[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.001.925 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
zonoskar schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 13:17:
[...]

Opvullen met Knauf fill&Finish en dan mooi vlak schuren. Tenzij de rest van de muur al geschilderd is met structuurverf (of spachtelputz), dan is het lastiger. Ik zou daar niet meteen een stukadoor voor inhuren.

@Jelte,89 Dat leek mij ook de beste oplossing, maar wel duur. Ik moet/ga binnenkort ook een vloertje storten en een pomp kost ca 300 euro meer op 3 kuub beton, vond ik best aan de prijs.
Even dagje zelf beton draaien. Meteen goed voor de beweging :+

Dat ga ik straks in het voorjaar ook maar weer doen. Al gaat het bij mij maar op 1 a 1.5 kuub. :)

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

zonoskar schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 13:17:
[...]

@Jelte,89 Dat leek mij ook de beste oplossing, maar wel duur. Ik moet/ga binnenkort ook een vloertje storten en een pomp kost ca 300 euro meer op 3 kuub beton, vond ik best aan de prijs.
Mee eens, maar goed, heb een kleine 6 kuub nodig, En moet er dan 50 meter mee rijden, (tussen mijn huis en dat van de buren) staat vlak voor het eind nog een schutting, dus daar is het maar een metertje breed en vrienden regelen is wel te doen, maar 7-8-9 kruiwagens word al lastig, met 7 kruiwagens is het +-12x lopen. bij morsen moet je er per direct bij om het weg te spoelen, maar als 'opdrachtgever' zit je vaak zelf op de plek waar het beton komt. en aan het eind willen ze allemaal een mond vol patat en een halve kist bier ;) Kost ook 100 euro,

Ik heb het nu uitbesteed, en bij fouten roep ik die beste man er gewoon weer bij...
(heb zo'n klus ook nog nooit gedaan, en wil wel dat het straks lekker vlak is)
M4uSzi schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 13:22:
[...]
Even dagje zelf beton draaien. Meteen goed voor de beweging :+

Dat ga ik straks in het voorjaar ook maar weer doen. Al gaat het bij mij maar op 1 a 1.5 kuub. :)
Een beetje molen draait zo'n beetje 140 liter (volgens mij) maar dan moet je zelf scheppen en mengen en bij 6 kuub word dat ook wel zwaar... Plus dat je elke keer een andere mengverhouding hebt, (net iets teveel water/zand er naast) en dat is voor de kwaliteit ook weer minder goed.

[ Voor 21% gewijzigd door Jelte,89 op 14-03-2018 13:39 ]

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:42
Ger schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 13:11:
Gipswanden zijn nooit dragend. 1x trappen en je bent er al doorheen, die gaan geen plafond dragen, laat staan een hele verdieping.
Oke goed om te weten :)
HyperTrophy schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 13:17:
kijk wel goed of je de electra in die wanden makkelijke mee kunt verplaatsen/verleggen
Beide muren geen elektra dus dat is mooi :)

Thanks beiden!

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Martinusz schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 12:58:
Nu is alleen de vraag, kun je gipswanden ook zomaar gaan verplaatsen?
Men zegt altijd dragende muren moet je afblijven, en dan heeft men het vaak over stenen muren. Maar hoe zit dat met gipswanden?
Wat bedoel je precies met gipswanden?
Als je een muurtje bedoelt afgewerkt met gipsplaten erop, dan is de vraag vooral wat er achter die gipsplaten zit.

In jouw geval vermoed ik (en de rest hierboven ook) dat het gewoon een (houten) frame is met de platen erop, maar pas als je alles eraf hebt gehaald weet je wat erachter zit. En dat er niks op de muur zit, betekent niet dat er niks door de muur loopt. Bijvoorbeeld een ontluchting voor het riool past prima door zo'n wandje. En je zou ook niet de eerste zijn waarbij driekwart van de muur hol is en de rest toch een stuk dragende muur erin heeft zitten.

Ik zou in jouw geval in de kamer linksboven op de tekening (met beleid) alle gipsplaten verwijderen. Dan kun je precies zien wat erachter zit. En je hebt maar 1 kamer die onbewoonbaar is. Trek je ineens alles er vanaf en blijkt daarna er toch iets te zijn wat jouw plan onmogelijk maakt dan heb je 3x zoveel werk om het in de oude staat te herstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
Ik denk dat hij die witte cellen-blok-beton (?) blokken bedoeld.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Hmmbob schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:10:
Ik denk dat hij die witte cellen-blok-beton (?) blokken bedoelt.
Gipsblokken dus :) Evt. Gibo maar dat is een fabrikant.

Ook een gipsblokkenmuur is niet dragend trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:42
Ik vermoed dat het gewoon van die blokken zijn, weet het eigenlijk wel zeker :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 16:29

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Hmmbob schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:10:
Ik denk dat hij die witte cellen-blok-beton (?) blokken bedoeld.
Cellen beton blokken zal hij juist niet bedoelen, want die kunnen weer wel dragend zijn, in tegenstelling tot de eerder aangehaalde gipsblokken.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Reinier schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:13:
[...]

Gipsblokken dus :) Evt. Gibo maar dat is een fabrikant.

Ook een gipsblokkenmuur is niet dragend trouwens.
Een gipsblokkenmuur van minimaal 10 cm dikte mag wel dragend zijn, maar doorgaan is een gipsblokkenmuur inderdaad niet dragend.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Laatst online: 18:59

Goverman

not loaded

Hoi allen,

Ik heb een schommel die aan een kant is bevestigd in de muur. De metalen houder waarin het hout rust heeft roestplekken en die wil ik voor het schommelseizoen van Goverdochter hebben opgelost. Nu heb ik een schuurmachine en een staalborstel, dus de verf + roest verwijderen gaat lukken.

Nu heb ik van een eerdere klus nog wat ijzermenie over. Daarmee kan ik de houder mooi verven. Echter, ik heb niet zo veel zin om nog de houder ook nog af te lakken (lees: verf kopen). Bovendien staat het donkerrood best wel goed bij het hout en de muur.

De vraag: kan ik de houder in de ijzermenie zetten (desnoods 2 of drie keer) en het daarbij laten? Of moet ik toch ook nog aflakken?

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 08:50
@Goverman meestal wordt "overgronden" en "aflakken" na behandeling met ijzermenie aangeraden, maar dat kan ook een gevalletje "Wij van WC-eend" zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

SpongeRob schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:32:
[...]

Een gipsblokkenmuur van minimaal 10 cm dikte mag wel dragend zijn, maar doorgaan is een gipsblokkenmuur inderdaad niet dragend.
Dit geloof ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Laatst online: 18:59

Goverman

not loaded

CappieL schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:44:
@Goverman meestal wordt "overgronden" en "aflakken" na behandeling met ijzermenie aangeraden, maar dat kan ook een gevalletje "Wij van WC-eend" zijn...
Ja, die indruk heb ik dus ook. Menie gebruik je immers om je werkstuk te beschermen tegen vocht. Het zou raar zijn als het dan niet meer beschermd is tegen... vocht. Aan de andere kant zie ik eigenlijk nooit werkstukken buiten staan die (waarschijnlijk) wel in de menie zijn gezet, maar niet zijn afgelakt...

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 08:50
Goverman schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 16:07:
[...]

Ja, die indruk heb ik dus ook. Menie gebruik je immers om je werkstuk te beschermen tegen vocht. Het zou raar zijn als het dan niet meer beschermd is tegen... vocht. Aan de andere kant zie ik eigenlijk nooit werkstukken buiten staan die (waarschijnlijk) wel in de menie zijn gezet, maar niet zijn afgelakt...
Meestal is de basiskleur van menie niet de kleur die je wilt hebben, dus ga je alsnog aflakken.
Eigenlijk is Hammerite dan toch gewoon menie met een eindkleurtje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
Jelte,89 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 13:35:
[...]

Mee eens, maar goed, heb een kleine 6 kuub nodig, En moet er dan 50 meter mee rijden, (tussen mijn huis en dat van de buren) staat vlak voor het eind nog een schutting, dus daar is het maar een metertje breed en vrienden regelen is wel te doen, maar 7-8-9 kruiwagens word al lastig, met 7 kruiwagens is het +-12x lopen. bij morsen moet je er per direct bij om het weg te spoelen, maar als 'opdrachtgever' zit je vaak zelf op de plek waar het beton komt. en aan het eind willen ze allemaal een mond vol patat en een halve kist bier ;) Kost ook 100 euro,

Ik heb het nu uitbesteed, en bij fouten roep ik die beste man er gewoon weer bij...
(heb zo'n klus ook nog nooit gedaan, en wil wel dat het straks lekker vlak is)

[...]

