Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
quote:
Artbij schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 10:00:
Zag dat Volvo volgend jaar met een elektrische XC40 wil komen. Ben erg benieuwd naar die auto.
Hopelijk doet deze het beter dan de XC60 Plugin Hybrid variant, die heeft wat rare nukken.

Meestal gaat het beter als je alleen het 1 of het ander hebt.

De rekentool heb ik uitgebreid met kleur en keuze voor plugin. Hij mag wat mij betreft de TS in.

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

• MeZZiN
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23:40
De leaf die nu in zwaag staat:

En deze in schagen (hij is nog onderweg van Zwaag naar Schagen einde van de week staat hij daar)

We hebben deze Zero edition gekocht:

Het is geen Telsa maar deze mag er zeker zijn. Weg met dat rare design van de vorige versie.

Nu alleen mijn tesla bestelling aanpassen voor 2 laadpalen. ;) Had al rekening mee gehouden maar goed had niet gedacht zo snel.

• Snow_King
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 23:25

Snow_King

Konijn is stoer!

quote:
MeZZiN schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 14:17:

Het is geen Telsa maar deze mag er zeker zijn. Weg met dat rare design van de vorige versie.

Nu alleen mijn tesla bestelling aanpassen voor 2 laadpalen. ;) Had al rekening mee gehouden maar goed had niet gedacht zo snel.
Ik vind de nieuwe Leaf zeker geslaagd. De 40kWh versie vind ik voor mijn gebruik nog net te weinig, maar ik kijk uit naar de 60kWh versie met hopelijk ook 3-fase laden.

Dan zou ik het een zeer goede en all-round bruikbare auto maken.

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22:28

mux

99% efficient!

Bijna onherkenbaar, man. Wel jammer dat ze nog steeds onnodige grilles/diffusers erop gooien, dat is echt killing voor je verbruik.

Farnell-onderdeel nodig maar geen account? - Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
quote:
Snow_King schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 14:22:
Ik vind de nieuwe Leaf zeker geslaagd. De 40kWh versie vind ik voor mijn gebruik nog net te weinig, maar ik kijk uit naar de 60kWh versie met hopelijk ook 3-fase laden.
Dan zou ik het een zeer goede en all-round bruikbare auto maken.
Met 40 kWh zou ik ook al aardig uit de voeten kunnen. Het 3-fase laden is voor mij een groter punt. Daarmee laadt je zo'n auto in een werkdag of in een nacht op bij een 11 kW lader. Ideale combinatie denk ik! Als onze ICE Skoda het nog even volhoudt, zie ik ons nog wel zo'n Leaf nemen als volgende eigen auto! ("Mijn" Zoe is eigendom van mijn baas).

2900 Wp ZZW : 10x JA Solar + Omnik 2.5k-TL2-S : PVOutput – Renault Zoe R240

• MeZZiN
Het is zeker jammer dat hij geen 3 fase aan kan. 3.6 kW is redelijk weinig voor dagelijks rijden. Ik zou het kunnen redden voor woon werk maar een keer een avond later thuis komen zonder bijladen tussendoor wordt lastig.Ik ben ZZP dus laden op de werkplek komt niet voor voor mij heb geen parkeer plek daar. Plus thuisladen is altijd goedkoper.

• Kodess
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 19:33
quote:
MeZZiN schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 14:40:
Het is zeker jammer dat hij geen 3 fase aan kan. 3.6 kW is redelijk weinig voor dagelijks rijden. Ik zou het kunnen redden voor woon werk maar een keer een avond later thuis komen zonder bijladen tussendoor wordt lastig.Ik ben ZZP dus laden op de werkplek komt niet voor voor mij heb geen parkeer plek daar. Plus thuisladen is altijd goedkoper.
Ik zie veel mensen hier zeggen dat 3 fase heel belangrijk voor ze is. Mijn gok is dat deze mensen consistent veel rijden per dag, klopt dat?

Misschien reken ik fout. Maar 3.6 kW is toch ongeveer 20km? Dus een nachtje (6 uur) laden zorgt voor 120km rijbereik erbij.

Mijn woon werk verkeer is 75km. Als ik een avond sport of iets anders heb verbruik ik 125km totaal. Dat is allemaal gewoon in 1 a 2 nachten weer 'bijgeladen'.

Ik zie het nut van 3fase laden dus niet echt. Of je moet consistent elke dag veel rijden, maar net niet genoeg om snelladen verstandiger te maken.

• PeaceNlove
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:10
Ik doe wel eens 400km op een dag. Als ik elektrisch zou rijden kan ik 200 bij de klant laden overdag en dan s avonds en s nachts weer 200 thuis. Dan heb je wel minimaal 2 fasen nodig om de accu’s binnen die tijd redelijk vol te krijgen

• Nivve
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 22:07
quote:
Kodess schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 14:53:
[...]

Ik zie veel mensen hier zeggen dat 3 fase heel belangrijk voor ze is. Mijn gok is dat deze mensen consistent veel rijden per dag, klopt dat?

Misschien reken ik fout. Maar 3.6 kW is toch ongeveer 20km? Dus een nachtje (6 uur) laden zorgt voor 120km rijbereik erbij.

Mijn woon werk verkeer is 75km. Als ik een avond sport of iets anders heb verbruik ik 125km totaal. Dat is allemaal gewoon in 1 a 2 nachten weer 'bijgeladen'.

Ik zie het nut van 3fase laden dus niet echt. Of je moet consistent elke dag veel rijden, maar net niet genoeg om snelladen verstandiger te maken.
Beetje zwart-wit verhaal. Het is hetzelfde met benzinetanks van 600+km en snelladers; niet elke dag nodig, maar de ene dag dat je hem wel nodig hebt ben je heel blij dat je hem hebt.
Overigens heb ik hem regelmatig nodig omdat ik vaak na de werkdag (80km) nog een keer 80km moet rijden. Dan ben ik heel blij dat ik tijdens het avondeten in 2 uur weer een volle accu heb. 8)

Onze Fluence laadt maar 3,6kW en dat beperkt de use-case toch wel vaker dan ik had verwacht. Dan nemen we toch maar de Zoe omdat we dan op bestemming altijd wel vol laden terwijl de Fluence uren moet staan voor we weer wat verder (of terug) kunnen rijden.
(En nee, snellader is geen alternatief. Dat is verloren tijd!)

Edit: Daarnaast; wij hebben 1 laadpaal voor 2 auto's. Dus als beide auto's overdag gebruikt zijn en de volgende dag weer nodig zijn... Knappe jongen die ze dan beiden vol krijgt als ze beiden 3,6kW trekken ongeacht hoe laat je uit je werk komt.
Nu kan ik de Zoe na het werk opladen (met een paar uur speling voor overwerken etc.) en als deze klaar is de Fluence eraan leggen voor de nachtelijke (extreem langzame) sessie. Zelfs dan is het af en toe nog puzzelen door die stomme 3,6kw lader in combinatie met de eerder genoemde sport of andere ritten :+

TL:DR - Ik rij al 2,5 jaar elektrisch en ik heb zo veel voordeel gehad van de 3-fase lader dat ik elke EV zonder 3-fase 'gehandicapt' beschouw :9

Nivve wijzigde deze reactie 06-02-2018 15:22 (18%)

• Snow_King
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 23:25

Snow_King

Konijn is stoer!

quote:
[...]

Mijn Model S maakt 50.000km per jaar en ik ben super blij met 3-fase laden.

Mijn familie woont 180km bij mij vandaan. Ik rijd er heen, prik de auto in de 3-fase voor 4 a 5 uur en ik kan weer met een volle accu terug rijden.

Thuis kan ik met 22kW laden en het komt best vaak voor dat ik net thuis kom, de auto 2 uur aan de 22kW staat en mijn vriendin er al weer mee op stap gaat.

3-fase maakt de auto voor mij veel flexibeler. Het laden gaat gewoon 3x zo snel bij een gemiddelde laadpaal. Ik wil mij geen zorgen maken over laden.

Wij overwegen naast de Model S een Leaf als tweede auto te nemen, maar zonder 3-fase laden gaat dat niet gebeuren. We willen niet te veel over laden na denken. Gewoon inpluggen en altijd vol zijn.

Ik vind 1-fase laden in Nederland een handicap.

• Kodess
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 19:33
quote:
veel rijden is natuurlijk relatief, niet een handig begrip om te gebruiken 8)7 .
Dus nu ik zie hoe jij de auto gebruikt snap ik inderdaad dat 3 fase wel zeer gewenst is.

Ons gezin heeft 1 auto, die dus elke werkdag 70km doet. 2 dagen daarvan wordt dat 120. En de zaterdag en zondag gemiddeld 50. Voor de rest gebruiken we het fietsje. Dat moet makkelijk met 1 fase te doen zijn.

Eigenlijk is het dus zo dat 1 fase genoeg is als je minder dan 120km per dag reist. En dan kan je nog uitschieters hebben die erboven komen natuurlijk, want je hoeft niet altijd met 100% batterij weg te rijden van huis.

• MeZZiN
Precies daarom ik wil graag elke dag starten met een volle accu anders wordt het lastig ik rij soms ook nog 400 km op een dag (als ik een meeting heb) Dus als ik dan half vol zit wordt het niets. Dus ben blij dat de Model x 3 fase kan laden. De leaf kan prima in een dag vol zitten die is voor erbij niet voor elke dag.

Jammer dat de leaf geen 3 fase kan een gemiste kans. Maar goed de leaf hier zal nooit maximaal hoeven trekken meer tijd tussen ladingen/ritjes.

