[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.001.882 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

bartus1989 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 09:39:
Hoi!

Wij hebben vorig jaar maart een huis gekocht.
Huis prachtig in de verf, kan ook niet anders, want de hele boel is in oktober 2015 helemaal geschilderd.
In totaal heeft het schilderder destijds 5500 euro gekost. Een van de redenen dat we dit huis wouden, was het feit dat we dan zeker 5 jaar even geen grote zorgen zouden hebben om het schilderwerk.

Helaas begon rond vorig jaar zomer de eerste breukjes te komen in het mooie schilderwerk. Op diverse plekken op het huis breekt inmiddels als het ware de verf ervanaf tot op het blote hout. Dit kan toch niet de bedoeling zijn? Ik heb contact gehad met de schilder en die geeft aan dat dit komt door de slechte kwaliteit van het hout en de ventilatie gaatjes die in de kozijnen zitten. Daar zou het vocht in gaan zitten waardoor de verf los zou gaan.

Mooie praatjes of klopt het dat je met 2,5 jaar de boel weer opnieuw kunt gaan schilderen?

[afbeelding]

[afbeelding]
Als het alleen dit is, is het nog wel makkelijk te herstellen... het hoort uiteraard niet na 2.5 jaar maar betreft het toevallig het zuiden van de woning? Op zich mag je voor dat bedrag wel verwachten dat de schilder wel weer even komt kijken en dan samen tot een oplossing komen,

Kun je van die onderste situatie eens een foto maken vanuit een andere hoek?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 14:05
@Jelte,89 de zon staat er inderdaad lekker op te branden in de middag, maar ook de noordkant van het huis begint het schilderwerk scheurtjes te vertonen. Zal vanmiddag zodra ik thuis ben even wat extra foto's maken.

Schilder is geweest maar die kan niks meer betekenen. Het werkt wat ze hebben geleverd is prima en het ligt enkel en alleen aan het huis en de kwaliteit van het hout...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

En wat adviseert de schilder?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
Houtwerk vervangen, isolatie verwijderen van de kozijnen en opnieuw schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 06:55
bartus1989 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:40:
@Jelte,89 de zon staat er inderdaad lekker op te branden in de middag, maar ook de noordkant van het huis begint het schilderwerk scheurtjes te vertonen. Zal vanmiddag zodra ik thuis ben even wat extra foto's maken.

Schilder is geweest maar die kan niks meer betekenen. Het werkt wat ze hebben geleverd is prima en het ligt enkel en alleen aan het huis en de kwaliteit van het hout...
Ik heb dit ook allemaal op de zuidkant, vooral donkere kleuren branden er nog harder in natuurlijk. Kaal halen en dichtsmeren en opnieuw verven. Dat is in iedergeval wat ik hier dan maar doe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:49
Als hij voor 5500 euro heeft geschilderd, dan mag je aannemen dat er wel iets aan bewerking is gedaan om te zorgen dat er wordt gecompenseerd voor de kwaliteit van het hout en rekening gehouden met isolatie enzo.

Want eigenlijk zegt'ie dat hij dus stomweg een beetje heeft gestofd, misschien ontvet en domweg kwastje eroverheen heeft gehaald? En dat voor 5500 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Raymond schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:51:
Als hij voor 5500 euro heeft geschilderd, dan mag je aannemen dat er wel iets aan bewerking is gedaan om te zorgen dat er wordt gecompenseerd voor de kwaliteit van het hout en rekening gehouden met isolatie enzo.

Want eigenlijk zegt'ie dat hij dus stomweg een beetje heeft gestofd, misschien ontvet en domweg kwastje eroverheen heeft gehaald? En dat voor 5500 euro?
Daar lijkt het wel op als ik het zo zie. Het lijkt namelijk niet of zit er ook maar iets van voorbewerking onder zelfs :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16-09 13:53

JanB

Het ken rotter !!!

Je weet ook niet wat voor opdracht er gegeven is, wat voor materiaal er gebruikt is en hoeveel schilderwerk het in totaal geweest is. Daarnaast, de garantie van x jaar zoals bv. Sigma in hun reclame aangeeft, is ook enkel in optimale situaties geldig.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:50

Die prijs zegt natuurlijk niets zonder dat je weet over hoeveel schilderwerk je praat. 1 kozijntje of Paleis Soestdijk bij wijze van spreken? In het eerste geval verwacht ik topwerk met alle voor- en nabehandelingen plus 10 jaar garantie, in het laatste geval mag je blij zijn dat de verf überhaupt dekkend is.

Edit: Want JanB zegt dus

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Nu online
@bartus1989 Liggende delen altijd één keer per jaar is het advies.
Elke 3 jaar een algehele update van het schilderwerk.
Zeker gezien het rood, brand de zon lekker op in.
Maar zoals hierboven veelvuldig aangehaald, 5500 euro is natuurlijk afhankelijk van de omvang (50 euro per m2 kozijnhout is 110 m2 kozijnen alleen buiten, maar als er ook gevels gesausd zijn is het een heel ander verhaal)

Heb je de schilder niet een prijs gevraagd voor een kleine beurt van het schilderwerk om deze punten bij te werken?
Misschien geeft hij aan in 2 mandagen klaar te zijn?
Let op, btw is 6% bij schilderwerk woningen ouder dan 2 jaar (wat ik uit de foto ophaal is dat het geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb een tijdje geleden zelf een hanglamp (+/-5kg) gemaakt van een boomstam + ledstrip en wil deze boven de eettafel op gaan hangen.

Nu ben ik op zoek naar wat simpele tips om de lamp goed én recht boven de eettafel te hangen.

Ophangen
Voor het ophangen zal ik in ieder geval een boorhamer nodig hebben om de pluggen in het betonnen plafond te krijgen. Wel is het plafond gestuukt, ik wil dus wel voorkomen dat er stukken afspringen.

Centeren
Graag wil ik de lamp midden en recht/evenwijdig boven de tafel hangen. Optie die ik nu heb, is door middel van een schietlood het midden van de tafel af te tekenen op het plafond en daar de lamp te bevestigen.

Mocht iemand nog wat tips hebben, dan hoor ik het graag. Dit wordt de eerste keer dat ik bezig ga in het plafond namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:14

Makkelijk zeggen, aan de hand van deze 2 foto's kan ik niet zeggen hoeveel schilderwerk is geweest?!

Als het bijvoorbeeld een houtbouw huis is, waarbij er een hele nok geschilderd moet worden is het ineens weer niet zo veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
Bedankt voor jullie reacties!
Het betreft een tussenwoning waarbij ook de gevels en de losstaande garage is geschilderd.

Door jullie reacties heb ik wel iets meer vrede met de situatie.
We gaan lekker aan de slag om het e.a. bij te werken, de schilder heb ik niet om een prijs opgaaf gedaan.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• FabianGTI
Inmiddels het TV meubel wat ik in de wand wou hebben ook af :)
Is 400mm diep geworden en komt een versterker (Harmann/Kardon), PS4 en TV decoder van KPN in te staan
Aan de achterzijde van de wand (in de bergkast/trapkast) komen alle kabels samen, internet, speakers, RCA en genoeg stopcontacten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gBRc1ZmpTozgPJlpvP5lCPkL/full.jpg

Zo zag het er een jaar geleden uit :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/G68UfW6X2CRurSWdGrIFBUIh/full.jpg

Deze inbouwelementen komen nog boven de deuren

Inmiddels de vloer opgehaald, dus heb weer wat te doen met Hemelvaart *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@FabianGTI, dat heb je potverdorie netjes weggewerkt allemaal. Wat zit daar links naast de deur, het modem?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 08:50
bartbh schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 12:59:
Nu ben ik op zoek naar wat simpele tips om de lamp goed én recht boven de eettafel te hangen.

Centeren
Graag wil ik de lamp midden en recht/evenwijdig boven de tafel hangen. Optie die ik nu heb, is door middel van een schietlood het midden van de tafel af te tekenen op het plafond en daar de lamp te bevestigen.

Mocht iemand nog wat tips hebben, dan hoor ik het graag. Dit wordt de eerste keer dat ik bezig ga in het plafond namelijk.
Lamp ophangen en dan de tafel er mooi onder zetten?