Een beetje molen draait zo'n beetje 140 liter (volgens mij) maar dan moet je zelf scheppen en mengen en bij 6 kuub word dat ook wel zwaar... Plus dat je elke keer een andere mengverhouding hebt, (net iets teveel water/zand er naast) en dat is voor de kwaliteit ook weer minder goed.
Klopt heb je gelijk in. Wordt ook zwaar. Naar half kuub ben je het in je eentje ook helemaal zat. :+ Blij dat mijn pa tegen die tijd er was voor de rest. Had geen zin in wachten.
Had het eerst ook uitbesteed voor mijn aanbouw. En zou ook laten komen via betoncentrale maar zou wel helpen met sjouwen. Maar kon geen vrij krijgen van werk dus moest zelf gaan draaien om mijn planning te laten kloppen .

En kwaliteit zal zeker wat verschillen met een betoncentrale. Maar ik weet dat mijn beton knetter hard was. Met profielen stellen voor het metselen verbrande de boren. Dus ben er niet zo bang voor dat het slecht gedraaid/gemengd is. En ik was weer een zaterdag zoet. Ieder nadeel heeft zijn voordeel 8)7

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:29
-edit- nevermind, overbodige reactie

[ Voor 77% gewijzigd door decipherer op 14-03-2018 16:29 ]

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:13

tha_crazy

Mafketel

decipherer schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 16:26:
Maar 3 kuub is ook makkelijk met kruiwagens te doen als je niet al te ver hoeft te lopen/binnendoor moet.
Ik heb recent 10 kuub grond van achter naar voor gebracht en 12 kuub zand van voor naar achter.
Enkele reis Voor -> Achter is een metertje of 25, niet eens zo ver.

maar na 1 kuub heb je het al redelijk gehad hoor als je alleen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
Het was een reactie op een post een stuk eerder over 3 kuub beton die gestort moet worden en of daar dan een pompwagen voor nodig was.. M.i. Kan daar (mogelijk) eenvoudig 300 euro bespaard worden..

Maar goed, mijn reactie viel een beetje buiten de context omdat er al veel andere posts tussendoor gekomen waren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@decipherer Ik heb ook gedacht om de beton zelf te draaien. Er zijn echter 2 problemen. Ik heb eigenlijk geen plaats voor de grondstoffen, dat is toch al gauw een kuub zand en 2 kuub grind en een pallet cement. En ik heb niet veel vrienden dit even willen komen helpen (ja, je bier opzuipen willen ze wel, maar hard manual labor not so much). Daarnaast moet je dan zelf alles vlak maken en aantrillen (trilnaalden huren).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21:17
Meer dan een kuub beton moet je niet zelf willen storten.
Een kuub is een kruiwagen of 17, en met één molentje duurt het al erg lang, laat staan met 6x zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
tha_crazy schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 16:28:
[...]

Ik heb recent 10 kuub grond van achter naar voor gebracht en 12 kuub zand van voor naar achter.
Enkele reis Voor -> Achter is een metertje of 25, niet eens zo ver.

maar na 1 kuub heb je het al redelijk gehad hoor als je alleen bent.
herkenbaar. 9 Kuub container vol gespit. Toen nog 2 aanhangers. En toen moest er weer zand in. Maar ben nu eerst echt van al dat gesjouw af. Blij van. :)

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

M4uSzi schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 16:59:
[...]
herkenbaar. 9 Kuub container vol gespit. Toen nog 2 aanhangers. En toen moest er weer zand in. Maar ben nu eerst echt van al dat gesjouw af. Blij van. :)
77m2 afgegraven 50cm diep (gemiddeld) en dat maal 3, eerst berg aan 1 kant .. ondertussen infiltratie (grindkoffers) aangelegd dan tempex erin .. dan berg afgraven + nieuwe kuil en daar ook inflitratie + tempex dus berg aan de andere kant .. dan berg weer afgraven en dan gladmaken. ..

En dan nog 150 kruiwagens zand erin donderen .. (van parkeerplaats 20m, door het huis naar de tuin)

kleine foto show :) van begin naar eind
https://imgur.com/a/ufdkA

of de luie mens het eindresultaat
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ar76n3x.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 14-03-2018 18:20 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat een pestklus. En dat allemaal voor een stukje kunstgras? Of was dat om meerdere redenen?

Heel eerlijk: ik vind het er niet mooier op geworden, kale boel nu. Maar ieder zijn meug :)

[ Voor 25% gewijzigd door The Eagle op 14-03-2018 19:17 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
zonoskar schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 16:48:
@decipherer Ik heb ook gedacht om de beton zelf te draaien. Er zijn echter 2 problemen. Ik heb eigenlijk geen plaats voor de grondstoffen, dat is toch al gauw een kuub zand en 2 kuub grind en een pallet cement. En ik heb niet veel vrienden dit even willen komen helpen (ja, je bier opzuipen willen ze wel, maar hard manual labor not so much). Daarnaast moet je dan zelf alles vlak maken en aantrillen (trilnaalden huren).
Aardappel schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 16:55:
Meer dan een kuub beton moet je niet zelf willen storten.
Een kuub is een kruiwagen of 17, en met één molentje duurt het al erg lang, laat staan met 6x zo veel.
Maar er is ook een tussenweg, je kan het beton laten brengen, in je kruiwagen laten storten en dan naar je bouwplaats rijden. Dan hoef je in ieder geval niet zelf te draaien, dat duurt inderdaad lang. Maar scheelt je wel de kosten voor de pompwagen, die toch aanzienlijk zijn.

Maar goed, je hebt dan nog steeds mensen nodig die willen helpen en een aantal kruiwagens. En dan nog is het niet handig als je ver moet rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:19
Goverman schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 16:07:
[...]

Ja, die indruk heb ik dus ook. Menie gebruik je immers om je werkstuk te beschermen tegen vocht.
Menie gebruik je tegen corrosie of bij houtkoppen tegen rotting.
Menie is mat en geen keiharde verf, daarom lak je af. Matte verven zijn gevoeliger voor weersinvloeden dan zijde of hoogglanslakken.

Jelte,89 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 13:35:
[...]

Mee eens, maar goed, heb een kleine 6 kuub nodig, En moet er dan 50 meter mee rijden,

[...]

Je had voor restbeton kunnen kijken, dan betaal je vaak alleen de pompkosten omdat die auto leeg moet.
Is wel iets dat je plotseling krijgt........als het over is. Op afspraak brengen is geen restbeton.

Een betonmolen heeft een kuipinhoud van 140 liter maar daar draai je per keer geen 140 liter mee.
Ga uit van max 50-60 liter (4 a 5 zakken) per keer om de snelheid er in te houden.
Beton mengt wel snel, eerst afgepast water er in en draaiend zakken erbij.

Laten doen is altijd makkelijker.......

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 14:07

thommich

Belg

Ik ben me aan het orienteren voor een tuinhuis voor in onze tuin. Wij hebben op dit moment te weinig bergruimte. We zijn naar een zaak geweest die tuinhuizen maakt en zagen een model staan dat ons wel aansprak. Helaas is de kostprijs voor ons veel te hoog. Voor een tuinhuis in geimpregneerd grenen met boomse pannen was de prijs +/-10.000euro, zonder betonvloer.

Daarom ben ik aan het kijken of ik dit eventueel zelf kan timmeren. Ik heb nog weinig ervaring hiermee maar leer graag bij. Lijkt onderstaande jullie haalbaar, zien jullie suggesties of tips? Alles is welkom!

Prentjes van mijn tekenwerk tot nu toe (nog niet helemaal af):

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/vxyjw7.png
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/amp8xx.png
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2610ub8.png
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/16lh2ma.png
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/21310z9.png
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/16bd98z.png
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/zuja07.png

Tuinhuis binnen wordt 3m x 4,5m, met oversteek van 1m.

Opbouw:
Betonnen vloerplaat 15 dik met vorstrand van 50diep

Daarop rondom een Ytong-blok gemetst van 10cm breed en 15cm hoog.
Daarop komt dan een dichtingsslabbe (bvb EPDM) die ik aan de buitenzijde op de beton kleef.

Wanden: Skelet bestaande uit CLS 89x38mm
Binnenzijde te bekleden met 12mm OSB
Buitenzijde afwerking, op dit moment denken we aan cederhout in zweeds rabat

Dakstructuur:
4 hoofdspanten met planken 165mm hoog op 28mm breed
Gordingen van 45x70mm
Daarop OSB3 van 22mm
Vervolgens tengellatten ("stoflatten) 33x11mm
Vervolgens panlatten (25x38mm)
Daarop zou ik graag ceder shingles plaatsen

De oversteek maak ik uit 2 steunen in eik, met daarboven een eiken balk horizontaal
Plafondafwerking voor de oversteek en de 2 oversteken aan de zijkanten heb ik nog niet gekozen.

Enkele vragen die ik op dit moment heb:
-aanzet op ytong: lijkt jullie dit ok?
-wanden in CLS 38x89: voldoende stevig om het dak te dragen?
-dakspanten: is die afmeting ok, zien jullie dit eenvoudiger?
-Dakopbouw: is dit niet te complex? Moet die OSB 22mm dik zijn, of wat raden jullie aan?
-Wie heeft tips hoe ik de deuren en ramen kan uitvoeren in hout?

