[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.002.264 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:49
Frontysco schreef op maandag 13 november 2017 @ 18:17:
[...]

Ik denk dat steenwol wat beter bestand is tegen brand O-)
Als het 100% schapenwol is brand het ook niet hoor ;) ook schapenwol wordt tegenwoordig in pakketten verkocht als/voor isolatie doeleinden.
Het stond zelfs als (semi)verplichting in de eisen van de gemeente voor het toen te bouwen huis van een familielid.

Edit:
Hier nog ff een linkje: https://houhetwarm.nl/isolatiematerialen/schapenwol/
Volgens diezelfde website brandklasse B2-E

[ Voor 12% gewijzigd door Annuk op 13-11-2017 18:55 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23:16
ThinkPadd schreef op maandag 13 november 2017 @ 16:20:
Dat vlokkenschuim had ik bij Gamma ook gezien, maar is best wel duur vond ik. Terwijl het volgens mij gewoon van oude matrassen ofzo wordt gemaakt :+

Die noppenplaten zijn toch prima? Als ik de koof goed volprop? Of juist binnenin plakken en zorgen dat er wel ruimte vrijblijft. zodat het beter de geluidsgolven 'opvangt'?
Misschien zoiets:

https://www.bengshop.nl/s...0q9wXYEAQYBCABEgJejPD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:45
Uiteindelijk besloten om het niet te doen. Al dat spul is best wel duur, terwijl in principe de buis zelf geen lawaai maakt (met m'n oor er vlak naast hoor je alleen de lucht wat suizen). De motor maakt het meeste lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Ik heb het ook niet gedaan hoor, 150 mm, en dan nog isolatie er omheen, krijg je een gigantische koof.
En herrie maakt het toch als je staat te kokkerellen.
Hoorde (toen de buis nog door het dak naar buiten ging) wel af en toe de wind waaien, maar met een lamellenrooster in de gevel niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Probeer mijn cv-ketel bij te vullen maar daar heb ik al problemen mee (.... |:( ). Kan het er aan liggen dat ik eerst de vulkraan open doe en dan pas de waterkraan (zo staat het in het boekje)? Zodra ik de vulkraan opendoe hoor ik er ook best wel een aardige druk af komen (en toen ik het deed zonder het andere uiteinde aan de waterkraan vast te hebben gemaakt kwam er best heel veel water uit ;) ).

moeten ook alle radiatoren openstaan, of kan het ook zonder dat deze open zijn (los van of het goed is)?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QT6BH0f0A70MDXeW94dcVscz/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iG86A2NVnrnm6NbiRRWdoZVn/full.jpg

ughh.. wat heb ik toch altijd een haat-liefde verhouding met mdf. Het laat zich makkelijk verwerken maar het blijft kwetsbaar en ondanks de afzuiging stuift het als een malle..

Kastje voor om de vloerverwarmingsverdeler. Aan de bovenzijde een paar sleuven gemaakt ter ventilatie en de deurtjes komen ook 1cm vanaf de vloer. Vanavond de deurtjes nog maken en de scharnieren infrezen. Daarna flink plamuren op en schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
thejoker80 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 09:52:
Probeer mijn cv-ketel bij te vullen maar daar heb ik al problemen mee (.... |:( ). Kan het er aan liggen dat ik eerst de vulkraan open doe en dan pas de waterkraan (zo staat het in het boekje)? Zodra ik de vulkraan opendoe hoor ik er ook best wel een aardige druk af komen (en toen ik het deed zonder het andere uiteinde aan de waterkraan vast te hebben gemaakt kwam er best heel veel water uit ;) ).

moeten ook alle radiatoren openstaan, of kan het ook zonder dat deze open zijn (los van of het goed is)?
Zelf doe ik het altijd op de volgende manier:
- Slang aan de waterkraan
- Uiteinde van de slang op de hoogte van de vulkraan houden (dat is bij mij ongeveer een meter boven de waterkraan)
- Waterkraan klein stukje open zodat de slang zich vult met water
- Als het water bij het uiteinde is, kraan dicht
- Slang aansluiten op vulkraan
- Vulkraan open
- Waterkraan open

Op deze manier pomp je zo min mogelijk extra lucht in het systeem. Radiatoren hoeven volgens mij niet per se open, want als het goed is zit de vulkraan aan de retourleiding van het systeem.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
Radiatoren hoeven niet open, want als het goed is, zitten die al vol met water en kan daar niet meer bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-09 10:41
Raymond schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 10:12:
Radiatoren hoeven niet open, want als het goed is, zitten die al vol met water en kan daar niet meer bij :)
Ik heb altijd begrepen dat voor het beste resultaat je alle radiatoren open moet draaien. Daarna van beneden naar boven ontluchten. En dan nog een keer bijvullen indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
Als er inderdaad ook ontlucht moet worden, dan wel idd. Maar als er geen lucht meer in je systeem zit, dan hoeft dat niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09 15:15
Ik weet niet helemaal of dit hier thuis hoort.
Onze keukenkraan lekt, dit wordt steeds erger. De kraan is 4 jaar oud, toen ik een paar keer goed met de kraan heen en weer draaide kwam er wat rommel (kalk) uit.

Dit is de kraan (let niet op de verdwenen spack)
Afbeeldingslocatie: https://s6.postimg.org/bm326qlgx/IMG_20171113_073743.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s6.postimg.org/o0pu71xjl/IMG_20171113_073750.jpg
Filmpje: YouTube: Lekkage keukenkraan

Volgens de keuken factuur is het deze:
Afbeeldingslocatie: https://s6.postimg.org/oc7akaypd/ASK_Basic_71000.jpg

Maar ik kan hier helaas niks over vinden. Ik wil graag vooraf even weten welke onderdelen ik nodig ben omdat de kraan waarschijnlijk nog veel erger gaat lekker als ik hem uit elkaar haal.
Iemand die deze kraan herkent, zodat ik de handleiding kan zoeken? Ik heb de keukenleverancier ook al een e-mail gestuurd, maar nog geen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:43
Laatste keer ook zo bijgevuld als @DuDePrOdUcTiOnS voorstelt, met verschil dat de betonvloer van de berging eruit ligt en het water toch wel wegloopt, dus kraan vol open totdat er een harde straal uitkomt, kraan dicht, aansluiten op vulaansluiting, kraan weer open en kraan van vulaansluiting openzetten.

Bijgevuld van 1.1 bar naar 2.1 bar, daarna ontluchten, maar er is niks uitgekomen. Reden dat er bij mij zoveel bij moet is omdat ik in de berging een radiator heb afgekoppeld, voetventiel en radiatorkraan zijn dichtgedraaid maar die laatste drupt zo nu en dan een klein beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:17

ChillPascal

In the end...

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-09 18:33

Jelte,89

Woodworking

Atlas schreef op maandag 13 november 2017 @ 10:10:
Sneak Preview:

Gatenkaas!
[afbeelding]

Oeh een opening.
[afbeelding]

Oeh nog meer openingen.
[afbeelding]

En toen waren er 2 :D
[afbeelding]

Dit zijn dus balken van 25x20, hardhout :+
Werkwijze: met 20mm lepelboor elke 2cm een gat boren aan beide kanten, met de reciprocezaag de dammetjes eruit zagen en dan met de decoupeerzaag de andere 2 openingen maken. Kost je wel 4 uur per balk :+

Nu nog even afwerken, lampje erin en een gat van 110cm voor de kabel.... :P
Maar dan heb je ook wat :+
Waarom geen gaten op de hoeken, en daarna met de decoupeer/recipro?

Mooi werk wel! Wat is het voor houtsoort?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Jelte,89 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 12:25:
[...]

Waarom geen gaten op de hoeken, en daarna met de decoupeer/recipro?

Mooi werk wel! Wat is het voor houtsoort?
Ik moet door 20cm hardhout heen (geen idee wat de houtsoort is). Ik durfde het met de decoupeerzaag niet aan (die sloop je daarmee) en met de reciprocezaag vraag of me af of je zo'n net resultaat krijgt...
Een kettingfrees was geniaal geweest, dan ben je er zo doorheen met goede preciezie, maarja iets met riemen en roeien :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:34

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Binnetie schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 10:47:
Ik weet niet helemaal of dit hier thuis hoort.
Onze keukenkraan lekt, dit wordt steeds erger. De kraan is 4 jaar oud, toen ik een paar keer goed met de kraan heen en weer draaide kwam er wat rommel (kalk) uit.
Je kan het beste nu investeren in een goede Grohe kraan. Misschien niet wat je wilt horen, maar de kans dat je onderdelen vindt voor zo'n kraan is niet erg groot. En dan nog haal je waarschijnlijk weer 4 jaar (of minder) voordat het weer gaat lekken.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
zonoskar schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 12:55:
[...]

Je kan het beste nu investeren in een goede Grohe kraan. Misschien niet wat je wilt horen, maar de kans dat je onderdelen vindt voor zo'n kraan is niet erg groot. En dan nog haal je waarschijnlijk weer 4 jaar (of minder) voordat het weer gaat lekken.
Daar zit wel wat in ja.
Misschien dat de keukenboer nog onder garantie wat komt repareren. Hun service is erg goed (zitten in Duitsland).
Ik kwam heel toevallig deze keukenkraan tegen van Grohe.

