[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.001.919 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-08 23:36

DJT

MS is geen "ontiegelijke rommel" hoor; eenvoudig te verwerken/plaatsen, met isolatiemateriaal ertussen heb je betere isolatie (zowel geluid als thermisch), als je er ook iets aan wilt ophangen kan je eerst een laag 9mm OSB gebruiken en dan een laag gips (dat kan ook bij hout skelet trouwens), verder is metalstud altijd recht en werkt het niet.

Mijns inziens alleen maar voordelen t.o.v. hout skelet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 10:17
Maar als het een muur is die je gaat bevestigen aan houten balken (die wel werken) is het grootste voordeel van metalstud natuurlijk wel al weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:42
JP_S schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:55:
Hoe breed is de balk inclusief die koppelstukken? Ik zou voor Metalstud gaan, en dan tussen de profielen de wand isoleren.
Balk is 7 cm dik, plaat ene kant steekt 1,3cm uit, andere kant 1,5cm (maar die kan wellicht wat vaster geschroefd worden zodat deze ook 1,3 cm uitsteekt.
FabianGTI schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 15:01:
[...]

Je kan niet op hout stuccen, dus je zal er een gipsplaatje op moeten zetten ;)

Metalstut zou ik lekker links laten liggen, ontiegelijke rommel
Gewoon houten frame maken (balk dikte naar wens), vervolgens daar steenwol tussen drukken en gipsplaten (a ak) ertegen aan schroeven

Gaasband erin en afsmeren met gips

Ik heb eventueel nog wel wat foto's van mijn huis met frames, ik moest ook een wand tot aan de nok bouwen :P
Houten frame lijkt mij ook het makkelijkst.
Overigens zit er ook nog een dakkapel over heel de breedte, dus er is ook nog een stukje na deze schuine balk die opgevuld moet gaan worden met frame. Leuke klus, waarschijnlijk met mijn vader uitvoeren :)
hansvk schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 15:14:
[...]

Als je met gipsplaten het zo kunt maken dat je gelijk zit met die plaatjes, dan zou je ook de wand kunnen behangen met bijv. renovatievlies en overschilderen.
Is gipsplaat niet 0,95 cm dik? Staat mij iets van bij in ieder geval, dan zou ik dus tekort komen qua dikte.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21:17
Je kunt die plaatjes toch wel weghalen? Als je het maar opvangt, vroeger werd dat gedaan met een inkeping en spantklossen. Zoals het hier gedaan is is gewoon snel en eenvoudig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Aardappel schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 17:54:
Je kunt die plaatjes toch wel weghalen? Als je het maar opvangt, vroeger werd dat gedaan met een inkeping en spantklossen. Zoals het hier gedaan is is gewoon snel en eenvoudig
Zouden ijzeren hoekprofielen/plaatsjes in de knip aan de onderkant voldoende zijn? Paar stevige schroeven erin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Martinusz schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 20:42:
[...]

Zouden ijzeren hoekprofielen/plaatsjes in de knip aan de onderkant voldoende zijn? Paar stevige schroeven erin...
Daar zou ik niet op vertrouwen, misschien dat het kan, maar voor m'n gemoedsrust zou ik zoeken naar iets stevigers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Aardappel schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 20:47:
[...]

Daar zou ik niet op vertrouwen, misschien dat het kan, maar voor m'n gemoedsrust zou ik zoeken naar iets stevigers.
Ik laat ze wel gewoon zitten ;) is voor iedereen zijn gemoedsrust het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
Pfft, wat een bomen in het EDPM dakbedekking bos. Dikker, dunner, Amerikaans, Europees, met brandklasse, zonder brandklasse, webwinkels van dezelfde uitbater maar een andere frontend....

We willen een overkapping in de tuin maken waar de fietsen etc onder kunnen staan. Ding is maar 3,05 bij 2,60 groot (wat eigenlijk een rotmaat blijkt), maar de prijzen verschillen nogal.

Iemand ervaring met het zelf leggen van edpm? Waar moet ik op letten? Europees of Amerikaans edpm? Nog een tip voor een zaak die je niet oplicht?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Denken jullie dat deze, gestort in beton, 1/8 van een garage kan dragen, of moet ik het draaideinde vast lassen aan de wapening?

Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-4-dQcsXQR8I/WrF-YD16kBI/AAAAAAAAHGY/PRGXoCvoea8xHdhfo3xazINBZBHfe_RyQCLcBGAs/s700/IMG_9206.jpg

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 21:57
zonoskar schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 21:17:
Denken jullie dat deze, gestort in beton, 1/8 van een garage kan dragen, of moet ik het draaideinde vast lassen aan de wapening?

[afbeelding]
Als het eenmaal in beton gestort is, heeft de verbinding tussen je draadeind en wapening geen invloed meer toch? Dan draagt het beton de kracht.

Of je hem nu last of niet, die verbinding gaat nooit 1/8 garage houden B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021

[afbeelding]
Ik heb zoiets in een poer gestort. Dat bij mij alleen een heel dik stuk betonijzer aan. En heb er zelf ook betonijzer om heen gemaakt. En dit staat super stevig.

Alleen rust er bij mij alleen 2 douglaspalen op van 15x15 aan iedere kant van de tuin en daarover een balk van 6 meter lang. Maar gebeurt niks meer mee. :)
Hmmbob schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 21:00:
Pfft, wat een bomen in het EDPM dakbedekking bos. Dikker, dunner, Amerikaans, Europees, met brandklasse, zonder brandklasse, webwinkels van dezelfde uitbater maar een andere frontend....

We willen een overkapping in de tuin maken waar de fietsen etc onder kunnen staan. Ding is maar 3,05 bij 2,60 groot (wat eigenlijk een rotmaat blijkt), maar de prijzen verschillen nogal.

Iemand ervaring met het zelf leggen van edpm? Waar moet ik op letten? Europees of Amerikaans edpm? Nog een tip voor een zaak die je niet oplicht?
Hier ervaring met zelf leggen. Hehe als Dakdekker logisch natuurlijk. Ik zou persoonlijk gaan voor Hertalan. Als goed is kun je deze krijgen bij een bouwmaat. Weet alleen niet of je ook op maat kunt krijgen. Maar dan heb je wel kwaliteit.

En waar je op moet letten met het leggen van EPDM is dat je hem "dood" neer legt. Dus helemaal spanningsloos . En liefst je opstanden 45°. Makkelijker hoeken invouwen voor een leek. Gebruik genoeg lijm, en laat deze lang genoeg drogen.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:19
Martinusz schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:41:
[...]

Ik dacht net dat een foto handiger is ja :)
Zo te zien is dat een balkverbinding op zijn simpelst. gewoon de balken koud(los) op elkaar en vastzetten met een plankje. Dat plankje onder je balk houdt de balk tegen qua omhoogschuiven, de zijplankjes zijn je verbinding.
Ze kunnen alle drie eigenlijk niet weg en grote kans dat ze gelijmd zijn..
Als de extra plankdikte een te groot probleem is, je kan namelijk simpel de balk opdikken met latjes om het gipsplaat op te schroeven, kan je overwegen van die kant de geschroefde spijkerplaat te vervangen voor een stalen spijkerplaat die je extra vastspijkert met gripankernagels . (beter even voorboren met 2 of 2,5 mm bij oud hout)
Je kan ook twee 6 cm brede verbindingsplaten er op timmeren met gripankernagels.
Dan ben je een stukje dunner en past het in de gipsplaat uitgeschraapt.

Spijkerplaten voor balkverbindingen worden normaal er machinaal ingeperst, het best trek je ze met grote lijmtangen en beschermplaatjes er in terwijl je met een hamer/moker op de plaat slaat waar de spijkerplaat onder zit. Dan hou je hem vlak en kan je hem netjes vastnagelen.
En als je nagelt sla de buitenste rijen dan iets schuin (5-10 graden) en uit elkaar gericht het hout in, dan zitten ze vaster als dat je recht nagelt.

Maar 18 mm extra om die huidige plaat uit te vullen is toch niet zo`n probleem? Of wordt je kamer dan te kort?

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Teijgetje schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 22:08:
[...]

Zo te zien is dat een balkverbinding op zijn simpelst. gewoon de balken koud(los) op elkaar en vastzetten met een plankje. Dat plankje onder je balk houdt de balk tegen qua omhoogschuiven, de zijplankjes zijn je verbinding.
Ze kunnen alle drie eigenlijk niet weg en grote kans dat ze gelijmd zijn..
Als de extra plankdikte een te groot probleem is, je kan namelijk simpel de balk opdikken met latjes om het gipsplaat op te schroeven, kan je overwegen van die kant de geschroefde spijkerplaat te vervangen voor een stalen spijkerplaat die je extra vastspijkert met gripankernagels . (beter even voorboren met 2 of 2,5 mm bij oud hout)
Je kan ook twee 6 cm brede verbindingsplaten er op timmeren met gripankernagels.
Dan ben je een stukje dunner en past het in de gipsplaat uitgeschraapt.

