This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ja. Daarom staat er "Voorbeeld" boven.Señor Sjon schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:14:
Dit is het feedback topic...
Oeps, feedbacktopic. Niet gezien wegens de quote/mention, excuses.
[ Voor 93% gewijzigd door ikt op 12-03-2020 13:18 ]
Nee, niet alleen de Huiskamer en we gaan geen speciale topics openen. We hebben deze al als [ZT] (is al speciaal zat) en het zou enorm helpen als iedereen een minuutje na zou denken voordat men op 'verstuur' drukt.CaptJackSparrow schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:17:
[...]
Ja, weet ik. "Huiskamer". Maar dat was de vraag niet. Kun je een enkel topic hier op die basis creëren?
[ Voor 29% gewijzigd door Señor Sjon op 12-03-2020 13:19 ]
Als het niet kán dan sowieso niet natuurlijk. Dan is de rest van die zin overbodig.
Vraag is wat er dan wel gaat komen. Heel veel mensen verspillen heel veel tijd aan het doorploegen van het topic met een lage gemiddelde informatiewaarde per posting. Ik zou die graag omhoog willen brengen in een apart topic. Wat is daar op tegen?
Je kunt een nieuw topic aanmaken, dus dat is mogelijk. Je kunt niet gaan selecteren wie er wel en niet in mogen gaan posten, zo werkt het niet.Ik snap wel wat je bedoelt, maar dat is gewoon niet wenselijk en te realiseren.CaptJackSparrow schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:22:
[...]
Als het niet kán dan sowieso niet natuurlijk. Dan is de rest van die zin overbodig.
Vraag is wat er dan wel gaat komen. Heel veel mensen verspillen heel veel tijd aan het doorploegen van het topic met een lage gemiddelde informatiewaarde per posting. Ik zou die graag omhoog willen brengen in een apart topic. Wat is daar op tegen?
Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
Is het een idee om een paar meer gebruikers, waarvan we zien dat ze goede bijdragen leveren aan het topic, mede-TS maken, zodat ze ook kunnen pinnen?Señor Sjon schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:29:
De TS en crew kunnen relevante posts pinnen. Dat is eigenlijk de functie die je zoekt.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ze kunnen dat beargumenteren met een paar links naar hogere kwaliteit postings. Als je dan voor alle 'genomineerden' één posting maakt kunnen mensen met duimpjes hun ondersteuning geven. Zo zou je die selectie kunnen maken. En dan start je dat hoge informatiewaarde topic met in de eerste posting en in de topicwarning dat bijdragen van mensen die niet met deze selectieprocedure geselecteerd zijn resoluut verwijderd zullen worden en je een gele kaart oplevert.
Zo'n selectieprocedure vereist wel weer wat adequate inspanningen van mensen. Of ze die bereid zijn te nemen durf ik niet te garanderen.
Kun je een topic maken en op slot doen maar aan één of enkele personen voldoende rechten geven om daar toch in te kunnen posten? Mods kunnen dat meen ik te begrijpen. Is er een lager rechtenniveau die geen volledige modrechten geeft maar zoiets wel mogelijk maakt?Orion84 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:30:
[...]
Is het een idee om een paar meer gebruikers, waarvan we zien dat ze goede bijdragen leveren aan het topic, mede-TS maken, zodat ze ook kunnen pinnen?
Is zo'n rechtenniveau evt. te creëren?
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Dan ga je er van uit dat de gebruikers die in het 'normale' topic reageren daadwerkelijk dat andere 'elite' topic gaan bijhouden om te zien wat daar al gepost is. Daar heb ik een héél hard hoofd in eerlijk gezegd.CaptJackSparrow schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 14:00:
Het zal wel veel herhalingsvragen en meldingen kunnen voorkomen waardoor het huidige topic flink wat rustiger zou kunnen worden wat de werklast weer kan verlichten.
Maar hoe dan ook, ik zie simpelweg geen eenvoudige manier waarop we überhaupt zo'n speciaal topic in AWM zouden kunnen faciliteren. Nog los van de vraag hoe effectief het zou zijn en of we het moeten willen.
Er is een nieuw topic aangemaakt.CaptJackSparrow schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:36:
Waarom is het coronatopic weer open maar kan ik er toch niet in posten?
Wat is dit nou? Welk punt uit de topicwarning zou hier op van toepassing zijn?
Echt is het nu toegestaan op een dergelijke respectloze manier over je medemens te praten in het corona topic ???
"Beautiful Clean Coal"
En hoe bevalt het, om minder te rapporteren, en meer er over heen te lezen?leekers schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 06:43:
"Liever wat oudjes minder dan de economie kapot" ???
Echt is het nu toegestaan op een dergelijke respectloze manier over je medemens te praten in het corona topic ???

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 14-03-2020 08:33 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Wat is dus in jullie ogen dan het doel van dat topic als discussies eigenlijk niet kunnen?
Enkel informatievoorziening lijkt mij in de huidige opzet onmogelijk te realiseren.
[ Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 14-03-2020 10:19 ]
Hier sluit ik me bij aan.. Ik heb niet het gevoel dat ik slow-chat dingen post, maar weet het niet.LA-384 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 10:17:
Ik zie nu een paar keer de opmerking "Geen slow chat" voorbij komen in het corona topic, maar wat wordt hier nu mee bedoeld? Elke reactie op een eerdere post? Of meerdere reacties op elkaar die enigszins los staan van de rest. Dat tweede is erg lastig te voorkomen lijkt mij aangezien degene waarop gereageerd wordt, vaak zelf ook weer wil reageren. Ik vind het eigenlijk ook wel inherent aan zo'n algemeen discussietopic.
Wat is dus in jullie ogen dan het doel van dat topic als discussies eigenlijk niet kunnen?
Enkel informatievoorziening lijkt mij in de huidige opzet onmogelijk te realiseren.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

En discussie over bijvoorbeeld het verschil tussen een bioscoop en een theater, de smaak van houdbare melk, etc.
En mag al redelijk veel, maar geen onzin, slowchat, etc
janvanduschoten schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 11:35:
Er wordt al redelijk ruim gekeken in het topic, maar wat echt erg irritant is de posts met bijvoorbeeld alleen een smiley en wat onderstaande posts ter illustratie
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En discussie over bijvoorbeeld het verschil tussen een bioscoop en een theater, de smaak van houdbare melk, etc.
En mag al redelijk veel, maar geen onzin, slowchat, etc
Nee grapje
[ Voor 8% gewijzigd door LA-384 op 14-03-2020 12:09 ]
Ik vind de moderatie echt heel erg zwaar. Dit is gewoon voor iedereen een extraordinary tijd maar we kunnen op dit forum daar dus niet meer onze zorgen over delen. Dit is bijna maatschappij ontwrichtend met op sommige vlakken verregaande gevolgen.
Bij deze wil ik het verzoek plaatsen om de moderatie minder streng te laten zijn en het topic te heropenen. Dit gaat verder dan moderatie!
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
EensGunner schreef op zondag 15 maart 2020 @ 19:47:
Goed, het Corona-topic is om onduidelijke redenen dus definitief dicht. weer een onderwerp waar we op dit forum niet meer over kunnen en mogen discussiëren. Na zwarte piet, vuurwerk en meer van dit soort onderwerpen kunnen we dus dit toevoegen aan dit lijstje.
Ik vind de moderatie echt heel erg zwaar. Dit is gewoon voor iedereen een extraordinary tijd maar we kunnen op dit forum daar dus niet meer onze zorgen over delen. Dit is bijna maatschappij ontwrichtend met op sommige vlakken verregaande gevolgen.
Bij deze wil ik het verzoek plaatsen om de moderatie minder streng te laten zijn en het topic te heropenen. Dit gaat verder dan moderatie!
Ik snap wel dat daar niet tegenop te modereren is. Dan is dicht doen beter.
Het is toch een waanzinnig zwaktebod dat je op een forum over HET onderwerp van het moment niet kan praten?
