Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:29
Hachy schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 20:18:
[...]

'Normale' plekken worden niet opgeofferd, het zijn doorgaans mensen die hun brandstof voertuig inruilen op een elektrisch exemplaar en de palen zelf hebben aangevraagd. Voor de rest kan ik het natuurlijk alleen maar meer dan eens zijn met je standpunt :)
Wat ik hier in de buurt zie gebeuren: een laadpaal wordt op verzoek van iemand (*1* aanvrager) geplaatst bij twee parkeerplaatsen. Dus als die aanvrager full-time gebruik maakt van een paal, dan is er alsnog een normale plek opgeofferd waar geen auto staat op te laden.

Plus, als die EV-bezitter geen behoefte heeft om z'n auto te laden, dan zou hij eigenlijk z'n EV op een normale parkeerplaats moeten zetten. In dat geval heeft die ene EV bezitter dan dus drie plaatsen ontnomen. Ik denk dat het vooralsnog dus sociaal gedrag is om een EV op zo'n laadplaats te parkeren en dan maar niet te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Maar dan wel 'doen alsof' met de stekker tegen bekeuringen.
en natuurlijk je telefoonnummer onder achter je voorruit zodra de andere laadplek ook regelmatig bezet wordt door een ander. De kans dat je dan ongewenst een laadplek bezet houdt wordt dan een stuk groter natuurlijk.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-09 15:44
databeestje schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 22:02:
Januari 2018 volgens Bovag

BMW I3 131
CITROEN C-ZERO 7
HYUNDAI IONIQ 405 **
NISSAN LEAF 24
OPEL AMPERA-E 154
PEUGEOT ION 1
RENAULT ZOE 75
TESLA MODEL S 57
TESLA MODEL X 20

Hyundai Ioniq is HEV/PHEV/EV verkopen.

Ik verklaar de Opel Ampera-3 tot het verkoop kanon van januari. Even voor perspectief, er zijn meer dan 2000 VW Golfs verkocht. De Leaf staat feitelijk stil tot deze in aantallen beschikbaar wordt gesteld. Ook in Noorwegen zijn deze nog niet in aantallen gezien. Het is daar de laatste maanden meer een race tussen de BMW i3 en VW e-Golf
En waar staat de e-Golf op deze lijst?

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Erasmo schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 16:39:
Wat kost een eenvoudige snellader dan tegenwoordig? Ik heb net met Allego gebeld maar de vanafprijs voor zo'n slim laadplein is duurder dan de gemiddelde auto die er aan hangt :P
7700 euro tot 40 kW met CEE 63A/400V aansluiting
https://www.facebook.com/LadeTechnikNord/

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/23622003_391731881261293_1549497918926518910_n.jpg?oh=378d07ba02ad4881d5f3321521370391&oe=5B1ECD63

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

pmiddeld schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:04:
Ik lees net dat Newmotion in Duitsland de tarieven voor laders van Innogy, Ladenetz en EnBW heeft veranderd (lees verhoogd). Vooral AC (11 en 22 kW) laders van Ladenetz springen eruit: €1,19 starttarief, €0,02 per minuut en €0,48 per kWh. Ook de NL app is hierop bijgewerkt, kun je het zelf checken.
Reken maar eens uit wat een laadbeurtje je gaat kosten. Belachelijk!
Waar lees je dat?

Ik heb er net een boel nagekeken en zie inderdaad bij Ladenetz inderdaad een forse verhoging, damn...
Dat is ongeveer 61 cent / kWh op 22kW en op 11kW zelfs 65 cent (!) :/
Langzaamladen is daar nog duurder dan snelladen @ Fastned zonder abbo. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/mTRCym/2018_02_01_23_59_07_my_New_Motion.png

De andere laadpalen die ik heb gechecked zijn juist in prijs verlaagd, bijvoorbeeld alle laadpalen in een grote stad als Stuttgart (EnBW) zijn nu €0,06 per minuut, ofwel €3,60 voor 11 danwel 22 kW aan energie.

Dat komt neer op is €0,35/kWh bij 11kW en €0,175 / kWh bij 22 kW en lijkt mij juist vrij voordelig.

De laadpalen van LMS (Entega) en TNM zelf lijken allemaal €0,30 / kWh te kosten.
Dat is ook wel goed te doen.

Bedankt voor de waarschuwing, goed opgepast daar dus als je bij een Ladenetz paal gaat staan. Dan kan je wellicht beter Plugsurfing / Intercharge direct of een andere pas gebruiken.

/edit:

Er zit een heel groot verschil tussen laden op verschillende snelheden.

Als je bijvoorbeeld je 40kW Zoe met een 3,7 kW laadkabel van 20.00 tot 08:00 aan deze laadpaal gaat opladen betaal je 39 euro. Zeg maar gerust 1 euro per kWh (!).

Oftewel 2x zo duur dan benzine. (ongeveer 3 euro voor 15 km)

Sta je echter 2 uurtjes met een 3-fase 22kW laadkabel betaal je €24 voor dezelfde hoeveelheid.

Dat is nog steeds belachelijk natuurlijk maar wel een bizar verschil alleen omdat je een andere kabel gebruikt en langer blijft staan.

Het wordt nog gekker trouwens, er zijn ook laadpalen van The New Motion DE die in TNM app €0,50 / kWh kosten en bij bijv. Plugsurfing €0,37/kWh.

Zie bijv. deze: Fahrtgasse 18, 69117 Heidelberg

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/eQi9dm/2018_02_02_00_10_13_my_New_Motion.png
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/kDU4B6/2018_02_02_00_09_51_Plugsurfing_go_anywhere_charge_anywhere.png
image upload

[ Voor 17% gewijzigd door Hachy op 02-02-2018 00:42 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 18:11

databeestje

Von PrutsHausen

pmiddeld schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 22:22:
[...]

En waar staat de e-Golf op deze lijst?
Er wordt door de Bovag niet op brandstof uitgesplitst. Dus alleen als het RVO later in de lucht komt kunnen we dat zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Hachy schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 00:12:
[...]

Waar lees je dat?

Ik heb er net een boel nagekeken en zie inderdaad bij Ladenetz inderdaad een forse verhoging, damn...
Dat is ongeveer 61 cent / kWh op 22kW en op 11kW zelfs 65 cent (!) :/
Langzaamladen is daar nog duurder dan snelladen @ Fastned zonder abbo. 8)7

[afbeelding]

De andere laadpalen die ik heb gechecked zijn juist in prijs verlaagd, bijvoorbeeld alle laadpalen in een grote stad als Stuttgart (EnBW) zijn nu €0,06 per minuut, ofwel €3,60 voor 11 danwel 22 kW aan energie.

Dat komt neer op is €0,35/kWh bij 11kW en €0,175 / kWh bij 22 kW en lijkt mij juist vrij voordelig.

De laadpalen van LMS (Entega) en TNM zelf lijken allemaal €0,30 / kWh te kosten.
Dat is ook wel goed te doen.

Bedankt voor de waarschuwing, goed opgepast daar dus als je bij een Ladenetz paal gaat staan. Dan kan je wellicht beter Plugsurfing / Intercharge direct of een andere pas gebruiken.

/edit:

Er zit een heel groot verschil tussen laden op verschillende snelheden.

Als je bijvoorbeeld je 40kW Zoe met een 3,7 kW laadkabel van 20.00 tot 08:00 aan deze laadpaal gaat opladen betaal je 39 euro. Zeg maar gerust 1 euro per kWh (!).

Oftewel 2x zo duur dan benzine. (ongeveer 3 euro voor 15 km)

Sta je echter 2 uurtjes met een 3-fase 22kW laadkabel betaal je €24 voor dezelfde hoeveelheid.

Dat is nog steeds belachelijk natuurlijk maar wel een bizar verschil alleen omdat je een andere kabel gebruikt en langer blijft staan.

Het wordt nog gekker trouwens, er zijn ook laadpalen van The New Motion DE die in TNM app €0,50 / kWh kosten en bij bijv. Plugsurfing €0,37/kWh.

Zie bijv. deze: Fahrtgasse 18, 69117 Heidelberg

[afbeelding]
[afbeelding]
image upload
Innogy had al een achtelijk systeem dat niet afhing van je werkelijke snelheid. Kon je gewoon een sessie boeken van 1 uur a 22kW (8 euro) en bleek de paal maar 11kW te leveren |:(
Kan je naar een andere paal ernaast die blijkbaar wel 22kW geeft, maar moet je nog een sessie starten à 8 euro. Uiteindelijk 16 euro voor 100km afgerekend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

databeestje schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 22:02:
Ik verklaar de Opel Ampera-3 tot het verkoop kanon van januari.
Prijzig ding (voor mij), maar mooi bereik hoor. Zou ideaal zijn om te huren als je op vakantie gaat en geen ICE auto meer wilt rijden.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Leuke oplossingen voor het sneller laden op enkel fase van SolarEdge
http://www.pveurope.eu/Pr...ated-electric-car-charger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Opel Ampera zie alleen succesvol zijn als ze de prijs verlagen hij zit zo dicht bij de model 3 + net zo niet leverbaar. Zeker met de leaf en binnenkort de kona en de model 3. Opel moet echt iets gaan doen.

Maar goed als alles mee zit en vanmiddag de proefrit met de Ioniq dan gaan we voor de Ioniq als thuis auto/af en toe woon-werk. Ben benieuwd vond de hybride een beetje een raar idee wel EV ish maar toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 16:45
Yero schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 11:29:
Ik ben bezig met een onderzoek(je) over elektrisch rijden. Ik heb twee vragenlijsten gemaakt; één gericht op benzine/diesel/hybride-rijders, en één op mensen die nu al in een 100% elektrische auto rijden.

Ik schrijf (los van Tweakers) een boek over dit onderwerp en zou graag een concreet beeld willen krijgen hoe beide doelgroepen tegen elektrische auto’s aankijken en welke positieve en negatieve aspecten worden genoemd. In het boek probeer ik daarop in te spelen, zowel in theorie als de praktijk. Meer achtergrondinformatie staat in een Tweakblog die sinds vandaag online staat.

