Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario52
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-09 07:35
Aandacht's puntje betreffende MIA korting,

http://www.rvo.nl/subsidi...uto/faq-meldingsprocedure

Kan ik de laadpaal voor mijn e-auto ook melden?

Ja, dat kan onder bedrijfsmiddelcode F 3720 of onder de code voor uw voertuig. Als u alleen in een of meerdere laadpalen investeert voor eigen gebruik op uw eigen bedrijfsterrein, meldt u deze onder code F 3720. Houdt u hierbij rekening met een minimaal meldbedrag van € 2.500. Het is mogelijk om in een melding meerdere laadpalen op te nemen. In dat geval moet het totaalbedrag van de melding groter zijn dan € 2.500.

Als u een laadpaal meldt waarvan het investeringsbedrag minder is dan € 2.500, of u meldt als leasebedrijf een laadpaal met een auto, dan kunt u het bedrag voor de laadpaal en het voertuig samen melden onder de desbetreffende code voor uw voertuig (G 3110 of D 3111). Dit kan zolang het maximaal in aanmerking komende investeringsbedrag nog niet bereikt is. Voor code G 3110 is dit € 50.000 per voertuig voor code D 3111 is dit € 35.000 per personenauto. Dit geldt in het bijzonder bij operationele lease aan particulieren (private lease).

In alle gevallen moet u de melding wel binnen 3 maanden na de koopovereenkomst indienen.

[ Voor 4% gewijzigd door Mario52 op 30-11-2016 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxhans196
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 09:14
YoshiBignose schreef op woensdag 30 november 2016 @ 18:09:
[...]

Trouwens het viel me op dat bij filmpjes en foto's van de Ioniq er ook knopjes waren voor stoelventilatie:
Dit staat nergens bij de opties of op de site voor zover ik kan zien. Iemand enig idee of dit erop zit bij de Premium?
Hoe het met de EV zit weet ik niet, maar bij de HEV in Premium of First Edition uitvoering zit stoelventilatie NIET op de Nederlandse versie !! In Duitsland, FR en UK uitvoering wél, maar dan mist er weer iets anders.
Opletten dus! De foto's en filmpjes op internet zijn vaak van internationale demo modellen met alle opties. Ook de mooie crème-kleurige leder-look bekleding is hier niet verkrijgbaar.

Deze tekst niet lezen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Mario52 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 22:51:
Ik zie knoppen voor de stoel verwarming voor en achter plus stuur verwarming, klopt ook met het pakket van de Premium ;)
Nee, stoelverwarming achter kunnen de mensen achter zelf bedienen. Dit is zo'n icoontje met zo'n ventilator.
mxhans196 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 00:04:
[...]

Hoe het met de EV zit weet ik niet, maar bij de HEV in Premium of First Edition uitvoering zit stoelventilatie NIET op de Nederlandse versie !! In Duitsland, FR en UK uitvoering wél, maar dan mist er weer iets anders.
Opletten dus! De foto's en filmpjes op internet zijn vaak van internationale demo modellen met alle opties. Ook de mooie crème-kleurige leder-look bekleding is hier niet verkrijgbaar.
Oh dan zal dat het wel zijn. Jammer hoor, waarom nou weer in NL niet. Ondanks dat het nutteloos klinkt gebruikte ik dat veel vaker in m'n Kia dan stoelverwarming...

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 17:39

databeestje

Von PrutsHausen

Koopje op marktplaats voor mensen die nog op zoek zijn naar een Chademo lader.
http://www.marktplaats.nl...1b&previousPage=lr&pos=28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Is de Ioniq ook via een app te bedienen, voor uitgesteld laden of voorverwarmen?
Of is dat niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Dat lijkt er wel op.
Er wordt in de owners manual (pagina H9 en H17)

zie https://carmanuals2.com/get/hyundai-...-manual-101276 (40mb download)

verwezen naar de Blue Link application

Google Play: MyHyundai with Blue Link
of
https://itunes.apple.com/...lue-link/id893514610?mt=8

of de AVN application

You can set the date and time of when to charge the battery and the climate control temperature. Two separate schedules can be set. Also, you may select the time to start charging using the Off-peak Time.
--------------
You can set-up a charging schedule for your vehicle using the AVN or Blue Link application.
Refer to the Multimedia manual or the Blue Link manual for detailed information about setting scheduled
charging.
Scheduled charging can only be done when using a normal charger or the portable charger (ICCB: In-Cable Control Box).

[ Voor 24% gewijzigd door Jan Treur op 02-12-2016 12:14 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op woensdag 30 november 2016 @ 15:48:
:? Het artikel is nogal onduidelijk.
Ik had niet verder gelezen dan de inleiding en daar staat inderdaad iets heel anders dan verderop in de tekst. Omdat de links niet meer werken heb ik ook geen idee hoe het nu zit. Ik ga er nog maar even vanuit dat het laden er niet bij zit ;)
De DC lader staat aan de ander kant van "wall" en bij wall-to-wheel tellen verliezen daar niet mee.
Aha, op die manier snap ik het wel. Ik was ook afgeleid door het feit dat ze het hadden over hetgeen je moest betalen. Als je een eigen snellader hebt betaal je natuurlijk gewoon het AC verbruik.

Het is mij nu ook niet duidelijk wat een snellader nu precies telt. De hoeveelheid DC stroom of de AC kant. Ik heb ook wel eens van Fastned gelezen dat ze nog bezig zijn (waren?) om hun tellers beter te krijgen omdat hun berekening nogal rooskleurig was (in de zin dat ze minder belasten dan daadwerkelijk geladen).
databeestje schreef op donderdag 1 december 2016 @ 17:00:
Koopje op marktplaats voor mensen die nog op zoek zijn naar een Chademo lader.
Ik heb gemaild, maar je hebt volgens de verkoper een speciale elektriciteitsaansluiting nodig, je kan dit niet op "gewoon" 3 fasen aansluiten. Niet handig voor thuisgebruik ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenE schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 14:33:

[...]
Ik heb gemaild, maar je hebt volgens de verkoper een speciale elektriciteitsaansluiting nodig, je kan dit niet op "gewoon" 3 fasen aansluiten. Niet handig voor thuisgebruik ;(
3 Fase 80A is meer dan 50kW, dat zou kunnen als je enkel het DC laadvermogen aanhoud. Echter staat er op de achterzijde 3 fase 110A, dat komt neer op meer dan 75kW, dat is een beetje jammer. Zonder de juiste software die bij de paal hoort valt het helaas niet terug te regelen naar 10kW of iets dergelijks. Misschien dat het in een menu ergens ingesteld kan worden, maar met enige regelmaat mist deze informatie bij Marktplaats artikelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
databeestje schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 14:41:
Misschien dat het in een menu ergens ingesteld kan worden, maar met enige regelmaat mist deze informatie bij Marktplaats artikelen.
Ik heb een handleiding wel gevonden, maar daar staat dus niet in dat je het kan instellen. Vandaar dat ik heb gevraagd of je de paal ook kon instellen op bijvoorbeeld 20kW om hem zo op een "gewone" 3 fase aansluiting aan te sluiten. Dat kan volgens de verkoper dus niet en je hebt sowieso een speciale aansluiting nodig en niet maar alleen 3 fasen. Misschien klopt dat wel niet en kan het wel, maar 3k euro is net iets teveel om "een gokje te nemen" en Groningen is ook net te ver om alleen even te gaan kijken.

In de handleiding staat dat de uitvoer maximaal 500V en 120A is. Dat zou dus een 60kW lader zijn (maximaal). Mijn auto heeft niet zulke hoge voltages en ook bij de 50 kW laders van Fastned is hij dus meestal niet sneller dan max 44 kW.

Maar als die paal max 60 kW in DC kan leveren dan vind ik het nogal wat als je daar max bijna 76 kW voor nodig hebt. Dat is toch ruim 20% verlies. Zouden ze gewoon ruim gerekend hebben of zou het een maximale piekvermogen zijn wat hij maar 1 seconde gebruikt als je hem start ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario52
Iemand een idee hoe het zit (moet) als je de laadkosten zakelijk wil scheiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 21:51
Mario52 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 18:50:
Iemand een idee hoe het zit (moet) als je de laadkosten zakelijk wil scheiden?
Ligt er aan hoe je laadt.
Als je een eigen laadpaal hebt is het makkelijkst een kwh meter op de laadpaal zetten (als je die nog niet hebt).
Als je openbaar laadt, factuur opvragen bij de beheerder van je laadpas.
Als je op kantoor oplaadt, dan zijn de stroomkosten al zakelijk.

