Onderdelen
Frame
De stalen frame onderdelen kon ik via vrienden regelen een heel aantal andere onderdelen heb ik via internet 'moeten'; bestellen.
De strippen staal (40x4x6000), hoekprofielen (50x50x4x6000), schetsplaten (20 stuks) en de platen die het frame verbinden met de wielen zijn via een bevriend constructie bedrijf in de buurt besteld. In de fabriek heb ik de strippen en hoekijzers op de juiste lengte gezaagd. De schetsplaten die de hoekijzers en strippen met elkaar verbinden zijn in de fabriek gelazerd en gezet. De platen die het frame met de wielen verbinden zijn op maat gelaserd zodat deze mooi passen op de topflens van de wielen.
Wielen
De wielen waarop de kast staat heb ik via
deze webshop in de VS geregeld, kostte me wel wat geld maar dat had ik er wel voor over om iets unieks voor mezelf te creëren. Zag op een avond pinterest afstruinen naar ideeen een aantal van deze kasten op wielen staan en dat wilde ik ook. Na contact te hebben gehad met de webshop heb ik de juiste wielen besteld. Aangezien de kast nogal wat weegt (weet niet precies hoeveel) moesten er sterke wielen onder komen en daarin heeft deze webshop mij geadviseerd. Ook heb ik wat grotere wielen gekocht aangezien ze van mij zo prominent mogelijk aanwezig moesten zijn. Ben er uiteindelijk erg blij mee.
Planken
De planken heb ik in België via een houthandelaar gekocht. Heb eerst in Nederland gekeken maar goed de prijs zou bij mij op €1000,- aan hout komen en dat vond ik wat gortig dus maar verder gaan zoeken en bij een kleine handelaar in België uitgekomen die een partij had opgekocht waarvan ik er 10 voor €450,- kon hebben. Samen met mijn vriendin gaan ophalen waarna ze op de terug weg als eerste thuis was aangezien haar stoel helemaal naar voren moest om de planken in de auto te laten passen.
Schroeven
Om de kast een wat minder vlakke look te geven wilde ik de planken bevestigen met schroeven die een vierkante kop hebben, wilde niet al te saaie schroeven hiervoor gebruiken dus MOESTEN het deze worden. Deze heb ik niet in Nederlandse of Europese webshops kunnen vinden maar voor een mooie prijs maar wel wederom in de VS, daarom deze daar besteld en 1.5 week later had ik ze binnen.
Klinknagels
De klinknagels die zijn gebruikt, ongeveer 400, heb ik via mijn werk bij the fabory gekocht. De helft vervullen werkelijk een dragende functie maar van de andere helft heb ik alleen de kop gebruikt. Deze kop heb ik aan de binnenzijde geplakt om het te doen lijken alsof de onderdelen echt zijn geklonken, alleen ik ken dit geheim.
Verf
Het frame heb ik eerst helemaal in de menie gezet zodat deze tegen evt roesten is beschermd al zou ik het niet heel erg vinden. Daarna is er een een zwart/grijze verf op gekomen waarin een kleine korrel zit, zie de foto's, welke het frame een wat klassiekere look geeft.
Fabricage!
Schoonmaken
De start van het bouwen van de kast is begonnen met het schoonmaken van de eiken planken. Deze onderdelen waren het eerste bij mij thuis. De planken waren behoorlijk verweert en er zaten heel wat loszittende splinters op de planken. Deze heb ik alle 10 in een dag afgeborsteld met behulp van een boormachine, het stof kan ik soms nog steeds op de muur vinden waarnaast ik dit heb gedaan, haha. De planken hebben vastgezeten met nagels die door gaten in de planken zijn geslagen. Deze zijn losgebrand om de planken los te maken. Deze brandsporen zijn gelukkig blijven zitten na het schoonmaken van de planken.
Zagen
De strippen en hoekijzers moesten op lengte worden gezaagd van de standaard lengte van 6 meter naar de lengte die ik nodig had voor mijn kast (ongeveer 2m). Dit op een bandzaagmachine mogen doen bij een vriend van de familie die een staal constructie bedrijf heeft. Deze achter in mijn auto gegooid en bij mijn ouders opgeslagen waar de kast ook is gemaakt. (mijn vader heeft een heeeeeeel gave werkplek in de garage gemaakt).
Boren
De gaten in de schetsplaten en de platen die op de wielen zijn bevestigd waren al voorgelaserd. De gaten in de profielen 'helaas' nog niet. Deze heb ik op een kolomboormachine kunnen boren. Dit was nog een heel gepuzzel aangezien de positie van de kolomboormachine niet heel handig was met de lengte van de profielen en de posities waar de gaten moesten komen. Vaak hebben we de frame stukken in 2 richtingen moeten draaien wat in een relatief kleine ruimte (zie foto voor werkplaats rondom kolomboormachine) behoorlijk goochelen was.
Lassen
Bij het lassen ben ik begonnen met het in elkaar zetten van de zijkanten die de planken dragen. Deze bestaan uit 2 ongeveer 2m lange hoekprofielen die worden verbonden met hoekprofielen van ongeveer 30 cm lang. Deze heb ik aan de boven en onderzijde eerst vast gezet, dan de haaksheid gemeten, en toen de rest van de hoekprofielen er met ongeveer dezelfde handelingen er tussen bevestigd. Nadat alles was gelast alles netjes vlak geslepen en evt las spetters verwijderd.
De klinknagels zijn een ander onderdeel wat ook is gelast (ssst). De steel van de klinknagel zit door de schetsplaat heen en een stukje door het profiel zodat ik deze aan de binnenzijde van de kast kan dichtlassen en zo de klinknagel vast zet. Heel wat gedoe met vele klemmen maar het levert een mooi resultaat op.
Planken
De planken zijn niet allemaal even recht. Onder en boven in de kast heb ik de meest 'misvormde' planken gelegd hier zit dan ook een kleine gleuf tussen de planken maar dit maakt me niet veel uit. De rest van de planken heb ik in het stalen frame gelegd en toen de gaten voor de schroeven in de planken klein voorgeboord. De planken genummerd en er weer uitgehaald zodat de kast kon worden geschilderd.
Verven
Een keer het hele frame excl de planken, messing bouten en wielen in de menie gezet. Daarna de laag verf op het frame aangebracht welke de grijs/zwarte kleur geeft om het een mooi uiterlijk te geven.
Montage 'losse' onderdelen
Om de kast naar mijn huis te krijgen heb ik bij lokale autoverhuurbedrijf een bus gehuurd met een laadklep zodat ik de kast in z'n geheel naar huis kon vertransporteren en in en uit kon rijden op een tweetal dolly's. De planken lagen op dit moment nog niet in de kast.
En dan het moment waar het allemaal om draait; thuis voor het eerst de hele kast op z'n wielen gezet wat me al bijna een traantje deed wegpinken van trotsheid

. De planken erin gelegd en vast geschroefd en toen was het opeens klaar en gedaan.