Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
En ook typisch, eerst schrijven dat hij 1 keer de 199 km heeft gehaald
Eén keer tikte Horstman wel de 199 kilometer aan. ,,Ik reed toen 34 kilometer gemiddeld per uur binnendoor.''
en dan vervolgens aan het eind van de alinea met koeienletters een "quote" schrijven dat hij, en ik quote de quote,
Volgens Nissan moet de Leaf 199 kilometer kunnen rijden op een volle accu. Horstman heeft dat nooit gehaald.
Typisch massenjournalistme, je weet dat mensen het toch niet alles lezen, dus hoe groter je het schrijft hoe waarder het is wordt bevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:11

databeestje

Von PrutsHausen

Eerder al gemeld wat de kosten waren, nu even de energie en het verbruik van de MiEV gepost.

databeestje in "Hoe zuinig rij jij?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:42
Nog even een geval van Kassa uit het verleden oprakelen: YouTube: Kia Picanto 40% minder zuinig dan verkocht

De tankinhoud is 35l, geadverteerd wordt met 1:23 dus een 'range' van 23*35=805km, in werkelijkheid echter 1:13 en dus slechts 455km

Was toen ook een hoop over te doen.

En eigenlijk dezelfde discussie als nu: niet realistische tests, invloed rijstijl, type verkeer, enzovoort.

[ Voor 16% gewijzigd door UniMatrix op 14-12-2016 10:36 ]

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 09:25
databeestje schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 22:36:
Eerder al gemeld wat de kosten waren, nu even de energie en het verbruik van de MiEV gepost.

databeestje in "Hoe zuinig rij jij?"
Goed punt. Ook meteen voor de LEAF even toegevoegd.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-03-2024
€ 6.500,00 Duurder dan de Ioniq in Noorwegen.
Maar in verhouding tot de grotere actieradius een schijntje.

Wel is de Ioniq ruimer, naar het schijnt veel ruimer achter de voorstoelen.
Maar klein=fijn zegt men ook....

Kan een lastige afweging worden.

SolarFrontier 7.140Wp + Hyundai Ioniq Electric + Tesla MY LR= rijden op zonlicht!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicJager
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 29-05 10:47
Ik begrijp dat de Hyundai Ioniq Electric op maximaal 6,6kwH geladen kan worden. Nu hebben wij thuis een 1 x 25ampere aansluiting. Ik krijg advies om dit naar 3 x 25 ampere te laten omzetten via mijnaansluiting.nl en dan daarna de laadpaal te laten plaatsen. Moet ik laadpaal laten aansluiten op 1 van de drie fases? Mijn aardlek en hoofdschakelaar van mijn huidige meterkast moet ik neem ik aan allemaal laten vervangen.

Wie kan hier advies over geven?

Daarnaast vraag ik me af of het zin heeft om alvast een laadpaal met mode 3, type 2 stekker op 16A(dus 11 kW), 3-fase aan te laten sluiten (via vast kabel, dat lijkt me handigere dan iedere keer kabel uit de auto halen). Dan heb ik alle zwaardere kabels etc vast liggen richting toekomst, ook al kan Ioniq maar op 6,6KwH laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
MicJager schreef op woensdag 14 december 2016 @ 17:33:
Ik begrijp dat de Hyundai Ioniq Electric op maximaal 6,6kwH geladen kan worden. Nu hebben wij thuis een 1 x 25ampere aansluiting. Ik krijg advies om dit naar 3 x 25 ampere te laten omzetten via mijnaansluiting.nl en dan daarna de laadpaal te laten plaatsen. Moet ik laadpaal laten aansluiten op 1 van de drie fases? Mijn aardlek en hoofdschakelaar van mijn huidige meterkast moet ik neem ik aan allemaal laten vervangen.
De Ioniq kan maar op 1 fase tegelijk laden. 1 fase 16 ampere is 3.7 kW. 1 fase 25 ampere is tegen de 6 kW. Om snel te laden is het zaak dat je dus zoveel mogelijk amperes beschikbaar hebt voor je lader. Vandaar waarschijnlijk het advies om je aansluiting naar 3 fasen te laten veranderen. Je hebt dan de volle 25A op 1 fase beschikbaar voor de auto. En op de andere 2 zet je de rest van de woning. Dit is goedkoper dan 1 fase met nog meer amperes, omdat je dan meestal op een hoger tarief gaat komen. Je kunt natuurlijk ook gewoon 1 fase op 16A gebruiken om te laden maar dan zal het dus langer duren. En je moet dan een beetje opletten dat je totale verbruik niet boven de limiet van de hoofdzekering gaat.
Daarnaast vraag ik me af of het zin heeft om alvast een laadpaal met mode 3, type 2 stekker op 16A(dus 11 kW), 3-fase aan te laten sluiten (via vast kabel, dat lijkt me handigere dan iedere keer kabel uit de auto halen). Dan heb ik alle zwaardere kabels etc vast liggen richting toekomst, ook al kan Ioniq maar op 6,6KwH laden
Als je toch bezig gaat lijkt me dat een goed idee. Maar realiseer je, als je een 3 fase 16 ampere lader hebt dan gaat die niet de 6 kW halen maar slechts 3.7 omdat je immers maar 1 fase kunt gebruiken. Het is dus beter om dan meteen voor een 3 fase 25A systeem te gaan dan heb je in elk geval maximale snelheid voor nu.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zoals mddd al schreef kan de Ioniq maar op 1 fase laden. Als je 6,6 kWh wil laden dan moet je een 32A groep hebben.

Volgens de regels mag je geen 25A groep aansluiten als je maar een 25A hoofdzekering hebt, maar dat kan je natuurlijk per ongeluk vergeten.

Als je geen grotere netaansluiting wil (vanwege de extra maandelijkse kosten voor de netbeheerder) dan kan je dus niet officieel meer laden dan 16A.

Ik zou wel een 3 fase laadpaal nemen, maar uiteindelijk maar 1 fase op de groep aansluiten in de meterkast. Dan weet je zeker dat je niet in de problemen komt als je collega of vrienden langs komen met hun EV die wel met 3 fasen kan laden.

Tenzij je je huidige groepen heel erg goed over de drie fasen kan verdelen want dan zou het allemaal wel net kunnen. Je kan nu immers max 25A gebruiken en als je die verdeeld over 3 fasen is dat 8,3A per fase plus 16A laden is 24,3A en dat is dan precies net iets minder dan je hoofdzekering. Maar dat moet dan maar net goed uitkomen met de verdeling die er nu is en je moet ook niet ineens toch gaan frituren, pizza bakken en de wasmachine aan als er iemand met 3 fasen aan het laden is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:52
Hier in Noorwegen is vandaag de ampera-e officieel geprijsd:

289.000 Nok basisprijs (32.500 euro)
329.000 nok Full options (37.500 euro)

Daar gaan de concurrenten een behoorlijke kluif aan hebben!

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Zoals andere melden, kan de Ioniq maar met 1 fase laden. Nu een 3 fase paal plaatsen en 1 fase aansluiten is een goed idee.

Persoonlijk heb ik de ombouw van 1x25A naar 3x25A achterwege gelaten voor nu. De netbeheerder heeft een 35A zekering op de enkele fase gezet, dit is kosteloos gedaan zonder verhoging van het tarief.De auto laad nu dus met maximaal 14A (instelling MiEV) waarbij er dan nog 20A voor het huis overblijft. Vooralsnog gaat het goed met vaatwasser, wasmachine, droger en oven, uiteraard niet allemaal tegelijk.

Als je ombouwt naar 3x25A is het opzich wel een stuk makkelijker voor later, maar dit kost wel circa 200 euro eenmalig (Liander). Let wel dat de meterkast dan al aangepast moet zijn voor 3 fasen, minimaal een 3 fase hoofdschakelaar is noodzakelijk naar mijn weten. Ik denk dat het toegestaan is om de oude automaten te verdelen over de fases.

Met circa 3kW laad mijn auto in circa 6,5 uur vol. Voor jouw auto zou het maximaal 28/3.3 = 8.5 uur moeten duren. Dat is uiteraard het slechtste geval, praktisch gezien kom je denk ik niet helemaal plat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Rene schreef op woensdag 14 december 2016 @ 19:45:

Als GM maar niet bezig is zoals TESLA, als het artikel in de link op waarheid berust.

https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:43

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Voor dat je commentaar geeft, kijk aub eerst het filmpje VOLLEDIG O-)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
janesh schreef op woensdag 14 december 2016 @ 19:53:
[...]

Als GM maar niet bezig is zoals TESLA, als het artikel in de link op waarheid berust.

https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/
Wat een onzinartikel, dus ze gaan janken over die paar kwh afronding?

Waar ik benieuwd naar ben is de prijs van de Ampera-E in NL. Als het in Noorwegen zo'n 10% duurder is dan de i3 zal het hier wel zo'n €40.000 worden kaal. Toch best wat geld voor een Opel...

