[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.002.966 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Joopieboy schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 10:48:
Jammer dat je foto's niet werken, maar dat klinkt goed :P

[...]

Is een plaat uit een stuk, komt bij de Praxis vandaan, is van het merk Cando. :)
My bad, ik heb er een linkje van gemaakt

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-10 19:52
Paragon93 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 11:15:
[...]

My bad, ik heb er een linkje van gemaakt
Link werkt ook niet...403 error....lijkt erop dat je hem niet publiekelijk geshared hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
idef1x schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 11:30:
[...]

Link werkt ook niet...403 error....lijkt erop dat je hem niet publiekelijk geshared hebt
Oke, ik geef het op, bij mij doet hij het wel, ook op andere pc of incognito venster, ook met andere browser, ook op mobiel, ook niet ingelogd ;w

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:32
Paragon93 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 11:55:
[...]

Oke, ik geef het op, bij mij doet hij het wel, ook op andere pc of incognito venster, ook met andere browser, ook op mobiel, ook niet ingelogd ;w
Ligt aan de ander. Bij mij gewoon zichtbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-10 19:52
Paragon93 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 11:55:
[...]

Met die enkele link (na 11:30 aangepast?) naar je dropbox werkt het nu wel.
maartend schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:05:
[...]

Ligt aan de ander. Bij mij gewoon zichtbaar.
Nee niet de ander...de laatste link doet het wel en gezien jouw post tijd heb je de werkende link te pakken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:58
Da_maniaC schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 11:15:
Ik heb een vraag mbt het voorbereiden van mijn keuken voor de leverancier.
Ik heb zelf een 150mm afzuigkanaal aan laten leggen voor de keuken (op afgesproken/ingemeten positie uiteraard).
Nu wil ik dit kanaal op de juiste manier voorbereiden en ivm de QV10 classificering van de woning maak ik ook gebruik van een terugslagklep.
[...]
Ik snap het 'probleem' niet helemaal. Ik heb ook een terugslagklep in de afvoerbuis zitten. Die kon ik in het kanaal schuiven een stuk. Toen vastgezet met parkers (al was dat officieel niet eens nodig). Hij zit bij mij zo'n 30cm boven de afzuigkap. De afzuigkap kon ik de spirobuis zo op zetten en vasttapen met PVC-tape.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 24-05-2018 12:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:12
Da_maniaC schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 11:15:
Ik heb een vraag mbt het voorbereiden van mijn keuken voor de leverancier.
Ik heb zelf een 150mm afzuigkanaal aan laten leggen voor de keuken (op afgesproken/ingemeten positie uiteraard).
Nu wil ik dit kanaal op de juiste manier voorbereiden en ivm de QV10 classificering van de woning maak ik ook gebruik van een terugslagklep.

De terugslagklep heeft een uitwendige maat van 150mm waarbij de spiro buis van het afzuigkanaal een inwendige maat heeft van 150mm. Deze passen dus in elkaar.

Dat is geen probleem, echter zit ik met een vraag hoe ik dit af moet werken voor de keukenleverancier.
Moet ik de terugslagklep in het midden plaatsen van het gehele kanaal zodat aan beide zijde's wordt geëindigd met een spiro buis (met een inwendige maat van 150mm) ?
Of mag ik de terugslagklep aan de zijde van de keuken uit laten komen zodat het aansluitstuk van de keuken (voor de afzuiging) een pijp is met een uitwendige maat van 150mm?

Afbeelding om mijn verhaal te verduidelijken:
[afbeelding]

Moet ik gaan voor situatie 1 of 2?
Zelf heb ik bij mijn keuken gebruik gemaakt van een terugslagklep die in het kanaal past:
Ik heb hem hier besteld en met de info erbij is het volgens mij dan wel duidelijk
Terugslagkleppen IN kanaal schuiven in een vast kanaal (spirobuis) met de desbetreffende diameter en zitten direct vast. Dit is makkelijk wanneer er al spirobuis gemonteerd is en u achteraf nog een terugslagklep wilt installeren. Vaak wordt het rooster aan de buitenmuur gedemonteerd en van buiten de klep er in gedrukt, dan rooster weer monteren en klaar! Ook geschikt voor afzuigkap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-10 21:11

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

@3ssen Ik heb mijn spullen daar ook gekocht inderdaad. Blijkbaar heb ik dus een Terugslagklep 150mm TUSSEN kanaal. In plaats van IN kanaal.
Ik zal voor de volledigheid bij de keukenleverancier nog wel nagaan wat men exact wil.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-10 22:50

Jelte,89

Woodworking

Vandaag de stenen maar even onder de overkapping gegooid, vanavond profielen stellen en zaterdag metselen...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hdXJ9cd.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lGB7gxM.jpg

Ben zeer blij met de stenen, het is echt het idee dat ik voor ogen had qua kleuren, vanuit elk oogpunt/lichtpunt zie ik wel een andere kleur/contrast omhoog komen..

[ Voor 8% gewijzigd door Jelte,89 op 24-05-2018 16:27 ]

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3ssen
  • Laatst online: 14:12
Da_maniaC schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 16:02:
@3ssen Ik heb mijn spullen daar ook gekocht inderdaad. Blijkbaar heb ik dus een Terugslagklep 150mm TUSSEN kanaal. In plaats van IN kanaal.
Ik zal voor de volledigheid bij de keukenleverancier nog wel nagaan wat men exact wil.
Ze hebben daar een goed retourbeleid. Je krijgt ook de verzendkosten terug. Dus als je nog op tijd bent kan je hem ook terugsturen en de andere bestellen. Zelf was ik er vanuit gegaan dat mijn spirobuis doorsnede 125 was, dus een te kleine besteld toen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Da_maniaC schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 16:02:
Toevallig ben ik recent ook met een terugslagklep voor IN de buis bezig geweest.
Nu hoor ik het bij oostenwind regelmatig "tikken" bij mijn afzuigkap :(
Een erg irritant geluid.

Op basis van deze ervaring zou ik nooit weer een terugslagklep IN huis plaatsen maar zo dicht mogelijk waar de lucht naar buiten wordt afgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:52
Jelte,89 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 16:20:
Vandaag de stenen maar even onder de overkapping gegooid, vanavond profielen stellen en zaterdag metselen...

[afbeelding]

[afbeelding]

Ben zeer blij met de stenen, het is echt het idee dat ik voor ogen had qua kleuren, vanuit elk oogpunt/lichtpunt zie ik wel een andere kleur/contrast omhoog komen..
Heeft het nou gesneeuwd bij jou? 8)7

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

virtualJac schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 08:38:
[...]

Heeft het nou gesneeuwd bij jou? 8)7
:P Je bent nummer 100 die het vraagt :P

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:52
Jelte,89 schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 09:17:
[...]

:P Je bent nummer 100 die het vraagt :P
Blijkbaar heb ik dat gemist... waar dan?

Edit: En ga je ons nog langer in spanning houden? To sneeuw or not to sneeuw? Of heb je korte lijntjes met Colombia :+

[ Voor 23% gewijzigd door virtualJac op 25-05-2018 09:34 ]

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Collega's, vrienden op fb, woodworking...

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:43
Gisteravond eindelijk het huis 'afgemaakt'
Tussen aanhalingstekens aangezien een huis natuurlijk nooit af is, maar het is nu wel goed bewoonbaar om niet in de troep te zitten (voornamelijk schilderwerk aan de buitenkant nog en de tuin aanpakken)

Ondanks dat het een mega klus was die bijna 2,5 jaar heeft geduurd, ben ik wel erg blij met het eindresultaat :)

Nu nog maar eens goed schoonmaken en dan de spullen verhuizen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:32
Pix or it did not happen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
Die zijn in de voorgaande pagina's al voorbij gekomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:06

BCC

Vraagje: mijn aannemer heeft netjes een nis van 120cm bij 60cm overgelaten voor een keukentje bij mijn kantoor, maar nadat de stucadoor en spaccer geweest zijn is er nog een ruimte van 117cm bij 60cm over.

Ik denk dat ik maar een ikea keuken ga plaatsen met 2 onder en boven van 40 en daartussen in zelf wat mooie plankjes maken, of hebben mensen hier toevallig een slimmer idee. En nee: de wand afslijpen gaat hem niet worden, aangezien er aan beide kanten een deur met kozijn zit :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-10 13:02
Even de andere kant van de medaille van DIY;

Mijn huisje overgekocht van vorige eigenaar die graag veel zelf deed.
Allemaal leuk en tof hoe gepassioneerd hij is, maar probeer maar geen waterpas mee te nemen naar mij thuis.. dingen zoals losse keukentegels, half geplakte gaten, scheve plafonds etc zijn gemeengoed.

Nu ja, ik heb een iets goedkopere woning en kan over tijd alles (pun intented) rechttrekken.
Wish me luck :-)

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-10 11:47

sopsop

[v] [;,,;] [v]

FabianGTI schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 12:27:
[...]

Die zijn in de voorgaande pagina's al voorbij gekomen ;)
Ja maar toen was het nog niet af :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
sopsop schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 15:33:
[...]