En als meten geen optie is dan kun je nog een schatting doen van het aantal kWh's op basis van je gereden kilometers en het verbruik van je EV.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-03-2024
Jan Treur schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 11:54:
Dat lijkt er wel op.
Er wordt in de owners manual (pagina H9 en H17)

zie https://carmanuals2.com/get/hyundai-...-manual-101276 (40mb download)

verwezen naar de Blue Link application

Google Play: MyHyundai with Blue Link
of
https://itunes.apple.com/...lue-link/id893514610?mt=8

of de AVN application

You can set the date and time of when to charge the battery and the climate control temperature. Two separate schedules can be set. Also, you may select the time to start charging using the Off-peak Time.
--------------
You can set-up a charging schedule for your vehicle using the AVN or Blue Link application.
Refer to the Multimedia manual or the Blue Link manual for detailed information about setting scheduled
charging.
Scheduled charging can only be done when using a normal charger or the portable charger (ICCB: In-Cable Control Box).
Is uitsluitend voor de Amerikaanse markt. In Europa is zoiets nog niet te verkrijgen (voor de Ioniq).

SolarFrontier 7.140Wp + Hyundai Ioniq Electric + Tesla MY LR= rijden op zonlicht!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario52
Ok eigen lader met kwh meter snap ik maar acepteerd de belastingdienst dan gewoon wat ik opgeef? Kan mij voorstellen dat dat in de ogen van de belastingdienst te fraude gevoelig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
EV-newbie schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 19:43:
[...]

Is uitsluitend voor de Amerikaanse markt. In Europa is zoiets nog niet te verkrijgen (voor de Ioniq).
Zijn er geen Europese varianten van deze app voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
Jan Treur schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 19:57:
[...]

Tja, wie zal het zeggen. Bluelink bestaat al heel lang in Amerika maar dan voor andere types.

[ Voor 19% gewijzigd door EV-newbie op 02-12-2016 20:15 ]

SolarFrontier 7.140Wp + Hyundai Ioniq Electric + Tesla MY LR= rijden op zonlicht!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
OK, dan moet je het programmeren voordat je uitstapt, of later weer instappen om het te programmeren. Zo'n app zou toch wel iets handiger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
Jan Treur schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 05:56:
OK, dan moet je het programmeren voordat je uitstapt, of later weer instappen om het te programmeren. Zo'n app zou toch wel iets handiger zijn.
Je kan 2 programma's in de auto vast zetten. Dus 2 verschillende weken.

Stel dat je elke doordeweekse dag om 8:00 thuis vertrekt, dan kan dat een programma worden. Die zal de wagen, indien jij dat hebt geprogrammeerd, dan volgen.

Dus elke dag opnieuw instellen is niet plicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:42
EV-newbie schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 08:34:
[...]

Je kan 2 programma's in de auto vast zetten. Dus 2 verschillende weken.

Stel dat je elke doordeweekse dag om 8:00 thuis vertrekt, dan kan dat een programma worden. Die zal de wagen, indien jij dat hebt geprogrammeerd, dan volgen.

Dus elke dag opnieuw instellen is niet plicht.
Maar handig is het niet echt. Neem bijvoorbeeld onze situatie:

Vrouw is stewardess en parkeert de auto op het vliegveld (buiten). Dan zet ze op het moment dat ze het vliegtuig uitloopt de ruitverwarming en interieurverwarming aan. Als ze dan 20 minuten later bij de auto aankomt is alles warm en ontdooid.

Als ze een keer een uur vertraging heeft maakt dat niets uit. Als je alles vantevoren moet programmeren sta je bij een koude auto.

Het is gewoon onbegrijpelijk dat Hyundai dit niet meelevert. Het bestaat zelfs, ze hoeven er niks voor aan te passen. Ik vind de ioniq een mooie wagen, maar samen me die lelijke grijze grille (welke je natuurlijk kan spuiten) zijn dit toch wel de 2 grootste missers.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
Rene schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 09:22:
[...]

Maar handig is het niet echt. Neem bijvoorbeeld onze situatie:

Vrouw is stewardess en parkeert de auto op het vliegveld (buiten). Dan zet ze op het moment dat ze het vliegtuig uitloopt de ruitverwarming en interieurverwarming aan. Als ze dan 20 minuten later bij de auto aankomt is alles warm en ontdooid.

Als ze een keer een uur vertraging heeft maakt dat niets uit. Als je alles vantevoren moet programmeren sta je bij een koude auto.

Het is gewoon onbegrijpelijk dat Hyundai dit niet meelevert. Het bestaat zelfs, ze hoeven er niks voor aan te passen. Ik vind de ioniq een mooie wagen, maar samen me die lelijke grijze grille (welke je natuurlijk kan spuiten) zijn dit toch wel de 2 grootste missers.
Natuurlijk is het ontbreken van een app een gemis. Hopelijk komt dit later nog.

Net als de optie die nu leverbaar is voor €549. Hierin worden de grote grijze grill, de grijze vlakken bij de drl en het grijze vlak achter in hoogglans zwart uitgevoerd.

Voor minder geld kan ook alleen de voorkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario52
Misschien een noob opmerking, maar zijn er geen programmeer mogelijkheden via een smart laadpaal met abo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:20

Freak187

geen

Hoe zit het trouwens met de hoofdruimte achterin de Ioniq? Het dak loopt snel af volgens mij. Is natuurlijjk goed voor de weerstand, maar minder goed als je lang bent.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Freak187 schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 12:21:
Hoe zit het trouwens met de hoofdruimte achterin de Ioniq? Het dak loopt snel af volgens mij. Is natuurlijjk goed voor de weerstand, maar minder goed als je lang bent.
Van de mensen die proef gereden hebben is de mening zo-zo. Je kan er met 1 meter 90 in, maar is het voor lange ritten natuurlijk niet ideaal. Het wordt vergeleken met de hoofdruimte van de Tesla Model Sww

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Mijn zoon van 1.85 kon goed en rechtop zitten, maar had niet echt ruimte over. Ben je langer dan zul je waarschijnlijk iets onderuit zakken. Beenruimte achter wel ruim aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Klopt ik zat met 1.93 nog wel, maar beetje onderuit gezakt. Beenruimte was beter dan m'n Tesla. Maar let op dat premium altijd open dakje heeft, wat de hoofdruimte verminderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario52
Daarin tegen is het voorin ruim vertoeven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ja, zeker. Maar ook achterin kun je goed en languit op de bank hangen, alsof je thuis bent, alleen de TV ontbreekt.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan Treur op 03-12-2016 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mario52 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 19:48:
Ok eigen lader met kwh meter snap ik maar acepteerd de belastingdienst dan gewoon wat ik opgeef? Kan mij voorstellen dat dat in de ogen van de belastingdienst te fraude gevoelig is.
Volgens mij wordt dit gewoon geaccepteerd. Ze kunnen natuurlijk ook niet anders omdat het op geen andere manier te meten is. Ook al heb je een laadpaal met ingebouwde meter dan nog kan je frauderen door stroom te gebruiken die niet in je eigen auto gaat. Dat is op zich niet anders dan nu privé benzine tanken met het pasje van de zaak.
Jan Treur schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 19:57:
Voor Kia is dat hetzelfde verhaal. Op afstand instellen bestaat alleen in de USA (en trouwens redelijk wat klachten dat het niet goed werkt). De rest van de wereld moet het zonder doen.
Mario52 schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 10:41:
Misschien een noob opmerking, maar zijn er geen programmeer mogelijkheden via een smart laadpaal met abo?
Nee, die zijn er niet. Een laadpaal kan je auto niet aansturen om de verwarming of airco aan te zetten en dat soort zaken. Die laadpaal kan alleen een auto detecteren (dus of een auto is aangesloten), of de auto wil laden en aan de auto doorgeven welke maximale stroom de auto mag gebruiken. Het smart slaat meestal op dat laatste, dan kan de paal de auto vertellen minder (of meer) te mogen gebruiken afhankelijk van het stroomgebruik van de rest van het huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
Maar dat smarte kan de auto toch zelf wel?

Ik kan hier gewoon een onderste en bovenste laadgrens aangeven. Ook kan ik aan de auto vertellen wanneer het dag en nacht is en aangeven wanneer de meter op goedkoop tarief staat. Kan de verwarming voorprogrammeren, kan de laadstroom instellen etc etc.