Facts don't care about your feelings

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Damic schreef op woensdag 14 december 2016 @ 20:55:
[video]

Voor dat je commentaar geeft, kijk aub eerst het filmpje VOLLEDIG O-)
Na nummer 3 was ik er wel klaar mee. Wat is zijn point en wordt het nog interessant? Of is het gewoon "haha, ik ben helemaal tegen Tesla. NOT, IT'S JUST A PRANK DUDE".
Want dat zo begint het dus. En prankvideo's zijn nooit grappig.

Signatures zijn voor boomers.

databeestje schreef op woensdag 14 december 2016 @ 19:46:
Let wel dat de meterkast dan al aangepast moet zijn voor 3 fasen, minimaal een 3 fase hoofdschakelaar is noodzakelijk naar mijn weten. Ik denk dat het toegestaan is om de oude automaten te verdelen over de fases.
Ja, de hoofdschakelaar in de meterkast moet 3 fasen zijn. Die kan je al van te voren monteren natuurlijk, die schakelaar vind het ook prima als maar 1 fase is aangesloten.

De oude automaten kan je gewoon gebruiken, ik zou niet weten waarom niet. De verbindingen onderling tussen de automaten zal je waarschijnlijk wel moeten aanpassen. Ik denk niet dat de automaten al netjes in 3 verschillende groepen zullen zijn verdeeld. Bij ons was dat in ieder geval niet zo.

• Veneficus
Maasluip schreef op donderdag 15 december 2016 @ 07:41:
[...]

Na nummer 3 was ik er wel klaar mee. Wat is zijn point en wordt het nog interessant? Of is het gewoon "haha, ik ben helemaal tegen Tesla. NOT, IT'S JUST A PRANK DUDE".
Want dat zo begint het dus. En prankvideo's zijn nooit grappig.
De content op zichzelf is best goed geschikt voor een sarcastisch stuk. Die gast is alleen niet in staat het grappig te brengen, wat ook voor een groot deel te wijten is aan de editing en kwaliteit van het filmpje :9

• MicJager
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 29-05 10:47
Dank voor alle antwoorden, ik ga netbeheerder Liander mijn aansluiting om laten zetten naar 3 fase x 25A.

Ik had het in mijn eerste bericht over een 16A laadpaal, ik begrijp nu dat de Ioniq maar met 1 kan fase laden, als dat via 16A laadpaal gaat haal ik dus maar 3,7KwH. Maar er bestaan ook 3 fase 32A laadpalen, als ik die nu op 1 van de 3 fase van 25A aanlsuit gaat de Ioniq dan wel met de maximale 6,6KwH laden?

Laadpaal waar ik aan denk is deze overigens: LS24 Laadpaal mode 3, type 2, 32A(22 kW), 3-fase, vaste kabel, incl. verbruiksmeter (Link = https://www.laadpaal24.nl...-2-32A(22-kW)-3F-vast-kwh )

Kan dat?

[ Voor 0% gewijzigd door MicJager op 15-12-2016 11:00 . Reden: link werkte niet door extra haakje ]

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

MicJager schreef op donderdag 15 december 2016 @ 10:13:
Dank voor alle antwoorden, ik ga netbeheerder Liander mijn aansluiting om laten zetten naar 3 fase x 25A.

Ik had het in mijn eerste bericht over een 16A laadpaal, ik begrijp nu dat de Ioniq maar met 1 kan fase laden, als dat via 16A laadpaal gaat haal ik dus maar 3,7KwH. Maar er bestaan ook 3 fase 32A laadpalen, als ik die nu op 1 van de 3 fase van 25A aanlsuit gaat de Ioniq dan wel met de maximale 6,6KwH laden?

Laadpaal waar ik aan denk is deze overigens: LS24 Laadpaal mode 3, type 2, 32A(22 kW), 3-fase, vaste kabel, incl. verbruiksmeter (Link = https://www.laadpaal24.nl...-2-32A(22-kW)-3F-vast-kwh)

Kan dat?
In principe kan dat wel, maar dan moet deze ingesteld worden voor een maximum van 24A zodat deze niet meteen de hoofdzekering eruit klapt de eerste keer dat je de auto probeert te laden. Dit kan in de laadpaal ingesteld worden. Als het tegenzit kent deze alleen de stappen 10/16/20/25/32, maar dat moet de documentatie uitwijzen.

Zo lang je deze met 1 fase aansluit in de meterkast en de rest van het huis op de andere 2 fasen is het geen probleem. Dan loop je in ieder geval niet het risico dat je het huis donker zet :) Je kan dan laden met 25 * 230 ~= 5.7kW wat op zich redelijk is.

Als je naar 3x35A zou willen gaat het jaar tarief meteen van 230 euro naar 899 euro, wat eigenlijk volkomen belachelijk is.

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:37
Welk alternatief raad je me aan voor dat geld met een 60 kWh (groter mag ook :)) batterij ?

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

MicJager schreef op donderdag 15 december 2016 @ 10:13:
Laadpaal waar ik aan denk is deze overigens: LS24 Laadpaal mode 3, type 2, 32A(22 kW), 3-fase, vaste kabel, incl. verbruiksmeter (Link = https://www.laadpaal24.nl...-2-32A(22-kW)-3F-vast-kwh)
Die link werkt niet, maar dat ligt aan het extra haakje wat je er achter hebt gezet.

In de twee summiere PDF's die er bij horen staat nergens of en hoe je dit anders kan instellen. Dat zou ik dus eerst navragen voor je hem besteld.

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenE op 15-12-2016 10:53 . Reden: link ]

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenE schreef op donderdag 15 december 2016 @ 10:52:
[...]
Die link werkt niet, maar dat ligt aan het extra haakje wat je er achter hebt gezet.

In de twee summiere PDF's die er bij horen staat nergens of en hoe je dit anders kan instellen. Dat zou ik dus eerst navragen voor je hem besteld.
Als je "Laadpaal op maat" kiest, dan is er de keuze voor 25A, dat is wat de poster zoekt.
https://www.laadpaal24.nl/Laadpaal-op-maat

Daar is ook de keuze voor een vaste kabel en 3 fase.

• YoshiBignose
kdeboois schreef op donderdag 15 december 2016 @ 10:44:
[...]

Welk alternatief raad je me aan voor dat geld met een 60 kWh (groter mag ook :)) batterij ?
Omdat er geen alternatieven zijn betekent niet meteen dat het een goede koop is...

• kdeboois
YoshiBignose schreef op donderdag 15 december 2016 @ 11:08:
[...]

Omdat er geen alternatieven zijn betekent niet meteen dat het een goede koop is...
Is het zeker wel, daar ben ik al bijna 100% van overtuigd. Als is het alleen al omdat mijn baas heel hard 'Nee' roept tegen een Tesla Model S en de Model 3 voor mij te laat komt...

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Je vindt hem groot genoeg?

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• YoshiBignose
kdeboois schreef op donderdag 15 december 2016 @ 11:10:
[...]

Is het zeker wel, daar ben ik al bijna 100% van overtuigd. Als is het alleen al omdat mijn baas heel hard 'Nee' roept tegen een Tesla Model S en de Model 3 voor mij te laat komt...
Als je puur naar accugrootte kijkt dan lijkt het inderdaad een goede koop. Maar de werkelijke actieradius scheen wel wat minder te zijn door hoge cw-waarde, de auto is vrij klein en (volgens mij) zijn opties nog best prijzig.

• kdeboois
YoshiBignose schreef op donderdag 15 december 2016 @ 11:26:
[...]

Als je puur naar accugrootte kijkt dan lijkt het inderdaad een goede koop. Maar de werkelijke actieradius scheen wel wat minder te zijn door hoge cw-waarde, de auto is vrij klein en (volgens mij) zijn opties nog best prijzig.
Als de werkelijke actieradius op 200 km uit komt (worst case scenario) dan is dat prima.

Ik ben toevallig de noorse configurator doorgelopen en daar is maar één optie mogelijk. Dus de eerste auto's zijn bijna full-option op de te dure achteruitkijk camera na. Veelal maakt in mijn situatie de prijs van de opties niet zo veel uit overigens, zolang het maar binnen budget blijft (zakelijke operationele leasing).

Dat vrij klein is erg relatief. Ik heb hem natuurlijk nog niet in het echt gezien, maar de binnenmaten lijken OK. Ik ga natuurlijk niks bestellen zonder te passen, maar het ziet er goed uit.

Aan de buitenkant ben ik het met je eens. Het lijkt meer een B categorie, en dat is even wennen na al jaren C te hebben gereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
YoshiBignose schreef op woensdag 14 december 2016 @ 23:41:
Wat een onzinartikel, dus ze gaan janken over die paar kwh afronding?
Het eerste deel van het artikel is een aanloopje naar het feit dat het effectief toevoegen van 10 kWh aan de 60 kWh versie 10.000 dollar kost en dat je als koper verwacht 15 kWh te ontvangen. Maar dat blijkt niet zo te zijn omdat het bruikbare deel van de batterij kleiner is. Je kunt ook zeggen dat de 60 kWh kopers behoorlijk wat meer krijgen dan de beloofde 60 kWh, en dat het tekort geheel komt te liggen bij de koper of upgrader van/naar 75 kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
Voor mij was de grootte een van de redenen om liever voor de Ioniq Electric te gaan dan voor de Ampera-e.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

databeestje schreef op donderdag 15 december 2016 @ 10:59:
Als je "Laadpaal op maat" kiest, dan is er de keuze voor 25A, dat is wat de poster zoekt.
Ik had die hele site niet uitgeplozen ;) Wel apart dat je kan kiezen voor 20A of 25A en dat de prijs dan ook verschillend is. Zouden ze dan echt andere contactors, kabels etc gebruiken? Dat betekent dat ook dat je hem nooit meer kan 'opwaarderen' naar 32A mocht je ooit wel een grotere netaansluiting krijgen.