Ja maar toen was het nog niet af :9
Klopt, maar ben ook niet van plan om de hele inhoud over het internet uit te smeren ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Nindustries schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 14:16:
Even de andere kant van de medaille van DIY;

Mijn huisje overgekocht van vorige eigenaar die graag veel zelf deed.
Allemaal leuk en tof hoe gepassioneerd hij is, maar probeer maar geen waterpas mee te nemen naar mij thuis.. dingen zoals losse keukentegels, half geplakte gaten, scheve plafonds etc zijn gemeengoed.

Nu ja, ik heb een iets goedkopere woning en kan over tijd alles (pun intented) rechttrekken.
Wish me luck :-)
Ach, niet alleen de beunhazen kunnen er wat van. Hier is de hele straat 40 jaar geleden voor de woningbouwvereniging gezet:
- waterpas: gooi maar weg
- winkelhaak: niks is haaks
- zwaaihaak: leuk voor de hoeken, maar de muur is ook niet recht, heb je dus ook niks aan

Dan nog de bouwfouten: vloerdelen zijn standaard 50cm, maar als je niet uitkomt laat je gewoon op 3 plekken ruimte over, hardboard ertussen en beton erover. Mooie 3 koudebruggen van 10cm over de hele breedte van je woning.
Fundering schijnt ook te kort gelegd te zijn bij sommige huizen, overbuurman heeft de achterste muur van zijn berging ondergraven en betonpalen gezet, bij mij is de hoek gescheurd aan 1 kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
De prijs zal er ook naar zijn gok ik...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onze wc boven bonkt bij het afsluiten van het water (nieuw inbouw). Nu wil ik, als de waterslag niet weg gaat na het goed vastzetten van alle leidingen, een waterslagdemper plaatsen. De vraag is eigenlijk of zo'n demper ook in een dichte koof mag zitten, of bestaat er ook iets wat in de doorspoelbak kan worden gemonteerd? Of misschien iets voor aan het begin bij de watermeter?
Het hele huis ligt open dus alles kan en mag gesloopt worden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewoudb
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-10 18:12
Goedendag Tweakers,

Ik zou een kleine opbergruimte onder het plafon van mijn schuur willen creëren waar ik wat opbergdozen kwijt kan, buizen en de behandtafel e.d.

De lengte van de schuur is 3665 mm, ik wil de opbergruimte 75 cm diep maken zodat er twee dozen achter elkaar passen. Verder wou ik 10 cm vrij houden onder de plafon balken.

Nu heb ik een vraag over de balken, ik wil 2 balken van 50mmx50mmx3665mm gebruiken (blauw op de tekening). Deze wil ik met een hoekstuk aan de muur maken en in midden aan de balken van het plafon tegen doorzakken.
Hierop komen mdf platen. (geel op de tekening).

Aan de muur wou ik op meerdere plaatsen hoekstukken plaatsen om de plaat te ondersteunen, een balk is hier niet mogelijk vanwege de ladderbeugels en het uittillen van de ladder.

Is deze constructie stevig genoeg?

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/fXk0sd/schuurtekening.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dozen met knuffelbeertjes of dozen met gietijzeren deurstoppers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:56

samo

yo/wassup

Even jullie advies; ik heb net de sleutels gekregen van mijn nieuwbouwwoning. We hebben laat in het proces bedacht toch een quooker te willen, dus ik ga installatiedraad trekken door de loze leiding voor de quooker.

In de stoppenkast heb ik nog plaats voor 2 extra schakelautomaten (rekening houdend met de 4 schakelautomaten per aardlek, maar ook fysiek). Die dingen zijn zo besteld en makkelijk geplaatst. Maar... om me heen hoor ik "laat dat door een electriciën doen.

Weet iemand met zekerheid of dat de moeite waard is? Of kan ik het net zo goed zelf doen?

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Laatst online: 12:52

orf

samo schreef op zondag 27 mei 2018 @ 19:37:
Even jullie advies; ik heb net de sleutels gekregen van mijn nieuwbouwwoning. We hebben laat in het proces bedacht toch een quooker te willen, dus ik ga installatiedraad trekken door de loze leiding voor de quooker.

In de stoppenkast heb ik nog plaats voor 2 extra schakelautomaten (rekening houdend met de 4 schakelautomaten per aardlek, maar ook fysiek). Die dingen zijn zo besteld en makkelijk geplaatst. Maar... om me heen hoor ik "laat dat door een electriciën doen.

Weet iemand met zekerheid of dat de moeite waard is? Of kan ik het net zo goed zelf doen?
Dat kun je beter hier vragen: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ewoudb schreef op zondag 27 mei 2018 @ 18:56:
Goedendag Tweakers,

Ik zou een kleine opbergruimte onder het plafon van mijn schuur willen creëren waar ik wat opbergdozen kwijt kan, buizen en de behandtafel e.d.

De lengte van de schuur is 3665 mm, ik wil de opbergruimte 75 cm diep maken zodat er twee dozen achter elkaar passen. Verder wou ik 10 cm vrij houden onder de plafon balken.

Nu heb ik een vraag over de balken, ik wil 2 balken van 50mmx50mmx3665mm gebruiken (blauw op de tekening). Deze wil ik met een hoekstuk aan de muur maken en in midden aan de balken van het plafon tegen doorzakken.

Aan de muur wou ik op meerdere plaatsen hoekstukken plaatsen om de plaat te ondersteunen, een balk is hier niet mogelijk vanwege de ladderbeugels en het uittillen van de ladder.

[afbeelding]
Balken aan je dakbalken schroeven. Neem geen MDF maar multiplex en je kan er op lopen.

Ben geen fan van MDF voor constructie, zeker in een schuur waar vocht nog weleens aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:05

bonzz.netninja

Niente baffi

Maeslant schreef op zondag 27 mei 2018 @ 19:44:
[...]

Balken aan je dakbalken schroeven. Neem geen MDF maar multiplex en je kan er op lopen.

Ben geen fan van MDF voor constructie, zeker in een schuur waar vocht nog weleens aanwezig is.
Idd, geen enkele reden om hier MDF voor te gebruiken. Pak underlayment of OSB (aka hipsterhout). Super stevig, makkelijk te verwerken en spotgoedkoop.

Maar misschien begrijp ik het niet goed, maar je kan toch ook gewoon die osb platen er direct tegenaanschroeven (zonder balken dus), of meerder balken zonder plaat (maar dan zie je de doos er wel doorheen, wat trouwens ook wel weer handig kan zijn want dan weet je wat er staat :P

Ik heb hier een vergelijkbare constructie met een oud rekje van een babybedje ertegenaan geschroeft. Weet ik een beetje wat er allemaal op ligt :P

[ Voor 32% gewijzigd door bonzz.netninja op 27-05-2018 19:50 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewoudb
  • Laatst online: 23-10 18:12
Maeslant schreef op zondag 27 mei 2018 @ 19:44:
[...]

Bedankt voor het advies, ga ik doen.
bonzz.netninja schreef op zondag 27 mei 2018 @ 19:48:
[...]

Idd, geen enkele reden om hier MDF voor te gebruiken. Pak underlayment of OSB (aka hipsterhout). Super stevig, makkelijk te verwerken en spotgoedkoop.

Maar misschien begrijp ik het niet goed, maar je kan toch ook gewoon die osb platen er direct tegenaanschroeven (zonder balken dus), of meerder balken zonder plaat (maar dan zie je de doos er wel doorheen, wat trouwens ook wel weer handig kan zijn want dan weet je wat er staat :P

Ik heb hier een vergelijkbare constructie met een oud rekje van een babybedje ertegenaan geschroeft. Weet ik een beetje wat er allemaal op ligt :P
Als ik ze er tegen aanschroef kan ik er niks kwijt, de dozen zijn 23 cm hoog en de behangtafel pas niet tussen de plafonbalken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masaman
  • Niet online
Ik zou het iets anders aanpakken:
- ladder van de muur
- 2 planken over de lengte van je garage van 1 doos diep tegen de muur maken op de plek waar nu je ladder hangt
- ladder aan het plafond hangen

Je kunt dan veel makkelijker bij je dozen denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:18

Ik heb dat hier zelf gedaan met een aparte groep voor de airco. Onze groepenkast heeft een rail systeem wat te makkelijk was om het door een installateur te laten doen.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-10 20:50

Zelf heb ik een elektricien mijn laadpaal aan laten sluiten om nadat hij na een dag werken net aan klaar was de hele boel uit de meterkast te trekken en zelf opnieuw aan te leggen. Sindsdien geloof ik niet zo meer met alles in de meterkast uit moeten besteden. :) Er zijn een paar simpele regels waar je je aan moet houden maar als je nu zelf al weet dat er maar 4 automaten op een aardlekschakelaar mogen weet je de rest denk ik ook.

Kijk voordat je de automaten besteld even welke je nu hebt zodat je de goede besteld. ABB heeft bijvoorbeeld een eigen kliksysteem dat je een kabel vanaf de hoofdschakelaar bespaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-02 11:22
Omdat m'n plastic folie voor het raam er uit gevlogen is, ben ik op zoek naar een meer gebruiksvriendelijke/mooiere oplossing om mijn airco-uitlaat in een kiep/draai raam te monteren. :)
This is what I came up with:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uSd8hnrm.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LmMkBChm.jpg
foto links: achterkant, foto rechts: voorkant (naar buiten gericht)
De uitlaatbuis wordt wel nog er af gezaagd :*) dan kan het rolluik naar beneden.