Vind hem persoonlijk niet erg duur (voor een snelle zoektocht), of zijn er tegenwoordig betere kranen? Weet zo niet wat nu goede Grohe kranen zijn (ik hoef geen red of blue). Liefst eentje waar kalkaanslag en vingerafdrukken niet zo zichtbaar op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 13:38
Atlas schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 12:30:
[...]

Ik moet door 20cm hardhout heen (geen idee wat de houtsoort is). Ik durfde het met de decoupeerzaag niet aan (die sloop je daarmee) en met de reciprocezaag vraag of me af of je zo'n net resultaat krijgt...
Een kettingfrees was geniaal geweest, dan ben je er zo doorheen met goede preciezie, maarja iets met riemen en roeien :P
Zou Azobe kunnen zijn. Dat wordt wel vaker voor schoeiingen gebruikt. Is keihard en kruisdradig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-09 15:24
Voor de kosten moet je echt bij een aannemer zijn.
Muren doorbreken hoeft niet duur te zijn. Kosten zijn afhankelijk van de soort muur (draagmuur, andere draagconstructie) en natuurlijk de lengte, hoogte en dikte.

Infrezen van vloerverwarming: Hoeveel werk kun je zelf doen? De grootste besparing haal je uit werkzaamheden zelf doen. Hoe handig ben je zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Dank voor je reactie.

Wij gaan het e.e.a. zeker zelf doen, echter ben ik wel van plan om de installatie van de vloerverwarming te laten uitvoeren.

Wat betreft de kosten ben ik het inderdaad met je eens dat ik hiervoor langs de aannemer (installateur) zou moeten gaan. Het gaat mij in dit geval echter om het verschil in de twee opties, namelijk mét of zonder vloerverwarming.

De muur gaat eruit dus wat dat betreft zijn de kosten daarvan ook minder interessant, omdat ik die links of rechtsom moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
ChillPascal schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 13:22:
Dank voor je reactie.

Wij gaan het e.e.a. zeker zelf doen, echter ben ik wel van plan om de installatie van de vloerverwarming te laten uitvoeren.

Wat betreft de kosten ben ik het inderdaad met je eens dat ik hiervoor langs de aannemer (installateur) zou moeten gaan. Het gaat mij in dit geval echter om het verschil in de twee opties, namelijk mét of zonder vloerverwarming.

De muur gaat eruit dus wat dat betreft zijn de kosten daarvan ook minder interessant, omdat ik die links of rechtsom moet betalen.
Verkijk je niet op de kosten voor het (laten) doorrekenen van een draagconstructie en het (laten) plaatsen van een draagconstructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Atlas schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 12:30:
[...]

Mee eens, ook al eens naar gekeken en zou mij ook veel uren schelen! maar die prijs is hobby matig niet te verantwoorden,

(Ps.. the Samurai Carpenter heeft er wel 1 :P )

Voor de liefhebbers van houtbewerking die deze bovenstaande man niet kennen, zoek em maar eens op op youtube

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

DuDePrOdUcTiOnS schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 10:10:
[...]

Zelf doe ik het altijd op de volgende manier:
- Slang aan de waterkraan
- Uiteinde van de slang op de hoogte van de vulkraan houden (dat is bij mij ongeveer een meter boven de waterkraan)
- Waterkraan klein stukje open zodat de slang zich vult met water
- Als het water bij het uiteinde is, kraan dicht
- Slang aansluiten op vulkraan
- Vulkraan open
- Waterkraan open

Op deze manier pomp je zo min mogelijk extra lucht in het systeem. Radiatoren hoeven volgens mij niet per se open, want als het goed is zit de vulkraan aan de retourleiding van het systeem.
Dit is precies wat ik deed.... Enig idee ook waarom het bij mij niet werkt?

Volgens mij, als ik het boekje goed interpreteer zijn retourleiding (icoontje met verwarming) en bijvulleiding(icoontje met kraantje) wel verschillend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
thejoker80 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 16:57:
[...]

Dit is precies wat ik deed.... Enig idee ook waarom het bij mij niet werkt?

Volgens mij, als ik het boekje goed interpreteer zijn retourleiding (icoontje met verwarming) en bijvulleiding(icoontje met kraantje) wel verschillend
Ik heb op mijn CV-systeem geen aparte bijvulleiding hoor. Ik heb ook altijd geleerd dat alle radiatoren open moeten staan, want lucht is namelijk samen te drukken en dit kan drukschommelingen (en erger) in je systeem veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb een nieuwe voordeur en daar mag ook wel een nieuwe deurbel drukker bij.

Nu heb je van die drukkers met verlichte knop. Waarvan ze zeggen dat als je een transformator gebruikt het lichtje gaat branden.
Nu heeft zo'n beetje iedereen een beltrafo, dus dan zal het wel werken. Maar hoe werkt dat?

De deurbel gaat als je de twee draadjes met elkaar verbindt, want dan gaat er een stroompje lopen. Hoe krijgt dat lampje dan stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-09 01:10

ppFreddy

gewoon Frederik

Even simpel redenen, ik weet niet of het juist is: De knop staat parallel over het lampje (als je op de knop duwt gaat het lampje uit) het lampje werkt tegelijk als weerstand, waardoor de stroom te klein is om de spoel te laten aantrekken.

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

CappieL schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 17:01:
[...]

Ik heb op mijn CV-systeem geen aparte bijvulleiding hoor. Ik heb ook altijd geleerd dat alle radiatoren open moeten staan, want lucht is namelijk samen te drukken en dit kan drukschommelingen (en erger) in je systeem veroorzaken.
Ik weet ook niet of het speciaal voor het bijvullen is maar ik zie iig verschillende icoontjes. Ik maak straks een fotootje. Net weer geprobeerd maar ik hoor niks stromen, 10 mins gewacht maar geen verschil. In december komt de installateur voor jaarlijkse controle maar ik hoopte dit toch wel zelf te doen.

dit staat in het boekje
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/kd1L7b/IMG_20171114_180701.jpg

dat lijkt me deze aansluiting (hier zit ook een vulding op. Echter, op die er rechts naast (de 'retour cv' volgens het boekje) heeft eenzelfde vul aansluiting (die heb ik niet gebruikt).
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/k7QDSb/IMG_20171114_180617.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door thejoker80 op 14-11-2017 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
ppFreddy schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 17:30:
Even simpel redenen, ik weet niet of het juist is: De knop staat parallel over het lampje (als je op de knop duwt gaat het lampje uit) het lampje werkt tegelijk als weerstand, waardoor de stroom te klein is om de spoel te laten aantrekken.
Dat zou kunnen. Kan iemand dat bevestigen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
thejoker80 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 18:05:
[...]

Ik weet ook niet of het speciaal voor het bijvullen is maar ik zie iig verschillende icoontjes. Ik maak straks een fotootje. Net weer geprobeerd maar ik hoor niks stromen, 10 mins gewacht maar geen verschil. In december komt de installateur voor jaarlijkse controle maar ik hoopte dit toch wel zelf te doen.

dit staat in het boekje
[afbeelding]

dat lijkt me deze aansluiting (hier zit ook een vulding op. Echter, op die er rechts naast (de 'retour cv' volgens het boekje) heeft eenzelfde vul aansluiting (die heb ik niet gebruikt).
[afbeelding]
Ik zou die vul aansluiting op je retour maar eens aansluiten op de aanvoer van koud water en dan nog eens proberen.

Volgens mij probeer je nu je waterleiding te vullen met leidingwater ;)

Dat kraantje zit op je aanvoer koud water juist om je cv makkelijk bij te vullen. Mits er daadwerkelijk een kraan zit tenminste en je niet in de war bent met de inlaatcombinatie. Heb je meer foto’s?

[ Voor 5% gewijzigd door Kaasplank op 14-11-2017 22:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Weet je zeker dat je zelf die ketel wilt ophangen? Het komt bij over alsof je niet echt weet wat je doet. Anders had je die tekening begrepen en had je de onderdelen herkend die je beschrijft.

Het is echt niet iets voor iedereen om een ketel te installeren. Maar het is wel iets wat goed moet, anders is het gevaarlijk.

Ik heb het ook zelf gedaan, maar ik had de kunst een paar keerafgekeken bij een installateur.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2017 04:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-09 11:14
Jelte schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 17:18:
Ik heb een nieuwe voordeur en daar mag ook wel een nieuwe deurbel drukker bij.

Nu heb je van die drukkers met verlichte knop. Waarvan ze zeggen dat als je een transformator gebruikt het lichtje gaat branden.
Nu heeft zo'n beetje iedereen een beltrafo, dus dan zal het wel werken. Maar hoe werkt dat?

De deurbel gaat als je de twee draadjes met elkaar verbindt, want dan gaat er een stroompje lopen. Hoe krijgt dat lampje dan stroom?
waarom niet gewoon een op batterijen zoals deze die wij nu hebben : https://www.amazon.co.uk/...fRID=81X5TK4G76NCAFQW2J68 (overigens veel duurder in .nl)
Voordeel is dat je overal dat ding neer kan zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
datadevil schreef op woensdag 15 november 2017 @ 07:41:
[...]

waarom niet gewoon een op batterijen zoals deze die wij nu hebben : https://www.amazon.co.uk/...fRID=81X5TK4G76NCAFQW2J68 (overigens veel duurder in .nl)
Voordeel is dat je overal dat ding neer kan zetten
Omdat ik dat niet wil. Is iets persoonlijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2017 @ 03:58:
Weet je zeker dat je zelf die ketel wilt ophangen? Het komt bij over alsof je niet echt weet wat je doet. Anders had je die tekening begrepen en had je de onderdelen herkend die je beschrijft.

