[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 101 Laatste
Acties:
  • 999.903 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:48
Vraag je toch gewoon even een offerte op? Bel één van die aanbieders en je hebt een indicatie. Zal vast niet goedkoop zijn, voor de snelheid, weinig overlast en volledige uitbesteding betaal je nu eenmaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:36
CrashOne schreef op woensdag 25 april 2018 @ 12:50:
Ja, dat is mijn idee ook. Ik kwam op die 30cm door dit topic: https://www.klusidee.nl/F...overspanning-t109260.html Daar wordt 1/20ste van de lengte genoemd, maar ik heb dus geen dak en dacht dat 15x15 genoeg zou zijn (en ik vind palen van 15x15 die doorlopen in balken die even dik zijn ook mooi).
http://www.houtinfobois.b...&utm_campaign=partnersite

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:01
Inmiddels de vloer voor de begane grond besteld voor mijn huis, het einde begint nu echt in zicht te komen :)
Het was een mega project, maar tot nu toe vrijwel alles zelf gedaan, alleen de meterkast, waterleiding en stucwerk (woonkamer, hal en keuken) uitbesteed :Y

Zo was het na het nodige sloopwerk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ofFzOGVvsPBqhaQh0mBaDlN8/full.jpg

En zo is het inmiddels:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KDGHKYyXh5Yk32u5TlXhURXf/full.jpg

Jah, er is het nodige gebeurd :P
Zo kan je ook zien hoever de muur naar voren is gekomen in verband met de isolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-07 18:34
CrashOne schreef op woensdag 25 april 2018 @ 12:08:
Klopt, maar een carport heeft maar twee balken waar een compleet dak op rust, dus niet om de 30/60 cm een balk.
Ik denk dat die 15*15 op zo'n afstand op zeker door gaat hangen, in ieder geval verder als dat je graag zou willen.

Als de overspanning echt zes meter is zegt mijn gevoel dat een balk van 25-30cm echt niet overdreven is, Azobe is een prachtig materiaal om mee te werken, maar ik denk dat een droge vuren balk van dezelfde maat stijver is, verse balken azobe zijn best wel flexibel dat heb ik bij het maken van de vlonder ondervonden.

Kan je geen advies inwinnen bij de leverancier, met zo'n product mag je verwachten dat zij een passend advies kunnen geven voor jou ideeën, je praat toch wel over een paar centen om dat van hardhout te maken.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Nu online
CrashOne schreef op woensdag 25 april 2018 @ 12:50:
Ja, dat is mijn idee ook. Ik kwam op die 30cm door dit topic: https://www.klusidee.nl/F...overspanning-t109260.html Daar wordt 1/20ste van de lengte genoemd, maar ik heb dus geen dak en dacht dat 15x15 genoeg zou zijn (en ik vind palen van 15x15 die doorlopen in balken die even dik zijn ook mooi).
Je kunt er ook een HEA in leggen, die je omtimmert met planken azobé

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Of even een vlakke plaat staal van zes meter lang en 15 cm hoog. Deze in klemmen met twee 15x5 balken en even koppelen. Ben je er ook

Maar klinkt allemaal erg overdone voor een overkapping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:26
groggy schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 18:50:
Heeft iemand tips hoe ik de schouw het beste kan verwijderen? Alvast bedankt
Met een sloophamer er uit slaan. Let op dat je bovenaan begint! Als je aan de onderkant gaat slopen kan opeens al het gewicht van de bovenkant naar beneden komen, en daarmee kun je best je been breken als het ongelukkig neerkomt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-07 21:30
CrashOne schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:51:
Ik wil in onze tuin een soort pergola maken, waaronder een buitenkeuken moet komen. Nu is de overspanning 6 meter en heb ik liever geen extra paal in het midden. Ik had bedacht dat ik er balken/palen van 15x15 azobe voor wilde gebruiken, puur omdat dit heel erg duurzaam is. Ander voordeel is dat de palen direct de grond in kunnen, zonder beton of staal er onder. De overspanning van de liggers moet 4 meter worden.

Hoe kan ik berekenen of die 15x15cm genoeg is om die 6 meter te overbruggen?

Als ik online zo de berekeningen lees, dan zou voor een carport met dak een balk van 30cm gebruikt moeten worden om 6 meter te overspannen. Aangezien de pergola geen dak heeft en er dus ook geen sneeuw/regenbelasting is, dacht ik dat dit wel moet kunnen (maar dat is puur op gevoel). De liggers die op de balken komen hebben een totaalgewicht van maximaal 408,38kg, waarbij de eerste en laatste ligger boven de palen liggen en dus geen belasting op de balk geven. Zonder deze twee liggers is het totaalgewicht maximaal 334,125kg (iedere ligger is een balk van 5x15cm, ook
azobe)

De meeste pergola's hebben ook een balk die paralel loopt aan de liggers die op de pergola liggen:

[afbeelding]

Kan ik deze niet weglaten en de krachten die die balken opvangen afvangen door de liggers (11 stuk) zoals hieronder te monteren (een stuk uit de liggers zagen zodat deze vast op de balk komen te liggen):

[afbeelding]

Eerste plaatje heeft dat overigens ook, maar deze wellicht wat duidelijker.
Is een end maar kan wel. Wel netjes sterkte gesorteerd en gedroogd D70 Azobe kopen. Zelf zou ik het niet zo doen, je kan niet in een houten balk kijken (kan wel maar niet nodig voor het labeltje D70) en als er 1 faalt gaat alles. Das toch 400kg wat naar beneden komt zetten. Er zit geen backup in een dergelijke constructie. Een dicht dak houdt zoiets nog wel een beetje lullig bij elkaar zodat het niet in een keer als dood gewicht naar beneden komt. Ik zou er zelf gelamineerde balken voor gebruiken zoals in het klusidee topic dat je linkt of een meer exotische oplossing zoals HyperTrophy zegt. Ik zou zelf het staal niet tussen de balk klemmen maar een stalen strip onderin de balk verzinken. Of zelf een balk samenstellen van 3x 15x5 naast elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Voor aankoop + montage badkamer (wastafel, wc, douche) ben je normaal gesproken al snel 10k kwijt. Zit er enkel een bad in jouw badkamer? Dan gok ik op 6-7k. Maar partijen die het in 1 dag maken zullen wel een systeempje hebben dat iets duurder is. Bijvoorbeeld Mosa Panel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-07 14:58

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Dit is zo'n cabine die een bad vervangt, binnen een dag te plaatsen:
https://vanbergensanitair...ntiel-rechthoek-halfhoog/

Hier is dat 3600 euro dus. Weet ik niet of ze het afbreken van het bad en eventueel verplaatsen van leidingen hier bij in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Sorry, dacht dat iemand wel zou reageren:
Deurtje in bad laten zetten?

Het probleem is dat aannemers gaan vinden voor een mini klus gewoon lastig is.
In de tijd dat het lastig was voor ze om aan opdrachten te komen zijn ze dit soort dingen gaan doen, maar ik vermoed dat je nu duur uit bent.

Mijn tip zou zijn, doe het zelf.
Al komen de tegels over een jaar toch weer los, of zijn de voegen onregelmatig... tegen die tijd wil je misschien toch al een net iets andere badkamer. En voor het bedrag dat je betaald voor de ombouw heb je dus al een halve badkamer, of zelfs meer.
De materiaal kosten zijn peanuts en je hebt een goed excuus om wat gereedschap aan te schaffen >:)

Moet je alleen even een weekje of 2 bij iemand anders douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
TheGhostInc schreef op donderdag 26 april 2018 @ 11:24:
[...]

Sorry, dacht dat iemand wel zou reageren:
Deurtje in bad laten zetten?

Het probleem is dat aannemers gaan vinden voor een mini klus gewoon lastig is.
In de tijd dat het lastig was voor ze om aan opdrachten te komen zijn ze dit soort dingen gaan doen, maar ik vermoed dat je nu duur uit bent.

