Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Vulcan750
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 18-02 21:54

Vulcan750

Pentaxforum.nl

quote:
JayPe schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 13:21:
[...]

Heerlijke auto inderdaad. Heb er af en toe mee mogen rijden, en rijdt goed (ik ben slechts kleine auto'tjes gewend). 50km elektrisch is goed haalbaar ( als je een beetje je best doet).

Verwacht alleen vooral commentaar over het nooit stekkerende leaserijders, foutlander en meer van zulks... Tenminste: dat hoor ik meestal als ik over mijn rij ervaringen in de PHEV vertel. De enkele bezitters die ìk persoonlijk ken zijn echter fervent stekkeraars,. dus ze bestaan wel gewoon.
Het is voor mij ook mijn eerste suv, vooral het overzicht op het verkeer is super. Hiervoor reed ik meestal c-segment auto's, voor mij is dit een behoorlijk grote bak!
Ik ga zo vaak mogelijk stekkeren, meestal gewoon thuis op de oprit. Maar ik heb direct al een laadpas aangevraagd, dus zonodig kan ie ook aan een openbare laadpaal. (Chargepoint)
Dom om zonder opladen zo'n auto te rijden. |:(

LG W2242TE monitor, Antec NSK-3480, Gigabyte GA-MA69GM-S2H, AMD Phenom II x4 840, 4 Gb DDR2-800, Sapphire Radeon HD 6770 1 GB GDDR5 , LiteOn Dvd-rw LH-20A1S, Samsung Tab A6, Huawei P8, dSLR Pentax K3 en LG 55E6v

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online
quote:
JayPe schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 13:16:
maar ik geloof er nog steeds niet in. Ik reis regelmatig met de trein, maar alleen als ik in Utrecht centrum moet zijn. Ik ben altijd weer blij als ik in m'n eigen comfortabele bubble zit. Geen oortjes in, geen uitpuilende vuilnisbakken metandermans zooi, gewoon alleen m'n eigen drek. Het mooiste argument dat car-sharing vaak gebruikt: De auto staat bijna altijd stil ( 95% van de tijd? ), dus waarom niet delen? Tja.. m'n WC thuis is ook slechts beperkt in gebruik, maar toch heb ik m'n eigen wc, en deel ik 'm niet vrijwillig met de buurt. Carsharing heeft voor- èn nadelen.
Nou maak je ook wel een vergelijking, hè? Betere vergelijking is een gedeelde werkplek, mijns inziens.

Ik heb diverse deelauto-concepten gebruikt, maar heb nog geen uitpuilende vuilnisbakken meegemaakt. Auto is vrijwel altijd schoon en opgeruimd geweest. Ik koppel gewoon met Bluetooth, de audio kan genoeg devices aan.

Maar dan blijft je grote tegen-argument overeind staan -- ik gebruik inderdaad de auto slechts 2 dagen per week, niet 5. En inderdaad, ik woon in de stad. Onder die omstandigheden is een deelauto vrijwel altijd financieel een beter idee.

Maar niet alleen financieel. Want voor die twee dagen had ik nooit een elektrische auto gekocht. Nu echter rij ik een mooie Renault Zoe Q90. En als ik de auto voor het werk mee heb, maar m'n vriendin heeft ook de auto nodig, dan is dat geen probleem. Want er zijn meer deelauto's :Y

• prettig
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 07:29
quote:
NovapaX schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 13:33:
zeker, wij stekkeren ook vrij fanatiek.
Maar op dit moment is 30 kilometer elektrisch met moeite te halen. (dikke winterbanden, koud, geen warmtepomp)
En de app om vooraf op te warmen werkt echt verschrikkelijk beroerd (de auto maakt een eigen access point aan, is vaak niet bereikbaar. Maar als ie wel bereikbaar is zit je tijdens het rijden dus altijd op die wifi en heb je geen internet via 3g/4g.)
30-35 is max (hebben er al jaren een), wifi is ramp en als je verbinding hebt heb je inderdaad geen internet op je telefoon in de auto ..... welk "licht" dat ooit bedacht heeft !
Bovendien onveilig... je kunt via wifi zo de auto in en starten ..... dus uitgezet bij die van ons (was destijds een van de meest gestolen hybrides... allemaal naar oost-EU).

Maar verder gewoon een erg goede en comfortabele auto (wij hebben hem voor woon-werk elektrisch en lange afstanden).

BMW i3, solar 25.000 Kw

• NovapaX
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 15:09
45 kilometer elektrisch in de zomer, op provinciale wegen is wel prima te doen met een outlander PHEV.
Die van ‘ons’ is nu 4 jaar oud. Hij zit in de financial lease, en denk dat hij na het vijfde jaar nog wel even blijft. Misschien in 2018 nog een nieuwe volledig elektrische aanschaffen zodat het volledige bedrag nog op 4% bijtelling zit. Ik ben alleen bang dat er behalve de Model X geen 6/7-zitters meer op de markt komen binnenkort.
Met 3 kleine kids is die PHEV al niet al te ruim. (Autostoeltjes) En met mogelijk nog een vierde ergens de komende jaren is een 7zitter wel zo lekker.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Vulcan750
  • Laatst online: 18-02 21:54

Vulcan750

Pentaxforum.nl

Ik moet binnenkort toch even terug naar de garage met de Outlander. De vering(?) achter kraakt nogal op slechte wegen en bij drempels. Vooral omdat het verder zo stil is in de auto valt dit extra op. Dat was me bij de proefrit trouwens niet opgevallen. Nu is het wel een stuk kouder, dat zal wellicht ook wat bijdragen. Komt dit vaker voor? En wat is de ultieme oplossing hiervoor?

Vulcan750 wijzigde deze reactie 09-02-2018 19:24 (5%)

LG W2242TE monitor, Antec NSK-3480, Gigabyte GA-MA69GM-S2H, AMD Phenom II x4 840, 4 Gb DDR2-800, Sapphire Radeon HD 6770 1 GB GDDR5 , LiteOn Dvd-rw LH-20A1S, Samsung Tab A6, Huawei P8, dSLR Pentax K3 en LG 55E6v

• YoshiBignose
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 15:50
quote:
Niek_ schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 07:12:
Zie een aantal posts over elektrisch rijden en ZZPer zijn. Heb in januari 2017 een Zoë gekocht en ben per januari 2018 voor mezelf begonnen. Als ik alles zo een beetje door lees niet de meest handige volgorde, had beter andersom kunnen zijn om voor een groot aantal aftrekposten in aanmerking te komen.

Iemand enig idee hoe ik alsnog zoveel mogelijk voordeel uit de elektrische auto kan halen anders dan de 19ct/km voor het zakelijk gebruiken van een privé auto?
Let op dat je niet zomaar je auto tussen prive en zakelijk mag switchen. Je hebt eigenlijk alleen de keuze als je de auto koopt of als je een onderneming begint / eindigt. Je bent net ondernemer geworden dus ik denk dat je dat nog wel kan goed praten, dus je moet er nu voor kiezen of je de auto zakelijk gaat rijden of prive (en dan 19 ct declareren). Bij elektrische auto's is zakelijk vrijwel altijd voordeliger door de 4% bijtelling, maar je mist nu wel de MIA en je hebt een marge auto (want je hebt hem al prive gekocht), dus geen BTW terug over de aanschaf. Daarentegen ook maar 1,5% btw correctie ipv 2,7% per jaar. Je boekhouder zou het kunnen narekenen maar zakelijk lijkt me nog wel voordeliger omdat je maar zo'n ¤1200 per jaar bijtelling betaalt. Dat wordt al zo goed als opgeheven door de verzekering of wat stroom.
quote:
Crazy D schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 12:49:
[...]

Navragen bij een boekhouder. Ik heb bij die van mij nagevraagd wat voordeliger is, mijn Auris overkopen en privé rijden (en 19cent per km doorbelasten + km registratie om het zakelijke gereden % de kosten en btw te pakken) of zakelijk houden. Privé rijden was in mijn geval voordeliger (scheelde zo'n 1800 euro per jaar). Je kunt niet zonder meer stellen dat de auto zakelijk gaan rijden en privé bijtelling pakken het voordeligste is, dat moet je echt laten doorrekenen.
Ja, maar een Auris heeft dan ook geen lage bijtelling.
quote:
TucanoItaly schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 22:19:
[...]

Je bent niet de enige, hoor. Ook de redeneringen er bij, "ik heb een gezin dus we hebben een grote auto nodig". Ik heb ook een gezin, en heb in het begin alleen maar Greenwheels gereden. Daarna formaat Toyota Aygo. Beter was ik niet gewend, en dan gaat het echt wel gewoon.

Maar sommige mensen leggen hun prioriteiten gewoon anders. Een zzp collega van me heeft nul pensioen opgebouwd, maar wel een nieuwe auto.

Zelf ben ik zeer geïnteresseerd in het fenomeen deelauto. Ik kijk uit naar een toekomst waar de meeste mensen niet meer zelf een auto kopen.
Je hebt geen grote auto nodig, maar het is wel veel makkelijker. Dus als je het kan betalen, waarom dan gaan stuntelen in een Aygo zou ik zeggen? Maar goed het zijn ook prioriteiten, ken mensen met dikke villa's en dan toch maar een V40.

Het valt me op dat bij buitenlanders er vaak meer geld aan een auto wordt uitgegeven dan een huis, terwijl Nederlanders gemiddeld hun woning belangrijker vinden.

