[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.002.382 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-09 10:13
Gewoon niet doorduwen, dan gaat het prima. En inderdaad volledig in de schroeven zetten, dan blijft hij wel hangen.

Ik vind de gipsplaten toch nog wel behoorlijke sterk. Ik heb thuis een gordijn opgehangen aan de rachels, maar een tijdje later wilde ik ook nog transparante gordijnen ervoor gehangen, en daar zat helaas geen rachel. Hangt inmiddels al bijna 3 jaar keurig dankzij plastic gipsplaat pluggen :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-10 14:11

Jelte,89

Woodworking

Wat klus plaatjes van de schuur in wording:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AL1VUqCBK2qUGNAZPTM3JVvp/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tQpTLU614KhktVpSJc296lZH/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jtvPwSHnMbBKE1L6fZbZ40Uc/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OwMyPd9Hy34sUusYNtGxuJLh/full.jpg

Hierna wat spelen met Kunz No113! Wat een gave schaaf is dat!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Os3gCMwQ7pRlTivqQn4HZu7I/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MYDERPQF8m78eXP0En1S53Dz/full.jpg

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:16

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ooeewhhhhhhhh......mooi

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Mooi, maareh, wat is het?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rewind.
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 11:00
Een schoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Gaaf hoor. Ik kan dat soort vakwerk altijd wel waarderen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Is dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/O0z9BbCaBSHtTOEwTdUFjTf7/medium.jpg
hoe je een strimmer moet gebruiken?

Onderbuurvrouw is al zeker 5 uur bezig, verdeeld over gisteren en vandaag, en ik geloof dat er misschien 2 voegen schoner zijn geworden :P

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:52
Mijn vader deed dat laatst ook met zo'n apparaat. Weet niet of het echt de meest handige methode was, maar hij was wel zo klaar! Was er wel een op benzine..

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 02-10 21:40
Ardana schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 12:41:
Is dit:
[afbeelding]

Onderbuurvrouw is al zeker 5 uur bezig, verdeeld over gisteren en vandaag, en ik geloof dat er misschien 2 voegen schoner zijn geworden :P
Ze heeft er een hoop publiek bij :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-09 22:48
Is dit:
[afbeelding]

Een antiek aardappelschilmesje heeft meer effect dan een strimmer naar mijn idee.
Maar 1 ding is zeker, het is zeer goede bezigheids-therapie :P

Ps; Dadelijk strimt ze betsy de tuinkabouter nog van haar stoel af _O-

[ Voor 6% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 14-07-2017 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Is dit:
[afbeelding]

Kun je een webcam ophangen? :D

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:55

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Jelte,89 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 11:15:
Mooi handwerk, ik kan dat ook wel waarderen. Maar zou je niet liever een lintzaag hebben gebruikt :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 10:59
Is dit:
[afbeelding]

In ruil voor die Grolsch-klok wil ik haar wel even uitleggen hoe het moet :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

dreamscape schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:36:
[...]

In ruil voor die Grolsch-klok wil ik haar wel even uitleggen hoe het moet :)
Je gaat haar toch haar bezigheidstherapie niet afnemen? Bovendien, die Grolsch-klok is stuk :P

Serieuze vraag:
Huisbaas heeft ruzie met huurder (studentenkamer) en doet er alles aan om z'n leven zuur te maken. Hij heeft zich nu voorgenomen om het enige raam (bovenklep die naar buiten toe open gaat) van buiten af dicht te maken door er een plank voor te spijkeren.

Echter, huurder heeft 2 stukken staal in het kozijn gezet, waardoor het raam niet dicht kan.

Nu wil de huisbaas de stukken staal doorslijpen met een slijptol.

Hoe kan de huurder ervoor zorgen dat het raam niet dicht kan maar wel de regen buiten houdt?

[ Voor 47% gewijzigd door Ardana op 14-07-2017 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
  • Laatst online: 01-10 16:32
Jelte,89 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 11:15:

[afbeelding]
Mag ik vragen waarmee je die zaagsnedes hebt gemaakt? Handzaag of circelzaag oid?

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
aan de rechtheid en breedte te zien denk ik een lintzaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Ardana schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:37:
[...]

Je gaat haar toch haar bezigheidstherapie niet afnemen? Bovendien, die Grolsch-klok is stuk :P

Serieuze vraag:
Huisbaas heeft ruzie met huurder (studentenkamer) en doet er alles aan om z'n leven zuur te maken. Hij heeft zich nu voorgenomen om het enige raam (bovenklep die naar buiten toe open gaat) van buiten af dicht te maken door er een plank voor te spijkeren.

Echter, huurder heeft 2 stukken staal in het kozijn gezet, waardoor het raam niet dicht kan.

Hoe kan de huurder ervoor zorgen dat het raam niet dicht kan maar wel de regen buiten houdt?
Iets in de scharnierzijde maken waar men van buitenaf niet bij kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:15

Rubman

Retarded or just overjoyed!

[...]

Serieuze vraag:

Kan hij niet in het scharnierende stuk van die Laminaat spreiders steken? Of een metalen variant Wig ertussen stoppen?
Afbeeldingslocatie: http://csimg.koopkeus.nl/srv/NL/0000020836967/T/340x340/C/FFFFFF/url/wig-w-s-15.jpg
zoiets dus.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrammeS
  • Laatst online: 01-10 16:32
[...]

Staal is volgens mij geleidend, dus misschien is zoiets een ideetje: Afbeeldingslocatie: https://554cb3b75ce1cd4b4840-9d380db976cd044c222698ed983c0846.ssl.cf3.rackcdn.com/Huisdier%20afrastering%20cat-1.PNG

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-10 16:08
[...]
Huurcommissie inschakelen?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

!null schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 14:15:
[...]
Huurcommissie inschakelen?
Is al gebeurd voor huurverlaging (huur is met €115 verlaagd, van € 325 naar € 210, gaat nog een keer gebeuren vanwege de ramen waar een houten plaat voor gespijkerd is). Maar het is wel fijn om te voorkomen dat alles potdicht gemaakt wordt.
BrammeS schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 14:11:
[...]

Staal is volgens mij geleidend, dus misschien is zoiets een ideetje: [afbeelding]
Iets soortgelijks is al een geer gedaan met de UTP-kabel die de huisbaas steeds doorknipte. Dat leverde een mooie steekvlam op toen de huisbaas hem doorsneed met een onbeveiligd keukenmes. Maar de huurder wil niet de klusjesman die hiervoor ingehuurd wordt in gevaar brengen.

[ Voor 44% gewijzigd door Ardana op 14-07-2017 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

zonoskar schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:28:
[...]

Mooi handwerk, ik kan dat ook wel waarderen. Maar zou je niet liever een lintzaag hebben gebruikt :)
Jawel, maar die heb ik niet
BrammeS schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:45:
[...]

Mag ik vragen waarmee je die zaagsnedes hebt gemaakt? Handzaag of circelzaag oid?
Ik heb een set Japanse trekzagen waar ik zeeeeeer tevreden mee ben
Potato42 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:46:
aan de rechtheid en breedte te zien denk ik een lintzaag?
Die heb ik niet, een trekzaag heeft ook een heel dun blad.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Ardana schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 14:21:
[...]

