[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.001.832 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 12:49
ChillPascal schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 11:09:
[...]

Nee zeker niet, echter is de prijs van beton laag. Daarnaast zullen er diverse leidingen door het beton lopen. Deze zal ik op de isolatieplaten leggen. De wapeningsnetten zal ik op gebroken trottoirtegels leggen en daarbij vind ik 45 mm (1 tegeldikte) erg dun voor de kabels. Liever zie ik hier 90 mm. Daarboven komt dus de wapening van 8 mm met daarboven weer zeker 40 mm dekking. Dit levert al snel een dikte van ca. 160 mm.

[...]
Wapening in beton zit voor de trekspanning.
Als ik bovenstaand lees wil je het onderste net op 90 mm doen. Standaard is 30-35 mm dekking aan de onderzijde omdat de vloer door wil buigen.
Beton kan druk aan maar geen trek. Hierom zit de wapening erin.
Kan je niet beter de leidingen tussen de wapening leggen en wat hogere supporters ertussen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:07

BCC

Laank schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 20:33:
[...]

Kan het bij deze platen dan geen kwaad dat ze tegen het dakbeschot aan komen? Ik dacht dat er dan ook gewoon een luchtlaag en folie nodig waren.
Dat hangt van de opbouw en waterdichtheid van je dak af. Ik heb een jagen 50 woning en dan liggen er planken en slechte pannen op, dus dan moet je wel ruimte ertussen ivm droogwaaien. Bij nieuwbouw kun je het er zo direct aanlijmen.

[ Voor 5% gewijzigd door BCC op 12-01-2018 21:37 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Laank schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 19:13:
Ik heb een vraag waarmee jullie me hier wellicht wat verder mee kunnen helpen. Ik wil onze zolder gaan isoleren (wordt een "kantoor" ruimte).

Het gaat om een jaren '70, 2 onder 1 kap woning met asbest dakbeschot;

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Het mooiste zou natuurlijk zijn om er een nieuw dak incl. modern dakbeschot op te leggen maar dit heeft niet onze voorkeur aangezien we in de nabije toekomst graag wat groter zouden gaan wonen.

Vanwege het risico op vocht problemen wil ik het isoleren wel goed aanpakken maar het is me niet helemaal duidelijk wat de goede manier is.

Op dit moment is onderstaande de samenvatting van wat ik heb gevonden;

Van buiten naar binnen;

Asbest dakbeschot
Luchtlaag
Damp doorlatende folie
Isolatie
Damp remmende folie
Raamwerk + gipsplaten

Aangezien de huidige kepers maar een cm of 8 hoog zijn is er niet genoeg ruimte om fatsoenlijke isolatie te plaatsen zonder dat deze tegen de asbestplaten komen.

Ik ben aan het denken om over de huidige kepers de damp doorlatende folie te plaatsen,vervolgens de kepers op te hogen en dan tussen deze kepers de isolatie te plaatsen en dit dan afdekken met de dampremmende folie.

Het geheel zal dan waarschijnlijk afgewerkt worden met gipsplaten of iets soortgelijks.

Kunnen jullie me wellicht vertellen of ik met deze aanpak in de goede richting zit?
YouTube: Zolderisolatie

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 09:49:
Er is bij mij nu een stukadoor aan het stukken, alleen geeft hij aan dat hij mijn kleine koofje niet mee kan nemen omdat deze van multiplex is. Hij geeft aan dat als ik het bekleed met gipsplaten, hij het wel kan doen.

Dit wil ik dus gaan doen. Ik heb echter nog nooit met gipsplaten gewerkt. Maar volgens mij is het een kwestie van die platen op maat snijden en vervolgens met gipsplaatschroeven in het multiplex boren.

Klopt dit? En zijn er nog zaken waar ik absoluut aan moet denken? Zoals waar ik de afgesneden kant plaats en waar niet. Of maakt dit niet zoveel uit?

Foto van de situatie:

[afbeelding]
Maakt niet zo veel uit maar overleg even. Overigens is goed plamuren en schuren en dan verven ook prima imho met zoiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietertie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:01
Dit voorjaar moet het gaan gebeuren, de schuur gaat geïsoleerd worden. Mijn gereedschap wil ik graag in de schuur (van hout) op gaan slaan, zodat ik het gemakkelijk kan pakken (het ligt nu overal en nergens).

Voor de wanden ben ik er wel uit. Ik ga de buitenkant niet helemaal lostrekken dus ik heb het volgende bedacht:
Buitenkant (rabat)
Latjes parallel aan het framewerk
Op de latjes dampdoorlatende folie (zodat er luchtcirculatie kan zijn)
Isolatie (glaswol oid)
Dampdichte folie
Aftimmeren met multiplex

Op de grond liggen nu 30x30 betontegels. Deze wil ik eruit halen en wat zand uitgraven zodat ik het iets beter kan isoleren. Het is mij niet duidelijk wat hier handig is. klein laagje piepschuim, een folie en dan beton?
Of kan ik de huidige betontegels eruit halen en dan een folie eronder en de stenen weer terugleggen?

Over het dak lees ik van alles. Mijn huidige dak bestaat uit golfplaten waar de wind zo onderdoor kan waaien. Dit moet dus dichter om in ieder geval de wind buiten te houden. Maar kan je hier nu wel of niet isolatiemateriaal gebruiken? Dat is me niet duidelijk...
Ik wil in ieder geval de huidige golfplaten weghalen en dan underlayment of osb platen aanbrengen om het geheel dicht te krijgen.

Voor ventilatie wil ik nog 2 roosters aanbrengen. Het doel is dus om de schuur vorst- en vochtvrij te maken. Daarom zal er een klein kacheltje komen te staan welke pas aan moet slaan bij 4-5 graden. Alvast bedankt voor jullie input.

 MacBook Pro 13'' (2016 TB) 512gb SSD |  iPhone 6s | Synology DS213+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:45

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Piepschuim is imo een verloren moeite, isoleert amper iets.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

hmmm baal, men had een tegel in de vloer gemetseld reden ??? nu ja tegel eruit en cement aangemaakt .. opgedroogt en nu is het "zand" wat heb ik fout gedaan ? (ja de verpakking niet gelezen) gewoon water bijgemikt en klaar .. had ik het met iets moeten mengen ??
pietertie schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 19:56:
Dit voorjaar moet het gaan gebeuren, de schuur gaat geïsoleerd worden. Mijn gereedschap wil ik graag in de schuur (van hout) op gaan slaan, zodat ik het gemakkelijk kan pakken (het ligt nu overal en nergens).

Voor de wanden ben ik er wel uit. Ik ga de buitenkant niet helemaal lostrekken dus ik heb het volgende bedacht:
Buitenkant (rabat)
Latjes parallel aan het framewerk
Op de latjes dampdoorlatende folie (zodat er luchtcirculatie kan zijn)
Isolatie (glaswol oid)
Dampdichte folie
Aftimmeren met multiplex

Op de grond liggen nu 30x30 betontegels. Deze wil ik eruit halen en wat zand uitgraven zodat ik het iets beter kan isoleren. Het is mij niet duidelijk wat hier handig is. klein laagje piepschuim, een folie en dan beton?
Of kan ik de huidige betontegels eruit halen en dan een folie eronder en de stenen weer terugleggen?

Over het dak lees ik van alles. Mijn huidige dak bestaat uit golfplaten waar de wind zo onderdoor kan waaien. Dit moet dus dichter om in ieder geval de wind buiten te houden. Maar kan je hier nu wel of niet isolatiemateriaal gebruiken? Dat is me niet duidelijk...
Ik wil in ieder geval de huidige golfplaten weghalen en dan underlayment of osb platen aanbrengen om het geheel dicht te krijgen.

Voor ventilatie wil ik nog 2 roosters aanbrengen. Het doel is dus om de schuur vorst- en vochtvrij te maken. Daarom zal er een klein kacheltje komen te staan welke pas aan moet slaan bij 4-5 graden. Alvast bedankt voor jullie input.
Ik zit een beetje aan het zelfde tedenken voor mijn schuur, ik heb echter nog wat platen tempex over denk dat ik die gebruik als vloer isolatie en een "gat" in de vloer zodat ik geisoleerd mijn verf uit de weg kan opslaan ..

Dak ga ik denk ik ook met glaswol isoleren, wanden zit ik echter aan bubbel folie te denken .. in mij beleving is dak en grond de oorzaak voor meeste temp verschil de binnen kant een losstaande box van OSB ? die ik van te voren verf.

maar goed dat is voor nu ff gedachten gang,
Jellabie schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 20:05:
en dat baseer je op het feit dat je koelkast opgebouwd is met piepschuim ?

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 13-01-2018 20:24 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
piepschuim is maar net welke dikte je neemt. 5cm piepschuim is de moeite niet, isoleert amper. Pas bij centimeter of 12 heb je fatsoenlijke isolatie. Vaak is het aantrekkelijker om B keus PIR te nemen, is in verhouding net zo duur, maar ipv 12cm EPS gebruik je 8cm PIR.

Hier vandaag verder gegaan met berging, moet de boel nog beter uitvlakken. Fundering voor de betonvloer staat inmiddels: ik vond nog wat oude dampalen van gewapend beton in de droge sloot. Wordt een betonvloer van 400x250x8cm op 6 palen van 1 meter lang die ingegraven zijn tot de zandplaat waar ook de rest van het huis op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

vso schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 20:16:

[...]
en dat baseer je op het feit dat je koelkast opgebouwd is met piepschuim ?
Omdat piepschuim een heel stuk goedkoper is en omdat piepschuim net genoeg zal isoleren voor de fabrikant hun eco labeltje te krijgen.

En voor een vloer zou ik soieso pir/pur boven piepschuim kiezen, al is het alleen voor de drukvastheid.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
EPS100 kan genoeg dragen. Je moet alleen niet met goedkope EPS60 van de bouwmarkt een vloertje gaan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

_JGC_ schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 20:55:
EPS100 kan genoeg dragen. Je moet alleen niet met goedkope EPS60 van de bouwmarkt een vloertje gaan leggen.
gelukkig heb ik eps 100 liggen :) ligt ook 20cm ervan onder de schuur als fundering (10cm was geadviseerd)

zit alleen wel te twijfelen of ik onder/boven de vloer nog wat hout doe voor ophoging v.d vloer ..