Input wordt zeer gewaardeerd. _/-\o_ Dat kan via de Tweakblog, een PB en natuurlijk door een van de twee vragenlijsten in te vullen.(ik verloot vijf boeken onder de deelnemers)
Ik heb de lijst even bekeken en ingevuld. Ik heb nog geen EV, en rijdt ook geen PHEV, dus ik heb uiteindelijk de lijst gevonden voor de nog niet EV rijders..

Nu ben ik van de opbouwende kritiek, maar poeh, ik werd er toch nog niet echt vrolijk van. Zeker niet als dit een vragenlijst is, opgesteld door iemand die zowaar een compleet boek aan het schrijven is mbt het onderwerp. Ik ga proberen nuance aan te brengen in m'n commentaar :-) ( Ik heb alleen wel net een glaasje azijn gedronken, dus als ik een beetje zuur uit de hoek kom, dan weet je waar het van komt.

Ik ben potentieel EV-rijder, en ik heb daarvoor zo m'n beweegredenen. En die zie ik niet weerspiegeld in jouw vraagstelling. Dat vind ik erg jammer, vooral ook omdat je, neem ik aan, juist probeert een beeld te krijgen van 'de markt' en de 'beweegredenen'.

Vraag 3 : Voeg hier liefst de optie "Anders" toe. Juist in de doelgroep voor toekomstig/aanstaand EV rijders zou ik toch tenminste een nette lijst van brandstoffen verwachten. Gas? Ik rijd o.a. op aardgas/groengas/cng. Een fijne brandstof, die niet te vergelijk is met LPG. Nu, kleinigheidje, maar toch; zelfs als ik LPG zou rijden zou 'Gas' niet aansluiten. (bescheiden mening hoor, muggeziftende )

Maar daarnaast vooral:
"Beter voor het milieu (geen CO2 uitstoot)"

Een EV gebruikt energie. Die energie wordt op de één of andere manier opgewekt. Als je zonnepanelen op je dak legt, windenergie afneemt of op wat voor 'CO2 vrije' manier dan ook, dan alsnog; je verbruikt bij het rijden energie. Een EV is niet beter voor het milieu, omdat er geen CO2 uit de uitlaat komt. Een EV verbruikt nog steeds energie en die energie komt ergens vandaan. Als je groene stroom gebruikt om je EV op te laden, is die zelfde groene stroom niet meer beschikbaar voor de wasmachine, de verlichting of de warmtepomp. Totdat de volledige energievoorziening 'CO2 neutraal' is, is er is maar één manier om CO2 emissie écht te reduceren, en dat is het aantal vervoersbewegingen te beperken. Voor het klimaat wereldwijd is het rijden op stroom niet dè oplossing, die zit in het beperken van ons energiegebruik én het klimaatneutraal opwekken van de energie die we alsnog nodig hebben.

Échter (spuugt slok azijn uit, neemt slokje peppermunt thee), een EV is voor zijn directe omgeving wel vele malen schoner is emissie dan een traditionele verbrandingsmotor. Er zit op een EV immers geen uitlaatpijp. Er komen geen afgassen vrij, enkel rem en bandenstof. Omdat we met z'n allen óók in de stad rond rijden, en juist dáár veel mensen leven, is het veel prettiger als we allemaal met EV's zouden rijden ipv met verbrandingsmotoren. Er zijn géén directe emissies. Voor het klimaat in de stad scheelt dat héél veel.

Terugdringen van de CO2 uitstoot voor het wereldwijde klimaatprobleem is de verkeerde beweegreden in mijn optiek. Het terugdringen van verbrandingsemissies op lokaal niveau daarintegen is wèl de juiste incentive. Een, voor mijn part kolengestookte, energiecentrale kan met zeer uitgebreide en efficiente rookgasreiniging zorgen voor een schoner alternatief dan zelf de brandstof in de tank gooien. Immers, een simpele katalysator is pas effectief als deze op temperatuur is, en de efficiency van een draaiende motor in een stilstaande auto voor 't stoplicht is ook ver te zoeken (moderne auto's hebben dan vaak wel een start en stop systeem, maar nog lang niet allemaal).

Ja, ik heb zonnepanelen op m'n dak, maar die zijn maar net toerijkend om m'n huishouden zelfvoorzienend te maken. Als ik een EV aanschaf en deze thuis oplaad (De wallbox heb ik al), zal ik dus méér stroom gaan verbruiken dan ik zelf kan opwekken (m'n dak ligt helemaal vol).

Gelukkig kan ik thuis laden, en heb ik voor woonwerk verkeer slechts een beperkte actieradius nodig. Als ik elke dag stekker, dan kan ik met 80 km reikwijdte volledig uit de voeten. Helaas staat die optie niet in de lijst: méér dan 100 km, en tussen de 100-200 km komen mij als één en dezelfde optie over.

Lelijkheid, daar heb je een goed punt. Want wat een gedrochten zijn er toch op de markt. Een 2e hands Leaf zou prima volstaan, maar och, pijn aan mn oogballen. Een C-zero/Miev/Ion doet mij nog het meest denken aan een Canta. Je weet wel: zo'n invalide karretje voor op 't fietspad. Nee. Doe mij maar een i3. Hoewel redelijk futuristisch, en met mega smalle bandjes, toch een heel volwassen auto.

Een Zoë of gelijk welke Renault valt voor mij af. Niet in de laatste plaats omdat ik als particulier graag m'n vaste lasten liefst zo laag mogelijk wil houden,. De accuhuur telt immers elke maand door, ook als je niet rijdt. Niet goed voor mijn gevoel, niet goed voor de restwaarde, niet goed voor de partikulier. Ook al kan je er eenvoudig berekeningen op loslaten die anders zullen aantonen: Niet voor mij.

Dus tja.. de meningen, ze zijn verdeeld. Vooralsnog zijn de PH(EV) rijders in Nederland volgens mij vooral leaseridders, waarbij vooral de centen (bijtelling) de grootste drijfveer is (geweest) om over te stappen. En de partikulieren die wel zelf kopen als early adopters; dat zijn vooral milieugekkies met geld en/of ideaalen. Ik schaar mijzelf dan maar onder die laatste groep.

Voorlopig komt er geen grote massale overstap van ICE naar EV, zeker niet zoals we dat in de jaren 60 deden, van kolen stook naar aardgas net,. maar een grote energie transitie is weldegelijk gaande,..

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Op het goingelectric.de forum
Er zit een heel groot verschil tussen laden op verschillende snelheden. .

Het wordt er allemaal niet overzichtelijker van. Met een op 1 fase ladende auto ben je bij AC palen over het algemeen de pineut als er op tijd wordt afgerekend....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
pmiddeld schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 11:58:
[...]
Het wordt er allemaal niet overzichtelijker van. Met een op 1 fase ladende auto ben je bij AC palen over het algemeen de pineut als er op tijd wordt afgerekend....
Dat en het feit dat laden met 3-fase vaak sneller gaat maakt dat toch wel een must-have voor een EV met een langer bereik.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Crosspost uit Tesla topic.

Voor iedereen die een Model 3 van dichtbij wil zien:

5 april staat er 1 bij de Tesla dealer in de PC Hoofdstraat. Er komt een amerikaan (You You Xue) een road trip maken in Europa. Tesla zelf is tegen, maar het ziet er naar dat hij wel komt.

Meer info: https://m.facebook.com/tsla3/

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:15
Van 32A naar 40A. Ondersteunen veel wagens dit?
Mooie ontwikkeling wel!
Als je dit naar 3 fase kan brengen, kan je wel heel snel laden thuis :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Mooie oplossing om je directe zonoverschot op te maken. Ideale oplossing voor als straks de salderingsregels aangepast worden.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Voornamelijk dat, zware stromen zijn voornamelijk voor Amerikanen handig, die zitten nog op 110V één fase, dus daar is dit wel een goede toepassing.

Qua verkiezingsprogramma's en EV gerelateerde zaken, heb ondertussen met meerdere partijen een telefoongesprek gehad, 3 hebben ook al de samenvatting daarvan gelezen en goed gekeurd. Tijd om het allemaal in een blogpostje te gieten :9

Paging @databeestje want die woont in dezelfde gemeente. Vooralsnog ziet het er aardig uit, een meerderheid is sowieso al voor extra laadpalen, zowel op station Zuid als bij gemeentegebouwen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

gerre1 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 12:59:
[...]

Mooie ontwikkeling wel!
De Amerikaanse brochure heeft een 3800 en een 7200 omvormer die respectievelijk een 16 of 32 A terug kan leveren. Ze geven aan dat de maximum laadstroom 40A is. Ik neem aan dat de omvormer slim genoeg is om de laadstroom zonder opbrengst te reduceren tot de aansluitwaarde (16A).

Wellicht is een Zappi Charger makkelijker, die doet dat ook al maar kost meen ik een stuk minder (~500 euro)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:12
JayPe schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 11:47:
[...]

Maar daarnaast vooral:
"Beter voor het milieu (geen CO2 uitstoot)"

Een EV gebruikt energie. Die energie wordt op de één of andere manier opgewekt. Als je zonnepanelen op je dak legt, windenergie afneemt of op wat voor 'CO2 vrije' manier dan ook, dan alsnog; je verbruikt bij het rijden energie. Een EV is niet beter voor het milieu, omdat er geen CO2 uit de uitlaat komt. Een EV verbruikt nog steeds energie en die energie komt ergens vandaan. Als je groene stroom gebruikt om je EV op te laden, is die zelfde groene stroom niet meer beschikbaar voor de wasmachine, de verlichting of de warmtepomp. Totdat de volledige energievoorziening 'CO2 neutraal' is, is er is maar één manier om CO2 emissie écht te reduceren, en dat is het aantal vervoersbewegingen te beperken. Voor het klimaat wereldwijd is het rijden op stroom niet dè oplossing, die zit in het beperken van ons energiegebruik én het klimaatneutraal opwekken van de energie die we alsnog nodig hebben.
De energie die bij fossiele brandstoffen vrij komt wordt maar voor een fractie gebruikt in beweging. De rest is warmte. Bij een EV wordt een velen malen groter deel van de energie omgezet in beweging. Oftewel een EV hoeft velen malen minder energie te genereren voor de beweging dan de fossiele variant. Dus als je het hebt over energie in het algemeen dan wint de EV makkelijk.