Voor mijn woon werk moet hij 240 kilometer per dag kunnen doen minimaal en maximaal 10 uur opladen. Dan ontkom je niet aan een 3 fase oplader. Op mijn werk kan ik niet opladen als externe heb ik nooit een plek bij het bedrijf en de meeste garages hebben geen oplaadpunten nog of zijn heel duur (parkeren in q-park is stukken duurder dan parkbee).

Voor nu waren de opties een X en een leaf als tweede auto de perfecte combinatie. Over een jaar of 2 hoop ik dat er meer concurrentie is met meer 3 fase laden + grote batterijen en grotere auto.

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 18:47
quote:
Tocoleaf schreef op maandag 5 februari 2018 @ 23:19:
[...]

Bedankt voor de tip, maar Frankrijk is helemaal leeg _O-
Ga naar https://my.freshmile.com/map

Selecteer rechtsonderin je laadstekker en zet 'free only' aan.

Hier nog meer tips over La France. Graag gedaan :>

Zoe Q210 @ 41kWh - Twizy Urban - PV: 13000 Wp - www.laadpastop10.nl

• prettig
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 15:46
quote:
[...]

Zelfde hier..... snelladen en 3-fasen maakt hem veel bruikbaarder.
Moest laatst op zondag plots even snel naar de zaak (15 minuten daar geweest) en weer terug naar huis, daarna gelijk uit eten met vrienden...... en ja hoor te weinig range, geen tijd om bij te laden. En ga echt niet even eind omrijden om snel te laden.
Mijn vriendin was ook net weggeweest met de hybride (bijna leeg).... dus ICE gereden.
Kun je zelf 3-fase of snelladen in combinatie met meer range...... worden ze veel bruikbaarder.

Gewoon de hoofdreden waarom we nog een hybride hebben.

Eigenlijk heel eenvoudig:
Je kunt niet al je ritten uren vooruit plannen ! (en ook geen zin in)

BMW i3, solar 25.000 Pw

• prettig
quote:
Nivve schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 15:14:
[...]

TL:DR - Ik rij al 2,5 jaar elektrisch en ik heb zo veel voordeel gehad van de 3-fase lader dat ik elke EV zonder 3-fase 'gehandicapt' beschouw :9
volledig mee eens.... niet snelladen en/of geen 3-fase......wordt gewoon NIET overwogen voor aanschaf.

BMW i3, solar 25.000 Pw

quote:
prettig schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 18:33:
[...]

volledig mee eens.... niet snelladen en/of geen 3-fase......wordt gewoon NIET overwogen voor aanschaf.
Auto's zoals de Renault Fluence/Kangoo of bijvoorbeeld de Mercedes B klasse en Smart EV hebben allen geen snelladen. Dat is toch volkomen bizar anno 2018.

De stomme MiEV heeft dan een 3kW lader maar komt dan ook uit 2010, maar wel een Chademo optie met 36kW, en dat is toch wel zo enorm makkelijk. Als de enige laadpaal in Wervershoof stuk is kan je dus met relatief weinig oponthoud toch gewoon nog door via een snellader. Het geeft gewoon enorm veel flexibilteit.

Daarentegen zou ik heel graag 3 fasen laden willen hebben in de auto, omdat 1 fase 3kW en 18km/u gewoon niet te harden is. Onder hetzelfde kopje van thuiskomen, eten en dan door moeten voor een vergadering en wel 70km range nodig hebben.

Nu los ik dat op door op het werk te laden zodat ik met 60% thuis kom. Dan is een uurtje laden met 3kW wel genoeg, maar eigenlijk onhandig, en ook een stuk duurder.

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

• gertk
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 19:19
De Renault Fluence ZE en Kangoo ZE stammen ook uit 2011/2012 dus vandaar dat deze nog geen snellaad functie hebben. Ik ben inmiddels overgestapt van de Fluence op een Ioniq en die kan bij Fastned (heel) snel laden en redelijk snel laden thuis (nu 16A maar evt. ook 25 of 32 Amp 1 fase). Voor mijn dagelijkse woon/werkverkeer (100km) is de actieradius ruim voldoende maar voor grotere reizen moet er wel gepland worden. (Nu met deze winterse temperaturen met de verwarming en airco aan doet de Ioniq 160 a 170 km)

• Liegebeest
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23:33
Stomme vraag misschien, vergeef het een beginnende EV-rijder :)

Bij de Model S zitten een standaard Schuko adapter (voor granny charging neem ik aan?) en de laadkabel past op de standaard laadpalen. Moet ik me "zorgen" maken dat er geen Chademo verloop bij zit? Of mag je er van uit gaan dat die bij de meeste laadpalen klaarhangt? Bij FastNed is dat wel zo... maar bij andere punten? Of in het buitenland? Of sterker nog, in Denemarken heb ik van die kasten gezien waar wel vier verschillende kabeltypes aan vast hangen; zit daar standaard een Tesla-connector bij?

</geen ervaring>

Liegebeest wijzigde deze reactie 06-02-2018 20:05 (15%)

Liege, liege, liegebeest!

• JeeEs
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 21:20
Ik heb destijds wel een Chademo verloop er bij gekocht. Ligt al ruim twee jaar ongebruikt onder in de trunk. FastNed heeft hem hangen en bij veel hotels met de vogel die nergens naar Toekan hangt hij ook bij de Allego laders, misschien bij de overige laders ook wel. Ik zou mijn geld met de kennis van nu eerder besteden aan een goed lange en dikke verlengkabel met nog wat verloopstukje van blauw naar rood etc.

JeeEs wijzigde deze reactie 06-02-2018 20:04 (7%)

• Liegebeest
quote:
JeeEs schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 19:43:
een goed lange en dikke verlengkabel met nog wat verloopstukje van blauw naar rood etc.
Une quoi?!

Ik las al iets over een "rode connector", maar snapte niet wat't inhoud. Tijd voor Google!

EDIT:
Ik vond deze -> https://www.oplaadpalen.nl/w/oplaadpunten-stekkers/

Eerlijk gezegd heb ik nooit iets anders dan OF Mennekes, OF Schuko gezien. En nu dus Tesla / Chademo. Is dat rood/blauw werkelijk relevant? Ik zou eerder verwachten dat ik een verloop nodig zou hebben voor die Combo stekker, toch?

Liegebeest wijzigde deze reactie 06-02-2018 20:21 (33%)

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21:45
Aan mijn laadpaal zit zo'n rode CEE stekker. Tenslotte is een laadpaal niets anders dan een dik relais met wat communicatie.
Dat is superhandig nu ik bij mijn verhuizing tijdelijk bij mijn ouders ingetrokken ben; de laadpaal zit nu met een spanband aan een boom en met een 10 meter verlengsnoer in het 11 kW stopcontact voor de kloofmachine ingeprikt. Nul elektrische installatie, geen gereedschap nodig om hem straks nogmaals te verhuizen :)

Een Tesla kan daar 11 kW mee laden, of 22 kW met de grotere variant en een Dual Charger.
Zoe heeft er ook geen problemen mee (mits aarding in orde is).

• Tocoleaf
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 19:27
quote:
Hachy schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 17:31:
[...]

Ga naar https://my.freshmile.com/map

Selecteer rechtsonderin je laadstekker en zet 'free only' aan.

Hier nog meer tips over La France. Graag gedaan :>
Vwb Free only, super, maar ik zie dan nog geen enkel hotel verschijnen....., of doe ik toch iets verkeerd?

Vwb de tips, dank je wel, maar een van de posts die op die site van Nissan Electric Club staat heb ik zelf geschreven:
https://nissanelectricclu...t-je-leaf-naar-frankrijk/
:Y *;

• YoshiBignose
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 22:50
Toevallig vond ik laatst dit in de AVP:
quote:
Artikel 2:19 Gevaarlijk of hinderlijk voorwerp (snoeren over openbare weg)

1. Het is toegestaan een elektriciteitssnoer/kabel voor het opladen van elektrische auto's, aanhangwagens en/of andere voer- en vaartuigen boven, op of naast de openbare weg te leggen, mits voldaan wordt aan de volgende voorwaarden:
a.
De gebruiker van de auto, aanhangwagen en/of ander voer- of vaartuig geen parkeergelegenheid op eigen terrein heeft;
b.
er geen openbare laadpaal binnen een straal van 300 meter loopafstand van de woning/het werkadres is;
c.
het snoer geen hinder of gevaar oplevert voor andere weggebruikers door deugdelijke afdekking met een rubberen mat op dat gedeelte van de openbare weg;
d.
er geen claim wordt gelegd op een openbare parkeerplaats door het plaatsen van borden of anderszins, en;
e.
het kruisen van openbare wegen, fietspaden en dergelijke zoveel mogelijk wordt vermeden;
f.
de kabel/het snoer niet ingegraven wordt.
Misschien is het niet overal zo maar ik dacht dacht het niet mocht.

If it lives, I can kill it

• JeeEs
  • Registratie: augustus 2016
quote:
Liegebeest schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:15:
[...]

Une quoi?!

Ik las al iets over een "rode connector", maar snapte niet wat't inhoud. Tijd voor Google!