Het is echt niet iets voor iedereen om een ketel te installeren. Maar het is wel iets wat goed moet, anders is het gevaarlijk.

Ik heb het ook zelf gedaan, maar ik had de kunst een paar keerafgekeken bij een installateur.
klopt, ik heb geen idee wat ik doe. Daarom leek me bijvullen een goede start :) Hij hangt gelukkig al :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Kaasplank schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 22:11:
[...]

Ik zou die vul aansluiting op je retour maar eens aansluiten op de aanvoer van koud water en dan nog eens proberen.
dat ga ik dan toch maar eens proberen. (ik krijg het vermoeden, na wat gegoogle, dat het daar in zit...)
Dat kraantje zit op je aanvoer koud water juist om je cv makkelijk bij te vullen.
mmmm, dit is dan toch in strijd met wat je hierboven zegt? als die er zit om je cv bij te vullen zou ik het toch goed doen.
Mits er daadwerkelijk een kraan zit tenminste en je niet in de war bent met de inlaatcombinatie. Heb je meer foto’s?
bedoel je met een kraan waar water uit komt? Ik plaats vanavond een foto van de leidingen. tnx voor de hulp!

[ Voor 4% gewijzigd door thejoker80 op 15-11-2017 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Vulaansluiting hoeft niet per se bij de ketel te zitten, bij mijn ouders zit het vulpunt op een radiator in de bijkeuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

_JGC_ schreef op woensdag 15 november 2017 @ 08:50:
Vulaansluiting hoeft niet per se bij de ketel te zitten, bij mijn ouders zit het vulpunt op een radiator in de bijkeuken.
enig idee hoe dat eruit ziet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:21
thejoker80 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 18:05:
[...]

dit staat in het boekje
[afbeelding]

[afbeelding]
Nee, dat is ingang en uitgang sanitair, oftewel de reden dat je warm water uit je kraan krijgt. Dit zijn geen vulaansluitingen? Je kunt natuurlijk wel op de leiding die je koudwater ingaat een kraan plaatsen zodat je bij je CV (vaak, niet altijd, je hoogste punt van de installatie) kunt vullen. Vulkraan komt dan op je CV leiding. Bij mij zit hij boven het expansievat uit mijn hoofd.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
Je ketel heeft als 4 aansluitingen voor water (de onderste 4 knelkoppelingen (even de gasaansluiting wegdenken)):
- centrale verwarming --> radiatoren
- centrale verwarming <-- radiatoren
- warm water --> douche, kraan, bad (eventueel wasmachine etc)
- koud water (om warm water te maken)

Om je CV-systeem bij te vullen, zit er meestal op de "centrale verwarming <-- radiatoren"-leiding een vulkraan.
Hier zie je ook een voorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

KillaZ schreef op woensdag 15 november 2017 @ 09:06:
[...]

Nee, dat is ingang en uitgang sanitair, oftewel de reden dat je warm water uit je kraan krijgt. Dit zijn geen vulaansluitingen? Je kunt natuurlijk wel op de leiding die je koudwater ingaat een kraan plaatsen zodat je bij je CV (vaak, niet altijd, je hoogste punt van de installatie) kunt vullen. Vulkraan komt dan op je CV leiding. Bij mij zit hij boven het expansievat uit mijn hoofd.
aha, ja zo'n kraan zit dus op de 2 rechts leidingen. ik heb de linkse daarvan geprobeerd en probeer vanavond/morgenochtend de meest rechtse (retourleiding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
thejoker80 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 09:21:
[...]

aha, ja zo'n kraan zit dus op de 2 rechts leidingen. ik heb de linkse daarvan geprobeerd en probeer vanavond/morgenochtend de meest rechtse (retourleiding).
Die linkse was dus niet jouw CV-systeem, maar voor sanitair water.
Houdt bij het bijvullen van je CV-systeem wel de druk in de gaten (middels de manometer) en zet deze druk op 1.5 - 2 bar.

[ Voor 37% gewijzigd door CappieL op 15-11-2017 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
thejoker80 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 08:44:
[...]

dat ga ik dan toch maar eens proberen. (ik krijg het vermoeden, na wat gegoogle, dat het daar in zit...)

[...]

mmmm, dit is dan toch in strijd met wat je hierboven zegt? als die er zit om je cv bij te vullen zou ik het toch goed doen.

[...]

bedoel je met een kraan waar water uit komt? Ik plaats vanavond een foto van de leidingen. tnx voor de hulp!
Ik denk dat je in de war bent hoe je cv werkt. De koudwater toevoer gebruikt je cv om je water warm te maken. Je verwarming zit op een aparte lus die niet in verbinding staat met de koudwatertoevoer. Je kunt je cv dus alleen maar bijvullen door water toe te voegen aan de aparte cv lus. Meestal zit er een vulmogelijkheid ergens op de retour

Afbeeldingslocatie: http://www.zonnecollectoren-zonnepanelen.nl/vul-aftap-kogel-kraan-half-duims-CV-Sanitair.jpg

Om het vullen makkelijk te maken zit er vaak op de koudwateraanvoer naar je ketel een extra kraan. Dit is niet de inlaatcombinatie die vlak onder je ketel zit! Deze lijkt ook op een kraan.

Om je cv te vullen sluit je dus de ene helft van je vulslang op een kraan waar koud water uit komt en de andere op het vulpunt in de retour van je cv-lus. Dan zou het moeten lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben heel mijn huis aan het verbouwen o.a. de gehele CV-Instalatie met vloerverwarming beneden, radiatoren boven, leidingen voor aanvoer en retour verwarming(en), aanvoer koud, afvoer condens, warm water, gasleiding vanaf de gasmeter, en "lucht"afvoer. Als ik lees dat mensen hier een CV tegen de muur aan schroeven en vervolgens geen enkele meting uitvoeren en de CV niet afstellen, zakt mijn broek toch wel af. Of lopen jullie met een bakje zeep in het rond om te kijken of het ergens lekt?

Afpersen en gasmetingen uitvoeren, co metingen verrichten.
De CV controleren of hij wel optimaal verband en alle gevaarlijke stoffen afvoert naar buiten i.p.v. door de kieren van je in elkaar geknutselde luchtafvoer.

Het is niet persoonlijk bedoeld naar een van julllie, maar laat bepaalde zaken gewoon doen als je er geen verstand van hebt.

Ook een badkamer in elkaar knutselen en vervolgens geen vereffeningsdraden leggen.

Je zou nog doodslag in je dossier krijgen omdat je partner of kind ineens dood op bed of de badkamer ligt, voor die paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2017 @ 09:39:
Ik ben heel mijn huis aan het verbouwen o.a. de gehele CV-Instalatie met vloerverwarming beneden, radiatoren boven, leidingen voor aanvoer en retour verwarming(en), aanvoer koud, afvoer condens, warm water, gasleiding vanaf de gasmeter, en "lucht"afvoer. Als ik lees dat mensen hier een CV tegen de muur aan schroeven en vervolgens geen enkele meting uitvoeren en de CV niet afstellen, zakt mijn broek toch wel af. Of lopen jullie met een bakje zeep in het rond om te kijken of het ergens lekt?

Afpersen en gasmetingen uitvoeren, co metingen verrichten.
De CV controleren of hij wel optimaal verband en alle gevaarlijke stoffen afvoert naar buiten i.p.v. door de kieren van je in elkaar geknutselde luchtafvoer.

Het is niet persoonlijk bedoeld naar een van julllie, maar laat bepaalde zaken gewoon doen als je er geen verstand van hebt.

Ook een badkamer in elkaar knutselen en vervolgens geen vereffeningsdraden leggen.

Je zou nog doodslag in je dossier krijgen omdat je partner of kind ineens dood op bed of de badkamer ligt, voor die paar tientjes.
Wat is je punt eigenlijk, anders dan even klagen in een DIY topic? Zaken die niet zelf gedaan worden worden hier veelal niet besproken.

Je weet immers zelf ook wel dat een CAP maken en gebruiken in een bestaande badkamer meer werk is dan "een paar tientjes". Bij een nieuwe badkamer is het aarden op je WCD misschien wat gemakkelijker, maar dan nog is het geen tientjeswerk.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Ik denk dat hij omtrent de CV ketel misschien wel een punt heeft.

Ik wil juist de CV ketel verwijderen, dat is op zich niet zo moeilijk. En ik kan uiteraard de gaskraan dichtdraaien, maar dat is beneden in de meterkast.
Moet ik de CV ketel niet nog even laten draaien met de gaskraan in de meterkast dicht? Zodat hij het gas uit de gasleiding verbrand en dan af zal slaan?
Zo doe ik dit wel met camping spul met gasfles, maar dat zijn simpele kookpitjes.