[ Voor 22% gewijzigd door CappieL op 08-05-2018 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:46

Reinier

\o/

bartbh schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 12:59:
Centeren

Schietlood is een prima idee. Kan niet eenvoudiger.
Alternatief: meet de afstand van de wand en tot het midden van de tafel (in de lengte en de breedte). Meet dat ook af op het plafond, en plak schilderstape op de plaatsen waar je moet boren. Dus niet meteen met een vette Edding aftekenen, want je meet eerst minimaal één keer verkeerd :)
Als het dan op het oog recht zit boor je je gaten. En voor de finetuning verschuif je de tafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
CappieL schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 16:46:
[...]

Lamp ophangen en dan de tafel er mooi onder zetten?
Zit vast aan een andere randvoorwaarde: bank bij tafel, bank tegen muur, bank te niet ver van de tafel.

Dus vandaar dat de plek van de tafel enigszins leidend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Harrie_ schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 16:28:
@FabianGTI, dat heb je potverdorie netjes weggewerkt allemaal. Wat zit daar links naast de deur, het modem?
Thnx! :) Dat is het kastje van de glasvezel, die zit daar in de wand
Ik moet nog even een paneeltje zagen die met magneetsluitingen ervoor komt te zitten, dan zit er tenminste niet zo'n lelijke boggel op de wand waar de deur elke keer tegenaan slaat :+

De modem komt ook in de bergkast achter de TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
bartus1989 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:22:
[...]
We gaan lekker aan de slag om het e.a. bij te werken, de schilder heb ik niet om een prijs opgaaf gedaan.
Zorg dan wel dat je het met goed spul doet. Ik ben nu zelf ook bezig met schilderwerk buiten (wat een pokkeklus, pfff :/ ) en heb via internet (verfonline-xl.nl) Sigma S2U Allure Gloss gekocht. Dat smeert heel wat beter weg dan een potje Flexa o.i.d. van de bouwmarkt. Zelfs het schuurpapier (Siaflex :?) bevalt een stuk beter dan huismerk Gamma, loopt veel minder snel vol 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Gisteren was het prachtig weer hier in Hilversum en terwijl de stukadoor bezig was om de restpunten in onze woning weg te werken (hal/gang en overloop) kon ik mooi even het garagedak op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CX0AqkBlG1yJygM9deoS1CMO/medium.jpg

Ons type woning heeft bij de bouw alleen een passieve afzuig gehad zonder mechanische ventilatie. De vorige bewoners hadden daar de afzuigkap op aangesloten waardoor de kookgasjes het halve huis door moesten en de luchtleidingen waarschijnlijk helemaal verzadigd zijn met vetten.

Dus bij de verbouwing vorig jaar meteen een gat naar buiten laten boren (voordeel van hoekwoning) boven de garage en hoewel ik de onderdelen al een paar maanden in huis had stak er tot voor kort een flexibele slurf uit het gat. Nu netjes een terugslagklep geplaatst én een mooi RVS rooster zodat het er tip top uitziet :). Klein klusje, maar wel weer leuk om gedaan te hebben.

Trouwens nog iets anders... wij wilden eigenlijk een nieuwe voordeur maar het budget laat dat op dit moment niet toe. Als alternatief willen we nu maar de bestaande voordeur opknappen. Er zit nu van dat lelijke gele enkelglas in dat ik dan moet vervangen door helder dubbelglas. Gisteren even een filmpje gekeken van timmerman Koos (YouTube: Timmertip 752 Dubbel glas plaatsen.) en ik denk dat ik dit ook wel moet kunnen. Kwestie van glas bestellen (paar tientjes), zelf glaslatjes maken en de juiste kit halen bij de Toolstation dunkt me.

Iemand nog goede argumenten om dit niet zelf te gaan doen of juist ervaring waardoor de conclusie is dat het goed te doen is? :*).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Zijn het RVS-schroeven bij dat rooster? Ziet eruit als verzinkt, dus die gaan roesten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
ThinkPadd schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 22:43:
Zijn het RVS-schroeven bij dat rooster? Ziet eruit als verzinkt, dus die gaan roesten :P
Dat klopt, die moet ik nog vervangen :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
ThinkPadd schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 20:28:
[...]

Zorg dan wel dat je het met goed spul doet. Ik ben nu zelf ook bezig met schilderwerk buiten (wat een pokkeklus, pfff :/ ) en heb via internet (verfonline-xl.nl) Sigma S2U Allure Gloss gekocht. Dat smeert heel wat beter weg dan een potje Flexa o.i.d. van de bouwmarkt. Zelfs het schuurpapier (Siaflex :?) bevalt een stuk beter dan huismerk Gamma, loopt veel minder snel vol 8)7
Siaflex is prachtig schuurpapier. Zelfs bij de gemiddelde outlet haal je veel beter schuurpapier dan bij de Gamma :p
Ik ben wel fan geworden van de Veveo lakken, al zijn de Sigma lakken ook fantastisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-09 07:53
Vraagje...

Wat zijn de mogelijkheden als je vloerverwarming wilt hebben waarbij de huidige leidingen in de cementdekvloer zitten gegoten?

Wij zouden in de toekomst wel vloerverwarming willen maar ik heb geen idee hoe ik dit ga aansluiten in mijn woning. Er is geen 22mm buis te bekennen. Alle radiatoren in de woonkamer zijn 15mm buizen die dus uit de vloer komen...

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dennis schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 22:39:
Iemand nog goede argumenten om dit niet zelf te gaan doen of juist ervaring waardoor de conclusie is dat het goed te doen is?
Waar je goed op moet letten is de dikte van het nieuwe glas en de sponning die je nu in je deur hebt zitten. Als die sponning te klein is krijg je er geen glaslat meer tussen en zul je dus een andere oplossing moeten bedenken.

Hier is de voordeur ook aan vervanging toe, inclusief kozijn. Daar wordt voor gespaard en volgend jaar komt er kunststof in. Andere kozijnen in ons huis zijn ook kunststof dus waarom de voor- en achterdeur dat niet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/r0rode.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/1goll1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/316t7hy.jpg
Vandaag wil ik de drie lampen ophangen in de veranda. Dit zou worden gedaan door de timmerman maar dit moet ik natuurlijk prima zelf doen en een leerzaam klusje. Moet eerst de stroomkabels verbinden en vervolgens de lampen ophangen. De lampen wegen 1.5kg per stuk. Gelukkig niet al te zwaar maar met kleine kinderen moeten ze natuurlijk veilig vast zitten.

Twee vragen, hoe kan ik de drie kabels veilig verbinden aan de buitenverlichting? Dacht een lasdoos?

Op de tweede foto zie je het plafond met de stroomkabels, de stroomkabel is met een dubbele lus vast gezet en vervolgens komt die door het plafond. De lamp kan er zeker aan hangen qua gewicht. Er zitten schroeven en pluggen bij maar heeft een stroef nu in zo'n dun plafond plankje, max 1 cm dik? Lijkt mij niet maar weet niet zo goed wat en veilig alternatief is?

[ Voor 6% gewijzigd door Wackmack op 09-05-2018 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je kan een extra lat haaks bovenop de aftimmering plaatsen (dus evenwijdig met de balken). Dat verdeelt het gewicht van de lamp over meerdere latten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
sypie schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 08:29:
Waar je goed op moet letten is de dikte van het nieuwe glas en de sponning die je nu in je deur hebt zitten. Als die sponning te klein is krijg je er geen glaslat meer tussen en zul je dus een andere oplossing moeten bedenken.

Hier is de voordeur ook aan vervanging toe, inclusief kozijn. Daar wordt voor gespaard en volgend jaar komt er kunststof in. Andere kozijnen in ons huis zijn ook kunststof dus waarom de voor- en achterdeur dat niet zijn?
Daar heb ik al even naar gekeken en nu zitten de glaslatten gewoon in de sponning. Ik ga wel kijken of ik de sponning kan verdiepen (heb daar de juiste apparatuur voor) maar mocht dat niet mogelijk zijn overweeg ik om de glaslatten over de sponning heen te zetten.