[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 15-03-2020 19:50 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Super sneu om een topic gewoon op slot te flikkeren.
Haters everywhere but I don’t really care
Eens, dit is volkomen belachelijk. Echt absurd.JvS schreef op zondag 15 maart 2020 @ 19:50:
Ik denk dat je in dit soort gevallen beter een subforum kunt openen met meerdere topics, dan een topic keihard kapot moet willen modereren.
Het is toch een waanzinnig zwaktebod dat je op een forum over HET onderwerp van het moment niet kan praten?
De islam kan uw vrijheid schaden
Verwijderd
Daar ben ik het 100% mee eens. Het zal beter zijn dat er dan een slowchat topic voor de mensen die graag willen discussiëren over het gedoe met Corona in Nederland geopend gaat worden.Gunner schreef op zondag 15 maart 2020 @ 19:47:
Goed, het Corona-topic is om onduidelijke redenen dus definitief dicht. weer een onderwerp waar we op dit forum niet meer over kunnen en mogen discussiëren. Na zwarte piet, vuurwerk en meer van dit soort onderwerpen kunnen we dus dit toevoegen aan dit lijstje.
Je kunt toch zelf ook posts negeren. Sjongejonge.
Inderdaad: open een slowchattopic. Zoals op Fok, waar inmiddels 280 delen volgezwamd zijn. Is elke post nuttig? Nee vast niet, maar wat boeit dat, je kunt in ieder geval posten en lezen in deze bizarre tijd.
[ Voor 54% gewijzigd door matthijst op 15-03-2020 19:54 ]
Weet je wat pas echt sneu is?matthijst schreef op zondag 15 maart 2020 @ 19:51:
Open dan een topic in huiskamer.
Super sneu om een topic gewoon op slot te flikkeren.
Ondanks 50 waarschuwingen en ingrepen toch onvolwassen blijven doen met HK-opmerkingen.
Als een opmerking al 50x is weggehaald, is het dan nodig om het nog een 51e keer te posten? Gaat er na 50x niet ergens een belletje rinkelen?
Virussen? Scan ze hier!
Nee, want er is geen sprake van een vaste groep mensen die al 50 keer gewaarschuwd is. Een topic is geen entiteit die je kan waarschuwen. Het is een topic. En daarin komen schier oneindig veel mensen... Die willen hun ei kwijt en weten niet eens van die 50 keer daarvoor... Dat kan je kut vinden (en dat is het op zich ook), maar daar kan je niet zo heel veel aan doen...wildhagen schreef op zondag 15 maart 2020 @ 19:53:
[...]
Weet je wat pas echt sneu is?
Ondanks 50 waarschuwingen en ingrepen toch onvolwassen blijven doen met HK-opmerkingen.
Als een opmerking al 50x is weggehaald, is het dan nodig om het nog een 51e keer te posten? Gaat er na 50x niet ergens een belletje rinkelen?
Denken dat je een topic kan aanspreken is niet realistisch...
Prima, waarom dan geen topic in HK?wildhagen schreef op zondag 15 maart 2020 @ 19:53:
[...]
Als iets 50x wordt aangepast/verwijderd en de pagina's onderwijl 10 verder zijn, kan je het dan kwalijk nemen?wildhagen schreef op zondag 15 maart 2020 @ 19:53:
[...]
Ja, modereren wordt echt een crime in zulke topics, maar om het onderwerp dood te slaan op een forum lijkt mij ook niet juist?
Alleen corona komt hier niet voor en mensen moeten vooral normaal reageren.
Dat onderwijl de winkels worden leeggehamsterd, scholen worden gesloten en er rijen voor coffeeshops staan? Tsja, dat is abnormaal gedrag van een kleine groep, want hier doen we normaal.
Tweakers zijn ook maar mensen heh.
Ik hoop dus dat het topic weer terug kan komen, of dat er wellicht een thema-board geopend kan worden.
Mensen hebben enorme behoefte om hier over te kunnen praten, lekker belangrijk dat de tweakersnorm niet altijd gehaald wordt in dit geval, stel je aan zeg.
En maar afgeven op FOK!, waar het topic, ondanks de serverproblemen, gewoon open is, zoals het hoort.
A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!
De HK kennende geef ik het 4 posts voordat 1 van de mods het daar, terecht, zat is.XWB schreef op zondag 15 maart 2020 @ 19:59:
[...]
Omdat nog niemand een topic in de HK geopend heeft?
De reden dat bepaalde onderwerpen niet/nauwelijks besproken kunnen worden, vuurwerk, piet-al-dan-niet-zwart, dat komt niet omdat er zulke fijne topics waren waar nauwelijks in gemod hoefde te worden.
En ja, de goede lijden onder de kwaden, vooral omdat er toch wel heel erg veel kwaden zijn. En dat met het AWM-beleid dat je minimaal een aantal posts hebt moeten gemaakt om hier te kunnen posten.
Laatste wat de mods zouden kunnen doen, als dat mogelijk is, is alleen bepaalde mensen in een topic te laten reageren, maarja, dan krijgen de mods weer gezeik van mensen die het oneens zijn met de beslissing dat zij niet kunnen posten.
Voorts denk ik dat de mods dit echt niet zomaar voor de lol hebben gedaan. Maar soms is een topic gewoon zo'n puinhoop dat het wel moet.
[ Voor 7% gewijzigd door RobinHood op 15-03-2020 20:09 ]
People as things, that’s where it starts.
Als je dit topic weer open wil zetten zal dat inclusief de banhamer moeten zijn. Wil je dat als forum?
En de eerste post is direct niet eentje die in het topic hoortAzer schreef op zondag 15 maart 2020 @ 20:09:
Het topic is weer heropend. Dank mods voor het luisteren naar de feedback

Dan begrijp ik wel dat de boel dicht gaat
Men heeft de mogelijkheid om mensen op read-only voor AWM te zetten. Dat mag best een stuk sneller ingezet worden, je kunt dan nog wel lurken maar niet meer posten in AWM.Brons schreef op zondag 15 maart 2020 @ 20:09:
Als je dit topic weer open wil zetten zal dat inclusief de banhamer moeten zijn. Wil je dat als forum?
Gewoon doen wmb
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Maar er volgt zo dadelijk nog een edit want ik heb nog meer te zeggen.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Maak een topic om de serieuze discussies in onder te brengen en laat de ander een slowchat topic zijn. Mensen zijn ongerust en hebben schijnbaar behoefte om erover te praten.
edit: Oh, er komt nog een toelichting. Excusez-moi.
[ Voor 7% gewijzigd door London op 15-03-2020 20:12 ]
Tesla M3LR '21
Dit heeft geen zin he... Je hebt het gevoel "de groep toegesproken" te hebben, maar dat is niet zo. Die rode lappen tekst zijn in no time verdwenen en dan heeft niemand ze meer gelezen. (aannemende dat die edit in het coronatopic komt)DaniëlWW2 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 20:11:
Graag geen paniek. Het is helemaal niet de bedoeling dat het topic permanent gesloten blijft. Terwijl ik dit type, zie ik ook dat het weer geopend door een collega.
Maar er volgt zo dadelijk nog een edit want ik heb nog meer te zeggen.
Hulde dat het weer open is, maar overweeg om hiervoor een forumdeel te openen zou ik zeggen.
[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 15-03-2020 20:13 ]
Fora zijn niet gemaakt voor slowchats, en die dingen zijn al helemaal niet te modereren.London schreef op zondag 15 maart 2020 @ 20:12:
Waarom is er geen slowchat topic voor dit onderwerp? Prima dat je dingen wil centraliseren maar we hebben te maken met een van de grootste crises van de laatste 100 jaar.
Maak een topic om de serieuze discussies in onder te brengen en laat de ander een slowchat topic zijn. Mensen zijn ongerust en hebben schijnbaar behoefte om erover te praten.
edit: Oh, er komt nog een toelichting. Excusez-moi.
En wat er gebeurd als er niet/nauwelijks gemod wordt is ieder jaar tijdens de MOAM te zien, er is ook een reden waarom nooit gemeld wordt wanneer die is.
