het idee van de PTFE sprays is volgens mij dat er juist niks aan blijft plakken
WD40 kan je heel goed als schoonmaakmiddel voor metalen onderdelen gebruiken. Het lost diverse soorten vuil op en drijft vocht uit.Xander schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:19:
[...]
Het nadeel van PTFE, WD40 en alles wat vettig is... er kleeft ook vuiligheid aan. En van stof en vuil enzo wil je natuurlijk niet dat het in de cilinder vast blijft plakken...
Ja, als je veel te veel WD40 gebruikt, een plajse krijgt, en het de kans ziet in te drogen, dan plakt het...
Dan snap ik eerlijk gezegd niet waarom WD40 of PTFE niet in een slot zou mogen. Andere bezwaren kan ik niet bedenken?
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Afhankelijk van het type slot, kan het zijn dat er bepaalde componenten inzitten die hun eigen speciale type smeermiddel gebruiken (bv. in lagers). WD40 kan dat ook oplossen, met als gevolg dat dat onderdeel stuk kan gaan.Xander schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:47:
Dan snap ik eerlijk gezegd niet waarom WD40 of PTFE niet in een slot zou mogen. Andere bezwaren kan ik niet bedenken?
In onze nieuwbouwwoning zijn wij zo ver om de gestukadoorde wanden te gaan texen/schilderen. Het is volledig glad stucwerk, daarom worden alle muren licht opgeschuurd voordat wij deze gaan texen.
Mijn vraag aan de klussers hier, zouden jullie voorstrijk gebruiken alvorens een nieuwe gestucadoorde muur te texen?
Mijn vraag aan de klussers hier, zouden jullie voorstrijk gebruiken alvorens een nieuwe gestucadoorde muur te texen?
bedoel je met texen dat je gaat sausen?
Ja, voorstrijk is nodig. Nieuwe muren zuigen als de pest.
Ja, voorstrijk is nodig. Nieuwe muren zuigen als de pest.
WD 40 lost perfect smeer/vet op. Gebruik het dan ook voor de achtervelg van mn motor te poetsen, kettingvet valt er zo vanaf met wat wd40.Xander schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:47:
Ik zou voor een slot wat grafiet poeder gebruiken.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
Je moet voorstrijken. Je kunt in plaats van voorstrijk ook ~15% verdunde latex gebruiken (verdunnen moet om te zorgen dat het voldoende hecht). Voorstrijk zelf is waterdun en je krijgt als amateur snel druipers en die zie je later terug, ik vind verdunde latex makkelijker werken.dewil1990 schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:52:
In onze nieuwbouwwoning zijn wij zo ver om de gestukadoorde wanden te gaan texen/schilderen. Het is volledig glad stucwerk, daarom worden alle muren licht opgeschuurd voordat wij deze gaan texen.
...
Verdunde latex kreeg ik ook als tip van een schilder. Het helpt ook met een betere eind dekking.IceM schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:58:
[...]
Je moet voorstrijken. Je kunt in plaats van voorstrijk ook ~15% verdunde latex gebruiken (verdunnen moet om te zorgen dat het voldoende hecht). Voorstrijk zelf is waterdun en je krijgt als amateur snel druipers en die zie je later terug, ik vind verdunde latex makkelijker werken.
En nog een goede tip, gebruik goede latex. Niet die troep van een bouwmarkt.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Je hebt ook rolbare voorstrijk, eventueel ook al in wit leverbaar. Dat is makkelijker verwerkbaar.IceM schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:58:
[...]
Je moet voorstrijken. Je kunt in plaats van voorstrijk ook ~15% verdunde latex gebruiken (verdunnen moet om te zorgen dat het voldoende hecht). Voorstrijk zelf is waterdun en je krijgt als amateur snel druipers en die zie je later terug, ik vind verdunde latex makkelijker werken.
Ik ben fan van Sigma wallprim als eerste laag. Kan ook op kleur worden gemengd. Scheelt vaak een 2 laag latex om tot goed dekkend resultaat te komen.
Vandaag eindelijk mee aan de slag gegaan en schilderij hangt, strak tegen de muur, waterpas en stevig vast!!Johnny schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:55:
[...]
Misschien een "French cleat" maken? Een horizontale plank tussen de verticale plaatsen met een aflopende onderkant die dan rust op een horizontale plank aan de muur met een oplopende bovenkant.
[afbeelding]
Zoiets, maar dan met de schroeven via de achterkant natuurlijk.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Martinusz schreef op zondag 10 december 2017 @ 22:32:
[...]
Vandaag eindelijk mee aan de slag gegaan en schilderij hangt, strak tegen de muur, waterpas en stevig vast!!
Ik heb het gat afgetekend, en plankjes aan de zijkant gemaakt voor ondersteuning. Toen alles weg geslagen en weggeknipt. Gat zit er dus in nu, nu de spandraadjes nog verwijderen/aan balk maken en de balken+trap erin maken. En gelijk de elctra verplaatsen, die zit nu half boven het gat.. Komt goed.krvabo schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 17:57:
[...]
De enige andere manier die ik heb gevonden die soort van werkt is met een moker en breekijzer aan de gang, maar dat gaat niet mooi worden.
Is het tevens nuttig om de huidige plaatradiatoren (h10) te vervangen voor moderne (h22)? Denk dat deze minimaal 40 jaar oud zijn. Tevens alle kranen te vervangen voor thermostaatkranen? Aannemers zeggen van alles natuurlijk. Mijn gevoel zegt van wel, gaat maar om twee radiatoren in de slaapkamers op de 1e verdieping, op de 2e zullen deze wel blijven hangen want daar gaan we toch niet stoken.

Flexa Powerdek is anders prima voor de klusser op een budget. Bouwmaat heeft ook prima tex, de SPS latex. Iets duurder dan de Powerdek, maar wel fijner om mee te werken.mhr-zip schreef op zondag 10 december 2017 @ 22:08:
[...]
Verdunde latex kreeg ik ook als tip van een schilder. Het helpt ook met een betere eind dekking.
En nog een goede tip, gebruik goede latex. Niet die troep van een bouwmarkt.
Mocht je echt voor 1 laag willen gaan, voorstrijk en daarna sausen met Sikkens/Sigma whatever.
Voorstrijk
Roller
Gebruik geen blokkwast, dat blijf je zien op je muur, deze roller werkt prima.
K to the KillaZ
Ik zou de radiatoren wel vervangen ja:hammy87 schreef op maandag 11 december 2017 @ 09:26:
[...]
