Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:06
Hoogie2004 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:26:
[...]

Dit zou best wel eens kunnen zijn, maar ik denk dat PHEV -> ICE voornamelijk de mensen zijn die niet kozen voor PHEV vanwege het milieu / comfort / etc, maar vanwege de lage bijtelling, en waarvoor BEV niet handig is i.v.m. range.
Ja, of "die denken dat een BEV niet handig is i.v.m. range".

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

naftebakje schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:25:
Waarom is er eigenlijk in de laadaansluitingen niet voorzien om 3-fase én 1-fase te voorzien?
- 3 aparte laders in de auto, elk tussen de N en een van de fases op de laadaansluiting.
- laadaansluiting bij eenfasig tussen de N en de 3 fasen (aan elkaar) hangen
- laadaansluiting bij 3-fasig gewoon op N en 3 fasen hangen
- indien gewenst kan de auto gewoon meten of ie 3fasig of 1fasig aangesloten is (om eventueel stroom door N te beperken bij eenfasige aansluiting).

Heeft dan nog eens voordeel dat als een van de laderblokken uitvalt, je gewoon op 2/3 van de capaciteit verder blijft laden.
Iedere Mennekes-stekker (veruit de meest voorkomende publieke laadstekker) is een 3-fasestekker. Zoek de pinout maar eens op. De stuursignalen zijn analoge J1772-signalen die niks anders doen dan met een analoge spanning/serieweerstandje en PWM-duty cycle aangeven hoe hard de auto stroom mag trekken en in welke laadfase de auto zit.

Als de paal 3 fasen heeft en de auto een 1-faselader, zal hij dus maar op 1 van de 3 fasen stroom gaan trekken. Als de paal maar 1 aangesloten fase heeft en de auto een 3-faselader heeft het omgekeerde.

Edit: de stekkers zijn dus eigenlijk te dom om te doen wat jij zegt.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Nivve schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:29:
[...]Wat bedoel je precies? Als toch nog relatieve leek snap ik niet precies wat je omschrijft :+
Met de Zoe 3-fasenlader kan ik gewoon bij alles terecht aan AC; of het nou 1 of 3 fasen is (2 nog nooit tegengekomen) met een max aan 43kW over de drie fasen.
Dat er auto's met eenfase laders bestaan wordt verantwoord omdat er niet overal courant 3-fasen beschikbaar is. Als je simpelweg de afspraak maakt dat je de 3 fasen samenhangt in de laadstekker als je niet over 3-fasen aansluiting beschikt, en de autoladers dat ondersteunen, heb je dat niet; dan benut je de 3-fasige lader volledig met een eenfase aansluiting.
Prijs zou gelijkwaardig moeten zijn, 3x meer laders maken (goedkoper) tov iets meer afvlakking bij eenfase (duurder).
mux schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:34:
[...]Als de paal 3 fasen heeft en de auto een 1-faselader, zal hij dus maar op 1 van de 3 fasen stroom gaan trekken. Als de paal maar 1 aangesloten fase heeft en de auto een 3-faselader heeft het omgekeerde.
Door de 3 fasen aan elkaar te hangen, zal je bij een eenfasige paal toch op de 3 "fasen" stroom trekken (met retour via N aansluiting).

[ Voor 21% gewijzigd door naftebakje op 28-02-2018 12:37 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nah, als je enige doel stroombeperking is, dan kun je dat al via de CP contacten doen en het gewoon bij één contact houden. Gezien je alle stroom toch hoe dan ook door de N moet dauwen, moet je de contacten en bedrading in de paal toch al daarop bemeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Nivve 3 aparte laders die maar op 1 fase werken (en zeg maximaal 16A kunnen gebruiken). AC er in, DC er uit.

Die kan je dan op verschillende manieren configureren. Als je 3 fasen hebt dan iedere lader op zijn eigen fase. Dan laadt je met 3 x 16A x 230V = 11 kW.

Heb je een laadpaal met maar 1 fase dan sluit je iedere lader op dezelfde fase aan en kan je alsnog met 11kW laden. MAAR dan wel met 48A op 1 fase.
Je moet je wel rekening houden met de maximale A die geleverd kan worden door de laadpaal, maar je zou dan toch met 2 laders kunnen laden als je een laadpaal hebt die 32A kan leveren en dan laad je alsnog met maximaal 7,3 kW ipv 3,7kW.

Rekening houden met de maximale A moet je toch altijd al. Een laadpaal kan ook loadbalancen en je maar 10A willen leveren en dat soort scenario's.

Volgens mij is dit ook het principe wat Tesla wel eens heeft gebruikt. Je kan (of kon) een optie nemen om sneller te laden en dan zaten er 2 laders in je auto ipv 1 lader. Dan kan je met 22kW laden ipv 11kW.

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat dit wel in de Golf zit (maar dan niet flexibel?). Daarom laadt een e-Golf in Europa met 2 fasen (zeg maar parallel). In de USA zitten de laders serieel en dan is het 1 fase maar met een hogere A.

Dat autofabrikanten maar 1 fase laders inbouwen ipv 3 heeft volgens mij gewoon er mee te maken dat ze er mee weg komen. In de USA kennen ze geen 3 fase en in grote delen van Azië ook niet. 3 keer raden voor welke markten de meeste EV's worden gemaakt. En zolang ze in Europa meer kwijt raken dan ze kunnen aanleveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:00

evol

hello world

Ik rij een V60 hybrid en die laad ik thuis via een regulier buiten stopcontact.
Dit stopcontact zit op een eigen 16A groep, met tussenmeter voor verrekening.

Mijn aansluiting is 1x35A.

Met een Leaf in bestelling voor mijn vriendin zit ik te denken de buitenaansluiting om te zetten naar een Mennekes aansluiting. Is het dan een kwestie van het stopcontact vervangen en een zwaardere zekering, max. 25A?, voor die groep?
Dat zou dan betekenen dat de Leaf in plaats van ca. 11 uur (of 17 zelfs bij 10A laden) in ca. 7 uur vol zou zijn?

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-06 09:39
Bij een kennis een NewMotion wall-box geinstalleerd gezien.

Daar zit een ampere-tang om de hoofdaansluiting, zodat de wall-box kan meten hoeveel stroom het gehele huis trekt. De wall-box past zijn laadvermogen aan, aan het verbruik van het gehele huis.

Dus als de vaatwasser gaat verwarmen, net op het moment dat de waterkoker wordt aangezet, en de wasmachine begint te centrifugeren,. verminderd de wall-box razendsnel zijn afgenomen vermogen, teneinde te voorkomen dat de hoofdzekering eruit knalt.

Slim.

(Hij heeft een Opel Ampera-e, als een van de weinigen lijkt het wel)

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjdvandenberg
evol schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:43:
Ik rij een V60 hybrid en die laad ik thuis via een regulier buiten stopcontact.
Dit stopcontact zit op een eigen 16A groep, met tussenmeter voor verrekening.

Mijn aansluiting is 1x35A.

Met een Leaf in bestelling voor mijn vriendin zit ik te denken de buitenaansluiting om te zetten naar een Mennekes aansluiting. Is het dan een kwestie van het stopcontact vervangen en een zwaardere zekering, max. 25A?, voor die groep?
Dat zou dan betekenen dat de Leaf in plaats van ca. 11 uur (of 17 zelfs bij 10A laden) in ca. 7 uur vol zou zijn?
Nee, een laadpunt is iets meer dan alleen een stopcontact: een controller, een actuator (schakelaar/relais) en het daadwerkelijke 'stopcontact' / vaste kabel.

Een vaste kabel is trouwens erg comfortabel, zeker als je enige bent die het laadpunt gebruikt, dat scheelt een hoop gehannes met kabels pakken en opruimen.
JayPe schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:52:
Bij een kennis een NewMotion wall-box geinstalleerd gezien.

Daar zit een ampere-tang om de hoofdaansluiting, zodat de wall-box kan meten hoeveel stroom het gehele huis trekt. De wall-box past zijn laadvermogen aan, aan het verbruik van het gehele huis.