Mijn suggestie zou zijn, zoals al eerder voorgesteld: splits het topic in 2 (of meer) onderwerpen. "Actualiteit en ontwikkelingen in de corona crisis" en "corona leed". Waar in het eerste topic dan strenger gemodereerd kan worden met eventueel als toegevoegde regel geen herhaling van zetten (wat juist uit de klauwen liep was 10+ welles nietes reacties) en het tweede topic meer gediscussieerd over de (on)mogelijkheden van kinderopvang / thuiswerken / gederfde inkomsten / isolatie van ouderen)
[ Voor 4% gewijzigd door Norjee op 15-03-2020 20:20 ]
Is zeker het overwegen waard. Zoals ik ook al in ons crew-overleg hierover zei: welke deelonderwerpen zien jullie voor je waaromheen we dan een aantal topics kunnen opzetten? Want een themaforum, met daarin vooral 1 centraal topic gaat natuurlijk geen verbetering biedenJvS schreef op zondag 15 maart 2020 @ 20:13:
[...]
Hulde dat het weer open is, maar overweeg om hiervoor een forumdeel te openen zou ik zeggen.
Boeit dat nou echt zoveel, in dit geval?RobinHood schreef op zondag 15 maart 2020 @ 20:14:
[...]
Fora zijn niet gemaakt voor slowchats, en die dingen zijn al helemaal niet te modereren.
En wat er gebeurd als er niet/nauwelijks gemod wordt is ieder jaar tijdens de MOAM te zien, er is ook een reden waarom nooit gemeld wordt wanneer die is.
Een mod is ook maar iemand met extra rechten? Wat maakt een dubbel gepost artikel in godsnaam uit.
Grootste crisis aller tijden, of in ieder geval in het leven van 99% van de Tweakers.
Zelf misschien 5x gepost in het topic, las vooral mee. Wel handig om bij te blijven.
[ Voor 6% gewijzigd door matthijst op 15-03-2020 20:26 ]
Nou nou, relax, juist door dit soort dingen gaat een topic op slot.matthijst schreef op zondag 15 maart 2020 @ 20:24:
[...]
Boeit dat nou echt zoveel, in dit geval?
Een mod is ook maar iemand met extra rechten? Wat maakt een dubbel gepost artikel in godsnaam uit.
Grootste crisis aller tijden, of in ieder geval in het leven van 99% van de Tweakers.
Het probleem was niet een vijfdubbelgepost artikel, het was al het geleuter eromheen. Ik heb nog nooit zo'n enorme topicwarning gezien in AWM, die komt er niet voor de lol.
Naja, ik ben juist relaxed, want ik ergerde me niet aan dat geleuter: daar kan ik prima omheen lezenRobinHood schreef op zondag 15 maart 2020 @ 20:26:
[...]
Nou nou, relax, juist door dit soort dingen gaat een topic op slot.
Het probleem was niet een vijfdubbelgepost artikel, het was al het geleuter eromheen. Ik heb nog nooit zo'n enorme topicwarning gezien in AWM, die komt er niet voor de lol.
Uit de losse pols:Orion84 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 20:22:
[...]
Is zeker het overwegen waard. Zoals ik ook al in ons crew-overleg hierover zei: welke deelonderwerpen zien jullie voor je waaromheen we dan een aantal topics kunnen opzetten? Want een themaforum, met daarin vooral 1 centraal topic gaat natuurlijk geen verbetering bieden
Ontwikkelingen in vaccins / medicatie
Maatregelen indammen van verspreiding / lock down
Cijfers verspreiding in NL
Nieuws verspreiding in Buitenland (misschien wel per land)
Memes (heeft dat ook maar een plekje
Centrale topic moet uiteraard dood
[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 15-03-2020 20:30 ]
Wat ideeën:Orion84 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 20:22:
[...]
Is zeker het overwegen waard. Zoals ik ook al in ons crew-overleg hierover zei: welke deelonderwerpen zien jullie voor je waaromheen we dan een aantal topics kunnen opzetten? Want een themaforum, met daarin vooral 1 centraal topic gaat natuurlijk geen verbetering bieden
- Nieuws en updates: Alles over het Corona virus wat in de media komt
- Ervaringen met het Corona virus: Topic om ervaringen te delen voor mensen die Corona hebben, hebben gehad of mensen in hun directe omgeving met het Corona virus.
- Corona en werkgevers
- Corona en de economie
- Slowchat
We weten nu voor de komende 3 weken waar we aan toe zijn en veel meer valt er niet meer te sluiten. Misschien nog alle winkels behalve supermarkten, maar denk en verwacht dat het in de binnensteden sowieso redelijk uitgestorven zal zijn.
Bottom line: er valt een stuk minder te bespreken. De dagelijkse lijstjes met geïnfecteerden overledenen zullen nog besproken worden, maar dat eerste cijfer heeft eigenlijk toch al geen enkele waarde meer.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Maak hier s.v.p. topic reports aan, het feedback topic is er niet om individuele posts van anderen aan te dragen.
Beetje raar dat ik geblokkeerd word en een ander niet @Migrator
[ Voor 61% gewijzigd door defiant op 16-03-2020 00:15 ]
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Verwijderd
Deze tussenvorm werkt in beide vormen niet.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
De postrechten zijn hetzelfde als in AWM en we hebben een hoop extra crew om het in goede banen te leiden.
If you choose not to decide, you still have made a choice.
[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 05-04-2020 13:08 ]
Geen antwoord op de de vraag om de reden, maar je kan nog steeds op de rapporteer knop gebruiken van het topic zelf (bovenaan elk topic) i.p.v. van een post met daarin de link en toelichting van je eigen post.begintmeta schreef op zondag 5 april 2020 @ 13:08:
Dit is misschien wel niet het juiste topic, en het zou misschien beter in een tweakers-feedbacktopic passen, maar ik vroeg me af waarom het niet (meer als ik me goed herinner) mogelijk is eigen posts te rapporteren.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Dank je, aan die mogelijkheid had ik niet gedacht bij een al langlopend topic, maar kan natuurlijk inderdaad prima zo worden gebruikt.defiant schreef op zondag 5 april 2020 @ 13:13:
[...]
Geen antwoord op de de vraag om de reden, maar je kan nog steeds op de rapporteer knop gebruiken van het topic zelf (bovenaan elk topic) i.p.v. van een post met daarin de link en toelichting van je eigen post.
We hebben nu al een paar keer gezien dat het A onderwerp bij Lubach heeft geleid tot nieuwe onderwerpen in AWM. Ik bedoel, sure hij maakt goeie punten. Maar, is het echt de bedoeling dat GoT een subreddit moet zijn voor de zaken die hij aankaart?
Het antwoord kan ja zijn - maar misschien goed daar even over na te denken...
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Wat zou het probleem zijn om op die manier dingen onder de aandacht te brengen.Helixes schreef op maandag 6 april 2020 @ 13:30:
Misschien een algemene vraag...
We hebben nu al een paar keer gezien dat het A onderwerp bij Lubach heeft geleid tot nieuwe onderwerpen in AWM. Ik bedoel, sure hij maakt goeie punten. Maar, is het echt de bedoeling dat GoT een subreddit moet zijn voor de zaken die hij aankaart?
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Het idee van AWM is dat elk goed punt bediscussieerd kan worden. Ook zonder Lubach, en ook elders, zijn er meestal enkelen die in praktijk tijd en moeite nemen een punt goed uiteen te zetten, dus op zich niet geks.Helixes schreef op maandag 6 april 2020 @ 13:30:
Misschien een algemene vraag...
Uiteindelijk doet het ertoe dat het een interessant en/of vernieuwend idee is, met iets meer dan een minimum aan onderbouwing en doordenking. Zolang het daaraan voldoet, is het prima elke week inspiratie op te doen bij Lubach.

ik reageer hier natuurlijk als mede-bezoeker en niet als mod.