YoshiBignose wijzigde deze reactie 09-02-2018 19:42 (21%)

If it lives, I can kill it

• Liegebeest
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19-02 20:11
quote:
Eltjo schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 08:49:
Zo, heb eindelijk een datum gekregen. Nog 13 nachtjes slapen en dan wordt de e-Golf afgeleverd. Toch nog maar even de vraag bij de leasemaatschappij neergelegd of er voor de leverdatum al een laadpas wordt opgestuurd. Kreeg ik al te horen dat het maar goed was dat ik dat vroeg want normaal sturen ze laadpassen pas na levering van de auto.
Dat is een uitdaging waar ik nu inderdaad mee zit: de Tesla Model S heb ik gister ontvangen, vandaag heb ik het halve land door moeten rijden en maandag + woensdag nogmaals. Ik heb't maar opgelost met een privé account bij PlugSurfing. Ook op die "druppel" moet ik wachten, maar met de app kan ik gelukkig een groot aantal laadpalen in het land aanzetten. Heeft me vandaag gered.

Wat me dan weer ruk uitkwam is dat de laadpaal m'n kabel niet los wou laten. Dafaque, dat is al de derde tegenvaller sinds we die S hebben :D Gelukkig was met een belletje naar EcoTap de laadpaal snel gereset.

Liege, liege, liegebeest!

• YoshiBignose
quote:
Liegebeest schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 19:56:
[...]

Dat is een uitdaging waar ik nu inderdaad mee zit: de Tesla Model S heb ik gister ontvangen, vandaag heb ik het halve land door moeten rijden en maandag + woensdag nogmaals. Ik heb't maar opgelost met een privé account bij PlugSurfing. Ook op die "druppel" moet ik wachten, maar met de app kan ik gelukkig een groot aantal laadpalen in het land aanzetten. Heeft me vandaag gered.

Wat me dan weer ruk uitkwam is dat de laadpaal m'n kabel niet los wou laten. Dafaque, dat is al de derde tegenvaller sinds we die S hebben :D Gelukkig was met een belletje naar EcoTap de laadpaal snel gereset.
Hoor toch wel veel dramatische verhalen over mensen die hun auto ophalen bij Tesla 8)7 hoe moeilijk kan het toch zijn zou je denken. Bij mij was alles perfect en nu 1.5 jaar later doet vrijwel alles het nog steeds prima O+

• Liegebeest
quote:
YoshiBignose schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 19:58:
[...]

Hoor toch wel veel dramatische verhalen over mensen die hun auto ophalen bij Tesla 8)7 hoe moeilijk kan het toch zijn zou je denken. Bij mij was alles perfect en nu 1.5 jaar later doet vrijwel alles het nog steeds prima O+
Nu ja, nu ja... Het enige probleem bij de levering was de onverwachte botsing tussen twee S-en in de fabriekshal. Het tweede voorval was stom toeval en vooral schrik (steentje in de remschoen) en het laadpaal gedoe van vandaag lag natuurlijk aan de paal, niet de Tesla :)

Vandaag 300km weg gefikt op mijn eerste dag met de auto. Dat ging heel aardig! Maar na bijna drie uur in de auto heb ik d'r ook wel weer even genoeg van gezien ;)

• TucanoItaly
  • Niet online
quote:
YoshiBignose schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 19:40:
Je hebt geen grote auto nodig, maar het is wel veel makkelijker.
Vaak wel, ja. Maar waar ik eigenlijk nieuwsgierig naar ben, hoeveel gemakkelijker is het in het dagelijkse leven? Als je je auto woon-werk gebruikt, dan parkeert een kleine auto erg makkelijk. Jij rijdt toch een model S? Heb je wel eens dat bijv. een parkeergarage te krappe plekken heeft?

Maar goed, als je een leuke auto kan betalen, doen natuurlijk. Leuk om in een vette bak te rijden.

• Bioflap
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 15:16
Hoe lang mag een oplaadkabel eigenlijk zijn? Ik kan soms de auto niet recht voor de deur zetten, maar misschien wel een stukje verder.

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 15:59
quote:
YoshiBignose schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 19:58:en nu 1.5 jaar later doet vrijwel alles het nog steeds prima O+
Vrijwel alles? Poe hee, wat vergevingsgezind. Bij een nieuwe auto hoort alles (op slijtagedelen na) het jaren prima te doen.

Een O+ omdat bijna alles na anderhalf jaar nog werkt, doet bijna denken aan Stockholmsyndroom... :)

Punctuality is the politeness of kings

• TucanoItaly
  • Niet online
quote:
Bioflap schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 20:34:
Hoe lang mag een oplaadkabel eigenlijk zijn? Ik kan soms de auto niet recht voor de deur zetten, maar misschien wel een stukje verder.
Ik zie ze sowieso tot 8 meter gaan:
https://www.delaadkabelsh...adkabels/oplaadkabel-zoe/

Ik vermoed nog wel langer ook. Klein puntje natuurlijk is dat de kosten hoger worden, en de weerstand ook. Je zult een spanningsval krijgen over zo'n lange kabel dus er zal wat vermogen verloren gaan. Maar goed, ik ben een noob dus geen idee hoeveel, en of dat wel ter zake doet.

• JopieZoe
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 14:00
Ben erg benieuwd naar deze auto :

https://www.jaguar.nl/jag...Bef3e0iQfp_BoCB-gQAvD_BwE
Mooie auto. Minder duur dan Model S. Maar aanmerkelijk duurder dan de Model 3. Ben benieuwd of deze ook 3 fase kan laden

• Bioflap
quote:
TucanoItaly schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 21:50:
[...]

Ik zie ze sowieso tot 8 meter gaan:
https://www.delaadkabelsh...adkabels/oplaadkabel-zoe/

Ik vermoed nog wel langer ook. Klein puntje natuurlijk is dat de kosten hoger worden, en de weerstand ook. Je zult een spanningsval krijgen over zo'n lange kabel dus er zal wat vermogen verloren gaan. Maar goed, ik ben een noob dus geen idee hoeveel, en of dat wel ter zake doet.
Allememaggies. 320 voor een kabel :+

Alsnog goedkoper dan 22% bijtelling :D

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 15:14

CyBeRSPiN

sinds 2001

quote:
JopieZoe schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 21:56:
Ben erg benieuwd naar deze auto :

https://www.jaguar.nl/jag...Bef3e0iQfp_BoCB-gQAvD_BwE
Mooie auto. Minder duur dan Model S. Maar aanmerkelijk duurder dan de Model 3. Ben benieuwd of deze ook 3 fase kan laden
Denk eigenlijk net zo duur als de S.. 82k voor het instapmodel toch?
Voor leaserijders alleen dit jaar nog echt interessant, vanaf 2019 hakt de 50k+ bijtelling er in.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 09-02-2018 23:49 (8%)

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 15:57
quote:
Racing_Reporter schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 21:11:
[...]

Zou je me willen taggen als je hem online hebt? Zeer geïnteresseerd :)
Bij deze. Mijn blogpost over de absurde prijzen van TNM in Duitsland is eindelijk af en het is nog veel erger dan gedacht.

Als je een nachtje met je Leaf aan bepaalde TNM laadpunten gaat staan ben je meer dan ¤250 kwijt.

Sommige laadpunten zijn meer dan 57x duurder dan andere.

Stel je voor dat de dichtsbijzijnde benzinepomp bij jou om de hoek een liter euro loodvrij 1.57 kost.
The New Motion zet er een benzinestation naast met een vraagprijs van 88 euro per liter.

Ter vergelijking: Een volle tank zou dan 4500 euro kosten. Heel normaal hoor, in TNM-land 8)7

Zoe Q210 @ 41kWh - Twizy Urban - PV: 13000 Wp - www.laadpastop10.nl

• JopieZoe
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 14:00
quote:
Hachy schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 01:47:
[...]

Bij deze. Mijn blogpost over de absurde prijzen van TNM in Duitsland is eindelijk af en het is nog veel erger dan gedacht.

Als je een nachtje met je Leaf aan bepaalde TNM laadpunten gaat staan ben je meer dan ¤250 kwijt.

Stel je voor dat de dichtsbijzijnde benzinepomp bij jou om de hoek een liter euro loodvrij 1.57 kost.
The New Motion zet er een benzinestation naast met een vraagprijs van 88 euro per liter.

Ter vergelijking: Een volle tank zou dan 4500 euro kosten. Heel normaal hoor, in TNM-land 8)7
Het is een prachtig geschreven verhaal maar in en intriest. :N

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 15:26
quote:
[...]

En is dit bevestigd door new motion?

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

quote:
BarryH schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 08:50:
[...]

En is dit bevestigd door new motion?
Lees zn laatste alinea op het blog.. ;)

• prettig
quote:
[...]

Denk dat men die palen gewoon niet meer gaat gebruiken (stopt het vanzelf).

Maar:
Hoe doet BMW dat dan met chargenow ? (vast tarief per KW en roaming).
Want ik heb NL pas met vast tarief terwijl je in duitsland vast vanaf 2 cent/minuut betaald (euro 1,2 / uur).
Als ik daar ga laden rekenen ze mij dus af op kw en de man naast me in minuten !
En ik wordt dan NIET geijkt belast (wat wettelijk dus niet mag) !?

prettig wijzigde deze reactie 10-02-2018 09:08 (4%)

BMW i3, solar 25.000 Kw

• TucanoItaly
  • Niet online
quote:
Bioflap schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 23:00:
Allememaggies. 320 voor een kabel
Schijnt met die stekkers te maken hebben, die zijn het duurst. Het is inderdaad schrikbarend veel geld. Net zoals alles met auto's overigens :-/

• prettig
quote:
Bioflap schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 23:00:
[...]