[ Voor 25% gewijzigd door vso op 13-01-2018 21:00 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Lijkt wel of iedereen zijn schuur gaat isoleren. Hier vandaag ook begonnen met de schuur aftimmeren/isoleren. Plafond zit er bijna in. En dan kunnen we met de wanden beginnen.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• chapie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 20:16
Afgelopen tijd bezig geweest met het maken van een badkamermeubel met bijbehorende spiegel:

Badkamer1

Het blad uiteraard niet zelf uit een berg gebikt en de kranen ook gekocht, maar de rest zelf gemaakt van massief eikenhout. Nu nog een keer een vergelijkbare kast maken voor wasmanden zodat die ook netjes opgeborgen zijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
M4uSzi schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 21:47:
Lijkt wel of iedereen zijn schuur gaat isoleren. Hier vandaag ook begonnen met de schuur aftimmeren/isoleren. Plafond zit er bijna in. En dan kunnen we met de wanden beginnen.
Zit hier al een tijdje met de bende. Begon met het slopen van fout geïsoleerde voorzetwanden, vervolgens bleek de betonvloer ook niet meer vlak te zijn, bik je die eruit, ligt er nog 1 onder, daaronder natte drek en zodra je gaat graven vind je genoeg stenen om nog een berging van te bouwen.

Wat begon als "even slopen, voor de winter klaar" wordt nu "lang in de zooi zitten, jaar verder".

Overigens helpt krap bij kas zitten ook niet, al had ik de tijd om de boel eerder af te hebben, geld om snel even wat beton te regelen was er een tijdje terug gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

_JGC_ schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 22:55:
[...]

Zit hier al een tijdje met de bende. Begon met het slopen van fout geïsoleerde voorzetwanden, vervolgens bleek de betonvloer ook niet meer vlak te zijn, bik je die eruit, ligt er nog 1 onder, daaronder natte drek en zodra je gaat graven vind je genoeg stenen om nog een berging van te bouwen.

Wat begon als "even slopen, voor de winter klaar" wordt nu "lang in de zooi zitten, jaar verder".

Overigens helpt krap bij kas zitten ook niet, al had ik de tijd om de boel eerder af te hebben, geld om snel even wat beton te regelen was er een tijdje terug gewoon niet.
je had ook kunnen stoppen en er mee leren leven, je hebt toch gekozen om er mee door te gaan .. kudo's

Zelfde met mijn zolder niet stoppen omdat het tegenzit, gewoon kamer voor kamer en klus voor klus nooit meer doen dan dat je af kan krijgen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Stoppen was geen optie geweest, dan had ik een vloer gehad waar je geen kast op kan zetten. Verder was de berging opgedeeld in een kantoor en een halletje. Beide niet heel erg praktisch: kantoor kon je je kont niet keren en was het niet warm te krijgen, halletje kon je helemaal je kont niet keren. Ik heb liever gewoon een berging waar ik de wasmachine en wat spulletjes kwijt kan.
Bijkeuken staat in open verbinding met de keuken, heeft vorige eigenaar de radiator uitgesloopt, alle warmte trekt naar die koude bijkeuken en condenseert op de steenkoude muur die grenst aan de berging (die muur is achter de wasmachine die er nu staat helemaal zwart).

Doel is om die bijkeuken weer te gaan verwarmen, berging als bijkeuken te gebruiken en te verwarmen en uiteindelijk als we ooit een nieuwe keuken plaatsen trekken we de bijkeuken (hokje van 1,5x2,4 meter) bij de keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietertie
Jellabie schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 20:05:
Maar werkt het wel tegen vocht (wellicht icm een folie)? Mijn doel is om het vocht- en vorstvrij te maken, niet om het gemiddeld 18 graden te hebben ;)
M4uSzi schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 21:47:
wat is je werkwijze geweest? En wat voor type schuur heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:33
KillaZ schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 21:26:
Iemand hier die dat cellulose zelf heeft gedaan? @FabianGTI bijvoorbeeld? Ziet er interessant uit.
Ja, is echt zo eenvoudig als het er uit ziet.
Inblaasmachine huur je, wij lieten hem op straat staan (genoeg slang nemen), naast het pallet EASYCELL vlokken.
Gaten boren met speciale gatboor, inblazen met slang, kurken prop erin slaan. Kan vanaf plafond of vanaf vloer gedaan.
Twee verdiepingsvloeren in een dag zonder noemenswaardige rommel of schade. In de vloer laat je de proppen zitten daar komt een vloer overheen, in het plafond moet je even (voorbehandelen en) wegsmeren.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:44

ChillPascal

In the end...

Hey mannen,

Enkele dagen geleden stelde ik een aantal vragen over het storten van een betonvloer. Zoals altijd werd hier veelvuldig op gereageerd en ben ik weer een stuk wijzer geworden. Waarvoor dank!

De volgende vragen gaan over muur en plafondisolatie van een platdak. Vanzelfsprekend heb ik mij goed ingelezen en voorbereid. Toch heb ik nog een aantal praktische vragen.

Plafondisolatie platdak

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QYUWWEg.png

De bovenstaande afbeelding geeft schematisch weer hoe wij het dak willen isoleren. Klopt deze weergave? Vooral met het oog op de dampremmende (blauw) en damp doorlatende (rood) folie?

Daarnaast snap ik dan niet hoe je de dampremmende folie aanbrengt? Het glaswol ligt op de latten, maar je wilt de folie toch onder het glaswol en boven de latten?

Muur isolatie

Naar het plafond dient ook de muur geïsoleerd te worden middels een voorzetwand. Voor een deel is het een halfsteensmuur als scheiding naar buiten. Aan de andere kant is het een scheiding tussen onze garage en die van de buren.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bNZGcZ6.png

Is de bovenstaande afbeelding juist qua weergave? Waarbij de blauwe stippellijn wederom de dampremmende folie voorstelt.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
_JGC_ schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 22:55:
[...]

Poeh dat klinkt als een flinke klus. Hier is her gelukkig niet zo erg. Enige is dat de vorige bewoner er gewoon geen enkele aandacht in had gestoken. Dus niet onderhouden. Maar verkeerde nog nier in hele sclehte staat. Maar daar komt nu verandering is wordt straks een net schuurtje :)
pietertie schreef op zondag 14 januari 2018 @ 07:42:
[...]

Maar werkt het wel tegen vocht (wellicht icm een folie)? Mijn doel is om het vocht- en vorstvrij te maken, niet om het gemiddeld 18 graden te hebben ;)

[...]

Doe het meer in onderdelen. Ik heb enkelsteen schuur met pannendak. Dus met zolder. En ik pak eerst alles onder de zolder aan.

Ben begonnen met eerst de balken verstevigen, naar dat dat was gebeurt begonnen met regelwerk der onder schroeven. En dan dampdichte folie en daar mijn plaatmateriaal tegen aan schroeven. Die fase is praktische klaar. En ga ik eerst verder met de trap. Heb de oude vlizotrap uit mijn woning bewaard en die ga ik in de schuur maken Zo dat ik ook makkelijk spul kwijt kan op zolder.

En dan begin ik met de wanden. Eerst damp open folie tegen de wanden en daar regelwerk tegen aan. En dat ga ik isoleren met pir. Damp dichte folie ervoor en weer plaatmateriaal er tegen aan. En dan volgend jaar het zoldertje aanpakken. Maar daar ga ik eerst wel isolatie voor bij me maar sprokkelen via het werk. :+

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

ChillPascal schreef op zondag 14 januari 2018 @ 13:59:
Hey mannen,

Enkele dagen geleden stelde ik een aantal vragen over het storten van een betonvloer. Zoals altijd werd hier veelvuldig op gereageerd en ben ik weer een stuk wijzer geworden. Waarvoor dank!

De volgende vragen gaan over muur en plafondisolatie van een platdak. Vanzelfsprekend heb ik mij goed ingelezen en voorbereid. Toch heb ik nog een aantal praktische vragen.

Plafondisolatie platdak

[afbeelding]

De bovenstaande afbeelding geeft schematisch weer hoe wij het dak willen isoleren. Klopt deze weergave? Vooral met het oog op de dampremmende (blauw) en damp doorlatende (rood) folie?

Daarnaast snap ik dan niet hoe je de dampremmende folie aanbrengt? Het glaswol ligt op de latten, maar je wilt de folie toch onder het glaswol en boven de latten?
Ik had hetzelfde als bij, ik heb geen hout gebruikt maar metal studs, de folie heb ik met dubbelzijdige tape op de studs geplakt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GIMCEJU.jpg

En dan afgewerkt met gyproc:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0v6o2Lh.jpg
M4uSzi schreef op zondag 14 januari 2018 @ 14:00:
[...]

En dan begin ik met de wanden. Eerst damp open folie tegen de wanden en daar regelwerk tegen aan. En dat ga ik isoleren met pir. Damp dichte folie ervoor en weer plaatmateriaal er tegen aan. En dan volgend jaar het zoldertje aanpakken. Maar daar ga ik eerst wel isolatie voor bij me maar sprokkelen via het werk. :+
Als je pir/pur platen gebruikt moet er geen folie tegen :)

[ Voor 17% gewijzigd door Jellabie op 14-01-2018 14:50 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
Jellabie schreef op zondag 14 januari 2018 @ 14:47:
[...]

Ik had hetzelfde als bij, ik heb geen hout gebruikt maar metal studs, de folie heb ik met dubbelzijdige tape op de studs geplakt:

[afbeelding]

En dan afgewerkt met gyproc:

[afbeelding]

[...]

Als je pir/pur platen gebruikt moet er geen folie tegen :)
Oké. Had ik dat verkeerd begrepen. Dat scheelt weer een handeling. :)

Maar helemaal geen folie. Of de Damp open of dampdichte folie weg laten?

[ Voor 6% gewijzigd door M4uSzi op 14-01-2018 15:44 ]

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

M4uSzi schreef op zondag 14 januari 2018 @ 15:42:
[...]
Oké. Had ik dat verkeerd begrepen. Dat scheelt weer een handeling. :)

Maar helemaal geen folie. Of de Damp open of dampdichte folie weg laten?
Bij mij is het als volgt, van bovenaf begonnen.

*Epdm
*3cm isolatie platen
*Folie
*Osb of multiplex platen
*18cm wol tussen de balken (binnenzijde dus)
*Metal studs
*Luchtdichte folie
*Gyproc

De Nederbelg !

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Voor:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/U4J1uU0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/z7olRUp.jpg

Nu:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/E1wxIVF.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HY3X05Z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dYFTJD8.jpg

Nieuw plafond
Inbouw spotjes
Allemaal nieuwe electronica
Muren strak gezet en geschilderd
2e hands keuken.
Nieuwe vloer

Niet slecht voor ruwweg 1500€ imo :)

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M4uSzi
Jellabie schreef op zondag 14 januari 2018 @ 19:43:
Voor:

[afbeelding]

[afbeelding]

Nu:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Nieuw plafond
Inbouw spotjes
Allemaal nieuwe electronica
Muren strak gezet en geschilderd
2e hands keuken.
Nieuwe vloer

Niet slecht voor ruwweg 1500€ imo :)
Netjes. En voor ruwweg 1500€ super netjes

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 06:55
pietertie schreef op zondag 14 januari 2018 @ 07:42:
[...]

[...]