Is het tevens nuttig om de huidige plaatradiatoren (h10) te vervangen voor moderne (h22)? Denk dat deze minimaal 40 jaar oud zijn. Tevens alle kranen te vervangen voor thermostaatkranen? Aannemers zeggen van alles natuurlijk. Mijn gevoel zegt van wel, gaat maar om twee radiatoren in de slaapkamers op de 1e verdieping, op de 2e zullen deze wel blijven hangen want daar gaan we toch niet stoken.
a) mooier (ik heb mijn radiatoren niet vervangen en heb ze allemaal moeten schilderen)
b) meer verwarmd oppervlak, dus kamer sneller warm.
c) thermostaatkranen zijn altijd handig
@hammy87 ben het wel met hem eens
Overgens op MP zijn radiatoren voor een prikkie te verkrijgen, en kan je soms een LTV model voor weinig scoren. als je dat intergraal door je huis weet te doen .. kan je veel gerichter stoken op lagere temperaturen.CappieL schreef op maandag 11 december 2017 @ 09:33:
[...]
Ik zou de radiatoren wel vervangen ja:
a) mooier (ik heb mijn radiatoren niet vervangen en heb ze allemaal moeten schilderen)
b) meer verwarmd oppervlak, dus kamer sneller warm.
c) thermostaatkranen zijn altijd handig
Tja vanalles

Bring it on
Een boor van 1 meter 20, ben benieuwd
[ Voor 6% gewijzigd door Atlas op 11-12-2017 18:34 ]
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Ik hoop dat het een stijve en rechte staaf is, anders zwenkt ie waar je bij staat.Atlas schreef op maandag 11 december 2017 @ 18:32:
[afbeelding]
Bring it on
Recht is hij 100%. En het is 20mm staal. Lijkt me dat dat prima stijf isCappieL schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:02:
[...]
Ik hoop dat het een stijve en rechte staaf is, anders zwenkt ie waar je bij staat.
Ik post het resultaat over 2 weken
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Is het een zelf in elkaar gedraaide extensie? Of een koopdeel?Atlas schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:03:
[...]
Recht is hij 100%. En het is 20mm staal. Lijkt me dat dat prima stijf is
1 meter diepe gaten van 20 mm... ik ben benieuwd.
Ga je ook een lampje maken van een meerpaal?
Bedankt voor de input. Ik zit nu even de capaciteiten te berekenen. Slaapkamer 1 is 50,4m3, nummer 2 is 28,7 m3. Nu volgen daar volgens meerdere sites respectievelijk 3500W en 2000W uit. Nu hangt er in beide slaapkamers een h10 van 220x40cm radiator. Nu levert deze wellicht te weinig voor slaapkamer 1, maar 3500W is ook wel veel lijkt mij? Als ik bv kijk naar een H22 met ongeveer dezelfde afmeting, levert deze ongeveer 3300W https://www.warmteservice...-en-zijpanelen/p/21755333. Zou toch meer dan voldoende moeten zijn voor slaapkamer 1?vso schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:14:
@hammy87 ben het wel met hem eens
[...]
Overgens op MP zijn radiatoren voor een prikkie te verkrijgen, en kan je soms een LTV model voor weinig scoren. als je dat intergraal door je huis weet te doen .. kan je veel gerichter stoken op lagere temperaturen.
Hoe zit het tevens met verwarming in de gang? Deze zit precies aan het einde van de trap, dus warmte vliegt gelijk naar boven. Dus inhoudt + 10% rekenen oid? Thanks voor de hulp.
Ik zou eerder voor overcapaciteit gaan, regelen doe je toch met je kraan.hammy87 schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:14:
[...]
Bedankt voor de input. Ik zit nu even de capaciteiten te berekenen. Slaapkamer 1 is 50,4m3, nummer 2 is 28,7 m3. Nu volgen daar volgens meerdere sites respectievelijk 3500W en 2000W uit. Nu hangt er in beide slaapkamers een h10 van 220x40cm radiator. Nu levert deze wellicht te weinig voor slaapkamer 1, maar 3500W is ook wel veel lijkt mij? Als ik bv kijk naar een H22 met ongeveer dezelfde afmeting, levert deze ongeveer 3300W https://www.warmteservice...-en-zijpanelen/p/21755333. Zou toch meer dan voldoende moeten zijn voor slaapkamer 1?
Hoe zit het tevens met verwarming in de gang? Deze zit precies aan het einde van de trap, dus warmte vliegt gelijk naar boven. Dus inhoudt + 10% rekenen oid? Thanks voor de hulp.
Maar als je van rekenen houd kijk eens naar YouTube: Webinar 'Inregelen: balanceren van een cv installatie'
let op dit is wel een sales pitch voor merk ??? en debiet regelingen .. maar geeft denk ik wel wat inzicht algemeen.
persoonlijk heb ik de volgende voorkeur
Woonkamer = algemene leef vertrek --> 20 graden in de winter in de ochtend en rond avond eten tot 21:30 daarna rustig naar 15 a 17 graden voor bedtijd..
slaapkamers max 18 graden en 15 graden minimum (je ligt toch onder het dekbed)
badkamer = woonkamer (kinder bedtijd is van 19:30 tot 20:30 ) en koud word het er toch niet.. en als volwassene reden om snel na bad/douche onder de lakens te kruipen
ik zie wel wat nut om onder bepaalde omstandigheden (kind speelt op zolder/slaapkamer) of je werkt thuis gericht te kunnen stoken (niet alle vertrekken warm stoken)
Maar we stoken veel minder met deze standen,
De termometer (thermostaat bediening) hangt in de woonkamer en bedient de cv, ik ben eigenlijk alleen nog op zoek naar thermostaat kranen die bedraad in de winter dit kunnen doen voor mij, en in de overige kamers wil ik een ESP display hangen zodat je wat gevoel hebt van controle (indien de leef situatie wijzigt)
maar vooral nu isoleren .. dat scheelt nog meer
Tja vanalles
Brr, zo'n lange boor en dan kiezen voor de speedboor, the horrorAtlas schreef op maandag 11 december 2017 @ 18:32:
[afbeelding]
Bring it on
Had er dan een slangenboor op gezet
Als je door iets diks heen moet gaat dat wel even duren, aangezien je elke keer je boor terug moet halen om je snijafval af te voeren.Atlas schreef op maandag 11 december 2017 @ 18:32:
[afbeelding]
Bring it on
there's no tweak without the tweaker
Ophangen en naar boven boren
Helaas, want de staaf is net zo dik als de boordiameter
Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl
That's what she saidCappieL schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:02:
[...]
Ik hoop dat het een stijve en rechte staaf is, anders zwenkt ie waar je bij staat.
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Die fout maakte ik ook, 2600W in de slaapkamer hangen "omdat het erop berekend is".hammy87 schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:14:
[...]
Bedankt voor de input. Ik zit nu even de capaciteiten te berekenen. Slaapkamer 1 is 50,4m3, nummer 2 is 28,7 m3. Nu volgen daar volgens meerdere sites respectievelijk 3500W en 2000W uit. Nu hangt er in beide slaapkamers een h10 van 220x40cm radiator. Nu levert deze wellicht te weinig voor slaapkamer 1, maar 3500W is ook wel veel lijkt mij? Als ik bv kijk naar een H22 met ongeveer dezelfde afmeting, levert deze ongeveer 3300W https://www.warmteservice...-en-zijpanelen/p/21755333. Zou toch meer dan voldoende moeten zijn voor slaapkamer 1?
