of dergelijke)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/D4fDaxd.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jDscfy6.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Nindustries op 14-06-2018 13:05 ]

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Gewoon aanrapen met hetzelfde spac als wat er nu ook zit?!

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-04 01:20
Jelte,89 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 13:17:
Gewoon aanrapen met hetzelfde spac als wat er nu ook zit?!
Wat bedoel je met spac?
Ik vermoed dat je die crepi niet zomaar rechstreeks kan aanbrengen?

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Nindustries schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 13:20:
[...]

Wat bedoel je met spac?
Ik vermoed dat je die crepi niet zomaar rechstreeks kan aanbrengen?
Volgens mij is het de Belgische en Nederlandse benaming voor hetzelfde onderwerp :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Pagina: 1 ... 83 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet voor luie zoekvraagjes.