Trappenhuisschakelaar

Pagina: 1
Acties:
  • 4.091 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 23:39

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Rondom mijn bijna vrijstaande schuur heb ik twee bewegingsmelders die een zevental lampen schakelen. Heel mooi al je van buiten komt, alleen als ik naar buiten toe ga ben ik in een blind-spot voor de bewegingsmelders. Niet getreurd dacht ik, ik herinner mij de traphuisschakelaars. Goed idee zou je denken, helaas. Ik kan die dingen dus bijna niet vinden.

Misschien zoek ik verkeerd (heb veel gegoogeld) of heb ik de verkeerde woorden gebruikt maar ik kom niet verder als de HOLEC TE7 en die kost 52 ex.

Weet iemand nog iets dat betaalbaarder is? Oh graag wel iets dat min of meer direct te gebruiken is, een soldeerbout heb ik niet. Toch vreemd, je zou denken dat meerdere mensen met dit probleem te maken heeft.

(PS geen timer schakelaars die je draaien moet maar druk schakelaars met een voorgeprogrammeerde tijd)

edit:
Edit, n.a.v. de eerste reacties:

Ik zoek een ramp-op-de-knop-en-blijf-een-minuut-branden schakelaar.

[ Voor 19% gewijzigd door hamsteg op 15-12-2007 20:59 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Een trappenhuis schakelaar is toch gewoon een normale schakelaar alleen dan aangesloten in hotelschakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:00

Onbekend

...

Zoek anders eens op wisselschakelaars....

Alhoewel,
je wilt gewoon twee detectiesensoren hebben. Deze moet je parallel schakelen, en heb je volgens mij het effect wat je wilt hebben.

[ Voor 2% gewijzigd door Onbekend op 15-12-2007 20:53 . Reden: Typfoutjes :) ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Persoonlijk vind ik een buitenlicht-schakelaar in de schuur en in de keuken wel zo makkelijk :) Gewoon zelf bepalen wanneer er een lamp aangaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:40

Mr.Qips

Meneer Kips dus

geheel offtopic @ onbekend: als je wil dat mensen iets over je Nederlands doorgeven, moet je toch wel minstens direct messaging of een emailadres op je profiel hebben :p . Komt 'ie: "Alhoewel, Je" moet gewoon "Alhoewel, je" zijn, je begint immers geen nieuwe zin. De cijfers een tot en met twintig moet je geheel uitschrijven (en andere tientallen). Een detectiesensor is een woord. In je onderschrift: dingen die tussen haakjes staan horen nog wel bij een zin, de punt achter "door" moet dus achter het haakje-sluiten staan. Veel succes met je Nederlands schrijven ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:29

paularts

Paulux !!!!!!

Hamsteg bedoelt volgens mij als ik het zo lees een knop waar die op ramt en dan gaat het licht voor een van te voren bepaalde tijd aan. als deze tijd is verlopen gaat het licht weer uit....

tenminste zo lees ik het als hij dat bedoelt zoe ik eens op electroonline kijken en dan bij schakelmateriaal staan wel van die dingen tussen
voor ruimschoots minder dan die 52 euro

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:00

Onbekend

...

Mr.Qips schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 20:51:
geheel offtopic @ onbekend: als je wil dat mensen iets over je Nederlands doorgeven, moet je toch wel minstens direct messaging of een emailadres op je profiel hebben :p . Komt 'ie: "Alhoewel, Je" moet gewoon "Alhoewel, je" zijn, je begint immers geen nieuwe zin. De cijfers een tot en met twintig moet je geheel uitschrijven (en andere tientallen). Een detectiesensor is een woord. In je onderschrift: dingen die tussen haakjes staan horen nog wel bij een zin, de punt achter "door" moet dus achter het haakje-sluiten staan. Veel succes met je Nederlands schrijven ;) .
Bedankt. 't Is veranderd. :)
Met het melden bedoel ik een dus een privé berichtje en dat heb ik ook maar even erbij gezet.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
paularts schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 20:53:
Hamsteg bedoelt volgens mij als ik het zo lees een knop waar die op ramt en dan gaat het licht voor een van te voren bepaalde tijd aan. als deze tijd is verlopen gaat het licht weer uit....

tenminste zo lees ik het als hij dat bedoelt zoe ik eens op electroonline kijken en dan bij schakelmateriaal staan wel van die dingen tussen
voor ruimschoots minder dan die 52 euro
Inderdaad ik zoek een ramp-op-de-knop-en-blijf-een-minuut-branden schakelaar. Ik ga kijken paularts!

edit:
Update:

Goede site! Beter als Conrad te browsen ... grumble waarom en hoe heb jij hem wel gevonden? De keuze (voor anderen die via Google bij de vraag komen :9 ):

SA6200 DRUKKN TIJDSCH RONDE KN OPB - 1 polig - 230 Volt - Max 4A. Instelbaar van 2 tot 30 minuten. Speciaal voor kelder, zolder, trappenhuis, garage, en ventilatie

Afbeeldingslocatie: http://www.elektroonline.nl/elektro/images/products/info/271552_sa6200.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door hamsteg op 15-12-2007 21:36 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

(enigszins offtopic)

In ons trappenhuis hadden we ook altijd ram-op-de-knop-en-blijf-een-minuut-aan knoppen. Die hebben er jaren gezeten maar onlangs is het vervangen. De knoppen zijn weggehaald en het licht gaat nu 's avonds aan en 's ochtends weer uit. Je hebt er geen invloed meer op.