Ik zou dan eerder voor een laadpaal gaan die gewoon 32A is uitgevoerd en alleen in de software op 25A is te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:52

HeroS

SmartHome Nerd

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

• kdeboois
Jan Treur schreef op donderdag 15 december 2016 @ 13:00:
Voor mij was de grootte een van de redenen om liever voor de Ioniq Electric te gaan dan voor de Ampera-e.
Ioniq staat ook op mijn shortlist hoor.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

B segment rijdt als een B segment, wie had dat gedacht :D

Lijkt me absoluut een bijtelling knaller voor het nieuwe jaar, oogt ook wel naar mijn persoonlijke smaak.

• YoshiBignose
kdeboois schreef op donderdag 15 december 2016 @ 13:44:
[...]

Ioniq staat ook op mijn shortlist hoor.
De kleine accu van de Ioniq is gewoon zijn grootste zwakte. Als daar een 40 of zelfs 60 kwh in had gezeten was het echt een legendarische auto geweest, met een scherpe prijs dan wel.

Maar goed omdat de Ioniq wel erg zuinig rijdt kun je toch nog een redelijke range halen. Ze zijn beide niet bijzonder mooi anders had het nog wel mee kunnen spelen. Ik vind het interieur van die Ampera E persoonlijk niks, doet me beetje aan de Zoe denken. Dat rare plastic, futuristisch achtige zooi... De Ioniq is misschien erg saai, maar wel gewoon een normaal interieur zoals ICE's dat ook hebben :P

Ik had de Ioniq nooit gekozen als de leaseprijs ook niet zo scherp was. Ben wel benieuwd wat die Ampera E gaat doen in de lease.

[ Voor 8% gewijzigd door YoshiBignose op 15-12-2016 13:56 ]

• Jan Treur
Die grotere accu komt nog in 2018, dus dan moet je nog een jaartje wachten. Maar voor de bescheiden afstanden die ik rij is het bereik van de huidige versie, ook in de winter, ruim voldoende.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Jan Treur schreef op donderdag 15 december 2016 @ 14:02:
Die grotere accu komt nog in 2018, dus dan moet je nog een jaartje wachten. Maar voor de bescheiden afstanden die ik rij is het bereik van de huidige versie, ook in de winter, ruim voldoende.
Als je met de capaciteit die je hebt heen en weer kan kijk je na 3 maanden er niet meer naar om. Dat gaat vanzelf, even stekkeren is ook maar een minuutje, nog sneller als je een vaste kabel hebt.

Mijn mazzel is dat een willekeurige 2e hands elektrische auto genoeg bereik heeft voor mijn woon-werk verkeer. Dat geeft straks een hoop keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Blokkade van de week: 8)7

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/k1bCS4V.jpg

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan Treur
Dit is hun emailadres: info@handycare.nl.
Misschien leuk voor ze als ze in veelvoud deze foto van hun auto ontvangen?

• Veneficus
Bij de IKEA nog wel, niet eens tijdelijk laden en lossen bij een klant van ze.
Jan Treur schreef op donderdag 15 december 2016 @ 14:46:
Dit is hun emailadres: info@handycare.nl.
Misschien leuk voor ze als ze in veelvoud deze foto van hun auto ontvangen?
Dan moeten we natuurlijk wel het oorspronkelijke bestand hebben van meerdere MB's. Anders is het niet duidelijk genoeg te zien O-)

[ Voor 70% gewijzigd door Veneficus op 15-12-2016 15:01 ]

• EV-newbie
Rene schreef op woensdag 14 december 2016 @ 19:45:

Hoezo?

Zoals eerder aangegeven, de basis is € 6.500 duurder dan de basis Ioniq....

Dus net waar je voor wil kiezen.

SolarFrontier 7.140Wp + Hyundai Ioniq Electric + Tesla MY LR= rijden op zonlicht!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

EV-newbie schreef op donderdag 15 december 2016 @ 16:53:
[...]

Hoezo?

Daar krijg je dan wel een bijna 2x zo grote batterij voor. ;)

En los daarvan: ik denk dat we het idee moeten loslaten dat een auto per se zo min mogelijk moet kosten. Iedereen maakt daarin een andere afweging. Ik vind de BMW i3 persoonlijk erg aantrekkelijk, maar ik zie ook wel in dat dat niet de goedkoopste auto is. Ik maak alleen andere keuzes (rijgedrag, functionaliteit, afwerking) dan andere mensen hier.

Als je echt goedkoop wil rijden, is een EV over het algemeen (door de hoge afschrijving) niet de beste keuze. Een i-MiEV komt daar wellicht (door de leeftijd) bij in de buurt. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

• YoshiBignose
EV-newbie schreef op donderdag 15 december 2016 @ 16:53:
[...]

Hoezo?

Dus? Daardoor is het geen concurrent van de Ioniq wou je zeggen?

• EV-newbie
YoshiBignose schreef op donderdag 15 december 2016 @ 17:29:
[...]

Dus? Daardoor is het geen concurrent van de Ioniq wou je zeggen?
Neen, precies wat jij ook al aangaf; de keuze is voor iedereen anders.

De Ampera-E lijkt in NL minimaal de prijs van de i3 te krijgen. En dan is zelfs de i3 REX in de buurt... tja... wat kies je dan?

Binnenruimte, actieradius, leaseprijs???

En waarom niet een Zoë als je niet veel ruimte wil maar wel een groot bereik. Die auto sneeuwt een beetje onder, maar heeft toch een actieradius die dicht bij de Ampera-E ligt maar dan veeeeel goedkoper is....

Tja... wat is belangrijker...

• EV-newbie
Krisp schreef op donderdag 15 december 2016 @ 17:05:
[...]

Daar krijg je dan wel een bijna 2x zo grote batterij voor. ;)

En los daarvan: ik denk dat we het idee moeten loslaten dat een auto per se zo min mogelijk moet kosten. Iedereen maakt daarin een andere afweging. Ik vind de BMW i3 persoonlijk erg aantrekkelijk, maar ik zie ook wel in dat dat niet de goedkoopste auto is. Ik maak alleen andere keuzes (rijgedrag, functionaliteit, afwerking) dan andere mensen hier.

Als je echt goedkoop wil rijden, is een EV over het algemeen (door de hoge afschrijving) niet de beste keuze. Een i-MiEV komt daar wellicht (door de leeftijd) bij in de buurt. :)
Tja.... koop je een Zoë. Praktisch vergelijkbare actieradius maar die Zoë is dan dus veel goedkoper.
Maar natuurlijk veel meer afschijving dan een i-MIEV.....

[ Voor 3% gewijzigd door EV-newbie op 15-12-2016 18:32 ]

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

• Contagion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-09 16:26
Ik weet niet of dat goed nieuws is of gewoon het effect van de BPM op auto's. Een GTE heeft een elektrisch deel dus stoot in de NEDC test minder uit en krijgt daardoor een beter energielabel en dus een lagere prijs. EIgenlijk is dat heel suf want niemand rijdt zoals de NEDC test, maar ja. Zo kocht ik ook een wegenbelastingvrije Polo Bluemotion, en niemand wilde de 1.6TDI, want veel duurder.

• mddd
  • Niet online
Maar nog steeds baby steps. Ongeveer 4.8% van alle verkochte auto's is een PHEV. Ongeveer 2% is een BEV (waarvan de helft Tesla's).

Ik ben erg benieuwd wat er volgend jaar gaat gebeuren als de PHEV stimulans afgelopen is. Zullen veel mensen dan omwille van de bijtelling BEV's gaan kopen? Of is dat dan toch een brug te ver.. we zullen zien. Ik hoop dat het inderdaad de stimulans is waar we op hopen!
Contagion schreef op donderdag 15 december 2016 @ 21:35:
Ik weet niet of dat goed nieuws is of gewoon het effect van de BPM op auto's.
Uiteraard is dat het bijtellings effect. Kijk maar in die grafiek, ook vorig jaar aan het eind van het jaar was er een piek. Men probeert altijd aan het eind van het jaar nog snel de auto's te kopen die daarna niet meer zo goedkoop in bijtelling zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Contagion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-09 16:26
Ik vind het alleen wel jammer dat de PHEV zakelijk extreem gesubsidieerd wordt terwijl na deze periode de auto's massaal het land verlaten. Aan de andere kant zijn er voor particulieren (zoals ik) bijna geen mogelijkheden om van dit soort voordelen gebruik te maken.