Zoals gezegd: alle hulp is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
OSB 18 is genoeg met daarop beter een dampdoorlatende folie.
Waarom geen frame achter je puntgevels? en waarom zijn die planken niet schuin met het dak mee? Misschien afwerken met een lat onder het OSB op de gevel?
En een boeideel over de gordingen/dak/ceder?

Waarom zijn de korte spantbalken recht en niet schuin zoals de onderste.
Ik mis een nokbalk.
Waarom zijn de gordingen links (midden twee bij elkaar) anders dan rechts (netjes verdeeld)?

Ramen en deuren in hout vind je in het 3D Warehouse, even scalen voor jouw maten.
Kan je ook zien hoe je het uitvoert, als het te moeilijk is gewoon iets makkelijks kiezen of iets wat je zo kunt kopen qua kozijn(hout), ramen en deuren.

En een beetje kleur geeft wat meer duidelijkheid vind ik altijd. Component bewerken, geheel selecteren om in één keer alle vlakken te kleuren, met kleur of zelf een fotoprintje/kleurtje maken (bv OSB).

[ Voor 24% gewijzigd door Teijgetje op 14-03-2018 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
zonoskar schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 16:48:
trillen en egaliseren is ook nodig als de betonmortel kant en klaar wordt gebracht en naar de plek van bestemming wordt gepompt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

The Eagle schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 19:16:
Wat een pestklus. En dat allemaal voor een stukje kunstgras? Of was dat om meerdere redenen?

Heel eerlijk: ik vind het er niet mooier op geworden, kale boel nu. Maar ieder zijn meug :)
Kunstgras erhm tapijt en stenen zijn de kosten 100,- (ex trampoline en tuinhuis) dit is tijdelijk zodat we van de tuin gebruik kunnen maken. Nu zijn we bezig met het huis zelf. maar nu hebben de kinderen een plek voor spelen/zwembad en kunnen we teminste buiten zitten.
Omdat er ronde 150 kuub verplaatst is, 20 (tempex) en 11 tot 13 kuub zand erbij is gedaan moet het geheel nog inklinken. Daarom de "kale" bedoeling ..

Over een tijdje rukken we het tapijt , trampoline en tegels eruit zonder na te denken over die paar euro en investeren we in een optische verbetering ..

Overgens je wilt niet weten wat er uit de tuin is gekomen aan puin, wortels enzv .. afgezien v.d tijd heeft het niet veel gekost. graafmachine kon niet bij de tuin komen anders dan over het dak laten tillen.
Mooie plannen .. je "angsten" zijn stormwinden en dikke laag sneeuw op het dak .. ik heb een schuur van 40mm dik hout (zie paar post terug) en die heeft het goed uitgehouden.. afgezien van slecht geisoleerd dak/vloer .. geen klachten.

1) mag je hoger dan 3m ? (omgevings vergunning enzv)
2) waarom betonnen vloer ? een houten constructie kan ook op tempex (zie mijn tuinhuisje) 20cm dik eps 100 .. ps als je ondergrond kans op verzakking heeft .. doe je zelf gewoon een lol en kijk naar schroeffundering. beton is alleen nodig voor stenenconstructie.
3) vergeet niet isolatie (dak,wand en vloer ) en dus binnenwand bekleding (zodat je wat op kan hangen)
4) erg belangrijk is voorbereiding .. stroom, netwerk, water aan/afvoer denk bv aan een pijp van meterkast naar schuur .. zo heb ik 3 stroomkabels liggen (verlichting,zonnepanelen,apparatuur) 25,- per kabel was voor mij een kleine kosten post.
5) waterafvoer .. (hemelwater) .. niet te dichtbij .. liefst een grindkoffer (kuil,geodoek gevuld met stenen/grind en afgedekt met zand) zodat water snel weg kan vloeien.
6) denk aan composiet materiaal tussen het hout en beton/stenen ondergrond. zodat beton/stenen geen vocht doorgeven aan je hout.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tha_crazy

tha_crazy

Mafketel

vso schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 18:19:
[...]

77m2 afgegraven 50cm diep (gemiddeld) en dat maal 3, eerst berg aan 1 kant .. ondertussen infiltratie (grindkoffers) aangelegd dan tempex erin .. dan berg afgraven + nieuwe kuil en daar ook inflitratie + tempex dus berg aan de andere kant .. dan berg weer afgraven en dan gladmaken. ..

En dan nog 150 kruiwagens zand erin donderen .. (van parkeerplaats 20m, door het huis naar de tuin)

kleine foto show :) van begin naar eind
https://imgur.com/a/ufdkA

of de luie mens het eindresultaat
[afbeelding]
Dat zijn inderdaad de leukere projecten, ik had ook zoiets maar dan iets erger nog.
1 boom, een aantal meidoorns, een aantal klimoppen, wat klote struiken met diepe wortels.
Heeft heel wat ritjes naar de stort gekost in ieder geval, gelukkig gratis afvoeren hier :P

https://imgur.com/a/689pE

Of, voor:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bD6QdG3l.jpg

Na:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5eRJRRxl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

tha_crazy schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 22:49:
[...]

Dat zijn inderdaad de leukere projecten, ik had ook zoiets maar dan iets erger nog.
1 boom, een aantal meidoorns, een aantal klimoppen, wat klote struiken met diepe wortels.
Heeft heel wat ritjes naar de stort gekost in ieder geval, gelukkig gratis afvoeren hier :P

Of, voor:
[afbeelding]

Na:
[afbeelding]
Gelukkig ook hier gratis afvoer _/-\o_ tja jij hebt niet tempex begraven :) maar het is wel mooi geworden ;)
Als je 1 to 2 kuub (13 tot 15 kruiwagens is 1 kuub) dan hoef je niet echt bang te zijn voor inklinken..
Mooi gedaan hoor !

Ik heb een dergelijke tuin gedaan met geleende graafmachine .. in de ochtend was dat klaar, eind v.d dag was het met graszoden en nieuwe schutting .alleen daar was dan geen zand erbij ..

[ Voor 22% gewijzigd door vso op 14-03-2018 23:00 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

Of, voor:
[afbeelding]

Na:
[afbeelding]
Poortje gaat er nog uit & een paar witte lijnen er op zodat je je auto er in kan zetten?

Lekker voor je buren :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leecher
  • Laatst online: 15-09 17:13
@tha_crazy wel apart dat je volledige betegeling tegenkomt onder al die begroeiing. Wanneer ga je verder met de aanleg van de tuin? :+

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Dat is cellenbeton.

Het ging over gipsblokken, daarmee kun je geen dragende muur maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:57
Zo te zien zijn de Tweakers van de betontuinen? :+

Twee tuinen achter elkaar gepost en in beide vrijwel geen groen te vinden _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
FabianGTI schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 08:27:

Tellen 2 plantenbakken ook? :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy

tha_crazy

Mafketel

vso schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 22:58:
[...]

Gelukkig ook hier gratis afvoer _/-\o_ tja jij hebt niet tempex begraven :) maar het is wel mooi geworden ;)
Als je 1 to 2 kuub (13 tot 15 kruiwagens is 1 kuub) dan hoef je niet echt bang te zijn voor inklinken..
Mooi gedaan hoor !

Ik heb een dergelijke tuin gedaan met geleende graafmachine .. in de ochtend was dat klaar, eind v.d dag was het met graszoden en nieuwe schutting .alleen daar was dan geen zand erbij ..
Wij hebben alleen een kleine bobcat gehuurd voor het ingraven van de grondkabel.
We hadden namelijk het idee dat we niet zo veel hoefde af te graven, dat viel even tegen :P
GoldenSample schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 23:22:
[...]

Poortje gaat er nog uit & een paar witte lijnen er op zodat je je auto er in kan zetten?

Lekker voor je buren :X
Haha nee hoor, straks alleen nog een overkapping bouwen aan de achterkant.
leecher schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 00:55:
@tha_crazy wel apart dat je volledige betegeling tegenkomt onder al die begroeiing. Wanneer ga je verder met de aanleg van de tuin? :+
Knap he :+
En zulke goede tegels ook!

Ja ik ben totaal niet van het tuinieren. Ik besteed er het liefste zo min mogelijk tijd aan.
Dus mijn idee was, alles bestraten. Wil ik er groen in zet ik er wel wat potten/bakken in.
Ben ik ze zat, kan ik ze zo weggooien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
@tha_crazy

heb je wel iets geregeld voor afwatering of gaat bij elke regenbui een klein riviertje onder je poort door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 13:18

TommyGun

Stik er maar in!

[...]