Is al gebeurd voor huurverlaging (huur is met €115 verlaagd, van € 325 naar € 210, gaat nog een keer gebeuren vanwege de ramen waar een houten plaat voor gespijkerd is). Maar het is wel fijn om te voorkomen dat alles potdicht gemaakt wordt.

[...]

Iets soortgelijks is al een geer gedaan met de UTP-kabel die de huisbaas steeds doorknipte. Dat leverde een mooie steekvlam op toen de huisbaas hem doorsneed met een onbeveiligd keukenmes. Maar de huurder wil niet de klusjesman die hiervoor ingehuurd wordt in gevaar brengen.
Elke woonruimte moet daglicht ontvangen. Volgens mij iets van 10% ter grootte van het vloeroppervlak moet ruit zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Potato42 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 14:34:
[...]

Elke woonruimte moet daglicht ontvangen. Volgens mij iets van 10% ter grootte van het vloeroppervlak moet ruit zijn.
I know. Daarom dus nu weer 'n procedure bij de Huurcommissie.

Overigens: deze:
Afbeeldingslocatie: https://img.dxcdn.com/productimages/sku_207485_1.jpg
Gaat tijdens de vakantie tussen het raam gezet worden :P

Ow, en buurvrouw is nog steeds bezig:

[ Voor 6% gewijzigd door Ardana op 14-07-2017 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-09 00:30

mark-k

AKA markkNL

Ardana schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 14:21:
[...]

[...]

Een keer gas bij geven als de huurbaas de weg oversteekt geen optie? :+
Je kunt toch zelf de planken gewoon weer weghalen als je erbij kunt? Met een dakraam wat lastiger uiteraard, maar je zei dat andere ramen ook dichtgehouden worden. Verder is een foto misschien handig om wat ideeen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:24

PoweRoy

funky!

Reinier schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 18:03:
Doet me aan dit artikeltje denken waar ik toevallig een tijdje terug op stuitte: http://www.tbafbouw.nl/ni...jkt-door-onjuiste-montage
Hmm ik moet binnenkort stucplaten gaan bevestigen (zo'n bruine kartonnen buitenkant platen)
Heb ze van 200 x 60 cm, bestaand regelwerk op 30HH.

Ik dacht dat ze in de lengte richting geplaatst moesten worden dus in verlengde van de regelwerk. Alleen nu lees ik dat dat bij gips zo is, en bij stucplaten dit haaks moest zijn.

Nu kom ik dus niet goed uit met de regelwerk, want dan moet mijn lengte maat van stucplaat deelbaar zijn door 30? (200/30 = stuk van een plaat heeft geen regelwerk en moet ik dus extra latten plaatsen).

Correcto mundo?

(Nu op kantoor dus kan niet even uitmeten waar ik uit kom.)

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

PoweRoy schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:43:
Ik dacht dat ze in de lengte richting geplaatst moesten worden dus in verlengde van de regelwerk. Alleen nu lees ik dat dat bij gips zo is, en bij stucplaten dit haaks moest zijn.
Volgens mij zijn er 2 "scholen". Ik heb de platen (van die groene) bij mij haaks op het regelwerk gedaan, kwam beter uit. Maar er zijn anderen die de platen perse in het verlengde willen. Volgens mij is allebei even goed.
Ik weet dat er bijv in Eindhoven werkplaatsen zijn waar je tegen een leuk tarief hele grote houtbewerkingsmachines mag gebruiken. Misschien bij jou in de buurt ook wel. Een lintzaag hebben ze iig wel staan. Die schoren van jou zien er klein genoeg uit om even in de auto te gooien. Had een hoop werk gescheelt :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ardana schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 14:52:
[...]

[afbeelding]

[video]
0,5m2 per verblijfsruimte. Die 10% geldt voor nieuwbouw.
Daarnaast moet er ook nog 0,7 dm3/s aan ventilatie zijn. Dat zal met een dichtgetimmerd bovenklepje ook wel een probleem worden.

[ Voor 10% gewijzigd door PaT op 14-07-2017 18:58 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

[video]
Ben ik de enige die denk: help dat arme mens even (met goede raad of door zelf even door de knieën te gaan)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

zeeg schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 21:17:
[...]

Ben ik de enige die denk: help dat arme mens even (met goede raad of door zelf even door de knieën te gaan)?
:Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ehm, ze is 80, doof, oud en dement, krijgt 12x per week thuiszorg, en haar kinderen komen zeker een keer of 5 per week voorbij, en afgelopen week heeft haar zoon nog de helft van haar tuin onkruid-vrij gemaakt, met datzelfde ding overigens. Toch presteert ze het om om de haverklap bij me aan te bellen voor hulp bij een klusje of een boodschapje.

Ik sta steeds voor haar klaar als ze iets vraagt, maar nee, ik ga niet uit mezelf haar een van haar weinige bezigheden nog ontnemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ardana op 15-07-2017 00:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:10

iMars

Full time prutser

Ardana schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 00:55:
Ehm, ze is 80, doof, oud en dement, krijgt 12x per week thuiszorg, en haar kinderen komen zeker een keer of 5 per week voorbij, en afgelopen week heeft haar zoon nog de helft van haar tuin onkruid-vrij gemaakt, met datzelfde ding overigens. Toch presteert ze het om om de haverklap bij me aan te bellen voor hulp bij een klusje of een boodschapje.

Ik sta steeds voor haar klaar als ze iets vraagt, maar nee, ik ga niet uit mezelf haar een van haar weinige bezigheden nog ontnemen.
Dat kon(den) ik(we) natuurlijk ook niet weten ;)

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Exigence schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 00:56:
Geen losse vd draad boven het plafond. Dan heb je geen dubbel geïsoleerde installatie. Idealiter leg je een geschakelde wcd aan boven je plafond. En wel op dusdanige afstand van een toekomstig gat voor een inbouwspotje dat je er door het gat gemakkelijk met je hand bij kunt. Vervolgens neem je een stekker en hittebestendig snoer en hiermee leg je verbinding met de fitting van de eerste inbouwspot. Meestal zijn die inbouwspots voorzien van een aansluitdoosje. Met dat aansluitdoosje lus je dan door naar steeds de eerstvolgende inbouwspot.

Zorg je er wel voor dat je centraaldoos nog steeds bereikbaar blijft?
WCD's plaatsen zou wel het beste zijn, maar daar heb ik in de woonkamer de hoogte niet voor. De enige ruimte die ik heb is de 38mm van de rachels.

Het enige wat ik kan volgens mij kan doen, gezien de ruimte, is kabels trekken vanuit de centraaldoos. Aangezien spotjes, volgens mij, doorgaans met vmvs-kabel worden aangesloten, vroeg ik me af of ik die kabel al vanaf de centraaldoos moet leggen? Of zijn er nog andere oplossingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:25
Trasos schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 12:47:
[...]

WCD's plaatsen zou wel het beste zijn, maar daar heb ik in de woonkamer de hoogte niet voor. De enige ruimte die ik heb is de 38mm van de rachels.