Allememaggies. 320 voor een kabel :+

Alsnog goedkoper dan 22% bijtelling :D
Heb er 12m aan hangen op de oprit (gaat prima, tot 7kw).
Kabel: Alibaba..... USD 100-150,- (en geen rommel, china is grootse EV land ter wereld).
Zelf verloop gekocht van type 1 (kabel) naar type 2 (auto), helft van de prijs van hier en top kwaliteit.

Die bedrijven die hier kabels, etc... verkopen zijn veel te duur en waar denk je dat de meeste het inkopen ? Juist China.

BMW i3, solar 25.000 Kw

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 15:25

Erasmo

Laadpaaljager

In een 22kW kabel van 6 meter zit natuurlijk ook flink wat koper. Er zijn trouwens ook een paar bedrijven in Nederland die kabels op maat kunnen maken voor een gunstige prijs. Marktplaats kun je ook wel vaak goedkope kabels vinden van PHEV rijders die zelden stekkeren of een vaste kabel op de paal hebben.

Flickr

Ik heb voor 130 een 2e hands Type-2 => Type 1 kabel gekocht van 6 meter. Die lengte blijkt toch wel erg makkelijk, mijn aansluiting zit rechts achter en we hebben een vissengraat parkeerplaats op het werk. De EV box met vaste kabel was 250 euro op MP van een bedrijf dat juist met elektrisch was gestopt.

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

• prettig
Laden maar dan anders:
https://www.goingelectric...der-10-kw-t22162-160.html

Deze gasten slepen een MOBIELE DC (10KW) lader mee in de auto en kunnen dus zo bijna overal aan elke paal 3-fase gebruiken en dus 10kw laden. Of gewoon aan de rode krachtstroom stekker bij bedrijf.

Ze hangen zelfs 2 laders aan de auto (een op de dc en andere op de ac ingang).

Scheelt UREN......

BMW i3, solar 25.000 Kw

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Zou toch prima moeten passen in al die EVs zonder 3fase :)
Zal wel renteduur zijn zo’n unit?

• prettig
quote:
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 11:33:
Zou toch prima moeten passen in al die EVs zonder 3fase :)
Zal wel renteduur zijn zo’n unit?
Euro 3.499,- incl. btw (maar worden goedkoper, kwestie van aantallen).
Is een SETEC (chinees, koop je hem zelf in china dan is die goedkoper).
http://www.twincar.sk/chargers.php#20kw
Gebruikte EV met deze lader erbij .......wordt die opeens interessanter !

Tja en die EV's zonder 3-fase .... zot ! (EV's moeten gewoon 3-fase 22kw aankunnen).

Of je bouwt je LEAF om naar 3-fase (22Kw):
https://elektroautor.com/22-kw-lader_nissan_leaf/

Of van 3 fase naar 1 fase (45A, 10kw):
http://evab.co.at/evtech/

prettig wijzigde deze reactie 10-02-2018 13:20 (30%)

BMW i3, solar 25.000 Kw

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 12:56
@NovapaX de Evalia is als 7zitter met 40 kWh te krijgen. Niet zo hip als een X, wel betaalbaarder :)
@Bioflap
Als je je laadpaal van een CEE 22A stekker voorziet, heb je voor een paar tientjes een verlengkabel:
http://www.heater-shop.nl...m-n1050400225-107616.html
@prettig je lokale link doet het voor mij niet ;)

• prettig
quote:
Proton_ schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 13:12:

@prettig je lokale link doet het voor mij niet ;)
3 fase naar 1 fase ........http://evab.co.at/evtech/

prettig wijzigde deze reactie 10-02-2018 13:22 (41%)

BMW i3, solar 25.000 Kw

• pmiddeld
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 15:33
Voor 11kW palen zou het denk ik 2,5 keer sneller laden (Ioniq). Effectief zou er ca. 8 kW DC uit komen. Bij een 22 kW paal is het verschil nog maar miniem. Voor mij niet iets om duizenden euro's aan uit te geven. En dan moet je dat kastje ook nog open en bloot op de stoep laten liggen?

• Bioflap
Ik wil heel graag de nieuwe Hyundai Kona EV, maar zit nog wel met een klein probleem. Wij hebben een kleine voortuin waar wel een laadpaal, maar geen auto kan staan. Deze staan met de neuzen van de auto’s richting de stoep geparkeerd, en zijn vrije parkeerplaatsen. Hierdoor mag dus in feite iedereen de auto voor mijn woning parkeren. Met een verlengkabel kan ik veel, maar niet alles. Wat is hier aan te doen? Het lijkt mij moeilijk om een openbare parkeerplaats te claimen, maar hoe wordt dit dan in de toekomst gedaan?

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

In de meeste gemeentes kun je een laadpaal aanvragen op openbare grond. Meestal wordt er een dure Allego paal geplaatst maar je kan het wellicht in je aanvraag verwerken dat je de paal zelf voedt.

Flickr

• Nivve
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 15:34
quote:
Bioflap schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 20:11:
Ik wil heel graag de nieuwe Hyundai Kona EV, maar zit nog wel met een klein probleem. Wij hebben een kleine voortuin waar wel een laadpaal, maar geen auto kan staan. Deze staan met de neuzen van de auto’s richting de stoep geparkeerd, en zijn vrije parkeerplaatsen. Hierdoor mag dus in feite iedereen de auto voor mijn woning parkeren. Met een verlengkabel kan ik veel, maar niet alles. Wat is hier aan te doen? Het lijkt mij moeilijk om een openbare parkeerplaats te claimen, maar hoe wordt dit dan in de toekomst gedaan?
Zolang je de kabel over de stoep mag leggen van de gemeente kan het prima (dit mag niet overal). Helemaal als de buurt weet dat jij er elke dag staat te laden.
Als je 60kWh aan batterij heb maakt het niet veel uit als ie een keer bezet is toch?

• mux
  • Registratie: januari 2007

mux

99% efficient!

quote:
Erasmo schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 20:37:
In de meeste gemeentes kun je een laadpaal aanvragen op openbare grond. Meestal wordt er een dure Allego paal geplaatst maar je kan het wellicht in je aanvraag verwerken dat je de paal zelf voedt.
In de metropoolregio Den Haag worden overal TNM EVBOX laadpunten neergezet, 17-18ct/kWh.

Farnell-onderdeel nodig maar geen account? - Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• YoshiBignose
quote:
dreamscape schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 21:27:
[...]

Vrijwel alles? Poe hee, wat vergevingsgezind. Bij een nieuwe auto hoort alles (op slijtagedelen na) het jaren prima te doen.

Een O+ omdat bijna alles na anderhalf jaar nog werkt, doet bijna denken aan Stockholmsyndroom... :)
Jij hebt duidelijk nooit een nieuwe auto gekocht. Je hebt heel vaak kleine dingetjes of storingen ondanks dat je auto nieuw is. Dat hoor ik bijna bij iedereen die nieuwe auto's koopt. Zowel de Ioniq als de Tesla, maar ook mensen die ik hoor in Audi's en BMW's hebben kleine dingetjes (Audi's soms ook grote ;) )

Maar bij een nieuw automerk dat ook nog iets op de markt zet dat anders is dan de rest, ben je inderdaad wel wat vergevingsgezinder.

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

quote:
mux schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 20:53:
[...]

In de metropoolregio Den Haag worden overal TNM EVBOX laadpunten neergezet, 17-18ct/kWh.
Oh dat zijn zeer scherpe prijzen voor openbaar laden, goed bezig daar.

Flickr

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 15:31
quote:
YoshiBignose schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 20:58:
[...]

Jij hebt duidelijk nooit een nieuwe auto gekocht. Je hebt heel vaak kleine dingetjes of storingen ondanks dat je auto nieuw is. Dat hoor ik bijna bij iedereen die nieuwe auto's koopt. Zowel de Ioniq als de Tesla, maar ook mensen die ik hoor in Audi's en BMW's hebben kleine dingetjes (Audi's soms ook grote ;) )

Maar bij een nieuw automerk dat ook nog iets op de markt zet dat anders is dan de rest, ben je inderdaad wel wat vergevingsgezinder.
Bij een nieuwe auto hoort echt alles het te doen. Kleine dingetjes die voor kunnen komen zijn eigenlijk altijd veroorzaakt door poetsers of de afleverbeurt.

Tesla staat wel bekend om grote faals :).

Met gestrekt been.

• Bioflap
quote:
Erasmo schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 20:37:
Inderdaad contact gehad met Allego. Ze kunnen op een minuut lopen een paal plaatsen. Echter is er al een paal aangevraagd op 400m afstand, die net een meter binnen range is, waardoor ze wellicht ook niet eens een nieuwe paal gaan plaatsen....

Morgen wordt ik door de Gemeente Arnhem gebeld, hopelijk kunnen ze iets voor mij doen!

• YoshiBignose
quote:
Artbij schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 21:12:
[...]

