[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.001.922 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
Señor Sjon schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 09:44:
[modbreak]Aangezien er nu een hoop tuinen en aanverwante zaken gepost worden, wie wil een groot tuintopic in elkaar klussen? :)[/]
Weet je het zeker? Als het gaat om tuinhuisjes zelf bouwen, inrichtingen van schuur / werkplaats hoort het misschien hier... Volgens mij ging het daar de laatste het meeste over: hoe er zelf een tuinhuisje geknutseld wordt (incl grondwerk, dat wel). Als ik me niet vergis ging het qua tuinen recentelijk alleen maar even over de hoeveelheid tegels in een tuin op basis van een foto rondom dat tuinhuisje, maar is dat niet echt een topic binnen dit topic.

Maar dat is mijn mening :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hmmbob schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:54:
[...]
Weet je het zeker? Als het gaat om tuinhuisjes zelf bouwen, inrichtingen van schuur / werkplaats hoort het misschien hier... Volgens mij ging het daar de laatste het meeste over: hoe er zelf een tuinhuisje geknutseld wordt (incl grondwerk, dat wel). Als ik me niet vergis ging het qua tuinen recentelijk alleen maar even over de hoeveelheid tegels in een tuin op basis van een foto rondom dat tuinhuisje, maar is dat niet echt een topic binnen dit topic.

Maar dat is mijn mening :+
xminator in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2" wordt ook een tuin-topic voorgesteld, dus lijkt mij een goed plan.

Dan kan in dat nieuwe topic wat meer over plantjes, bemesting, sproeiers, etc ingegaan worden. Dat is toch wat anders dan bouwmaterialen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Coolio, als dat de scope is lijkt het me een prima voorstel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 16:14
Cheesy schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 12:05:
[...]

xminator in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2" wordt ook een tuin-topic voorgesteld, dus lijkt mij een goed plan.

Dan kan in dat nieuwe topic wat meer over plantjes, bemesting, sproeiers, etc ingegaan worden. Dat is toch wat anders dan bouwmaterialen ;)
Klopt, ik kwam nu al twee keer achter elkaar de roep tot tuintopics met aanverwante zaken tegen. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:51
Ik ben ook een voorstander voor een tuin topic. Ben momenteel bezig met onze voortuin om te spitten zodat dat ik begin april kan zaaien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ik begin over een maand of 2 aan de achtertuin, dus laat maar komen dat topic!

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-09 14:12

Amphiebietje

In de blubber

Titel: Het Grote Tuin & Balkon-Topic.

(want appartementeigenaren willen ook nog wel eens planten op hun balkon zetten ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:40
Amphiebietje schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 13:52:
Titel: Het Grote Tuin & Balkon-Topic.

(want appartementeigenaren willen ook nog wel eens planten op hun balkon zetten ;) )
en sommige tuineigenaren maken van hun tuin een plantenloze bende :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:35

Christiano007

Ich bin der champion

Christiano007 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 20:01:
Wij hebben in de badkamer inbouwspotjes, nu was er al 1 geknapt bij de bezichtiging :') en nu is er net een tweede kapot gegaan. Aangezien 1 lampje wel erg weinig licht geeft wil ik de anderen vervangen maar nu is de vraag, met wat?

Ik heb een foto gemaakt van de huidige lamp, dat is een Philips MASTERLine ES 35W GU5.3 12V 24D (https://www.lampdirect.nl...s-35w-gu5-3-12v-24d-18139)

Dit is blijkbaar geen ledlamp maar halogeen, nu wil ik hem wel vervangen maar heb geen flauw benul met iets wat ook dimbaar is en dezelfde lichtkleur geeft (blijkbaar 3000K)

Het alternatief wat op de site staat is nog warmer en dat wil ik niet. Ook zie ik anderen die veel minder lumen heeft. En kan ik ook iets plaatsen met nog meer watt ?

En kun krijg ik nog gedoe met led met de dimmer die ik heb?
[afbeelding]

(totale noob)
Nou heb de GU5.3 (MR16) LED Lamp 12 Volt 3,5 Watt 60 SMD Dimbaar (Vervangt 35-40W) (https://www.ledlampendire...baar-vervangt-35-40w.html) gekocht en ontvangen. Helaas gaat dit niet goed. Ze dimmen niet, en beginnen te knipperen. Ook hoor je gezoem.

Waar kan het aan liggen?

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:12
loeberce schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 08:40:
[...]

Die stokjes heten deuvels. Die kan je in elke bouwmarkt in verschillende maten kopen. Ook heb je dan een centreerpunt nodig. De werkvolgorde is dan:
  • Boor in 1 van de planken de benodigde gaten.
  • Gebruik de centreerpunt in het geboorde gat om op de andere plank de plek voor de gaten te bepalen
  • Boor in de andere plank op de goede plek de gaten.
  • Beetje houtlijm, deuvel erin, planken aankloppen en klaar.
Er is een manier om met tape de plank op de juiste plek te houden, maar die heb ik niet zo helder voor de geest. Maar googlen levert vast wel een mooie beschrijving.
Deuvels gehaald. Zijn 40mm, plank is 18mm dis 11mm per plank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Christiano007 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 15:59:
[...]

Nou heb de GU5.3 (MR16) LED Lamp 12 Volt 3,5 Watt 60 SMD Dimbaar (Vervangt 35-40W) (https://www.ledlampendire...baar-vervangt-35-40w.html) gekocht en ontvangen. Helaas gaat dit niet goed. Ze dimmen niet, en beginnen te knipperen. Ook hoor je gezoem.

Waar kan het aan liggen?
Dat ligt aan je dimmer, als je een elektrische dimmer hebt die een zeer laag vermogen kan aansturen (lees zeer duur) dan kan die van bv een 2W belasting of de nog duurdere 1W tot enkele tientallen watts regelen. Dan heb je dus ook dimmen door middel van een PWM schakeling en niet door de spanning te verlagen zoals bij een gewone halogeenlamp.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft er iemand ervaring met PIR platen waar 18mm OSB op zit gelijmd? Ik wil deze graag gebruiken om de buitenmuur te isoleren vanuit binnen omdat het via de spouw een duur grapje wordt gezien deze eerst schoongemaakt zou moeten worden, en met PIR platen haal ik een veel hogere R-waarde (4rd vs 1.5rC met spouw).

Ik vraag me vooral af in hoeverre het mogelijk is om hier nog wat fatsoenlijk aan te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik ben van plan om achter in de garage een kleine vlieringsvloer te maken waar wat spullen opgeborgen kunnen worden.
De te overspannen breedte van de garage is ongeveer 2.80 meter. Ik wil het max. zo ongeveer 1.50 meter diep maken. Aan de voorkant blijft het open. Met een laddertje kan ik er dan bij.
Nu heb ik al eea opgezocht en voorbeelden bekeken.
Aan de muur (stevige betonnen muren) plaats ik aan beide kanten een houten plank. Daarop komen dan balkdragers en daarin schuif ik dan de balken. Info heb ik o.a. van https://www.bouwbestel.nl/zelf-vliering-zolder-maken.html

Ik weet alleen niet wat voor dikte en hoogte de balken moeten zijn. Ik heb op sommige sites wel berekeningen gezien, maar dat is vaak voor een volledige zoldervliering (qua belasting).
Zou iemand kunnen aangeven aan welke maten van balken ik moet denken? De vloer moet wel stevig genoeg zijn om er op te kunnen komen. Staan zal niet lukken vanwege de hoogte :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ione schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 18:33:
Ik ben van plan om achter in de garage een kleine vlieringsvloer te maken waar wat spullen opgeborgen kunnen worden.
De te overspannen breedte van de garage is ongeveer 2.80 meter. Ik wil het max. zo ongeveer 1.50 meter diep maken. Aan de voorkant blijft het open. Met een laddertje kan ik er dan bij.
Aan de muur (stevige betonnen muren) plaats ik aan beide kanten een houten plank. Daarop komen dan balkdragers en daarin schuif ik dan de balken. Info heb ik o.a. van https://www.bouwbestel.nl/zelf-vliering-zolder-maken.html