Aan de ander kant ben ik het zeer eens dat je wel degelijk een CO2 uitstoot hebt met een EV, een windmolen wordt immers ook geproduceerd in een vervuilende fabriek en als je grijze stroom hebt dan stoot de energiecentrale flinken rookwolken uit. Hiernaast wordt de EV geproduceerd waarbij ook CO2 vrijkomt. Dus melden dat de EV geen CO2 uitstoot omdat deze geen uitlaat heeft is te kort door de bocht.

Echter zijn er wel degelijk genoeg onderzoeken die laten zien dat een EV uiteindelijk minder CO2 uitstoot dan een auto op fossiele energie. Een EV kost bijvoorbeeld meer energie om te produceren (dus meer CO2), maar dit wordt wel meer dan gecompenseerd door de mindere uitstoot tijdens het gebruik. Dus het is echt niet zo dat je enkel het probleem verplaatst, alhoewel de telegraaf je anders wilt doen geloven 8)7

Edit: hiernaast kaart je goede punten aan trouwens die in een boek over beweegredenen zeker tot zijn plek zouden komen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Yongshi op 02-02-2018 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-09 20:11
Yongshi schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:41:
[...]

De energie die bij fossiele brandstoffen vrij komt wordt maar voor een fractie gebruikt in beweging. De rest is warmte. Bij een EV wordt een velen malen groter deel van de energie omgezet in beweging. Oftewel een EV hoeft velen malen minder energie te genereren voor de beweging dan de fossiele variant. Dus als je het hebt over energie in het algemeen dan wint de EV makkelijk.

Ik ben het zeer eens dat je wel degelijk een CO2 uitstoot hebt met een EV, een windmolen wordt immers ook geproduceerd in een vervuilende fabriek en als je grijze stroom hebt dan stoot de energiecentrale flinken rookwolken uit. Hiernaast wordt de EV geproduceerd waarbij ook CO2 vrijkomt. Dus melden dat de EV geen CO2 uitstoot omdat deze geen uitlaat heeft is te kort door de bocht.

Echter zijn er wel degelijk genoeg onderzoeken die laten zien dat een EV uiteindelijk minder CO2 uitstoot dan een auto op fossiele energie. Een EV kost bijvoorbeeld meer energie om te produceren (dus meer CO2), maar dit wordt wel meer dan gecompenseerd door de mindere uitstoot tijdens het gebruik. Dus het is echt niet zo dat je enkel het probleem verplaatst, alhoewel de telegraaf je anders wilt doen geloven 8)7
Vanwege het raffinage proces kost een brandstof auto net zoveel stroom per km als een electrische auto. De vieze diesel/benzine uitstoot komt daar nog bij. Dus electrisch rijden is altijd winst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

haaibaa2 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:44:
Vanwege het raffinage proces kost een brandstof auto net zoveel stroom per km als een electrische auto. De vieze diesel/benzine uitstoot komt daar nog bij. Dus electrisch rijden is altijd winst!
En nog twee punten:
- Uitstoot van ICE vindt plaats daar waar mensen wonen was al meerdere keren genoemd :+
- Elektrische auto's profiteren van de trend dat meer groene energie wordt geproduceerd

[ Voor 4% gewijzigd door TucanoItaly op 02-02-2018 21:45 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerre1
Goed nieuws voor de Vlamingen onder ons.
https://www.egear.be/premie-elektrische-auto-2018-2/
maw nog tijd tot 2019 om nieuw te bestellen gezien de premies niet zakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
En vergeet niet in die berekening nog niet mee genomen is het vervoer van en naar de raffinaderij.
"You have enough electricity to power all the cars in the country if you stop refining gasoline," says Musk
Tijd voor mij proef rit van de ioniq :) ben benieuwd als het mee zit waarschijnlijk onze eerste ev in 2-3 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
[...]
Ik ben potentieel EV-rijder, en ik heb daarvoor zo m'n beweegredenen. En die zie ik niet weerspiegeld in jouw vraagstelling. Dat vind ik erg jammer, vooral ook omdat je, neem ik aan, juist probeert een beeld te krijgen van 'de markt' en de 'beweegredenen'.
Dat is jammer, maar top dat je je beweegredenen wel op deze manier toelicht. (y)
Vraag 3 : Voeg hier liefst de optie "Anders" toe. Juist in de doelgroep voor toekomstig/aanstaand EV rijders zou ik toch tenminste een nette lijst van brandstoffen verwachten. Gas? Ik rijd o.a. op aardgas/groengas/cng. Een fijne brandstof, die niet te vergelijk is met LPG. Nu, kleinigheidje, maar toch; zelfs als ik LPG zou rijden zou 'Gas' niet aansluiten. (bescheiden mening hoor, muggeziftende )
Ik begrijp je punt. Toch zou ik hier 'gas' op een hoop willen gooien om het behapbaar te houden. Het punt is namelijk dat als je hier de optie 'Anders' toevoegt dat je die resultaten dan niet meer goed terugziet in het geheel. Iets wat iemand zelf invult is uniek en komt daardoor feitelijk los van de resultaten te staan. Ik heb de bewoording wel wat veranderd. ;)
[..] Totdat de volledige energievoorziening 'CO2 neutraal' is, is er is maar één manier om CO2 emissie écht te reduceren, en dat is het aantal vervoersbewegingen te beperken. Voor het klimaat wereldwijd is het rijden op stroom niet dè oplossing, die zit in het beperken van ons energiegebruik én het klimaatneutraal opwekken van de energie die we alsnog nodig hebben.
Ik zit op dezelfde golflengte, maar ik vrees niet dat dit heel snel gaat gebeuren. Ongetwijfeld is dat iets voor de volgende fase waarbij autonome zelfrijdende auto's (AV) het straatbeeld gaan bepalen en we auto's gaan delen.
Échter (spuugt slok azijn uit, neemt slokje peppermunt thee), een EV is voor zijn directe omgeving wel vele malen schoner is emissie dan een traditionele verbrandingsmotor. Er zit op een EV immers geen uitlaatpijp. Er komen geen afgassen vrij, enkel rem en bandenstof. Omdat we met z'n allen óók in de stad rond rijden, en juist dáár veel mensen leven, is het veel prettiger als we allemaal met EV's zouden rijden ipv met verbrandingsmotoren. Er zijn géén directe emissies. Voor het klimaat in de stad scheelt dat héél veel.
Ik ben het 100% met je eens. Dat is ook de reden dat China hier vol op inzet (smog in steden), al gaat het dan helaas vaak wel om energie van kolencentrales (hoewel ook China hard bezig is met duurzame energie)..
Terugdringen van de CO2 uitstoot voor het wereldwijde klimaatprobleem is de verkeerde beweegreden in mijn optiek. Het terugdringen van verbrandingsemissies op lokaal niveau daarintegen is wèl de juiste incentive. Een, voor mijn part kolengestookte, energiecentrale kan met zeer uitgebreide en efficiente rookgasreiniging zorgen voor een schoner alternatief dan zelf de brandstof in de tank gooien. Immers, een simpele katalysator is pas effectief als deze op temperatuur is, en de efficiency van een draaiende motor in een stilstaande auto voor 't stoplicht is ook ver te zoeken (moderne auto's hebben dan vaak wel een start en stop systeem, maar nog lang niet allemaal).
Eens! :)
Ja, ik heb zonnepanelen op m'n dak, maar die zijn maar net toerijkend om m'n huishouden zelfvoorzienend te maken. Als ik een EV aanschaf en deze thuis oplaad (De wallbox heb ik al), zal ik dus méér stroom gaan verbruiken dan ik zelf kan opwekken (m'n dak ligt helemaal vol).
Helemaal energieneutraal is inderdaad lastig. Zeker in de winter wanneer de zon minder schijnt. En er is inderdaad geen onbeperkte ruimte. Maar alle beetjes helpen.
Voorlopig komt er geen grote massale overstap van ICE naar EV, zeker niet zoals we dat in de jaren 60 deden, van kolen stook naar aardgas net,. maar een grote energie transitie is weldegelijk gaande,..
Er is inderdaad iets gaande. In absolute zin stellen de EV-verkopen nog niet veel voor, maar de procentuele stijging in verkopen is enorm en mogelijk blijven die niet lineair groeien, maar op een gegevens moment exponentieel. Maar dat is geen feit (want daarvoor zijn natuurlijk allerlei voorwaarden en bepaalde omstandigheden nodig). Een nieuwe economische crisis zal leiden tot een lagere olieprijs en een tragere adoptie. Stokkende olievoorraden tot het tegenovergestelde. En dan hebben we het nog niet over de beschikbaarheid van grondstoffen (Lithium, Cobalt).
Yongshi schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:41:
[...]
Dit is inderdaad ook een belangrijk punt; de inefficiëntie - slechts een fractie van de vrijgekomen energie daadwerkelijk voor de aandrijving van de wielen wordt gebruikt. Elektriciteit is veel efficiënter. Als er nog geen auto's bestonden en we ze vandaag zouden uitvinden, zou er zeker niet voor fossiele brandstof gekozen worden. Maar goed, onze hele infrastructuur is daar nu wel op gebaseerd.
haaibaa2 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:44:
[...]
In sommige onderzoeken wordt dit inderdaad 'vergeten'. Iedereen heeft het over de stroom voor het rijden met een EV, maar er wordt soms over het hoofd gezien dat het produceren van benzine/diesel ook stroom kost waarbij CO2 vrijkomt (en dan hebben we het nog niet over het boren naar olie, transport, etc.). Al die zaken maken het rekensommetje overigens wel complex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
gerre1 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 12:59:
[...]