Zou gemaakt moeten worden uit een 5-6 tal alu hoekprofiel (dus daar gaat het meeste geld naartoe), hout (dat ik al heb liggen) en wat plaatmateriaal.
Ik kan niet lassen, dus wordt alles gedaan met popnagels en andere L-koppelstukjes :')

Ik ben gierig, dus geeft ik niet graag veel uit aan dik plexi (kost voor 4mm 1,32m² iets van 100€), dus ben ik van plan om dit te doen met PVC op rol. Die is wat dunner, slagvaster, en goedkoper (a 12€ voor 2mm 1,32m²)

Kosten zullen ongeveer 70-80€ zijn, als ik het goed berekend heb, en dat is best veel.

De diagonale balk zou een versteviging & handvat moeten zijn om het ding van binnen naar buiten te sleuren, want dit is voor de bovenste verdieping, en aangezien airco's de lucht van binnen naar buiten trekken (doet de mijne toch), dan is de beste oplossing die van buiten te monteren, dan trekt hij zichzelf vast en wordt de isolatie gewoon beter :)

Mijn vraag:
Wat ik aan het denken ben is hoe ik die nu het best vastzet aan het raamkozijn zonder permanente schade.
Ik heb buiten al een beetje klitteband (velcro) geplakt, maar die hecht niet zo lekker in warm weer.
Ik denk zelf dus aan een draad te tappen in het aluminium, en die dan gebruiken om boutjes in te draaien zodat die klemt aan de binnenkant van het kozijn.
Iemand nog ideeën, ze zijn zeker welkom! :9

[ Voor 3% gewijzigd door CDA441 op 27-05-2018 22:11 ]

Mijn motorblog | Mijn motovlogkanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-10 07:37
@Verwijderd ik zou vooraan zetten. Onze wasmachine ‘klapt’ ook de leidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:24
Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2018 @ 18:17:
Onze wc boven bonkt bij het afsluiten van het water (nieuw inbouw). Nu wil ik, als de waterslag niet weg gaat na het goed vastzetten van alle leidingen, een waterslagdemper plaatsen. De vraag is eigenlijk of zo'n demper ook in een dichte koof mag zitten, of bestaat er ook iets wat in de doorspoelbak kan worden gemonteerd? Of misschien iets voor aan het begin bij de watermeter?
Het hele huis ligt open dus alles kan en mag gesloopt worden :+
De demper zo dicht mogelijk bij het apparaat zetten wat de waterslag veroorzaakt. De slag is is niet meer als een massa water welke in de leiding beweegt en plotseling stopt. De kracht hiervan is wat je hoort als waterslag. De demper dicht bij de watermeter zetten heeft geen zin. De demper is eigenlijk een klein expansie vat met een membraan wat lek zou kunnen raken.
Maar ik moet zeggen, ik heb er een bij de wasmachine en die houd het al 20 jaar vol. YMMV maar ik zou hem op een plaats zetten waar je nog wel bij kunt.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

CDA441 schreef op zondag 27 mei 2018 @ 22:01:
Omdat m'n plastic folie voor het raam er uit gevlogen is, ben ik op zoek naar een meer gebruiksvriendelijke/mooiere oplossing om mijn airco-uitlaat in een kiep/draai raam te monteren. :)
This is what I came up with:
[afbeelding] [afbeelding]
foto links: achterkant, foto rechts: voorkant (naar buiten gericht)
De uitlaatbuis wordt wel nog er af gezaagd :*) dan kan het rolluik naar beneden.

Zou gemaakt moeten worden uit een 5-6 tal alu hoekprofiel (dus daar gaat het meeste geld naartoe), hout (dat ik al heb liggen) en wat plaatmateriaal.
Ik kan niet lassen, dus wordt alles gedaan met popnagels en andere L-koppelstukjes :')

Ik ben gierig, dus geeft ik niet graag veel uit aan dik plexi (kost voor 4mm 1,32m² iets van 100€), dus ben ik van plan om dit te doen met PVC op rol. Die is wat dunner, slagvaster, en goedkoper (a 12€ voor 2mm 1,32m²)

Kosten zullen ongeveer 70-80€ zijn, als ik het goed berekend heb, en dat is best veel.

De diagonale balk zou een versteviging & handvat moeten zijn om het ding van binnen naar buiten te sleuren, want dit is voor de bovenste verdieping, en aangezien airco's de lucht van binnen naar buiten trekken (doet de mijne toch), dan is de beste oplossing die van buiten te monteren, dan trekt hij zichzelf vast en wordt de isolatie gewoon beter :)

Mijn vraag:
Wat ik aan het denken ben is hoe ik die nu het best vastzet aan het raamkozijn zonder permanente schade.
Ik heb buiten al een beetje klitteband (velcro) geplakt, maar die hecht niet zo lekker in warm weer.
Ik denk zelf dus aan een draad te tappen in het aluminium, en die dan gebruiken om boutjes in te draaien zodat die klemt aan de binnenkant van het kozijn.
Iemand nog ideeën, ze zijn zeker welkom! :9
Tja ik heb het in een huurhuis gewoon een stuk piepschuim gepakt en goedkoop multiplex met een "gat" erin voor de buis. en het multiplex beschermt met plakplastic. en plastic hoekprofielen.. het raam had al de juiste weerstand . (naar binnen klappend) .. en bij minder warm weer was hij er toch uit. (klein raam op zolder) ..

Als het een huurhuis is zou ik zeker de licht inval beperken, en iets met temperatuur voeler + ventilators gaan doen. (scheelt kosten van de airco) ..

voor het raam zou ik je "doorkijk" minimaal houden. en bv 10 of 20cm hoog en 50cm breed. en dat bestel je goedkoop bij een glas boer (paar tientjes)
je kan een plaat multiplex die iets groter is dan je raam .. 2cm dik piepschum en aan de andere kant ook multiplex de raamvulling maken. uiterraard wel op ooghoogte als je ervoor staat glas erin plaatsen ..
je verft en vernist het geheel. en dat gaat wel een aantal jaar mee
(ps doe gelijk wat gaas voor insecten en vogelnestjes en een klepje zodat het niet naar binnenregent
Enige is dat je een draai pootjes moet hebben dat het niet naar binnen/buiten waait..
Uiterraard is het niet echt "inbraak bestand"

Dit scheelt je wel alu profieltjes, isoleert en geeft je nog wat artistieke vrijheid ..

Trouwens heb je al gezocht op dubbelzijdig glas ? op fb,mp en andere 2de hands sites .. zag er 1 op mp voor voor 10,- wellicht niet de goeie maat maar .. misschien vind je wel wat dat past binnen dit project ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-10 20:21

Zolang je de boel goed aandraaid zal er niet veel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jeronimo schreef op zondag 27 mei 2018 @ 23:10:
[...]

De demper zo dicht mogelijk bij het apparaat zetten wat de waterslag veroorzaakt. De slag is is niet meer als een massa water welke in de leiding beweegt en plotseling stopt. De kracht hiervan is wat je hoort als waterslag. De demper dicht bij de watermeter zetten heeft geen zin. De demper is eigenlijk een klein expansie vat met een membraan wat lek zou kunnen raken.
Maar ik moet zeggen, ik heb er een bij de wasmachine en die houd het al 20 jaar vol. YMMV maar ik zou hem op een plaats zetten waar je nog wel bij kunt.

.
Hmmz ja, wasmachine en vaatwasser wilde ik ook doen. Dit om de leidingen te ontlasten en men zegt dat de apparaten er kapot van kunnen gaan (?). Wss de moderne varianten die bij elke minimale afwijking al exploderen :+

Zo'n toilet zou dit toch eigenlijk niet moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:56

samo

yo/wassup

Thanks voor de adviezen. Ik heb het vanmorgen (met wat meer zelfvertrouwen) ook aan de voorman gevraagd wat hij aanraad. Hij keek vooral duidelijk. Ofwel hij moet zeggen "laat het doen" maar staat daar niet 100% achter.

Ik heb genoeg vertrouwen om het te doen. Is niet voor het eerst dat ik met een schakelkast werk en ik kan iemand met ervaring inschakelen als 2e paar ogen. Komt wel goed dus :)

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-10 22:56
Goedemorgen allemaal!

Samen met mijn vriendin ben ik een huis in Utrecht aan het kopen. Bod is geaccepteerd, koopovereenkomsten ondertekend en financiering gaat naar verwachting geen problemen opleveren (aanvraag loopt). Het huius (uit 1906) is in 2015 vanaf casco helemaal opnieuw opgebouwd en uitgebouwd, dus in feite hoeven wij er vrij weinig aan te doen. Nu denken we echter aan twee zaken waar ik graag jullie advies over zou willen.

1. Er ligt een mooie visgraat vloer in het huis op de benedenverdieping, de kleur vinden wij echter te geel. Wij willen deze graag laten schuren en lakken of oliën in een lichtere grijswash bijvoorbeeld. Kan iemand mij het verschil uitleggen in resultaat tussen lakken en oliën? Er zit redelijk prijsverschil tussen. En kent iemand toevallig nog een partij in Utrecht die dit mooi uit zou kunnen voeren?