Of, voor:
[afbeelding]

Na:
[afbeelding]
Ideaal, lekker weinig onderhoud :)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy

tha_crazy

Mafketel

leecher schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 08:50:
@tha_crazy

heb je wel iets geregeld voor afwatering of gaat bij elke regenbui een klein riviertje onder je poort door?
Zodra het regent gaat het er inderdaad achteruit onderdoor.
Echter..... Zoals op deze foto te zien is, ik heb geen achterburen. En recht achter mijn tuin ligt een sloot.
Als die er niet had gelegen had ik het natuurlijk wat anders aangelegd.

[ Voor 7% gewijzigd door tha_crazy op 15-03-2018 08:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:14
En om die reden hebben we in Nederland dus steeds vaker last van overstromende starten bij zware regenval. Moet er niet aan denkendat mijn tuin er zo uitziet. het heet tuin, geen betonplek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
@maartend

dat is ook maar net hoe je het bekijkt. Men wil het water tegenwoordig zoveel mogelijk afvoeren op de plek waar het terecht komt om onze waterzuiveringsinstallaties te ontzien. Dat scheelt geld (capaciteit) en heb je minder hoge piekafvoer die soms ten koste gaat van de kwaliteit van het eindproduct. Als we meer geld over zouden hebben om het op te lossen bij de waterzuivering hadden we geen last van overstromende straten.

Hier in de wijk staat de boel na zware regenval compleet blank. Dat is nieuwbouw met overal infiltratiekratten, waterbergingen, extra water doorlatende bestrating en weinig tegeltuinen. In het hele gebied staat de kwel op de weilanden. Je kan een compleet tropisch regenwoud in je tuin aan gaan leggen maar als de grond niet doorlatend genoeg is en de grondwaterstanden te hoog dan maakt die tegeltuin echt niet uit.

Ik heb 24 januari een ESP8266 opstelling gemaakt om de waterstand in onze kruipruimte in de gaten te houden. Ik heb hem geplaatst vlak voor zware regenval:

Afbeeldingslocatie: https://s9.postimg.org/bcheiousv/infiltratie.jpg

2 maanden verder (en nog wat kleine buien tussendoor uiteraard) en er staat nog steeds 8cm water in de kruipruimte. Dat infiltreren schiet niet echt op :P

[ Voor 16% gewijzigd door leecher op 15-03-2018 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe noem je een soort plankendrager die op een hoek van 45 graden staat. Die je bijvoorbeeld op een schutting kan monteren om er vervolgens gaas op te spannen.

Ik wil mijn tuin afzetten voor katten, maar ik kan de term van die "leggers" niet vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

vind het wel een dingetje om mijn tuin "betegeld" te noemen .. als er 50% bedekt is met waterdoorlatend tapijt... maar goed ..

ik heb tijdens het graven/verbouwn v.d tuin enorm veel moeite gedaan om overtollig regenwater zo snel mogelijk af te kunnen voeren tot onder het niveau van de tuinen van de buren.

Het resultaat is dat ik zelfs na heftige buien ..op mijn sokken naar buiten kan zonder natte voeten te krijgen. (lees .. er staat alleen een klein laagje water in de kuil v.d trampoline) en die is 70cm diep

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M4uSzi

Denk het wel. Ik ga geen foto's plaatsen. Want hier ook alles bestraat met 606x60 tegels. :+

Maar wel met gootje, zodat water zo richting het riool gaat. En natuurlijk wel plante bakken. Maar net als vele mensen met een betegelde tuin. Heb ik het gewoon niet zo op tuinieren. :)

Maar al dat getuin ook. Ander onderwerp. Gister mijn werkbank maar eens op wielen gezet, kan ik hem als het moet ook naar buiten rijden. Nu kan ik beginnen met kastjes en laddes in de werkbank maken. En zo blijven we maar wat door knutselen. Hoe hou je jezelf bezig :)

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

@Teijgetje,

Mee eens met je verhaal, maar 6kuub beton is niet een restje he, das gewoon 13.000kg aan beton.

@thommich

Waarom maak je beide dakvlakken niet gelijk aan elkaar? dan kun je ook de druk verdelen aan de voor en achterkant, Als je aan de achterkant ook wat maakt, wat op de voorkant lijkt, dan is dat ook goed dragend.

Denk je ook aan je korbelen/schoren?

Zelf bouw ik zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WsZvUbHYPnWIiY7aYUibiDDj/full.jpg

@vso

Waarom niet iets meer massief, en dan 1 of 2 staanders er tussen uit?!

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jelte,89 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 09:25:
@vso

Waarom niet iets meer massief, en dan 1 of 2 staanders er tussen uit?!
:? kan je opmerking niet plaatsen . wat bedoel je ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
Over die trampoline, wat zijn een beetje de best practices rondom het ingraven daarvan?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

vso schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 09:31:
[...]

:? kan je opmerking niet plaatsen . wat bedoel je ?
Sorry, ik refereerde hier aan,

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ar76n3x.jpg

Ik had op de hoek een staander 15x15cm of 20x20cm geplaatst, dat maakt het wat ruimtelijker...

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jelte,89 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 09:35:
[...]

Sorry, ik refereerde hier aan,

[afbeelding]

Ik had op de hoek een staander 15x15cm of 20x20cm geplaatst, dat maakt het wat ruimtelijker...
Ter info dit ding was 50% verjaardagskado inclusief het neerzetten. ik heb alleen een hek verplaatst .. voor het orgineel --> zoek op "interflex 6732" ;)
ter info deel 2 --> vrouwlief vind die kruizen erg mooi :(

We zitten zelf echter wel te twisten over een "wand" oplossing die 0% ruimte inneemt, (lees makkelijk weg te halen) .. in de winter voor enige tocht werende / isolerende effecten heeft ..

Toen we nog beide rookte wisten we dat we tzt niet meer in huis gingen roken, en ik ben geen zon aanbidder.. maar alles wat naar verbrande kolen smaakt (bbq enzo) lijkt me wel leuk onder de veranda.

Dus je idee van een staander is niet helemaal verkeerd maar iets van 15x15 (paal is nu 4cm) is wel extreem, dan zou ik aan de linkerkant eerder een wandje van 50 of 60cm plaatsen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Die van mij dan :) Moet nog heel wat aan gebeuren.
Afbeeldingslocatie: https://2.bp.blogspot.com/-m_tIuI2Rjuc/WiRjJji8zPI/AAAAAAAAG6U/pFmMCmZ8xpcwkk3qzQB1JKyFLZNVG-S6wCLcBGAs/s700/IMG_8827.jpg

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaanwezen
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-09 13:30
Heeft iemand ervaring met raam ervaring met verduisterende raamdecoratie voor speciale vorm ramen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aXsEc3LXopmE1QzaHgIfsXxO/thumb.jpg

Omdat wij in de rest van het huis plissé gordijnen hebben heeft plissé onze voorkeur. Ik heb zelf https://www.sundiscount.nl/plisse-gordijnen/speciale-vormen gevonden wat een oplossing lijkt maar niet lukt met de afmetingen van ons raam.

Op dit moment hebben we het raam voor een deel afgeplakt met verduisterende raamfolie wat super werkt maar niet heel erg netjes oogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

zonoskar schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 10:38:
[...]

Die van mij dan :) Moet nog heel wat aan gebeuren.
[afbeelding]
Ik ben ook van mening dat een tuin veelal groen moet zijn, ik heb ook geen hekel aan tuinieren dat zal allicht meehelpen. Hoever ben je eigenlijk met je garage?
vso schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 09:54:
[...]
Ter info dit ding was 50% verjaardagskado inclusief het neerzetten. ik heb alleen een hek verplaatst .. voor het orgineel --> zoek op "interflex 6732" ;)
ter info deel 2 --> vrouwlief vind die kruizen erg mooi :(

We zitten zelf echter wel te twisten over een "wand" oplossing die 0% ruimte inneemt, (lees makkelijk weg te halen) .. in de winter voor enige tocht werende / isolerende effecten heeft ..

Toen we nog beide rookte wisten we dat we tzt niet meer in huis gingen roken, en ik ben geen zon aanbidder.. maar alles wat naar verbrande kolen smaakt (bbq enzo) lijkt me wel leuk onder de veranda.

Dus je idee van een staander is niet helemaal verkeerd maar iets van 15x15 (paal is nu 4cm) is wel extreem, dan zou ik aan de linkerkant eerder een wandje van 50 of 60cm plaatsen
Ah, dat maakt het natuurlijk anders,

Ik zit nu op mn werk dus kan lastig e.e.a. aanpassen maar linksvoor (vanaf camarapunt gezien) plaats je een mooie staander 15x15, die kruizen laat je gewoon zitten en bij het pad, (waar de kruizen dus stoppen) zet je nog een douglas paaltje die iets hoger is,

Tuurlijk, je moet misschien even stutten maar dit is een klusje van 3 uurtjes werk en 30 euro ofzo...

Waar zou je een wandje willen?

