[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.001.888 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:01
ThinkPadd schreef op zondag 13 mei 2018 @ 22:02:
Ik wil wat glas laten vervangen, nu ben ik wat aan het oriënteren op internet qua prijzen en vragen ze ook overal om de spouwbreedte. Hoe kom ik erachter hoe dik het huidige glaspakket is? Is daar een handig trucje voor?
Ja een glasdiktemeter.
Heb hem hier van Bohle. Je zet het plastic tegen het glas om het door te zichten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:25
sbruynis schreef op maandag 14 mei 2018 @ 12:52:
[...]

Ja een glasdiktemeter.
Heb hem hier van Bohle. Je zet het plastic tegen het glas om het door te zichten
Daar had ik een app voor gevonden :*) Daarmee kwam ik erachter dat het binnenblad 5mm is. Maar de dikte van de spouw weet ik dan nog steeds niet, dat was eigenlijk m'n vraag :P

Ik zie hier een glasdiktemeter die ik kan printen op een A4tje en die ook de spouwafstand kan meten.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 14-05-2018 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• city17
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-09 08:08
krvabo schreef op zondag 13 mei 2018 @ 23:36:
[...]

Mocht je willen overwegen om de zaag te gebruiken zonder zo'n riving knife / splitter dan raad ik je aan om de volgende video even te kijken:
[video]
Ik had een paar jaar geleden dat ding verwijderd van m'n zaag omdat ik dan geen halve zaaghoogte kon doen. Na het kijken van die video heb ik hem snel teruggeplaatst. (resultaat is echt schokkend, rond 2:25)

Je kunt overigens ook zo'n ding maken van (sterk) plastic bijvoorbeeld. Een halve millimeter dunner is geen probleem, dikker wel.
Dat filmpje was inderdaad de reden dat ik op zoek ging naar een spouwmes :)

Dank voor de tip, wat voor soort plastic zou sterk genoeg zijn voor een spouwmes? Lijkt me wat makkelijker snijden dan staal. Uitgaande van 2mm dikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:09

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

city17 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 13:11:
[...]

Dat filmpje was inderdaad de reden dat ik op zoek ging naar een spouwmes :)

Dank voor de tip, wat voor soort plastic zou sterk genoeg zijn voor een spouwmes? Lijkt me wat makkelijker snijden dan staal. Uitgaande van 2mm dikte.
Heb je een decoupeerzaag? dan kun je prima staal zagen hoor!

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Ik ben opzoek naar een set roze gereedschap.
Met mijn google-fu kom ik vooral op van die flutsetjes uit.

Mijn vriendin moet redelijk wat doen met wat handtools, en heeft daarbij de basis nodig:
combinatietang, zijkniptang, hamer, platkop, ph2/pz2 schroevendraaier, waterpomptang.
Alleen wel met nog een beetje kwaliteit, het hoeft geen Knipex set te zijn, maar dat plastic fantastic gaat m ook niet worden.

Heeft iemand een suggestie welke kant ik t beste op kan zoeken?

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
ThinkPadd schreef op maandag 14 mei 2018 @ 12:53:
[...]

Ik zie hier een glasdiktemeter die ik kan printen op een A4tje en die ook de spouwafstand kan meten.
Die print is mijn plastic glasmeter :*)

Ligt hier ook al weer 3 jaar ongebruikt in de la. Het gaat tenslotte vaak over het vervangen van het glas, met daarbij het verzoek het beste resultaat te halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-09 21:14
ThinkPadd schreef op maandag 14 mei 2018 @ 11:28:
Ziet er mooi uit! Welke vloer en plinten zijn dat?
Dank, plinten zijn MDF Gegrond plinten van 12x70mm, komen bij de Bouwmaat vandaan, deze heb ik 1x gelakt met Sikkens Rubbol BL Rezisto
Voordeel is dat de gronding mooi glad was, dus alleen ontvet en meteen gelakt

Vloer weet ik zo niet uit mijn hoofd, alleen dat het 'Kasteel Eiken' is qua kleur :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
frumper schreef op zondag 13 mei 2018 @ 23:15:
Ik heb in de keuken een mooi kastje waarvan de klep omhoog gaat. Nu is deze echter lam, en ik heb werkelijk geen idee hoe ik deze scharnieren kan aandraaien. Kent iemand de scharnieren als op deze foto en waar kun je ze aandraaien? Hij kon namelijk altijd gedeeltelijk open, maar het is nu of helemaal open of hij klapt als een gek naar beneden ( en daar wil je niet tussenzinnen dan)

[afbeelding]
Is de gasdemper niet gewoon lek/kapot?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-09 16:56
Puch-Maxi schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:31:
[...]

Is de gasdemper niet gewoon lek/kapot?
Ah... dat zou ook heel goed kunnen! Geen idee hoe die dingen werken, maar wat je zegt klinkt wel heel logisch eigenlijk...

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:09
Iemand tip voor tochtstrip voor raamkozijn met raam dat open kan?
Er lopen nu mieren tussen raam en kozijn door :(

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Sethro schreef op zondag 13 mei 2018 @ 23:39:
Vandaag balkon aan achterzijde woning schoongemaakt. Dakbedekking is daar vrij slecht. Deze bestaat uit zinken dakbedekking waar later teer/bitumen zonder leislag overheen is gezet. Daarop dan betonnen balkontegels. Lood is grotendeels al keer vervangen en ziet er goed uit op 1 plekje na.

Ik denk dat het het beste is om teer/bitumen en zink eruit te slopen en dan opnieuw opbouwen met bitumen onderrol en dan waterdicht afwerken met een brandrol. Daaroverheen dan iets van hardhout op rubber dragers.

Misschien nog van de gelegenheid gebruik maken om er een dunne laag PIR onder te leggen.

Zie ik iets over het hoofd en is dit te doen als handige DIY-er?
Als isolatie gaat toevoegen vergeet je Dampremmer niet.

En is het te doen voor een handiger DIY'er. Ja moet wel lukken, ik heb ooit een dakje moeten maken die het plus/minus 17 jaar had volgehouden en dat aangebracht door een DIY'er. Hij was van oorsprong een tandarts.

Maar gebruik asjeblieft geen rollen van een bouwmarkt als gamma/karwei/praxis enz. Maar ga voor een degelijke rol. De bouwmarkt rollen zijn net krantenpapier. ;)

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@RZor Roze gereedschap :X Het moet niet gekker worden >:)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
M4uSzi schreef op maandag 14 mei 2018 @ 18:23:
[...]
Als isolatie gaat toevoegen vergeet je Dampremmer niet.

En is het te doen voor een handiger DIY'er. Ja moet wel lukken, ik heb ooit een dakje moeten maken die het plus/minus 17 jaar had volgehouden en dat aangebracht door een DIY'er. Hij was van oorsprong een tandarts.

Maar gebruik asjeblieft geen rollen van een bouwmarkt als gamma/karwei/praxis enz. Maar ga voor een degelijke rol. De bouwmarkt rollen zijn net krantenpapier. ;)
Thanks, dampremmer inderdaad nog niet genoemd maar zie je wel in YouTube video’s terugkomen. Wat is goede plek on rollen te kopen? Online of Bouwmaat / Pontmeyer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
frumper schreef op zondag 13 mei 2018 @ 23:15:
Ik heb in de keuken een mooi kastje waarvan de klep omhoog gaat. Nu is deze echter lam, en ik heb werkelijk geen idee hoe ik deze scharnieren kan aandraaien. Kent iemand de scharnieren als op deze foto en waar kun je ze aandraaien? Hij kon namelijk altijd gedeeltelijk open, maar het is nu of helemaal open of hij klapt als een gek naar beneden ( en daar wil je niet tussenzinnen dan)

[afbeelding]
Gasveer opmeten en even op ali zoeken naar 'gas spring'. De gasveer die je nu hebt ook even goed bekijken want misschien staat er een gewicht of kracht op. Zo niet dan kan je vergelijken met de veren die het nog wel doen.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RZor

RZor

Sorry!

zonoskar schreef op maandag 14 mei 2018 @ 18:31:
@RZor Roze gereedschap :X Het moet niet gekker worden >:)
Ik ben vooral trots op d’r dat ze dat soort dingen gewoon doet. Weipalen staan, stroomdraden maken etc etc. Vond dit wel een passend cadeau maar dan wel beetje normale kwaliteit.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Sethro schreef op maandag 14 mei 2018 @ 18:53:
[...]