Dus als de vaatwasser gaat verwarmen, net op het moment dat de waterkoker wordt aangezet, en de wasmachine begint te centrifugeren,. verminderd de wall-box razendsnel zijn afgenomen vermogen, teneinde te voorkomen dat de hoofdzekering eruit knalt.

Slim.

(Hij heeft een Opel Ampera-e, als een van de weinigen lijkt het wel)
Heb ik ook op mijn thuislaadpunt, werkt prima. Zonder zorgen beide auto's tegelijk aan de lader, met een zo hoog mogelijk vermogen.

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Diviuss schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 12:10:
Ben ik niet helemaal mee eens , Het geldt blijkbaar niet voor alle type laadpalen er zijn dus laadpalen die niet de accu leegtrekken.
Voor de Soul is er ook een modificatie gekomen dat de 12V accu wordt geladen tijdens het laden bij een laadpaal. Daarvoor werd hij alleen geladen tijdens het rijden. Dat vond ik ook al een aanfluiting, want waarom zou je een 12V niet willen laden vanuit een externe stroombron maar alleen vanuit je HV?
Waarschijnlijk omdat het toch een ontwerp is door mensen die vanuit de ICE wereld zijn gewend dat je een accu alleen laadt tijdens het draaien van de motor.

Anyway ik zou je er niet al te veel blind op staren dat het (mede) aan de laadpalen ligt, zeker niet als die melding vanuit de autofabrikant komt.

Een laadpaal is in principe een super simpel apparaat. Ze hebben het alleen net wat ingewikkelder gemaakt dan een normaal stopcontact omdat ze niet wilden dat er overal en nergens palen staan waar je 'zo maar' onder stroom kan komen te staan als iemand zijn vinger er insteekt. Zeg maar kinderbeveiliging+++.

De laadpaal ziet dat er wat is aangesloten en als de waardes overeenkomen (en je hebt met je pasje gezwaaid voor de afrekening) dan zet de paal stroom op de draden. In de auto gaat het precies andersom, die ziet dat er wat is aangesloten, kijkt welke maximale A er gebruikt mag worden en start met laden.

Er zitten verder weinig "slimmigheidjes" is en de auto kan altijd zelf bepalen of hij wil laden of niet etc. Ik zou niet weten hoe een laadpaal kan aansturen dat een auto zijn 12V accu leeg laat lopen.

Dat zou alleen maar kunnen als de auto wel "aan" is, maar toch niet kan laden. Maar ook dat lijkt me dan eerder een foutje in de auto dan in de laadpaal.

@evol Het is waarschijnlijk handiger om een echte laadpaal neer te zetten. Daar kan je (als je een goede hebt) instellingen in doen met de maximale A die gebruikt mag worden. Er zijn ook palen die kunnen kijken naar het verbruik van het huis en dan dynamisch de maximale A doorgeven aan de auto. Op die manier kan je sneller laden als je weinig gebruikt in huis en minder snel als je veel stroom in huis gebruikt.
Je kan dan zelfs overwegen om op 32A te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:05
mjdvandenberg schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:33:
[...]

Ja, of "die denken dat een BEV niet handig is i.v.m. range".
Een BEV is per definitie een stuk onhandiger mbt de range.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ligt eraan wat voor BEV; genoeg modellen nu en in de zeer nabije toekomst die de 400-500km halen op een lading. We zijn de tijd van 100km BEVs allang voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc79Ehv
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-04 11:40
naftebakje schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:25:
Waarom is er eigenlijk in de laadaansluitingen niet voorzien om 3-fase én 1-fase te voorzien?
- 3 aparte laders in de auto, elk tussen de N en een van de fases op de laadaansluiting.
- laadaansluiting bij eenfasig tussen de N en de 3 fasen (aan elkaar) hangen
- laadaansluiting bij 3-fasig gewoon op N en 3 fasen hangen
- indien gewenst kan de auto gewoon meten of ie 3fasig of 1fasig aangesloten is (om eventueel stroom door N te beperken bij eenfasige aansluiting).

Heeft dan nog eens voordeel dat als een van de laderblokken uitvalt, je gewoon op 2/3 van de capaciteit verder blijft laden.
Precies dit systeem gebruikt Tesla in de S en X. Er zitten in feite 3 kleine ladertjes in welke samen of apart kunnen functioneren. Je ziet dat ook wanneer je een kWh meter hebt en het laden start dat ze dan een voor een beginnen te laden totdat ze alle drie op de max laden.

Leuk weetje: Er zijn wat handige Fransozen geweest welke hun 64A enkelfase aansluiting/laadpaal hebben verdeeld over de drie fase pinnen in een type2 stekker en voila ze konden mooi met +- 15kW laden Betreffende auto was met dual/highpower charger zijn uitgerust, anders was het 48A +- 11kW max.

Hetzelfde principe werkt het blauwe CEE32 opzetstuk van de Tesla UMC, deze verdeelt de inkomende fase in de stekker over alle drie de laders. Op bovenstaande manier kan een Tesla met een 16A lader toch op een enkelfase aansluiting de volle 32A trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjdvandenberg
Artbij schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:22:
[...]
Een BEV is per definitie een stuk onhandiger mbt de range.
Met mijn PHEV zou ik nu nog 100 km kunnen rijden (accu is vol, en nog een beetje benzine in de tank). Had ik een BEV ala Kona 64 kWh gehad dan had ik 400 km kunnen rijden. Het voordeel van een BEV is dat je hem thuis kunt laden (als je luxe van een eigen parkeerplek hebt, of gewoon een laadpaal in de buurt), dus hij is altijd vol.

Als je nu 600km wilt rijden is het inderdaad handiger om een ICE te hebben. 5 minuten tanken en weer door. Voor die 2x per jaar dat dat je dat nu nodig hebt lever je dus wat in voor andere momenten.
Om het dan per definitie een stuk onhandiger te noemen :? Laten we het erop houden dat zowel de ICE als BEV hun voors en tegens hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
mjdvandenberg schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:41:
[...]

Met mijn PHEV zou ik nu nog 100 km kunnen rijden (accu is vol, en nog een beetje benzine in de tank). Had ik een BEV ala Kona 64 kWh gehad dan had ik 400 km kunnen rijden. Het voordeel van een BEV is dat je hem thuis kunt laden (als je luxe van een eigen parkeerplek hebt, of gewoon een laadpaal in de buurt), dus hij is altijd vol.

Als je nu 600km wilt rijden is het inderdaad handiger om een ICE te hebben. 5 minuten tanken en weer door. Voor die 2x per jaar dat dat je dat nu nodig hebt lever je dus wat in voor andere momenten.
Om het dan per definitie een stuk onhandiger te noemen :? Laten we het erop houden dat zowel de ICE als BEV hun voors en tegens hebben.
Een Kona rijd nu echt geen 400 km. Je kunt blij zijn als je nu de 300 haalt. Maar daarnaast moet je dus hopen dat dat ding ook echt vol is. Genoeg geschreven hier over de laadtijd van 0 naar vol. Je ICE heeft een onbeperkte range. En je kunt altijd vertrekken zonder te kijken hoeveel km je nog hebt.

Thuis laden is alleen een voordeel omdat het zo lang duurt voor je ev accu vol zit. Als je gewoon in 5 min 400km range erbij krijgt gaat niemand meer thuis een paal aanleggen.

En ik kan que range 0 voordelen van een bev vinden.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evol
  • Laatst online: 12:00

evol

hello world

JeroenE schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:21:
[...]

@evol Het is waarschijnlijk handiger om een echte laadpaal neer te zetten. Daar kan je (als je een goede hebt) instellingen in doen met de maximale A die gebruikt mag worden. Er zijn ook palen die kunnen kijken naar het verbruik van het huis en dan dynamisch de maximale A doorgeven aan de auto. Op die manier kan je sneller laden als je weinig gebruikt in huis en minder snel als je veel stroom in huis gebruikt.
Je kan dan zelfs overwegen om op 32A te laden.
Alleen de investering is dan wat groter. Gezien het feit dat we op niet al te lange termijn hopen te verhuizen is dat het wellicht niet waard. Dan maar wat langer met de EVSE kabel door.

Maar dank voor de reactie, @mjdvandenberg ook!