Zoals hier te zien is op de rechter foto als je iets naar beneden scrollt: https://www.glashandelariba.nl/isolatieglas/

Zitten aan die constructievorm nog nadelen? Het enige dat ik kan bedenken is als je vanaf de binnenzijde heeeel hard zou drukken je het glas eruit zou kunnen drukken. Maar als je het goed vast zet lijkt me die kans niet realistisch :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Wackmack schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 08:50:
Twee vragen, hoe kan ik de drie kabels veilig verbinden aan de buitenverlichting? Dacht een lasdoos?
Je had niet 3 snoeren moeten gebruiken maar een YMvK kabel, aangezien deze buiten zit. In een buis wegwerken zodat deze strak naar boven gaat. Uiteraard een spatwaterdichte lasdoos er tussen zetten met fatsoenlijke lasklemmen en geen kroonsteentjes.

Daarna had je in de veranda een centraaldoos moeten plaatsen van waaruit de spanning verdeeld wordt naar de verschillende lichtpunten. Of deze centraaldoos in het midden komt of aan het uiteinde van de rij van 3 maakt niet uit. De bedrading naar de lichtpunten doe je allemaal met installatiedraad, niet met snoer.

Vervolgens maak je in het plafond, op de plek waar de lampen komen te hangen, een inbouwdoos waar je met een paar boutjes de lamp aan op kunt hangen. Dit is veilig genoeg én je kunt de lamp netjes aansluiten op je binnenkomende installatiedraad.

De leidingen boven het plafond kun je prima door die dikke balken heen boren, daar gebeurt verder niks mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
sypie schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 09:45:
[...]

Je had niet 3 snoeren moeten gebruiken maar een YMvK kabel, aangezien deze buiten zit. In een buis wegwerken zodat deze strak naar boven gaat. Uiteraard een spatwaterdichte lasdoos er tussen zetten met fatsoenlijke lasklemmen en geen kroonsteentjes.

Daarna had je in de veranda een centraaldoos moeten plaatsen van waaruit de spanning verdeeld wordt naar de verschillende lichtpunten. Of deze centraaldoos in het midden komt of aan het uiteinde van de rij van 3 maakt niet uit. De bedrading naar de lichtpunten doe je allemaal met installatiedraad, niet met snoer.

Vervolgens maak je in het plafond, op de plek waar de lampen komen te hangen, een inbouwdoos waar je met een paar boutjes de lamp aan op kunt hangen. Dit is veilig genoeg én je kunt de lamp netjes aansluiten op je binnenkomende installatiedraad.

De leidingen boven het plafond kun je prima door die dikke balken heen boren, daar gebeurt verder niks mee.
Qua veranda heb ik niks gedaan, alla laten doen maar zeker goed advies. Qua verlichting, komen er 3 lampjes van Hue in te hangen. Gelukkig minimale spanning, natuurlijk een speciale buitenlamp gekocht. Even bedenken hoe ik je advies kan toepassen. Hele kabel vervangen zie ik niet echt zitten.

Misschien gek idee maar de lamp zou je toch ook prima vast kunnen lijmen? Of is dat ivm slijtag op lange termijn niet veilig?

[ Voor 4% gewijzigd door Wackmack op 09-05-2018 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Je kunt het niet zien zitten maar je gaat me niet vertellen dat je 3 snoeren langs de muur mooi gaat vinden. Daarbij is het ook absoluut niet volgens de regels der elektriciteit.
Gelukkig minimale spanning, natuurlijk een speciale buitenlamp gekocht.
Mooi, maar de spanning is en blijft 230V. Ik zie geen transformator die van 230 naar 12V gaat, die heb je in je verhaal ook niet benoemd.
Misschien gek idee maar de lamp zou je toch ook prima vast kunnen lijmen?
Waarom zou er een ketting aan die lamp zitten? Dat is écht niet alleen voor de sier.

Ow, en die kabel vervangen: YMvK kabel aan een snoer vastmaken en daarna de kabels voorzichtig terug trekken. Je hebt dan de snoeren er uit en een YMvK kabel er in. Gezien je in de lengterichting van je balken gaat lijkt me dit geen probleem opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:55
Possible schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 08:09:
Vraagje...

Wat zijn de mogelijkheden als je vloerverwarming wilt hebben waarbij de huidige leidingen in de cementdekvloer zitten gegoten?

Wij zouden in de toekomst wel vloerverwarming willen maar ik heb geen idee hoe ik dit ga aansluiten in mijn woning. Er is geen 22mm buis te bekennen. Alle radiatoren in de woonkamer zijn 15mm buizen die dus uit de vloer komen...
Als je de bestaande leidingen niet wilt hergebruiken is dat geen probleem, de frees gaat daar zo doorheen. Als je ze wel wilt hergebruiken is dat wel een probleem, de frees gaat daar zo doorheen :P

Maar ergens gaat de boel toch de vloer in? Als er slangen in je vloer liggen zal er vast ergens een verdeelblok verstopt zitten, misschien zelfs met een grotere aanvoerdiameter. Vanaf daar zou je een nieuwe route (al dan niet via bijvoorbeeld je kruipruimte) naar de gewenste locatie van de vloerverwarmingsverdeler kunnen zoeken.

Afbeeldingslocatie: https://www.installatievakwinkel.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/3/0/303801207272040.jpg

En als er echt alleen maar 15mm is, dat is dat tot 5 groepen (50m2 10cm HoH) nog eventueel wel genoeg. Mijn 5 groeps Robot verdeler mag ook op 15mm volgens het boekje (22mm vanaf 6 groepsverdeler).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-09 07:53
phYzar schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 10:14:
[...]

Als je de bestaande leidingen niet wilt hergebruiken is dat geen probleem, de frees gaat daar zo doorheen. Als je ze wel wilt hergebruiken is dat wel een probleem, de frees gaat daar zo doorheen :P

Maar ergens gaat de boel toch de vloer in? Als er slangen in je vloer liggen zal er vast ergens een verdeelblok verstopt zitten, misschien zelfs met een grotere aanvoerdiameter. Vanaf daar zou je een nieuwe route (al dan niet via bijvoorbeeld je kruipruimte) naar de gewenste locatie van de vloerverwarmingsverdeler kunnen zoeken.

[afbeelding]

En als er echt alleen maar 15mm is, dat is dat tot 5 groepen (50m2 10cm HoH) nog eventueel wel genoeg. Mijn 5 groeps Robot verdeler mag ook op 15mm volgens het boekje (22mm vanaf 6 groepsverdeler).
Nou het probleem is dat ik die verdeler nog nooit heb gevonden.. Boven bij de CV gaan er 2 22 mm leidingen de vloer in. Ik heb geen idee waar die verdeler zit. Is het mogelijk dat deze ook in de vloer zit verwerk ? :?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Laatst online: 25-08 10:41
sypie schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 10:13:
Je kunt het niet zien zitten maar je gaat me niet vertellen dat je 3 snoeren langs de muur mooi gaat vinden. Daarbij is het ook absoluut niet volgens de regels der elektriciteit.
Dit idd, @Wackmack haal die kabels alsjeblieft weg en begin opnieuw.

Witte kabels over zo'n mooie muur, esthetisch gezien zou het een stuk strakker zijn als je een grijze electrabuis plaatst die naar de veranda loopt. Je hebt ze in de kleur van het voegwerk, dus dan matcht het een stuk beter. Dat ziet er veel strakker uit dan een paar losse witte kabels over een muur. Hoe ga je dat bevestigen?

Daarnaast heeft de witte kabel een draad die gemaakt is van een flexibele kern. Erg makkelijk, want die is mooi buigzaam. Het probleem is dat als je dat soort draad gaat gebruiken in kroonsteen, je de draad gaat pletten. De draad bestaat uit allerlei dunne koperdraadjes, en als je daar teveel kracht op zet, breekt het af. Daarom is flexibele draad in een kroonsteen een slechte oplossing. Zoals is aangegeven, gebruik kabel met een massieve kern, en gebruik lasdoppen of iets vergelijkbaars.

Als laatste, gebruik ook in de veranda netjes electrapijp, lasdoosjes en/of centraaldoosjes. Die doosjes hebben vaak al bevestigingsmogelijkheden voor lampen, zoals trekontlasting, of dat je de lamp direct op de doos kan schroeven.