Als afdichting kun je een framepje maken (of meerdere) van 5x7cm's waarop je wat planken schroef, die schroef je dan aan de staanders, als je dan die ruimte wilt haal je het frame weg en schuif je deze achter/naast je hutje

[ Voor 20% gewijzigd door Jelte,89 op 15-03-2018 11:21 ]

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:14
Gras en een border van lavendel. Klaar ben je. Paar maal maaien, beetje snoeien. En je krijgt zo veel mooie/leuke bijen en dergelijke. Op een zomerdag heb ik hier tot 7 soorten bijen/hommels in de lavendel.

En ik hou dus ook niet van tuinieren. Vandaar dat gras. En dus langzaam groeiend, klein lavendel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Jelte,89 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 11:10:
Hoever ben je eigenlijk met je garage?
Ik heb de plannen klaar, financiering is onderweg (belasting teruggave en vakantiegeld). Volgend weekend begin ik met betonpoeren maken. Ik twijfel echter of de financiering genoeg is, dus ik overweeg de vloer tijdelijk met betontegels te doen en dan later een betonvloer er in storten. Maar er staat nog niks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jelte,89 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 11:10:
[...]

Ah, dat maakt het natuurlijk anders,

Ik zit nu op mn werk dus kan lastig e.e.a. aanpassen maar linksvoor (vanaf camarapunt gezien) plaats je een mooie staander 15x15, die kruizen laat je gewoon zitten en bij het pad, (waar de kruizen dus stoppen) zet je nog een douglas paaltje die iets hoger is,

Tuurlijk, je moet misschien even stutten maar dit is een klusje van 3 uurtjes werk en 30 euro ofzo...

De 15x15 snap ik gedeeltelijk (draagkracht toch?) maar zou wel graag de "stijl v.d schuur aanhouden" en dan is 15x15 wel erg "massief" alsof ik alle 3 de palen naast elkaar zou zetten .. (wat ik eigenlijk liever zou doen) ipv 1 massieve paal

Alles wat nu open is moet eigenlijk open blijven, alleen links (voor naar achter) komt er dus een "keuken" en tja dat zou je dan dicht kunnen maken (wandje van 50cm ofzo)

andere view

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 10:19

Saffie_time

Why use this? 42!

sebastiaanwezen schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 10:50:
Heeft iemand ervaring met raam ervaring met verduisterende raamdecoratie voor speciale vorm ramen?

[afbeelding]

Omdat wij in de rest van het huis plissé gordijnen hebben heeft plissé onze voorkeur. Ik heb zelf https://www.sundiscount.nl/plisse-gordijnen/speciale-vormen gevonden wat een oplossing lijkt maar niet lukt met de afmetingen van ons raam.

Op dit moment hebben we het raam voor een deel afgeplakt met verduisterende raamfolie wat super werkt maar niet heel erg netjes oogt.
Let even op met plakken, HR++ gaat niet allemaal even goed om met beplakken en kan barsten in het slechtste geval.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

zonoskar schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 11:22:
[...]

Ik heb de plannen klaar, financiering is onderweg (belasting teruggave en vakantiegeld). Volgend weekend begin ik met betonpoeren maken. Ik twijfel echter of de financiering genoeg is, dus ik overweeg de vloer tijdelijk met betontegels te doen en dan later een betonvloer er in storten. Maar er staat nog niks :)
ipv beton kan je dus ook tempex gebruiken met zand erboven/eronder scheelt veel kwa kosten let op dat je fundering goed is .. je kan beter dit nu goed doen en volgend jaar "afmaken" wegens kosten dan over 5 jaar erachter komen dat je misschien anders had aan moeten pakken.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Saffie_time schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 11:27:
[...]

Let even op met plakken, HR++ gaat niet allemaal even goed om met beplakken en kan barsten in het slechtste geval.
Ja ik kwam te laat achter dat ik blijkbaar al een HR++ raam had op zolder (raam dicht gemaakt aan 1 kant met piepschuim) na een mooie zonnedag en een barst is een feit :)

Niet erg want het raam ziet tzt een moker maar goed .. been there done that :)

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 15-03-2018 11:32 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

vso schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 11:25:
[...]

De 15x15 snap ik gedeeltelijk (draagkracht toch?) maar zou wel graag de "stijl v.d schuur aanhouden" en dan is 15x15 wel erg "massief" alsof ik alle 3 de palen naast elkaar zou zetten .. (wat ik eigenlijk liever zou doen) ipv 1 massieve paal

Alles wat nu open is moet eigenlijk open blijven, alleen links (voor naar achter) komt er dus een "keuken" en tja dat zou je dan dicht kunnen maken (wandje van 50cm ofzo)

andere view
Edit, toch maar even paintskills uit de kast getrokken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/buY2lq8HupTUySpMj5TT9xa4/full.jpg

Bij jou is de overspanning niet zo groot, dus misschien kun je ook wel met 10x10 af, of zoals je zelf al aangeeft, 3x4cm.

Imho is dit veel mooier, lijkt robuust, heeft uitstraling en creëert ruimte omdat er niks meer op ooghoogte je zicht breekt...

Dat kun je ook nog doen idd, maar dat plaatje waar je naar linkt is het iets ruimtelijker, Ook is die kleurstelling wat rustiger, Het is natuurlijk geen kritiek, maar bij je schuurtje komt de deurpartij ook niet echt naar voren, in dat gelinkte plaatje wel.

Als wandje had ik inderdaad een paar panelen geprefabed die je er zo weer voorheen haalt,

[ Voor 13% gewijzigd door Jelte,89 op 15-03-2018 11:50 ]

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

vso schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 11:28:
[...]

ipv beton kan je dus ook tempex gebruiken met zand erboven/eronder scheelt veel kwa kosten let op dat je fundering goed is .. je kan beter dit nu goed doen en volgend jaar "afmaken" wegens kosten dan over 5 jaar erachter komen dat je misschien anders had aan moeten pakken.
Fundering wordt dus 8 betonpoeren van 60cm diep op een 50x50cm betontegel. Ik heb bij de bouw van ons huis alle zwarte grond laten afgraven waar de garage moest komen en geel zand laten storten. Grondwater zit 2m diep, dus daar heb ik geen last van. Piepschuim onder de vloer was idd de bedoeling (eigenlijk wil ik PIR). Jammer dat je van geel zand geen beton kan maken, dan kon ik het zand wat ik ga uitgraven gebruiken om beton van te maken, maar dat schijnt een slecht idee te zijn :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pNDucAErybo4sTTk2T5Ip8Nq/medium.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Denk je aan de vorstrand Zonoskar? Volgens mij moet je deze ook toepassen wanneer je werkt met PIR of EPS,

Of je moet een balklaag toepassen, daartussen broodjes (piepschuim) en dus iets van een kruipruimte creëren,

Maar ben niet helemaal zeker van mijn verhaal... better safe than sorry...

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik wou een vorstrand creëren door rondom eps platen tussen de poeren in te graven. Vloer moet idd op de zandgrond komen, geen kruipruimte (dus meteen HWA, waterleidingen en electra goed in de grond leggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jelte,89 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 11:41:
[...]

Edit, toch maar even paintskills uit de kast getrokken

[afbeelding]

Bij jou is de overspanning niet zo groot, dus misschien kun je ook wel met 10x10 af, of zoals je zelf al aangeeft, 3x4cm.

Imho is dit veel mooier, lijkt robuust, heeft uitstraling en creëert ruimte omdat er niks meer op ooghoogte je zicht breekt...
Het is inderdaad niet lelijk, +1 de kleurstelling was mijn wederhelft .. (ik wist deze 2 kleuren maar ach .. ik stoor me er niet genoeg aan om me daarover druk te maken .. ik hoop echter dat dit jaar goed genoeg is om de boel af te verven .. baal eerder van het halve werk..

ik had me goed verbaast over de hoeveelheid verf werk. en dus de tijd.
Dat kun je ook nog doen idd, maar dat plaatje waar je naar linkt is het iets ruimtelijker, Ook is die kleurstelling wat rustiger, Het is natuurlijk geen kritiek, maar bij je schuurtje komt de deurpartij ook niet echt naar voren, in dat gelinkte plaatje wel.

Als wandje had ik inderdaad een paar panelen geprefabed die je er zo weer voorheen haalt,
Waarom trouwens het nu zoals het is, is omdat het zwembad van diameter 3m (rond) links staat en dus trampoline rechts en in het midden een gangpad.

En waar (hoe) ga ik de prefab wandjes opbergen .. en dergelijk uitdagin(en)

zonoskar schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 12:00:

[...]