[ Voor 20% gewijzigd door F_J_K op 06-04-2020 14:14 ]
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Persoonlijk hoop ik dat de zaak niet omdraait, en dat er een topic wordt aangemaakt omdat het op Lubach was, in plaats van andersom.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Zero Tolerance
Stel je ziet dit topic als nieuwe deelnemer en je bent het oneens met de consensus, dan verwachten we dat je je standpunten onderbouwd met betrouwbare bronnen
Volgens mij moet dit onderbouwt
Ik zou willen vragen of de mods de topicwarning kunnen aanpassen?
Zoiets wellicht? Dikgedrukt uiteraard van mij.Let op:
Dit is een serieus, ietwat wetenschappelijk gericht topic over klimaatverandering. Onderhand is de wetenschappelijke consensus over klimaatverandering dusdanig overweldigend dat je hier niet aan hoef te komen zetten met de zoveelste vage bron, ongeacht of deze bestaat uit een blog, website, YT filmpje etc. Ontkenning die berust op serieus wetenschappelijk onderzoek bestaat namelijk niet. Die discussie is nu al te vaak gevoerd en is elke keer zinloze afleiding van de lopende discussie. Ook de discussie omtrent overbevolking is hier offtopic.
Verder voor de Nederlands beleid en maatregelen tegen klimaatverandering is er:
Het (concept) Klimaatakkoord
Voor de stikstofproblematiek is er:
De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Voor overbevolking is er:
Terugdringen van de wereldpopulatie of Prognose bevolkingsgroei Nederland en de gevolgen
We komen zeer binnenkort met een nieuw topic, deze zal expliciet regels bevatten over welk onderwerp in welk topic hoortdawg schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 17:29:
Om de zoveel tijd komt er weer iemand in het klimaattopic ageren over overbevolking, wat de discussie/informatie nogal doet ondersneeuwen.
Ik zou willen vragen of de mods de topicwarning kunnen aanpassen?
"Bijdragen van wetenschappers die geen klimaatwetenschappers zijn, zijn geen valide onderbouwing voor klimaatwetenschap."
Laat maar. Ik zal jullie er niet meer mee lastig vallen.
@DaniëlWW2 heeft in [ZT] President Trump en de Amerikaanse politiek deel 2 mijn post gemodereerd. Ik ben het niet eens met zijn moderatie.
Dit is de modbreak:
Allereerst was de toon van de discussie scherp, maar niet vijandig. Het taalgebruik kon prima door de beugel. Daarna zegt de mod dat ik claims maak. Dat doe ik niet, in het kort stel ik slechts voor dat er andere redenen kunnen zijn voor de sociaaleconomische achterstand van zwarten in de VS. Eén van de mogelijke oorzaken ( één van de vele mogelijk oorzaken naast racisme dus) die ik daarvoor aandraag is een verschil in de genen. Hierna werd uiteraard om voorbeelden daarvan gevraagd.Dit is dus niet hoe we reageren op GoT, en in het bijzonder niet in een ZT topic in AWM. Je komt zelf met bepaalde claims en die dien je zelf dan ook serieus te onderbouwen. Dat doe je niet met redeneringen dat je eerder een baan buiten zal zoeken omdat een gen in je DNA niet gelijkwaardig is aan anderen. Daarmee diskwalificeer je jezelf volledig. Vervolgens ontspoort dit topic erdoor.
De mod maakt dezelfde fout als een aantal andere users, namelijk het zich blind staren op het voorbeeld en niet op de redenatie die ik overbreng met dat voorbeeld.
Dan is er nog het feit dat de mod met zijn zin
kleur bekent.Dat doe je niet met redeneringen dat je eerder een baan buiten zal zoeken omdat een gen in je DNA niet gelijkwaardig is aan anderen. Daarmee diskwalificeer je jezelf volledig.
Hij heeft hier gezien zijn taalgebruik duidelijk zijn eigen mening over. Dat is natuurlijk prima, maar als een mod gaat modereren op basis van zijn eigen mening, dan heeft hij twee petten op en dat noem ik belangenverstrengeling. Is er een centraal beleid mbt belangenverstrengeling van mods?
Ook claimt de mod dat het topic ontspoorde. Ook dat is niet waar. Nogmaals, er vielen zeker scherpe woorden, maar in een discussie moet dat kunnen, zeker omtrent een heet hangijzer als racisme. Dat het een discussie is die slechts lichtelijk verbonden is met de Amerikaanse politiek is een argument dat gemaakt zou kunnen worden, dus een opmerking over offtopic had gekund; maar juist dat ontbreekt hier.
Daarbij is de mod weinig specifiek.
- 'Dit is dus niet hoe we reageren op GoT ': Oké, hoe in het specifiek dan niet, en hoe wel?
- 'Je komt zelf met bepaalde claims' Welke claims exact? Hoe kloppen die niet?
- 'Dat doe je niet met redeneringen dat je eerder een baan buiten zal zoeken omdat een gen in je DNA niet gelijkwaardig is aan anderen.' Niet alleen heb ik het woord gelijkwaardig niet genoemd, ook wordt mijn logica op geen enkele manier weerlegd door de mod.
Ofwel, ik zou graag weten wat het beleid is mbt belangenverstrengeling van mods die modereren in een topic waar ze zelf niet alleen als gewone user in meediscussieren maar ook als mod moeten optreden, hoe het voorkomen wordt dat een mod ( letterlijk) aan meningmodden doet, en zou ik graag zien dat de mod specifieker is in waar hij nu exact tegen optreedt.
Hypocrites must die
stel, je bent zwart. Je hebt meer melanine in je huid en kan dus beter tegen de zon ( omdat je in een omgeving met veel zon geëvolueerd bent.) De kans dat jij een baan zoekt waar je buiten werkt zal per definitie groter zijn dan die van een roodharige met bleke huid, die een verhoogd risico op huidkanker heeft.
Hoe moest ik dit precies anders uitleggen dan discriminerend of racistisch? Fijn dat je homo's wil erkennen als volledig mens, want dat zeg je hier. Laat dat even doordringen wat je hier zegt. Vervolgens ook dat iemand met een donkere huidskleur maar buiten moet werken vanwege die huidskleur. Totaal negerende dat banen buiten in de regel lager betaald en fysiek intensief zijn en zeker niet iedereen met een donkere huidskleur er beter voor geschikt is. Alsof je met een donkere huidskleur geen arts kan worden, want de huidskleur van iemand die blank is, tja dat past beter bij binnen in een ziekenhuis.Maar ik zie bijvoorbeeld homo's ook voor vol genoeg aan om te accepteren dat zij los van hun geaardheid ook gewoon een volledig mens zijn ( en dus niet slechts gedefinieerd worden door hun geaardheid)
Nota bene was dit in een Zero Tolerance topic over de Amerikaanse politiek.
Dit hebben meerdere mensen je duidelijk proberen te maken. Bijvoorbeeld:
Daar reageerde je zo op:Lees nou nog eens goed wat je zelf schrijft. Je suggereert dat homo's geen volledig mens zouden zijn als zij slechts gedefinieerd worden door hun aard. Ze zijn
En dan loopt het uit de hand omdat het allang niet meer over de Amerikaanse politiek ging, maar over wat discriminerend is.Nee, mensen zoals jij insinueren dat door de focus bij homo's volledig en absoluut op hun geaardheid te leggen als verklaring voor alles wat fout zou kunnen gaan in hun leven, in plaats van ze voor vol aan te zien en te begrijpen dat hun geaardheid slechts een klein facet is van hun als mens.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Je vat het totaal verkeerd op. Wat ik zeg is dat, in hoe klein de mate ook is, genen zeker wel mee kunnen wegen in de beslissingen die je maakt. En dat is nu eenmaal zo. Dit was slechts een voorbeeld daarvan.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:31:
Je bent toch echt zelf degene die hiermee komt aanzetten...
[...]
[...]
Hoe moest ik dit precies anders uitleggen dan discriminerend of racistisch?