Spijkerplaten voor balkverbindingen worden normaal er machinaal ingeperst, het best trek je ze met grote lijmtangen en beschermplaatjes er in terwijl je met een hamer/moker op de plaat slaat waar de spijkerplaat onder zit. Dan hou je hem vlak en kan je hem netjes vastnagelen.
En als je nagelt sla de buitenste rijen dan iets schuin (5-10 graden) en uit elkaar gericht het hout in, dan zitten ze vaster als dat je recht nagelt.

Maar 18 mm extra om die huidige plaat uit te vullen is toch niet zo`n probleem? Of wordt je kamer dan te kort?
Het is geen groot probleem, maar het had natuurlijk makkelijker geweest als ze er niet zaten, dan was het 7cm breed raamwerk en klaar. Nu wellicht 10cm breed nemen dan vallen de gipsplaten er gewoon overheen.

Wat is advies voor balk breedte? 10x5cm? Of 4cm? Of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel

[afbeelding]
Volgende keer geen geplastificeerd draadje gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Aardappel schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 22:31:
[...]

Volgende keer geen geplastificeerd draadje gebruiken ;)
Ik kan het plastic er af branden. Maar waarom?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
ione schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 18:33:
Ik ben van plan om achter in de garage een kleine vlieringsvloer te maken waar wat spullen opgeborgen kunnen worden.
De te overspannen breedte van de garage is ongeveer 2.80 meter. Ik wil het max. zo ongeveer 1.50 meter diep maken. Aan de voorkant blijft het open. Met een laddertje kan ik er dan bij.
Nu heb ik al eea opgezocht en voorbeelden bekeken.
Aan de muur (stevige betonnen muren) plaats ik aan beide kanten een houten plank. Daarop komen dan balkdragers en daarin schuif ik dan de balken. Info heb ik o.a. van https://www.bouwbestel.nl/zelf-vliering-zolder-maken.html

Ik weet alleen niet wat voor dikte en hoogte de balken moeten zijn. Ik heb op sommige sites wel berekeningen gezien, maar dat is vaak voor een volledige zoldervliering (qua belasting).
Zou iemand kunnen aangeven aan welke maten van balken ik moet denken? De vloer moet wel stevig genoeg zijn om er op te kunnen komen. Staan zal niet lukken vanwege de hoogte :-).
Nog even een aanvullende vraag hierover.
Aan de muur ga ik eerst aan beide kanten een houten plaat (plank) van max een paar cm dik bevestigen. Dit gaat dan met slagpluggen. Daarop komen dan balkdragers. Maar zitten de balkdragers dan alleen in deze plaat vast of schroef ik deze door de plaat en dan ook nog in de muur vast? Volgens mij het laatste, maar hoop hier wat expertise te vinden om de juiste stappen te nemen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:45

Reinier

\o/

Als je een strijkbalk van 50mm dik ofzo neemt kun je de balkdragers spijkeren of met houtdraadbouten vastzetten. Niet in de muur, anders had je die hele strijkbalk niet nodig ;)
Balkmaat kun je met de balkenschuif uitrekenen, maar die zit aan de veilige kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13

[afbeelding]
Je doet die wapening er niet in om je draadeind te dragen maar om te voorkomen dat je beton uit elkaar scheurt. Ik zie dat een kant van je wapening cilinder open is, daar neemt je wapening geen trek op en is dus een kwetsbaar punt in je beton. Zet er genoeg spanning op en hij zal daar gaan scheuren. Cilinder een maatje te groot maken en dan zorgen voor overlap.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:57
Jep, zelf de dakkapellen voorzien van EPDM van het merk Hertalan, misschien niet de goedkoopste maar wel makkelijk te verwerken en heb dit soort dingen liever van een bekend merk dan straks een lek dak ;)
Vrij eenvoudig te doen (heb wel veel ervaring met contactlijm)

Bij grote oppervlakten wel met 2 man doen, ondanks dat EPDM dun is, is een hele lap bij elkaar best een gewicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Martinusz schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 22:26:
[...]
Wat is advies voor balk breedte? 10x5cm? Of 4cm? Of?
Ben een beetje aan het kijken, maar een balk vuren geschaafd is niet echt te vinden in 10cm breed :?
zie alleen geschaafd van 95mm, maar dan kom ik dus tekort in de breedte.
Wat is een alternatief? met dubbele staanders werken naast elkaar? :?

Of zijn muurtjes meestal opgebouwd met raamwerk van 12cm breed ofzo? (blijkbaar is mijn 10cm in ieder geval niet gangbaar)

Edit:
als ik kijk naar metal stud, dan is dan ook allemaal erg smal? :? (45mm bijv.)

[ Voor 7% gewijzigd door Martinusz op 23-03-2018 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Martinusz schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 10:35:
[...]

Ben een beetje aan het kijken, maar een balk vuren geschaafd is niet echt te vinden in 10cm breed :?
zie alleen geschaafd van 95mm, maar dan kom ik dus tekort in de breedte.
Wat is een alternatief? met dubbele staanders werken naast elkaar? :?
Correct :+

Anders worden je balken wel erg lomp, je moet het ook allemaal naar boven sjouwen hea ;)
Gangbare maat voor wanden is de 5x7 balk (44x69mm geschaafd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hier zeggen we altijd: gelijk is ongelijk. Kun je de wand niet iets dunner maken dan de houten balk, waarbij de houten balk in het zicht blijft? Geeft m.i. een authentiek uitstraling.

Zo'n effect krijg je dan:
Afbeeldingslocatie: http://www.thestylebox.nl/wp-content/uploads/zolder-slaapkamer-hout-600x900.jpg
FabianGTI schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 10:44:
[...]

Anders worden je balken wel erg lomp, je moet het ook allemaal naar boven sjouwen hea ;)
Dat noemen ze 2" x 3" ;) Spreek uit als: "regel twee en drie"

[ Voor 60% gewijzigd door Cheesy op 23-03-2018 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
[...]

Zie nu bijvoorbeeld: Vuren balk geschaafd 44 x 119
Dat is de maat die het dichts in de buurt komt van die 10cm, maar dan steek ik dus eigenlijk 2 cm onnodig uit. Of anders 2 staanders van kleinere maat, iets van 44x44 ofzo.

Balk van 44x69 heb ik dus niet zoveel aan, want dat is of te smal of te dik als je er 2 nodig hebt naast elkaar.
Cheesy schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 10:45:
Hier zeggen we altijd: gelijk is ongelijk. Kun je de wand niet iets dunner maken dan de houten balk, waarbij de houten balk in het zicht blijft? Geeft m.i. een authentiek uitstraling.

Zo'n effect krijg je dan:
[afbeelding]
Dat is leuk als je dat soort mooie oude balken hebt ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Je zou hout ook door een vandiktebank kunnen halen. Of 2 kleinere latten nemen en uitvullen met uitvulplaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
[...]

Volgens mij zitten we hier nog steeds in Nederland, en niet in Amerika

Dus in het bedrijfsleven wordt het gewoon 5x7 genoemd
Martinusz schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 10:52:
[...]

Balk van 44x69 heb ik dus niet zoveel aan, want dat is of te smal of te dik als je er 2 nodig hebt naast elkaar.
Anders gebruiken dan, dus de 2 zijdes van 44 naar elkaar, iets ruimte ertussen houden en je komt precies op de goede maat uit ;)

[ Voor 37% gewijzigd door FabianGTI op 23-03-2018 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
FabianGTI schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 11:02:

Lol, dan woon jij waarschijnlijk in een andere regio van Nederland dan ik.
Hier is het heel normaal om te praten over 1/2, 1/4, 2/3, 2/5. Als je hier 5x7 roept staan ze je raar aan te kijken.

Iets ander waar ik nog wel een anekdote over weet.
Men vroeg om een spieker (dialect voor spijker).
Een andere werknemer stond raar te kijken, waarom heeft een bouwvakker een speaker nodig _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappel
Cheesy schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 11:08:
[...]

Hier is het heel normaal om te praten over 1/2, 1/4, 2/3, 2/5. Als je hier 5x7 roept staan ze je raar aan te kijken.

Met vroeg om een spieker (dialect voor spijker).
Een andere werknemer stond raar te kijken, waarom heeft een bouwvakker een speaker nodig _O-
Spieker is ook een ander woord voor een smalle schep (voor sleuven) maar die heeft een bouwvakker over het algemeen niet nodig.
Spijkers daarentegen zijn eigenlijk gesmeed (vaak vierkant), en een draadnagel of nagel is een stukje ijzerdraad met een kop (ja, kan ook met 'verloren kop' zijn vooruit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-09 11:40
[...]

Met vroeg om een spieker (dialect voor spijker).
haha, wat taal al wel niet doet :P

Ik snap het idee van 5x7 of 2x3 niet zo goed eigenlijk. De amerikanen zijn het er (in het algemeen) zelf al over eens dat het metrische systeem veel logischer is :X gaan we hier in Nederland voor balk maten ineens weer het imperial systeem gebruiken 8)7

edit:

Spieker (ook wel spijker) is de benaming voor een plek waar graan wordt opgeslagen. Spieker is afgeleid van het woord spicarium; spicae is Latijn voor korenaren.