Fundering wordt dus 8 betonpoeren van 60cm diep op een 50x50cm betontegel. Ik heb bij de bouw van ons huis alle zwarte grond laten afgraven waar de garage moest komen en geel zand laten storten. Grondwater zit 2m diep, dus daar heb ik geen last van. Piepschuim onder de vloer was idd de bedoeling (eigenlijk wil ik PIR). Jammer dat je van geel zand geen beton kan maken, dan kon ik het zand wat ik ga uitgraven gebruiken om beton van te maken, maar dat schijnt een slecht idee te zijn :)

[afbeelding]
PIR is duurder dan EPS en EPS heb je in 2dehands formaat..

je afvoer van het dak produceert bij regen een gecentraliseerde afwatering mits je aan hemelwater afvoer doet.. iets met geef het tijd en die afwater locatie errodeert vanzelf de grond weg, vandaar is het handig de afvoer "voor te bereiden" ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

vso schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 12:53:
PIR is duurder dan EPS en EPS heb je in 2dehands formaat.
PIR had ik gevonden in B-keuze. EPS nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-09 14:36
Ik ben binnenkort van plan om deze overkapping te realiseren. Aan de achterkant van de overkapping is nu een stenen muur zichtbaar. Tot nu toe staat hier een Heg / Haag.

Is er een goedkoper alternatief voor een stenen muur metselen? De afmeting van de muur zijn 2,80 x 10 meter.De diepte van de overkapping word 3meter. Ik heb niet precies inzichtelijk wat deze muur metselen incl stenen gaat kosten maar ik ga er eigenlijk een beetje van uit dat dit redelijk aan de prijs is :?

Een schutting zal bijvoorbeeld geen optie zijn.

https://ibb.co/fz0dhx
https://ibb.co/kEjtFH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Nu online
BP14 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 13:26:
Ik ben binnenkort van plan om deze overkapping te realiseren. Aan de achterkant van de overkapping is nu een stenen muur zichtbaar. Tot nu toe staat hier een Heg / Haag.

Is er een goedkoper alternatief voor een stenen muur metselen? De afmeting van de muur zijn 2,80 x 10 meter.De diepte van de overkapping word 3meter. Ik heb niet precies inzichtelijk wat deze muur metselen incl stenen gaat kosten maar ik ga er eigenlijk een beetje van uit dat dit redelijk aan de prijs is :?

Een schutting zal bijvoorbeeld geen optie zijn.

https://ibb.co/fz0dhx
https://ibb.co/kEjtFH
Waarom geen houten frame met aan beide kanten rabat? Of is de schutting ivm de looks geen optie?

[ Voor 3% gewijzigd door KillaZ op 15-03-2018 13:39 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
KillaZ schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 13:39:
[...]

Waarom geen houten frame met aan beide kanten rabat? Of is de schutting ivm de looks geen optie?
Dat vind ik persoonlijk minder mooi. Heb het liever strak / recht afgewerkt. Hoe zit met qua rotten met rabat? hoe houd het hout zich na een aantal jaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Nu online
Rabat is de looks, wat voor hout je gebruikt zal de houtrot bepalen.

Mijn vader heeft aan de achterkant van de overkapping Douglas in rabat wat na 5 jaar er nog steeds prima uitziet. Volgens mij was dit niet behandeld.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Red Ceder is ook een optie.

Verder kun je ook met plaatmateriaal werken, trespa of zelfs rockpanel met steen-/houtstructuur behoren tot de opties. Goedkoper wordt het er niet van, mooier wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Heeft iemand ooit nagedacht om zelf een sedum dak te maken? En dan bedoel ik niet van die zoden kopen, want dat is erg duur. Het zijn immers plantjes, dus die moeten vanzelf groeien. Maar sedum kun je niet zaaien, dat moet je stekken schijnbaar. Wat is een goede ondergrond?

/edit: toch sedum zaadjes: https://www.vreeken.nl/614050-dakbegroeiing

[ Voor 11% gewijzigd door zonoskar op 15-03-2018 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

@vso

Je kunt toch een framepje maken van 60cm breed van 5x7cm's, deze potdeksel je dicht met wat je wilt, schroef je 's winters vast, en s'zomers verwijder je het weer, en gooi het naast je hutje...

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
Aardappel schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 14:04:
Red Ceder is ook een optie.

Verder kun je ook met plaatmateriaal werken, trespa of zelfs rockpanel met steen-/houtstructuur behoren tot de opties. Goedkoper wordt het er niet van, mooier wel.
Rockpanel nog nooit van gehoord. wel eens gezien uiteraard. ziet er strak uit. Dit is ook zeker een optie. Ik ga checken wat de prijzen hier van zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

BP14 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:42:
Rockpanel nog nooit van gehoord. wel eens gezien uiteraard. ziet er strak uit. Dit is ook zeker een optie. Ik ga checken wat de prijzen hier van zijn. ;)
Ca 200 euro per plaat van 2.5x1.2m Niet echt goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Jep, reken op een euro of 50 per m2. Je kunt ook voor een plaat met grondverf gaan, die zal misschien wat goedkoper zijn.
Duurdere zijn die met print, of de chameleon serie, maar die lijkt me niet zo voor dit projectje.

Oh, en vergeet niet dat de lijm ook nog wat kost. Schroeven is wat goedkoper maar ook niet zo mooi strak dan.

[ Voor 20% gewijzigd door Aardappel op 15-03-2018 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jelte,89 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 14:31:
@vso

Je kunt toch een framepje maken van 60cm breed van 5x7cm's, deze potdeksel je dicht met wat je wilt, schroef je 's winters vast, en s'zomers verwijder je het weer, en gooi het naast je hutje...
tja .. hmmm het is een idee ;) 5x7 duims zeker ? ik zal er over na denken

Als ik je eerdere paint ding daarmee in meeneem is het misschien wel een idee .. kan jij onderbouwen waarom ik 15x15 "paal" ipv 3x ondersteuning zoals nu is ? gaat het niet in het midden doorbuigen ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
BP14 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:42:
[...]
Dit is ook zeker een optie. Ik ga checken wat de prijzen hier van zijn. ;)
Als je toch gaat kijken......
Vorig jaar een chalet in de KayCan siding gezet.
Rotvast, onbreekbaar ook bij vorst, weersbestendig, levenslange garantie, kleurvast, nooit meer schilderen, lengtes van 4m. en de creme houtlook was ca 11 euro per meter2 meen ik me te herinneren.
Als het los is geef je er geen cent voor zo slap, als het bevestigd is is het star.
Pas van echt te onderscheiden als je gaat voelen.
De iets duurdere soorten zijn echt heel moeilijk van echt te onderscheiden.
En om te plaatsen heb je haast aan een goede schaar, een scherp mes en een schroefmachine genoeg.

Importeur zit in Uden.

Topproduct!

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 15-03-2018 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:35

Christiano007

Ich bin der champion

Wij hebben in de badkamer inbouwspotjes, nu was er al 1 geknapt bij de bezichtiging :') en nu is er net een tweede kapot gegaan. Aangezien 1 lampje wel erg weinig licht geeft wil ik de anderen vervangen maar nu is de vraag, met wat?

Ik heb een foto gemaakt van de huidige lamp, dat is een Philips MASTERLine ES 35W GU5.3 12V 24D (https://www.lampdirect.nl...s-35w-gu5-3-12v-24d-18139)

Dit is blijkbaar geen ledlamp maar halogeen, nu wil ik hem wel vervangen maar heb geen flauw benul met iets wat ook dimbaar is en dezelfde lichtkleur geeft (blijkbaar 3000K)

Het alternatief wat op de site staat is nog warmer en dat wil ik niet. Ook zie ik anderen die veel minder lumen heeft. En kan ik ook iets plaatsen met nog meer watt ?

En kun krijg ik nog gedoe met led met de dimmer die ik heb?
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/29en76c.jpg

(totale noob)

[ Voor 8% gewijzigd door Christiano007 op 15-03-2018 20:42 ]

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleissen88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:33
zonoskar schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 14:24:
Heeft iemand ooit nagedacht om zelf een sedum dak te maken? En dan bedoel ik niet van die zoden kopen, want dat is erg duur. Het zijn immers plantjes, dus die moeten vanzelf groeien. Maar sedum kun je niet zaaien, dat moet je stekken schijnbaar. Wat is een goede ondergrond?

/edit: toch sedum zaadjes: https://www.vreeken.nl/614050-dakbegroeiing
Kijk eens op deze site, erg veel info en technische details qua opbouw/uitvoering.
http://www.optigroen.nl/systemen/economisch-dak/oplossing-1/
is tevens ook een plantenlijst beschikbaar, misschien interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:22
thommich schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 21:38:

Prentjes van mijn tekenwerk tot nu toe (nog niet helemaal af):

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Tuinhuis binnen wordt 3m x 4,5m, met oversteek van 1m.

Opbouw:
Betonnen vloerplaat 15 dik met vorstrand van 50diep

Daarop rondom een Ytong-blok gemetst van 10cm breed en 15cm hoog.
Daarop komt dan een dichtingsslabbe (bvb EPDM) die ik aan de buitenzijde op de beton kleef.

Wanden: Skelet bestaande uit CLS 89x38mm
Binnenzijde te bekleden met 12mm OSB
Buitenzijde afwerking, op dit moment denken we aan cederhout in zweeds rabat

Dakstructuur:
4 hoofdspanten met planken 165mm hoog op 28mm breed
Gordingen van 45x70mm
Daarop OSB3 van 22mm
Vervolgens tengellatten ("stoflatten) 33x11mm
Vervolgens panlatten (25x38mm)
Daarop zou ik graag ceder shingles plaatsen

De oversteek maak ik uit 2 steunen in eik, met daarboven een eiken balk horizontaal
Plafondafwerking voor de oversteek en de 2 oversteken aan de zijkanten heb ik nog niet gekozen.

Enkele vragen die ik op dit moment heb:
-aanzet op ytong: lijkt jullie dit ok?
-wanden in CLS 38x89: voldoende stevig om het dak te dragen?
-dakspanten: is die afmeting ok, zien jullie dit eenvoudiger?
-Dakopbouw: is dit niet te complex? Moet die OSB 22mm dik zijn, of wat raden jullie aan?
-Wie heeft tips hoe ik de deuren en ramen kan uitvoeren in hout?

Zoals gezegd: alle hulp is welkom!
Heb je best netjes uitgewerkt. Welke tool heb je hiervoor gebruikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Christiano007 dimmer hoef je niet op te letten. Of het werkt of niet hangt samen met dimmer en trafo en die ga jij geen van beiden vervangen. Gewoon de juiste GU er in. Zou ze wel allemaal tegelijk vervangen. Werkt zo dat als er eentje stuk is de rest meestal meer stroom krijgt waardoor die versneld de geest geven. Als je toch andere moet hebben, dan meteen ff alles vervangen. Zit je ook niet met vershillen en kleurtemp kun je met die dimmer regelen.

Valt mee hoor :)

Van links naar rechts onze achtertuin:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4jPe41lLnO1raHCu0J8IQb1Y/full.jpg
(Groen moest toen nog gekortwiekt worden :+ je kijkt tegen de bamboe afscherming van de kliko's aan)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vIoFsk6Lpl42Lpzi7ZXFsmA9/full.jpg

Ca 8x8 meter. Zit alles in. Mooie tegels, twee terrasmogelijkheden, klikoruimte, vijver, fruitbomen, gras, zelfs vlinderstruiken. Af en toe wat snoeiwerk aan, wat grasmaaien (mezelf scheren duurt letterlijk langer) en de hedera met de heggeschaar te lijf. Lekker ontspannend :)

[ Voor 24% gewijzigd door The Eagle op 15-03-2018 21:01 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 14:07

thommich

Belg

Teijgetje schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 22:07:
OSB 18 is genoeg met daarop beter een dampdoorlatende folie.
Waarom geen frame achter je puntgevels? en waarom zijn die planken niet schuin met het dak mee? Misschien afwerken met een lat onder het OSB op de gevel?
En een boeideel over de gordingen/dak/ceder?

Waarom zijn de korte spantbalken recht en niet schuin zoals de onderste.
Ik mis een nokbalk.
Waarom zijn de gordingen links (midden twee bij elkaar) anders dan rechts (netjes verdeeld)?

Ramen en deuren in hout vind je in het 3D Warehouse, even scalen voor jouw maten.
Kan je ook zien hoe je het uitvoert, als het te moeilijk is gewoon iets makkelijks kiezen of iets wat je zo kunt kopen qua kozijn(hout), ramen en deuren.

En een beetje kleur geeft wat meer duidelijkheid vind ik altijd. Component bewerken, geheel selecteren om in één keer alle vlakken te kleuren, met kleur of zelf een fotoprintje/kleurtje maken (bv OSB).
Dank voor je antwoord! :)

-OSB van 18 voor het dak lijkt me ook wel voldoende. Is die dampdichte folie ook nodig als ik niet ga isoleren? Welke folie zou je mij aanraden?
-Achter de puntgevels zit ook een frame van CLS38x89mm, maar komt er op de tekeningen niet goed uit zie ik...
-Bedoeling is om de gevelafwerking (ceder rabat) inderdaad schuin mee af te zagen met het dak, maar dat was me nog niet gelukt om uit te tekenen in sketchup... (doordat ik de planken effectief in rabatprofiel getekend heb)
-er komt inderdaad een boeideel op de zijkanten van het dak.
-korte spantbalken kan ik schuin afdoen, zal inderdaad mooier zijn, dank voor de tip!
-nokbalk moet ik nog uitzoeken, kan iemand mij wijzen naar een detail hoe ik dit gemakkelijk uitvoer?
-het verschil tussen de gordingen is omdat het dak niet symmetrisch is (achterzijde komt lager dan voorzijde), nu had ik de gordingen voorzien onder de voegen van de osb, dus heb ik er 2 dichtbij elkaar nodig voor het kleine stukje osb...
-voor de ramen ga ik inderdaad eens kijken in het warehouse, dank voor de tip!
-kleuren ga ik dit weekend proberen toevoegen aan het model, zal wel duidelijker maken inderdaad...
vso schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 22:48:
[...]

Kunstgras erhm tapijt en stenen zijn de kosten 100,- (ex trampoline en tuinhuis) dit is tijdelijk zodat we van de tuin gebruik kunnen maken. Nu zijn we bezig met het huis zelf. maar nu hebben de kinderen een plek voor spelen/zwembad en kunnen we teminste buiten zitten.
Omdat er ronde 150 kuub verplaatst is, 20 (tempex) en 11 tot 13 kuub zand erbij is gedaan moet het geheel nog inklinken. Daarom de "kale" bedoeling ..

Over een tijdje rukken we het tapijt , trampoline en tegels eruit zonder na te denken over die paar euro en investeren we in een optische verbetering ..

Overgens je wilt niet weten wat er uit de tuin is gekomen aan puin, wortels enzv .. afgezien v.d tijd heeft het niet veel gekost. graafmachine kon niet bij de tuin komen anders dan over het dak laten tillen.

[...]

Mooie plannen .. je "angsten" zijn stormwinden en dikke laag sneeuw op het dak .. ik heb een schuur van 40mm dik hout (zie paar post terug) en die heeft het goed uitgehouden.. afgezien van slecht geisoleerd dak/vloer .. geen klachten.

1) mag je hoger dan 3m ? (omgevings vergunning enzv)
2) waarom betonnen vloer ? een houten constructie kan ook op tempex (zie mijn tuinhuisje) 20cm dik eps 100 .. ps als je ondergrond kans op verzakking heeft .. doe je zelf gewoon een lol en kijk naar schroeffundering. beton is alleen nodig voor stenenconstructie.
3) vergeet niet isolatie (dak,wand en vloer ) en dus binnenwand bekleding (zodat je wat op kan hangen)
4) erg belangrijk is voorbereiding .. stroom, netwerk, water aan/afvoer denk bv aan een pijp van meterkast naar schuur .. zo heb ik 3 stroomkabels liggen (verlichting,zonnepanelen,apparatuur) 25,- per kabel was voor mij een kleine kosten post.
5) waterafvoer .. (hemelwater) .. niet te dichtbij .. liefst een grindkoffer (kuil,geodoek gevuld met stenen/grind en afgedekt met zand) zodat water snel weg kan vloeien.
6) denk aan composiet materiaal tussen het hout en beton/stenen ondergrond. zodat beton/stenen geen vocht doorgeven aan je hout.
Ook jij dank voor je bericht! :)

1) Ik mag tot 4m, deze zit er net onder.
2) Betonnen vloer voor de stevigheid (solide geheel) + als vloer lijkt me dit het meest duurzame. Hier in belgie in de kleigrond waar ik woon wordt dit ook meest toegepast voor tuinhuisjes
3) ik was niet van plan om te isoleren. Welke meerwaarde heeft dit? (trager opwarmen/afkoelen en uitvlakken van temperatuurpieken? Daar heb ik niet echt behoefte aan) Binnenbekleding komt in osb.
4) Er zijn inderdaad 3 stroomkabels voorzien: verlichting, voeding en 1 reserve.
5) Ik ben van plan om de afwatering aan te sluiten op de afwatering van ons huis die naar een regenput loopt.
6) hier zou ik een epdm tussen leggen (tussen ytong en hout)
Kaspers schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 20:57:
[...]

Heb je best netjes uitgewerkt. Welke tool heb je hiervoor gebruikt?
Dank je. Gewoon met sketchup. Is de eerste keer dat ik iets uitteken daarmee, veel zitten prutsen maar ik wel blij met het resultaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smooth Operator
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-09 14:02
Iemand een idee waar ik op korte termijn (2 weken) een klusman kan vinden voor renovatie badkamer (3m2) en toilet (1m2) in omgeving Arnhem?

Alle suggesties zijn welkom!

Wat heb je zelf al ontdekt? Want dit klinkt meer als een boodschappenlijstje, We verlangen wel wat eigen inzet.

[ Voor 26% gewijzigd door Señor Sjon op 16-03-2018 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Heeft er iemand tips voor een stille toiletventilator?