Mijn tip zou zijn, doe het zelf.
Al komen de tegels over een jaar toch weer los, of zijn de voegen onregelmatig... tegen die tijd wil je misschien toch al een net iets andere badkamer. En voor het bedrag dat je betaald voor de ombouw heb je dus al een halve badkamer, of zelfs meer.
De materiaal kosten zijn peanuts en je hebt een goed excuus om wat gereedschap aan te schaffen >:)

Moet je alleen even een weekje of 2 bij iemand anders douchen.
Thanks voor de info, ik ga er zeker even over nadenken. Ik heb deze aanbieders gevonden:
https://www.baden-plus.nl...mers/van-bad-naar-douche/
https://thuiscomfort.nl/n...oor-een-inloopdouche.html
https://vanbergensanitair.nl/douche-in-1-dag/
Bij het Googlen stond bij deze laatste website op Google "Al vanaf 3056,-", op de website zelf zie ik het niet staan. Dus inderdaad een prijzige aangelegenheid.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
We zijn bezig met een aanbouw waar een badkamer in moet komen. Het lastige is dat de ketel met ongeveer 25m leiding van de nieuwe badkamer hangt.
Is dat te doen met wachten op warm water voor de douche?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-07 17:17
Dat ligt er helemaal aan hoe lang je zelf bereid bent om te wachten, toch?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
miicker schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:45:
Vraagje, geen idee of het hier thuis hoort, ik denk van niet, maar zou niet weten waar dan wel :P
We hebben een huis gekocht (nog niet helemaal rond, maar wel zo goed als), en daar zit in de badkamer enkel een bad. We willen hier graag een douche van (laten) maken.
Ik zag dat er verschillende diensten zijn die de dienst aanbieden om van bad naar douche te gaan binnen een dag, echter staan nergens prijzen vermeld, logisch, zal per situatie wel wat verschillen. Maar heeft iemand enig idee aan wat voor bedragen we moeten denken?

En hebben mensen hier ervaring mee en zo ja hoe was je ervaring?
Kan je niet beter doorsparen en de badkamer compleet vervangen ter zijnde tijd. In de praktijk maak ik vaak mee dat er niet door is getegeld of kleurverschil. Dan lopen de kosten rap op omdat je vaak niet 1m2 of 2m2 tegels gaat vervangen maar eerder de gehele wand. Spul moet ingewassen worden etc. dus maak van 1dag werk maar meerdere dagen werk. Aangezien arbeid en materiaal vaak evenredig zijn bij een gehele badkamer renovatie lopen de kosten gauw op. Schat dat je tussen 4000-6000€ verder bent. Bij dat soort bedragen kun je je beter afvragen om het geheel te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Iemand ervaring met melamine zagen in verstek met een invalzaag?

Ik wil van een paar meubelpanelen verzagen tot een niskastje, maar melamine laat zich niet makkelijk verstek zagen

Ik heb wel een splinterstrip op de zaaggeleider..

Andere optie in kantenband op de kopse kanten, maar ik heb geen lammellofrees 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
FabianGTI schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 13:21:

Ik wil van een paar meubelpanelen verzagen tot een niskastje, maar melamine laat zich niet makkelijk verstek zagen

Andere optie in kantenband op de kopse kanten, maar ik heb geen lammellofrees 8)7
Vorig jaar dezelfde plaat verstek gezaagd. Met de invalzaag, geleider en fijn zaagblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Jelte schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 10:53:
We zijn bezig met een aanbouw waar een badkamer in moet komen. Het lastige is dat de ketel met ongeveer 25m leiding van de nieuwe badkamer hangt.
Dan zet je toch een WP boiler in de buurt met 1250 euro subsidie?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 20:29:
[...]

Dan zet je toch een WP boiler in de buurt met 1250 euro subsidie?
Klinkt als een ietwat overdreven actie voor het probleem.

Ik wil ooit wel een warmtepomp, maar ben daar nog niet aan toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Jelte
Overdreven actie?
Die heb je binnen 2 jaar terugverdiend tov gas.
En bespaart een hoop water.
25 mtr? een minuutje wachten op warm water? Hoeveel gas verbrand je nu dan per dag?
Qua verbruik een 1,5 - 2 kWh per dag met de wp boiler. (gezin met 2 kleine kinderen)

[ Voor 95% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-04-2018 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@AUijtdehaag
Komt nogal wat installatie werk bij kijken. En die twee jaar is alleen bij gebruik met zonnepanelen.

Misschien een doorstroom boiler om die minuut te overbruggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Jelte
Valt "op zich" mee met de installatie.
AUijtdehaag in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"

Ik heb zelf een 11 kW, 3-fase doorstroomverwarmer, met douchewtw en een 400 ltr vat op 31 graden met hygienespiraal.
Bad vullen gaat met 10.000 watt over 3-fases.
(en douchen met 7000 watt)

De WP boiler trekt hooguit 500 watt (WP gedeelte)...op 1-fase (maar heeft niet oneindig warm water zoals een doorstroomverwarmer)
(en is ideaal als salderen verdwijnt als je zonnepanelen hebt, laat hem overdag maar verwarmen)

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-04-2018 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:45
FabianGTI schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 13:21:

Eigenlijk heb je een fijn (min 40+tanden) speciaal (trapeziumvlaktand) zaagblad nodig om splintervrij te zagen aan twee kanten.
Maar voorzichtig met een gewoon fijn zaagblad gaat meestal ook, al zal je hier en daar een splintertje hebben van het melamine.
Een kant is meestal splintervrij, even kijken hoe om je moet zagen.

Jelte schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 10:53:
Een 25m lange 15mm leiding bevat 2500x(0,25x 3,1425x1,5²) = 4417 cm³ = 4,5 liter water.
Een CW3 ketel die 10 liter warm/heet water per minuut levert doet er dus 27 seconden over voor je warm water hebt...
CW4 (13l/m) 21 seconden, CW5 (17l/m) 16 seconden, CW6 (20l/m) 14 seconden.

Voor de gereedschapfreak (#metoo) kwam ik de Cuz-D Straigt Flush zaag tegen.
Ik ben erg onder de indruk........ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Hout, steen, metaal en meer, allemaal met dezelfde zaag (met andere bladen), 7 zagen in één.........
website

[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 29-04-2018 10:38 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Jelte schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 21:34:
@AUijtdehaag
Komt nogal wat installatie werk bij kijken. En die twee jaar is alleen bij gebruik met zonnepanelen.

Misschien een doorstroom boiler om die minuut te overbruggen?
25 meter gaat inderdaad behoorlijk lang duren.
Hangt natuurlijk ook van de buisdiameter, capaciteit ketel en capaciteit douchekop af hoeveel liter per minuut verplaatst kunnen worden.

Ik vind thuis 8 meter al behoorlijk lang duren. Maar dat komt ook doordat ik op mijn Intergas-ketel de warmhoudstand heb uitgezet.

Je kunt ook met jezelf afspreken dat je eerst de douche aanzet en daarna je uitkleedt. Als je er klaar voor bent moet de douche wel zo'n beetje warm zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slimbo
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23-07 21:19
Teijgetje schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 22:37:
[...]

Een 25m lange 15mm leiding bevat 2500x(0,25x 3,1425x1,5²) = 4417 cm³ = 4,5 liter water.
Een CW3 ketel die 10 liter warm/heet water per minuut levert doet er dus 27 seconden over voor je warm water hebt...
CW4 (13l/m) 21 seconden, CW5 (17l/m) 16 seconden, CW6 (20l/m) 14 seconden.
En omdat je ook nog te maken hebt met de wanddikte van de koperen buis (15 mm is meestal 13mm inwendig) zul je op ongeveer 3,3 ltr inhoud uitkomen en gaat e.e.a. nog wat sneller..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Na lang meelezen zal ik hier ook af en toe wat in plaatsen omdat we een huis hebben aangeschaft en er wel wat projectjes op de planning staan. Een van deze dingen is dat er afschuwelijke vloerbedekking ligt op de trap naar de eerste verdieping en naar de zolder en ook in de overloop. Nu heb ik hier al genoeg over gelezen om te weten dat dit echt een rot klus gaat worden, maar toch wil ik het graag gaan doen omdat het er echt niet uit ziet :P

Iets anders waar ik over zit te denken is een stuk uit de muur kappen zodat ik een kabelgoot kan plaatsen naar de tv. Nu zijn alle muren met spachtelputz afgewerkt. Dat maakt het wel een stuk moeilijker, Het liefst zouden we dan ook alle muren glad hebben, maar na veel Googlen lijkt de vrijwel enige optie om dit te laten doen. Ik heb wel wat filmpjes gezien over alabastine muurglad, maar of het echt goed zal werken vraag ik me af, zeker voor een best wel grote ruimte. Hebben mensen nog tips om dit zelf te doen? Of is dit echt iets dat uitbesteed moet worden?

Iets anders waar ik mee zit is de kattenbak. Nu hebben we een prima hoekje waar hij niet tot amper in het zich staat. Dat is in het nieuwe huis niet aanwezig, nu zag ik wel manier om hem weg te werken, bijvoorbeeld een kastje met twee compartimenten, waarbij je aan de zijkant en tussenin een gat maakt, daar kan de kat dan doorheen en in het eerste compartiment leg je dan een stukje vloerbedekking zodat je ook niet met de korrels/stof in huis zit. Zoiets ben ik misschien nog wel van plan op termijn te maken.