[ Voor 3% gewijzigd door evol op 28-02-2018 14:49 ]

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
evol schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:46:
Alleen de investering is dan wat groter. Gezien het feit dat we op niet al te lange termijn hopen te verhuizen is dat het wellicht niet waard. Dan maar wat langer met de EVSE kabel door.
Je kan een laadpaal ook weer van de muur schroeven en op een ander pand weer vastschroeven. Maar voor een paar maanden zou ik die moeite misschien ook niet doen.Zeker niet als je nieuwe kabels moet trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
Artbij schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:45:
[...]

Een Kona rijd nu echt geen 400 km. Je kunt blij zijn als je nu de 300 haalt. Maar daarnaast moet je dus hopen dat dat ding ook echt vol is. Genoeg geschreven hier over de laadtijd van 0 naar vol. Je ICE heeft een onbeperkte range. En je kunt altijd vertrekken zonder te kijken hoeveel km je nog hebt.

Thuis laden is alleen een voordeel omdat het zo lang duurt voor je ev accu vol zit. Als je gewoon in 5 min 400km range erbij krijgt gaat niemand meer thuis een paal aanleggen.

Ah, nu snap ik 'Met gestrekt been.' 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:05

Hoogie2004

Whohooooo

[...]
Met de huidige prijzen van Fastned / snelladen, weet ik toch 100% zeker dat ik nog steeds een paal zou nemen thuis...

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
[...]

"hopen dat dat ding ook echt vol is" geldt hierbij alleen maar voor de 1-faseladers. Een auto met 3-faselader zal pas niet genoeg tijd hebben overnacht als je een 10uur*11kW=110kWh accu hebt. Oftewel, als je een range hebt van bijna 800km :+ [edit: +/-1200km als je hem al om 17:00 inplugt voor de volgende ochtend)
Toen ik nog de Alto naast de Zoe had vond ik het tanken maar irritant. Ik moest toch om de dag even checken of ik al moest tanken, een zorg die ik met de Zoe niet heb omdat ie elke dag vol is

Tanken is natuurlijk veruit superieur voor onderweg, maar het niet thuis kunnen tanken (zonder te wachten) is toch wel degelijk een nadeel van een ICE afhankelijk van je situatie en welke EV je neemt.

En daarnaast natuurlijk het voorverwarmen. Alleen dat al laat me een tweede laadpaal thuis overwegen, zelfs al hoeft het niet per se voor het laden zelf O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Nivve op 28-02-2018 15:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:15
Even een steen in de vijver mikken. Met mijn barchetta moet ik niet te gek doen, anders haal ik de 450 km niet eens. Tanken kost gauw 10 minuten incl. afrekenen, en kost flink wat.

Maar goed, hij is zo leuk he....

Afbeeldingslocatie: http://v4.barchetta-lexikon.de/images/lexikon/g/giallo-ginestra-ydr.jpg

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
SkiFan schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:15:
Even een steen in de vijver mikken. Met mijn barchetta moet ik niet te gek doen, anders haal ik de 450 km niet eens. Tanken kost gauw 10 minuten incl. afrekenen, en kost flink wat.

[afbeelding]
Noem eens een BEV die 450km wel haalt.... en als die leeg is moet je thuis 11u wachten voordat je weer 450km kunt....

[ Voor 7% gewijzigd door Artbij op 28-02-2018 15:26 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
Tesla Model S type 100 haalt dat toch gewoon? En met snelladen heb je m na een half uurtje weer 80% vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
SkiFan schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:43:
Tesla Model S type 100 haalt dat toch gewoon? En met snelladen heb je m na een half uurtje weer 80% vol.
Zelfs die haalt dat alleen in de zomer.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 14:22
Artbij schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:22:
[...]

Noem eens een BEV die 450km wel haalt.... en als die leeg is moet je thuis 11u wachten voordat je weer 450km kunt....
Wat is erg aan uren laden thuis? Hoef jij nooit te slapen dan?

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
Artbij schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:55:
[...]

Zelfs die haalt dat alleen in de zomer.
Nee hoor, volgens de configurator ook gewoon in de winter. Maar wat dan nog. Ik zie zat Tesla's op wintersport, dus blijkbaar is ook dat gewoon goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Vulcan750 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:56:
[...]

Wat is erg aan uren laden thuis? Hoef jij nooit te slapen dan?
Daar gaat het niet om. Als mijn vrouw en ik met een (1) auto zouden doen komt het regelmatig voor dat hij maar 6 a 7 u voor de deur staat.

Het punt dat hiervoor iemand maakte was dat range en laden beter zouden zijn dan bij een ICE. En dat is het echt niet.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
SkiFan schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 16:03:
[...]

Nee hoor, volgens de configurator ook gewoon in de winter. Maar wat dan nog. Ik zie zat Tesla's op wintersport, dus blijkbaar is ook dat gewoon goed te doen.
Wij van WC-eend adviseren WC-eend :+ .

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Een S 100 haalt de 450km met groot gemak in de winter, typisch verbruik is 179Wh/km. Verwachte range met 95kWh bruikbaar is dan dus 530km.

Alleen als je op de autobahn gaat, de verwarming op 24 graden zet of een loden voet hebt en overal gaat zitten launchen kom je onder de 400km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
mux schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 16:12:
Een S 100 haalt de 450km met groot gemak in de winter, typisch verbruik is 179Wh/km. Verwachte range met 95kWh bruikbaar is dan dus 530km.

Alleen als je op de autobahn gaat, de verwarming op 24 graden zet of een loden voet hebt en overal gaat zitten launchen kom je onder de 400km.
Ev base zegt wat anders.

Maar ja, het is dus de enige....

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Range is EEN en laden is TWEE.

Grote range (dus grotere accu) zonder snel kunnen laden.... tja dat is niet slim.
En daar slaat oa de Kona (zijn er meer hoor) de plank mis.
Iedereen die afhankelijk is van openbaar laden of thuis/werk geen zware aansluiting heeft moet dan veel te lang wachten.

Snap fabrikanten niet.....vandaar mijn "voorkeur" voor DC laden want daar staan alle fabrikanten wel achter (zetten zelfs hun eigen DC laadinfrastructuur op). Dus dat is zeker: dat blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diviuss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-04-2022
Laadpaal slurpt stroom uit Volkswagen-accu

https://www.ad.nl/rotterd...volkswagen-accu~a27a6995/

[ Voor 22% gewijzigd door Diviuss op 28-02-2018 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-05 18:16

179 Wh/km :') weet niet hoe je dan moet rijden hoor. Ik heb nog een veel tragere Tesla en haal dat zelden. Nu in de winter haal ik zo'n 300 Wh/km. Uiteraard is m'n accu ook kleiner met 75 kWh.

[ Voor 4% gewijzigd door YoshiBignose op 28-02-2018 16:55 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:18

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

[...]
Je ICE heeft een onbeperkte range.
Met dit soort onzin zijn we snel uitgepraat.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PASware
  • Laatst online: 10:58
Kom ik net thuis, staat er een Nissan Leaf 2 in de straat...

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:31

Ik weet zeker dat ik die S 100 op de autobahn sneller leeg heb. Zelfs met de kachel uit.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:24
Proton_ schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 16:56:
[...]

Met dit soort onzin zijn we snel uitgepraat.
Ik zou het toch geen onzin noemen, een ICE kan je heel simpel op iedere hoek van de straat binnen 5 minuten volgooien, je hoeft er dus nooit bij stil te staan.

Range is dus irrelevant bij een ICE, voor praktische overweging kan je die dus prima zien als onbeperkt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:18

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Niet deze discussie weer toch.
Met een EV kom je óók overal.
Ja, dat kost vaak (veel) meer tijd.
Maar als de range van een ICE als onbeperkt beschouwd mag worden 'want je kan overal tanken', mag dat bij een EV ook, want je kan op elke straathoek opladen.

Een FCEV is een voorbeeld van een auto die dan geen onbeperkte range heeft, omdat er met zijn bereik van ~600 km in Europa heeel veel plekken te vinden zijn waar hij niet kan komen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:19
YoshiBignose schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 16:54:
[...]

