Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 07:54
Dames, Heren,

In mijn zoektocht/wens naar een BEV blijf ik toch hangen op de VW e-up. Een nulde-generatie voertuig, zoals mux het noemt.

Anyhoe, de auto zelf ken ik, we hebben er hier op 't werk een aantal op aardgas rijden, en het concept (kleine auto, toch comfortabel met alle toeters en bellen) bevalt mij goed. Ik rij zelf in een 5e hands 3-deurs polo, en die is ook niet veel groter (als ie niet kleiner is).

Een tweedehands e-up begin echter met een prijs die een factor 10 (!) hoger is dan wat ik tot nu toe gewend ben om aan een auto uit te geven,. m'n 5e hands polo rijd ik al weer 5 jaar ofzo, en het zijn vooral de 3 deuren die mij doen twijfelen of ik iets anders moet.

Lang verhaal kort:

Contact met een Volkswagen dealer in Duitsland. Daar staat een demo van inmiddels 4 jaar oud, kleine 2000 km op de teller, tegen 21.000,-. De kleur en uitvoering staan mij echter wel aan. Geen saai grijs, wit of zwart, maar knal blauw, met een glazen schuifdak. Wetende dat de auto daar dus al ruim 4 jaar staat gevraagd waarom deze zo prijzig is, kreeg ik een verhelderend antwoord:

Vrij vertaald: "Omdat we Volkswagen dealer zijn, zijn we verplicht om minimaal één e-auto te bezitten. Daarom is de prijs nog niet gezakt".

Als ze die e-up! verkopen, moeten ze dus weer een nieuwe demo aanschaffen, met grote afschrijving/weinig marge als gevolg. Nú snap ik waarom de prijzen niet veel harder zakken. De e-up! is met zijn gigantische nieuwprijs alsnog veel goedkoper dan een e-Golf, en zal dus voor een VW dealer gunstiger zijn om 'te hebben staan'.

*Ik kreeg nog wel een leukere aanbieding overigens om de auto te kopen, maar nog steeds véélste duur: factor 15x boven m'n normale budget voor een ICE.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
Met 470km WLTP, hoe ver zou de Kona realistisch moeten komen? (Vooral met dit weer zeg maar?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Andere vraag:
Men roept altijd dat een ICE zoveel duurder is in onderhoud dan een EV..

Maar is dat wel zo?

Mijn Polo staat voor de APK ( met 18 levensjaren ervaring ), en de afkeurpunten zijn allen niet-ICE-gerelateerd. Een BEV heeft nog steeds wiellagers, draagarmen en koplampen. Andere grote kostenposten die ik de laatste jaren heb gehad waren banden, remblokken, schokdempers, en inderdaad: een setje bougiekabels en een keer een bobine. Echter, die bougiekabels en bobine zijn elektrische onderdelen. Een elektromotor heeft dan wel veel minder bewegende delen, maar aan het elektrische systeem gaan natuurlijk ook gewoon dingen stuk ( stekker aansluitingen, BMS, accu pakketten).

Onderhoud: Snap ik: géén olie, géén oliefilter, géén brandstoffilter en géén bougies. Maar banden slijten gewoon. Remmen slijten wellicht iets minder, en ruitensproeiervloeistof zal je ook gewoon gebruiken.

Moet ik het écht enkel op basis van m'n milieugekkie-gevoel doen?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Ik vind het grappig dat je m'n mening serieus neemt over nuldegeneratie BEVs. Je moet een dikke huid hebben en bereid zijn met wat relatief ongemak en kosten te maken om zoiets te kopen.

Een BEV met weinig bereik en een wat ouder ontwerp gaat de komende 2-3 jaar gigantisch achteruit in tweedehandsprijs. Als je vandaag die e-UP! koopt voor 20k, garandeer ik je dat je er over 3 jaar minstens 10k op verloren hebt. Je moet de auto absoluut niet kopen voor de korte termijn. Je koopt hem omdat je hem echt wil en/of omdat je er nog aardig wat jaartjes plezier van wilt hebben. Anders, IMO, niet doen. Koop een 40kWh beestje, die komen ook langzaam onder de 20k.

Ja, een ICE is *gemiddeld* aanzienlijk duurder in onderhoud. Het probleem is dat je niet echt van tevoren weet wat er mis zal gaan aan je auto, dat is heel erg exemplarisch. In comment threads hierover zijn er altijd de meeste extreme mensen die reageren; ofwel helemaal geen onderhoud (of alle onderhoud goedkoop zelf kunnen doen), ofwel alle mogelijke dingen zijn foutgegaan. Je moet dus echt uitgaan van gemiddelden, en daarvoor kun je dingen als de BOVAG-richtlijnen of Edmunds/consumerreports/etc. raadplegen. Je kunt altijd geluk of ongeluk hebben. Echter, boven alles: je brandstof gaat het grootste verschil maken.

Waarom een BEV ipv ICE? Omdat het... op iedere manier beter is natuurlijk! Als individu kun je geen flikker aan het milieu doen, dus dat kun je sowieso afstrepen. Het is veel belangrijker dat je goed geïnformeerd bent en geen FUD en onzin verspreidt over klimaatverandering enzovoorts. Minder rijden en geen nieuwe auto kopen is 10x beter voor het milieu dan switchen van ICE naar BEV. Vergis je niet, minstens 1/3e van de lifetime uitstoot van een auto zit in de productie. Ook BEVs stoten op die manier nog aardig wat CO2 uit en veroorzaken milieuvervuiling.

Maar op ieder ander punt is een BEV gewoon een regelrechte upgrade. Have your cake and eat it too: als je rijden leuk vindt heb je in iedere prijsklasse opeens een bloedsnelle auto, en tegelijk een heel zuinige en goedkoop rijdende. Je hebt 10x minder lawaai. Je hoeft niet meer te schakelen. Nooit meer hellingproef. Nooit meer stank en uitlaatgassen. Je bent je veel beter bewust van je directe omgeving, zeker in de stad, want geen geluid en dampen. Je verwarming gaat meteen aan in plaats van dat hij er 2 minuten over doet voordat er warme lucht uit komt. Er is 10x makkelijker aan te klussen, nooit meer ranzige vette troep overal, en alles zit veel makkelijker in elkaar. De meeste BEVs zijn gelijk (vanwege hun prijs) erg luxe uitgerust, dus van alle nieuwste snufjes voorzien (die erg handig zijn - keyless entry, rondomcamera's, telefoon-app om hem voor te verwarmen en de laadstatus te bekijken, enzovoorts). Bijna nooit meer onderhoud, dus je bent je auto nooit kwijt (behalve als je een ongeluk krijgt).

Er is echt maar één nadeel aan (oude) BEVs: actieradius. Op ieder ander punt is het statistisch en praktisch een beter voertuig.

Edit: I guess TL;DR: als je NU een BEV koopt, ben je nog net iets te vroeg. Je MOET compromissen sluiten. Het duurt niet lang meer voordat er véél meer keuze beschikbaar is en de keuzes goed kunnen concurreren in prijs en actieradius met benzineauto's.

[ Voor 4% gewijzigd door mux op 27-02-2018 11:16 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:10
kv83 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 10:54:
Met 470km WLTP, hoe ver zou de Kona realistisch moeten komen? (Vooral met dit weer zeg maar?)
Uitgaande van de opgegeven efficiency van 15,2 kWh/100km, en een bruikbare capaciteit van 64kWh kom je uit op max 421 km. Dat is best case.
Ik denk dat je dan zo rond de *steekt natte vinger in de lucht* 250 a 300km uit zal kunnen komen.

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:27
mux schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 11:13:
Edit: I guess TL;DR: als je NU een BEV koopt, ben je nog net iets te vroeg. Je MOET compromissen sluiten. Het duurt niet lang meer voordat er véél meer keuze beschikbaar is en de keuzes goed kunnen concurreren in prijs en actieradius met benzineauto's.
Volgens mij is 2020 wel een mooi jaar om een BEV te kopen ;)

Wil zelf in 2020 over op BEV

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Hachy leuke blog! Onderstreept dat een hedendaagse EV voor mij absoluut nog ongeschikt is als vakantie auto. Al dat ge-emmer met laden, onzekerheid over range in kou en bergachtig gebied, uren wachten elders terwijl je ook quality time met je gezin had kunnen hebben, brrr.
Wel mooi om te zien dat het wel kan, als je maar genoeg plant, pro-actief bent en het als een uitdaging ziet ipv last :) Veel plezier op de piste! Benieuwd naar deel 4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diviuss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-04-2022
Vandaag contact gehad met de VW dealer betreft het 12V accu probleen bij laden aan een laadpaal.
Probleem is bekend bij VW. Er werd mij verteld dat er 3 type laadpalen zijn die er voor zorgen dat de 12V accu leeg getrokken wordt nadat de grote accu vol is.