Het enige wat ik kan volgens mij kan doen, gezien de ruimte, is kabels trekken vanuit de centraaldoos. Aangezien spotjes, volgens mij, doorgaans met vmvs-kabel worden aangesloten, vroeg ik me af of ik die kabel al vanaf de centraaldoos moet leggen? Of zijn er nog andere oplossingen?
Trasos schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 00:02:
[...]

Thanks, daar staan wel goede tips in.

Ik had de platen strak tegen elkaar geschroefd en waarschijnlijk ook in de lengterichting van de rachels...

Heeft iemand nog tips met betrekking tot de kabels? Moet ik vd-draad gebruiken of kan ik flexibele draad gebruiken? En moeten ze in een pvc-buis gestopt worden?
Als het onder een verlaagd plafond komt/moet komen doe ik het altijd als volgt:
• 3/8" (16mm) buis tussen de spotjes
• Vanaf centraaldoos tot "eerste" spotje ook buisje
• Door het buisje dergelijke VMVL kabel
• Spotjes (230V) parallel aansluiten met deze hevel-lasklemmen, in deze klemmen kan/mag je namelijk de litze-draad van de VMVL kabel en de GU10 fittingen gewoon in klemmen :)

P.S. Let er wel goed op dat je boven je verlaagde plafond genoeg ruimte hebt voor je spotjes, dus vermoedelijk moet je eerst laten betonboren in je verdiepingsvloer om de spotjes ruimte te geven, dus reken vanaf onderkant rachelwerk tot bovenin het boorgat ong 8cm, daar kom je wel zo'n beetje mee weg :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

[afbeelding]
als je creatief bent zijn er veel dingen die een huurder wel mag doen..
- woning verbetering (betere ventilatie)
- leuke felle kleuren
- veel kleine wandtegels met schroef en plug .. (moeten wel goed vast hangen) ..

Zeker als je niet in orginele staat hoeft te brengen .. en wat is orginele staat ?
als ik kijk hoe je soms een huis opgeleverd wordt ... brrrr

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
Annuk schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 21:34:
[...]

[...]

Als het onder een verlaagd plafond komt/moet komen doe ik het altijd als volgt:
• 3/8" (16mm) buis tussen de spotjes
• Vanaf centraaldoos tot "eerste" spotje ook buisje
• Door het buisje dergelijke VMVL kabel
• Spotjes (230V) parallel aansluiten met deze hevel-lasklemmen, in deze klemmen kan/mag je namelijk de litze-draad van de VMVL kabel en de GU10 fittingen gewoon in klemmen :)

P.S. Let er wel goed op dat je boven je verlaagde plafond genoeg ruimte hebt voor je spotjes, dus vermoedelijk moet je eerst laten betonboren in je verdiepingsvloer om de spotjes ruimte te geven, dus reken vanaf onderkant rachelwerk tot bovenin het boorgat ong 8cm, daar kom je wel zo'n beetje mee weg :)
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen vmvs en vmvl kabels? :? Ik krijg dat niet gevonden.

Die Wago lasklemmen had ik al op het lijstje, had er al eens eerder mee gewerkt. Handige dingen!

Ik ging uit van LED-spotjes. Die heb je al met een inbouwhoogte van zo`n 2 centimeter. Dan hoef ik dus ook niet in het plafond zelf te zagen.

Ik kwam deze (https://en.paulmann.com/l...able-and-swivelling/93903) bijvoorbeeld tegen, deze lampen kun je in serie achter elkaar aanknopen als ik het goed gelezen heb. Dat lijkt me wel makkelijk. Alleen ben ik bang dat als ik de kabels al in pvc-buizen heb zitten dat ik er dan ergens niet goed uit ga komen, omdat ik dan niet meer flexibel ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
Trasos schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 21:49:
[...]

Wat is nu eigenlijk het verschil tussen vmvs en vmvl kabels? :? Ik krijg dat niet gevonden.

Die Wago lasklemmen had ik al op het lijstje, had er al eens eerder mee gewerkt. Handige dingen!

Ik ging uit van LED-spotjes. Die heb je al met een inbouwhoogte van zo`n 2 centimeter. Dan hoef ik dus ook niet in het plafond zelf te zagen.

Ik kwam deze (https://en.paulmann.com/l...able-and-swivelling/93903) bijvoorbeeld tegen, deze lampen kun je in serie achter elkaar aanknopen als ik het goed gelezen heb. Dat lijkt me wel makkelijk. Alleen ben ik bang dat als ik de kabels al in pvc-buizen heb zitten dat ik er dan ergens niet goed uit ga komen, omdat ik dan niet meer flexibel ben.
Verschil tussen VMVS en VMVL is dat VMVS meer het type snoer (plat snoer) is voor aan een wandlampje oid, dus meer als apparaat snoer voor HTK gebruik, en VMVL is meer het soort flexibele installatiekabel achtige type met iets beter beschermende mantel over het algemeen.

Als je je kabels niet in buisjes legt hoe denk je dat dan te kunnen gaan doen? Tussen je rachelwerk door moffelen? En dan per ongeluk doordat je stukje kabel bij moet hebben en je er iets aan trekt je dus de mantel kapot trekt? 8)7
Je moet van te voren uitdenken waar je ongeveer je spotjes wilt hebben, de buisjes hoeven niet persé aan de rand van het gat te zitten, mag best 5 a 10 cm tussen zitten, zolang het maar globaal bij het gat is en je er zo ongeveer met je vingers bij kunt door het gat heen.

Lampjes per definitie niet in serie zetten, maar parallel. Als je ze in serie zet krijg je hetzelfde K*T geintje als vroeger met de kerst verlichting, 1 lampje kapot/als geintje iets los getrokken en je zoekt je het apelazerus naar welk lampje kapot is. Als je de verlichting parallel zet zie je welk lampje kapot is en kan je die vervangen/wisselen en ben je klaar.

Ten slotte, vergis je niet op die "ultra dunne" ledspotjes, ze zijn 1: stervens duur p.s. in vergelijking met normale GU10 lampjes, 2: Je kan minder makkelijk uitwisselen voor b.v. een feller of flauwer lampje (mede doordat ze zo duur zijn), 3: ze zijn niet zomaar bij de supermarkt op de hoek of de standaard bouwmarkt te koop als er 1 kapot is.
Je kan er natuurlijk enkele extra/te veel bestellen als reserve maar bij de prijzen die ik van dat spul zag krap je je nog wel ff achter je oren om er daar 3 of 4 van op reserve te houden, terwijl die GU10 lampjes al voor een paar euro te scoren zijn.
Het is nu natuurlijk iets meer nadenk werk waar je ze wilt hebben maar het scheelt je uiteindelijk vrij veel geld ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
Mjah, buisjes zijn misschien wel handig. Toch maar doen dan denk ik.

Moderne spotjes hebben een brug ingebouwd waardoor ze toch de stroomkring in stand houden als ze zelf kapot gaan. Ik was ook bang voor het kerstboomverlichtingverhaal.