Mochten mensen ervaring hebben met iets van het bovenstaande dan sta ik open voor tips, met name rondom het glad maken van muren met spachtelputz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Heeft iemand hier ervaring met droogbouw vloerverwarming? Ik was aanvankelijk van plan een betonvloer te laten storten maar kwam er niet uit mbt. het gewicht en de stijfheid van de vloer. Daarom nu toch maar voor droogbouw gekozen. Echter, ik heb nu dus zwaluwstaartplaten voor de vloer en ik vroeg me af of ik die niet kan gebruiken om de vloerverwarmingsbuis in te leggen.
Een groot voordeel daarvan in tegenstelling tot alle EPS gebaseerde producten die er normaal voor gebruikt worden lijkt mij dat de zwaluwstaartplaten bijdragen aan de stijfheid van de (zwevende) vloer.
Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat de buis niet strak in de profielen ligt. Dat zou echter makkelijk op te lossen zijn door de loze ruimte vol te storten met beton.
Hierover dan een laag fermacel of vergelijkbaar en afwerken met linoleum vloer. Het lijkt een redelijk ideale oplossing, zie ik iets over het hoofd :?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Slimbo schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 23:04:
[...]

En omdat je ook nog te maken hebt met de wanddikte van de koperen buis (15 mm is meestal 13mm inwendig) zul je op ongeveer 3,3 ltr inhoud uitkomen en gaat e.e.a. nog wat sneller..
Klopt inderdaad voor koper.
Ik had een beetje middenweg genomen ter illustratie, ter vervanging van koper 15x1 gebruik ik 20x2 kunststof(minder ruis, minder drukverschil en minder temperatuursverschil) en die is 16 binnendiameter.

Arjan schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 00:07:
Heeft iemand hier ervaring met droogbouw vloerverwarming? Ik was aanvankelijk van plan een betonvloer te laten storten maar kwam er niet uit mbt. het gewicht en de stijfheid van de vloer. Daarom nu toch maar voor droogbouw gekozen. Echter, ik heb nu dus zwaluwstaartplaten voor de vloer en ik vroeg me af of ik die niet kan gebruiken om de vloerverwarmingsbuis in te leggen.
Een groot voordeel daarvan in tegenstelling tot alle EPS gebaseerde producten die er normaal voor gebruikt worden lijkt mij dat de zwaluwstaartplaten bijdragen aan de stijfheid van de (zwevende) vloer.
Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat de buis niet strak in de profielen ligt. Dat zou echter makkelijk op te lossen zijn door de loze ruimte vol te storten met beton.
Hierover dan een laag fermacel of vergelijkbaar en afwerken met linoleum vloer. Het lijkt een redelijk ideale oplossing, zie ik iets over het hoofd :?
Een lege lewisplaat draagt niet echt bij aan de stevigheid.
Lewisplaten moet je ook vastschroeven zodat je de ruimte er onder kwijt bent en je echt een starre vloer krijgt, als je hem zwevend legt zal je toch de platen moeten fixeren tijdens het uitharden van het beton, anders gaan de randen omhoog staan.
Zodra je in de trapeziumvorm(groef) van de lewisplaat een buis legt dan krijg je geen star betonnen trapeziumprofiel daar in. Voor die stijfheid moet je echt die groef volstorten en een laagje er op. En dan je leiding.
Op een lewisplaat leg je normaal een stalen gaasmat op blokjes waar je de leiding op vast zet en die je mee instort. (met de leiding gevuld anders gaat alles drijven)

[ Voor 61% gewijzigd door Teijgetje op 28-04-2018 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Slimbo schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 23:04:
[...]

we hebben hier uponor liggen. Maar zal ongeveer vergelijkbaar zijn.
Jullie gaan er wel vanuit dat er gelijk warm water uit de ketel komt.
Ik zal hier eens een test doen in de huidige badkamer (iets van 5m leiding vanaf ketel). En dan 20m leiding/3l/15-20s erbij optellen.

En ik kan altijd later nog zo'n doorstroomboiler er tussen zetten. Dan warmt die het eerste koude water op, waarna de ketel gewoon warm water levert en de boiler niets meer hoeft te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Jelte
Bedoel je een doorstroomverwarmer?
Ik heb ervaring met een 1-fase 7,25 kW Veito (V1200) en een 3-fase 11 kW Wijas
Ik hoop dat je 3-fase in huis hebt, anders kan je partner geen koffie meer zetten, als je onder de douche gaat. (lees: max hoofdzekering)
Ook hoeveelheid water door zo een doorstromer is een "dingetje". Stortdouche kan je vergeten.
Die Wijas werkt hier prima met douchebespaarkop trouwens. (met voorverwarmd water vanuit hygieneboiler)

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-04-2018 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@AUijtdehaag de doorstroomverwarmer wordt dan alleen gebruikt in de badkamer voor bad/douche en wastafel. Maar wordt gevoed door warm water uit de gasketel. Dus alleen nodig voor opstarten. (En dat gaan we alleen doen als blijkt dat we er ons aan irriteren.)
We hebben drie fase en genoeg groepen gelukkig :)

[ Voor 16% gewijzigd door Jelte op 28-04-2018 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Jelte
Dus je gaat met het water eerst naar zolder (drukverlies) en dan weer helemaal naar beneden. Totale lengte 25 mtr leiding.
Dan wordt de doorstroming (mocht het tegenvallen met de plofketel) ook nog beperkt door een doorstromer die er achter komt te hangen.

En dat terwijl je met een WP boiler (in de buurt vd badkamer), de volle mep aan doorstroming en warm water kunt hebben en instant warm water en geen gasverbruik meer of verspilling van water.
Ok. ik begrijp het (geloof ik) :+

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-04-2018 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik heb een eaton groepenkast. Nu wil ik een automaat vervangen door een trage, vanwege lomp zware hogedrukreiniger.

Zijn dat soort automaten universeel?

Kan ik daar deze inplaatsen:
https://www.hornbach.nl/s...16-A/5558311/artikel.html

Anders moet ik één zo'n ding onhandig online bestellen, of veel te duur lokaal kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:51
Raymond schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 10:28:
Ik heb een eaton groepenkast. Nu wil ik een automaat vervangen door een trage, vanwege lomp zware hogedrukreiniger.

Zijn dat soort automaten universeel?

Kan ik daar deze inplaatsen:
https://www.hornbach.nl/s...16-A/5558311/artikel.html

Anders moet ik één zo'n ding onhandig online bestellen, of veel te duur lokaal kopen.
Check even of je een bus-systeem hebt, anders gaat het prima (kan elk merk in).

Echter je wilt een trage omdat de hogedrukreiniger te veel trekt? Lijkt me toch vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 10:27:
@Jelte
Dus je gaat met het water eerst naar zolder (drukverlies) en dan weer helemaal naar beneden. Totale lengte 25 mtr leiding.
Dan wordt de doorstroming (mocht het tegenvallen met de plofketel) ook nog beperkt door een doorstromer die er achter komt te hangen.

En dat terwijl je met een WP boiler (in de buurt vd badkamer), de volle mep aan doorstroming en warm water kunt hebben en instant warm water en geen gasverbruik meer of verspilling van water.
Ok. ik begrijp het (geloof ik) :+
kijk daar doe je een paar aannames die niet correct zijn.
Badkamer zit nu beneden achter de keuken en bijkeuken. In de bijkeuken hangt de gasketel.
We zijn bezig met een aanbouw naast het huis, waar op de eerste verdieping aan de voorzijde de nieuwe badkamer komt.

Ik heb een idee en ga nog niets doen. Dank voor de tip over dat de doorstroomboiler misschien de doorstroming beperkt.

Daarnaast lijkt het alsof je vind dat ik maar de moeite moet nemen om die wp-boiler te nemen. Je kent de situatie en mijn verdere plannen niet, laat staan mijn portemonnee. Dat je een advies geeft is prima, maar ik mag doen met het advies wat ik wil.

En bedankt voor het advies, want je geeft me in ieder geval opties d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Maeslant schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 11:13:
[...]

Check even of je een bus-systeem hebt, anders gaat het prima (kan elk merk in).

Echter je wilt een trage omdat de hogedrukreiniger te veel trekt? Lijkt me toch vreemd.
Wat is een bus-systeem? Hoe herken ik dat?
De groepenkast is recent (anderhalf jaar oud), zegt dat nog iets?