2. Tussen de woonkamer en de keuken willen wij wellicht stalen deuren laten plaatsen over de volle breedte van 4 meter. De woonkamer tot het begin van de uitbouw is 7 meter lang en de uitbouw met keuken ruim 6 meter lang. Ik ben alleen een beetje angstig voor de lichtval (keuken en tuin zijn georiënteerd op het zuiden, skylight in keuken ook op de foto's te zien). Daar dus de vraag: willen jullie eens meedenken of dit mooi gaat worden of niet? En ook de vraag: heeft iemand goede ervaringen met een leverancier van stalen of aluminium deuren? Die laatste zijn een stuk goedkoper.

De foto's zijn niet van super kwaliteit, maar hopelijk geven ze genoeg beeld. De stalen deuren moeten komen daar waar je de muur ziet inspringen naar de uitbouw en de vloer een andere vloer wordt.

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/b1Rs5y/403_1440.jpg
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/jv3Qsd/30ecac69_1b0b_4a53_bf5b_cf582bc31c49.jpg
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/dzMpJJ/42b45675_cdcc_4046_aa96_fd053b040f74.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door donleone83 op 28-05-2018 09:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

donleone83 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 09:43:
2. Tussen de woonkamer en de keuken willen wij wellicht stalen deuren laten plaatsen over de volle breedte van 4 meter. De woonkamer tot het begin van de uitbouw is 7 meter lang en de uitbouw met keuken ruim 6 meter lang. Ik ben alleen een beetje angstig voor de lichtval (keuken en tuin zijn georiënteerd op het zuiden, skylight in keuken ook op de foto's te zien). Daar dus de vraag: willen jullie eens meedenken of dit mooi gaat worden of niet? En ook de vraag: heeft iemand goede ervaringen met een leverancier van stalen of aluminium deuren? Die laatste zijn een stuk goedkoper.

De foto's zijn niet van super kwaliteit, maar hopelijk geven ze genoeg beeld. De stalen deuren moeten komen daar waar je de muur ziet inspringen naar de uitbouw en de vloer een andere vloer wordt.
Voor een prijsgunstiger alternatief voor stalen binnendeuren zou je bij Glassinside kunnen kijken, die hebben een lijn glazen deuren bekleed met zwarte aluminium profielen zodat het oogt als een stalen deur.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-10 22:18
Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2018 @ 08:47:
[...]

Hmmz ja, wasmachine en vaatwasser wilde ik ook doen. Dit om de leidingen te ontlasten en men zegt dat de apparaten er kapot van kunnen gaan (?). Wss de moderne varianten die bij elke minimale afwijking al exploderen :+

Zo'n toilet zou dit toch eigenlijk niet moeten hebben?
De toilet zou er normaal gesproken geen last van moeten hebben idd. De vaatwasser en wasmachine kunnen er zeker wel last van hebben.
Ik heb hier ook 2 geplaatst van Sencys(Praxis)
Dat zijn namelijk de dempers van Flamco, verkocht onder de Sencys naam. Ik koop ze dan met 25% korting die ze toch vaak zat hebben en dan ben je voor een 3 tientjes per stuk klaar.
Goedemorgen allemaal!

Samen met mijn vriendin ben ik een huis in Utrecht aan het kopen. Bod is geaccepteerd, koopovereenkomsten ondertekend en financiering gaat naar verwachting geen problemen opleveren (aanvraag loopt). Het huius (uit 1906) is in 2015 vanaf casco helemaal opnieuw opgebouwd en uitgebouwd, dus in feite hoeven wij er vrij weinig aan te doen. Nu denken we echter aan twee zaken waar ik graag jullie advies over zou willen.

1. Er ligt een mooie visgraat vloer in het huis op de benedenverdieping, de kleur vinden wij echter te geel. Wij willen deze graag laten schuren en lakken of oliën in een lichtere grijswash bijvoorbeeld. Kan iemand mij het verschil uitleggen in resultaat tussen lakken en oliën? Er zit redelijk prijsverschil tussen. En kent iemand toevallig nog een partij in Utrecht die dit mooi uit zou kunnen voeren?

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik zou gaan voor lakken. Is een stuk duurzamer en minder last van vlekken e.d. die kunnen ontstaan. Met olieen loop je sowieso meer kans op vervuiling in de vloer.
Lak is dan weer wat krasgevoeliger.

[ Voor 57% gewijzigd door MartijnAbel op 28-05-2018 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-10 21:24

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Olien: glimt niet en behoudt wat meer het hout gevoel. Het trekt in de toplaag van je hout.
Lakken: glimt en maakt een (ondoordringbaar) laagje op het hout. geeft een gladder resultaat

olien wordt vaak mooier gevonden, maar is meer werk om te onderhouden, reinigen met speciale houten vloeren reiniger en eens per zoveel jaar bijwerken met vloer olie. Als je knoeit op een geoliede vloer bestaat de kans dat het in de vloer trekt, met kringen tot gevolg. een gelakte vloer kun je beter schoonmaken, dit gebeurt minder snel. Aan de andere kant: als je knoeit op een geoliede vloer en dit snel opruimt heb je er geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een lak is een beschermlaag, voordeel is de bescherming, nadeel is dat die wel kan beschadigen en lastiger is te herstellen. Maar eigenlijk loop/werk je dus op de lak en niet op het hout. Parketlak staat bekend om zijn hardheid/duurzaamheid.
Olie/Was is meer een behandeling om het hout wat duurzamer te maken, maar uiteindelijk blijft het direct het hout waarop je loopt/werkt. Dus inderdaad meer kans op kringen etc. Maar voordeel is dat een beetje was/olie erop en je vloer ziet er weer prima uit. Maar dat moet dus wel vaker.

Kijk vooral naar wat je met je vloer doet. Loop je altijd op sokken/pantofels, heb je geen beesten etc. dan kun je voor een geoliede vloer gaan. Maar met kinderen of een hond, of als je veel feestjes geeft en een hekel hebt aan je schoenen uit te doen. Dan zou ik toch naar een lak gaan kijken.
O ja, kijk ook even hoe handig je bent. Sommige mensen nemen geen witte bank, omdat ze maandelijks wel een glas wijn omstoten, dan moet je ook geen geoliede vloer nemen. ;)
Waarom wil je dit soort deuren?
Het logische antwoord zou 'glazen deuren' zijn, want je noemt alleen licht.
Moet het geluid dempen? Vieze luchtjes tegenhouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donleone83
TheGhostInc schreef op maandag 28 mei 2018 @ 10:31:
[...]

Een lak is een beschermlaag, voordeel is de bescherming, nadeel is dat die wel kan beschadigen en lastiger is te herstellen. Maar eigenlijk loop/werk je dus op de lak en niet op het hout. Parketlak staat bekend om zijn hardheid/duurzaamheid.
Olie/Was is meer een behandeling om het hout wat duurzamer te maken, maar uiteindelijk blijft het direct het hout waarop je loopt/werkt. Dus inderdaad meer kans op kringen etc. Maar voordeel is dat een beetje was/olie erop en je vloer ziet er weer prima uit. Maar dat moet dus wel vaker.

Kijk vooral naar wat je met je vloer doet. Loop je altijd op sokken/pantofels, heb je geen beesten etc. dan kun je voor een geoliede vloer gaan. Maar met kinderen of een hond, of als je veel feestjes geeft en een hekel hebt aan je schoenen uit te doen. Dan zou ik toch naar een lak gaan kijken.
O ja, kijk ook even hoe handig je bent. Sommige mensen nemen geen witte bank, omdat ze maandelijks wel een glas wijn omstoten, dan moet je ook geen geoliede vloer nemen. ;)
Dank ook voor jullie reacties @SpongeRob , @MartijnAbel , @prein2 . Ik reageer even op de quote van @TheGhostInc .

Qua vloer wordt het dan waarschijnlijk lakken. Met twee katten, een peuter en een kinderwens lijkt dat verstandiger. Iemand ervaring met of het inderdaad mooi resultaat geeft als je de vloer laat lakken met een andere kleur wash?
Waarom wil je dit soort deuren?
Het logische antwoord zou 'glazen deuren' zijn, want je noemt alleen licht.
Moet het geluid dempen? Vieze luchtjes tegenhouden?
Nee, het is vooral estethiek. Het moet de woonkamer wat meer gezelligheid geven. De lichtlijn in het huis beneden is prachtig, je wordt als je binnenkomt meteen naar de keuken en de tuin toe getrokken. Maar het zorgt er ook voor dat de woonkamer wat voelt als verloren ruimte. Door stalen deuren te plaatsen, wat we zelf heel mooi vinden, hopen we met name iets meer gezelligheid in de woonkamer te creëren zonder dat we al te veel licht kwijtraken. Zoals op de foto's te zien hebben de huidige bewoners nogal een strakke smaak waardoor wij het wat kil vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
vso schreef op maandag 28 mei 2018 @ 00:51:
[...]
Tja ik heb het in een huurhuis gewoon een stuk piepschuim gepakt en goedkoop multiplex met een "gat" erin voor de buis. en het multiplex beschermt met plakplastic. en plastic hoekprofielen.. het raam had al de juiste weerstand . (naar binnen klappend) .. en bij minder warm weer was hij er toch uit. (klein raam op zolder) ..