Maar dat is niet van toepassing op die spotjes die ik postte, daar bouw je een parallel circuit op. Ik bedoelde meer dat je ze kunt doorlussen, en dat lijkt me juist wel handig.

Heb je toevallig goede ervaringen met een bepaalde webshop met betrekking tot de aanschaf van spotjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:52
Trasos schreef op zondag 16 juli 2017 @ 14:03:
Mjah, buisjes zijn misschien wel handig. Toch maar doen dan denk ik.

Moderne spotjes hebben een brug ingebouwd waardoor ze toch de stroomkring in stand houden als ze zelf kapot gaan. Ik was ook bang voor het kerstboomverlichtingverhaal.

Maar dat is niet van toepassing op die spotjes die ik postte, daar bouw je een parallel circuit op. Ik bedoelde meer dat je ze kunt doorlussen, en dat lijkt me juist wel handig.

Heb je toevallig goede ervaringen met een bepaalde webshop met betrekking tot de aanschaf van spotjes?
Wij hebben al paar maar lampjen gekocht bij Rietveldlicht. Mooie spots, maar ook keuken plaffondnieres en meer van dat spul. Buitenlampen ook al gedaan. veel keuze en prijs is netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Mooi om te lezen. We hebben ook een lamp gezien bij Rietveldlicht. We moeten er dan maar eens even heen rijden.

Eettafellampen die je kan 'verplaatsen' zijn helaas niet zo dik gezaaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
Ander vraagje van mij:
waar kan ik, tegen een fatsoenlijke prijs, een 28mm glijmechanischme van een douchestang vinden?

Degene die kapot is deze: https://www.badkamerwinke...JHnr6OQkNUCFUMTGwodq08LxA , maar daar durven ze dus rustig 30 euro voor te vragen 8)7.
Universele glijmechnismen (b)lijken maar tot 25mm te gaan.
Het hoeft van mij niet per se dezelfde als het origineel te zijn, als het maar 28mm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Als ik zo eens Google op het EAN nummer wordt het inderdaad niet veel goedkoper dan die 35 euro. Dan is een complete glijstang-set bijna net zo duur :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:34
Een vraag aan de tweakers hier, ik zoek eigenlijk een manier om mijn ubiquiti wifi access point op een nette manier tegen de muur te bevestigen. Er zit een faceplate bij, dus de ophanging zelf is geen probleem. Ik zit alleen te dubben waar. Naast de contactdozen of er boven, en dan plat tegen de muur of op een plateautje zodat de zelfde horizontale houding kan worden aangehouden.

wifi idee?

Iemand een idee?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
PaT schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:28:
Als ik zo eens Google op het EAN nummer wordt het inderdaad niet veel goedkoper dan die 35 euro. Dan is een complete glijstang-set bijna net zo duur :X
Nee, daar was ik al bang voor.
Ik dacht dat er misschien andere, goedkopere glijmechanismen van 28mm waren. Maar kennelijk is dat een vrij unieke maat... :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

loewie1984 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:25:
Een vraag aan de tweakers hier, ik zoek eigenlijk een manier om mijn ubiquiti wifi access point op een nette manier tegen de muur te bevestigen. Er zit een faceplate bij, dus de ophanging zelf is geen probleem. Ik zit alleen te dubben waar. Naast de contactdozen of er boven, en dan plat tegen de muur of op een plateautje zodat de zelfde horizontale houding kan worden aangehouden.

[afbeelding]

Iemand een idee?
Hoe je het mooi weggewerkt gaat krijgen weet ik niet. Volgens mij zit je toch altijd vast aan gootjes enz.

Maar had een Unifi in wall AC niet handiger geweest voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Onderdeel maken van Wall Art en dan midden op de muur hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
PaT schreef op maandag 17 juli 2017 @ 18:26:
[...]

Hoe je het mooi weggewerkt gaat krijgen weet ik niet. Volgens mij zit je toch altijd vast aan gootjes enz.

Maar had een Unifi in wall AC niet handiger geweest voor jou?
Denk dat ik dit ga doen en dan gaat de ronde naar de garage. Thanks :)

Grappig idee @sypie die ga ik nog ff overleggen thuis :)

[ Voor 6% gewijzigd door loewie1984 op 17-07-2017 19:17 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-10 15:55

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

loewie1984 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 19:15:
[...]

Als je bij / rond je WCD's gaat boren, check ff waar je leidingen lopen.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Laatst online: 09:16
In principe moeten de leidingen recht naar boven of onder lopen. Maar ja, principes en de werkelijkheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
^^ thanks maar we zijn eerste bewoner van het huis ik weet waar ze lopen

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-10 10:42
Het einde is in zicht bij onze verbouwing :)
Nog een vraagstuk bij een oude CV aftakking voor een verwarming die er nu niet meer is. De twee pijpjes van de oude aftakking zitten in de weg voor de koof. Deze buigen direct, dus een koppeling op een heel kort pijpje gaat niet. Is het een optie om deze aftakkingen gewoon uit de hoofdbuis (34mm dikwandig) te zagen, en deze weer met 4 koppelingen te herstellen?

Pijpjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:14

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Niet goed te zien, maar lijkt erop gelast. Als je dat eraf freest, dan moet je schroefdraad tappen om hem te kunnen afsluiten. Of je gaat voor een stukje nieuw. Aan de rechterkant draai je hem zo los, wellicht Links ook en dan vervangen voor uponor of zo..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

loewie1984 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 19:15:
[...]

Ik weet niet precies welke Unifi AP je nu heb, maar let er wel op dat de in wall's iets mindere specs hebben dan de AP AC Pro en longrange. Geen idee of je topperformance nodig heb. Op YouTube staat ook een filmpje waar de In wall opgemeten wordt. Dat ding is rond de 8,5 a 9 cm breed. Je monteert hem volgens mij rechtstreeks op je inbouwdoos. Ik zou daarom in jouw geval wel even goed kijken of het allemaal past. Je zal dan sowieso 2 nieuwe raampjes voor rond je andere wcd's moeten kopen

[ Voor 16% gewijzigd door PaT op 17-07-2017 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
frietsje schreef op maandag 17 juli 2017 @ 21:25:
Het einde is in zicht bij onze verbouwing :)
Nog een vraagstuk bij een oude CV aftakking voor een verwarming die er nu niet meer is. De twee pijpjes van de oude aftakking zitten in de weg voor de koof. Deze buigen direct, dus een koppeling op een heel kort pijpje gaat niet. Is het een optie om deze aftakkingen gewoon uit de hoofdbuis (34mm dikwandig) te zagen, en deze weer met 4 koppelingen te herstellen?

[afbeelding]
Ja zeker een optie, stuk er tussenuit en met knelkoppelingen weer herstellen. Hier zijn speciale knelringen voor te krijgen die in een 35mm koppeling passen. ring

[ Voor 17% gewijzigd door Aapie op 17-07-2017 23:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zuluman
  • Laatst online: 28-09 19:19

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

loewie1984 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:25:

[afbeelding]

Iemand een idee?
Wat toevallig. Ik heb er ook een gekocht van de week. Ik had 3 wifi netwerken. 1 voor elke verdieping. de nadelen van een betonnen woning. ik wist dat het midden van het trapgat ideaal zou zijn. toen zag ik de unifi met poe. kabeltje door de schacht en klaar. nu heb ik 1 accesspoint voor bg/1e en 2e en overal ontvangst.