Kan aan mijn schuurtje liggen, maar ik heb echt zeer weinig last van vocht in mijn houten schuurtje. Ik heb 32mm beuken plankeb als wanden en daar komt niks doorheen. Op de vloer heb ik stoeptegels die weer op zwarte grond liggen. Alleen bij een aantal dagen hevige regen heb ik wat last van optrekkend vocht door de stoeptegels, maar verder niks.
Vorstvrij is het sowieso in mijn hokje.

Dus ik weet niet hoeveep last je nu van vocht hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

helaas is mijn schuur niet "vorstvrij" nu heb ik iets vergelijkbaars zoals: (4cm dik hout)
Afbeeldingslocatie: https://www.blokhutwinkel.nl/media/catalog/product/cache/1/image/5ecb7d3bbf9107710adaa2cf5f73d45f/i/n/interflex-cordoba.jpg

Nu zit ik te denken om de schuur weer af te breken, (goed in de verf te zetten) en weer op te bouwen..

Hoewel de fundering redelijk goed is heb ik het zand tussen de 20cm tempex en "tegelvloer" niet naar mijn zin opgesloten in een cementen funderings wand. (lees een bak ..) daarnaast wil ik wat hard houten palen de grond in meppen en afzagen

Of ik wil wat rioolbuizen de grond in "draaien" en deze vol storten met cement oid ..

het "probleem" is dat de achterwand op banden staat waarvan de onderkant "gelijk" is met het achterpad.. dus bij regen stroomt het zand met het water weg uit de tuin, teminste dat vermoed ik .. er zijn wat krommigen te zien .. in de hoek .. (kieren) .. dit wil ik eerst verhelpen voordat ik de binnen kant ga isoleren.
(ps het meeste gewicht staat naar mijn idee op de achterwand) .. en daarvoor moet de rest eerst gefixed worden

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 14-01-2018 23:02 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:06
Plafondisolatie platdak

[afbeelding]

Ik zou voor de warm plat dak gaan qua isoleren, koud dak principe wat je nu wil is vrij lastig en velen malen grotere kans op vocht
Muur isolatie

Naar het plafond dient ook de muur geïsoleerd te worden middels een voorzetwand. Voor een deel is het een halfsteensmuur als scheiding naar buiten. Aan de andere kant is het een scheiding tussen onze garage en die van de buren.

[afbeelding]

Is de bovenstaande afbeelding juist qua weergave? Waarbij de blauwe stippellijn wederom de dampremmende folie voorstelt.
Waar heb je de spouw gemaakt en waar is de dampopen folie? ;)

@Notna Misschien een idee om in de topicstart een tutorial over verschillende manieren van isoleren te zetten, volgens mij komt elke pagina dezelfde vraag weer terug :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

FabianGTI schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:20:
Ik zou voor de warm plat dak gaan qua isoleren, koud dak principe wat je nu wil is vrij lastig en velen malen grotere kans op vocht
Daar heb ik meerdere dingen over gehoord, maar krijg je dan iets als uit de onderstaande afbeelding? Ik wou namelijk graag de bestaande constructie en dakbedekking in tact laten.

Afbeeldingslocatie: http://www.deskundig-isoleren.be/fotodatabase/platdakomgekeerd.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
ChillPascal schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:37:
[...]

Daar heb ik meerdere dingen over gehoord, maar krijg je dan iets als uit de onderstaande afbeelding? Ik wou namelijk graag de bestaande constructie en dakbedekking in tact laten.

[afbeelding]
Hier helemaal niet aan beginnen. Maar is je dak niet bijna aan vervanging toe? Dan zou ik het gewoon direct goed aanpakken. En ook via boven bij isoleren. En anderw stel het nog even uit.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

M4uSzi schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:39:
[...]
Hier helemaal niet aan beginnen. Maar is je dak niet bijna aan vervanging toe? Dan zou ik het gewoon direct goed aanpakken. En ook via boven bij isoleren. En anderw stel het nog even uit.
Nee is nog niet toe aan vervanging. Is het 'koud' isoleren van een platdak dusdanig risicovol?

Stel dat je besluit om het dak niet te isoleren, wat is daarvan het gevolg? Natuurlijk meer stookkosten, hoewel het een bijkeuken is waar vloerverwarming als bijverwarming ligt. Het idee is om puur de echte kou eruit te halen. Echter vraag ik mij dan af of de de kans op een vochtprobleem dan niet aanwezig is, omdat het beter zou ventileren tussen de balken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Het ideale is isolatieplaten vlak onder je dakbedekking.

Oude dakbedekking er af, isolatieplaten erop, dak bedekking daar over.

De Nederbelg !

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:57
Nou, ik ben dit weekend maar gewoon begonnen met zagen :+
Naar aanleiding van mijn vraag en foto’s eerder in dit topic, besloot ik zoals met de voorman besproken, in eerste instantie alleen de panelen uiterst links en rechts te verwijderen. Zo kon ik ook goed zien hoe de constructie er aan de achterkant nou werkelijk uit zag.
Toen werd me al vrij snel duidelijk dat de spaanplaten aan de voorzijde niet echt een constructieve meerwaarde hadden (er zit echt een hele dikke balk bovenin de knieschotten die het dak ondersteunt), maar op de een of andere manier durfde ik het ook weer niet aan om ze helemaal weg te laten.

Maar toen dacht ik ineens: de afwerking is zoals het opgeleverd is eigenlijk best netjes, en zonde om (helemaal) weg te halen! Kost bovendien een heleboel extra hout (en dus geld) om dat allemaal weer op te gaan vullen. Bovendien haal ik op deze manier maar een beperkt beetje hout weg, waardoor de stevigheid blijft, maar wel genoeg zodat de bergruimte goed bereikbaar blijft en alles er doorheen past.
Ik besloot aan de voorkant van het huis 1 uitsparing per kant te zagen (daar zit in het midden ook nog een dakkapel tussen namelijk) en aan de achterzijde van het huis 4 uitsparingen, om en om.

Vuren balken gemonteerd, daarop weer een enkele rails (dubbel is in dit geval niet nodig omdat de spaanplaten uiteraard vast zitten).
MDF platen van 100cm hoog en 61 breed als deurtjes, en die er allemaal in gehangen. De geleiders aan de onderzijde heb ik bewust weggelaten, ze hebben in deze situatie maar weinig meerwaarde, en bovendien vind ik het er zo een stuk strakker uit zien. Omdat er een ruwe betonvloer ligt, heb ik er om het iets vlakker en netter te maken groene platen ondervloer in gelegd.

Het enige wat ik nu nog moet doen schilderen, en een koof maken aan de bovenzijde (leen ik binnenkort even de Festool van m’n zwager voor, kan ik de platen makkelijk verstek mee zagen zodat ze mooi aansluiten aan het schuine dak).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KN4RFqrKyb12Im10ONlS6dxK/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zf57K1z6N63DZ9dAi6mvkrrs/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cwQgYd9WQ6kIUe41Cs9hys7g/thumb.jpg

Voor de meesten hier zal het geen spannend project (lees: basic) zijn, maar ik ben wel blij met het resultaat, er gaat echt een berg met spullen achter die schotten, en de zolder is weer zo goed als leeg :D

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Wel keurig gedaan hoor!

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Jellabie schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:33:
Het ideale is isolatieplaten vlak onder je dakbedekking.

Oude dakbedekking er af, isolatieplaten erop, dak bedekking daar over.
Jullie brengen mij wel weer aan het twijfelen, wat uiteindelijk alleen maar goed is. Als ik zeker was van mijn zaak stelde ik de vragen ook niet in dit topic, dus hulde voor jullie allemaal! _/-\o_

Anyways, stel dat ik niet kies om mijn dak 'koud' te isoleren d.m.v. glaswol, maar ik ook nog wil wachten met het vervangen van de dakbedekking. Wat is in dat geval de beste optie?

Hier en daar heb ik wel eens wat gelezen over isolatiefolie's. Zo kwam ik de site van Isodiscount tegen. Volgens mij heeft dit niet de nadelen van een volwaardige koude isolatie, maar het zou wel enigszins moeten isoleren, niet waar?

EDIT:
Ik zie dat 60 mm glaswol een isolatiewaarde (R) heeft van 1.6 m2.K/W
Daarentegen heeft isolatiefolie van 35 mm dik een R-waarde van 5.8 m2.K/W

Maken deze twee isolatiematerialen nog verschil t.a.v. een mogelijk vochtprobleem?

[ Voor 17% gewijzigd door ChillPascal op 15-01-2018 11:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

ChillPascal schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:18:
[...]

EDIT:
Het is in dit topic (of dit subforum?) al vaker naar voren gekomen maar die Isolatiefolie heeft dus een Rti-waarde van 5.8, geen R(c)-waarde.

Rti = Vergelijkbare thermische isolatiewaarde tov minerale wol gemeten in werkelijke reële omstandigheden.

Er is nogal wat discussie over die Rti-waarde.

Ik weet verder niet zoveel van isolatie af maar wilde het wel even delen :>

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Hoi klussende tweakers,

Sinds de oplevering van onze nieuwbouw woning twee jaar geleden is de onafgewerkte zolder ons een door in het oog. Tijd om aan de slag te dus :) Fase 1 is het afwerken van de nok en de dakplaten.

Plan de campagne in het kort:
- Plastic plakstrips (die op verschillende plekken al niet meer vast zitten...) verwijderen
- Nietjes die achter de plakstrips zitten dicht plamuren
- Elektra doosje in nok verwijderen en vervangen voor iets kleiners, verzonken in de nok
- Lelijke paal waar rookmelder aan hangt verwijderen
- Nok afwerken met MDF (?), naden dicht zetten, aflakken met matte lak,
- Dakplaten voorzien van vliesbehang en vervolgens witten
- Overgebleven houten afwerklatten aflakken

zolder dakplaten afwerken

Ik vraag me af of MDF de beste keus is om de nok mee af te werken. Het spul is niet heel stevig, maar voor het ophangen van een lamp en rookmelder lijkt het met me voldoende.
De dakplaten zijn al voorzien van een witte, kunstof/meubelplaat achtige afwerking. Is (glas)vlies behang voor het afwerken van de platen de beste keuze? Of zijn er andere mogelijkheden?

Opmerkingen op dit plan zijn welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand enig idee wat een goede bron voor bouwtekeningen is? Ik wil een knappe tuinkast bouwen en heb een opzetje nodig.

Ik heb Henk's bouwtekeningen eens een kans gegeven, maar "10000 bouwtekeningen" moet gelezen worden als "veel van hetzelfde met andere maten" dus dat was geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thefirstikke schreef op maandag 15 januari 2018 @ 17:36:
Hoi klussende tweakers,

Sinds de oplevering van onze nieuwbouw woning twee jaar geleden is de onafgewerkte zolder ons een door in het oog. Tijd om aan de slag te dus :) Fase 1 is het afwerken van de nok en de dakplaten.