Als het een huurhuis is zou ik zeker de licht inval beperken, en iets met temperatuur voeler + ventilators gaan doen. (scheelt kosten van de airco) ..

voor het raam zou ik je "doorkijk" minimaal houden. en bv 10 of 20cm hoog en 50cm breed. en dat bestel je goedkoop bij een glas boer (paar tientjes)
je kan een plaat multiplex die iets groter is dan je raam .. 2cm dik piepschum en aan de andere kant ook multiplex de raamvulling maken. uiterraard wel op ooghoogte als je ervoor staat glas erin plaatsen ..
je verft en vernist het geheel. en dat gaat wel een aantal jaar mee
(ps doe gelijk wat gaas voor insecten en vogelnestjes en een klepje zodat het niet naar binnenregent
Enige is dat je een draai pootjes moet hebben dat het niet naar binnen/buiten waait..
Uiterraard is het niet echt "inbraak bestand"

Dit scheelt je wel alu profieltjes, isoleert en geeft je nog wat artistieke vrijheid ..

Trouwens heb je al gezocht op dubbelzijdig glas ? op fb,mp en andere 2de hands sites .. zag er 1 op mp voor voor 10,- wellicht niet de goeie maat maar .. misschien vind je wel wat dat past binnen dit project ..
Welja, piepschuim ook aan gedacht, maar dat is te breekbaar voor de grootte van mijn raam (1m12 x 1m04), en ik haat het gepiep dat het piepschuim maakt :')
De AC staat in mijn kamer waar ik de meeste tijd doorbreng, en er is een minieme zoninval. Ik heb dus graag ook wat natuurlijke verlichting, daarom de grote doorzichtige plaat :)

Ik heb ook ontdekt dat kanaalplaat ook kan gebruikt worden voor isolatie, mits de openingen dichtgeplakt worden met aluminium tape (heb ik nog liggen), en dat er toch de maximale lichtinval blijft bestaan. Dubbelzijdig glas is volgens mij toch wel onhandiger mede door het gewicht en bewerkbaarheid ervan.

Multiplex heb ik ook al eens gebruikt (had al meerdere iteraties met spaanplaat, betonplex (deze houtsoort is ook weerbestendig) en gewoon folie. De beste uit de test was een combinatie van betonplex en folie, maar aangezien de folie van binnen werd bevestigd deed de negatieve druk die lostrekken van het raamkozijn :')
Gaas is idd een goed idee voor de uitlaat, nog niet aan gedacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ewoudb schreef op zondag 27 mei 2018 @ 18:56:
Goedendag Tweakers,

[afbeelding]
Ik wil ook iets in deze richting gaan doen. Maar meer zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://nadidecor.com/wp-content/uploads/garage-wall-shelving-ideas-diy-shelves-uptodate.jpg

Ik kom er alleen niet uit wat een beetje de balkenmaat zou moeten zijn. Langs de achtermuur moet ik 2.70 meter overbruggen. Diepte wil ik 60 cm doen.
En moet ik langs de muren een balk vastzetten en dan ook aan de voorkanten van de plank (multiplex). Daar plaats ik dan weer balkjes tussen.
Moet ik het ook nog aan de voorkant ondersteunen? Bijv. op elke hoek een draagpaal. Of liever een schuine balk als extra drager..... Ik kom ook voorbeelden tegen waarbij het aan het plafond is vastgemaakt met een stalen beugel/drager. Maar dat wil ik liever niet.

Wil graag hiermee beginnen, maar heb nog even tegen bovenstaande vragen (ben maar een beginnende DHZ-er O-) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:48

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

ione schreef op maandag 28 mei 2018 @ 13:18:

Wil graag hiermee beginnen, maar heb nog even tegen bovenstaande vragen (ben maar een beginnende DHZ-er O-) ).
Volgens de Balkenschuif heb je bij een 270m overspanning een balkenmaat van 70x145 of 58x155 nodig. Als je die voldoende stevig aan de muur maakt zoals op de foto, dan heb je verder geen extra ondersteuning nodig. Maar de balkenschuif gaat er vanuit dat de balk niet teveel mag gaan doorhangen bij het opgegeven gewicht (gek genoeg maakt het bij de overspanning van 270cm niet uit of je een lichte of zware dekvloer hebt), dus als jij maar weinig gewicht op dat vloertje gaat zetten (paar dozen), of je vind het niet erg dat de balk iets meer doorhangt in het midden, dan kun je lichtere balken nemen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
ione schreef op maandag 28 mei 2018 @ 13:18:
[...]

Ik kom er alleen niet uit wat een beetje de balkenmaat zou moeten zijn. Langs de achtermuur moet ik 2.70 meter overbruggen. Diepte wil ik 60 cm doen.
Paar simpele tips & tricks:
Het is opslag, geen dak, vloer of andere constructie waarbij de stevigheid echt gegarandeerd moet worden.
Dus loop naar de bouwmarkt (daar koop je niks ;) ) pak de balk in de lengte die jij denkt nodig te hebben (3m) en zet die links en rechts op een balk en ga erop staan in het midden (of met z'n 2-en). En dan 'voel' je vanzelf wel aan wanneer het stevig genoeg is.
Hout buigt voordat het breekt, dus je krijgt genoeg waarschuwing voordat het breekt, als je bijvoorbeeld besluit alle ankers van de haven op je opslag te leggen.
Hout haal je trouwens niet bij de bouwmarkt, maar bij de houthandel, maar daar is het soms wat lastiger rondneuzen.
Qua gewicht voor je opslag, meten is weten. Dus pak een paar dozen die je wilt opslaan, stap op de weegschaal en je weet hoeveel gewicht je erop gaat leggen (min je eigen gewicht).
Een staander langs de muur naar beneden zorgt ervoor dat er eigenlijk amper meer kracht op de muur komt te staan. Ideaal voor flut muren. Heb je betonnen of gemetselde muren, dan kun je ook gewoon een anker in de muur schroeven. Stukje smaak en hoeveel vertrouwen je hebt in je muurbevestigingstechniek ;)

Het ontwerp op de foto, met die dikte balken, is echt super stevig. Als je 'iets vergelijkbaars' haalt, dan hoef je echt nergens over na te denken. In de foto staat de persoon er ook zelf op, als je dat niet wilt, dan scheelt dat behoorlijk in het gewicht. En dan zou je alles wat lichter kunnen uitvoeren.
Ook vind ik het ontwerp van de foto wel HEUL VEUL metalen beugels gebruiken. Dit nodigt ook uit om wat meer met klassieke houtverbindingen te doen. Ook vind ik persoonlijk de plaat boven op de balk niet echt netjes. Multiplex oid heeft zelden een super nette rand, maar ook kun je zo de rand niet netjes afronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
TheGhostInc schreef op maandag 28 mei 2018 @ 13:55:
[...]

Het ontwerp op de foto, met die dikte balken, is echt super stevig. Als je 'iets vergelijkbaars' haalt, dan hoef je echt nergens over na te denken. In de foto staat de persoon er ook zelf op, als je dat niet wilt, dan scheelt dat behoorlijk in het gewicht. En dan zou je alles wat lichter kunnen uitvoeren.
De stevigheid op de foto blijkt uit de dikte van de balken of de hoeveelheid dwarsbalken?

Qua gewicht zal het bij mij wat kunstof dozen met zooi zijn, misschien wat lichte tuinstoelen en wat gereedschap. Niet echt zware items.

Balk 44 x 143 zou dan voldoende moeten zijn. Of misschien zelfs wat lichter? Wil zo weinig mogelijk ruimte verliezen in de hoogte ( dus hoe minder hoog de balken zijn hoe beter).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalevandaal
@TheGhostInc +1
Alleen even dat afwerken van de rand.
Je kan daar toch gewoon een aftimmering langs maken? Ik heb thuis gewoon multiplex over de kop gemaakt, en 50 mm boven de ‘vloer’ uit laten steken, zodat er niet wat af kan rollen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
sbruynis schreef op maandag 28 mei 2018 @ 14:23:
@TheGhostInc +1
Alleen even dat afwerken van de rand.
Je kan daar toch gewoon een aftimmering langs maken? Ik heb thuis gewoon multiplex over de kop gemaakt, en 50 mm boven de ‘vloer’ uit laten steken, zodat er niet wat af kan rollen
Kan ook (als ik je goed begrijp). Ik vind persoonlijk de aftimmering van vuren maken iets mooier af te werken, maar dit zijn sowieso details.

Goede tip trouwens om een opstaande rand te hebben, dan valt er niks vanaf. Een cm is dan al praktisch genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-10 22:34
Ik wil binnenkort een lage kast/tv meubel bouwen van 270 breed, 40 hoog en 65 diep. Ik dacht hiervoor MDF te gaan gebruiken, maar ik vind het toch fijner om iets 'echter' materiaal te gebruiken. MDF heeft natuurlijk enkele voordelen dat het (in de directpaint versie) makkelijk te lakken en te frezen is, maar ik vind Pellos/underlayment toch lekkerder aanvoelen, en ik vind de randen mooier. Weet iemand of er enigszins betaalbaar multiplex op de markt is met een witte (melamine) beschermlaag erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Ja,

Meubelplaat is wat je zoekt...