Als je ergens een kabeltje door een wand kan leiden en daarachter kan wegwerken. bv een gangwand of keukenwand. zo blijft t in de woonkamer kabelloos.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9eZSWTdObuJ7JPVLsjokSB2F/medium.jpg

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 10:59
Aapie schreef op maandag 17 juli 2017 @ 22:59:
[...]

Ja zeker een optie, stuk er tussenuit en met knelkoppelingen weer herstellen. Hier zijn speciale knelringen voor te krijgen die in een 35mm koppeling passen. ring
Ik neem aan dat die koof nog dicht moet. Dan zou ik niet met knelkoppelingen gaan werken...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Tja, lassen zou een mooiere oplossing zijn, maar zolang de koppeling vrij hangt lijkt mij dit een prima oplossing, zorg voor een schone buis(geen verf en dergelijke). Zolang de koppeling niet in een muur verwerkt wordt en hierdoor aangetast kan worden door zuren is dit een prima oplossing. (natuurlijk voor het sluiten van de koof het water er op, check op lekkage)

[ Voor 14% gewijzigd door Aapie op 18-07-2017 02:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Laatst online: 02-10 23:18

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Ik ben wel benieuwd hoe je, nadat je een stuk uit de pijp hebt gezaagd, er weer een stuk pijp met knelkoppelingen tussen gaat krijgen. Er bestaan zover ik weet geen schuifmof-achtige knelkoppelingen?

Ik weet niet of je makkelijk bij de leidingen kan die (op de foto links) naar boven lopen, maar je zou misschien zelfs het hele stuk dikwandige pijp kunnen vervangen voor een stuk PEX?

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-10 10:42
Ik heb er geen ervaring mee, maar kan een overschuifkoppeling uitkomst bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:09
Voor mijn nieuwe huis mag ik een Festool Rotex aanschaffen :9.

Nu twijfel ik nog tussen de 125 en 150mm versie. We gaan (initieel) een aantal deuren schuren (4 stuks), wat houten kozijnen (6-8 stuks) en twee rechthoekige spiltrappen.

125 is natuurlijk iets wendbaarder en daarmee kom je iets verder in de hoeken, 150 lijkt me handiger voor echt grote oppervlakten zoals deuren.

Jullie nog tips of ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Dennis schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 11:40:
Misschien hier even posten: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:45

Reinier

\o/

Nu twijfel ik nog tussen de 125 en 150mm versie. We gaan (initieel) een aantal deuren schuren (4 stuks), wat houten kozijnen (6-8 stuks) en twee rechthoekige spiltrappen.

125 is natuurlijk iets wendbaarder en daarmee kom je iets verder in de hoeken, 150 lijkt me handiger voor echt grote oppervlakten zoals deuren.

Ik heb geen Rotex, maar een Bosch GEX 125-150 (besteld). Dus 125 én 150 ineen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel

Voor het sporadische gebruikt zou ik de 125 nemen.
Goed grote oppervlakken duren wat langer, maar als het toch niet voor professioneel gebruikt is kosten die uren je niets.
Kleine is wendbaarder/hanteerbaarder, zuiniger, goedkoper en ook het schuurpapier is goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:12

Dan kan je nog beter de Rotex 90 aanschaffen, die kan het beste in de hoekjes schuren

Afbeeldingslocatie: http://3ajaoh26m7u21evkj8211kd8.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/festool_image005.png

Voor sporadisch gebruik voldoet een 90mm blad prima
Maar het blijft natuurlijk niet bij een Rotex, je zal toch ook iets van een stofzuiger moeten aansluiten ;)

Het is wel oerdegelijk spul, op mijn werk is er laatst eentje kapot gegaan (Rotex 150), die al 10 jaar oud was en snel gerekend zo'n 8000 uur erop had zitten
Enige wat kapot was, was een lagertje, wordt dus gewoon weer gemaakt :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jckw
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:10
Reinier schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 12:03:
[...]

Ik heb geen Rotex, maar een Bosch GEX 125-150 (besteld). Dus 125 én 150 ineen :)
Idem en zeer tevreden! :*)

There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:09
FabianGTI schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 13:34:
Maar het blijft natuurlijk niet bij een Rotex, je zal toch ook iets van een stofzuiger moeten aansluiten ;)
Ik ga een goedkope Makita stofzuiger aanschaffen. Ik zie trouwens dat ik dit in het klustopic heb geplaatst, de bedoeling was het gereedschapstopic maar waarschijnlijk komen hier dezelfde klusliefhebbers 8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Zuluman schreef op maandag 17 juli 2017 @ 23:11:
[...]

Wat toevallig. Ik heb er ook een gekocht van de week. Ik had 3 wifi netwerken. 1 voor elke verdieping. de nadelen van een betonnen woning. ik wist dat het midden van het trapgat ideaal zou zijn. toen zag ik de unifi met poe. kabeltje door de schacht en klaar. nu heb ik 1 accesspoint voor bg/1e en 2e en overal ontvangst.

Als je ergens een kabeltje door een wand kan leiden en daarachter kan wegwerken. bv een gangwand of keukenwand. zo blijft t in de woonkamer kabelloos.

[afbeelding]
Mooie oplossing.

Ik heb precies zo'n zelfde koof met dezelfde stuc afwerking. Punt is alleen dat bij mij de koof op zolder en in de kruipruimte dicht is (komen wel buizen uit, maar die zijn in beton gestort). De afdekplaat in het trapgat weghalen zie ik niet zitten, dan sloop ik het stucwerk.

Misschien toch maar eens kijken of ik in de kruipruimte een gat kan boren zodat de koof aan de onderkant open is. Maar waarschijnlijk zit ik dan nog met de vloer van de eerste verdieping. Als de leidingen daar ook ingegoten zijn in beton dan kom ik er alsnog niet doorheen/langs met een kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Laatst online: 28-09 19:19

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

ThinkPadd schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 14:43:
[...]

Mooie oplossing.

Ik heb precies zo'n zelfde koof met dezelfde stuc afwerking. Punt is alleen dat bij mij de koof op zolder en in de kruipruimte dicht is (komen wel buizen uit, maar die zijn in beton gestort). De afdekplaat in het trapgat weghalen zie ik niet zitten, dan sloop ik het stucwerk.