Ik bedenk me net dat er waarschijnlijk ook wel een gaskraantje bij de CV ketel zit. Maar de hele gasaansluiting zal toch verwijderd moeten worden, dus wil je hem toch leeg kunnen trekken qua gas, zou ik denken.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:27
Als het goed is vandaag de laatste dag voor de stukadoor (maandag begonnen)
Hij is als het goed is met het plafond van de woonkamer bezig en gaat daarna nog met finish overal achterna

Woonkamer en keuken zijn dan volledig gestuct (wanden en plafonds)

Keuken wordt zaterdag geleverd, maar de keuken moet nog geschilderd worden, dat gaat dit weekend helaas niet lukken i.v.m. de droogtijd

Wel gaaf om na een flinke verbouwing toch resultaat te zien van al het werk :)

Nu alleen nog zien die hoeveelheid vocht uit het huis te krijgen :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Je vergeet het Showcase gedeelte van je post @FabianGTI ;)

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik zit met het volgende, er zijn enkele constructieve wijzigingen die ik wil doorvoeren aan mijn huis en daarnaast zou ik graag de draagkracht van de zolderverdieping doorgerekend hebben. De constructeurs die ik tot op heden gesproken heb komen niet verder dan: "stuur de tekeningen maar, dan maak ik het in orde". Dat is echter geen optie aangezien ik geen tekeningen heb. De gemeente ook niet, de straatnamen zijn kennelijk 70 jaar geleden gewijzigd en niemand weet wat het 'oude' adres is...

Is het gek om te verwachten dat een constructeur langs kan komen en op basis van de huidige situatie een advies kan uitbrengen?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Kaasplank schreef op woensdag 15 november 2017 @ 09:34:
[...]

Ik denk dat je in de war bent hoe je cv werkt. De koudwater toevoer gebruikt je cv om je water warm te maken. Je verwarming zit op een aparte lus die niet in verbinding staat met de koudwatertoevoer. Je kunt je cv dus alleen maar bijvullen door water toe te voegen aan de aparte cv lus. Meestal zit er een vulmogelijkheid ergens op de retour

[afbeelding]

Om het vullen makkelijk te maken zit er vaak op de koudwateraanvoer naar je ketel een extra kraan. Dit is niet de inlaatcombinatie die vlak onder je ketel zit! Deze lijkt ook op een kraan.

Om je cv te vullen sluit je dus de ene helft van je vulslang op een kraan waar koud water uit komt en de andere op het vulpunt in de retour van je cv-lus. Dan zou het moeten lukken.
ahaaaaaa!!! nou snap ik ook waarom er zoveel druk op het kraantje op de koudwaterledining zat.....je kunt die dus gewoon op elkaar aansluiten..... pffft. Tnx!

en idd, ik heb geen enkel idee hoe een cv werkt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

thejoker80 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 08:41:
[...]

klopt, ik heb geen idee wat ik doe. Daarom leek me bijvullen een goede start :) Hij hangt gelukkig al :)
Zo te zien probeer jij iets te doen met een Remeha tzerra (althans de tekening lijkt daarvan te zijn). Al je voor de ketel staat heb je links de warmzijdige kant,rechts de koude. Links cv uit(aanvoer), dan warm water.in het midden gas, dan aanvoer water, en helemaal rechts de cv retour. De retour cv heeft de bijvulkraan, de aanvoer sanitair water een inlaatcombinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:28
Arjan schreef op woensdag 15 november 2017 @ 11:11:
Ik zit met het volgende, er zijn enkele constructieve wijzigingen die ik wil doorvoeren aan mijn huis en daarnaast zou ik graag de draagkracht van de zolderverdieping doorgerekend hebben. De constructeurs die ik tot op heden gesproken heb komen niet verder dan: "stuur de tekeningen maar, dan maak ik het in orde". Dat is echter geen optie aangezien ik geen tekeningen heb. De gemeente ook niet, de straatnamen zijn kennelijk 70 jaar geleden gewijzigd en niemand weet wat het 'oude' adres is...

Is het gek om te verwachten dat een constructeur langs kan komen en op basis van de huidige situatie een advies kan uitbrengen?
Zelf in het gemeentelijk archief duiken is geen optie?

Maar los daarvan: een constructeur kan prima langs komen natuurlijk, dat lijkt me een makkelijkere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:41
Heeft iemand hier met succes keukenkastjes geschilderd? Ik zit te denken om dit met een Annie Sloan achtige krijtverf te doen. Veel 'hipsters' schijnen dit te gebruiken en je hoeft hiervoor niet te gronden of te schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Jelte,89 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 11:08:
Je vergeet het Showcase gedeelte van je post @FabianGTI ;)
Mja, de hele woonkamer stond gisteravond in de steigers (jup, gewoon het hele vloer opp. in een keer), dus foto's maken ging nogal lastig :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

peligro2k schreef op woensdag 15 november 2017 @ 13:11:
Heeft iemand hier met succes keukenkastjes geschilderd? Ik zit te denken om dit met een Annie Sloan achtige krijtverf te doen. Veel 'hipsters' schijnen dit te gebruiken en je hoeft hiervoor niet te gronden of te schuren.
Een kennis heeft met groot succes Sikkens melamine verf gebruikt, ik weet alleen niet of dit ook mat verkrijgbaar is. Dit heeft hij over de bestaande plastic laag heen gesmeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KillaZ schreef op woensdag 15 november 2017 @ 09:57:
[...]

Wat is je punt eigenlijk, anders dan even klagen in een DIY topic? Zaken die niet zelf gedaan worden worden hier veelal niet besproken.

Je weet immers zelf ook wel dat een CAP maken en gebruiken in een bestaande badkamer meer werk is dan "een paar tientjes". Bij een nieuwe badkamer is het aarden op je WCD misschien wat gemakkelijker, maar dan nog is het geen tientjeswerk.
Hulp inschakelen van een professional kost inderdaad maar een paar tientjes. Wat denk je dat het kost als men erachter komt dat je alles zelf fout hebt aangelegd behalve een eventueel mensenleven? Denk je dat een verzekering nog uitkeert bij brand door een gasleiding die je met de hand hebt geperst of zonder mantel de muur door gaat? Of als je vrouw de grond in verdwijnt omdat je geen aarding hebt aangelegd of je CV heel trots met 800ppm CO aan de muur hebt geschroefd? Het is geen klagen, het is met duidelijke taal aangeven dat je bepaalde zaken door een professional moet laten doen of in ieder geval advies uit laat brengen zodat je weet waar je mee bezig bent.

Warmwater leidingen die tegen koud tapwater aanliggen (wat niet mag) is ook iets kleins dat je even moet weten voordat je straks in het ziekenhuis ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:13:
Warmwater leidingen die tegen koud tapwater aanliggen (wat niet mag) is ook iets kleins dat je even moet weten voordat je straks in het ziekenhuis ligt.
Waarom zou dat niet mogen? In mijn huis heeft de loodgieter (een professional!) dit wel zo gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://3.bp.blogspot.com/-tKugp6dwcvI/VUJYFpS5GiI/AAAAAAAADko/r-opq-Q1Ay4/s700/_MG_3204.jpg

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Legionella.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
[...]

Hulp inschakelen van een professional kost inderdaad maar een paar tientjes. Wat denk je dat het kost als men erachter komt dat je alles zelf fout hebt aangelegd behalve een eventueel mensenleven? Denk je dat een verzekering nog uitkeert bij brand door een gasleiding die je met de hand hebt geperst of zonder mantel de muur door gaat? Of als je vrouw de grond in verdwijnt omdat je geen aarding hebt aangelegd of je CV heel trots met 800ppm CO aan de muur hebt geschroefd? Het is geen klagen, het is met duidelijke taal aangeven dat je bepaalde zaken door een professional moet laten doen of in ieder geval advies uit laat brengen zodat je weet waar je mee bezig bent.

Neem even een paar keer adem, want volgens mij zit het je hoog.

In de eerste plaats vraagt iemand hoe hij zijn CV moet bijvullen en jij leest het als dat hij zelf zijn CV gaat installeren.

Verder is dit een Q&A, juist om te peilen of je iets wel of niet zelf kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 07:24

BCC

aannemers doen dat meestal en gebruiken evt een constucteur voor de officele narekening

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy

ppFreddy

gewoon Frederik

Wat een gedoe bij jullie om die cv op te vullen :9 vorige week las ik hier over veiligheidssets die weggelaten werden, nu lijkt het erop dat niemand bij jullie een vulset heeft op z'n installatie?

Zo'n ding dus: (schaamteloos van internet geplukt, geen zin om thuis een foto te gaan maken)
Afbeeldingslocatie: https://www.esano.be/pictures/320049_detail.jpg

Ene kant wordt op de waterleiding geplaatst (bij doorstroomtoestellen doorgaans afgetakt van de koudwater toevoer) de andere kant op de retourleiding van de cv. Wel zorgen dat het juist zit, want er zit een terugslagklep in.
Hoef je geen slang te gaan zoeken, zit je niet te prutsen met "eerst de slang met water vullen zodat je niet teveel lucht in het systeem steekt". ;)
Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2017 @ 09:39:
...
...
Geen idee hoe het in NL geregeld is, maar in Vlaanderen is het verplicht op je installatie te laten keuren door een erkend vakman, pas dan mag het toestel in dienst worden genomen. Vaak zit de prijs voor indienststelling van het toestel zelfs al inbegrepen in de aankoopprijs van het toestel (en toch ken ik mensen die hun installatie niet hebben laten keuren "want het werkt zo ook toch?" terwijl ze alleen maar een telefoontje moesten doen naar de dienst na verkoop van het merk ketel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Vulslang mag je toch niet aangesloten laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy

ppFreddy

gewoon Frederik

Dan heeft NL andere regels dan Vlaanderen (stedenbouw is een gewestelijke aangelegenheid, in Wallonië kunnen andere regels gelden, vandaar dat ik Vlaanderen zeg en niet België. En als ze in België al geen eenduidige regels kunnen verzinnen dan verwacht ik al helelaal niet dat ze dat in Europa kunnen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
[...]