[ Voor 9% gewijzigd door s0ulmaster op 23-03-2018 11:14 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
[...]

[...]

Anders gebruiken dan, dus de 2 zijdes van 44 naar elkaar, iets ruimte ertussen houden en je komt precies op de goede maat uit ;)
Maar die 7cm heb ik niet nodig om de gipsplaten op te schroeven, dan pak ik wel 44x44 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Zelf ook recent twee wandjes (9,5 meter en 3,5 meter) op zolder geplaatst. Heb hier metal stud voor gebruikt. Werkt ideaal, snel en recht! Was binnen 2 dagen klaar en had het nog nooit eerder gedaan (incl. plaatsen van 2 deurkozijnen)!

Buurman heeft het met hout gedaan en die gaf aan, dat het hout gaat torderen en je dit direct in de wand terug ziet (wand golft een klein beetje)...

Daarnaast zou ik voor wanden geen 9,5 mm platen gebruiken, maar 12,5 mm platen. Die kunnen net wat meer hebben. Daarnaast hebben de meeste 9,5 mm platen een ronde kant en geen afgeschuinde kant.
Voordeel van de afgeschuinde kant is, dat je dit makkelijk met gaasband dicht kan zetten (over de schroeven natuurlijk) en makkelijk dicht kan smeren. Met de ronde kant, is dit ook mogelijk, maar dan "plak" je het gaasband op de gipsplaat en blijf je (als je niet gaat stuccen) dat altijd zien, aangezien je een verdikking aanbrengt. Ook de kans dat je de schroeven blijft zien is bij de ronde kant groter dan met de afgeschuinde kant (aangezien je de schroeven in de afgeschuinde kant zet). Met de afgeschuinde kant, hoef je niet per se te stuccen, alleen de afgeschuinde kanten goed dicht smeren (tip: gebruik een zeer fijne (0 - 1,5mm) stuc hiervoor. Goedkoper dan de "kant-en-klare" pasta's en werkt net wat fijner.

Nog een tip: mocht je metal stud gaan toepassen, gebruik dan geen ijzerschaar o.i.d. maar gewoon een haakse slijpmachine. Werkt veel sneller, rechter en prettiger! MS is best lastig spul om goed te knippen...
Heb na 1 poging maar een haakse slijpmachine gekocht en geen seconde spijt van gehad (huren/lenen) kan overigens ook)

[ Voor 11% gewijzigd door BastaRhymez op 23-03-2018 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Martinusz schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 11:17:
[...]

Maar die 7cm heb ik niet nodig om de gipsplaten op te schroeven, dan pak ik wel 44x44 :)
Kan ook, maar dat extra stukje vlees is wel lekker hoor, en rechte 44x44mm ga je vrijwel niet vinden ;)
44x69mm is wel prima recht te vinden, blijf alleen bij bouwmarkten weg, dat hout is alleen goed om hoepels mee te maken :+
[...]

Zou heel goed kunnen, mij is namelijk altijd 5x7 geleerd om bij die debiele inch maten weg te blijven
Ook altijd heel mooi al de een in mm praat en de ander in cm :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
FabianGTI schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 11:36:
[...]

Kan ook, maar dat extra stukje vlees is wel lekker hoor, en rechte 44x44mm ga je vrijwel niet vinden ;)
44x69mm is wel prima recht te vinden, blijf alleen bij bouwmarkten weg, dat hout is alleen goed om hoepels mee te maken :+
Nog tips waar hout wel te halen? (heb alleen de Gamma's, Karwei's en Praxissen in de buurt)
Online met thuisbezorgen zou ideaal zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Martinusz schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 11:40:
[...]

Nog tips waar hout wel te halen? (heb alleen de Gamma's, Karwei's en Praxissen in de buurt)
Online met thuisbezorgen zou ideaal zijn :P
Die zijn duuuur :+
Is er geen lokale houtboer?

https://www.bmn.nl/
https://www.dekkerhout.nl/
http://www.tulpbijl.nl/
https://www.bouwcenter.nl/
https://www.raabkarcher.nl/
https://www.pontmeyer.nl/

Weet niet of het bij iedereen particulier kan, bij bmn volgens mij wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Cheesy op 23-03-2018 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Cheesy schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 11:48:
[...]

Die zijn duuuur :+
Is er geen lokale houtboer?

https://www.bmn.nl/
https://www.dekkerhout.nl/
http://www.tulpbijl.nl/
https://www.bouwcenter.nl/
https://www.raabkarcher.nl/
https://www.pontmeyer.nl/

Weet niet of het bij iedereen particulier kan, bij bmn volgens mij wel.
Ik heb echt geen idee, regio West Brabant :)
Zal google eens proberen. Al wat gevonden :)

[ Voor 4% gewijzigd door Martinusz op 23-03-2018 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:08

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

BastaRhymez schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 11:31:
Zelf ook recent twee wandjes (9,5 meter en 3,5 meter) op zolder geplaatst. Heb hier metal stud voor gebruikt. Werkt ideaal, snel en recht! Was binnen 2 dagen klaar en had het nog nooit eerder gedaan (incl. plaatsen van 2 deurkozijnen)!

Buurman heeft het met hout gedaan en die gaf aan, dat het hout gaat torderen en je dit direct in de wand terug ziet (wand golft een klein beetje)...

Daarnaast zou ik voor wanden geen 9,5 mm platen gebruiken, maar 12,5 mm platen. Die kunnen net wat meer hebben. Daarnaast hebben de meeste 9,5 mm platen een ronde kant en geen afgeschuinde kant.
Voordeel van de afgeschuinde kant is, dat je dit makkelijk met gaasband dicht kan zetten (over de schroeven natuurlijk) en makkelijk dicht kan smeren. Met de ronde kant, is dit ook mogelijk, maar dan "plak" je het gaasband op de gipsplaat en blijf je (als je niet gaat stuccen) dat altijd zien, aangezien je een verdikking aanbrengt. Ook de kans dat je de schroeven blijft zien is bij de ronde kant groter dan met de afgeschuinde kant (aangezien je de schroeven in de afgeschuinde kant zet). Met de afgeschuinde kant, hoef je niet per se te stuccen, alleen de afgeschuinde kanten goed dicht smeren (tip: gebruik een zeer fijne (0 - 1,5mm) stuc hiervoor. Goedkoper dan de "kant-en-klare" pasta's en werkt net wat fijner.

Nog een tip: mocht je metal stud gaan toepassen, gebruik dan geen ijzerschaar o.i.d. maar gewoon een haakse slijpmachine. Werkt veel sneller, rechter en prettiger! MS is best lastig spul om goed te knippen...
Heb na 1 poging maar een haakse slijpmachine gekocht en geen seconde spijt van gehad (huren/lenen) kan overigens ook)
Die afgeronde platen dienen eigenlijk als je gaat tegelen op je gipsplaten :)

Heb genoeg wanden en plafonds gestoken waar de platen kops, zonder afgeschuinde zijde, aan elkaar zaten. Gaasband over de naad en afsmeren met jointfiller, links en rechts +-30cm van de naad uitsmeren en je ziet de verdikking niet meer. :)

Als je platen neemt van 1200mm breed moet er ook een stud in het midden van de plaat staan, omdat je schroeven toch een dikke mm onder het oppervlakte zitten smeer je die ook toe met jointfiller.

Ik heb mijn platdak besteld bij dakrubbershop.be.

Daar krijg je alles wat je nodig hebt in een set en een dvd met een instructiefilm.

[ Voor 18% gewijzigd door Jellabie op 23-03-2018 12:34 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:41
Martinusz schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 10:52:
[...]

[...]

Dat is leuk als je dat soort mooie oude balken hebt ja ;)
Ik heb de dikte juist aangepast door aan één kant dubbel gips te doen. Of je doet er OSB oid achter het gips waarmee je de dikte aanvult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

[...]
[...]
Dat heb ik echt nog nooit gehoord, hout wordt weliswaar vaak in voeten en duimen geleverd maar na 10+ jaar werkzaam in de bouw heb ik honderden bouwvakkers/timmerlieden gewoon naar die dingen horen referen als een 5x7, spreek uit als: "vijf bij zeven"

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

Zo dan... er kan blijkbaar veel gebeuren binnen 48 uur!

Dit was woensdag avond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RaRITeEyiMiNIp27FRqM0rDz/full.jpg

Dit donderdagavond heel laat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jOp0WthfVtqycamRRrsB3p7H/full.jpg

Dit vrijdagochtend heel vroeg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hT54Ajw9uqXhj1BKi7zscqwL/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lmisgMHBf5r1nnQGB9GooClC/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XAWdclOqErZlDnxKomm1z3tg/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QrFCZjVYzqsyVmWXrWuVrjKl/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/coM24LcJRTpcivpyZnLGC85m/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bWfa1nxBjPn0bQKE4lQG7BDq/full.jpg

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M4uSzi
Jelte,89 schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 02:03:
Zo dan... er kan blijkbaar veel gebeuren binnen 48 uur!