Wat moet die paal dan nog extra kunnen? Enigste wat ik me kan bedenken is dat die het aantal gelaten kWh ergens heenstuurt maar het waarom weet ik niet (zakelijk)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een smart laadpaal kan de maximale stroom dynamisch aanpassen. Zo kan je op een 3x25A aansluiting een 22 kW (=3x32A) laadpaal aansluiten, waarbij de 32A alleen wordt vrijgegeven als de zonnepanelen genoeg terugleveren. Als 's avonds de inductiekookplaat van 7 kW aanspringt, geeft de laadpaal nog maar 10A vrij.
Hierdoor houd je de zekeringen heel maar laad je ook zo snel mogelijk.
De auto kan dit lastig zelf regelen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
Duidelijk! :-)

Daar zullen wij geen last van hebben. De E-golf kan maks 3,6 kW laden :x (overigens is dat meer dan voldoende hier en gaat de VVE niet meer dan 16A toestaan. We hebben 60 parkeerplaatsen en 20 plaatsen kunnen van een lader worden voorzien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Niet vergeten om de palen elke keer 1 fase op te schuiven zodat dit geen problemen geeft. Of in het geval van 3 fase kabels naar de palen, de palen telkens een fase op te schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario52
Augmented reality manual voor de Ioniq, mooie ontwikkeling :)

https://www.hyundai.news/...-your-driving-experience/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario52
Als het goed is maandag offerte binnen voor een Lolo smart 3 fase laadstation, voor de Ioniq wordt hij dan op 7,4Kw 1 fase gezet, maar mede omdat de Stedin complex meterkast naast de VVE meterkast zit zal het in de toekomst een kleine moeite zijn om er een max 22Kw 3 fase laadstation van te maken.

Afbeeldingslocatie: https://www1.picturepush.com/photo/a/15501488/1024/Laadpaal/Totaal-plaatje-2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ja, interessant en handig. Ik ben benieuwd wanneer dit uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Mario52 schreef op zondag 4 december 2016 @ 08:59:
Als het goed is maandag offerte binnen voor een Lolo smart 3 fase laadstation, voor de Ioniq wordt hij dan op 7,4Kw 1 fase gezet, maar mede omdat de Stedin complex meterkast naast de VVE meterkast zit zal het in de toekomst een kleine moeite zijn om er een max 22Kw 3 fase laadstation van te maken.

[afbeelding]
Als je nu het 22kW model Lolo bestelt hebt betekent dat automatisch dat je 32A op 1 fase kan laden. Als je bedoelt dat het laadstation al 22kW is, vraag dan wel na of ze meteen een 3 fase kabel leggen zodat het enkel in de meterkast nog gerealiseerd hoeft te worden.

Beetje omslachtig mijn inziens, je bent er dan al bijna en kan deze meteen op 3 fase aansluiten in de meterkast. Zo lang er niemand een Zoe aan komt pluggen werkt het allemaal exact hetzelfde. Misschien dat er nu nog geen 3 x 32A in de verdeelkast voorhanden is, maar dat lijkt me stug, maar niet onmogelijk.

Plaatje ziet er goed uit, daar ga je een hoop plezier van hebben. Een eigen paal waarvan je weet dat deze altijd beschikbaar is geeft bijzonder veel gemoedsrust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario52
3 fase kabel naar de Lolo zit er dan uiteraard meteen bij, maar in de VVE meterkast zit geen 3 fase die dan weer wel daarnaast in de Stedin kast zit (ga ik ff van uit), VVE meterkast naar 3 fase zal nu onnodige kosten brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario52
Zonder eigen paal zou ik nu (lees nooit) niet aan een EV beginnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
Mario52 schreef op zondag 4 december 2016 @ 09:54:
Zonder eigen paal zou ik nu (lees nooit) niet aan een EV beginnen
Dat gaat prima hoor ;). Zolang de laadmogelijkheid maar in de buurt is. Wij laden gratis op het werk. In het weekend kan ik bij de supermarkt laden (gratis 2 uur) en als het moet is er een snellader op 2 km afstand.

Als je in een boerengehucht woont waar de dichtstbijzijnde laadpaal op 20 km ligt is het een ander verhaal.

Dat gezegd te hebben: de VVE is hier nu aan de gang om laadpunten in de garage te realiseren, dat is natuurlijk veel beter. Dan hoef ik niet meer de kabel in de regen aan te sluiten op mijn werk. En voor ca 0,10 euro per kWh (Noorwegen) zal het thuisladen ook geen vermogen kosten.

Jouw opstelling ziet er prima uit :) daar ga je inderdaad een hoop plezier van hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario52
Zijn er trouwens nog andere laadstations het overwegen waard?

De Lolo is voor zo ver ik het kan inschatten (ben een noob op dit gebied) een goede optie, maar zo'n apparaat gaat het liefst zo lang mogelijk mee en wellicht zie ik nu wat over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ga als het even kan voor een station waar je twee stekkers in kwijt kan.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeiFront
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 22:53
Mario52 schreef op zondag 4 december 2016 @ 10:49:
Zijn er trouwens nog andere laadstations het overwegen waard?

De Lolo is voor zo ver ik het kan inschatten (ben een noob op dit gebied) een goede optie, maar zo'n apparaat gaat het liefst zo lang mogelijk mee en wellicht zie ik nu wat over het hoofd.
Kijk even rond zou ik zeggen, de Lolo is mijn inziens even van de mindere laadpalen, ik ga zelf voor een Keba http://www.keba.com/en/em...overview/product_overview ondermeer omdat ik deze kan integreren met mijn domotica systeem, etc.

Of kijk even op https://www.laadpunt.nl/laadpalen/ voor een overzicht.

Op het Tesla forum vindt je ook zeer veel info in deze thread: https://teslamotorsclub.c...ing-infrastructure.13012/

[ Voor 4% gewijzigd door KeiFront op 04-12-2016 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:53

Lulukai

God's gift to women

www.jaguar.nl/Images/ebrochure_i-pace_18MY_tcm141-324453.pdf
Jaguar heeft hun eerste volledige elektrische wagen gepresenteerd, zou beschikbaar moeten zijn in 2018. Vind het een schitterende wagen, degelijk afgewerkt interieur itt Tesla.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeiFront
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 22:53
Mario52 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 19:48:
Ja, maar enkel als je een MID gecertificeerde kWh meter gebruikt (De fiscus accepteert een administratie met een MID goedgekeurde kWh meter). Info over MID kWh-meter: https://www.laadpaal24.nl/mid-kwh-meter

[ Voor 9% gewijzigd door KeiFront op 04-12-2016 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rene schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 18:01:
Maar dat smarte kan de auto toch zelf wel?
Sommige auto's wel, sommige auto's niet. Vandaar de vraag van iemand of je dat bij een domme auto dan niet dmv een slimme laadpaal kan regelen. Maar het antwoord daarop is dus gewoon "nee". Als je in de auto alleen van te voren de verwarming kan programmeren kan geen laadpaal er voor zorgen dat die ineens een uur eerder of later aangaat. Hooguit dat hij helemaal niet aangaat (door geen stroom te leveren), maar dat is iets anders. Dus ook al heb je een fancy app om je laadpaal aan te sturen, de verwarming staat dan toch nog niet of niet meer aan als je een uur eerder of later landt met je vliegtuig.
KeiFront schreef op zondag 4 december 2016 @ 15:43:
Ja, maar enkel als je een MID gecertificeerde kWh meter gebruikt (De fiscus accepteert een administratie met een MID goedgekeurde kWh meter). Info over MID kWh-meter: https://www.laadpaal24.nl/mid-kwh-meter
Je mag het gebruik zelfs schatten en dan heb je niet eens een kWh-meter nodig, zie ook de posts van BB-One hierover. Maar voor de kosten hoef je het niet te laten, zo'n geijkte kWh-meter is helemaal niet duur; voor 50 euro heb je er al 1 en dat zou ik dus zeker aanraden zodat je in ieder geval je eigen gelijk kan bewijzen. Een niet goedgekeurde is geloof ik een tientje of vijftien euro goedkoper dus tenzij je heel veel laadpalen gaat aanleggen is dat niet echt een besparing die zoden aan de dijk zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Lulukai schreef op zondag 4 december 2016 @ 15:37:
www.jaguar.nl/Images/ebrochure_i-pace_18MY_tcm141-324453.pdf
Jaguar heeft hun eerste volledige elektrische wagen gepresenteerd, zou beschikbaar moeten zijn in 2018. Vind het een schitterende wagen, degelijk afgewerkt interieur itt Tesla.
Alleen jammer van het ontwerp. Ik zag het op de paris auto show al, maar vind het erg jammer dat alle sierlijke lijnen worden vervangen door hoekige ontwerpen. Alsof iedereen lexus aan het nadoen is.
Maar goed, dat is niet alleen jaguar, de andere luxe merken gaan dezelfde kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
Informatie over een test tussen i3, Leaf en Ioniq.

http://pushevs.com/2016/1...s-hyundai-ioniq-electric/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Nivve schreef op zondag 4 december 2016 @ 18:06:
[...]