En het hoeft echt geen bakken met geld te kosten, voor een paar tientjes heb je al het materiaal om dit netjes te doen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:55
Possible schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 10:20:
Nou het probleem is dat ik die verdeler nog nooit heb gevonden.. Boven bij de CV gaan er 2 22 mm leidingen de vloer in. Ik heb geen idee waar die verdeler zit. Is het mogelijk dat deze ook in de vloer zit verwerk ? :?
Een heel verdeelblok zal niet in de vloer zitten, maar er zouden best t-stukken in de vloer kunnen zitten. Zit er leiding (staal/koper) of slang in de vloer? En is er nergens een mogelijke plek waar toch nog iets buiten de vloer zit? Plafond, koof, nis, knieschot? En gaan die 22mm leidingen de vloer _in_ of de vloer _door_?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
@Widow @sypie Thnx voor het advies beide. De kabel wil ik graag vervangen echter is die met een lus vast gemaakt dus dat gaat volgens mij erg moeilijk. Zal het zo even proberen.

Wat zou het alternatief kunnen zijn!? Ga zeker voor de combinatie, elektra pijp icm lasdoos.

Even getest, aan beide kanten zit er totaal geen beweging in d kabel dus die gaat er heel moeilijk uit.

[ Voor 16% gewijzigd door Wackmack op 09-05-2018 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Wackmack schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 10:55:
Wat zou het alternatief kunnen zijn!? Ga zeker voor de combinatie, elektra pijp icm lasdoos.
YMvK kabel 3*2,5mm2. Deze mincombinatie met slagvaste PVC buis (=grijze buis) en een stuk of 3-4 zadels om de buis vast te maken.

Omdat je het plafond er al deels in hebt zitten is het niet handig om boven het plafond ook nog met buis te werken, die kun je toch niet helemaal meer vastmaken. Dus met kabel over het plafond naar een centraaldoosje toe. Deze doe je exact op de plek waar een lamp komt te hangen. Zodat je ook meteen een aftakking naar beneden kunt maken om de lamp aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
sypie schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 10:58:
[...]
YMvK kabel 3*2,5mm2. Deze mincombinatie met slagvaste PVC buis (=grijze buis) en een stuk of 3-4 zadels om de buis vast te maken.

Omdat je het plafond er al deels in hebt zitten is het niet handig om boven het plafond ook nog met buis te werken, die kun je toch niet helemaal meer vastmaken. Dus met kabel over het plafond naar een centraaldoosje toe. Deze doe je exact op de plek waar een lamp komt te hangen. Zodat je ook meteen een aftakking naar beneden kunt maken om de lamp aan te sluiten.
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/29dtpqw.jpg
Hmmm zit wat in. Dit is wel erg jammer van de persoon in kwestie die dit heeft gemaakt. Je ziet dus sowieso een kabel over het plafond lopen. Het plafond is al af. Helaas dus wel met de verkeerde kabel.

Is het misschien als alternatief, buiten centraal doosje met lasklemmen? De kabel zit voor 99% in de veranda. Veranda is geïsoleerd.

Als dit niks is, dan eens bespreken over een kabel over het plafond, wel super lelijk en zo onnodig.

[ Voor 18% gewijzigd door Wackmack op 09-05-2018 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Wackmack schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 11:48:
[...]

[afbeelding]
Hmmm zit wat in. Dit is wel erg jammer van de persoon in kwestie die dit heeft gemaakt. Je ziet dus sowieso een kabel over het plafond lopen. Het plafond is al af. Helaas dus wel met de verkeerde kabel.

Is het misschien als alternatief, buiten centraal doosje met lasklemmen? De kabel zit voor 99% in de veranda. Veranda is geïsoleerd.

Als dit niks is, dan eens bespreken over een kabel over het plafond, wel super lelijk en zo onnodig.
Met een kabel over het plafond bedoelde ik meer een kabel boven het plafond langs, waar je dus niks van ziet. helaas is dat niet meer mogelijk.

Wat je moet doen is de lampen zo goed mogelijk ophangen en de draden aansluiten. Dit herstellen is iets wat je niet moet willen, omdat dan je plafond weer open moet namelijk.

Ik zou 3 van onderstaande haken halen, zoeken naar een balk en ze daar in draaien, dus niet aan de plafondplankjes zelf maar écht in een dikke balk die boven het plafond zit. Als het goed is kun je die zo vinden (even kloppen of kijken waar de schroeven van de timmerman zitten)
Afbeeldingslocatie: http://www.bokszakken.com/images/schommelhaak_bokszak_ophanghaak.jpg

Daarna de kabels netjes wegwerken. De witte draad langs de muur naar beneden kun je alsnog in een 19mm grijze buis doen, dan heb je dat in ieder geval netjes opgelost.

Ow, en in je lasdoosje krijg je zo'n situatie, met de afgebeelde klemmen die speciaal voor soepele draad bedoeld zijn:
Afbeeldingslocatie: http://gallery.wietforum.nl/1229941007/med_gallery_7458_881_2664737.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door sypie op 09-05-2018 12:48 . Reden: Plaatje gefixt. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
sypie schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 12:25:
[...]

Met een kabel over het plafond bedoelde ik meer een kabel boven het plafond langs, waar je dus niks van ziet. helaas is dat niet meer mogelijk.

Wat je moet doen is de lampen zo goed mogelijk ophangen en de draden aansluiten. Dit herstellen is iets wat je niet moet willen, omdat dan je plafond weer open moet namelijk.

Ik zou 3 van onderstaande haken halen, zoeken naar een balk en ze daar in draaien, dus niet aan de plafondplankjes zelf maar écht in een dikke balk die boven het plafond zit. Als het goed is kun je die zo vinden (even kloppen of kijken waar de schroeven van de timmerman zitten)
[afbeelding]

Daarna de kabels netjes wegwerken. De witte draad langs de muur naar beneden kun je alsnog in een 19mm grijze buis doen, dan heb je dat in ieder geval netjes opgelost.

Ow, en in je lasdoosje krijg je zo'n situatie, met de afgebeelde klemmen die speciaal voor soepele draad bedoeld zijn:
[afbeelding]
Dank! Ga je advies opvolgen en straks naar de bouwmarkt. Je laatste plaatje doet het niet. Lees trouwens net als alternatief, een holleplug. Dan kan ik de lamp direct op de goede plek hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
[...]
[afbeelding]
Ah, het is al dichtgetimmerd? Dat is jammer, dan wordt herstel een stuk lastiger. Maar als je hier iemand voor hebt ingehuurd, zou ik eerlijk gezegd dit soort broddelwerk niet accepteren. Tenzij het natuurlijk je buurman of handige neef is, dan ligt het politiek wat anders. Als het een timmerman is die het zo heeft verkocht, mag ie er ook voor zorgen dat het netjes wordt aangelegd. Nu leid andermans incompetentie er toe dat jij een kabel ziet lopen over het plafond, dat lijkt mij niet de bedoeling iig. Dat het plafond dan weer open moet, is niet jouw probleem, dan hadden ze de eerste keer de kabel maar goed moeten aanleggen...

[ Voor 6% gewijzigd door Widow op 09-05-2018 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Laatst online: 15-09 17:13
@Wackmack

je kan de hele constructie geopperd door @sypie alsnog in het plafond uitvoeren. Daarvoor hoeft er maar 1 plank uit het plafond. Dan heb je een kleine opening waardoor je gaten in het midden van de draagbalken kan boren en daar de installatiebuizen doorheen trekken. Beetje kloten met een trekveer vanuit de lamp en centraaldoos gaten en wat extra meters draad en je bent er.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
[@Dennis @sypie
Wat kost het vervangen van voordeur (event incl kozijn)?
Hier is de voordeur ook een van de ergernissen, ik zit te dubben tussen opknappen (enkelglas -> dubbelglas en zorgen dat hij goed sluit ipv een kier van een halve centimeter als hij niet op de knip zit) of een nieuwe deur. Stiekem heb ik voorkeur voor het laatste omdat ik de voordeur niet vind passen bij de rest van het huis maar vrouwlief is nog niet overtuigd.
Maar als jullie hier beide nog voor aan het sparen zijn is een nieuwe misschien wel erg duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
@Tehh Ik zou uitgaan van zo'n € 2000,- als je het zelf doet tot € 4000,- als je het laat doen (inclusief schilderwerk etc.)... dit hangt natuurlijk wel vanaf wat je precies wilt, maar een voordeur met glas is duur en goed hang- en sluitwerk is ook duur.