Mooie ontwikkeling wel!
Nee, en veel EV' ondersteunen niet meer dan 16A per fase. Je board omvormer kan het niet hebben. Voor de mensen met een Zoë zou het wel werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Het raffineer proces van van 1 liter benzine alleen al kost 6 kWh. Let op, dan heb je nog geen benzine en zit het ook nog niet in de auto. Hiervoor rijden EV rijders al ongeveer 30km.

Ik ga een blogpost maken van de praktijken van TNM. Dit kan echt niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:18
JeroenK schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 17:55:
[...]

Nee, en veel EV' ondersteunen niet meer dan 16A per fase. Je board omvormer kan het niet hebben. Voor de mensen met een Zoë zou het wel werken.
Kan je dat ook uitleggen als "boost van 8A door PV, dus van 16A naar 24A"?
Een Leaf (iig de new Leaf) en Ioniq kunnen met 32A laden, ik weet alleen niet of die auto's op 24A kunnen laden, of alleen maar kunnen kiezen tussen 16A en 32A.

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

pmiddeld schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 11:58:
[...]

Op het goingelectric.de forum

[...]

Ik zie het

Gezellig daar

https://www.goingelectric...bei-newmotion-t29637.html

en

https://www.goingelectric...-newmotion-t29637-60.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-09 19:15

Racing_Reporter

Contentmaker

Hachy schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 19:05:
Het raffineer proces van van 1 liter benzine alleen al kost 6 kWh. Let op, dan heb je nog geen benzine en zit het ook nog niet in de auto. Hiervoor rijden EV rijders al ongeveer 30km.

Ik ga een blogpost maken van de praktijken van TNM. Dit kan echt niet zo.
Zou je me willen taggen als je hem online hebt? Zeer geïnteresseerd :)

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 01:26

_V_

Een Zoë of gelijk welke Renault valt voor mij af. Niet in de laatste plaats omdat ik als particulier graag m'n vaste lasten liefst zo laag mogelijk wil houden,. De accuhuur telt immers elke maand door, ook als je niet rijdt. Niet goed voor mijn gevoel, niet goed voor de restwaarde, niet goed voor de partikulier. Ook al kan je er eenvoudig berekeningen op loslaten die anders zullen aantonen: Niet voor mij.
Batterijkoop is ook een optie. (Niet in alle markten, maar voor zo ver ik weet wel in Nederland.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Racing_Reporter schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 21:11:
[...]

Zou je me willen taggen als je hem online hebt? Zeer geïnteresseerd :)
Zeker. Eerst nog even inlezen, hoe meer ik erover lees hoe minder het er op lijkt dat TNM hier veel aan kan doen. Wil ze best aan de schandpaal nagelen, maar als het toch Ladenetz blijkt te zijn dan is dat niet nodig.
_V_ schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 21:36:
[...]
Batterijkoop is ook een optie. (Niet in alle markten, maar voor zo ver ik weet wel in Nederland.)
Inmiddels in alle markten. Vanaf Q2 kan je ook je huur batterij overnemen volgens een bepaalde formule.

[ Voor 27% gewijzigd door Hachy op 02-02-2018 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
[...]

Lelijkheid, daar heb je een goed punt. Want wat een gedrochten zijn er toch op de markt. Een 2e hands Leaf zou prima volstaan, maar och, pijn aan mn oogballen. Een C-zero/Miev/Ion doet mij nog het meest denken aan een Canta. Je weet wel: zo'n invalide karretje voor op 't fietspad. Nee. Doe mij maar een i3. Hoewel redelijk futuristisch, en met mega smalle bandjes, toch een heel volwassen auto.

Een Zoë of gelijk welke Renault valt voor mij af. Niet in de laatste plaats omdat ik als particulier graag m'n vaste lasten liefst zo laag mogelijk wil houden,. De accuhuur telt immers elke maand door, ook als je niet rijdt. Niet goed voor mijn gevoel, niet goed voor de restwaarde, niet goed voor de particulier. Ook al kan je er eenvoudig berekeningen op loslaten die anders zullen aantonen: Niet voor mij.
Zoë en de oude leaf waren de voorbeelden waarom ik liever niet EV wilde rijden wat een lelijke auto's. Het oog wil ook wat. Plus toen begreep ik nog iets te kort van EV rijden. Ben het vorig jaar gaan uitzoeken en het is een hele zoektocht maar voor ons wel zo openbaring dat we nu 2 ev gaan leasen en onze beide auto er uit gaan. Waarbij de druppel was dat voor elke liter benzine zoveel stroom gebruikt wordt dat je dezelfde afstand makkelijk kan afleggen in een EV. Toen was het voor mij over met de benzine verspillers. Nu een X onderweg en mogelijk een Ioniq of leaf als tweede auto.

Zoë kan je nu kopen met een batterij alleen de prijs wordt dan gelijk aan een Leaf / Ioniq dan vind ik persoonlijk dat betere opties dan de schattige Zoë. De i3 is een redelijke optie alleen ook duur en range is nog erg slecht. Plus voor die prijs kan ik al bijna een Model 3 kopen dat is pas een nette EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
mjdvandenberg schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 19:23:
[...]

Kan je dat ook uitleggen als "boost van 8A door PV, dus van 16A naar 24A"?
Een Leaf (iig de new Leaf) en Ioniq kunnen met 32A laden, ik weet alleen niet of die auto's op 24A kunnen laden, of alleen maar kunnen kiezen tussen 16A en 32A.
De inverter heeft altijd een netaansluiting. Die is afgezekert op 16A of 32A. Als je vanuit het net zou laden dan kan je nooit meer dan die 16 of 32A uit het net halen. De boost mode waar ze over spreken is dat de de 16 of 32 A uit het net haalt en dan kan de zonnepaneel inverter er maximaal 8A bij leveren vanuit de zonnepanelen.

De voordelen zijn duidelijk, geen dubbele aansluitingen 1 voor het zonnepaneel systeem en 1 voor het laden van de auto. De opbrengsten van de zonnepanelen worden direct gebruikt om je auto te laden. Levert de zon niet genoeg wordt het aangevuld met netstroom.

Daarbij even in acht nemen dat het een systeem is voor de Amerikaanse markt. Die hebben hun elektrische systemen iets anders ingericht dan Europa. Ze kennen de 3fase niet in huis aansluitingen en de ~220 is al krachtstroom. Een normaal huis heeft daar 110V wissel. Deze wordt verkregen door 220V wissel naar het huis te leggen en bij trafo de spanning te splitsen naar 2x110.

De huisaansluiting is enkel fase.
Wil je het maximale er uit halen moet de zon schijnen.
Je auto moet het aan kunnen. De maximale stroom (vermogen) wordt niet je auto ingeperst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
JeroenK schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 08:07:
[...]

De inverter heeft altijd een netaansluiting. Die is afgezekert op 16A of 32A. Als je vanuit het net zou laden dan kan je nooit meer dan die 16 of 32A uit het net halen. De boost mode waar ze over spreken is dat de de 16 of 32 A uit het net haalt en dan kan de zonnepaneel inverter er maximaal 8A bij leveren vanuit de zonnepanelen.
Ja, precies, dus de inverter levert bv 16A uit het net + 8A uit de PV, dus 24A totaal (als de zon voldoende schijnt...). Mijn vraag is: kan de Nissan LEAF overweg met 24A, of wil hij perse 16A of 32A (en weigert hij te laden als de laadpaal aangeeft "ik kan tot 24A". Nissan Nederland kon deze vraag niet naar tevredenheid beantwoorden helaas.

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nklaver234
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 14:27
mjdvandenberg schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 10:02:
[...]

Mijn vraag is: kan de Nissan LEAF overweg met 24A, of wil hij perse 16A of 32A (en weigert hij te laden als de laadpaal aangeeft "ik kan tot 24A". Nissan Nederland kon deze vraag niet naar tevredenheid beantwoorden helaas.
Bij de Nissan Dealers in Utrecht en Woerden kreeg ik een consistent doch onbevredigend antwoord.
De Leaf kan alleen AC laden met 16A of 32A en niet met iets daartussen in.
Is voor mij nog steeds een twijfelpunt om nu niet nu in te stappen in een Leaf maar nog even te wachten op verdere opties in de EV markt.
Een van die opties is de DC-lader van Webasto. Als die voor rond de 1500euro beschikbaar wordt en met de Leaf matched dan komt er ook hier een Leaf.

[ Voor 6% gewijzigd door nklaver234 op 03-02-2018 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 11:14
@nklaver234 het laden kan bij nagenoeg iedere auto met Mode 3 laden traploos geregeld worden. Dat bepaald de lader. Bij de leaf waarschijnlijk van 6A tot 32A. Zie de standaard meegeleverde granny charger, die doet 12A.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De Leaf volgt gewoon wat de lader aangeeft. Dus in combinatie met de SE 3800H zou deze minimaal 16 en maximaal 32 laden. Dat Nissan zegt dat deze alleen 16 of 32 kan laden is onzin. De specificatie verplicht dat de auto de laadpaal moet volgen, en deze doet dat ook. Dus 24A is geen probleem.

Waarschijnlijk refereren ze aan de opties, de Leaf is leverbaar met een 3.3kW of een 6.6kW lader.

[ Voor 14% gewijzigd door databeestje op 03-02-2018 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
mjdvandenberg schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 10:02:
[...]

Ja, precies, dus de inverter levert bv 16A uit het net + 8A uit de PV, dus 24A totaal (als de zon voldoende schijnt...). Mijn vraag is: kan de Nissan LEAF overweg met 24A, of wil hij perse 16A of 32A (en weigert hij te laden als de laadpaal aangeeft "ik kan tot 24A". Nissan Nederland kon deze vraag niet naar tevredenheid beantwoorden helaas.
Die vraag kan ik niet voor je beantwoorden. Onze Kia Soul zou dat wel kunnen, we hebben het alleen nooit geprobeerd om op 24A ofzo te laden. We hebben hier speciaal een hoge netaansluiting zodat we altijd met 28A kunnen laden.

