Je kan natuurlijk altijd alleen leren wat je wil horen
Ik ken die meneer niet dus ik kan je ook geen antwoord geven op jouw vragen over zijn specifieke verhaal. Als ik het zo lees (inclusief de uitspraak zoals hier net boven staat gelinkd) is hij gewoon helemaal verkeerd voorgelicht door de dealer en heeft hij die ook op zijn blauwe ogen vertrouwd dat het allemaal klopte.
Wellicht had die dealer er destijds ook geen praktijk ervaring mee (over die afstanden) en is er daarom te makkelijk gezegd dat het wel zou kunnen? Ik weet wel dat ik vorig jaar bij de Renault dealer werd afgeraden een Zoe te nemen omdat zij niet wilde in staan dat ik altijd (inclusief sneeuwstorm tegen en file) altijd 90 km enkele reis zou kunnen rijden. Hier (en elders) zijn er genoeg mensen die vinden dat dat makkelijk te doen is. Dat is waarschijnlijk ook wel zo, maar als de dealer al zegt dat je het niet moet doen dan doe ik het gewoon niet omdat ik geen zin heb in gedoe als blijkt dat de dealer gelijk heeft. Deze meneer heeft het blijkbaar juist andersom meegemaakt.
Ik heb ook geen Leaf dus de eigen gebruiksverhalen daar over kan ik je ook niet geven.
Wat ik je wel kan vertellen is dat die meneer niet klaagde over laadpalen van Fastned. Het telefoonnummer wat hij opnoemt is van The New Motion.Fastned heeft een eigen nummer. Op de locaties die genoemd worden staan ook geen Fastned stations. Het zal dus gaan om snelladers van Allego denk ik.
Ik heb die in 2014 nooit gebruikt, dus ik heb ook geen idee of die heel vaak in storing staan. Ik heb in mijn woon-werk verkeer nog maar 1 keer meegemaakt dat ik bij een snellader niet kon laden omdat hij de melding gaf dat er al iemand anders aan het laden was (dat was niet zo). Dat was bij Fastned en bij de andere snellader werkte het wel. Nog een andere keer (weer bij Fastned) dat het laden niet wilde starten, maar dat is uiteindelijk opgelost (moest ik wel een kwartiertje op wachten) door de tweedelijns support.
Ik heb de afgelopen maanden bijna iedere dag meerdere malen bij een snellader gestaan om te laden. Niet alleen Fastned, ook Allego of Mister Green, dus het is geen "ik heb het 1 keer gedaan en het werkte toch" verhaal, maar natuurlijk ook geen compleet beeld over alle snelladers in Nederland.
Aan de andere kant heb ik met een benzine auto ook wel meegemaakt dat een tankstation ineens gesloten was wegens storing en met enige regelmaat pompen gezien met een pylonnetje ervoor en afzetband er omheen gewikkeld omdat de pomp het niet deed (maar natuurlijk de 7 anderen deden het wel).
Wellicht dat het in de toekomst ook niet meer opvalt als 1 snellader het niet meer doet omdat je gewoon 1 van de 7 andere die er naast staan kan pakken. Maar omdat (behalve bij Fastned) zo'n beetje alle laadpalen in hun eentje staan is dat nu nog anders en is het dus heel irritant als je niet kan laden.
Van de normale laadpalen kan je in veel apps tegenwoordig wel zien of ze bezet zijn of niet (of in storing staan) maar bij de snellader is dat juist niet zo. Maar ja, als je altijd van te voren moet controleren of alle snelladers het nog wel doen waar je bij wil laden dan wordt je daar natuurlijk ook al helemaal niet vrolijk van.
Ik weet ook niet hoe snel men in actie komt als een snellader het niet doet, maar mijn praktijkervaring is wel dat als een gewone publieke laadpaal het niet doet men ook niet echt de moeite neemt om hier snel wat aan te doen. De laadpaal bij mij in de straat doet het al een paar maanden niet (ja echt!) en er lijkt niet veel voortgang in te zitten. Ik heb ondertussen al bedacht er nog 1 keer over te bellen en als dat weer niet helpt dan ga ik de gemeente vragen om de bebording weer weg te halen zodat je er weer kan parkeren.
NB: ik zat blijkbaar te prutsen en dit stukje was weggevallen:
De link klopt niet helemaal, misschien kan je die nog aanpassen. Hij begint nu met "https://http://" en dat snapt de browser dan weer niet.
Heeft de verkoper gegarandeerd dat 130 een haalbare woonwerk-afstand is? Onvoorwaardelijk?
Blijkbaar wel en de rechter vond dat dus ook.
Koper komt bij de eerste rit naar huis al in de problemen. 80 kilometer is niet haalbaar, maar waarom niet? Waarom kost het hem 11 uur om weer thuis te komen? Wie of wat heeft hier gefaald?
In het artikel staan niet dat de eerste rit naar huis is. Dus ik denk dat hij eerst ergens anders naar toe is gereden. Als je auto helemaal leeg is en je kan hem alleen aan een stopcontact opladen duurt dat heel lang. Maar als daar een "echte" laadpaal was dan heb je nog uren en uren nodig om weer naar 100% op te laden.
Ik weet niet hoe ze hebben gerekend met die 11 uur, maar als hij alleen aan een stopcontact kon laden dan ook weer ruim een uur naar huis moest rijden dan zou dat best eens kunnen kloppen. De vraag is natuurlijk dan wel of die tijd helemaal "eerlijk" is.Maar daar kan je lastig antwoord op geven. Wellicht had hij 3 uur kunnen laden en dan naar een snellader rijden (weer een half uur laden) en dan naar huis. En misschien was hij wel 6 uur op locatie (om te werken) en tellen ze die uren wel mee maar was hij in die tijd sowieso daar gebleven. Dat staat natuurlijk niet uitgebreid omschreven in het artikel.
Experts hebben de auto volgehangen met meetaparatuur (wat dan?)
Geen idee, dat staat er niet bij. In ieder geval hebben ze de conclusie getrokken dat 130 km altijd niet te halen zou zijn. Bij de rechtbank behoren experts onpartijdig te zijn en (naar ik aan neem) zijn die met toestemming van beide partijen aangesteld. En als dat niet zo is dan heeft een advocaat behoorlijk zitten slapen.
[
Voor 18% gewijzigd door
JeroenE op 13-12-2016 07:37
. Reden: ik liep weer eens te prutsen ]