Echter, vraag je jezelf af of je continu 20 graden stookt in je slaapkamer?
Ik heb de 2600W nu in de gang hangen, en een kleine 1100W in de slaapkamer voor de dagen zoals gisteren, wanneer de deur dicht is en het best fris in de slaapkamer is. Ik denk dat de radiator 15 dagen in het jaar warm is, meer niet.
De radiator in de gang verwarmt ondertussen het trapgat, wat een prima zet is geweest voor het comfort in huis.
K to the KillaZ
Een 20mm staaf met een 20mm boor. Dat gaat toch geheid vastlopen?Atlas schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:03:
Recht is hij 100%. En het is 20mm staal. Lijkt me dat dat prima stijf is
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Mag ik van jullie ervaring en inzicht gebruik maken? Op dit moment worden onze trappen gestoffeerd. Het betreft 2 open trappen waar een taupe/grijs achtig tapijt op wordt gelegd. De wangen van de trap zijn ral 9010 evenals de muren.
Nu zit ik met de standaard trapleuningen in mijn maag, deze zijn van beuken o.i.d. en gelakt (standaard nieuwbouw). Deze zou ik graag in bijpassend maken maar geen idee wat voor kleur dit te doen. Wat is jullie idee hierover?
Nu zit ik met de standaard trapleuningen in mijn maag, deze zijn van beuken o.i.d. en gelakt (standaard nieuwbouw). Deze zou ik graag in bijpassend maken maar geen idee wat voor kleur dit te doen. Wat is jullie idee hierover?
Die mag je uitleggen?zonoskar schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 13:23:
[...]
Een 20mm staaf met een 20mm boor. Dat gaat toch geheid vastlopen?
Het lijkt me dat je hierdoor juist recht kan boren vanwege de geleiding en het geheel juist niet vast komt te zitten?
Als de staaf echt precies de dikte heeft van de boor (Een speedboor boort wat grof, dus het kan meevallen), is er flink wat wrijving tussen de staaf en het boorgat. Dus die gaat dan inderdaad vastlopen. Zeker als de speedboor stiekem in een bochtje wil gaan boren. Dan blokkeert het helemaal makkelijk,
dat is dan stukje boren, stofzuiger erop en boor schoonmaken en weer... dan gaat 1 meter best even duren
Ik heb niet eens een boormachine waar ik Ø 20mm in kan spannen
My favorite programming language is solder.
@Atlas doet dat gewoon met zijn blote handenPuch-Maxi schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 14:24:
Ik heb niet eens een boormachine waar ik Ø 20mm in kan spannen
20mm staaf achter een 20mm boor kan inderdaad nog wel eens een uitdaging worden. Wellicht vooraf (en tussendoor) de staaf inwrijven met parafine of zo (gewoon een waxine lichtje er langs halen)?
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
@KillaZ @hammy87 Een te grote radiator ophangen in een ruimte is niet erg. Als je meer vermogen hebt kun je met een lagere temperatuur de boel warmhouden. Lagere temperatuur = efficienter stoken 
Ik kon van een kennis een radiator krijgen die hij overhad. Hij is maar 40cm breder, maar gaat ook van type 11 (enkelplaat met lamellen) naar een type 22 (dubbele plaat, beiden met lamellen). Het vermogen is daardoor bijna 3x zo groot
op ongeveer dezelfde fysieke afmetingen (hoogte x breedte).
Ik kon van een kennis een radiator krijgen die hij overhad. Hij is maar 40cm breder, maar gaat ook van type 11 (enkelplaat met lamellen) naar een type 22 (dubbele plaat, beiden met lamellen). Het vermogen is daardoor bijna 3x zo groot
Ik ga nu dus ook van enkelplaat zonder convectoren naar 22, maar dan kom ik dus met dezelfde lengte en breedte net aan de benodigde capaciteit. Oftewel, alles wat er nu hangt is flink onder gedimensioneerd.ThinkPadd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 14:39:
@KillaZ @hammy87 Een te grote radiator ophangen in een ruimte is niet erg. Als je meer vermogen hebt kun je met een lagere temperatuur de boel warmhouden. Lagere temperatuur = efficienter stoken
Ik kon van een kennis een radiator krijgen die hij overhad. Hij is maar 40cm breder, maar gaat ook van type 11 (enkelplaat met lamellen) naar een type 22 (dubbele plaat, beiden met lamellen). Het vermogen is daardoor bijna 3x zo grootop ongeveer dezelfde fysieke afmetingen (hoogte x breedte).
Nieuwe kozijnen met dubbelglas wordt nu gemaakt in de timmer werkplaats ter vervanging van stalen kozijnen met enkel glas. Gevelisolatie volgt in februari. Hopelijk valt het stoken erna mee

Knijp hem dan wel af of zorg voor een goede thermostaatkraan.ThinkPadd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 14:39:
Ik kon van een kennis een radiator krijgen die hij overhad. Hij is maar 40cm breder, maar gaat ook van type 11 (enkelplaat met lamellen) naar een type 22 (dubbele plaat, beiden met lamellen). Het vermogen is daardoor bijna 3x zo grootop ongeveer dezelfde fysieke afmetingen (hoogte x breedte).
Ik heb hier op de bovenverdieping allemaal 150x50 T20 radiatoren hangen, zodra je die opendraait ga je dood, gevolgd door kou want het is te warm. Moeten nog kranen met voorinstelling opgezet worden, de huidige kranen zijn van onbekend merk/type uit de jaren 80.
Ach, radiatoren berekend op een tochthol uit 1978 in een geïsoleerd huis heeft ook zo zo'n charmes. 7 jaar terug kwam met -5 de woning niet op temperatuur zonder op 80 graden aanvoer te stoken, tegenwoordig is de ketel begrenst op 55 graden en stookt ie nog met 2 vingers in de neus 2 graden per halfuur erbij
.

Ja leuk, maar als je de ruimte maar 15 dagen per jaar verwarmt, is zonde van de radiatorThinkPadd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 14:39:
K to the KillaZ
Mevrouw is het daar niet mee eensKillaZ schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 17:12:
[...]
Ja leuk, maar als je de ruimte maar 15 dagen per jaar verwarmt, is zonde van de radiator
We hebben geen haastRonald_stage schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 14:07:
dat is dan stukje boren, stofzuiger erop en boor schoonmaken en weer... dan gaat 1 meter best even duren
En het zijn 4 gaten. Elke 5cm het zaagsel eruit halen zou voldoende moeten zijn denk ik.
En hij is op 13mm afgedraaid, dus dat zou moeten passen in de boormachine.
