Yay, ik heb eindelijk m'n laadput geinstalleerd. Nee, niet laadpuNt, maar put:
De reden voor het maken van deze constructie is dat ik rondom m'n huis, ondanks dat ik een hoekhuis met 5 direct aangrenzende parkeeplekken heb én een garage, er geen enkele plek is waar ik een laadpaal kan neerzetten. M'n garage is te smal voor de Leaf en zowel naast als vóór m'n huis is een stoep tussen het huis en de parkeerplekken. In het openbaar groen of op de stoep mag geen laadpaal, want er moet een halve meter tussen paal en verkeer zitten, dus ook stoep. Tja, wat voor opties heb je dan?
Dus heb ik maar een plastic inspectieput gekocht en daar een stopcontact in gemaakt. Momenteel is het stopcontact nog 'zwevend', dat maak ik morgen netjes vast op een vaste houder. Het stopcontact is IP68, dus zelfs als de put vol water komt te staan komt het water (hopelijk) niet de contacten in. Er zit uiteraard een gaatje onderin om het overtollige water de grond in te laten lopen. Binnen hangt het aan een stekker die het stopcontact in kan. Alles is 2,5mm2. Voordeel van de put: de granny charger past er netjes in, dus geen opvallende LEDjes die de aandacht trekken, en hopelijk wordt-ie dan ook niet gejat. Worst case maak ik de put afsluitbaar.
Ohja, uiteraard is het een Schuko, geen Mennekes. Ik moet eigenlijk ook nog een laadput aan de voorkant maken, misschien maak ik daar een enkelfase Mennekes van op basis van SmartEVSE. Voorlopig heb ik genoeg aan de granny charger.
Voor degenen die dit willen nadoen:
-
Inspectieput +
deksel €44,85 incl. verzenden
-
IP68 stopcontact en
stekker €35,77 incl. verzenden
Nog een paar aanwijzingen:
- Leg de grondkabel op 50cm diepte. Niet direct onder de stenen (zoals zekere mensen op dit forum ;-) )
- Wanneer de gemeente dit vereist, doe een KLIC-melding als je op gemeentegrond graaft
- Plastic deksels zijn enkel geschikt voor op het trottoir. Voor een laadput in de weg moet een zwaardere (3 ton? oid) put met gietijzeren deksel worden gebruikt, is zo'n 50-100 euro duurder.