Daarnaast zie ik een PHEV niet echt als 'wegvoorbereider' naar EV's maar een move om je gemiddelde 'vloot' CO2 uitstoot (op papier) naar beneden te brengen. Fabrikanten bouwen een beetje elektro in om aan de eisen te blijven voldoen maar ik heb nog niet het idee dat ze er een echt toekomstbeeld in zien (een paar fabrikanten daargelaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Een PHEV heeft ook nauwelijks toekomst, in ieder geval op de manier zoals nu vormgegeven.

Als je naar het ontwerp kijkt, heeft een PHEV twee aandrijflijnen en (dus) 2x onderhoudskosten. Anders gezegd: je moet en de bougies, en de accucellen vervangen. Dat is niet goedkoper. Als je dan kijkt naar de nieuwprijs van zo'n auto, zie je dat ze ook significant duurder zijn: 5.000-15.000 euro.

Dat moet allemaal opgevangen worden door een besparing in brandstofkosten. En mijns inziens die is er te weinig. Zelfs als je stevig doorstekkert, moet je veel elektrische (geen ICE) kilometers maken om de nieuwprijs terug te verdienen. Die case wordt nog slechter als je bedenkt dat volgend jaar PHEV's wegenbelasting mogen gaan betalen.

Per saldo is er voor particulieren geen enkele incentive om een PHEV (of zelfs een hybride) te kopen. Tenzij je een extreem betrouwbaar product hebt (bijv Toyota) en de prijs gelijkwaardig is, dan is de toegevoegde waarde van die PHEV's volkomen afwezig.

Ik vind het overigens te gemakkelijk om te zeggen dat het stimuleren van PHEV's zinloos is geweest. Daarvoor hebben we wel een werkend snellaadnetwerk gekregen, waar elektrische auto's nu van kunnen profiteren. Natuurlijk had de overheid ook direct het geld kunnen geven, maar deze methode levert veel meer feedback (en dus betere laadpalen) op. Ook had iets als fastned denk ik niet bestaan. :)

[ Voor 36% gewijzigd door Krisp op 16-12-2016 07:09 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Het was meer dat in het artikel uitgelicht werd dat van een bepaald model (b.v. VW Passat) het grootste deel de GTE was.

Een vriend van mij wil graag een grotere auto, het liefst plugin, maar ook graag een aanhanger kunnen trekken. Nu kan je dus een 3 jaar oude Mitsubishi Outlander PHEV kopen voor circa 20k euro die aan de voorwaarden voldoet.

Een Toyota Auris hybride met trekhaak begint ook bij de 17k euro, zo gek is het allemaal nog niet. Maar met de Outlander kan hij *wel* elektrisch naar het werk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
databeestje schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 08:36:
Het was meer dat in het artikel uitgelicht werd dat van een bepaald model (b.v. VW Passat) het grootste deel de GTE was.

Een vriend van mij wil graag een grotere auto, het liefst plugin, maar ook graag een aanhanger kunnen trekken. Nu kan je dus een 3 jaar oude Mitsubishi Outlander PHEV kopen voor circa 20k euro die aan de voorwaarden voldoet.

Een Toyota Auris hybride met trekhaak begint ook bij de 17k euro, zo gek is het allemaal nog niet. Maar met de Outlander kan hij *wel* elektrisch naar het werk :D
Ik denk ook dat dit de enige valide reden is voor een PHEV. Ik ken ook wel genoeg mensen die paardentrailers moeten kunnen trekken, maar ook elektrisch zouden willen rijden. Dan kun je wel een Model X kopen (als je het geld hebt), maar dan is je bereik ook bijna nul zodra je een zware aanhanger erachter hebt hangen. De (f)Outlander is dan zo'n beetje de enige goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Veneficus schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 08:43:
[...]

Ik denk ook dat dit de enige valide reden is voor een PHEV. Ik ken ook wel genoeg mensen die paardentrailers moeten kunnen trekken, maar ook elektrisch zouden willen rijden. Dan kun je wel een Model X kopen (als je het geld hebt), maar dan is je bereik ook bijna nul zodra je een zware aanhanger erachter hebt hangen. De (f)Outlander is dan zo'n beetje de enige goede optie.
Waar, en ook deze use case is tijdelijk. Er zullen -naast Tesla- wel meer fabrikanten komen (Jaguar/Land Rover?) met elektrische auto's met een fatsoenlijke trekhaak. En dat is prima. :-) Hoe meer elektrisch er gereden wordt, hoe beter. Maar een PHEV in deze use case is hooguit interessant in de periode 2012-2022: daarna zijn er domweg voldoende BEV-alternatieven.

Anderzijds zijn er al heel veel (plugin) hybride auto's met weinig toegevoegde waarde:
- Volvo V60 Plugin
- Golf GTE
- Hona Jazz Hybrid
- Toyota Auris/Yaris Hybrid
- Prius Plugin
- Peugeot/Citroen 4Hybrid
- etc. etc.

[ Voor 12% gewijzigd door Krisp op 16-12-2016 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waarom zet je de Toyota Auris en Yaris Hybrid in dat lijstje? Dat zijn fatsoenlijke hybrides zoals de Prius en hebben wel een duidelijk lager verbruik in de praktijk (anders dan "voor de bühne" hybrides als de Golf GTE die in de praktijk nog altijd een verschrikkelijk hoog verbruik heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Misschien een onhandige keuze, maar ik kon niet zo snel een andere 2e hands Plugin vinden, en de Golf GTE is nog te nieuw. Verder hebben de meeste hybrides het manco dat een trekhaak geen optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Maasluip schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 09:46:
Waarom zet je de Toyota Auris en Yaris Hybrid in dat lijstje? Dat zijn fatsoenlijke hybrides zoals de Prius en hebben wel een duidelijk lager verbruik in de praktijk (anders dan "voor de bühne" hybrides als de Golf GTE die in de praktijk nog altijd een verschrikkelijk hoog verbruik heeft).
Dat is relatief eenvoudig.
- allereerst is het onderhoud duurder. Niet alleen standaard (hybrid/ICE), maar er kunnen ook extra onderdelen stuk gaan.
- Normaliter is wegenbelasting redelijk gelijk. Toevallig bij de Yaris komt het net slecht uit onhandig uit voor de non-hybrid, waardoor de hybrid net wat goedkoper is, eerlijk is eerlijk. De Honda Jazz bijvoorbeeld weer niet.
- aanschafwaarde scheelt nog steeds 3.000-5.000 euro, ook op de tweedehands markt.
- Uit de site van werkelijkverbruik.nl blijkt dat het 0,8-1,5 liter per 100 kilometer oplevert.

Aangenomen dat er 15.000 km per jaar wordt gereden, scheelt dat tussen de 180 en 300 euro per jaar aan benzine, maar betaal je weer 10-20 euro per jaar meer aan onderhoud. Specifiek voor de Yaris geldt dat je 100-150 euro per jaar aan wegenbelasting bespaart. Dit is zolang er niets stuk gaat.

Kortom: het scheelt tussen de 270 en 440 euro per jaar. Dan moet je zeker 6 jaar in een auto rijden om het eruit te krijgen, en maar hopen dat de overheid de voordelen voor hybrides in stand houdt en dat er niets stuk gaat. Ik vind dat een tamelijk dunne business case, zeker als je kijkt wat een auto overall al kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quincy2003
  • Registratie: September 2006
Ik deel de mening over de PHEV's niet helemaal.

Inderdaad het gros wordt door leasend Nederland geleast en nooit aan de stekker gehangen.

Ik heb zelf gisteren mijn Passat GTE op mogen halen, en heb natuurlijk ook vanwege de bijtelling voor deze auto gekozen, maar ook omdat ik alle woon-werk km's volledig elektrisch kan rijden.

Als er een elektrische auto was geweest met een vergelijkbaar ruimteaanbod was dat zeker een optie geweest, maar feit is dat er weinig tot geen volledig elektrische auto's zijn met een vergelijkbaar ruimteaanbod als de Passat.

Overigens ken ik ook genoeg voorbeelden van leaserijders die een PHEV leasen wegens de lage bijtelling, maar het uiteindelijk een sport vinden om zo veel mogelijk elektrisch te rijden. Dit zijn de leaserijders die straks in een Model 3 of equivalenten stappen. Ik denk dus dat de PHEV zeker een voorbereidende functie heeft.

Tesla Model S - www.voltic.nl Eerlijk over elektrisch rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Vergeet de Opel Ampera niet jongens. De eerste op de markt met een grote batterij (16 kWh) en de enige naast de i3 REX die echt 100% elektrisch zijn Vmax haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Het probleem met de Opel Ampera was dat ik klem zit op de achterbank met 1,89. Met de voeten vast onder de voorstoel en met het hoofd tegen het dak. Het reed prima, maar er waren iets te veel concessies gedaan naar mijn mening.

Als je dat afzet tegen de verpakking van een VW Passat GTE stationwagen dan is het gigantisch verschil in praktische bruikbaarheid. De markt is zondermeer beter geworden door een grotere keus, maar nog lang niet volwassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Quincy2003 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 10:19:
Ik deel de mening over de PHEV's niet helemaal.