Bij een nieuwe auto hoort echt alles het te doen. Kleine dingetjes die voor kunnen komen zijn eigenlijk altijd veroorzaakt door poetsers of de afleverbeurt.

Tesla staat wel bekend om grote faals :).
Ik heb het ook niet over de dag dat ik weg rij, er stond in 1.5 jaar. Als jij denkt dat er nooit problemen zijn bij nieuwe auto's in 1.5 jaar dan leef je in een droomwereld.

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

quote:
Bioflap schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 21:18:
[...]

Inderdaad contact gehad met Allego. Ze kunnen op een minuut lopen een paal plaatsen. Echter is er al een paal aangevraagd op 400m afstand, die net een meter binnen range is, waardoor ze wellicht ook niet eens een nieuwe paal gaan plaatsen....

Morgen wordt ik door de Gemeente Arnhem gebeld, hopelijk kunnen ze iets voor mij doen!
Het is morgen zondag he ;)

Het lijkt er helaas op dat Arnhem niet het open model aanhangt en volledig met Allego in bed is gestapt, anders had je wellicht nog zelf een paal kunnen plaatsen op openbare grond die op jouw huisaansluiting zit.

Flickr

• Artbij
quote:
YoshiBignose schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 21:21:
[...]

Ik heb het ook niet over de dag dat ik weg rij, er stond in 1.5 jaar. Als jij denkt dat er nooit problemen zijn bij nieuwe auto's in 1.5 jaar dan leef je in een droomwereld.
Als jij denkt dat het normaal isdat je binnen 1,5 jaar iets kapot hebt leef je in een droomwereld.

Ik heb nieuwe auto's gereden van Ford, Toyota, Nissan, Volkswagen, BMW, Seat, Skoda en Audo. Maar heb nog nooit iets gehad behalve in de eerste week. Altijd wel wat plastic dat nog om het e.a. zat, of een stekkertje dat los zat, verder niets.

Met gestrekt been.

• uFx
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 13:26
quote:
Artbij schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 21:40:
[...]

Als jij denkt dat het normaal isdat je binnen 1,5 jaar iets kapot hebt leef je in een droomwereld.
Wat een onzin. Het gaat vaak om kleine maar irritante dingen. Rubbertje wat niet goed sluit, een kraakje daar, een TFT-scherm wat kapot gaat, software die niet helemaal z'n werk doet. Ik heb genoeg dingen meegemaakt bij nieuwe auto's en dat is helemaal niet erg. Valt allemaal binnen de garantie en zolang je niet elke maand bij de dealer staat is dat volgens mij heel normaal.

Jij hebt dan wel heel veel geluk gehad dat je bij meerdere auto's niet één dingetje had waarvoor je even terug naar de dealer moest.

uFx wijzigde deze reactie 10-02-2018 21:48 (3%)

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

• Bioflap
quote:
Erasmo schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 21:28:
[...]

Het is morgen zondag he ;)

Het lijkt er helaas op dat Arnhem niet het open model aanhangt en volledig met Allego in bed is gestapt, anders had je wellicht nog zelf een paal kunnen plaatsen op openbare grond die op jouw huisaansluiting zit.
Haha klopt, maandag bellen ze:)
Maar lange kabels is dus gewoon mogelijk.. een kabel van 12 meter zou al heel veel doen!

Hopelijk denkt mijn werkgever er ook zo over.. volgens mij willen ze verplichten dat je hem op eigen terrein kan opladen

• Artbij
quote:
uFx schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 21:47:
[...]

Wat een onzin. Het gaat vaak om kleine maar irritante dingen. Rubbertje wat niet goed sluit, een kraakje daar, een TFT-scherm wat kapot gaat, software die niet helemaal z'n werk doet. Ik heb genoeg dingen meegemaakt bij nieuwe auto's en dat is helemaal niet erg. Valt allemaal binnen de garantie en zolang je niet elke maand bij de dealer staat is dat volgens mij heel normaal.

Jij hebt dan wel heel veel geluk gehad dat je bij meerdere auto's niet één dingetje had waarvoor je even terug naar de dealer moest.
Wat een onzin. Lees wat er staat, ik moest vaak terug, maar dan meteen.

Met gestrekt been.

• Liegebeest
quote:
Bioflap schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 21:50:
[...]

Haha klopt, maandag bellen ze:)
Jij hebt meer geluk dan ik met Almere + MRAE.

Sinds ik er de laatste keer hier over vertelde is er geen reet gebeurt. Al mijn mails worden genegeerd, geen enkel teken van leven. Gelukkig staat er in de wijk op een paar minuten lopen een paal; dan doe ik die maar.

• MarcelGo
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 19-02 20:40
Ik heb anders best redelijke ervaringen met Almere en Pitpoint, toegegeven de procedure kost meer dan een half jaar maar er staat nu een paal binnen 100 meter. wel een aantal keren gebeld en gemaild maar altijd netjes te woord gestaan.

duurzaam is de weg, 9180Wp solar, Renault Zoe

• Niek_
  • Laatst online: 19-02 22:05
Nog even wat meer informatie verzamelen over EV als ZZP’er :) Ik laad voor 99% thuis en gebruik nu een vrijgeschakelde privé laadpaal. Kan deze aan een backoffice hangen zodat ik elke maand een factuur ontvang van mezelf. Iemand ervaring met deze werkwijze? Kan je op deze wijze aan jezelf factureren? Is er een bepaald maximumbedrag per kWh dat je aan jezelf mag rekenen?

• YoshiBignose
quote:
Niek_ schreef op zondag 11 februari 2018 @ 09:04:
Nog even wat meer informatie verzamelen over EV als ZZP’er :) Ik laad voor 99% thuis en gebruik nu een vrijgeschakelde privé laadpaal. Kan deze aan een backoffice hangen zodat ik elke maand een factuur ontvang van mezelf. Iemand ervaring met deze werkwijze? Kan je op deze wijze aan jezelf factureren? Is er een bepaald maximumbedrag per kWh dat je aan jezelf mag rekenen?
Als je een eenmanszaak hebt kan je niet aan jezelf factureren, maar je kan wel een document bijhouden waarin de kwh staat die je voor je auto hebt gebruikt en die boek je dan in als kosten in je onderneming. BTW ook gewoon aftrekken. Je moet het werkelijke bedrag doorbelasten.

• Hachy
Bedankt voor alle feedback op m'n blog artikel van The New Motion!

Volgens mij heb ik wel wat mensen wakker geschud, ik krijg diverse vragen, informatie en feedback van allerlei mensen uit allerlei omgevingen, ook vanuit bijv. laadpaal fabrikanten, service providers en de politiek.

Inmiddels is het duidelijk dat in Duitsland ivm Eich-recht zowel tarief per kWh als tarief per minuut niet meer is toegestaan. Dan blijft er voorlopig alleen een vaste prijs óf gratis laden over. Om die reden heeft Allego Duitsland de basis tarieven voor een normale AC lading tot 22kW vastgesteld op ¤5,45 en voor snellaadpalen op ¤7,50.

Meer info daarover staat hier.

Dit probleem wordt waarschijnlijk in Q3/Q4 van 2018 opgelost, voorlopig zitten alle MSP's dus met dit probleem. Des te meer reden om snel meer duidelijkheid te geven vanuit The New Motion en andere partijen.
quote:
prettig schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 08:56:
[...]

Denk dat men die palen gewoon niet meer gaat gebruiken (stopt het vanzelf).

Maar:
Hoe doet BMW dat dan met chargenow ? (vast tarief per KW en roaming).
Want ik heb NL pas met vast tarief terwijl je in duitsland vast vanaf 2 cent/minuut betaald (euro 1,2 / uur).
Als ik daar ga laden rekenen ze mij dus af op kw en de man naast me in minuten !
En ik wordt dan NIET geijkt belast (wat wettelijk dus niet mag) !?
Ik zou zeggen; vraag het BMW?

Wettelijk mag men bjivoorbeeld ook niets in rekening brengen waarvan van te voren niet duidelijk is hoe duur het gaat worden. Praktisch elke laadsessie dus. En zo zijn er nog een paar wetten die structureel door laadpaal bedrijven geschonden worden.

Het gaat in deze jonge markt (en eigenlijk altijd als het op rechtzaken aankomt) om de geest van de wet en de praktische uitvoering ervan. Iemand ¤250,- factureren na een nachtje aan de laadpaal is dit overduidelijk niet en hoeven we als EV rijder om die reden dus ook absoluut niet te pikken.

Hachy wijzigde deze reactie 11-02-2018 14:00 (20%)

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 14:40

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@Hachy Maar wat is dan het probleem met dat Eichrecht? Is het het probleem dat die palen geijkt moeten worden en dat dat niet mogelijk is? Ik bedoel: voor tijd moet dat geen probleem zijn. Dat er nog geen geijkte DC vermogensmeter bestaat kan zijn, maar die palen staan ook allemaal op het AC netwerk aangesloten en dat kun je wel meten.
Dus helemaal begrijpen doe ik het nog niet.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• pmiddeld
Interessant, maar dan zouden andere “Verbünde” zoals Ladenetz moeten volgen, anders zijn ze illegaal bezig toch? In the app van TNM zijn de tarieven voor Allego palen idd aangepast. Voor Ladenetz staat nog steeds een kWh- en een tijdstarief....

