Er staat mij ook weer een grote klus te wachten (ondanks dat de vorige grote klus (huis) nog niet volledig is afgerond), de schuur. Ik hik er al een poosje (jaar of wat) tegenaan maar ik ben bang dat het nu toch echt moet gaan gebeuren. Ik heb een redelijk grote schuur die ik graag wil behouden (ondanks dat bijna iedereen zegt: "gooi dat ding plat en bouw wat nieuws"):
Er zijn wat structurele problemen met de schuur:
- Veel van het houtwerk in de dakconstructie is slecht (panlatten zijn bijna allemaal rot)
- Scheuren in de muren (100 jaar oud bouwwerk op veengrond, fundering aangetast)
- Dakpannen hebben hun beste tijd gehad (cementpannen van 40+ jaar oud)
- Vloer zweeft (de zandgrond waar ze 30 jaar geleden de betonvloer overheen hebben gestort is gezakt vanwege het veen dat er nog onder lag) dus dit gewicht hangt aan de muren (en rust dus op de al niet geweldige fundering)
- De aansluiting tussen de achtergevel en de zijgevel is gescheurd (de buitenmuur is verzakt en naar buiten gaan staan vanwege de slechte fundering). Dit is door de vorige eigenaar al vakkundig "gefixt" (metalen beugels (meneer was smid) die de twee muren bij elkaar houden)
Het gebouw is in twee etappes gebouwd, de voorste helft (4,5mtr breed/7,5mtr lang) is ongeveer even oud als het huis (bouwjaar rond 1920) en de achterste helft (5,5mtr breed/7,5mtr lang) is waarschijnlijk ergens in de jaren '60 gebouwd.
Even een klein beetje achtergrondinformatie: De fundering is opgebouwd als gemetselde stiepen (of poeren) op ongeveer een meter afstand van elkaar. Tussen de stiepen zou je verwachten dat er boogjes gemetseld zouden zijn om de druk van de muur te verdelen. Dit is niet gebeurd (bij het huis ook niet, deze was ook slecht), in plaats daarvan hebben ze gewoon de ruimte tussen de stiepen opgevuld met zand en daar de stenen op gelegd. Het zand is weer gezakt en de stenen tussen de stiepen kwamen in het luchtledige te hangen.
Van de voorste helft hebben mijn vader en ik de fundering al aangepakt door de onderste rij stenen (die dus zweefden) te vervangen door betonlateien. Hierdoor is de muur weer één geheel geworden. De achterste helft heeft echter nog een probleem en dat is dat het erop lijkt dat de stiepen zelf ook van mindere kwaliteit zijn. In veengrond is het namelijk niet handig om cement met kalk te gebruiken omdat het kalk wordt opgelost door het zuur in het veen. Waarschijnlijk hebben ze dit toch gedaan waardoor de stiepen gewoon niet stevig meer zijn.
Nu heb ik het volgende idee:
- Bestaande betonvloer verwijderen (met een grote slijper in stukken slijpen en afvoeren)
- Gaten boren met grondboor (20-25cm diameter) langs de buitenmuur tot aan de vaste grond (aan de binnenkant van het gebouw), hierin PVC buizen en betonijzer (zodat het een soort heipaal wordt die ter plekke gestort wordt)
- Zand langs de buitenmuur zo ver weggraven dat de ruimte tussen de stiepen open komt te liggen
- Betonijzer plaatsen (ook onder de buitenmuur)
- Beton erin (volgens mijn berekening wordt dat zo'n 23 kuub met een 25cm dikke vloer)
Dit zorgt ervoor dat de vloer de nieuwe draagcontructie voor de muren vormt en steunt op de 'palen' die worden gevormd door het beton in de PVC buizen. De draagconstructie van de muur komt er dan ongeveer zo uit te zien:
Maar dan met om de meter een stiep.
Ook zou ik eventueel een laag XPS/EPS onder het beton willen leggen ter isolatie zodat ik later de schuur kan gaan isoleren.
Probleem is dat de hele klus (uiteraard) voor zo weinig mogelijk geld moet (maar wel zo goed mogelijk natuurlijk).
Aangezien het dak slecht is moet deze er waarschijnlijk eerst vanaf (dit scheelt ook weer een boel instabiel gewicht boven het hoofd als je binnen aan het klussen bent

)
Nog een paar fotootjes (ja er staat en ligt een hoop zooi omheen):
Nieuwe dakpannen heb ik ook al (liggen al een jaar of 5 op pallets voor de deur, klus was iets groter dan ik in mijn naïviteit had gedacht).
Een andere klus met de schuur die dus ook nog voor de deur staat is het dak. Er is geen dakbeschot aanwezig (je kijkt tegen de pannen aan als je op zolder staat), dit moet ook gaan veranderen in de nieuwe situatie. Is OSB hiervoor een geschikt materiaal? Ik lees verschillende berichten. OSB3 schijnt redelijk tegen vocht te kunnen en verschillende sites zeggen dat dit ook voor dakbeschot wordt gebruikt, maar op andere plekken lees ik weer dat OSB überhaupt niet vochtbestendig is. Ook wil ik het dak waarschijnlijk gaan isoleren (wederom zo goedkoop mogelijk). Kan ik dit het beste met renovatieplaten doen bovenop het OSB (en kan deze dan ook dunner dan 18mm omdat de krachten meer verdeeld worden?), of gewoon van binnenuit met rollen glaswol (waarbij ik dan van te voren rekening moet gaan houden met de afstand tussen de spanten)? Als ik renovatieplaten ga gebruiken, kan ik dan evt wegkomen met alleen folie ipv dakbeschot als ik gordingen tussen de spanten plaats (ruim 100m2 aan OSB/planken/whatever weegt ook nog wel wat namelijk).
Als ik erover aan het nadenken ben komen er elke keer weer allemaal extra klusjes bij (zoals het dak, terwijl ik eigenlijk met de fundering moet beginnen) en deze chaotische gedachtengangen zijn waarschijnlijk wel terug te vinden in deze post..