En goeie tip van die paraffine
Motto is: doe het goed of doe het niet
Daarnaast even aandacht voor 2e hands radiatoren. Let wel op de leeftijd. De roest kan er in zitten en vervuiling aan een nieuwe installatie toevoegen...
Daarnaast even aandacht voor 2e hands radiatoren. Let wel op de leeftijd. De roest kan er in zitten en vervuiling aan een nieuwe installatie toevoegen...
Nieuw zijn radiatoren ook helemaal niet zo duur. Bij het inrichten van ons nieuwe huis op de bg overal nieuwe opgehangen, met nieuwe thermostaatknoppen.
Gekocht bij warmte service.
Geen lelijke ribbelradiatoren die een hoop schilderwerk nodig hebben (schilderen vind ik niet leuk). En ook gelijk wat meer vermogen en toch compacter(strakker tegen de muur).
Gekocht bij warmte service.
Geen lelijke ribbelradiatoren die een hoop schilderwerk nodig hebben (schilderen vind ik niet leuk). En ook gelijk wat meer vermogen en toch compacter(strakker tegen de muur).
Nog een tip: gebruik de slipkoppeling van je schroefboormachine (schroefstand dus). Mocht ie dan vastslaan, dan gaat er in elk geval niks stuk, incl. je polsenAtlas schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:27:
[...]
We hebben geen haast
En het zijn 4 gaten. Elke 5cm het zaagsel eruit halen zou voldoende moeten zijn denk ik.
En hij is op 13mm afgedraaid, dus dat zou moeten passen in de boormachine.
En goeie tip van die paraffine
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Als Mevrouw daar niet met grondige redenen komt wat de investering rechtvaardigd dan kan ze van mij tegen de muur praten die zal misschien van elende in elkaar storten
Daarom koop je toch geen ijzeren variant .. ? die mik ik liever intergraal de deur uit ..sbruynis schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:28:
Motto is: doe het goed of doe het niet
Overgens nu nagedacht .. ik ga voor een permanente ontlucht ding ipv een vuilvanger (beide even duur) ..Ik kan beter het leiding werk in huis inclusief radiatoren vervangen door rvs/plastic en goed alles aansluiten/schoonmaken voor in gebruikname... zal wel wat kosten maar onderhoud word minder en ik verwacht meer waarde terug.
Tja vanalles
@Atlas wat betreft het boorafval, ik weet niet of je ondersteboven kan boren? Dan zou het boorafval zich niet ophopen onderin de paal
Jammer dat we niet meer flitsen trouwens.. anders konden we dit mooi in de werkplaats doen met de kerst
Jammer dat we niet meer flitsen trouwens.. anders konden we dit mooi in de werkplaats doen met de kerst
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Nieuwe radiatoren komen er inderdaad evenals nieuwe leidingen, kost de kop niet en alles gelijk goed. Huidige VR blijft, wel zal er gelijk afvoer gemaakt worden voor de toekomst.
Ik wil graag in een MDF plaat (die reeds geschilderd is) een gat maken voor doorvoer van de kabels richting TV.
De plaat is als plank in de woonkamer geplaatst, is dus al geschilderd, en zit met een kitrand al 'vast' tegen de muur aan.
Nu wil ik daar 1 of 2 van deze dingen in zetten:

Deze hebben een doorsnede van 60 mm (de uitsparing waarin ie valt).
Deze zal dan het liefst redelijk dicht op de muur komen.
Ik heb geen gatenzagen, wel een decoupeerzaag.
Is dat een beetje te doen met een decoupeerzaag? Door de rand die eroverheen valt, hoeft het gat niet perfect rond te zijn natuurlijk.
Ik wil op zich wel een gatenzaag kopen, maar een losse is nogal aan de prijs voor 2 gaten boren, en zo'n goedkopere set zit vaak geen 60 mm tussen.
De plaat is als plank in de woonkamer geplaatst, is dus al geschilderd, en zit met een kitrand al 'vast' tegen de muur aan.

Is dat een beetje te doen met een decoupeerzaag? Door de rand die eroverheen valt, hoeft het gat niet perfect rond te zijn natuurlijk.
Ik wil op zich wel een gatenzaag kopen, maar een losse is nogal aan de prijs voor 2 gaten boren, en zo'n goedkopere set zit vaak geen 60 mm tussen.
Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!
Toevallig laatst bij IKEA nog een heel betaalbaar gatenzaag setje gekocht, FIXA (€5).
Zit ook een nokje in waardoor de zaagbladen niet doordraaien en het deel voor in de boormachine heeft een vierkant/zeskant.
Weet alleen niet of ze 'hoog' genoeg zijn om door een dik blad heen te komen? Ze zeggen op de IKEA site dat het niet geschikt is voor tafelbladen, maar als je een niet al te dik blad hebt moet dat prima kunnen lijkt mij.
Zit ook een nokje in waardoor de zaagbladen niet doordraaien en het deel voor in de boormachine heeft een vierkant/zeskant.
Weet alleen niet of ze 'hoog' genoeg zijn om door een dik blad heen te komen? Ze zeggen op de IKEA site dat het niet geschikt is voor tafelbladen, maar als je een niet al te dik blad hebt moet dat prima kunnen lijkt mij.
[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 13-12-2017 09:54 ]
Of je boort gewoon net zoveel gaten met een gewone boor totdat het gat groot genoeg isDaRoot schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:47:
Ik wil graag in een MDF plaat (die reeds geschilderd is) een gat maken voor doorvoer van de kabels richting TV.
[afbeelding]
Float like a butterfly, sting like a bee.
Dit ^, die kabeldoorvoer valt toch over het werkblad heen, dus super rond hoeft het gat niet te zijn.Martinusz schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:55:
[...]
Of je boort gewoon net zoveel gaten met een gewone boor totdat het gat groot genoeg isIs ff wat werk, maar hoef je niks voor te kopen
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...
@DaRoot kijk even op ecotools voor een gatenzaag
.
Met zo'n ding hoeft het gat niet perfect rond te zijn, maar dat is wel aan te bevelen. Die ribbels aan de zijkant zijn er om vast te klemmen in het gat. Een gatenzaag is echt niet duur bij ecotools zoals @S_tef al aangeeft en daarmee krijg je wel het mooiste resultaat. Ik zou iig niet gaan prutsen met een gewone boor of decoupeerzaag.DaRoot schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:47:
[afbeelding]
/edit: de 60mm gatenzaag is bij ecotools uitverkocht...
[ Voor 8% gewijzigd door zonoskar op 13-12-2017 10:09 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Heb je niemand in je omgeving die zo’n zaag heeft liggen? IMHO wordt dat de enige beetje nette oplossing, de rest is gehobby in de marge - zeker omdat de plaat al geschilderd is, in het zicht zit en je er lastig bij kan.