• Yongshi
  • Registratie: juli 2016
quote:
Bioflap schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 20:11:
Heb bij mij exact dezelfde situatie. Voordeel bij mij was dat mijn buurman al een phev had dus de buurtbewoners al redelijk gewend zijn om er op te letten. Praktisch is `mijn` p-plek op werkdagen altijd vrij. In het weekend is het wat chaotischer ivm verjaardagen e.d. maar is het vaak ook minder een probleem als ik niet kan laden.

In principe is de ongeschreven regel bij ons dat hij vrijgelaten wordt als de rij plekken aan de overkant van de weg niet vol zijn. Maar dat is natuurlijk beetje afhankelijk van de buurt.

Edit: heb een wcd naast mijn laadpaal laten aanleggen. Nu kan ik altijd nog een verlengkabel van tig meter erin duwen als ik een paar plekken verder sta waar mijn laadkabel niet bij komt (vaste kabel). Kan ik ten zeerste aanraden.

Yongshi wijzigde deze reactie 11-02-2018 15:13 (9%)

• Proton_
@Maasluip In Nederland is het grootste probleem dat de beprijzing niet zichtbaar is voor- en tijdens het laden.
Tijdens het tanken zie je de teller oplopen, op de markt zie je de naald van de weegschaal voor het afrekenen en staat de ¤/kg netjes op een bordje.
Ik heb nog nooit een snellader met euro's op het display gezien.
Ik denk dat daar in Duitsland harder aan getild wordt, daar zijn ze niet zo van het gedogen :)

Proton_ wijzigde deze reactie 11-02-2018 15:23 (13%)

• Bioflap
quote:
Yongshi schreef op zondag 11 februari 2018 @ 15:11:
[...]

Heb bij mij exact dezelfde situatie. Voordeel bij mij was dat mijn buurman al een phev had dus de buurtbewoners al redelijk gewend zijn om er op te letten. Praktisch is `mijn` p-plek op werkdagen altijd vrij. In het weekend is het wat chaotischer ivm verjaardagen e.d. maar is het vaak ook minder een probleem als ik niet kan laden.

In principe is de ongeschreven regel bij ons dat hij vrijgelaten wordt als de rij plekken aan de overkant van de weg niet vol zijn. Maar dat is natuurlijk beetje afhankelijk van de buurt.

Edit: heb een wcd naast mijn laadpaal laten aanleggen. Nu kan ik altijd nog een verlengkabel van tig meter erin duwen als ik een paar plekken verder sta waar mijn laadkabel niet bij komt (vaste kabel). Kan ik ten zeerste aanraden.
Dus als ik het goed begrijp heb je dan gewoon 2 aansluitingen bij je laadpaal? Waardoor je dus 2 opties hebt?

• Yongshi
quote:
Bioflap schreef op zondag 11 februari 2018 @ 19:29:
[...]

Dus als ik het goed begrijp heb je dan gewoon 2 aansluitingen bij je laadpaal? Waardoor je dus 2 opties hebt?
Jup, laadpaal + gewoon stopcontact

• Hachy
quote:
Maasluip schreef op zondag 11 februari 2018 @ 14:42:
@Hachy Maar wat is dan het probleem met dat Eichrecht? Is het het probleem dat die palen geijkt moeten worden en dat dat niet mogelijk is? Ik bedoel: voor tijd moet dat geen probleem zijn. Dat er nog geen geijkte DC vermogensmeter bestaat kan zijn, maar die palen staan ook allemaal op het AC netwerk aangesloten en dat kun je wel meten.
Dus helemaal begrijpen doe ik het nog niet.
Zo'n meter kost ¤12.000,- Da's eigenlijk het grootste probleem.
En AC meter voor DC laadsessie gebruiken mag ook niet heb ik begrepen.

quote:
Hachy schreef op zondag 11 februari 2018 @ 19:53:
[...]

Zo'n meter kost ¤12.000,- Da's eigenlijk het grootste probleem.
En AC meter voor DC laadsessie gebruiken mag ook niet heb ik begrepen.
Dat is toch vreemd, we rekenen toch overal de stroom af per kWh afgenomen van het net? Waarom zou dan een DC vermogensmeter het zoveel beter maken.

In theorie kan je natuurlijk een 50% efficiente AC/DC maken en dan meer geld vangen, alleen zou het ding dan letterlijk de fik staan. Er is een reden dat ze 95+% zijn. Volgens mij rekenen alle huidige snelladers gewoon de DC waarden van de omvormer af.

• MeZZiN
  • Registratie: augustus 2002
  • Nu online
quote:
Niek_ schreef op zondag 11 februari 2018 @ 09:04:
Een kWh uur meter die mid goedgekeurd is is genoeg geen backoffice nodig en dan gewoon de de kWh x je bedrag per kWh en klaar af en toe een foto maken.

• mux

mux

99% efficient!

Yay, ik heb eindelijk m'n laadput geinstalleerd. Nee, niet laadpuNt, maar put:

De reden voor het maken van deze constructie is dat ik rondom m'n huis, ondanks dat ik een hoekhuis met 5 direct aangrenzende parkeeplekken heb én een garage, er geen enkele plek is waar ik een laadpaal kan neerzetten. M'n garage is te smal voor de Leaf en zowel naast als vóór m'n huis is een stoep tussen het huis en de parkeerplekken. In het openbaar groen of op de stoep mag geen laadpaal, want er moet een halve meter tussen paal en verkeer zitten, dus ook stoep. Tja, wat voor opties heb je dan?

Dus heb ik maar een plastic inspectieput gekocht en daar een stopcontact in gemaakt. Momenteel is het stopcontact nog 'zwevend', dat maak ik morgen netjes vast op een vaste houder. Het stopcontact is IP68, dus zelfs als de put vol water komt te staan komt het water (hopelijk) niet de contacten in. Er zit uiteraard een gaatje onderin om het overtollige water de grond in te laten lopen. Binnen hangt het aan een stekker die het stopcontact in kan. Alles is 2,5mm2. Voordeel van de put: de granny charger past er netjes in, dus geen opvallende LEDjes die de aandacht trekken, en hopelijk wordt-ie dan ook niet gejat. Worst case maak ik de put afsluitbaar.

Ohja, uiteraard is het een Schuko, geen Mennekes. Ik moet eigenlijk ook nog een laadput aan de voorkant maken, misschien maak ik daar een enkelfase Mennekes van op basis van SmartEVSE. Voorlopig heb ik genoeg aan de granny charger.

Voor degenen die dit willen nadoen:
- Inspectieput + deksel ¤44,85 incl. verzenden
- IP68 stopcontact en stekker ¤35,77 incl. verzenden

Nog een paar aanwijzingen:
- Leg de grondkabel op 50cm diepte. Niet direct onder de stenen (zoals zekere mensen op dit forum ;-) )
- Wanneer de gemeente dit vereist, doe een KLIC-melding als je op gemeentegrond graaft
- Plastic deksels zijn enkel geschikt voor op het trottoir. Voor een laadput in de weg moet een zwaardere (3 ton? oid) put met gietijzeren deksel worden gebruikt, is zo'n 50-100 euro duurder.

Farnell-onderdeel nodig maar geen account? - Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Hachy
quote:
databeestje schreef op zondag 11 februari 2018 @ 20:43:
[...]

Dat is toch vreemd, we rekenen toch overal de stroom af per kWh afgenomen van het net? Waarom zou dan een DC vermogensmeter het zoveel beter maken.

In theorie kan je natuurlijk een 50% efficiente AC/DC maken en dan meer geld vangen, alleen zou het ding dan letterlijk de fik staan. Er is een reden dat ze 95+% zijn. Volgens mij rekenen alle huidige snelladers gewoon de DC waarden van de omvormer af.
Het is gewoon een oude wet bedoeld voor energiemaatschappijen en niet voor laadpalen. Typisch voorbeeldje van oude wet/regelgeving die innovatie in de weg zit.

• Liegebeest
quote:
mux schreef op zondag 11 februari 2018 @ 21:12:
Holy @#*% dat is vet! _/-\o_

Maar, maakt de gemeente hier geen problemen over?! Ik bedoel, je claimt hiermee toch 30x30 gemeentegrond voor jouw persoonlijke gebruik.

Creatieve oplossing, dat geef ik je na!!

• mux

mux

99% efficient!

quote:
Liegebeest schreef op zondag 11 februari 2018 @ 21:21:
[...]

Holy @#*% dat is vet! _/-\o_

Maar, maakt de gemeente hier geen problemen over?! Ik bedoel, je claimt hiermee toch 30x30 gemeentegrond voor jouw persoonlijke gebruik.

Creatieve oplossing, dat geef ik je na!!
Omdat dit geen conventionele laadpaal is, is het ietwat grijs gebied, maar in Lansingerland mag je op eigen kosten een laadpaal in de openbare ruimte (laten) plaatsen. Daar zitten een aantal randvoorwaarden aan, en in mijn geval heb ik nagevraagd of mijn oplossing mag.

• Hachy
Mooi gedaan man. Zeer netjes uitgevoerd. De schuko zou voor mij persoonlijk te langzaam zijn. Mijn Granny charger is slechts 10A zwaar en dan duurt het 28 uur van 0 tot vol. Maar ook overdag in een paar uurtjes weer volladen @ 11kW daar wen je snel aan moet ik zeggen.

Een 3,7 kW Mennekes socket zou ik in die put wel aanleggen, met een vast aangesloten laadkabel erin. Scheelt je niet alleen veel tijd maar ook laadverliezen.