Ik weet alleen niet wat voor dikte en hoogte de balken moeten zijn. Ik heb op sommige sites wel berekeningen gezien, maar dat is vaak voor een volledige zoldervliering (qua belasting).
Zou iemand kunnen aangeven aan welke maten van balken ik moet denken? De vloer moet wel stevig genoeg zijn om er op te kunnen komen. Staan zal niet lukken vanwege de hoogte :-).
Lengte in mm gedeeld door 20 = kopmaat
h.o.h. 60cm / Noord europees vuren klasse A of B

2800 / 20 = 140 = balk van 44 x 144

Voor die paar euro die je er mee bespaard zou ik zeker gewoon van een normale constructieberekening uit gaan *excuses* plat dak met grind*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21:17
ione schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 18:33:

5x7
Gaat misschien op een gegeven moment wel wat doorhangen. Pak je een maatje groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
TV kast

Eerste klusproject: tv kast maken voor tv van 17kg. De plankjes zullen weinig gewicht dragen

Materiaal: MDF, 18mm dik

Materialen:
- 40x schroef 4.0 x 40 rotadrill met rode punt (per 'verbinding' 4 schroeven
- 8 deuvels: 4cm lang, 8mm diameter

Mijn stappenplan was als volgt:
- op onder en bovenplanken 0,9mm aftekenen van de zijkanten. Dan vanaf de voorkant op 5cm, 11cm, 17cm, 22cm een stip zetten en met een dun boortje een gaatje voorboren. Ook precies op het midden op deze afstanden van de voorkant af. Gevolg: de onder + bovenplank hebben 12 voorgeboorde smalle gaatjes
- dan op de zijplanken in het midden op 5cm, 11cm, 17cm en 22cm een stip zetten en voorboren met smalle boor

- dan op de zijplanken + middenplank stippen zetten & voorboren op 33,5cm hoogte en op 67,9 hoogte. Op 5cm, 11cm, 17cm en 22cm van de diepte. De zijkanten boren met een dunne boor, de binnenplank met een 8mm boor aangezien de deuvels hier dan precies inpassen.

- dan de middenplank neerzetten en de onderplank hieraan vast boren. Omdraaien en de bovenplank vastboren. De zijplanken er ter ondersteuning even los tussen zetten

- dan de plankjes op 5cm, 11cm, 17cm en 22cm 'diepte' inboren precies in het midden van de dikte van de plank met een 8mm boor. Hier 1,3mm diep in boren.

- de plankjes van 1 kant met deuvels verbinden met middenplank en vrouwlief deze laten ondersteunen. Zijplank er tegenaan zetten en de zijplank vastmaken aan de plankjes. Als dit gedaan is deze zijplank aan de bovenkant vastmaken

- hetzelfde met de plankjes aan de andere kant

- zij planken goed vast boren aan bovenkant/onderkant

- voor zekerheid nog stoelhoeken aan bovenkant + onderkant achteraan boren

Of pak ik de stappen zo verkeerd aan?

[ Voor 3% gewijzigd door President op 16-03-2018 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:08

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 18:15:
Heeft er iemand ervaring met PIR platen waar 18mm OSB op zit gelijmd? Ik wil deze graag gebruiken om de buitenmuur te isoleren vanuit binnen omdat het via de spouw een duur grapje wordt gezien deze eerst schoongemaakt zou moeten worden, en met PIR platen haal ik een veel hogere R-waarde (4rd vs 1.5rC met spouw).

Ik vraag me vooral af in hoeverre het mogelijk is om hier nog wat fatsoenlijk aan te hangen.
Osb vindt weersomstandigheden niet leuk, dus als je het doet zou ik er asap gevelbekleding tegen hangen zodat het niet nat word.

Ik zou eerder gewone pir tegen de muur schroeven, daar houten latten tegen en daar gevelbekleding tegen. Zo kan ook alles ademen.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik lees "buitenmuur te isoleren vanuit binnen".
Dit soort platen worden ook gebruikt voor platte daken.

Zou in principe kunnen volgens mij. Je moet ze dan bevestigen met spijkerpluggen aan de binnenmuur.

Alleen je moet ze alsnog afwerken met iets als gipsplaat.
Vraag mij af of je dan niet beter op de traditionele manier kunt isoleren.

[ Voor 24% gewijzigd door nokiaan958GB op 17-03-2018 00:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:19
nokiaan958GB schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 00:00:

Alleen je moet ze alsnog afwerken met iets als gipsplaat.
Eurothane G? Alles in één, makkelijker kan haast niet.
Of Comboprime?

Mits goed aangebracht krijg je in één keer een gipsplaten wand met waterdichte isolatiewand erachter en waarachter het oude dak of muur gewoon kan ventileren.

[ Voor 28% gewijzigd door Teijgetje op 17-03-2018 00:43 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
President schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 20:30:
Of pak ik de stappen zo verkeerd aan?
Je vergeet de extra plaat MDF, omdat je halverwege erachter komt dat het toch niet klopt. :+
Lekker prutsen is het devies. Zelfs een gepensioneerde timmerman zal af en toe gewoon opnieuw moeten beginnen.

Het enige wat ik wel wil zeggen is dat 18mm MDF meer dan sterk genoeg is. MAAR! Let op, normaal krijgt een kast zijn vormvastheid van de achterwand. Een stelhoekje is niet veel steun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:58

BCC

Teijgetje schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 00:28:
[...]

Of Comboprime?

Mits goed aangebracht krijg je in één keer een gipsplaten wand met waterdichte isolatiewand erachter en waarachter het oude dak of muur gewoon kan ventileren.
Kingspan heeft dat ook. Heb ik hier ook op een wand gebruikt - werkt prima.. Als de Muur vlak genoeg is, en er is een spouwmuur, dan kun je dat gewoon met pur direct erop lijmen. let wel op dat je dan niet de vul variant gebruikt :)

[ Voor 3% gewijzigd door BCC op 17-03-2018 10:34 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 18:57:
[...]

Lengte in mm gedeeld door 20 = kopmaat
h.o.h. 60cm / Noord europees vuren klasse A of B

2800 / 20 = 140 = balk van 44 x 144

Voor die paar euro die je er mee bespaard zou ik zeker gewoon van een normale constructieberekening uit gaan *excuses* plat dak met grind*
Bedoel je dan dat balken van 44x144 hetgene is wat je bij een plat dak met grind zou gebruiken? Of bedoel je dat ik i.p.v. 44x144 een grotere maat (voor een paar euro meer) moet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Laatst online: 22:30
Ook maar weer een klusje opgepakt.... de kelder! Ondanks dat we een redelijk ruime kelder hebben die ook nog aardig droog is, heb ik toch last van schimmel! Nadat we heel wat dozen hebben kunnen weggooien gebruiken we de kelder niet/nauwelijks. Zonde! Dus ben ik nu begonnen met het kaal krabben van de muren met staalborstel en de muren te behandelen. Natuurlijk als het vochtprobleem niet wordt aangepakt heb ik binnen de korste keren weer schimmel! De muren voelen droog op twee na! Die zijn echt vochtig/nat en ik denk dat daar een deel van de problemen aan te wijten valt!

Dit is de ergste muur. Ook boven het gat waar de Electra binnenkomt is het nat. In het gaat zelf ook een beetje. Ik heb geen idee wat er achter kan zitten en ben benieuwd wat ik hier aan kan doen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Rm34uu7CtRXqRgRZqJoMSaIZ/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/36Jhpu1i9T040HeFVW88usKh/thumb.jpg

Ik vermoed dat het iets van grondwater is. Ik heb zeker geen abnormaal waterverbruik dus denk/hoop niet op een lek. Er boven zit de hel. Enige wat enigsinds in de buurt komt is het toilet en de garage waar een afvoer zit (circa 2m verder). Ik kan er wat voor zetten maar daar los ik het probleem niet mee op. Anders zou ik dat stuk van de kelder kunnen afzonderen met een deur maar denk dat dat niet voldoende is om het buiten rest vd kelder te houden

[ Voor 33% gewijzigd door Zorg op 17-03-2018 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
ione schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 12:13:
[...]