Inderdaad het gros wordt door leasend Nederland geleast en nooit aan de stekker gehangen.

Ik heb zelf gisteren mijn Passat GTE op mogen halen, en heb natuurlijk ook vanwege de bijtelling voor deze auto gekozen, maar ook omdat ik alle woon-werk km's volledig elektrisch kan rijden.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Maar de regeling voor PHEV is achteraf gezien gewoon raar gekozen : om ze te beoordelen enkel op hun schoonst mogelijke gebruikssituatie. Waardoor een auto (om de Outlander maar weer te pakken) die bij ICE gebruik juist behoorlijk vuil is, beoordeeld werd als een uiterst schone wagen (wat ie alleen bij puur EV gebruik is). Men had op zijn minst kunnen rekenen met 50-50 gebruik bijvoorbeeld.

Het voordeel daarvan zou zijn dat een PHEV die in ICE mode schoner is, ook daadwerkelijk een lagere reken-uitstoot krijgt. In plaats van de situatie waarbij elke auto die maar 50 km elektrisch kan rijden over 1 kam wordt geschoren.

Wellicht hadden we dan ook nog steeds een tussenstap kunnen hebben tussen de BEV en 'alle andere' wat we nu gaan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

mddd schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 10:54:
[...]

Wellicht hadden we dan ook nog steeds een tussenstap kunnen hebben tussen de BEV en 'alle andere' wat we nu gaan krijgen.
Juist. de BMW i3 is daar een goed voorbeeld van. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Krisp schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 07:02:
Een PHEV heeft ook nauwelijks toekomst, in ieder geval op de manier zoals nu vormgegeven.

Als je naar het ontwerp kijkt, heeft een PHEV twee aandrijflijnen en (dus) 2x onderhoudskosten. Anders gezegd: je moet en de bougies, en de accucellen vervangen. Dat is niet goedkoper. Als je dan kijkt naar de nieuwprijs van zo'n auto, zie je dat ze ook significant duurder zijn: 5.000-15.000 euro.

Dat moet allemaal opgevangen worden door een besparing in brandstofkosten. En mijns inziens die is er te weinig. Zelfs als je stevig doorstekkert, moet je veel elektrische (geen ICE) kilometers maken om de nieuwprijs terug te verdienen. Die case wordt nog slechter als je bedenkt dat volgend jaar PHEV's wegenbelasting mogen gaan betalen.

Per saldo is er voor particulieren geen enkele incentive om een PHEV (of zelfs een hybride) te kopen. Tenzij je een extreem betrouwbaar product hebt (bijv Toyota) en de prijs gelijkwaardig is, dan is de toegevoegde waarde van die PHEV's volkomen afwezig.

Ik vind het overigens te gemakkelijk om te zeggen dat het stimuleren van PHEV's zinloos is geweest. Daarvoor hebben we wel een werkend snellaadnetwerk gekregen, waar elektrische auto's nu van kunnen profiteren. Natuurlijk had de overheid ook direct het geld kunnen geven, maar deze methode levert veel meer feedback (en dus betere laadpalen) op. Ook had iets als fastned denk ik niet bestaan. :)
Qua onderhoud maak je wel een denkfout nu, want als de ene aandrijflijn aan het werk is staat de andere stil. Een elektrische aandrijflijn heeft ook veel minder onderhoud nodig dan een plofmotor en ontlast ook nog eens de plofmotor aangezien alle korte ritten(met een koude motor dus) elektrisch gedaan kunnen worden.

We kunnen nu wel allemaal gaan janken dat het geld beter anders besteedt had worden maar dat is lekker makkelijk met de kennis van nu.
Opzich was de gedachte om (PH)EV's te stimuleren geen slecht idee, destijds was de markt voor elektrische voertuigen heel anders en kleiner.

Bij een heleboel bedrijven staat nu een laadpaal en ook de publieke laadinfrastructuur heeft een schop gekregen, en als straks de leasecontracten aflopen komen er ook meer gebruikte op de markt. Ja een deel ervan wordt geëxporteerd naar landen als Noorwegen maar ook daar worden ze gebruikt en verminderen ze uitstoot.

Dat sommige werkgevers het blijkbaar niet nodig vonden om goedkope elektriciteit te stimuleren boven dure benzine, is ook lastig te voorzien. Maar goed, de laadpunten staan er nu op de bedrijven en zullen er ook wel blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quincy2003
  • Registratie: September 2006
mddd schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 10:54:
[...]

Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Maar de regeling voor PHEV is achteraf gezien gewoon raar gekozen : om ze te beoordelen enkel op hun schoonst mogelijke gebruikssituatie. Waardoor een auto (om de Outlander maar weer te pakken) die bij ICE gebruik juist behoorlijk vuil is, beoordeeld werd als een uiterst schone wagen (wat ie alleen bij puur EV gebruik is). Men had op zijn minst kunnen rekenen met 50-50 gebruik bijvoorbeeld.

Het voordeel daarvan zou zijn dat een PHEV die in ICE mode schoner is, ook daadwerkelijk een lagere reken-uitstoot krijgt. In plaats van de situatie waarbij elke auto die maar 50 km elektrisch kan rijden over 1 kam wordt geschoren.

Klopt, de regeling slaat werkelijk nergens op. Een vriend van me rijd vanaf begin volgend jaar in een 1.6 tdi Passat, en betaald netto gewoon €130,- meer in de maand.

Aan de andere kant bieden de fabrikanten ook gewoon niet aan waar leasend Nederland behoefte aan heeft. Natuurlijk kunnen 2 kinderen makkelijk in een Renault Zoe of Kia Soul EV, maar volledig elektrische auto's met het ruimte aanbod in de klasse van de Passat of zelf een Golf Station zijn er gewoon niet.

Tesla Model S - www.voltic.nl Eerlijk over elektrisch rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Kopie van Renault Zoe nieuws(brief), laad je bij fastned? Even lezen, potentieel slecht nieuws!:

----------------------
Op basis van onze gegevens lijkt het erop dat je met een Renault ZOE bij Fastned geladen hebt. Rijd je een oudere ZOE - voornamelijk uit bouwjaar 2013 en 2014 - dan vragen we graag je aandacht voor het volgende.

Sinds langere tijd sluiten we veel van onze stations aan op een middenspanningsaansluiting om op hogere laadsnelheden en uitbreiding van het aantal laders voorbereid te zijn. Helaas hebben oudere Renault ZOE's problemen met het 43 kW laden op deze stations doordat ze harmonische verstoringen veroorzaken die onvoldoende gefilterd worden door de auto. Hierdoor wordt het laden vaak afgebroken door de ZOE of de snellader. Nieuwere ZOE's kunnen zonder problemen laden op deze stations aangezien deze voorzien zijn van betere filtering.

Als tijdelijke workaround hebben we de AC kabel van een van beide laders op de betreffende stations beperkt tot 22 kW. Een ZOE waarbij dit probleem zich voordoet kan op dit moment op die lader alsnog laden, maar wel met een lagere snelheid.

Vanaf eind december 2016 zullen we deze tijdelijke workaround terugdraaien. Door de toenemende bezettingsgraad van onze stations willen we ZOE rijders graag meer flexibiliteit bieden door twee 43 kW laders op de meeste stations. We begrijpen dat een aantal ZOE rijders hierdoor helaas problemen kan ondervinden. Indien dit het geval is, dan raden we je aan om contact op te nemen met Renault Nederland via 0800-0303.

De meest actuele informatie en overzicht van de desbetreffende stations vind je op onze support pagina.

---------------
Wij rijden regelmatig vanuit Eindhoven naar Schiedam (138km) en moeten dan bij fastned tussendoor even stoppen op de heenweg (meestal) en ook de terugweg.

Sinds mei-2016 t/m vorige week hebben wij echter zonder problemen kunnen opladen tot -xx graden bij Fastned Den Bout (een half jaar dus: zonder problemen!) Bouwjaar Zoe is mei/juni-2014

Doordat fastned een dekking heeft (of had..?) kunnen wij prima naar vrienden/schoonfamilie rijden. Echter hebben wij sinds vorige week laadproblemen die beschreven worden in deze email. Wij kwamen aan met 6% lading en hebben toen tot 39% kunnen opladen, ik kom er na terugkomst van tankstation-wc achter dat het laden gestopt was :( opnieuw starten, stoppen starten en konden elke keer een paar procent bijladen, erg vervelend.

Omdat Fastned dus is overgestapt naar een middenspanning (wat is een middenspanning en wat was de oude?) kunnen wij mogelijk dalijk niet meer fatsoenlijk richting schiedam rijden.. Erg vervelend als je dus een abonnee bent van Fastned en het ineens niet meer werkt!

Ik heb ook 1/2 weken geleden hier over contact gehad met Dhr. R. van fastned en heeft toen ook gezegd dat het aan de Zoe's lag, ze wisten samen met Renault Nederland niet de exacte oorzaak te geven behalve dat het om ''filteren'' gaat (in mijn ogen nog 'vaag' dus..)