Dit was woensdag avond:

[afbeelding]

Dit donderdagavond heel laat

[afbeelding]

Dit vrijdagochtend heel vroeg:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Weer een stap verder. Dat al te wachten op deze update, op naar de volgende fase. :) Ziet er goed uit.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2jago0n.jpg

Metal studs <3

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:35
Harrie_ schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 01:00:

Dat heb ik echt nog nooit gehoord, hout wordt weliswaar vaak in voeten en duimen geleverd maar na 10+ jaar werkzaam in de bouw heb ik honderden bouwvakkers/timmerlieden gewoon naar die dingen horen referen als een 5x7, spreek uit als: "vijf bij zeven"
Hier (omgeving Amsterdam) hoor ik anders nog vaak genoeg over "2 bij 3-jes" en "2 bij 4-jes" etc. Dus... 8)

Blijkbaar wordt het beide gebruikt, maar hopelijk niet door elkaar... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
hammy87 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 12:45:
[...]

Ik heb de dikte juist aangepast door aan één kant dubbel gips te doen. Of je doet er OSB oid achter het gips waarmee je de dikte aanvult.
Goeie tip, we gaan waarschijnlijk toch metal stud gebruiken van 7cm breed, en dan dubbel gips zetten :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Teijgetje

Grappige discussie...... en eigenlijk de grootste reden dat in 1816 het metrieke stelsel ingevoerd werd.
Om dan ook maar een duit in het zakje te doen als we het over oude benamingen hebben.

We zitten inderdaad in Nederland waar alles inmiddels, laatste wijziging 1960, metrisch wordt uitgedrukt om verwarring te voorkomen.
Want onze duim was bijvoorbeeld een stuk kleiner dan de Engelse, maar een centimeter.

De meeste houtmaten zijn nog steeds gebaseerd op de Engelse duim en Feet, vrijwel al het hout komt van overzee en vroeger was Engeland de wereldgrootmacht die zijn maatstelsel overal heenbracht.
Die wereldwijde houtmaten zijn gebleven.
Standaard plaatmaten zijn exact 4x8 feet = 48x96 inch = ca. 122x244 cm
Ook de balk en plankmaten zijn daar op gebaseerd.
Je snapt dat het eigenlijk heel onlogisch is om plankjes en balkjes van 18, 27, 44, 69, 95mm etc te maken als je een metrisch stelsel hebt, waarom niet simpeler 2, 3, 5,10cm etc. (afgezien van meer planken uit een boom)

Die rare maten komen voort uit ruw hout dat vrijwel altijd in (meestal hele of halve) inches wordt aangeleverd (en waarbij de industrie de inch al gemakshalve heeft afgerond naar 25 mm.)
Duidelijkste voorbeeld is bv een 2 x 3 piketpaaltje, die zijn ruw vers gezaagd in Europa.
Of ruw hout in het algemeen.
Uit een ruwe 1 x 2 inch hou je geschaafd 3/4 x 1 3/4 inch (ca.18x44mm) over.
Uit een ruwe 2 x 3 inch hou je geschaafd 1 3/4 x 2 3/4 inch (ca.44x69mm) over.
Uit een ruwe 2 x 4 inch hou je geschaafd 1 3/4 x 3 3/4 inch (ca.44x95mm) over.
Uit een ruwe 2,5 x 6,5 inch hou je geschaafd 2 5/16 x 6 1/8 inch (ca.59x156mm) over.
Omgekeerd zijn veelgebruikte ruwe balken 75 x 175 mm, bv voor kapconstructies, dus eigenlijk gewoon 3 x 7 inch.

(En dat geldt ook voor lengtematen, waarom niet 1 / 1,5 / 2 / 2,5 / 3m etc maar 1,2 / 1,5 / 1, 8 / 2,1 / 2,4 / 2,7 / 3m, omdat het geleverd wordt als 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 feet.
Zelfs in plaatdiktes vind je dat terug, 3 / 6 / 9 / 12 / 15 / 18(of 19) / 22 / 25mm = 1/8" / 1/4" / 3/8" / 1/2" / 5/8" / 9/16"/ 11/16"(of 3/4") / 7/8" / 1", logische maten in inches, het verschilt allemaal 1/8". )

Vandaar dat timmerlieden het vaak hebben over twee bij drietjes en daarmee metrisch andere maten bedoelen. Dat is gewoon ingeburgerd en door de eeuwen zo gebleven.

Persoonlijk heb ik nog nooit iemand een twee bij drietje een vijf bij zeven horen noemen, dat geeft verwarring.
Balken van 125 x 175 mm zie je niet zo vaak en menig timmerman of houthandelaar zal je raar aankijken als je een framepje daarvan wil maken als hij niet weet dat je centimeters bedoeld.

De timmerlieden die ik ken hebben het over 2x3 (enz), of benoemen de maat in millimeter, daar reken je immers mee.
Alleen bedoelen ze met een "regel" (of rachel of tengel) eerder een lat/plankje dan een balkje, dat wordt dan eerder een baddingkje want een badding is weer een zware balk.
Maar ook de loodgietbranche heeft het nog steeds over duims pijp en draad. 1/2 duims pijp is doodnormaal.

Maar net zo makkelijk switch je mee en schakel je om.
Als je hele bouw afrond en praat over cm en dus een 44x69 mm aanduidt als 5 bij 7 dan doe je dat al snel zelf.
Net zo makkelijk schakel je over naar inches (met een rolmaat in inches, dat wel) en valt je vanzelf op dat de meeste verkrijgbare maten eigenlijk met inches zijn gekalibreerd voor het makkelijk rekenen.

Hier kan je zelf simpel vergelijken op een meetlatje dat de streepjes van onze geschaafde maten vrijwel gelijk vallen met duidelijke inchstreepjes.
(en vandaar dat er altijd bij houtmaten in millimeter circa vermeld staat, omdat het best een mm kan afwijken omdat het in inches geschaafd wordt)

[ Voor 11% gewijzigd door Teijgetje op 25-03-2018 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:42
Hier bij de houthandel werkt een oude rot in de werkplaats, die loopt met me mee, laadt geschaafd 44*69 met me op en zegt dan: 10 stuks 5x7 afrekenen, dan weten ze voor wel wat je bedoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Het gaat er uiteindelijk om dat de één weet wat de ander bedoeld. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Mooi verhaal @Teijgetje, wist wel dat het zoiets was maar het hele verhaal erachter niet!

Niet om verder te willen discussiëren hoor, maar hier in het noordooooooosten heb ik nog nooit van 2x3 gehoord, wel van de 5 bij 7...

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Dat zeg ik, het zal natuurlijk plaatsgebonden zijn (winkel/regio).
En als ik ergens kom waar ze bij 2bij3 iets hebben van HuH, Watte?? dan heb ik het daar voortaan over 5x7`s...... ;)

Zo kun je ook hele discussies hebben over de afmetingen van een panlat........ :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 09:01
Teijgetje schreef op zondag 25 maart 2018 @ 16:23:
Zo kun je ook hele discussies hebben over de afmetingen van een panlat........ :Y
Haha. Ik bestel tengels. Collega noemt dit veilig duim en drietjes.
Bestel ik bij leverancier 1 krijg ik inderdaad panlatten mee, maar ik wil 22x75 mm! De andere leverancier vraagt tenminste nog wat ik bedoel.
Verder prachtig verhaal @Teijgetje. Die maten van plaatmateriaal wist ik niet.
Weet je ook dan waarom er 1,25 x 2,50 platen bestaan? Ik meen iets met Europese en Amerikaanse productie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
sbruynis schreef op zondag 25 maart 2018 @ 19:39:
[...]

Weet je ook dan waarom er 1,25 x 2,50 platen bestaan?
Ik heb geen idee.......om een groter vlak in één keer af te dekken? ;)

Discussie ging meer over de gebruikte standaardhoutmaten.
Er zijn zat afwijkende plaatformaten te krijgen en dat zal inderdaad met de producent te maken hebben, of wat je bestelt en voor welke markt, bouw/constructie, meubels, etc het is.
Het zijn wel vaak de betere duurdere plaatsoorten die afwijken, okoumé, berkenmultiplex, betonplex ed. En vaak zijn die in meer metrische even diktes te krijgen als 4,6,8,10,12,15,18,20 mm.
Maar bij plaatproducenten, bv in China, kan je vaak in bulk de maat bestellen die jij wilt, 16, 17, 18, 19 dik, afwijkende plaatgrootte, alles is te krijgen.

Zo zag ik van het weekend hele grote OSB platen 18 dik bij de Hornbach Amsterdam in de zagerij (6x8 ft denk ik, ze zouden ze bij Stiho hebben maar helaas ).
Was helaas voor eigen gebruik (stellingbouw)

[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 26-03-2018 02:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
zeeg schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 19:45:
[...]