Misschien toch maar eens kijken of ik in de kruipruimte een gat kan boren zodat de koof aan de onderkant open is. Maar waarschijnlijk zit ik dan nog met de vloer van de eerste verdieping. Als de leidingen daar ook ingegoten zijn in beton dan kom ik er alsnog niet doorheen/langs met een kabel.
Ik heb een kabeltrekker gebruikt. En mijn koof loopt door de onder de trapkast en heb ik ooit daar open gemaakt. Zie je toch niet. en vanuit daar loopt ie mee met andere kabels naar mijn avwall waar de switch staat. Ik heb vanuit de andere koof een gat geboord door de vloer naar de kruipruimte. Heb ik ook gedaan voor mijn achterluidspeakers in de woonkamer. Via de kruipruimte van de ene kant naar de andere kant van de woonkamer. Pas wel op voor leidingen en de breedte van je funderingsbalk. Meestal moet je iets van de wand afblijven. En zo een lange boor kost niet zoveel.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 09:56

mindcre8r

Tradepedia

Ik ga vrijdag tekenen voor mijn koopwoning, is een oud huurhuis en heeft VEEL liefde nodig.
Ik wil beginnen met de zolder verdieping / 2e verdieping, hier moet isolatie komen want er zit naast 2mm tempex onder de daklatten enkel een plaat.

De keuring meester zei tegen me dat ik het beste om de meter een gat kan boren van 2cm diameter, dan de isolatie achter een frame en dan gips.

Maar waarom die gaten? het is er nu ook nooit nat.

Ik dacht:

- Platen tempex > Ribwerk > plaat hout. dat hout voorzien van vezelbehang en er dan latex op.

Wat denken jullie?

Bears and Bulls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Laatst online: 09:09
mindcre8r schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 08:00:
Ik ga vrijdag tekenen voor mijn koopwoning, is een oud huurhuis en heeft VEEL liefde nodig.
Ik wil beginnen met de zolder verdieping / 2e verdieping, hier moet isolatie komen want er zit naast 2mm tempex onder de daklatten enkel een plaat.

De keuring meester zei tegen me dat ik het beste om de meter een gat kan boren van 2cm diameter, dan de isolatie achter een frame en dan gips.

Maar waarom die gaten? het is er nu ook nooit nat.

Ik dacht:

- Platen tempex > Ribwerk > plaat hout. dat hout voorzien van vezelbehang en er dan latex op.

Wat denken jullie?
Dakpannen --> dakbeschot --> 3mm multiplex er tegen jassen zodat alle kieren van je dakbeschot dicht zijn --> regelwerk + isolatie --> folie --> Gipskarton/stucplaten --> afwerklaag naar keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r
  • Laatst online: 02-10 09:56

mindcre8r

Tradepedia

Zo! dat is snel :), ik was niet van plan de pannen er af te halen, wat je beschrijft is al aanweizg:
Dakpannen --> dakbeschot --> ??,mm tempex (ik weet de dikte niet).
vanwaar aan de binnenzijde dan de folie? en welke isolatie zou je me aanraden?

Bears and Bulls

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galaxis
  • Laatst online: 09:09
Dakpannen en dakbeschot ging ik al vanuit dat die aanwezig waren. Wat je het beste kan doen is 3mm dik multiplex tegen je dakbeschot zetten, dan zijn gelijk al je kieren van je dakbeschot dicht. Dan maak je een regelwerk waar je je isolatie tussen/achter stopt( veelal steen/glaswol ) daarna kies je meestal voor een dampdichte folie ( want warme zijde ) en daarna gipsplaten/stucplaten en afwerking naar keuze.

Je kan het ook met kant en klare platen doen van bijvoorbeeld isoeasy, maar dit werkt vaak niet zo makkelijk als dat ze doen voorkomen in de tutorial video's. ( https://www.praxis.nl/voo...leren-met-isolatieplaten/ )

Nog meer info over dak isoleren --> https://www.dakisolatie-advies.nl/schuin-dak-isoleren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 11:03

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

De tempex zal dampdicht zijn... Als je daar isolatie tegenplaatst, en dan tegen de isolatie ook nog dampwerende folie plaatst, dan zit je isolatie opgesloten tussen twee dampdichte lagen. Aangezien er altijd wel wat damp je isolatie in kan trekken heb je kans dat je vochtproblemen in je isolatie gaat krijgen.

Ik zou het tempex eruit trekken overigens.... Maar controleer alsnog of er geen dampdichte laag aanwezig is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit na te denken over renoveren van de zolder verdieping..
Bij de oplevering van het huis in 1983 is het "standaard" afgetimmerd als 1 grote ruimte..

Nu 35 jaar later wil ik er toch een slaapkamer realiseren.

Dit betekend dat ik het wil opdelen in 2 delen, een voorzolder waar de wasmachine etc staat en de andere helft een slaapkamer.

Enkele uitdagingen:

- Oude veluxraam vervangen door een nieuw veluxraam (of soortgelijks)
- Tussenwand plaatsen met deur.
- Verlaagd plafond maken voor betere verlichting.
- Stroom/licht punten maken en verlichting aanleggen.
- Nieuw laminaat/vloerbedekking (dat kan ik zeker zelf)

Heb enkele vragen, de huidige schuine wanden zijn op zich nog goed afgetimmerd, echter de afwerking qua verf is het zeer triest, er zitten 4-5 lagen met latex en spac op, en weet niet of ik dit mooi strak krijg.
Is het makkelijk om de binnen betimmering eraf te halen en opnieuw te maken?

En zijn de overige klussen die hierboven staan nog voor een doe-het-zelver goed te doen?
Ik ben niet heel handig, maar met duidelijk instructie of methodieken en tijd kan ik een aardig eind komen.
Anders ben ik bang dat ik het toch moet laten doen door een klusjesman.

Totale budget incl afwerking en nieuw velux dakraam is 4-5k..
Haalbaar of niet?
Tips om het zelf te doen? Handige systemen etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Laatst online: 02-10 23:18

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Weet je zeker dat de schuine wanden afgetimmerd zijn? Daken uit die tijd bestaan vaak uit 18mm platen (met aan de buitenkant een paar cm PUR als isolatie) liggend op balken. Als die balken niet achteraf afgetimmerd zijn kijk je direct op de dragende constructie van je dak. Beetje jammer als je gelijk heel je dak eraf sloopt. :X

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het dak is wel geïsoleerd, hoe precies, geen idee.. Ik heb het dak nog nooit open gehad.
Mogelijkheid is om de bestaande schuine wanden gewoon te stuccen om ze zo glad te maken. Er is immers niets mis met het huis, behalve dat er nu veel latex/spacwerk tegenaan zit wat weer mooi glad gemaakt moet worden.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2017 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Op advies van @Ger maar even hier proberen:

Hoe schilder je een beetje knap streeploos iets als verwarmingsbuizen?

Ik heb ze schoon gemaakt en licht opgeschuurd en probeer nu met een kwastje radiatorverf erop te smeren. Steeds trek ik er wat strepen in, mooi dekkend wordt het niet. Dan krijg ik de neiging om er gewoon een dikke laag op te flatsen maar daar wordt het natuurlijk niet beter van. :+

Voor nu maar dun opgebracht. Morgen weer licht schuren en hopen dat ik het dan wel mooi strak kan afmaken.

Wat doe ik fout? :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje.

Ik heb een mooie eikenhouten vloer. Vorig jaar mooi in de vloerolie gezet, maar door druk druk druk niet aan gedacht om de plinten schoon te maken. Toendertijd dacht ik "ach komt wel een keer".

Dat "een keer" is nu een jaar later. Met gevolg dat de vloerolie keihard is.