Ik vind dit dus best vervelend.. 15km verder zit er nog wel een fastned, maar het kan niet de bedoeling zijn dat ik al haperend bij Fastned Den bout moet gaan laden om het vervolgens 15km verderop weer moet gaan proberen.

Pfft.. Toch maar voor die grotere accu gaan volgend jaar en fastned lekker over slaan? Erg jammer dit. De 22kw optie bij de tweede lader word dus ook opgezegd, letterlijk betekend dit dus dat je ook geen langzamer alternatief gaat hebben als fastned klant.. :(

** Overigens heb ik dit probleem nog nooit bij een snellader op 43kw gehad van andere aanbieders, The new motion, mistergreen, allego, nog meerdere.. Werken allemaal prima en zijn nooit gestopt met opladen..!

Er moet toch wel iets van een extern storing- ''filter'' o.i.d. toe te passen zijn Fastned?

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Stef87 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 16:24:
Echter hebben wij sinds vorige week laadproblemen die beschreven worden in deze email. Wij kwamen aan met 6% lading en hebben toen tot 39% kunnen opladen, ik kom er na terugkomst van tankstation-wc achter dat het laden gestopt was :( opnieuw starten, stoppen starten en konden elke keer een paar procent bijladen, erg vervelend.
Hmm dat is inderdaad wel heel vervelend zeg.
(wat is een middenspanning en wat was de oude?)
Middenspanning ligt (hoe logisch ook) tussen hoog en laagspanning in. De stations zitten dus aangesloten op een leiding van meer dan 400 Volt maar geen hoogspanning (20kV of hoger). En blijkbaar is de manier waarop die hogere spanning wordt getransformeerd naar de 400 Volt voor de 3 fasen lader, samen met de manier waarop de Zoe de boel omzet in gelijkspanning voor de accu, gevoeliger voor deze problemen..

Filteren in elektronisch verband betekent het weghalen van pieken/storingen. Een netsignaal hoort een mooie sinus te zijn, gaat het daar te veel van afwijken dan kunnen apparaten problemen krijgen en dan schakelt hij zich dus uit.

[ Voor 3% gewijzigd door mddd op 16-12-2016 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Waar Fastned hier op doelt met middenspanning is dat deze gebruik maken van het 10kV netwerk. Waar andere laders op het laagspanning net zitten van ~400 Volt.

Omdat Fastned meerdere laders per locatie hebben, gebruiken ze een eigen ~630kVA transformator huisje om terug te komen op ~400 volt 3 fasen. Dit is dus wezenlijk anders dan andere locaties waarbij er sprake is van een veel kleinere aansluiting op het net. Omdat er bij Fastned feitelijk weinig tot geen verbruikers op de aansluiting zitten tenzij er een andere auto aan het laden is kunnen harmonischen wel degelijk een rol spelen. Dat is een beetje een probleem met vermogenselektronica.

Normaliter is dit iets wat met een relatief simpel ferriet filter op te lossen is in kleinere elektronica (die ronde dingetjes in de USB kabel bijvoorbeeld), maar bij 50kW vermogens een wezenlijk andere situatie en niet triviaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Volgens mij is het ook bij Renault zo dat je een ZE-ready laadstation moet hebben omdat het anders niet werkt.

Waarschijnlijk zijn de auto's vrij gevoelig met wat ze aangeboden krijgen qua spanning/stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Crxtreem schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 17:00:
Volgens mij is het ook bij Renault zo dat je een ZE-ready laadstation moet hebben omdat het anders niet werkt.

Waarschijnlijk zijn de auto's vrij gevoelig met wat ze aangeboden krijgen qua spanning/stroom.
Onze laadpaal op 3fasen 11kw van laadpaal24 werkt (gelukkig) perfect, net al eigenlijk elke andere snellader en laadpaal (uitzondering uitgeschakelde laadpaal)

Zojuist deze gegevens allemaal via de telefoon doorgegeven aan Renault Nederland, die werken er hard aan om te kijken of dit is op te lossen, ik ben daar i.i.g. zeer vriendelijk en netjes geholpen! Zodra ze ''meer'' weten nemen ze direct contact op (ik was niet de eerste die er over had gebeld)

Tevens heb ik gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om over de batterij upgrade te vragen:
- Deze is waarschijnlijk Q2 2017 beschikbaar (volgens autoweek ongeveer 3500euro)
- Speciale inruildeals naar nieuwe Zoe met betere batterij is ook een optie
- Er komt ook iets van een interieur upgrade mogelijkheid? Was nog niet veel over bekend.
mddd schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 16:45:
[...]
Hmm dat is inderdaad wel heel vervelend zeg.
[...]
Filteren in elektronisch verband betekent het weghalen van pieken/storingen. Een netsignaal hoort een mooie sinus te zijn, gaat het daar te veel van afwijken dan kunnen apparaten problemen krijgen en dan schakelt hij zich dus uit.
Er is toch best wel iets te bedenken om dit op te lossen?? Bijvoorbeeld een (kleine) accu als buffer tussen midden-spanning en de 43kw AC laders of iets dergelijks, als filteren niet werkt?

** EDIT 1**

Zojuist heeft Fastned mij 2x geprobeerd te bellen, helaas de telefoon gemist.. Na 17.00u kan je ze niet bereiken (op zich logisch) tenzij je niet kan laden door een storing.

**EDIT 2**

Zojuist belde R. van Fastned mij weer terug om het een en ander uit te leggen. Hopelijk komt renault snel met een oplossing. Het gaat vooral om de Quickcharge motoren 2013-2014 a 2015 en soms ook de latere.
De Zoe die maar 22kw doet, doet het wel altijd op 22kw (net als mijn quickcharge motor, maar ik kan niet kiezen voor 22kw en krijg dan dus problemen..)

Ik heb vooral benadrukt dat mijn vriendin & ik dus effectief niet meer fatsoenlijk kunnen rijden naar onze familie en vrienden (Vanuit Eindhoven naar schiedam & Landgraaf..) terwijl dat voorheen wel prima kon.

Doordat er steeds meer overstappen naar een middenspanning, komen deze problemen steeds meer.

Voor nu was de afweging van Fastned dus:

Er komen binnenkort (januari) de nieuwe Zoe's met 41kw en er waren meer (vooral ongeïnformeerde) mensen die klaagden dat het laden zo langzaam ging, dan dat er mensen waren die laadproblemen hebben op het moment.
Omdat ze niet wilden dat er altijd een 2e lader was met ''tijdelijk slechts 22kw'' als alternatief, hebben ze besloten om dit dus terug te draaien en de ''kleinere'' groep is dan (helaas) de gedupeerde..

Dan ben je toch lekker de pineut, als je dus wel een Quickcharge variant hebt gekocht. Ik heb ook gezegd dat ik dit erg jammer vind en zelf mogelijke oplossingen voorgesteld, helaas is daar geen oplossing uit gekomen.

Ik hoop dat Renault en/of Fastned hier iets mee kan, want ik kan effectief mijn 2j oude Zoe dalijk niet meer fatsoenlijk snelladen omdat ik (volgens Fastned) bij de minderheid behoor.

Voorgestelde ideeën:

- Andere storingfilters
- Accu als buffer
- Via app 22/43kw kunnen selecteren, of iets daar tussen in (gaat ook niet zo makkelijk i.v.m. geen communicatie)
-

Genoemde mogelijke oplossing waar Fastned naar had gekeken & Info:

- Extra stuk (technisch gezien onnodig lange) kabel in de grond leggen die storingen ''op vangt'' in theorie
- Renault zoe een mechanische upgrade/aanpassing geven, dit werd lastig i.v.m. homologatie problemen.
- Renault zoe (de nieuwe variant) met 41kw heeft of zou deze problemen i.i.g. niet hebben. De vraag is maar of je er dan vanaf bent als je een Accu-upgrade uit laat voeren, dat weet nog niemand.
- Dat Renault een update zou uitvoeren waardoor je als berijder de laadsnelheid kon instellen (ook lastig, niet mogelijk)

[ Voor 63% gewijzigd door Stef87 op 16-12-2016 20:45 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janesh

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Een vrolijke noot uit Oostenrijk!

http://ecomento.tv/2016/1...fiaker-in-wien-unterwegs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Tesla gaat 40 dollarcent per minuut vragen als auto's zonder te laden blijft staan. Als er binnen 5 minuten wordt weggereden kost het idle staan niets. Goed plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
mrmrmr schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 02:14:
Tesla gaat 40 dollarcent per minuut vragen als auto's zonder te laden blijft staan. Als er binnen 5 minuten wordt weggereden kost het idle staan niets. Goed plan.
Mwah, klinkt in theorie misschien goed, maar dat is het niet. Eerst maken ze reclame dat je veel ontspannender rijdt met een EV omdat je telkens even 30 minuten kan rusten en pauzeren, maar nu betekent het dat je wel constant op je telefoon moet kijken hoe lang het duurt voor hij vol is. Soms gaat het veel sneller soms langzamer (als er bijv. ineens iemand bij je komt staan). Dan zit jij daar in het restaurant lekker te eten en ineens moet je gaan rennen. Ja, 40 cent per minuut is misschien niet echt een straf, maar het feit dat jij je moet haasten terwijl er bijv. NIEMAND op de hele supercharger locatie te bekennen is klinkt in mijn ogen niet efficiënt. Bovendien zie ik zat oudere mensen in Tesla's rijden, die houden er vast ook niet van om iedere keer op hun telefoon te kijken (los van het feit dat die app soms niet werkt of heel traag is, of je geen internet hebt in het buitenland).