Hier (omgeving Amsterdam) hoor ik anders nog vaak genoeg over "2 bij 3-jes" en "2 bij 4-jes" etc. Dus... 8)
Het is toch allang duidelijk dat ze daar in Amsterdam nogal achterlopen? >:)
sbruynis schreef op zondag 25 maart 2018 @ 19:39:
[...]

Haha. Ik bestel tengels. Collega noemt dit veilig duim en drietjes.
Bestel ik bij leverancier 1 krijg ik inderdaad panlatten mee, maar ik wil 22x75 mm! De andere leverancier vraagt tenminste nog wat ik bedoel.
Daar zit dan ook onderling verschil in, want hier zijn tengels doorgaans 12x38mm
Daarboven met 22x50mm een panlat

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Goverman
  • Laatst online: 18:59

Goverman

not loaded

Niet zo groots en meeslepend als @Jelte,89, maar toch een showpic na de eerste zondagmiddag in de lente: twee plantenbakken.

plantenbakken

We hebben een schuttingomheining in de tuin staan en sommige planken waren aan vervanging toe: een klimop had behoorlijk wat schade aangericht (echt, klimop is de hangjongere onder de tuinplanten...). Maar goed, met een paar over gebleven nieuwe planken en wat oude planken die (deels) nog bruikbaar waren heb ik er wat plantenbakken van gemaakt.

De maatvoering is 1 meter bij 46,6 cm. Die aparte breedte is een derde van de 140 cm lange schuttingplanken die van de oude schutting kwamen: die dienen nu als bodem. En 1 meter komt van van de 3 meter lange planken: Ik kan op deze manier 2 x 1 meter en 2 x 0,466 meter uit een nieuwe plank halen voor de zijkanten.

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Mooi klusje @Goverman,

Ik zou er nog wel iets van klosjes/pootjes onder doen zodat het vrijkomt van de grond, dan gaat het je niet rotten en creëer je geen broedplek voor pissebedden. Even iets van folie erin en je hebt een plantenbak die jaren meegaat!

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

Jelte,89 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 09:57:
Mooi klusje @Goverman,

Ik zou er nog wel iets van klosjes/pootjes onder doen zodat het vrijkomt van de grond, dan gaat het je niet rotten en creëer je geen broedplek voor pissebedden. Even iets van folie erin en je hebt een plantenbak die jaren meegaat!
Dank voor de suggestie! Die klosjes komen dan dus van de resterende centimeters schuttingplank, waarmee ik een rendement van 100% haal. Super duurzaam houtgebruik ;)

En de folie had ik al aangebracht. Ik heb er wat gaten in gemaakt (scheurtjes in gesneden). Dan kan het water bij veel neerslag wel weglopen wanneer de grond verzadigd is.

En mooie betonnen vloer trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 08:50
Goverman schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:06:
[...]
En de folie had ik al aangebracht. Ik heb er wat gaten in gemaakt (scheurtjes in gesneden). Dan kan het water bij veel neerslag wel weglopen wanneer de grond verzadigd is.

En mooie betonnen vloer trouwens!
Qua folie gebruik je toch anti-wortel-doek? Hier loopt het water namelijk gewoon door. Wellicht wat hydrokorrels onderin en gaan met die banana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

CappieL schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:15:
[...]

Qua folie gebruik je toch anti-wortel-doek? Hier loopt het water namelijk gewoon door. Wellicht wat hydrokorrels onderin en gaan met die banana
Nee, we hebben afdekzeil gebruikt, van die plastic geweven zeilen met oogjes er in. Scheelt meer dan de helft. Maar dan moeten er dus wel wat gaten in worden gemaakt. Maar goed, dat is niet heel ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
Hier mijn gekochte plantenbakken (ivm tijdgebrek) vorige week ook voorzien van worteldoek. Eerst heb ik onderin in de bloembakken PVC dakbekking gemaakt 10 cm opgezet. Aan 1 kant toen een klein PVC leiding in gemaakt. Zodat water weg kan. En daarover heb ik weer het worteldoek gemaakt. En die 10 cm waar de PVC opstaat heb ik dan eerst van die korrels ingemaakt zodat er geen water in blijft staan. En ik hopelijk heel lang kan genieten van mijn Douglasbloembakken. En de vrouw ook weer heel erg tevreden. Daar doen we het natuurlijk voor. Hehe :+

Afgelopen weekend mijn werkbank klaar gemaakt op mooie robuuste Zwenkwielen zodat ik hem overal kan neerzetten waar ik wil. En waar ik mijn afkortzaag ook in kan zetten en deze daarmee helemaal vlak is met het werkblad. Waardoor ik nu makkelijk balkjes enz op maat kan zagen. Moet de werkbank alleen nog even schilderen. Maar dat gaat nog gebeuren. Nu eerst bezig met volgende project. Aftimmeren van de overkapping. :)

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
M4uSzi schreef op maandag 26 maart 2018 @ 14:11:
En waar ik mijn afkortzaag ook in kan zetten en deze daarmee helemaal vlak is met het werkblad.
Dat klinkt goed d:)b
Foto als klaar is hé ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 08:50
M4uSzi schreef op maandag 26 maart 2018 @ 14:11:
Afgelopen weekend mijn werkbank klaar gemaakt op mooie robuuste Zwenkwielen zodat ik hem overal kan neerzetten waar ik wil. En waar ik mijn afkortzaag ook in kan zetten en deze daarmee helemaal vlak is met het werkblad. Waardoor ik nu makkelijk balkjes enz op maat kan zagen. Moet de werkbank alleen nog even schilderen. Maar dat gaat nog gebeuren. Nu eerst bezig met volgende project. Aftimmeren van de overkapping. :)
Welke zwenkwielen heb je gebruikt? En staan ze op 4 zwenkwielen of 2 zwenk- en 2 bokwielen?
Ik denk zelf om voor optie 2 te gaan, maar twijfel steeds. Op Youtube zie ik veel voorbeelden met 4 zwenkwielen.

Edit: en altijd foto's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
CappieL schreef op maandag 26 maart 2018 @ 14:28:
[...]

Welke zwenkwielen heb je gebruikt? En staan ze op 4 zwenkwielen of 2 zwenk- en 2 bokwielen?
Ik denk zelf om voor optie 2 te gaan, maar twijfel steeds. Op Youtube zie ik veel voorbeelden met 4 zwenkwielen.

Edit: en altijd foto's :)
Ik heb hem op 4 Zwenkwielen gezet. Dat maakt hem toch een stuk mobieler. Kunt makelijker alle kanten op.

Ik heb deze zwenkwielen: https://www.ecotools.nl/zwenkwiel-rnb-met-rem-125mm/

En foto's komen. Even kijken hoe ik dat doe via mobiel. :+

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:49

Sharky

Skamn Dippy!

Iemand verstand van koelkastscharnieren? Er is een klein, wit, plastic onderdeeltje uit het bovenste scharnier gekomen en nu blijft de koelkast niet meer netjes gesloten. Hij zuigt zich zeg maar niet meer dicht lijkt het, het zal wel het scharnier zijn dat niet meer duwt die laatste centimeter.
Zijn dat redelijk standaard dingen met standaard maten? Hij ziet er namelijk zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/E03jDt6lnKCG9jr3huSU62MZ/full.jpg

En als ik zoek kom ik meteen dit tegen: https://www.meubelbeslagonline.nl/miele/koelkastscharnier

Gaat dit zonder meer passen?

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:53
Al op typenummer en onderdelen gezocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:25
Sharky schreef op maandag 26 maart 2018 @ 21:02:
Iemand verstand van koelkastscharnieren? Er is een klein, wit, plastic onderdeeltje uit het bovenste scharnier gekomen en nu blijft de koelkast niet meer netjes gesloten. Hij zuigt zich zeg maar niet meer dicht lijkt het, het zal wel het scharnier zijn dat niet meer duwt die laatste centimeter.
Zijn dat redelijk standaard dingen met standaard maten? Hij ziet er namelijk zo uit:

[afbeelding]

En als ik zoek kom ik meteen dit tegen: https://www.meubelbeslagonline.nl/miele/koelkastscharnier

Siemens toevallig? Anyhow, volgens de leverancier gebruiken meerdere merken hetzelfde scharnier. Maar in mijn geval een Siemen Koel/Vries
  • Ik heb bij Europarts een nieuwe besteld op basis van serie of typenummer. (rechtsboven in de zoekfunctie)
  • Kom als setje,
  • zorg dat je torque bits hebt.
  • boven en onder allebei vervange.
  • als je een vriezer hebt dan gaat die ook een keer.

[ Voor 5% gewijzigd door The_Vice op 26-03-2018 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:27
Sharky schreef op maandag 26 maart 2018 @ 21:02:

[afbeelding]

Met de vorige berichten.

Het typenummer staat onder het witte plaatje op het koelkastgedeelte, dat kan je er zo afhalen.

Als je hem vervangt, doe dan beide scharnieren, dat voorkomt issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:49

Sharky

Skamn Dippy!

