Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-11 15:52
Wij hebben ook een outlander maar dat gedrag van langzamer gaan laden heb ik nog nooit gezien. Bij ons is gewoon een keer de stop eruit getikt doordat de auto stond te laden en nog meer actief werd op die groep.

Dat zou ook opmerkelijk zijn, want hoe weet de auto/lader dat er op diezelfde groep nog meer actief wordt, bij mijn weten is er geen goede methode om dat te bepalen.

Op de meegeleverde thuislader zit ook geen mogelijkheid om de laadstroom aan te passen, en in de auto ben ik een dergelijke instelling ook nog nooit tegengekomen.

Het enige wat je volgens mij kunt doen is een thuislader met instelbare laadstroom meenemen. Zoiets als deze:
https://evconnectors.com/...96-2-schuko-2pin-plug.JPG
of http://www.schnellladen.d...2-auf-10a230v-schuko.jpeg

[ Voor 39% gewijzigd door NovapaX op 30-01-2018 08:41 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:22

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

NovapaX schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 08:37:

Dat zou ook opmerkelijk zijn, want hoe weet de auto/lader dat er op diezelfde groep nog meer actief wordt, bij mijn weten is er geen goede methode om dat te bepalen.
Het enige wat ik me kan indenken is dat hij bij een dalende spanning ook de stroom verlaagt. Maar dat is wel een erg ruwe "beveiliging".

Signatures zijn voor boomers.

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-11 21:40
Misschien kan je het aangeven in de auto zelf bij een tesla kan je de te ontvangen stroom ook minderen. Of je moet een laadpaalje installeren die kan je gewoon om max 8 amp zetten.

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:02
@Vulcan750 De outlander is (in de basisuitvoering die ik heb) niet te begrenzen met de bijgeleverde lader of vanuit de auto. Wel zou je binnen een aan/uit schakelaar kunnen monteren voor het stopcontact van de outlander, dan kan je deze laden op momenten dat je zelf minder verbruikt. Als de Outlander vol begint te raken neemt het laadvermogen ook af.

Het forum is niet echt dood maar er gebeurt niet heel veel meer. Meeste actie is inderdaad in de verborgen boards. Wel is er nog een hoop informatie te vinden!

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-11 16:26
Tassadar32 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 15:49:
Nog mooier: Wel 0/7% willen, niet opladen, maar wel EV laadplekken bezet houden. Maximale faalautomobilisten. Gelukkig zijn er ook mensen die wel vaak opladen, hier in de wijk naast mij nog twee anderen met een Outlander PHEV en een thuislader aan de muur. Helaas ook een FaalFoutlander die nooit oplaad.
Mijn buurman heeft ook een outlander en die staat ongeveer permanent aan de lader. Ik denk dat hij wel rond de 80% of misschien wel meer elektrisch rijdt. Dus het kan wel, maar je moet het wel willen... |:(

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hebben de e-rijders hier trouwens al de lokale verkiezingsprogramma's doorgespit op punten qua laadpalen ed?
Ik ben er een uurtje goed voor gaan zitten en heb ook een paar meer specifieke vragen op de meeste partijen afgevuurd.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:02
@Yongshi Jups, de Outlander gaat hier ook overal aan de laadpaal want na bijna elke rit is 'ie leeg. Kijk met verlangen uit naar een EV die slechts eenmaal per dag aan de oplader hoeft.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• mjdvandenberg
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Geen Outlander hier, wel een Mercedes Benz C350e. Ik laad hem zo vaak mogelijk, maar de accu is nog kleiner dan die van de Outlander/GTE, en is dus altijd leeg na een rit (met goed weer en rustig rijden zo'n 20 a 25 km |:( ). Nu ik met 16A kan laden is hij wel lekker vlot weer vol, dus als ik 's avonds nog weg moet kan dat ook weer elektrisch.

Nog even (...) wachten op een 64kWh Leaf/Niro/Ioniq, of toch een Model 3.

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 21:51
Tassadar32 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:14:
@Vulcan750 De outlander is (in de basisuitvoering die ik heb) niet te begrenzen met de bijgeleverde lader of vanuit de auto. Wel zou je binnen een aan/uit schakelaar kunnen monteren voor het stopcontact van de outlander, dan kan je deze laden op momenten dat je zelf minder verbruikt. Als de Outlander vol begint te raken neemt het laadvermogen ook af.