Thanks, dampremmer inderdaad nog niet genoemd maar zie je wel in YouTube video’s terugkomen. Wat is goede plek on rollen te kopen? Online of Bouwmaat / Pontmeyer?
Budgetverf.nl

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Nu online
frumper schreef op maandag 14 mei 2018 @ 17:27:
[...]
Ah... dat zou ook heel goed kunnen! Geen idee hoe die dingen werken, maar wat je zegt klinkt wel heel logisch eigenlijk...
Die dingen zijn ingesteld op een bepaalde druk/kracht, als ze lek zijn klapt je deurtje zo weer naar beneden.
Gelijk aan een kofferklep die naar beneden zakt, zodat je er met je hoofd tegenaan knalt :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09 13:10
Ook ik heb afgelopen week het nodige kunnen doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bBin4zT8YJ4R6TGe2e3VFOGB/medium.jpg
alle voorbereidingen getroffen voor het storten. Het gat in de hoek is een poer voor de staanders in de opvolgende foto :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EEFuDyF6A4Xho1V8e5jCToGS/medium.jpg
Beton gestort.. bleek helaas 1m3 te kort te komen. (ben echt een ramp in berekenen) lossen we wel op met wat meer isolatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yLIgTfnfz0AC8m4xwUi9SODn/medium.jpg
Begonnen met de opbouw van de aanbouw. Bedoeling is dat ie 4x9 meter wordt. De buitengevel van de woning is een drama om dingen op te hangen. Daarom staalconstructie waar je een flat op kunt bouwen (ideetje van pa)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HSD4rPvmpCE3mcV4K808wLQa/medium.jpg
Met de balkenlift aan de gang om HEA200 omhoog te hijsen van 4.5 meter per stuk. Kostte uiteindelijk een dag werk maar zaten ze wel op de plek :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rbDBPbkA0wVlH85yzE4aEtbH/medium.jpg
Eindresultaat na een dag hard werken. alle 4 de balken op hun plek met 2 75x175 balken om wat verband in het geheel te brengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1TSwGQVat0nndVLQZYC2z9r5/medium.jpg
Last but not least alle balken erin op 60cm hoh afstand. Vandaag de underlayment 18mm geplaatst en morgen beginnen met de binnenmuren. Ben benieuwd hoe dat me afgaat. Iemand nog tips? Heb 600x400x100 cellenbeton en van die u profielen voor op de vloer. Is dat handig of hoe hebben jullie dat opgelost om de boel beetje waterpas te krijgen?

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Sethro schreef op maandag 14 mei 2018 @ 18:53:
[...]

Warmteservice heeft wel leuke rollen de DIY'er https://www.warmteservice...ing/Bitumen-toplaag/c/104

En hier nog aanbieder. https://www.zinkfabriek.n...m-app-470k24-5-meter.html

Maar het is maar wat je ervoor over hebt. En wat je wilt. Zo maar even 2 soorten rollen. Maar er is zoveel keus :)

[ Voor 5% gewijzigd door M4uSzi op 14-05-2018 21:56 ]

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Sharky

Skamn Dippy!

Kunnen jullie me helpen met het volgende?

Ik heb een soort van eenvoudige vide op zolder. Je kunt er net niet staan maar het is handige plek om wat spullen op te slaan en om een speelplek voor de kinderen te maken. Ik ga er een net hek langs maken maar zoek nog een manier om met een ladder boven te komen, zonder dat de ladder continu in de weg staat. Het is namelijk ook een studeerkamer/logeerkamer.

Wat ik graag wil is een ladder die in rust rechtop tegen de muur staat en zodra je hem nodig hebt ongeveer onder een hoek van 60 graden tegen de muur staat. Hierbij schuift de bovenkant dus een stukje omlaag langs de muur en de onderkant een stukje naar je toe over de vloer. Ik zoek een rail (oid) waarlangs de bovenkant van de ladder op en neer kan bewegen. Moet dus wel degelijk zijn en ietwat dempen als je de ladder naar beneden schuift, beter voor de levensduur van het hele systeem.

Heeft iemand enig idee of hier een systeem voor bestaat of kan iemand iets bedenken wat ik hiervoor zou kunnen gebruiken?

Ter verduidelijking:

- Blauw zijn de muren en vloer
- Groen is de vide
- Rood is de ladder (in de twee mogelijke posities)
- Geel is de rail die ik voor ogen heb

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XII36X2GA7e8ygwO4Ao3hoKd/full.png

This too shall pass

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Je zou een uitsparing in de zijkanten van de trap kunnen maken, en een stang of twee nokken die die uitsparing volgt/volgen.
Beetje dit idee (snel gegoogled):

Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-Fu4-JYDxScs/WWtltwv2PfI/AAAAAAAADIA/yLHQVLR3wikj9lEeggagTluWqHAS2U0eQCLcBGAs/s320/IMG_1364.JPG

Vorig jaar had ik ook zoiets in een vakantiehuisje, helaas geen foto van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 08:50
Zo'n trap ziet er wel netjes uit.. Moet niet al te moeilijk zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Gisteren vond ik een hoop aardige voorbeelden met zoektermen als loft ladder, mezzanine ladder, entresol trap, e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Sharky

Skamn Dippy!

Reinier schreef op maandag 14 mei 2018 @ 22:44:
Je zou een uitsparing in de zijkanten van de trap kunnen maken, en een stang of twee nokken die die uitsparing volgt/volgen.
Beetje dit idee (snel gegoogled):

[afbeelding]

Vorig jaar had ik ook zoiets in een vakantiehuisje, helaas geen foto van.
Zo zou het ook kunnen inderdaad, niet eens over nagedacht. Thanks :)

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

@YaaD Lekker bezig!

Heb nog wel wat vragen, niet zozeer kritiek maar meer naar de waarom erachter,

Waarom heb je zulke grote gaten voor de poeren gemaakt? je hebt nu ook flinke gaten in je isolatie,
Waarom is het geheel niet mooi vlak qua isolatie? nu liggen je netten ook scheef en heb je mogelijk teveel beton boven de wapening, waarom heb je geen overlap in de netten over de brede kant? en iets onder de netten geplaatst om het vrij te leggen van de isolatie? Waar zijn al die buizen/afvoeren voor? en die elektra buisjes in het beton?

Wat betreft het metselen, ik had het profiel achterwege gelaten, even het beton iets opruwen en dan gaan met die banaan. Er komt neem ik aan gewoon een buitenmuur bij achter en de binnenkant moet je toch wel stucen of wat voor afwerking dan ook.

Tuurlijk... hoe netter je nu werkt, hoe makkelijker het de stukadoor heeft maar dit is geen rocketscience...

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• detonated
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-07 12:15
YaaD schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:24:
Ook ik heb afgelopen week het nodige kunnen doen:

[afbeelding]
alle voorbereidingen getroffen voor het storten. Het gat in de hoek is een poer voor de staanders in de opvolgende foto :)

[afbeelding]
Beton gestort.. bleek helaas 1m3 te kort te komen. (ben echt een ramp in berekenen) lossen we wel op met wat meer isolatie

[afbeelding]
Begonnen met de opbouw van de aanbouw. Bedoeling is dat ie 4x9 meter wordt. De buitengevel van de woning is een drama om dingen op te hangen. Daarom staalconstructie waar je een flat op kunt bouwen (ideetje van pa)

[afbeelding]
Met de balkenlift aan de gang om HEA200 omhoog te hijsen van 4.5 meter per stuk. Kostte uiteindelijk een dag werk maar zaten ze wel op de plek :)

[afbeelding]
Eindresultaat na een dag hard werken. alle 4 de balken op hun plek met 2 75x175 balken om wat verband in het geheel te brengen.

[afbeelding]
Last but not least alle balken erin op 60cm hoh afstand. Vandaag de underlayment 18mm geplaatst en morgen beginnen met de binnenmuren. Ben benieuwd hoe dat me afgaat. Iemand nog tips? Heb 600x400x100 cellenbeton en van die u profielen voor op de vloer. Is dat handig of hoe hebben jullie dat opgelost om de boel beetje waterpas te krijgen?
Lees even de technische handleidingen van Ytong. Die u profielen zijn meer voor kleine scheidingswandjes. Je moet nu echt een waterpas laag creëren met specie. Detailllering vind je terug in die handleidingen voor verschillende toepassingen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
Jelte,89 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 12:23:
@YaaD Lekker bezig!

Heb nog wel wat vragen, niet zozeer kritiek maar meer naar de waarom erachter,

Waarom heb je zulke grote gaten voor de poeren gemaakt? je hebt nu ook flinke gaten in je isolatie,
Waarom is het geheel niet mooi vlak qua isolatie? nu liggen je netten ook scheef en heb je mogelijk teveel beton boven de wapening, waarom heb je geen overlap in de netten over de brede kant? en iets onder de netten geplaatst om het vrij te leggen van de isolatie? Waar zijn al die buizen/afvoeren voor? en die elektra buisjes in het beton?