Zelf dubbelglas kopen en erin zetten kost amper wat, het duurste gedeelte bij opknappen is nog wel het hang- en sluitwerk. Dat laatste moet je rekenen op een kleine € 500,- aan materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Tehh schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 13:47:
[@Dennis @sypie
Maar als jullie hier beide nog voor aan het sparen zijn is een nieuwe misschien wel erg duur?
Ik ga voor kunststof inclusief plaatsen. Ik houd rekening met 2 á 2,5 duizend. In principe zou ik het plaatsen ook zelf kunnen doen maar om gezeik te voorkomen doe ik dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik wil af en toe iets spuiten en dat wil ik doen in mijn kelder (van 65m^2 en met 3 ramen erin).

Afgelopen weken heb ik met wat spuitbussen geklooid. Resultaat is prima. Maar ventilatie laat flink te wensen over natuurlijk, dus veel spuitstof in de kelder, nog afgezien van gezondheidsdingetjes :)

Dus nu wil ik 1 van de ramen (het zijn ramen die je zo uit het kozijn kan tillen) voorzien van een ventilator, zodat er actief naar buiten wordt afgezogen. Ik kan dus heel makkelijk een plaat pakken en die in het kozijn plaatsen, met daarin een ventilator. Maar dat kost licht. Dus ik zoek eigenlijk een plexiglas plaat oid. Hebben jullie suggesties voor materiaal? Ik zie weleens van die polycarbonaat kanaalplaten. Beetje duur, maar lijkt wel goed te voldoen.

En wat voor ventilator zou geschikt zijn? Gezien de hoeveelheid die ik ga spuiten (2x per jaar een klein klusje) zoek ik geen specialistische apparatuur. Maar een badkamerventilatortje lijkt me wel underpowered. Hebben jullie suggesties voor een tussenvorm?

Dan kom ik vanzelf wel een keer op de lijn voor het inrichten van een provisorische/tijdelijke spuitcabine :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
leecher schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 13:29:
@Wackmack

je kan de hele constructie geopperd door @sypie alsnog in het plafond uitvoeren. Daarvoor hoeft er maar 1 plank uit het plafond. Dan heb je een kleine opening waardoor je gaten in het midden van de draagbalken kan boren en daar de installatiebuizen doorheen trekken. Beetje kloten met een trekveer vanuit de lamp en centraaldoos gaten en wat extra meters draad en je bent er.
Dit kan helaas niet zo makkelijk. De vellingen schuif je in elkaar dus dan moet alles eruit.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2lcwpcp.jpg

Deze sluit ik gelijk aan. Er zit een buiten WCD waarvan ik gebruik maak. Pak dan voor het draad gelijk een elektra buis. Ben benieuwd of het optisch mooi. Kleur past gelukkig bij de voeg van de steen. Nogmaals thnx voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Laatst online: 15-09 17:13
Wackmack schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 15:14:
[...]

Dit kan helaas niet zo makkelijk. De vellingen schuif je in elkaar dus dan moet alles eruit.
En? Dan haal je toch alleen de laatste eruit? Je hebt dat plafond er ook niet in 1 geheel in gestopt dus dan kan er ook 1 plankje los. Zelfs al heb je er een verlijmd geheel van gemaakt een beetje timmerman kan echt wel 1 zo'n plankje eruit krijgen en netjes er weer in verwerken zonder dat je er iets van ziet. Men kan bijvoorbeeld ook lamellen van parketvloeren vervangen met wat freeswerk zonder dat je er later nog wat van ziet en zonder dat de hele vloer eruit moet. Een plankje waar ook nog eens verf overheen gaat kan geen probleem zijn.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Raymond schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 14:50:
Ik wil af en toe iets spuiten en dat wil ik doen in mijn kelder (van 65m^2 en met 3 ramen erin).

Afgelopen weken heb ik met wat spuitbussen geklooid. Resultaat is prima. Maar ventilatie laat flink te wensen over natuurlijk, dus veel spuitstof in de kelder, nog afgezien van gezondheidsdingetjes :)

Dus nu wil ik 1 van de ramen (het zijn ramen die je zo uit het kozijn kan tillen) voorzien van een ventilator, zodat er actief naar buiten wordt afgezogen. Ik kan dus heel makkelijk een plaat pakken en die in het kozijn plaatsen, met daarin een ventilator. Maar dat kost licht. Dus ik zoek eigenlijk een plexiglas plaat oid. Hebben jullie suggesties voor materiaal? Ik zie weleens van die polycarbonaat kanaalplaten. Beetje duur, maar lijkt wel goed te voldoen.

En wat voor ventilator zou geschikt zijn? Gezien de hoeveelheid die ik ga spuiten (2x per jaar een klein klusje) zoek ik geen specialistische apparatuur. Maar een badkamerventilatortje lijkt me wel underpowered. Hebben jullie suggesties voor een tussenvorm?

Dan kom ik vanzelf wel een keer op de lijn voor het inrichten van een provisorische/tijdelijke spuitcabine :)
Van welk merk is het raam? MEA of ACO bijvoorbeeld?
Sommige merken / types hebben inzetramen met ventilatie(aansluiting), bijvoorbeeld dit type:
https://www.mea-group.com...erluefter-mealueft-air-2/

Aco:
Afbeeldingslocatie: http://www.aco.nl/images/NL_ACO-Netherlands/Markant_ramen_foto08_rdax_182x142_71.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.aco.nl/images/NL_ACO-Netherlands/Markant_Therm_foto10_rdax_200x173_71.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Cheesy op 09-05-2018 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:11

breinonline

Are you afraid to be known?

[...]

[afbeelding]

Waar is het gat links op de foto voor? Als dat nog open is kan je die gebruiken om met een trekveer nieuwe draden te trekken.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
breinonline schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 18:00:
[...]

Waar is het gat links op de foto voor? Als dat nog open is kan je die gebruiken om met een trekveer nieuwe draden te trekken.
Gat is voor het rookkanaal. Net paar uurtjes bezig geweest. De draden werken gelukkig, twee van de drie lampen hangen. Kon de lampen gelukkig zo in de balk schroeven. Ook mooi hoe makkelijk een lasklem werkt.

Contactdoos hangt. Krijg alleen de drie kabels niet dor de 5/8 buis. Net glijmiddel gepakt en dan gaat het iets beter. Hopelijk kan ik het morgenochtend afmaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:43
Vraagje voor de scheikundig onderlegde klussers. Ik ben de lijm op mijn trap aan het verwijderen en wonderwel lost deze prima op in cola (scheelt toch weer de aanschaf van een lakfrees).

Nu vraag ik me af wat de reden is dat de lijm in cola oplost en of ik ook gewoon een ander sterk zuur kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Raymond schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 14:50:

Een 3M halfgelaadsmasker, met goed filter vind je niks?
Als je goed ventileert is inademen nog steeds schadelijk voor je. En die maskers kosten ook niet de hele wereld.
Als je wilt weten welke types je moet hebben, stuur maar een PM (ik heb geen aandelen 3M :) )

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 08:50
mhr-zip schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 22:25:
[...]

Een 3M halfgelaadsmasker, met goed filter vind je niks?
Als je goed ventileert is inademen nog steeds schadelijk voor je. En die maskers kosten ook niet de hele wereld.
Als je wilt weten welke types je moet hebben, stuur maar een PM (ik heb geen aandelen 3M :) )
Neem een masker of doe het anders buiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
In verleden veel gespoten en binnenkort weer want alle binnendeuren willen een nieuwe laag.

Ik werk altijd met goed 3M masker en met standaard folie maak ik een soort van afgesloten cabine tegen het stof. Verder ook zorgen dat het te spuiten hout ook stofvrij is, daar hebben ze mooie kleefdoekjes voor.

Kleine stofjes in hoogglans zichtwerk kun je nadien ook nog wegpoetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

iMars

Full time prutser

Ik wil de ruimte onder mijn meterkast isoleren. Ik zag dat er onder de houten paneeltjes eigenlijk null komma null isolatie zit en het gigantisch tocht. Een hele plank gaat niet ivm de leidingen. Nu zie ik dat de gasleiding (geel) en elektriciteitsleiding door een vrij groot gat binnen komen. Mag/kan ik dat gat dichten met purschuim? Ik meen ergens gelezen te hebben dat purschuim de PE leiding kan aantasten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hmnMN1XfS8H1pQtsLRIQErlQ/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UZ6ORf9ILE2I1LE4EO1bX8Rn/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DpIRdlcRpsyzBvx55npg0LbE/thumb.jpg

Mijn idee is/was:
  • Gaten dichten met purschuim
  • Ruimte opvullen met steen-/glaswol
  • Misschien van tempex een plaat bovenaan plaatsen met de juiste uitsparingen..?
edit:
op de onderste foto onderaan zie ik een loze buis, geen idee waar die voor dient. Daar zou een eindkap op kunnen lijkt mij...