Het forum is niet echt dood maar er gebeurt niet heel veel meer. Meeste actie is inderdaad in de verborgen boards. Wel is er nog een hoop informatie te vinden!
We zullen het beleven... Ik ga wel zoveel mogelijk opladen.Ik heb wel een verbruiksmetertje besteld die tussen de stekker en het stopcontact kan. Als ik bij vrienden of familie op bezoek ben wil ik graag bijladen, maar dat hoeft niet op hun kosten.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Snow_King schreef op maandag 29 januari 2018 @ 13:24:
[...]

De stimulans was er juist om schoon te gaan rijden, dát gebeurd niet met die PHEV.

Het zit hem ook deels bij de bedrijven die klakkeloos de brandstof maar blijven betalen. Wij hebben ook een medewerker met een PHEV, maar in zijn leasecontract staat een gemiddeld verbruik wat hij moet halen anders gaat het hem extra geld kosten.

P.S.: De P85D was in 2013 niet te krijgen, maar ik snap je idee :+
Ik vraag mij af of zo'n regeling stand houdt voor de rechter.
Ik rijd op de snelweg makkelijk boven de 1:20, maar ik heb nu een opdracht in leiden, waar de stoplichten op de chirchillaan (buiten het filerijden om) gigantisch slecht zijn afgesteld. Het is echt van stoplicht naar stoplicht rijden.

Daar kom je nooit boven de 1:20... En ik met mijn zware rechtervoet al helemaal niet.
YoshiBignose schreef op maandag 29 januari 2018 @ 14:22:
Misschien gebeurt het niet, maar het kan wel. Ik snap die werkgevers ook niet, misschien bij grote bedrijven is het kleingeld maar ik denk dat ze er nu ook wel meer achter beginnen te komen dat het toch allemaal meetelt. Ik ken iemand die fleet manager is en daar kijken ze nu ook al met software naar gemiddeld verbruik van personeel en als er mensen uitschieten of veel aan de snelweg tanken dan kunnen ze een gesprek verwachten. Als die allemaal de rekensom gaan doen naar elektrische en brandstof dan zien ze volgens mij dat er wel geld te halen valt. Die 0% bijtelling toen (en 4% nu) is leuk, maar de werkgever heeft daar natuurlijk niets aan.
Ja er wordt ons gevraagd om niet op de snelweg te tanken, maar soms komt dat net wat beter uit.
Hetzelfde als werkgevers die moeilijk doen over vakantie kilometers en de brandstof, het is een kruideniersmentaliteit. Het verschil is namelijk dat ze over dat geld geen BTW kunnen terugvragen. Scheelt je op zijn hoogst 100 euro per medewerker per jaar, wat al hoog ingeschat is, omdat lang niet iedereen met de auto naar het buitenland gaat.

Mijn werkgever doet om die reden helemaal niet moeilijk om buitenlandse brandstof en mogen we achteraf gewoon declareren. Dat soort kleine dingen maakt je toch wel trotser op je werkgever en daardoor praat je (zoals ook nu weer) een stuk positiever over hem. Je stapt een stapje harder waar mogelijk... Probeert kennissen warm te maken om een collega te worden..

Dit soort kleine dingen hebben invloed op je werknemers.
Erasmo schreef op maandag 29 januari 2018 @ 15:26:
Ook voor de leasebak scheelt het toch voor de werkgever als er zoveel mogelijk elektrisch gereden wordt. Maar het was wel een dikke faal van de overheid om niet in de regeling te verwerken dat er zoveel mogelijk elektrisch gereden moet worden.
Dat valt vies tegen.
Diesel is goedkoper dan de 35cent per kWh bij fastnet.

Youtube: DashcamNL

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-11 09:07
dfrenner schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 18:01:
[...]

Ja er wordt ons gevraagd om niet op de snelweg te tanken, maar soms komt dat net wat beter uit.
Hetzelfde als werkgevers die moeilijk doen over vakantie kilometers en de brandstof, het is een kruideniersmentaliteit. Het verschil is namelijk dat ze over dat geld geen BTW kunnen terugvragen. Scheelt je op zijn hoogst 100 euro per medewerker per jaar, wat al hoog ingeschat is, omdat lang niet iedereen met de auto naar het buitenland gaat.

Mijn werkgever doet om die reden helemaal niet moeilijk om buitenlandse brandstof en mogen we achteraf gewoon declareren. Dat soort kleine dingen maakt je toch wel trotser op je werkgever en daardoor praat je (zoals ook nu weer) een stuk positiever over hem. Je stapt een stapje harder waar mogelijk... Probeert kennissen warm te maken om een collega te worden..