Plan de campagne in het kort:
- Plastic plakstrips (die op verschillende plekken al niet meer vast zitten...) verwijderen
- Nietjes die achter de plakstrips zitten dicht plamuren
- Elektra doosje in nok verwijderen en vervangen voor iets kleiners, verzonken in de nok
- Lelijke paal waar rookmelder aan hangt verwijderen
- Nok afwerken met MDF (?), naden dicht zetten, aflakken met matte lak,
- Dakplaten voorzien van vliesbehang en vervolgens witten
- Overgebleven houten afwerklatten aflakken

[afbeelding]

Ik vraag me af of MDF de beste keus is om de nok mee af te werken. Het spul is niet heel stevig, maar voor het ophangen van een lamp en rookmelder lijkt het met me voldoende.
De dakplaten zijn al voorzien van een witte, kunstof/meubelplaat achtige afwerking. Is (glas)vlies behang voor het afwerken van de platen de beste keuze? Of zijn er andere mogelijkheden?

Opmerkingen op dit plan zijn welkom :)
Ik heb een zware lamp in mijn daknok hangen. 1 oog (5mm) in van die groene bouwplaatdreck. MDF is sterk zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:59
ChillPascal schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:37:
[...]

Op die manier wordt je isolatie toch nat en verliest die dan toch zijn isolatiewaarde ? :?

Bij ons is isolatie & dakbedekking (epdm) omgedraaid; dus:

- grind
- epdm
- isolatie
- dampscherm
- hellingschappe
- betonnen druklaag
- gewelven

[ Voor 16% gewijzigd door whoami op 15-01-2018 18:59 ]

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
whoami schreef op maandag 15 januari 2018 @ 18:57:
[...]
Op die manier wordt je isolatie toch nat en verliest die dan toch zijn isolatiewaarde ? :?

Bij ons is isolatie & dakbedekking (epdm) omgedraaid; dus:

- grind
- epdm
- isolatie
- dampscherm
- hellingschappe
- betonnen druklaag
- gewelven
Ja en Nee. Het is een speciale isolatie die geen vocht "opneemt" maar die isolatie mag niet in een plas water blijven liggen. Want dan neemt de isolatie alsnog water op naar een lange periode. Daardoor worden omgekeerde daken steeds minder toegepast. ;)

Zulk soort daken komen vaak voor op gebruiksdaken. Parkeergarages en gebruiksdaken.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:30
Op zolder hebben wij een afvoerpijp.
Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/wao2z1u39/IMG_20180115_185903.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/nfn8on06t/IMG_20180115_185713.jpg

Geen idee waar die voor is, waarschijnlijk iets van de vorige bewoners.
Lijkt me sterk dat die voor ventilatie is.

Maar met een beetje weer (zoals nu) komt daar een berg koude lucht door en flink wat windgeruis.

Ik denk niet dat ik zo 123 het dak op kom, maar de enige manier om van dat geluid af te komen is van bovenaf?

En ik ga er even gemakshalve vanuit dat deze buis nergens toe dient?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ChillPascal schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:18:
[...]

Jullie brengen mij wel weer aan het twijfelen, wat uiteindelijk alleen maar goed is. Als ik zeker was van mijn zaak stelde ik de vragen ook niet in dit topic, dus hulde voor jullie allemaal! _/-\o_

Anyways, stel dat ik niet kies om mijn dak 'koud' te isoleren d.m.v. glaswol, maar ik ook nog wil wachten met het vervangen van de dakbedekking. Wat is in dat geval de beste optie?

Hier en daar heb ik wel eens wat gelezen over isolatiefolie's. Zo kwam ik de site van Isodiscount tegen. Volgens mij heeft dit niet de nadelen van een volwaardige koude isolatie, maar het zou wel enigszins moeten isoleren, niet waar?

EDIT:

Maken deze twee isolatiematerialen nog verschil t.a.v. een mogelijk vochtprobleem?
Naast de +1 voor @Harrie_ is goedkoop gewoon duurkoop. zie ook Kruipruimte vloer (na-)isoleren over tonzon aka 19laags folie producten ..

Je kan 20cm isolatie plaatsen, maar 1 gaatje van voor naar achter kan het effect met 50% (gevoel 75%) af laten nemen !

Folie werkt pas als je geen enkel kiertje tussen buiten en binnen hebt, zie het als een zwembad in de tuin .. als je met een speld erin prikt loopt hij leeg. Het voordeel van elk ander materiaal is dat het met "cellen" werkt en dus als er 1 of meerdere cellen kapot zijn de rest nog beschermt. de folie is 19x zakjes van 1Mx1M ofzo .. dus meer kans op "lekkage" .. en ja als het goed geinstalleerd is werkt het zeker.. zonder twijfel. probeer je "lekkage" van koude lucht dus te minimaliseren .. vergeet niet die spelden prik

Maar als je DIY gaat installeren zal je merken dat niks recht,plat en "makkelijk" gaat. tape plakt op de verkeerde plek .. je maakt dingen stuk tijdens installatie .. hmmm Jippy. of erger .. je begint met smalle afstand van 50cm en eindigd op 65 cm en je materiaal is 60cm .. dus .. moet je gaan schuiven met isolatie.

Glaswol was mijn keuze wegens de drama met maten en materialen die ik nodig had en glaswol is makkelijk verwerkbaar dan gedoe met piepschuim ..
Maar als ik het over zou doen, zou ik zeker kiezen voor plaat materiaal met gipsplaat erop .. dan wat meer kosten.

Dit zelf pur spuiten was ook een optie maar laten schieten wegens kosten (ik had toch hout nodig ter ondersteuning van gipsplaten.. en glaswol vs dit was voor mij dan handiger kosten vs baten.

Ik doe nu glaswol 2 a 3 uur per avond .. douche-en en volgende dag weer herhalen ..en ik ben niet elke dag religeus bezig.. dus het kost al paar maanden (ook andere dingen tussen door zoals kerst enzv ) maar ik merk op plekken waar glas wol zit zeker dat als ik mijn hand tegen de dakisolatie doe .. dat het glaswol "fris" aanvoelt..) we zijn nu religues aan het vast tapen van elk naadje en kiertje voordat we folie en gips gaan plaatsen we merken dat de gevoels temperatuur enorm "stijgt" en dat het leef klimaat positief beinvloed word.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

NeutraleTeun schreef op maandag 15 januari 2018 @ 19:08:
[afbeelding]

[afbeelding]

Maar met een beetje weer (zoals nu) komt daar een berg koude lucht door en flink wat windgeruis.

Ik denk niet dat ik zo 123 het dak op kom, maar de enige manier om van dat geluid af te komen is van bovenaf?

pak een trap en
Afbeeldingslocatie: https://www.pinkcube.nl/media/catalog/product//s/c/schuim-voetbal-deco.png

van schuim .. en prop die de buis in, dit truukje gebruikt men hier in de winter voor openhaard die niet gebruikt word.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Laatst online: 06:54
Gokje: luchtafvoer voor droger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietertie
MartijnAbel schreef op zondag 14 januari 2018 @ 20:20:
[...]

Kan aan mijn schuurtje liggen, maar ik heb echt zeer weinig last van vocht in mijn houten schuurtje. Ik heb 32mm beuken plankeb als wanden en daar komt niks doorheen. Op de vloer heb ik stoeptegels die weer op zwarte grond liggen. Alleen bij een aantal dagen hevige regen heb ik wat last van optrekkend vocht door de stoeptegels, maar verder niks.
Vorstvrij is het sowieso in mijn hokje.

Dus ik weet niet hoeveep last je nu van vocht hebt?
Mijn buitenwand is een stuk dunner helaas. Het is niet dat het regent in mijn schuur, maar genoeg om de boel vochtig te maken. En voor de opslag van mijn gereedschap is het overduidelijk te vochtig (roestvorming).

Het isoleren van het dak moet dus van buitenaf gaan gebeuren. Nu alleen even uitzoeken hoe ik overgang van golfplaten ga doen... Mijn buurvrouw zal namelijk zeker niet mee willen doen in dit project (haar schuurdeur staat al 5 jaar open 8)7 ). Als ik mijn golfplaten verwijder en dan isolatie aanbreng zullen de golfplaten te hoog komen... iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

pietertie schreef op maandag 15 januari 2018 @ 20:12:
[...]

Mijn buitenwand is een stuk dunner helaas. Het is niet dat het regent in mijn schuur, maar genoeg om de boel vochtig te maken. En voor de opslag van mijn gereedschap is het overduidelijk te vochtig (roestvorming).

Het isoleren van het dak moet dus van buitenaf gaan gebeuren. Nu alleen even uitzoeken hoe ik overgang van golfplaten ga doen... Mijn buurvrouw zal namelijk zeker niet mee willen doen in dit project (haar schuurdeur staat al 5 jaar open 8)7 ). Als ik mijn golfplaten verwijder en dan isolatie aanbreng zullen de golfplaten te hoog komen... iemand hier ervaring mee?
1) koop [url=http://www.goedkoopverpakking.nl/pe-folie-bouwfolie/234-pe-folie-bouwfolie-6x50-meter-t200.html]zeil bv hier...(goedkoper als DHZ toko) verkoop de rest ofzo) [/url
2) verpak de binnenkant met zeil
3) doe wat hout (osb / triplex) aan de binnenkant.
En overal waar je "iets aan isolatie" tussen kan proppen is een plus,

Oke dit is heel kort door de bocht een manier, zolang je geen producten opslaat in je schuur die extreme hitte/kou niet zo leuk vinden is isolatie eigenlijk verloren moeite.
Maar tijdens oliebollen bakken in de schuur of "knutselen" wil je wel niet bibberen of gaarkoken in je zweet, dan is isolatie handig.

Houd wel rekening met ventilatie en condensatie .. (zeker als je natte fiets ofzo erin zet)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Mijn schuifpui is vandaag geleverd, maar deze past niet door de deur en ik heb geen achterom :D :F

Hoe kan ik deze het beste over de garage (11m diep) tillen? Het lijkt me te risicovol om de pui met 4 man te tillen. Met z'n tweeën kregen we de pui niet eens van de grond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Z7s7R4ypKpgcTyALJ6EtRqxm/medium.jpg

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietertie
-DarkShadow- schreef op maandag 15 januari 2018 @ 22:46:
Mijn schuifpui is vandaag geleverd, maar deze past niet door de deur en ik heb geen achterom :D :F

Hoe kan ik deze het beste over de garage (11m diep) tillen? Het lijkt me te risicovol om de pui met 4 man te tillen. Met z'n tweeën kregen we de pui niet eens van de grond.