Wat betreft het metselen, ik had het profiel achterwege gelaten, even het beton iets opruwen en dan gaan met die banaan. Er komt neem ik aan gewoon een buitenmuur bij achter en de binnenkant moet je toch wel stucen of wat voor afwerking dan ook.

Tuurlijk... hoe netter je nu werkt, hoe makkelijker het de stukadoor heeft maar dit is geen rocketscience...
De gaten zijn zo groot omdat later ook de achtergevel wordt opengebroken en daar ook een balk in moet komen om die op te vangen. Ik ben er daarom vanuit gegaan om zo het draagvlak zo groot mogelijk te maken.

Ik had de isolatie inderdaad wat netter kunnen afwerken dus daar is de volgende ronde nog wel wat te behalen. De reden dat ze niet oversteken is omdat ze simpelweg te klein waren :P 4x9 meter maakt 6 netten van 2x3 meter. Ik heb later nog een 2tal netten bijgekocht om het geheel aan elkaar te verbinden. Ook daar geldt, les voor volgende keer met bestellen. Dit alles is nieuw voor me dus ook een hoop niet meteen 100% goed gedaan.

De afvoerbuizen zijn voor de keuken, kookeiland, toilet en bijkeuken. Vrouwlief weet nog niet of ze wil spoelen aan het kookeiland of aan het vaste blok :+. Misschien overbodig, maar voor die paar euro kan het nooit teveel zijn imho. Daarnaast ook meteen voor de wasmachine gedaan. De reden waarom ik overal 110 heb genomen is dat de kans op verstopping dan hopelijk kleiner is, en bovengronds met 50 kan verlopen. Maar daar kan ik dan makkelijk bij en kan ik de verstopping relatief simpel verhelpen.

De elektra is precies bedoelt voor.. je snapt m al, elektra :).

Wat betreft de binnenmuur. Dat u profiel is inderdaad ruk. Ik heb het beton aangebrand en er specie onder gedaan. Dit maakte het waterpassen ook een stuk makkelijker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pXRgxR9LduCMnTKdvTjnFHDs/medium.jpg

Dit moet het dan worden.

bl44t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Kijk! Dat maakt e.e.a een stuk duidelijker! Ik had namelijk een serre oid voor ogen, zonder wandjes.. maar dit verduidelijkt een boel!

Mooie vorderingen, hou ons maar op de hoogte!

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
Hi Tweakers,

Aan de garage wil ik 3 of 4 lampen ophangen.
Zie foto van de garage.

Gelukkig hangt er al een stroomkabel die ik kan verlengen, met harde kern :)
Wil de kabel verlengen, in een grijze buis langs het plafond en kom uit bij de WCD/Schakelaar echter heb ik natuurlijk een nieuwe schakelaar nodig. Wil deze boven de bestaande schakelaar plaatsen, zie namelijk geen andere opties, of jullie wel?

Lijstje voor de bouwmarkt
-3 keer harde kern voor stroom
-grijze elektrar buis
-lasdoppen
-schakelaar

Kan niet mis gaan als ik dit volg, https://www.karwei.nl/adv...kelaars-dimmers-aanleggen

Zie geen meerwaarde in een contactdoos, voor in de schuur.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2u4u23c.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/kbeptw.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/25ziko5.jpg

Goed zo @sypie :)

[ Voor 7% gewijzigd door Wackmack op 16-05-2018 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 22:06
Je wilt verlichting aan de buitenkant van je garage ophangen? Ga je die dan iedere avond met de hand aandoen in de garage?
Buitenverlichting zou ik aansluiten op een bewegingssensor of tijdschakelaar, eventueel samen met de rest van je tuinverlichting. Iedere avond je garage inlopen om de buitenverlichting aan te doen gaat ook vervelen :-)

Je mist nog lasdozen om je verbinding in te maken. Dus één kabel vanaf je schakelaar / stroompunt laten lopen langs het plafond en die dan in een lasdoos aftakken naar je lamp. Gebruik dan ook goede lasklemmen zoals bijv. deze van Wago.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Laatst online: 11:28
Wackmack schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 14:52:

Gelukkig hangt er al een stroomkabel die ik kan verlengen, met harde kern

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/kbeptw.jpg
Ik begrijp het verhaal niet helemaal, maar deze wil je verlengen? Hier zit geen bruine draad bij, dus deze schakelt met je huidige lichtschakelaar mee. Maar je wilt een extra schakelaar voor je nieuwe (buiten?)verlichting? Dan moet hier nog een zwarte draad extra bij. (of zoals @s_schimmel zegt een kabel vanaf je nieuwe schakelaar ipv verlengen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:51
Wackmack schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 14:52:
Hi Tweakers,

Aan de garage wil ik 3 of 4 lampen ophangen.
Zie foto van de garage.

Gelukkig hangt er al een stroomkabel die ik kan verlengen, met harde kern :)
Wil de kabel verlengen, in een grijze buis langs het plafond en kom uit bij de WCD/Schakelaar echter heb ik natuurlijk een nieuwe schakelaar nodig. Wil deze boven de bestaande schakelaar plaatsen, zie namelijk geen andere opties, of jullie wel?

Lijstje voor de bouwmarkt
-3 keer harde kern voor stroom
-grijze elektrar buis
-lasdoppen
-schakelaar

Kan niet mis gaan als ik dit volg, https://www.karwei.nl/adv...kelaars-dimmers-aanleggen

Zie geen meerwaarde in een contactdoos, voor in de schuur.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Goed zo @sypie :)
Als ik dit zo zie gebaseerd op je foto's komt de aanvoer van je stroom van onderen, gaat de WCD's in, en de bruine wordt door gelegd naar je schakelaar om vanaf daar door te gaan met een zwarte draad naar je nu hangende lampje..
Verder als ik zo lees wil je dus lampen buiten gaan hangen?

Wat je nu hebt hangen is namelijk van Gira (zo op het oog) maar als je inderdaad je buitenverlichting wilt gaan schakelen daaraan heb je enkele opties waarbij ik zou kiezen voor bewegingsmelder/timer en niet telkens je garage in moeten om je buitenlampen te schakelen..
Je kunt het evt. ook nog combineren dus schakelaar/bewegingssensor(en) als je dat zou willen.

Maar in beide gevallen zal je je wcd's + schakelaar moeten vervangen voor wcd's + wissel-wisselschakelaar . Waarom een wissel-wissel schakelaar vraag je je misschien af??
Dan kan je evt. van je buitenverlichting (daar ga ik vanuit) dus een schakeling maken dat die OF constant OF op bewegingsmelder/timer aan gaat.

Shop voorbeeldje:
Opbouwrand 3-voudig
WCD's 2x
Wissel-wisselschakelaar
Afwerking wissel-wissel

Dan natuurlijk nog tenminste 1 lasdoosje (zou een Attema AK1 pakken, en evt direct ook een bruine draad daar naar toe trekken, die wel even afdoppen, maar als je ooit nog wat wilt kan je vanaf daar zo verder verdelen met opbouw). En dan natuurlijk goede lasdoppen e.d.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:10

RvL

Goed, hoog tijd om de buitenboel te schilderen. De verf begint hier en daar al te bladderen dus geen moment te vroeg.

Gezien de staat van het verfwerk en het feit dat ik er, na het aanpakken van de achtertuin geen zin in heb wil ik het uitbesteden. Het is een best oppervlak met 3 grote geveldelen...

Een hoop offertes aangevraagd, zowel lokaal als via internet. Veel offertes liggen in de prijsklasse €2000-2500. Vaak krijg je daar dan gronden, voorlakken en aflakken voor, inclusief een paar jaar garantie.

Één offerte ligt een heel stuk lager, €1500. Dat klinkt natuurlijk verleidelijk maar zij bieden 1x gronden en 1x aflakken. Ik betwijfel of dat wel voldoende is, vooral omdat de voorkant vanaf 12.00 tot zonsondergang vol in de zon ligt.

Daarnaast bieden ze maar 1 jaar garantie.

Mijn vraag: is m’n onderbuikgevoel juist en is 1x aflakken inderdaad te weinig? En kan ik dus beter wat meer uitgeven aan een schilder die wel grond, voorlakt en aflakt?