Alleen jammer van het ontwerp. Ik zag het op de paris auto show al, maar vind het erg jammer dat alle sierlijke lijnen worden vervangen door hoekige ontwerpen. Alsof iedereen lexus aan het nadoen is.
Maar goed, dat is niet alleen jaguar, de andere luxe merken gaan dezelfde kant op.
Ik vind het een mooie auto, terwijl ik met de meeste Jaguars niet zoveel heb. Zeker wel interessant, want je hebt de range en snelheid van een Tesla, maar het is iets compacter en (ga ik vanuit) betere afwerking van binnen. Maar goed ik zit nog 5 jaar vast aan m'n Tesla :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Tsja dan had je deze link ook wel even kunnen posten. :P

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 16:13
Nou, ThePluginCompany schijnt failliet te zijn. Greenflux levert nu de laadpunten die je van Renault 'cadeau' krijgt bij je auto. Benieuwd wat voor een varianten zij leveren en wat de mogelijkheden (3,7kWh naar 11kWh, vaste laadkabel ipv socket, activering laadpunt met een sleutel/pasje en registratie van de verbruikte kWh's) en kosten hiervoor zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Nou vandaag heel veel moeten rijden en moest echt de laatste 30 km op 100 km/u rijden op de snelweg om tot huis te halen. Had nog 15 km range over en scheet toch wel een beetje. Gelukkig was de paal vrij (zal morgen wel weer eieren krijgen want er is maar 1 plek vanwege verbouwing) dus kan ik weer laden. Anders had ik morgenochtend nog naar kantoor moeten rijden van die 15 km range. Had het denk ik wel gehaald (is 5 km ofzo) maar had niet m'n verwarming aan durven doen dan :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Dat is meer dan waarmee ik zondag thuiskwam, met goed 12km op de teller. Zelfs met de kachel op de hoogste stanc krijg je het nooit echt warm. Aan de andere kant, het was warmer dan buiten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
Lol :-) zo leeg ben ik nog niet geweest. Heb hem net maar eens aan de snellader gehangen. Dvd erin en na 30 minuten was de auto op ruim 90%. Na 40 minuten op 98%. Had geen zin om nog 10 minuten te wachten.

Afbeeldingslocatie: http://a63.tinypic.com/6z10ds.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
YoshiBignose schreef op maandag 5 december 2016 @ 21:33:
Nou vandaag heel veel moeten rijden en moest echt de laatste 30 km op 100 km/u rijden op de snelweg om tot huis te halen. Had nog 15 km range over en scheet toch wel een beetje. Gelukkig was de paal vrij (zal morgen wel weer eieren krijgen want er is maar 1 plek vanwege verbouwing) dus kan ik weer laden. Anders had ik morgenochtend nog naar kantoor moeten rijden van die 15 km range. Had het denk ik wel gehaald (is 5 km ofzo) maar had niet m'n verwarming aan durven doen dan :P
Haha soms blijft het spannend.. Wij zijn vandaag ook met 6km range over aangekomen na eenlange trip. Alhoewel vaak bewust: range over dan--> meer gas geven

Het lukt vrij goed op basis van range de vmax te bepalen gedurende de rit, ik kom steeds dichter bij de 2-5km over.

De zoe geeft wel goed aan hoe ver je nog kan en heeft veel vertrouwen gewekt het afgelopen half jaar:)

Als die 10km zegt haal je ook altijd minimaal 10km :)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Nog wat interessant praktijkervaringen met de Ioniq Electric in dit radioprogramma: YouTube: Driven 3rd December 2016.
Hij weet 260 km bereik te krijgen in deze koude tijd.

[ Voor 14% gewijzigd door Jan Treur op 06-12-2016 04:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Stef87 schreef op maandag 5 december 2016 @ 23:55:
[...]

Haha soms blijft het spannend.. Wij zijn vandaag ook met 6km range over aangekomen na eenlange trip. Alhoewel vaak bewust: range over dan--> meer gas geven

Het lukt vrij goed op basis van range de vmax te bepalen gedurende de rit, ik kom steeds dichter bij de 2-5km over.

De zoe geeft wel goed aan hoe ver je nog kan en heeft veel vertrouwen gewekt het afgelopen half jaar:)

Ik merk ook dat ik het stiekem steeds vaker doe. Op een gegeven moment weet je precies hoe ver je nog kan.

Overigens merk ik dat het zelfs met -4 gewoon nog lekker warm wordt met de Zoe. Vorig jaar niet veel van gemerkt door de warme winter, maar valt me toch heel erg mee 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EV-newbie schreef op maandag 5 december 2016 @ 15:43:
Informatie over een test tussen i3, Leaf en Ioniq.
De Ioniq komt wel het verst, maar ik heb niet echt het idee dat hij heel veel beter is dan de i3. Het scheelt maar 15 km en qua accu is het ongeveer gelijk (de i3 is 33 kWh, maar dat is bruto, de Ioniq is 28 kWh en dat is netto). Het is in ieder geval ook een stuk minder dan de mensen die hier posten dat je altijd 180 km kan rijden, zelfs als je op de snelweg rijdt (en dan niet 80 km/u).
YoshiBignose schreef op maandag 5 december 2016 @ 21:33:
Had het denk ik wel gehaald (is 5 km ofzo) maar had niet m'n verwarming aan durven doen dan :P
Heeft het wel zin om de verwarming aan te doen dan? Mijn Soul begint ook redelijk vlot met warmte blazen (veel sneller dan de brandstofauto's daarvoor), maar als je maar een paar minuten in de auto zit dan heb je daar niet heel erg veel aan, denk ik? of bedoel je dat je de auto dan niet voor wil verwarmen?

Nog eieren gevonden of viel het mee?
Rene schreef op maandag 5 december 2016 @ 22:59:
Dvd erin en na 30 minuten was de auto op ruim 90%. Na 40 minuten op 98%. Had geen zin om nog 10 minuten te wachten.
Nee, je kan -als je die kWh's niet nodig hebt- beter eerst verder rijden en die minuten gebruiken om op hogere snelheid te laden bij een volgend station.

Heb je in Noorwegen meer snelladers met alleen CCS en AC en dus geen Chademo?
Ben je er een sport van aan het maken om "leeg" aan te komen? :+

Met dit koude weer (en nog steeds een kapotte OBC; die wordt over twee weken eindelijk gemaakt) heb ik geen zin in verrassingen. Als ik vertrek zou ik een snellader kunnen halen (met 2 km over), maar onderweg zakt dat vaak een paar km (kachel aan, extra koud, winterbanden, extra verbruik) en kom ik dan weer een paar km te kort. Dus ik stop nu eerst bij een snellader halverwege en dan door naar de snellader vlak bij mijn werk. Als je het dan qua procenten kijkt zou ik het in principe kunnen halen. Bijvoorbeeld 20% bijgeladen en aankomen met 28% bij de tweede snellader. Maar de Soul telt de laatste km's extra snel en ik heb nog geen zin gehad om ergens langs de snelweg stil te staan.
Onder de 6 (meen ik) km gaat de Soul gewoon over in het tonen van "--" als range. Dan klopt het altijd 8)
Jan Treur schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 04:05:
Nog wat interessant praktijkervaringen met de Ioniq Electric in dit radioprogramma: YouTube: Driven 3rd December 2016.Hij weet 260 km bereik te krijgen in deze koude tijd.
Als ik het goed heb gehoord heeft hij daar wel haard zijn best voor gedaan. Als hij vooral niet zijn best deed was het ruim 140 km en met "gewoon" dus iets van 200 km.

Dat is dan toch weer een stuk verder dan ze in Tsjechië hebben gereden.

Afgelopen zondag kwamen we bij een Fastned station en stond er al een i3 te laden. Die bleef verder zitten dus niet mee gesproken. Na een tijdje reed hij weg, maar toen zat ik net weer in de auto om wat te drinken (we hadden daar voor een rondje gelopen met onze kleine dochter over de parkeerplaats).