Hogedrukreiniger is 3500W en bij inschakelen klapt de groep eruit. Bij mn ouders klappen de nieuwe groepen er met dit apparaat ook uit, maar de oude smeltgroepen overleven het inschakelen wel. Vandaar dat ik ff een trage automaat wil plaatsen, om te checken of dat helpt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
Raymond schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 14:28:
[...]

Wat is een bus-systeem? Hoe herken ik dat?
De groepenkast is recent (anderhalf jaar oud), zegt dat nog iets?

Hogedrukreiniger is 3500W en bij inschakelen klapt de groep eruit. Bij mn ouders klappen de nieuwe groepen er met dit apparaat ook uit, maar de oude smeltgroepen overleven het inschakelen wel. Vandaar dat ik ff een trage automaat wil plaatsen, om te checken of dat helpt :)
Als je hem open maakt, en je ziet dat er onder en boven draden in/uitgaan dan heb je geen bus systeem.

Busboard
Afbeeldingslocatie: https://www.nieuwegroepenkast.nu/contents/media/hld-33b_3-abb-hafonorm-busboard-lege-installatiekast.gif

Standaard
Afbeeldingslocatie: http://www.jbhekwerken.com/images/work/elektro/thumbs/1_Groepenkast-installatie_thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
@Raymond Je kunt hoe dan ook ieder merk automaat op de DIN-rail klikken, die maat is universeel.

Alleen heb je een grote kans dat aan de onderkant van de automaat geen draden zijn aangesloten, maar kamrails. Als je het dan makkelijk wilt uitwisselen moeten de contacten op precies dezelfde plek zitten. Ik zou Eaton kopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UCqw7xCM32Syh2qsn0jah29r/full.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Xander op 28-04-2018 18:58 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
@Xander @Maeslant

Thanks!

Vanmiddag even zo'n automaatje opgehaald. En idd precies de L en N omgedraaid, waardoor die kam niet past :+

Maar wel even kunnen testen door hem direct aan te sluiten. En met deze automaat werkt de hogedrukreiniger prima.

Nu dus nieuwe kam scoren, of een automaat met aansluitingen op de juiste plek.

Het tweede lijkt me handiger, dus komende week ff op zoek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Als een rij automaten aangesloten is met een kam, behoud je de mogelijkheid om de 'grote' aansluitgaten te gebruiken, deze heb je sowieso nodig om te voeden, maar kun je ook gebruiken om af te takken, 2 stukjes draad als brugje en klaar.

Ik heb geen installatiedraad liggen, stugge, maar wel soepele montagesnoer waar ik hulsjes op kan zetten. Moet je even kijken naar je hoofdautomaat, 25A is 6mm zo even uit mijn hoofd, kijk ik nog wel even na als je het nodig hebt.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
@Joopieboy
Dan moet ik knooien, heb ik geen zin in. Dan moet ik die kam inkorten, draadbrug maken enzo.

Of ik scoor gewoon een passende automaat. Net zo makkelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Kam inkorten? Zit ie nu over de volledige breedte dan, voorbereid?

Overal weer anders, blijft lastig. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Teijgetje schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 00:12:
[...]

Een lege lewisplaat draagt niet echt bij aan de stevigheid.
Lewisplaten moet je ook vastschroeven zodat je de ruimte er onder kwijt bent en je echt een starre vloer krijgt, als je hem zwevend legt zal je toch de platen moeten fixeren tijdens het uitharden van het beton, anders gaan de randen omhoog staan.
Zodra je in de trapeziumvorm(groef) van de lewisplaat een buis legt dan krijg je geen star betonnen trapeziumprofiel daar in. Voor die stijfheid moet je echt die groef volstorten en een laagje er op. En dan je leiding.
Op een lewisplaat leg je normaal een stalen gaasmat op blokjes waar je de leiding op vast zet en die je mee instort. (met de leiding gevuld anders gaat alles drijven)
Ik had er wat meer uitleg bij moeten geven, de opbouw wordt als volgt, van boven naar onder:
  1. linoleum of beton egalisatielaag
  2. gipsvezelplaat
  3. zwaluwstaartplaat
  4. 18mm osb
  5. acoustische isolatiestrook
  6. balken
1 tm 4 moet dus een geheel worden, waarbij ik deze 4 aan elkaar vast maak. Dat als geheel ligt dus geïsoleerd op de balken en met foam op afstand van de muren. Ik gebruik dus niet de wapenende functie van de zwaluwstaartplaten, puur het feit dat ze de correcte vorm hebben om de vloerverwarmingsbuizen te beschermen en ze van metaal zijn om de warmte af te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Joopieboy schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 19:29:
Kam inkorten? Zit ie nu over de volledige breedte dan, voorbereid?

Overal weer anders, blijft lastig. :P
Is een stuk koper met 4 uitsteeksels eraan. Dus laatste uitsteeksel (toevallig is het de buitenste uitomaat op de aardlek) moet eraf.

Dat plastic is gewoon een los kapje, daaronder zit koper:

Afbeeldingslocatie: http://www.werklust-leens.nl/Werklust-Leens/Bouwen/Binnen/2014_05_MEI_03_electrameterkast/035_2014_05_MEI_03_electrameterkast.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ja dat snap ik, werk er dagelijks mee. :+ Ik bedoelde meer zit er nu een strip op die langer is dan de rij automaten die je hebt? Oftewel voorbereid voor eventuele extra automaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
@Joopieboy Nee, ik vervang een automaat met b karakteristiek door een andere met c-karakteristiek. Dus die komt in plaats van, niet erbij :) De kast zit verder vol, dus kan hem er niet ff bijplaatsen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

O lol, dat was dus de clou. :P Dan idd uitwisselen voor een zelfde model ja. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Arjan schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 20:29:
[...]

Ik had er wat meer uitleg bij moeten geven, de opbouw wordt als volgt, van boven naar onder:
  1. linoleum of beton egalisatielaag
  2. gipsvezelplaat
  3. zwaluwstaartplaat
  4. 18mm osb
  5. acoustische isolatiestrook
  6. balken
1 tm 4 moet dus een geheel worden, waarbij ik deze 4 aan elkaar vast maak. Dat als geheel ligt dus geïsoleerd op de balken en met foam op afstand van de muren. Ik gebruik dus niet de wapenende functie van de zwaluwstaartplaten, puur het feit dat ze de correcte vorm hebben om de vloerverwarmingsbuizen te beschermen en ze van metaal zijn om de warmte af te geven.
De akoustische stroken van 5 hebben weinig zin als je het OSB vastschroeft. Linoleum of beton als egalisatielaag is nogal een dikteverschil.
Ik snap dat je de Lewis puur als convectorplaat wil gebruiken en de bochten buiten de plaat maakt. Maar hoe vang je dan die loze ruimte daar op? Die gipsvezelplaat breekt als die zweeft en belast wordt.
Om de vloerverwarming goed af te laten geven aan het staal moet je inderdaad wel de gleuf waarin hij ligt vullen.
Het lijkt mij een experimentele dure constructie zo die kraakt als je de lewis niet goed vastzet en breekt als je de kanten niet ondersteund.
En alleen omdat je de lewis al hebt? Kun je die niet terugbrengen? Of verkopen?

Ik zou voor een bestaand systeem in droogbouw gaan of gelijk vanaf de balk (isolatie daartussen) met lewis opbouwen en daar een zwevende (bv laminaat)vloer op leggen als contactgeluid een ding is.
Of de lewis zwevend op isolatiestroken storten.

Maar hoe groot zijn je balken dan als je een constructie met lewis niet aandurft vanwege het gewicht?
Er is ook lichtgewicht beton. (wel drie keer zo duur als gewoon beton maar 30% lichter bij dezelfde sterkte)

[ Voor 11% gewijzigd door Teijgetje op 29-04-2018 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-07 19:45
miicker schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 23:26:
Mochten mensen ervaring hebben met iets van het bovenstaande dan sta ik open voor tips, met name rondom het glad maken van muren met spachtelputz.
Heb je dit topic al gezien: Muren glad krijgen - welke opties? ?

[ Voor 68% gewijzigd door titan1901 op 29-04-2018 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Nu online
Ik wil een overkapping maken van 6,5 x 3,5 meter.
Deze wordt aan een zijde aan het huis bevestigd. Aan de voorzijde wil ik een H balk maken met alleen staanders op de hoeken.
(dakliggers van 7 x17 cm, OSB plaat als dak + EPDM folie + 2 glasplaten als lichtstraat))

Liefst zou ik de H balk op 3 of 3,2 meter plaatsen en het laatste stukje maken als een overstek (0,3 - 0,5 meter dus)

Hoe kun je berekenen welke afmeting H balk hiervoor nodig is?
Of zal ik daar toch echt een constructeur voor moeten raadplegen?