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
s_schimmel schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 15:25:
Je wilt verlichting aan de buitenkant van je garage ophangen? Ga je die dan iedere avond met de hand aandoen in de garage?
Buitenverlichting zou ik aansluiten op een bewegingssensor of tijdschakelaar, eventueel samen met de rest van je tuinverlichting. Iedere avond je garage inlopen om de buitenverlichting aan te doen gaat ook vervelen :-)

Je mist nog lasdozen om je verbinding in te maken. Dus één kabel vanaf je schakelaar / stroompunt laten lopen langs het plafond en die dan in een lasdoos aftakken naar je lamp. Gebruik dan ook goede lasklemmen zoals bijv. deze van Wago.
Top! Goede input, er komen Philips Hue lampen in dus dat werkt al met een tijd schakelaar. Zal de Wago bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Annuk schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 17:22:
[...]

Als ik dit zo zie gebaseerd op je foto's komt de aanvoer van je stroom van onderen, gaat de WCD's in, en de bruine wordt door gelegd naar je schakelaar om vanaf daar door te gaan met een zwarte draad naar je nu hangende lampje..
Verder als ik zo lees wil je dus lampen buiten gaan hangen?

Wat je nu hebt hangen is namelijk van Gira (zo op het oog) maar als je inderdaad je buitenverlichting wilt gaan schakelen daaraan heb je enkele opties waarbij ik zou kiezen voor bewegingsmelder/timer en niet telkens je garage in moeten om je buitenlampen te schakelen..
Je kunt het evt. ook nog combineren dus schakelaar/bewegingssensor(en) als je dat zou willen.

Maar in beide gevallen zal je je wcd's + schakelaar moeten vervangen voor wcd's + wissel-wisselschakelaar . Waarom een wissel-wissel schakelaar vraag je je misschien af??
Dan kan je evt. van je buitenverlichting (daar ga ik vanuit) dus een schakeling maken dat die OF constant OF op bewegingsmelder/timer aan gaat.

Shop voorbeeldje:
Opbouwrand 3-voudig
WCD's 2x
Wissel-wisselschakelaar
Afwerking wissel-wissel

Dan natuurlijk nog tenminste 1 lasdoosje (zou een Attema AK1 pakken, en evt direct ook een bruine draad daar naar toe trekken, die wel even afdoppen, maar als je ooit nog wat wilt kan je vanaf daar zo verder verdelen met opbouw). En dan natuurlijk goede lasdoppen e.d.
Thnx voor de input. In de garage zitten trouwens twee schakelaars, vooraan. Hier bedien je de lamp en deze met stopcontact. Er komen dus Philips Hue lampen in. Moet wel een apart schakelaar in anders is de garage lamp altijd aan. Mooi setje wat je hebt gedeeld. Nu nog even draad en wat buizen komen. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Laatst online: 15-09 22:06
Wackmack schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 20:51:
[...]

Top! Goede input, er komen Philips Hue lampen in dus dat werkt al met een tijd schakelaar. Zal de Wago bestellen.
Als je Hue lampen gebruikt heb je de gewone schakelaar ook niet nodig en kan je de bruine draad aftakken en direct naar je lampen toe. Of wil je ze helemaal spanningsloos kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Wackmack schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 20:51:
[...]

Wackmack schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 20:55:
[...]

Thnx voor de input. In de garage zitten trouwens twee schakelaars, vooraan. Hier bedien je de lamp en deze met stopcontact.
Er zit dus al een wissel-schakeling.. dan moet je even uitzoeken waar de stroom vandaan komt/de garage in komt.. al verwacht ik hier bij de WCD's en dat de zwarte draad vanaf de schakelaar vooraan komt.
Er komen dus Philips Hue lampen in. Moet wel een apart schakelaar in anders is de garage lamp altijd aan. Mooi setje wat je hebt gedeeld. Nu nog even draad en wat buizen komen. Dank!
Okee er komen dus Hue lampen maar gaat dit nu om buitenverlichting? ;)

Je kunt ook overwegen om evt. alleen een constante stroom naar die armaturen te brengen als je de hue via de app oid gaat schakelen..
Al zou ik persoonlijk wel een (losse) schakelaar voorzien, stel dat er 1 v/d lampen kapot gaat oid en je draait er tijdelijk even een gewoon lampje in, dan blijft deze altijd aan staan ;)

s_schimmel schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 21:03:
[...]

Als je Hue lampen gebruikt heb je de gewone schakelaar ook niet nodig en kan je de bruine draad aftakken en direct naar je lampen toe. Of wil je ze helemaal spanningsloos kunnen maken?
Dan moet je dus afschakelen in de meterkast ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Annuk op 16-05-2018 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:41
@RvL 1x gronden en dan 1x aflakken is voldoende als het oude schilderwerk nog in redelijke staat is. Is het huidige schilderwerk knudde, dan zou ik toch voor de duurdere offerte met meer werk en meer garantie gaan.

Ik heb hier alles op het zuiden vervangen door kunststof overigens. Mijn vader is schilder, wil het best voor me doen, maar terwijl alles 7 jaar mooi blijft is de zuidkant na 2 jaar alweer slecht, en dan vooral de liggende delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

@_JGC_ het huidige schilderwerk is niet bepaald in goede staat, met scheuren in het lakwerk. De hardhouten kozijnen zijn nog wel hard gelukkig.

Dan maar wat meer geld er tegen zodat het voorlopig weer goed is! Thanks voor je input

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
s_schimmel schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 21:03:
[...]

Goed idee echter wil ik dat de lamp in de garage uit is terwijl de buitenlamp met hue aan is. Daarom kan het niet op 1 schakelaar of heb ik het mis @Annuk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Wackmack schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 21:47:
[...]

Goed idee echter wil ik dat de lamp in de garage uit is terwijl de buitenlamp met hue aan is. Daarom kan het niet op 1 schakelaar of heb ik het mis @Annuk ?
Klopt, als je de Hue echt wilt kunnen uitschakelen om b.v. lampje te vervangen o.i.d. dan is een gewone schakelaar nodig (of je moet de juiste groep afschakelen in de meterkast).
Maar persoonlijk zou ik in ieder geval een eigen schakelaar voorzien voor die lampen.. waarom heb ik hierboven al staan ;)
En natuurlijk voor het feit dat als jij ooit verhuist, en nieuwe bewoners hebben geen trek in Hue lampen maar wel aan verlichting buiten dat ze die gewoon kunnen schakelen ;) natuurlijk niet direct een 100% goed argument maar wel iets waar je mogelijk bij na kunt denken..

Tevens vraag ik me af of je Hue lampen goed gaan reageren op de bridge of wat je ook precies gaat gebruiken..
Heb al meerdere situaties gezien waarbij de Hue lampen buiten niet (goed) reageren op de bridge omdat de huidige isolatie-normen + beglazing daarvoor "te goed" zijn en het signaal niet buiten komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een tijdje geleden dacht ik om een soort vlierinkje te maken in de garage. Had daar hier eerder vragen over gesteld. Het plan is echter gewijzigd. Ik wil nu langs de muur een ‘plank’ hebben. Maar niet met de standaard rails en plankendragers.
Het zal waarschijnlijk ongeveer 60 cm diep zijn en langs de muur ongeveer 1.50 m.
Net zoiets als op deze pagina:

https://www.cadagile.com/...arage-opslag-planken.html

Alleen wil ik het niet aan het plafond bevestigen. Ik wil langs de muur een balk plaatsen en dan aan de voorkant ook een balk. En dan korte balkjes als verbinding. Kom ik ermee weg om dit met balkdragers en hoekverbindingen te doen? Of zal dat niet stevig/stabiel genoeg zijn?

Misschien wil ik het dan langs drie muren gaan doen in een soort u-vorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor

RZor

Sorry!

Geniaal! Vertrouw t alleen voor geen meter. Omschrijving zegt 18V, plaatjes 12V... En geen type aanduiding te vinden of wat dan ook...

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 15:31
RZor schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 18:16:
[...]

Geniaal! Vertrouw t alleen voor geen meter. Omschrijving zegt 18V, plaatjes 12V... En geen type aanduiding te vinden of wat dan ook...
Omschrijving op de website zegt ook gewoon 12V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Nu online
Dit is hem ook, nog goedkoper ook: https://www.gereedschappe...hine-met-2-0-ah-accu.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor

RZor

Sorry!

ESteg schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 18:28:
[...]

Omschrijving op de website zegt ook gewoon 12V?
Omschrijving marktplaats niet.

Behalve roze is ie ook wel erg licht kwa koppel etc. Leuk maar ga m niet bestellen voor d’r.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:16

Vliegvlug

Flight Simple

Vind het wel een mooie machine eigenlijk en het is natuurlijk wel een 12V model dus zou me niet blind staren op puur het koppel, dat is volgens mij niet veel anders dan mijn Bosch GSR 12V-15 en daar kan ik prima mee uit de voeten.