179 Wh/km :') weet niet hoe je dan moet rijden hoor. Ik heb nog een veel tragere Tesla en haal dat zelden. Nu in de winter haal ik zo'n 300 Wh/km. Uiteraard is m'n accu ook kleiner met 75 kWh.
Hier precies hetzelfde, die 179 in de winter slaat echt helemaal nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:24
Proton_ schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 17:13:
Niet deze discussie weer toch.
Met een EV kom je óók overal.
Ja, dat kost vaak (veel) meer tijd.
Maar als de range van een ICE als onbeperkt beschouwd mag worden 'want je kan overal tanken', mag dat bij een EV ook, want je kan op elke straathoek opladen.

Een FCEV is een voorbeeld van een auto die dan geen onbeperkte range heeft, omdat er met zijn bereik van ~600 km in Europa heeel veel plekken te vinden zijn waar hij niet kan komen.
Dit is wel discussiëren om het discussiëren toch?

Je hoeft mij niet over te halen, ik rijd zelf een Leaf. Binnen Europa is range geen issue voor een ICE, voor een BEV wel. Zelfs in de bruutste Tesla kan ik niet zomaar instappen en naar wintersport rijden (of Frankrijk zelfs). Hetzelfde nadeel geldt net zo goed voor iemand die op gas rijdt (planning noodzakelijk). Voor benzine/diesel is dit simpelweg niet aan de orde.

Doen alsof hier geen verschil tussen zit is gewoon bewust muggenziften mijn inziens. Benoem gewoon de voor en nadelen en heb het hier over in plaats van er doelloos omheen te draaien.

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 28-02-2018 17:24 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-06 14:55

Rico

Wie dit leest is gek....

SkiFan schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:15:

[afbeelding]
Klopt hij (of is het een zij?) is erg leuk.....mijn kentekenkleur past er beter bij:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rlinker/barc2.JPG

En dit is mijn Volt....bevalt zeer goed maar na 1 aug gaat die de 22% in.....

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rlinker/schade4.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 01-06 22:04
assje schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 17:07:
[...]

Ik zou het toch geen onzin noemen, een ICE kan je heel simpel op iedere hoek van de straat binnen 5 minuten volgooien, je hoeft er dus nooit bij stil te staan.

Range is dus irrelevant bij een ICE, voor praktische overweging kan je die dus prima zien als onbeperkt.
Praktisch gezien is dit inderdaad zo, en zo zien mensen het ook. Hier zitten 3 aspecten aan:
1 laden (onderweg) moet snel zijn (<10min)
2 het moet een eitje zijn een lader te vinden
3 je moet niet te snel opnieuw moeten laden.

Op alle drie de punten is het (over het algemeen) bij de ice gewoon op dit moment stukken beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico

Rico

Wie dit leest is gek....

Onderweg wil ik best 30min laden maar ik vind het ook handig als de auto bij een normale laadpaal ook een beetje snel laadt.
50km per 3 uur laden is mij te traag.....met de Volt geen probleem want die pruttelt wel door bij een lege accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diviuss
  • Laatst online: 21-04-2022
In navolging van het bericht op het AD. Hierbij de verklaring van EV-Box zelf:

https://www.evbox.nl/pers...e-laadpalen-en-volkswagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

YoshiBignose schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 16:54:
[...]

50-70 hier :D

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Maar ik zit veilig, comfortabel, droog en warm met een muziekje >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

YoshiBignose schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 21:06:
[...]

Maar ik zit veilig, comfortabel, droog en warm met een muziekje >:)
En stil in de file :P Was van plan om deze week de waterkoeling op de supercharger te upgraden maar het weer heeft roet in het eten gegooid, het is nu niet te harden in de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 01-06 23:22

Hachy

Laadpas Nerd

TucanoItaly schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 11:47:
[...]

Kleine correctie: betreft een Renault Zoe. Dat is toch een onderscheid wat je moet maken. Ten eerste is 'ie 40 kWh, en zijn er modellen met grotere batterijen beschikbaar. Ten tweede kan hij met max. 22 kW laden, in plaats van CCS snelheden. Dan ziet die reis er ietsje anders uit, denk ik.
Euh wat? Onderscheid? Waarom? De 41kWh batterij is de grootste batterij die nu voor de Zoe verkrijgbaar is en die zit er ook in. Ten tweede is dit de quickcharge versie en die snellaad met 43kW gewoon in een uurtje weer vol. Dat lijkt juist heel erg op een trip met bijv een Hyundai Ionic, wat bij betreft vergelijkbare BEV's.

Er is weliswaar ook een R versie die max 22kW laden kan, en de oude R210 Zoe had daarbij ook een batterij van 22kWh. Die R versie is echter weinig verkocht omdat de meeste mensen toch de Q210 (snelladen) kozen.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 01-06 23:22

Hachy

Laadpas Nerd

Yongshi schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 23:57:
[...]

Zoe kan ook 3 fase, maar max 41 kWh ofzo met laatste model. Dus dat is dan niet de range die je wilt. Met dit weer 200 km ofzo als ik het goed heb.
Dat probleem heb je bij elke BEV. De BMW i3 bijvoorbeeld heeft CCS maar kan daar maximaal 30kW mee laden. De Zoe doet 43 maar alleen bij optimale omstandigheden, tussen de 0-65%, bij redelijke temperaturen.

Alle BEV's hebben last van kou en teruglopende laadsnelheden. 3fase is vooral erg fijn in NL omdat 75% van de publieke laadpalen 3x16A is en je dan de volledige 11kW kunt benutten.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Hachy schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 23:01:
Dat lijkt juist heel erg op een trip met bijv een Hyundai Ionic
Ah, ik dacht dat jij een R90 reedt.

Maar daarnaast, zo'n Ionic laadt toch veel sneller? Als ik naar de specs op bijv. EV-Database kijk:
Hyundai IONIQ snellaadsnelheid: 320 km/u
Renault Zoe Q90 snellaadsnelheid: 220 km/u

Dat betekent dat je niet 65 minuten hoeft te laden, maar 45 minuten. Ik vind dat toch schelen, hoor. Makkelijk een uur op een wat langere reis.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-05 07:13
[...]

Ik wel: Auto laden duurt in de regel 5 seconden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Roobje schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:07:
[...]

Ik wel: Auto laden duurt in de regel 5 seconden
Om dan 30cm te kunnen rijden?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Erasmo schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:27:
[...]

En stil in de file :P Was van plan om deze week de waterkoeling op de supercharger te upgraden maar het weer heeft roet in het eten gegooid, het is nu niet te harden in de schuur.
Ach autopilot :P De ene EV is ook de ander niet hé. Ik hoor hier verhalen over mensen die met sjaal muts en koude voetjes in de EV zitten, maar mijne was lekker voorverwarmd naar 20 graden hoor voordat ik een stap buiten m'n huis waag >:)
Artbij schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:14:
[...]

Hij bedoelt te zeggen dat als je het puur kan redden met thuis laden, dat het in principe minder werk is dan tanken. Ook laden op kantoor of locatie bij een klant is kwestie van een kabel erin stoppen. Enige nadeel krijg je bij lange afstanden als je moet wachten tijdens het snelladen.

[ Voor 30% gewijzigd door YoshiBignose op 01-03-2018 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 11:49

Standeman

Prutser 1e klasse

Dat was het eerste dat ik me realiseerde. Het hele concept van tanken bestaat eigenlijk niet meer. Gewoon elke keer inpluggen thuis of op het werk en dat kost amper moeite.

Het komt pas om de hoek kijken wanneer je verder wil dan je actieradius toelaat. Dat sta je een half uurtje bij de pomp. Tja, ik zit er persoonlijk niet mee :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
En vermoedelijk gaat in de komende jaren het grote tankstation-sterven beginnen. Zal me niet verbazen als je straks gerust 10-15 minuten moet rijden om een tankstation te treffen. Zodra het aantal brandstofauto's significant terugloopt, is dat een trend die hard kan gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjdvandenberg
Artbij schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:14:
[...]

Nee, om dan lekker warm binnen aan te schuiven aan tafel en te gaan eten.
's Morgens staat er dan een auto die weer vol is. Ok, dan heb je weer 5 seconden nodig om los te koppelen. 10 seconden totaal dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Rico schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 17:34:
[...]