• HJTP
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 10:46
Sinds korte tijd een e-golf in gebruik, en zeer onder de indruk van de rij-eigenschappen. Het comfort en de algemene ervaring zijn uitzonderlijk goed.

De eerste lange snelwegrit bracht echter wel een tegenvallend resultaat qua bereik: de accu's waren vol, geschat bereik was 280, maar na 140 kilometer stonden er nog slechts 15 op het dashboard, en kon de plaats van bestemming nog net bereikt worden. Ik was me er vooraf absoluut van bewust dat 300 (NEDC) en 295 (ANWB) zeer hoog gegrepen waren, en toch heb ik heel bewust gekozen voor de auto, maar dat het na 140 kilometer al zo spannend werd, viel me toch tegen. Gemiddeld was het verbruik ongeveer 20 KWH/100km.

Debet daaraan zijn waarschijnlijk winterbanden, verwarming aan (buiten 4 graden), navigatie/radio aan, 120/110 rijden, maar toch. Maakt dat zoveel verschil? Gaat hij dan in de lente met 20 graden, op zomerbanden, wel 250 kilometer kunnen rijden?

Ik las ook in het instructieboekje een zeer beknopte verwijzing naar het "inrijden" van de accu: de maximale laadtoestand zou pas na meerdere laadhandelingen bereikt worden. Heeft iemand daar ervaring mee?

Ook het rondrijden op zoek naar de juiste laadpaal is een hele ervaring. In de app van newmotion wordt niet getoond in wat voor parkeergebied een paal staat, dus ik heb al meerdere keren tevergeefs een paal opgezocht (privé-parkeergarage, parkeergebied alleen voor bewoners, blauwe zone met maximaal 1 uur parkeren). Kan dat niet handiger?

Asus Sabertooth P67, i7 2600k, Asus GTX 580, Corsair Dominator 8GB, CM HAF922, Samsung 850 EVO 1TB, WD 1TB caviar blue. 2x LG W2453V /e-peen compare mode off.

quote:
HJTP schreef op zondag 11 februari 2018 @ 22:06:
Sinds korte tijd een e-golf in gebruik, en zeer onder de indruk van de rij-eigenschappen. Het comfort en de algemene ervaring zijn uitzonderlijk goed.

De eerste lange snelwegrit bracht echter wel een tegenvallend resultaat qua bereik: de accu's waren vol, geschat bereik was 280, maar na 140 kilometer stonden er nog slechts 15 op het dashboard, en kon de plaats van bestemming nog net bereikt worden. Ik was me er vooraf absoluut van bewust dat 300 (NEDC) en 295 (ANWB) zeer hoog gegrepen waren, en toch heb ik heel bewust gekozen voor de auto, maar dat het na 140 kilometer al zo spannend werd, viel me toch tegen. Gemiddeld was het verbruik ongeveer 20 KWH/100km.
De e-Golf is realistisch ~200km bereik, net als de Ioniq, ongeacht wat het display er van vindt. Persoonlijk vindt ik het een kwalijke zaak dat de Gom van de auto je de indruk probeert te geven dat het wel mogelijk is. In 2/3 van het jaar rij je dus meer km van de meter af dan dat je km aflegt. Zelfs mijn MiEV uit 2010 doet dat beter, zet je de kachel aan dan geeft deze meteen aan hoeveel de auto denk dat je met dat verbruik af kan leggen.

35kWh met een minimum verbruik van 17kWh/100km geeft nu eenmaal een km of 200. Een Ioniq heeft stroomlijn en maar 14kWh/100km, maar met 28kWh netto is dat nog steeds 200km.

De testen van de ANWB hebben ze uitgelegd, dat is met kachel uit en eco mode aan. Niet realistisch, wel mogelijk.

• mux

mux

99% efficient!

quote:
Hachy schreef op zondag 11 februari 2018 @ 22:03:
Mooi gedaan man. Zeer netjes uitgevoerd. De schuko zou voor mij persoonlijk te langzaam zijn. Mijn Granny charger is slechts 10A zwaar en dan duurt het 28 uur van 0 tot vol. Maar ook overdag in een paar uurtjes weer volladen @ 11kW daar wen je snel aan moet ik zeggen.

Een 3,7 kW Mennekes socket zou ik in die put wel aanleggen, met een vast aangesloten laadkabel erin. Scheelt je niet alleen veel tijd maar ook laadverliezen.
Op dit moment is een J1772 stekker naar me onderweg waar ik een nieuwe, lichtere en snellere granny charger van ga maken. Ik ben even kwijt wie dit eerder heeft gedaan, maar er is iemand in Nederland (waarschijnlijk in dit topic, sorry!) die al eens een arduino en wat relais in een J1772 heeft gepropt. Op die manier zou je op de volle 16A moeten kunnen laden, zonder zo'n grote pukkel op de kabel.

Dan laad je op 3,7kW en gaat 40kWh vol in een (lange) nacht.

quote:
mux schreef op zondag 11 februari 2018 @ 22:25:
[...]

Op dit moment is een J1772 stekker naar me onderweg waar ik een nieuwe, lichtere en snellere granny charger van ga maken. Ik ben even kwijt wie dit eerder heeft gedaan, maar er is iemand in Nederland (waarschijnlijk in dit topic, sorry!) die al eens een arduino en wat relais in een J1772 heeft gepropt. Op die manier zou je op de volle 16A moeten kunnen laden, zonder zo'n grote pukkel op de kabel.

Dan laad je op 3,7kW en gaat 40kWh vol in een (lange) nacht.
Je bedoelt waarschijnlijk de kabel en stekker van EVpower.eu, die heb ik al eens eerder gelinkt. Ze hadden hem ook in eenn variant met een drukknop voor 6/10/16 selectie. Maar gewoon 16 werkt ook, en de prijzen waren niet verschrikkelijk. Verzendtijd uit Kroatie geloof ik(?) zou redelijk moeten zijn.

Officieel moet het relais binnen 30cm van de Schuko zitten, ze zoeken het maar uit, er zal wel een aardlek op zitten.

• Hachy
quote:
Debet daaraan zijn waarschijnlijk winterbanden, verwarming aan (buiten 4 graden), navigatie/radio aan, 120/110 rijden, maar toch. Maakt dat zoveel verschil? Gaat hij dan in de lente met 20 graden, op zomerbanden, wel 250 kilometer kunnen rijden?

Ik las ook in het instructieboekje een zeer beknopte verwijzing naar het "inrijden" van de accu: de maximale laadtoestand zou pas na meerdere laadhandelingen bereikt worden. Heeft iemand daar ervaring mee?

Ook het rondrijden op zoek naar de juiste laadpaal is een hele ervaring. In de app van newmotion wordt niet getoond in wat voor parkeergebied een paal staat, dus ik heb al meerdere keren tevergeefs een paal opgezocht (privé-parkeergarage, parkeergebied alleen voor bewoners, blauwe zone met maximaal 1 uur parkeren). Kan dat niet handiger?
Het is je snelheid. Probeer eens 100 op cruise control. Ik reed zaterdagnacht met 0 graden vanuit Keulen naar Nederland. tot 70% vol geladen en toch 157km gereden, gewoon door rustig door te cruisen op 95-100km/h.

Navigatie/radio gaat van 12V batterij en maakt niet uit. Verwarming met deze temperaturen kost bij mij ongeveer 1kW en kost jou dan ongeveer 3%.

Wbt laadpalen begint het bij jezelf; de apps worden alleen maar beter als jij bij TNM en/of andere apps doorgeeft dat het prive-garage's / bewoners parkeergebieden en blauwe zones zijn. Je kan in de TNM app op een grote feedback knop drukken en met een paar clicks aangeven wat voor probleem er is. Ze halen hem dan vrij snel weg als hij bijvoorbeeld onvindbaar is.

Het helpt als je van te voren even de bekende apps checkt in de buurt van je bestemming en een vast laadpunt kiezen waar je heen wilt. Of dat je dit onderweg door je bijrijder even laat doen. Meestal check ik chargemap én TNM. Bij Chargemap ook de commentaren lezen en de foto's even checken kan een boel gezoek besparen.

Na een tijdje ontwikkel je een lijstje met bekende laadpalen en dan speelt dat probleem niet meer zo.

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

quote:
Proton_ schreef op zondag 11 februari 2018 @ 15:22:
@Maasluip In Nederland is het grootste probleem dat de beprijzing niet zichtbaar is voor- en tijdens het laden.
Tijdens het tanken zie je de teller oplopen, op de markt zie je de naald van de weegschaal voor het afrekenen en staat de ¤/kg netjes op een bordje.
Ik heb nog nooit een snellader met euro's op het display gezien.
Ik denk dat daar in Duitsland harder aan getild wordt, daar zijn ze niet zo van het gedogen :)
Dit, gaat er vooral om dat je ergens kan zien wat je betaald voor een bepaalde hoeveelheid van iets. Probleem is vooral dat je geen bonnetje krijgt die je kan vergelijken met de geijkte meter (zoals op een benzine pomp). Daarom moet de paal/meter + het systeem dat de laadsessie info verstuurd geijkt zijn.Vervolgens moet er aangetoond worden dat die laadsessieinformatie niet veranderd is totdat jij hem te zien krijgt.