En als het voor somminge zaken toch te licht is kan je vriendin vast wel uitwijken naar een van jouw zwaardere machines.

Je zoekt natuurlijk wel een roze machine dus super veel keuze zal daar niet in zijn verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor

RZor

Sorry!

Vooral opzoek naar hamer, schroevendraaier, tangen, dat soort dingen.
We hebben drie zware Makitas liggen, daar kan ze prima mee uit de voeten.
Deze is wel heel erg leuk, dat dan wel weer!

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
Wij hebben onlangs een huis gekocht en daar zit een enorme vijver in. Afgelopen weekend heb ik deze al leeg gepompt, maar de bodem is bedekt met een steenlaag. Het is 1 glad geheel, en met de boormachine kom ik er redelijk makkelijk doorheen. Nu wil ik die bodem slopen, maar zit ik te twijfelen wat ik nodig heb, als ik hier kijk lijkt mij de BREEKHAMER 8 KG 230V wel voldoende voor mijn werkzaamheden of niet?

De vijverbodem is ongeveer 3x6m dus als alles eruit kan moet ik behoorlijk veel slopen. Het is mijn bedoeling om het in een middag weg te slopen. De wanden zijn met cementblokken gemaakt en deze zal ik laten staan omdat ik anders mogelijk verzakkingen krijg in de tuin. De komende weken zal het gat gevuld worden met zand.

[ Voor 44% gewijzigd door Remy!!!! op 22-05-2018 09:49 . Reden: iets te snel op verstuur geklikt... ]

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:17
Remy!!!! schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 09:46:
Wij hebben onlangs een huis gekocht en daar zit een enorme vijver in. Afgelopen weekend heb ik deze al leeg gepompt, maar de bodem is bedekt met een steenlaag. Het is 1 glad geheel, en met de boormachine kom ik er redelijk makkelijk doorheen. Nu wil ik die bodem slopen, maar zit ik te twijfelen wat ik nodig heb, als ik hier kijk lijkt mij de BREEKHAMER 8 KG 230V wel voldoende voor mijn werkzaamheden of niet?

De vijverbodem is ongeveer 3x6m dus als alles eruit kan moet ik behoorlijk veel slopen. Het is mijn bedoeling om het in een middag weg te slopen. De wanden zijn met cementblokken gemaakt en deze zal ik laten staan omdat ik anders mogelijk verzakkingen krijg in de tuin. De komende weken zal het gat gevuld worden met zand.
Wanneer je er met een boorhamer (wat voor?) goed doorheen komt, dan zou ik de lichts mogelijke breekhamer gebruiken. In een vijver staan met een breekhamer is niet leuk voor je rug en een zwaardere breekhamer maakt het nog minder leuk.
Ik zou zelf eerder kijken naar een 6 kg. (vraag advies bij verhuurbedrijf en vraag of wanneer hij te licht/zwaar is je hem voor een ander model mag omruilen zonder dubbele huurkosten, als je een goede hebt dan denken ze mee. Bijv. wanneer je binnen een uur hem om komt ruilen. Zeker wanneer ze hem zelf hebben geadviseerd maak je goede kans op zo'n constructie. Dat is gelijk het voordeel van huren, anders kun je bijna net zo goed een Parkside bij de Lidl halen. https://www.lidl-shop.nl/...hamer-PAH-1300/p100220296)
Probeer zo groot mogelijke maar tilbare stukken te maken.
Heb je gedacht aan een puincontainer en (stenen)kruiwagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Ik kom er nu met een boormachine redelijk goed doorheen, maar ik merk wel dat ik met mijn boor van +/- 10cm nog niet door de hele bodem kom, dus ik heb geen flauw idee hoe dik het is. Maar ik zal mij even goed laten adviseren bij de verhuurder in de buurt zij denken altijd wel goed mee dus zal wel goed komen.

Op dit moment weten wij nog niet wat we met het puin gaan doen, het eerste doel is om er nu voor te zorgen dat het regenwater fatsoenlijk weg kan zodat wij in de toekomst niet 1 grote moerasbak hebben.
Mocht de bodem niet al te dik zijn (dus zware stukken) dan zullen wij het naar de stort brengen (we hebben nog een verhuispas waar we nog zo'n 400 kilo mee mogen storten). Als het blijkt dat de bodem 30cm dik is of iets dergelijks dan zullen wij wel een container laten komen om het in te storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:50
@Remy!!!! je kunt uiteraard ook gewoon gleuven eruit halen en dan terug grond over doen....
Weet niet wat je er mee wilt doen, gewoon dicht?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Ja dat is ook een optie, ik kijk vanmiddag even wat het effect van de boorhamer op de bodem heeft en hoe de bodem is en dan ga ik kijken hoe ik het verder ga aanpakken.
We willen het nu gewoon dichtgooien, maar we weten nog niet wat wij met die plek precies willen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:21
Goof2000 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 10:34:
[...]

anders kun je bijna net zo goed een Parkside bij de Lidl halen. https://www.lidl-shop.nl/...hamer-PAH-1300/p100220296)
Deze heb ik laatst aangeschaft. Moest een gemetseld plateau weghalen van 1x1x0,5 m. Eerst met boorhamer geprobeerd, na 2 dagen zwoegen dit ding aangeschaft. OP 4 uur tijd 2 x zo veel weggehaald wat ik eerder op 2 dagen had gedaan. Lichaam was wel aan gort daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 08:04
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 10:56:
@Remy!!!! je kunt uiteraard ook gewoon gleuven eruit halen en dan terug grond over doen....
Weet niet wat je er mee wilt doen, gewoon dicht?
Dit is zooo kut als je (of iemand anders) het er 10 jaar later uit moet gaan halen.
In dit soort gevallen ben ik voor netjes alles weghalen uit de grond. Karma is a bitch, zul je zien dat je dan zelf staat te kutten wat 100 keer erger is dan wanneer je het nu opruimt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Ja daar ben ik zelf ook helemaal voor hoor, het enige wat dan nog achterblijft zijn de wanden. En dat is natuurlijk ook nog wel k*t om achteraf weg te halen, maar ik heb geen zin in verzakkingen in mijn tuin, of zie ik nog mogelijkheden over het hoofd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RvL

RvL

Toevallig laatst ook een vijvertje van een kuub of 5 weggehaald. Die was weliswaar gemaakt m.b.v. vijverfolie, waardoor de grond rond de vijver (dus 'droge' zijde folie) goed verdicht was, maar ik heb daar alles gewoon uitgehaald.

Daarna in lagen gevuld en iedere laag nat gemaakt en met het betere voetenwerk verdicht. Zo uiteindelijke de hele vijver gedaan en ik heb geen problemen gehad met verzakkingen. Wel blijf je natuurlijk altijd de kans hebben dat het gedempte gat gaat inklinken. Door in lagen te werken en de grond nat te houden kun je dat beperken.

Wat Aardappel ook al zegt. Als je over een tijd toch weer in de grond moet zijn, om welke reden dan ook, en je komt die bakken tegen dan vervloek je ze. Alles weghalen en vullen met de juiste grond/zand is de enige goede manier.

Let wel goed op het soort grond/zand wat je in je gat stopt. Niet alles is even goed waterdoorlatend. Kom bijvoorbeeld niet in de verleiding om goedkoop ophoogzand te gebruiken. Vaak zitten daar veel leemdeeltjes in waardoor de waterdoorlatendheid slecht is. Dat kan dan weer zorgen voor problemen met waterafvoer in je tuin.

Hier een sfeerimpressie van hoe het was, hoe het is geworden en hoe we daar zijn gekomen :)
Tuin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/45OfYzKJl1i0s8HhacEvUeRL/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/elp4JdNRFbdwenZFrmqGYb45/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/32pVQm26Sw3jXD341QiOYwPW/thumb.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rmL4IQE5kzTM8dbpKAAByx34/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cnAZOuxKOj6gvujclW33qqBE/thumb.png

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Vraagje aan de meer ervaren tegelaars...

Onze badkamer gaat verbouwd worden. Huidige ga ik zelf zo ver als mogelijk slopen. Momenteel zitten er 2 lagen tegels op de muren. M.u.v. de achterwand weet ik dat de onderste laag op gipsblokken gelijmd zit, bovenste laag op de onderste laag. Achterwand is buitenmuur dus daarvan kan ik me nog voorstellen dat de onderste laag in de specie zit. Zit er iig al op sinds de bouw in 1986.