Bedoel je dan dat balken van 44x144 hetgene is wat je bij een plat dak met grind zou gebruiken? Of bedoel je dat ik i.p.v. 44x144 een grotere maat (voor een paar euro meer) moet hebben?
44x144 is een balk waar je een olifant op kunt zetten. Het werd toch een bergzoldertje van 1m hoog ofzo?
Een normale balkmaat voor een zoldervloer is vaan 63x160 mm, dat is een volwaardige vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
Aardappel schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 15:31:
[...]

44x144 is een balk waar je een olifant op kunt zetten. Het werd toch een bergzoldertje van 1m hoog ofzo?
Een normale balkmaat voor een zoldervloer is vaan 63x160 mm, dat is een volwaardige vloer.
Het wordt inderdaad een bergzoldertje in de garage.
Met 44x144 zou ik dus ruim voldoende zitten (aangezien er geen olifant op hoeft :-) )
Moet ik ook nog rekening houden met een klasse? Ik zie vaak klasse C24 staan. Eerder in dit topic werd gesproken over A of B klasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ione schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 12:13:
[...]

Het eerste. Balken van 44 x 144 zouden een plat dak met "lichte belasting" moeten kunnen dragen zoals kiezels en sneeuw (met OSB platen en isolatie).
Ik zou inderdaad als je maar 3 balken nodig hebt, voor een dikke 44x144 balk gaan dan dat je 3 euro per balk kunt besparen door een iets dunnere te nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:42
Misschien een domme vraag, maar toch, is een bestaande cellenbetonwand +\- een meter op te schuiven?
Of moet je sowieso de hele wand slopen en een nieuwe maken?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
ione schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 16:15:
[...]

Het wordt inderdaad een bergzoldertje in de garage.
Met 44x144 zou ik dus ruim voldoende zitten (aangezien er geen olifant op hoeft :-) )
Moet ik ook nog rekening houden met een klasse? Ik zie vaak klasse C24 staan. Eerder in dit topic werd gesproken over A of B klasse.
Mwah, A is het beste dan b, noord-europees (langzamer groeiend, weinig noest en hart) tot c-d wat kwalitatief minder is.
Het is geen rocketscience hè, a, b, of c... allemaal goed genoeg voor een vlierinkje, zeker als je 144 hoog pakt.
Olifant... een berg stenen/cement of ander zwaar spul tov wat rommel dat scheelt natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 19:09

painkill

Pain(k)(ill)

Martinusz schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 16:51:
Misschien een domme vraag, maar toch, is een bestaande cellenbetonwand +\- een meter op te schuiven?
Of moet je sowieso de hele wand slopen en een nieuwe maken?
Als jij belooft om het te filmen dan mag jij proberen een wand in 1 geheel verplaatsen.

Maar dat gaat je niet lukken, die muur zal 50kg of meer per m2 zijn. Zelfs als het je lukt is de kans groot dat de muur beschadigd/scheurt. De enige optie is afbreken en opnieuw opbouwen.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Aardappel
Wat je dan ook kunt proberen is, om in plaats van de muur te verplaatsen, gebruik te maken van het moment en het hele huis in 1 ruk een meter opzij te schuiven.
Net als die truc met het tafelkleed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Zorg schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 14:49:
Ik vermoed dat het iets van grondwater is. Ik heb zeker geen abnormaal waterverbruik dus denk/hoop niet op een lek. Er boven zit de hel.
Dat zou toch genoeg warmte naar beneden moeten uitstralen.......... _O-
Of heb je relatieproblemen? :9~

BCC schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 10:32:
[...]

Kingspan heeft dat ook. Heb ik hier ook op een wand gebruikt - werkt prima.. Als de Muur vlak genoeg is, en er is een spouwmuur, dan kun
je dat gewoon met pur direct erop lijmen. let wel op dat je dan niet de vul variant gebruikt :)
De K118 had ik nog niet gevonden.

Ik blijf bij Recticel Eurothane G 50+12,5, die is per vierkante meter 18,95 ex als ik 45 platen bestel.
Die is vergeleken met de Kingspan K118 45+12,5 bijna de helft goedkoper.
Voor mijn projectje heb ik voor de prijs van een Kingspan dak/wand-schil een gelijkwaardige waterdichte luchtdichte schil, een isolatievloer (60mm) en een 12mm spaanplaat vloer extra.... da`s makkelijk beslissen. ;)

Het golfplaten asbestdak moet vervangen en lekt hier en daar een druppie, maar pas over een paar jaar. Die schil en al aanwezige ventilatie moeten de binnenkant zolang vrij van vochtschade houden en vanwege luchtdicht bouwen kan het dak later verwijderd zonder gezondheidsproblemen voor binnen.

birdview

inkijk voor

overzicht

inkijk achter

De Kingspan is wel iets beter.
Isolatiewaarde Kingspan Rd = 2,55 vs Eurothane G Rd = 2,25 m²K/W en Lambdawaarde Kingspan vanaf 0,018 W/M K vs Eurothane G = 0,022 W/mK ( waarden direct van Recticel) )

Eurothane vermeldt wel dat zij meten volgens EN 12667, dus misschien zijn het appels met peren vergelijken, nog afgezien van dat Kingspan de Rd waarde niet definieert en de lambdawaarde anders definieert (W/M K vs W/mK)

[ Voor 70% gewijzigd door Teijgetje op 17-03-2018 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-09 14:12

Amphiebietje

In de blubber

painkill schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 17:31:
[...]

Als jij belooft om het te filmen dan mag jij proberen een wand in 1 geheel verplaatsen.

Maar dat gaat je niet lukken, die muur zal 50kg of meer per m2 zijn. Zelfs als het je lukt is de kans groot dat de muur beschadigd/scheurt. De enige optie is afbreken en opnieuw opbouwen.
In mijn flat heeft de een of andere oliebol ooit geprobeerd een niet-dragende muur van holle bakstenen 10 cm op te schuiven, blijkbaar omdat de badkamer anders 10 cm te kort zou worden doordat de waterleidingen voor de douche niet ver genoeg naar achteren gemonteerd konden worden. 8)7 (maak als je dat probleem hebt gewoon de badkamer 10 cm korter)

Resultaat: Een mooie kromme muur met overal scheuren in het cement die flink wat tocht doorlaat. Ook handig is dat op de andere kant van de muur de plaat met de elektriciteitsmeter is gemonteerd |:( , dus hopelijk gaat er nooit iets lek daar als ik onder de douche sta...

hier ben ik achter gekomen toen ik het met methode beunhaas (ofwel, niet passende plank gewoon met een moker er in beuken) geplaatst plafonnetje van de meterkast verving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
TheGhostInc schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 10:23:
[...]

Je vergeet de extra plaat MDF, omdat je halverwege erachter komt dat het toch niet klopt. :+
Lekker prutsen is het devies. Zelfs een gepensioneerde timmerman zal af en toe gewoon opnieuw moeten beginnen.

Het enige wat ik wel wil zeggen is dat 18mm MDF meer dan sterk genoeg is. MAAR! Let op, normaal krijgt een kast zijn vormvastheid van de achterwand. Een stelhoekje is niet veel steun.
Fouten zijn niet toegestaan, heb alles netjes op maat laten zagen. Als de kast in elkaar zit heb ik even kijken hoe stevig het is en haal ik nog een plaat. Moet ik dat softboard nemen, of ook weer een MDF plaat? 5mm dik genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
De simpelste kastjes zijn met 3 mm hardboard achterkant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Teijgetje schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 00:28:
[...]

Of Comboprime?