Het punt dat ik daar maak is dat de mensen die zeggen homo's te verdedigen ze kleineren door ze te reduceren tot een enkeldimensionaal karikatuur door ze alleen maar te definieren bij hun geaardheid. Die fout maak ik niet, in tegenstelling tot de mensen die, ironisch genoeg, claimen voor gelijkheid te staan.Fijn dat je homo's wil erkennen als volledig mens, want dat zeg je hier. Laat dat even doordringen wat je hier zegt.
Als ik homo was zou ik graag gedefinieerd worden als de persoon die ik ben, waar mijn geaardheid dan maar een klein facet van zou zijn. Of ik dan stelselmatig gediscrimineerd werd of niet, dan zou ik dan graag voor mezelf beslissen. En wat mij betreft is het aan die mensen zelf laten van die beslissing een stuk respectvoller dan die keuze voor ze maken.
Wederom mis je het punt compleet. Feit is dat iemand die in een land met veel zon geevolueerd is meer melanine in de huid zal hebben als natuurlijke bescherming tegen de zon.Vervolgens ook dat iemand met een donkere huidskleur maar buiten moet werken vanwege die huidskleur. Totaal negerende dat banen buiten in de regel lager betaald en fysiek intensief zijn en zeker niet iedereen met een donkere huidskleur er beter voor geschikt is. Alsof je met een donkere huidskleur geen arts kan worden, want de huidskleur van iemand die blank is, tja dat past beter bij binnen in een ziekenhuis.
Mocht deze persoon dan bijvoorbeeld de bouw in gaan, dan zou hij het makkelijker volhouden dan een blanke met rood haar. De blanke zal dus eerder de keuze maken om ontslag te nemen of in de eerste plaats niet de bouw in te gaan.
Klein verschil? Ja. Maar op miljarden mensen kan het zomaar eens een verschil maken.
En voordat je uit je plaat gaat over dat voorbeeld: negeer het hele voorbeeld. Neem er slechts van mee dat genen een verschil kunnen maken in de keuzes die men maakt en dat dat kan zorgen voor sociale fenomenen die we waarnemen. Dat betekent niet dat het de enige of grootste oorzaak is, maar wel dat het een oorzaak kan zijn.
En? Er is geen discussie zonder onenigheid. Onenigheid moet dus kunnen. Als dat niet kan in een ZT topic, wat is dan het hele punt van het topic? Zoveel mogelijk mensen vergaderen die het allemaal roerend met elkaar eens zijn? Dan valt er weinig te bespreken, niet?Nota bene was dit in een Zero Tolerance topic over de Amerikaanse politiek.
Grappig dat je pas komt met het offtopic-argument nadat ik dat zelf genoemd heb, en je dat in het topic zelf nooit genoemd hebt.Dit hebben meerdere mensen je duidelijk proberen te maken. Bijvoorbeeld:
[...]
Daar reageerde je zo op:
[...]
En dan loopt het uit de hand omdat het allang niet meer over de Amerikaanse politiek ging, maar over wat discriminerend is.
Daarbij is racisme als ik dat topic mag geloven diep verweven in de Amerikaanse politiek, dus dan is het in z'n geheel niet zo offtopic, niet?
Wat die reacties van andere betreft: ook zij snappen het punt niet, het punt zijnde dat door selectief voor groepen zoals homo's, zwarten en vrouwen verontwaardigd te zijn ( en daarmee insinuerend dat die mensen zo slecht zijn in voor zichzelf opkomen dat jij voor ze moet bepalen wanneer ze beledigd zijn en dat jij ze moet verdedigen; waarom zou jij ze anders moeten verdedigen?) je net zo kleinerend bent als de groepen waartegen je ageert. Compleet logisch.
Ik laat het liever aan de homo's, vrouwen en zwarten zelf over om aan te geven wanneer ze vinden dat ze onderdrukt of racistisch of discriminineus bejegend zijn. Dat vind ik een stuk respectvoller dan ze maar te vertellen dat ze zo zielig zijn en dat jij het wel even voor ze op zal lossen.
Hypocrites must die
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Oké, ik dacht dat dit de juiste plek ervoor was, excuses.Dirk schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:54:
@Helgie, dit past prima in Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Terugkoppelingstopic, dus ik verplaats jouw reacties daarheen.
Hypocrites must die
Je verwijt anderen van van alles dat zij niet zeggen of doen. Dan kan je taal misschien niet scherp zijn maar zinvol is het ook niet te noemen.
Vrijwel je hele argumentatie is onderuit te halen met Wikipedia: Occam's razor
Je probeert te argumenteren dat veel sociaal meetbare zaken niet door racisme hoeven te komen maar ook door andere oorzaken kunnen komen. Echter is de ene aangedragen oorzaak nog onwaarschijnlijk dan de andere. En er word gewoon verwacht dat we van de meest waarschijnlijke uitgaan. En dat is in bijna alle genoemde situaties gewoon racisme/discriminatie.
[ Voor 41% gewijzigd door Philip Ross op 26-05-2020 22:42 ]
En waar ontken ik dat dan exact?Philip Ross schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:39:
@Helgie Je maakt gewoon een flink aantal denkfouten, gooit je verhaal vol met stropoppen en praat uiteindelijk eindeloos om de zaken heen. Ik zie niet in wat de toegevoegde waarda daarvan in dat topic is.
Je verwijt anderen van van alles dat zij niet zeggen of doen. Dan kan je taal misschien niet scherp zijn maar zinvol is het ook niet te noemen.
Vrijwel je hele argumentatie is onderuit te halen met Wikipedia: Occam's razor
Je probeert te argumenteren dat veel sociaal meetbare zaken niet door racisme hoeven te komen maar ook door andere oorzaken kunnen komen. Echter is de ene aangedragen oorzaak nog onwaarschijnlijk dan de andere. En er word gewoon verwacht dat we van de meest waarschijnlijke uitgaan. En dat is in bijna alle genoemde situaties gewoon racisme/discriminatie.
Dat is waarom ik voorbeelden aandraag, waarvan één van de mogelijkheden genetische samenstelling kan zijn. Cultuur zal meespelen, opvoeding, financiele middelen, enzovoorts. Allemaal andere oorzaken die meespelen in een deel van het fenomeen waar we het over hebben. Een klein deel, maar wel een deel. Dat is echt het enige wat ik zeg.
Ik heb het al eerder letterlijk gezegd: ik loop hier niet te verkondigen dat racisme niet bestaat of dat het niet een van de grootste oorzaken is van de achterstand van de zwarten in in dit geval de VS. Ik zeg alleen maar dat het niet de enige oorzaak is en dus ook zeer zeker niet de default oorzaak is waar naar verwezen moet worden bij elk scenario waarin blijkt dat zwarten er bekaaid vanaf komen.
Dat zo een simpel feit zoveel weerstand veroorzaakt is voor mij alleen maar bewijs dat men zich blind staart op racisme.
Hypocrites must die
Niemand hier die claimt dat racisme de enige oorzaak is. Niemand die zich daar ook op blind staart.Helgie schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 23:30:
[...]
En waar ontken ik dat dan exact?Ik snap ook wel dat de grote meerderheid van de fenomenen die we zien veroorzaakt zullen zijn door bewust dan wel onbewust racisme. Het enige wat ik zeg is dat het belangrijk is om je niet volledig dood te staren op racisme als de enige mogelijke oorzaak. Dat is namelijk wel wat veel mensen in dat topic lijken te doen.
Dat is waarom ik voorbeelden aandraag, waarvan één van de mogelijkheden genetische samenstelling kan zijn. Cultuur zal meespelen, opvoeding, financiele middelen, enzovoorts. Allemaal andere oorzaken die meespelen in een deel van het fenomeen waar we het over hebben. Een klein deel, maar wel een deel. Dat is echt het enige wat ik zeg.
Ik heb het al eerder letterlijk gezegd: ik loop hier niet te verkondigen dat racisme niet bestaat of dat het niet een van de grootste oorzaken is van de achterstand van de zwarten in in dit geval de VS. Ik zeg alleen maar dat het niet de enige oorzaak is en dus ook zeer zeker niet de default oorzaak is waar naar verwezen moet worden bij elk scenario waarin blijkt dat zwarten er bekaaid vanaf komen.