Klopt hij (of is het een zij?) is erg leuk.....mijn kentekenkleur past er beter bij:

[afbeelding]
Mooie wielen, Fiat 500? Uiteraard is het een zij. Een Italiaanse, met alle nukken die daarbij horen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artbij
mjdvandenberg schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:33:
[...]

Nee, om dan lekker warm binnen aan te schuiven aan tafel en te gaan eten.
's Morgens staat er dan een auto die weer vol is. Ok, dan heb je weer 5 seconden nodig om los te koppelen. 10 seconden totaal dus.
Om dan aan tafel de hele tijd op je klok te gaan zitten kijken want je moet nog weg en wilt wel genoeg range hebben.

Lees net mensen klagen over vieze kabels, vieze kofferbakken door die kabels, kabels die te kort zijn, aansluitingen die niet passen, laadpalen die niet werken, laadpalen die wel werken maar waarvoor je het goede pasje niet hebt, laadpalen die bezet zijn, laadpalen die bezet zijn door ICE etc. etc.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
YoshiBignose schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:14:
[...]

Ach autopilot :P De ene EV is ook de ander niet hé. Ik hoor hier verhalen over mensen die met sjaal muts en koude voetjes in de EV zitten, maar mijne was lekker voorverwarmd naar 20 graden hoor voordat ik een stap buiten m'n huis waag >:)

[...]

Hij bedoelt te zeggen dat als je het puur kan redden met thuis laden, dat het in principe minder werk is dan tanken. Ook laden op kantoor of locatie bij een klant is kwestie van een kabel erin stoppen. Enige nadeel krijg je bij lange afstanden als je moet wachten tijdens het snelladen.
Klopt, als je daarmee af kunt is het een stuk makkelijker.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-05 03:57

WhySoSerious

Be the change.

Artbij schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:36:
[...]

Om dan aan tafel de hele tijd op je klok te gaan zitten kijken want je moet nog weg en wilt wel genoeg range hebben.

Lees net mensen klagen over vieze kabels, vieze kofferbakken door die kabels, kabels die te kort zijn, aansluitingen die niet passen, laadpalen die niet werken, laadpalen die wel werken maar waarvoor je het goede pasje niet hebt, laadpalen die bezet zijn, laadpalen die bezet zijn door ICE etc. etc.
Wat doe jij hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
Iets met azijn denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Mijn volgende auto wordt een EV, maar ben een stukje realistischer dan de meeste hier :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YoshiBignose
Artbij schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:42:
[...]

Mijn volgende auto wordt een EV, maar ben een stukje realistischer dan de meeste hier :).
Het is gewoon een afweging. Ja er zitten in heel veel situaties (grote) nadelen aan een EV. Maar die nadelen worden steeds minder en uiteindelijk zijn ze weg :) Ik vind het ook vervelend als m'n kabel zeiknat is en half in de modder ligt, maar op zo'n koud tankstation staan is ook niet altijd even comfortabel.

Ik had ook geen EV gekocht hoor als Tesla niet bestond. Het zijn op dit moment de enige EV's waar de voordelen opwegen tegen de nadelen, vind ik. Maar nu de 60 kWh concurrenten komen gaan we al de goede kant op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Waren de 5-liter verpakkingen in de aanbieding vorige week?
[...]

Prima, maar vooralsnog is het puur stating the obvious wat je doet. Tuurlijk is een BEV meer behelpen dan een ICE momenteel. Maar early adaptors zjin over het algemeen bereid om door overheen te kijken, en gelukkig maar. Tot de tijd dat we 800 km range kunnen laden in 5 minuten zijn je ladenversustanken-argumenten valide, maar dat neemt niet weg dat BEV's op elk ander punt beter zijn dan ICE's, en binnen enkele jaren dat nog goedkoper doen ook. Dus ipv lopen azijnzeiken/mierenneuken (streep door wat niet van toepassing is) op naar mijn mening vooral futiliteiten kun je het ook vanuit de positieve kant bekijken en de veranderingen die op dit moment gaande zijn omarmen.

Just my 2 kWh's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
WhySoSerious schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:50:
[...]

Waren de 5-liter verpakkingen in de aanbieding vorige week?

[...]

Prima, maar vooralsnog is het puur stating the obvious wat je doet. Tuurlijk is een BEV meer behelpen dan een ICE momenteel. Maar early adaptors zjin over het algemeen bereid om door overheen te kijken, en gelukkig maar. Tot de tijd dat we 800 km range kunnen laden in 5 minuten zijn je ladenversustanken-argumenten valide, maar dat neemt niet weg dat BEV's op elk ander punt beter zijn dan ICE's, en binnen enkele jaren dat nog goedkoper doen ook. Dus ipv lopen azijnzeiken/mierenneuken (streep door wat niet van toepassing is) op naar mijn mening vooral futiliteiten kun je het ook vanuit de positieve kant bekijken en de veranderingen die op dit moment gaande zijn omarmen.

Just my 2 kWh's...
Denk niet dat je alle gelezen hebt. De start van deze discussie was iemand die riep dat een EV handiger is dan een ICE mbt range.

En hier kunnen we weer een dicussie starten, want denk je echt dat op elk ander punt EV beter zijn dan ICE?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

[...]

Het is ook maar net waar aan je je stoort en hoe je mobiliteit er uit ziet. Rij je dagelijks meer dan de actieradius (die kan variëren), dan.moet je goed nadenken of je wel een ev wil.
Ik denk echter dat 80% van de mensen niet meer dan 150km rijden per dag.

Voor de kabel zelf heb ik een oude handdoek in de auto liggen. Als hij nat en vies is, neem ik de kabel even af en alles blijft netjes schoon.

Wat ik wel een positief effect vind, is dat ik veel bewuster met energie om ga. Bij een brandstof auto sta je er absoluut niet bij stil, die gooi zo weer vol. Bij de ev ga ik veel bewuster en vooral zuiniger rijden.

En verder vind ik dat elke ev rijder verplicht de south park aflevering over de Prius moet kijken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-05 06:35

databeestje

Von PrutsHausen

Artbij schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:36:
[...]

Ik kom niet leeg aan, en een uurtje ben je zo bezig met avondeten e.d. Tenzij jouw volgende afspraak op > 50km zit (wat ik niet denk) dan is het toch niet zo'n punt. Hij hoeft niet vol te zijn, er moet gewoon genoeg inzitten, en wat er precies aan kilometers op het dashboard staat is niet interresant.

Voor 97% van de ritten van het jaar is het allemaal geen vraagstuk, kachel aan, heen en weer. Naarmate de accu's meer capaciteit krijgen schuift die grens alleen maar verder. Met mijn huidige 16kWh accu snellaad ik maar 9 keer per jaar. Dat zou dan 3 worden, we maken er al de meeste kilometers mee.
Natte kabels is vrij zeldzaam, de kinderwagen daarentegen geeft een end meer bende dan die kabel. In het zwanenwater neem ik een half schelpenpad mee naar binnen. Laadpaal problemen worden minder naar mate er meer palen komen, dat is een continue proces. In Wervershoof staat exact 1 openbaar punt, en als die het niet doet is dat lastig.

Probeer je even voor te stellen als alle 4359 tankstations in Nederland ook 1 snellader hadden staan, wat zou dat voor jouw situatie betekenen? In ons dorp hebben we 5 tankstations, je kan dus elk willekeurig dorp binnenrijden om te snelladen als je leeg bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Artbij schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:55:
[...]

Denk niet dat je alle gelezen hebt. De start van deze discussie was iemand die riep dat een EV handiger is dan een ICE mbt range.
Oh zeker wel hoor, ben een lurker hier, en net zoals jij zal mijn volgende auto voor 95% zeker een BEV zijn :)
mjdvandenberg schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:41:
[...]

Met mijn PHEV zou ik nu nog 100 km kunnen rijden (accu is vol, en nog een beetje benzine in de tank). Had ik een BEV ala Kona 64 kWh gehad dan had ik 400 km kunnen rijden.
Deze opmerking moet je lezen met in het achterhoofd houdende dat je je auto na thuiskomst aan de lader hangt (5 sec werk volgens de heren hier). Dat is gewoon praktischer dan omrijden naar een tankstation.