Hij was nog geen minuut weg of er kwam een Tesla aangereden. Die was achteraf nog nooit bij Fastned geweest ook al had hij hem al een tijdje. Hij laadt onderweg wel vaak bij Tesla superchargers. Die moesten we dus uitleggen dat hij niet de AC kabel moest pakken, maar Chademo en de adapter die bij het station hangt. Daarna is hij nog tien minuten bezig geweest om echt te starten (hij had problemen met zijn telefoon dus dat lag op zich niet aan Fastned). Toen lukte het nog niet omdat hij niet de juiste keuze maakte in de app (je moet dan toch Chademo kiezen en niet weer AC, je verwacht het niet). Al met al waren ze net begonnen met laden toen wij weer weg reden. Blijkbaar verdiepen mensen zich toch niet zo erg in het laden onderweg als ze zou denken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
JeroenE schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 08:51:
[...]
Nee, je kan -als je die kWh's niet nodig hebt- beter eerst verder rijden en die minuten gebruiken om op hogere snelheid te laden bij een volgend station.

Heb je in Noorwegen meer snelladers met alleen CCS en AC en dus geen Chademo?

[...]
Klopt inderdaad. Maar aangezien heel het huis ziek is was het een mooi excuus om even wat langer weg te blijven.

De snellader is van de VW importeur. Bij de meeste dealers staat er een snellader op het terrein. Soort van Tesla wannabes ;). Niet raar dat ze dus geen chademo aansluiting hebben. Alle wagens met CSS kunnen er laden (of AC 22 kWh). Normaal kost het ca 0,25 euro per minuut. Gisteren was de lader echter de communicatie met het netwerk kwijt. Dan gaan ze in een safe modus en is laden gratis (zodat klanten niet bij een kapotte paal staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
[...]

Ja, maar ja ik heb zo'n 325 km range dus ik zou veel minder in die situaties hoeven komen. Verder heb ik ook geen eigen paal thuis en rij ik zelden langen afstanden. Daarom heb ik altijd de luxe om wel hard te rijden ja 8) maar dit keer niet. Ach auto pilot 100 op de snelweg is geen straf.

Heeft het wel zin om de verwarming aan te doen dan? Mijn Soul begint ook redelijk vlot met warmte blazen (veel sneller dan de brandstofauto's daarvoor), maar als je maar een paar minuten in de auto zit dan heb je daar niet heel erg veel aan, denk ik? of bedoel je dat je de auto dan niet voor wil verwarmen?

Nog eieren gevonden of viel het mee?
Als ik voorverwarm is het lekker natuurlijk, maar ook als ik pas m'n verwarming aan doe in de auto helpt het wel. Gaat vrij snel hoor en beetje stoelverwarming. Geen eieren gelukkig 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rene schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 09:14:
Klopt inderdaad. Maar aangezien heel het huis ziek is was het een mooi excuus om even wat langer weg te blijven.
Voor je het weet is "ik ga even de auto laden" het nieuwe "ik ga even sigaretten halen" :+
De snellader is van de VW importeur.
Aha, op die manier. Een beetje hetzelfde als de Kia dealers in NL. Die hebben dan weer alleen Chademo. Alleen schermen die hun lader angstvallig af. Een klant zou er maar gebruik van willen maken...
Gisteren was de lader echter de communicatie met het netwerk kwijt. Dan gaan ze in een safe modus en is laden gratis (zodat klanten niet bij een kapotte paal staan).
Klinkt al een mooie gelegenheid om te testen of aluminiumfolie inderdaad het GSM verkeer tegen houdt als je het rond de paal wikkelt })
YoshiBignose schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 09:16:
Gaat vrij snel hoor en beetje stoelverwarming. Geen eieren gelukkig 8)
In de Soul wordt de range wel kleiner als je de verwarming aan zet, maar als je de stoelverwarming aan zet niet. Dat is natuurlijk niet echt zo (gratis energie bestaat niet) maar het verbruik is natuurlijk wel veel minder dan de warmtepomp dus waarschijnlijk kunnen ze het op die manier mooi uitleggen dat het vrijwel geen effect heeft op de range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Afgelopen zondag kwamen we bij een Fastned station en stond er al een i3 te laden. Die bleef verder zitten dus niet mee gesproken. Na een tijdje reed hij weg, maar toen zat ik net weer in de auto om wat te drinken (we hadden daar voor een rondje gelopen met onze kleine dochter over de parkeerplaats).

Hij was nog geen minuut weg of er kwam een Tesla aangereden. Die was achteraf nog nooit bij Fastned geweest ook al had hij hem al een tijdje. Hij laadt onderweg wel vaak bij Tesla superchargers. Die moesten we dus uitleggen dat hij niet de AC kabel moest pakken, maar Chademo en de adapter die bij het station hangt. Daarna is hij nog tien minuten bezig geweest om echt te starten (hij had problemen met zijn telefoon dus dat lag op zich niet aan Fastned). Toen lukte het nog niet omdat hij niet de juiste keuze maakte in de app (je moet dan toch Chademo kiezen en niet weer AC, je verwacht het niet). Al met al waren ze net begonnen met laden toen wij weer weg reden. Blijkbaar verdiepen mensen zich toch niet zo erg in het laden onderweg als ze zou denken :X
Beetje gelijkwaardige ervaring als ik had met een GTE (passat) eigenaar. Had geen idee dat hij niet kon snelladen bij Fastned (maar goed dat ie niet bij een Allego of Mistergreen stond }) ) .

Het is volgens mij niet zozeer het uitzoeken hoe je moet laden maar ook gewoon weten wat de auto kan voor je hem koopt. De GTE-eigenaar weet dus niet dat de auto alleen 3,7kw AC kan trekken, en de Tesla meneer wist dus ook niet dat de Tesla maar 11kw trekt uit AC (edit, zonder de quickcharge optie dan).
Een beetje alsof je een fossiele auto koopt, maar niet even kijkt of het een diesel of een benzine-auto is.

Maar goed, zo kopen de meeste consumenten hun spullen; geen research en kijkenw elke reclame het beste klinkt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
JeroenE schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 09:54:

In de Soul wordt de range wel kleiner als je de verwarming aan zet, maar als je de stoelverwarming aan zet niet. Dat is natuurlijk niet echt zo (gratis energie bestaat niet) maar het verbruik is natuurlijk wel veel minder dan de warmtepomp dus waarschijnlijk kunnen ze het op die manier mooi uitleggen dat het vrijwel geen effect heeft op de range.
Ik ben gewoon een mietje :P Niets is zo erg als in een koude auto zitten. Dan loop of fiets ik nog liever want dan warmt je lichaam tenminste wat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nivve schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:08:
Beetje gelijkwaardige ervaring als ik had met een GTE (passat) eigenaar. Had geen idee dat hij niet kon snelladen bij Fastned (maar goed dat ie niet bij een Allego of Mistergreen stond }) ) .
Van die Tesla rijder kon ik het nog een beetje begrijpen. Bij een Supercharger (in Europa) gebruik je immers ook die Mennekes plug.

Ik heb trouwens ook wel eens een GTE bij een Allego snellader zien staan. Wellicht had hij een regeling dat hij zo veel hij wilde elektrisch mocht laden maar beperkt is qua brandstof. Die boekhouders hebben volgens nog nog niet door dat je ook hele dure palen hebt....
Maar goed, zo kopen de meeste consumenten hun spullen; geen research en kijkenw elke reclame het beste klinkt :+
In dit geval vermoed ik eerder dat de bijtelling een grote rol heeft gespeeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:39
Je kan met een tesla toch gewoon 50KW laden? Chademo+Verloop
AC zou je als tussenoplossing even kunnen doen als de chademo's bezet zijn

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Appie Heijn schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:56:
Je kan met een tesla toch gewoon 50KW laden? Chademo+Verloop
AC zou je als tussenoplossing even kunnen doen als de chademo's bezet zijn
Maar dan moet de eigenaar dat wel begrijpen zoals hierboven gesteld wordt (en dus niet AC op de paal selecteren). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenE schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:53:
[...]
Van die Tesla rijder kon ik het nog een beetje begrijpen. Bij een Supercharger (in Europa) gebruik je immers ook die Mennekes plug.

Ik heb trouwens ook wel eens een GTE bij een Allego snellader zien staan. Wellicht had hij een regeling dat hij zo veel hij wilde elektrisch mocht laden maar beperkt is qua brandstof. Die boekhouders hebben volgens nog nog niet door dat je ook hele dure palen hebt....

[...]
In dit geval vermoed ik eerder dat de bijtelling een grote rol heeft gespeeld ;)
Of de bestuurder was zelf aan een pauze toe, dan kun je net zo goed even laden.

Zo blij dat Tesla hier voor de Mennekes heeft gekozen, als je ziet wat voor rotzooi het is in de VS op stekkergebied wordt je er niet blij van. En een mooie sneer richting CCS dat je ook prima kan DC snelladen zonder die lompe CCS stekker.
Laatst hoorde ik dat de CCS ook in Europa geen Mennekes maar een Yazaki boven het DC gedeelte, kan iemand dat bevestigen/ontkrachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 12:01:
Of de bestuurder was zelf aan een pauze toe, dan kun je net zo goed even laden.
Ehm, als je dan een half uur pauze hebt dan zit er (ruim gerekend) 2 kWh in je accu en dat kost je dan 15 euro.