-Newmotion
-EV-Box
-Ecolab

Er wordt op dit moment aan een oplossing gewerkt. Ik ben zelf nu bezig om alle partijen (gemeente/VW/laadpaal fabrikanten) aan te schrijven om er achter te komen wat de status is.

To be continued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 11:39:
Onderstreept dat een hedendaagse EV
Kleine correctie: betreft een Renault Zoe. Dat is toch een onderscheid wat je moet maken. Ten eerste is 'ie 40 kWh, en zijn er modellen met grotere batterijen beschikbaar. Ten tweede kan hij met max. 22 kW laden, in plaats van CCS snelheden. Dan ziet die reis er ietsje anders uit, denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door TucanoItaly op 27-02-2018 11:47 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:39
@JayPe Standkachel was een optie (2014). Is niet veel meer dan een gloeispiraal welke vanuit de laadpaal gevoed word. Deze werkt op lager vermogen tijdens het rijden dus is bijstoken vanuit de ICE altijd nodig. Helaas heb ik deze optie niet geselecteerd (was achterlijk duur voor wat het is), en was ik me er niet bewust van dat ik een PHEV zonder enige vorm van elektrische verwarming leasde.

De Outlander was echter voor mij wel een goed opstapje naar volledig elektrisch, er komen eind dit jaar/begin volgend jaar pas EV's uit met een wat groter bereik (het is onze enige auto) en driefase laden (11kW op de oprit) van rond de € 50k.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc79Ehv
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:03
[b][message=54415595,noline]Ik ben zelf nu bezig om alle partijen (gemeente/VW/laadpaal fabrikanten) aan te schrijven om er achter te komen wat de status is.
Waarom tijd verspillen (van jezelf en aangeschrevene)? Lijkt mij duidelijk dat het een probleem van de auto/VW is niet van laadpaal makers/gemeenten oid. Andere auto's hebben dit probleem immers niet. Probleem is wss een slechte implementatie van het bijladen van de 12V accu door de HV accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:13
Bij mijn 2013 Leaf met SOC 12/12 is de kou ook wel te merken maar echt hinderlijk is het toch nog niet.

Enkele reis is 42km naar mijn werk en dat red ik als het moet nog altijd retour zonder te laden thuis. Sinds ik met een lege batterij ben komen te staan hanteer ik als ondergrens dat ik 60% batterij wil hebben voor vertrek thuis. Als ik iets harder gereden heb, tegenwind gehad heb of het heel koud is geweest en daardoor onder de 60% ben gekomen zet ik dus 's ochtends de laadtimer op een uurtje voor vertrek (zodat de accu ook warm is).

Rekenregel die ik nu aanhoud is; onderste 10% reken ik niet mee dus 100% = 90km. Per keer vertrekken in de kou gaat daar 5km vanaf, bruikbare range retour dus 80km.

Snelheid houd ik op 110 op de teller (=100) en verwarming op 18gr + stoelverwarming en bij vertrek stuurverwarming.

Afgelopen zondag heb ik een bezoek aan Snowworld Zoetermeer gedaan met de Leaf (60km). Ter plaatse 8 laadpalen beschikbaar waarvan er nog 2 vrij waren. Wel viel me op dat de laadsnelheid maar 3,7kW was geweest terwijl volgens de NM app ze 22kW zouden zijn. Dit is een van de weinige tripjes die ik heb gedaan met de Leaf waar ik afhankelijk was van laden op locatie (snowboard past niet in de Picanto :P)

[ Voor 21% gewijzigd door assje op 27-02-2018 12:15 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Kona......EEN MISSER AL: 1-fase laden (7,2kw), jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diviuss
Luc79Ehv schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 11:58:
[...]

Waarom tijd verspillen (van jezelf en aangeschrevene)? Lijkt mij duidelijk dat het een probleem van de auto/VW is niet van laadpaal makers/gemeenten oid. Andere auto's hebben dit probleem immers niet. Probleem is wss een slechte implementatie van het bijladen van de 12V accu door de HV accu.
Ben ik niet helemaal mee eens , Het geldt blijkbaar niet voor alle type laadpalen er zijn dus laadpalen die niet de accu leegtrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:16
@Diviuss Maar het gebeurt dus alleen als je je auto een langere periode (meer dan 12 uur) er aan laat hangen begrijp ik? Ik heb tot nu toe nooit problemen gehad met opladen.

[ Voor 5% gewijzigd door tiguan op 27-02-2018 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diviuss
Correct. Voorbeeld ik kom thuis om 7 uur 's avonds met een half volle accu. Duurt ong 4 uur om te laden. Dan hangt de auto vervolgens nog 8 uur aan de lader voordat ik de andere ochtend vertrek. In die tijd zou dan de accu leeg lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiguan
Nou ja, dan weet je iig dat je voorlopig de stekker even los moet maken als ie klaar is met laden. Totdat VW een oplossing heeft hier voor.

Heb je trouwens een schedule ingesteld? Misschien helpt dat? Ik heb ingesteld dat ie maar tot 80% mag laden. Hij gaat pas verder met laden als de vertrektijd in zicht komt.

Aan de andere kant, ik hang nooit langer dan 8 uur aan de paal :P

[ Voor 47% gewijzigd door tiguan op 27-02-2018 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
prettig schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 12:08:
Maar wel op 80% binnen het uur (50kw DC of zelfs meer).... CCS nog geen idee.....niet te zien op de foto's maar zal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:29
Tassadar32 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 10:20:
@prettig Klopt, zelfs mijn Auris HSD kon nog meer elektrisch rijden met deze kou dan de Outlander. De verwarming in de Outlander is langzaam en volledig afhankelijk van de ICE. Wat dat betreft is een goede warmtepomp en standkachelmodus in de volgende auto een must!
Ben er sinds vandaag achter dat die wel/meer elektrisch rijd als je de airco uit zet :-)

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
roelzadh schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 12:34:
[...]

Ben er sinds vandaag achter dat die wel/meer elektrisch rijd als je de airco uit zet :-)
Outlander is raar ontworpen: ICE gaat oa aan op basis van de interieur temperatuur ! Terwijl die gewoon een E-kachel heeft. Dus koud gaat de ICE aan totdat binnen warm genoeg is, dan pas over op E-drive.

Heb je zg. EV-box voor, die zet die onzin uit en rij je gewoon elektrisch in de kou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:59
Diviuss schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 12:20:
Correct. Voorbeeld ik kom thuis om 7 uur 's avonds met een half volle accu. Duurt ong 4 uur om te laden. Dan hangt de auto vervolgens nog 8 uur aan de lader voordat ik de andere ochtend vertrek. In die tijd zou dan de accu leeg lopen.
Bij de Ioniq zit in het menu een optie om de 12V accu bij te laden vanuit de hoofdaccu. Heeft de e-Golf dat ook niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

mux schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:36:
Holy crap, ik had echt niet verwacht dat je voor de '11 Leaf zou gaan. Ik bedoel, het is oprecht de beste tweedehands auto qua features, rijkwaliteit, enz., maar de accu en lader beperken je wel enigszins.
Ik zie het wel. Als hij niet bevalt dan kopen we gewoon weer iets anders. Ik vind het een nette auto die stukken comfortabeler is dan onze huidige tweede auto (een Clio uit 2006). Het komt zelden voor dat onze twee auto's tegelijkertijd op pad moeten én een rit langer dan 100km moeten maken. Meestal gaat het om ritjes van 15-30km enkel reis rond het huis, dus dan kun je als het moet volle polle rijden met de verwarming op een comfortabele stand.

Later dit jaar hoop ik een kick-ass PV-installatie met meer dan 20 kW piekvermogen neer te zetten. Dan moeten er nieuwe 3-fase kabels naar de schuur getrokken worden en heb ik ook gelegenheid om een aparte groep voor de EV aan te leggen. Ik heb het geluk dat we 40A hoofdzekeringen hebben dus die Leaf met 32A enkelfase opladen behoort tot de mogelijkheden als ik de richtlijnen voor selectiviteit wat vrijer interpreteer ;) . De laadtijd thuis valt dan ook wel mee.

Wil je d'r ook een extender in? Kan geregeld worden...[/quote]

Ik ben benieuwd naar je vorderingen.
YoshiBignose schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:38:
[...]

Ik hoop dat je de verhalen hierboven hebt gelezen over klappertanden in de auto.... dat doe je je vrouw toch niet aan :o

Maar je zegt niet kunnen veroorloven... kloppen de gegevens die op internet staan niet waar staat dat je Tweakers verkocht voor 3 miljoen >:)
Het gaat niet om wel of niet kunnen veroorloven maar of het de extra investering waard is. Ik investeer het liever in ons huis. De voorkeur van mijn vriendin ging uit naar de Leaf vanwege de laadruimte. Het prijsverschil tussen een 2011 Leaf en 2014 i3 is aanzienlijk. De range is in beide gevallen niet ideaal (ideaal zou voor mij zijn 125km range met de mogelijkheid om tegen 140-150km/h te kunnen doortuffen op de snelweg, dan kan ik er woon-werk mee doen, maar erg belangrijk is dat niet omdat ik 90% met de trein en fiets doe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:39
@roelzadh Dan gaat de "auto" modus van de climate control dus ook uit. Ga het vanmiddag toch even proberen ;)

@prettig Ja, als je de optie "standkachel" hebt. Ik dus niet.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:27
prettig schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 12:08:
Hoe duur is die 3 fase lader in die auto eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:39

databeestje

Von PrutsHausen

Diviuss schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 11:43:
Vandaag contact gehad met de VW dealer betreft het 12V accu probleen bij laden aan een laadpaal.
Probleem is bekend bij VW. Er werd mij verteld dat er 3 type laadpalen zijn die er voor zorgen dat de 12V accu leeg getrokken wordt nadat de grote accu vol is.

-Newmotion
-EV-Box
-Ecolab

Er wordt op dit moment aan een oplossing gewerkt. Ik ben zelf nu bezig om alle partijen (gemeente/VW/laadpaal fabrikanten) aan te schrijven om er achter te komen wat de status is.

To be continued...
Mijn MiEV uit 2010 laad ook de 12V accu als de auto's aan het laden is, dat wil zeggen, de DC/DC staat aan. Echter, zodra deze stopt met laden doet de DC/DC dat ook. Lijkt me dat de telematica van de VW iets aan de onzuinige kant is voor het doormelden van de status via 3G oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diviuss
Reactie EV-Box:

Dit is een bekent probleem in de markt op dit moment. Het probleem nu in behandeling met VW Duitsland en EV-Box. Er wordt een gezamenlijke onderzoek gedaan aan dit probleem.

Om duidelijk te zijn het probleem manifesteert zichzelf alleen in VW e-Golf en GTE. Alle andere modellen en merken hebben dit probleem niet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:39

databeestje

Von PrutsHausen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:28
mjdvandenberg schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 11:18:
[...]

Uitgaande van de opgegeven efficiency van 15,2 kWh/100km, en een bruikbare capaciteit van 64kWh kom je uit op max 421 km. Dat is best case.
Ik denk dat je dan zo rond de *steekt natte vinger in de lucht* 250 a 300km uit zal kunnen komen.
Hoezo 250 a 300km?

WLTP is de nieuwe standaard en is dus geen NEDC waarbij je voor praktijkrange het getal door de helft kan delen.

Mijn inschatting is dat 470km WLTP in praktijk zo 400km zal betekenen.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Hij had het over KOUD weer (zoals nu).......maar lijkt me ook aan lage kant.
Weet ook niet of er een accu voor-berwarm systeem opzit (dat zal flink schelen in range als het koud is).

Wel 1-fase laden (dus meeste hebben daar thuis niks aan). Maar wel 100kw DC met CCS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
krizzziz schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 13:34:
[...]
Hoezo 250 a 300km?

WLTP is de nieuwe standaard en is dus geen NEDC waarbij je voor praktijkrange het getal door de helft kan delen.

Mijn inschatting is dat 470km WLTP in praktijk zo 400km zal betekenen.
Klopt, als het buiten geen -5 is... De vraag van @kv83 was
"Met 470km WLTP, hoe ver zou de Kona realistisch moeten komen? (Vooral met dit weer zeg maar?)"
Als ik zo de ervaringen hier lees, en kijk wat de Zoe nog doet, is het max 75% van normaal. Uitgaande van 400km normaal kom je dus zo rond de 300km uit. Ik realiseer me dat dit geen exacte wetenschap is, vandaar de natte vinger.

Maar "in normale weersomstandigheden", en met "normale snelheden" zou je inderdaad wel zo'n 400km mogen verwachten.

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:28
mjdvandenberg schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 13:43:
[...]

Klopt, als het buiten geen -5 is... De vraag van @kv83 was
[...]

Als ik zo de ervaringen hier lees, en kijk wat de Zoe nog doet, is het max 75% van normaal. Uitgaande van 400km normaal kom je dus zo rond de 300km uit. Ik realiseer me dat dit geen exacte wetenschap is, vandaar de natte vinger.

Maar "in normale weersomstandigheden", en met "normale snelheden" zou je inderdaad wel zo'n 400km mogen verwachten.
My Bad

Eens! Het bereik van 400km wordt dus idd in de zomer gehaald...

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
In South Korea, before incentives Hyundai Kona Electric will cost between 43 million and 48 million KRW (33.016 and 36.840 euros).

Reken op 40K of meer........

The Kona Electric will be more efficient. It’ll have more recent battery cells (NCM 811), which will make the battery pack at least 150 kg lighter than the one present today in the Bolt EV – with NCM 622 cells. Furthermore, it’ll have a heat pump, especially important in colder places.
--> ben benieuwd naar totaal gewicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:59
prettig schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 12:33:
[...]

Maar wel op 80% binnen het uur (50kw DC of zelfs meer).... CCS nog geen idee.....niet te zien op de foto's maar zal wel.
Die 80% binnen 54 minuten is op een 100kW snellader. Die 54 minuten is trouwens voor de 39 kWh en ook voor de 64 kWh accu.

https://www.hyundai.news/...c-a-car-of-no-compromise/ Scroll even naar beneden naar de infographic.

Ik vind 54 minuten nog wel best lang, maar dat is natuurlijk vanwege de grotere accucapaciteit. De Ioniq heeft daar maar 25 minuten voor nodig.

[ Voor 38% gewijzigd door Sonicfreak op 27-02-2018 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieZoe
  • Laatst online: 07-06 09:24
De lage laadsnelheid bij AC van de Kona is wel weer een gemis hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
gerre1 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 13:18:
[...]

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. En dan met name de meerprijs bovenop een 'brakke' AC/DC converter (3,7kW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Nivve schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 14:16:
[...]

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. En dan met name de meerprijs bovenop een 'brakke' AC/DC converter (3,7kW).
Volgens mij is er geen 3-fase laadoptie op de kona, alleen 1-fase en DC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Sonicfreak schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 14:08:
[...]

Die 80% binnen 54 minuten is op een 100kW snellader. Die 54 minuten is trouwens voor de 39 kWh en ook voor de 64 kWh accu.

https://www.hyundai.news/...c-a-car-of-no-compromise/ Scroll even naar beneden naar de infographic.

Ik vind 54 minuten nog wel best lang, maar dat is natuurlijk vanwege de grotere accucapaciteit. De Ioniq heeft daar maar 25 minuten voor nodig.
100kw laden onderweg (mocht het een keer nodig zijn..... heb je bij fastned in 15 minuten er 100km bij.... prima). Maar met 100kw DC zou je verwachten dat het iets sneller gaat .

Vol-laden doen we toch op de zaak, is voor mij een week rijden voordat ik weer moet laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
mux schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 11:13:
Tja, Ik wacht ook nog even. Mijn usercase bevat namelijk de back-up van een groot diesel monster voor de grotere afstand + vakantie ( lees: camper ) maar die staat nu stil. Want motor defect. Daar kan ik mn ei dan weer goed in kwijt want ik hou wel van zwart randjes onder m'n nagels van homokineetvet, zwarte vegen van olie en de geur van dieselolie die uit het losse filter in m'n haar drupt, terwijl ik onder de bus lig, zand in m'n ogen krijg en de standkachel repareer...

Enige wat mij écht tegenhoud is de prijs. Al het andere is bijzaak.
En qua prijs is dan ook het accupakket de belangrijkste tweede reden voor 'stress'. Ik rij graag jááren met een auto ( m'n eerste auto heb ik nog steeds, al weer ruim 18 jaar ) en ik hou helemaal niet van wegwerp artikelen. Laptop, telefoon maar ook pc randapparatuur: het is allemaal weggooi-spul. Ik weiger om een auto weg te doen zodra deze economisch total-loss is. Dus ik weiger ook om een eventuele e-up weg te doen omdat de accu dood is. De prijs van een nieuwe accu heb ik echter nog niet kunnen achterhalen, maar mocht dat om en nabij de 5000 euro zijn... dan is dat toch harstikke goed te doen?

Edit.

Ondertussen wacht ik gewoon tot Merkel haar E-up weg doet:
Afbeeldingslocatie: http://www.auto-reporter.net/files/6930/picture

Al zal dat nog wel even duren, aangezien ze net een tegenslag te verduren heeft gekregen:
https://www.nrc.nl/nieuws...lautos-instellen-a1593768

/end Duurzame kroeg

[ Voor 10% gewijzigd door JayPe op 27-02-2018 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
JopieZoe schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 14:10:
De lage laadsnelheid bij AC van de Kona is wel weer een gemis hoor..
Ja en nee.
Als je 300 kilometer gaat rijden om ergens een uurtje te zijn wordt het lastig inderdaad. Normaal gesproken is je accu overnight weer meer dan halfvol als je 1x16A kunt laden, zodat je de volgende dag alweer 200 km kunt rijden. Mocht je 1x24A kunnen laden dan wordt dat al 300 km, en bij 1x32A zit de accu gewoon weer vol. Dat zal vast niet voor iedereen voldoen, maar voor het gros van de mensheid lukt dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
mjdvandenberg schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 15:25:
[...]
Normaal gesproken is je accu overnight weer meer dan halfvol als je 1x16A kunt laden, zodat je de volgende dag alweer 200 km kunt rijden.
Het is natuurlijk niet zo dat je een Kona koopt om dagelijks zulke afstanden af te leggen; daar is ie nog niet voor geschikt.

Maar het is niet uitgesloten dat je incidenteel wèl twee dagen achterelkaar grote afstanden af moet leggen.

Ik heb mijn eigen afstanden/verplaatsingen eens met Google geanalyseerd, en meestal blijf ik ruim onder de 100 km per dag. Maar soms, (in het weekend vooral) heb ik meerdere trips, waardoor het ineens doorslaat. Rij ik zomaar meer dan 300 km in een weekend.

Dat is voor mijn usercase ( e-up!, 160km NEDC, 120 praktijk) dan wel een probleem. en voor een Kona, met zo'n grote accu, dus ook, want als ie overnacht niet van volledig leeg naar volledig vol haalt,......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
prettig schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 14:43:
[...]

Volgens mij is er geen 3-fase laadoptie op de kona, alleen 1-fase en DC.
Dat snap ik. Ik dacht alleen dat @gerre1 het vroeg in het algemeen; is de prijs van een 3-fase zo hoog dat het een significant deel van de prijs [edit: van een auto] uitmaakt?
Als dat niet zo is dan zijn ze namelijk wel erg lui om het niet in elke auto te stoppen.
mjdvandenberg schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 15:25:
[...]

Ja en nee.
Als je 300 kilometer gaat rijden om ergens een uurtje te zijn wordt het lastig inderdaad. Normaal gesproken is je accu overnight weer meer dan halfvol als je 1x16A kunt laden, zodat je de volgende dag alweer 200 km kunt rijden. Mocht je 1x24A kunnen laden dan wordt dat al 300 km, en bij 1x32A zit de accu gewoon weer vol. Dat zal vast niet voor iedereen voldoen, maar voor het gros van de mensheid lukt dat prima.
Het zou zo'n auto wel een stuk beter maken voor vakantieverkeer. Scheelt toch een half uur wachten langs de snelweg als je op de overnachtplek gewoon vol kan laden gedurende de nacht ipv half vol.

Het is natuurlijk slechts incidenteel, maar dat is met de snellaadoptie exact hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
JayPe schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 15:35:
[...]

Het is natuurlijk niet zo dat je een Kona koopt om dagelijks zulke afstanden af te leggen; daar is ie nog niet voor geschikt.

Maar het is niet uitgesloten dat je incidenteel wèl twee dagen achterelkaar grote afstanden af moet leggen.

Ik heb mijn eigen afstanden/verplaatsingen eens met Google geanalyseerd, en meestal blijf ik ruim onder de 100 km per dag. Maar soms, (in het weekend vooral) heb ik meerdere trips, waardoor het ineens doorslaat. Rij ik zomaar meer dan 300 km in een weekend.

Dat is voor mijn usercase ( e-up!, 160km NEDC, 120 praktijk) dan wel een probleem. en voor een Kona, met zo'n grote accu, dus ook, want als ie overnacht niet van volledig leeg naar volledig vol haalt,......
DC lader kopen en bij langere trips onderweg DC laden.
Zolang er 1-fase auto's blijven komen komen er vanzelf meer DC thuisladers en die worden dan vanzelf goedkoper (want dan kun je gewoon 3x25A en 11kw dc laden). Is die in 6 uur vol (ongeveer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
JayPe schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 15:35:
[...]
Beetje kort-door-de-bocht-berekening: vrijdag kom je thuis met nog 300 km range. Zaterdagmorgen is de accu dus weer vol. Dan ga je 300 km rijden, en heb je dus nog 100 km range over. In de nacht van zondag op maandag kan je nog 200 km raden, dus heb je alweer 300 km beschikbaar op maandag. Maandagavond heb je nog 200 km range, die je maandag-op-dinsdag-nacht weer aanvult tot 400 km.

Met een kleinere accu wordt dit soort use-cases onmogelijk zonder aanpassingen als laden bij Fastned, maar met de 64 kWh accu gaat het dus gewoon passen.

Mocht je vrijdag uit je werk meteen weer doorgaan, en pas zondagavond laat weer thuiskomen dan gaat bovenstaande niet op, dan zal je inderdaad onderweg moeten laden (wel 100 kW, dus best vlot). Of op je bestemming laden als dat mogelijk is.

Of, zoals @prettig aangeeft: koop een DC-lader voor thuis (€7K dacht ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
DC lader is 3,5k (11kw) even uit mijn hoofd......die dingen worden snel goedkoper. Zodra ze onder de 2K komen wordt het een No-brainer om die bij een nieuwe auto aan te schaffen.

[ Voor 36% gewijzigd door prettig op 27-02-2018 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
Jammer dat ik dan net een dubbele 3x32A thuislader heb, voor €3,5K zou dat best interessant zijn.

Edit: typo

[ Voor 13% gewijzigd door mjdvandenberg op 27-02-2018 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
mjdvandenberg schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 15:52:
Jammer dat ik dan net een dubbele 3x32A thuisladen heb, voor €3,5K zou dat best interessant zijn.
aantal weken terug heb ik een overzicht geplaatst hier......nou alleen zoeken in forum gaat niet echt makkelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:27
gerre1 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 13:18:
[...]

Voor de Chevy Bolt zou dat volgens Chevrolet zelf maar enkele honderden euro's hebben gekost. Toch hebben ze ervoor gekozen om het niet te implementeren :(

Voor een Kona zou dat dus niet heel anders zijn.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
PASware schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 16:18:
[...]
Toch hebben ze ervoor gekozen om het niet te implementeren :(
Dat komt omdat in veel landen er thuis geen 3 fasen beschikbaar zijn, maar 1 fase met een hoger amperage (en 110V).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Jammer dat ze de Ioniq niet hebben geupgrade naar de nieuwe accu's. Nu zijn alle betaalbare 60 kwh auto's b-segmenters :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Aan het eind van het jaar mag ik eindelijk zelf een auto van de zaak gaan uitzoeken en wordt zeker elektrisch. Echter blijft een trekgewicht van ~1200kg bij mij een grote wens (impact op range is geen probleem). Is er naast de Model X (buiten budget) een auto aangekondigd die dit mag?

Shortlist voor nu is in ieder geval de e-Golf of de Leaf. Waarbij ik de Golf kan waarderen voor zijn afwerking en Leaf een flink stuk meer ruimte bied. Qua tech voelt de Golf ook iets vertrouwder en toleranter (los laten
van stuur ect). Beide helaas wel een erg saai uiterlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
Ok, toch maar even in de huidige kona gezeten, om te kijken hoe het met ruimte is. En moet zeggen, dat valt zeker niet tegen. Kona dus als grote kanshebber op de shortlist gezet ivm riant bereik en uitstekende opties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-08 15:07
Benieuwd naar de aantallen van de ''riante hoeveelheid'' waarover ze beschikken in de zomer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Zijn er toevallig mensen met een eGolf, Golf GTE of Passat GTE die mij willen helpen?

Ik ben doende oude GTE modules om te bouwen tot een tijdelijk extender-pack voor mijn Leaf, en hiervoor wil ik het BMS kunnen interfacen. Helaas zegt de batterij momenteel niks, en de enige manier om erachter te komen hoe ik 'm levend kan maken is door in een werkende auto naar de CAN-bus te luisteren. Hiervoor moet ik een CAN-analyzer in je CAN Gateway steken, die zit onder/achter het stuur.

Ik zou op zich een GTE kunnen huren voor een paar dagen, maar gezien verhuurbedrijven meestal al modules in de CAN hebben zitten voor tracking denk ik niet dat ik daarmee kan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 17:47
weet iemand toevallig of het mogelijk / toegestaan is om een (elektrische) auto uit duitsland prive te leasen (dus met duits kenteken) om het daarna in nederland te gebruiken? ik zit bijvoorbeeld te kijken naar de smart fortwo electric drive en voor 159e p/m kun je het al 4 jaartjes leasen, wat de helft van de prijs is in nederland...

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TVH7
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-09 00:29

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Coasterfreak schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 18:02:
weet iemand toevallig of het mogelijk / toegestaan is om een (elektrische) auto uit duitsland prive te leasen (dus met duits kenteken) om het daarna in nederland te gebruiken? ik zit bijvoorbeeld te kijken naar de smart fortwo electric drive en voor 159e p/m kun je het al 4 jaartjes leasen, wat de helft van de prijs is in nederland...
Nee het is niet toegestaan om als Nederlander (mits ingeschreven in NL natuurlijk) een auto op buitenlands kenteken in Nederland te gebruiken. Je riskeert het volledige BPM bedrag + boete.

Er zijn wel mogelijkheden om als werknemer bij een Duits bedrijf een duitse-dienstauto te hebben, maar daarvoor moet je wel minimaal 50% van de tijd in Duitsland doorbrengen en een vrijstelling aanvragen bij de belastingdienst.

Andere uitzonderingen (test auto's, prototypes, import, defensie etc) achterwege gelaten.

[ Voor 22% gewijzigd door TVH7 op 27-02-2018 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 17:47
TVH7 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 18:05:
[...]

Nee het is niet toegestaan om als Nederlander (mits ingeschreven in NL natuurlijk) een auto op buitenlands kenteken in Nederland te gebruiken. Je riskeert het volledige BPM bedrag + boete.

Er zijn wel mogelijkheden om als werknemer bij een Duits bedrijf een duitse-dienstauto te hebben, maar daarvoor moet je wel minimaal 50% van de tijd in Duitsland doorbrengen en een vrijstelling aanvragen bij de belastingdienst.

Andere uitzonderingen (test auto's, prototypes etc) achterwege gelaten.
duidelijk. wel jammer sinds in duitsland private leasen belachelijk goedkoop is

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightw1ng
  • Laatst online: 13-09 17:05
mux schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 17:15:
Zijn er toevallig mensen met een eGolf, Golf GTE of Passat GTE die mij willen helpen?

Ik ben doende oude GTE modules om te bouwen tot een tijdelijk extender-pack voor mijn Leaf, en hiervoor wil ik het BMS kunnen interfacen. Helaas zegt de batterij momenteel niks, en de enige manier om erachter te komen hoe ik 'm levend kan maken is door in een werkende auto naar de CAN-bus te luisteren. Hiervoor moet ik een CAN-analyzer in je CAN Gateway steken, die zit onder/achter het stuur.

Ik zou op zich een GTE kunnen huren voor een paar dagen, maar gezien verhuurbedrijven meestal al modules in de CAN hebben zitten voor tracking denk ik niet dat ik daarmee kan spelen.
e-golf 2015 hierzo, afhankelijk van hoe lang je 'm nodig hebt en waar je m nodig hebt, aangezien het mijn woon-werk vervoer is. can er nog wat misgaan?

I want to buy a fog machine and put it in a data center, so when I open the door, fog spills out, I can say "Welcome to the cloud!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De 7.2 kW lader van de Kona kan natuurlijk ook in e-Golf stijl gebouwd zijn en als tweefase (2x16A) lader geschakeld kunnen worden. Dat zou het dan wel acceptabel maken :)
Vooralsnog is er veel marketingtaal en incomplete specs (daklast, trekgewicht, laadprofiel, thermal management van de accu)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nightw1ng schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 18:12:
[...]

e-golf 2015 hierzo, afhankelijk van hoe lang je 'm nodig hebt en waar je m nodig hebt, aangezien het mijn woon-werk vervoer is. can er nog wat misgaan?
In principe is het geen heel moeilijke operatie: 12V eraf, onder het stuur klimmen, je arm verrekken, connector los, draadjes in de CAN-contacten, connector er weer in, 12V erop en dan een stukje rijden. Er kan niks stukgaan, maar je raakt wel je odometer (trip time/afstand) en gemiddelde verbruik kwijt, en afhankelijk van hoe carnet tegenwoordig werkt je temperatuur/fansnelheidsinstelling.

Ik woon in Berkel en Rodenrijs, i.v.m. gereedschap wil ik het daar wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 11:39:
@Hachy leuke blog! Onderstreept dat een hedendaagse EV voor mij absoluut nog ongeschikt is als vakantie auto. Al dat ge-emmer met laden, onzekerheid over range in kou en bergachtig gebied, uren wachten elders terwijl je ook quality time met je gezin had kunnen hebben, brrr.
Wel mooi om te zien dat het wel kan, als je maar genoeg plant, pro-actief bent en het als een uitdaging ziet ipv last :) Veel plezier op de piste! Benieuwd naar deel 4.
Ach ik heb de benzine auto weggedaan en voor ons is het wel een leuke uitdaging. Toen ik naar Truden ging lag iedereen hier al te pitten dus qua quality time valt dat ook wel mee :)

Ik ga zo denk ik nog een keer, om met maximale vulling hier weer weg te rijden zaterdagmorgen 8)7

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:44
Diviuss schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 12:20:
Wat gebeurt er als je instelt dat-ie langzamer laadt? Dan staat-ie minder lang vol aan der paal.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Deveon schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 16:33:
Aan het eind van het jaar mag ik eindelijk zelf een auto van de zaak gaan uitzoeken en wordt zeker elektrisch. Echter blijft een trekgewicht van ~1200kg bij mij een grote wens (impact op range is geen probleem). Is er naast de Model X (buiten budget) een auto aangekondigd die dit mag?
Nee, alleen de X en de Nissan e-NV200 en Renault Kangoo ZE.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:15
Nightw1ng schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 18:12:
[...]

Hier een GTE, woon in Groningen, maar ben vaak door het hele land te vinden. Als ik maar rijdend terug kan met de GTE idd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
Of snel thuisladen, of weer een hoger bereik.
Ik wil graag mijn huidige ICE leaseauto inleveren en gaan voor een EV maar de mogelijke keuzes maken het er niet makkelijker op. Natuurlijk kan ik veelal uit met 200 km per dag zolang ik maar dagelijks kan opladen maar als je dan leest dat die Kona zo beroerd langzaam thuis oplaadt, wordt je er ook niet echt vrolijk van.

Mijn huidige contract loopt in mei af maar zo te zien wordt dat of verlengen, of een tijdelijke andere auto zien te regelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:06

Rico

Wie dit leest is gek....

Las dat de Kona 64kwh er ruim 9uur over doet om volledig te laden op 32a.
Als ik dus thuis kom en ik moet 50kwh laden dan is hij zeker 15uur bezig op 16a..... das toch niet bruikbaar?
Als er nou een 3fasen lader in zou zitten dan was het in 5uur klaar....dat is goed bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightw1ng
  • Laatst online: 13-09 17:05
mux schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 18:42:
[...]

In principe is het geen heel moeilijke operatie: 12V eraf, onder het stuur klimmen, je arm verrekken, connector los, draadjes in de CAN-contacten, connector er weer in, 12V erop en dan een stukje rijden. Er kan niks stukgaan, maar je raakt wel je odometer (trip time/afstand) en gemiddelde verbruik kwijt, en afhankelijk van hoe carnet tegenwoordig werkt je temperatuur/fansnelheidsinstelling.

Ik woon in Berkel en Rodenrijs, i.v.m. gereedschap wil ik het daar wel doen.
Ah ok, niks spannends dus, carnet werkt toch 99% van de tijd niet en m'n trip/time / afstand houd ik alleen per rit bij.

Woon zelf in Z'meer, dus om de hoek. Stuur me anders even een prive berichtje, kijken we even wat we kunnen regelen.

I want to buy a fog machine and put it in a data center, so when I open the door, fog spills out, I can say "Welcome to the cloud!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Rico schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 20:28:
Als ik dus thuis kom en ik moet 50kwh laden dan is hij zeker 15uur bezig op 16a..... das toch niet bruikbaar?
Als er nou een 3fasen lader in zou zitten dan was het in 5uur klaar....dat is goed bruikbaar.
Dat 1-fase goede gaan we nog meer zien (en al gezien).......DC laders thuis wordt het gewoon als het zo doorgaat.

Geen flauw idee waarom ze geen 3-fase leveren (kosten zijn het niet.....1 of 3 maakt weinig uit voor een fabrikant).

Deze bv. een hele grote in china en veel verkocht in duitsland/oostenrijk (bewezen technologie):
http://www.twincar.sk/chargers.php
11kw is 3,5k incl. btw en kun je meenemen (bv. op vakantie...kun je toch nog overal DC laden).

Die dingen worden steeds goedkoper (questie van aantallen).

[ Voor 19% gewijzigd door prettig op 27-02-2018 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nightw1ng schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 20:31:
[...]

Ah ok, niks spannends dus, carnet werkt toch 99% van de tijd niet en m'n trip/time / afstand houd ik alleen per rit bij.

Woon zelf in Z'meer, dus om de hoek. Stuur me anders even een prive berichtje, kijken we even wat we kunnen regelen.
Bedankt! Ik heb je een DM gestuurd.

@Eddos bedankt voor het aanbod, maar gezien Nightw1ng binnen de 10km woont lijkt me dat praktischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico

Rico

Wie dit leest is gek....

prettig schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 20:34:
[...]

Dat 1-fase goede gaan we nog meer zien (en al gezien).......DC laders thuis wordt het gewoon als het zo doorgaat.

Geen flauw idee waarom ze geen 3-fase leveren (kosten zijn het niet.....1 of 3 maakt weinig uit voor een fabrikant).

Deze bv. een hele grote in china en veel verkocht in duitsland/oostenrijk (bewezen technologie):
http://www.twincar.sk/chargers.php
11kw is 3,5k incl. btw en kun je meenemen (bv. op vakantie...kun je toch nog overal DC laden).

Die dingen worden steeds goedkoper (questie van aantallen).
Die lader is niet waterdicht dus zal je in de garage moeten zetten.
Heb een mooie keba lader en die kan 3 fasen laden maar ja... op het werk hebben we 8 keba palen die 3x 16A zijn maar heb daar met een 1fase lader ook weinig aan.
Met mijn Volt is het geen probleem....3,5uur laden en hij zit vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
hebben het bij ons ook.....auto's op 1 fase en 3-fase..... dus we gaan er niet op wachten, wordt gewoon DC, geen geld meer uitgeven aan AC palen en laders dan kun je altijd op 3-fasen laden en als je een modulaire DC lader neemt kun je gewoon uitbreiden met 11kw modules (is dan wel al snel zakelijk, maar 22kw DC thuis is ook nog een optie).

En ja is niet waterdicht.... gewoon vaste kabel eraan en ding binnen zetten.
Is ook maar voorbeeld, worden als stukken goedkoper (ruim jaar geleden was het gewoon 7-10K).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:51
Rico schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 20:28:
1 fase 25A kan thuis ook best wel met wat nadenken.
Bovendien: hoe groot is de kans dat je thuis leeg aankomt en de volgende ochtend weer de volledige lading nodig is?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico

Rico

Wie dit leest is gek....

Nou ik rij 75km naar mijn werk...als ze me dan direct naar een klant sturen reken 35km en ik moet weer 110km terug. Dan reken ik 15kwh, 7kwh en 21kwh.. totaal dan 43kwh wat ik kwijt ben.
Met laadverlies dus 45kwh laden. op 16a is dat toch snel 15uur
Of reken ik helemaal fout hier?

25A thuis is een nog go hier...dan moet ik mijn 2.5mm 3 fasen kabel vervangen voor een 4mm en moet de oprit er gedeeltelijk uit.
En als er een wat extra gebruik bij komt in de nacht knalt de zekering eruit en heb ik in de morgen een niet opgeladen auto.
20A zou nog kunnen maar dat scheelt weinig

[ Voor 34% gewijzigd door Rico op 27-02-2018 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
BarryH schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 21:27:
[...]

1 fase 25A kan thuis ook best wel met wat nadenken.
Bovendien: hoe groot is de kans dat je thuis leeg aankomt en de volgende ochtend weer de volledige lading nodig is?
mee eens ..... kleine kans.... zodra de accu's groot zat zijn willen we alleen nog DC laden op de zaak (het nieuwe "tankstation") en die keer dat je wat veder weg moet ga je langs de snellader op de route indien nodig.

Denk dat in die situatie thuis 3,7kw zat is (is zeldzaam leeg).

Gaat erom dat de accu, snel genoeg en goedkoop vol kan in de meeste gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
45kWh/16A@235V = 12,1 uur?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
prettig schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 21:34:
[...]

mee eens ..... kleine kans.... zodra de accu's groot zat zijn willen we alleen nog DC laden op de zaak (het nieuwe "tankstation") en die keer dat je wat veder weg moet ga je langs de snellader op de route indien nodig.

Denk dat in die situatie thuis 3,7kw zat is (is zeldzaam leeg).

Gaat erom dat de accu, snel genoeg en goedkoop vol kan in de meeste gevallen.
of DCladen thuis dat is inderdaad ook een mooie optie. nog even wat schaalgrootte en dat kan ook vast voor 2000 eur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico

Rico

Wie dit leest is gek....

Nog steeds erg lang en bij 3 fasen zou het maar 4uur zijn

Vind de Kona leuk om te zien....groot genoeg...maar dat 1 fase houdt me nog tegen.
Neig dan weer naar langer wachten en maar voor de Tesla 3 te gaan. Maar ja mijn reservering staat ook op begin 2019 en ik verwacht die niet eerder dan eind 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
je kunt ook een dc lader in je totale budget meenemen ! (zelfs oudere 1-fase auto's worden dan plots een leuke optie)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ja, op zich valt de prijs van een Chinese ChaDeMo best mee: http://www.electway-store...&cPath=90&products_id=309

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Rico schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 21:39:
[...]

Nog steeds erg lang en bij 3 fasen zou het maar 4uur zijn

Vind de Kona leuk om te zien....groot genoeg...maar dat 1 fase houdt me nog tegen.
Neig dan weer naar langer wachten en maar voor de Tesla 3 te gaan. Maar ja mijn reservering staat ook op begin 2019 en ik verwacht die niet eerder dan eind 2019.
3x25A huisaansluiting en geen 3fase apparatuur ?
Dan 1 fase leegmaken voor een 32A laadpaal die je op 24A of 25A afregelt: 45kWh/24A@235 = 8 uur -> 2200 thuis, volgende ochtend 0600 weer vol weg

ps. Ioniq blijft 1 voordeel hebben: laag verbruik, dus met x kWh geladen kom je verder.

[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 27-02-2018 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
ja ook al eerder gezien alleen weinig mensen die weten of ze goed zijn, setec is wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico

Rico

Wie dit leest is gek....

BarryH schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 22:18:
[...]

3x25A huisaansluiting en geen 3fase apparatuur ?
Dan 1 fase leegmaken voor een 32A laadpaal die je op 24A of 25A afregelt: 45kWh/24A@235 = 8 uur -> 2200 thuis, volgende ochtend 0600 weer vol weg

ps. Ioniq blijft 1 voordeel hebben: laag verbruik, dus met x kWh geladen kom je verder.
Moet ik ook een 4mm kabel leggen naar de laadpaal....oprit er gedeeltelijk uit halen etc.
BMW kan het met de i3 ook perfect op 3 fasen.. Tesla kan het ook maar al die anderen kunnen alleen 1 fase.
Dan wacht ik wel lekker tot er een 50 a 60kwh EV komt die wel 3fasen kan laden.
Ga ik wel doorrijden met de Volt en dan maar km's declareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13:52
Rico schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 23:02:
[...]

Moet ik ook een 4mm kabel leggen naar de laadpaal....oprit er gedeeltelijk uit halen etc.
BMW kan het met de i3 ook perfect op 3 fasen.. Tesla kan het ook maar al die anderen kunnen alleen 1 fase.
Dan wacht ik wel lekker tot er een 50 a 60kwh EV komt die wel 3fasen kan laden.
Ga ik wel doorrijden met de Volt en dan maar km's declareren.
Zoe kan ook 3 fase, maar max 41 kWh ofzo met laatste model. Dus dat is dan niet de range die je wilt. Met dit weer 200 km ofzo als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
Even voor de domme leek zoals ik. De Kona ondersteunt (vermoedelijk) geen fase-3. Wat betekend dat voor het opladen aan een openbare paal zoals deze?
De laadpalen van MRA-Elektrisch kunnen per oplaadpunt tegelijkertijd 8 kW vermogen leveren. Door load-balancing kunnen de nieuwste laadpalen als er één auto is aangesloten tot 17 kW leveren. Heeft u een plug-in hybride voertuig? Dan is uw auto vaak alleen geschikt voor enkelfase laden, de laadpaal kan u dan maximaal 3,7 kW per laadpunt leveren. Door load-balancing kan dit oplopen naar 5,5kW. De laadsnelheid neemt af als uw accu bijna volgeladen is.
Bron: https://www.mra-e.nl/vragen-antwoorden-publieke-laadpalen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

prettig schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 18:00:
Busjes..... de bouw (zzp) is heel simpel: moet plaat plat in kunnen van 244x122cm
FYI;
https://www.groen7.nl/renault-master-ze-is-elektrische-bus/

De Renault Master ZE is voorzien van de bekende R75-elektromotor, met een vermogen van 57 kW (77 pk). Het accupakket heeft een capaciteit van 33 kWh. (...)
De Renault Master ZE is als dichte bestelbus beschikbaar in drie lengte- en twee hoogtevarianten. De Master is er ook als chassiscabine, in twee lengtematen. Dan kan de bus worden voorzien van een box van maximaal 22 m2. Voor alle versies geldt dat het laadvermogen tussen de 1.000 en 1.350 kg ligt. Het rijbereik is maximaal 120 km, onder veeleisende omstandigheden loopt dit terug tot 80 km.

[ Voor 51% gewijzigd door TucanoItaly op 28-02-2018 09:56 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjdvandenberg
kv83 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 09:53:
Even voor de domme leek zoals ik. De Kona ondersteunt (vermoedelijk) geen fase-3. Wat betekend dat voor het opladen aan een openbare paal zoals deze?

[...]

Domme leken bestaan niet, ik zou dat "bewust onbekwaam" noemen ;)
Die MRE-palen zijn zo te zien dubbele 3-fase palen die 17kW/230V/3 fasen = 24,5A per fase kunnen leveren (net als in redelijk wat huizen een 3x25A aansluiting).

Als er dus 1 auto aan hangt gaat een 1-fase auto als de Kona dus met 24,5A*230V=5,5kW laden ==> 64kWh/5,5kW = 11,5 uur van volledig leeg naar volledig vol. Nu laadt een auto nooit van volledig leeg naar volledig vol met de volle snelheid, dus in de praktijk zal dat langer zijn, maar je zult ook 'nooit' volledig leeg bij zo'n paal aankomen.

Met load-balancing wordt bedoeld dat de beschikbare stroomsterkte verdeeld wordt over beide auto's. 2 auto's die 1-fasig kunnen laden kunnen dan, als ze op verschillende fasen aangesloten worden, gewoon op de max snelheid laden. 2 auto's die beiden op 3-fasen kunnen laden zouden dan ongeveer 3x12A (8kW) kunnen laden.

Zo'n ding heb ik thuis ook. De Zoe kan gewoon 3x24A laden als ik thuis verder bijna geen stroom afneem, als ik de PHEV erbij aansluit gaat de Zoe langzamer laden. Mocht ik inderdaad een Kona gaan kopen/leasen dan zal die dus alleen snel (24A) kunnen laden als de Zoe er niet bij zit. Een beetje plannen bij het opladen kan dus aardig schelen.

Beetje een lang verhaal, ik hoop dat het wat duidelijker wordt zo...
TucanoItaly schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 09:56:
[...]

FYI;
https://www.groen7.nl/renault-master-ze-is-elektrische-bus/

De Renault Master ZE is voorzien van de bekende R75-elektromotor, met een vermogen van 57 kW (77 pk). Het accupakket heeft een capaciteit van 33 kWh. (...)
De Renault Master ZE is als dichte bestelbus beschikbaar in drie lengte- en twee hoogtevarianten. De Master is er ook als chassiscabine, in twee lengtematen. Dan kan de bus worden voorzien van een box van maximaal 22 m2. Voor alle versies geldt dat het laadvermogen tussen de 1.000 en 1.350 kg ligt. Het rijbereik is maximaal 120 km, onder veeleisende omstandigheden loopt dit terug tot 80 km.
Ik sprak gisteren een ZZP-aannemer. Hij had er wel oren naar (werkt hier in de omgeving, dus 120km bereik is prima), maar werd erg bleek toen ik de prijs vertelde. Zijn bus kostte anderhalf jaar geleden ongeveer 1/3 van zo'n Master 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door mjdvandenberg op 28-02-2018 10:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
kv83 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 09:53:

[...]

Bij 'gewone' publieke palen (dus niet specifiek MRA die je linkt en wat @mjdvandenberg al heeft uiteengezet) zul je maar 1-fase kunnen gebruiken en dus 3,7kW trekken (normale publieke palen zijn bijna altijd 11kW), dus van 0-100% is dan:

40kWh versie: 40kWh/3,7kW= 10,8 uur.
64kWh versie: 64kWh/3,7kW= 18 uur.

Als de Kona 3-fase kon laden dan was het respectievelijk:
40kWh versie: 40kWh/11kW=3,6 uur
64kWh versie: 64kWh/11kW= 5,8 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
Bedankt voor de uitleg jongens. MRA is voor mij belangrijk, want dat zijn de mensen die hier in Almere de palen plaatsen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:11

uFx

kv83 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 11:04:
Bedankt voor de uitleg jongens. MRA is voor mij belangrijk, want dat zijn de mensen die hier in Almere de palen plaatsen :)
Ik weet je situatie niet maar ik zou de openbare laadpalen niet teveel gebruiken als maatstaf voor je laadgewoonten. Het beste laad je thuis of op het werk en daar probeer je zoveel mogelijk de laadfaciliteiten aan te passen aan je situatie. Hoe snel een openbare laadpaal laad is dan niet zo belangrijk. Ik gebruik die alleen om thuis of op het werk te komen. Als ik dan weinig nodig heb (of ik heb een lange afspraak) dan wordt het een trage laadpaal en als ik minder tijd heb pak ik een beetje Fastned mee.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diviuss
pmiddeld schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 19:26:
[...]