[ Voor 5% gewijzigd door iMars op 10-05-2018 23:20 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
@iMars
Volgens de nieuwe eisen moet het gasdicht zijn. Plank er tegenaan en afdichten met betonmortel (aangezien er een koppeling buiten de woning zit en gas kan gaan lekken.) Of als dit niet direct naar buiten gaat (dus nog door een buitengevel gaat) kan je het wel afpurren.

[ Voor 52% gewijzigd door Aapie op 11-05-2018 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Nu online

iMars

Full time prutser

Aapie schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 23:42:
@iMars
Volgens de nieuwe eisen moet het gasdicht zijn. Plank er tegenaan en afdichten met betonmortel (aangezien er een koppeling buiten de woning zit en gas kan gaan lekken.) Of als dit niet direct naar buiten gaat (dus nog door een buitengevel gaat) kan je het wel afpurren.
De gat zit aan de kant van de woonkamer. De andere kant (lege buis) is de voorgevel kant.

Met wat je zegt, mag ik het dus gewoon purren...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@iMars
Volgooien met droog zand, plaatje tempex of plaatje styrodur erover en een dun laagje egaliseren?
Ben je meteen van de tocht en waarschijnlijk vochtige lucht af (die uit je kruipruimte komt).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iySv6VsNUB2L1qP9WP6f2q6l/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EfXLNpgM43qCTIgmZyGY1V0y/thumb.jpg

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Nu online

iMars

Full time prutser

AUijtdehaag schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 08:30:
@iMars
Volgooien met droog zand, plaatje tempex of plaatje styrodur erover en een dun laagje egaliseren?
Ben je meteen van de tocht en waarschijnlijk vochtige lucht af (die uit je kruipruimte komt).
[afbeelding]

[afbeelding]
Lijkt me een prima idee! Dus:
  • Grote gat opvullen met pur (gele buis)
  • Pijp waterleiding (links van gele buis) dicht maken
  • Eindkapje op loze pijp
  • Vullen met zand
  • Afwerken
Maakt het nog uit wat voor zand? Kan me voorstellen dat je van dat grove zand wil, en niet van dat hele fijne (of juist niet?)

[ Voor 7% gewijzigd door iMars op 11-05-2018 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Bedenk wel dat als je er nog een keer bij moet dat je dan met een schepje en een emmertje de hele bak weer leeg mag halen, of je moet met een stofzuiger alles eruit gaan zuigen.
(Dit is waarschijnlijk ook de plaats waar bijvoorbeeld nog een keer glasvezel naar binnen zou moeten... misschien een keer een buitenstopcontact... etc. etc.)
Een grote pluk steenwol erin duwen is misschien dan net zo handig, dat trek je er ook zo weer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
En blijft tochten...

Maar qua zand, gewoon een licht droog type.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-05-2018 10:46 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Nu online

iMars

Full time prutser

@TheGhostInc & @AUijtdehaag Ik heb een Kärcher waarmee ik het zand eruit kan zuigen, dat zou denk ik geen probleem moeten zijn. Ik heb ook aan steen-/glaswol gedacht. Ik zou een loze leiding kunnen aanbrengen voor het geval er ooit glasvezel aangelegd gaat worden.

Ik denk dat ik de grote gat dicht maak met pur, de buizen een prop steen/glaswol prop, daarna met zand vul tot net boven de gat/pur. En daarop een prop steen/glaswol doe. Daarna afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magiciano
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 20:41
Even beslag vervangen op buitendeuren loopt uit op een ware klus. De M6 bouten x 3 zijn los, krukschroefje is eruit en de schilden komen los. Ook deurkruk aan binnenkant deur is er eenvoudig af te halen. Nu lijkt de stift van de klink vast te zitten; klink aan buitenzijde is niet uit de deur te trekken. De stift komt ongeveer 5cm naar buiten toe en dan is het over.

Klein tikje met hamer lijkt niks uit te halen en aan buitenzijde is geen schroefje oid zichtbaar waarmee de klink los van de stift zou kunnen komen. Op beide buitendeuren doet dit zich voor.

Iemand bekend met deze situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 10:05
AUijtdehaag schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 08:30:
@iMars
[afbeelding]

[afbeelding]
Zo'n gat heb ik ook in ons huis. Volgooien met zand is wel een beetje lastig, aangezien ik dan mijn hele kruipruimte moet opvullen. Ik wilde eigenlijk kijken of ik het fatsoenlijk geisoleerd kon afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

sorted.bits schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 15:15:
[...]

Zo'n gat heb ik ook in ons huis. Volgooien met zand is wel een beetje lastig, aangezien ik dan mijn hele kruipruimte moet opvullen. Ik wilde eigenlijk kijken of ik het fatsoenlijk geisoleerd kon afsluiten.
Kun je dan niet de zijwanden aftimmeren tot de grond, aan de onderkant gaten purren waar leidingwerk zit en dan alsnog het volgooien-met-zand-klussen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Laatst online: 10-09 23:43
Gebanned schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 22:08:
Vraagje voor de scheikundig onderlegde klussers. Ik ben de lijm op mijn trap aan het verwijderen en wonderwel lost deze prima op in cola (scheelt toch weer de aanschaf van een lakfrees).

Nu vraag ik me af wat de reden is dat de lijm in cola oplost en of ik ook gewoon een ander sterk zuur kan gebruiken?
Goede vraag, nooit eerder zoiets gehoord. Wel dat roest oplost in cola en dat is te verklaren doordat er inderdaad fosforzuur in zit: " Coca-Cola regular bevat 190 mg fosforzuur per 330 ml". En volgens deze orthodontist heeft cola een pH van 2,4 : http://orthobakker.nl/zuurgraad-van-producten/
Dat is niet extreem zuur, maar wel zuur. Overigens is fosforzuur een zogenaamd 'zwak' zuur; dat heeft niet zoveel te maken met de zuurgraad=pH maar met het soort zuur.

Wat je vraag betreft; dat kun je uittesten. Knijp een citroen uit en onderzoek of het ook met dat sap werkt; citroensap heeft een pH van 2,2 - 2,4. Of je neemt schoonmaakazijn, onverdund net iets zuurder nog.

Als het niet werkt, dan heb jij weer een extra hint gevonden mbt de zeer-geheime formulering van Coca-Cola _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:50
Hkuit schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 15:23:
[...]

Als het niet werkt, dan heb jij weer een extra hint gevonden mbt de zeer-geheime formulering van Coca-Cola _/-\o_
Het is toch al een lang bekende truc hoor. Jaren terug al gevonden op de interwebz toen ik onze zoldertrap ging aanpakken.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
Normale keukenazijn werkt in ieder geval niet. Dacht dat dat ook een zwakker zuur was dan fosforzuur.

Van de week maar eens kijken of zoutzuur ook werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Wat een prachtig klusdagje was vandaag. Eindelijk de kozijnen aan de achterzijde in de tweede laklaag gezet: dat kan dus ook weer van het lijstje af.

En afgelopen maandag/dinsdag was de stukadoor hier... omdat het zo mooi weer was kon ik vandaag al de eerste delen schilderen. Zondag de rest afmaken. Knapt er een stuk van op in ieder geval :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Widow schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 10:39:
[...]

Dit idd, @Wackmack haal die kabels alsjeblieft weg en begin opnieuw.

Witte kabels over zo'n mooie muur, esthetisch gezien zou het een stuk strakker zijn als je een grijze
Daarnaast heeft de witte kabel een draad die gemaakt is van een flexibele kern. Erg makkelijk, want die is mooi buigzaam. Het probleem is dat als je dat soort draad gaat gebruiken in kroonsteen, je de draad gaat pletten. De draad bestaat uit allerlei dunne koperdraadjes, en als je daar teveel kracht op zet, breekt het af. Daarom is flexibele draad in een kroonsteen een slechte oplossing. Zoals is aangegeven, gebruik kabel met een massieve kern, en gebruik lasdoppen of iets vergelijkbaars.