Misschien moeten ze een soort whatsapp voor Tesla rijders implementeren. Als iemand staat te wachten kan hij een berichtje sturen die jij op de app te zien krijgt en dan weet jij dat er iemand wil laden. Dit soort regeltjes werken alleen bij de hele drukke superchargers, maar voor 99 van de 100 anderen brengt het alleen maar ergernis.

Of die superchargers moeten kunnen detecteren of alle laadplekken vol zijn, zo ja dan krijg je die 40 cent per minuut boete, zo nee dan gebeurt er niets.

[ Voor 4% gewijzigd door YoshiBignose op 17-12-2016 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

YoshiBignose schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 10:40:
[...]

Mwah, klinkt in theorie misschien goed, maar dat is het niet.
Daar heeft Tesla over nagedacht: je krijgt een pushnotificatie als de auto (bijna) vol is, zodat je genoeg tijd hebt om af te ronden en weg te rijden. Vandaar ook de marge van 5 minuten.

Ik snap het wel: de superchargers worden domweg meer gebruikt, en dus moet de efficiency omhoog. Je kunt dan niet auto's zinloos gekoppeld laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ja dat weet ik, maar als ik dat pushbericht krijg en sta nog in de rij voor het toilet of heb m'n eten nog niet op dan ga ik niet rennen. Ik snap dat de efficiency omhoog moet, maar ten koste van wat? Natuurlijk laat ik m'n auto daar ook geen uren staan, maar de mensen die toch al asociaal zijn en er niets om geven pak je hier ook niet mee. Dan zet je gewoon ff je auto naar 100% laden, die laatste 10% duurt soms wel een uur. Bovendien kan je ook gewoon de boete accepteren, de meeste hebben genoeg geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Laatst online: 17-09 12:36
http://gennep.news/2016/1...l-tesla-naar-regio-halen/

Tsja... ik vrees dat t niet zal landen..

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Krisp schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 11:12:
[...]

Daar heeft Tesla over nagedacht: je krijgt een pushnotificatie als de auto (bijna) vol is, zodat je genoeg tijd hebt om af te ronden en weg te rijden. Vandaar ook de marge van 5 minuten.
Ik hoop dat ze er iets slimmer mee omgaan: het is niet echt nodig om mensen op te dragen van de supercharger weg te gaan als er nog lege stalls zijn.

Dus ik zou zeggen: pushbericht als je auto bijna vol is, extra pushbericht als je auto vol is en alle stalls bezet zijn, betalen als je blijft staan en alle stalls zijn bezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
databeestje schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 10:42:
Het probleem met de Opel Ampera was dat ik klem zit op de achterbank met 1,89. Met de voeten vast onder de voorstoel en met het hoofd tegen het dak. Het reed prima, maar er waren iets te veel concessies gedaan naar mijn mening.

Als je dat afzet tegen de verpakking van een VW Passat GTE stationwagen dan is het gigantisch verschil in praktische bruikbaarheid. De markt is zondermeer beter geworden door een grotere keus, maar nog lang niet volwassen.
Ik zit altijd voorin om dat probleem op te lossen. :)

Dat de andere fabrikanten na 2011 er niet in zijn geslaagd een grotere batterij te monteren dan GM bij de Volt en Ampera maakt het voor mij weer onmogelijk om nog eens voor een PHEV te gaan. Dus die vallen allemaal af. De Gen2 Volt is nooit naar Nederland gekomen dus moet ik uitwijken naar BEV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:58
YoshiBignose schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 11:55:
Ja dat weet ik, maar als ik dat pushbericht krijg en sta nog in de rij voor het toilet of heb m'n eten nog niet op dan ga ik niet rennen. Ik snap dat de efficiency omhoog moet, maar ten koste van wat? Natuurlijk laat ik m'n auto daar ook geen uren staan, maar de mensen die toch al asociaal zijn en er niets om geven pak je hier ook niet mee. Dan zet je gewoon ff je auto naar 100% laden, die laatste 10% duurt soms wel een uur. Bovendien kan je ook gewoon de boete accepteren, de meeste hebben genoeg geld.
Die vijf minuten regel is simpelweg te stringent. Een half uur had veel redelijker geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:54

MrScratch

I am rubber, you are glue

Stoffa schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 17:15:
[...]

Die vijf minuten regel is simpelweg te stringent. Een half uur had veel redelijker geweest.
En zojuist een tweet van Elon Musk dat ze het algoritme slimmer gaan maken. Alleen als de superchargers bijna allemaal vol zijn gaat het gelden, anders mag je gewoon blijven staan. Lijkt me al met al een prima regeling, als het stampvol is moet er gewoon snel even afgekoppeld worden. Heel redelijk, zou ik zeggen.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Stoffa schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 17:15:
[...]

Met een half uur had je al weer onderweg kunnen zijn als je in de rij staat te wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
MrScratch schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 17:31:
[...]

En zojuist een tweet van Elon Musk dat ze het algoritme slimmer gaan maken. Alleen als de superchargers bijna allemaal vol zijn gaat het gelden, anders mag je gewoon blijven staan. Lijkt me al met al een prima regeling, als het stampvol is moet er gewoon snel even afgekoppeld worden. Heel redelijk, zou ik zeggen.
Ah top. Dat ik ook aan zo'n legende kon twijfelen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
YoshiBignose schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 17:44:
[...]

Hier even de bron:

https://twitter.com/elonmusk/status/810135528783937537

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
Iemand hier ervaring met een E-up? Als wij begin volgend jaar een laadstation in de parkeergarage krijgen komt EV nr 2 er zo goed als zeker bij.

Eigenlijk komt de E-up steeds vaker als geschikte kandidaat naar voren.

Eisen: klein, wendbaar, auto nr 2 voor woon-werk verkeer en boodschappen. Moet de verwarming via een app kunnen starten.

Een Leaf heb ik naar gekeken, maar deze is bijna een meter langer als een e-up.

Zoë ook naar gekeken. Maar dat is het net niet.

E-up is eigenlijk perfect. Redelijk goedkoop en prima kwaliteit (ouders hebben een Mii en dat rijdt prima als stadsautotje). Bereik is wat minder dan een Zoë/Leaf. Maar dat moet geen enkel probleem zijn. Ook heeft deze een heerlijk open dak (Iets wat ik mis op de golf).

I-miev en derivaten ook naar gekeken. Deze zijn wellicht iets te klein en hebben geen app voor de verwarming.

Laatste voordeel van de up is dat we dezelfde laadkabel kunnen gebruiken. Dan zou ik een laadstation met vaste kabel kunnen kopen.

Iemand tips of ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Is een i-miev echt kleiner dan een up?? Ja misschien wat minder breed, maar of dat zo belangrijk is. Verwarming aandoen via de app is wel cruciaal inderdaad :D doe het bijna altijd, ook al is het 10 gr. ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Stef87 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 17:05:
[...]
Renault zoe (de nieuwe variant) met 41kw heeft of zou deze problemen i.i.g. niet hebben. De vraag is maar of je er dan vanaf bent als je een Accu-upgrade uit laat voeren, dat weet nog niemand.
Zeer onwaarschijnlijk. Het probleem zit hem in de oudere versies van de motoren en elektronica rondom de motor. Nieuwere hebben het niet of in elk geval veel minder. Als je een "oude" Zoe een nieuwe accu geeft verandert dat niks aan de motor en laad-elektronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Rene schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 20:53:

Laatste voordeel van de up is dat we dezelfde laadkabel kunnen gebruiken. Dan zou ik een laadstation met vaste kabel kunnen kopen.
Maar elke EV heeft toch dezelfde stekkeringang, of mis ik iets hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
Nivve schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 22:42:
[...]

Maar elke EV heeft toch dezelfde stekkeringang, of mis ik iets hier?
Helaas niet. De afkomst/initiële markt, moment van fabriceren/ontwerpen hebben daar grote invloed op. Verder is er geen "een de standaard" China heeft zijn standaarden Azië, Europa, Frankrijk.

En wanneer is welke aansluiting "de standaard" is geworden. Verder bestaat er geen verplichting een standaard te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
Type 2 mennekes en CCS combo worden de nieuwe standaarden. (Nieuw EU directief)

Maar er zijn dus verschillende standaarden. Type 1 vind je in een Leaf en i-miev. Type 2 in een VW en BMW.

Nou is dat opzich niet heel erg. Maar als wij EV nummer 2 kopen en een vaste aansluiting hebben wil ik het liefst een geïntegreerde kabel. Dan kost het inpluggen letterlijk en figuurlijk 10 seconde. Wil het liefst vermijden dat ik weer kabels moet gaan wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
mddd schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 22:13:
[...]