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

ione schreef op maandag 28 mei 2018 @ 14:22:
[...]

De stevigheid op de foto blijkt uit de dikte van de balken of de hoeveelheid dwarsbalken?

Qua gewicht zal het bij mij wat kunstof dozen met zooi zijn, misschien wat lichte tuinstoelen en wat gereedschap. Niet echt zware items.

Balk 44 x 143 zou dan voldoende moeten zijn. Of misschien zelfs wat lichter? Wil zo weinig mogelijk ruimte verliezen in de hoogte ( dus hoe minder hoog de balken zijn hoe beter).
Neem een 44x143 balk voor overdwars aan de voorkant en 38x89 balkjes voor ertussen en tegen de achterwand. Kun je de 44x143 boven de lagere balkjes laten uitsteken, dan heb je ook niet meer de lelijke rand van het underlayment in het zicht.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
Jelte,89 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 15:15:
Ja,

Is meubelplaat niet spaanplaat met melamine?

Ik ken een multiplex plaat met witte afwerking, is bruto redelijk duur (€ 30+ /m2), als je geïnteresseerd ben kan ik wel even terugzoeken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

peligro2k schreef op maandag 28 mei 2018 @ 14:40:
Ik wil binnenkort een lage kast/tv meubel bouwen van 270 breed, 40 hoog en 65 diep. Ik dacht hiervoor MDF te gaan gebruiken, maar ik vind het toch fijner om iets 'echter' materiaal te gebruiken. MDF heeft natuurlijk enkele voordelen dat het (in de directpaint versie) makkelijk te lakken en te frezen is, maar ik vind Pellos/underlayment toch lekkerder aanvoelen, en ik vind de randen mooier. Weet iemand of er enigszins betaalbaar multiplex op de markt is met een witte (melamine) beschermlaag erop?
Jelte,89 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 15:15:
Ja,

sbruynis schreef op maandag 28 mei 2018 @ 16:58:
[...]

Is meubelplaat niet spaanplaat met melamine?

Ik ken een multiplex plaat met witte afwerking, is bruto redelijk duur (€ 30+ /m2), als je geïnteresseerd ben kan ik wel even terugzoeken
De randen van MDF moet je gewoon met een hele fijne korrel helemaal dichtschuren. Ik ben natuurlijk een beetje biased als semi-MDF-koning maar het is vaak kiezen of delen. Wat hierboven wordt genoemd:
• Meubelplaat = spaanplaat
• Multiplex = duur

Deze wasmachine- en ketelkast, deze inloopkast en dit TV-meubel had ik _nooit_ zo netjes kunnen maken met meubelplaat en was met multiplex qua kosten in de buurt gekomen van een nieuwe keuken...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

CDA441 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:46:
[...]
Welja, piepschuim ook aan gedacht, maar dat is te breekbaar voor de grootte van mijn raam (1m12 x 1m04), en ik haat het gepiep dat het piepschuim maakt :')
De AC staat in mijn kamer waar ik de meeste tijd doorbreng, en er is een minieme zoninval. Ik heb dus graag ook wat natuurlijke verlichting, daarom de grote doorzichtige plaat :)
laagje hout --> piepschuim --> hout ..daaraan al gedacht ? hout hoeft dan maar 3/4 mm te zijn met montage kit wat PE vriendelijk is .. ben je voor paar tientjes klaar.

ga je de hele dag piepschuim tegen elkaar aanwrijven oid ? pak een heet mes en klaar ben je
Ik heb ook ontdekt dat kanaalplaat ook kan gebruikt worden voor isolatie, mits de openingen dichtgeplakt worden met aluminium tape (heb ik nog liggen), en dat er toch de maximale lichtinval blijft bestaan. Dubbelzijdig glas is volgens mij toch wel onhandiger mede door het gewicht en bewerkbaarheid ervan.

Multiplex heb ik ook al eens gebruikt (had al meerdere iteraties met spaanplaat, betonplex (deze houtsoort is ook weerbestendig) en gewoon folie. De beste uit de test was een combinatie van betonplex en folie, maar aangezien de folie van binnen werd bevestigd deed de negatieve druk die lostrekken van het raamkozijn :')
Gaas is idd een goed idee voor de uitlaat, nog niet aan gedacht :)
tja licht inval = meer warmte ..

Trouwens laagje hout --> gaas --> piepschuim --> gaas(of screendoek) --> hout , en waar je het "raam" (kanaalplaat / plexiglas ofzo) als je het gaas ter grote van het hout doet .. heb je gelijk een versteviging + bevestiging voor je raam meuk.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
vso schreef op maandag 28 mei 2018 @ 17:19:
[...]

laagje hout --> piepschuim --> hout ..daaraan al gedacht ? hout hoeft dan maar 3/4 mm te zijn met montage kit wat PE vriendelijk is .. ben je voor paar tientjes klaar.

ga je de hele dag piepschuim tegen elkaar aanwrijven oid ? pak een heet mes en klaar ben je

[...]

tja licht inval = meer warmte ..

Trouwens laagje hout --> gaas --> piepschuim --> gaas(of screendoek) --> hout , en waar je het "raam" (kanaalplaat / plexiglas ofzo) als je het gaas ter grote van het hout doet .. heb je gelijk een versteviging + bevestiging voor je raam meuk.
Haha, inderdaad, maar hey, ik heb vandaag alle items bij elkaar gesprokkeld en kom op een 40-tal euro, de helft van wat ik had gebudgetteerd!
Vandaag dus ook begonnen met het in elkaar steken, en die is ook bijna af dan. Nu alleen wachten op de siliconenkit die wordt gebruikt om het stuk betonplex vast te zetten op de alu hoekprofielen :)
Het past als een handschoen in het raamkozijn, en valt er met héél véél moeite eruit.
Toch voor het 0.7mm PVC op rol gegaan, want er was geen kanaalplaat, en als ik die online bestel kost het iets van 120€, liever niet dus :')
Het resultaat mag er ook (bijna) wezen, ik ben nog niet klaar dus zal later wat foto'tjes uploaden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Loop even binnen bij "over de vloer” aan de Voorstraat. Jeroen (eigenaar) kan je hier alles over vertellen en het ook voor je regelen. Dikke kans dat hij de vloer zelfs heeft gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
KifArU schreef op maandag 28 mei 2018 @ 18:39:
[...]

Loop even binnen bij "over de vloer” aan de Voorstraat. Jeroen (eigenaar) kan je hier alles over vertellen en het ook voor je regelen. Dikke kans dat hij de vloer zelfs heeft gelegd.
Heel veel dank, die ga ik bezoeken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CDA441
Eindelijk weer airco na de hele dag zwoegen :')

Piccie in progress: (wachten tot de siliconenkit is gedroogd
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Imn0aZAm.jpg

En hier is ie af:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aohfD3Em.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tKBh54Gm.jpg

De negatieve druk trekt het frame zo hard naar binnen, dat er geen isolatiemateriaal nodig is, werkt perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:31
CDA441 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 21:28:
Eindelijk weer airco na de hele dag zwoegen :')

Piccie in progress: (wachten tot de siliconenkit is gedroogd
[afbeelding]

En hier is ie af:
[afbeelding]

[afbeelding]

De negatieve druk trekt het frame zo hard naar binnen, dat er geen isolatiemateriaal nodig is, werkt perfect :)
Wanneer de negatieve druk zo groot is moet je wel gaan oppassen dat je niet door allerlei kieren en gaten teveel warme lucht van buiten de ruimte waar de airco staat aan gaat zuigen. Die warme lucht moet je ook weer koelen, met als gevolg dat je airco minder effectief zal zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
Yaksa schreef op maandag 28 mei 2018 @ 21:52:
[...]

Wanneer de negatieve druk zo groot is moet je wel gaan oppassen dat je niet door allerlei kieren en gaten teveel warme lucht van buiten de ruimte waar de airco staat aan gaat zuigen. Die warme lucht moet je ook weer koelen, met als gevolg dat je airco minder effectief zal zijn.
Dat is inderdaad waar. Kieren en gaten hebben we hier gelukkig niet zoveel.
Natuurlijk kan je onmogelijk alles beginnen isoleren en dichtmaken met materiaal (sleutelgat heb ik wel dichtgeplakt), maar het is zo miniem dat het niet de moeite is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:01
Is dat niet volkomen nutteloos, dan werkt het toch niet meer?

Die airco voert zijn warmte af door lucht door een radiator te blazen. Die warme lucht blaast hij dan naar buiten. Dan heb je een aanvoer van verse lucht nodig, om dat in stand te kunnen houden. Je kan wel sturen waar'ie dat vandaan haalt (liefst haal je dat van de minst warme plek: wellicht is dat uit huis, maar kan ook gewoon van buiten zijn.

Zodra je die luchtstroom stopt (door je kamer volkomen luchtdicht te maken, dan werkt dat dus niet meer.