Dat zo een simpel feit zoveel weerstand veroorzaakt is voor mij alleen maar bewijs dat men zich blind staart op racisme.
Maar als alle onderzoeken tot nu toe er op wijzen dat racisme een van de grootste oorzaken is dan is het niet constructief om allerlei andere voorbeelden er bij te halen.
Genetische aanleg is zo onwaarschijnlijk dat ik het als niets anders kan zien dan als afleiding van het feit dat racisme wel degelijk een belangrijke oorzaak is van veel situaties.
Je haalt er hier weer een stroop bij om anderen weg te zetten. Dat is gewoon niet constructief.
Dus hoewel de inhoud van wat je zegt niet pertinent onwaar is heeft het wel het verkeerde doel, namelijk afleiden van waar de discussie echt over gaat. Dat word niet getolereerd omdat het een veel gebruikte truc is geworden online om discussies te verstoren.
Wat zou ik te winnen hebben bij het verstoren van een discussie? Dat is m'n motief helemaal niet. M'n motief is dat het topic in kwestie een echokamer wordt waar iedereen om het hardst schreeuwt hoe slecht de VS en Trump wel niet zijn ( kort door de bocht, maar je snapt het sentiment waar ik aan refereer.) Nu is dat grotendeels ook wel waar en kan ik aan Trump niets positiefs vinden, maar als we allemaal als een stel armchair psychologists gaan analyseren hoe de Fox News propagandamachine Trump in de kaart speelt en een beweging die ooit politiek was in een sekte veranderd heeft, dan is het des te meer belangrijk om ervoor te zorgen dat hetzelfde hier niet gebeurt, zei het aan de andere kant van het politieke spectrum.Philip Ross schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 23:53:
[...]
Niemand hier die claimt dat racisme de enige oorzaak is. Niemand die zich daar ook op blind staart.
Maar als alle onderzoeken tot nu toe er op wijzen dat racisme een van de grootste oorzaken is dan is het niet constructief om allerlei andere voorbeelden er bij te halen.
Genetische aanleg is zo onwaarschijnlijk dat ik het als niets anders kan zien dan als afleiding van het feit dat racisme wel degelijk een belangrijke oorzaak is van veel situaties.
Je haalt er hier weer een stroop bij om anderen weg te zetten. Dat is gewoon niet constructief.
Dus hoewel de inhoud van wat je zegt niet pertinent onwaar is heeft het wel het verkeerde doel, namelijk afleiden van waar de discussie echt over gaat. Dat word niet getolereerd omdat het een veel gebruikte truc is geworden online om discussies te verstoren.
De manier om dat te doen is om dit soort kleine reality checks in te bouwen: kloppen de aannames die we onbewust als absolute waarheden zijn gaan beschouwen hebben wel, denken we nog wel kritisch na, creëeren we niet onze eigen echokamers? Dat zijn vragen die we onszelf moeten stellen.
Ik denk dat het heel gezond is om eens je eigen overtuigingen opzij te zetten, de overtuigingen van de andere kant eens te overwegen en die te toetsen aan de meest objectieve waarheid die je kan vinden. Puur om jezelf zo objectief en gecentreerd mogelijk te houden.
Dat maakt dat het feit dat ik noemde, namelijk dat racisme niet altijd een oorzaak hoeft te zijn, extra belangrijk is. Als je dat soort dingen doodzwijgt vergeten mensen het, en gaan ze ideologische standpunten verwarren met feiten. Dan creëer je dus net zo'n echokamer als Fox News dat doet, en daar moeten we voor waken, vind ik.
Hypocrites must die
Lees deze post nu zelf eens rustig terug. Er staan zoveel tegenstrijdigheden in.Philip Ross schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 23:53:
[...]
Niemand hier die claimt dat racisme de enige oorzaak is. Niemand die zich daar ook op blind staart.
Je zegt in feite dat je erkent dat racisme niet de enige oorzaak is, maar dat we daar maar niet over moeten praten want dat verstoort de discussie.
Welke zin heeft een discussie als er over maar 1 van de mogelijke oorzaken gepraat mag worden
Vind de stelling 'de blanke man heeft een hekel aan de zwarte man en dus heeft de zwarte man geen kans zolang de blanke man de macht heeft' ook veel te kort door de bocht om de achterstelling van etnische minderheden in de VS (of elders) te verklaren. En hoewel ik het niet direct eens ben met alles wat @Helgie te berde brengt is het de dood in de pot om te stellen dat hier überhaupt niet over gepraat zou mogen worden.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Dat is niet wat ik zeg. Er is best ruimte om over andere oorzaken te praten, maar dat moet geen ruimte zijn om eindeloos andere oorzaken aan te dragen om ze te proberen racisme als oorzaak ongeloofwaardig te maken.alexbl69 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 07:53:
[...]
Lees deze post nu zelf eens rustig terug. Er staan zoveel tegenstrijdigheden in.
Je zegt in feite dat je erkent dat racisme niet de enige oorzaak is, maar dat we daar maar niet over moeten praten want dat verstoort de discussie.
Welke zin heeft een discussie als er over maar 1 van de mogelijke oorzaken gepraat mag worden
Het topic gaat overigens niet over wat de oorzaken zijn maar over de politiek. Daarbij kan dus prima aangedragen worden dat racisme 1 van de achterliggende oorzaken is. Een hele discussie starten over welke oorzaak wat doet en de vraag in hoeverre racisme daar invloed op heeft is dus een heel ander topic.
Bovenstaande discussie kan prima gevoerd worden maar lijkt mij dat daar een ander topic meer geschikt voor is.
Zeker gecombineerd met de absurditeit van enkele aangedragen oorzaken en de manier van stropoppen aanvallen pasten zijn berichten gewoon in het rijtje van afleidingstrucs die we vaker gezien hebben.
Natuurlijk is die stelling te kort door de bocht. Maar het is tot op zekere hoogte wel waar. Het is een oversimplificatie maar 1 die wel prima samenvat wat een groot deel van de problemen in de VS zijn.Vind de stelling 'de blanke man heeft een hekel aan de zwarte man en dus heeft de zwarte man geen kans zolang de blanke man de macht heeft' ook veel te kort door de bocht om de achterstelling van etnische minderheden in de VS (of elders) te verklaren. En hoewel ik het niet direct eens ben met alles wat @Helgie te berde brengt is het de dood in de pot om te stellen dat hier überhaupt niet over gepraat zou mogen worden.
Er kan prima over gepraat worden maar de manier waarop Helgie dat deed is niet de juiste. Een hele discussie beginnen over genetische verschillen als mogelijke oorzaak van verschillen hekpt niet. Dat is juist de discussie die de racisten in de VS graag beginnen en leid dus behoorlijk af.
Als je oplet zijn ook lang niet al zijn berichten gemod. Alleen degene die in het absurde doorgingen met stropoppen en alternatieve ideeen bedenken. Dat lijkt mij heel redelijk.
Hoewel je de indruk wekt dat dat wel degelijk je motief is, ga ik even aannemen dat je hier de waarheid spreekt en echt niet begrijpt waarom mensen vinden dat je de discussie verstoort.Helgie schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 00:14:
[...]
Wat zou ik te winnen hebben bij het verstoren van een discussie? Dat is m'n motief helemaal niet.