Dit soort kleine dingen hebben invloed op je werknemers.
Ja haha. Laatst sprak ik iemand die rijdt ook veel voor z'n werk en ze hebben zo'n tracker in z'n auto gedaan. Je moet achteraf je uren opschrijven en toen gingen ze controleren of het sloot. Zagen ze dat hij 13 min. bij een hotel was gestopt. Gingen ze hem bellen ja weet deed je daar.... JA ik moest nodig schijten dus bij dat hotel gedaan :')

Zo maak je geen vrienden bij je personeel inderdaad, maar ik kan begrijpen dat als iedereen maar hard door rijdt, snelweg tankt etc. de brandstofkosten bij elkaar best hoog uitvallen, waardoor de som naar elektrisch rijden nog gunstiger wordt.

Facts don't care about your feelings

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Ook een outlander PHEV naast de i3 en die rijdt 95+% elektrisch (net voldoende naar de zaak). Lange ritten nemen we de outlander PHEV en kortere de i3 (100-150km heen en terug).

Geen zin in dat "laden-plannen" gedoe en dat heb ik met de i3 zodra ik verder ga (wil de range extender zo min mogelijk gebruiken en verdom het publiek te laden als even kan, duur en sta te wachten.....onzin).

Outlander was destijds gewoon zakelijk slimme zet (ja stomme regeling maar wel goedkoop). Ook nog fijne en goede wagen. Maar gaat er dit jaar denk ik uit voor een EV met veel range.

p.s. golf en ampera (hybrids) zelfde verhaal..... bij ons rijden ze allemaal meestal elektrisch (allemaal voldoende naar de zaak range)......en ze gaan allemaal eruit voor EV's met veel meer range.Destijds allemaal erg leuk ivm de regelingen.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:14
[...]
Dat valt vies tegen.
Bij diesel van €1.20 en een verbruik van 1:20: €6 / 100 km
Bij stroom van €0.35 en verbruik van 205 Wh/km: €7.18 / 100 km

Euh ja. Ik had niet gedacht dat het zou kloppen, vandaar de herberekening :P Wel is het lastig om 1:20 te halen met een wat grotere auto, en de meeste leasebakken zijn geen 206'jes. 205 Wh/km is het gemiddelde verbruik van een Model S op spritmonitor.

[ Voor 6% gewijzigd door marcop23 op 30-01-2018 18:22 ]

• YoshiBignose
Ja maar dan moet je de (gemiddeld) €120 p/m wegenbelasting nog meenemen :P Daarvan kan je het €0.19 abo van Fastned wel betalen.

Huh terwijl ik het typ zie ik dat dat niet meer kan?

• BlakHawk
YoshiBignose schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 19:05:
Ja maar dan moet je de (gemiddeld) €120 p/m wegenbelasting nog meenemen :P Daarvan kan je het €0.19 abo van Fastned wel betalen.

En laat juist de wegenbelasting de werkgever geen fluit uitmaken. In tegenstelling tot de brandstof die vaak apart wordt berekend.
Zit toch in het leasebedrag, dus dan kan de werknemer een minder grote auto leasen.

• YoshiBignose
dfrenner schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 19:09:
[...]

En laat juist de wegenbelasting de werkgever geen fluit uitmaken. In tegenstelling tot de brandstof die vaak apart wordt berekend.
Zit toch in het leasebedrag, dus dan kan de werknemer een minder grote auto leasen.
Is linksom of rechtsom toch hetzelfde, de werkgever betaalt toch het leasebedrag? Als ik een Ioniq EV lease met 30.000 km over 60 mnd kost me dat ongeveer € 540 p/m (ex btw). Als ik een Golf TDI zou leasen met die km stand (en zelfde cat.waarde van 36k) kom ik op € 635 p/m. Dat komt echt niet door de hogere restwaarde van de Ioniq... in tegendeel. Maar ik neem aan dat de leasemaatschappij door de MIA en geen wegenbelasting een lagere prijs kan hanteren.

Misschien snap ik grote bedrijven niet zo, maar dat zijn toch allemaal vrij makkelijke rekensommen. Ik hoor soms van werknemers dat ze alleen maar een Opel mogen leasen. Wie verzint dat... of krijgen ze dan echt zoveel korting??

• prettig
Gaat de goede kant op:
- IONITY en shell: 80 snelladers in EU bij shell tankstations langs snelwegen in 2018.
- Allego gaat 21 snelladers van IONITY langs EU snelwegen plaatsen (eerste net opgeleverd).
- Allego staat ook te koop..... Shell zal wel kopen.
- IONITY .....enorme joint venture..... in 2018 willen ze meer dan 100 stations hebben op 120km afstand van elkaar, laden tot 350kw. 2020 moeten er 400 staan.

Eind volgend jaar kun je met je EV door grote delen van Europa op vakantie zonder moeilijk te doen (gewoon bij het tankstation).
Dus dat wordt opgelost, nu nog lokaal snellaadnetwerk (shell zal daar flink aan mee doen).

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]
Dat valt vies tegen.
Dat klopt op de oppervlakte maar je maakt hier wel een paar valse aannames.
- PHEV's worden eigenlijk niet onderweg opgeladen aan de Fastned, die hang je op je afspraak, op het werk en indien mogelijk thuis aan de stekker. Vooral aan op het werk is stekkeren veel goedkoper want een beetje bedrijf gebruikt zoveel stroom dat ze het voor een prikkie per kWh kunnen kopen.
- Mocht je om een of andere reden toch dagelijks/wekelijks toevallig een half uur met je Outlander naast een Fastned parkeren dan neem je een abbo en gaat de prijs per kWh al drastig omlaag.

Je gaat nu de duurste incidentele onderwegstroom vergelijken met de goedkoopste achteraf zelfbedieningsdiesel en dat is geen goede vergelijking imho.

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-11 23:51

Hachy

Laadpas Nerd

Bedrijven betalen ook nog eens zeer weinig voor stroom. Als je op kantoor een paar palen neerzet wordt de business case gunstiger.

Allego staat trouwens in de vitrine en meteen komt er een wet die verbied dat netbeheerders zich met laadpalen bezig mogen houden.....Is dit Shell lobby op de achtergrond of wordt ik paranoide?

https://twitter.com/bcmlubbers/status/958373273376616448

https://www.parlementaire...vij5epmj1ey0/vklbpkskgkjz

Hier stinkt iets.

[ Voor 10% gewijzigd door Hachy op 30-01-2018 22:02 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:05

Snow_King

Konijn is stoer!

Deze zomer al een nieuwe Zoe met CCS? https://pushevs.com/2018/...ult-zoe-r110-arrive-july/

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 21:06
Erasmo schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:33:
Hebben de e-rijders hier trouwens al de lokale verkiezingsprogramma's doorgespit op punten qua laadpalen ed?
Ik ben er een uurtje goed voor gaan zitten en heb ook een paar meer specifieke vragen op de meeste partijen afgevuurd.
Hier in Den Haag vindt de VVD laadpalen maar onzin. Ze kregen naar eigen zeggen klachten over mensen die geen parkeerplek meer kunnen vinden terwijl de laadpalen altijd leeg zijn.
D66 heeft ze er op gewezen dat ze geen idee hebben waar ze het over hebben en daarom onzin uitkramen in de hoop stemmen te winnen. D66 wil juist meer laadpalen.
https://www.omroepwest.nl...n-voor-elektrische-auto-s

TheS4ndm4n#1919

• BlakHawk
YoshiBignose schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 19:35:
[...]

Is linksom of rechtsom toch hetzelfde, de werkgever betaalt toch het leasebedrag? Als ik een Ioniq EV lease met 30.000 km over 60 mnd kost me dat ongeveer € 540 p/m (ex btw). Als ik een Golf TDI zou leasen met die km stand (en zelfde cat.waarde van 36k) kom ik op € 635 p/m. Dat komt echt niet door de hogere restwaarde van de Ioniq... in tegendeel. Maar ik neem aan dat de leasemaatschappij door de MIA en geen wegenbelasting een lagere prijs kan hanteren.

Misschien snap ik grote bedrijven niet zo, maar dat zijn toch allemaal vrij makkelijke rekensommen. Ik hoor soms van werknemers dat ze alleen maar een Opel mogen leasen. Wie verzint dat... of krijgen ze dan echt zoveel korting??
Leasebedrag is een van tevoren bepaald budget, wat ik daarvoor kan leasen is mijn probleem.

We hebben een budget van 700 euro ex brandstof, dan maakt het mijn werkgever toch niet uit of daar 0 euro wegenbelasting in zit of 200. Het budget is 700 en dat krijg ik sowieso uitgekeerd met aftrek van de gekozen auto.