Je komt dan misschien 12 km verder dan voor je pauze.

Voor hetzelfde geld koop je 10 liter benzine en kan je zo 150 km verder komen.

Klinkt mij niet echt aantrekkelijk in de oren voor de boekhouder, maar misschien mis ik iets?
Laatst hoorde ik dat de CCS ook in Europa geen Mennekes maar een Yazaki boven het DC gedeelte, kan iemand dat bevestigen/ontkrachten?
Dat zou wel vreemd zijn, alle stations die er nu staan hebben een Mennekes aansluiting. Voor autofabrikanten is het natuurlijk wel makkelijker, dan hoeven ze voor Europa geen afwijkende aansluiting te maken (en dus net zoals alle Yazaki auto's die hier nu rond rijden).

Het grootste nadeel voor de gewone gebruiker is dan natuurlijk wel dat op 3 fasen laden dan al helemaal niet meer kan omdat dat in de Yazaki plug niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Dit laat wel even zien dat BMW de i3 mooi up to date houdt. Jammer dat ze dat ze dat niet in verkopen weten om te zetten (buiten Noorwegen om dan).

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Als je prijs en opties gaat vergelijken tussen de Ioniq en de i3 dan lach je je kapot. Ja de BMW is een klasse hoger qua interieur, maar naar mijn mening ECHT het verschil niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

YoshiBignose schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 15:58:
Als je prijs en opties gaat vergelijken tussen de Ioniq en de i3 dan lach je je kapot. Ja de BMW is een klasse hoger qua interieur, maar naar mijn mening ECHT het verschil niet waard.
BMW is een premium brand en daar vragen ze geld voor. Een BMW 3-series is in wezen ook niet veel beter/ruimer dan een Skoda Octavia, maar toch kiezen veel mensen voor die eerste. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Om ergens bij te kunnen horen betaal je een substantieel percentage van het aankoopbedrag om de naam op je auto te mogen hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ik vroeg me af de actieradius nu flink achteruit gaat met de kou. Hoe snel is het interieur opgewarmd. Elektrisch zal stuk sneller gaan dan met koelvloeistof. Voelt het ook hetzelfde qua warmte in de auto of is het anders.

Vroeg ik me af als niet elektrisch rijder en ook helaas niemand die ik keen die ik t kan navragen, daarom doe ik t hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ja, in het algemeen kun je zo 30% minder ver komen als het rond of onder 0 gaat. Maar het hangt er ook van af of je de auto binnen hebt staan en of er actief verwarming van de batterij gedaan wordt bij het laden. De oudere generaties hebben dat niet, maar nu lijkt dat er toch meer in te komen, bijvoorbeeld bij de Hyundai Ioniq Electric.

Dat interieur opwarmen tijdens het rijden gaat natuurlijk ook enigszins ten koste van het bereik, want het komt allemaal uit dezelfde batterij, maar het kan daardoor wel warm worden. Het best is als dat ook al vooraf gebeurt tijdens het laden, zodat je in een warme auto vertrekt; en dan gaat dat alvast niet ten koste van het bereik. Tegenwoordig worden er meer en meer warmtepompen gebruikt voor de verwarming, dus dat is een stuk efficienter dan direct op electriciteit verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Krisp schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 14:19:
[...]

Dit laat wel even zien dat BMW de i3 mooi up to date houdt. Jammer dat ze dat ze dat niet in verkopen weten om te zetten (buiten Noorwegen om dan).
Niet buiten noorwegen, wat dacht je hier van!!

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Krisp schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 16:19:
[...]

BMW is een premium brand en daar vragen ze geld voor. Een BMW 3-series is in wezen ook niet veel beter/ruimer dan een Skoda Octavia, maar toch kiezen veel mensen voor die eerste. :)
Uiteraard, maar de i3 heeft geen premium uiterlijk :') sterker nog het is een gedrocht. Dus dan blijft alleen het interieur nog over. Ja, de rijeigenschappen zijn wel goed en het is de enige "snelle" EV naast Tesla dus dat is het misschien waard. De Ampera-E zou in dat opzicht de betere directe concurrent zijn.... ben dan ook benieuwd naar die prijs.
Jan Treur schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 16:40:
Om ergens bij te kunnen horen betaal je een substantieel percentage van het aankoopbedrag om de naam op je auto te mogen hebben...
Dan geldt misschien normaal voor BMW, Mercedes etc. maar in het geval van de i3 niet echt. Tenminste, het is niet echt een BMW en veel BMW liefhebbers vinden het niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
YoshiBignose schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 17:28:
[...]

Uiteraard, maar de i3 heeft geen premium uiterlijk :') sterker nog het is een gedrocht.
Toch is het premium ondanks het uiterlijk, ik vind bijvoorbeeld al die Porches die je dagelijks ziet ook super lelijk en al die andere 'dure' auto's, maar het blijven premium voertuigen. Het blijft iets merkspecifieks.

[ Voor 4% gewijzigd door Jochemd13 op 06-12-2016 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ja natuurlijk is dat deels merkgebonden maar je ziet vaak genoeg dat premium merken auto's op de markt brengen om andere reden en die vaak ook op bepaalde punten afwijken van het hele merk. Kijk naar die CT 200h...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenE schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 12:40:
[...]
Ehm, als je dan een half uur pauze hebt dan zit er (ruim gerekend) 2 kWh in je accu en dat kost je dan 15 euro.

Je komt dan misschien 12 km verder dan voor je pauze.

Voor hetzelfde geld koop je 10 liter benzine en kan je zo 150 km verder komen.

Klinkt mij niet echt aantrekkelijk in de oren voor de boekhouder, maar misschien mis ik iets?

[...]
Dat zou wel vreemd zijn, alle stations die er nu staan hebben een Mennekes aansluiting. Voor autofabrikanten is het natuurlijk wel makkelijker, dan hoeven ze voor Europa geen afwijkende aansluiting te maken (en dus net zoals alle Yazaki auto's die hier nu rond rijden).

Het grootste nadeel voor de gewone gebruiker is dan natuurlijk wel dat op 3 fasen laden dan al helemaal niet meer kan omdat dat in de Yazaki plug niet mogelijk is.
Wellicht heeft de leasemaatschappij als grootinkoper andere prijzen of betalen ze per kWh bij Allego. Of inderdaad iemand waarvan de werkgever de elektriciteit betaald en rijden op brandstof niet. We zullen het nooit weten :P In principe kan zou het voor 'echte' EV-rijders weinig uit moeten maken aangezien AC en DC laden te gelijk kan.

Wat verder gezocht en CCS zal zowel met Yazaki als Mennekes worden uitgevoerd ;( Hebben ze de kans om het recht te trekken doen ze het nog niet...

Edit: Trouwens nog een Bolt nieuwtje, volgens een gelekte gebruiksaanwijzing zal ie 80kW DC kunnen accepteren, neat! :9

[ Voor 4% gewijzigd door Erasmo op 06-12-2016 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

sugarlee89 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 16:56:
Ik vroeg me af de actieradius nu flink achteruit gaat met de kou. Hoe snel is het interieur opgewarmd. Elektrisch zal stuk sneller gaan dan met koelvloeistof. Voelt het ook hetzelfde qua warmte in de auto of is het anders.

Vroeg ik me af als niet elektrisch rijder en ook helaas niemand die ik keen die ik t kan navragen, daarom doe ik t hier.
Het scheelt wel een stuk ja, normaal gesproken komt mijn vrouw met circa 60% accu in de MiEV aan op haar werk, nu is het met -2 ongeveer 40%, dat is nogal een wezenlijk verschil.

De kanttekening hierbij is dat het een auto uit 2010 is, voordat de warmtepomp gemeengoed werd. Er zit dus letterlijk een weerstand element in van 6kW, zoals je kan verwachten stookt dat aardig wat elektriciteit. Het meest genante is nog dat de kachel in de hoogste stand (maar niet ontdooistand) met de vrieskou de auto niet eens echt warm maakt.

Nogmaals, dat is een eigenschap van het ding, het was de "goedkoopste" elektrische auto, je kan niet alles hebben.

Wat het precies met de actieradius doet trek ik mij niet altijd veel van aan. Red ik bestemming en kan ik daar laden? Lekker belangrijk, trappen met dat hok. Kan ik daar niet laden, dan ben ik een "sad panda" en is het tijd om met handschoenen en muts op pad te gaan.