Wat gebeurt er als je instelt dat-ie langzamer laadt? Dan staat-ie minder lang vol aan der paal.
Moet je mij even helpen hoe je dit instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
uFx schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 11:10:
[...]

Ik weet je situatie niet maar ik zou de openbare laadpalen niet teveel gebruiken als maatstaf voor je laadgewoonten. Het beste laad je thuis of op het werk en daar probeer je zoveel mogelijk de laadfaciliteiten aan te passen aan je situatie. Hoe snel een openbare laadpaal laad is dan niet zo belangrijk. Ik gebruik die alleen om thuis of op het werk te komen. Als ik dan weinig nodig heb (of ik heb een lange afspraak) dan wordt het een trage laadpaal en als ik minder tijd heb pak ik een beetje Fastned mee.
Helaas geen eigen oprit, dus afhankelijk van openbare paal of paal op het werk. Maar de afgelopen maanden de palen op het werk in de gaten gehouden en die zitten eigenlijk 95% van de tijd vol met Outlanders ben ik bang :X

Fastned is in principe niet toegestaan vanuit werkgever. Openbare laadpaal wel zonder limiet. (Fastned is, volgens de regels, alleen bij uitzondering. Anders wordt het in eigen rekening gebracht.... jammer, want langs de snelweg tanken is dan weer geen probleem.).

Uiteindelijk scheelt de bijtelling zoveel, dat zelfs met fastned zelf betalen het gewoon heel veel scheelt.

[ Voor 18% gewijzigd door kv83 op 28-02-2018 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:11

uFx

kv83 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 11:17:
[...]
Helaas geen eigen oprit, dus afhankelijk van openbare paal of paal op het werk. Maar de afgelopen maanden de palen op het werk in de gaten gehouden en die zitten eigenlijk 95% van de tijd vol met Outlanders ben ik bang :X

Fastned is in principe niet toegestaan vanuit werkgever. Openbare laadpaal wel zonder limiet. (Fastned is, volgens de regels, alleen bij uitzondering. Anders wordt het in eigen rekening gebracht.... jammer, want langs de snelweg tanken is dan weer geen probleem.).

Uiteindelijk scheelt de bijtelling zoveel, dat zelfs met fastned zelf betalen het gewoon heel veel scheelt.
Dat is inderdaad balen. Had zo'n situatie al verwacht. Ik kan thuis ook niet laden op een oprit maar op het werk gelukkig wel. In jouw situatie zijn de openbare laadpalen inderdaad wel weer van belang. Toch wel jammer dat veel auto's op 1 fase laden want dat is dan echt te traag.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
uFx schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 11:26:
[...]

Dat is inderdaad balen. Had zo'n situatie al verwacht. Ik kan thuis ook niet laden op een oprit maar op het werk gelukkig wel. In jouw situatie zijn de openbare laadpalen inderdaad wel weer van belang. Toch wel jammer dat veel auto's op 1 fase laden want dat is dan echt te traag.
Helemaal als je dan ook andere heb die dezelfde palen nodig hebben. Ik ergerde me grijs en geel aan al de 1-fase laders aan de publieke paal bij mijn oude huis. Man wat duurde het lang voor ze vol en weg waren en ik eindelijk aan de beurt was (en na 2 uur al weg voor de volgende).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
En dan helemaal het stukje
"en weg waren"
Het gebeurt vaak zat iemand met een PHEV thuiskomt, z'n auto aan de openbare paal koppelt, en pas de volgende morgen weer wegrijdt. Dat probleem zal groter zijn naarmate het laden langer duurt, het is niet prettig om 's avonds om 23:00 uur weer naar buiten te gaan om je auto weg te halen om een ander de kans te geven ook te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
Bij voorbaat aal mijn excuus voor het langzaam opladen dan :'( Persoonlijk zou ik ook liever willen dat elke parkeerplek gewoon een oplaadpunt krijgt die allemaal aangesloten zijn op een centrale oplader en die dan slim opladen. Dan heb je dat gezeur ook niet meer. Had dat in een filmpje gezien van een gemeente.Lijkt me een ideale oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
Excuses aanvaard :) . Ik heb een eigen oprit, dus heb er geen last van.

Al zou 25% van de parkeerplekken een (langzame, dan is je auto de volgende morgen weer vol) lader hebben dan ben je al een heel eind voor de komende jaren.
Ook zal het aandeel PHEV's flink gaan dalen, de meeste PHEV's die nu uit de lease terugkomen zullen richting het buitenland verhuizen. Je krijgt dan iets van:

PHEV -> BEV met mogelijkheid tot laden op het werk. Thuis laden is niet vaak meer nodig
PHEV -> BEV zonder mogelijkheid tot laden op het werk (of veelrijders). Deze moeten wel thuis kunnen laden
PHEV -> ICE, want de berijder is het elektrisch rijden zat (ja, die zijn er) :(

Het kan dus zomaar dat de beschikbaarheid van de laadpalen langzaamaan weer toeneemt de komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:44
Diviuss schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 11:15:
[...]

Ik heb helaas geen e-Golf, maar bij de Ioniq zit dat bij de laadinstellingen/tijdschema etc.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Diviuss schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 11:15:
[...]

In de app bij Wageneigenschappen -> Maximale laadstroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:22
Waarom is er eigenlijk in de laadaansluitingen niet voorzien om 3-fase én 1-fase te voorzien?
- 3 aparte laders in de auto, elk tussen de N en een van de fases op de laadaansluiting.
- laadaansluiting bij eenfasig tussen de N en de 3 fasen (aan elkaar) hangen
- laadaansluiting bij 3-fasig gewoon op N en 3 fasen hangen
- indien gewenst kan de auto gewoon meten of ie 3fasig of 1fasig aangesloten is (om eventueel stroom door N te beperken bij eenfasige aansluiting).

Heeft dan nog eens voordeel dat als een van de laderblokken uitvalt, je gewoon op 2/3 van de capaciteit verder blijft laden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:31

Hoogie2004

Whohooooo

mjdvandenberg schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 11:58:
PHEV -> ICE, want de berijder is het elektrisch rijden zat (ja, die zijn er) :(

Het kan dus zomaar dat de beschikbaarheid van de laadpalen langzaamaan weer toeneemt de komende tijd.
Dit zou best wel eens kunnen zijn, maar ik denk dat PHEV -> ICE voornamelijk de mensen zijn die niet kozen voor PHEV vanwege het milieu / comfort / etc, maar vanwege de lage bijtelling, en waarvoor BEV niet handig is i.v.m. range.

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
naftebakje schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:25:
Waarom is er eigenlijk in de laadaansluitingen niet voorzien om 3-fase én 1-fase te voorzien?
- 3 aparte laders in de auto, elk tussen de N en een van de fases op de laadaansluiting.
- laadaansluiting bij eenfasig tussen de N en de 3 fasen (aan elkaar) hangen
- laadaansluiting bij 3-fasig gewoon op N en 3 fasen hangen
- indien gewenst kan de auto gewoon meten of ie 3fasig of 1fasig aangesloten is (om eventueel stroom door N te beperken bij eenfasige aansluiting).

Heeft dan nog eens voordeel dat als een van de laderblokken uitvalt, je gewoon op 2/3 van de capaciteit verder blijft laden.
Wat bedoel je precies? Als toch nog relatieve leek snap ik niet precies wat je omschrijft :+
Met de Zoe 3-fasenlader kan ik gewoon bij alles terecht aan AC; of het nou 1 of 3 fasen is (2 nog nooit tegengekomen) met een max aan 43kW over de drie fasen.
Edit: Zover ik begrijp is voor 1-fase auto's de limiet voornamelijk de capaciteit van de converter (AC->DC) en niet de laadaansluiting of zo.

[ Voor 6% gewijzigd door Nivve op 28-02-2018 12:32 ]

Pagina: 1 ... 96 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.