Je gebruikt dezelfde tactiek die al decennia gebruikt wordt om de aandacht af te leiden van het aanpakken van belangrijke oorzaken van grote problemen. De bekendste voorbeelden:
- de tabaksindustrie die blijft roepen dat niet te bewijzen valt dat longkanker veroorzaakt wordt door roken, maar dat er ook allemaal andere mogelijke oorzaken zijn, om zo overheidsmaatregelen tegen roken te vertragen
- de fossiele industrie die blijft roepen dat niet te bewijzen valt dat de opwarming van de aarde direct te koppelen valt aan CO2-uitstoot, maar dat er ook allerlei andere mogelijke oorzaken zijn, om zo overheidsmaatregelen tegen fossiele brandstoffen te vertragen
Jij gebruikt nu diezelfde tactiek om te porren in de sociale wetenschap. Daar is per definitie lastiger aan te tonen dat ergens een rechtstreekse oorzaak-gevolg-relatie bestaat, wat die verstorende tactiek extra krachtig (en makkelijk) maakt. Maar het effect blijft hetzelfde: de aandacht afleiden van de consensus onder wetenschappers over de belangrijkste oorzaak, om zo te voorkomen dat die belangrijkste oorzaak effectief en snel aangepakt wordt.
Nu zitten we hier allemaal op een Nederlands discussieforum, waarbij ik vermoed dat niemand van ons daadwerkelijk dagelijks bezig is met het aanpakken van sociale ongelijkheid in de VS, dus de enige impact die je discussietechniek nu heeft, is het verstoren van een discussie. Dat maakt dat ik inderdaad niet begrijp wat je te winnen hebt bij het verstoren van de discussie, behalve graag je gelijk willen halen. Is dat echt belangrijk genoeg om een interessante discussie voor om zeep te helpen?
Ik geef meerdere keren aan dat ik het eens ben met de consensus, en dat die waarschijnlijk ook klopt. Dat leidt ik de aandacht dus niet vanaf.Anakha schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:48:
[...]
Hoewel je de indruk wekt dat dat wel degelijk je motief is, ga ik even aannemen dat je hier de waarheid spreekt en echt niet begrijpt waarom mensen vinden dat je de discussie verstoort.
Je gebruikt dezelfde tactiek die al decennia gebruikt wordt om de aandacht af te leiden van het aanpakken van belangrijke oorzaken van grote problemen. De bekendste voorbeelden:Nu zijn dit twee voorbeelden die zo bekend zijn omdat het gaat om exacte wetenschap, waarbij het relatief eenvoudig is om aan te tonen dat de verbanden die in twijfel getrokken worden wel degelijk echt bestaan. Ondanks dat is de tactiek bijzonder effectief gebleken om heel lang te voorkomen dat de echte oorzaak voortvarend wordt aangepakt.
- de tabaksindustrie die blijft roepen dat niet te bewijzen valt dat longkanker veroorzaakt wordt door roken, maar dat er ook allemaal andere mogelijke oorzaken zijn, om zo overheidsmaatregelen tegen roken te vertragen
- de fossiele industrie die blijft roepen dat niet te bewijzen valt dat de opwarming van de aarde direct te koppelen valt aan CO2-uitstoot, maar dat er ook allerlei andere mogelijke oorzaken zijn, om zo overheidsmaatregelen tegen fossiele brandstoffen te vertragen
Jij gebruikt nu diezelfde tactiek om te porren in de sociale wetenschap. Daar is per definitie lastiger aan te tonen dat ergens een rechtstreekse oorzaak-gevolg-relatie bestaat, wat die verstorende tactiek extra krachtig (en makkelijk) maakt. Maar het effect blijft hetzelfde: de aandacht afleiden van de consensus onder wetenschappers over de belangrijkste oorzaak, om zo te voorkomen dat die belangrijkste oorzaak effectief en snel aangepakt wordt.
Nu zitten we hier allemaal op een Nederlands discussieforum, waarbij ik vermoed dat niemand van ons daadwerkelijk dagelijks bezig is met het aanpakken van sociale ongelijkheid in de VS, dus de enige impact die je discussietechniek nu heeft, is het verstoren van een discussie. Dat maakt dat ik inderdaad niet begrijp wat je te winnen hebt bij het verstoren van de discussie, behalve graag je gelijk willen halen. Is dat echt belangrijk genoeg om een interessante discussie voor om zeep te helpen?
Wat me opvalt is dat een hoop mensen hier die redelijk intelligent lijken te zijn, een extreem gecompliceerde situatie als deze versimpelen tot ' de oorzaak is racisme.' Dat is waarschijnlijk grotendeels waar, maar als je geen rekening wilt houden met andere oorzaken doet dat ten eerste de waarheid geweld aan, en geeft dat ten tweede aan dat je de discussie niet voert om dichter tot de waarheid te komen maar om de mening die je al hebt te bevestigen.
En dat is dus exact hoe die echokamers ontstaan waar we het in dat topic ook vaak genoeg over hebben. Ik bedoel, het moet wel een discussie blijven, en niet een 'laten we op de VS schijten'-topic worden. En om dat te doen moet je dus het geheel aan feiten in ogenschouw nemen en niet alleen de meest invloedrijke en voor de hand liggende feiten.
Hypocrites must die
Was het niet makkelijker geweest om de desbetreffende mod @DaniëlWW2 zelf eerst een DM te sturen? Dan had je zijn reden tot ingrijpen rechtstreeks met hem kunnen bediscussiëren en daarna nog de optie om door te gaan naar @Orion84 mochten jullie er echt niet uit komen.Helgie schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:10:
[...]
Ik geef meerdere keren aan dat ik het eens ben met de consensus, en dat die waarschijnlijk ook klopt. Dat leidt ik de aandacht dus niet vanaf.
Wat me opvalt is dat een hoop mensen hier die redelijk intelligent lijken te zijn, een extreem gecompliceerde situatie als deze versimpelen tot ' de oorzaak is racisme.' Dat is waarschijnlijk grotendeels waar, maar als je geen rekening wilt houden met andere oorzaken doet dat ten eerste de waarheid geweld aan, en geeft dat ten tweede aan dat je de discussie niet voert om dichter tot de waarheid te komen maar om de mening die je al hebt te bevestigen.
En dat is dus exact hoe die echokamers ontstaan waar we het in dat topic ook vaak genoeg over hebben. Ik bedoel, het moet wel een discussie blijven, en niet een 'laten we op de VS schijten'-topic worden. En om dat te doen moet je dus het geheel aan feiten in ogenschouw nemen en niet alleen de meest invloedrijke en voor de hand liggende feiten.
Hier een post maken kan natuurlijk ook, maar dan heb je tientallen mensen die er hun plasje over willen doen terwijl het allemaal niet zo spannend hoeft te zijn.
DM sturen kan alsnog
Ik dacht dat de juiste actie was om een topic aan te maken in SeM, dat had ik gedaan. Een mod ( ik weet z'n naam even niet meer) heeft dat topic toen naar dit topic verplaatst, omdat hij dat een betere plek vond. Vandaar dat het hier staat.janvanduschoten schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:45:
[...]
Was het niet makkelijker geweest om de desbetreffende mod @DaniëlWW2 zelf eerst een DM te sturen? Dan had je zijn reden tot ingrijpen rechtstreeks met hem kunnen bediscussiëren en daarna nog de optie om door te gaan naar @Orion84 mochten jullie er echt niet uit komen.
Hier een post maken kan natuurlijk ook, maar dan heb je tientallen mensen die er hun plasje over willen doen terwijl het allemaal niet zo spannend hoeft te zijn.
DM sturen kan alsnog
Verder denk ik dat de originele discussie en hoe ik en anderen naar dat punt kijken verder gaat dan alleen maar een individuele mening, en veel te maken heeft met ieder zijn eigen wereldbeeld. Daarom denk ik dat de mod in kwestie en ik het niet snel eens zullen worden. Wat ook niet hoeft, maar inzicht krijgen in elkaars visie op een kwestie is erg lastig als beide partijen sterk overtuigd zijn van de correctheid van hun eigen visie.