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:03
Volgens mij heb ik hier eens een keer iets gelezen over een goedje (2-comp?) waarmee je palen (bij bv schutting) direct vast kunt zetten in de grond.
Ik geloof zelfs zonder gebruik van water.

Weet iemand toevallig daar nog iets van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
NeutraleTeun schreef op zondag 29 april 2018 @ 12:53:
Volgens mij heb ik hier eens een keer iets gelezen over een goedje (2-comp?) waarmee je palen (bij bv schutting) direct vast kunt zetten in de grond.

No-mix beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Teijgetje schreef op zondag 29 april 2018 @ 09:30:
[...]

De akoustische stroken van 5 hebben weinig zin als je het OSB vastschroeft.
Dat klopt, maar dat heb ik dan ook niet gedaan, de OSB is onderling verlijmd en vormt dus een grote plaat.
Linoleum of beton als egalisatielaag is nogal een dikteverschil.
Ja, klopt, zie beneden
Ik snap dat je de Lewis puur als convectorplaat wil gebruiken en de bochten buiten de plaat maakt. Maar hoe vang je dan die loze ruimte daar op? Die gipsvezelplaat breekt als die zweeft en belast wordt.
Dat is een goed punt inderdaad. Ik weet nog niet goed wat het handigste is. Het makkelijkste is waarschijnlijk gewoon egaliseren met beton. Dat wordt dan een laag van slechts 16mm, maar als daar barsten in komen is het niet erg omdat het puur functioneel is.
Een andere optie die ik op internet vind zijn egalisatiekorrels van fermacell, dat werkt misschien nog wel makkelijker, maar aangezien ik de sleuven toch moet dichtzetten moet ik sowieso beton gaan mengen.
edit:
ik zie dat fermacel ook zelf egaliseermiddel heeft tot 20mm, geen idee of dat anders is dan beton, maar dat zou dus ook prima kunnen.

ohja, de bochten komen diep in de punt van het dak te liggen, dus zullen nooit belopen worden.
Om de vloerverwarming goed af te laten geven aan het staal moet je inderdaad wel de gleuf waarin hij ligt vullen.
Het lijkt mij een experimentele dure constructie zo die kraakt als je de lewis niet goed vastzet en breekt als je de kanten niet ondersteund.
En alleen omdat je de lewis al hebt? Kun je die niet terugbrengen? Of verkopen?
Het begon inderdaad met het feit dat ik al een hele tijd met die platen in de weer ben en toen ik op zoek ging naar een droogbouwsysteem werd het mij vrij snel duidelijk dat die systemen niets meer zijn dan een manier om de slangen te beschermen en de warmte de vloer in te krijgen. Ook qua kosten zouden ze elkaar niet veel ontlopen, alleen zijn de lewisplaten bewerkelijker omdat ik de plaatsen waar geen ondersteuning is inderdaad zal moeten dichtmaken. Dat zou dus ook met EPS moeten kunnen, aangezien de commerciële systemen dat meestal hanteren.
Ik zou voor een bestaand systeem in droogbouw gaan of gelijk vanaf de balk (isolatie daartussen) met lewis opbouwen en daar een zwevende (bv laminaat)vloer op leggen als contactgeluid een ding is.
Of de lewis zwevend op isolatiestroken storten.

Maar hoe groot zijn je balken dan als je een constructie met lewis niet aandurft vanwege het gewicht?
Er is ook lichtgewicht beton. (wel drie keer zo duur als gewoon beton maar 30% lichter bij dezelfde sterkte)
Ik was aanvankelijk uit gegaan van 1200kg/m3 voor lichtgewicht beton. Ik heb de balken opgedikt tot 225mm, ze liggen 640mm HOH en de overspanning is 3900mm.
Echter, recent contact met een partij die eventueel het beton zou leveren liet me weten dat zij 1800kg/m3 aanhielden voor lichtgewicht beton. Met dat gewicht zou de doorbuiging te groot worden en de vloer zou niet stijf genoeg zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Arjan op 29-04-2018 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxDamage
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-07 14:12
NeutraleTeun schreef op zondag 29 april 2018 @ 12:53:

https://www.kongcrete.nl/

Zo te zien 2 componenten purschuim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zag dat toevallig vanochtend op TV. Ziet er idd uit als 2 componenten purschuim. Niet in je kleren krijgen dus :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-07 21:55

bonzz.netninja

Niente baffi

Is dat goed voor de beestjes in de grond?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:57

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/124edt0.jpg

Niet slecht imo om binnen de 3u alleen een plafond te steken 8)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Geen dwarslatten gebruikt?
Als in: hangt dit stevig genoeg aan een smal randje? Hier ga je geen stuc meer tegenaan smeren, neem ik aan?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvtk
  • Laatst online: 23:16
miicker schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 23:26:
Ik heb laatst een muurtje van 2m beter ontdaan van de spachtelputz en afgewerkt met fix en finish (soort muurglad, maar dan goedkoper omdat je het zelf moet mengen met water). De spachtelputz laag kon ik vrij makkelijk met een plamuur mes afsteken (ik kon onder de laag komen). Daaronder zat een vrij vlakke muur met wel wat deukjes/krassen van het afsteken. Inmiddels klaar met de fix en finish en vrij goed resultaat, zeker als ik straks nog wat kleine oneffenheden wegwerk dmv bijwerken/schuren. Op zich kreeg ik er halverwege wel enige handigheid in, maar een grote muur zou ik nog niet zien zitten.

Heb je wellicht een klein muurtje om te proberen? Dan kom je er vanzelf achter of je er handigheid in krijgt. Qua kosten scheelt het natuurlijk flink, maar het kost wel een hoop tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

dreamscape schreef op zondag 29 april 2018 @ 19:14:
Geen dwarslatten gebruikt?
Als in: hangt dit stevig genoeg aan een smal randje? Hier ga je geen stuc meer tegenaan smeren, neem ik aan?
Geen dwarslatten idd, enkel om de 60cm een metalstuds die aan de zijkanten vast zitten in muur profielen, de metalstuds hangen in het midden vast met haken aan het oude plafond tegen het doorhangen.

Alleen de naden worden afgesmeerd met jointfiller/finisher en geschilderd. Zo heb ik het altijd al gedaan en al mijn plafonds hangen er na jaren nog perfect in. :)

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
@rvtk thnks voor de info, ik ga zeker kijken of het me zelf gaat lukken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-07 08:45
@Raymond wij gebruiken voor de grootste haakse slijper op de zaak (vraag mij wattage niet) een opgerolde haspel.
Dit om te verkomen dat de zekeringen eruit klappen van de standaard huisaansluitingen
Zelf bij ons in de werkplaats klapt de zekering er van de piekspanning van dit beest eruit zonder de haspel.
Punt is dat hij eenmaal opgestart veel minder trekt, maar die opstart zo zwaar is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

@sbruynis die kende ik nog niet, slimme manier om het normaal ongewenste effect van een spoel te gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11-07 09:37

Stoffel

Engineering the impossible

Interessant, maar ik vraag me af hoe 'stijf' het wordt. Dat een onbelaste paal recht blijft staan geloof ik wel, maar dan kun je ook gewoon droog zand in het gat gooien. Zou je hier ook een paal mee kunnen vastzetten waar een poort aan vast hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Afgezien aparte uitdaging in O085105116N in "zonnescherm v.d muur gekomen.. hoe nu verder?"

zou ik het zonnescherm makelijk kunnen verlengen (en modden voor led verlichting?) ik wil namelijk een uitval van 3m ipv 2.5

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Jellabie schreef op zondag 29 april 2018 @ 19:31:
[...]
Alleen de naden worden afgesmeerd met jointfiller/finisher en geschilderd. Zo heb ik het altijd al gedaan en al mijn plafonds hangen er na jaren nog perfect in. :)
Gebruik je dan nog iets om de gaten te overbruggen tussen de platen? Of is de jointfiller enigszins elastisch dat ie niet barst bij vibraties e.d?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Widow schreef op maandag 30 april 2018 @ 12:36:
[...]

Gebruik je dan nog iets om de gaten te overbruggen tussen de platen? Of is de jointfiller enigszins elastisch dat ie niet barst bij vibraties e.d?
Daar zit een zelfklevende gaas tussen.