Ze waarschijnlijk minder goed mee overweg kunnen is als de waarde iedere keer veranderd van 16 naar 20 naar 24 en weer terug dan moet de lader stoppen, waardes aanpassen en daarna weer opstarten. Zeker weten doe ik het niet.

Voor wat ik kan vinden voor de 24 en 30 kWh leaf is er een 6,6kW lader (ik weet niet of deze standaard of optioneel is) deze 6,6 kW lader Zou ook met 24A uit de voeten moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
databeestje schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 11:49:
De specificatie verplicht dat de auto de laadpaal moet volgen, en deze doet dat ook. Dus 24A is geen probleem.
Helder, ik vermoedde al zoiets. Wel jammer dat de Nissan-dealers en de Nissan Klantenservice dit niet weten, en gewoon het standaard antwoord "16A of 32A" geven (dat staat ook in de folder, dus voegt niets toe).
Voor mijn thuissituatie zou dat de huidige Leaf/Ioniq wel bruikbaarder maken, dan kan ik op 5,5 kW laden ipv 3,6.
De geruchten gaan dat de 60/64kWh versies van de Leaf/Niro/Ioniq/Kona allemaal 3-fasen laden en CCS gaan ondersteunen, dat zou het thuis zelfs naar 16,5kW kunnen gaan *O* . We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
mjdvandenberg schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 14:01:
[...]

Helder, ik vermoedde al zoiets. Wel jammer dat de Nissan-dealers en de Nissan Klantenservice dit niet weten, en gewoon het standaard antwoord "16A of 32A" geven (dat staat ook in de folder, dus voegt niets toe).
Voor mijn thuissituatie zou dat de huidige Leaf/Ioniq wel bruikbaarder maken, dan kan ik op 5,5 kW laden ipv 3,6.
De geruchten gaan dat de 60/64kWh versies van de Leaf/Niro/Ioniq/Kona allemaal 3-fasen laden en CCS gaan ondersteunen, dat zou het thuis zelfs naar 16,5kW kunnen gaan *O* . We gaan het zien.
Zelfs aan 22kW thuis als we de geruchten mogen geloven. (32A)
https://electrek.co/2018/...019-specs-range-charging/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Bij zulke snelheden staan de kosten maandelijks (netwerk) en eenmalig toch niet in verhouding tot de opbrengst...als je een 60kW versie hebt rij je tot wel 400km, dan heb je toch wel een nachtje om te laden?

Nog los van de piekbelasting op het net met deze vermogens...

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alexander6501
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
Leuk filmpje over Jaguar iPace die deze zomer met 90 kWh / 400 pk naar Nederland komt! YouTube: Jaguar i-Pace - Test - Autovisie TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Dus net nog gebeld even met de nissan dealer en ze hadden eindelijk een leaf staan in de showroom dus gelijk weer heen en hij was goedgekeurd. We hebben nog niet kunnen rijden dit was de showroom auto. De demo auto komt pas einde van de maand.

Ben nog steeds wel gecharmeerd van de Ioniq zeker omdat hij er erg mooi uit ziet. De leaf is iets beter op papier maar dan alleen als je de duurste versie neemt En die is duurder dan de ioniq. Nu alleen het wachten damm wat irritant moet ook nog wachten op mijn tesla en ook op mijn leaf. Het is een luxe problem. Gelukkig genoeg tijd om de laadpalen te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 17:23

Rico

Wie dit leest is gek....

Vandaag ook de Leaf in het echt gezien. Dealer in Groningen had hem net binnen.
Staat een donkergrijs metallic exemplaar. Auto is groter dan ik in gedachten had.
Is ook het showroom model dus nog even wachten voordat er een demo is om in te rijden.

Grootste minpunt blijft voor mij die 1fase lader. Bij een publieke 11kw paal laad je dus op 16a.
Mijn Volt doet dat ook en dan heb je 10kwh in 3 uur....zou dus een 50km range zijn in 3 uur laden....of heb ik het dan mis?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• michels911
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 20:24

michels911

4690Wp

Na maanden dit forum lurken maar eens een berichtje.
6 maanden geleden verhuisd en daardoor rijd ik vrijwel dagelijks Zoetermeer Amsterdam op en neer. Ik heb een fijne werkgever die een leasebudget ter beschikking stelt en die ook uitbetaald als je niet kiest voor een leaseauto. Ik reed daarom al lang een prive auto.

Steeds meer geinteresseerd geraakt in electrisch rijden en alle discussie over waarom wel/niet beperkingen etc gelezen. Vorig jaar besloten dat er maar een manier is om echt een mening te vormen, en dat is gewoon doen. Er kwam een mooie private lease aanbieding voorbij voor een 30kWh Leaf Tekna met overzichtelijk voorwaarden als het echt niet zou bevallen en ingestapt. (Ik vind de Leaf voorzichtig gezegd niet echt mooi dus ik lease m met lelijke reclame stikkers ;) .Ik had ook gerekend dat mijn dieselkosten per maand al bijna gelijk waren aan de maandelijkse leasekosten (Ik heb niet zo'n zuinige diesel :) . Er zit ook gratis Fastned laden bij maar tot mijn verbazing gebruik ik die hooguit 1 keer per week.

Erg grappig hoe je langzaam aanpast aan electrisch rijden. Altijd laden als het kan. Even checken waar palen staan. Iets rustiger rijden als het kan. Range anxiety zit in het hoofd en ik verbaas mezelf dat ik bij een lege tank lampje bij de diesel (nog 70km range!) snel ging tanken en nu rustig met <10% accu thuiskom.
Ook mijn twee zoons 6 en 8 vinden een 'electrische auto' reuze interessant en willen meestal met die weg.

Na het lezen van 'zelfbouw laadpalen' en blogs van @Snow_King ook versie 1 van mijn eigen SmartEVSE laadpaal in elkaar geknutseld waarbij je eenvoudig elke laadstroom kan instellen. Nu nog op Shuko stopcontact op een vrijwel lege groep. Stap 2 wordt een >16A aansluiting en daarna slimme meter integratie zodat ik 's nachts richting 25A kan gaan. Relais is al voorbereid op 3 fase waarmee de absurde meerprijs voor fabrieks 3 fase palen ook duidelijk wordt.

Anyway, de praktijk zover. Vrijwel alle kilometers worden electrisch gemaakt behalve als de trekhaak nodig is voor Caravan of 4-fietsendrager. Files zijn goed voor het verbruik. De meeste theoretische bezwaren tegen ekectrish rijden zijn uh theoretisch :) Je kan je pas echt een mening vormen door te doen. De 2e auto electrische blijkt ineens de 1e auto te worden. Het zonnepaneel overschot kan mooi de auto in.

Domoticz, Dashticz, HomeAssistant, SmartEVSE, Warmtepomp Water/water, Elec auto (prive), Elec Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:38
michels911 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 23:04:
Na maanden dit forum lurken maar eens een berichtje.
6 maanden geleden verhuisd en daardoor rijd ik vrijwel dagelijks Zoetermeer Amsterdam op en neer. Ik heb een fijne werkgever die een leasebudget ter beschikking stelt en die ook uitbetaald als je niet kiest voor een leaseauto. Ik reed daarom al lang een prive auto.

Steeds meer geinteresseerd geraakt in electrisch rijden en alle discussie over waarom wel/niet beperkingen etc gelezen. Vorig jaar besloten dat er maar een manier is om echt een mening te vormen, en dat is gewoon doen. Er kwam een mooie private lease aanbieding voorbij voor een 30kWh Leaf Tekna met overzichtelijk voorwaarden als het echt niet zou bevallen en ingestapt. (Ik vind de Leaf voorzichtig gezegd niet echt mooi dus ik lease m met lelijke reclame stikkers ;) .Ik had ook gerekend dat mijn dieselkosten per maand al bijna gelijk waren aan de maandelijkse leasekosten (Ik heb niet zo'n zuinige diesel :) . Er zit ook gratis Fastned laden bij maar tot mijn verbazing gebruik ik die hooguit 1 keer per week.

Erg grappig hoe je langzaam aanpast aan electrisch rijden. Altijd laden als het kan. Even checken waar palen staan. Iets rustiger rijden als het kan. Range anxiety zit in het hoofd en ik verbaas mezelf dat ik bij een lege tank lampje bij de diesel (nog 70km range!) snel ging tanken en nu rustig met <10% accu thuiskom.
Ook mijn twee zoons 6 en 8 vinden een 'electrische auto' reuze interessant en willen meestal met die weg.

Na het lezen van 'zelfbouw laadpalen' en blogs van @Snow_King ook versie 1 van mijn eigen SmartEVSE laadpaal in elkaar geknutseld waarbij je eenvoudig elke laadstroom kan instellen. Nu nog op Shuko stopcontact op een vrijwel lege groep. Stap 2 wordt een >16A aansluiting en daarna slimme meter integratie zodat ik 's nachts richting 25A kan gaan. Relais is al voorbereid op 3 fase waarmee de absurde meerprijs voor fabrieks 3 fase palen ook duidelijk wordt.

Anyway, de praktijk zover. Vrijwel alle kilometers worden electrisch gemaakt behalve als de trekhaak nodig is voor Caravan of 4-fietsendrager. Files zijn goed voor het verbruik. De meeste theoretische bezwaren tegen ekectrish rijden zijn uh theoretisch :) Je kan je pas echt een mening vormen door te doen. De 2e auto electrische blijkt ineens de 1e auto te worden. Het zonnepaneel overschot kan mooi de auto in.
Waarom doe je private lease met de leasevergoeding die je van de baas krijgt? Dan ben je toch 2x zo duur uit?
Alle belastingvoordeeltjes voor zakelijke lease vallen weg. Je betaalt inkomstenbelasting over je mobiliteitsvergoeding. Dat alles terwijl je voor een EV maar 4% bijtelling betaalt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
RocketKoen schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 23:12:
[...]