Dat is mooi, want dan kun je deze zin ook wel weghalen:
Je maakt van een mug een olifant, zoals Aardappel ook al aangeeft.

Van alles wat hier gedeeld wordt ben ik de afgelopen tijd echt heel weinig tot geen levensgevaarlijk beunwerk tegengekomen, in ieder geval niet zoals jij het hier beschrijft.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
ppFreddy schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:39:
Dan heeft NL andere regels dan Vlaanderen (stedenbouw is een gewestelijke aangelegenheid, in Wallonië kunnen andere regels gelden, vandaar dat ik Vlaanderen zeg en niet België. En als ze in België al geen eenduidige regels kunnen verzinnen dan verwacht ik al helelaal niet dat ze dat in Europa kunnen :p
Het is in NL gangbaar dat je gewoon zo'n vulslang bij je installatie krijgt, die je daar dan ook bij in de buurt houdt.
Overigens hoef je een goed werkende installatie vrijwel nauwelijks bij te vullen.

Doorgaans schroef je die dan gewoon op de kraan die er toch al zit voor de wasmachine. Dus wasmachine even afkoppelen, vulslang erop en vullen maar.
Op de CV installatie zit hier dan al een afsluitbaar kraantje op.

[ Voor 14% gewijzigd door !null op 15-11-2017 15:55 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aardappel schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:24:
[...]

Neem even een paar keer adem, want volgens mij zit het je hoog.

In de eerste plaats vraagt iemand hoe hij zijn CV moet bijvullen en jij leest het als dat hij zelf zijn CV gaat installeren.

Verder is dit een Q&A, juist om te peilen of je iets wel of niet zelf kunt.
Ik heb het hele topic doorgelezen en a.d.h. daarvan een post geplaatst. Het is niet persoonlijk op iemand gericht en al helemaal niet op iemand die niet weet hoe de c.v. bijgevuld moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Binnetie schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 13:03:
[...]

Daar zit wel wat in ja.
Misschien dat de keukenboer nog onder garantie wat komt repareren. Hun service is erg goed (zitten in Duitsland).
Ik kwam heel toevallig deze keukenkraan tegen van Grohe.

Vind hem persoonlijk niet erg duur (voor een snelle zoektocht), of zijn er tegenwoordig betere kranen? Weet zo niet wat nu goede Grohe kranen zijn (ik hoef geen red of blue). Liefst eentje waar kalkaanslag en vingerafdrukken niet zo zichtbaar op is.
Even heel goed uitzoeken uit welke serie deze kraan komt (pro series of DHZ series), aangezien de DHZ series een kunststof binnenwerk hebben over het algemeen, en dus snel(ler) slijten/kapot gaan, terwijl dezelfde kranen uit de Pro series een messing binnenwerk hebben.

Probleem is dat Grohe zowel in de pro als dhz series dezelfde namen/uiterlijken gebruiken alleen binnenzijdig flinke verschillen zitten.
Ga er sws maar vanuit dat over het algemeen de grote bouwmarkten (en sani-dumpstores) vaak de dhz series verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonoskar schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:17:
[...]

Waarom zou dat niet mogen? In mijn huis heeft de loodgieter (een professional!) dit wel zo gemaakt.

[afbeelding]
Zoals @ThinkPad al aangeeft vanwege de Legionella bacterie. Kort gezegd zit deze bacterie in principe al in je leidingen, maar in een beperkte niet schadelijke hoeveelheid. Door een warmwaterleiding tegen je koudwaterleiding aan te leggen creëer je in je koud tapwater een optimale temperatuur waar de bacterie zich in zal vermenigvuldigen. Vooral bij verneveling (douche) kan deze bacterie zich snel je lichaam binnen dringen.
Het wordt zelfs aangeraden om na bijv. je vakantie al je kranen 2 minuten te laten lopen om onzuiverheden weg te spoelen, het liefst met een natte doek over al je kranen zodat het niet verneveld, maar dat is IMO ook wel overdreven:+

Het is hoe dan ook niet verstandig om welke warmtebron dan ook tegen je koude waterleiding aan te leggen.

Wikipedia: Legionella pneumophila

Op jouw foto zie ik meerlagenbuis met mantelbuis en/of isolatie als ik het goed heb? Daar gelden wellicht andere regels voor, ik heb mijn geïsoleerde leidingen in ieder geval niet tegen elkaar aangelegd zodat het risico volledig van de kaart is.

In ieder geval, toen ze in mijn oude appartement persleidingen (zonder isolatie) in de muur hebben gefreesd maakten ze hier ook al een opmerking over maar ik weet niet meer of dit over de oude koperen leiding was, of over de nieuwe persleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Verwijderd Ik weet wel dat je de waterleiding niet langs een verwarmingsbuis moet leggen vanwege legionella. Maar een warmwater leiding... Als je dat objectief bekijkt, hoeveel water zit daar nou in en hoeveel warmte kan over gedragen worden naar de koud waterleiding? Bovendien, de warmwaterleiding is ook warm, dus dat is al helemaal gevaarkijk dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-09 09:39
@zonoskar
Het verschil is normaal is dat de warm water leiding 'vaker' gespoeld gaat worden met heet water, terwijl dit met de koud waterbuis waarschijnlijk niet gaat zijn.
Nu eerlijk gezegd gaat dit waarschijnlijk pas een probleem zijn als je +7dagen op vakantie bent geweest en de buizen stilstaand water hebben gehad.... Als je dus terug komt moet je even de leidingen zuiveren met andere woorden.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Een warmwaterleiding is ook alleen warm als er warmwatervraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonoskar schreef op woensdag 15 november 2017 @ 17:13:
@Verwijderd Ik weet wel dat je de waterleiding niet langs een verwarmingsbuis moet leggen vanwege legionella. Maar een warmwater leiding... Als je dat objectief bekijkt, hoeveel water zit daar nou in en hoeveel warmte kan over gedragen worden naar de koud waterleiding? Bovendien, de warmwaterleiding is ook warm, dus dat is al helemaal gevaarkijk dan.
Het warme tapwater van een C.V. wordt verhit tot boven de 60 graden waar deze bacterie dood aan gaat, in mijn geval bijv. tot 67 graden, gezien er ook warmteverlies plaats vind verder in de leiding.

Objectief gezien denk ik dat het onzin is en alleen in zeer specifieke gevallen kan leiden tot een legionella "uitbraak". Niet perse alleen voor water, maar ook gasleidingen in mantelbuis leggen omdat leidingen zomaar ineens op wonderbaarlijke wijze kapot kunnen gaan is iets waar ik twijfels bij heb :9 ook een CAP (centraal aarde punt) in de badkamer is een twijfelaar.

Maar als je relatief simpele ingrepen kunt doen om dit risico tot nul terug te brengen ben ik daar voorstander van. Koud en warm -water leidingen aan elkaar vast taiwrappen lijkt me niet helemaal netjes om te doen, zeker niet als professional. Maar zoals gezegd kan het bij geïsoleerde alupex leiding best zo zijn dat dit geen probleem is. Taiwrappen doen ze uiteraard om klapperende leidingen te voorkomen.

Het risico is vooral hoger bij koperen leidingen die in steen zitten omdat steen de warmte veel langer vast kan houden en relatief makkelijk aan je koperen leidingen af kan geven. Koper geleid warmte immers beter als meerlagenbuis en hoe langer de warmte afgifte van je steen naar je leiding hoe hoger de uiteindelijke temperatuurafgifte naar je water.
Maar we weten ook dat water niet makkelijk te verwarmen is.
We weten ook dat water in koudwaterleidingen in heel erg veel gevallen in beweging is als je de warmwaterkraan open draait. Zet je de mengkraan van je douche aan, is de kans aanzienlijk klein, danwel onmogelijk dat je koud water tot boven de 25 graden komt.

De kans dat je een warmwaterleiding tegen een stilstaande koudwaterleiding aan legt...

Veel regels zijn er vooral om risico's uit te bannen zodat die 0.1% van de gevallen waarin wel legionella/ gevaar ontstaat te laten verdwijnen.

Iets simpels; gevaarlijke telefoonladers

Hoe groot is de kans dat je ze veel te lang laat zitten?
Hoe groot is vervolgens de kans dat ze overhit raken?
Hoe groot is dan de kans dat deze verhitting overslaat op iets anders?

Enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binnetie
Annuk schreef op woensdag 15 november 2017 @ 16:52:
[...]

Even heel goed uitzoeken uit welke serie deze kraan komt (pro series of DHZ series), aangezien de DHZ series een kunststof binnenwerk hebben over het algemeen, en dus snel(ler) slijten/kapot gaan, terwijl dezelfde kranen uit de Pro series een messing binnenwerk hebben.