Als ik een Clio lease houd ik nog wat over, kies ik een Mondeo, dan niet. In beide gevallen kost het mijn werkgever 700 euro.

Doordat het enige wat los staat van die 700 euro vaste kosten, de brandstof is. Is dat wat voor de werkgever een verschil maakt.
Diesel is op dit moment nog het goedkoopst om te tanken, dus diesel is verplicht...

In het verleden mocht hybride ook, maar dat bleek niet rendabel genoeg en was onder de streep duurder dan diesel.

• BlakHawk
Erasmo schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 20:32:
[...]

Dat klopt op de oppervlakte maar je maakt hier wel een paar valse aannames.
- PHEV's worden eigenlijk niet onderweg opgeladen aan de Fastned, die hang je op je afspraak, op het werk en indien mogelijk thuis aan de stekker. Vooral aan op het werk is stekkeren veel goedkoper want een beetje bedrijf gebruikt zoveel stroom dat ze het voor een prikkie per kWh kunnen kopen.
- Mocht je om een of andere reden toch dagelijks/wekelijks toevallig een half uur met je Outlander naast een Fastned parkeren dan neem je een abbo en gaat de prijs per kWh al drastig omlaag.

Je gaat nu de duurste incidentele onderwegstroom vergelijken met de goedkoopste achteraf zelfbedieningsdiesel en dat is geen goede vergelijking imho.
Ik zit bij klanten en bij mijn huidige klant hebben we die mogelijkheid niet.

In onze wijk zijn laadpalen geplaatst door verschillende aanbieders. Een aantal zit altijd vol, die rekenen 25 cent per kWh, een antal is wel leeg, maar die rekenen 35 cent per kWh. Daarom ben ik zo’n fel tegenstander van dit soort laadpalen. Had dat geld in subsidie voor laadpalen in je voortuin gestopt. Met als voorwaarde voor de subsidie dat je de laadpaal in je voortuin open zet voor publiekelijk gebruik.

Als je even verder in de tijd denkt waarbij 70% een EV heeft. Als ze dan ook een laadpaal hebben die ze voor publiek toegankelijk maken, dan boeit het toch niet of jij thuis laadt of bij de buurman?
Veel goedkoper dan die publieke laadpalen.

Mensen maken een probleem van tanken op de snelweg, maar 40% meer betalen bij een publieke laadpaal is geen enkel probleem 🤪

Ik heb daar een hele tijd geleden al een sheet voor gemaakt. Waar ligt het kantelpunt:
https://1drv.ms/x/s!AjrnqH7r_4E3j-ty7gy2naRvfbalqw

Maar ik zie nu al dat fastned het power abbo niet meer voert :N
Dus het goedkoopst laden bij fastned is tegen 35 cent plus 10 euro per maand.

Gelukkig mogen Shell etc ook gewoon laadpalen gaan aanbieden, waardoor je in ieder geval concurrentie krijgt!

• YoshiBignose
dfrenner schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 06:59:
[...]

Leasebedrag is een van tevoren bepaald budget, wat ik daarvoor kan leasen is mijn probleem.

We hebben een budget van 700 euro ex brandstof, dan maakt het mijn werkgever toch niet uit of daar 0 euro wegenbelasting in zit of 200. Het budget is 700 en dat krijg ik sowieso uitgekeerd met aftrek van de gekozen auto.

Als ik een Clio lease houd ik nog wat over, kies ik een Mondeo, dan niet. In beide gevallen kost het mijn werkgever 700 euro.

Doordat het enige wat los staat van die 700 euro vaste kosten, de brandstof is. Is dat wat voor de werkgever een verschil maakt.
Diesel is op dit moment nog het goedkoopst om te tanken, dus diesel is verplicht...

In het verleden mocht hybride ook, maar dat bleek niet rendabel genoeg en was onder de streep duurder dan diesel.
Ja en hoe denk je dat dat budget van €700 wordt betaald... door de werkgever. Als dat budget naar €600 kan omdat de leaseprijzen omlaag gaan en jullie dezelfde soort auto's kunnen kiezen, dan scheelt ze dat toch geld?

Als ze jullie EV's aan kunnen bieden die 1. een lager leasebedrag hebben dan een vergelijkbare diesel 2. goedkoper zijn door stroom ipv diesel en 3. jullie een lagere bijtelling geeft (waardoor ze bijv. meer eigen bijdrage kunnen rekenen) dan is het toch een win/win?