Als jij dan vervolgens verder gaat met argumenten als "de geadverteerde reikwijdte wordt nooit gehaald" terwijl deze volgens de wltp-methodiek getest wordt (welke stukken realistischer is, en daarmee betrouwbaarder), "30 cm rijden", "vieze laadkabels" geeft al snel een nare toon van discussieren aan.

Feit blijft dat beide technieken niet perfect zijn op dit moment, maar het grote verschil is dat BEV's dit wel kunnen gaan worden, terwijl ICE's dit nooit zullen bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
databeestje schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:07:
[...]

Ik kom niet leeg aan, en een uurtje ben je zo bezig met avondeten e.d. Tenzij jouw volgende afspraak op > 50km zit (wat ik niet denk) dan is het toch niet zo'n punt. Hij hoeft niet vol te zijn, er moet gewoon genoeg inzitten, en wat er precies aan kilometers op het dashboard staat is niet interresant.

Voor 97% van de ritten van het jaar is het allemaal geen vraagstuk, kachel aan, heen en weer. Naarmate de accu's meer capaciteit krijgen schuift die grens alleen maar verder. Met mijn huidige 16kWh accu snellaad ik maar 9 keer per jaar. Dat zou dan 3 worden, we maken er al de meeste kilometers mee.

[...]

Natte kabels is vrij zeldzaam, de kinderwagen daarentegen geeft een end meer bende dan die kabel. In het zwanenwater neem ik een half schelpenpad mee naar binnen. Laadpaal problemen worden minder naar mate er meer palen komen, dat is een continue proces. In Wervershoof staat exact 1 openbaar punt, en als die het niet doet is dat lastig.

Probeer je even voor te stellen als alle 4359 tankstations in Nederland ook 1 snellader hadden staan, wat zou dat voor jouw situatie betekenen? In ons dorp hebben we 5 tankstations, je kan dus elk willekeurig dorp binnenrijden om te snelladen als je leeg bent.
100kwh accu en 5 snelladers per dorp wordt het anders inderdaad. Maar zo ver zijn we nog lang niet.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Laatst online: 10:58
Als ik over zou gaan op een EV ben ik aan laden minder tijd kwijt dan benzine tanken.

Hoe?
Ik hoef niet om te rijden naar tankstation en in de rij te staan (gemiddeld 5 min), hoef niet meer 5 min te staan wachten tot mijn tank vol is. Ik tank ongeveer 30 keer per jaar, wat dus 300 min per jaar is.

Met een EV kom ik thuis, sluit de kabel aan en ga naar binnen. Volgende ochtend is de auto volgeladen. Zal dit ongeveer 150x per jaar moeten doen, tijd ervoor nodig: 60 minuten.

Voordeel: 240 minuten.

Ik denk dat ik met mijn rijgedrag/afstanden die ik rijdt bijna nooit onderweg hoef te laden, maar als het moet heb ik nog 240minuten tegoed t.o.v. benzinetanken. Ik denk niet dat ik zoveel tijd nodig heb voor onderweg laden.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 09:20
Ik ervaar ook geen echte ongemakken tegenover onze benzine auto. Ik hoef niet meer naar het benzine station, dat is een vooruitgang (we hebben een laadpaal aan de carpoort hangen). Maar wel eens in de twee maanden even langs fastned omdat ik dan een rit maakt die niet in de range past. Op die rit kan ik ook kiezen voor onze benzine auto (Hyundai i10), maar onze electrische auto (Hyundai Ioniq) rijd gewoon lekkerder op die afstanden. Dan neem ik dat koffie momentje wel voor lief :)

Toegegeven; Als mijn werk op meer dan 50km afstand zou zitten, dan zou ik een EV nu nog afraden.
Als dit onze enige auto zou zijn, dan zou ik ook niet weten of ik voor een EV zou gaan, maar uiteindelijk is dit mijn woon-werk auto voor het maandbedrag van een fatsoenlijke Aygo. Als ik de plussen en minnen van benzine vs electrisch afzet in het perspectief van een Aygo vs een Ioniq, dan is de keuze heel erg makkelijk ;)
Standeman schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:04:
[...]
En verder vind ik dat elke ev rijder verplicht de south park aflevering over de Prius moet kijken :p
_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

In mijn geval zie ik het ook als een financiele compensatie, het scheelt mij 80 euro in de maand. Voor die 9 keer dat ik dan wel moet wachten neem ik dat voor lief. Maar absoluut, heb je een eigen oprit en een lader met vaste kabel dan is het gewoon heel erg makkelijk.

Het is sneller om te stekkeren dan mijn zoon in of uit de auto te krijgen. Een laadkabel rent niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Toettoetdaan schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:17:

Toegegeven; Als mijn werk op meer dan 50km afstand zou zitten, dan zou ik een EV nu nog afraden.
Tenzij je, zoals ik, op het werk kan laden. Dan kan het makkelijk 120km zijn.

Nadeel is dat ik niet thuis kan laden aangezien ik vier hoog achter woon. (Maar er staat een paal een straat verder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Standeman schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:24:
[...]

Nadeel is dat ik niet thuis kan laden aangezien ik vier hoog achter woon. (Maar er staat een paal een straat verder)
Goed punt! En voor de zaak is dat ook erg aantrekkelijk als ze dat afzetten tegen de benzine die ze normaal moeten vergoeden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mjdvandenberg
WhySoSerious schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:12:
[...]
Feit blijft dat beide technieken niet perfect zijn op dit moment, maar het grote verschil is dat BEV's dit wel kunnen gaan worden, terwijl ICE's dit nooit zullen bereiken.
Precies dat.
En nogmaals: het is heel makkelijk om voor beide technieken nadelen op te sommen. Zelfs makkelijker voor BEV dan voor ICE. Dat betekent echter niet dat een BEV dus slechter is dan een ICE, en ook niet andersom.

Raadseltje: welk van onderstaande opmerkingen is correct:
- Een ICE is in veel situaties beter dan een BEV
- Een BEV is in veel situaties beter dan een ICE

Antwoord: beide.

Het probleem is dat de BEV-sceptici stoppen na opmerking 1, en dat de BEV-lovers alleen opmerking 2 onthouden (overkomt mij ook wel eens).

Mijn mening moge duidelijk zijn: de voordelen van een BEV (met de huidige stand van de techniek) zijn voor mij belangrijker dan de nadelen van een ICE op dit moment. Ik vermoed dat dat over één of twee jaar voor veel meer mensen zal gelden dan nu, gezien de ontwikkelingen ten voordele van de BEV erg hard gaan (en die van de ICE niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Standeman schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:24:
[...]

M'n werknemer woont op 40 km enkele reis met de Ioniq. Hij kan thuis ook niet laden (alleen in noodgevallen bij een openbare plek een paar straten verderop). Daardoor laadt hij gewoon iedere dag op kantoor. Omdat de Ioniq zo traag laadt, heb ik dus weinig laadplek voor m'n Tesla. Maar binnenkort een tweede paal neerzetten om dit probleem op te vangen. In de zomer heeft hij ook altijd genoeg range om af en toe over te slaan of korter te laden. Nu in de winter moet ie 's avonds geen rare dingen want dan wordt het krap met de range. Het speelt wel mee dat die 40 km voornamelijk 130 km/u snelweg is, dat is wel wat anders qua range dan een 80 km/u N-weg.

Maar ja uiteindelijk is het toch voordelig, hiervoor was ik €3600 aan brandstof kwijt. Nu een fractie daarvan aan stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 01-06 22:04
YoshiBignose schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:33:
[...]

Het speelt wel mee dat die 40 km voornamelijk 130 km/u snelweg is, dat is wel wat anders qua range dan een 80 km/u N-weg.
goede keuze dan voor de ioniq ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Yongshi schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:48:
[...]

goede keuze dan voor de ioniq ;)
Gewoon gaan met die banaan >:) doordat de Ioniq een lage cw-waarde heeft lijkt het me dat ie ook bij hoge snelheden verhoudingsgewijs zuiniger is dan bijv een Ampera-E of een e-Golf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-06 09:39
Brrrr.