Ja, filmpjes zijn leuk. Maar wie vindt tegenwoordig 9cm isolatie genoeg?
Als je nieuwbouwwaardes wilt halen moet je toch nog iets dikker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 10:14

Dit is de ergste muur. Ook boven het gat waar de Electra binnenkomt is het nat. In het gaat zelf ook een beetje. Ik heb geen idee wat er achter kan zitten en ben benieuwd wat ik hier aan kan doen!

[afbeelding]
[afbeelding]

Ik vermoed dat het iets van grondwater is.
Zet een electrische ontvochtiger neer. Ontdanks dat het symtoombestrijding is, zal dit wel zorgen dat je schimmel weg blijft.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
nokiaan958GB schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 23:57:
[...]

Ja, filmpjes zijn leuk. Maar wie vindt tegenwoordig 9cm isolatie genoeg?
Als je nieuwbouwwaardes wilt halen moet je toch nog iets dikker?
Als je nieuwbouwwaarden wil halen moet je idd dikker, bij renovaties hoef je dat niet te halen.
Zo zijn de isolatiewaarden , dak Rd = 2,25m²K/W, wand Rd = 2,25 m²K/W en vloer Rd = 2,5 m²K/W voldoende om aan de regels te voldoen bij renovatie mits juist aangebracht. (de regels gaan uit van de Rc waarde)
De regel dat bij meer dan 25% isolatieoppervlakvervanging het geheel aan nieuwbouweisen moet voldoen is teruggedraaid.
Wij hebben gekozen voor binnen de regels tegen minimale kosten met maximaal aanbreng-gemak.

Meer is uiteraard beter naar daar moet je ruimte voor hebben, (kan in mijn geval nog achteraf extra), en daar moet je budget voor hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 18-03-2018 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel

Ik vermoed dat het iets van grondwater is. Ik heb zeker geen abnormaal waterverbruik dus denk/hoop niet op een lek. Er boven zit de hel. Enige wat enigsinds in de buurt komt is het toilet en de garage waar een afvoer zit (circa 2m verder). Ik kan er wat voor zetten maar daar los ik het probleem niet mee op. Anders zou ik dat stuk van de kelder kunnen afzonderen met een deur maar denk dat dat niet voldoende is om het buiten rest vd kelder te houden
Als de kelder dáár nog onder zit zou je verwachten dat het lekker warm is :+

Even zonder gekkigheid, de toilet zit in de buurt, staat er dan toevallig ook een boom (wortels) nabij die het riool kapot zou hebben kunnen maken?
Heb je ontluchting of koekkoeks in de kelder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Zorg schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 14:49: Nadat we heel wat dozen hebben kunnen weggooien gebruiken we de kelder niet/nauwelijks. Zonde!
Goede kunststof opbergboxen + stellage kunnen een goedkope tussenoplossing zijn.
De muren voelen droog op twee na! Die zijn echt vochtig/nat en ik denk dat daar een deel van de problemen aan te wijten valt!

Ik zou een specialist laten komen. Kelders zijn een verhaal apart. Een vrijblijvende check nu het goed te zien is kan ook helpen bij je DIY activiteiten.
Als het grondwater is, zal elke oppervlakkige reparatie loskomen. Maar dan moet het grondwater wel zo hoog staan en apart dat 2 muren het alleen maar hebben.
En de kelder is onderdeel van je fundering, een lekkend riool kan verzakkingen veroorzaken. Zeker als het al een tijdje is.

De kelder drogen kan ook helpen om te zien waar het vandaan komt. Met een vochtmeter kun je dan mogelijk wat meer zien. Maar dat is waarvoor je een specialist regelt. En dat hoeft niet eens iets te kosten. Soms is het gewoon onderdeel van het offerte traject.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:26
Gister gestart met het slopen van de bestaande aanbouw aan mijn woning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5LqxBeLCDmetS9IT1Zy0wES8/medium.jpg

Vreugdemomentje omdat het dak eraf is :P.

Nu heb ik dus enkel nog de buitenmuren staan met daarin de fundering. hiervoor heb ik wat offertes opgevraagd om te slopen, maar het wordt me wat te gortig (1750eu) en denk dat het goedkoper kan.
Het gaat om een aanbouw van ca 5x12 meter met daarin fundering variërend van 2 tot 10 cm

Ik wil hiervoor een graafmachine van ca. 2 ton huren. De verhuurder vertelde mij dat hiermee de fundering als het ware kan worden opgetild en zo kan worden opgeruimd. Mijn vraag is dan ook of iemand van jullie wel eens op deze manier een fundering heeft weg gesloopt en of ik er verstandig aan doe om het zo te doen.

Anders wil ik een breekhamer huren voor 110E per dag om het voorwerk te doen. Iemand advies?

bl44t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
YaaD schreef op maandag 19 maart 2018 @ 10:59:
Nu heb ik dus enkel nog de buitenmuren staan met daarin de fundering. hiervoor heb ik wat offertes opgevraagd om te slopen, maar het wordt me wat te gortig (1750eu) en denk dat het goedkoper kan.
Vergeet het afvoeren van de zooi ook niet. Dat is een flinke kostenpost die je niet kunt voorkomen en wel in de offerte zit vermoed ik.

En een graafmachine huren? Tja, je maakt een kostenraming op basis van deze graafmachine, maar als het ding het niet red sta je daar 's-middags bij de verhuurder voor een zwaardere (=duurder). Soms lijkt dat wel het halve businessmodel.
YaaD schreef op maandag 19 maart 2018 @ 10:59:
Anders wil ik een breekhamer huren voor 110E per dag om het voorwerk te doen. Iemand advies?
Als je geen haast hebt is dit veruit de simpelste oplossing.
En je hoeft hem niet te huren, je koopt gewoon een voordelige.
Aan het eind knal je het ding hier of op marktplaats en als het ding het niet overleeft... daarvoor heb je garantie en daarna als nieuw op marktplaats :)
En als je echt je best doet stuur je hem terug binnen je zichtperiode, 'getest' :+

De vraag is vooral, heb je zin in een weekeinde lekker rammen en breken, heb je zin in een avontuur met een graafmachine of ga je voor luxe?
Persoonlijk zou ik voor het eerste gaan, hoewel lekker kloten met een graafmachine ook wel leuk is. Iemand betalen voor sloopwerk... dacht het niet >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
TheGhostInc schreef op maandag 19 maart 2018 @ 12:16:
[...]
Aan het eind knal je het ding hier of op marktplaats en als het ding het niet overleeft... daarvoor heb je garantie en daarna als nieuw op marktplaats :)
En als je echt je best doet stuur je hem terug binnen je zichtperiode, 'getest' :+
[...]
Dat kan goedkoper: https://www.lidl-shop.nl/search?query=breekhamer >:)
Garantie is ook wel prima bij LIDL, dus als hij stuk gaat, gewoon omruilen voor een verse :X

Afvoer puin moet je even uitzoeken, bij de gemeente betaal je er vaak de hoofdprijs voor. Heb je niet een wegenbouw bedrijf in de buurt waar je zoiets heen kunt brengen? Ik weet dat je bij dat soort bedrijven soms ook goedkoop bouwpuin kunt storten. Gebruiken ze dan weer als fundering voor nieuwe wegen e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
TheGhostInc schreef op maandag 19 maart 2018 @ 12:16:
[...]

Vergeet het afvoeren van de zooi ook niet. Dat is een flinke kostenpost die je niet kunt voorkomen en wel in de offerte zit vermoed ik.

En een graafmachine huren? Tja, je maakt een kostenraming op basis van deze graafmachine, maar als het ding het niet red sta je daar 's-middags bij de verhuurder voor een zwaardere (=duurder). Soms lijkt dat wel het halve businessmodel.

[...]

De vraag is vooral, heb je zin in een weekeinde lekker rammen en breken, heb je zin in een avontuur met een graafmachine of ga je voor luxe?
Persoonlijk zou ik voor het eerste gaan, hoewel lekker kloten met een graafmachine ook wel leuk is. Iemand betalen voor sloopwerk... dacht het niet >:)
Het afvoeren is 130 euro per 6m3 puin (schoon puin) Ben nu de aanbouw aan het leeghalen van alles wat niet schoon puin is. Ik verwacht 3 containers nodig te hebben. Dat zat inderdaad wel opgenomen in de prijs.