EDIT:
Ik vond deze -> https://www.oplaadpalen.nl/w/oplaadpunten-stekkers/

Eerlijk gezegd heb ik nooit iets anders dan OF Mennekes, OF Schuko gezien. En nu dus Tesla / Chademo. Is dat rood/blauw werkelijk relevant? Ik zou eerder verwachten dat ik een verloop nodig zou hebben voor die Combo stekker, toch?
Wat ik bedoel is dat je met een goede set verlengkabels en adapters eigenlijke overal terecht kunt op je eindbestemming.
Ik heb 10 en 25 meter dikke verlengkabel, een setje verloopjes (https://www.laadkabelwinkel.nl/verloopkabels-en-adapters) in de trunk liggen en een losse type 2 kabel van 8 meter. Liggen allemaal bovenop de Chademo adapter, want die gebruik ik nooit. Onderweg alleen maar superchargen, op je eindbestemming je UMC gebruiken met je verlengkabel en juiste koppelstuk (op je eindbestemming kun je over het algemeen toch langer/overnight laden), en misschien hier en daar tijdens een dagtochtje via Chargemap kijken of er een snellere lader in de buurt is. Tot nu toe altijd goed gegaan. Wel af en toe van te voren bellen naar je eindbestemming of je bijvoorbeeld van een rode krachtstroom of blauwe camping aansluiting gebruik kunt maken. Over het algemeen is men heel welwillend.

• Hachy
quote:
Tocoleaf schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:09:
[...]

Vwb Free only, super, maar ik zie dan nog geen enkel hotel verschijnen....., of doe ik toch iets verkeerd?

Vwb de tips, dank je wel, maar een van de posts die op die site van Nissan Electric Club staat heb ik zelf geschreven:
https://nissanelectricclu...t-je-leaf-naar-frankrijk/
:Y *;
Haha, ok :)

Nee, je zult toch zelf ergens een hotel moeten zoeken, je kan dan bijvoorbeeld een Free laadpuntje pakken van deze kaart en daar het hotel bij zoeken, of andersom, eerst het hotel uitzoeken en daarna de chargemap kaartjes erbij pakken. Deze kaart showt geen hotels.

• Liegebeest
quote:
JeeEs schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:59:
[...]

Wat ik bedoel is dat je met een goede set verlengkabels en adapters eigenlijke overal terecht kunt op je eindbestemming.
Ik denk dat ik weet waar mijn verwarring vandaan komt: de niet 100% uitgebreide documentatie van Tesla :D

In het officiële filmpje laten ze de chargeport zien, right? Ziet er uit as het DC-gedeelte van de CCS stekker. Maar wat ik blijkbaar heb gemist is dat ze in EUR een andere chargeport hebben. Gewoon type 2 als ik me neit vergis?

Oftewel, als ik me niet vergis:
* Tesla S zelf heeft een type 2 port.
* De meegeleverde kabel kan wisselen tussen type 2 en schuko.
* Bij FastNed hebben ze standaard een Chademo converter
* Bij AlleGo en andere snelladers gebruik je gewoon type 2.

Klopt dat'n beetje? :X

Ik snap je punt over de andere tussenstukjes: die zijn vooral bij specifieke eindbestemmingen, zeker op vakantie en in uithoeken, belangrijk. Maar in het grootste deel van NL niet. Right?

Nerveus? Nee hoor, ik ben helemaal niet nerveus! :> Waarom zeg je dat? >:) Morgen is het zo ver! Wheeee!

• Nivve
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 22:07
quote:
Liegebeest schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 06:10:
[...]

Ik denk dat ik weet waar mijn verwarring vandaan komt: de niet 100% uitgebreide documentatie van Tesla :D

In het officiële filmpje laten ze de chargeport zien, right? Ziet er uit as het DC-gedeelte van de CCS stekker. Maar wat ik blijkbaar heb gemist is dat ze in EUR een andere chargeport hebben. Gewoon type 2 als ik me neit vergis?

Ik snap je punt over de andere tussenstukjes: die zijn vooral bij specifieke eindbestemmingen, zeker op vakantie en in uithoeken, belangrijk. Maar in het grootste deel van NL niet. Right?

Nerveus? Nee hoor, ik ben helemaal niet nerveus! :> Waarom zeg je dat? >:) Morgen is het zo ver! Wheeee!
Met mijn Zoe heb ik in Nederland nog nooit een situatie gehad waarbij ik een andere stekker nodig had dan schuko of type 2. Denk dat het vooral voor campings en dat soort bestemming handig kan zijn, waarbij ze eventueel rode stekkers gebruiken.

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
quote:
Het grote voordeel van 3 fase laden is voor mij dat je gemakkelijk een heen-en-weer rit kunt doen die groter is dan het bereik van je auto. Je kunt dan op je bestemming opladen, en dan weer terug. Dus als je auto 200 km bereik heeft, kun je een dagtripje maken van 400 km. Je laadt de auto weer vol terwijl je op je werk bent, of op familiebezoek of wat dan ook.

Je zult zeggen dat kan toch ook met snelladen. Dat is zo, maar het verschil in gemak en tijd is echt wel belangrijk. Snelladers zijn minder dik gezaaid dan gewone (11/22 kW) laadpalen, zijn goedkoper en je zit niet te wachten op het laden.

2900 Wp ZZW : 10x JA Solar + Omnik 2.5k-TL2-S : PVOutput – Renault Zoe R240

• Proton_
@Kodess 11 kW / 3fase AC laden is voor mij belangrijk omdat dit goedkoop (¤500) thuis te regelen is. Als een 11 kW lader ook met DC betaalbaar is, vind ik dat ook prima :)
Sneller laden is altijd fijn, en 11 kW is het maximale dat je selectief op een goedkope 3x25 huisaansluiting kwijt kan.

• MeZZiN
In de toekomst is de Type 2 aansluiting default dus eigenlijk heb je alleen deze nodig. Er zijn nog oude laadpunten die omgezet moeten worden.

Alle autos die nu op de weg komen hebben Type 2 en soms aanvullend een Chademo aansluiting of soms een extra 2 snel laad pinnen (CCS) op de type 2 aansluiting. Dus als je overal terecht wilt hoe je eigenlijk alleen de Chademo adapter te hebben de rest kan de normale oplader + standaard type 2 kabel

Als je een tesla heb dan hoef je al helemaal weinig zorgen te maken alle supercharger zijn type 2 en als je op je locatie bent heb je een granny charger standaard stekker of een destination chargers die zijn eigenlijk alleen type 2 (soms type 3 Renault type 1 Nissan Leaf maar die zullen snel verdwijnen) alleen dan mag je wel langzaam laden.

Helaas zijn niet alle autos snel met thuis laden zelf de leaf moet het doen met 3.6 kwh max (wij hebben 3fase 25A) dan ben je toch ruim een nacht bezig om vol te raken.

De nieuwe leaf kan 7 kW aan alleen tja dan moet ik een verzwaring doen van mijn thuis aansluiting. Maar mijn aansluiting nog zwaarder te maken naar meer dan 3x25A is mij te duur. Zal wel een probleem worden thuis als ik 2 autos vol wil de volgende ochtend. Maar goed de leaf hoeft er niet dagelijks op uit.

• pmiddeld
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 21-05 08:25
quote:
MeZZiN schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:38:

De nieuwe leaf kan 7 kW aan alleen tja dan moet ik een verzwaring doen van mijn thuis aansluiting. Maar mijn aansluiting nog zwaarder te maken naar meer dan 3x25A is mij te duur. Zal wel een probleem worden thuis als ik 2 autos vol wil de volgende ochtend. Maar goed de leaf hoeft er niet dagelijks op uit.
Met 1x25A kan je maximaal op 5,7 kW laden. Je kunt een laadpaal nemen die rekening houdt met het overige gebruik van electriciteit van je woning etc. Ik kan me voorstellen dat je dan 's nachts op de volle 5,7 kW kunt laden. Dat scheelt alweer wat.

• Diviuss
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 15:29
Zijn er meer mensen die problemen hebben met Car-Net icm met de e-Golf.

De auto voorverwarmen/ruiten verwarming starten werkt bij mij niet.

Ook komt het wel eens voor dat de auto niet gevonden wordt door Car-Net.

• MeZZiN
quote:
pmiddeld schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:13:
[...]
Met 1x25A kan je maximaal op 5,7 kW laden. Je kunt een laadpaal nemen die rekening houdt met het overige gebruik van electriciteit van je woning etc. Ik kan me voorstellen dat je dan 's nachts op de volle 5,7 kW kunt laden. Dat scheelt alweer wat.
Ik ga nu voor 2 tesla wall chargers een in slave modes dus max 16A. Ik vond de maxem oplossing duur voor wat het bied plus weer een backoffice tool. We gaan het zien. Eigenlijk is de standaard 3x25A weinig maar goed wel prima voor de tesla maar minder voor de Leaf omdat die geen 3 fase aan kan. Blijf het een gemiste kans vinden. En als het echt nodig is kan ik altijd nog een maxem installeren of iets wat daar op lijkt. Het is gewoon uit proberen. Ik kan prima werken met een deel lading voor mijn woon-werk op de tesla. En de leaf kan dan overdag lekker laden.Dus die zal eigenlijk altijd vol zitten. Straks kan misschien de leaf mijn tesla van stroom voorzien met de V2G mogelijkheid. :*) Ik denk met de grote tesla accu ik niet snel issues heb. Zeker omdat ik rond de 10 uur laden per dag heb voor mijn auto's

Als het niet helemaal vol is dan kan ik ook nog even lurken bij de supercharger in hoorn of amsterdam op mijn weg naar huis.

• Quincy2003
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 23-05 10:58
quote:
Liegebeest schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 06:10:
[...]

Bij je Model S krijg je:
- De UMC (Granny charger) met een verloop voor shuko en een verloop met een (rode) krachtstroom stekker
- Een (blauw) mennekes naar type 2 kabel voor de openbare palen.

Tesla Model S - www.voltic.nl Eerlijk over elektrisch rijden

• stealthgun
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23-05 09:43
quote:
Diviuss schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:20:

Bij mij doet car-net ook moeilijk

Star Citizen Corp: United Trading & Logistics Cartel || How many butts am I gonna have to cut, before you people realize not to be dummies?