Waarom doe je private lease met de leasevergoeding die je van de baas krijgt? Dan ben je toch 2x zo duur uit?
Alle belastingvoordeeltjes voor zakelijke lease vallen weg. Je betaalt inkomstenbelasting over je mobiliteitsvergoeding. Dat alles terwijl je voor een EV maar 4% bijtelling betaalt.
Ligt aan hoeveel leasebudget je krijgt. De Leaf is vrij goedkoop. Als je een hoog leasebudget hebt en geen budget terug krijgt als je goedkoper leased, dan wordt uitbetalen snel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
snelladers....

https://insideevs.com/bmw...st-dc-fast-chargers-6458/
--> usd 6,5K en al 4 jaar geleden. Bosch lader, alleen US markt.... waarom die niet in EU is gekomen !!!

http://www.chargepoint.nl/innovatie-duurzaamheid/snelladen
--> multilaadpaal uit NL en snelladen AC

https://inverter.en.aliba...rewdfa4cf.4.d717a58Osb6qA
--> chinees.....(grootste ev land ter wereld)..... modulair systeem (mudules van 11kw)

https://www.tudelft.nl/ew...-supported-pv-smart-grid/

en is nog meer.... maar snlelladen wordt gewoon goedkoper, kwestie van aantallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

200-500V, dat ding houdt zich niet eens aan de Chademo standaard.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Deel van de hoge kosten ..... de stekkers: ccs en chademo zijn nog zeer duur. Losse stekkers 1000-1500,-.
Zodra er volume komt gaan die ook goedkoper worden.

Volume komt er, dit jaar miljoenen EV's in china, in druk bevolkte gebieden en geen parkeerplekken daar, dus snelladers komen daar in grote aantallen (ook doel regering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
De meeste mensen hebben geen 3x35A thuis, maar max 3x25A. Dan gaat 22kW niet lukken. Maar met die 16,5kW is je accu overnight ook wel vol, tenzij je erg korte nachten maakt. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

prettig schreef op zondag 4 februari 2018 @ 14:53:
Deel van de hoge kosten ..... de stekkers: ccs en chademo zijn nog zeer duur. Losse stekkers 1000-1500,-.
Zodra er volume komt gaan die ook goedkoper worden.

Volume komt er, dit jaar miljoenen EV's in china, in druk bevolkte gebieden en geen parkeerplekken daar, dus snelladers komen daar in grote aantallen (ook doel regering).
Losse CCS stekker is inmiddels 150 euro zag ik op Ali.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
databeestje schreef op zondag 4 februari 2018 @ 17:56:
[...]

Losse CCS stekker is inmiddels 150 euro zag ik op Ali.
Goede echt niet ......zijn nog steeds erg duur (zelfbouwers kijken er al langer naar ........), voor 150,- koop je denk ik goedkope rommel of de socket (dus de auto kant).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Deze heb je het dan over?. Nee, dat zou ik echt niet riskeren. Mennekes en J1772 sockets hoeven meestal maar 16A te doen, en dat kunnen stopcontacten van €1,50 bij de Action al veilig. Ondanks dat de Chinese kwaliteit vast niet vergelijkbaar is met de extreem glasvezelversterkte, 50% brandvertrager-by-mass originelen, zal dat wel loslopen.

CCS en CHAdeMO doen 100A+, dat is echt andere koek. Niet alleen voor de contacten zelf, maar ook voor de vormvastheid van het plastic wanneer het warm wordt, de aansluitingen op de lugs aan de achterkant, enz.

Edit: het is op zich ook nog wel even wachten op een fatsoenlijke implementatie van CCS en CHAdeMO in open source varianten. SmartEVSE werkt heel goed op Mennekes AC en is min of meer proven tech nu, maar er bestaat nog niet zoiets voor de hoogstroomtechnieken.

[ Voor 11% gewijzigd door mux op 04-02-2018 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michels911
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 20:24

michels911

4690Wp

Z___Z schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 23:26:
[...]

Ligt aan hoeveel leasebudget je krijgt. De Leaf is vrij goedkoop. Als je een hoog leasebudget hebt en geen budget terug krijgt als je goedkoper leased, dan wordt uitbetalen snel goedkoper.
Dat dus, plus dat er een beperkt aantal autotypen mag worden gekozen, geen Tesla helaas.
Hiervoor had ik 25% bijtelling. Van die besparing alleen kan ik die Leaf al leasen.

Domoticz, Dashticz, HomeAssistant, SmartEVSE, Warmtepomp Water/water, Elec auto (prive), Elec Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tocoleaf
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-12-2020
Waarde mede-ev-rijders, een hele praktische vraag.

Hoe kan ik hotels in Frankrijk vinden met een laadpaal op het parkeerterrein?

En dan geen supercharger :+ , maar gewoon type 2, pasje , laden --> eten, slapen --> volle auto.

Voorbaat _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieZoe
  • Laatst online: 07-06 09:24
Tocoleaf schreef op zondag 4 februari 2018 @ 22:34:
Waarde mede-ev-rijders, een hele praktische vraag.

Hoe kan ik hotels in Frankrijk vinden met een laadpaal op het parkeerterrein?

En dan geen supercharger :+ , maar gewoon type 2, pasje , laden --> eten, slapen --> volle auto.

Voorbaat _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Goede vraag die naar mijn mening algemeen kan worden gesteld. We hebben de algemene apps waar je op locatie kan kijken/zoeken naar een geschikte laadplek.
Maar de combi met gerichte bestemmingen is zeer gewenst. Bestaat dat al. Ik denk het niet of slechts mondjesmaat. Ik verwacht dat een nieuwe startup vast in dit gat in de markt kan duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
Chargemap heeft een functie om hotel te kiezen, maar dan kom je op 6 hotels in Frankrijk uit.
En we willen naar de Cote d'Azur, dus daar moeten meer hotels met opladers zijn, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Met de "stromtankstellenverzeichnis" op goingelectric.de kun je laadpalen filteren die bij hotels in de buurt staan. Maar ik weet niet of die database voor Franse laadpalen erg volledig is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

JopieZoe schreef op zondag 4 februari 2018 @ 22:42:
[...]

Goede vraag die naar mijn mening algemeen kan worden gesteld. We hebben de algemene apps waar je op locatie kan kijken/zoeken naar een geschikte laadplek.
Maar de combi met gerichte bestemmingen is zeer gewenst. Bestaat dat al. Ik denk het niet of slechts mondjesmaat. Ik verwacht dat een nieuwe startup vast in dit gat in de markt kan duiken.
Ik heb het geprobeerd, maar rendement maken op een dergelijk systeem is gewoon heel lastig. Iedereen die ik spreek is het erover eens dat de huidige systemen niet voldoen en als je dan een mockup laat zien vinden ze het prachtig, maar geld erin steken doen ze niet. Gebruikers gaan er echt niet voor betalen (gratis is de norm) en zo'n applicatie vol met reclame zetten wordt het ook niet populair van (bovendien is dat ook gewoon onwenselijk). Wellicht is een samenwerking met aanbieders mogelijk, maar dan krijg je weer not-invented-here syndroom.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

mux schreef op zondag 4 februari 2018 @ 21:42:
Deze heb je het dan over?. Nee, dat zou ik echt niet riskeren. Mennekes en J1772 sockets hoeven meestal maar 16A te doen, en dat kunnen stopcontacten van €1,50 bij de Action al veilig. Ondanks dat de Chinese kwaliteit vast niet vergelijkbaar is met de extreem glasvezelversterkte, 50% brandvertrager-by-mass originelen, zal dat wel loslopen.
Ik bedoelde meer deze die zou volgens de specs goed zijn voor 150A, dit is overigens de variant voor alleen snelladen via DC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 09:50
Wie heeft ervaring met meerdere laadpassen in de zakelijke lease en de verrekening daarvan? Ik ontvang een Eneco/MTC laadpas maar vraag mij af hoe toereikend die is in het buitenland.

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc79Ehv
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 10:03
databeestje schreef op maandag 5 februari 2018 @ 06:53:
[...]

Ik bedoelde meer deze die zou volgens de specs goed zijn voor 150A, dit is overigens de variant voor alleen snelladen via DC.
Die CCS stekkers worden inmiddels ook in NL aangeboden, oa hier.
Het zijn Duosida stekkers, voorheen Dostar. Maken prima spul voor thuisgebruik maar voor frequent/commercieel gebruik worden meestal wat duurdere stekkers gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Stephanoff schreef op maandag 5 februari 2018 @ 09:46:
Wie heeft ervaring met meerdere laadpassen in de zakelijke lease en de verrekening daarvan? Ik ontvang een Eneco/MTC laadpas maar vraag mij af hoe toereikend die is in het buitenland.
Ik heb deze zelf ook en heb voor in het buitenland maar een gratis TMNdruppel aangevraagd. Brandstof buitenland zit namelijk niet in mijn leasecontract dus kan ik ook niet in het buitenland laden en TNM heeft de beste Europese roaming dus die kun je in bijna alle landen wel gebruiken.

Weet iemand trouwens in welke laadpalen app de opebare gemeentelijke laadpalen wel worden meegenomen. in de TNM app en Chargemap krijg ik zie niet te zien maar op de website van oplaadpalen.nl staan ze gewoon wel alleen werkt die site brak op mobiel.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
weet je zeker dat je geen filters ingesteld hebt in die apps waardoor ze wegvallen op de kaart?
Ik zie alle allego palen hier in de buurt gewoon in de TNM app.
In de Plugsurfing app staan ze ook, maar die lijkt iets minder actueel (mist een recent geplaatste paal hier 50 meter verderop)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Nu online
NovapaX schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:20:
weet je zeker dat je geen filters ingesteld hebt in die apps waardoor ze wegvallen op de kaart?
Ik zie alle allego palen hier in de buurt gewoon in de TNM app.
In de Plugsurfing app staan ze ook, maar die lijkt iets minder actueel (mist een recent geplaatste paal hier 50 meter verderop)
Heb even gekeken maar zelf met alle filters uit vind de TNM app de palen van de gemeente Den Haag en de gemeente Hoorn niet terug op de kaart in ieder geval. Gaat in ider geval om de palen van MRA Elektrisch die geexploiteerd worden via PitPoint. Deze vind ik alleen terug via oplaadpalen.nl en https://laadkaart.mrae.nl/.