Ik kan thuis laden en op het werk laden, in de praktijk hoef ik mij dus nergens om te bekommeren en tuf ik op en neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario52
Die i3 vind ik maar een rommelig interieur hebben, iig verre van premium.

Afbeeldingslocatie: https://www.autoblog.nl/gallery/BMW/0_Gelekt/BMW_i3/BMW-i3-final-14.jpg

Tja en dan de Ioniq :)

Afbeeldingslocatie: http://images.autowereld.com/high/125876-1567.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
YoshiBignose schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 17:28:
Uiteraard, maar de i3 heeft geen premium uiterlijk :') sterker nog het is een gedrocht.
Smaken verschillen, ik vind het een leuke auto. In ieder geval een stuk beter dan al die Xnogwat modellen. Die zijn pas lelijk!
Maar goed, ik ben natuurlijk ook geen "liefhebber" 8)
Erasmo schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 19:59:
Wellicht heeft de leasemaatschappij als grootinkoper andere prijzen of betalen ze per kWh bij Allego.
Dat zou natuurlijk kunnen, daar kom ik niet makkelijk achter.
In principe kan zou het voor 'echte' EV-rijders weinig uit moeten maken aangezien AC en DC laden te gelijk kan.
In dit geval wel omdat je maar op 1 plek kan staan (de paal staat in de hoek). Aan de zijkant staat nog een gewone laadpaal en daar staat bijna altijd wel iemand te laden (overdag, 's avonds is het daar uitgestorven).
Wat verder gezocht en CCS zal zowel met Yazaki als Mennekes worden uitgevoerd ;( Hebben ze de kans om het recht te trekken doen ze het nog niet...
Dat is altijd al zo geweest, dat is niets nieuws. Dat was juist 1 van de speerpunten van die standaard. Je hoeft alleen maar twee DC pinnen er bij te maken en de rest van de infrastructuur (zowel de aansluiting op de auto als de laadpalen in het wild) hoef je niet aan te passen. Volgens mij is het in de USA ook gebruikelijker dat er al een kabel aan de normale laadpaal zit.
Trouwens nog een Bolt nieuwtje, volgens een gelekte gebruiksaanwijzing zal ie 80kW DC kunnen accepteren, neat! :9
Mooi, maar die laders zijn er nog bijna niet (behalve die in Zwitserland dan). Ik ben er ondertussen ook achter dat veel snelladers begrenst zijn op ongeveer 110A en 500V. Dat is dan bij elkaar inderdaad 50kW. Maar mijn auto laad niet met 500V maar maximaal rond de 390V. Daarom kan ik dus maar met ongeveer 44kW laden.
Nivve schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 08:12:
Geen idee of het veranderd is. Maar nu staat er op TNM opeens €0. Dus volgens mij klopt die sowieso niet helemaal. Ik heb dan ook weinig vertrouwen in al die prijslijsten en dergelijk :-(
Ik heb nu de factuur binnen. Ik heb 13,53 kWh geladen in 18:18. Daarvoor wordt 6,20 (ex btw) gerekend. De tweede sessie was 6,85 kWh in 9:15 voor 4,05 euro (ex BTW). Mijn rekensommetjes klopt niet helemaal, maar dat komt dus aardig overeen met 2,25 starttarief en dan 30 cent per minuut (allebei incl BTW).

Hm, bij wat langer (en meer) laden is dat dus goedkoper dan 0,50 euro per minuut, maar bij korter laden is het juist weer duurder. Maar vooral het starttarief vind ik niet fijn. Als je nog een keer wil starten voor de laatste paar procent laden dan betaal je daar dus al meer voor omdat het laden langzamer gaat, maar door de tweede keer starttarief wordt het nog veel duurder.

Ik zag trouwens gisteren een witte Ioniq electric rijden in de buurt van Rotterdam. Hij reed rechts ongeveer 90 km/u (als zesde achter een stel auto's die achter twee vrachtwagens reden) en ik reed op de derde baan dus ik zag hem bijna over het hoofd. Ik zag nog wel in een flits een grijze dichte voorkant dus het was echt de Electric en niet een andere uitvoering. Hij was ook behoorlijk viezig, maar goed dat krijg je al snel met wit en pekel. Ik heb geen idee of het nu en demo auto was of iemand die er al eentje te pakken had gekregen. Er zat verder geen belettering of reclame op de zijkant.

[ Voor 15% gewijzigd door JeroenE op 07-12-2016 07:05 . Reden: Bijan de Ioniq vergeten en nog eens nagedacht over het tarief van de snellader langs de A12/Hellevliet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Mario52 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 22:20:
Die i3 vind ik maar een rommelig interieur hebben, iig verre van premium.

[afbeelding]

Tja en dan de Ioniq :)

[afbeelding]
Ik weet niet of je ooit in de i3 hebt gezeten en gereden? Hoewel ik het eens met je kan zijn over het uiterlijk (ik vind het origineel/gewaagd, maar mooi is het niet direct), is het interieur echt heel erg goed gedaan. Zeker voor een BMW heb je veel ruimte voor inzittenden. Het materiaalgebruik en de afwerking zijn van heel hoog niveau. Wegligging is eveneens heel goed. Als je over de buitenkant (en de kleine kofferbak) heen kunt stappen heb je er een hele fijne auto aan. :)

Het interieur van de Ioniq is niet fout, maar ook niet om van je stoel te vallen. Ik heb de Ioniq niet gezien, maar het zustermodel (Kia Niro) wel. Het gaat misschien wat ver om het daar nu over te hebben, maar ik was niet echt onder de indruk. Echt fout is het niet, maar het wow-gevoel wat de BMW me wel gaf, kreeg ik bij de Kia niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Krisp op 07-12-2016 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Met dit koude weer (en nog steeds een kapotte OBC; die wordt over twee weken eindelijk gemaakt) heb ik geen zin in verrassingen.
Het probleem van de On Board Computer van de Kia Soul EV komt regelmatig voor en gaat mogelijk preventief verholpen worden voor alle Kia Soul EV bij de grote onderhoudsbeurt rijders. In Nederland nog niets van gehoord, misschien moet er expliciet naar gevraagd worden. Onderstaande zou de 'goede' vervanger zijn.

Afbeeldingslocatie: https://abload.de/img/photo_2016-11-30_13-4o7rqg.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZuinigeRijder schreef op woensdag 7 december 2016 @ 08:34:
In Nederland nog niets van gehoord, misschien moet er expliciet naar gevraagd worden.
Hier beweren ze van niets te weten; daar kom je ook alleen achter als Kia het zelf aankondigt en niet mensen in een thread die ergens op internet staat dat ze het zouden willen. of lees ik over een aankondiging heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
JeroenE schreef op woensdag 7 december 2016 @ 06:30:
Ik heb nu de factuur binnen. Ik heb 13,53 kWh geladen in 18:18. Daarvoor wordt 6,20 (ex btw) gerekend. De tweede sessie was 6,85 kWh in 9:15 voor 4,05 euro (ex BTW). Mijn rekensommetjes klopt niet helemaal, maar dat komt dus aardig overeen met 2,25 starttarief en dan 30 cent per minuut (allebei incl BTW).

Hm, bij wat langer (en meer) laden is dat dus goedkoper dan 0,50 euro per minuut, maar bij korter laden is het juist weer duurder. Maar vooral het starttarief vind ik niet fijn. Als je nog een keer wil starten voor de laatste paar procent laden dan betaal je daar dus al meer voor omdat het laden langzamer gaat, maar door de tweede keer starttarief wordt het nog veel duurder.
Dank voor de info, dan weet ik iig waar ik aan toe ben. Dan is het bij een lege accu nog prima te doen, maar kan ik hem dus niet gebruiken om even te 'toppen' als ik thuis net niet ga redden.