Ik kan voor 400 euro een graafmachine een week huren. Als ik bij Boels een luchthamer huur met bijbehorende compressor kom ik uit op 110 euro. Maakt de totaalkosten:

400 - kraan
110 - betonhamer
400- afvoeren

Blijf ik in totaal onder de 1000 piek. Bespaart me mooi 750 euro.

Jouw idee omtrent een breekhamer kopen is geen verkeerd idee, echter kom ik met mijn bestaande Makita breekhamer niet door de vloer heen. Ik vraag me af of het met een andere elektrische dan wel lukt. Hij is dan niet zo dik, maar minstens net zo hard.. Hij loopt er goed stuk op (ik ook :+) in ieder geval.

Ik ben al ruim een jaar aan het verbouwen dus ik zoek ook de optie die me na een week beuken niet helemaal opbreekt ;)

bl44t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

YaaD schreef op maandag 19 maart 2018 @ 12:28:
[...]

Het afvoeren is 130 euro per 6m3 puin (schoon puin) Ben nu de aanbouw aan het leeghalen van alles wat niet schoon puin is. Ik verwacht 3 containers nodig te hebben. Dat zat inderdaad wel opgenomen in de prijs.

Ik kan voor 400 euro een graafmachine een week huren. Als ik bij Boels een luchthamer huur met bijbehorende compressor kom ik uit op 110 euro. Maakt de totaalkosten:

400 - kraan
110 - betonhamer
400- afvoeren

Jouw idee omtrent een breekhamer kopen is geen verkeerd idee, echter kom ik met mijn bestaande Makita breekhamer niet door de vloer heen. Ik vraag me af of het met een andere elektrische dan wel lukt. Hij is dan niet zo dik, maar minstens net zo hard.. Hij loopt er goed stuk op (ik ook :+) in ieder geval.

Ik ben al ruim een jaar aan het verbouwen dus ik zoek ook de optie die me na een week beuken niet helemaal opbreekt ;)
Die optie gaf je al: laten doen :P

Ik had het wel geweten. 750 euro extra lappen, als dat een week hard manual labor (en een hernia) scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ik zit voor een benedenvloer ook tegen een dergelijk bedrag (alleen slopen vloer) en prijsverschil te kijken.

Tja wat is het je waard, ik vind voor 750 "prijsverschil" waarbij het van a-z geregeld is .. het wel waard.
Dat prijsverschil zit hem in het "halen & brengen van het materiaal, (vak)kennis en het afvoeren van het materiaal. + het is in 2 dagen gedaan ? (bijvoorbeeld)

Jou kost het een week + je rug en vrienden .. tijd die je wellicht beter kan steken in de wederopbouw.

mijn keuze is in dit geval 'laten" doen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 09:47
In onze nieuwbouwwoning (zelfbouw), willen wij op de eerste verdieping een (zelfklevende) PVC vloer gaan leggen. Er ligt vloerverwarming in de verdiepingsvloer, verder is deze afgewerkt met een cementdekvloer.

Nu willen wij de vloer gaan egaliseren, hierbij twee vragen. Welke egalisatie mortel kan ik het beste gebruiken en waarom?
1. https://www.weber-beamix....ies/weber-egalisatie.html
2. https://www.weber-beamix....ersterkte-egalisatie.html

En moeten wij de cementdekvloer primeren, voordat we gaan egaliseren? Zo ja heeft iemand tips over welke te gebruiken primer?

Dank jullie wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:03
[...]

400 - kraan
110 - betonhamer
400- afvoeren

Ik vind 110 euro voor een compressor en luchthamer wel erg laag, compressor kost zo'n 100 euro per dag beetje (lucht) breekhamer kost iets van 20 euro, paar euro voor de luchtslangen en de kosten voor de diesel. (+ kosten slijtage + schadeafkoop + mileuheffting + brand/diefstal verzekering) Denk dat je dan wel rond de 200 euro uit komt. Lijkt me elektrisch wel stuk goedkoper en denk dat je ook vrij snel klaar bent met https://www.boels.nl/hure...en/breekhamer-168-j-11-kg of als het echt hard is met https://www.boels.nl/hure...ken/breekhamer-41-j-18-kg
Bekijk even welke grote je het moet hakken zodat het niet te klein is en ook niet te groot is. (te klein, is vaker naar de container lopen, als het te groot is dan krijg je het niet in de container vanwege het gewicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Dan is mijn antwoord ook simpel: Laten doen!
Want het is niet alleen het beuken, het is ook nog 18m3 puin in een container zien te krijgen.

Enige alternatief is BBQ vlees & bier halen en het vlees niet op de BBQ gooien voordat de aanbouw weg is >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

dewil1990 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 12:47:
In onze nieuwbouwwoning (zelfbouw), willen wij op de eerste verdieping een (zelfklevende) PVC vloer gaan leggen. Er ligt vloerverwarming in de verdiepingsvloer, verder is deze afgewerkt met een cementdekvloer.
<snip>
Dank jullie wel!
ik neem aan dat je al bij een pvc speciaal zaak gevraagd hebt als je het laat leggen welke kosten erbij komen ?

want er zal vast een reden zijn dat je wilt egaliseren en primer nodig denkt te hebben ?

wat zegt de handleiding van de pvc materiaal dat je wilt hebben vast wel een leg instructie te vinden bij de fabrikant van het product of andere fabrikanten ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
vso schreef op maandag 19 maart 2018 @ 12:46:
[...]

Ik zit voor een benedenvloer ook tegen een dergelijk bedrag (alleen slopen vloer) en prijsverschil te kijken.

Tja wat is het je waard, ik vind voor 750 "prijsverschil" waarbij het van a-z geregeld is .. het wel waard.
Dat prijsverschil zit hem in het "halen & brengen van het materiaal, (vak)kennis en het afvoeren van het materiaal. + het is in 2 dagen gedaan ? (bijvoorbeeld)

Jou kost het een week + je rug en vrienden .. tijd die je wellicht beter kan steken in de wederopbouw.

mijn keuze is in dit geval 'laten" doen
Ik snap je redenatie, en probeer natuurlijk zo weinig mogelijk eigen arbeid te verrichten. Je loopt al gauw stuk op het met de hand slopen van de aanbouw. Het enige waarvan ik niet zeker weet of het met de graafmachine lukt, is de fundering. Mocht ik daar met de hand voor aan de gang moeten dan is het maar zo.

Weet iemand of je met de graafmachine beetje effectief puin kunt scheppen en ruimen? Anders komen de kosten voor een knikmops er nog bij.
Goof2000 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 12:51:
[...]

Ik vind 110 euro voor een compressor en luchthamer wel erg laag, compressor kost zo'n 100 euro per dag beetje (lucht) breekhamer kost iets van 20 euro, paar euro voor de luchtslangen en de kosten voor de diesel. (+ kosten slijtage + schadeafkoop + mileuheffting + brand/diefstal verzekering) Denk dat je dan wel rond de 200 euro uit komt. Lijkt me elektrisch wel stuk goedkoper en denk dat je ook vrij snel klaar bent met https://www.boels.nl/hure...en/breekhamer-168-j-11-kg of als het echt hard is met https://www.boels.nl/hure...ken/breekhamer-41-j-18-kg
Bekijk even welke grote je het moet hakken zodat het niet te klein is en ook niet te groot is. (te klein, is vaker naar de container lopen, als het te groot is dan krijg je het niet in de container vanwege het gewicht)
Dank voor je berekening. daar had ik me inderdaad aardig in vergist. Ik hield ook de prijzen van de Boels aan en dacht met 110 weg te komen.

Ik ga voor de suggestie van @ThinkPad en heb net een nieuwe breekhamer besteld.