[ Voor 12% gewijzigd door Davidshadow13 op 05-02-2018 11:40 ]

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik zie er 20+ in hoorn en 1500+ in den Haag.
De app is niet altijd even snel, soms wil hij de palen niet laden. Geheel afsluiten en opnieuw openen werkt bij mij dan meestal wel.

edit: de betreffende palen van Pitpoint vindt ik ook niet terug. Wellicht even een mailtje naar TheNewmotion met een beschrijving van het probleem en een paar laadpalen met LaadpaalID doorgeven.

[ Voor 35% gewijzigd door NovapaX op 05-02-2018 11:44 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightw1ng
  • Laatst online: 18-09 20:34
Iemand hier ervaring met het probleem dat de auto stopt met laden terwijl deze nog niet vol is? (e-golf 2015) Hangt regelmatig op 96km, kan helaas geen percentage zien.

De auto hangt snachts aan de lader en dan is dit een onaangename verassing in de ochtend.

I want to buy a fog machine and put it in a data center, so when I open the door, fog spills out, I can say "Welcome to the cloud!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Laatst online: 08:21
@Nightw1ng Heb je niet toevallig een schedule ingesteld en een onderste acculaadgrens. Hij gaat dan pas verder met laden als de vertrektijd nadert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightw1ng
tiguan schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:11:
@Nightw1ng Heb je niet toevallig een schedule ingesteld en een onderste acculaadgrens. Hij gaat dan pas verder met laden als de vertrektijd nadert.
Omdat ik altijd het probleem had dat de schedules niet goed werkte (te laat beginnen met laden, uberhaupt niet laden e.d.) heb ik deze allemaal uit gezet.

I want to buy a fog machine and put it in a data center, so when I open the door, fog spills out, I can say "Welcome to the cloud!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Is die 96 km niet de realistische verwachte range met een volle accu met dit weer?
Heb je ook geen accubalkjes oid?

Eergisteren gaf mijn Zoe ook slechts 75 km met een volle accu aan, omdat ik net een paar keer met 130 over de snelweg was gegaan. Na wat stadsritjes was dat weer 100 km. Het gebeurt ook regelmatig dat ik met meer kilometers op de GOM aankom dan ik vertrok. YMMV.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightw1ng
Proton_ schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:13:
Is die 96 km niet de realistische verwachte range met een volle accu met dit weer?
Heb je ook geen accubalkjes oid?

Eergisteren gaf mijn Zoe ook slechts 75 km met een volle accu aan, omdat ik net een paar keer met 130 over de snelweg was gegaan. Na wat stadsritjes was dat weer 100 km. Het gebeurt ook regelmatig dat ik met meer kilometers op de GOM aankom dan ik vertrok. YMMV.
Normaal gesproken geeft de wagen volgeladen zo'n 172km aan, maakt niet uit welke temperatuur. Aangezien ik elke dag 104km heen en 104 terug moet rijd ik altijd rustig.
Ik heb al een keer geprobeerd het stuk te halen met die 96km range, echter is 'ie na zo'n 70/80km echt leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Laatst online: 08:21
@Nightw1ng De batterij indicator zit onder de speedometer als ik het goed heb. Het lijkt op een benzine klokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Nightw1ng schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:08:
Iemand hier ervaring met het probleem dat de auto stopt met laden terwijl deze nog niet vol is? (e-golf 2015) Hangt regelmatig op 96km, kan helaas geen percentage zien.

De auto hangt snachts aan de lader en dan is dit een onaangename verassing in de ochtend.
Ik had een vergelijkbaar probleem toen 1 van de accu cellen stuk was in de MiEV. Zou er even mee langs de garage gaan om uit te laten lezen. Ik weet zo niet of er een OBD app voor de e-Golf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 09:25
Stephanoff schreef op maandag 5 februari 2018 @ 09:46:
Welke landen? TNM is volgens mij het breedst inzetbaar, maar in Duitsland is (snel)laden nog overwegend gratis, dus daar heb je ze nog niet eens nodig.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Nightw1ng heb je anders een laadpaal waar je iets uit kan halen (hoeveel kWh is er in de auto gestopt, is er een laadstoring geweest?) Met een OpenEVSE of SmartEVSE paal heb je een fatsoenlijk schermpje dat je de goede kant op kan sturen. Met andere palen is er wellicht een backend die meer info heeft.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightw1ng
tiguan schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:19:
@Nightw1ng De batterij indicator zit onder de speedometer als ik het goed heb. Het lijkt op een benzine klokje.
Ga ik eens kijken, dankjewel!
databeestje schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:21:
[...]

Ik had een vergelijkbaar probleem toen 1 van de accu cellen stuk was in de MiEV. Zou er even mee langs de garage gaan om uit te laten lezen. Ik weet zo niet of er een OBD app voor de e-Golf is.
Persoonlijk heb ik ook zo'n vermoeden, maarja ik ben voor de rest niet zo'n auto expert. Toch meer eens langs de dealer. Ben benieuwd of ze dit onder garantie gooien.
Proton_ schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:24:
@Nightw1ng heb je anders een laadpaal waar je iets uit kan halen (hoeveel kWh is er in de auto gestopt, is er een laadstoring geweest?) Met een OpenEVSE of SmartEVSE paal heb je een fatsoenlijk schermpje dat je de goede kant op kan sturen. Met andere palen is er wellicht een backend die meer info heeft.
Ik laad op drie verschillende locaties op en helaas gebeurt het op alle 3 wel eens. Denk dus niet dat het aan de laadpaal ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Nightw1ng schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:28:

Persoonlijk heb ik ook zo'n vermoeden, maarja ik ben voor de rest niet zo'n auto expert. Toch meer eens langs de dealer. Ben benieuwd of ze dit onder garantie gooien.
De dealer waar ik de auto had gekocht (het was binnen een maand duidelijk) heeft deze onder de Mitsubishi 8 jaar fabrieksgarantie laten vervangen. Het duurde uiteindelijk wel 2 maanden voordat de nieuwe accu uit Japan aangekomen was, dat is een probleem dat jij niet zou hoeven hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik bedoelde meer om het gebrek te pinpointen en de dealer van meer feiten te voorzien zodat ze gericht kunnen zoeken :)
Het is slecht reproduceerbaar, dus er is een risico dat de dealer er een rondje mee rijdt, inprikt, het niet ziet gebeuren en hem teruggeeft met 'alles OK, works for me' .
Hoewel een storing in het batterijpack het meest voor de hand ligt, kan het ook een aardfout zijn, brak contact op PP of misschien zelfs ondertemperatuur oid. Een intelligente lader kan je vertellen of de laadstroom het normale patroon volgt, het laden plotseling afgebroken wordt en of dit netjes gebeurt of niet.
Ook interessant om te weten: Gaat de auto verder laden als je het opnieuw triggert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Nu online
NovapaX schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:41:
edit: de betreffende palen van Pitpoint vindt ik ook niet terug. Wellicht even een mailtje naar TheNewmotion met een beschrijving van het probleem en een paar laadpalen met LaadpaalID doorgeven.
Ik heb TNM een mailtje gestuurd inmiddels, als ik antwoord heb zal ik het hier plaatsen in ieder geval.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-08 15:07

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

JopieZoe schreef op zondag 4 februari 2018 @ 22:42:
[...]

Kijk eens bij de grote ketens. Steeds meer ketens zoals Fletcher / Ibis zijn ál hun hotels aan het voorzien van laadpunten.

Wat ik meestal doe is een hotel zoeken een beetje in het centrum van een stad of in de buurt van een snelweg/industrieterrein. Dat vergelijk ik dan met chargemap en andere laadpas sites op de beschikbaarheid van (liefst 2) laadpalen in de buurt. Vooral in steden werkt dat prima.

Bij de meeste hotels mag je 's nachts ook granny chargen maar met 80km/nacht schiet dat niet echt op.
Veneficus schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:23:
[...]

Welke landen? TNM is volgens mij het breedst inzetbaar, maar in Duitsland is (snel)laden nog overwegend gratis, dus daar heb je ze nog niet eens nodig.
Dit is helaas niet meer zo. Sinds 15-01-2018 is 90% van de gratis laadpunten (o.a. Tank & Rast) betaald geworden en ook Ladenetz heeft de tarieven fors verhoogd. Goed opletten in Duitsland these days.

Gewoon Plugsurfing + TNM nemen en je bent voor het grootste deel van West-Europa aardig safe. Voor de zuidelijke landen wordt het iets moeilijker maar niet onmogelijk.

[ Voor 25% gewijzigd door Hachy op 05-02-2018 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 09:25
Hachy schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:27:
[...]

Dit is helaas niet meer zo. Sinds 15-01-2018 is 90% van de gratis laadpunten (o.a. Tank & Rast) betaald geworden en ook Ladenetz heeft de tarieven fors verhoogd. Goed opletten in Duitsland these days.
Goed om te weten. Enig idee wat betreft de EWE snelladers?

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Dus zaterdag wezen kijken bij de dealer. En tja het moest hem toch worden. Dus de leaf 2.0 is onderweg. Nu alleen nog even alles regelen. Ben benieuw hoe snel het gaat ^_^ maar ze zijn nog slecht leverbaar.

Maar goed we kunnen als het moet wel even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
Nightw1ng schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:28:

Ik laad op drie verschillende locaties op en helaas gebeurt het op alle 3 wel eens. Denk dus niet dat het aan de laadpaal ligt.
Zou het ook aan je laadkabel kunnen liggen? Kan je een laadkabel leven van iemand om te proberen (bijvoorbeeld van de dealer)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Veneficus schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:55:
[...]