[ Voor 0% gewijzigd door Hmmbob op 13-12-2017 10:29 . Reden: Typo ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Decoupeerzaag kan natuuurlijk wel ook gewoon, maar als je het vlak bij de muur wilt maken kom je wellicht wel in de knoei bij het draaien van je zaag. Maar als je hem niet in één keer rond duwt, maar vanaf de kant waar je wel ruimte hebt langs beide helften van het te maken gat zaagt moet dat toch best lukken?
Buurman heeft inmiddels ook berichtje gestuurd dat ie zo'n ding heeft liggen idd..Hmmbob schreef op woensdag 13 december 2017 @ 10:27:
Heb je niemand in je omgeving die zo’n zaag heeft liggen? IMHO wordt dat de enige beetje nette oplossing, de rest is gelobby in de marge - zeker omdat de plaat al geschilderd is, in het zicht zit en je er lastig bij kan.
Bedankt voor de tips verder allen..
Ecotools is idd niet duur, alleen net de 60 mm uitverkocht.. maar 59 is er wel..
Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!
Binnenkort gaan wij aan de verbouwing beginnen, waaronder het opknappen van de schuur. Hier wordt een betonvloer gestort na het verwijderen van de huidige tegels en de eerste centimeters zand. Daarnaast wordt een doorgang gerealiseerd naar de woning zelf. Zodoende wordt de garage een bijkeuken.
Nu is mijn vraag of ik nog maatregelen moet treffen in de ondergrond. Er zal ca. 20 centimeter beton gestort worden met daarover een afdekvloer van ca. 5 cm, waarin o.a. de vloerverwarming zal zitten. Onder de betonvloer komen isolatieplaten te zitten. Alles wordt van onder afdekt met een zeil, zodat het vocht niet uit het beton loopt. De ruwe betonvloer wordt voorzien van wapeningsnetten van rond 8 mm.
Concreet vraag ik mij af of ik nog wat in de ondergrond moet doen om verzakking van de vloer tegen te gaan.
Nu is mijn vraag of ik nog maatregelen moet treffen in de ondergrond. Er zal ca. 20 centimeter beton gestort worden met daarover een afdekvloer van ca. 5 cm, waarin o.a. de vloerverwarming zal zitten. Onder de betonvloer komen isolatieplaten te zitten. Alles wordt van onder afdekt met een zeil, zodat het vocht niet uit het beton loopt. De ruwe betonvloer wordt voorzien van wapeningsnetten van rond 8 mm.
Concreet vraag ik mij af of ik nog wat in de ondergrond moet doen om verzakking van de vloer tegen te gaan.
20 centimeter beton? Ga je er met een heftruck rondrijden? Volgens mij is de helft al zat. Toen bij mij werd gestort vond de beste man 11 cm ook al behoorlijk fors. Waarom zoveel? Liever dunner met een beetje staal erin, niet eens per sé nodig.ChillPascal schreef op woensdag 13 december 2017 @ 10:42:
Binnenkort gaan wij aan de verbouwing beginnen, waaronder het opknappen van de schuur. Hier wordt een betonvloer gestort na het verwijderen van de huidige tegels en de eerste centimeters zand. Daarnaast wordt een doorgang gerealiseerd naar de woning zelf. Zodoende wordt de garage een bijkeuken.
Iets doen tegen verzakking zal lastig worden. Ik heb het koud op staal gestort (op zand). Hier in het oosten kan dat ook prima en worden hele huizen op staal gebouwd. In het westen wordt er natuurlijk veel geheid. Hoe je dat het beste op kan lossen, weet ik niet.
"Chaos kan niet uit de hand lopen"
60 mm met een decoupeerzaag is gewoon kut.Orion84 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 10:27:
Decoupeerzaag kan natuuurlijk wel ook gewoon, maar als je het vlak bij de muur wilt maken kom je wellicht wel in de knoei bij het draaien van je zaag. Maar als je hem niet in één keer rond duwt, maar vanaf de kant waar je wel ruimte hebt langs beide helften van het te maken gat zaagt moet dat toch best lukken?
Cirkelgeleider kun je niet gebruiken, en om het iets minder kut te maken heb je speciale zaagjes die minder breed zijn:

rechtsboven
Wat zouden jullie aanraden voor muurverf voorstrijk? Ik ben van plan te gaan rollen met Sikkens alphacryl mat SF (keuken) en de rest van het huis met Sikkens projecttex. Nu heeft sikkens ook bijbehorende voorstrijkmiddelen zoals de Alpha Aquafix en Alpha Primer SF. Die voorstrijkmiddelen zijn zowaar nog duurder dan de latex zelf dus ik vroeg mij af of het uitmaakt als je een goedkoper alternatief gebruikt (bijv Robusto Voorstrijk)
Iemand enig idee hoe het heet als je met een decoupeerzaag in het midden van een plank zaagt zonder voorboren? Ik zet dan de voorste punt van de schoen tegen het hout en kantel het zaagblad langzaam in het hout... Maar ik kan daar geen plaatje oid van vinden.
Gaat erom dat er een luikje moet komen in een bestaande plaat, maar als je dan eerst boort zit er een gat in je luikje.
Gaat erom dat er een luikje moet komen in een bestaande plaat, maar als je dan eerst boort zit er een gat in je luikje.
Dat was mijn eerste zoekopdracht, maar vind daar maar eens een plaatje of video van... Niks kunnen vinden.
Plunge cut jigsawMikeyMan schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:52:
[...]
Dat was mijn eerste zoekopdracht, maar vind daar maar eens een plaatje of video van... Niks kunnen vinden.
Waarvoor ga je dat nodig hebben?
Met een decoupeerzaag is lastig hoor, grote kans dat je het hout verneukt.
In zo'n situaties is het handig om een Fein te hebben.
Volgens mij wordt het in de handleiding van mijn Bosch apparaat toch echt zo genoemd. Met heel veel mitsen en maren dacht ik (alleen in zacht hout, pendelstand uit, bepaald type zaagjes, etc.).MikeyMan schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:52:
[...]
Aardappel schreef op woensdag 13 december 2017 @ 19:03:
Waarvoor ga je dat nodig hebben?
Met een decoupeerzaag is het al lastig om recht te zagen, maar met de multitool is dat zo mogelijk nog moeilijker. Zeker als het wat dikker hout is.
Maar plunge cut was het idd, thanks!
Tsja, als je geen details noemt. Weet ik veel hoe lang je zaagsnede moet zijn.MikeyMan schreef op woensdag 13 december 2017 @ 19:22:
[...]
Met een decoupeerzaag is het al lastig om recht te zagen, maar met de multitool is dat zo mogelijk nog moeilijker. Zeker als het wat dikker hout is.
Maar plunge cut was het idd, thanks!
Ik bedoelde alleen het beginnetje maken. En voor recht zagen hebben ze geleiders.
Bestaan er normale (niet smart) verplichtingschakelaars die de lamp automatisch weer uitschakelen x minuten na inschakelen?