In de backendsystemen & tussen EMSP (waaraan jij betaald), CPO (waar de laadpaal aan hangt) en de Laadpaal moet dit dus ook gewaarborgd worden. Dan beland je dus in een leuke versleuteling + certificeringscarrousel. Nu heeft de industrie er ook niet heel erg gas op gegeven (je ziet wel dat Duitse fabrikanten wat verder zijn) en laat de duitse overheid de tanden meer en meer zien.

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

• Hachy
Hier nog wat meer info over het Eichrecht en de uitzondering tot 31-03-2019 voor DC laders (80% van AC ijk-meter in rekening brengen)

https://www.electrive.net...gelung-fuer-dc-stationen/

• Bioflap
quote:
Yongshi schreef op zondag 11 februari 2018 @ 19:52:
[...]

Jup, laadpaal + gewoon stopcontact
Dat is wel echt handig! Hopelijk mag ik van mijn werkgever gewoon een elektrische auto zonder dat ik een eigen oprit heb. Mocht hij moeilijk gaan doen kan ik dit nog altijd aangeven, dat de afstand eigenlijk geen probleem mag zijn :)

• Proton_
quote:
Hachy schreef op zondag 11 februari 2018 @ 21:18:
[...]
Het is gewoon een oude wet bedoeld voor energiemaatschappijen en niet voor laadpalen. Typisch voorbeeldje van oude wet/regelgeving die innovatie in de weg zit.
Dat ben ik volledig met je oneens.
De ontransparante tarifering staat acceptatie in de weg.
'Je kijkt maar op de app' is niet goed genoeg, zelfs als (!) die app zou kloppen.
Men heeft gewoon het recht om precies te betalen wat men geleverd krijgt, op een controleerbare manier.
Ze moeten dus verder innoveren, zodat iedereen weet wat een laadbeurt gaat kosten en ze als bijeffect weer aan de wet voldoen :)

• TucanoItaly
  • Niet online
quote:
De eerste lange snelwegrit bracht echter wel een tegenvallend resultaat qua bereik
(...)
Ook het rondrijden op zoek naar de juiste laadpaal is een hele ervaring
Haha, herinnert me aan m'n eerste maand met de Renault Zoe :Y Yep, het was voor mij in het begin soms frustrerend en teleurstellend.

Zodra ik er meer aan gewend raakte, ging het beter. Mij vielen een aantal dingen op. Sowieso, bereik varieert extreem met rijgedrag. En je moet een beetje je buurtje kennen. Ik was er helemaal vanuit gegaan dat er geen laadpaal in de buurt van bepaalde klanten van mij was. Maar als je de diverse apps bestudeert, blijkt dat er vaak gewoon mogelijkheden zijn.

Ik ervaarde ook frustratie over het laadgedrag. Waarom blaast die accu zichzelf niet vol met 43 kW AC? Dus wat voor mij een eye-opener was: batterijtemperatuur en state-of-charge is bepalend voor hoe snel je kan laden.

TucanoItaly wijzigde deze reactie 12-02-2018 09:00 (5%)

• Yongshi
quote:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

De reden voor het maken van deze constructie is dat ik rondom m'n huis, ondanks dat ik een hoekhuis met 5 direct aangrenzende parkeeplekken heb én een garage, er geen enkele plek is waar ik een laadpaal kan neerzetten. M'n garage is te smal voor de Leaf en zowel naast als vóór m'n huis is een stoep tussen het huis en de parkeerplekken. In het openbaar groen of op de stoep mag geen laadpaal, want er moet een halve meter tussen paal en verkeer zitten, dus ook stoep. Tja, wat voor opties heb je dan?

Dus heb ik maar een plastic inspectieput gekocht en daar een stopcontact in gemaakt. Momenteel is het stopcontact nog 'zwevend', dat maak ik morgen netjes vast op een vaste houder. Het stopcontact is IP68, dus zelfs als de put vol water komt te staan komt het water (hopelijk) niet de contacten in. Er zit uiteraard een gaatje onderin om het overtollige water de grond in te laten lopen. Binnen hangt het aan een stekker die het stopcontact in kan. Alles is 2,5mm2. Voordeel van de put: de granny charger past er netjes in, dus geen opvallende LEDjes die de aandacht trekken, en hopelijk wordt-ie dan ook niet gejat. Worst case maak ik de put afsluitbaar.

Ohja, uiteraard is het een Schuko, geen Mennekes. Ik moet eigenlijk ook nog een laadput aan de voorkant maken, misschien maak ik daar een enkelfase Mennekes van op basis van SmartEVSE. Voorlopig heb ik genoeg aan de granny charger.

- Leg de grondkabel op 50cm diepte. Niet direct onder de stenen (zoals zekere mensen op dit forum ;-) )
- Wanneer de gemeente dit vereist, doe een KLIC-melding als je op gemeentegrond graaft
- Plastic deksels zijn enkel geschikt voor op het trottoir. Voor een laadput in de weg moet een zwaardere (3 ton? oid) put met gietijzeren deksel worden gebruikt, is zo'n 50-100 euro duurder.
Zou dit ook kunnen met de vaste kabel van mijn 3 fase laadpaal (keba p30)? Ik weet niet hoe het zit met de waterdichtheid van de mennekesstekker die daar op zit. Ik zie ook wel wat in zo een putje en ik denk dat buurtjes ook wel blij zullen zijn met geen kabel meer over de stoep 8)

Edit: zit net te denken dat dit waarschijnlijk geen probleem is aangezien de laadpaal pas actief is als deze communiceert met de auto, maar bevestiging daarvan is handig }:O

• MeZZiN
  • Nu online
quote:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Goed idee (heb zelf gelukkig genoeg erf maar je moet was als je geen keuze hebt)

Maar tzt is dit misschien een optie? https://www.streetplug.nl/

Zal wel stukken duurder zijn maar wel handig als je 3 fase wilt. (tzt als je EV dat ondersteund) Maar vind je oplossing erg netjes en creatief. Top ^_^ Mooier dan een laadpaal.

Ik zie ook wel graag dat lantaarn palen gebruikt worden. Die staan er toch al kleine aanpassing en gaan.

• Yongshi
quote:
MeZZiN schreef op maandag 12 februari 2018 @ 09:20:
[...]

Goed idee (heb zelf gelukkig genoeg erf maar je moet was als je geen keuze hebt)

[afbeelding]
[afbeelding]

Zal wel stukken duurder zijn maar wel handig als je 3 fase wilt. (tzt als je EV dat ondersteund) Maar vind je oplossing erg netjes en creatief. Top ^_^ Mooier dan een laadpaal.

Ik zie ook wel graag dat lantaarn palen gebruikt worden. Die staan er toch al kleine aanpassing en gaan.
Alleen jammer dat de streetplug geen vaste kabel heeft, of is er ook een versie met kabel?

• mux

mux

99% efficient!

quote:
Yongshi schreef op maandag 12 februari 2018 @ 09:09:
Zou dit ook kunnen met de vaste kabel van mijn 3 fase laadpaal (keba p30)? Ik weet niet hoe het zit met de waterdichtheid van de mennekesstekker die daar op zit. Ik zie ook wel wat in zo een putje en ik denk dat buurtjes ook wel blij zullen zijn met geen kabel meer over de stoep 8)

Edit: zit net te denken dat dit waarschijnlijk geen probleem is aangezien de laadpaal pas actief is als deze communiceert met de auto, maar bevestiging daarvan is handig }:O
Op de hackerspace zijn we bezig een Keba P20 te modden, dat is geen bepaald kleine laadpaal/doos. Je zult moeite hebben om een inspectieput te vinden waar je hem in kunt laten zakken, laat staan dan nog een Mennekes te kunnen inpluggen. Je zult de elektronica eruit moeten trekken (is niet moeilijk, het ding is 99% lucht/plastic) en iets nieuws moeten maken.

Mennekes stekkers zijn niet drukwaterdicht, alleen spatwaterdicht, dus ze moeten in lucht hangen en horizontaal gemonteerd worden, anders loopt er water in de contacten en gaat-ie roesten. Je moet er ook aardig zeker van zijn dat er geen water kan blijven staan in de put, dat is soms lastig met de hoge waterspiegel in Nederland.
quote:
[...]

Streetplug is momenteel de enige partij die in de buurt lijkt te komen van een commercieel ontwerp, maar volgens hun site zijn ze al een jaar lang aan het 'testen' met hun nulserie van 20 stuks, en is er nog lang geen uitzicht op een commercieel product. Het is een groepje studenten, dit kan oneindig lang duren. Ik weet daar alles van ;)

Daarnaast ben ik geen fan van random minibedrijfjes die verplichte internetverbindingen op producten vereisen. Wat als streetplug faalt en over een jaar failliet is, gaat iemand de app ondersteunen? Komt er een open API? Kan ik het ding ooit nog openen? IMO is een RFID-tag oplossing véél logischer en duurzamer, met name omdat dan ook andere mensen kunnen laden op jouw laadpaal tegen een vastgesteld tarief.

• MeZZiN
  • Nu online
Klopt ook maar het is ook meer een idee. Er zijn oplossingen in de maak. Er is wel vraag uit de markt maar niet genoeg dat grote bedrijven er mee bezig gaan. Maar het kan in een stroomversnelling komen omdat er nu ook meer stemmen opgaan over hoe lelijk de oplaadpalen zijn.