[afbeelding]
dure optie, maar een kraan? Als het over een 11 meter diepe garage moet wordt het een flinke kluif om dit 'even' te tillen lijkt me.
Of kun je schuttingdelen en zodoende aan de achterkant komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Denman schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:45:
Nou, ik ben dit weekend maar gewoon begonnen met zagen :+
Naar aanleiding van mijn vraag en foto’s eerder in dit topic, besloot ik zoals met de voorman besproken, in eerste instantie alleen de panelen uiterst links en rechts te verwijderen. Zo kon ik ook goed zien hoe de constructie er aan de achterkant nou werkelijk uit zag.
Toen werd me al vrij snel duidelijk dat de spaanplaten aan de voorzijde niet echt een constructieve meerwaarde hadden (er zit echt een hele dikke balk bovenin de knieschotten die het dak ondersteunt), maar op de een of andere manier durfde ik het ook weer niet aan om ze helemaal weg te laten.

Maar toen dacht ik ineens: de afwerking is zoals het opgeleverd is eigenlijk best netjes, en zonde om (helemaal) weg te halen! Kost bovendien een heleboel extra hout (en dus geld) om dat allemaal weer op te gaan vullen. Bovendien haal ik op deze manier maar een beperkt beetje hout weg, waardoor de stevigheid blijft, maar wel genoeg zodat de bergruimte goed bereikbaar blijft en alles er doorheen past.
Ik besloot aan de voorkant van het huis 1 uitsparing per kant te zagen (daar zit in het midden ook nog een dakkapel tussen namelijk) en aan de achterzijde van het huis 4 uitsparingen, om en om.

Vuren balken gemonteerd, daarop weer een enkele rails (dubbel is in dit geval niet nodig omdat de spaanplaten uiteraard vast zitten).
MDF platen van 100cm hoog en 61 breed als deurtjes, en die er allemaal in gehangen. De geleiders aan de onderzijde heb ik bewust weggelaten, ze hebben in deze situatie maar weinig meerwaarde, en bovendien vind ik het er zo een stuk strakker uit zien. Omdat er een ruwe betonvloer ligt, heb ik er om het iets vlakker en netter te maken groene platen ondervloer in gelegd.

Het enige wat ik nu nog moet doen schilderen, en een koof maken aan de bovenzijde (leen ik binnenkort even de Festool van m’n zwager voor, kan ik de platen makkelijk verstek mee zagen zodat ze mooi aansluiten aan het schuine dak).

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Voor de meesten hier zal het geen spannend project (lees: basic) zijn, maar ik ben wel blij met het resultaat, er gaat echt een berg met spullen achter die schotten, en de zolder is weer zo goed als leeg :D
Jeetje, heb je de opening op de 1e foto met een kettingzaag opengezaagd? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

[afbeelding]
Tsja.. je kan wel constructies bedenken met statisch touw en wat katrollenwerk, om hem op het dak te hijsen, vanaf daar (mits dak stevig genoeg) verplaatsen over dak, en aan andere kant weer naar beneden. Maar of dat nou echt raadzaam is is een tweede. Een schuttingdeel verwijderen lijkt inderdaad logischer.

Een kraan huren lijkt me een behoorlijk duur grapje. Dan is dwars door de voorruit misschien nog betaalbaarder :| ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

vso schreef op maandag 15 januari 2018 @ 19:18:
[...]

Naast de +1 voor @Harrie_ is goedkoop gewoon duurkoop. zie ook Kruipruimte vloer (na-)isoleren over tonzon aka 19laags folie producten ..

Je kan 20cm isolatie plaatsen, maar 1 gaatje van voor naar achter kan het effect met 50% (gevoel 75%) af laten nemen !

Folie werkt pas als je geen enkel kiertje tussen buiten en binnen hebt, zie het als een zwembad in de tuin .. als je met een speld erin prikt loopt hij leeg. Het voordeel van elk ander materiaal is dat het met "cellen" werkt en dus als er 1 of meerdere cellen kapot zijn de rest nog beschermt. de folie is 19x zakjes van 1Mx1M ofzo .. dus meer kans op "lekkage" .. en ja als het goed geinstalleerd is werkt het zeker.. zonder twijfel. probeer je "lekkage" van koude lucht dus te minimaliseren .. vergeet niet die spelden prik

Maar als je DIY gaat installeren zal je merken dat niks recht,plat en "makkelijk" gaat. tape plakt op de verkeerde plek .. je maakt dingen stuk tijdens installatie .. hmmm Jippy. of erger .. je begint met smalle afstand van 50cm en eindigd op 65 cm en je materiaal is 60cm .. dus .. moet je gaan schuiven met isolatie.

Glaswol was mijn keuze wegens de drama met maten en materialen die ik nodig had en glaswol is makkelijk verwerkbaar dan gedoe met piepschuim ..
Maar als ik het over zou doen, zou ik zeker kiezen voor plaat materiaal met gipsplaat erop .. dan wat meer kosten.

Dit zelf pur spuiten was ook een optie maar laten schieten wegens kosten (ik had toch hout nodig ter ondersteuning van gipsplaten.. en glaswol vs dit was voor mij dan handiger kosten vs baten.

Ik doe nu glaswol 2 a 3 uur per avond .. douche-en en volgende dag weer herhalen ..en ik ben niet elke dag religeus bezig.. dus het kost al paar maanden (ook andere dingen tussen door zoals kerst enzv ) maar ik merk op plekken waar glas wol zit zeker dat als ik mijn hand tegen de dakisolatie doe .. dat het glaswol "fris" aanvoelt..) we zijn nu religues aan het vast tapen van elk naadje en kiertje voordat we folie en gips gaan plaatsen we merken dat de gevoels temperatuur enorm "stijgt" en dat het leef klimaat positief beinvloed word.
Thanks voor je reactie.

Toevallig gisteravond ook met een lokale aannemer gesproken over werkzaamheden bij ons thuis. Direct even gebruik gemaakt van de gelegenheid en hem gevraagd naar (plat)dakisolatie. Hij gaf aan dat het 'koud' isoleren geen probleem hoeft te zijn. Wél gaf hij als tip om niet de gehele ruimte tussen de balken op te vullen met glaswol, maar een stuk open te laten ter ventilatie.

Wat ik me uit jou verhaal afvraag is dat je aangeeft dat je tapet, alvorens je de folie aanbrengt? Is de tape niet juist bedoelt om de folie-banen aan elkaar te plakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

[afbeelding]
Haal het schuivende gedeelte er uit, die past dan als het goed is door de deur, bij het vaste gedeelte haal je het glas er uit, die past dan ook door de deur.

De kader zelf weegt niet meer zo veel en zou je met lange koorden over de garage kunnen trekken.

Zo doen wij het toch altijd als we geen kraan van de baas krijgen :P

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:11
Zo te zien zit er nog geen glas in...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

dreamscape schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 07:14:
Zo te zien zit er nog geen glas in...
Oh idd, my bad.

Schuiver eruit, en dan de kader over het dak

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
Jellabie schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 06:56:
[...]
Zo doen wij het toch altijd als we geen kraan van de baas krijgen :P
+1
Hier moest ik even om grinniken.
Laatst nog zo'n klusje gedaan.
HSB wanden niet over de woning hijsen want:
- woning aan drukke weg
- bus rijd ieder 15 min langs
- vergunning aanvragen bij gemeente voor straat afzetten, verkeersregelaars erbij, plan uitwerken voor brandweer, politie etc. en aan meldkamer overhandigen

Dus nu maar achterom met een manitou (verreiker) :*)

Maar @-DarkShadow- heb je meer details? Is achterom geen optie?
Zoals @Jellabie al aangaf, schutting eruit? Deur eruit en weer een paar kilo minder?
Misschien is de DTS er nog onderuit te halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

[afbeelding]

[afbeelding]

Niet om paniek te zaaien, maar dat grijze spul aan de binnenzijde, is dat geen asbest? Zou het een cv/rookgas afvoer kunnen zijn geweest?

Voor de duidelijkheid, ik ben zeker geen expert in asbest herkennen, maar bij "grijzig spul in buizen" word ik altijd een beetje zenuwachtig.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
sbruynis schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 07:31:
[...]
Maar @-DarkShadow- heb je meer details? Is achterom geen optie?
Zoals @Jellabie al aangaf, schutting eruit? Deur eruit en weer een paar kilo minder?
Misschien is de DTS er nog onderuit te halen?
De deur er uit is een goed idee. Ik heb geen achterom. Enige mogelijkheid is door de schutting die je ziet op de foto. Dan kom je in de tuin van de buurman. Dan aangrenzend aan mijn tuin ook door de schutting heen.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
-DarkShadow- schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 08:10:
[...]

De deur er uit is een goed idee. Ik heb geen achterom. Enige mogelijkheid is door de schutting die je ziet op de foto. Dan kom je in de tuin van de buurman. Dan aangrenzend aan mijn tuin ook door de schutting heen.
En bij je buurman kun je wel naar achteren komen? Dat is dus een kwestie van 2 schuttingen tijdelijk weghalen. Dan is dat toch een nobrainer, gooi het op een akkoordje met je buurman? Bos bloemen en een goede fles wijn en klaar.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07:46
vso schreef op maandag 15 januari 2018 @ 22:21:
[...]

1) koop [url=http://www.goedkoopverpakking.nl/pe-folie-bouwfolie/234-pe-folie-bouwfolie-6x50-meter-t200.html]zeil bv hier...(goedkoper als DHZ toko) verkoop de rest ofzo) [/url
2) verpak de binnenkant met zeil
3) doe wat hout (osb / triplex) aan de binnenkant.
En overal waar je "iets aan isolatie" tussen kan proppen is een plus,

Oke dit is heel kort door de bocht een manier, zolang je geen producten opslaat in je schuur die extreme hitte/kou niet zo leuk vinden is isolatie eigenlijk verloren moeite.
Maar tijdens oliebollen bakken in de schuur of "knutselen" wil je wel niet bibberen of gaarkoken in je zweet, dan is isolatie handig.

Houd wel rekening met ventilatie en condensatie .. (zeker als je natte fiets ofzo erin zet)
Sorry maar als je bedoeld dat hij de binnenzijde van het schuurtje helemaal in moet pakken met bouwfolie is dit wel echt een hele slechte oplossing. Als je schimmels en houtrot wil moet je het zo wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
PaT schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 07:34:
[...]

Niet om paniek te zaaien, maar dat grijze spul aan de binnenzijde, is dat geen asbest? Zou het een cv/rookgas afvoer kunnen zijn geweest?
Dit dacht ik ook even. Maar vind het altijd gevaarlijk om te typen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje, is het voor een leek zonder enige stuck ervaring (hooguit theoretisch) het makkelijk om een gespackte muur weer glad te krijgen met bv fix & finish?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Laatst online: 10:57
nokiaan958GB schreef op maandag 15 januari 2018 @ 23:19:
[...]