Thanks voor de antwoorden. Ik zal vanavond kijken of ik het typenummer kan vinden.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:01

Pelle

🚴‍♂️

Ik heb dat in 5 jaar tijd ook 2 (!) keer gehad met een vrij prijzige Siemens inbouwkoelkast.
Die scharnieren zijn echt van kwaliteit lik-me-vestje. Eerste keer was nog garantie, tweede keer kon ik zelf die 80 euro aftikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirage
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 08:49
Pelle schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 09:54:
Ik heb dat in 5 jaar tijd ook 2 (!) keer gehad met een vrij prijzige Siemens inbouwkoelkast.
Die scharnieren zijn echt van kwaliteit lik-me-vestje. Eerste keer was nog garantie, tweede keer kon ik zelf die 80 euro aftikken.
Hier ook al minimaal 1 keer gebeurd in 3 jaar. Heb toen zelf maar gewoon de scharnieren opgezocht en besteld. In het scharnier zit een veer waarvan het ophangsysteem afbreekt.

even teruggezocht en was 38,50 kwijt.
https://www.mijnonderdele...81147-481147/#description

Je kunt hun altijd even mailen. ik had in eerste instantie ook de verkeerde scharnieren.

https://www.afrikareisopmaat.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:33
Iemand een goede tip hoe ik (waterbasis) tapijtlijm van een betonnen vloer kan verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
peligro2k schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 14:03:
Iemand een goede tip hoe ik (waterbasis) tapijtlijm van een betonnen vloer kan verwijderen?
Internet staat vol met dit soort vragen:

https://www.google.nl/search?q=tapijtlijm+verwijderen
https://huis-en-tuin.info...pijtlijm-verwijderen.html
https://www.klusidee.nl/F...m-verwijderen-t90276.html

Zo te lezen helpt dan warm water en anders Cola.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Wie heeft er ervaring met beton vloer slopen of laten slopen ?

We zijn bezig met offertes opvragen .. pfff elke aannemer luisterd half, rekent de "hoofdprijs"
ik las op internet 10 tot 15 euro per vierkante meter inclusief afvoer.. gemiddeld zit een aannemer op 30 tot 40 euro exclusief afvoer van puin.(3 totaal nu)
Het gaat om 70m2 (iets minder) aan kwaaitaal vloer, rondvragen in de straat leerde me dat ze ongeveer 1 a 2 dagen bezig zijn en een container aan puin afvoeren ..

Ter info ik zou het zelf ook wel aandurven, alleen met biertje in de hand kijkend hoe men het voor mij doet vind ik ook een geweldig idee :) daarnaast denk ik dat ik makkelijk 500 tot 700 kwijt ben aan materiaal huur en een vuilcontainer ..

in dit geval zoek ik eigenlijk wat tips/truuks hoe je het beste offertes kan opvragen en prijzen kan vergelijken. of zal ik het toch zelf gaan doen ??? ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
vso schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 19:44:

Ter info ik zou het zelf ook wel aandurven, alleen met biertje in de hand kijkend hoe men het voor mij doet vind ik ook een geweldig idee :) daarnaast denk ik dat ik makkelijk 500 tot 700 kwijt ben aan materiaal huur en een vuilcontainer ..

in dit geval zoek ik eigenlijk wat tips/truuks hoe je het beste offertes kan opvragen en prijzen kan vergelijken. of zal ik het toch zelf gaan doen ??? ..
In je eentje zou ik er niet aan beginnen. Mannetje of vier is wel fijn. 2 man breken en twee man afvoeren.
Met twee breekhamers met trolley sla je in een dag die vloer stuk zonder rugklachten.
Doe je het met zijn tweeën dan sla je dag 1 de vloer stuk en voer je dag twee af.
Zorg voor goede adembescherming, FFP 3, GEEN 1 of 2, betonstof is rotzooi.

Aan huur, bescherming en 15 m³ schoon-puin-container ben je inderdaad tegen de 700 kwijt.
Wapeningsstaal breng je apart weg.
En natuurlijk heb je twee kruiwagen nodig.
Even uitrekenen hoe dik je vloer is, ik ben uitgegaan van 20 cm over 70 meter is 14m³.

Maar hij gaat er uit vanwege wapeningsrot neem ik aan?
Dan kan je hier ook nog een offerte vragen wat eventueel renovatie kost, bij Heuker Beheer.

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 27-03-2018 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Teijgetje schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 20:28:
[...]

In je eentje zou ik er niet aan beginnen. Mannetje of vier is wel fijn. 2 man breken en twee man afvoeren.
Met twee breekhamers met trolley sla je in een dag die vloer stuk zonder rugklachten.
Doe je het met zijn tweeën dan sla je dag 1 de vloer stuk en voer je dag twee af.
Zorg voor goede adembescherming, FFP 3, GEEN 1 of 2, betonstof is rotzooi.

Aan huur, bescherming en 15 m³ schoon-puin-container ben je inderdaad tegen de 700 kwijt.
Wapeningsstaal breng je apart weg.
Even uitrekenen hoe dik je vloer is, ik ben uitgegaan van 20 cm over 70 meter is 14m³.

Maar hij gaat er uit vanwege wapeningsrot neem ik aan?
Dan kan je hier ook nog een offerte vragen wat eventueel renovatie kost, bij Heuker Beheer.
+1 voor het meedenken, nah je zit eerder aan de 6-10 kuub het zijn bogen he zoals je in de laatste link aangeeft. h-o-h 40cm

Nee wapeningsrot is het niet (paar plekken), sterker nog er zitten al verstevigingen onder de vloer. eerst was mijn idee om Kruipruimte vloer (na-)isoleren te volgen. maar afgezien dat het kruipluik zo handig is geplaatst (in een hoek) en het huidige gat (35x35) net te klein is, + waterniveau varieert van +5 boven de "zandlaag" en/of de zandlaag 10cm onder de vloer zit .. en dat je van mijn kruipruimte 4 huizen verder (wadend door het water) hun huis via kruipruimte kan benaderen ..
Lijkt het me handiger de heel vloer eruit te rammen. en dan vervolgens met zeil, betonplex tegen de fundering en het zand te "verplaatsen' Dat het goed belucht baar geheel kan worden.. dat scheelt me teigeren door de modder.

En aangezien we toch vloerverwarming willen .. tja .. ga ik 1.5 jaar onder de vloer met "elende" zitten en dan nog aan de bovenkant wegbikken .. of geef ik paar duizend (2 a 3) op het totaal meer uit en is het gelijk R-waarde 4 a 5 met een maand ongemak ..? dan is voor ons de keuze iets makkelijker.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:45

Reinier

\o/

Mirage schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 10:59:
[...]

Hier ook al minimaal 1 keer gebeurd in 3 jaar. Heb toen zelf maar gewoon de scharnieren opgezocht en besteld. In het scharnier zit een veer waarvan het ophangsysteem afbreekt.

even teruggezocht en was 38,50 kwijt.
https://www.mijnonderdele...81147-481147/#description

Je kunt hun altijd even mailen. ik had in eerste instantie ook de verkeerde scharnieren.
Bizar hoe vaak die dingen stuk gaan. Bij mij bezweken er drie binnen een tijdsbestek van een paar weken. AEG koelkast en vriezer waren toen een jaar of vier oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:45

Roy

Hobbies?

We zijn onze complete bovenverdieping aan het renoveren; en daarbij willen we ook onderstaande traphek vervangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kFQYHMCOjbAS5TiiKwgDGnv6/full.jpg

Het idee is om dit te vervangen door een glazen paneel (gehard+gelaagd 55.2) in een omlijsting, net zoiets als in onderstaande foto:
Afbeeldingslocatie: https://www.veijertrappen.nl/uploads/projects/img-20131218-wa0014.jpg

Nu twijfel ik tussen 2 methodes:
- Meranti balken (bijvoorbeeld 68x68), waarin ik een sponning frees (11mm breed, 20mm diep) waar precies het glas in valt. Hierbij plaats ik dus het glas tijdens de montage van het hout.
- Meranti balken (bijvoorbeeld 68x68), waar ik een profiel van een normaal kozijnhout infrees en dan het glas met glaslatten vast zet (vergelijkbaar met buitenkozijnen). Dus het glas wordt hier als laatste geplaatst.

De eerste optie lijkt mij het mooist (en makkelijkst), maar is misschien wel gevoelig voor spanningen in het glas als het hekje iets zou doorbuigen (nu ben ik daar met 68x68 niet zo heel bang voor :P). En het glas zit natuurlijk niet echt 'vast'; dat zou misschien nog met een randje kit kunnen. Maar het geeft wel het strakste resultaat denk ik.

Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Roy schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:31:
We zijn onze complete bovenverdieping aan het renoveren; en daarbij willen we ook onderstaande traphek vervangen.
[afbeelding]

Het idee is om dit te vervangen door een glazen paneel (gehard+gelaagd 55.2) in een omlijsting, net zoiets als in onderstaande foto:
[afbeelding]

- Meranti balken (bijvoorbeeld 68x68), waarin ik een sponning frees (11mm breed, 20mm diep) waar precies het glas in valt. Hierbij plaats ik dus het glas tijdens de montage van het hout.
- Meranti balken (bijvoorbeeld 68x68), waar ik een profiel van een normaal kozijnhout infrees en dan het glas met glaslatten vast zet (vergelijkbaar met buitenkozijnen). Dus het glas wordt hier als laatste geplaatst.