Probleem is dat Grohe zowel in de pro als dhz series dezelfde namen/uiterlijken gebruiken alleen binnenzijdig flinke verschillen zitten.
Ga er sws maar vanuit dat over het algemeen de grote bouwmarkten (en sani-dumpstores) vaak de dhz series verkopen.
Dank voor de tip, ik wacht de reactie van de keukenleverancier nog even af. En anders ga ik op zoek naar een Grohe Pro kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
ppFreddy schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 17:30:
Verkoper zei precies dit. Dus dan zal het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2017 @ 16:35:
[...]

Ik heb het hele topic doorgelezen en a.d.h. daarvan een post geplaatst. Het is niet persoonlijk op iemand gericht en al helemaal niet op iemand die niet weet hoe de c.v. bijgevuld moet worden.
Nou, dan weet ik niet wat wel de bedoeling is van je posts, maar het komt bij mij in ieder geval over alsof je iedereen hier loopt af te zeiken.
Een beetje een betweter eerlijk gezegd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Wat voor informatie denk je in bouwtekeningen te vinden over (waarschijnlijk) een houten zoldervloer wat niet zonder tekening kunt vaststellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FabianGTI schreef op woensdag 15 november 2017 @ 19:00:
[...]

Nou, dan weet ik niet wat wel de bedoeling is van je posts, maar het komt bij mij in ieder geval over alsof je iedereen hier loopt af te zeiken.
Een beetje een betweter eerlijk gezegd..
Een betweter? Wie loopt hier nou mensen af te zeiken Fabian? :F
Apart ook dat ik gelijk iedereen afzeik, laat iedereen dat voor zich zelf bepalen en wat hij of zij daar eventueel mee wil doen.

Zoals je kunt lezen in mijn berichten speel ik niet op de man af, zeik ik niemand af, en neem ik ook geen projecten als voorbeeld. Ik heb vanaf deel 1 t/m de laatste pagina in deel 4 heel wat vreemde zaken gezien. Het zal me een worst wezen als de klussende Tweaker een dekvloer 25cm boven nul aan de ene kant van zijn kamer heeft en 25cm onder nul aan de andere kant :+ Of een witte verf koopt die eigenlijk van roze naar wit over had moeten gaan zodat je weet wat je al gewit hebt... :)

Het gaat hier om een belangrijke zaak en dat is veiligheid, dat wordt door sommigen helaas niet serieus genomen.
Niet alleen voor jezelf maar ook voor de mensen en dieren om je heen zoals je partner, kinderen, familie die het huis binnen komen, vrienden, en o.a. je buren! Of je moet al een hekel hebben aan je buren..
Denk bijv. ook eens aan de eventuele nieuwe bewoners als je later de verkoop in gaat.

Het mag dan op (sommigen) betweterig overkomen, het is nou eenmaal het internet, emotie is moeilijk over te brengen, ik heb absoluut geen kwaad in de zin, maar wel verstand van hetgeen ik vertel.

@Arjan Een aannemer kan bij je langs komen, een constructeur ook. Een constructeur is wellicht duurder.
Geven ze aan dat ze niet langs willen komen? Op zich is het niet heel gek dat er iemand langs komt om te kijken als je iets wilt verbouwen. Behalve als je het zelf wilt doen?
Misschien kun je in het kort vertellen waar het om gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

nokiaan958GB schreef op woensdag 15 november 2017 @ 21:35:
[...]
Wat voor informatie denk je in bouwtekeningen te vinden over (waarschijnlijk) een houten zoldervloer wat niet zonder tekening kunt vaststellen?
Ik hoef de tekeningen niet, maar de constructeurs willen dat om hun kunstje te doen.

@Verwijderd Ik had al eens een aannemer hier, maar die had destijds geen zicht om iets te kunnen gaan doen binnen drie maanden. Ook gaf hij aan terug te moeten komen met een constructeur.
Daarom vroeg ik me af of ik niet gewoon direct met de constructeur aan tafel kan, dan kan ik ook bepalen wat ik wel/niet zelf ga doen.
De draagmuur die de keuken van de woonkamer scheidt zal een balk/portaal nodig hebben dat ik niet zelf kan/wil doen. De balken hoeven misschien alleen maar verdikt te worden, dat kan ik dan wel weer zelf met wat hulp.

[ Voor 43% gewijzigd door Arjan op 15-11-2017 23:27 ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Laatst online: 26-09 12:35
[...]

Heb je een voorbeeld? Ik heb dat wel op meer plekken gelezen maar bewijs heb ik nooit gezien.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• _JGC_
In hoeverre is dat een probleem?

Ik heb hier 2 thermostaatkranen hangen, een Grohe Precision Trend van de Karwei in de douche, hangt er nu dik 7 jaar, nog nooit problemen mee gehad. Bad heeft een badkraan van Hansgrohe hangen, aanbieding van de Gamma, hangt er nu bijna een jaar, nog steeds geen spijt van.

Keuken had een Damixa kraan, maar die was verkeerd gemonteerd door vorige eigenaar. Blad rond de kraan is verrot, dus een normale kraan met normale afmeting voet blijft niet recht staan maar trekt schuin het blad in. Uiteindelijk vervangen door een 30 euro kostende keukenkraan van de Aldi met een iets grotere voet. Kwaliteit is prima, enige wat me ooit gaat opbreken is de meegeleverde slangen: de schroefdraad is niet standaard, dus mocht een van de slangen ooit kapot gaan betekent dat einde oefening voor deze kraan.

• Annuk
leecher schreef op woensdag 15 november 2017 @ 23:58:
[...]

Heb je een voorbeeld? Ik heb dat wel op meer plekken gelezen maar bewijs heb ik nooit gezien.
Zal eens kijken/vragen of ik eens een flyer kan krijgen van een vertegenwoordiger :)

Heb ze al eens in handen gehad en daarin staan 'sterren' classificaties.
De dhz lijn met 1 of 2 uitschieters 3 sterren, rest max 2.
Pro lijn begint met classificaties vanaf 4 sterren (v/d 5).

Gamma e.d. kan/mag die pro series niet verhandelen, daarentegen kan een betere winkel de keuze vaak wel maken of ze beide willen verkopen maar daar branden ze meestal de vingers niet aan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-09 17:13

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik ben een beetje de weg kwijt geraakt in boormachines.

Ik heb grote dikke balken waar ik grote gaten met een slangeboor of speedboor/vlinderboot in wil maken, zodat er pvc pijpjes doorheen kunnen.

Ik heb een 10.8 bosch blauw dingetje, prima, maar dit gaat het niet worden denk ik. Ik heb iets groters nodig. Wat zouden jullie aanraden? Een 18v accuboormachine/accuklopboormachine misschien? Of gewoon iets met een draadje?

Ik denk dat met name een goede slipkoppeling van belang is, want zeker bij een speedboor slaan die wel eens vast, en ik wil geen kapotte polsen, klopt dat?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
dat kun je denk ik beter vragen in het gereedschaptopic. Daar smeren ze je met het grootste gemak de duurste machine aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 06:11

breinonline

Are you afraid to be known?

Of even zelf zorken in categorie: Accuboormachines of bij de categorie boormachines.

[ Voor 11% gewijzigd door breinonline op 17-11-2017 16:33 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:52
Ben je niet in de war met het verschil tussen Hans Grohe (HansGrohe) en Friedrich Grohe (Grohe)?
Daar zit inderdaad verschil in, het zijn twee verschillende bedrijven, hier wordt het uitgelegd.

Kwalitatief zijn ze beiden goed, net als de series die voor de DHZ ketens gemaakt worden.
Die sterren zijn prijs/kwaliteit verhoudingen, in het leven geroepen voor de moderne "domme" consument die in een oogopslag wil zien waar het product zich in het productgamma bevindt. Maar ook die met weinig sterren zijn goed, alleen meer gericht op DHZ publiek dat geen Dornbracht prijzen gaat betalen.
De topseries hebben geen omzetsnelheid bij de ketens en zijn daar niet interessant, de consument gaat voor de duurdere kranen toch naar een specialist die iets exclusiefs kan bieden voor een veelvoud in prijs van een mooie kraan bij de Gamma of Praxis.

[ Voor 35% gewijzigd door Teijgetje op 17-11-2017 20:15 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Teijgetje schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 20:03:
[...]

Ben je niet in de war met het verschil tussen Hans Grohe (HansGrohe) en Friedrich Grohe (Grohe)?
Daar zit inderdaad verschil in, het zijn twee verschillende bedrijven, hier wordt het uitgelegd.
Nee dit ging puur om de Grohe kranen en niet wat jij hierboven benoemd, want dit is mij ook bekend :)
Kwalitatief zijn ze beiden goed, net als de series die voor de DHZ ketens gemaakt worden.
Die sterren zijn prijs/kwaliteit verhoudingen, in het leven geroepen voor de moderne "domme" consument die in een oogopslag wil zien waar het product zich in het productgamma bevindt. Maar ook die met weinig sterren zijn goed, alleen meer gericht op DHZ publiek dat geen Dornbracht prijzen gaat betalen.
De topseries hebben geen omzetsnelheid bij de ketens en zijn daar niet interessant, de consument gaat voor de duurdere kranen toch naar een specialist die iets exclusiefs kan bieden voor een veelvoud in prijs van een mooie kraan bij de Gamma of Praxis.
Ehh nee, kwalitatief zijn ze niet beide even goed (al kunnen beide wel "goed" zijn)..