Die had ik in mijn eerste woning bij gebrek aan een fatsoenlijke hotelschakeling. De lichtknop zit dan op een veer die langzaam weer uitveert. In de tussentijd brandt je licht.groggy schreef op woensdag 13 december 2017 @ 21:17:
Bestaan er normale (niet smart) verplichtingschakelaars die de lamp automatisch weer uitschakelen x minuten na inschakelen?

Kijk hier eens..
https://www.elektramat.nl...x-drukknoptijdschakelaar/
Heb ik gevonden via Trappenhuisschakelaar
[ Voor 34% gewijzigd door PaT op 13-12-2017 22:38 ]
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Voor dit soort zaken gebruik ik nog wel eens een ouderwetse schrobzaag. Grappig dat iedereen het elektrisch wil oplossen voor maar liefst 1 gaatjeDaRoot schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:47:
[afbeelding]
Misschien het zandbed voorafgaand aan het betonstorten met een gehuurde triplaat verdichten. Wel opletten dat je geen muren raaktChillPascal schreef op woensdag 13 december 2017 @ 10:42:
Ik zou eps plaaten aanraden van 20cmChillPascal schreef op woensdag 13 december 2017 @ 10:42:
werk zodat je het later nog kan verbouwen tot andere nuttige toepassing
Maar verzakking ligt enorm aan de locatie, 20cm eps is voor 4cm dikke houten schuur voldoende maar ga je stenen schuur dan zou ik andere fundering opties overwegen .. of andere schuur ..
prijs voor een fundering's paal van 6m diep ofzo is geloof ik 1500,- per paal.
PS de EPS 20cm is ook goeie isolatie, leg het indien mogelijk wel wat breder dan de schuur en insluiten in een betonnen rand doe je jezelf wel een plezier mee
ik heb zelf zoiets gebouwd voor een schuur van 7x3 maar dan ipv beton tegels gebruikt, als ik het overnieuw zou doen zou ik wel fixatie punten ingebouwd hebben en/of verstelbare punten .. dit heeft meer te maken dat het gewicht v.d schuur niet uniform overal is en dus van achteren zwaarder .. hoewel de eps een hoop opvangt is dit iets achteraf gezien wellicht meer fundatie mocht hebben.
Maar dit moet ik zien het staat er pas 2 jaar, en vertoont nog geen verzakking/verschuiving .. maar ja ik zit op veengrond. dus ...
Tja vanalles
heya.
Ik heb een moederhaard in de woonkamer.
En ik ga strax verbouwen.
Nu zit er aan de moederhaard een honeywell thermostaat, bedraad.
Maar ik vraag me af of het volgende bestaat en of iemand er ervaring mee heeft.
Ik wil op het thermostaatschakelblok op mijn moederhaard (is 2 draads aangesloten vanuit de thermostaat) een soort draadlozeschakel module plaatsen die wordt aangestuurd vanuit de thermostaat. En dan ergens na mijn verbouwing in de woonkamer een draadloze thermostaat plaatsen die die module aanstuurt, die dan de het schakelblok schakelt.
En dan het leifst nog aanstuurbaar via Google Home.
Beetje wazig, maar ik hoop begrijpelijk.
Ik wil op het thermostaatschakelblok op mijn moederhaard (is 2 draads aangesloten vanuit de thermostaat) een soort draadlozeschakel module plaatsen die wordt aangestuurd vanuit de thermostaat. En dan ergens na mijn verbouwing in de woonkamer een draadloze thermostaat plaatsen die die module aanstuurt, die dan de het schakelblok schakelt.
Heya!!maartend schreef op donderdag 14 december 2017 @ 09:06:
heya.
Zoiets zal wel bestaan, heb je zelf al onderzoek gedaan?
Sorry. Jawel, maar mijn uitleg is al zo wazig dat ik niet eens weet wat ik zoek en Google me dus ook de meeste gekke dingen oplevert.CappieL schreef op donderdag 14 december 2017 @ 13:16:
[...]
Heya!!
Zoiets zal wel bestaan, heb je zelf al onderzoek gedaan?
Kijk, ik vind bijv. dit ; http://shop.kamerthermost...128/Products/Y4H910RF4004
Maar is dat wat ik bedoel? Maar dan het liefst aanstuurbaar via Google Home.
[ Voor 25% gewijzigd door maartend op 14-12-2017 13:20 ]
Voor de liefhebber, ik zag laatst iemand vragen naar het installeren van binnendeur kozijnen. Ik doe het zo:

gat in de muur 15mm groter maken dan het (smalste deel) van het kozijn. Schuine gaatjes boren naar de opening toe om straks de pur slang in te stoppen. Kozijn neerzetten en dan mijn DIY kozijn steunen ertussen klemmen. Vervolgens kan ik hem netjes stellen met M8 boutjes die op de klemmen zitten en wat wiggen. Daarna volpurren en klaar (2 componenten pur)

gat in de muur 15mm groter maken dan het (smalste deel) van het kozijn. Schuine gaatjes boren naar de opening toe om straks de pur slang in te stoppen. Kozijn neerzetten en dan mijn DIY kozijn steunen ertussen klemmen. Vervolgens kan ik hem netjes stellen met M8 boutjes die op de klemmen zitten en wat wiggen. Daarna volpurren en klaar (2 componenten pur)
Kijk hier eens: https://www.thermostaatst...me-wifi-thermostaten.htmlmaartend schreef op donderdag 14 december 2017 @ 13:18:
[...]
Sorry. Jawel, maar mijn uitleg is al zo wazig dat ik niet eens weet wat ik zoek en Google me dus ook de meeste gekke dingen oplevert.
Kijk, ik vind bijv. dit ; http://shop.kamerthermost...128/Products/Y4H910RF4004
Maar is dat wat ik bedoel? Maar dan het liefst aanstuurbaar via Google Home.
Waarschijnlijk werken alle thermostaten wel met jouw moederhaard.
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Ik ga de stopcontacten in mijn woning verlagen. Dus sleuf frezen van stopcontact naar beneden, nieuwe doos plaatsen op 30cm hoogte, nieuwe draad trekken, etc...
Wat kan ik het beste met de bestaande doos doen? Volsmeren is geen optie, want dan kan er nooit geen draad meer doorheen. Weghalen en nieuwe pijp aan bestaande pijp koppelen?
Wat kan ik het beste met de bestaande doos doen? Volsmeren is geen optie, want dan kan er nooit geen draad meer doorheen. Weghalen en nieuwe pijp aan bestaande pijp koppelen?
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Dat zijn dus die dingen die ik altijd zie. Maar dat werkt dus ook gewoon op een normale CV-moederhaard? Zet ik dan iets op het schakelblok bij mijn haard. Dit staat nl. wel bij die thermostaten ;-DarkShadow- schreef op donderdag 14 december 2017 @ 16:15:
[...]
Kijk hier eens: https://www.thermostaatst...me-wifi-thermostaten.html
Waarschijnlijk werken alle thermostaten wel met jouw moederhaard.