Hypocrites must die
Spreek je jezelf dan niet tegen? Als een verband niet aangetoond kan worden, hoe kan het dan onderuitgehaald worden? Ik snap de problematiek van het op die manier redeneren wel ( Russels' teapot et al) maar als we daarom iets gaan negeren als mogelijke oorzaak pak je dus iets wat feitelijk een mening is en behandel je het als een feit.Brent schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:03:
Wat ik las (kan het niet teruglezen) was dat je de inmiddels sufgedraaide argumenten die we twee generaties geleden in de VS ook al konden horen nogal vaak afspeelde
In de trant van dat als een direct verband (nog) niet aangetoond is, we daar ook niet vanuit mogen gaan, dat er andere reden kunnen zijn die bepaalde verdelingen kunnen verklaren. Daar is heel veel al over geschreven, en grotendeels onderuit gehaald, als in de problematiek van zulk redeneren aangetoond. Dat nog eens dunnetjes overdoen zonder die dingen terug te lezen is een tikkeltje offtopic, al kun je je natuurlijk tegelijk afvragen of ras en ongelijkheid ooit offtopic is in de VS.
Zeker als ras en ongelijkheid relevant is mbt de politiek in de VS, dan kan je het je dus niet veroorloven om enige mogelijke oorzaak te negeren.
Hypocrites must die
Een ander soort vraag, vraagt om een ander soort middelen. Een theepot al dan niet in een baan om de aarde is een ander soort vraag dan wat precies de correlatie Black<>armoede veroorzaakt. Overigens net zo anders als dat bijvoorbeeld kankeronderzoek is. Er is zo'n zee van verbanden dat zoeken naar dat ene verband niet het enige productieve is in het begrijpen van het probleem. Je kunt in plaats van moleculen in cellen volgen, ook een patientenonderzoek opzetten. Je behandeld de ziekte verder als black box, maar probeert hem met een slimme onderzoeksopzet toch ietwat in te dammen om hopelijk nieuwe antwoorden te vinden. En tegelijkertijd werken er natuurlijk ook noest mensen die wel dat moleculaire verband zoeken, maar daar is niemand nu met kanker mee geholpen.Helgie schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:25:
[...]
Spreek je jezelf dan niet tegen? Als een verband niet aangetoond kan worden, hoe kan het dan onderuitgehaald worden? Ik snap de problematiek van het op die manier redeneren wel ( Russels' teapot et al) maar als we daarom iets gaan negeren als mogelijke oorzaak pak je dus iets wat feitelijk een mening is en behandel je het als een feit.
Zeker als ras en ongelijkheid relevant is mbt de politiek in de VS, dan kan je het je dus niet veroorloven om enige mogelijke oorzaak te negeren.
Zo moet je sociale vraagstukken ook zien. Je kunt immers niet in de koppen van mensen zien en zo antwoord vinden op de vraag waarom er zoveel meer zwarten in gevangenissen zitten. Die ga je dus anders benaderen, door bijvoorbeeld vast te stellen dat ondanks gelijke rechten op papier er toch geen gelijke uitkomsten zijn. Dit tezamen met de gestaafde uitspraak dat mensen onbewust mensen die ze op zichzelf vinden lijken aannemen, kan dan tot de conclusie leiden dat dit effect dus een plausibele verklaring is voor het feit dat belangrijke posities overwegend door witten bekleed worden. Zonder het direct aan te tonen. Dat het ook kan doordat er misschien een bepaalde andere verschillen in aanleg zijn (ik herinner me je 'genetisch' in de mond nemen) is, zonder verdere onderbouwing, zeker gezien de geschiedenis van dat soort redenaties, minder waarschijnlijk en derhalve dus af te schrijven.
Op zich snap ik wat je bedoelt, maar als ( even volgens de analogie hier) de exacte werking van kanker niet begrijpt, dan kan je toch ook nooit weten of de regels omtrent het gedrag van kanker kloppen? Je kan dan nooit de uitzonderingen verklaren.Brent schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:39:
[...]
Een ander soort vraag, vraagt om een ander soort middelen. Een theepot al dan niet in een baan om de aarde is een ander soort vraag dan wat precies de correlatie Black<>armoede veroorzaakt. Overigens net zo anders als dat bijvoorbeeld kankeronderzoek is. Er is zo'n zee van verbanden dat zoeken naar dat ene verband niet het enige productieve is in het begrijpen van het probleem. Je kunt in plaats van moleculen in cellen volgen, ook een patientenonderzoek opzetten. Je behandeld de ziekte verder als black box, maar probeert hem met een slimme onderzoeksopzet toch ietwat in te dammen om hopelijk nieuwe antwoorden te vinden. En tegelijkertijd werken er natuurlijk ook noest mensen die wel dat moleculaire verband zoeken, maar daar is niemand nu met kanker mee geholpen.
Zo moet je sociale vraagstukken ook zien. Je kunt immers niet in de koppen van mensen zien en zo antwoord vinden op de vraag waarom er zoveel meer zwarten in gevangenissen zitten. Die ga je dus anders benaderen, door bijvoorbeeld vast te stellen dat ondanks gelijke rechten op papier er toch geen gelijke uitkomsten zijn. Dit tezamen met de gestaafde uitspraak dat mensen onbewust mensen die ze op zichzelf vinden lijken aannemen, kan dan tot de conclusie leiden dat dit effect dus een plausibele verklaring is voor het feit dat belangrijke posities overwegend door witten bekleed worden. Zonder het direct aan te tonen. Dat het ook kan doordat er misschien een bepaalde andere verschillen in aanleg zijn (ik herinner me je 'genetisch' in de mond nemen) is, zonder verdere onderbouwing, zeker gezien de geschiedenis van dat soort redenaties, minder waarschijnlijk en derhalve dus af te schrijven.
Nogmaals, je hebt gelijk dat dat dan voorlopig het beste is dat er is en dat je daar dan dus op zal moeten handelen, maar dat is alleen maar meer aanleiding om juist wel de exacte werking van het fenomeen te onderzoeken. Zeker gezien de impact die racisme heeft en kan hebben als het gaat om de formulering van nieuw beleid en wetgeving.
( Overigens zal ik zeker niet ontkennen dat het enorm lastig is om in dit geval achter exacte oorzaken te komen, maar ik vind dat we wel altijd moeten streven om dat te doen. De waarheid is altijd de moeite waard.)
Hypocrites must die
En niet alleen de andere verschillen in aanleg, in de praktijk namelijk nog steeds een aangeboren eigenschap... Het is maar al te makkelijk om verschillen die je vaststelt op die basis te verklaren want dan hoef je niet verder te kijken naar, voor sommige, veel pijnlijkere verschillen zoals ongelijkheid, eigen groep eerst of cultureel economische verschillen of hier aan te werken.Brent schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:39:
Dat het ook kan doordat er misschien een bepaalde andere verschillen in aanleg zijn (ik herinner me je 'genetisch' in de mond nemen) is, zonder verdere onderbouwing, zeker gezien de geschiedenis van dat soort redenaties, minder waarschijnlijk en derhalve dus af te schrijven.
Volgens mij heb ik intussen al tig keer aangegeven dat racisme wel degelijk de grootste rol zal spelen, of lees je daar overheen?djengizz schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 17:09:
[...]
En niet alleen de andere verschillen in aanleg, in de praktijk namelijk nog steeds een aangeboren eigenschap... Het is maar al te makkelijk om verschillen die je vaststelt op die basis te verklaren want dan hoef je niet verder te kijken naar, voor sommige, veel pijnlijkere verschillen zoals ongelijkheid, eigen groep eerst of cultureel economische verschillen of hier aan te werken.
Hypocrites must die
"banen buiten zijn voor zwarten want evolutie" en "los van hun geaardheid zijn homo's ook maar gewoon mensen". Seriously?!? Dat je hier nog rond mag posten

[ Voor 8% gewijzigd door naitsoezn op 27-05-2020 19:06 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Dit topic is gesloten.
Dit topic is bedoeld voor vragen, opmerkingen of discussies over algemeen beleid binnen het subforum, zoals ook in de topicstart beschreven staat.
Het is niet bedoelt als feedback en commentaar op elkaars postgedrag, maak hiervoor een TR aan of stuur de AWM moderators een DM.
Voor opheldering over individuele sturing zal je de desbetreffende moderator moeten aanspreken via een DM. Kom je er niet uit, dan kan je de admin van het subforum, Orion84 aanspreken.