Jeetje, heb je de opening op de 1e foto met een kettingzaag opengezaagd? :+
:+

Nee, gewoon een decoupeerzaag. Blad bleek wel bot, want toen ik een nieuwe had gehaald na het 2e deurtje ging het als door de boter en een stuk netter.
Uiteindelijk heb ik de zijkanten natuurlijk wat netter en rechter afgewerkt dan op de foto's te zien is. Maar ik ga het ook weer niet helemaal waterpas en superglad afwerken allemaal, die schuifpanelen zitten voor 99,5% van de tijd dicht dus dat vind ik de moeite niet. En er zitten ook geen scherpe randen aan ofzo, dus het is ook niet gevaarlijk met spullen pakken :P

Als het er maar net uit ziet als het dicht is en volgens mij is dat aardig gelukt :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ChillPascal schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 06:20:
[...]

Wat ik me uit jou verhaal afvraag is dat je aangeeft dat je tapet, alvorens je de folie aanbrengt? Is de tape niet juist bedoelt om de folie-banen aan elkaar te plakken?
Dan heb ik het niet goed uitgelegd, inderdaad ik tape de foliebanen aan elkaar.
Aardappel schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 08:34:
[...]
Sorry maar als je bedoeld dat hij de binnenzijde van het schuurtje helemaal in moet pakken met bouwfolie is dit wel echt een hele slechte oplossing. Als je schimmels en houtrot wil moet je het zo wel doen.
lees jij wel ? iets van de laatste regel in die post.

[ Voor 33% gewijzigd door vso op 16-01-2018 11:45 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
vso schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 11:42:
[...]

[...]
lees jij wel ? iets van de laatste regel in die post.
Nou misschien snapte ik je post niet goed. Maar jij gaat dus alles potdicht maken en vervolgens waarschuwen voor een natte fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 12:30
vso schreef op maandag 15 januari 2018 @ 19:21:
[...]

pak een trap en
[afbeelding]

van schuim .. en prop die de buis in, dit truukje gebruikt men hier in de winter voor openhaard die niet gebruikt word.
Die ga ik eens proberen!
PaT schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 07:34:
[...]

Voor de duidelijkheid, ik ben zeker geen expert in asbest herkennen, maar bij "grijzig spul in buizen" word ik altijd een beetje zenuwachtig.
Hoe zou ik dat kunnen controleren zonder een €xt€rn bedrijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

NeutraleTeun schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 12:10:
[...]

Die ga ik eens proberen!

[...]

Zolang je niet begint te zagen en te breken in asbest moet je u geen zorgen maken.

En dan nog, door 5 minuten in asbest stof te staan krijg je nog geen kanker.

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

JanB

Het ken rotter !!!

[afbeelding]
Ik weet niet waar je woont, maar neem eens contact op met http://www.reezigtbouwenondersteuning.nl/

Hij is ook timmerman en kan je pui gelijk plaatsen.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Aardappel schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 12:05:
[...]
Nou misschien snapte ik je post niet goed. Maar jij gaat dus alles potdicht maken en vervolgens waarschuwen voor een natte fiets?
Als je het niet snapt moet je dat zeggen, maar ja het begint met lezen!

Tja als je het inpakt zodat het vocht van buiten niet naar binnen komt, dan moet je wel zorgen dat het vocht van binnen naar buiten kan. (ventilatie) ..

Maar zelfs ventilatie gaat niet tegenhouden als je een emmer vocht naar binnen mikt .. bv natte fietsen is het meest waarschijnlijke scenario. en dan maakt bv 10ml of 10L alleen uit hoe snel het hout wegrot. ik heb het dan over het hout wat je gebruikt om het folie te beschermen tegen gebruik aan de binnenzijde.

Want je folie lekprikken is ook dweilen met de kraan open.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
vso schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 12:23:
[...]
Als je het niet snapt moet je dat zeggen, maar ja het begint met lezen!

Tja als je het inpakt zodat het vocht van buiten niet naar binnen komt, dan moet je wel zorgen dat het vocht van binnen naar buiten kan. (ventilatie) ..

Maar zelfs ventilatie gaat niet tegenhouden als je een emmer vocht naar binnen mikt .. bv natte fietsen is het meest waarschijnlijke scenario. en dan maakt bv 10ml of 10L alleen uit hoe snel het hout wegrot. ik heb het dan over het hout wat je gebruikt om het folie te beschermen tegen gebruik aan de binnenzijde.

Want je folie lekprikken is ook dweilen met de kraan open.
Bouwfysica is ook een vak he.
Als jij die folie uit je link gebruikt dan werkt jouw manier niet. Je hebt namelijk een waterdichte en dampdichte folie uitgezocht. Gevolg is inderdaad dat water niet naar binnen kan, maar dus ook niet naar buiten. Als je daar vervolgens hout tegenaan maakt dan kan het vocht niet voorbij de folie en blijft in het hout zitten.
Aan de warme zijde komt een dampremmende folie, en aan de koude zijde een dampopen (waterdichte) folie zodat het eventuele vocht wel de constructie uit kan.

Als je bij jou manier alle ramen en deuren openzet, het hele jaar rond, dan rot het nog weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Jellabie schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 12:16:
[...]

Zolang je niet begint te zagen en te breken in asbest moet je u geen zorgen maken.

En dan nog, door 5 minuten in asbest stof te staan krijg je nog geen kanker.
Het eerste deel, helemaal eens. Het tweede deel vind ik nogal een gedurfde uitspraak.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M4uSzi
PaT schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 13:05:
[...]

Het eerste deel, helemaal eens. Het tweede deel vind ik nogal een gedurfde uitspraak.
Eens. Ik ben er ook niet heel erg bang voor maar er hoeft maar net 1 vezeltje verkeerd terecht te komen en het kan wel wat gebeuren. :X

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:42

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Die pui over 2 schuttingen heen tillen is toch veel makkelijker dan over garage van 11m? Desnoods kiep je hem er overheen, dan hoeft ie er niet in zijn geheel overheen getild te worden als de pui te zwaar is.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

zonoskar schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 13:21:
Die pui over 2 schuttingen heen tillen is toch veel makkelijker dan over garage van 11m? Desnoods kiep je hem er overheen, dan hoeft ie er niet in zijn geheel overheen getild te worden als de pui te zwaar is.
* vso denkt dat de deur en pui 2 aparte delen zijn ... gewoon kwestie juiste schroevjes los oid.

En op de schuur krijgen is niet eens het probleem eraf en onbeschadigd van A naar B(eter) krijgen is wel uitdagend.
Aardappel schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 12:46:
[...]
< gezeur over juiste folie>
Ik weet niet wat je onder samenwerken verstaat @Aardappel maaruh je post laat het niet zien, ik ben niet alles wetend .. en dit forum is het gebruikelijk dat je elkaar aanvult ipv gaat naren over punten en komma's.

maar goed welke v.d 2 folies kan hij nu het beste gebruiken . .of is die combo van die 2 toch erg handig ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Laatst online: 14-09 19:45
NeutraleTeun schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 12:10:
[...]

Die ga ik eens proberen!

[...]

In woerden zit een bedrijf dat monsters analyseert. Je moet een monster dubbel verpakken en opsturen. Dit kost je dacht ik zo’n 35 euro. Heb er ook een keer gebruik van gemaakt, met 1 werkdag krijg je een rapport. Ik heb het als zeer prettig ervaren (was gelukkig geen asbest :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
vso schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 19:23:
[...]

Ik weet niet wat je onder samenwerken verstaat @Aardappel maaruh je post laat het niet zien, ik ben niet alles wetend .. en dit forum is het gebruikelijk dat je elkaar aanvult ipv gaat naren over punten en komma's.

maar goed welke v.d 2 folies kan hij nu het beste gebruiken . .of is die combo van die 2 toch erg handig ?
Het gaat niet over punten en komma's. Ik zie in dit topic regelmatig bouwwijze, of materiaalkeuzes voorbij komen waar ik nooit voor zou kiezen, echter als mensen dat willen dan moeten ze dat zelf weten, af en toe geef ik een tip of suggestie.
Echter toen ik jou reactie zag vroeg ik me af of ik je wel goed begreep, daar reageerde je in eerste instantie zelf nogal bot op. Maar het was ook nog eens compleet verkeerd advies, daarom ging ik daarop in zodat er niet op een verkeerde manier gebouwd zou worden. Dat is geen punt of komma maar gewoon fundamenteel fout.
Pas toen ik er een tweede keer tegenin ging kwam je tot bezinning, en nou lees ik je post nog steeds een beetje vijandig, maar ik wil er niet meer woorden aan vuilmaken.

Goed, ik begrijp wel dat je het wil leren, dat is altijd goed.

Neem bijvoorbeeld deze site: http://www.joostdevree.nl/shtmls/dampopen_bouwen.shtml
Die een vrij duidelijk (misschien ietwat technische en saaie) stof over dampopen bouwen, dauwpunten, en dampdiffusie.
Vaste regel in de bouw is om altijd de dampremmende folie aan de warme zijde te plaatsen, zodanig kan damp (er is altijd vocht in de lucht in een constructie) niet in de constructie. Een dampopen (maar wel waterdichte) folie aan de buitenzijde om het water buiten te houden maar vocht wat in de constructie zit wel af te voeren. Misschien een beetje vergelijkbaar met synthetische kleding en een katoenen shirt (die het vocht vasthoudt)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 10:45:
Vraagje, is het voor een leek zonder enige stuck ervaring (hooguit theoretisch) het makkelijk om een gespackte muur weer glad te krijgen met bv fix & finish?
Ja, en als je een foutje maakt pak je een schuurblok en maak je de boel weer glad. Ik gebruik overigens liever knauf profinish dan de fix&finish, met die laatste krijg ik het toch minder glad.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Zie vso in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4" dat zijn hoeveel posts terug ?
Snap je een beetje wat ik bedoel met "hakken op punten en komma" ? zo niet klik op de link en zie het plaatje.

Maar dan nog, verbeteren mag best, alleen richt het niet op de "foute" persoon draag gewoon je steentje bij en stel een beter plan voor die werkbaar is voor de persoon met de vraag. Dit draagt meer bij de positieve sfeer van GOT.

Als ik een vraag stel verwacht ik niet 100% antwoord sterker nog ik ben blij dat men mij de "keywords" geeft om verder onderzoek te doen .. of wat corrigerend optreed waarom ik bv totaal verkeerd denk.
Maar in jou geval .. reageren op iets wat paar posts terug vso in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4" exact het zelfde zeg .. hmmmm ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Even iets heel anders. . wasmachine trilt als de ziekte, zonder gein horen we een helikopter overvliegen zo luid.

Samsung eco bubble geprobeerd/gedaan: (vanaf het begin al)
- waterpas zetten (horizontaal & verticaal)
- rubbertjes eronder (1 euro rubbertjes bij een toko) ..
- andere ondergrond
- balanceer programma van het ding zelf

En erger nog de verhoging pas niet (wasmachine is te breed) ..