Goed om te weten. Enig idee wat betreft de EWE snelladers?
Bekijk er gewoon een paar en vergelijk de tarieven via http://my.thenewmotion.nl en www.plugsurfing.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

MeZZiN schreef op maandag 5 februari 2018 @ 16:07:
Dus zaterdag wezen kijken bij de dealer. En tja het moest hem toch worden. Dus de leaf 2.0 is onderweg. Nu alleen nog even alles regelen. Ben benieuw hoe snel het gaat ^_^ maar ze zijn nog slecht leverbaar.

Maar goed we kunnen als het moet wel even wachten.
Ik ben erg benieuwd, binnenkort maar even de showroom bezoeken, al denk ik niet dat ik deze de eerste jaren kan betalen. Vandaag was mijn vrouw toch weer onthand met het 90km bereik van de MiEV. De lader in Wervershoof had wederom geen zin (net als 2 maanden terug), dus op de terugweg moest ze langs de Fastned de Horn. Het kost toch 10 minuten omrijden en 20 minuten laden waar anders het ding gewoon vol was uit het werk.

Alleen daarom al zou ik graag meer range willen hebben, en sneller laden dan 36kW als de temperatuur goed is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:51

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:39
Nog een paar daagjes, dan is het zo ver! We reizen af naar Tilburg om onze mooie, nieuwe donkerblauwe S75D ontvangst te nemen! Spannend!!

Ik ben d'r nog steeds een beetje nerveus over (vandalisme in de buurt? reacties van mijn klanten?), maar tegelijkertijd kijk ik er ook enorm naar uit! :D

EDIT:
Die nieuwe Leaf ziet er netjes uit! Snapte sowieso al niet waarom mensen het vorige model raar of lelijk vonden, maar deze ziet er best normaal uit. Sterker nog, de neus doet me van voor gezien eigenlijk denken aan een lekkere rally-bak :D

[ Voor 29% gewijzigd door Liegebeest op 05-02-2018 21:22 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
databeestje schreef op maandag 5 februari 2018 @ 18:54:
[...]

Ik ben erg benieuwd, binnenkort maar even de showroom bezoeken, al denk ik niet dat ik deze de eerste jaren kan betalen. Vandaag was mijn vrouw toch weer onthand met het 90km bereik van de MiEV. De lader in Wervershoof had wederom geen zin (net als 2 maanden terug), dus op de terugweg moest ze langs de Fastned de Horn. Het kost toch 10 minuten omrijden en 20 minuten laden waar anders het ding gewoon vol was uit het werk.

Alleen daarom al zou ik graag meer range willen hebben, en sneller laden dan 36kW als de temperatuur goed is.
Moet je doen zeker de moeite waard deze week komen ze binnen in zwaag staat hij al schagen staat hij klaar om deze week neer gezet te worden de rest kom deze week voor de showroom/proefrit beschikbaar. Er is blijkbaar verschil tussen proefrit auto / showroom auto. Dus bel even rond soms staan ze er al maar het is beter een leuke auto zeker geen tesla leuk maar echt wel stukken meer auto dan ik gewend ben. Top. Alleen de op mijn vraag hoeveel updates krijgt hij .... oh 3 keer. Dus ik gelijk naief als ik was per jaar? 8)7 Hoe kan ik het denken nee 3 jaar lang. En dan moet je betalen voor de updates 8)7 Ze moeten nog een hoop leren in de auto wereld.

Maar de leaf is geregeld nu de lease nog even rond maken. Dan weet ik precies wanneer ik kan rijden in het auto. Lees mijn vrouw eigenlijk ik mag de tesla hebben wat een straf :*)

Nu alleen die laadpalen snel monteren. Bestelling gaat er morgen uit voor 2 tesla units die kunnen netjes balanceren zonder gedoe. dan alleen nog graven (laten graven) en hopelijk einde maand de infra ook klaar dan kan ik mijn autos gaan verkopen. Blijft er alleen een benzine motor over die range is echt nog niet genoeg helaas.

Zijn we binnen 2-3 maanden helemaal over op elektra!
Liegebeest schreef op maandag 5 februari 2018 @ 21:20:Die nieuwe Leaf ziet er netjes uit! Snapte sowieso al niet waarom mensen het vorige model raar of lelijk vonden, maar deze ziet er best normaal uit. Sterker nog, de neus doet me van voor gezien eigenlijk denken aan een lekkere rally-bak :D
Eens deze ziet er echt wel goed uit. maar goed vind de ioniq mooier maar goed die range is wel bagger maar goed leuke auto voor zijn geld.

[ Voor 22% gewijzigd door MeZZiN op 05-02-2018 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Hachy schreef op maandag 5 februari 2018 @ 16:33:
[...]

Bekijk er gewoon een paar en vergelijk de tarieven via http://my.thenewmotion.nl en www.plugsurfing.com
Je kunt ook een zoekopdracht met goingelectric.de doen en dan op Ladeverbund EWE en kostenlose Lader filteren en kijken wat er over blijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
pmiddeld schreef op maandag 5 februari 2018 @ 22:22:
[...]

Je kunt ook een zoekopdracht met goingelectric.de doen en dan op Ladeverbund EWE en kostenlose Lader filteren en kijken wat er over blijft
Ik heb het even zelf gedaan (kon het niet laten, was zelf ook wel nieuwsgierig). Geen enkele EWE/SWB lader met 43 kW of meer (type 2, Chademo en CCS) is nog gratis. :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Als je alleen filtert op 43kW AC en "Kostenlos" vind je nog wel 500+ gratis triple-snelladers in West Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
pmiddeld schreef op zondag 4 februari 2018 @ 23:08:
Met de "stromtankstellenverzeichnis" op goingelectric.de kun je laadpalen filteren die bij hotels in de buurt staan. Maar ik weet niet of die database voor Franse laadpalen erg volledig is...
Bedankt voor de tip, maar Frankrijk is helemaal leeg _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
[quote]Hachy schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:27:
[...]Kijk eens bij de grote ketens. Steeds meer ketens zoals Fletcher / Ibis zijn ál hun hotels aan het voorzien van laadpunten.

Wat ik meestal doe is een hotel zoeken een beetje in het centrum van een stad of in de buurt van een snelweg/industrieterrein. Dat vergelijk ik dan met chargemap en andere laadpas sites op de beschikbaarheid van (liefst 2) laadpalen in de buurt. Vooral in steden werkt dat prima.

Bij de meeste hotels mag je 's nachts ook granny chargen maar met 80km/nacht schiet dat niet echt op.
[...]

Goede tip, dan ga ik dat idd maar doen. Ik zoek voor in totaal vier nachtjes (2 op de heen- en 2 op de terugreis) een ****hotel.

Idealiter zou ik op de parkeerplaats van het hotel willen laden.
Een volgeladen (met spullen, niet met stroom :+ ) Nederlandse auto bij een laadpaal op een 's-nachts verlatenindustrieterrein zie ik niet zo zitten. :+

Afgelopen zomer een keer in een Ibis geslapen, maar zonder airco, dus raam open aan een doorgaande weg. Dat was geen succes. :N
Daarna prima liggen snurken in Novotels, was prima. :Y
Een hotel had een laadpaal (en SC's......, dat dan wel weer 8) ). Maar die ene laadpaal deed het niet, ondanks de twee franse pasjes die ik had. TNM deed het ook niet.
Nederlands meisje achter de receptie probeerde het uit te zoeken, maar had ook geen idee.

Maakt op zich ook niet uit, voordat we inchecken in het hotel en een drankje nemen gewoon volladen bij een snellader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Het is wel uber relaxed als je gewoon 'als thuis' tijdens je verblijf in het hotel even een volle lading mee kan pakken. Dan hoef je er nooit op te wachten. Even goed kijken of er wat in de buurt zit, welke laadpas je bij die laadpunten nodig hebt en you're good to go.

Met industrieterrein bedoel ik dus een hotel(keten) die een hotel heeft aan of naast een industrieterrein. Aangezien er op industrieterreinen vaak meerdere (voordelige) mogelijkheden zijn om je auto te kunnen laden heb je dan een grote kans dat je daar je auto een nachtje kan parkeren op loop afstand. Dus niet om op te wachten, nee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
Hachy schreef op maandag 5 februari 2018 @ 23:57:
. Dus niet om op te wachten, nee :)
:') :')

Dat was ik ook niet van plan hoor :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightw1ng
Proton_ schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:35:
Ik bedoelde meer om het gebrek te pinpointen en de dealer van meer feiten te voorzien zodat ze gericht kunnen zoeken :)
Het is slecht reproduceerbaar, dus er is een risico dat de dealer er een rondje mee rijdt, inprikt, het niet ziet gebeuren en hem teruggeeft met 'alles OK, works for me' .
Hoewel een storing in het batterijpack het meest voor de hand ligt, kan het ook een aardfout zijn, brak contact op PP of misschien zelfs ondertemperatuur oid. Een intelligente lader kan je vertellen of de laadstroom het normale patroon volgt, het laden plotseling afgebroken wordt en of dit netjes gebeurt of niet.
Ook interessant om te weten: Gaat de auto verder laden als je het opnieuw triggert?
Ah ok duidelijk, dankjewel. Eens kijken of ik ergens een intilligente lader kan vinden.
Het verder laden helaas nog niet kunnen testen omdat ik elke keer direct weg moest.
JeroenK schreef op maandag 5 februari 2018 @ 16:21:
[...]

Zou het ook aan je laadkabel kunnen liggen? Kan je een laadkabel leven van iemand om te proberen (bijvoorbeeld van de dealer)?
Zeker waar, eigenlijk niet eens aan gedacht, eens een kabel ruilen met iemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 14:23
Zag dat Volvo volgend jaar met een elektrische XC40 wil komen. Ben erg benieuwd naar die auto.

Met gestrekt been.

Pagina: 1 ... 88 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.