Investeer dan gewoon in een (mobiele) split-unit airco. Dan hoef je ook niet van die rare fratsen uit te halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
O jawel hoor, de AC werkt beter als de ruimte is afgesloten, dan komt er niet altijd warme lucht binnen.
Nu circuleert de koude lucht die de AC heeft aangemaakt door de koelvinnen, wordt warm en weer terug naar buiten.
Werkt dus effectiever.
natuurlijk is het zo dat de AC de lucht uit de kamer pompt, maar zo blijft het hier kouder, en werkt de airco minder hard door.
't is een mobiele airco van de makro/metro waar alles in 1 zit.
Ook door de deur dicht te houden (en het raam ook), blijft de koude beter zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:08

vectormatic

Warlock of the doorlock

Even een vraagje voor de ventilatie-gurus hier.

Ik heb een drive-in woning, met dus op de onderste verdieping een garage, nu is het plan om het achterste deel (waar twee grote schuifpuien naar de tuin zitten) compleet af te scheiden van het voorste deel, wat daarmee dus geen ramen etc.. meer heeft, alleen een garage deur voor, en een binnendeur. In die garage staat mijn werkbank, en al het kluswerk wat niet ergens op locatie in het huis moet gebeurt ook daar, ook zal ik af en toe aan een auto willen sleutelen terwijl ie binnen staat.

Over het gebrek aan licht maak ik me geen zorgen, genoeg felle led-balken te koop voor peanuts, maar ik ben me er wel heel erg van bewust dat de ruimte dus niet geventileerd wordt, en dat is zeker bij kluswerk toch niet zo fijn.

Heeft iemand een idee wat voor oppervlakte aan ventilatieroosters voldoende zou zijn voor fatsoenlijk luchtverversing? We hebben het over pakweg 40-45 m^3 aan inhoud. direct ventileren naar buiten wordt wat moeilijk, maar zou eventueel te doen zijn, ventileren naar binnen kan een stuk makkelijker.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank!in
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-10 22:34
Ik ben van plan een simpele hor te maken voor in de balkondeur met wat vuren latjes en kippengaas. De hor is voornamelijk zodat de katten niet het balkon op kunnen.

Een frame van vuren maken moet me nog wel lukken, maar ik ben nog niet bedacht hoe ik het eenvoudigst de hor in de deurpost (in de dag) kan klemmen. Het is namelijk een huurhuis dus boren in de kunststof kozijnen voor een scharnier zit er niet in.

De hor moet zowel niet naar buiten als naar binnen kunnen vallen, want die twee boeven van mij zijn slimme jongens.

Ik zat er zelf over te denken om aan beide kanten een paar schuifjes (zie foto) te maken die je uitschuift/om klapt of kan dit makkelijker?

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/1zeb1i8.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Frank!in op 29-05-2018 11:17 . Reden: foto om te verduidelijken bijgevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:10

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Magneetstrips? Of zou dat niet sterk genoeg zijn?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank!in
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-10 22:34
Orion84 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:05:
Magneetstrips? Of zou dat niet sterk genoeg zijn?
Hmm dat is wel interessant, ken het zelf niet dus geen ervaring mee hoe sterk dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Kan best sterk zijn, of gebruik dubbelzijdig klittenband...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xStoryTeller
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 12:59
Ik heb een overkapping geplaatst op mijn achterstraat, bij deze overkapping zit een mooie goot die uitkomt via een van de staanders. Nu wil ik deze graag aansluiten op mijn HWA zodat niet alles daar de grond inzakt en ik later op problemen ga krijgen. Zie hier de situatie: https://imgur.com/jL5u1lu.jpg.
De HWA waar ik hem op wil aansluiten zit een ~3,5m verderop en is een 70mm buis, de buis uit de staander is een 60mm dus daar moet even een verloopje tussen.
Ik heb echter nog niet echt eerder met HWA / Riolering etc gewerkt dus vandaar de vraag: Hoe kan ik dit het beste aanpakken, ik dacht een T stuk onder de grond met 45 graden omhoog, zodat het water van mijn dak niet terug loopt naar de overkapping, en dan net onder te tegels door een buisje naar de staander, zo iets dus: https://imgur.com/sZZinPo.jpg.
Nu heb ik al even zitten zoeken natuurlijk en kom ik van alles tegen maar hoe ik het nu precies moet aanpakken ben ik nog niet helemaal over uit, het lastige lijkt mij om het T stuk mooi tussen de huidige regenpijp te krijgen, nu lees ik dingen over schuifmoffen wat wel handig leek maar weet het niet zeker. Iemand wat tips / input?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

xStoryTeller schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:40:
Nu wil ik deze graag aansluiten op mijn HWA zodat niet alles daar de grond inzakt en ik later op problemen ga krijgen. Zie hier de situatie: https://imgur.com/jL5u1lu.jpg.
Ik heb Dit document van de Martens groep gebruikt als leidraad. Volgens mij moet je toch eigenlijk alles in de grond leggen onder de vorstgrens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
Ik zou de schuifjes zoals op de foto gebruiken, maar aangezien je katten zo slim zijn, kan je waarschijnlijk die schuifjes ook met klittenband bevestigen zodat ze moeilijker eraf te halen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Aankomend weekend gaat voor mij weer een mooi klusavontuur beginnen met de sloop en opbouw van mijn badkamer.

Ik ben druk bezig alles te plannen en uitwerken. Een metal stud plafond is nieuw voor mij. Nu vroeg ik mij een paar kleine dingen af die ik niet terug kan vinden in de beschrijvingen van fabrikanten.

Als je vanaf de u profielen vanaf de wand kijkt, welke afstand houd je dan aan voor het eerste c profiel ? Is in mijn geval 20 cm prima ? Zie foto. Je schroeft de stucplaten toch ook aan het u profiel ?

De fabrikant geeft aan een h.o.h afstand van 40cm als max tussen de c profielen. Op mijn tekening spant dit erom als bijv de wand er straks af is dan kan het zijn dat ik soms op 42cm zit. Kan ik dan beter een 5e profiel aanbrengen waarmee de hoh eenvoudig gehaald kan worden of is dat onzin ?

En tot slot , wat mij opviel is dat je de stucplaten dwars op je onderste profiel vastzet. Dat betekent ook dat je ‘slechts ‘ om dezelfde maat (<40) de plaat kunt vastschroeven. Is dat niet weinig ?

Metal stud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-10 19:25
Waypoint schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 22:47:
Aankomend weekend gaat voor mij weer een mooi klusavontuur beginnen met de sloop en opbouw van mijn badkamer.

Ik ben druk bezig alles te plannen en uitwerken. Een metal stud plafond is nieuw voor mij. Nu vroeg ik mij een paar kleine dingen af die ik niet terug kan vinden in de beschrijvingen van fabrikanten.

Als je vanaf de u profielen vanaf de wand kijkt, welke afstand houd je dan aan voor het eerste c profiel ? Is in mijn geval 20 cm prima ? Zie foto. Je schroeft de stucplaten toch ook aan het u profiel ?

De fabrikant geeft aan een h.o.h afstand van 40cm als max tussen de c profielen. Op mijn tekening spant dit erom als bijv de wand er straks af is dan kan het zijn dat ik soms op 42cm zit. Kan ik dan beter een 5e profiel aanbrengen waarmee de hoh eenvoudig gehaald kan worden of is dat onzin ?

En tot slot , wat mij opviel is dat je de stucplaten dwars op je onderste profiel vastzet. Dat betekent ook dat je ‘slechts ‘ om dezelfde maat (<40) de plaat kunt vastschroeven. Is dat niet weinig ?

[afbeelding]
40cm h.o.h is een standaard maat voor het plaatsen van stucplaten. Zorg dat je met een hele plaat steeds op het hart van een profiel uitkomt. Anders moet je iedere plaat gaan snijden. Als je soms op 42cm dat zal constructief niets uitmaken, maar voor het gemak van werken wel. Het handigste is dan inderdaad om een extra profiel te plaatsen.

Wat betreft de afstand van je C profiel, dat lijkt mij prima. De stucplaat zit inderdaad ook op het U profiel geschroefd.

[ Voor 4% gewijzigd door T i M op 30-05-2018 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Laatst online: 10:18

PoweRoy

funky!

Binnenkort maar eens beginnen met het plaatsen van plinten op de bovenverdieping (na complete verbouwen van huis :P )

Bij de (massieve) MDF plinten heb ik HighTack kit gekregen alleen nu ben ik aan t twijfelen of ik wel moet kitten. Namelijk misschien ga ik later toch de plint er af halen (bv kabel achter de plint, zit namelijk een inkeping, of vloer eruit).

Kan ik dat doen zonder de muur te beschadigen? Tenminste komt het er dan 'schoon' vanaf of gaat dan de muur er ook vanaf?

Zou dat namelijk erg zonde vinden... Alles is mooi strak gestuct.

- Zou ik andere kit gebruiken waar dat wel mogelijk is?
- Of toch alles schroeven, maar dan zie ik overal lelijke schroeven in een strakke witte plint die al afgelakt is

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Laatst online: 23-10 17:08
PoweRoy schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 10:42:
Binnenkort maar eens beginnen met het plaatsen van plinten op de bovenverdieping (na complete verbouwen van huis :P )

Bij de (massieve) MDF plinten heb ik HighTack kit gekregen alleen nu ben ik aan t twijfelen of ik wel moet kitten. Namelijk misschien ga ik later toch de plint er af halen (bv kabel achter de plint, zit namelijk een inkeping, of vloer eruit).