Alle cv-ketels, Modulerende cv-ketels
En ik weet dat ik een modulerende haard heb.
Edit ; ik denk dat ik maar eens naar het Nest/Toon en dat spul topic ga.
[ Voor 6% gewijzigd door maartend op 14-12-2017 18:50 ]
Weet je heel zeker dat de leidingen van boven komen?-DarkShadow- schreef op donderdag 14 december 2017 @ 18:29:
Ik ga de stopcontacten in mijn woning verlagen. Dus sleuf frezen van stopcontact naar beneden, nieuwe doos plaatsen op 30cm hoogte, nieuwe draad trekken, etc...
Netjes doorverbinden met lasdoppen (let op dat de ader lang genoeg is), plaatje erop en dicht smeren is wat ik heb gedaan. Als er een nieuwe draad doorheen moet, tik ik dat laagje gips er wel vanaf.
Afdichten nadat je de draden hebt doorgetrokken en dan afsmeren of zoiets.-DarkShadow- schreef op donderdag 14 december 2017 @ 18:29:
Als je daar toch nog moet stuken en dingen dichtsmeren, dan doosje eruit (of grotendeels slopen) en buis op bestaande buis aansluiten.
Nieuwe draden trekken en doos behouden (maar dichtsmeren is de gemakkelijke manier, maar dan moet je als je later iets erbij wilt trekken, wel bestaande draad als trekdraad gebruiken, dus het verdient niet de voorkeur.
Koppelen met lasdoppen en dan dichtsmeren, zoals hierboven wordt geadviseerd, is echt een no-go.
Nieuwe draden trekken en doos behouden (maar dichtsmeren is de gemakkelijke manier, maar dan moet je als je later iets erbij wilt trekken, wel bestaande draad als trekdraad gebruiken, dus het verdient niet de voorkeur.
Koppelen met lasdoppen en dan dichtsmeren, zoals hierboven wordt geadviseerd, is echt een no-go.
Punctuality is the politeness of kings
Weghalen inderdaad en op de plek van de oude doos oud en nieuwe buis koppelen. Gat van de oude doos vul je op met roodband of iets dergelijks.-DarkShadow- schreef op donderdag 14 december 2017 @ 18:29:
Draden trekken door een doos waar je niet meer bij kunt is waardeloos.
Tnx allen! Het lijkt me een behoorlijke klus, dus ik wil het wel goed doen :-)
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Project vlizotrap is al een eind op weg, hij hangt erin. Nu alleen nog wat ijzeren pijpen voor electra omleggen en het steengaas weer beetje proberen te herstellen.. Wat een klote spul, vooral omdat dan net de laag die onder het gaas hangt loskomt..
Volgende grote punt wordt de vloer beneden. Nu ligt er zwart laminaat wat niet al te mooi is en klinkt alsof er een klankkast onder ligt.. Ik heb even een hoekje eruit gesloopt om te kijken hoe de vloer is opgebouwd, dit is als volgt:
- Laminaat / ondervloer van 2mm / spaanplaat geschroefd / vloerdelen / balken. Geen isolatie tevens.
Nu willen we graag een houten vloer, maar de huidige vloer ligt al redelijk hoog. Wat ik dus nu denk, is alles eruit. Isoleren en dan platen underlayement van minimaal 18mm erop schroeven waar dan direct de multiplank vloer op kan worden gelijmd. Hopelijk is dit recht genoeg, want wordt normaal spaanplaat gebruikt om de vloer wat rechter te krijgen, of maakt dat niet uit?
Volgende grote punt wordt de vloer beneden. Nu ligt er zwart laminaat wat niet al te mooi is en klinkt alsof er een klankkast onder ligt.. Ik heb even een hoekje eruit gesloopt om te kijken hoe de vloer is opgebouwd, dit is als volgt:
- Laminaat / ondervloer van 2mm / spaanplaat geschroefd / vloerdelen / balken. Geen isolatie tevens.
Nu willen we graag een houten vloer, maar de huidige vloer ligt al redelijk hoog. Wat ik dus nu denk, is alles eruit. Isoleren en dan platen underlayement van minimaal 18mm erop schroeven waar dan direct de multiplank vloer op kan worden gelijmd. Hopelijk is dit recht genoeg, want wordt normaal spaanplaat gebruikt om de vloer wat rechter te krijgen, of maakt dat niet uit?
Bij sommige woningen loopt de verbinding tussen stopcontacten door de vloer, met buizen naar boven voor elk stopcontact, dus als dat bij jou ook zo is, dan is het zelfs misschien nog makkelijker.-DarkShadow- schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:55:
Tnx allen! Het lijkt me een behoorlijke klus, dus ik wil het wel goed doen :-)
@hammy87 Kan je de isolatie niet tegen de onderzijde van de vloer aanleggen, via de kruipruimte?
[ Voor 11% gewijzigd door Amphiebietje op 15-12-2017 10:30 ]
Ik denk niet dat dat spaanplaat werd gebruikt voor het 'egaliseren'hammy87 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 09:24:
Project vlizotrap is al een eind op weg, hij hangt erin. Nu alleen nog wat ijzeren pijpen voor electra omleggen en het steengaas weer beetje proberen te herstellen.. Wat een klote spul, vooral omdat dan net de laag die onder het gaas hangt loskomt..
Je nieuwe werkwijze is perfect, maar waarom leg je dat underlayment niet direct even recht, dan ben je klaar... Laminaat direct verlijmen op het underlayment gaat ook veel kabaal opleveren... liever dat foam of vilt erbij onder doen...
Revive the guild!
Er is wel een kruipruimte, maar geen toegang. Verder kan ik nu geen houten vloer kwijt ivm hoogte.Amphiebietje schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 10:29:
[...]
Bij sommige woningen loopt de verbinding tussen stopcontacten door de vloer, met buizen naar boven voor elk stopcontact, dus als dat bij jou ook zo is, dan is het zelfs misschien nog makkelijker.
@hammy87 Kan je de isolatie niet tegen de onderzijde van de vloer aanleggen, via de kruipruimte?
Ik wil een houten visgraat vloer. Dit zal waarschijnlijk een multiplank worden, welke 16mm dik is ongeveer. Dit zou dan toch al niet zo hol moeten klinken hoop ik. Zeker als ik de onderkant nog eens isoleer?Jelte,89 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 10:34:
[...]
Ik denk niet dat dat spaanplaat werd gebruikt voor het 'egaliseren'
Je nieuwe werkwijze is perfect, maar waarom leg je dat underlayment niet direct even recht, dan ben je klaar... Laminaat direct verlijmen op het underlayment gaat ook veel kabaal opleveren... liever dat foam of vilt erbij onder doen...
FF een vraagje.
Onze hal grenst aan de garage, de enkelsteensmuur tussen de garage en woning is niet geisoleerd.
Dat wil ik dus wel gaan doen, aan de gagagezijde.