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-11 16:26

databeestje

Von PrutsHausen

Hachy schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 22:00:
Allego staat trouwens in de vitrine en meteen komt er een wet die verbied dat netbeheerders zich met laadpalen bezig mogen houden.....Is dit Shell lobby op de achtergrond of wordt ik paranoide?

Hier stinkt iets.
Hier speelt nog iets anders, Liander heeft in zekere mate met netbeheerder geld de snelladers en laders gemaakt, de boeken zijn nooit inzichtelijk gemaakt en dus heeft de rechter bepaalt dat het oneerlijke concurrentie is. Het is de bedoeling geweest van de overheid dat netbeheerders dit daadwerkelijk investeren in het net, niet in laadpalen. Daarnaast mogen netbeheerders geen stroom verkopen, en via Allego deden ze dat wel. Een ietwat vergelijkbaar probleem speelt er ook met het PowerPeers verhaal.

Er zijn meerdere partijen over deze constructie van Liander/Allego gestruikeld, uiteindelijk dus ook de rechter. Vandaar dat de boel dus de verkoop in gaat en ze van het probleem af zijn.

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:58
Hachy schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 22:00:
Bedrijven betalen ook nog eens zeer weinig voor stroom. Als je op kantoor een paar palen neerzet wordt de business case gunstiger.

Hier stinkt iets.
Dit heeft niets met Shell te maken. Die discussie over het wel of niet exploiteren van laadpalen door netbeheerders loopt al jaren. Ik denk dat het wel heel toevallig is dat Allego in de verkoop gaat nadat wet VET er doorheen is. ;)

• BlakHawk
YoshiBignose schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 08:22:
Ja en hoe denk je dat dat budget van €700 wordt betaald... door de werkgever. Als dat budget naar €600 kan omdat de leaseprijzen omlaag gaan en jullie dezelfde soort auto's kunnen kiezen, dan scheelt ze dat toch geld?
Huh? Je krijgt een mobiliteitsvergoeding, van 700 euro wat is vastgelegd in je contract. Vervolgens worden leaseauto's goedkoper en wil de werkgever dat bijstellen naar beneden!?

Lijkt mij een beetje vreemd... Ik krijg geen leaseauto, ik krijg een budget. Als ik een auto van 400 euro ga rijden, krijg ik de resterende 300 uitgekeerd, als ik een auto van 700 kies, krijg ik 0 uitgekeerd.

Gelukkig zijn wij volledig vrij in autokeuze. Als ik korter dan 48 maanden wil lease, kan ik een kleinere auto rijden, omdat de prijs hoger wordt. Als ik 48 maanden ga leasen, kan ik een grotere auto kiezen.

Ik zie niet in hoe een goedkopere auto het budget dat contractueel is vastgelegd zou drukken.

Mijn salaris wordt ook door mijn werkgever betaald, maar als brood goedkoper wordt , gaat dat toch ook niet naar beneden!?

Iets gechargeerd natuurlijk, want er zit nog wel een verschil in salaris en mobiliteitsvergoeding, aangezien de werkgever de klant van de leasemij is, maar de gedachte erachter blijft gelijk.
Als ze jullie EV's aan kunnen bieden die 1. een lager leasebedrag hebben dan een vergelijkbare diesel 2. goedkoper zijn door stroom ipv diesel en 3. jullie een lagere bijtelling geeft (waardoor ze bijv. meer eigen bijdrage kunnen rekenen) dan is het toch een win/win?
Als dat zo zou zijn is het natuurlijk mooi meegenomen, maar de eerste EV met de ruimte van een C segment station, laat staan een D segment station moet nog uitgevonden worden.

Het bestaat gewoon niet en de komende jare verandert daar weinig aan.

Maar dan nog is een mobiliteitsvergoeding niet hetzelfde als een leaseauto krijgen...

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

databeestje schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 09:02:
[...]

Hier speelt nog iets anders, Liander heeft in zekere mate met netbeheerder geld de snelladers en laders gemaakt, de boeken zijn nooit inzichtelijk gemaakt en dus heeft de rechter bepaalt dat het oneerlijke concurrentie is. Het is de bedoeling geweest van de overheid dat netbeheerders dit daadwerkelijk investeren in het net, niet in laadpalen. Daarnaast mogen netbeheerders geen stroom verkopen, en via Allego deden ze dat wel. Een ietwat vergelijkbaar probleem speelt er ook met het PowerPeers verhaal.