Kan ik dat doen zonder de muur te beschadigen? Tenminste komt het er dan 'schoon' vanaf of gaat dan de muur er ook vanaf?

- Of toch alles schroeven, maar dan zie ik overal lelijke schroeven in een strakke witte plint die al afgelakt is
Leg er nu al kabels achter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Laatst online: 10:18

PoweRoy

funky!

CappieL schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 11:03:
[...]

Leg er nu al kabels achter ;)
Toekomst heet dat B)

Wonen er net, weten nog niet juiste opstellingen, dus welke kabels waar is nog even onduidelijk.
Verder op het andere punt: laminaat eruit halen wanneer de plint er nog zit gaat niet lukken, dus weet niet hoe ik dat moet oplossen (tenminste als de muur wordt beschadigd door de kit).

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Laatst online: 23-10 17:08
PoweRoy schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 11:05:
[...]

Toekomst heet dat B)

Wonen er net, weten nog niet juiste opstellingen, dus welke kabels waar is nog even onduidelijk.
Verder op het andere punt: laminaat eruit halen wanneer de plint er nog zit gaat niet lukken, dus weet niet hoe ik dat moet oplossen (tenminste als de muur wordt beschadigd door de kit).
Als de muur beschadigt, plak je er toch weer een plint overheen? B)
Ik begrijp wat je bedoeld. Schroeven maakt het inderdaad makkelijker om de plint eraf te halen, kabel erachter en dan weer terugschroeven.
Echter zijn schroeven niet zo mooi, dus dat zou je dan weer kunnen plamuren en lakken, maar hoe weet je dan waar de schroeven zitten als je de plint eraf wilt halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Je kunt ook wat minder goede kit gebruiken, dan gaat het ook makkelijker. Heb je wel kans op spontaan loslatende plinten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Lastig inderdaad, een buisje erdoor is ook geen doen...Vaak kit je het randje van de plinten ook af, Waar je naar kunt kijken is zo'n schuif systeem, dan schuif je ze van boven over een soort haakje...

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-10 22:18
PoweRoy schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 10:42:

Ik zou er dan voor kiezen om te spijkeren denk ik, of de kit tot een minimum beperken. Je trekt namelijk je hele stucwerk e.d. mee of je breekt je hele plinten af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

T i M schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 08:16:
[...]

40cm h.o.h is een standaard maat voor het plaatsen van stucplaten. Zorg dat je met een hele plaat steeds op het hart van een profiel uitkomt. Anders moet je iedere plaat gaan snijden. Als je soms op 42cm dat zal constructief niets uitmaken, maar voor het gemak van werken wel. Het handigste is dan inderdaad om een extra profiel te plaatsen.

Wat betreft de afstand van je C profiel, dat lijkt mij prima. De stucplaat zit inderdaad ook op het U profiel geschroefd.
dankje voor je antwoord. Omdat de ruimte maar 2 meter lang en 2meter breed is ga ik gewoon 5 platen naast elkaar zetten. De hoh afstand maakt dan volgens mij ook niet meer uit (in de marge van 40 cm), omdat ik altijd met hele platen werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-10 19:25
Waypoint schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 11:26:
[...]

dankje voor je antwoord. Omdat de ruimte maar 2 meter lang en 2meter breed is ga ik gewoon 5 platen naast elkaar zetten. De hoh afstand maakt dan volgens mij ook niet meer uit (in de marge van 40 cm), omdat ik altijd met hele platen werk.
Dat maakt het inderdaad makkelijk. Dan is er ook geen noodzaak om nog een extra profiel te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik heb wat waterschade aan de binnenkant van de muur (zit spouwmuurisolatie in). Volgens de 1 is het optrekkend vocht (oud huis 1920, dus zonder waterkering). Volgens de ander bestaat optrekkend vocht helemaal niet en is dat een fabeltje. En komt het dus eerder via wat uit het huis wat condenseert bovenin en dan via de spouw terug valt de spouw in, of via een koudebrug

https://forum.livios.be/n...ijgend-vocht-bestaat-niet en
https://www.humida.be/waa...ht-nooit-de-oplossing-is/

En nu ben ik het spoor bijster. Jullie nog ideeen?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
@bonzz.netninja ik ken iemand die heeft na het aanbrengen van spouwmuurisolatie last van vocht gekregen.
Lang verhaal kort: het metselwerk van het buitenblad had last van speciebaarden (specie wat in de spouw doorsteekt).
Met een zwak geventileerde spouw werdt dit vochttransport weg geventileerd.
Na het naisolatie werkte dit niet meer, en resulteerde in vochtproblemen op de binnenmuur

Resumé: er zijn vele mogelijke problemen te verzinnen bij vocht op het binnenblad.

Vocht kan zowel van boven (goot?) als beneden komen (optrekkend vocht).
En ja. Ik ben er van overtuigd dat het bestaat, wij zijn momenteel met een werk bezig om dit tegen te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

bonzz.netninja schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:39:
Ik heb wat waterschade aan de binnenkant van de muur (zit spouwmuurisolatie in). Volgens de 1 is het optrekkend vocht (oud huis 1920, dus zonder waterkering). Volgens de ander bestaat optrekkend vocht helemaal niet en is dat een fabeltje. En komt het dus eerder via wat uit het huis wat condenseert bovenin en dan via de spouw terug valt de spouw in, of via een koudebrug

Bij ons was de kruipruimte heel vochtig. Nadat ik hier PE zeil geplaatst heb verdween ook de schimmel en de vochtproblemen in huis. Is ook wel de moeite waard om naar te kijken omdat het snel en relatief goedkoop realiseerbaar is. Ik begreep dat het injecteren van de muur onder de grond heel duur is (100e de strekkende meter oid ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Laatst online: 16:45
Kort vraagje... wij hebben een tegelvloer beneden en een uitsparing voor een deurmat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mUnMANKDLDP5lLNfT5scV1v0/medium.jpg

Nou loop ik al een tijd te zoeken naar waar je nou een mooie deurmat op maat kunt kopen, liefst nog wat dikker. Of is dit onmogelijk en moet ik het opvullen met een triplex plaat en daarbovenop de mat leggen? Ik kan helaas niet vinden wat ik denk te zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:30
Dennis schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 00:44:
Kort vraagje... wij hebben een tegelvloer beneden en een uitsparing voor een deurmat:

[afbeelding]

Nou loop ik al een tijd te zoeken naar waar je nou een mooie deurmat op maat kunt kopen, liefst nog wat dikker. Of is dit onmogelijk en moet ik het opvullen met een triplex plaat en daarbovenop de mat leggen? Ik kan helaas niet vinden wat ik denk te zoeken...
Een goede tapijtwinkel moet dat wel verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Wij hebben destijds een droogloopmat gekocht bij de hubo... die hebben verschillende designs/monsters hangen en die bestel je gewoon op maat... wij waren volgens mij 2 tientjes kwijt voor pakweg 1x1m....

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wij hebben klinkertjes in de gang en ik heb de ruimte onder de mat opgevuld met plaatmateriaal.
Tapijtwinkels hebben inderdaad vaak mat op rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Zelf op maat snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-10 16:00

lonkhuijzen

100% ADH

[afbeelding]

https://www.veegjevoeten....3mvAGTEAQYAiABEgIx-PD_BwE

Ik heb hier een mat en een ondermat op maat laten snijden. Ondermat ook speciaal daar vanwege eventueel optrekkend vocht uit het Luik van de kruipruimte.

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41

[afbeelding]

Je zou een kokosdeurmat kunnen kopen, gewoon op rol bij de tapijtwinkel. En dan op maat snijden voor die uitsparing.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:07
bonzz.netninja schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:39:

Ik heb iets soortgelijks gehad in een oud huis uit 1935. Bleek inderdaad een koudebrug te zijn in combinatie met onvoldoende ventilatie. Ik had overal tochstrips etc gemaakt. Dus op het moment dat het vochtig in huis was en was wat warmer waren mijn muren kletsnat. Bij controle bleek het ook alleen in het stucwerk en niet in de muur te zitten. Tochtstrips weggehaald en probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

m3gA schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:23:
[...]

Ik heb iets soortgelijks gehad in een oud huis uit 1935. Bleek inderdaad een koudebrug te zijn in combinatie met onvoldoende ventilatie. Ik had overal tochstrips etc gemaakt. Dus op het moment dat het vochtig in huis was en was wat warmer waren mijn muren kletsnat. Bij controle bleek het ook alleen in het stucwerk en niet in de muur te zitten. Tochtstrips weggehaald en probleem is opgelost.
Ik monitor de vochtigheid in huis best wel aardig, en meestal is dat wel goed. Het was van de winter zelfs te droog binnen want de vloer trok krom (ja dat kan door droogte).

Maar het zou kunnen. Die koudebrug is ook interessant. Met EPS korrels zou dat niet moeten kunnen, zeggen ze...maar daar geloof ik eigenlijk niet zo veel van.

Een ander mannetje van de week vertelde dat het maaiveld te hoog ligt in mijn tuin...zo krijg ik iedere dag weer nieuwe diagnoses :/ :/

Pagina: 1 ... 81 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet voor luie zoekvraagjes.