Heeft iemand de gouden tip om dit van de plinten te halen? (Geplastificeerd mdf, van dat standaard spul). Of is het gewoon makkelijker om voor 100 piek nieuwe plinten te scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05:55
Verwarmen of afsteken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 09:17
Gonadan schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 11:47:

Voor nu maar dun opgebracht. Morgen weer licht schuren en hopen dat ik het dan wel mooi strak kan afmaken.

Niks. Geef de verf gewoon even kans om te vloeien :) wordt vanzelf glad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afsteken heb ik al eens geprobeerd. Ook al eens met natronloog zitten prutsen (volgens mij is het "reinigingsmiddel" van de fabrikant gewoon natronloog in een duur busje, het voelt iig hetzelfde).

Verwarmen ga ik vanavond eens de fohn van mijn wederhelft voor jatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:53
Gonadan schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 11:47:

Hoe schilder je een beetje knap streeploos iets als verwarmingsbuizen?

Ik heb ze schoon gemaakt en licht opgeschuurd en probeer nu met een kwastje radiatorverf erop te smeren. Steeds trek ik er wat strepen in, mooi dekkend wordt het niet. Dan krijg ik de neiging om er gewoon een dikke laag op te flatsen maar daar wordt het natuurlijk niet beter van. :+

Inderdaad dun aanbrengen, het liefst eigenlijk met een lakrollertje. Zorg er wel voor dat je handvat/rollertje tussen de buizen door kan, anders trek je strepen door je eigen werk.
Desnoods even licht opschuren en een 2e laag aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 19:38
Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 09:23:
Bij de oplevering van het huis in 1983 is het "standaard" afgetimmerd als 1 grote ruimte..

Denk je aan voldoende ventilatie in die ruimte? Het ventilatiesysteem in je woning zal er waarschijnlijk niet op berekend zijn om een onbenoemde ruimte zoals die zolder om te bouwen naar verblijfsruimte, dus ik zou hier zeker aandacht aan besteden. :)

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Raymond schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 11:54:
Niks. Geef de verf gewoon even kans om te vloeien :) wordt vanzelf glad :)
Mja, het is wel iets gladder geworden maar nog lang niet mooi dekkend. Wat dat betreft moet ik echt nog een laagje doen.
Misschien is de kwast wel gewoon te hard ofzo.
CappieL schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 14:49:
Inderdaad dun aanbrengen, het liefst eigenlijk met een lakrollertje. Zorg er wel voor dat je handvat/rollertje tussen de buizen door kan, anders trek je strepen door je eigen werk.
Desnoods even licht opschuren en een 2e laag aanbrengen.
Ja dat past dus helaas niet. Ik heb net genoeg ruimte voor een kwastje, anders had ik allang met roller geprobeerd. Het is een hoek waar de buizen parallel aan elkaar uit het plafond komen en direct met 90-graden de muur in gaan. Dat stukje wil ik gewoon even camoufleren met een kleur gelijk aan de muur.
Maar dan wel egaal. :+

Vanavond maar opschuren en nog een laagje doen, misschien dekt het dan gewoon.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Met een spuitbus...

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:53
Gonadan schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 17:04:
[...]

Mja, het is wel iets gladder geworden maar nog lang niet mooi dekkend. Wat dat betreft moet ik echt nog een laagje doen.
Misschien is de kwast wel gewoon te hard ofzo.

[...]

Ja dat past dus helaas niet. Ik heb net genoeg ruimte voor een kwastje, anders had ik allang met roller geprobeerd. Het is een hoek waar de buizen parallel aan elkaar uit het plafond komen en direct met 90-graden de muur in gaan. Dat stukje wil ik gewoon even camoufleren met een kleur gelijk aan de muur.
Maar dan wel egaal. :+

Vanavond maar opschuren en nog een laagje doen, misschien dekt het dan gewoon.
Inderdaad ook de tijd geven om uit te vloeien. Je zou het anders ook met een spuitbus kunnen doen (dan moet je niet een te exotische kleur hebben gekozen).
Ik heb dit zelf ook met buizen gedaan die uit de vloer komen en dan door naar het plafond, dit wilde ik graag in een keer dekkend hebben en dit had ik te dik aangebracht. Een hoop druipers tot gevolg en nog een nadeel is dat de lak overal komt (op heel veel plaatsen waar je het niet wilt hebben).
Ben ik weer spuitbus11... :+

[ Voor 7% gewijzigd door CappieL op 19-07-2017 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Misschien ben ik inderdaad te ongeduldig. :P

Met een spuitbus kom ik helaas niet overal bij en ik vraag mij ook af of je radiatorlak in een spuitbus hebt, maar dat zal vast wel. Het is gewoon 9010 dus niet heel spannend. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 11:14
Waarom per se radiatorlak? Met een primer blijft gewone verf ook gewoon zitten.
Mijn vader is schilder, heeft nog nooit radiatorlak gebruikt en toch zitten de vieze gele radiatoren op de bovenverdieping al een paar jaar strak wit in de verf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

_JGC_ schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 18:51:
Waarom per se radiatorlak? Met een primer blijft gewone verf ook gewoon zitten.
Mijn vader is schilder, heeft nog nooit radiatorlak gebruikt en toch zitten de vieze gele radiatoren op de bovenverdieping al een paar jaar strak wit in de verf.
Omdat radiator lak geschikt klonk voor radiator buizen. :+

Niet per se, maar het klonk handig. Geen primer nodig en zo. Nu het er eenmaal staat wil ik het gebruiken ook natuurlijk. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-10 23:55
Omdat radiatorlak niet gaat stinken wanneer het warm wordt. Gewone verf wil mog wel eens gaan ruiken wanneer de verwarming aangaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Laatst online: 26-09 12:35
Wat is een gangbare methode om je keuken water aansluiting te splitsen? Het gaat om een nieuwbouw huis waar natuurlijk flexibele leidingen zijn gebruikt. In de keuken zit er in de muur een afgedopte 1/2 aansluiting voor warm en koud water. Warm kan zo een hoekstopkraan in, koud moet direct in 2 gesplitst worden (kraan/vaatwasser) en later misschien in 3 (Quooker erbij). Ik ben gewend aan een stuk koper uit de grond en dat ik daar op kan knellen en solderen.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
GodDamage schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 19:57:
[...]

Omdat radiatorlak niet gaat stinken wanneer het warm wordt. Gewone verf wil mog wel eens gaan ruiken wanneer de verwarming aangaat.
Wat dat betreft ben ik gezegend met een installatie die nooit boven de 55-60 graden komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

_JGC_ schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 20:13:
[...]

Wat dat betreft ben ik gezegend met een installatie die nooit boven de 55-60 graden komt.
Dat mag ik hopen ja. :D
Als je radiatoren boven de 60 graden worden dan mag je wel wat gaan afstellen. :D

Maar geen idee of het daadwerkelijk beter is. Het zal vast voor een deel marketing zijn. Ik gebruik het nu ook om wat latjes te schilderen, dat gaat weer prima. Zelfs streeploos dus het werkt gewoon ruk op buizen. Ik vermoed dat het gewoon niet goed genoeg hecht aan de buizen, want net met schuren vielen er zo ook weer stukjes vanaf.