Waarschijnlijk is dit gedaan omdat er regelmatig een licht kapot was, doordat ze zo vaak aan en uit worden gedaan. Dat onderhoud kost natuurlijk wat, maar ik vraag me af of dit wel echt goedkoper is.

[ Voor 12% gewijzigd door Bergen op 15-12-2007 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paularts

paularts

Paulux !!!!!!

Ik heb eigenlijk gewoon ff in google "traphuis schakelaar" ingeklopt
en dan is het nog even de het juiste linkje zoeken en weten wat het moet zijn natuurlijk

het is een schakelaar dus moest het schakelmateriaal zijn ( plus het ergens in je achterhoofd hebben waar je die dingen ook al ooit hebt gezien)

let wel op de plek van gebruik van zo'n schakelaar je hebt binnen en buiten varianten en in- en opbouw.
wel zo veilig om buiten een buitenschakelaar te nemen anders licht jezelf op met nat weer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
paularts schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 22:26:
Ik heb eigenlijk gewoon ff in google "traphuis schakelaar" ingeklopt
en dan is het nog even de het juiste linkje zoeken en weten wat het moet zijn natuurlijk

het is een schakelaar dus moest het schakelmateriaal zijn ( plus het ergens in je achterhoofd hebben waar je die dingen ook al ooit hebt gezien)

let wel op de plek van gebruik van zo'n schakelaar je hebt binnen en buiten varianten en in- en opbouw.
wel zo veilig om buiten een buitenschakelaar te nemen anders licht jezelf op met nat weer :P
Foute nederlandse spelling dus :P zo kun je nooit wat vinden :( Als het mij lukt om twee bewegingssensoren te monteren op een een set van in serie geschakelde lampen geloof ik wel dat ik het verschil weet tussen de verschillende mogelijkheden. Niet voor niets dat een opbouwschakelaar getoond wordt (voor bevestiging op een halfsteensmuur, invrezen is dus niet mogelijk). De zoektermen die ik gebruikte:
  • Vertraging schakelaar
  • Delay schakelaar
  • Aftel schakelaar
  • Count down schakelaar
  • Trappenhuis schakelaar (let op meervoud!)

[ Voor 16% gewijzigd door hamsteg op 16-12-2007 13:05 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Bergen schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 21:25:
(enigszins offtopic)

In ons trappenhuis hadden we ook altijd ram-op-de-knop-en-blijf-een-minuut-aan knoppen. Die hebben er jaren gezeten maar onlangs is het vervangen. De knoppen zijn weggehaald en het licht gaat nu 's avonds aan en 's ochtends weer uit. Je hebt er geen invloed meer op.

Waarschijnlijk is dit gedaan omdat er regelmatig een licht kapot was, doordat ze zo vaak aan en uit worden gedaan. Dat onderhoud kost natuurlijk wat, maar ik vraag me af of dit wel echt goedkoper is.
Denk dat je ongelijk hebt ... ik ga even uit van twee lampen (boven en onder), voorzichtige schatting 50W is 100W totaal maal gemiddeld 8 donkere uren = 800W. Dat weer maal 365 dagen = 292.000W of 292 kW. Tegen 24 cent kom je op kosten van 70 euro. Daar rijdt een electicien niet eens voor aan ... Hoe graag ik ook electriciteit bespaar, als dat een paar extra milieu belastende auto ritten kost voor reparatie is de milieu winst al weer weg en dan heb ik het nog niet over de economische getallen.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paularts

paularts

Paulux !!!!!!

quote: hamsteg
Foute nederlandse spelling dus :P zo kun je nooit wat vinden :( Als het mij lukt om twee bewegingssensoren te monteren op een een set van in serie geschakelde lampen geloof ik wel dat ik het verschil weet tussen de verschillende mogelijkheden. Niet voor niets dat een opbouwschakelaar getoond wordt (voor bevestiging op een halfsteensmuur, invrezen is dus niet mogelijk). De zoektermen die ik gebruikte:
  • Vertraging schakelaar
  • Delay schakelaar
  • Aftel schakelaar
  • Count down schakelaar
  • Trappenhuis schakelaar (let op meervoud!)
zow... ik kan natuurlijk van uit hier niet ruiken wat je wel en wat je niet kunt... daar om stond het er bij
niet om je een les te lezen maar om als aandachtspunt er bij te hebben. (mss zijn er nog meer mensen die door de search functie hier ooit uitkomen en het niet weten)

maar als ik zoek op trappenhuis schakelaar komt hij als eerste hit bij mij te voorschijn :o (als Gesponsorde Koppelingen )

en verder nederlandse spelling tja ik heb wel zo'n papiertje waarmee ik extra tijd op tentames aan kan vragen... so don't shoot me for it.

verder blij je van dienst geweest te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 14-10-2018 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:55
Onbekend schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 20:43:
Zoek anders eens op wisselschakelaars....