De eerste optie lijkt mij het mooist (en makkelijkst), maar is misschien wel gevoelig voor spanningen in het glas als het hekje iets zou doorbuigen (nu ben ik daar met 68x68 niet zo heel bang voor :P). En het glas zit natuurlijk niet echt 'vast'; dat zou misschien nog met een randje kit kunnen. Maar het geeft wel het strakste resultaat denk ik.
Het eerste is idd het mooiste maar wat ga je doen als je ruit ooit stuk raakt? Als een kind ofzo er iets net te hard tegen gooit of je botst er nogal onhandig met je stofzuiger tegen en het scheurt kan je heel je leuning gaan slopen.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jellabie schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:51:
[...]

Het eerste is idd het mooiste maar wat ga je doen als je ruit ooit stuk raakt? Als een kind ofzo er iets net te hard tegen gooit of je botst er nogal onhandig met je stofzuiger tegen en het scheurt kan je heel je leuning gaan slopen.
imho netjes een metalen schroefdraad in de dwarslat en een imbus aan de bovenkant vervolgens afwerken met een dopje/houtenplug

Overgens gehard glas gaat niet zo snel kapot, maar je zal zien murphy's law .. als je het niet doet gaat het stuk echter doe je het wel dan heb je het niet nodig :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Laatst online: 15-09 17:13
laat maar verkeerd gelezen :+

[ Voor 93% gewijzigd door leecher op 27-03-2018 23:34 ]

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijlemanz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 10:20

Mooi project, over de manier van het glas plaatsen weet ik niks. Wil je alleen een tip meegeven om van die spuuglelijke plakplint af te komen tegen je mooie glasmuur. Laat de balk die op de grond rust (waar het raam op staat, op de vloer 1 tot 1,5 cm inspringen zodat je daar je vloer onder kan schuiven en de hele plint kan afzwaaien (wel even rekening houden met je vloerdikte en een beetje marge en afwerken met kit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy

Roy

Hobbies?

Jellabie schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:51:
[...]

vso schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 23:25:
[...]

imho netjes een metalen schroefdraad in de dwarslat en een imbus aan de bovenkant vervolgens afwerken met een dopje/houtenplug

Overgens gehard glas gaat niet zo snel kapot, maar je zal zien murphy's law .. als je het niet doet gaat het stuk echter doe je het wel dan heb je het niet nodig :)
Daar had ik ook aan gedacht; maar ik denk dat de kans dat het glas kapot gaat relatief klein is, en ik vind het ook niet erg om het spul weer te slopen als het kapot is. Verbouwen is nogal een hobby ;)
tijlemanz schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 08:42:
[...]

Mooi project, over de manier van het glas plaatsen weet ik niks. Wil je alleen een tip meegeven om van die spuuglelijke plakplint af te komen tegen je mooie glasmuur. Laat de balk die op de grond rust (waar het raam op staat, op de vloer 1 tot 1,5 cm inspringen zodat je daar je vloer onder kan schuiven en de hele plint kan afzwaaien (wel even rekening houden met je vloerdikte en een beetje marge en afwerken met kit).
Het is een behoorlijk project; we hebben het schuine dak van het huis vervangen door een plat dak; en daarbij zelf alle binnenmuren/plafonds/stucwerk/elektra zelf gedaan. De vloer die je ziet liggen gaat er nog uit; daar komt vloerbedekking zonder plint :P

Inderdaad...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:55

ChillPascal

In the end...

Heren,

As we speak zijn wij bezig met het 'opwaarderen' van de garage naar een bijkeuken. Een van de activiteiten die hierbij hoort is het storten van een beton vloer. Echter twijfel ik nog steeds of ik de wapeningsnetten in de bestaande fundering wil verankeren.

Zie onderstaande foto voor de 'huidige situatie'

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/10mmpi0.jpg

- Locatie regio Twente, dus fundering op staal
- Zandondergrond verdicht.

Zouden jullie de betonvloer laten 'zweven' of ankers in de muur boren en hier de wapeningsnetten op vast vlechten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:29
Laten zweven imo. Wel randisolatie plaatsen uiteraard. Als de vloer vrij ligt is het niet erg als die een beetje zakt. Als die met ankers aan de muur vast zit wordt de muur of vloer kapot getrokken.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ik zou de fundering wel wat dieper maken, is wel heel ondiep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

ChillPascal schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:21:
Heren,

As we speak zijn wij bezig met het 'opwaarderen' van de garage naar een bijkeuken. Een van de activiteiten die hierbij hoort is het storten van een beton vloer. Echter twijfel ik nog steeds of ik de wapeningsnetten in de bestaande fundering wil verankeren.

Zie onderstaande foto voor de 'huidige situatie'

[afbeelding]

- Locatie regio Twente, dus fundering op staal
- Zandondergrond verdicht.

Zouden jullie de betonvloer laten 'zweven' of ankers in de muur boren en hier de wapeningsnetten op vast vlechten?
Inderdaad laten zweven, randisolatie heb je al toegepast zie ik, Ik zou wel de stenen onder de netten laten verspringen, nu heb je ze mooi in lijn maar zo creëer je juist overspanningen.
sugarlee89 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 11:10:
Ik zou de fundering wel wat dieper maken, is wel heel ondiep.
Tis geen fundering he... tis een vloertje

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy

Roy

Hobbies?

[afbeelding]

[afbeelding]

Nog als aanvullende vraag op bovenstaande:voor het schilderen van de uitbouw overweeg ik de volgende lakken:

- Kozijnen buiten (antraciet): Sikkens Rubbol XD Semi Gloss
- Raamkozijn binnen (antraciet): Sikkens Rubbol BL Satura
- Binnendeuren, kozijnen en stootborden trap (RAL9010): Sikkens Rubbol BL Rezisto Satin

Nu twijfel ik voornamelijk over die laatste. Ik heb er al goede ervaringen mee, maar is het misschien verstandiger om ook de binnendeuren met BL Satura te schilderen aangezien deze een hoger rendement heeft, namelijk 16 m²/L vs 12 m²/L (en we hebben totaal 7 nieuwe deuren) en is deze wellicht beter voor de trap?
Ik kan moeilijk het verschil vinden tussen de BL Satura en BL Rezisto. Of is bijvoorbeeld een Sigma S2U Nova Satin een betere keus (wegens goede ervaringen kies ik eigenlijk altijd Sikkens)

Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Vraagje over de negge bij ons in het huis:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2gvr81z.jpg

De voegen staan te veel open (zie bijvoorbeeld een van de bovenste voegen bij het kozijn) en met name de kitrand waar de rode pijl zit is ondertussen aan vervanging toe aangezien daar een gat zit...
Dit zorgt voor 1 a 2 keer per jaar voor lekkage in de etage eronder.

Nu kan ik de kitrand verwijderen en vervangen, maar door wat voor kit? En wat kan ik het beste tussen kozijn en de voegen doen? Ook gewoon kit?

En nu ik toch een foto had gemaakt viel de verf op de bakstenen op... Hoe verwijder ik die het beste? (welke kluns dit gedaan heeft....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Ik neem aan dat het al een paar jaar zit? gezien de lichtere kleur blauw vermoed ik dat het kozijn vroeger in die kleur was... Je zou voorzichtig met een staalborstel wat kunnen proberen, en anders met zoutzuur maar ik ben bang dat het al te laat is. Ik had in dit geval de kleur van de steen opgezocht en van die kleur een potje muurverf (voor buiten) besteld.

Tussen het kozijn en de muur had ik inderdaad siliconen kit gebruikt, (grijs)

Schoonmaak beurtje is ook niet verkeerd nu je er toch staat, even een glas mesje mee om ook de blauwe verf van het alu stripje te verwijderen :)

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
Jelte,89 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:20:
Ik neem aan dat het al een paar jaar zit? gezien de lichtere kleur blauw vermoed ik dat het kozijn vroeger in die kleur was... Je zou voorzichtig met een staalborstel wat kunnen proberen, en anders met zoutzuur maar ik ben bang dat het al te laat is. Ik had in dit geval de kleur van de steen opgezocht en van die kleur een potje muurverf (voor buiten) besteld.

Tussen het kozijn en de muur had ik inderdaad siliconen kit gebruikt, (grijs)

Schoonmaak beurtje is ook niet verkeerd nu je er toch staat, even een glas mesje mee om ook de blauwe verf van het alu stripje te verwijderen :)
Die verf op de stenen zit er inderdaad al heel lang op. Wij hebben dit huis nu 2 jaar en de vorige bewoners hebben het wit/blauw geschilderd. Hoe lang dat er nu op zit geen idee. De kleur op de stenen is de originele kleur.

Schoonmaken moet inderdaad gebeuren, maar in augustus komt de schilder om het weer in originele kleuren te zetten. Tevens de alu strip mee te schilderen en kit bij het raam te vervangen.