De platen hebben aan beide kanten een afgeschuinde zijde, daar plak je de tape op en daar jointfiller en finisher over.

Als je wat inzoomed zie je de tape hangen.

[ Voor 5% gewijzigd door Jellabie op 30-04-2018 12:52 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:58
Wij hebben enige spoed (ivm lek in douche) doch beperkt budget om onze badkamer aan te pakken. Meeste materiaal is reeds aangeschaft, ik ga zelf een aanzienlijk deel slopen. Eigenlijk alles behalve de tegevloer, dat laat ik aan de aannemer.

Mijn vraag gaat over het plafond. Momenteel zit er een verlaagd plafond met inbouwspotjes in. Die is even knullig uitgevoerd als de rest van de badkamer, en wil ik eruit trekken zodat het nieuwe tegelwerk gewoon netjes tot bovenaan kan worden doorgetegeld. Het verlaagd plafond zit met een rachelwerk op de betonplaten van het eigenlijke plafond (zoiets) gemonteerd. Daar komen straks natuurlijk een hoop schroefgaten naar voren. Op de lange termijn willen we het plafond laten stucen maar om budgettaire redenen zal dat 2019 of eventueel 2020 worden waarschijnlijk. Dan hebben we nog meer stucwerk in andere ruimtes. Tot die tijd wil ik gewoon de gaten zo goed mogelijk dichten met vulmiddel en dan de boel een lik verf geven.

De vraag is: wat is de mooiste manier om die gaten gedurende 1 of 2 jaar weg te werken? Gewoon vulmiddel en dan tamponeren?

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:02
Tjolk schreef op maandag 30 april 2018 @ 14:02:
Wij hebben enige spoed (ivm lek in douche) doch beperkt budget om onze badkamer aan te pakken. Meeste materiaal is reeds aangeschaft, ik ga zelf een aanzienlijk deel slopen. Eigenlijk alles behalve de tegevloer, dat laat ik aan de aannemer.

Mijn vraag gaat over het plafond. Momenteel zit er een verlaagd plafond met inbouwspotjes in. Die is even knullig uitgevoerd als de rest van de badkamer, en wil ik eruit trekken zodat het nieuwe tegelwerk gewoon netjes tot bovenaan kan worden doorgetegeld. Het verlaagd plafond zit met een rachelwerk op de betonplaten van het eigenlijke plafond (zoiets) gemonteerd. Daar komen straks natuurlijk een hoop schroefgaten naar voren. Op de lange termijn willen we het plafond laten stucen maar om budgettaire redenen zal dat 2019 of eventueel 2020 worden waarschijnlijk. Dan hebben we nog meer stucwerk in andere ruimtes. Tot die tijd wil ik gewoon de gaten zo goed mogelijk dichten met vulmiddel en dan de boel een lik verf geven.

De vraag is: wat is de mooiste manier om die gaten gedurende 1 of 2 jaar weg te werken? Gewoon vulmiddel en dan tamponeren?
Laat het rachelwerk zitten (of maak het minder hoog) en zet er een paar gipsplaten tegenaan. Die kun je vervolgens strak afwerken met filler. Daarna texen en je hebt een zeer straks resultaat, zonder de kosten van een stucadoor.

Wat voor verlichting wil je in de nieuwe situatie realiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:58
T i M schreef op maandag 30 april 2018 @ 15:53:
Laat het rachelwerk zitten (of maak het minder hoog) en zet er een paar gipsplaten tegenaan. Die kun je vervolgens strak afwerken met filler. Daarna texen en je hebt een zeer straks resultaat, zonder de kosten van een stucadoor.
Dat impliceert dat ik vertrouwen heb in het rachelwerk. :P
Wat voor verlichting wil je in de nieuwe situatie realiseren?
Gewoon een centrale plafonnière. Ik neem aan (maar dat weet ik niet zeker) dat er in het midden van de badkamer gewoon een lichtpunt zit. Het knutselwerk van de vorige bewoner kennende heeft hij daar vandaan e.e.a. met kroonsteentjes gesplitst om zo 6 halogeenspots van stroom te voorzien. Iets dergelijks had hij in de tot klankkast omgebouwde trapkast ook geflikt.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23:02
T i M schreef op maandag 30 april 2018 @ 15:53:
[...]

Word dit volledig glad zodat je niet met bepaalde lichtinvallen of strijklicht de naden terugziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Laurences schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:23:
[...]

Word dit volledig glad zodat je niet met bepaalde lichtinvallen of strijklicht de naden terugziet?
Zie jij de naden op deze foto? ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ei1CYLZIYKrM8hNzLFv2zkTO/full.jpg

Zijn gewoon gipsplaten (zowel wanden als plafond), 2 maanden geleden zag het er namelijk nog zo uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SWqIwYysNB6OcImAi4QIhuVW/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnbrand
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-07 01:16
Omdat het in de winter bijna kouder in de schuur is dan buiten willen we die isoleren met PIR platen. Het is een houten schuur met een betonnen vloer. Het probleem is dat ik nergens eenduidig heb kunnen vinden hoe je dit goed moet verwerken.

Mijn voorkeur heeft het om 66mm dikke PIR platen te gebruiken direct tegen de buitengevel aan. Dan past het precies en hoeft er niets uitgevuld te worden. Daarna de PIR naden aftapen en alles dampdicht maken met folie. En het afmaken met OSD platen.

Maar de vraag is of dit zo kan of dat het zal gaan rotten.

Om tot de goede opbouw te komen heb ik de volgende vragen.
Kan het zonder spouw? Heb je damopen folie nodig tussen buitenmuur en de PIR platen? En moet je dampdichte folie gebruiken icm PIR platen die afgeplakt worden op de naden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
FabianGTI schreef op maandag 30 april 2018 @ 17:16:
[...]

Zie jij de naden op deze foto? ;)

[afbeelding]

Zijn gewoon gipsplaten (zowel wanden als plafond), 2 maanden geleden zag het er namelijk nog zo uit

[afbeelding]
:X ;) Ik trek m'n vraag weer in. Ziet er keurig uit! Dit zijn gipsplaten, wapeningsband, voegenvuller en vervolgens voegenfinisher?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-07 21:56
OK, hulp gevraagd. Ons prieel wat een vierkant van 3.90 is, met een afgeschuinde zijde (Zoiets: https://www.mholf.nl/buit...-hoekmodel-excellent.html) en een schuin dak, heeft onderhoud nodig.
Het dak is zo lek als een mandje en de vloer is ronduit rot O-) . Dus, we gaan aan de slag en ondertussen is het dak ervanaf en gaat de vloer er voor vrijdag uit :) Ondertussen komen we al de leuke verrassingen tegen (oude straatstenen als 'fundament' voor de houten vloerdelen ;w ) die we nog even fixxen.

Maar nu, het opbouwen. We willen uiteraard nu een plat dak en ik wil er eigenlijk ook niet teveel euro's tegenaan gooien. De staande balken staan nog prima en de constructie rondom is stabiel.

Mijn plan is als volgt, wie heeft tips voor goed / goedkoop materiaal?
Stap 0: huidige balken afkorten zodat balken op afschot komen.
Stap 1: leggen van dwarsbalken op constructie, 60cm afstand tussen balken (dus 2 buiten balken en 5 ertussenin).
Stap 2: OSB platen erop (welk formaat / dikte is het meest handzaam, en hoe het best plaatsen? Ik hoef er niet op te zitten ;)
Stap 3: Opstaande rabat-delen (2 boven elkaar) rondom vastzetten
Stap 4: EPDM (of wat anders.. hier ben ik echt onkundig) leggen met een doorvoer voor hwa en regenton in een van de hoeken. Ik vind EPDM eigenlijk erg duur voor een prieeltje. Zijn er alternatieven voor een plat dak? Ik dacht aan polyester golfplaten die aflopen in een dakgoot achter het rabatdeel zodat je daar HWA netjes in afvoert. Dom gedacht?
Stap 5: Beton-tegels leggen op geegaliseerde ondergrond.
Stap 6: Zijkanten van prieel aftimmeren met rabatdelen.
Stap 7: Afwerken/verlichting/verven, barbeque aan en genieten maar. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
I.p.v. EPDM kun je ook een ouderwetse brandrol halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ik wil het dak van mijn kapschuur gaan isoleren .. ik heb een "schuur" en een veranda deel, nu is de vraag voor de veranda.
Alleen ik heb weinig behoefte aan het isolatie te zien, kan ik gewoon dun hout gebruiken, multiplex, cardboard ofzoiets .. ik ga het wel verven maar ik zie weinig nut voor 18mm osb ofzoiets .. alleen omdat het indirect in de buitenlucht zit .. doe ik er wijs aan ?
vso schreef op maandag 30 april 2018 @ 11:55:
Zou ik het zonnescherm makelijk kunnen verlengen (en modden voor led verlichting?) ik wil namelijk een uitval van 3m ipv 2.5
niemand ervaring ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
johnbrand schreef op maandag 30 april 2018 @ 20:29:
Omdat het in de winter bijna kouder in de schuur is dan buiten willen we die isoleren met PIR platen. Het is een houten schuur met een betonnen vloer. Het probleem is dat ik nergens eenduidig heb kunnen vinden hoe je dit goed moet verwerken.