En het hoeft echt geen bakken met geld te kosten, voor een paar tientjes heb je al het materiaal om dit netjes te doen.
ik ben wel even nieuwsgierig. Ik heb een waterdichte ip 65 doos onder een afkapping hangen buiten met wartels.

daarin zijn 4kabels gelast. twee zijn buitenkabels incl mantel, 2komen van 2 buitenlampen en hebben geen vaste kern in de kabel. Nu heb ik deze met lasdoppen vastgezet en de kabels van de lampen met een kroonsteen ( die vervolgens met een kabel naar de lasdop gaat), enigzins creatief wellicht maar het zit wel stevig. Als ik het goed begrijp kan ik beter de lassen weghalen en die lasdop van het plaatje gebruiken waar zowel de flexibele als vaste kern draad in kan?

ps. ik vind die doosjes met wartels altijd een heel gedoe. op een of andere manier koop ik dan net de verkeerde doos bij de wartels :P . vooral zoals in dit geval je 2 soorten kabels hebt. ik kan overigens in mijn geval geen inbouwdoos maken omdat de buitenlamp aan de gevel hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-09 19:24
Waypoint schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 22:53:
[...]

ik ben wel even nieuwsgierig. Ik heb een waterdichte ip 65 doos onder een afkapping hangen buiten met wartels.

daarin zijn 4kabels gelast. twee zijn buitenkabels incl mantel, 2komen van 2 buitenlampen en hebben geen vaste kern in de kabel. Nu heb ik deze met lasdoppen vastgezet en de kabels van de lampen met een kroonsteen ( die vervolgens met een kabel naar de lasdop gaat), enigzins creatief wellicht maar het zit wel stevig. Als ik het goed begrijp kan ik beter de lassen weghalen en die lasdop van het plaatje gebruiken waar zowel de flexibele als vaste kern draad in kan?
Dat lijkt me iig wel iets veiliger ja, maar heb je evt foto's van de situatie?
ps. ik vind die doosjes met wartels altijd een heel gedoe. op een of andere manier koop ik dan net de verkeerde doos bij de wartels :P . vooral zoals in dit geval je 2 soorten kabels hebt. ik kan overigens in mijn geval geen inbouwdoos maken omdat de buitenlamp aan de gevel hangt.
Gewoon voor de standaard Attema AK1 doosjes gaan voor buiten/in schuurtjes/onder tuin overkappingen.
Wel ff opletten dat je de versie pakt waar een schroefdraad in zit.
Kan je werken met standaard M20 wartels :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
Waypoint schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 22:53:
[...]
Als ik het goed begrijp kan ik beter de lassen weghalen en die lasdop van het plaatje gebruiken waar zowel de flexibele als vaste kern draad in kan?
Soms ontkom je niet aan het gebruik van een kabel met een flexibele kern. In 95% van de gevallen gebruik ik adereindhulsen:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/68/Adereindhulzen_gekrompen.jpg/220px-Adereindhulzen_gekrompen.jpg

Zo maak je toch een "massief" uiteinde aan een flexibele draad. Op die manier voorkom je dat de kabel gaat rafelen, of dat je de losse kernen wegduwt zoals met een kroonsteen kan gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-09 21:01
Gebanned schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 22:08:

Ik vermoed dat er bruine harde lijm op zit?
Dat is waterkit, die is niet vochtbestendig en lost op/wordt zacht als hij nat wordt.
Een zuur zal minder werken dan cola of water.
Stomen werkt erg goed, de lijm wordt snel zacht en kan je er zonder probleem afsteken. Heb je ook geen lekkagerotzooi.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
Teijgetje schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 22:55:
[...]

Ik vermoed dat er bruine harde lijm op zit?
Dat is waterkit, die is niet vochtbestendig en lost op/wordt zacht als hij nat wordt.
Een zuur zal minder werken dan cola of water.
Stomen werkt erg goed, de lijm wordt snel zacht en kan je er zonder probleem afsteken. Heb je ook geen lekkagerotzooi.
Het is inderdaad bruin, maar het wordt niet zacht in water; cola is niet het default reinigingmiddel bij ons thuis.

De temperatuur wat opvoeren vind ik nog wel een testje waard als iemand voor mij een stoomunit heeft waar ik cola in mag gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-09 21:01
Gebanned schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 23:03:
[...]

Het is inderdaad bruin, maar het wordt niet zacht in water; cola is niet het default reinigingmiddel bij ons thuis.

De temperatuur wat opvoeren vind ik nog wel een testje waard als iemand voor mij een stoomunit heeft waar ik cola in mag gooien.
Je kan een gehuurde behangstomer proberen, ben je alleen je verzekerde bedrag kwijt als hij stuk gaat met cola er in. Als je cola verhit verdampt het water, de drab blijft achter.
Maar stomen doe je dus gewoon met water en maakt de kit zacht. ;)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Laatst online: 08:58
Ik ga in de tuin 3 bloembakken van ~30 cm hoog maken met stapelblokken van 15x15x60 cm en ~10 kilo zwaar.

Ik vraag me alleen af wat is de beste methode ? Optie 1 direct op het zand. Of optie 2 met eerst een tegel ertussen als zijnde fundering ?

Als het mbt stevigheid niks uitmaakt doe ik gewoon optie 1. Maar kan nergens echt vinden hoe men de fundering aanlegt onder de stenen. Of de 1 zegt wel de andere site zegt van niet nodig.

Optie 1: ~20 cm vulzand en daarbovenop de stapelblokken

Optie 2: ~16cm vulzand hier bovenop stenen 30x30x4 cm als fundering en daar bovenop de stapelblokken

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-man op 13-05-2018 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Optie 1 zou gewoon moeten werken. Met tegels verdeel je de last over 30cm ipv de 10cm van je blokken, maat als je de blokken verlijmt en de bak een hoek maakt staat het ook stevig zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreiTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 06:14
Jan-man schreef op zondag 13 mei 2018 @ 09:18:
Ik ga in de tuin 3 bloembakken van ~30 cm hoog maken met stapelblokken van 15x15x60 cm en ~10 kilo zwaar.

Ik vraag me alleen af wat is de beste methode ? Optie 1 direct op het zand. Of optie 2 met eerst een tegel ertussen als zijnde fundering ?

Als het mbt stevigheid niks uitmaakt doe ik gewoon optie 1. Maar kan nergens echt vinden hoe men de fundering aanlegt onder de stenen. Of de 1 zegt wel de andere site zegt van niet nodig.

Optie 2: ~16cm vulzand hier bovenop stenen 30x30x4 cm als fundering en daar bovenop de stapelblokken
Ik heb laatst blokken gebruikt van 15x15x30cm. Daar heb ik betonbandjes plat onder gelegd, daarmee verdeel je het nog meer. Inderdaad, daaronder nog de nodige aantal cm's zand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-09 19:24

Wij hebben hier bij m'n ouders ook dergelijke stapelblokken gebruikt als tuinafscheiding.. werd ons door de verkopende partij (2 bestratings-verkopende partijen langs geweest en zeiden beide hetzelfde) geadviseerd om er wel enige fundering onder te leggen..
Wij hebben eerst onze oude grindtegels (op de kop) op gebruikt daarvoor en daarna verder gegaan met betonbandjes zoals @BreiTech ook aangeeft.
En het staat nu al een aantal jaren als een huis :)

Kleine protip: lijm de blokken niet met een bruislijm/hard wordende lijm, maar met een flexibel blijvende lijm.
Met die bruislijm/hard wordende lijm knappen met verloop van tijd de blokken zo een x los (hetzij door het weer, hetzij door iemand die er tegen aan botst oid).
Wij hebben hier HiTack gebruikt van Bison :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
Teijgetje schreef op zondag 13 mei 2018 @ 08:40:
[...]

Je kan een gehuurde behangstomer proberen, ben je alleen je verzekerde bedrag kwijt als hij stuk gaat met cola er in. Als je cola verhit verdampt het water, de drab blijft achter.
Maar stomen doe je dus gewoon met water en maakt de kit zacht. ;)
Ik zie dat fosforzuur in tegenstelling tot salpeter- , zwavel- en zoutzuur niet verdampt.

Maar alleen water is niet voldoende voor deze kit/lijm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:45
BreiTech schreef op zondag 13 mei 2018 @ 14:41:
[...]