• tiguan
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 00:59
quote:

Bij mij hebben ze laatst een update gedaan specifiek voor Car-Net. Misschien ff langs gaan bij de dealer. Al moet ik zeggen dat het verwarming starten sindsdien nog steeds kut werkt.

• Quincy2003
  • Laatst online: 23-05 10:58
quote:
tiguan schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:47:
[...]

Bij mij hebben ze laatst een update gedaan specifiek voor Car-Net. Misschien ff langs gaan bij de dealer. Al moet ik zeggen dat het verwarming starten sindsdien nog steeds kut werkt.
Dit is een bekend probleem bij Car-net. De servers kunnen de drukte niet aan als iedereen zijn auto wil voorverwarmen. Ik gebruikte in mijn Passat het voorverwarmen volgens een programma, dat werkt dan wel.

Tesla Model S - www.voltic.nl Eerlijk over elektrisch rijden

• tiguan
@Quincy2003 Klopt, maar soms wil ik eerder weg dan het standaard tijdstip. Komt maar weinig voor , maar dan is 't wel handig als 't ook werkt. Vaak werkt de tweede keer er op klikken dan wel.

• Sharky0
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 09-05 15:44
quote:

Al eens via de website (https://www.volkswagen-car-net.com/portal/) geprobeerd ipv de car-net app?
Soms wil uitloggen en her-inloggen wel eens werken ook

• Proton_
Servers? Over hoeveel auto's hebben we het helemaal... 100k? Dat kan een enkele server prima aan :)
Wel een blamage dat je zo'n probleem na een maand nog niet opgelost hebt...

Overigens heeft Renault een vergelijkbare IT-afdeling (geoutsourced naar dezelfde club?).

• MeZZiN
Ach de auto makers mogen nog een hoop leren van Tesla. Mijn naïeve vraag hoeveel updates de leaf krijgt per jaar. Oh 3. Dus ik dat is netjes ^_^ klinkt bijna goed maar nee de verkoper bedoelde 3 totaal per jaar 1 en na drie jaar mag je betalen voor je updates. Dus wel weer een tegenvaller. Maar goed geen grote ramp kosten iets van 150 euro per jaar maar toch. Ben benieuw hoe de software werk met de app. Hopelijk gaat dat wel goed met de leaf. Ga geen tesla kwaliteit / update policy verwachten maar iets had mooi geweest. Maar duur niet lang meer dat ze zicht in de hoek schilderen met deze updates. Hacks gaan zo snel dat ze wel naar OTA updates moeten om de auto's veilig te houden.

• kv83
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 00:16
Weer wat meer info over de Hyundai Kona die eraan komt:

https://zerauto.nl/hyundai-kona-electric/

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22:28

mux

99% efficient!

quote:
MeZZiN schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 16:48:
Ach de auto makers mogen nog een hoop leren van Tesla. Mijn naïeve vraag hoeveel updates de leaf krijgt per jaar. Oh 3. Dus ik dat is netjes ^_^ klinkt bijna goed maar nee de verkoper bedoelde 3 totaal per jaar 1 en na drie jaar mag je betalen voor je updates. Dus wel weer een tegenvaller. Maar goed geen grote ramp kosten iets van 150 euro per jaar maar toch. Ben benieuw hoe de software werk met de app. Hopelijk gaat dat wel goed met de leaf. Ga geen tesla kwaliteit / update policy verwachten maar iets had mooi geweest. Maar duur niet lang meer dat ze zicht in de hoek schilderen met deze updates. Hacks gaan zo snel dat ze wel naar OTA updates moeten om de auto's veilig te houden.
Je kunt nu al een random persoon's leaf overnemen en de verwarming aanzetten om zo z'n accu leeg te trekken zonder dat de eigenaar het doorheeft. Ze gebruiken plaintext wachtwoorden van onbeperkte lengte of complexiteit voor hun nissan connect/carwings service, en de registratieserver draait een flash-site met meerdere bekende vulnerabilities. Ik ben 99% zeker dat iemand allang de hele username/password-database heeft gedownload en random Leafs zit leeg te trekken.

Dus nee, ik denk niet dat het Nissan bijzonder veel uitmaakt hoe veilig hun auto's in elkaar zitten qua remote access.

Farnell-onderdeel nodig maar geen account? - Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• johan_solar
  • Laatst online: 23-05 09:25
quote:
Goede specs die Kona op https://ev-database.nl/auto/1126/Hyundai-Kona-Electric

60 kWh batterij, CCS 100kW snelladen, helaas geen 3 fase lader, maar wel een behoorlijke range.

Nou loopt eind juli mijn leasecontract Skoda Octavia af, ik overweeg serieus over te stappen naar elektrisch rijden in de nieuwe Leaf of deze Kona. Keuzes...

slr pwr

• Hoogie2004
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 00:08

Hoogie2004

Whohooooo

quote:
johan_solar schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 10:32:
[...]

60 kWh batterij, CCS 100kW snelladen, helaas geen 3 fase lader, maar wel een behoorlijke range.

Nou loopt eind juli mijn leasecontract Skoda Octavia af, ik overweeg serieus over te stappen naar elektrisch rijden in de nieuwe Leaf of deze Kona. Keuzes...
Ik zit in hetzelfde schuitje, alleen dan eind juni.
Ik overweeg de Leaf, Kona en e-Golf.

Alledrie hun voor- en nadelen (al is over de Kona nog niet veel bekend). De Leaf heeft een groter bereik, maar de e-Golf laad sneller thuis en aan de publieke laadpaal (snelladers buiten beschouwing). Best een lastige afweging om goed te maken...

My iRacing profile | Mijnzestal.nl handboogadministratie | Strava

• Davidshadow13
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 21:41
quote:
Hoogie2004 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 10:34:
[...]

Ik zit in hetzelfde schuitje, alleen dan eind juni.
Ik overweeg de Leaf, Kona en e-Golf.

Alledrie hun voor- en nadelen (al is over de Kona nog niet veel bekend). De Leaf heeft een groter bereik, maar de e-Golf laad sneller thuis en aan de publieke laadpaal (snelladers buiten beschouwing). Best een lastige afweging om goed te maken...
Het ligt persoonlijk een beetje aan de lengte van je stops op een dag maar ik vind in principe 1-fase 32A kunnen laden aan een openbare laadpaal snel zat. Heb zelf een Ioniq en verbruik zo'n 14 kwh/100 km dit betekent dat na zo'n tripje hij 2 uur aan de lader zou moeten om weer vol te zijn.

Op mijn werk kan ik 7,4kw laden dus die is na 2-3 uur alweer vol als ik s' ochtends aan kom en als ik eens op locatie ben bij een klant dan ben ik daar ook gauw 2-3 uur of langer. Dan kan je dus makkelijk tussen de 14 en 21 kwh laden dat is IMHO meer dan voldoende. Natuurlijk zou het mooi zijn als 2-fase of 3-fase laden mogelijk is, maar ik mis het absoluut niet en het is ook geen beperkende factor voor mij.

HD4Life @ Full-HD

• kv83
quote:
[...]

Same here. En dan ook nog Model 3 op de shortlist. Augustus moet ik bestellen of wederom een auto uit de pool harken voor een paar maanden. Had ik ook december gedaan, want als een ding zeker is, is dat wachten alleen maar de keuzemogelijkheid vergroot :)

• Hoogie2004
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 00:08

Hoogie2004

Whohooooo

quote:
Davidshadow13 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 10:38:
[...]

Het ligt persoonlijk een beetje aan de lengte van je stops op een dag maar ik vind in principe 1-fase 32A kunnen laden aan een openbare laadpaal snel zat. Heb zelf een Ioniq en verbruik zo'n 14 kwh/100 km dit betekent dat na zo'n tripje hij 2 uur aan de lader zou moeten om weer vol te zijn.

Op mijn werk kan ik 7,4kw laden dus die is na 2-3 uur alweer vol als ik s' ochtends aan kom en als ik eens op locatie ben bij een klant dan ben ik daar ook gauw 2-3 uur of langer. Dan kan je dus makkelijk tussen de 14 en 21 kwh laden dat is IMHO meer dan voldoende. Natuurlijk zou het mooi zijn als 2-fase of 3-fase laden mogelijk is, maar ik mis het absoluut niet en het is ook geen beperkende factor voor mij.
Thnx voor het delen van die ervaring. Met een groot genoeg bereik is het ook een non-issue. Ik rijd niet vaak 200km / dag, en al helemaal niet vaak 2 of meer dagen op rij (en als het voorkomt, is snelladen geen probleem voor mij, het is immers incidenteel). Dus ik verwacht niet meteen veel issues daar.
quote:
kv83 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 10:40:
[...]

Same here. En dan ook nog Model 3 op de shortlist. Augustus moet ik bestellen of wederom een auto uit de pool harken voor een paar maanden. Had ik ook december gedaan, want als een ding zeker is, is dat wachten alleen maar de keuzemogelijkheid vergroot :)
De Model 3 had ik op de shortlist staan, maar die gaat denk ik afvallen voor mij. Leverbaar lijkt hij voorlopig echt nog niet, en de eerste berichten over de bouwkwaliteit zijn ook niet erg rooskleurig.