Mijn voorkeur heeft het om 66mm dikke PIR platen te gebruiken direct tegen de buitengevel aan. Dan past het precies en hoeft er niets uitgevuld te worden. Daarna de PIR naden aftapen en alles dampdicht maken met folie. En het afmaken met OSD platen.

Maar de vraag is of dit zo kan of dat het zal gaan rotten.

Om tot de goede opbouw te komen heb ik de volgende vragen.
Kan het zonder spouw? Heb je damopen folie nodig tussen buitenmuur en de PIR platen? En moet je dampdichte folie gebruiken icm PIR platen die afgeplakt worden op de naden?
Hoe ga je voorkomen dat er vocht in de constructie komt?

lees anders ook even dit: http://www.centrum-hout.n...-massief-hout_jan2018.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
vso schreef op maandag 30 april 2018 @ 11:55:

zou ik het zonnescherm makelijk kunnen verlengen (en modden voor led verlichting?) ik wil namelijk een uitval van 3m ipv 2.5
Wat voor zonnescherm? Een knikarm?
Uitgaande van dat je armen lang genoeg zijn en de kast ruim genoeg; Groter doek nemen.
De armen mogen niet gestrekt zijn in maximale uitval, dan gaat hij niet dicht vanzelf bij oprollen.
De uitval is bij een elektrische motor met een (meestal plastic) stelschroef/drukknop in te stellen. Er zitten twee schroeven/knoppen, 1 voor de uitvalstop en 1 voor de oprolstop. Even kijken welke wat doet, tel het aantal slagen dat je doet zodat als het de oprolstop is je deze weer snel kan herinstellen.
Stroom zit ook bij de motor, alleen meestal geen continu plus, die is geschakeld vanaf de schakelaar in op of neer. De draad naar de motor is doorgaans vieraderig; bruin, zwart, blauw en aarde. zwart en bruin zijn geschakeld.
Om stroom voor je leds te krijgen zal je een extra draad moeten trekken, of bedenken of je licht wil tijdens het omhoog of het omlaag doen.
Maar misschien heb je mazzel en is de draad 5 aderig en hebben ze de bruine niet weggeknipt. Dat zie je simpel in de schakelaar.

Draai je met de hand dan hoef je geen eindstop te programmeren en heb je geen stroom in het scherm.

[ Voor 11% gewijzigd door Teijgetje op 01-05-2018 02:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Teijgetje schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 01:48:
[...]

Wat voor zonnescherm? Een knikarm?
Uitgaande van dat je armen lang genoeg zijn en de kast ruim genoeg; Groter doek nemen.
De armen mogen niet gestrekt zijn in maximale uitval, dan gaat hij niet dicht vanzelf bij oprollen.
De uitval is bij een elektrische motor met een (meestal plastic) stelschroef/drukknop in te stellen. Er zitten twee schroeven/knoppen, 1 voor de uitvalstop en 1 voor de oprolstop. Even kijken welke wat doet, tel het aantal slagen dat je doet zodat als het de oprolstop is je deze weer snel kan herinstellen.
Stroom zit ook bij de motor, alleen meestal geen continu plus, die is geschakeld vanaf de schakelaar in op of neer. De draad naar de motor is doorgaans vieraderig; bruin, zwart, blauw en aarde. zwart en bruin zijn geschakeld.
Om stroom voor je leds te krijgen zal je een extra draad moeten trekken, of bedenken of je licht wil tijdens het omhoog of het omlaag doen.
Maar misschien heb je mazzel en is de draad 5 aderig en hebben ze de bruine niet weggeknipt. Dat zie je simpel in de schakelaar.

Draai je met de hand dan hoef je geen eindstop te programmeren en heb je geen stroom in het scherm.
Extra draad dus, had het filmpje gezien alleen het aantal slagen tellen hmmm hoe datzo ? en als ik de armen verander naar langere varianten (hoe) moet ik hem dan opnieuw instellen ?

hoewel het filmpje makkelijk laat overkomen vraag ik me ook echt af of het zo makkelijk is .. als ik het goed begrijp zit er in de arm een veer oid ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Jellabie schreef op zondag 29 april 2018 @ 19:31:
[...]

Geen dwarslatten idd, enkel om de 60cm een metalstuds die aan de zijkanten vast zitten in muur profielen, de metalstuds hangen in het midden vast met haken aan het oude plafond tegen het doorhangen.

Dus geen gaastape in de naden?
En heb je AK platen gebruikt of die platen met ronde hoeken?

[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 01-05-2018 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
7 posts verder schrijft hij AK platen te gebruiken, met gaas op de naden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Wolly schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 09:05:
[...]

Dus geen gaastape in de naden?
En heb je AK platen gebruikt of die platen met ronde hoeken?
Gaastape moet je altijd in de naden doen, anders krijg je gegarandeerd scheuren
Laurences schreef op maandag 30 april 2018 @ 20:54:
[...]

:X ;) Ik trek m'n vraag weer in. Ziet er keurig uit! Dit zijn gipsplaten, wapeningsband, voegenvuller en vervolgens voegenfinisher?
Correct, 2 lagen Knauf Uniflott (glasvezel versterkt gips) en 1 laag Knauf Finish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
Correct, 2 lagen Knauf Uniflott (glasvezel versterkt gips) en 1 laag Knauf Finish
Dankjewel! Tussen de Uniflott lagen nog even opschuren, na de tweede laag opschuren dan die finish eroverheen? Ik vraag het maar, dat maakt m'n klus straks wat makkelijker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Laurences schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 11:38:
[...]

Dankjewel! Tussen de Uniflott lagen nog even opschuren, na de tweede laag opschuren dan die finish eroverheen? Ik vraag het maar, dat maakt m'n klus straks wat makkelijker ;)
Nooit schuren tussen de lagen :)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Laurences schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 11:38:
[...]

Jah, ik heb tussen de lagen geschuurd, maar ik heb wel een langnekschuurmachine waarmee het allemaal wat makkelijker gaat
Dat Uniflott is niet met de hand te schuren

Laatste laagje (finish) met de hand schuren, want met de schuurmachine gaat het veelte snel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:06

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

FabianGTI schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 12:13:
[...]

Jah, ik heb tussen de lagen geschuurd, maar ik heb wel een langnekschuurmachine waarmee het allemaal wat makkelijker gaat
Dat Uniflott is niet met de hand te schuren

Laatste laagje (finish) met de hand schuren, want met de schuurmachine gaat het veelte snel ;)
Daar ben ik ook achter gekomen. De Uniflott zeker niet te dik opzetten. En de finish niet met een machine schuren. Bij mij helaas hier en daar toch zichtbaar dat er een baan loopt over het plafond. Je moet wel goed kijken :) Op de foto bijna niet te zien (is ook een slechte foto :) ).
Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/-a7Ac8tl8U-I/WiRjM6F1tyI/AAAAAAAAG7E/FgcEZjLNSvsHgHsnKI-tGZ_sJDX99FOuACLcBGAs/s1600/IMG_8864.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door zonoskar op 01-05-2018 12:24 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
Hieronder zien jullie mijn ontwerp voor het maken van een kast tussen twee slaapkamers.

Slaapkamer 1: 2 kledingkasten (één kast met dubbel hanggedeelte, één kast met planken)
Slaapkamer 2: 1 kast voor wasmachine, droger met wat planken ernaast voor wasmiddel, waszakjes etc.

De huidige kast is te ondiep en oud (100 jaar), deze wil ik aan één kant proberen te verdiepen. Dat ga ik komende week nader bekijken. Misschien dat alles eruit moet en ik enkel de paneeldeurtjes kan hergebruiken.
De huidige deurtjes lopen niet tot de grond, zoals te zien is op de tekening.