Ik las nog dat je eventueel kan schuren op de steen in de hoop dat het dan weggaat. Maar heb er een hard hoofd in. Steen is poreus en verf gaat erin zitten...

Thanks voor de siliconen kit. Zie alleen net dat er ook beglazingskit is, die is juist bedoeld tussen kozijn en voeg/steen. Ik gok dat die beter is en tevens overschilderbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Mwah, zo te zien is dit een vrij harde (geglazuurde?) steen, trekt wat minder in dan bij een handvorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Ik had de schilder die lelijke strip ook laten vervangen voor een glaslat...

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lyncyst
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 07:28
Roy schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 20:08:
[...]

Nog als aanvullende vraag op bovenstaande:voor het schilderen van de uitbouw overweeg ik de volgende lakken:

- Kozijnen buiten (antraciet): Sikkens Rubbol XD Semi Gloss
- Raamkozijn binnen (antraciet): Sikkens Rubbol BL Satura
- Binnendeuren, kozijnen en stootborden trap (RAL9010): Sikkens Rubbol BL Rezisto Satin

Nu twijfel ik voornamelijk over die laatste. Ik heb er al goede ervaringen mee, maar is het misschien verstandiger om ook de binnendeuren met BL Satura te schilderen aangezien deze een hoger rendement heeft, namelijk 16 m²/L vs 12 m²/L (en we hebben totaal 7 nieuwe deuren) en is deze wellicht beter voor de trap?
Ik kan moeilijk het verschil vinden tussen de BL Satura en BL Rezisto. Of is bijvoorbeeld een Sigma S2U Nova Satin een betere keus (wegens goede ervaringen kies ik eigenlijk altijd Sikkens)
Rezisto is resistenter tegen huidvetten, dit is vooral om de deurklink een probleem met watergedragen lakken dat huidvetten de lak als het ware wegvreten om de deurklink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
Jelte,89 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:30:
Ik had de schilder die lelijke strip ook laten vervangen voor een glaslat...
Ja daar zat ik ook aan te denken. Waarom er in het hele huis tegen elk raam een alu strip zit... Lelijke dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Xavier schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 09:14:

[afbeelding]

De voegen staan te veel open (zie bijvoorbeeld een van de bovenste voegen bij het kozijn) en met name de kitrand waar de rode pijl zit is ondertussen aan vervanging toe aangezien daar een gat zit...

Nu kan ik de kitrand verwijderen en vervangen, maar door wat voor kit? En wat kan ik het beste tussen kozijn en de voegen doen? Ook gewoon kit?

En nu ik toch een foto had gemaakt viel de verf op de bakstenen op... Hoe verwijder ik die het beste? (welke kluns dit gedaan heeft....)
Het zou mij verbazen dat het langs daar zou lekken, sterker nog, er mag water doorkomen. Als je aan de onderkant van de vleugel kijkt zouden er lekgaatjes in moeten zitten die het water die tussen het glas/raam komt afvoert.

Net zoals er lekgaatjes in je kader moet zitten om het water dat tussen je vleugel en kader om terug buiten te krijgen.

Edit: my bad, ik dacht dus bij het glas, maar je hebt het over de aansluiting van raam naar muur.

Raar dat het zou lekken, want kit mag niet je enige waterkering zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Jellabie op 29-03-2018 12:56 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
Jellabie schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 12:55:
[...]

Raar dat het zou lekken, want kit mag niet je enige waterkering zijn.
Is het ook niet.

Ik heb op de begane grond een uitbouw met lichtstraat en daar zit zink in de muur. Maar dat zink is net te kort waardoor de afvoer van het water 1 a 2 keer per jaar het niet red en hierdoor over het zink gaat, verder in de spauwmuur en dus in mijn plafond van mijn uitbouw.

Simpelste oplossing is om hier en daar de kit te vervangen (die is toch op) en sommige gaatjes wat kleiner maken. Dan kan er immers minder water naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Xavier schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 09:14:

[afbeelding]

Is die vensterbank geen asbest? Verdacht kleurtje iig :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 23:23:
[...]

Is die vensterbank geen asbest? Verdacht kleurtje iig :/
Was de bouwtechnische keurder ook niet helemaal uit. Het is gebouwd in 1988. Zou dus net wel net niet asbest kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Laatst online: 16:13
M’n Google-skills laten me in de steek: heb vandaag een wasmachine verplaatst en stond even raar te kijken toen hij van z’n plek was. Er zaten 2 metalen strips van ongeveer 7x50cm op de vloer gemonteerd met daarin uitsparingen met kleine opstaande randjes voor de pootjes van de wasmachine. Kan ze echter met geen mogelijkheid online vinden. Iemand enig idee hoe zoiets heet/waar dit gekocht kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:58
Ik ben op zoek naar een soort metalen plug voor in bv stucwerk.

In verschillende bouwmarkten geweest, maar niemand wist waar ik het over had.

Ik heb toen voor de zekerheid een paar van die lange ankers gekocht, maar vind die een beetje overkill voor een lamp. Plus het risico dat ik dalijk in een balk of elektra buis zit.

Het zijn 2 plaatjes tegen elkaar (soort vinnen), die je dan in het stucwerk moet slaan en daarna kun je erin schroeven.
Hoe heet zoiets of waar kan ik ze vinden.
Heb er maar 3 nodig, dus dat zal ook wel weer een heikelpunt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:21
NeutraleTeun schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 11:28:
Ik ben op zoek naar een soort metalen plug voor in bv stucwerk.

In verschillende bouwmarkten geweest, maar niemand wist waar ik het over had.

Ik heb toen voor de zekerheid een paar van die lange ankers gekocht, maar vind die een beetje overkill voor een lamp. Plus het risico dat ik dalijk in een balk of elektra buis zit.

Het zijn 2 plaatjes tegen elkaar (soort vinnen), die je dan in het stucwerk moet slaan en daarna kun je erin schroeven.
Hoe heet zoiets of waar kan ik ze vinden.
Heb er maar 3 nodig, dus dat zal ook wel weer een heikelpunt worden.
Bedoel je zoiets?
https://www.vanwalraven.c...ers/cp-inslagplug/g+c+p+a

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:58
Ja, bedankt!

Nu eens kijken waar ik die kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Over een maandje gaat onze badkamer op de schop. Voorbereidingen worden langzaamaan getroffen, spullen zijn besteld.

* Tussenmuren gaan er tussenuit en worden opnieuw opgezet met houtskelet. De wasbak hangt nu al vast met een paar draadeinden en een dikke ring+moer in de slaapkamer. Dat gaan we dus niet weer doen.
* Douche wordt 90 graden gedraaid, van buitenmuur naar tussenmuur naar de buren. Net even wat mooier met lichtinval. Daarnaast wordt de zijkant van de douche een nieuw wandje zodat je niet naar het toilet hoeft te koekeloeren wanneer je lekker staat te douchen.
* Toilet wordt vervangen door een hangpot met inbouwreservoir. Boven het reservoir komen nisjes voor prullaria (handdoeken e.d.)
* Losstaande hoge kast wordt vervangen een breed meubel onder de wasbak, die ook aan de wand komt te hangen.
* Doucheputje wordt een Sanidrain, een mooi gootje in de vloer.
* Radiator gaat van onder het raam naar net naast de deur. Het wordt dan ook een designradiator.
* Alle CV leidingen gaan straks door de muur in plaats van op de muur. Dit betekent dat er nieuwe gaten naar beneden geboord moeten worden zoals het nu lijkt. De CV leiding gaat van zolder door de badkamer naar de woonkamer.
* Hele vloer van de badkamer gaat er uit in verband met het verleggen van leidingen. Als we dezelfde situatie tegenkomen als onze beide buren dan kan het best zo zijn dat de hele cementdekvloer verzadigd is met water.
* Plafond wordt ook wat nieuws, zitten nu een aantal gaten in van douchegordijnen volgens mij. Niet zo'n fraai gezicht. Moet alleen nog even kijken welk materiaal dat gaat worden.

Nu komt het: ik heb toch een redelijk belangrijke vraag zodat ik daar straks rekening mee kan houden in mijn planning. Hoe lang zou je bezig zijn met 2 man om een 4m2 cementdekvloer er uit te trekken?

In mijn beleving ben je daar in een dag mee klaar. Het is dat ik weet dat je je daar soms lelijk in kunt vergissen waardoor de rest in de soep loopt. Ik kan natuurlijk ook aan de veilige kant gaan zitten zodat ik zeker weet dat de vloer er uit is maar dan zit ik misschien een dag voor niks op de installateur te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Laatst online: 22:29
Mits je het juiste gereedschap gebruikt lukt dat makkelijk in een dag. En afhankelijk van de vloer zou het met hamer en beitel nog kunnen lukken :p

decipherer mag binnenkort 90m2 verwijderen en hoopt dat ook binnen enkele dagen te klaren

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Pagina: 1 ... 72 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet voor luie zoekvraagjes.