Mijn grootste irritatie lijkt dat al die auto's alleen Apple Carplay ondersteunen, en geen Android Auto... Of dat die informatie i.i.g. niet duidelijk vermeld is.
#edit: Het lijkt erop dat de fabrikanten dit de laatste weken wel fatsoenlijk zijn gaan vermelden :)

Hoogie2004 wijzigde deze reactie 08-02-2018 10:47 (4%)

My iRacing profile | Mijnzestal.nl handboogadministratie | Strava

• kv83
Tja, levertijd maakt mijn niet super veel uit. Er is geen limiet bij mijn bedrijf wanneer die geleverd moet worden, zolang die maar bestelbaar is. Maar hij moet wel écht bestelbaar zijn, dus niet zo'n gare preorder regeling als er nu is voor model 3.

• MeZZiN
quote:
mux schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 10:04:
[...]

Je kunt nu al een random persoon's leaf overnemen en de verwarming aanzetten om zo z'n accu leeg te trekken zonder dat de eigenaar het doorheeft. Ze gebruiken plaintext wachtwoorden van onbeperkte lengte of complexiteit voor hun nissan connect/carwings service, en de registratieserver draait een flash-site met meerdere bekende vulnerabilities. Ik ben 99% zeker dat iemand allang de hele username/password-database heeft gedownload en random Leafs zit leeg te trekken.

Dus nee, ik denk niet dat het Nissan bijzonder veel uitmaakt hoe veilig hun auto's in elkaar zitten qua remote access.
Ik had het gezien vind het het idioot dat iemand gewoon een 40k auto kan overnemen en dat nissan niets doet.

Het is gelukkig wel met de server software ipv de leaf zelf maar toch dat kan je makkelijk dicht timmeren met een echte developers zo moeilijk is het niet in deze tijd.

Maar goed het is voor de leaf nu wel weer gefixed maar voor hoelang. Plus de software zelf van de leaf wordt dus niet bijgewerkt zoals een tesla. Alleen kaart updates voor de nav worden gedaan.

Maar goed dit is dan wel weer grappig nieuws:
https://www.ad.nl/auto/au...t-straks-gratis~aafe2b9e/ V2G komt beschikbaar in nederland. Alleen de kosten zijn ze niet erg duidelijk over. Ben benieuwd. Maar goed dit komt voor mij nu al erg laat heb al bijna de palen in de grond + einde maand komt de eerste EV al binnen dus dan moet het klaar zijn.

• SjoerdGTI
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 15-05 21:49
quote:

Hier heb ik ook last van icm mijn Iphone X en Apple Watch. Met de Iphone 7 ging het allemaal redelijk prima.
Van de week maar even langs de dealer.. De auto wordt niet 'warm' wanneer ik rij. Voorverwarmen gaat prima qua temperatuur. Maar ik heb de temp vaak op 22 a 23 graden staan en dan voelt het nog 'fris aan'

Heb jij hier ook last van? Bij een vriend van me en zijn A3 is 19 graden al lekker warm...

• gerre1
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 20:23
quote:
[...]

Zijn de gegevens snelladen en geen 3fase lader al ergens bevestigd?
Volgens mij gaan ze gewoon uit van de specs van Ioniq?

• tiguan
@SjoerdGTI Ik denk dat dit komt omdat de e-Golf standaard alleen jouw kant (bestuurderskant) verwarmt en de bijrijder op ECO zet. Moet je eens opletten, zodra er een passagier naast je zit voelt het sneller warm aan, omdat de rechterzone dan ook mee wordt verwarmt. Ik heb 't zelf nog steeds niet helemaal getest, maar dat is wel mijn theorie.

• MeZZiN
quote:
gerre1 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 11:25:
[...]

Zijn de gegevens snelladen en geen 3fase lader al ergens bevestigd?
Volgens mij gaan ze gewoon uit van de specs van Ioniq?
Er nog erg weinig bekend over de kona (niet veel met zekerheid) het is is nog even afwachten.

Ik denk het alleen niet de kosten zijn waarschijnlijk te hoog om de kona betaalbaar te houden. Misschien een upgrade optie.

• SjoerdGTI
quote:
tiguan schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 11:30:
@SjoerdGTI Ik denk dat dit komt omdat de e-Golf standaard alleen jouw kant (bestuurderskant) verwarmt en de bijrijder op ECO zet. Moet je eens opletten, zodra er een passagier naast je zit voelt het sneller warm aan, omdat de rechterzone dan ook mee wordt verwarmt. Ik heb 't zelf nog steeds niet helemaal getest, maar dat is wel mijn theorie.
He Tiguan,

Je theorie klopt... erg vervelend is dat die kant niet automagisch aan gaat ;-)
Ik zet die kant wel vaak aan, maar heeft dan niet echt effect. het is niet zoals bij een benzine/diesel auto dat het lekker warm wordt.

Het is ook zo dat de warmtepomp die erin zit, naar mijn idee, geen effect heeft. Dus moet er zoiezo naar toe om te checken of dit wel klopt!

Groeten!

• tiguan
Het is wel raar dat ie beter voorverwarmd dan tijdens het rijden, niet? Of zou daar ook een logica achter zitten?

• SjoerdGTI
ik hoop dat de dealer daar meer antwoord op kan geven! Het voorverwarmen qua temp. maak dan ook niet uit of de stekker er wel of niet in zit.

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 19:24
Aan gezien die Model 3 niet meer komt ook maar eens heroriënteren. Kona lijkt een goede kanshebber, gelukkig is 27 februari niet heel ver weg.

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Nadeeltje is dat de Kona is een kleine suv (B segment) is, de grotere Nissan Leaf komt ook met dezelfde batterij maar wel later. De Kia Niro is het broertje van de Hyndai Kona, een B/C-segment suv.

Edit: Niro segment

mrmrmr wijzigde deze reactie 08-02-2018 17:05 (6%)

• MeZZiN
Hyundai zou er slimmer aan doen om de ioniq een upgrade te geven naar 40-60kwh. Maar het is al mooi dat een bedrijf 2 keuze aanbied. Geeft wel hun committent aan. Alleen waarom alleen B-C segment waarom niet en echt grotere auto. Deze zijn leuk maar als ik echt op pad wil met mijn gezin is het gewoon te klein.

De kona is prima als extra auto maar als hoofd auto is het niet goed genoeg.

• YoshiBignose
quote:
mrmrmr schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 16:38:
Nadeeltje is dat de Kona is een kleine suv (B segment) is, de grotere Nissan Leaf komt ook met dezelfde batterij maar wel later. De Kia Niro is het broertje van de Hyndai Kona, ook een B-segment suv.
Volgens mij is de Niro een slag groter. De Hyundai Kona is de Kia Stonic.
quote:
MeZZiN schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 16:51:
Hyundai zou er slimmer aan doen om de ioniq een upgrade te geven naar 40-60kwh. Maar het is al mooi dat een bedrijf 2 keuze aanbied. Geeft wel hun committent aan. Alleen waarom alleen B-C segment waarom niet en echt grotere auto. Deze zijn leuk maar als ik echt op pad wil met mijn gezin is het gewoon te klein.

Is maar wat je gewend bent, wij reden vroeger in een Golf 2 en een Daihatsu Cuore :P Toen we iets groter werden kwam er een Daihatsu Applause en uiteindelijk een Toyota Picnic. Alleen die laatste was echt ruim... maar ja wat heb je nou ECHT nodig.

YoshiBignose wijzigde deze reactie 08-02-2018 16:56 (49%)

• Bioflap
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22-05 12:13
Maar de Hyundai Kona Electric wordt dus 27 december gepresenteerd. In het nieuwsbericht staat hij vanaf zomer 2018 wordt geleverd, maar moet je hem dan direct bestellen als hij bestelbaar is?

• Bioflap
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22-05 12:13
quote:
[...]

Mijn Golf moet ook eind juli de deur uit. Dan is hij 5 jaar oud.
Ik wordt deze week gebeld door de Hyundai dealer, en ga dan vragen per wanneer ik hem kan bestellen. Met een range van 470km kan ik mij prima redden :)

• MarcelGo
  • Registratie: maart 2006
quote:
Bioflap schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 18:08:
[...]

Mijn Golf moet ook eind juli de deur uit. Dan is hij 5 jaar oud.
Ik wordt deze week gebeld door de Hyundai dealer, en ga dan vragen per wanneer ik hem kan bestellen. Met een range van 470km kan ik mij prima redden :)
Niet om lullig te doen hoor maar 470km ga je niet redden, misschien op een zomerdag met alleen stadsverkeer...Ik denk dat je met 350km je handen mag dichtknijpen en in de winter op de snelweg eerder richting 250km. Beetje verwachting management 8)7

duurzaam is de weg, 9180Wp solar, E-Golf

• JeroenK
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 20:26
quote:
MarcelGo schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 19:26:
[...]

Niet om lullig te doen hoor maar 470km ga je niet redden, misschien op een zomerdag met alleen stadsverkeer...Ik denk dat je met 350km je handen mag dichtknijpen en in de winter op de snelweg eerder richting 250km. Beetje verwachting management 8)7
Het is wel 470km Wltp en niet Nedc. Zit wel een verschil in.

• MarcelGo
  • Registratie: maart 2006
Ze geven 500km Nedc op, met luchtweerstand op zo'n hoge auto vind ik dat erg optimistisch, zelfs een 100kW Tesla haalt dat niet bij normaal gebruik...

duurzaam is de weg, 9180Wp solar, E-Golf

• MeZZiN
Ik geloof het ook niet echt maar Hyundai hebben ze wel goed begrepen hoe ze slim de range kunnen vergroten maar toch de Tesla red het ook niet met 100kwh packs ... We gaan het zien.

Ben wel benieuwd naar goed de komende 5 jaar heb ik genoeg elektrische auto op mijn pad staan.