Mijn vraag is of jullie tips hebben wat betreft de wasmachine en droger inbouwen. Ik ben van plan op de huidige houten constructievloer een verhoging te maken van 20cm, daarvoor wil ik multiplex gebruiken. Nu wil ik niet dat de wasmachine trillingen veroorzaakt. Is het beter om i.p.v. de verhoging van multiplex te maken, een betonnen plaat te maken waarop de wasmachine komt te staan?

Bedankt voor de tips!

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/iaWYeS/Schermafbeelding_2018_05_01_om_13_10_08.png
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/dgmMYn/Schermafbeelding_2018_05_01_om_13_10_32.png
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/bJDeKS/Schermafbeelding_2018_05_01_om_13_11_06.png
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/itGMYn/Schermafbeelding_2018_05_01_om_13_14_37.png
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/by9x67/Schermafbeelding_2018_05_01_om_13_15_19.png

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-06 17:54

Jelte,89

Woodworking

Een hele kleine update deze keer,

Gisteren de spieën/wiggen gemaakt tbv de schuine liplas

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/x5vT4EIYwtzE4SjpYl3rRmSQ/full.jpg

Moet nog 2 toognagels maken die ik in de bovenkant sla om de zijdelingse verschuiving te voorkomen, Dan kan ik de sparing maken voor de spieën en kunnen we zaterdag de achterkant gereed maken.

Waarschijnlijk dan wel weer een foto'tje

Revive the guild!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Laurences schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 13:28:
Hieronder zien jullie mijn ontwerp voor het maken van een kast tussen twee slaapkamers.

Slaapkamer 1: 2 kledingkasten (één kast met dubbel hanggedeelte, één kast met planken)
Slaapkamer 2: 1 kast voor wasmachine, droger met wat planken ernaast voor wasmiddel, waszakjes etc.

De huidige kast is te ondiep en oud (100 jaar), deze wil ik aan één kant proberen te verdiepen. Dat ga ik komende week nader bekijken. Misschien dat alles eruit moet en ik enkel de paneeldeurtjes kan hergebruiken.

Mijn vraag is of jullie tips hebben wat betreft de wasmachine en droger inbouwen. Ik ben van plan op de huidige houten constructievloer een verhoging te maken van 20cm, daarvoor wil ik multiplex gebruiken. Nu wil ik niet dat de wasmachine trillingen veroorzaakt. Is het beter om i.p.v. de verhoging van multiplex te maken, een betonnen plaat te maken waarop de wasmachine komt te staan?

Bedankt voor de tips!

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Mogelijk heb je er al lang overna gedacht.
Mijn tip is heroverweeg je plan. Een wasmachineopstelling in een slaapkamer is geen porem, niet comfortabel en slecht voor de verkoopbaarheid van je huis. Tenzij het een huurhuis betreft natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

ik ga binnenkort een badkamer meubel maken. deze wordt 120cm breed en wil ik van eikenhout maken, waarop dan 2 waskommen en 1of 2 lades komen.

Als ik jet hout bij een speciaal zaak koop gaat dit snel richting de 2 a 300 euro voor een basis plank, maar nu zag ik dat je ook een plank van bijv cando kan kopen (onbehandeld eiken) als blad. zijn er dan ook redenen om dit niet te doen? deze zijn watervast verlijmd , dus volgens mij is dat een prima alternatief toch? ik moet er dan een paar kopen, maar dan gaat het meubel eerder richting de 4 a 500 dan richting de 8/900.

en kan ik in de badkamer gewone laderails kopen of moeten dan speciale zijn ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Laurences schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 13:28:

Bedankt voor de tips!

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
hoe wil je de stijfheid van de bodem maken met alleen multiplex? kun je hem niet gewoon op de vloer zetten met rubberen doppen er onder? ik heb een houten balken vloer en dit is eigenlijk nog niet genoeg. zit er aan te denken om ook een betonnen plaat nog te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Waypoint schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 09:42:
ik ga binnenkort een badkamer meubel maken. deze wordt 120cm breed en wil ik van eikenhout maken, waarop dan 2 waskommen en 1of 2 lades komen.

Als ik jet hout bij een speciaal zaak koop gaat dit snel richting de 2 a 300 euro voor een basis plank, maar nu zag ik dat je ook een plank van bijv cando kan kopen (onbehandeld eiken) als blad. zijn er dan ook redenen om dit niet te doen? deze zijn watervast verlijmd , dus volgens mij is dat een prima alternatief toch? ik moet er dan een paar kopen, maar dan gaat het meubel eerder richting de 4 a 500 dan richting de 8/900.

en kan ik in de badkamer gewone laderails kopen of moeten dan speciale zijn ? :)
Als er water op eik komt krijg je zwarte vlekken, of je moest je meubel elk half jaar willen oliën.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Nu online
Mannen,

Ik ben nog altijd bezig met mijn badkamer te verbouwen. Heel wat posts terug heb ik ooit gevraagd over hoe ik de vloer nu het beste zou kunnen maken (hout, draagbalken..) en heb toen besloten om platen van watervast multiplex te gebruiken en daar bouwplaten (qboard van hornbach) overheen te leggen. Dat zou de kwa hoogte en gewicht van de hele toestand goed uitpakken en nog eens waterdicht zijn ook.

Nu heb ik de balken destijds moeten bijschaven omdat die wat getordeerd waren, waardoor de multiplex platen er nu nagenoeg helemaal 'dood' op liggen. Toch zie ik echter dat op een plek (waar de platen in elkaar schuiven), de ene plaat een paar mm hoger ligt dan de andere. Niet veel, maar het is ook niet 100% vlak.

Krijg ik hier nu straks problemen mee als iemand de tegels laat leggen of is dit verschil nog wel recht te trekken met die qboard plaat ? Ik dacht zelf dat als ik die q-board plaat vastschroef, deze het uitstekende stuk van die multiplex plaat misschien wel ín die bouwplaat zou trekken en dat het zo alsnog vlak wordt.

Klopt die aanname, of kan ik beter een schaaf huren en dat stuk vlak schaven?

Los halen van de plaat zit er niet meer in. Ik heb al een muur van gipsblok gemaakt en metalstud frames vast gezet voor nisjes e.d. I know, misschien niet het slimste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591

Vastschroeven kan maar je kan het ook overlaten aan degene die straks gaat tegelen. Die weet vaak wel of een randje kan of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
nokiaan958GB schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 23:37:
[...]

Mogelijk heb je er al lang overna gedacht.
Mijn tip is heroverweeg je plan. Een wasmachineopstelling in een slaapkamer is geen porem, niet comfortabel en slecht voor de verkoopbaarheid van je huis. Tenzij het een huurhuis betreft natuurlijk :P
Het leek ons de meeste logische plek op de eerste verdieping. In deze tekening zie je de huidige plattegrond. In de kast in de kleine kamer komt de CV ketel te hangen.

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/gFiz4S/Schermafbeelding_2018_05_02_om_13_00_10.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
De_Bastaard schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 11:24:
Schaven werkt niet, die zijn bedoeld om écht hout mee te bewerken, niet voor multiplex. En dan alleen coaxiaal op de houtnerf schaven, haaks op de houtnerf werkt niet. Dan gaat de schaaf happen en bijten. Ik zou eerder een bandschuurmachine huren als er een paar mm vanaf moet.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:46

BCC

Laurences schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 13:02:
[...]

Het leek ons de meeste logische plek op de eerste verdieping. In deze tekening zie je de huidige plattegrond. In de kast in de kleine kamer komt de CV ketel te hangen.

[afbeelding]
Kwartslag draaien zodat hij in de gang zit? Echt geen ruimte op de eerste verdieping? Ik heb hem hier ook van de zolder naar de bijkeuken verhuisd omdat het op een balkenvloer echt idioot veel herrie was. En dat was met een splinternieuwe miele.

[ Voor 18% gewijzigd door BCC op 02-05-2018 13:35 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Jellabie schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 09:52:
[...]

Als er water op eik komt krijg je zwarte vlekken, of je moest je meubel elk half jaar willen oliën.
Je kunt eiken toch ook lakken ? Ik zie wel meer voorbeelden met eiken badkamer meubels . Of zou je het met een andere houtsoort doen met dezelfde look en feel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Nu online
Anoniem: 235591 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 12:15:
[...]

Vastschroeven kan maar je kan het ook overlaten aan degene die straks gaat tegelen. Die weet vaak wel of een randje kan of niet.
Nou, als ik die bouwplaat er nu overheen zou leggen dan zou je een bolling krijgen op de plek van die rand. Is zo'n bolling van een paar mm op te vangen met (wat meer) lijm?
Pagina: 1 ... 77 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet voor luie zoekvraagjes.