Nu wil ik hem eigenlijk in een kast bouwen / zelf metalen verhoger maken .. (lassen) maar met dat trillen zie ik daar weinig heil in.. :(
Waar zou ik wat betere rubbers kunnen halen ? jullie een idee ?

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muttley
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 17:21
Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 10:45:
Met een stoomcleaner wordt de spac zacht en kun je het afsteken met een plamuurmes.

An 11 is a 10 that swallows

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeoAtomic
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 10:10
Muttley schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 01:39:
[...]

Met een stoomcleaner wordt de spac zacht en kun je het afsteken met een plamuurmes.
Bijvoorbeeld met een behangstomer. Als je geen stuc ervaring hebt is het lastig om spac glad te krijgen. Je hebt altijd een stukje wat een halve mm meer uitsteekt als de rest, dan moet je overal een dikkere laag opsmeren.

Wil je het wel proberen zou ik kant- en klare fix en finish halen bij een professionele bouwcenter.

[ Voor 10% gewijzigd door NeoAtomic op 17-01-2018 07:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Aardappel schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 22:21:
[...]

Het gaat niet over punten en komma's. Ik zie in dit topic regelmatig bouwwijze, of materiaalkeuzes voorbij komen waar ik nooit voor zou kiezen, echter als mensen dat willen dan moeten ze dat zelf weten, af en toe geef ik een tip of suggestie.
Echter toen ik jou reactie zag vroeg ik me af of ik je wel goed begreep, daar reageerde je in eerste instantie zelf nogal bot op. Maar het was ook nog eens compleet verkeerd advies, daarom ging ik daarop in zodat er niet op een verkeerde manier gebouwd zou worden. Dat is geen punt of komma maar gewoon fundamenteel fout.
Pas toen ik er een tweede keer tegenin ging kwam je tot bezinning, en nou lees ik je post nog steeds een beetje vijandig, maar ik wil er niet meer woorden aan vuilmaken.

Goed, ik begrijp wel dat je het wil leren, dat is altijd goed.
Eens. Ik snap niet zo goed waarom je met beperkte kennis van de materie meent te moeten reageren op de vragen die gesteld worden. Mensen zijn op zoek naar antwoorden, niet naar hersenspinsels of vage ideeën die niet uitvoerbaar zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NeoAtomic schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 07:01:
[...]

Bijvoorbeeld met een behangstomer. Als je geen stuc ervaring hebt is het lastig om spac glad te krijgen. Je hebt altijd een stukje wat een halve mm meer uitsteekt als de rest, dan moet je overal een dikkere laag opsmeren.

Wil je het wel proberen zou ik kant- en klare fix en finish halen bij een professionele bouwcenter.
Het zit op hout, ben bang dat ik dan ook het hout beschadig.
Het gaat om een zolder die ze vol gespoten hebben met spac 35 jaar geleden en ondertussen 3-4x overgesaust is (dus niet echt poreus)..

De buitenmuur is beton, daar zou ik het nog wel kunnen proberen.

Andere optie is een wand/plafond schuurmachine huren..
Of opnieuw aftimmeren..

Zit te zoeken naar de makkelijkste (en goedkoopste manier)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:13
@vso Is je wasmachine niet gewoon stuk? Misschien is er een schokdemper kapot/losgeraakt?
Hier ook een EcoBubble (vorig jaar gekocht) en die staat mooi stabiel en afgezien van het zoemen van de motor maakt hij nauwelijks lawaai als hij op volle snelheid staat te centrifugeren.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 17-01-2018 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ThinkPadd schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 09:39:
@vso Is je wasmachine niet gewoon stuk? Misschien is er een schokdemper kapot/losgeraakt?
Hier ook een EcoBubble (vorig jaar gekocht) en die staat mooi stabiel en afgezien van het zoemen van de motor maakt hij nauwelijks lawaai als hij op volle snelheid staat te centrifugeren.
tja zou je haast wel denken ja zal hem eens gaan openschroeven dan, alleen geen clue waar ik op moet letten bij een stukke schokdemper .. (help?)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Als het over mechanische ventilatie gaat, gaat het al snel over dat je dan ook de roosters van je ramen open moet zetten om te zorgen voor voldoende aanvoer van frisse lucht. Binnen een paar zinnen staat dan wel ergens het woord 'radongas' i.c.m. kruipruimte.
De komende tijd wordt er het e.e.a. geklust in ons huis, en ik wil dan ook de meterkast eens opruimen. Nu zag ik gisteren dat er rondom alle buizen & leidingen behoorlijk wat ruimte zit naar de kruipruimte, en dat er zelfs wat tocht te voelen is. Nu wil ik dat dus toch maar eens gaan dichten. Wat is hiervoor de beste optie? Ik zat te denken aan zo'n band die zichzelf uitzet (uitzetband heet dat volgens Google). Is dat voldoende luchtdicht? Of kan ik de ruimtes net zo goed met pur / beton dicht maken?
Ook is de vloer in de meterkast zo'n 5 cm lager dan de vloer ernaast (hal). Dit komt deels doordat in de hal getegeld is (2cm dikke tegels), en deels vanwege de afwerkvloer waarschijnlijk. Kan het kwaad om de vloer van de meterkast op te vullen met egaline o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 10:13
Ik heb dat soort openingen hier gewoon met pur dichtgemaakt. Wel even e.e.a. afplakken met schilderstape/oude kranten. Dat spul zet behoorlijk uit (joh) en je wilt niet dat alles onder die plakkerige meuk komt te zitten.

[ Voor 72% gewijzigd door ThinkPad op 17-01-2018 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:21

Amphiebietje

In de blubber

Je kan de boel ook afkitten met een kit die geschikt is voor bredere kieren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

vso schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 09:42:
[...]

tja zou je haast wel denken ja zal hem eens gaan openschroeven dan, alleen geen clue waar ik op moet letten bij een stukke schokdemper .. (help?)
Verkoper / Samsung inschakelen? Sowieso heeft dit niet zoveel met klussen te maken. Wellicht dat je in Themaforum Witgoed meer informatie kan vinden :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 02:59

ppFreddy

gewoon Frederik

vso schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 00:16:
Even iets heel anders. . wasmachine trilt als de ziekte, zonder gein horen we een helikopter overvliegen zo luid.

Samsung eco bubble geprobeerd/gedaan: (vanaf het begin al)
- waterpas zetten (horizontaal & verticaal)
- rubbertjes eronder (1 euro rubbertjes bij een toko) ..
- andere ondergrond
- balanceer programma van het ding zelf

En erger nog de verhoging pas niet (wasmachine is te breed) ..

Nu wil ik hem eigenlijk in een kast bouwen / zelf metalen verhoger maken .. (lassen) maar met dat trillen zie ik daar weinig heil in.. :(
Waar zou ik wat betere rubbers kunnen halen ? jullie een idee ?
Hier ook een Ecobubble ding... Had vroeger een AEG, maar toen mijn vriendin hier in trok en per se haar wasmachine wou houden ("het huis is al van jou, ik wil dat er wat apparatuur van mij is ook dan") is de AEG verkocht en de iets jongere Samsung in de plaats gekomen.
Dag 1 vind ik dat ding behoorlijk luid (ik hoor bonken tot in de woonkamer, terwijl de wasmachine 2 vertrekken verder staat. Ik dacht dat het de lading was die niet goed verdeeld zat (vriendin heeft nogal de neiging het ding tot bovenaan vol te steken en er dan nog wat bij te proppen)
Meestal draait ze echter wanneer we het huis uit zijn, dus verder niet meer op gelet. Tot mijn buurman 2 weken later toch eens komt vragen of er iets veranderd is in mijn huis omdat ze vaak luide bonken horen...

Ding open geschroefd en bleek dat de poelie op de trommel behoorlijk wat speling had. Dat ding is blijkbaar van kunststof gemaakt en het asgat was al wat gesleten... Aan mijn vriendin gevraagd of ze op haar appartement daar nooit last van had, blijkt dus dat ze altijd haar was draaide wanneer ze het huis uit was,waarschijnlijk stond dat ding daar dus ook al een behoorlijke tijd te daveren :+

Poelie eraf gehaald en met dikteplaatjes een soort sleeve gemaakt die tussen de as en poelie klemt. Geen speling meer en geen bonkende, springende machine meer.

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ppFreddy schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 18:25:
[...]

Hier ook een Ecobubble ding... Had vroeger een AEG, maar toen mijn vriendin hier in trok en per se haar wasmachine wou houden ("het huis is al van jou, ik wil dat er wat apparatuur van mij is ook dan") is de AEG verkocht en de iets jongere Samsung in de plaats gekomen.
Dag 1 vind ik dat ding behoorlijk luid (ik hoor bonken tot in de woonkamer, terwijl de wasmachine 2 vertrekken verder staat. Ik dacht dat het de lading was die niet goed verdeeld zat (vriendin heeft nogal de neiging het ding tot bovenaan vol te steken en er dan nog wat bij te proppen)
Meestal draait ze echter wanneer we het huis uit zijn, dus verder niet meer op gelet. Tot mijn buurman 2 weken later toch eens komt vragen of er iets veranderd is in mijn huis omdat ze vaak luide bonken horen...

Ding open geschroefd en bleek dat de poelie op de trommel behoorlijk wat speling had. Dat ding is blijkbaar van kunststof gemaakt en het asgat was al wat gesleten... Aan mijn vriendin gevraagd of ze op haar appartement daar nooit last van had, blijkt dus dat ze altijd haar was draaide wanneer ze het huis uit was,waarschijnlijk stond dat ding daar dus ook al een behoorlijke tijd te daveren :+

Poelie eraf gehaald en met dikteplaatjes een soort sleeve gemaakt die tussen de as en poelie klemt. Geen speling meer en geen bonkende, springende machine meer.
--> Samsung ecobubble stijgt nog net niet op.

maar thx voor de info !

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:33
De plafonds van onze slaapkamers zijn gemaakt van steengaas direct op de houten balken. We gaan alle wanden stucen ivm nieuwe leidingen. Nu wilden we het plafond ook mee laten nemen, maar de aannemer wilde daar eigenlijk niet aan beginnen. Deze denkt dat het plafond dan naar beneden kan komen..

Nu zit het er al tientallen jaren op, dus waarom verwijderen? Is een optie om bij de scheuren het stuc te verwijderen, gaas erop te doen en weer opnieuw stucen? Kans op scheurtjes heb je dan uiteraard, maar wel een stuk netter.

