Yero schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 11:29:
Ik ben bezig met een onderzoek(je) over elektrisch rijden. Ik heb twee vragenlijsten gemaakt; één gericht op benzine/diesel/hybride-rijders, en één op mensen die nu al in een 100% elektrische auto rijden.
Ik schrijf (los van Tweakers) een boek over dit onderwerp en zou graag een concreet beeld willen krijgen hoe beide doelgroepen tegen elektrische auto’s aankijken en welke positieve en negatieve aspecten worden genoemd. In het boek probeer ik daarop in te spelen, zowel in theorie als de praktijk. Meer achtergrondinformatie staat in een
Tweakblog die sinds vandaag online staat.
Input wordt zeer gewaardeerd.

Dat kan via de Tweakblog, een PB en natuurlijk door een van de twee vragenlijsten in te vullen.
(ik verloot vijf boeken onder de deelnemers)
Ik heb de lijst even bekeken en ingevuld. Ik heb nog geen EV, en rijdt ook geen PHEV, dus ik heb uiteindelijk de lijst gevonden voor de nog niet EV rijders..
Nu ben ik van de opbouwende kritiek, maar poeh, ik werd er toch nog niet echt vrolijk van. Zeker niet als dit een vragenlijst is, opgesteld door iemand die zowaar een compleet boek aan het schrijven is mbt het onderwerp. Ik ga proberen nuance aan te brengen in m'n commentaar :-) ( Ik heb alleen wel net een glaasje azijn gedronken, dus als ik een beetje zuur uit de hoek kom, dan weet je waar het van komt.
Ik ben potentieel EV-rijder, en ik heb daarvoor zo m'n beweegredenen. En die zie ik niet weerspiegeld in jouw vraagstelling. Dat vind ik erg jammer, vooral ook omdat je, neem ik aan, juist probeert een beeld te krijgen van 'de markt' en de 'beweegredenen'.
Vraag 3 : Voeg hier liefst de optie "Anders" toe. Juist in de doelgroep voor toekomstig/aanstaand EV rijders zou ik toch tenminste een nette lijst van brandstoffen verwachten. Gas? Ik rijd o.a. op aardgas/groengas/cng. Een fijne brandstof, die niet te vergelijk is met LPG. Nu, kleinigheidje, maar toch; zelfs als ik LPG zou rijden zou 'Gas' niet aansluiten. (bescheiden mening hoor, muggeziftende )
Maar daarnaast vooral:
"Beter voor het milieu (geen CO2 uitstoot)"
Een EV gebruikt energie. Die energie wordt op de één of andere manier opgewekt. Als je zonnepanelen op je dak legt, windenergie afneemt of op wat voor 'CO2 vrije' manier dan ook, dan alsnog; je verbruikt bij het rijden energie. Een EV is niet beter voor het milieu, omdat er geen CO2 uit de uitlaat komt. Een EV verbruikt nog steeds energie en die energie komt ergens vandaan. Als je groene stroom gebruikt om je EV op te laden, is die zelfde groene stroom niet meer beschikbaar voor de wasmachine, de verlichting of de warmtepomp. Totdat de volledige energievoorziening 'CO2 neutraal' is, is er is maar één manier om CO2 emissie écht te reduceren, en dat is het aantal vervoersbewegingen te beperken. Voor het klimaat wereldwijd is het rijden op stroom niet dè oplossing, die zit in het beperken van ons energiegebruik én het klimaatneutraal opwekken van de energie die we alsnog nodig hebben.
Échter (spuugt slok azijn uit, neemt slokje peppermunt thee), een EV is voor zijn directe omgeving wel vele malen schoner is emissie dan een traditionele verbrandingsmotor. Er zit op een EV immers geen uitlaatpijp. Er komen geen afgassen vrij, enkel rem en bandenstof. Omdat we met z'n allen óók in de stad rond rijden, en juist dáár veel mensen leven, is het veel prettiger als we allemaal met EV's zouden rijden ipv met verbrandingsmotoren. Er zijn géén directe emissies. Voor het
klimaat in de stad scheelt dat héél veel.
Terugdringen van de CO2 uitstoot voor het wereldwijde klimaatprobleem is de verkeerde beweegreden in mijn optiek. Het terugdringen van verbrandingsemissies op lokaal niveau daarintegen is wèl de juiste incentive. Een, voor mijn part kolengestookte, energiecentrale kan met zeer uitgebreide en efficiente rookgasreiniging zorgen voor een schoner alternatief dan zelf de brandstof in de tank gooien. Immers, een simpele katalysator is pas effectief als deze op temperatuur is, en de efficiency van een draaiende motor in een stilstaande auto voor 't stoplicht is ook ver te zoeken (moderne auto's hebben dan vaak wel een start en stop systeem, maar nog lang niet allemaal).
Ja, ik heb zonnepanelen op m'n dak, maar die zijn maar net toerijkend om m'n huishouden zelfvoorzienend te maken. Als ik een EV aanschaf en deze thuis oplaad (De wallbox heb ik al), zal ik dus méér stroom gaan verbruiken dan ik zelf kan opwekken (m'n dak ligt helemaal vol).
Gelukkig kan ik thuis laden, en heb ik voor woonwerk verkeer slechts een beperkte actieradius nodig. Als ik elke dag stekker, dan kan ik met 80 km reikwijdte volledig uit de voeten. Helaas staat die optie niet in de lijst: méér dan 100 km, en tussen de 100-200 km komen mij als één en dezelfde optie over.
Lelijkheid, daar heb je een goed punt. Want wat een gedrochten zijn er toch op de markt. Een 2e hands Leaf zou prima volstaan, maar och, pijn aan mn oogballen. Een C-zero/Miev/Ion doet mij nog het meest denken aan een Canta. Je weet wel: zo'n invalide karretje voor op 't fietspad. Nee. Doe mij maar een i3. Hoewel redelijk futuristisch, en met mega smalle bandjes, toch een heel volwassen auto.
Een Zoë of gelijk welke Renault valt voor mij af. Niet in de laatste plaats omdat ik als particulier graag m'n vaste lasten liefst zo laag mogelijk wil houden,. De accuhuur telt immers elke maand door, ook als je niet rijdt. Niet goed voor mijn gevoel, niet goed voor de restwaarde, niet goed voor de partikulier. Ook al kan je er eenvoudig berekeningen op loslaten die anders zullen aantonen: Niet voor mij.
Dus tja.. de meningen, ze zijn verdeeld. Vooralsnog zijn de PH(EV) rijders in Nederland volgens mij vooral leaseridders, waarbij vooral de centen (bijtelling) de grootste drijfveer is (geweest) om over te stappen. En de partikulieren die wel zelf kopen als early adopters; dat zijn vooral milieugekkies met geld en/of ideaalen. Ik schaar mijzelf dan maar onder die laatste groep.
Voorlopig komt er geen grote massale overstap van ICE naar EV, zeker niet zoals we dat in de jaren 60 deden, van kolen stook naar aardgas net,. maar een grote energie transitie is weldegelijk gaande,..
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker