[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.005.858 views

• Nevels
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-01 00:30
Ik heb even een verfvraagje! Een hele belangrijke voor mij, wellicht een simpele voor jullie. Deze staat klaar om gebruikt te worden: https://www.budgetverf.nl...df/Naturel_Finish_(1).pdf

Maar... (en wellicht hele domme vraag) verwerkingstijd 2-3 uur maar overschilderbaar 5 - 6 uur. Dus hoe kan ik uit 1 pot nu meerdere lagen halen? Ik zoeken en zoeken aangezien ik geen verfervaring heb. Ik vond dit filmpje: YouTube: Muurverf achter het fornuis beschermen tegen vuil en vet maar daarin vertelt deze jongeman dat je alle verharder in de pot moet doen omdat de fabrikant de verhoudingen niet heeft aangegeven etc. Dus dan heb ik een pot voor een relatief klein stukje van 30 euro die ik maar 1x kan gebruiken. Dat was niet echt plan. Wat denken jullie?

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07:59
Als je de verhouding niet weet dan wordt het lastig. Anders is het gewoon een kwestie van aanmaken wat je nodig hebt en dat verwerken binnen 3 uur.
Als je er nog een laagje op wilt smeren maak je na 6 uur weer een portie aan.

Het staat er niet bij, maar misschien zijn de hoeveelheden die je erbij krijgt wel op elkaar afgestemd?

[ Voor 19% gewijzigd door Aardappel op 08-03-2018 08:57 ]

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:31
Nevels schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 08:53:
Ik heb even een verfvraagje! Een hele belangrijke voor mij, wellicht een simpele voor jullie. Deze staat klaar om gebruikt te worden: https://www.budgetverf.nl...df/Naturel_Finish_(1).pdf

Maar... (en wellicht hele domme vraag) verwerkingstijd 2-3 uur maar overschilderbaar 5 - 6 uur. Dus hoe kan ik uit 1 pot nu meerdere lagen halen? Ik zoeken en zoeken aangezien ik geen verfervaring heb. Ik vond dit filmpje: YouTube: Muurverf achter het fornuis beschermen tegen vuil en vet maar daarin vertelt deze jongeman dat je alle verharder in de pot moet doen omdat de fabrikant de verhoudingen niet heeft aangegeven etc. Dus dan heb ik een pot voor een relatief klein stukje van 30 euro die ik maar 1x kan gebruiken. Dat was niet echt plan. Wat denken jullie?
Geef Budgetverf een belletje, zowel de medewerkers als de eigenaar hebben daar echt wel verstand van zaken :)

K to the KillaZ

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Op die verharder staat gewoon hoeveel milliliter er in zit, op de grote pot staat ook hoeveel er in zit. Deel beide op elkaar en je weet de verhouding die je moet gebruiken. Niet ingewikkelder maken dan nodig is.

Netjes werken is natuurlijk wel van belang met 2k, een spuitje maakt dat een stuk makkelijker, maar met een goede weegschaal lukt het ook wel. Op die laatste manier hebben we een pot TraeLyx in 3x aangemaakt met uitstekend resultaat.

• Nevels
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-01 00:30
KillaZ schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 09:45:
[...]

Geef Budgetverf een belletje, zowel de medewerkers als de eigenaar hebben daar echt wel verstand van zaken :)
Gedaan en zij zeggen eigenlijk zelfde als onderstaande.
Oilman schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 10:06:
Op die verharder staat gewoon hoeveel milliliter er in zit, op de grote pot staat ook hoeveel er in zit. Deel beide op elkaar en je weet de verhouding die je moet gebruiken. Niet ingewikkelder maken dan nodig is.

Netjes werken is natuurlijk wel van belang met 2k, een spuitje maakt dat een stuk makkelijker, maar met een goede weegschaal lukt het ook wel. Op die laatste manier hebben we een pot TraeLyx in 3x aangemaakt met uitstekend resultaat.
Thnx! Ook super logisch als je erbij nadenkt. Maar als je het nog nooit gedaan hebt en op internet zegt zo'n filmpje dat dat niet kan.. ja dan voel je je dom en begin je te twijfelen haha.

• Fustje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-01 16:26

Fustje

Koel bewaren

Gisteren de eerste kamer voorzien van netwerkaansluiting en op zolder afgewerkt. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9Ew9awBcf4UXwOMTKYpEtD8l/thumb.jpg

Kabeltjes zijn wat te dun voor de trekontlasting, maar die heb ik eigenlijk onder het patchpanel zitten. De losse eindjes heb ik na de foto weg gehaald. :P

Na openen beperkt houdbaar

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:04
Fustje schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 13:20:
Gisteren de eerste kamer voorzien van netwerkaansluiting en op zolder afgewerkt. :)

[afbeelding]

Kabeltjes zijn wat te dun voor de trekontlasting, maar die heb ik eigenlijk onder het patchpanel zitten. De losse eindjes heb ik na de foto weg gehaald. :P
Trekontlasting doe je dmv tywraps om de haakjes
patchpanel

• Fustje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-01 16:26

Fustje

Koel bewaren

3ssen schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 13:54:
[...]

[afbeelding]
Ah ja die heb ik nog idd. Thanks voor de reminder. ;)

Na openen beperkt houdbaar

• city17
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-12-2025
Vraagje: Heb een stevige werkbank gemaakt met een (hardhout) multiplex werkblad.

Nu vraag ik me af waar ik die het beste mee kan afwerken. Van wat ik gelezen heb kan een laklaag kapot gaan (hamer erop oid) en dan is het blad niet meer gelijkmatig en het hout niet meer beschermd. Een alternatief is gewoon een soort olie of iets anders dat in het blad trekt zodat het in ieder geval beschermd is tegen vloeistoffen, en dat je lijm of verf er af kan halen zonder dat het in het hout trekt.

Iemand hier ervaring mee?

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-01 19:39
3ssen schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 13:54:
[...]

[afbeelding]
Licht autistisch zwart-wit-zwart afgewerkt ook :o :+

Sometimes you need to plan for coincidence

• darklord007
  • Laatst online: 13-01 19:06
Project voor deze zomer is het maken van een overkapping. Vereiste:

Overspanning 10m met 1 staander in het midden (en dragende pilaren op de uiteinden)
plat dak (met wss 2 lichtkoepels
diepte 4.5m

Een ding waar ik tegenaan loop is hoe het plafont netjes af te werken, liefst zo strak mogelijk voor een rieel bedrag.

Offerte voor spanplafond +- 10.000euro
Florence Buitenplafond Paneel --> 60euro per m2
gipsplaten zouden geen optie zijn voor buiten

aangezien het ong 45m2 zijn zoek ik naar een mooi / betaalbaarder alternatief.

Veel panelen zijn niet geschikt voor buiten of zijn geen 450cm lang (of te koppelen in die weg)..

[ Voor 3% gewijzigd door darklord007 op 08-03-2018 21:14 ]

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
darklord007 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 21:13:
Project voor deze zomer is het maken van een overkapping. Vereiste:

Overspanning 10m met 1 staander in het midden (en dragende pilaren op de uiteinden)
plat dak (met wss 2 lichtkoepels
diepte 4.5m

Een ding waar ik tegenaan loop is hoe het plafont netjes af te werken, liefst zo strak mogelijk voor een rieel bedrag.

Florence Buitenplafond Paneel --> 60euro per m2
gipsplaten zouden geen optie zijn voor buiten

aangezien het ong 45m2 zijn zoek ik naar een mooi / betaalbaarder alternatief.

Veel panelen zijn niet geschikt voor buiten of zijn geen 450cm lang (of te koppelen in die weg)..
Misschien dit iets?

https://www.houthandelonl...coya-50-jaar-garantie-mdf

Nieuw en exclusief bij Jongeneel: Medite Tricoya MDF 70% FSC

Extreem duurzaam MDF voor buiten

Het extreem duurzame MDF met een gegarandeerde levensduur van maar liefst 50 jaar. Deze plaat kenmerkt zich door een zeer hoge dimensionale stabiliteit wat ervoor zorgt dat verfsystemen minder snel slijten en er dus minder snel en frequent onderhoud nodig is. Verder is MediteTricoya geclassificeerd als duurzaamheidklasse 1, gelijk aan de duurzaamheid van bijv. Teak. Dit betekent dat het kan worden gebruikt in situaties en toepassingen waarin normale MDF-panelen niet kunnen worden gebruikt. Dus ook buiten!

Wordt gebruikt voor boeidelen, wanden van dakopbouwtjes, dakepelen enz. En voor je aftimmering van plafond is 6 mm toch dik genoeg. Ik ben zelf ook naar dit product aan het kijken. Heb ook al bijna 2 plaat thuis staan. Mocht ik meenemen van de bouw. Anders zou het bij het afval komen :)

PSN - M4uSzi // -

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-01 16:54

MAZZA

Barbie is er weer!

Trespa / HPL?

• Aardappel
Moet het één lengte zijn? Anders kun je het toch gewoon strak krijgen met rachelwerk en plaatmateriaal (m.plex, trespa, rockpanel)?

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-01 16:09

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

darklord007 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 21:13:
Project voor deze zomer is het maken van een overkapping.
...

....

ong 45m2
Dat is een serieuze offerte... 8)7

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
Nevels schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 08:53:

Wat denken jullie?
Gewoon even Trae-lyx bellen? (of mailen)
En een weegschaaltje lenen/kopen.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-01 15:21
M4uSzi schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 22:16:
[...]
Misschien dit iets?

Het extreem duurzame MDF met een gegarandeerde levensduur van maar liefst 50 jaar. Deze plaat kenmerkt zich door een zeer hoge dimensionale stabiliteit wat ervoor zorgt dat verfsystemen minder snel slijten en er dus minder snel en frequent onderhoud nodig is. Verder is MediteTricoya geclassificeerd als duurzaamheidklasse 1, gelijk aan de duurzaamheid van bijv. Teak. Dit betekent dat het kan worden gebruikt in situaties en toepassingen waarin normale MDF-panelen niet kunnen worden gebruikt. Dus ook buiten!

Wordt gebruikt voor boeidelen, wanden van dakopbouwtjes, dakepelen enz. En voor je aftimmering van plafond is 6 mm toch dik genoeg. Ik ben zelf ook naar dit product aan het kijken. Heb ook al bijna 2 plaat thuis staan. Mocht ik meenemen van de bouw. Anders zou het bij het afval komen :)
Dat materiaal kende ik nog niet, wel het broertje Accoya. Hangt er geen zure lucht om die platen? Om de Krúsrak/Dúvelsrak hangt 10 jaar na de bouw nog steeds een azijnachtige lucht, wat ook niet verwonderlijk is aangezien het is geïmpregneerd met een afgeleide van azijnzuur :P

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-01 08:40
Ik heb buiten een muurtje waar een van de vorige bewoners de muur met latex heeft geverft. Ik wil de latex er af halen om de staat van de muur goed te bekijken (oa het voegwerk is heel slecht). Hoe kan ik dit het beste doen?

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
m3gA schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 10:55:
Ik heb buiten een muurtje waar een van de vorige bewoners de muur met latex heeft geverft. Ik wil de latex er af halen om de staat van de muur goed te bekijken (oa het voegwerk is heel slecht). Hoe kan ik dit het beste doen?
Ik wou bijna zeggen: hogedrukspuit...
Maar dan weet je zeker dat al je voegwerk weg is

• M4uSzi
leecher schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 10:52:
[...]

Dat materiaal kende ik nog niet, wel het broertje Accoya. Hangt er geen zure lucht om die platen? Om de Krúsrak/Dúvelsrak hangt 10 jaar na de bouw nog steeds een azijnachtige lucht, wat ook niet verwonderlijk is aangezien het is geïmpregneerd met een afgeleide van azijnzuur :P
Ik zal vanavond eens even voor je ruiken. Hehe. Maar ik herken het niet. Dus volgensmij zit er daar niet zo'n geur aan.

PSN - M4uSzi // -

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-01 08:40
CappieL schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 10:58:
[...]

Ik wou bijna zeggen: hogedrukspuit...
Maar dan weet je zeker dat al je voegwerk weg is
Ik dacht zelf eerst aan afbijt en dan de hogedrukspuit maar dat geeft altijd zo'n rommel.
De verf bladert sowieso al af aangezien het volgens mij binnenverf is geweest.

• Teijgetje
  • Nu online
President schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:25:

De Gamma heeft maar een aantal zaagsneden welke gratis zijn, daarna moet je betalen.
Zover ik weet is zagen gratis met een Gamma-pas, al doen ze soms moeilijk als je van een plaat 50 stripjes wil.......transportklaar is een rekbaar begrip.
Maar dan verwijs je ze naar hun site waarop staat dat het gratis gezaagd wordt. ;)

Pas krijg je bij de balie.
Eventueel een karretje is met zo`n pas ook de eerste twee uur gratis.

En om zaagfouten een beetje op te vangen laat je alle gelijke maten met dezelfde instelling zagen als dat kan. Even een zaagvolgorde maken.
Dan heeft alles dezelfde afwijking.

[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 09-03-2018 11:40 ]

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Sjoerdfoto schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 10:21:
[...]

Dat is een serieuze offerte... 8)7
Dat kan dan ook veel goedkoper als je het zelf doet. Normaal gesproken moet je voor die oppervlakte met zo'n €2000,- aan materiaal een heel eind kunnen komen.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
m3gA schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 11:17:
[...]

Ik dacht zelf eerst aan afbijt en dan de hogedrukspuit maar dat geeft altijd zo'n rommel.
De verf bladert sowieso al af aangezien het volgens mij binnenverf is geweest.
Zandstralen?

• darklord007
M4uSzi schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 22:16:
[...]
Misschien dit iets?

Dit spul kende ik nog niet. Wel een aardig prijskaartje...

rachelwerk maken en dan dit erop nieten ofzo en daarna verven?

Zelf zat ik aan 9mm exterieur multiplex te denken.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:16
Teijgetje schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 11:24:
[...]

Zover ik weet is zagen gratis met een Gamma-pas, al doen ze soms moeilijk als je van een plaat 50 stripjes wil.......transportklaar is een rekbaar begrip.
Maar dan verwijs je ze naar hun site waarop staat dat het gratis gezaagd wordt. ;)
Volgens mij zijn er per plaat 10 zaagsnedes gratis, zo'n bordje zag ik laatst bij de zaagafdeling hangen (met Gamma pas)

• M4uSzi
darklord007 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 11:36:
[...]

Dit spul kende ik nog niet. Wel een aardig prijskaartje...

rachelwerk maken en dan dit erop nieten ofzo en daarna verven?

Zelf zat ik aan 9mm exterieur multiplex te denken.
Ja gewoon regelwerk en dan platen er tegen aan. En schilderen. Maar waar jij aan zat te denken kan ook. Dat is ook een optie die ik ook nog op mijn lijstje heb staan. Zit ook nog te twijfelen. :)

PSN - M4uSzi // -

• darklord007
M4uSzi schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 15:35:
[...]
Ja gewoon regelwerk en dan platen er tegen aan. En schilderen. Maar waar jij aan zat te denken kan ook. Dat is ook een optie die ik ook nog op mijn lijstje heb staan. Zit ook nog te twijfelen. :)
jij bedoelt tussen die mdf platen of multiplex?

aan de voorkant van mijn huis is een overhanging ook gemaakt met een plaat multiplex. Die is na 13jaar ook nog steeds in prima staat (los van wat vervuiling in de nerven, maar ik verwacht dat dit minder is als de plaat gladder is...

• M4uSzi
darklord007 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 21:51:
[...]

jij bedoelt tussen die mdf platen of multiplex?

aan de voorkant van mijn huis is een overhanging ook gemaakt met een plaat multiplex. Die is na 13jaar ook nog steeds in prima staat (los van wat vervuiling in de nerven, maar ik verwacht dat dit minder is als de plaat gladder is...
Ja Daar zit ik tussen te twijfelen. Maar ga binnenkort eens even langs bij de lokale houthandel. En eens kijken wat ze nog meer voor opties hebben. En dan de knoop door hakken.

PSN - M4uSzi // -

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-01 19:40

tha_crazy

Mafketel

Zo, was mooi weer en had tijd dus eindelijk mijn werkbank kunnen maken *O*

Nu alleen nog de bankschroef monteren, nog een plaat aan de achterkant monteren en afkitten tegen olielekkages..
Dan de lage ophangplank aan de linkerkant verplaatsen zodat deze hoger hangt.
En nog wat electra aanleggen zoals een fatsoenlijke set lampen :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/asSziJNl.jpg

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:38
city17 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 17:36:
Vraagje: Heb een stevige werkbank gemaakt met een (hardhout) multiplex werkblad.

Nu vraag ik me af waar ik die het beste mee kan afwerken. Van wat ik gelezen heb kan een laklaag kapot gaan (hamer erop oid) en dan is het blad niet meer gelijkmatig en het hout niet meer beschermd. Een alternatief is gewoon een soort olie of iets anders dat in het blad trekt zodat het in ieder geval beschermd is tegen vloeistoffen, en dat je lijm of verf er af kan halen zonder dat het in het hout trekt.

Iemand hier ervaring mee?
Het is een werkbank. Gewoon aflakken of ongemoeid laten. Butsen, verf vlekken, bloedvlekken geven het een beetje karakter.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Teijgetje
  • Nu online
Of een stukje linoleum er op.
Kan veel hebben en is makkelijk schoon te maken.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Of in de lijnolie zetten.
Lekker goedkoop en je kunt na een poosje zonder voorbehandelen zo weer een nieuwe frisse laag doen.
Alleen periodiek schoonmaken met water zonder toevoegingen.
Enige nadeel is dat als je met wasbenzine of terpentine morst, de lijnolie als het ware wordt verdund.
Maar vermoed dat andere soorten verf daar ook niet goed tegen kunnen.

Beter maar lastiger en duurder is een afwerking met zink- of staalplaat.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Jelte,89 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 00:17:
[...]

Ik was niet van plan om dit te gebruiken als isolatie voor de fundering maar voor de wanden, en daarvoor is het veel te dik. in de wanden kan ik straks slechts 5cm kwijt.
Ik denk dat ik het maar op een weggeef hoek zet en voor glaswol |:( kies.

Wat is jouw situatie dan? je hebt EPS in de grond, dan zand en dan tegels? of hoe moet ik het zien?

Om mijn schuur ligt straks gewoon worteldoek met wat kiezels, de achterste helft van het dak kan denk ik bij de buurman op, want die pijp gaat naar het riool, de voorkant weet ik nog niet wat ik daar mee doe, mogelijk dat ik dat opvang in een mooie houten regenton, met een overstort naar de achterkant oid.

(ik heb een broer wat loodgieter is... en maak hem hier verantwoordelijk voor ;) :*)
ik heb EPS inderdaad in de grond, laagje zand en dan tegels (door de hele tuin) natuurlijk verschillende dieptes

Tja vanalles

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-01 14:09

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Ik ben niet erg handig en heb dus best wat onzekerheid bij het volgende idee, benieuwd naar jullie kijk erop.

Ik woon onder een pyramide-vormig dak, geen zolder in de dakconstructie dus mooi hoog plafond in puntvorm direct onder het dak/dakpannen. Nou lijkt het mij enorm tof om daar een setje turnringen aan op te hangen voor wat oefeningen thuis.

Heb me geprobeerd in te lezen en te laten adviseren, maar ik kom zulke verschillende meningen tegen... Man bij de Gamma zegt dat ik "dat absoluut niet zou moeten doen, daar is het dak niet op berekend". Een kennisje met werktuigbouwkunde achtergrond zegt: "waar maak je je druk om, dat dak is op véél meer gewicht berekend". Ik twijfel :P

Situatie-foto:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XqV8U08.jpg

Mijn idee was om op de plek van de rode streepjes zo'n schommelhaak met karabijnhaak van de Gamma te gebruiken. Dwars door de balk heen, en dan de touwen/banden van de ringen door de karabijnhaak:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wdQJCOS.png

Nog een foto van de balk, recht van onder. Misschien dat dat nog nuttig is om te zien, zit wel wat metalen constructie bij geloof ik?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bbY1Hno.jpg

Wat denken jullie? :/

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:57
Wat wil je precies met de turnringen gaan doen?

Een beetje turnen geeft veel grotere belasting dan schommelen. De haakjes die je voorsteld zijn erg iel voor je toepassing.

Lost In Music

• R4NCOR

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Nouja, wat ringoefeningen zoals pull-ups, german hangs, muscle up. Geen zwaaiende dingen, daar is de ruimte te klein voor.

De haken lijken op de foto misschien wat ieler dan ze zijn. Heb ze bij de Gamma in handen gehad, zijn wel flinke bouten. 12mm (https://www.gamma.nl/asso...k-geel-verzinkt/p/B270717)

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-01 13:23

krvabo

MATERIALISE!

Die haken lijken mij echter wel bedoeld als "trekbelasting" en niet als "buigbelasting". Ik zal niet zeggen dat het niet kan, maar dan zou je ze bij een schuine balk niet gebruiken zoals ze bedoeld zijn. Zonder de specificaties te kennen van het materiaal zal er weinig over te zeggen zijn.

Die balken zullen het bij normale belasting wel kunnen houden, maar het wordt een ander verhaal als je er schokken aan gaat geven. Een constante belasting zal echt geen problemen opleveren. Het probleem is waarschijnlijk wel dat de balk schuin loopt, en dat de kracht die je er op uitoefent ook schuin loopt ten opzichte van de balk. Zo komt een disproportioneel deel van de krachten op één (schuine) kant van de balk, en heb je kans dat de balk gaat scheuren. Ikzelf zou een soort metalen frame rond de balk maken waar je de ringen aan bevestigt om zo de krachten te verspreiden.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• Jelte,89
  • Laatst online: 10-01 09:01

Jelte,89

Woodworking

Stiekem wel een beetje trots al :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6y5G5F2Q0nGIVoruijZTaMVw/full.jpg

Immers... zo zag het er exact een week geleden uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7ghNBHP7S5ovFoTUtxSt9qHU/full.jpg

En dat voor een kantoorpikkie in de avonduren met vrij weinig hulp :)

Vrijdag beton erin (uitbesteed) en dan kunnen we opbouwen en dat gaat wel heel gaaf worden denk ik 8)

Revive the guild!

• Aardappel
R4NCOR schreef op zondag 11 maart 2018 @ 12:18:
Ik ben niet erg handig en heb dus best wat onzekerheid bij het volgende idee, benieuwd naar jullie kijk erop.

Ik woon onder een pyramide-vormig dak, geen zolder in de dakconstructie dus mooi hoog plafond in puntvorm direct onder het dak/dakpannen. Nou lijkt het mij enorm tof om daar een setje turnringen aan op te hangen voor wat oefeningen thuis.

Heb me geprobeerd in te lezen en te laten adviseren, maar ik kom zulke verschillende meningen tegen... Man bij de Gamma zegt dat ik "dat absoluut niet zou moeten doen, daar is het dak niet op berekend". Een kennisje met werktuigbouwkunde achtergrond zegt: "waar maak je je druk om, dat dak is op véél meer gewicht berekend". Ik twijfel :P

Situatie-foto:
[afbeelding]

Mijn idee was om op de plek van de rode streepjes zo'n schommelhaak met karabijnhaak van de Gamma te gebruiken. Dwars door de balk heen, en dan de touwen/banden van de ringen door de karabijnhaak:
[afbeelding]

Nog een foto van de balk, recht van onder. Misschien dat dat nog nuttig is om te zien, zit wel wat metalen constructie bij geloof ik?
[afbeelding]

Eens met je kennis, een woonhuis wordt 20% overgedimendisioneerd onder zware omstandigheden (zwaarst aannemekijke windbelasting, sneeuw, trek- en duwkrachten).

Als je flink gaat springen en momenten veroorzaken dan kun je je gewicht met zo'n 50% vergroten.

Ik durf wel te zeggen dat die gording jouw gewicht (bij een 100 kg) houdt.
Anders kun je er ook voor kiezen de touwen op te hangen aan het spant + kilkeper.

• R4NCOR

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Aardappel schreef op zondag 11 maart 2018 @ 21:16:
[...]

Eens met je kennis, een woonhuis wordt 20% overgedimendisioneerd onder zware omstandigheden (zwaarst aannemekijke windbelasting, sneeuw, trek- en duwkrachten).

Als je flink gaat springen en momenten veroorzaken dan kun je je gewicht met zo'n 50% vergroten.

Ik durf wel te zeggen dat die gording jouw gewicht (bij een 100 kg) houdt.
Anders kun je er ook voor kiezen de touwen op te hangen aan het spant + kilkeper.
En de schommelhaak die ik in gedachten had volgens jou ook een goede bevestigingsoptie?
Stel ik zou er toch voor kiezen niet aan de gording op te hangen en toch met spant/keper wat te willen doen, hoe zou je dat voor je zien?
(Thanks, meteen wat nieuwe termen geleerd)

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Situatie-foto:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Je kunt ook zoiets Afbeeldingslocatie: https://www.rvspaleis.nl/images/producten/M8705-4.jpg gebruiken
Deze is van 10mm staal. Even met 8mm voorboren en daarna er in draaien.
Het kan natuurlijk geen kwaad om voor de zekerheid de betreffende balk aan de boven kant extra te fixeren met zoiets
Afbeeldingslocatie: https://media.bouwbestel.nl/catalog/product/cache/1/image/600x/a72837fe80de2120c3c2ce61b325d55f/h/o/hoekanker-houtverbinding_1.jpg
Voor binnengebruik heb je trouwens geen RVS nodig, gewoon staal voldoet ook prima.

[ Voor 70% gewijzigd door nokiaan958GB op 11-03-2018 22:22 ]

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:39
Afgelopen weekend bij ons pleintje aan het klussen geweest, o.a. dit pad rondom de struiken gemaakt voor de kinderen om overheen te lopen, met auto's te spelen, etc:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uuUuQof4QmqRH31GqrRfA6Oc/thumb.jpg

Dit stukje ben ik eerlijk gezegd maar zijdelings bij betrokken geweest. Het meeste ligt wel prima, alleen had men blijkbaar verwacht dat het wel snor zou zitten om die goten en die borderrollen in cement te leggen en dat dit wel zou vastplakken. Dat heeft niet helemaal gewerkt...

Ik denk dat die borderrollen het beste gewoon met flinke nagels of krammen oid in de grond gezet kunnen worden, maar over die goten twijfel ik. Er ligt nauwelijks cement onder (2 cm gok ik) dus dat gaat niet veel houden. Heeft iemand een goed idee hiervoor?

Tjolk is lekker. overal en altijd.

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Vriendin van mij heeft een huurwoning. In de badkamer wil ze graag een douchegordijn ophangen (hoekdouche). Nu zijn er genoeg douchegordijnen te koop voor hoek. Maar ze mag niet boren in de tegels, voeg geen optie heb ik al naar gekeken.

Kan ik niet gewoon de beugel vast plakken met goeie watervaste dubbelzijdige tape?

• Tjolk
Plafond?

Verwijderd

G.Scholtens schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:33:
Vriendin van mij heeft een huurwoning. In de badkamer wil ze graag een douchegordijn ophangen (hoekdouche). Nu zijn er genoeg douchegordijnen te koop voor hoek. Maar ze mag niet boren in de tegels, voeg geen optie heb ik al naar gekeken.

Kan ik niet gewoon de beugel vast plakken met goeie watervaste dubbelzijdige tape?
Tape is leuk maar komt heel snel weer los. Plafond is inderdaad een optie en anders heb je nog van die stangen die je vastklemt tussen 2 wanden.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-01 19:39
Maar dat werkt niet in een hoek natuurlijk.

Sometimes you need to plan for coincidence

• zonoskar
  • Laatst online: 09:22

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Jelte,89 schreef op zondag 11 maart 2018 @ 20:57:

Vrijdag beton erin (uitbesteed) en dan kunnen we opbouwen en dat gaat wel heel gaaf worden denk ik 8)
Ziet er goed uit, wel een grote betonslab lijkt het. Hoeveel beton komt er in?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Verwijderd

Hmmbob schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:51:
Maar dat werkt niet in een hoek natuurlijk.
Dat hangt ervan af hoe groot de badkamer en de hoek is. Dan kan je een "driehoek" maken ipv vierkant.

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:37
Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2018 @ 10:21:
[...]

Dat hangt ervan af hoe groot de badkamer en de hoek is. Dan kan je een "driehoek" maken ipv vierkant.
Vastmaken met schroeven in plafond, en bij vertrek of ter overname, of dichtmaken met vulmiddel

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

zonoskar schreef op maandag 12 maart 2018 @ 10:14:
[...]

Ziet er goed uit, wel een grote betonslab lijkt het. Hoeveel beton komt er in?
5 kuub, er zit rondom een vorstrand van 20cm diep, 12 poeren van 20 rond, 1 meter diep en alles krijgt dan een laagje van 9cm,

Revive the guild!

Verwijderd

Rob-T6 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 10:36:
[...]

Vastmaken met schroeven in plafond, en bij vertrek of ter overname, of dichtmaken met vulmiddel
Dat is al eerder voorgesteld en dat zou ik ook doen. Maar als ook dat niet mag dan worden de mogelijkheden wel erg beperkt en zal je creatief moeten worden.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2018 10:42 ]

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:48:
[...]

Tape is leuk maar komt heel snel weer los. Plafond is inderdaad een optie en anders heb je nog van die stangen die je vastklemt tussen 2 wanden.
Plafond en rechte staan gaan niet lukken. Scheve wand en plafond.
Vroeger had je wel systemen via zuignappen, maar deze kan ik ook nergens meer vinden.
Zou het nog via montage kit kunnen doen, maar doen moeten we dit weer van de tegels halen bij vertrek van de woning

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Vraagje, aanvankelijk wilde ik een grote boiler op de zolder plaatsen voor de warmwatervoorziening. Echter, die dingen zijn alleen maar verticaal te krijgen en dat past niet onder een schuin dak. De gedeeltes met sta-hoogte heb ik in gebruik voor wc/badkamer. Nu dacht ik, wat nu als ik een 10l close-in boiler gebruik als een soort doorstroomboiler? Dus hot-fill.

Dus elders in huis komt een grote boiler die in verbinding staat met de kleine boiler op zolder. Daarmee heb ik direct warm water voor de wastafel en douche, maar als je meer dan twee min onder de douche staat is de close-in boiler dus effectief een doorgeefluik voor de grote boiler/geiser.

Nadelen die ik kan bedenken zijn eigenlijk alleen dat zo'n close-in boiler wellicht een te kleine diameter in/outlets heeft en er dus onvoldoende water beschikbaar is voor de douche, iemand enig idee?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:28
Jelte,89 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 10:39:
[...]

5 kuub, er zit rondom een vorstrand van 20cm diep, 12 poeren van 20 rond, 1 meter diep en alles krijgt dan een laagje van 9cm,
Is een vorstrand van 20cm niet wat karig? Die is normaal gesproken minimaal 60cm oid.
Die poeren, zitten die onder de vorstrand? Die zijn dan om verzakking tegen te gaan, maar is die vloer van 9cm (met 1 laag bouwstaal?) dan wel sterk genoeg als het zand eronder begint te zakken? Het lijkt een flinke overspanning.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

• Aardappel
R4NCOR schreef op zondag 11 maart 2018 @ 22:15:
[...]

En de schommelhaak die ik in gedachten had volgens jou ook een goede bevestigingsoptie?
Stel ik zou er toch voor kiezen niet aan de gording op te hangen en toch met spant/keper wat te willen doen, hoe zou je dat voor je zien?
(Thanks, meteen wat nieuwe termen geleerd)
In beide gevallen zou je ik een houtdraadpen gebruiken waar je schroefoog opdraait.
Zelf gebruik ik deze (met keilbout in baksteen, en houtdraad in azobé schuttingpaal) om een hangmat op te hangen. Gaat prima met 2 personen.

Afbeeldingslocatie: https://www.elektrowestland.nl/resize/8714252003802_P_P_STS001_F_SALL_AIS_V1.jpg/250/250/True/fischer-sts-8-x-80-a2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/010826/files/056152648/545x545x2/ringmoeren-rvs-m6.jpg

Als je toch voor de keper en spant kiest kun je de zelfde bevestiging gebruiken om de touwen naar de gewenste positie te leiden. De trekkrachten komen dan wel (merendeels) op de keper en spant.

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

decipherer schreef op maandag 12 maart 2018 @ 12:04:
[...]

Is een vorstrand van 20cm niet wat karig? Die is normaal gesproken minimaal 60cm oid.
Die poeren, zitten die onder de vorstrand? Die zijn dan om verzakking tegen te gaan, maar is die vloer van 9cm (met 1 laag bouwstaal?) dan wel sterk genoeg als het zand eronder begint te zakken? Het lijkt een flinke overspanning.
Geen idee, ik besteed het uit... mag aannemen dat die beste man weet wat ie zegt... de poeren gaan tot op de vaste grond, ongeveer 110cm diep en zitten idd onder de vorstrand

Er komt idd 1 laag bouwstaal op, in de poeren komen weliswaar nog korven. Bedenk me nu wel dat ik niet aan wapening in de vorstrand heb gedacht... :X

Revive the guild!

• gy_burter
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-12-2025

Weet je wel zeker dat je niet mag boren? In de huurwoningen waar ik heb gezeten zaten overal gaten. De meeste gaten heb ik zelf moeten vullen. Ook enkele in de badkamer.

Als de woning er beter op wordt ( aannemende dat je het ophangsysteem achterlaat bij vertrek), is het bij mijn weten geen probleem. Daarnaast is het nog maar de vraag of de verhuurder er achter komt. De volgende bewoner weet namelijk niet dat het ophangsysteem er niet al hing toen je vriendin er kwam wonen. Hangt er maar weer vanaf hoe streng de verhuurder is qua controle.

• Sickboy22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-01 16:58
Laatst gordijnen opgehangen aan de bestaande gordijnrails in ons nieuwe huis.

Aangezien we een wat hogere woonkamer hebben dan gebruikelijk (3.90m) was ik erg verbaasd over de kleine pluggen waarmee de gordijnrails 'vast' zat. Hier kwam ik achter doordat het hele zaakje bij de derde keer dicht doen naar beneden kwam zetten....

Heeft iemand een idee hoe deze beugeltjes heten? Het lijken op beugeltjes van Luxaflex of andere horizontale jaloezieën, maar het is voor een gordijnrail met bediening (soort H-profiel)

Plaatjes:
Beugeltjes https://imgur.com/gallery/iDykJ

Zou er graag wat extra bestellen zodat ik de rails wat steviger op kan hangen. Dus als iemand weet waar ik naar moet zoeken of zelfs waar ik ze kan kopen, wordt dat zeer gewaardeerd :)

[ Voor 14% gewijzigd door Sickboy22 op 12-03-2018 14:19 ]

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:38
Boren in de voeg is echt geen optie? Zoveel heeft het niet nodig.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
R4NCOR schreef op zondag 11 maart 2018 @ 22:15:
[...]

Gewoon een goede kwaliteit bout door de balk heen en dan aan de onderkant een hefoog (zoals op het plaatje hierboven.

Alternatief is een bout met oog:
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/m3gAAOSwHYpaTatD/s-l300.jpg

Het voordeel van door de balk heen gaan is dat je heel goedkoop veel betere materialen kunt gebruiken. Zo'n schommelhaak is een compromis tussen een schroef en een haak. Dat is meestal gemaakt van pisbakkenstaal omdat je anders het niet gebogen krijgt. Hoeveel gewicht je er dan aan mag hangen.... geen idee. Pak je een hefoog met een goede bout, dan is dat gewoon te bepalen.

Ik zou ook even kijken of je mogelijk het gat 'recht naar boven' boort door de balk. Omdat de balk schuin hangt krijg je een moment op de balk (de balk wil draaien) als je hem recht op de balk zet. En daarmee zou de balk los kunnen wrikken, helemaal als jij eraan gaat slingeren.

• Teijgetje
  • Nu online
Sickboy22 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:16:

Plaatjes:
Beugeltjes https://imgur.com/gallery/iDykJ

Zou er graag wat extra bestellen zodat ik de rails wat steviger op kan hangen. Dus als iemand weet waar ik naar moet zoeken of zelfs waar ik ze kan kopen, wordt dat zeer gewaardeerd :)
https://www.roedesonline.nl/plafondsteun-ds-xl.html
Lijkt het meest......

Er zijn er verschillende voor verschillende merken. Even je merk rail mailen naar ze.

Ik ben niet erg handig. Ik twijfel :P
Die balk is niet gemaakt als steun, meer als afstandhouder.
Wil je die gaan belasten dan moet je hem goed fixeren aan de andere balken.
De door jouw gevonden schommelhaken zijn zwaar genoeg.

Vriendin van mij heeft een huurwoning. In de badkamer wil ze graag een douchegordijn ophangen (hoekdouche). Nu zijn er genoeg douchegordijnen te koop voor hoek. Maar ze mag niet boren in de tegels.
Plakken gaat hem niet worden.
Informeer even wat de woningbouwvereniging rekent voor het vervangen van een tegeltje als je de woning moet opleveren. Meestal is dit ca 15 euro per stuk.
Zij weten ook wat voor tegels er gebruikt zijn als je het zelf wil doen, je moet de tegels namelijk gatvrij opleveren (ook als je in de voeg boort)

[ Voor 60% gewijzigd door Teijgetje op 12-03-2018 19:24 ]

• Sickboy22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-01 16:58
Teijgetje schreef op maandag 12 maart 2018 @ 18:58:
[...]

https://www.roedesonline.nl/plafondsteun-ds-xl.html
Lijkt het meest......

Er zijn er verschillende voor verschillende merken. Even je merk rail mailen naar ze.
Heb alle hoeken en gaten van de rails bekeken, maar kon geen merk vinden...

Inmiddels had ik zelf ook een mogelijke kandidaat gevonden, deze Goelst

Thanks voor het meezoeken, ik ben weer een stapje verder :)

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12-2025

Amphiebietje

In de blubber

Wat kan ik het beste gebruiken om een gat van plusminus 20 bij 7 cm in het pleisterwerk van mijn plafond te repareren? Knauf Rotband?

Het gat is ontstaan door een incompetente vuloperatie van mijn bovenbuurman die veel te dun cement heeft geprobeerd te gebruiken om een gat te vullen. Dit is via dat gat in mijn plafond gelopen, waarna een deel van het stucwerk loskwam.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04-2025
Hoe diep is het gat?

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Vanavond buisje ingegraven voor stroom en straks waarschijnlijk wel een utp,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lN2BTMf4ju2WgobGn3KpQIeO/full.jpg

En begonnen met leggen van de netten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/A8Qbw11RbgT60gGU8exmICiY/full.jpg

Revive the guild!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-01 20:27
Iemand nog een tip voor betaalbare plinten? Ik zit te denken om deze platen in stroken van 7 cm te laten zagen. Vraag me alleen af of het mooi is zonder gefreesd randje en of de kopse kanten niet teveel verf opzuigen.

[ Voor 19% gewijzigd door peligro2k op 13-03-2018 01:22 ]

Verwijderd

peligro2k schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 01:22:
Iemand nog een tip voor betaalbare plinten? Ik zit te denken om deze platen in stroken van 7 cm te laten zagen. Vraag me alleen af of het mooi is zonder gefreesd randje en of de kopse kanten niet teveel verf opzuigen.
Ik heb ooit ongeveer hetzelfde laten doen. Bij de plaatselijke timmerman zo'n plaat in stroken laten zagen en hem er een randje aan laten frezen. Daarna zelf geschilderd, zag er prima uit. Kopse kanten en gefreesde delen wel eerst goed in de primer zetten voordat je gaat aflakken.

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Pfff, geen idee. Even nameten.

Maximaal 12 mm, waarschinlijk minder. Het te waterige cement is via een spleet ter hoogte van het echte gat (dat ik enige weken geleden met beton heb afgestopt) tussen het betonnen plafonddeel en het pleisterwerk gelopen...

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Voor goede en goedkope plinten raad ik altijd deze man aan:
https://link.marktplaats.nl/m1263684091

Voor weinig geld een MDF plint die al gegrond is, dus dat scheelt een hele hoop werk.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-01 13:03
Gewoon een van de online aanbieders?

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:16
Bepaalde plinten zaag ik zelf omdat die maat niet bestaat, maar om alle plinten in het huis zelf te maken zou me wat te ver gaan, onder aan de streep scheelt het niet zoveel
De plaat die je laat zien is normale 12mm lakdraag, de kant en klaar plinten zijn van vochtwerend mdf

Schuine kant aanfrezen kost je de kop niet, als je zelf een bovenfrees hebt kan je het zelf doen, maar het gronden is nog wel een klusje, je zal dan aan de gang moeten met MDF sealer (bijvoorbeeld albastine), en als je veel plinten hebt gaan er zo een paar potten doorheen ;)

Kijk inderdaad goed om je heen voor een goede aanbieding, die Plintenfabriek is bijvoorbeeld erg duur, mede vanwege de verzendkosten

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Iemand nog een tip met centrale afzuiging en een verlaagd plafond?

Ik heb een warmte win installatie in mijn appartement en ik heb plannen om met de nieuwe keuken het plafond iets te gaan verlagen voor wat spotjes. Dat verlagen zal ik hetzelfde gaan doen als met een koor in mijn vorige woning, met latten en een soort frame maken, wss met gipsplaten afwerken en dan laten stucen. Alleen ik heb de centrale afzuiging midden in de keuken, en een tegen de achterwand waar nu een afzuiger aan zit. Beide wil ik eigenlijk naar een soort van rooster brengen, maar of ik nu gewoon een stuk afzuigslang in het plafond kan drukken, en wat er qua rooster of afzuiging werkt/handig is.

Misschien heeft iemand dit eerder gedaan en wat ideeën/voorbeelden. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@peligro2k Ik heb zéér goede ervaringen met plintenstunter, echt een aanrader!

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-01 11:35
Ik moet komende week van 60 latten van 3meter lang en 86bij29mm een hoek uit zagen. Gaat om geimpregneerd vuren. Zie paint ;).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xQW3wJ7TlWibp50pa40aJQuH/full.jpg

Hoe kan ik dat het beste doen? Het moet elke keer hetzelfde hoekje zijn en moet aan twee kanten. Ga het liever niet 120keer aftekenen en met de decoupeerzaag doen.

Iemand tips?

Met gestrekt been.

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Zo'n hoekje doe je toch met een bovenfrees? 1 keer je frees goed instellen en gaan.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Artbij
PaT schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:49:
Zo'n hoekje doe je toch met een bovenfrees? 1 keer je frees goed instellen en gaan.
Ook op een latje van 68mm? Daar kan die frees toch niet op staan?

Of moet ik hem in een werkbank inklemmen en dan 2 geleiders gebruiken?

Met gestrekt been.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:41
Joopieboy schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:09:

Ik heb een warmte win installatie in mijn appartement en ik heb plannen om met de nieuwe keuken het plafond iets te gaan verlagen voor wat spotjes. Dat verlagen zal ik hetzelfde gaan doen als met een koor in mijn vorige woning, met latten en een soort frame maken, wss met gipsplaten afwerken en dan laten stucen. Alleen ik heb de centrale afzuiging midden in de keuken, en een tegen de achterwand waar nu een afzuiger aan zit. Beide wil ik eigenlijk naar een soort van rooster brengen, maar of ik nu gewoon een stuk afzuigslang in het plafond kan drukken, en wat er qua rooster of afzuiging werkt/handig is.

Misschien heeft iemand dit eerder gedaan en wat ideeën/voorbeelden. :)
Ik zou wel zorgen dat er in het nieuwe plafond weer een ventiel geplaatst kan worden. Goede ventilatie is belangrijk om luchtkwaliteit in huis acceptabel te houden.

Wat je kunt doen is ventiel eruit halen, daar een verbindingsstuk in steken. Dan stukje spirobuis die je door je verlaagde plafond laat uitkomen. En dan daar het ventiel weer in drukken. Volgens mij heb je het dan prima opgelost en verlies je ook geen zuig/blaaskracht. Spirobuis heeft de voorkeur t.o.v. zo'n flexibele slang, een gladde buis heeft betere flow omdat het minder weerstand heeft en dus ook minder geluid.
Vergeet niet om de instelling van de ventielen even te noteren voor je ze eruit haalt. Als het goed is staan deze ingeregeld op een bepaalde flow namelijk.

Die ⌀125 is even zo gepakt wat ik zelf heb, maar ze hebben ook kleiner/groter. En voor de opening in de muur kun je er wellicht een bocht (zie site) naar beneden in zetten die je dan ook door het plafond laat uit komen?

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 13-03-2018 11:17 ]

• Dirtbiter
Harrie_ schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:20:
Die hebben alleen lengtes van 244cm toch?

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

ThinkPadd schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:14:
[...]

Ik zou wel zorgen dat er in het nieuwe plafond weer een ventiel geplaatst kan worden. Goede ventilatie is belangrijk om luchtkwaliteit in huis acceptabel te houden.

Wat je kunt doen is ventiel eruit halen, daar een verbindingsstuk in steken. Dan stukje spirobuis die je door je verlaagde plafond laat uitkomen. En dan daar het ventiel weer in drukken. Volgens mij heb je het dan prima opgelost en verlies je ook geen zuig/blaaskracht. Spirobuis heeft de voorkeur t.o.v. zo'n flexibele slang, een gladde buis heeft betere flow omdat het minder weerstand heeft en dus ook minder geluid.
Vergeet niet om de instelling van de ventielen even te noteren voor je ze eruit haalt. Als het goed is staan deze ingeregeld op een bepaalde flow namelijk.

Die ⌀125 is even zo gepakt wat ik zelf heb, maar ze hebben ook kleiner/groter. En voor de opening in de muur kun je er wellicht een bocht (zie site) naar beneden in zetten die je dan ook door het plafond laat uit komen?
Check dankjewel voor je reactie! :) Dat moet idd zo wel te doen zijn en ik snap je redenatie. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Artbij schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:09:
[...]

Ook op een latje van 68mm? Daar kan die frees toch niet op staan?

Of moet ik hem in een werkbank inklemmen en dan 2 geleiders gebruiken?
Je kunt achter het te frezen latje toch nog een latje leggen? eventueel ook 1 aan de andere kant (niet te dichtbij natuurlijk)

Je kunt ook een bredere frees kopen, en dan 2 latjes tegelijk frezen?!

Revive the guild!

• Artbij
Ik moet denk ik inderdaad gewoon iets van geleiders knutselen.

Kom goed :).

Met gestrekt been.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Dirtbiter schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:23:
[...]

Die hebben alleen lengtes van 244cm toch?
Klopt!

• marsman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-01 12:25
Arjan schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:38:
Vraagje, aanvankelijk wilde ik een grote boiler op de zolder plaatsen voor de warmwatervoorziening. Echter, die dingen zijn alleen maar verticaal te krijgen en dat past niet onder een schuin dak. De gedeeltes met sta-hoogte heb ik in gebruik voor wc/badkamer. Nu dacht ik, wat nu als ik een 10l close-in boiler gebruik als een soort doorstroomboiler? Dus hot-fill.

Dus elders in huis komt een grote boiler die in verbinding staat met de kleine boiler op zolder. Daarmee heb ik direct warm water voor de wastafel en douche, maar als je meer dan twee min onder de douche staat is de close-in boiler dus effectief een doorgeefluik voor de grote boiler/geiser.

Nadelen die ik kan bedenken zijn eigenlijk alleen dat zo'n close-in boiler wellicht een te kleine diameter in/outlets heeft en er dus onvoldoende water beschikbaar is voor de douche, iemand enig idee?
http://electraboiler.nl/b...jfYdABrcvSwcaAiwqEALw_wcB

Die bestaan gewoon hoor.

Nadeel van je close-in constructie lijkt me ook de temperatuurwisselingen als de kleine leeg is.

_/\_/\_/\__/\___/\___________"Braindead, now it's real"

• peligro2k
  • Laatst online: 13-01 20:27
Harrie_ schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:20:
Misschien is dit wel de makkelijkste optie. Dan kan ik ze zelfs in 9010 laten leveren, prijs valt nog wel mee en scheelt me een hoop schilderwerk.

• Dirtbiter
Het lijkt me wel een voordeel als je zijdes van een kamer met 1 plint kunt leggen. Scheelt een naad in het midden.
peligro2k schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 12:26:
[...]
Misschien is dit wel de makkelijkste optie. Dan kan ik ze zelfs in 9010 laten leveren, prijs valt nog wel mee en scheelt me een hoop schilderwerk.
Ik kreeg van een bevriende schilder het advies om dit niet te doen.
Je zou je hoeken en naden tussen de lengtes nooit echt netjes krijgen.

Hij adviseerde om gegronde plinten te monteren, dan naden af te werken (plamuren) en dan te schilderen.
Ik had ook het plan om afgelakte plinten te bestellen, maar hij raadde dat echt af.

Ik besef me nu dat als je toch naden en hoeken gaat afwerken, het ook niet uitmaakt dat het maar 244 lengtes zijn. Note to self... B)

• Aardappel
Gegrond hout is meestal een heel stuk duurder dan blanco.
Persoonlijk steek ik dat extra geld dan liever in betere (grenen/hardhouten) plinten dan in gegronde plinten.

Als je ze allemaal tegelijk grond valt het best mee. Kun je alle kopse kanten in één keer doen.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@peligro2k @Dirtbiter

MDF plinten gaan hoe dan ook werken, ik weet niet of plamuren dan zo'n slim idee is... Ik monteer al jaren afgelakte MDF plinten; in het midden waar ze elkaar raken beide plinten verstekt afzagen zodat ze bij het werken niet gaan lopen drukken.

code:
1
2
3
4
bovenaanzicht:
--------------------------\\---------------------------
                           \\
----------------------------\\-------------------------

Dan een week laten zitten en een randje witte kit langs de naad...