Ik heb laatst blokken gebruikt van 15x15x30cm. Daar heb ik betonbandjes plat onder gelegd, daarmee verdeel je het nog meer. Inderdaad, daaronder nog de nodige aantal cm's zand.
Betonbandjes heeft de hovenier hier ook gedaan idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• city17
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-09 08:08
Vraagje: Ik heb een tweedehands zaagtafel gekocht (oude Inca), maar daar zit geen spouwmes bij. Nu heb ik een mooie scan met alle precieze maten en vorm gevonden. Nu heb ik alleen de vraag, hoe.

Het zou uit 2mm staal gemaakt moeten worden. Kent iemand een bedrijfje dat dit voor een redelijke prijs (~20-30 euro max) zou doen?

En zo niet, hoe lastig is het om zoiets zelf te zagen uit een stukje plaatstaal -- ik heb alleen een handzaagje voor metaal, is dat doenbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
city17 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 20:59:
Vraagje: Ik heb een tweedehands zaagtafel gekocht (oude Inca), maar daar zit geen spouwmes bij. Nu heb ik een mooie scan met alle precieze maten en vorm gevonden. Nu heb ik alleen de vraag, hoe.

Het zou uit 2mm staal gemaakt moeten worden. Kent iemand een bedrijfje dat dit voor een redelijke prijs (~20-30 euro max) zou doen?

En zo niet, hoe lastig is het om zoiets zelf te zagen uit een stukje plaatstaal -- ik heb alleen een handzaagje voor metaal, is dat doenbaar?
Ideetje:
http://lumberjocks.com/Dutchy/blog/36302

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• city17
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-09 08:08
Toevallig had ik die vandaag ook al gezien. Ik heb alleen geen zaagblad van de juiste dikte. (En zou je dat met de hand kunnen zagen?)

[ Voor 7% gewijzigd door city17 op 13-05-2018 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Ik wil wat glas laten vervangen, nu ben ik wat aan het oriënteren op internet qua prijzen en vragen ze ook overal om de spouwbreedte. Hoe kom ik erachter hoe dik het huidige glaspakket is? Is daar een handig trucje voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Weet niet wat voor glas je nu hebt, als het ouderwets dubbelglas is zal dat 5-12-4 zijn. Of je 5-15-4 kwijt kunt hangt af van het kozijn. Ik heb hier vrij dikke glaslatten en daarnaast nog 2mm ruimte in het kozijn, zou zonder moeite 5-15-4 kunnen plaatsen (helaas is hier 8 jaar geleden alles wat nog enkel of lek was door 12mm vervangen, U=1.3, HR+ dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
Er staan altijd codes op die metaalband aan de zijkant geprint, misschien dat je daar wat mee kan?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Klussers :)

Ben mijn schoorsteen steen voor steen aan het afbreken voor schaduwval op de zonnepanelen die morgen worden geplaatst. Gaat vrij eenvoudig, gewoon met hamer steen voor steen. Heb vanmiddag beginnetje gemaakt en op 1 kwart de betonplaat weggesloopt.

Nu kom ik in het spouwgedeelte. Weet iemand een goede truck om te voorkomen dat er puin IN de spouw valt? Vanmiddag vielen er vrij eenvoudig wat gruisjes in, zoek nu manier om dat zo veel als redelijkerwijs mogelijk te beperken ivm koudebruggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Spouw dicht purren en later weer opensnijden?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Stuk steenwol of iets dergelijks ertussen proppen? Puin valt op de wol, veeg je er af en als je meer stenen wegsloopt kan je het eenvoudig dieper wegduwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-09 16:56
Ik heb in de keuken een mooi kastje waarvan de klep omhoog gaat. Nu is deze echter lam, en ik heb werkelijk geen idee hoe ik deze scharnieren kan aandraaien. Kent iemand de scharnieren als op deze foto en waar kun je ze aandraaien? Hij kon namelijk altijd gedeeltelijk open, maar het is nu of helemaal open of hij klapt als een gek naar beneden ( en daar wil je niet tussenzinnen dan)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MuFVuj7UvAdvbw80wvv9tgDK/medium.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door frumper op 13-05-2018 23:17 ]

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
_JGC_ schreef op zondag 13 mei 2018 @ 22:30:
Weet niet wat voor glas je nu hebt, als het ouderwets dubbelglas is zal dat 5-12-4 zijn. Of je 5-15-4 kwijt kunt hangt af van het kozijn. Ik heb hier vrij dikke glaslatten en daarnaast nog 2mm ruimte in het kozijn, zou zonder moeite 5-15-4 kunnen plaatsen (helaas is hier 8 jaar geleden alles wat nog enkel of lek was door 12mm vervangen, U=1.3, HR+ dus).
Het is dubbelglas uit 1998. Ik schatte zo op het oog de spouw ook rond de 12mm idd.
Ik dacht dat er misschien een handig trucje ofzo was, maar uiteindelijk zijn je glaslatten bepalend. En die zijn net als bij jou vrij dik, dus een dikker glaspakket (met 15mm) spouw moet dan prima kunnen lijkt mij.
Hmmbob schreef op zondag 13 mei 2018 @ 22:31:
Er staan altijd codes op die metaalband aan de zijkant geprint, misschien dat je daar wat mee kan?
Staat alleen merknaam en jaartal in voor zover ik kon zien.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 13-05-2018 23:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 20:52

krvabo

MATERIALISE!

city17 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 21:10:
[...]

Toevallig had ik die vandaag ook al gezien. Ik heb alleen geen zaagblad van de juiste dikte. (En zou je dat met de hand kunnen zagen?)
Mocht je willen overwegen om de zaag te gebruiken zonder zo'n riving knife / splitter dan raad ik je aan om de volgende video even te kijken:

Ik had een paar jaar geleden dat ding verwijderd van m'n zaag omdat ik dan geen halve zaaghoogte kon doen. Na het kijken van die video heb ik hem snel teruggeplaatst. (resultaat is echt schokkend, rond 2:25)

Je kunt overigens ook zo'n ding maken van (sterk) plastic bijvoorbeeld. Een halve millimeter dunner is geen probleem, dikker wel.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Vandaag balkon aan achterzijde woning schoongemaakt. Dakbedekking is daar vrij slecht. Deze bestaat uit zinken dakbedekking waar later teer/bitumen zonder leislag overheen is gezet. Daarop dan betonnen balkontegels. Lood is grotendeels al keer vervangen en ziet er goed uit op 1 plekje na.

Ik denk dat het het beste is om teer/bitumen en zink eruit te slopen en dan opnieuw opbouwen met bitumen onderrol en dan waterdicht afwerken met een brandrol. Daaroverheen dan iets van hardhout op rubber dragers.

Misschien nog van de gelegenheid gebruik maken om er een dunne laag PIR onder te leggen.

Zie ik iets over het hoofd en is dit te doen als handige DIY-er?

[ Voor 4% gewijzigd door Sethro op 14-05-2018 00:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BP14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:57

Ik ben met hetzelfde van plan. Ik maak een bloembak van 45 hoog die daarna overloopt in 30 hoog. Ik kon grindtegels gratis ophalen dus deze leg ik er onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Laatst online: 08:58
Okasha schreef op zondag 13 mei 2018 @ 22:45:
Klussers :)

Ben mijn schoorsteen steen voor steen aan het afbreken voor schaduwval op de zonnepanelen die morgen worden geplaatst. Gaat vrij eenvoudig, gewoon met hamer steen voor steen. Heb vanmiddag beginnetje gemaakt en op 1 kwart de betonplaat weggesloopt.

Nu kom ik in het spouwgedeelte. Weet iemand een goede truck om te voorkomen dat er puin IN de spouw valt? Vanmiddag vielen er vrij eenvoudig wat gruisjes in, zoek nu manier om dat zo veel als redelijkerwijs mogelijk te beperken ivm koudebruggen..
Stuk piepschuim erin drukken wat net een fractie dikker is. Daarna kun je het zo dichtpurren.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• FabianGTI
Zo, weer een stuk verder met de verbouwing
Met Hemelvaart de vloer beneden gelegd en de eerste plinten inmiddels gemonteerd (staande plint 12x70mm)

Nog wel een heel aantal plinten te gaan, wat een monnikenwerk :/
En nog een hele zooi aan stopcontacten te monteren |:(

Maar wel tevreden over het resultaat tot nu toe :

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Ziet er mooi uit! Welke vloer en plinten zijn dat?
Pagina: 1 ... 79 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet voor luie zoekvraagjes.