3 lagen tegels zie ik niet zo zitten, 2 liever ook niet. Ik wil dus liefst de beide lagen tegels eraf halen wat met gelijmde tegels heel eenvoudig is; Steenbeitel + mokertje & gaan.
Echter hoor ik van diverse aannemers die langs zijn geweest dat indien de onderste laag weg gaat, ze vervolgens eerst moeten stucen om zeker te zijn van een vlakke ondergrond? Dat verbaast me eerlijk gezegd. En als dat het geval is, kan ik natuurlijk net zo goed de onderste laag laten zitten aangezien die dan strak is en er dan niet nogmaals een laag stucwerk komt waardoor de rand net zo dik is?

Zijn er mensen met een helder inzicht in dezen?

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Bij ons moest er vorig jaar tot op de steen weggehaald worden, anders wou de firma die de tegels deed er zelfs niet aan beginnen. Bij ons zaten de tegels op een cementsluier die bovenop snelbouwstenen was bevestigd. Dit is eigenlijk zonder problemen gelukt. Uiteraard heb je af en toe een kap in je steen maar daar hebben ze geen probleem van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Nu online
Een stuclaag hoeft niet net zo dik te zijn als een bestaande laag tegellijm + tegels? als je de tegels+lijm er over het algemeen 'schoon' af weet te krijgen is er volgens mij met de nieuwe tegellijm ook nog wel wat uit te vlakken. Althans, zo heb ik het zelf gedaan op mijn gasbeton wand waarbij ook grote stukken meekwamen toen ik de oude tegellaag eraf haalde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YaaD
Tjolk schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:34:

Onze badkamer gaat verbouwd worden. Huidige ga ik zelf zo ver als mogelijk slopen. Momenteel zitten er 2 lagen tegels op de muren. M.u.v. de achterwand weet ik dat de onderste laag op gipsblokken gelijmd zit, bovenste laag op de onderste laag. Achterwand is buitenmuur dus daarvan kan ik me nog voorstellen dat de onderste laag in de specie zit. Zit er iig al op sinds de bouw in 1986.

3 lagen tegels zie ik niet zo zitten, 2 liever ook niet. Ik wil dus liefst de beide lagen tegels eraf halen wat met gelijmde tegels heel eenvoudig is; Steenbeitel + mokertje & gaan.
Echter hoor ik van diverse aannemers die langs zijn geweest dat indien de onderste laag weg gaat, ze vervolgens eerst moeten stucen om zeker te zijn van een vlakke ondergrond? Dat verbaast me eerlijk gezegd. En als dat het geval is, kan ik natuurlijk net zo goed de onderste laag laten zitten aangezien die dan strak is en er dan niet nogmaals een laag stucwerk komt waardoor de rand net zo dik is?

ik denk dat de meeste aannemers geen zin hebben om met lijm te kliederen en daarom een snelle klus willen klaren (wat logisch is). Op die manier hebben ze natuurlijk geen tijdverlies of kans dat de afwerking minder is. Mijn tegelzetter begon halverwege de klus ook te mekkeren dat de vloer niet helemaal precies waterpas was... Had je van te voren kunnen weten voor je er aan begon. Daarnaast gebruikte ik ook hexagon tegels dus toen was het helemaal feest :+

edit:

Afgelopen week voornamelijk bezig geweest met stenen stapelen. Heb de WC zo goed als af gestapeld en nu begonnen met de buitenmuren van de binnenkant :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/h4V5eYLOwZLZAXNPSp8OQqcq/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hepJwztZu0VndC25pQqpr6uZ/medium.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door YaaD op 22-05-2018 14:34 ]

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Tjolk schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:34:

Dat wat Yaad ook zegt idd,

Ik denk dat je best wat stukken gips kapot maakt, en dat moet dus eerst weer uitgevlakt worden.. gewoon lekker zelf doen, en ook het aansmeren... je hoeft namelijk alleen maar gaatjes/putjes/stukken op te vullen en afspreken met de aannemer dat ie gewoon kan tegelen op een gladde muur.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Duidelijk. Thanks allen :)

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurf_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:02
Jelte,89 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 14:43:
[...]

Ik denk dat je best wat stukken gips kapot maakt, en dat moet dus eerst weer uitgevlakt worden.. gewoon lekker zelf doen, en ook het aansmeren... je hoeft namelijk alleen maar gaatjes/putjes/stukken op te vullen en afspreken met de aannemer dat ie gewoon kan tegelen op een gladde muur.
En ga niet met een hamer en beitel 2 lagen tegels te lijf, de stukken springen alle kanten op als je niet oppast, beitel grijpt makkelijk in het gips (is zachter dan de tegel ;) ) en je houdt het niet lang vol. Huur een kango met brede beitel zodat je ook niet zo snel te diep de muur in gaat. Beitel zo vlak mogelijk houden en dan trilt het er makkelijker af, ben je sneller klaar met waarschijnlijk minder schade om te repareren, eenvoudig nastrijken met gips voor egalisatie en de nieuwe tegel kan er op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Net eens even bezig geweest met een breekhamer om m'n vijverbodem te slopen, maar dat ging niet van harte :X
Ik had deze mee gekregen die in theorie voldoende zou moeten zijn, ook gezien mijn verhaal dat ik er met de accuboor best makkelijk doorheen kwam.
Dus ik ging vanmiddag met volle moed ermee aan de slag, en het ging in het begin echt supergoed en makkelijk! Dus ik helemaal blij! :D
Tot ik erachter kwam dat ik de coatinglaag eraf aan het slopen was en daaronder een laag van 10cm gewapend beton zat :X
Ik heb het een tijdje geprobeerd maar dat ging niet heel snel en de bijtel bleef ook vaak vast zitten in het beton (ik vermoed in de bewapening).

Iemand nog andere tips? :X
Of is het gewoon een kwestie van even doorbeuken met een man of 3? Of moet ik gewoon echt aan ander gereedschap denken? Of toch maar laten uitbesteden?

Even wat sfeerimpressies:
Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rYJ5JhoFdzBy4WEjgpuB4K4D/medium.jpg

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VcwFxzIATJGn9XDy8h39lob9/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FxjeFrIJB9bS3N1FbPyWf5qc/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Klinkt alsof je gewoon een grotere hamer nodig hebt :P

Meer zoiets: https://www.makita.nl/bre.../hm1812-230-v-breekhamer/

Dat werkt ook wat ergonomischer dan met zo'n 'pistool' model.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
Remy!!!! schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 17:28:
Net eens even bezig geweest met een breekhamer om m'n vijverbodem te slopen, maar dat ging niet van harte :X
Ik had deze mee gekregen die in theorie voldoende zou moeten zijn, ook gezien mijn verhaal dat ik er met de accuboor best makkelijk doorheen kwam.
Dus ik ging vanmiddag met volle moed ermee aan de slag, en het ging in het begin echt supergoed en makkelijk! Dus ik helemaal blij! :D
Tot ik erachter kwam dat ik de coatinglaag eraf aan het slopen was en daaronder een laag van 10cm gewapend beton zat :X
Ik heb het een tijdje geprobeerd maar dat ging niet heel snel en de bijtel bleef ook vaak vast zitten in het beton (ik vermoed in de bewapening).

Of is het gewoon een kwestie van even doorbeuken met een man of 3? Of moet ik gewoon echt aan ander gereedschap denken? Of toch maar laten uitbesteden?

Voor:
[afbeelding]

Na:
[afbeelding]
[afbeelding]
Gewapend beton met de hand is echt verrot. Kun je wel achter het beton komen of waar zit het precies? Gaat het om de opstaande wanden of om de bodem? Ik weet wel dat ik in de vloer met gewapend beton een 2 ton kraantje nodig had om de boel fatsoenlijk los te krijgen.

Alles is mogelijk natuurlijk maar reken erop dat je je aardig kunt vergissen in dergelijke klussen.

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
@Orion84 Dat lijkt mij ook wel fijner werken, maar geen idee of dat goed genoeg is?

@YaaD Zit alleen onder de bodem, dus eerst een toplaag/coatinglaag van 5cm, en daarna zo'n 5á7cm beton dan bewapening en dan weer beton.
Die opstaande wanden zijn nog best goed te doen met deze machine.

Of zal zoiets een mogelijkheid zijn? Dan bodem in hapklare brokken zagen en die brokken/vierkantjes eruit wippen?

[ Voor 22% gewijzigd door Remy!!!! op 22-05-2018 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:13
Afgelopen weekend mijn tuinset compleet gemaakt. De banken had ik eerder al gemaakt. Maar recent de stoel en de tafel gemaakt. Pronkstuk vind ik de stoel, die is echt goed uitgepakt! Gemaakt van Robinia hout en geolied met teak olie.