[ Voor 35% gewijzigd door Gonadan op 19-07-2017 20:36 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Gonadan schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 20:34:
[...]

Dat mag ik hopen ja. :D
Als je radiatoren boven de 60 graden worden dan mag je wel wat gaan afstellen. :D

Maar geen idee of het daadwerkelijk beter is. Het zal vast voor een deel marketing zijn. Ik gebruik het nu ook om wat latjes te schilderen, dat gaat weer prima. Zelfs streeploos dus het werkt gewoon ruk op buizen. Ik vermoed dat het gewoon niet goed genoeg hecht aan de buizen, want net met schuren vielen er zo ook weer stukjes vanaf.
Isoleren bedoel je. Moest vroeger tot 75 stoken om het warm te krijgen, ketel staat nu op 52 max met overshoot van 5 graden voordat de ketel afslaat.
Kan komende winter nog lager, er komt nog 800W in de bijkeuken bij en de aangrenzende berging wordt geïsoleerd met 8cm PIR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

na wat mooie cv kasten hier gezien te hebben ..

pfff net 2 offertes gehad van wat buisjes v.d cv verplaatsen en exspansie vat verhangen ..
600,- (halve dag werk + materiaal) ..

ik heb 22/34mm schroefdraad buizen (geen knelkoppeling..) ik zit sterk te denk om dit zelf te gaan doen.
andere kant .. hmmm hoe groot is de kans op lekkage ?
tempex is niet dampdicht, het laat wel vocht door,

in de regel mag je maar 1 dampremmend/werend scherm hebben .

wat ik overgens wel vaag vind, kan aan mij liggen maar je werkt je uit de "naad" om alles dicht te kitten en nietjes af te plakken en vervolgens rag je er met gipsplaten (schroeven alsnog gaatjes in .. ?

[ Voor 19% gewijzigd door vso op 19-07-2017 21:10 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Kan je niet de hele zooi eruit trekken en vervangen door 22? Heel moeilijk hoeft het niet te zijn, je moet vooral beetje handig zijn met buigijzer.
Heb hier in de berging ook nog meuk die anders moet, waterleiding op halfsteens buitenmuur. Het is nog nooit bevroren omdat ik er 2cm PIR achter gepropt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

_JGC_ schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 21:18:
Kan je niet de hele zooi eruit trekken en vervangen door 22? Heel moeilijk hoeft het niet te zijn, je moet vooral beetje handig zijn met buigijzer.
Heb hier in de berging ook nog meuk die anders moet, waterleiding op halfsteens buitenmuur. Het is nog nooit bevroren omdat ik er 2cm PIR achter gepropt heb.
ja dat was ik wel van plan .. een schroef --> knel verloop en dan met de knel 22mm doorgaan ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

_JGC_ schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 21:01:
Isoleren bedoel je. Moest vroeger tot 75 stoken om het warm te krijgen, ketel staat nu op 52 max met overshoot van 5 graden voordat de ketel afslaat.
Kan komende winter nog lager, er komt nog 800W in de bijkeuken bij en de aangrenzende berging wordt geïsoleerd met 8cm PIR.
Nee, ik bedoel afstellen. Radiator verf gaat op je radiator. Als je zo hard stookt dat het oppervlak van je radiatoren 75 graden wordt doe je iets verkeerd.
Dan hebben ze te weinig vermogen voor de ruimte of je CV uitgang staat te hoog.

Als je 75 op de aanvoer instelt een je houdt maar 40 over bij je radiator dan is isoleren geen overbodige luxe inderdaad. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:13

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

leecher schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 20:10:
Wat is een gangbare methode om je keuken water aansluiting te splitsen? Het gaat om een nieuwbouw huis waar natuurlijk flexibele leidingen zijn gebruikt. In de keuken zit er in de muur een afgedopte 1/2 aansluiting voor warm en koud water. Warm kan zo een hoekstopkraan in, koud moet direct in 2 gesplitst worden (kraan/vaatwasser) en later misschien in 3 (Quooker erbij). Ik ben gewend aan een stuk koper uit de grond en dat ik daar op kan knellen en solderen.
Gewoon een T stuk aan de leiding maken, of 2 als e 3 leidingen nodig hebt. Wel met een uponor perstang. Die flex leidingen tegenwoordig hebben alle koppelingen etc geperst.
Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 09:23:

Dit betekend dat ik het wil opdelen in 2 delen, een voorzolder waar de wasmachine etc staat en de andere helft een slaapkamer.

Enkele uitdagingen:

- Oude veluxraam vervangen door een nieuw veluxraam (of soortgelijks)
- Tussenwand plaatsen met deur.
- Verlaagd plafond maken voor betere verlichting.
- Stroom/licht punten maken en verlichting aanleggen.
- Nieuw laminaat/vloerbedekking (dat kan ik zeker zelf)

Heb enkele vragen, de huidige schuine wanden zijn op zich nog goed afgetimmerd, echter de afwerking qua verf is het zeer triest, er zitten 4-5 lagen met latex en spac op, en weet niet of ik dit mooi strak krijg.
Is het makkelijk om de binnen betimmering eraf te halen en opnieuw te maken?

En zijn de overige klussen die hierboven staan nog voor een doe-het-zelver goed te doen?
Ik ben niet heel handig, maar met duidelijk instructie of methodieken en tijd kan ik een aardig eind komen.
Anders ben ik bang dat ik het toch moet laten doen door een klusjesman.

Totale budget incl afwerking en nieuw velux dakraam is 4-5k..
Haalbaar of niet?
Tips om het zelf te doen? Handige systemen etc?
Budget moet lukken.
Ik denk dat alle klusjes voor de dhzelver wel te doen zijn, gewoon goed kijken, uittekenen als je het even niet "ziet" en meten.
Wat betreft het dak, ik denk stuccen, want dat hout zal wel meteen je dak zijn, geen extra aftimmering..

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 17:39:
Misschien ben ik inderdaad te ongeduldig. :P

Met een spuitbus kom ik helaas niet overal bij en ik vraag mij ook af of je radiatorlak in een spuitbus hebt, maar dat zal vast wel. Het is gewoon 9010 dus niet heel spannend. ;)
Toevallig ook pas met een (acryl) spuitbus gedaan (achterkant zal ongetwijfeld niet zo goed gedekt zijn maar dan moet je er echt met een spiegeltje naar gaan kijken). Had gelezen dat je (eventueel) eigenlijk alleen radiatorlak voor witte verf nodig zou hebben omdat dat zou verkleuren na verloop van tijd.
Laat ik nou net toch gewoon voor (mat) wit gekozen hebben dus ben benieuwd O-) (goldt geloof ik ook alleen voor alkydverf die verkleuring van wit)
Gaf alleen wel een **** bende door de verstuifing ... maar het ziet er iig strak uit :P (primer ook met spuitbus).

[ Voor 4% gewijzigd door apis29 op 19-07-2017 22:08 ]

Pagina: 1 ... 32 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet voor luie zoekvraagjes.