Andere optie is alles eruit en nieuwe rachels en stucplaten, maar dat loopt gelijk in de kosten en is een enorme :X klus (heb al vlizotrap gedaan wat een zooi gaf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexmaster
  • Laatst online: 04-09 09:43
ik heb ook een soort gelijk plafond. Zelf heb ik het glad gemaakt met brander plast: http://www.bouwcenterkool...leister-wit-20-kg_53.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

ThinkPadd schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 10:20:
Ik heb dat soort openingen hier gewoon met pur dichtgemaakt. Wel even e.e.a. afplakken met schilderstape/oude kranten. Dat spul zet behoorlijk uit (joh) en je wilt niet dat alles onder die plakkerige meuk komt te zitten.
Volgende keer low expansion pur kopen ;)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 19:52

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Jellabie schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 11:53:
[...]

Volgende keer low expansion pur kopen ;)
Ik kan mij een foto herinneringen van een gasmeter... ;)

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Ethnocentrix schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:43:
[...]

Ik kan mij een foto herinneringen van een gasmeter... ;)
Dat was omdat ik dringend cheapass pur nodig had :')

En mijn bussen van het werk waren op :p

De Nederbelg !

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Fugitive2008
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 15:54
Bij onze zoektocht naar nieuwe meubels zijn we vaker industriële boekenkasten tegen gekomen. Deze zagen er altijd prima uit en spraken ons erg aan om aan de inrichting toe te voegen. Alleen hadden deze kasten op mij een behoorlijke 'dat kan ik zelf ook wel' indruk achter gelaten. Daarom behoorlijk op een slakkengangetje aan de slag gegaan met zelf zo een boekenkast te bouwen. Na wat pinterestboards te hebben doorlopen om wat ideeen te krijgen ben ik het internet gaan afstruinen om de gewenste onderdelen te vergaren en de kast te bouwen. Ben uiteindelijk erg trots op mijn kast en krijg er erg veel positieve reacties over. Velen vragen ook of dat ik er een voor hun kan maken haha. De kast heb ik met wat ondersteuning (maar vooral zelf!!) met mijn vader in elkaar gezet, vond het niet erg dat mijn pa wat hielp beetje bonding konden we wel gebruiken. Hieronder mijn verhaal in de quote en wat foto's als het er teveel zijn dan haal ik ze wel weg. Excuus voor slechte zinsbouw, typo's en foto's O-) ! Spannend wat jullie ervan vinden! Als jullie vragen hebben dan hoor ik ze graag.
De lampen op de foto's heb ik ook zelf gemaakt maar goed dat zijn twee scheepslampen, ketting en stoffen draad eraan past wel mooi bij de kast imho.
Onderdelen

Frame
De stalen frame onderdelen kon ik via vrienden regelen een heel aantal andere onderdelen heb ik via internet 'moeten'; bestellen.
De strippen staal (40x4x6000), hoekprofielen (50x50x4x6000), schetsplaten (20 stuks) en de platen die het frame verbinden met de wielen zijn via een bevriend constructie bedrijf in de buurt besteld. In de fabriek heb ik de strippen en hoekijzers op de juiste lengte gezaagd. De schetsplaten die de hoekijzers en strippen met elkaar verbinden zijn in de fabriek gelazerd en gezet. De platen die het frame met de wielen verbinden zijn op maat gelaserd zodat deze mooi passen op de topflens van de wielen.

Wielen
De wielen waarop de kast staat heb ik via deze webshop in de VS geregeld, kostte me wel wat geld maar dat had ik er wel voor over om iets unieks voor mezelf te creëren. Zag op een avond pinterest afstruinen naar ideeen een aantal van deze kasten op wielen staan en dat wilde ik ook. Na contact te hebben gehad met de webshop heb ik de juiste wielen besteld. Aangezien de kast nogal wat weegt (weet niet precies hoeveel) moesten er sterke wielen onder komen en daarin heeft deze webshop mij geadviseerd. Ook heb ik wat grotere wielen gekocht aangezien ze van mij zo prominent mogelijk aanwezig moesten zijn. Ben er uiteindelijk erg blij mee.

Planken
De planken heb ik in België via een houthandelaar gekocht. Heb eerst in Nederland gekeken maar goed de prijs zou bij mij op €1000,- aan hout komen en dat vond ik wat gortig dus maar verder gaan zoeken en bij een kleine handelaar in België uitgekomen die een partij had opgekocht waarvan ik er 10 voor €450,- kon hebben. Samen met mijn vriendin gaan ophalen waarna ze op de terug weg als eerste thuis was aangezien haar stoel helemaal naar voren moest om de planken in de auto te laten passen.

Schroeven
Om de kast een wat minder vlakke look te geven wilde ik de planken bevestigen met schroeven die een vierkante kop hebben, wilde niet al te saaie schroeven hiervoor gebruiken dus MOESTEN het deze worden. Deze heb ik niet in Nederlandse of Europese webshops kunnen vinden maar voor een mooie prijs maar wel wederom in de VS, daarom deze daar besteld en 1.5 week later had ik ze binnen.

Klinknagels
De klinknagels die zijn gebruikt, ongeveer 400, heb ik via mijn werk bij the fabory gekocht. De helft vervullen werkelijk een dragende functie maar van de andere helft heb ik alleen de kop gebruikt. Deze kop heb ik aan de binnenzijde geplakt om het te doen lijken alsof de onderdelen echt zijn geklonken, alleen ik ken dit geheim.

Verf
Het frame heb ik eerst helemaal in de menie gezet zodat deze tegen evt roesten is beschermd al zou ik het niet heel erg vinden. Daarna is er een een zwart/grijze verf op gekomen waarin een kleine korrel zit, zie de foto's, welke het frame een wat klassiekere look geeft.

Fabricage!

Schoonmaken
De start van het bouwen van de kast is begonnen met het schoonmaken van de eiken planken. Deze onderdelen waren het eerste bij mij thuis. De planken waren behoorlijk verweert en er zaten heel wat loszittende splinters op de planken. Deze heb ik alle 10 in een dag afgeborsteld met behulp van een boormachine, het stof kan ik soms nog steeds op de muur vinden waarnaast ik dit heb gedaan, haha. De planken hebben vastgezeten met nagels die door gaten in de planken zijn geslagen. Deze zijn losgebrand om de planken los te maken. Deze brandsporen zijn gelukkig blijven zitten na het schoonmaken van de planken.

Zagen
De strippen en hoekijzers moesten op lengte worden gezaagd van de standaard lengte van 6 meter naar de lengte die ik nodig had voor mijn kast (ongeveer 2m). Dit op een bandzaagmachine mogen doen bij een vriend van de familie die een staal constructie bedrijf heeft. Deze achter in mijn auto gegooid en bij mijn ouders opgeslagen waar de kast ook is gemaakt. (mijn vader heeft een heeeeeeel gave werkplek in de garage gemaakt).

Boren
De gaten in de schetsplaten en de platen die op de wielen zijn bevestigd waren al voorgelaserd. De gaten in de profielen 'helaas' nog niet. Deze heb ik op een kolomboormachine kunnen boren. Dit was nog een heel gepuzzel aangezien de positie van de kolomboormachine niet heel handig was met de lengte van de profielen en de posities waar de gaten moesten komen. Vaak hebben we de frame stukken in 2 richtingen moeten draaien wat in een relatief kleine ruimte (zie foto voor werkplaats rondom kolomboormachine) behoorlijk goochelen was.

Lassen
Bij het lassen ben ik begonnen met het in elkaar zetten van de zijkanten die de planken dragen. Deze bestaan uit 2 ongeveer 2m lange hoekprofielen die worden verbonden met hoekprofielen van ongeveer 30 cm lang. Deze heb ik aan de boven en onderzijde eerst vast gezet, dan de haaksheid gemeten, en toen de rest van de hoekprofielen er met ongeveer dezelfde handelingen er tussen bevestigd. Nadat alles was gelast alles netjes vlak geslepen en evt las spetters verwijderd.

De klinknagels zijn een ander onderdeel wat ook is gelast (ssst). De steel van de klinknagel zit door de schetsplaat heen en een stukje door het profiel zodat ik deze aan de binnenzijde van de kast kan dichtlassen en zo de klinknagel vast zet. Heel wat gedoe met vele klemmen maar het levert een mooi resultaat op.

Planken
De planken zijn niet allemaal even recht. Onder en boven in de kast heb ik de meest 'misvormde' planken gelegd hier zit dan ook een kleine gleuf tussen de planken maar dit maakt me niet veel uit. De rest van de planken heb ik in het stalen frame gelegd en toen de gaten voor de schroeven in de planken klein voorgeboord. De planken genummerd en er weer uitgehaald zodat de kast kon worden geschilderd.

Verven
Een keer het hele frame excl de planken, messing bouten en wielen in de menie gezet. Daarna de laag verf op het frame aangebracht welke de grijs/zwarte kleur geeft om het een mooi uiterlijk te geven.

Montage 'losse' onderdelen
Om de kast naar mijn huis te krijgen heb ik bij lokale autoverhuurbedrijf een bus gehuurd met een laadklep zodat ik de kast in z'n geheel naar huis kon vertransporteren en in en uit kon rijden op een tweetal dolly's. De planken lagen op dit moment nog niet in de kast.
En dan het moment waar het allemaal om draait; thuis voor het eerst de hele kast op z'n wielen gezet wat me al bijna een traantje deed wegpinken van trotsheid :*) . De planken erin gelegd en vast geschroefd en toen was het opeens klaar en gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.org/itmkmmb1b/image.jpg Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.org/ky6xnp4y7/image.jpg Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.org/4n6trd5b3/image.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.org/ouk9jnv2n/image.jpg Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.org/9luc5xbov/image.jpg Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.org/tt7ry7eb3/image.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.org/nsa314zen/image.jpg Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.org/vxs4zbxy7/image.jpg Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.org/uiqkalhfj/image.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.org/xctpo1rbj/image.jpg Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.org/lnpq03fsf/image.jpg Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.org/d5g9vrgzj/image.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.org/9luc5ytpb/image.jpg Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.org/se679jidr/image.jpg Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.org/fms131o1b/image.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.org/628eg66f3/image.jpg Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.org/3xo1f3ci7/image.jpg Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.org/c363d98gv/image.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.org/fzjf99167/image.jpg Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.org/7u1db3kn3/image.jpg Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.org/x02bhxtn3/image.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.org/duz286mov/image.jpg Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.org/di7o20c4v/image.jpg Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.org/jj5cz36gv/image.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.org/y2ci0i7bj/image.jpg Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.org/4n6triahr/image.jpg

Zie hierboven :9 . Duurde even je m'excuse.
CappieL schreef op maandag 13 november 2017 @ 15:38:
[...]

Het is een Q, A & SHOWCASE topic, dus laat vooral je (eigen ontworpen/gebrouwde) constructies zien.
Pictures or it didn't happen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Wat een ontzettend gave kast! Kuddo's!

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:52
Mooie werkplaats ook!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Normaal ben ik geen fan van de typische industriele dingen zoals de steigerbouw buizen met planken etc. Maar dit is echt heel gaaf en mooi gemaakt, top!

39

Pagina: 1 ... 60 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet voor luie zoekvraagjes.