Vanochtend m'n ICE weer volgegooit met benzine. Ik wist toen ik de deur vanochtend achter mij dichttrok al dat ik dus op een windering tankstation zou moeten staan. Zo goedkoop mogelijk, dus zo'n onbemand station.

En inderdaad, freezing koud. Pinnen, pomp nummer ingeven, en ook hier komt 't voor: 2 zuilen buiten bedrijf. Eenmaal het pistool ingeknepen (wie heeft verzonnen dat je je dat ding vast moet houden? Vroegah kon je het pistool nog vastklikken!)....

en woei! Daar was de windvlaag. Door merg en been!

Gelukkig ben ik realist, en weet ik ook dat toen ik gisteravond in de koud de acculader aansloot m'n vingers 't ook slecht hadden. Het aanklikken duurt niet zo lang, maar omdat 't zo kort duurt neem je niet de moeite/tijd om je fatsoenlijk te kleden.. zonder jas even snel aankoppelen. Guur.. koud.. brrrr

(Overigens: zoals jullie wellicht weten: ik heb nog geen BEV, 't betrof dan ook een Ctek druppel/acculader, dus gewoon om de 12v accu van de ICE een boost te geven ivm leeftijd en kou)

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
YoshiBignose schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:59:
[...]

doordat de Ioniq een lage cw-waarde heeft lijkt het me dat ie ook bij hoge snelheden verhoudingsgewijs zuiniger is dan bijv een Ampera-E of een e-Golf.
Dat is zeker een plus voor de Ioniq. Kan je nagaan hoever je ermee kunt komen als daar een 64kWh accu in komt te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
mjdvandenberg schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 11:03:
[...]

Dat is zeker een plus voor de Ioniq. Kan je nagaan hoever je ermee kunt komen als daar een 64kWh accu in komt te liggen.
Ja ben benieuwd wat die upgrade gaat kosten en of ze dat aanbieden. Als ik nu een beetje kijk naar de service van Hyundai dan heb ik het gevoel dat die EV ze niet heel veel interesseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
YoshiBignose schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 11:05:
[...]

Ja ben benieuwd wat die upgrade gaat kosten en of ze dat aanbieden. Als ik nu een beetje kijk naar de service van Hyundai dan heb ik het gevoel dat die EV ze niet heel veel interesseert.
Als ik zie hoe het bij Renault gaat: de upgrade van 22 kWh naar 40 kWh is voor een paar auto's hier in Nederland uitgevoerd, maar zal de komende tijd niet meer gebeuren ivm beperkte beschikbaarheid van de accu's.
Qua service hangt het denk ik van de dealer af. Ook bij Renault zijn er ZE-dealers waar je prima heen kunt gaan, maar ook minder enthousiaste dealers. Irritant als de dealer in de buurt in die laatste groep valt |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
YoshiBignose schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:59:
[...]

Gewoon gaan met die banaan >:) doordat de Ioniq een lage cw-waarde heeft lijkt het me dat ie ook bij hoge snelheden verhoudingsgewijs zuiniger is dan bijv een Ampera-E of een e-Golf.
En met deze winterse tempertaturen is de impact ook kleiner lijkt het, ik heb al e-Golfjes gezien die met dit weer onder de 110KM range duiken, met een volle accu. Een warmptepomp en aerodynamiek zijn zo behoorlijk loonend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JayPe schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 11:00:
En inderdaad, freezing koud. Pinnen, pomp nummer ingeven, en ook hier komt 't voor: 2 zuilen buiten bedrijf. Eenmaal het pistool ingeknepen (wie heeft verzonnen dat je je dat ding vast moet houden? Vroegah kon je het pistool nog vastklikken!)....
Vroeger had je ook regelmatig incidenten met slangen die wild benzinespuitend op de grond lagen te kronkelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:34
Ik ervaar ook geen echte ongemakken tegenover onze benzine auto. Ik hoef niet meer naar het benzine station, dat is een vooruitgang (we hebben een laadpaal aan de carpoort hangen). Maar wel eens in de twee maanden even langs fastned omdat ik dan een rit maakt die niet in de range past. Op die rit kan ik ook kiezen voor onze benzine auto (Hyundai i10), maar onze electrische auto (Hyundai Ioniq) rijd gewoon lekkerder op die afstanden. Dan neem ik dat koffie momentje wel voor lief :)
Hé dat is toevallig, onze eigen auto is ook een Hyundai i10 (voor mijn vrouw om naar het werk te rijden) en ik rijd een Hyundai Ioniq (zakelijke lease). Wij rijden ook liever met de Ioniq dan met de i10 en zo'n 1 keer in de maand of 2 maanden moeten wij een lange rit maken waarbij we even stoppen bij Fastned. Wij kijken dan met de app CarStream filmpjes op YouTube (vinden de kinderen leuk) via het scherm van het navigatiesysteem.

De Ioniq rijdt inderdaad lekkerder dan de i10. :)

Ik heb trouwens ook een laadpaal (met vaste kabel) onder de carport staan.

[ Voor 8% gewijzigd door Sonicfreak op 01-03-2018 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-06 01:16
mjdvandenberg schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 11:09:
[...]

Als ik zie hoe het bij Renault gaat: de upgrade van 22 kWh naar 40 kWh is voor een paar auto's hier in Nederland uitgevoerd, maar zal de komende tijd niet meer gebeuren ivm beperkte beschikbaarheid van de accu's.
Qua service hangt het denk ik van de dealer af. Ook bij Renault zijn er ZE-dealers waar je prima heen kunt gaan, maar ook minder enthousiaste dealers. Irritant als de dealer in de buurt in die laatste groep valt |:(
Ze doen dat nog steeds hoor :)

Morgen staat onze Zoe voor de batterijwissel gepland. Ik had ook begrepen dat er meerdere batterijwissels hebben plaats gevonden bij onze dealer in Eindhoven. (Onze batterij was in januari naar een ver land gestuurd per ongeluk :P )

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
Mooi dat het toch nog doorgaat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MR0522
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-03-2022
Moeten wij nou eens niet gewoon stoppen met het overtuigen van niet EV rijders over de voor- cq nadelen van een EV. Meeste argumenten die ik lees van niet EV rijders zijn aanname's en voorbeelden 'van horen zeggen'. Als je als ICE rijder zoveel beren op de weg ziet, blijf je toch lekker ICE rijden. De doorgewinterde en beginnende EV-rijder hoef je heus niet meer te overtuigen hoe geweldig een ICE wel niet is. Die heeft z'n keus al lang gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
MR0522 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 12:28:
Moeten wij nou eens niet gewoon stoppen met het overtuigen van niet EV rijders over de voor- cq nadelen van een EV. Meeste argumenten die ik lees van niet EV rijders zijn aanname's en voorbeelden 'van horen zeggen'. Als je als ICE rijder zoveel beren op de weg ziet, blijf je toch lekker ICE rijden. De doorgewinterde en beginnende EV-rijder hoef je heus niet meer te overtuigen hoe geweldig een ICE wel niet is. Die heeft z'n keus al lang gemaakt.
Maar als iedereen alleen maar voor zijn eigen koor preekt dan verandert er zo weinig :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ach, dezelfde discussies komen iedere zoveel weken toch automatisch weer terug. Je kunt het meta-analyseren, of je kunt het gebruiken als een maatstaf voor hoe ver we gekomen zijn sinds de laatste keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico

Rico

Wie dit leest is gek....

SkiFan schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:34:
[...]

Mooie wielen, Fiat 500? Uiteraard is het een zij. Een Italiaanse, met alle nukken die daarbij horen.
Klopt Fiat 500 lounge 16" velgen met Abarth naafdoppen.
Inmiddels bijna 16 jaar in bezit.

In het Ioniq topic staan mooie vlogs van Frank die met de Ioniq naar Frankrijk gaat....das grote ellende daar met de snelladers. Veel doen het niet terwijl ze wel een mooie infrastructuur hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MR0522
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-03-2022
Nivve schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 12:29:
[...]