Die sterren staan op bepaalde flyers die niet voor consumenten te krijgen zijn, dit is puur bij/voor inkoop bij
o.a. specialisten, die kunnen hierop afwegingen maken, bv. de pro serie kranen met model XXX heeft "maar" 3 sterren vanuit de fabrikant zelf, kan een specialist aangeven/er voor kiezen om deze niet in het assortiment op te nemen.

Zo heeft Grohe ook bijv lijn Aqua (geef t ff een naam). De gamma etc. levert de Aqua lijn maar dit is de DHZ versie, de keuken of badkamer specialist levert ook de lijn Aqua.
Van buiten LIJKEN de kranen exact hetzelfde, maar dat zijn ze op het uiterlijk na dus niet.
Vaak is de kwaliteit van o.a. het chroom/verchromen niet hetzelfde, alsook de kwaliteit van het binnenwerk.

Kwa prijs hoeft het ook nagenoeg niets uit te maken, dit komt meer doordat o.a. de gamma/karwei/praxis vrij overpriced is, en als je bij een lokale specialist koopt ze losse kranen nog wel eens "relatief" goedkoop verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
FabianGTI schreef op woensdag 15 november 2017 @ 10:59:
Als het goed is vandaag de laatste dag voor de stukadoor (maandag begonnen)

Nu alleen nog zien die hoeveelheid vocht uit het huis te krijgen :F
Bij deze temperaturen huur je het best een bouwdroger, alleen een raam openen levert weinig winst en tocht is eigenlijk funest voor gecontroleerd drogen en geeft grotere kans op krimpscheuren.
Een bouwdroger condenseert vocht uit de lucht en dat vang je op in een kuip of grote emmer. Droging is gelijkmatig omdat je muren en plafonds gelijkmatig vocht af kunnen blijven geven.

Annuk schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 20:31:
[...]

Nee dit ging puur om de Grohe kranen en niet wat jij hierboven benoemd, want dit is mij ook bekend :)

[...]

Ehh nee, kwalitatief zijn ze niet beide even goed (al kunnen beide wel "goed" zijn)..

Die sterren staan op bepaalde flyers die niet voor consumenten te krijgen zijn, dit is puur bij/voor inkoop bij
o.a. specialisten, die kunnen hierop afwegingen maken, bv. de pro serie kranen met model XXX heeft "maar" 3 sterren vanuit de fabrikant zelf, kan een specialist aangeven/er voor kiezen om deze niet in het assortiment op te nemen.

Zo heeft Grohe ook bijv lijn Aqua (geef t ff een naam). De gamma etc. levert de Aqua lijn maar dit is de DHZ versie, de keuken of badkamer specialist levert ook de lijn Aqua.
Van buiten LIJKEN de kranen exact hetzelfde, maar dat zijn ze op het uiterlijk na dus niet.
Vaak is de kwaliteit van o.a. het chroom/verchromen niet hetzelfde, alsook de kwaliteit van het binnenwerk.

Kwa prijs hoeft het ook nagenoeg niets uit te maken, dit komt meer doordat o.a. de gamma/karwei/praxis vrij overpriced is, en als je bij een lokale specialist koopt ze losse kranen nog wel eens "relatief" goedkoop verkopen.
Ik ben reuze benieuwd waar je je wijsheid vandaan haalt.
Zo zei ik bv dat ze beiden kwalitatief goed zijn, niet welke de beste is. ;)
Dat ligt namelijk per serie anders, alle waar naar zijn geld, de duurste series zijn van nog hogere kwaliteit..
Zo heeft Grohe een Good, better, best-kwalificatie, voor je ultieme gebruiksplezier, waarbij de Good-serie ook gewoon van topkwaliteit is.
Sowieso hebben dezelfde kranen met een ander binnenwerk een ander nummer, gewoon omdat het makkelijk is voor als je onderdelen nodig hebt. (en omdat dat europees wettelijk zo geregeld is)
Ze verkopen als dezelfde is dan op zijn minst misleiding, zoniet oplichting, en dat gebeurt dan ook niet.

Zowel HansGrohe als Grohe hebben een naam hoog te houden, een die voor (top)kwaliteit staat.

Waar je de wijsheid vandaan haalt dat ze qua prijs gelijk kunnen zijn, zelfde kraan met plastic binnenwerk duur bij de DHZ en messing goedkoop bij de specialist, ben ik ook wel benieuwd.
Alle waar naar zijn geld, zowel bij de DHZ als bij de specialist.
Bij de specialist krijg je korting als je veel afneemt, bv als ondernemer, als enkele aanschaf max 5-15%, bij de DHZ koop je natuurlijk pas je dure kraan als er een 30% korting actie is. ;)

Maar dat de kwaliteit wisselt van dezelfde series met dezelfde nummers is absoluut een fabel.
Beiden leveren geen rotzooi, ook niet "goedkoop" via DHZ ketens.
En zowel HansGrohe als Grohe staan dan ook voor 100% achter hun topkwaliteit en geven standaard 5 jaar garantie op al hun producten. ;)
Grohe biedt zelfs een "niet tevreden, geld terug"- garantie op hun douchesystemen..........

Ik zou dus graag jouw boude beweringen onderbouwd zien in plaats vanuit je onderbuik hier geponeerd. ;)

[ Voor 75% gewijzigd door Teijgetje op 17-11-2017 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:37
Het zou mij niets verbazen als een aannemertje bang is om omzet mis te lopen ofzo, dus zeggen dat de Grohe uit de bouwmarkt rommel is, zal bij een leek vast wel werken, want ja hij is de vakman.

Ik had afgelopen week een man over de vloer voor een offerte voor een dakkapel.
Deze durfde met droge ogen te beweren dat Keralit boeidelen zouden verkleuren, uiteraart ten faveure van hun eigen kunststof panelen.
In tegenstelling tot zn tig voorgangers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Teijgetje schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 20:37:

Ik ben reuze benieuwd waar je je wijsheid vandaan haalt.
Zo zei ik bv dat ze beiden kwalitatief goed zijn, niet welke de beste is. ;)
Dat is ff een mis-interpretatie geweest van mij ;)
Dacht dat je doelde op DHZ vs. Pro lijn, en niet op HansGrohe vs Grohe
Dat ligt namelijk per serie anders, alle waar naar zijn geld, de duurste series zijn van nog hogere kwaliteit..
Zo heeft Grohe een Good, better, best-kwalificatie, voor je ultieme gebruiksplezier, waarbij de Good-serie ook gewoon van topkwaliteit is.
Sowieso hebben dezelfde kranen met een ander binnenwerk een ander nummer, gewoon omdat het makkelijk is voor als je onderdelen nodig hebt. (en omdat dat europees wettelijk zo geregeld is)
Ze verkopen als dezelfde is dan op zijn minst misleiding, zoniet oplichting, en dat gebeurt dan ook niet.
Ze hebben inderdaad ook vast en zeker andere EAN nummers, ik heb ook niets gezegd over gelijke nummers.
Alleen over gelijke series/namen had ik het ;)
Zowel HansGrohe als Grohe hebben een naam hoog te houden, een die voor (top)kwaliteit staat.

Waar je de wijsheid vandaan haalt dat ze qua prijs gelijk kunnen zijn, zelfde kraan met plastic binnenwerk duur bij de DHZ en messing goedkoop bij de specialist, ben ik ook wel benieuwd.
Alle waar naar zijn geld, zowel bij de DHZ als bij de specialist.
Bij de specialist krijg je korting als je veel afneemt, bv als ondernemer, als enkele aanschaf max 5-15%, bij de DHZ koop je natuurlijk pas je dure kraan als er een 30% korting actie is. ;)

Maar dat de kwaliteit wisselt van dezelfde series met dezelfde nummers is absoluut een fabel.
Beiden leveren geen rotzooi, ook niet "goedkoop" via DHZ ketens.
En zowel HansGrohe als Grohe staan dan ook voor 100% achter hun topkwaliteit en geven standaard 5 jaar garantie op al hun producten. ;)
Grohe biedt zelfs een "niet tevreden, geld terug"- garantie op hun douchesystemen..........

Ik zou dus graag jouw boude beweringen onderbouwd zien in plaats vanuit je onderbuik hier geponeerd. ;)
Deze beweringen komen vanuit een ex-vertegenwoordiger van Grohe die nu werkt als keukenverkoper, en alsnog met Grohe werkt ;)
Als ik hem binnenkort spreek (en het niet vergeet) vraag ik hem ff of hij mogelijk nog iets heeft liggen om dit te kunnen staven.

Wat betreft die prijzen en dan reken ik ff zonder (iig bij mij destijds bekend) kortingen.
Moest een nieuwe keukenkraan halen voor m'n zusje, oude was kapot (kunststof binnenwerk geknapt), dus ff naar speciaalzaak in de buurt hiero.
Kraan uitgezocht en mee genomen (één van Grohe :) ), later wel ff gezocht op internet naar de prijzen, en ook ff gekeken bij de gamma, de prijs bij de gamma was €5,- duurder dan waar ik hem voor opgehaald had.
Moet eerlijk nageven ik heb niet bewust naar de EAN nummers gekeken, alleen merk/serie/type toen ik zocht.