Alhoewel,
je wilt gewoon twee detectiesensoren hebben. Deze moet je parallel schakelen, en heb je volgens mij het effect wat je wilt hebben.
Geen idee of zo'n ding als in uit-toestand 220V op z'n output krijgt (wat dus gebeurt als 1 vd 2 inschakelt, dan krijgt de andere dus (ook) 220V aan zn uitgang)

Zo'n ik-ram-in-en-spring-vanzelf-uit-knop heb ik hier nog liggen, die zat hier in de schuur. Zwaar klote, zit je achterin te zoeken, springt dat ding uit ;)
Zit nu een normale schakelaar op... die oude heb ik hier nog ergens liggen. Model antiek, puur mechanisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
hamsteg schreef op zondag 16 december 2007 @ 14:00:
[...]

Denk dat je ongelijk hebt ... ik ga even uit van twee lampen (boven en onder), voorzichtige schatting 50W is 100W totaal maal gemiddeld 8 donkere uren = 800W. Dat weer maal 365 dagen = 292.000W of 292 kW. Tegen 24 cent kom je op kosten van 70 euro. Daar rijdt een electicien niet eens voor aan ... Hoe graag ik ook electriciteit bespaar, als dat een paar extra milieu belastende auto ritten kost voor reparatie is de milieu winst al weer weg en dan heb ik het nog niet over de economische getallen.
Je snapt dat je per (k)Wh betaalt en niet per "W"? ;) Net eventjes wat anders, dat subtiele verschil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:29

DataGhost

iPL dev

Ik weet niet precies hoe je systeem werkt, maar bij de bewegingsmelders die ik heb gezien (van een alarm) sturen ze enkel een signaal (sluiting van 'datakabels', verder niks) naar een centrale unit, die dan de rest regelt, ook qua timing enzo. Als zoiets het geval is kan je toch net zo goed een normale of drukschakelaar gebruiken en die aan de centrale unit knopen? Ik zit namelijk met deze opzet een beetje te denken hoe je het precies wilt gaan schakelen zodat je geen problemen krijgt als je en op de knop drukt en vervolgens buiten het systeem triggert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Afbeeldingslocatie: http://www.gelders.org/images/big/em001.jpg
Je bedoelt zoiets? De gewenste tijd wordt ingesteld, je kan het activeren door drukknoppen, het zal lampen inschakelen en de lampen gaan na de ingestelde tijd vanzelf uit. Op de zijkant van zulke apparaatjes staan de aansluitschema's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoek eens op afvalvertraagtrelais, als je zo'n ding met een simpele drukknop aanstuurt, gaat het volgens mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
DataGhost schreef op maandag 17 december 2007 @ 01:20:
Ik weet niet precies hoe je systeem werkt, maar bij de bewegingsmelders die ik heb gezien (van een alarm) sturen ze enkel een signaal (sluiting van 'datakabels', verder niks) naar een centrale unit, die dan de rest regelt, ook qua timing enzo. Als zoiets het geval is kan je toch net zo goed een normale of drukschakelaar gebruiken en die aan de centrale unit knopen? Ik zit namelijk met deze opzet een beetje te denken hoe je het precies wilt gaan schakelen zodat je geen problemen krijgt als je en op de knop drukt en vervolgens buiten het systeem triggert.
Zover ik weet en hoor schakelen de beweginsmelders met een relais. Dat moet volgens mij gewoon goed gaan. Bij schakeling komt de fase op de schakeldraad, de lampen zijn verbonden met een gescheiden nul-draad dus kortsluiting zou niet mogelijk moeten zijn (alles zit op 1 groep). Ik verwacht dat het goed gaat.

... gecensureerd ...

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Nou, nog even resultaat showen.

De eerder getoonde afvalvertragingsschakelaar is een puur mechanische schakelaar. Je kunt gewoon zien wanneer de fase overgaat in schakeldraad en wanneer er echt geen verbinding is; best wel leuk om te zien. Ik krijg een beetje het idee dat de schakelaar op luchtdruk werkt dat langzaam of sneller kan ontsnappen.

Nu is het bijna zo, de rechter bewegingsmelder moet nog geplaats worden maar ik weet zeker dat dat ook goed gaat, vergeef mijn teken(gebrek)kennis:
Afbeeldingslocatie: http://byfiles.storage.live.com/y1p4qtg2oDyNswF-14oefnkFz9_Q5vnz5Fo_VJsFdxRFlSplCoQqCPqhBB-XGV7IhdiaaKUpLNxE2U

Al met al de opstelling met 1 bewegingsmelder en 1 trappenhuisschakelaar werkt foutloos. Beiden kunnen geactiveerd zijn of elke apart.

[ Voor 11% gewijzigd door hamsteg op 20-12-2007 21:13 ]

... gecensureerd ...

Pagina: 1