Iedereen bedankt voor het meedenken!

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
vso schreef op maandag 19 maart 2018 @ 12:55:
[...]

ik neem aan dat je al bij een pvc speciaal zaak gevraagd hebt als je het laat leggen welke kosten erbij komen ?
..
Wij hebben in eigen beheer onze woning gezet, waarbij wij reeds veel zaken zelf gedaan hebben. Een beetje handig zijn wij dus wel. In overleg met de PVC speciaalzaak, hebben wij inderdaad besloten de vloer zelf te leggen.

De zaak zelf geeft aan dat er eventueel enkel geprimerd kan worden, en er niet eens geëgaliseerd hoeft te worden (enkele putjes moeten dan wel worden dicht gemaakt). Echter egaliseren lijkt altijd beter.

In die zin dus besloten (mede op aanraden) om wel te egaliseren, op internet zie ik op sommige plekken staan dat de vloer ook eerst geprimerd moet worden om deze stof dicht te krijgen en om ervoor te zorgen dat de egaline beter/makkelijker uitvloeit.

Ik denk daarom een beeld te hebben van wat er moet gebeuren, maar de te gebruiken materialen vind ik lastiger zelf te bepalen. In de productinformatie van (in dit geval) Weber, kan ik niet terugvinden of er ook geprimerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

dewil1990 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:09:
[...]

Wij hebben in eigen beheer onze woning gezet, waarbij wij reeds veel zaken zelf gedaan hebben. Een beetje handig zijn wij dus wel. In overleg met de PVC speciaalzaak, hebben wij inderdaad besloten de vloer zelf te leggen.

De zaak zelf geeft aan dat er eventueel enkel geprimerd kan worden, en er niet eens geëgaliseerd hoeft te worden (enkele putjes moeten dan wel worden dicht gemaakt). Echter egaliseren lijkt altijd beter.

In die zin dus besloten (mede op aanraden) om wel te egaliseren, op internet zie ik op sommige plekken staan dat de vloer ook eerst geprimerd moet worden om deze stof dicht te krijgen en om ervoor te zorgen dat de egaline beter/makkelijker uitvloeit.

Ik denk daarom een beeld te hebben van wat er moet gebeuren, maar de te gebruiken materialen vind ik lastiger zelf te bepalen. In de productinformatie van (in dit geval) Weber, kan ik niet terugvinden of er ook geprimerd moet worden.
Wat is je reden dan om het niet te doen ??? kosten ? slechte keuze en gewoon primer erop mikken.

Stel je voor dat je het niet doet en je egalisatie mortel hecht slecht en je komt er achter terwijl de vloer half geplakt is .. dan zit je in een heel ander bootje

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
Er is geen rede om het niet te doen, ik weet simpelweg niet of primer nodig is naast egalisatie mortel, of dat de egalisatie mortel gewoon goed hecht zonder primer...

Blijkbaar is de primer dus nodig, dan weet ik voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:57
dewil1990 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 12:47:

Nu willen wij de vloer gaan egaliseren, hierbij twee vragen. Welke egalisatie mortel kan ik het beste gebruiken en waarom?
1. https://www.weber-beamix....ies/weber-egalisatie.html
2. https://www.weber-beamix....ersterkte-egalisatie.html

En moeten wij de cementdekvloer primeren, voordat we gaan egaliseren? Zo ja heeft iemand tips over welke te gebruiken primer?

Dank jullie wel!
Verschil tussen die 2 zit in laagdikte, als je maar 2mm hoeft te egaliseren moet je de gewone egaline hebben
Moet je 30+ mm egaliseren moet je erover denken om een nier oid afstaan, want dat is vrijwel niet te betalen voor een heel huis

Vloer moet je inderdaad voorstrijken, ik heb hiervoor Bouwmaat Vloerprimer gebruikt, 2 lagen

Met egaliseren is goed gereedschap ook belangrijk, dus een egaliseerrakel en prikroller zijn nodig, vooral die prikroller zal je zeker nodig hebben ;)

Kijk overigens ook eens naar andere merken egaline, want Weber Beamix is over het algemeen nogal prijzig
Over hoeveel M² praten we?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
Dankje voor de tips. Het is ongeveer 40m2. Er hoeft in ons geval hooguit 2 a 3 mm egaline te worden aangebracht. Die vloerprimer is ook een goeie inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:11
Mocht je geen bouwmaat pas hebben kun je ook bij Pontmeyer of Stiho terecht, die verkopen vaak een merk als Ardex wat toch wat goedkoper is dan de merken die je bij de standaard DHZ zaak vindt.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappel
YaaD schreef op maandag 19 maart 2018 @ 12:59:
[...]

Ik snap je redenatie, en probeer natuurlijk zo weinig mogelijk eigen arbeid te verrichten. Je loopt al gauw stuk op het met de hand slopen van de aanbouw. Het enige waarvan ik niet zeker weet of het met de graafmachine lukt, is de fundering. Mocht ik daar met de hand voor aan de gang moeten dan is het maar zo.

Weet iemand of je met de graafmachine beetje effectief puin kunt scheppen en ruimen? Anders komen de kosten voor een knikmops er nog bij.

[...]

Dank voor je berekening. daar had ik me inderdaad aardig in vergist. Ik hield ook de prijzen van de Boels aan en dacht met 110 weg te komen.

Ik ga voor de suggestie van @ThinkPad en heb net een nieuwe breekhamer besteld.

Iedereen bedankt voor het meedenken!
Je kunt ook nog eens bellen wat de korting is als je zelf de muren weghaalt. Die zijn makkelijk te slopen. Als de offerte dan 400 euro goedkoper wordt kun je nog kijken of dat iets voor je is.

[ Voor 69% gewijzigd door Aardappel op 19-03-2018 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
Aardappel schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:13:
[...]

Je kunt ook nog eens bellen wat de korting is als je zelf de muren weghaalt. Die zijn makkelijk te slopen. Als de offerte dan 400 euro goedkoper wordt kun je nog kijken of dat iets voor je is.
Goeie suggestie. Dank je voor de tip. Ik ga het eens navragen bij ze.

edit:
Reactie gekregen van de beste man.
Inschatting is 14 uur a 50 euro per uur. Met de kraan. Zonder dat het in de bak wordt gestort.
Komt bij elkaar toch nog uit op 850 euro schat ik zo...

[ Voor 20% gewijzigd door YaaD op 19-03-2018 14:40 ]

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:55

ChillPascal

In the end...

Binnenkort starten wij met het plaatsen van een voorzetwand incl isolatie in onze garage. Zodoende proberen we er een bijkeuken van te maken voor o.a. het witgoed, voorraadkasten en de fietsen.
De voorzetwanden zullen worden voorzien van holle inbouwdozen voor electra en utp. Daarnaast zou ik graag de waterleidingen achter de voorzetwand verwerken.

Echter wordt er ook een dampwerende folie aangebracht op de isolatie, en volgens mij gaat dat niet lekker werken met inbouwdozen.

Hoe kan hier het beste mee omgegaan worden? Hoe ernstig zijn bijvoorbeeld gaten in de folies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
dewil1990 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:09:
kan ik niet terugvinden of er ook geprimerd moet worden.
Zoals al gezegd moet je primeren, niet zozeer voor de hechting maar wel om te zorgen dat de oude vloer geen vocht uit de egalisatie zuigt .
Als je vocht verliest dan wordt de egalisatie dik en vloeit niet meer mooi.
Hou er rekening mee dat als je egaliseert je altijd vloeiranden krijgt, tenzij je natuurlijk alles in één keer kan mengen en storten. Dus elke nieuwe kuip geeft een vloeirand die je glad moet schuren als je iets duns legt als PVC, anders blijf je dat zien als golven, en ook de belletjes moet je wegschuren.