• JeroenK
quote:
MeZZiN schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 16:51:

Met enige verbazing lees ik hier wel hoe makkelijk gedaan wordt over geld. Even een Model S of X en een tweede auto moet dan een Ioniq of Leaf zijn. De Kona of Ioniq als klein bestempelen vind ik wat overtrokken.

Ik weet niet of mensen die zulke opmerkingen maken het zelf moet betalen of een geldboom in de tuin hebben staan, of heeft de werkgever een enorm leasebudget?

Het ligt vast aan mij maar je moet toch wel een dijk van een functie hebben om zomaar een X of S als lease auto te krijgen. Het gevoel bekruipt me toch wel enigszins dat de realiteit hier en daar een beetje uit beeld verdwijnt. Het blijft geld wat uiteindelijk verdiend moet worden.

Hele groepen mensen hebben een up/polo formaat als hoofd auto. Grote auto's zijn zeer zeker een enorme luxe de Kona/Ioniq is zeker niet klein.

Hoe of wie betaald die auto's dat je zo zulke uitspraken doen kan?

Ik koop (en betaal) mijn auto's zelf en moet het zelf verdienen. Het komt op mij erg over alsof ik van een andere wereld kom maar zo eens toetsend aan mijn omgeving zit je toch wel in een zeer comfortabele situatie als je zulke uitspraken zo kan doen.

Er zijn maar weinig mensen die hier de auto zelf hebben lijkt het, en het gaat vooral om de featues. Mis het gevoel van de techniek en het sleutelen er aan steeds meer.

JeroenK wijzigde deze reactie 08-02-2018 20:07 (13%)

• YoshiBignose
quote:
JeroenK schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 19:47:
[...]

Het is wel 470km Wltp en niet Nedc. Zit wel een verschil in.
Maar toch... als de Ioniq met 30 kWh 200 haalt (met dit weer 150) dan is 350 niet zo gek met 60 kWh. En volgens mij is de Kona niet zo efficient als de Ioniq.

• JeroenK
quote:
YoshiBignose schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 20:03:
[...]

Maar toch... als de Ioniq met 30 kWh 200 haalt (met dit weer 150) dan is 350 niet zo gek met 60 kWh. En volgens mij is de Kona niet zo efficient als de Ioniq.
Of ze bedoelen toch Nedc en hebben een fout gemaakt in de folder door Wlpt ze zeggen. Met 16kW/100 km kom je ook maar op 400 km.

Of ze baseren zich op bijzondere cijfers... Ben benieuwd.

• MeZZiN
quote:
JeroenK schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 20:00:
[...]

Met enige verbazing lees ik hier wel hoe makkelijk gedaan wordt over geld. Even een Model S of X en een tweede auto moet dan een Ioniq of Leaf zijn. De Kona of Ioniq als klein bestempelen vind ik wat overtrokken.

Ik weet niet of mensen die zulke opmerkingen maken het zelf moet betalen of een geldboom in de tuin hebben staan, of heeft de werkgever een enorm leasebudget?

Het ligt vast aan mij maar je moet toch wel een dijk van een functie hebben om zomaar een X of S als lease auto te krijgen. Het gevoel bekruipt me toch wel enigszins dat de realiteit hier en daar een beetje uit beeld verdwijnt. Het blijft geld wat uiteindelijk verdiend moet worden.

Hele groepen mensen hebben een up/polo formaat als hoofd auto. Grote auto's zijn zeer zeker een enorme luxe de Kona/Ioniq is zeker niet klein.

Ik koop (en betaal) mijn auto's zelf en moet het zelf verdienen. Het komt op mij erg over alsof ik van een andere wereld kom maar zo eens toetsend aan mijn omgeving zit je toch wel in een zeer comfortabele situatie als je zulke uitspraken zo kan doen.

Er zijn maar weinig mensen die hier de auto zelf hebben lijkt het, en het gaat vooral om de featues. Mis het gevoel van de techniek en het sleutelen er aan steeds meer.
Ik verdient best prima plus beide autos gaan op de mijn zaak. Met mijn kilometers verdien ik een EV terug redelijk simpele rekensom. Plus een beetje bewust leven insteek. Dus een volledige switch naar EV. Andere freelancer rijden een 911 en audi nummertje hoog. Dan vind ik mijn EV insteek een stuk gezonder.

Maar hoe betaal ik het door hard te werken. ;) En ja alles zelf verdient. En zonder bitcoin 8) Als dat vreemd overkomt sorry denk er zelf niet zo bij na. Maar goed ben ook weer zo dat ik zelf mijn laadpalen ga installeren + uitgraven omdat ik die paar duizend euro te veel vindt voor het werk dat gedaan moet worden.

Maar je heb zeker een punt helaas zijn EV autos nog niet voor de dubbel modal erg betaalbaar prive (lease wel) en dat vind ik jammer zou niet zo moeten zijn. Maar we moeten ergens beginnen en eindelijk komen er een hoop goede lease EV auto's op de markt die prima zijn om te kopen.
quote:
YoshiBignose schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 20:03:
[...]

Ik heb ook goede hoop dat hij dat wel kan redden hyundai heeft bewezen dat ze enorme range kunnen halen met 28kwh Dus wie weet. Ik gun het ze. Het is wel een van de eerste merken met 2 normale auto in het assortiment (tesla even niet mee tellen)

MeZZiN wijzigde deze reactie 08-02-2018 20:52 (10%)

• tomas123
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 23:01
Bij de Nissan dealer in Den Bosch kun je de nieuwe Leaf al proefrijden lees ik nu op Facebook. Verwachtte eind van de maand.

• Liegebeest
<double post from the Tesla topic>

Oef wat een dag! Hij was op zijn minst "bewogen" te noemen.

Vanochtend naar Tilburg afgereisd met vrouwlief, onderweg m'n chef oppikken, daarna naar de fabriek. Na een toelichting op al dat moois de inspectie gedaan, waarbij aan 'n zijpaneel meerdere krasjes en vlekjes werden ontdekt. Nadat de S tweemaal naar detailing terug was geweest sloeg het noodlot toe! Blijkbaar wilde mijn S d'r zusje nog één laatste afscheidskusje geven!

Anderhalf uur later (en na een heerlijke, aangeboden verfrissing) zat er een nieuwe bumper op de S. We konden dan toch echt op huis aan :) Maar eerst bij kantoor langs om gauw wat spullen voor de volgende dag te halen. En nogmaals slaat de angst me om't hart! Bij het wegrijden bij kantoor begint de voor-rem te gieren als een malle! Holy @(*%! Meteen tech support gebeld die geen foutmeldingen zagen. Na nog eens dertig meter rijden en een paar scherpe bochten verdween het geluid. Vermoeden: een klein steentje zat klem tussen wiel en remschoen. Man, wat was ik er ziek van toen ik aan de lijn met (de erg vriendelijke) support hing.

Alle hulde voor de service van Tesla vandaag! Alleen maar vriendelijke en behulpzame mensen ontmoet vandaag. :) Maar ik ben blij dat ik zo in m'n nest lig!

EDIT:
quote:
[...]
Het is inderdaad een dikke bak geld en inderdaad: de S die ik rijd is op basis van financial lease bij mijn werkgever. De enige reden waarom wij deze S hebben genomen, ipv wachten op de veel goedkopere M3, was de zeer gunstige rente die tijdelijk werd geboden. Ik kan het zelf ook vooral veroorloven vanwege de nu nog geldende belasting-regels. In elke andere situatie was het waarschijnlijk een Leaf of Ioniq geworden.

En inderdaad: de kachel moet roken, dus ik heb mij gecommit aan twee dingen: 1) ik moet de komende jaren keihard zorgen voor goede opdrachten met goede tarieven, en 2) ik ga de komende jaren geen enkele loonsverhoging krijgen, ongeacht wat de markt doet.

Liegebeest wijzigde deze reactie 08-02-2018 21:11 (30%)

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
quote:

Ik rijd in een zuinige B-segment auto, dat noemen Amerikanen sub-compact. Kona is ook een B-segment. Dat is klein, ik zou voor snelweggebruik een grotere auto kiezen. Niet om harder te rijden, maar om de veiligheid te vergroten met bredere kreukelzones en andere actieve veiligheidsmaatregelen.

Dus ik noem een Kona klein, maar tegelijk vind ik auto's die meer dan 40k totaal kosten te duur voor een transportmiddel. Voor 40k moet iemand die modaal verdient jaren en jaren werken, zelfs iemand met dubbel modaal moet enkele jaren sparen, dus dat is veel. Mijn inkomen doet er bij die mening niet zoveel toe. De enige reden waarom ik meer zou willen betalen is als de veiligheid beter is of als er een uitstekende luchtfilter in zit. Ik koop prive.

• JeroenK
quote:
MeZZiN schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 20:30:
[...]

Ik verdient best prima plus beide autos gaan op de mijn zaak. Met mijn kilometers verdien ik een EV terug redelijk simpele rekensom.
Goed te horen dat je zaak goed draait.

Bedrijfsmatig is het erg logisch, de regelingen en mogelijkheden zijn er. Als je daar geen gebruik van zou maken zou bijzonder zijn.