@Aardappel Ik ben zelf wel een fan van mooie meranti plinten, maar de prijs van gegronde èn gelakte MDF plinten is toch echt maar een fractie van de prijs van meranti

[ Voor 15% gewijzigd door Harrie_ op 13-03-2018 13:26 ]

• Teijgetje
  • Nu online
Artbij schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:48:

Hoe kan ik dat het beste doen? Het moet elke keer hetzelfde hoekje zijn en moet aan twee kanten. Ga het liever niet 120keer aftekenen en met de decoupeerzaag doen.
Ik zou een kopieerring op de frees zetten en een mal maken ; even breed plankje met twee plankjes aan de zijkant geschroefd ter geleiding/positionering. Hier zaag je netjes je hoekje uit vermeerderd met de extra halve ringdiameter tov je freesdikte (dat is je freesmaat, je malhoekje is nl iets groter).
Dat plankje leg je over de te frezen plankhoek en zet je vast met een klemmetje, en dan kan je daarop de frees zetten en je hoekje uitfrezen, evt in meerdere keren als je plankje dik is, 29 is veel voor een hoop frezen en kan je met een hoogte voorinstelling vaak makkelijk in twee of drie stappen doen. Dan gaat je machine en frees langer mee.

Joopieboy schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:09:
Alleen ik heb de centrale afzuiging midden in de keuken, en een tegen de achterwand waar nu een afzuiger aan zit. Beide wil ik eigenlijk naar een soort van rooster brengen
Je moet even checken of de afzuigeraansluiting geen aparte buis is.
Een afzuiger met motor kun je namelijk niet aansluiten op je centrale afzuiger, grote kans dat je de kookluchtjes dan door je hele huis blaast als de keukenafzuiger hoog staat en flink blaast.
Een motorloze afzuigkap kan wel, maar dan heb je meestal de toerenregeling van de centrale unit in de buurt zitten zodat je de centrale unit flink af kan laten zuigen als je kookt.

Hoeveel lager ga je met je plafond?
Als je geen ruimte/hoogte voor een buis hebt van 125 dan kun je ook plat gaan.
https://www.ventilatielan...5-lengte-1-meter-k-1.html
Daar zijn ook bochten ed van. evt kun je op punten waar je recht onder of boven de buis een kanaal of rooster wil een flens er op schroeven ipv een dure bocht. Luchtkanalen tape je meestal met breed pvc tape, niet met aluminium.
Een gladde binnenwand is idd een pré maar er zijn ook flexibele polyester slangen die glad van binnen zijn of thermisch akoestisch geïsoleerde aluslang.

Heb je ruimte dan is spirobuis relatief goedkoop.

peligro2k schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 12:26:
[...]

Wil je hoeken echt mooi hebben dan moet je idd vaak toch schilderen.
Als je ze lijmt heb je geen schroefgaten te plamuren maar soms heb je toch een schroefje nodig.
Voordeel van in kleur is dat je in één keer dekt (plamuur/hoeken eerst aanvlekken) en sommige niet hoeft te doen als de verstekken perfect aansluiten.

Ik lijm altijd de verstekken met witte pva-lijm. Lijmresten makkelijk schoon te maken met water, droge en even buitenhoeken aantrekken met schilderplakband zodat ze echt strak opdrogen.
Aansluitnaden tussen twee lengtes zaag ik idd ook in verstek ivm met een groter lijmvlak.

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Na een paar avonden een slag in de rondte te hebben gewerkt kwam de betonboer vertellen dat het vrijdag niet doorgaat ivm regen en aankomende vorst...

Heeft als voordeel dat ik nu wat meer tijd heb om nog wat zand te regelen, maar dan had ik gisteren niet 2 dure zakken hoeven te laten komen, dan had ik dat ook wel kunnen halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RaRITeEyiMiNIp27FRqM0rDz/full.jpg

Zo ligt het er nu bij, helaas nu dus met een stop van een kleine week, volgende week dinsdag haal ik nog een aanhanger zand, en woensdag trillen. dan maar afwachten wat het weer doet.

Revive the guild!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Hoe laat je dat beton eigenlijk storten? Met een pomp, of ga je lopen met een aantal kruiwagens?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Met een pomp

Revive the guild!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Amphiebietje schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 08:02:
[...]

Pfff, geen idee. Even nameten.

Maximaal 12 mm, waarschinlijk minder. Het te waterige cement is via een spleet ter hoogte van het echte gat (dat ik enige weken geleden met beton heb afgestopt) tussen het betonnen plafonddeel en het pleisterwerk gelopen...
Gezien dat ik de benodigde voorstrijk nergens in de buurt kon vinden in kleine verpakkingen (dichtsbijzijnde winkel zat op 20+ km...) en dat de kleinverpakkingen Roodband bij de lokale winkels allemaal ver over de houdbaarheidsdatum waren (geproduceerd in 2012/2013 8)7 ), heb ik het er maar op gewaagd met een dik aangemaakte hoeveelheid Alabastine muurvuller, wat lijkt te blijven zitten. Later nog wat bijwerken en schuren, en dan een lik verf er over en het zal goed zijn...

• -DarkShadow-
  • Niet online
De stukadoor heeft mijn woning super strak gemaakt. Heel mooi, maar nu krijg ik in 1 elektrabuisje de kabel er niet doorheen. Dus ik moet dit mogelijk openbreken. Hoe kan ik dit gat weer super glad maken?

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:28

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

-DarkShadow- schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 11:46:
De stukadoor heeft mijn woning super strak gemaakt. Heel mooi, maar nu krijg ik in 1 elektrabuisje de kabel er niet doorheen. Dus ik moet dit mogelijk openbreken. Hoe kan ik dit gat weer super glad maken?
Door heel goed te stucen... 8)

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-01 19:47
-DarkShadow- schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 11:46:
Zelfde stuckadoor uitnodigen, zeker als het in het zicht zit.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:05
Wij hebben het idee om de slaapkamers boven qua indeling te wijzigen, het zijn nu 3 slaapkamers, waarvan 1 behoorlijk groot, en 2 wat kleiner. We willen eigenlijk dit gaan omzetten naar 2 grote slaapkamers.

Nu is alleen de vraag, kun je gipswanden ook zomaar gaan verplaatsen?
Men zegt altijd dragende muren moet je afblijven, en dan heeft men het vaak over stenen muren. Maar hoe zit dat met gipswanden?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VbtC3Xb.png

Rode lijnen zijn nu huidige gipsmuren, waardoor je 3 kamers hebt.
Idee is dus rode muren te verwijderen en daar 1 muur voor terug te plaatsen (groene lijn).

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Tjolk
Gipswanden zijn nooit dragend. 1x trappen en je bent er al doorheen, die gaan geen plafond dragen, laat staan een hele verdieping.

• HyperTrophy
  • Niet online
kijk wel goed of je de electra in die wanden makkelijke mee kunt verplaatsen/verleggen

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

AllSeeyinEye schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 11:49:
[...]

Door heel goed te stucen... 8)
Opvullen met Knauf fill&Finish en dan mooi vlak schuren. Tenzij de rest van de muur al geschilderd is met structuurverf (of spachtelputz), dan is het lastiger. Ik zou daar niet meteen een stukadoor voor inhuren.

@Jelte,89 Dat leek mij ook de beste oplossing, maar wel duur. Ik moet/ga binnenkort ook een vloertje storten en een pomp kost ca 300 euro meer op 3 kuub beton, vond ik best aan de prijs.

Pagina: 1 ... 69 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet voor luie zoekvraagjes.