Tuinbank
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bJdRXFPHzhjHN6Gh0BnBTMSC/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Cipyrx6TdrhJ0MBglwuuG8W3/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wEPmYVkuPdQyONtLD0OBLOXD/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/L5VakfpLTgfTCt7auO0zcFe9/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MOFgNoQ1l6O9j35FEhBq2jsv/thumb.jpg

Grootste voordeel is dat als we 's avonds met z'n 2en zijn, dan heeft ieder zijn eigen bank om lekker op de hangen/liggen _/-\o_

Verder veel geleerd over hout en hoe "erg" dat kan werken als het buiten in weer en wind staat.

[ Voor 4% gewijzigd door rvtk op 22-05-2018 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ik probeer een gat van 14mm diameter en 50mm diep te boren in het plafond en kom na 2cm een stuk metaal (ik gok bewapening?) tegen. Wat kan ik het beste doen? Hier een metaal boor inzetten en door de bewapening heen boren of 2cm naar links/ rechts?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
@Atlas Als dat plafond een kanaalplaat is, is de wapening (niet bewapening, het is geen kanon :p) voorgespannen en is het niet verstandig om die door te zagen/boren. Dit heeft namelijk flink impact op de draagkracht van het beton.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
@DuDePrOdUcTiOnS ik heb een betonvloer met voorgespannen wapening doorgezaagd zien worden.
Het is net als een gitaarsnaar. Maar dan een factuur 100. Wat een klap was dat. Levensgevaarlijk ook nog als de wapening tegen (door) je aan komt.
@Atlas ik zou hem inderdaad even om de wapening heen boren. Onderwapening is standaard rond 8 of 10 mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Het geheel is volgens mij gestort. Ze schoven er een schoenendoos in en hebben dat volgestort.
Dan zijn het toch geen kanaal platen?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:50

_Ernst_

Mark It Zero!

Dan is het gietbouw inderdaad en is een onderbroken stuk betonijzer een stuk minder spannend. Een goede SDS boor lust ook ijzer, dus zorgen voor een goede boor en gewoon doorrammelen :)

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 22:49
Zolang je op het ijzer zit, kan je het hameren wel uitzetten :)

Je kan idd ook wel een staalboor opofferen, die gaat beter door staal (maar zaldoor het betongruis bot worden)

Houdt er rekening mee dat het begin van het gat flink zal uitlubberen door het geknooi op het staal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-08 23:36

DJT

Wij gaan metalstud voorzetwanden realiseren van circa 4m hoog, volledige specs:
- 75mm MS U profielen (Nevima IVI metalsystem)
- C profielen 600mm hart-op-hart
- 70mm Knauff MW35
- 9mm OSB
- 12,5mm gips

Zou het, voor de stabiliteit en stevigheid, nog nut hebben om 12,5mm OSB te nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
DJT schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 00:55:
Wij gaan metalstud voorzetwanden realiseren van circa 4m hoog, volledige specs:
- 75mm MS U profielen (Nevima IVI metalsystem)
- C profielen 600mm hart-op-hart
- 70mm Knauff MW35
- 9mm OSB
- 12,5mm gips

Zou het, voor de stabiliteit en stevigheid, nog nut hebben om 12,5mm OSB te nemen?
Geef dan het geld uit aan raggels en maak er een houten frame van. Hoef je ook geen OSB te kopen. Ben niet echt te spreken van die U profielen. Zeker met lengtes van 4 meter :)

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 12:34

breinonline

Are you afraid to be known?

Oneens. Het werkt juist heel makkelijk met die profielen. Veel makkelijker recht te krijgen dan met hout, in mijn eigen ervaring. De OSB is niet voor stevigheid maar zodat je gemakkelijk wat aan de nieuwe wand kan hangen. Daar veranderd een houten frame ook niets aan.

Ik denk dat 9mm genoeg is, dan maak je het geheel ook niet nog zwaarder.

[ Voor 25% gewijzigd door breinonline op 23-05-2018 08:07 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
DJT schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 00:55:
Ik denk eerder dat je over die 4 m1 even moet kijken naar de lengte van de staanders. Ik weet dat de fabrikanten speciale details hebben om staanders te koppelen.
Als je mij vraagt kan je, in plaats van 9 mm osb, beter kiezen voor de meerprijs in underlayment, of 18 mm osb halve platen met rondom mes groef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-08 23:36

DJT

YaaD schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 07:32:
[...]
Geef dan het geld uit aan raggels en maak er een houten frame van. Hoef je ook geen OSB te kopen. Ben niet echt te spreken van die U profielen. Zeker met lengtes van 4 meter :)
Ik begrijp je zorg en deel hem ook een heel klein beetje, zeker bij voorzetwanden die maar aan één zijde met elkaar verbonden zijn. Toch heb ik besloten om voor MS te gaan; altijd recht, gemakkelijk verwerken en betere isolatie (zowel akoestisch als thermisch).
breinonline schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 08:06:
Ik denk dat 9mm genoeg is, dan maak je het geheel ook niet nog zwaarder.
Gewicht is inderdaad ook iets waar ik rekening mee moet houden.
sbruynis schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 08:18:
[...]
Ik denk eerder dat je over die 4 m1 even moet kijken naar de lengte van de staanders. Ik weet dat de fabrikanten speciale details hebben om staanders te koppelen.
Als je mij vraagt kan je, in plaats van 9 mm osb, beter kiezen voor de meerprijs in underlayment, of 18 mm osb halve platen met rondom mes groef
Er zijn MS profielen van 75mm breed tot 420cm lengte gewoon te koop. Kleinere lengtes kan je verlengen met stukjes U profiel, daar is een specifieke methode voor. Ik zit eraan te denken om bij de voorzetwanden aan de achterzijde nog diagonale (hout)-bracing aan te brengen, da's een kleine moeite. 12mm OSB is overigens ook met tand en groef leverbaar, goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Remy!!!! schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 17:28:

Voor:
[afbeelding]

Na:
[afbeelding]
[afbeelding]
Gewoon raggen met die hap.
Ik denk niet dat de wapening super dik is, 6mm ofzo schat ik, anders is het overkill. Maar op dezelfde manier heb ik een oude schouw met wapening van 12mm weggekregen. Ik zou dus een dikke slijptol regelen om het staal door te snijden. En dan in blokken van circa 50*50 cm slijpen anders wordt het te zwaar. Je hoeft overigens niet door het hele beton te slijpen, als je de wapening maar kapot slijpt. Daarna kan je het beton wel doorbreken in de gleuven en heb je mooie blokjes die je 'zo' weg kan tillen. Is ook makkelijker met opruimen.
Dus: dikke slijptol huren + goede bescherming + kratje fris + een dikke balk die je op een gegeven moment als hefboom kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:43
Mooi werk @rvtk! Heb je na alles in elkaar gezet te hebben het geheel geschuurd en gelakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtk
  • Laatst online: 00:13
Dank!

Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd de losse onderdelen te schuren (dan kan je overal makkelijk bij). Vervolgens in elkaar gezet en in de teak olie gezet. Op zich hoef je alleen de zichtzijdes te schuren, het olie-en is wel handig om aan alle kanten te doen.
Dennis schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:54:
Mooi werk @rvtk! Heb je na alles in elkaar gezet te hebben het geheel geschuurd en gelakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
Wie van jullie kent het principe woonbeton?

Volgende maand willen we de afwerkvloer in onze woning gaan leggen. Hiervoor willen we een betonlook uitstraling op de vloer, dus zonder tegels verder. Echter merken we dat er nogal wat cowboys op de markt zijn die inspringen op de hype van het moment en ondoenlijke prijzen per m2 vragen.

Kan iemand wat zeggen over de samenstelling van deze vloeren? Ik lees verhalen over bijzondere mineralen, maar volgens mij is dat allemaal marketing praat... Ik zie niemand specifiek de materialen noemen die zij gebruiken.

Ik zie vooral dat het gaat om zandcementvloer, beton en daarover heen een impregneermiddel, of een PU coating. De laatste verandert alleen het uiterlijk van de vloer, en geeft teveel glans. Deze sealt de vloer wel volledig, maar maakt het ook meteen erg duur.

Impregneer daarentegen is voor 80 euro per 5 liter te krijgen en daar doe je de hele oppervlakte van (70m2).

Wat ik daar alleen over lees is dat er eerst een bescherm coating van de vloer moet worden geschrobd, de zogeheten curing laag. Heeft iemand binnen het topic ervaring met dergelijke werkzaamheden? Is het zelf uit te voeren?

De prijsverschillen zijn erg groot, 1500 euro voor een zandcementdekvloer samen met 250 eu impregneren, VS "woonbetonvloer" a 50-75 per m2. De laatste wordt overigens dan wel uitgevoerd door een vakman.