Tevens zeg ik ook niet dat het DHZ spul rotzooi is, ik zeg alleen dat de kwaliteit over het algemeen anders/minder is dan de pro lijnen.

Kan je ook nog wel een ander praktijk voorbeeld geven van hoe je soms geflest wordt bij de gamma en consorten, maar dat gaat over andere producten dan (grohe) kranen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Annuk op 17-11-2017 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmageddon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 21:25
Naar aanleiding van dit topic. Ben ik aan de slag gegaan.
Zie hier het resultaat in ons trapgat:
Verticale Tuin

Nu alleen nog spotjes ophangen voor de belichting.

Aap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Annuk Gamma, Karwei, Praxis en Multimate hebben regelmatig 25-30% korting op willekeurige artikelen. Dat de bouwmarkt overpriced is is wel bekend in dit topic. Je bent gek als je zonder die korting zo'n kraan koopt.
Is net als met de muurverf, Flexa Powerdek en Histor Monodek zijn om de week bij een van de bouwmarkten in de aanbieding. Het is geen slechte muurverf, maar het is gewoon geen Sigma of Sikkens (dat verschil merk je bij de verwerking). Zonder korting is de prijs wel bijna wat je bij de verfhandel betaalt voor een emmer Sigma.

Maargoed, niet alleen Gamma en Karwei verkopen de DHZ-serie. Keukenboeren kunnen er ook wat van. Mijn ouders hebben destijds een nieuwe keuken gekocht met een Grohe kraan. 5 jaar garantie is om en dat ding gaat lekken. Haal je bij Karwei een nieuwe Grohe kraan, 3 jaar verder, bonnetje kwijt en ook die gaat stuk. Uiteindelijk bij de ijzerwarenzaak een Olympia kraan gehaald, zit er nu 10 jaar op, wordt inmiddels een beetje gammel, maar lekt nog altijd niet.

Niet om af te geven op Grohe overigens, mijn broertje heeft die kranen jaar in jaar uit mishandeld door met geweld de greep omhoog te knallen en weer naar beneden te rammen bij het open en dicht doen van de kraan. Dat is ook de reden waarom die Olympia kraan inmiddels gammel is. Ik heb hier thuis een Aldi kraan van 30 euro die met beleid open en dicht gaat, ding is na 5 jaar nog steeds stevig en lekt nog altijd niet. Die had bij m'n ouders het eerste jaar niet overleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Kaasplank schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 16:31:
dat kun je denk ik beter vragen in het gereedschaptopic. Daar smeren ze je met het grootste gemak de duurste machine aan :+
Damnit...verkeerde topic :P
breinonline schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 16:33:
Of even zelf zorken in categorie: Accuboormachines of bij de categorie boormachines.
Niet....daar kun je niet zoeken naar welke machine je moet hebben als je een slangeboor of speedboor wil gebruiken

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
_JGC_ schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 23:19:
@Annuk Gamma, Karwei, Praxis en Multimate hebben regelmatig 25-30% korting op willekeurige artikelen. Dat de bouwmarkt overpriced is is wel bekend in dit topic. Je bent gek als je zonder die korting zo'n kraan koopt.
Heb em daar ook niet gekocht ;) ik keek alleen even naar de prijzen destijds
Is net als met de muurverf, Flexa Powerdek en Histor Monodek zijn om de week bij een van de bouwmarkten in de aanbieding. Het is geen slechte muurverf, maar het is gewoon geen Sigma of Sikkens (dat verschil merk je bij de verwerking). Zonder korting is de prijs wel bijna wat je bij de verfhandel betaalt voor een emmer Sigma.

Maargoed, niet alleen Gamma en Karwei verkopen de DHZ-serie. Keukenboeren kunnen er ook wat van. Mijn ouders hebben destijds een nieuwe keuken gekocht met een Grohe kraan. 5 jaar garantie is om en dat ding gaat lekken. Haal je bij Karwei een nieuwe Grohe kraan, 3 jaar verder, bonnetje kwijt en ook die gaat stuk. Uiteindelijk bij de ijzerwarenzaak een Olympia kraan gehaald, zit er nu 10 jaar op, wordt inmiddels een beetje gammel, maar lekt nog altijd niet.

Niet om af te geven op Grohe overigens, mijn broertje heeft die kranen jaar in jaar uit mishandeld door met geweld de greep omhoog te knallen en weer naar beneden te rammen bij het open en dicht doen van de kraan. Dat is ook de reden waarom die Olympia kraan inmiddels gammel is. Ik heb hier thuis een Aldi kraan van 30 euro die met beleid open en dicht gaat, ding is na 5 jaar nog steeds stevig en lekt nog altijd niet. Die had bij m'n ouders het eerste jaar niet overleefd.
Natuurlijk alles is onderhevig aan hoe er mee omgegaan wordt.
Dan maakt het niet uit of je het uit de euro-knaller-bak pakt of je pakt een top-of-the-line machine of whatever, als je er mee gaat smijten of mij part in een emmer water flikkert gaat ook die top-of-the-line naar z'n mallemoer.

En het gaat mij ook totaal niet om ergens op te gaan bitchen ofzo, maar puur om ff iemand alert te maken ;) zonde als ie voor een paar euri verschil mogelijk wel een degelijke kraan kan kopen i.p.v. (te duur) bij een gamma/karwei/praxis/etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

thejoker80 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 11:12:
[...]

ahaaaaaa!!! nou snap ik ook waarom er zoveel druk op het kraantje op de koudwaterledining zat.....je kunt die dus gewoon op elkaar aansluiten..... pffft. Tnx!

en idd, ik heb geen enkel idee hoe een cv werkt :)
Voor diegenen die het willen weten, het is gelukt!!! Dank voor jullie hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
bonzz.netninja schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 10:00:
Niet....daar kun je niet zoeken naar welke machine je moet hebben als je een slangeboor of speedboor wil gebruiken
Eigenlijk verkeerde topic......
Misschien heb je hier wat aan, weliswaar van Makita dus niet de goedkoopste.
Wel degelijk en simpel te repareren. Laatst een zware (destijds zwaarste duurste DDF482) schroefboormachine voorzien van nieuwe motor, anker en koolborstels voor 36 euro.)

Even op het plaatje van je toepassing klikken (pdf).

[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 18-11-2017 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

zeker handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Wij zijn op dit moment onze verbouwingsplannen aan het concretiseren. Kortweg, gaat de garage een upgrade krijgen naar een bijkeuken voor o.a. de fietsen, het witgoed, CV, en opslag voor etenswaar en gereedschap. Tevens zal er een doorbraak komen naar de naastgelegen ruimte, nl. de keuken.

Daarnaast wordt de vloer in de keuken vervangen en er gaat gelijktijdig vloerverwarming ingefreest worden. Nu vraag ik mij af of het ook verstandig is om de nieuwe bijkeuken (garage) mee te nemen met vloerverwarming (ca 20m2)?

Wat zijn jullie ideeën en ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:43
als het het goed geisoleerd wordt, kan vloerverwarming een plus zijn. Is de garagevloer ook al geisoleerd?

Op wat voor een temperatuur wil je de garage hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

De garagevloer zal nog gestort worden en wordt dan natuurlijk voorzien van isolatie.

Verder heb ik geen idee voor de wenstemperatuur. Wat is voor een dergelijke ruimte aan te bevelen?

Ps. Happy bday :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
peligro2k schreef op woensdag 15 november 2017 @ 13:11:
Mijn vader heeft het al een paar keer gedaan bij z'n eigen keuken. 3 dingen zijn belangrijk:
- losgelaten fineer afsteken en dichtplamuren
- ontvetten
- goede primer gebruiken

Eerste keer geprobeerd om met bison tix de losgelaten fineer weer vast te maken, kansloos. Tweede keer beter gelukt, 3e keer heel strak maar kleur niet naar de zin en sinds vorig jaar is het strak en kleur naar de zin. 18 jaar oude keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Voor een domotica projectje wil ik een oude peha halogeendimmer vervangen door een pulsdrukker. Ik vermoed dat de Dialog serie van PEHA tegen de muur zit (zat er al op toen we het huis kochten, door t hele huis) maar twijfel een beetje of ik de juiste kleur heb. Er zit nu een duidelijke creme/geel kleur op, maar op de plaatjes van de diverse webwinkels (oa https://www.elektroschake...emwip-wit-95-540-03-79219) lijkt het erop dat die veel witter zijn.

Iemand ervaring mee en/of die weet of deze 'gelig' uitvallen?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Hmmbob schreef op zondag 19 november 2017 @ 14:40:
Voor een domotica projectje wil ik een oude peha halogeendimmer vervangen door een pulsdrukker. Ik vermoed dat de Dialog serie van PEHA tegen de muur zit (zat er al op toen we het huis kochten, door t hele huis) maar twijfel een beetje of ik de juiste kleur heb. Er zit nu een duidelijke creme/geel kleur op, maar op de plaatjes van de diverse webwinkels (oa https://www.elektroschake...emwip-wit-95-540-03-79219) lijkt het erop dat die veel witter zijn.

Iemand ervaring mee en/of die weet of deze 'gelig' uitvallen?
Peha heeft een crème en een witte variant. De wit is echt spierwit, ik heb laatst alle crème wit vervangen voor de spier wit.
Pagina: 1 ... 50 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet voor luie zoekvraagjes.