Wandmontage, 125mm, nalooptimer, stil en liefst < €60

Wat heb je zelf al ontdekt? Want dit klinkt meer als een boodschappenlijstje,

[ Voor 28% gewijzigd door Señor Sjon op 16-03-2018 09:46 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
@ChuckSnorris

Werkspot. Als het netjes en goed moet zijn heb je pech want alle vakmensen die wel iets kunnen hebben een volle agenda :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Werkspot is volgens mij wel redelijk uitgestorven tegenwoordig.
Heb ook begrepen dat werkspot eigenlijk zelf hun klanten heeft weggejaagd met tariefsverandering, maar in hoeverre dat klopt weet ik niet.

Heb een jaar of zes geleden eens iets geplaatst om het hele appartement te egaliseren en de pvc-vloer te leggen. Daar kwamen toen echt veel reacties op, waardoor je echt iemand betrouwbaars kon kiezen. Afgelopen zomer een opdracht om een keukenombouw te maken, maar daar reageerde één iemand op. Maar die persoon had letterlijk 0 reviews, dus dat durfde ik niet aan.

Crisis is voorbij, dus voor (relatief) kleine projectjes is het inderdaad lastig iemand te vinden.
De meesten staan nu volgens mij gewoon ergens op een groot project nieuwbouwwoningen te bouwen.

@DarkShadow
Zoiets?
https://www.ventilatielan...ter-125-mm-wit-125ts.html
https://www.badkamerwinke...KzkA6wHzvZ2BoChH4QAvD_BwE
https://www.formido.nl/se...fgC2439KYpLBoCeFIQAvD_BwE
https://www.formido.nl/se...cLuGlUNTI5zhoC00wQAvD_BwE

[ Voor 33% gewijzigd door Trasos op 15-03-2018 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Kluswebsite.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

thommich schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 21:24:
2) Betonnen vloer voor de stevigheid (solide geheel) + als vloer lijkt me dit het meest duurzame. Hier in belgie in de kleigrond waar ik woon wordt dit ook meest toegepast voor tuinhuisjes
Keuze en/of optie .. dat mag je zelf kiezen :) tis meer prijs van het 1 vs het andere
3) ik was niet van plan om te isoleren. Welke meerwaarde heeft dit? (trager opwarmen/afkoelen en uitvlakken van temperatuurpieken? Daar heb ik niet echt behoefte aan) Binnenbekleding komt in osb.
Als je materiaal (verf bv) of personen in wilt plaatsen is een temperatuur schommeling niet erg handig hierdoor reduceer je de schomeling, of kan je met een kaarsje verwarmen ipv een terraskachel op stadje voluit + meer ;) maar ook dit is een keuze. Alleen bij de aanleg is dit een kleine moeite om mee te pakken.

Je kan wel met 4cm hout rondom werken, en wanden hoeven niet "dikke" isolatie te hebben. (dak en grond is beter van meer isolatie te voorzien). En geloof mij even onderzoek doen naar isolatie + montage is tijdens het bouwen op maat gewoon zoef-zoef klaar.. (net mijn dak geisoleerd .. rare maten = veel maatwerk en lang werk)

Ik klus liever in de schuur wetend dat het geluidsdempend, behachelijk (geen sauna of vriezer) is. ik ga de ruimte multi functioneel maken en dus daarom isolatie. zodat het als object een toevoeging is ipv alleen opslag (en misschien potentieel sta in de weg)
6) hier zou ik een epdm tussen leggen (tussen ytong en hout)
Beter composiet balken, kosten 30,- per 5m ofzo .. te halen bij de betere tuinhuis leverancier.. epdm is dun en heeft geen afwatering. composiet heeft een schuine kant en een opstaande rand. epdm verweert op den duur en composiet niet. en moet je voor 30,- prutsen ?

Zoals je merkt ik reageer alleen op "verbeter" punten :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 09:01
@zonoskar Ik heb trespa op mijn dakkapel geplaatst, dit was ca. 55/m2 ex btw. Komt ongeveer op dezelfde prijs

@Aardappel
Schroeven in zicht hangt af van jouw bevestigingsmethode. Zie http://www.joostdevree.nl/shtmls/potdekselen.shtml

Of pagina 8 van dit pdfje

[ Voor 59% gewijzigd door Kalevandaal op 16-03-2018 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 10:13
Aardappel schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 16:31:
Jep, reken op een euro of 50 per m2. Je kunt ook voor een plaat met grondverf gaan, die zal misschien wat goedkoper zijn.
Duurdere zijn die met print, of de chameleon serie, maar die lijkt me niet zo voor dit projectje.

Oh, en vergeet niet dat de lijm ook nog wat kost. Schroeven is wat goedkoper maar ook niet zo mooi strak dan.
Mijn advies NIET schroeven! Niet alleen voor het zicht van de schroeven, maar als hier water of iets langsloopt krijg je strepen op je mooie platen. Lijmen/kitten die handel!

@BP14 Veel goedkopere oplossing dan een muurtje metselen is er niet denk ik. Vooral als je de stenen op MP zoekt. Vaak is er wel een paar m3 gratis af te halen. Naar mijn mening ook het mooiste en staat voor 't leven natuurlijk. Alternatieven zijn een paar betonnen palen in de grond met plaatmateriaal ertussen inderdaad.

[ Voor 20% gewijzigd door virtualJac op 16-03-2018 08:47 ]

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Trasos schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 22:58:
Werkspot is volgens mij wel redelijk uitgestorven tegenwoordig.
Heb ook begrepen dat werkspot eigenlijk zelf hun klanten heeft weggejaagd met tariefsverandering, maar in hoeverre dat klopt weet ik niet.
Onlangs had ik een klus geplaatst. Er was 1 geschroefde (!) geveldakpan afgewaaid met de storm. Gezien deze bijna bij de nok lag, had ik een hele lange ladder nodig (10 meter), of een hoogwerker. Ik kreeg 3 aanbiedingen binnen: 130, 249, 775 (!!!). Uiteindelijk had een bekende schilder een lange ladder en heeft hij even geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
virtualJac schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 08:38:
[...]

Mijn advies NIET schroeven! Niet alleen voor het zicht van de schroeven, maar als hier water of iets langsloopt krijg je strepen op je mooie platen. Lijmen/kitten die handel!
Er bestaan speciale aluminium spijkers voor Rockpanel.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
sbruynis schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 07:23:
@zonoskar Ik heb trespa op mijn dakkapel geplaatst, dit was ca. 55/m2 ex btw. Komt ongeveer op dezelfde prijs

@Aardappel
Schroeven in zicht hangt af van jouw bevestigingsmethode. Zie http://www.joostdevree.nl/shtmls/potdekselen.shtml

Of pagina 8 van dit pdfje
Ik zou rockpanel ook niet schroeven, zeker niet gepotdekseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
-DarkShadow- schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 08:50:
[...]

Er bestaan speciale aluminium spijkers voor Rockpanel.
Klopt, zo zijn ze bij mij aangebracht door de bouwer van het huis. Vanaf elk spijkerpuntje zwarte strepen naar beneden. Tegenwoordig worden deze allemaal gelijmd. Ieder jaar even sponzen met wat autowasshampoo en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
virtualJac schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 08:59:
[...]

Klopt, zo zijn ze bij mij aangebracht door de bouwer van het huis. Vanaf elk spijkerpuntje zwarte strepen naar beneden. Tegenwoordig worden deze allemaal gelijmd. Ieder jaar even sponzen met wat autowasshampoo en klaar.
Dat is ontzettend jammer. Bij mij zijn ze de afgelopen twee dagen met alu spijkers vastgezet.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Hoop dat het meevalt bij jou. Mijn advies is, elk jaar even in de was zetten. Bij mij krijg ik de strepen er namelijk niet meer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 16:14
@ChuckSnorris Niet. De goede zijn minstens 2-3 maanden onder de pannen. Overigens verwachten we wel wat meer eigen inzet dan zo'n vraagje dumpen.

Modbreak:Aangezien er nu een hoop tuinen en aanverwante zaken gepost worden, wie wil een groot tuintopic in elkaar klussen? :)

[ Voor 100% gewijzigd door Señor Sjon op 16-03-2018 09:48 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
virtualJac schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 09:32:
Hoop dat het meevalt bij jou. Mijn advies is, elk jaar even in de was zetten. Bij mij krijg ik de strepen er namelijk niet meer af.
Thanks voor de tip. Dan doe ik dat. Komt mijn witte autowas ook nog van pas.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb nog een paar afvoerpijpen waar ik niks mee doe. Ze zijn volgens mij 125mm en de kleine is 100mm. Mocht iemand ze kunnen gebruiken, je mag ze zo hebben, DM me maar (regio Eindhoven).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zAoUGnTdX2XR3v8pLdGwQ3sR/medium.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door zonoskar op 16-03-2018 11:15 ]

Pagina: 1 ... 70 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet voor luie zoekvraagjes.