Als een overheid regels en mogelijkheden geeft mag je verwachten dat die gebruikt worden. Wil een overheid dat niet moeten ze beter nadenken. Gebruikers van regelingen/mogelijkheden mag dat niet verweten worden.
quote:
Plus een beetje bewust leven insteek. Dus een volledige switch naar EV. Andere freelancer rijden een 911 en audi nummertje hoog. Dan vind ik mijn EV insteek een stuk gezonder.
Helemaal mee eens. En zeer te waarderen.
quote:
Maar hoe betaal ik het door hard te werken. ;) En ja alles zelf verdient. En zonder bitcoin 8).
Er is meer dan bitcoin om hard voor te werken😁
quote:
Als dat vreemd overkomt sorry denk er zelf niet zo bij na. Maar goed ben ook weer zo dat ik zelf mijn laadpalen ga installeren + uitgraven omdat ik die paar duizend euro te veel vindt voor het werk dat gedaan moet worden.
Geeft niet. Het kan ook mijn blik zijn hè. Het is nooit verkeerd om zelf zulke dingen te doen als zelf installeren en graven. Daar zit best een voldaan gevoel bij als je klaar ben.
quote:
Maar je heb zeker een punt helaas zijn EV autos nog niet voor de dubbel modal erg betaalbaar prive (lease wel) en dat vind ik jammer zou niet zo moeten zijn. Maar we moeten ergens beginnen en eindelijk komen er een hoop goede lease EV auto's op de markt die prima zijn om te kopen.
Ikzelf zou dan liever financieren dan leasen. Dan is de auto uiteindelijk van mij. Bij lease betaal je alleen voor gebruik.

Het zou zeker mooi zijn als ze op de markt zouden komen na de lease periode. Ze moeten zeker niet ge-exporteerd worden.
quote:
Ik heb ook goede hoop dat hij dat wel kan redden hyundai heeft bewezen dat ze enorme range kunnen halen met 28kwh Dus wie weet. Ik gun het ze. Het is wel een van de eerste merken met 2 normale auto in het assortiment (tesla even niet mee tellen)
Zou zeker mooi zijn.

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online
quote:
Met enige verbazing lees ik hier wel hoe makkelijk gedaan wordt over geld.
Je bent niet de enige, hoor. Ook de redeneringen er bij, "ik heb een gezin dus we hebben een grote auto nodig". Ik heb ook een gezin, en heb in het begin alleen maar Greenwheels gereden. Daarna formaat Toyota Aygo. Beter was ik niet gewend, en dan gaat het echt wel gewoon.

Maar sommige mensen leggen hun prioriteiten gewoon anders. Een zzp collega van me heeft nul pensioen opgebouwd, maar wel een nieuwe auto.

Zelf ben ik zeer geïnteresseerd in het fenomeen deelauto. Ik kijk uit naar een toekomst waar de meeste mensen niet meer zelf een auto kopen.

Renault Zoe Q90

• Tocoleaf
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 19:27
quote:
[...]
Met enige verbazing lees ik hier wel hoe makkelijk gedaan wordt over geld.

Hele groepen mensen hebben een up/polo formaat als hoofd auto.
Grote auto's zijn zeer zeker een enorme luxe de Kona/Ioniq is zeker niet klein.

Allereerst is het grootste gedeelte van de elektrische auto's zakelijk aangekocht.
Met alle voordelen dus van dien.......
https://www.autoenfiscus.nl/elektrische-auto.html

Voor de berijder geldt het 4% bijtellingstarief. Dat scheelt ook nogal een slok op een borrel. Want voor <20% van de prijs (4% of 22%) rij je in een topauto.
Het geld dat je daarmee prive bespaart kan je weer uitgeven aan een hoger leasetarief?

Daarnaast is het opladen van de auto voor sommige werkgevers nog goedkoper omdat ze een grootzakelijke energiecontract hebben. Dus de relatief goedekope auto, die je ook nog eens voor een habbekrats rijdt kan je ook nog eens supergoedkoop opladen.

En als laatste is het idd zo dat de mensen die in dit draadje actief zijn idd niet het minimunloon verdienen of iets dat daar in de buurt komt. Waardoor je direct weer allerhande secundaire arbeidsvoorwaarden hebt, zoals lease-auto's, of flexibele werktijden, laptop van de zaak (ik kocht 9 jaar geleden voor het laatst zelf een nieuwe computer).

Uberhaupt is de prijs van een nieuwe auto:
http://bovagrai.info/auto...ijs-nieuwe-personenautos/
akelig hoog en een bijzonder groot gedeelte van Nederland heeft dit niet op de plank liggen.

• marciemarcus
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 18-02 21:44
quote:
databeestje schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:23:
[...]
Wellicht is een Zappi Charger makkelijker, die doet dat ook al maar kost meen ik een stuk minder (~500 euro)
Zappi is nu ook verkrijgbaar in Nederland / België op www.zappi.info

• Shapeshifter
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 18:41

Shapeshifter

Get it over with

quote:
[...]

Voor ons was het gewoon een simpele rekensom. Ja, een elektrische auto is duurder in aanschaf (maar nog wel te doen als je tweedehands koopt), maar de running costs zijn zo gigantisch laag. 17 cent/kWh (1-2 cent/km), geen wegenbelasting en all risk verzekerd voor 35 euro/maand. Onderhoud is 200 euro per jaar ofzo. Wij zitten met 3 kleine kinderen en een kinderstoel, een zitje en een maxi cosi konden in onze LEAF niet naast elkaar maar in de Ioniq wel. Tevens was het bereik van de LEAF na 140.000km teruggelopen tot een punt dat het bijna niet meer bruikbaar was en de keuze was snel gemaakt. Door het grotere bereik van de Ioniq kan ik nu heen en weer rijden naar mijn werk, waardoor ik alleen nog maar thuis hoef te laden en hij nog goedkoper wordt. Overigens gewoon prive gekocht, tweedehands bij een dealer (was demomodel). Ik had wel een up kunnen kopen, maar dan hadden mijn kinderen er niet in gepast, heeft niet de veiligheidsfuncties die de Ioniq heeft en na een jaar of 4-5 heb ik er netto meer aan betaald... No brainer.

HP EliteBook 8530w

• Niek_
  • Laatst online: 22:23
Zie een aantal posts over elektrisch rijden en ZZPer zijn. Heb in januari 2017 een Zoë gekocht en ben per januari 2018 voor mezelf begonnen. Als ik alles zo een beetje door lees niet de meest handige volgorde, had beter andersom kunnen zijn om voor een groot aantal aftrekposten in aanmerking te komen.

Iemand enig idee hoe ik alsnog zoveel mogelijk voordeel uit de elektrische auto kan halen anders dan de 19ct/km voor het zakelijk gebruiken van een privé auto?

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 19:54
Op zaak zetten, dan is je afschrijving bruto

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online
quote:
Niek_ schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 07:12:
Als ik alles zo een beetje door lees niet de meest handige volgorde, had beter andersom kunnen zijn om voor een groot aantal aftrekposten in aanmerking te komen.
Mogelijk kun je gewoon van die regelingen gebruik maken -- de vraag is: doet de exacte datum ter zake? Voor sommige dingen niet, je kunt privé dingen gewoon in de zaak opnemen bij de start. Heb je een boekhouder waar je het aan kunt vragen? Zo niet: sommigen rekenen een uurtarief voor specifieke vragen. Je zou wellicht met eentje in conclaaf kunnen gaan om je boekhouding op te zetten, inclusief dit vraagstuk.

Renault Zoe Q90

• prettig
quote:
[...]

.....mee eens wordt wat makkelijk over gedaan, maar ik/wij betalen ze ook zelf en de eerste EV rijders waren voornamelijk bedrijven (eigendom/lease), en sommigen hebben het "ruim"maar bedenk ook dat er mooie financiële voordelen waren/zijn (regeling overheid) voor bedrijven. Dus die auto's zijn uiteindelijk helemaal niet duur geweest voor bedrijven.

BMW i3, solar 25.000 Pw

• Eltjo
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 18-05 12:40
Zo, heb eindelijk een datum gekregen. Nog 13 nachtjes slapen en dan wordt de e-Golf afgeleverd. Toch nog maar even de vraag bij de leasemaatschappij neergelegd of er voor de leverdatum al een laadpas wordt opgestuurd. Kreeg ik al te horen dat het maar goed was dat ik dat vroeg want normaal sturen ze laadpassen pas na levering van de auto.

e-Golf

• MeZZiN
quote:
Zie een aantal posts over elektrisch rijden en ZZPer zijn. Heb in januari 2017 een Zoë gekocht en ben per januari 2018 voor mezelf begonnen. Als ik alles zo een beetje door lees niet de meest handige volgorde, had beter andersom kunnen zijn om voor een groot aantal aftrekposten in aanmerking te komen.

Iemand enig idee hoe ik alsnog zoveel mogelijk voordeel uit de elektrische auto kan halen anders dan de 19ct/km voor het zakelijk gebruiken van een privé auto?
Je kan alleen geen MIA voordeel halen met je Zoe omdat je die had moeten opgeven 3 maanden nadat hij op je naam komt.

Maar je kan hem zo in je bedrijf wippen je moet even kijken hoe dat handig gaat.

Je heb 2 opties je houdt hem privé maar rijd hem op je bedrijf dan kan je 1.5% (dacht ik marge auto) btw compensatie voor privé rijden betalen en de kosten (behalve je afschrijving helemaal op je bedrijf zetten. ) Maar die is minder interessant omdat de afschrijving harder mee telt met een EV dan bij een ICE auto. Omdat je kosten lager liggen per kilometer.

De andere optie is hem gewoon overnemen in je bedrijf voor een bedrag (taxatie waarde) dat bedrag krijg je dan privé terug en dan netjes 4% bijtelling en 1,5% btw compensatie voor privé gebruik.

• Hachy
quote:
marciemarcus schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 00:30:
[...]