Maar als iedereen alleen maar voor zijn eigen koor preekt dan verandert er zo weinig :P
Eens. Maar verandering begint toch echt bij jezelf. Goed onderbouwde discussie's zijn prima en als je je aan het oriënteren bent voor een overstap, biedt dit forum zoveel goede informatie. Maar om dan telkens te beargumenteren hoeveel nadelen er kleven aan een EV ten opzichte van een ICE, daar ben ik dan wel klaar mee. Toen ik zelf de overstap heb gemaakt, heb ik heel goed geplust en gemint. Uiteindelijk ben ik gewoon in het diepe gesprongen en ben zelf, als grote uitdaging, met mijn Leaf op vakantie geweest. Tuurlijk, je moet realistisch blijven en als je eigen omstandigheden, privé of zakelijk, het niet toelaten dan moet je het gewoon niet doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• stealthgun
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-05 18:47
Vind het grappig om de discussie te lezen, je merkt vooral nu deze week dat het zo koud is dat mensen happiger zijn op het 'maar nu heb je maar zo weinig bereik' argument.

Denk dat we kunnen stellen dat voor iedereen de keuze anders is, (heb zelf een 2018 E-Golf) de discussie die ik vaak krijg is je moet na 200km dus laden? Maar als ik dan vraag hoevaak ze dan 200km achter elkaar rijden is dat eigenlijk alleen op vakantie.

Op het moment zullen mensen altijd nadelen blijven zien want het gaat af van wat ze gewend zijn en mensen een nieuwe manier aanleren gaat langzaam, gelukkig zijn er steeds meer mensen die het wel aandurven.

Ik ga samen met mijn vriendin dit jaar naar Noorwegen met mijn BEV dit wordt nog wel spannend, maar is ook niks anders dan goed plannen waar je kan laden waar je rust pauzes inlast enz, noorwegen is trouwens wel ideaal voor een BEV vakantie :) je hebt nogal wat voordelen.

Denk juist dat veel mensen met een BEV superblij zijn :D ik heb deze winter percies 0 keer hoeven krabben en zit altijd gelijk in een lekkere warme auto :)

Het gaat trouwens steeds beter met de verkoop aantallen:
we hebben er in 1 maand alweer 1300 nieuwe BEV's bij gekregen
bron

[ Voor 31% gewijzigd door stealthgun op 01-03-2018 12:56 ]

Star Citizen Corp: United Exploration Cartel || United Exploration Cartel website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
MR0522 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 12:50:
[...]

Eens. Maar verandering begint toch echt bij jezelf. Goed onderbouwde discussie's zijn prima en als je je aan het oriënteren bent voor een overstap, biedt dit forum zoveel goede informatie. Maar om dan telkens te beargumenteren hoeveel nadelen er kleven aan een EV ten opzichte van een ICE, daar ben ik dan wel klaar mee. Toen ik zelf de overstap heb gemaakt, heb ik heel goed geplust en gemint. Uiteindelijk ben ik gewoon in het diepe gesprongen en ben zelf, als grote uitdaging, met mijn Leaf op vakantie geweest. Tuurlijk, je moet realistisch blijven en als je eigen omstandigheden, privé of zakelijk, het niet toelaten dan moet je het gewoon niet doen.
Ik heb mijn Zoe al bijna 2,5 jaar, dus ik begrijp volkomen wat je bedoelt. In die tijd al zoveel discussies elke keer naar boven horen komen :+

Echter er zijn ook weer nieuwe mensen in het topic en die zullen natuurlijk over het algemeen overlappende vragen hebben, ook al zijn ze al eens besproken. Ik hou me er dan gewoon een beetje buiten omdat ik het al 5 keer heb gezien, maar voor sommigen is het juist nu pas actueel (omdat ze het nu pas overwegen en gaan nadenken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eltjo
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 29-05 10:08

Eltjo

Groninger in Fryslân

stealthgun schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 12:52:
Ik ga samen met mijn vriendin dit jaar naar Noorwegen met mijn BEV dit wordt nog wel spannend, maar is ook niks anders dan goed plannen waar je kan laden waar je rust pauzes inlast enz, noorwegen is trouwens wel ideaal voor een BEV vakantie :) je hebt nogal wat voordelen.
Tof! Dat plan heb ik ook om te doen (wellicht komende zomer) Noorwegen lijkt me daar ook echt een uitstekend land voor met alle voorzieningen voor EV rijders.
stealthgun schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 12:52:Denk juist dat veel mensen met een BEV superblij zijn :D ik heb deze winter percies 0 keer hoeven krabben en zit altijd gelijk in een lekkere warme auto :)
Precies waarin ik de eerste week met mn e-Golf ook erg over te spreken ben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Maar hoezo dan? Ik rij een Renault Zoe Q90 en mijn werk zit op krap 70 km afstand.

Of bedoel je met "een EV" jouw Hyundai EV?

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelJunkie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-05 12:53
Hallo allemaal,

Ik overweeg al langer een EV te kopen, ik heb nu een gebruikte Citroen C-Zero op het oog, eind 2012 26.000km. Nu ben ik alleen een beetje bang dat de accu (die dus dit jaar 6 jaar oud wordt) binnenkort sneller gaat aftakelen.

Zijn er hier EV rijders 'van het eerste uur' die dus al 6+ jaar met een EV rijden of een EV hebben van 6/7/8 jaar oud? (Ze zijn er sinds 2010)

Ik begrijp natuurlijk dat een accu langzaam maar zeker slechter wordt maar ik vind het moeilijk om te bepalen ik er goed aan doe deze auto te kopen.

Ik ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Laatst online: 09:30
PixelJunkie schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:38:
Hallo allemaal,

Ik overweeg al langer een EV te kopen, ik heb nu een gebruikte Citroen C-Zero op het oog, eind 2012 26.000km. Nu ben ik alleen een beetje bang dat de accu (die dus dit jaar 6 jaar oud wordt) binnenkort sneller gaat aftakelen.

Zijn er hier EV rijders 'van het eerste uur' die dus al 6+ jaar met een EV rijden of een EV hebben van 6/7/8 jaar oud? (Ze zijn er sinds 2010)

Ik begrijp natuurlijk dat een accu langzaam maar zeker slechter wordt maar ik vind het moeilijk om te bepalen ik er goed aan doe deze auto te kopen.

Ik ben benieuwd!
Mijn Leaf uit 2011 heeft een accu die nog 86% is. Ik verwacht dat het degraderen nu niet zo hard meer gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

PixelJunkie schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:38:
Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd!
Mijn MiEV was van 2010 en heeft bij de koop in 2015 een nieuwe accu gekregen onder de 8 jaar fabrieksgarantie van Mitsubishi. Jij koopt feitelijk dezelfde auto. Nu is het echter wel zo dat Peugeot en Citroen onder andere garantie voorwaarden deze auto verkochten, iets om rekening mee te houden.

Als je de auto gaat proefrijden moet je letten op de accu meter links, als de auto volgeladen is moeten alle 16 blokjes zichtbaar zijn. Als dit niet zo is dan is de auto eerder gestopt met laden omdat 1 of meerdere cellen achterblijven.

Je moet een "snelle" OBD stekker hebben als je deze wil uitlezen zoals de OBDlink MX/LX. De goedkope ELM237 modellen van een paar euro redden het niet. Je kan dan op Android de app Canion gebruiken om de status van alle accu cellen te zien.

Als je zelf handig bent met een brug en accu's kan je ook enkele cellen vervangen uit de accu. Kost circa 150 euro per cel en op zijn minst 4 uur tijd. Er is een Youtube video waarin je kan zien hoe dat in zijn werk gaat.

Inmiddels rij ik alweer 2 jaar met deze nieuwe accu in de rondte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
@PixelJunkie
Het wisselt heel erg. De dealer-Zoe die ik nu mee heb heeft 22.000km op de teller [edit: en maximaal 3 jaar oud, misschien jonger] maar haalt de 70km met moeite. Mijn eigen Zoe is 5 jaar oud (bijna 110.000km) en heeft daaarentegen nog steeds 100km met dit weer.
Dus leeftijd en kilometrage zeggen niet zo veel. Dus vooral zelf uitmeten bij een proefrit lijkt me essentieel.

[ Voor 6% gewijzigd door Nivve op 01-03-2018 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Pagina: 1 ... 97 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.