Omdat het binnen is heb ik geen damp open en waterdichtfolie aan de buitenkant isolatie (garagekant) nodig.
Maar in hoeverre is een dampscherm aan de binnenkant noodzakelijk?
Ik heb nog een stuk alu folie wat ik zou kunnen gebruiken, hetzelfde als wat je onder je laminaat kan leggen.
o wacht.
Veel eenvoudiger:
https://www.hornbach.nl/s...0-mm/5995840/artikel.html
Onze hal grenst aan de garage, de enkelsteensmuur tussen de garage en woning is niet geisoleerd.
Omdat het binnen is heb ik geen damp open en waterdichtfolie aan de buitenkant isolatie (garagekant) nodig.
Ik heb nog een stuk alu folie wat ik zou kunnen gebruiken, hetzelfde als wat je onder je laminaat kan leggen.
o wacht.
Veel eenvoudiger:
[ Voor 15% gewijzigd door DopdeDouwer op 15-12-2017 13:30 ]
Die alu folie voor je laminaat moet je sowieso niet gebruiken, dat is totaal iets andersDopdeDouwer schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 13:03:
FF een vraagje.
Is de garage ook gewoon verwarmd, of is het een tochtige koude garage
In het laatste geval moet je met folie's werken, is dat niet het geval (normale binnenmuur), moet je juist géén folies gebruiken
Tochtig en koud ja. Er is wel een radiator, maar die is niet aangesloten/staat nooit aan.
Ik wil er wel een thermostaat knop op zetten zodat hij tegen vorst bescherm kan worden, maar zou koud is het er ook weer niet.
Met een ongeïsoleerde spouwmuur, hoge nok met ongeïsoleerd dakraampje, en ongeïsoleerde garagedeur is dat stoken voor de mussen.
Vandaar dat de kou ook naar de woning "toe komt" en ik de overgang garage/woning wil isoleren.
Ik wil er wel een thermostaat knop op zetten zodat hij tegen vorst bescherm kan worden, maar zou koud is het er ook weer niet.
Met een ongeïsoleerde spouwmuur, hoge nok met ongeïsoleerd dakraampje, en ongeïsoleerde garagedeur is dat stoken voor de mussen.
Vandaar dat de kou ook naar de woning "toe komt" en ik de overgang garage/woning wil isoleren.
Ik zou het gelijk goed doen en juist wel de folie aanbrengen. Het kost amper wat en is niet veel werk, maar kan wel veel problemen voorkomen. Dus damp-open folie tussen de bestaande buitenmuur en de isolatie/voorzetwand, zodat de damp uit de isolatie naar buiten kan. En damp-dichte folie tussen de isolatie en de afwerkingslaag (bv gipsplaat) aan de binnenkant van de isolatie/voorzetwand, zodat er geen vocht in de isolatie kan komen.DopdeDouwer schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 13:03:
FF een vraagje.
o wacht.
Veel eenvoudiger:
Overigens wordt niet altijd een dampfolie tussen de bestaande muur en de isolatie toegepast, maar dan kan de isolatie nat worden en minder isoleren. Mocht je hier toch voor gaan, dan moet de folie tussen de isolatie en de afwerkingslaag (bv gipsplaat) damp-open zijn.
Volgens mij geef je een advies met folie op de verkeerder plaats (ik ga aan de koude kant isoleren).L.N. schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 13:51:
[...]
Ik zou het gelijk goed doen en juist wel de folie aanbrengen. Het kost amper wat en is niet veel werk, maar kan wel veel problemen voorkomen. Dus damp-open folie tussen de bestaande buitenmuur en de isolatie/voorzetwand, zodat de damp uit de isolatie naar buiten kan. En damp-dichtef olie tussen de isolatie en de afwerkingslaag (bv gipsplaat) aan de binnenkant van de isolatie/voorzetwand, zodat er geen vocht in de isolatie kan komen.
Overigens wordt niet altijd een dampfolie tussen de bestaande muur en de isolatie toegepast, maar dan kan de isolatie nat worden en minder isoleren. Mocht je hier toch voor gaan, dan moet de folie tussen de isolatie en de afwerkingslaag (bv gipsplaat) damp-open zijn.
Dampdicht doe je aan de warme kant, waterkerend (maar damp open) aan de natte kant.
Aangezien er bij mij geen sprake is van natte kant is er geen waterkerend/damp open folie nodig.
Met glaswol kant en klaar bedoeld voor zolders ben ik zo klaar. Er zit al folie op (komt dan tegen de muur, dus achterstevoren gebruiken).
Dat zeg ik toch? De warme kant is de binnenkant, dus daar zeg ik toch ook damp dicht? In een enkelsteense muur kun je doorslaand vocht hebben dat door de steen trekt. Normaal zorg je voor een kleine spouw tussen de steen en de isolatie zodat dit vocht niet door kan slaan naar de isolatie. Maar dit wordt vaak niet goed gedaan, waardoor het vocht alsnog in de muur trekt. Daarom raad ik wel een folie aan tussen de isolatie en de steen.DopdeDouwer schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:35:
[...]
Volgens mij geef je een advies met folie op de verkeerder plaats.
Dampdicht doe je aan de warme kant, waterkerend (maar damp open) aan de natte kant.
Aangezien er bij mij geen sprake is van natte kant is er geen waterkerend/damp open folie nodig.
Met glaswol kant en klaar bedoeld voor zolders ben ik zo klaar. Er zit al folie op (komt dan tegen de muur, dus achterstevoren gebruiken).
De twee optie die ik gaf, is zoals zoals producenten van isolatiematerialen vaak weergeven. Zie bv dit voorbeeld van Isover:

Maar hierbij gaan ze er vanuit dat de steen geen enkel vocht door laat. Echter is dat vaak niet het geval, door bv slechte voegen, slechte aanhechtingen, barsten is stenen, etc. Vandaar dat ik er wel een folie tussen zou doen.
[ Voor 23% gewijzigd door L.N. op 15-12-2017 14:48 ]
L.N. schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 13:51:
[...]
Dus damp-open folie tussen de bestaande buitenmuur en de isolatie/voorzetwand, zodat de damp uit de isolatie naar buiten kan. En damp-dichte folie tussen de isolatie en de afwerkingslaag (bv gipsplaat) aan de binnenkant van de isolatie/voorzetwand, zodat er geen vocht in de isolatie kan komen.
Om misverstanden te voorkomen had ik nog een stukje tekst tussen haakjes erbij geedit, denk dat je die gemist had. Ik ga aan de buitenkant (dus in de garage, de koude kant, isoleren).L.N. schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:44:
[...]
Dat zeg ik toch? De warme kant is de binnenkant, dus daar zeg ik toch ook damp dicht? In een enkelsteense muur kun je doorslaand vocht hebben dat door de steen trekt.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is niet voor luie zoekvraagjes.
Dit topic is niet voor luie zoekvraagjes.