Dat is idd het jammere aan het starttarief, het is een groot obstakel als je niet helemaal leeg bent. Dat er dan ook nog eens tijdtarief aan vast zit (nu het zo lekker koud is en langzaam gaat) maakt het niet beter.
Ik hoop dat MisterGreen snel hun toezegging (kWh tarieven) gaan waarmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nivve schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:38:
Dat is idd het jammere aan het starttarief, het is een groot obstakel als je niet helemaal leeg bent.
Ja, als je het nodig hebt dan heb je het nodig, maar als je alleen 5 kWh bij wil laden doet omdat je geen zin hebt met 4% ergens aan te komen of je wil de kachel toch op 23 graden zetten dan wordt het wel duur.
Dat er dan ook nog eens tijdtarief aan vast zit (nu het zo lekker koud is en langzaam gaat) maakt het niet beter.
Voorheen was dat daar ook al zo dus dat maakt geen verschil natuurlijk. In de nieuwe situatie is het goedkoper als je langer dan 11 minuten laad tov de oude situatie. Maar zelf heb ik ook een voorkeur voor betalen per kWh; dat voelt "eerlijker" aan in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
sugarlee89 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 16:56:
Ik vroeg me af de actieradius nu flink achteruit gaat met de kou.
Ja. Ik kan bevestigen wat eerdere posters zeiden. Ongeveer 30% verschil tussen "normaal" (zeg 15-20 graden) en nu (rond 0 graden). Voor mijn Zoe betekent dat normaal zo'n 140-150 kilometer, nu 100-110 kilometer. Nog precies genoeg om heen en weer naar het werk te gaan. Maar dan kom je wel bijna leeg aan. Mijn vrouw vindt het nog te spannend en laadt dan liever thuis nog wat bij.

Ik ben er nog niet helemaal uit hoeveel hiervan nu te maken heeft met puur de verwarming in de auto, of dat ook gewoon de lagere temperatuur direct de prestatie van de accu beïnvloedt. Ik denk beide.

Edit: ik denk dat de auto stiekem ook de accu een beetje probeert op te warmen want ik hoor de pomp draaien, soms ook als ik er zelf niet om vraag. Dat zou ook kunnen verklaren waarom de hoeveelheid warme lucht soms tegenvalt (zie beneden) - ik kan me voorstellen dat hij een deel van de warme lucht de accu in blaast.
Hoe snel is het interieur opgewarmd.
In mijn Zoe merk ik dat hij wel snel warmte begint te geven, maar ik vind de hoeveelheid warmte minder dan bij onze ICE auto. Met de knoppen voor temperatuur en ventilator in het midden (21 graden ofzo) geeft de Zoe een 'mwah' gevoel qua warmte waar de Fabia een flinke sloot warme lucht blies als hij eenmaal een beetje warm was. Zelf heb ik het niet zo koud, ik zet hem daarom niet zo snel op 'voluit'. Maar als je dat wel deed dan heb je dus wellicht nog wel iets meer dan 30% range verlies.

[ Voor 11% gewijzigd door mddd op 07-12-2016 11:44 ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

mddd schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:37:
[...]
Ik ben er nog niet helemaal uit hoeveel hiervan nu te maken heeft met puur de verwarming in de auto, of dat ook gewoon de lagere temperatuur direct de prestatie van de accu beïnvloedt. Ik denk beide.
Het is vooral de dichtheid van de lucht (kg/m³) die hoger is als het kouder is.
En Zoe rekent nogal agressief als hij bij wegrijden de hele auto moet ontdooien. Dus voorverwarmen aan de laadpaal scheelt een heleboel in het weergegeven bereik :)
In mijn Zoe merk ik dat hij wel snel warmte begint te geven, maar ik vind de hoeveelheid warmte minder dan bij onze ICE auto. Met de knoppen voor temperatuur en ventilator in het midden (21 graden ofzo) geeft de Zoe een 'mwah' gevoel qua warmte waar de Fabia een flinke sloot warme lucht blies als hij eenmaal een beetje warm was. Zelf heb ik het niet zo koud, ik zet hem daarom niet zo snel op 'voluit'. Maar als je dat wel deed dan heb je dus wellicht nog wel iets meer dan 30% range verlies.
Met de voorruitverwarmingknop aan vind ik het wel snel warm :)
Maar het blijft een feit dat een ICE 30 kW+ warmte kan dumpen en een warmtepomp graag een lagere temperatuur heeft (=veel lucht, weinig temperatuursverhoging).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:47:
En Zoe rekent nogal agressief als hij bij wegrijden de hele auto moet ontdooien. Dus voorverwarmen aan de laadpaal scheelt een heleboel in het weergegeven bereik :)
Klopt, het weergegeven bereik is behoorlijk dynamisch.
Maar het blijft een feit dat een ICE 30 kW+ warmte kan dumpen en een warmtepomp graag een lagere temperatuur heeft (=veel lucht, weinig temperatuursverhoging).
Je hebt gelijk. Ik had daar niet over nagedacht maar ik denk dat dat wel verklaart waarom mijn vrouw meer dan ik vindt dat de Zoe 'kouder' is. Zij heeft koude voeten en wil dus graag een lokale warme luchtstroom. Terwijl ik meer de omgevingstemperatuur voel en denk 'voelt prima' :)

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Mijn ervaring is dat stoelverwarming aan en de ventilatie op zijn laagst op de voeten en voorruit gericht ook bij vrieskou best comfortabel is. Het ontbreken van de luchtstroom zorgt er dan voor de het best lekker is. (wel je jas aan houden dan)

Hiermee voorkom ik ook dat de motor gaat draaien in onze PHEV. Stuurverwarming zou het helemaal compleet maken. Maar dat zit er bij ons dan weer niet in.

[ Voor 24% gewijzigd door NovapaX op 07-12-2016 12:38 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:47:
[...]

Het is vooral de dichtheid van de lucht (kg/m³) die hoger is als het kouder is.
Dit nog even bevestigend:
Met de ventilatie compleet uit verbruikte ik 14/15 kw ongeveer in de zomer, terwijl ik eind van de herfst (daarna was de bandenwissel en kan ik niet vergelijken) toch snel 17/18kw verbruikte. En dat is zonder verwarming en dergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:42
NovapaX schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:36:
Mijn ervaring is dat stoelverwarming aan en de ventilatie op zijn laagst op de voeten en voorruit gericht ook bij vrieskou best comfortabel is. Het ontbreken van de luchtstroom zorgt er dan voor de het best lekker is. (wel je jas aan houden dan)

Hiermee voorkom ik ook dat de motor gaat draaien in onze PHEV. Stuurverwarming zou het helemaal compleet maken. Maar dat zit er bij ons dan weer niet in.
Vanochtend 42km alleen stoel en stuurverwarming in de Leaf aan gehad. Verder vaak ontwaseming nodig en om te voorkomen dat hij dan koude lucht gaat blazen de verwarming op 17 graden (bij 16 gaat hij uit), prima te doen afgelopen weken!

Gebruikt in heb begin even (zeg 10 minuten) 3 a 4kW om op te warmen en daarna 1 a 1,5kW om te onderhouden. Eerste generatie Leaf zonder warmtepomp.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

NovapaX schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:36:

Het is zo jammer dat stuur- en stoelverwarming vaak alleen bij de duurdere modellen wordt aangeboden (als het al aangeboden wordt). De Zoe kent bijvoorbeeld geen stuurverwarming, en stoelverwarming alleen bij de duurdere modellen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Krisp schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:48:
[...]

Het is zo jammer dat stuur- en stoelverwarming vaak alleen bij de duurdere modellen wordt aangeboden (als het al aangeboden wordt). De Zoe kent bijvoorbeeld geen stuurverwarming, en stoelverwarming alleen bij de duurdere modellen. :/
Stoelverwarming is 15 euro bij de ANWB winkel, werkt prima :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniMatrix
Krisp schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:48:
[...]

Ben eigenlijk nog maar 6 jaar automobilist (na vanaf mijn 18e motorrijden) en al helemaal niet van nieuwe auto's maar nu met het spelen met allerlei configurators merk ik wel dat je voor 'dingetjes die je wilt hebben' al heel snel gedwongen wordt hogere en duurdere uitvoeringen te nemen.

B.v. basisuitvoering met kleur lak X en velgen Y kan niet, moet je uitvoering Z nemen die 5 tot 8000 duurder is.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
Wij zetten de verwarming standaard op 20 graden. Stoelverwarming als het nodig is. Gemiddeld verbruik nu rond het vriespunt is 16 kWh/100km. (Om bij huis te komen moeten we 175 meter omhoog dus dat hakt er aardig in). Vind het Helemaal niet slecht eigenlijk. (2016 mod e-golf met warmtepomp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Kun je stuurverwarming ook los kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Jan Treur schreef op woensdag 7 december 2016 @ 13:19:
Kun je stuurverwarming ook los kopen?
Wel verwarmde handschoenen weet ik als ex-motorrijder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Het moet toch ook mogelijk zijn een verwarmd hoesje rond je stuur te bevestigen? Of is dat niet veilig genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mddd schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:57:
Zij heeft koude voeten en wil dus graag een lokale warme luchtstroom.
Bij de Lidl hadden ze laatst inlegzooltjes met verwarming dmv een kleine accu. Geen idee of het goed werkt, maar het kost je in ieder geval dan geen vermogen uit de autoaccu.
Pagina: 1 ... 9 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.