Als de cementdekvloer glad is zou ik die repareren en dubbel primeren en daarna even een schuurmachine er over halen (een woodboy, ronde, met fijn schuurpapier)

[ Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 19-03-2018 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-09 14:36
Señor Sjon schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 09:44:
@ChuckSnorris Niet. De goede zijn minstens 2-3 maanden onder de pannen. Overigens verwachten we wel wat meer eigen inzet dan zo'n vraagje dumpen.

[modbreak]Aangezien er nu een hoop tuinen en aanverwante zaken gepost worden, wie wil een groot tuintopic in elkaar klussen? :)[/]
Llijkt me een goed plan;). Is dit inmiddels al gerealiseerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:51
Hoe zit het trouwens met het tuinen topic? Mijn voortuin is ondertussen bijna volledig omgespit zodat ik het stuk grond daarna kan klaarmaken voor het nieuwe in te zaaien gazon. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
ChillPascal schreef op maandag 19 maart 2018 @ 17:07:
Hoe kan hier het beste mee omgegaan worden? Hoe ernstig zijn bijvoorbeeld gaten in de folies?
Geen probleem, gewoon een kruisje erin snijden en de inbouwdoos erin drukken, zou verschrikkelijk nauw komt het ook weer niet met die folie
Zet wel achter je gisplaten een klein houten plankje waar je de inbouwdozen boort, dan blijven ze beter zitten en trek je niet de hele bende eruit wanneer je een stekker uit het stopcontact haalt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2018 @ 12:45:
[...]

Die optie gaf je al: laten doen :P

Ik had het wel geweten. 750 euro extra lappen, als dat een week hard manual labor (en een hernia) scheelt.
Inderdaad. Je hebt dat spul 2-3x in je handen. Het lijkt nooit veel, maar metselwerk en bv kalkzandsteen wordt na de eerste kuubs vanzelf zwaar, zeker als je brokken nog verder moet verkleinen.
TheGhostInc schreef op maandag 19 maart 2018 @ 12:55:
[...]

Dan is mijn antwoord ook simpel: Laten doen!
Want het is niet alleen het beuken, het is ook nog 18m3 puin in een container zien te krijgen.

Enige alternatief is BBQ vlees & bier halen en het vlees niet op de BBQ gooien voordat de aanbouw weg is >:)
Als een week zwaar werk alleen een BBQ oplevert, dan koop ik zelf wel het vlees. :+
BP14 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 08:07:
[...]

Llijkt me een goed plan;). Is dit inmiddels al gerealiseerd ?
Ik zie een vrijwilliger voor de TS >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:13

tha_crazy

Mafketel

Zo, was weer een productief weekendje.
Na 2 jaar :X maar eens het plafon van de WC aangepakt.
Oude plafon eruit en fatsoenlijke isolatie erin (WC staat buiten het huis).
Er lag lekker wat piepschuim boven het plafon in ieder geval, nu alleen nog de randjes afkitten.

Wel een hel waren de plinten op 45graden afzagen, ben er niet helemaal blij mee maar het is goed genoeg.

Zo was het
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eJcAWXZl.jpg

en zo is het nu (hier nog zonder de plinten)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JzkgLjql.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:45

Reinier

\o/

Er is toch al lang een tuinentopic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Reinier schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 08:58:
Er is toch al lang een tuinentopic?
Zei hij zonder een linkje te plaatsen.

[ Voor 65% gewijzigd door Hmmbob op 20-03-2018 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Hmmbob schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 09:00:
[...]

Zei hij zonder een linkje te plaatsen.
Nounounou, moest even zoeken.
Het grote | kleine tuinentopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Laatste post 5 juli 2015 (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Dat maakt het geen slecht topic :)
OK het is wel een ouder én kleiner topic dan ik dacht.

[ Voor 13% gewijzigd door Reinier op 20-03-2018 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 09:01
tha_crazy schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 08:57:

Ik dacht gelijk aan een een buitentoilet in alaska

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haydenen
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 19:39

(...)

Wel een hel waren de plinten op 45graden afzagen, ben er niet helemaal blij mee maar het is goed genoeg.

(...)
Het is nu al gebeurd, maar mocht "goed genoeg" toch niet goed zijn, met een simpele verstekbak kan je eenvoudig op 45 graden zagen. En zo'n bak is zeker niet duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:00
Zo, was weer een productief weekendje.
Na 2 jaar :X maar eens het plafon van de WC aangepakt.
Er lag lekker wat piepschuim boven het plafon in ieder geval, nu alleen nog de randjes afkitten.

Zo was het
[afbeelding]

en zo is het nu (hier nog zonder de plinten)

[afbeelding]
netjes, je smeer die naad nog wel dicht zeker? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Laatst online: 22:30
TheGhostInc schreef op zondag 18 maart 2018 @ 15:07:
[...]

Goede kunststof opbergboxen + stellage kunnen een goedkope tussenoplossing zijn.

[...]

Ik zou een specialist laten komen. Kelders zijn een verhaal apart. Een vrijblijvende check nu het goed te zien is kan ook helpen bij je DIY activiteiten.
Als het grondwater is, zal elke oppervlakkige reparatie loskomen. Maar dan moet het grondwater wel zo hoog staan en apart dat 2 muren het alleen maar hebben.
En de kelder is onderdeel van je fundering, een lekkend riool kan verzakkingen veroorzaken. Zeker als het al een tijdje is.

De kelder drogen kan ook helpen om te zien waar het vandaan komt. Met een vochtmeter kun je dan mogelijk wat meer zien. Maar dat is waarvoor je een specialist regelt. En dat hoeft niet eens iets te kosten. Soms is het gewoon onderdeel van het offerte traject.
Niks in de buurt wat buizen kapot kan makken en echt lekken lijkt me ook erg sterk. Ik heb nu een meter gezet en de luchtvochtigheid is rond de 45%.... zeer laag dus! Wel zit er in de garage een soort afvoer waar geen bescherming aan de wanden zit. Hier staat continu een laag water. Het zou kunnen dat het doorsijpelt naar de keldermuur. Het is ook niet dat het water eruit loopt ofzo. Morgen een dag vrij, dan ook de laatste muren behandelen. Volgende stap is de muur voorzien van een laag twee componentenspul en de afvoer van de garage eens leeg halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Senor Sjon heeft net het topic gesloten, waarom weet ik niet, waarschijnlijk zijn 5 pagina`s te lang en moet er een nieuw topic gemaakt in Wonen en Verbouwen................beetje hetzelfde topic overal is duidelijker denk ik..........
Geen idee wie dat doet, je zou verwachten dat dat dan door hem aangemaakt wordt met een linkje. ;)

Oh wacht dat wou hij aan een ander overlaten........

Dus.......Het grote tuinen, balkons en plantentopic

[ Voor 20% gewijzigd door Teijgetje op 20-03-2018 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

Weer een stukje verder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jOp0WthfVtqycamRRrsB3p7H/full.jpg

Vrijdag beton :)

En nee, er blijft nog 100m² over voor groen :)

[ Voor 20% gewijzigd door Jelte,89 op 22-03-2018 00:18 ]

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Jelte,89 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 00:17:
Weer een stukje verder:

[afbeelding]

Vrijdag beton :)

En nee, er blijft nog 100m² over voor groen :)
Nu is 100m² 'slechts' 10*10m... ;) Heb je overwogen om een groen dak te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Tehh schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 10:36:
[...]

Nope, en nog steeds niet. >:)

Ik heb een vrij smal perceel, vooraan 6m breed naar 5 meter en een beetje achter... dus ongeveer 50 meter diep, daar gaat het woonhuis dan vanaf (16 meter denk ik) en dit stuk (8 meter) is nog 26 meter diepe tuin over.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Tehh schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 10:36:
[...]

Dat is iets wat ik dus nooit zal nemen :+

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

M4uSzi schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:16:
[...]

Dat is iets wat ik dus nooit zal nemen :+
Vertel, waarom niet? Ik zit er nl. wel over te denken.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M4uSzi
zonoskar schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:31:
[...]

Vertel, waarom niet? Ik zit er nl. wel over te denken.
Komt vooral door ervaring die ik mee maak met werk. Zie vaak problemen op groendaken.