Zeer onwaarschijnlijk. Het probleem zit hem in de oudere versies van de motoren en elektronica rondom de motor. Nieuwere hebben het niet of in elk geval veel minder. Als je een "oude" Zoe een nieuwe accu geeft verandert dat niks aan de motor en laad-elektronica.
Ik denk het ook niet, maar zeker weten doe ik ook niet.

Het is wel gewoom zeer vervelend dat Fastned nu gewoon (bewust) beslist dat de Quickcharge Zoe's tot de minderheid behoren (22kw modellen zijn er volgens hun meer) en daarom i.v.m o.a de nieuwe Zoe die er aan komt hebben besloten "ons" buiten te sluiten.

Wat als er dalijk elk jaar weer zoiets gebeurd? Dan "schrijf" je bepaalde wel heel snel af, ook niet best voor het algehele vertrouwen in laddoplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

YoshiBignose schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 17:44:
[...]

Je hebt geluk, in nederland kost het slechts 35 cent. :P

http://insideevs.com/here...ter-charging-is-complete/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
Rene schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 22:52:
Type 2 mennekes en CCS combo worden de nieuwe standaarden. (Nieuw EU directief)

Maar er zijn dus verschillende standaarden. Type 1 vind je in een Leaf en i-miev. Type 2 in een VW en BMW.

Nou is dat opzich niet heel erg. Maar als wij EV nummer 2 kopen en een vaste aansluiting hebben wil ik het liefst een geïntegreerde kabel. Dan kost het inpluggen letterlijk en figuurlijk 10 seconde. Wil het liefst vermijden dat ik weer kabels moet gaan wisselen.
Volgens mij vind je de type 1 ook in de e-golf.

Welke aansluiting en EV heb je nu?

En anders een lader met twee kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:59
Stef87 schreef op zondag 18 december 2016 @ 01:02:
[...]

Ik denk het ook niet, maar zeker weten doe ik ook niet.

Het is wel gewoom zeer vervelend dat Fastned nu gewoon (bewust) beslist dat de Quickcharge Zoe's tot de minderheid behoren (22kw modellen zijn er volgens hun meer) en daarom i.v.m o.a de nieuwe Zoe die er aan komt hebben besloten "ons" buiten te sluiten.

Wat als er dalijk elk jaar weer zoiets gebeurd? Dan "schrijf" je bepaalde wel heel snel af, ook niet best voor het algehele vertrouwen in laddoplossingen.
Is dit niet een Renault probleem ipv Fastnet, ik zou bij Renault aandringen op reparatie/vervanging omdat de nieuwe er geen last van hebben en gerepareerde oudere ook niet.

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
JeroenK schreef op zondag 18 december 2016 @ 08:05:
[...]

Volgens mij vind je de type 1 ook in de e-golf.

Welke aansluiting en EV heb je nu?

En anders een lader met twee kabels?
Wij hebben nu een e-golf. Deze heeft een type 2 aansluiting (max 3,6 kWh). Nou had ik gehoopt dat de e-golf op 7,2 kWh of 3 fase kan laden. Maar de VVE wil niet meer als 16A per laadpunt toestaan dus vooralsnog is dit geen probleem.

Zit zelf aan zo een lader te denken:

Afbeeldingslocatie: http://www.salto.no/media/images/produkter/_medium/1531500-ABL-Saltoboks-med-fast-kabel-og-type-2-plugg.jpg

Dan is het in en uitpluggen zo gedaan. We hebben vaste parkeerplaatsen dus ik ben niet bang dat andere op mijn plek gaan laden.

Zou ik een Leaf kopen dan moet ik dus een ander laadstation hebben. En dus per definitie elke keer kabels wisselen als we gaan laden.

Keuzes......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:33
Even informeren: hoe hangen jullie de laadkabel weg bij je laadpunt? Heb een laadpunt met vaste kabel en daardoor 8m kabel die ik kwijt moet, zat zelf aan een soort tuinslanghouder te denken, maar die is vrij lomp. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Rene schreef op zondag 18 december 2016 @ 09:31:
[...]

Wij hebben nu een e-golf. Deze heeft een type 2 aansluiting (max 3,6 kWh). Nou had ik gehoopt dat de e-golf op 7,2 kWh of 3 fase kan laden. Maar de VVE wil niet meer als 16A per laadpunt toestaan dus vooralsnog is dit geen probleem.

Zit zelf aan zo een lader te denken:

[afbeelding]

Dan is het in en uitpluggen zo gedaan. We hebben vaste parkeerplaatsen dus ik ben niet bang dat andere op mijn plek gaan laden.

Zou ik een Leaf kopen dan moet ik dus een ander laadstation hebben. En dus per definitie elke keer kabels wisselen als we gaan laden.

Keuzes......
Vermogen is kW, kWh is de totale hoeveelheid energie ;)

Maar hoezo zou je een ander laadstation moeten hebben, beide auto's hebben gewoon Mennekes voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Zou onderstaande conclusie uit de link gelden voor EV's in het algemeen?
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen.

To sum up, whether you choose the R90 or the Q90, avoid charging at 10 A as much as you can. If you can, install a 11-22 kW EVSE at home to take advantage of the three-phase internal charger, it’ll be faster and more efficient.

http://pushevs.com/2016/1...charging-time-efficiency/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Stef87 schreef op zondag 18 december 2016 @ 01:02:
[...]
Het is wel gewoom zeer vervelend dat Fastned nu gewoon (bewust) beslist dat de Quickcharge Zoe's tot de minderheid behoren (22kw modellen zijn er volgens hun meer)
Nee toch? Het gaat er toch juist om dat ze de 43kW auto's de ruimte willen geven? 22 kW modellen kunnen prima op 22 en 43 zonder issues. Het gaat enkel om de 43kW (dus Quickcharge) waarvan de oudere wel op 22 werken maar niet goed op 43. En er zijn volgens mij ook meer Q dan R auto's in omloop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
janesh schreef op zondag 18 december 2016 @ 12:32:
Nee. Dit gaat specifiek over de Zoe. Die heeft een speciale lader met als voordeel dat hij van langzaam (10A, 1 fase = ca 2.5 kW) tot behoorlijk snel (43 kW op 3 fasen) kan laden. Het nadeel is dat die op lagere vermogens wel minder efficient laadt.

De meeste EVs kunnen op AC een veel lager vermogen aan en moeten, om snel te laden echt een DC snellader hebben. Hun AC laadtechniek is dus meer getuned op de lagere vermogens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:06
Niek_ schreef op zondag 18 december 2016 @ 10:08:
Even informeren: hoe hangen jullie de laadkabel weg bij je laadpunt? Heb een laadpunt met vaste kabel en daardoor 8m kabel die ik kwijt moet, zat zelf aan een soort tuinslanghouder te denken, maar die is vrij lomp. Iemand een idee?
Ik gebruik een haak die bedoeld is om een ladder aan op te hangen. Wellicht niet bijzonder elegant, maar het snoer ligt in ieder geval niet op de grond.

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
Niek_ schreef op zondag 18 december 2016 @ 10:08:
Dat hebben wij ook gedaan voor onze vaste kabels. Het werkt best goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenK
janesh schreef op zondag 18 december 2016 @ 12:32:

To sum up, whether you choose the R90 or the Q90, avoid charging at 10 A as much as you can. If you can, install a 11-22 kW EVSE at home to take advantage of the three-phase internal charger, it’ll be faster and more efficient.

http://pushevs.com/2016/1...charging-time-efficiency/
Het verbruik van de electronica in de lader moet je mee rekenen. Bij vermogens electronica hakt het er bij een laag laadvermogen best behoorlijk in. Verder zal de efficiency niet super zijn.

Als je lader c.a. 0,8 kW/u nodig heeft om aan te staan en te regelen is de invloed doordat er lang over gedaan wordt bij laadvermogen laden enorm. Echter laad he met 43kW/u dan zal het verbruik iest hoger zijn maar ben je veel korter bezig.

En heeft het verbruikte vermogen door de lader veel minder impact op het totaal geladen vermogen

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenK op 18-12-2016 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:23
Tesla heeft op haar website nieuwe kaarten geupload met superchargers in 2017. Ik heb er even een gifje van gebouwd om het verschil goed te kunnen zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fkmxlZRjdvKuhGgcWk8QdAPW/full.gif
Het is tamelijk low-res maar ik denk wat je ziet:
  • Nieuwe supercharger boven Amsterdam, vermoedelijk aan de A7 rond Hoorn.
  • Nieuwe supercharger in noord-Flevoland, vermoedelijk aan de A6 rond Emmeloord.
  • Nieuwe supercharger rond Emmen, vermoedelijk aan de A37
  • Nieuwe supercharger rond Apeldoorn, aan de A1 en/of A50
  • Nieuwe supercharger aan de A4 rond Den Haag.
  • Nieuwe supercharger aan de A12 tussen Gouda en Utrecht
  • Nieuwe supercharger aan de A15 onder Wageningen
  • Nieuwe supercharger bij Venlo, aan de A73 en/of A67
  • Nieuwe supercharger rond Bergen op Zoom, aan de A4 en/of A58
Pagina: 1 ... 11 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.