Zappi is nu ook verkrijgbaar in Nederland / België op www.zappi.info
Top, nu nog een 3-fase versie, en dan combineren met een electro-ketel op 3x25A. :9
quote:
Eltjo schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 08:49:
Zo, heb eindelijk een datum gekregen. Nog 13 nachtjes slapen en dan wordt de e-Golf afgeleverd. Toch nog maar even de vraag bij de leasemaatschappij neergelegd of er voor de leverdatum al een laadpas wordt opgestuurd. Kreeg ik al te horen dat het maar goed was dat ik dat vroeg want normaal sturen ze laadpassen pas na levering van de auto.
Ik zou zowieso zelf nog een paar laadpassen regelen, zoals Plugsurfing, TNM en een LMS pas.

Hachy wijzigde deze reactie 09-02-2018 08:57 (50%)

• Eltjo
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 18-05 12:40
quote:
Hachy schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 08:54:
Ik zou zowieso zelf nog een paar laadpassen regelen, zoals Plugsurfing, TNM en een LMS pas.
Dat is nog wel een goed idee inderdaad. Gelijk maar even regelen.

e-Golf

• prettig
Range indicatie:

Ze moeten gewoon range gaan opgeven op basis van temperatuur en zoals we met ICE doen: stad , 90km/h en 120km/u.

Huidige systeem slaat nergens op:
- Is het een keer een week -10..... dan is dat de range die je wilt weten en niet wat die "zou" kunnen halen.
- Stad haal je aanzienlijk meer dan 120 km/h snelweg.

Vindt het ronduit misleidend, want bij -10 graden snelweg in comfort is het gewoon de helft van de opgegeven waarde.

BMW i3, solar 25.000 Pw

• MeZZiN
De EV database doet het beter https://ev-database.nl/ maar goed je verbruik is zo afhankelijk van lokale omstandigheden.

En 120km/u is leuk maar ik rij meestal 130 (zal ik wel gaan afleren nu maar toch) Voor mijn C1 maakt het niet heel veel uit of ik 120 of 130 ga bij een gemiddelde EV auto wel.

Maar goed we gaan het zien. Ben zo benieuwd of het ons nog lukt voor het einde van de maand de leaf te hebben.

• tiguan
@Hachy Is dat voor alleen in NL ook handig? Ik heb nu een TNM pas en kan daar eigenlijk altijd wel mee uit de voeten, of zijn er soms palen die niet daarmee werken?

• plieshout
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 20-05 22:15
*knip* Geen V&A op het forum.

AGee wijzigde deze reactie 09-02-2018 13:35 (90%)

Hoi..

• Toettoetdaan
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 23:35
quote:
tiguan schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 10:45:
@Hachy Is dat voor alleen in NL ook handig? Ik heb nu een TNM pas en kan daar eigenlijk altijd wel mee uit de voeten, of zijn er soms palen die niet daarmee werken?
TNM kun je zo goed als overal gebruiken, maar daar betaal je wel een beetje meer voor. Omdat mijn laadpaal van TNM is gebruik ik thuis een TNM sleutelhanger.

Ik heb ook nog een (gratis) EcoTap kaart in de auto liggen. Tot 20KW is die goedkoper dan TNM en omdat je geen sessie tarief betaald, maar een toelage per KW is deze uiterst geschikt voor de kortere bezoekjes of langzame palen. (Dus de de stad vooral)

Daarnaast nog een (gratis) Nuon kaart, mocht ik toevallig bij een Nuon paal in Limburg of Braband terecht komen, dan kun ik daar laden tegen normaal huisaansluiting tarief. :) ( https://www.nuon.nl/producten/elektrisch-rijden/laadpas/ )

@Hachy Heeft een leuk overzichtje: http://laadpastop10.nl/

• Diviuss
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 15:29
quote:
Eltjo schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 08:49:
Heel verstanding. Bij mij auto afgeleverd met nagenoeg lege accu en zonder laadpas. Uiteindelijk 4 dagen de auto op kantoor laten staan totdat de laad pas binnen was en ik hem aan een publieke lader kon hangen..

• tiguan
Da's slechte service? Al mijn lease auto's werden vol afgeleverd.

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 23:02

Crazy D

I think we should take a look.

quote:

Navragen bij een boekhouder. Ik heb bij die van mij nagevraagd wat voordeliger is, mijn Auris overkopen en privé rijden (en 19cent per km doorbelasten + km registratie om het zakelijke gereden % de kosten en btw te pakken) of zakelijk houden. Privé rijden was in mijn geval voordeliger (scheelde zo'n 1800 euro per jaar). Je kunt niet zonder meer stellen dat de auto zakelijk gaan rijden en privé bijtelling pakken het voordeligste is, dat moet je echt laten doorrekenen.

Exact expert nodig? itwize.nl

• Vulcan750
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 00:54

Vulcan750

Pentaxforum.nl

Geen Tesla, Leaf of Ionic ev, maar sinds gisteren in het heugelijke bezit van een prachtige Outlander phev uit 2015 Executive X-line in silky white met nog geen 29k op de teller in nieuwstaat. Dit vrij uitzonderlijke exemplaar komt nu eens niet uit de lease (vandaar de lage kmstand), maar van een particulier die de auto ingeruild heeft voor een nieuwe phev bij een Mitsubishi garage. Nog 2 jaar fabrieksgarantie is ook een prettig idee.
Ik rij max 15.000 km per jaar en verwacht toch zeker ongeveer 75% ev te gaan rijden.
Eerste indruk: heerlijk stil, comfortabel, geweldige audio en prima wegligging. Relaxte auto!

LG W2242TE monitor, Antec NSK-3480, Gigabyte GA-MA69GM-S2H, AMD Phenom II x4 840, 4 Gb DDR2-800, Sapphire Radeon HD 6770 1 GB GDDR5 , LiteOn Dvd-rw LH-20A1S, Samsung Tab A6, Huawei P8, dSLR Pentax K3 en LG 55E6v

• JayPe
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 00:58

JayPe

Ondertitel

quote:
Shapeshifter schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 06:27:
[...]
Ik had wel een up kunnen kopen, maar dan hadden mijn kinderen er niet in gepast, heeft niet de veiligheidsfuncties die de Ioniq heeft en na een jaar of 4-5 heb ik er netto meer aan betaald... No brainer.
Waarom passen je kinderen niet in een (e-)up! ? ( ik heb twee kids, en overweeg juist een e-up! omdat ik die niet zo afzichtelijk lelijk vind (no offence). *oh, wacht: 3 kids?*
quote:
TucanoItaly schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 22:19:
[...]

Zelf ben ik zeer geïnteresseerd in het fenomeen deelauto. Ik kijk uit naar een toekomst waar de meeste mensen niet meer zelf een auto kopen.
Ik neem aan dat je in een binnenstedelijke omgeving woont waarbij je uberhaupt de auto niet veel gebruikt? De autowereld wil maar al te graag deel-auto's verkopen, want verkopen = verkopen, maar ik geloof er nog steeds niet in. Ik reis regelmatig met de trein, maar alleen als ik in Utrecht centrum moet zijn. Ik ben altijd weer blij als ik in m'n eigen comfortabele bubble zit. Geen oortjes in, geen uitpuilende vuilnisbakken metandermans zooi, gewoon alleen m'n eigen drek. Het mooiste argument dat car-sharing vaak gebruikt: De auto staat bijna altijd stil ( 95% van de tijd? ), dus waarom niet delen? Tja.. m'n WC thuis is ook slechts beperkt in gebruik, maar toch heb ik m'n eigen wc, en deel ik 'm niet vrijwillig met de buurt. Carsharing heeft voor- èn nadelen.

3460 Wp - inimini-Tesla: e-up!

• MeZZiN
Zelf denk ik dat auto delen (mijn situatie) perfect zou zijn voor woon werk eigen auto (veel kilometer + elke dag nodig) maar voor de boodschappen auto perfecte oplossing scheelt mij 1 auto op de oprit plus weinig kosten per maand. Alleen wanneer dit in de polder komt kan nog wel even duren.

Ik hoop meer op dat autonomie over 2-3 jaar los komt en dat je gewoon een auto kan bestellen die langskomt om je op te halen per rit afrekenen en als je wilt carpoolen ook goed halve rekening.

• JayPe
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 00:58

JayPe

Ondertitel

quote:
Vulcan750 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 13:11:
Outlander Phev Mitsubishi garage.

Ik rij max 15.000 km per jaar en verwacht toch zeker ongeveer 75% ev te gaan rijden.
Eerste indruk: heerlijk stil, comfortabel, geweldige audio en prima wegligging. Relaxte auto!
Heerlijke auto inderdaad. Heb er af en toe mee mogen rijden, en rijdt goed (ik ben slechts kleine auto'tjes gewend). 50km elektrisch is goed haalbaar ( als je een beetje je best doet).

Verwacht alleen vooral commentaar over het nooit stekkerende leaserijders, foutlander en meer van zulks... Tenminste: dat hoor ik meestal als ik over mijn rij ervaringen in de PHEV vertel. De enkele bezitters die ìk persoonlijk ken zijn echter fervent stekkeraars,. dus ze bestaan wel gewoon.

3460 Wp - inimini-Tesla: e-up!

• NovapaX
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 23-05 12:57
zeker, wij stekkeren ook vrij fanatiek.
Maar op dit moment is 30 kilometer elektrisch met moeite te halen. (dikke winterbanden, koud, geen warmtepomp)
En de app om vooraf op te warmen werkt echt verschrikkelijk beroerd (de auto maakt een eigen access point aan, is vaak niet bereikbaar. Maar als ie wel bereikbaar is zit je tijdens het rijden dus altijd op die wifi en heb je geen internet via 3g/4g.)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Pagina: 1 ... 89 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*