Het kan mooi ogen hoor. Daar ben ik het zeker mee eens. Maar je moet bij een groendak wel op veel zaakjes letten. Juiste dakbedekking gebruiken, goed afschot in het dak, zorgen dat rondom wat grind ligt waardoor water toch makkelijk weg gaat, zorgen dat je constructie het aan kan (komt toch heel wat gewicht op, plus dat je nig rekening moet houden met eventueel gewicht van sneeuwpakket/maar vooral met het gewicht wat een groendak vast houdt aan water) en jaarlijks onderhoud, wel even het onkruid ertussen uithalen.

En zou je een lekkage krijgen ben je niet vrolijk. Dan moet je het dak weer over de kop gooien voor je er eventueel bij kunt.

Voor mij als Dakdekker liever geen groendak. Maar ik snap dat het wel wordt toegepast, het oogt mooi en werkt zeker om het riool te ontlasten :)

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:46
Dat is toch met alles wat je bouwt, maakt etc. dat je het wel goed moet doen :+

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
hansvk schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 12:19:
Haha. Zeker weten. :+

Maar toch gaat dat ook vaak genoeg fout. Ondanks dat ze denken dat het goed is.

[ Voor 13% gewijzigd door M4uSzi op 22-03-2018 12:41 ]

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

hansvk schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 12:19:
Uiteraard, maar een klein foutje is zo gemaakt, en met een groen dak heb je best een probleem... Bij een pannendak vervang je een pan en klaar is kees...

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 08:50
Jelte,89 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 13:11:
[...]
Uiteraard, maar een klein foutje is zo gemaakt, en met een groen dak heb je best een probleem... Bij een pannendak vervang je een pan en klaar is kees...
Zolang de constructie onder de pannen maar geschikt is voor het gewicht (incl alle weersomstandigheden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Zelfs na het lezen van de argumenten van @M4uSzi (waarvoor dank) wil ik nog steeds een groen dak op mijn ooit nog te bouwen tuinhuis. Als ik iets maak overdrijf ik meestal toch al met de constructie, dus dat zal ik ook zeker doen met het tuinhuis. Opbouwen uit eiken balken van 250 bij 250 ofzo, en dan van die mooie schoren... Voldoende afschot zit sowieso in het ontwerp, ik wil namelijk geen plat groen dak, maar een hellende. Maarja, dat zijn allemaal dromen. Dit ontwerp kost mij zo € 5000 tot € 7500...
Helaas heeft de achtertuin nog niet zoveel prioriteit, de uitvoering kan dus nog wel een aantal jaar duren :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Mensen ervaring met scheidingswand maken op zolder?

Wij hebben een soortgelijke zolder als dit:
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/13/47/48/134748880c75e34aafcfb486c77a76cb.jpg

De scheidingswand moet dan komen bij die balken die het dak dragen (die hebben vast een specifieke naam...). Kwestie van raggelwerk er tegenaan en gipsplaten?
Of cellenbetonblokk die net zo breed zijn als die balken? (lijkt mij wat bewerkelijk met schuine kanten.)
Ik zie ook metal stud voorbij komen, maar gaat dat ook tussen die balken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hansvk
Ik zou gewoon een houten raamwerk maken onder de balken. Voor een deur een deurkozijn erin. Eventueel elektra erin verwerken en afwerken met gipsplaten aan weerszijde van het raamwerk

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
hansvk schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:24:
Ik zou gewoon een houten raamwerk maken onder de balken. Voor een deur een deurkozijn erin. Eventueel elektra erin verwerken en afwerken met gipsplaten aan weerszijde van het raamwerk
Daar zat ik ook aan te denken inderdaad.
Kwam alleen nog wat geks tegen, op de 2 balken (verticaal - schuin) hebben ze een plaat geschroefd :? lijkt wel gewoon als extra zekering ofzo :? maar dat steekt dus wel uit ten op zichte van de de rest van de balken. Maar geen idee of ik die 2 platen er gewoon af kan halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:11
Martinusz schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:32:
[...]

Daar zat ik ook aan te denken inderdaad.
Kwam alleen nog wat geks tegen, op de 2 balken (verticaal - schuin) hebben ze een plaat geschroefd :? lijkt wel gewoon als extra zekering ofzo :? maar dat steekt dus wel uit ten op zichte van de de rest van de balken. Maar geen idee of ik die 2 platen er gewoon af kan halen...
Ik zou die er niet zo maar afhalen, ik denk dat het de koppeling van de balken is, om afschuiving te voorkomen. het je daar toevallig een foto van?

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
JP_S schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:37:
[...]

Ik zou die er niet zo maar afhalen, ik denk dat het de koppeling van de balken is, om afschuiving te voorkomen. het je daar toevallig een foto van?
Ik dacht net dat een foto handiger is ja :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/juDEjBvakCeEm5apNTSX2Ci2/medium.jpg
Daar lijkt het dus wel op, alleen zou ik het zonde vinden om die breedte aan te houden voor de gehele wand. Wellicht optie om gipsplaat er gewoon tegenaan te zetten en dan op de plaat stuccen tot gelijke dikte met gipsplaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:32
Je zou eens op "metal stud" moeten googlen. Weegt niks en is makkelijk te verwerken. Ideaal om een scheidingswand mee te maken. Hout kan uiteraard ook, maar dit spul is er voor gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Martinusz schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:41:
[...]

Ik dacht net dat een foto handiger is ja :)

[afbeelding]
Daar lijkt het dus wel op, alleen zou ik het zonde vinden om die breedte aan te houden voor de gehele wand. Wellicht optie om gipsplaat er gewoon tegenaan te zetten en dan op de plaat stuccen tot gelijke dikte met gipsplaat?
Die platen moet je dus echt laten zitten. Koppeling van spoor (schuine balk) en je steunbalk eronder. Zoals hierboven geschreven om schuifkrachten (spatkrachten) op te vangen.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
PaT schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:49:
[...]

Die platen moet je dus echt laten zitten. Koppeling van spoor (schuine balk) en je steunbalk eronder. Zoals hierboven geschreven om schuifkrachten (spatkrachten) op te vangen.
Oke duidelijk! Can't touch this ;)

Hoe zouden jullie het oplossen, als ik het raamwerk gelijk hou met de balken zelf, dan steken deze plaatjes dus zeg maar uit. Als ik dan gipsplaten toepas, dan zullen deze verwacht ik ongeveer net zo dik zijn als die plaatjes op de balk. Gewoon gipsplaten er tegenaan zetten (erom heen) en dan gelijk stuccen met de rest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:11
Hoe breed is de balk inclusief die koppelstukken? Ik zou voor Metalstud gaan, en dan tussen de profielen de wand isoleren.

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
Martinusz schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:51:
[...]

Hoe zouden jullie het oplossen, als ik het raamwerk gelijk hou met de balken zelf, dan steken deze plaatjes dus zeg maar uit. Als ik dan gipsplaten toepas, dan zullen deze verwacht ik ongeveer net zo dik zijn als die plaatjes op de balk. Gewoon gipsplaten er tegenaan zetten (erom heen) en dan gelijk stuccen met de rest?
Je kan niet op hout stuccen, dus je zal er een gipsplaatje op moeten zetten ;)

Metalstut zou ik lekker links laten liggen, ontiegelijke rommel
Gewoon houten frame maken (balk dikte naar wens), vervolgens daar steenwol tussen drukken en gipsplaten (a ak) ertegen aan schroeven

Gaasband erin en afsmeren met gips

Ik heb eventueel nog wel wat foto's van mijn huis met frames, ik moest ook een wand tot aan de nok bouwen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Martinusz schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:51:
[...]

Als je met gipsplaten het zo kunt maken dat je gelijk zit met die plaatjes, dan zou je ook de wand kunnen behangen met bijv. renovatievlies en overschilderen.

Pagina: 1 ... 71 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet voor luie zoekvraagjes.