[ Voor 8% gewijzigd door YaaD op 23-05-2018 18:32 ]

bl44t

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Misschien niet de meest grote of moeilijke klus, maar wel een waar ik stiekem best trots op ben. :Y Ik was al een tijdje aan het denken om een wat groter tv meubel te gaan maken, maar in de maat die ik wilde (2.40m) was het of maatwerk en niet te betalen of spul waar ik niet tevreden mee zou zijn. Daarom dus een custom Ikea Besta meubel gemaakt. :)

2 basiselementen van Besta dus, van de keukenserie de Capita RVS poten (8cm) en Blankett RVS grepen, dat gecombineerd met een zelf op maat gemaakt blad.
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/05/2018-05-20-11.04.11-Custom-e1527097085931.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/05/2018-05-20-11.21.22-Medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/05/2018-05-20-11.26.11-Custom-e1527097134565.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/05/2018-05-20-11.37.30-Medium.jpg
/me Joopieboy aan het knutselen:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/05/2018-05-20-15.57.17-Medium.jpg
8 gaten erin geboord om het bovenblad te bevestigen:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/05/2018-05-20-11.55.16-Medium.jpg
En ja, het is gewoon echt karton. :P

Het bovenblad origineel vuren:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/05/2018-05-20-12.43.23-Custom-e1527097221123.jpg
En na een hoop liefde, 3 lagen grijze olie, schuren, en 3-4 lagen ietwat gekleurde 'blanke' olie en een hoop fijn schuren tussendoor om hem super glad te krijgen is dit het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/05/2018-05-20-16.55.32-Medium.jpg
Bovenblad bevestigd:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/05/2018-05-20-17.16.54-Medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/05/2018-05-21-08.11.27-Medium.jpg
Verder ingedeeld:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/05/2018-05-20-19.05.13-Medium.jpg
Rechter kastje blijft leeg, mijn platen kunnen er precies in staan. :)

Het bovenblad: O+
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/05/2018-05-21-08.04.10-Medium.jpg

En het resultaat: *O*
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/05/2018-05-23-19.20.18-Medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/05/2018-05-23-19.11.59-1-Medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/05/2018-05-23-19.12.31-Medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/05/2018-05-23-19.12.53-Medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/05/2018-05-23-19.13.05-Medium.jpg
O+

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalevandaal
Kudos @Joopieboy
Respect!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:35
Dan had ik ook de middelste naad dicht geplamuurd om t een geheel te laten lijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
RZor schreef op maandag 14 mei 2018 @ 14:20:
Ik ben opzoek naar een set roze gereedschap.
Met mijn google-fu kom ik vooral op van die flutsetjes uit.

Mijn vriendin moet redelijk wat doen met wat handtools, en heeft daarbij de basis nodig:
combinatietang, zijkniptang, hamer, platkop, ph2/pz2 schroevendraaier, waterpomptang.
Alleen wel met nog een beetje kwaliteit, het hoeft geen Knipex set te zijn, maar dat plastic fantastic gaat m ook niet worden.

Heeft iemand een suggestie welke kant ik t beste op kan zoeken?
Snap-on levert in roze. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

alki schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 20:20:
Dan had ik ook de middelste naad dicht geplamuurd om t een geheel te laten lijken
Valt nu amper op, maar is ook bijna niet netjes te krijgen. Witte kit zou eventueel nog kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreiTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 06:14
Joopieboy schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 19:45:
Misschien niet de meest grote of moeilijke klus, maar wel een waar ik stiekem best trots op ben. :Y Ik was al een tijdje aan het denken om een wat groter tv meubel te gaan maken, maar in de maat die ik wilde (2.40m) was het of maatwerk en niet te betalen of spul waar ik niet tevreden mee zou zijn. Daarom dus een custom Ikea Besta meubel gemaakt. :)

2 basiselementen van Besta dus, van de keukenserie de Capita RVS poten (8cm) en Blankett RVS grepen, dat gecombineerd met een zelf op maat gemaakt blad.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
/me Joopieboy aan het knutselen:
[afbeelding]
8 gaten erin geboord om het bovenblad te bevestigen:
[afbeelding]
En ja, het is gewoon echt karton. :P

Het bovenblad origineel vuren:
[afbeelding]
En na een hoop liefde, 3 lagen grijze olie, schuren, en 3-4 lagen ietwat gekleurde 'blanke' olie en een hoop fijn schuren tussendoor om hem super glad te krijgen is dit het resultaat:
[afbeelding]
Bovenblad bevestigd:
[afbeelding]
[afbeelding]
Verder ingedeeld:
[afbeelding]
Rechter kastje blijft leeg, mijn platen kunnen er precies in staan. :)

Het bovenblad: O+
[afbeelding]

En het resultaat: *O*
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
O+
Ziet er goed uit!!! Vorige huis zelfde gedaan maar dan hangend gemaakt en massief eiken blad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Een eiken blad had ik ook eigenlijk gewild, maar bijna niet meer aan te komen tegenwoordig, en wat er is, is maximaal 2m. Daar had ik niks aan. :P Hangend is ook erg tof idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 16-09 19:21
Vraagje.

Wioj hebben een vuurtafel van Happy Cocooning. Ding is mat zwart, begint nu na wat jaren stukjes verf af te komen. Zo´n tafel is gemaakt van composiet.
Mijn lokale verf boer heeft Lucite gevelverf, Mix plus. Is dat geschikt? Hij klonk zelf wat twijfelachtig/ vandaar dat ik het hier even vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Nu online
Bij gekke dingen verven met hitte of buiten of kinderspeelspul (of een combinatie daarvan) of voedselveilige opslag of chemicaliën kijk ik altijd eerst naar brantho korrux 3-in-1 verf.

Die kan meestal dat soort eisen wel aardig aan. Hitte geloof ik tot 250 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Joopieboy schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 22:52:
Een eiken blad had ik ook eigenlijk gewild, maar bijna niet meer aan te komen tegenwoordig, en wat er is, is maximaal 2m. Daar had ik niks aan. :P Hangend is ook erg tof idd.
Is dat een plaat uit één stuk of zelf gemaakt door planken aan elkaar te bevestigen? Indien het eerste, van waar komt het?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Zoiets?
Deze heb ik paar maanden terug gebouwd:

KLIK HIER VOOR FOTOS

Hout is massief eiken, van de keukenwerkbladen van Ikea. Deze heb ik verstek gezaagd zodat hij ook om de zijkant valt.

Meubel is 3x (dubbel) besta meubel, 3,6m lengte dus. Bovenblad is uit 2 keukenbladen gehaald, in het midden zit dus een naad.

[ Voor 103% gewijzigd door Paragon93 op 24-05-2018 11:15 ]

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Jammer dat je foto's niet werken, maar dat klinkt goed :P
Horla schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 09:54:
[...]

Is dat een plaat uit één stuk of zelf gemaakt door planken aan elkaar te bevestigen? Indien het eerste, van waar komt het?
Is een plaat uit een stuk, komt bij de Praxis vandaan, is van het merk Cando. :)

[ Voor 73% gewijzigd door Joopieboy op 24-05-2018 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-09 21:14
Je had natuurlijk wat massieve planken kunnen halen en daar een blad van kunnen maken :+
Of een pak met parket en dat verzagen :P

Maar erg netjes geworden zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 20:12

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Ik heb een vraag mbt het voorbereiden van mijn keuken voor de leverancier.
Ik heb zelf een 150mm afzuigkanaal aan laten leggen voor de keuken (op afgesproken/ingemeten positie uiteraard).
Nu wil ik dit kanaal op de juiste manier voorbereiden en ivm de QV10 classificering van de woning maak ik ook gebruik van een terugslagklep.

De terugslagklep heeft een uitwendige maat van 150mm waarbij de spiro buis van het afzuigkanaal een inwendige maat heeft van 150mm. Deze passen dus in elkaar.

Dat is geen probleem, echter zit ik met een vraag hoe ik dit af moet werken voor de keukenleverancier.
Moet ik de terugslagklep in het midden plaatsen van het gehele kanaal zodat aan beide zijde's wordt geëindigd met een spiro buis (met een inwendige maat van 150mm) ?
Of mag ik de terugslagklep aan de zijde van de keuken uit laten komen zodat het aansluitstuk van de keuken (voor de afzuiging) een pijp is met een uitwendige maat van 150mm?

Afbeelding om mijn verhaal te verduidelijken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AhkgcLgxM6ZcoiU9tUpCmFH7/full.jpg

Moet ik gaan voor situatie 1 of 2?

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Pagina: 1 ... 80 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet voor luie zoekvraagjes.