Maar had nog niet verder gelezen ik zag het meer als een domme paal die alleen netjes in de vloer zit. Maar voor gebruiksgemak is een paal handiger hoef je niet te bukken. Ik heb daarom gewoon de tesla wall connector ook voor mijn leaf omdat ik geen backoffice wil hebben gewoon lekker dom met kWh meter en klaar hoor.

Maar alle onderdelen zijn nu binnen ik kan de laadpaal gaan neer zetten. Nog wat discussie wat de handigste plek is. Maar goed Het gaat vooruit. Was nog lastig een redelijke kWh meter te vinden niet van een chinees / white label te vinden. Voor een normale prijs.

Tijd om te graan graven en alles aan te sluiten de leaf staat al bijna voor de deur. Hij is al in Amsterdam gelost. Alleen nog naar de dealer en rijklaar gemaakt worden. Kan niet wachten.

• Sonicfreak
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 19-02 14:15
quote:
[...]

[Zal wel stukken duurder zijn maar wel handig als je 3 fase wilt. (tzt als je EV dat ondersteund) Maar vind je oplossing erg netjes en creatief. Top ^_^ Mooier dan een laadpaal.

Lees net op de site dat als het grondwater stijgt dat het laadproces preventief wordt gestopt. Lijkt mij niet zo handig als je dan denkt 's morgens met een volle accu weg te kunnen. Ik snap het wel vanuit het oogpunt van veiligheid, maar in de praktijk is het wat minder handig als je accu niet opgeladen is omdat het grondwater te hoog staat.

• MeZZiN
  • Nu online
Oh lol dat had ik nog niet gezien. Dan zou het voor ons al niet werken elke winter staat onze tuin blank. Moeten we nog wat aan doen maar goed handig is anders.

Maar goed voor ons is een paal makkelijker maar het is wel een goede ontwikkeling voor laadpalen in de stad minder ingrijpend voor het straat beeld.

• pmiddeld
quote:
[...]

[afbeelding]
[afbeelding]

Ziet er strak uit. Maar wel lastig te vinden als je niet bekend bent in de buurt.

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 14:40

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

GPS locatie? Maar inderdaad een beetje geocaching gevoel. Sterker nog: geweldig om een cache in te verbergen! :D

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• tiguan
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 15:43
quote:
Heb je de warmtepomp er op zitten? Zo niet, dan is het met deze temperaturen inderdaad behoorlijk funest voor je bereik als je het in de auto warm wil hebben. Verder zijn zaken als tegenwind en nat wegdek ook dompers voor de actieradius.

• mux

mux

99% efficient!

Temperatuur heeft een gigantisch effect op rolweerstand, gemakkelijk een factor 3 tussen 0 en 20 graden:

Daarnaast schaalt luchtweerstand met luchtdichtheid, dat verschilt zo'n 10% tussen 0 en 20 graden:

Bij elkaar kun je verwachten met hetzelfde rijgedrag al gauw 15-20% verschil tussen winter en zomer te merken. Meer als je ook winterbanden meeneemt.

Om nog niet te spreken van de extra belasting van je verwarming.

• Hachy
quote:
Proton_ schreef op maandag 12 februari 2018 @ 08:21:
[...]

Dat ben ik volledig met je oneens.
De ontransparante tarifering staat acceptatie in de weg.
'Je kijkt maar op de app' is niet goed genoeg, zelfs als (!) die app zou kloppen.
Men heeft gewoon het recht om precies te betalen wat men geleverd krijgt, op een controleerbare manier.
Ze moeten dus verder innoveren, zodat iedereen weet wat een laadbeurt gaat kosten en ze als bijeffect weer aan de wet voldoen :)
Natuurlijk is 'naar de app kijken' niet genoeg. Maar omdat wet X er is 4x per jaar het beprijzingsmodel aanpassen is ook verre van ideaal, niet?

Gelukkig houdt de woordvoerder verkeer in de tweede kamer zich ook serieus bezig met dit probleem:

https://twitter.com/remcovvd/status/962963697399365638

• mux

mux

99% efficient!

Zo he, wat een eikel. Die mag heel snel wieberen met dat soort opmerkingen.

• Viper®
  • Niet online
lol, VVD

zijn cursus mediatraining nog niet gehad zeker, zo trek je lekker kiezers.

PSN: Lord_Vipah

• Proton_
quote:
Hachy schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:12:
[...]
Natuurlijk is 'naar de app kijken' niet genoeg. Maar omdat wet X er is 4x per jaar het beprijzingsmodel aanpassen is ook verre van ideaal, niet?
Tja, dat het nou eenmaal heel moeilijk is om iets in één keer goed te doen, is geen excuus om boos naar een wet uit circa 1816 om handelaars eerlijk te houden te kijken. Zoals ik de discussie begrijp is de wet aangepast zodat ondubbelzinnig duidelijk is dat als je kWhs verkoopt met een laadpaal, je de geleverde hoeveelheid met een geijkt instrument moet aantonen. Dat kan geen verrassing zijn, de geest van de wet was al zo en die is zinnig.
De uitbaters hebben hun zaakjes niet op orde, en tot ze dat wel hebben is er andere beprijzing waardoor ze niet dicht hoeven (dat is het andere alternatief).
Het gebrek aan communicatie daarover kan je ook alleen de uitbaters aanrekenen.

• Hachy
Daar heb je gelijk in, echter nu wordt de eindgebruiker de dupe van deze -vooral theoretische- discussie. En dan schiet het zijn doel ook voorbij. Dat zie je nu dus ook gebeuren getuige TNM-gate.

/edit: na een pittig mailtje komt onze 2e kamer woordvoerder verkeer er toch maar op terug:

https://twitter.com/remcovvd/status/963042329882972160

Hachy wijzigde deze reactie 12-02-2018 14:38 (44%)

• MeZZiN
  • Nu online
Ben ik blij dat ik voor nu niet zie dat ik met mijn leaf duitsland bezoek alleen met de tesla maar goed.
Het is wel erg idioot om zo veel te vragen.
De reactie van de VVD'er niet echt verstandig zeker omdat we een doel te bereiken hebben als Nederland om duurzamer te worden.

• dreamscape
quote:
MeZZiN schreef op maandag 12 februari 2018 @ 14:52:
Ben ik blij dat ik voor nu niet zie dat ik met mijn leaf duitsland bezoek alleen met de tesla maar goed het is wel erg idioot om zo veel te vragen en de reactie van de VVD'er niet echt verstandig zeker omdat we een doel te bereiken hebben als Nederland om duurzamer te worden.
Licht offtopic, maar zou je af en toe wat interpunctie kunnen gebruiken? Af en toe een komma of gewoon een nieuwe zin. Je posts zijn inhoudelijk interessant, maar vaak niet lekker leesbaar.

• Hachy
@MeZZiN met een Tesla kan je net zo goed tegen TNM laadpaaltjes aanlopen met tarieven van ¤21,- / uur.

• Proton_
@dreamscape Punctuation is the politeness of kings? ;)

• MeZZiN
  • Nu online
quote:
Hachy schreef op maandag 12 februari 2018 @ 15:19:
@MeZZiN met een Tesla kan je net zo goed tegen TNM laadpaaltjes aanlopen met tarieven van ¤21,- / uur.
Dat weet ook ook wel alleen was van plan om via superchargers te doen. We gaan eigenlijk niet veel op vakantie in Duitsland alleen op doortocht. Dus dan zullen we die palen minder tegenkomen.

Maar goed ze moeten die wel oplossen het maak elektrisch rijden in een keer wel heel duur.

• YoshiBignose
quote:
dreamscape schreef op maandag 12 februari 2018 @ 15:01:
[...]

Licht offtopic, maar zou je af en toe wat interpunctie kunnen gebruiken? Af en toe een komma of gewoon een nieuwe zin. Je posts zijn inhoudelijk interessant, maar vaak niet lekker leesbaar.
:') politeness noem je dat? Waarom toch altijd dat gejank over taal of kWh of wat dan ook. Niet iedereen is even goed in spelling, of zelfs dyslectisch. Laat hem typen zoals hij wil, als het je irriteert sla je z'n posts maar over.

• JayPe
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 14:45

JayPe

Ondertitel

quote:
YoshiBignose schreef op maandag 12 februari 2018 @ 15:44:
[...]

:') politeness noem je dat? Waarom toch altijd dat gejank over taal of kWh of wat dan ook. Niet iedereen is even goed in spelling, of zelfs dyslectisch. Laat hem typen zoals hij wil, als het je irriteert sla je z'n posts maar over.
Iemand die zijn zegje doet, wil ook gehoord/gelezen worden. Een kleine aansporing tot het gebruik van interpunctie is dan toch niet erg?

3460 Wp

• Hachy
Omdat het gewoon belangrijk is om het over hetzelfde te hebben en gewoon goed Nederlandsch te bezigen. Hij vraagt het netjes toch. De laatste post van MeZZiN gaat al een stuk beter. Zo is het prima, toch.

• dreamscape
quote:
Het is toch gewoon een nette vraag? Lijkt me niet nodig om het maar meteen af te doen als gejank ...

• YoshiBignose
Kijk z'n posts dan even terug, dat is echt niet niveau Telegraaf of gemiddelde FB reactie. Dat is gewoon goed leesbaar. Om dan nog te gaan zeuren over een paar puntjes en komma's vind ik triest... misschien zit ie wel een keer op telefoon of heeft haast.

Pagina: 1 ... 90 ... 93 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*