Er zijn meerdere partijen over deze constructie van Liander/Allego gestruikeld, uiteindelijk dus ook de rechter. Vandaar dat de boel dus de verkoop in gaat en ze van het probleem af zijn.
Hoe eerder Allego z'n grip op de openbare laadmarkt verliest hoe beter, met hun monopolie op het ''open markt'' model en hun 35c/kWh palen 8)7

Ik zit ondertussen serieus in de gemeente te kijken naar de mogelijkheid om zelf een laadplein te exploiteren, helaas is Allego zo'n beetje de enige aanbieder van het systeem wat ik zoek :-( (of vier aansluitingen per paal of alle regeltechniek in een centrale kast)

• BlakHawk
Erasmo schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 09:37:
[...]

Hoe eerder Allego z'n grip op de openbare laadmarkt verliest hoe beter, met hun monopolie op het ''open markt'' model en hun 35c/kWh palen 8)7

Ik zit ondertussen serieus in de gemeente te kijken naar de mogelijkheid om zelf een laadplein te exploiteren, helaas is Allego zo'n beetje de enige aanbieder van het systeem wat ik zoek :-( (of vier aansluitingen per paal of alle regeltechniek in een centrale kast)
Ik zie net dat het bij ons in de straat ook is veranderd...
Van 25 cent per kWh naar 43 cent per kWh!?!?!

https://www.oplaadpalen.nl/laadpaal/54553

Vandaar is het er steeds rustiger...

Dit was voorheen de dure optie:

https://www.oplaadpalen.nl/laadpaal/47319

35 cent met starttarief van 60 cent

Laadpalen zijn echt kansloos op deze manier.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ja waarom denk je dat ik m'n eigen palen wil gaan exploiteren in de gemeente :P Met load balancing kun je makkelijk meer dan 4 voertuigen op 1 aansluiting doen, bij een P&R bij bv. het treinstation maakt het toch niet uit dat het laden wat langer duurt als alles vol staat.

• mjdvandenberg
  • Nu online
[...]

En als je zelf iets maakt, met SmartEVSE? Dan moet er alleen nog maar een mooie backend in elkaar geknutseld worden :*)

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-11 21:40
@dfrenner
Eens het moet de werkgever ook niets uit maken als er een vast bedrag is. Lease bedrag is gewoon loon maar dan in auto uitgekeerd. Maar wat vaak gebeurd maken ze de lease prijs afhankelijk maken van 6 standaard C klasse autos van VW, Citroen, Renualt etc. Dus de eerste ronde is de gemiddelde standaard prijs van stel 600 euro de auto. Nu gaat de werkgever natuurlijk onderhandelen met de bedrijven dus de standaard C klasse krijgen ze overal 15% korting op omdat ze goed onderhandelen. Dan gaat het gemiddelde omlaag en dus ook je budget omdat die op die vast gesteld is op de gemiddelde prijs van de 6 C klasse auto nu met veel korting.

Maar goed het hangt veel al af van je contract een van de redenen dat ik nooit een lease auto voor mijn huidige tesla gehad heb. Plus ik werkte meestal vaste plek dus geen auto nodig en anders reed ik wel prive die 22%/25% bijtelling maakte het wel heel duur om prive te rijden in die auto.

Trouwens gelijk een vraag over de oplaadpalen als je een 3 fase paal heb zoals die van tesla kan je dan gewoon een 1 fase auto op aansluiten het lijkt me wel alleen dan pakt hij maar 1 fase ipv de 3.

• YoshiBignose
dfrenner schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 09:20:
[...]

Huh? Je krijgt een mobiliteitsvergoeding, van 700 euro wat is vastgelegd in je contract. Vervolgens worden leaseauto's goedkoper en wil de werkgever dat bijstellen naar beneden!?

Lijkt mij een beetje vreemd... Ik krijg geen leaseauto, ik krijg een budget. Als ik een auto van 400 euro ga rijden, krijg ik de resterende 300 uitgekeerd, als ik een auto van 700 kies, krijg ik 0 uitgekeerd.

Gelukkig zijn wij volledig vrij in autokeuze. Als ik korter dan 48 maanden wil lease, kan ik een kleinere auto rijden, omdat de prijs hoger wordt. Als ik 48 maanden ga leasen, kan ik een grotere auto kiezen.

Ik zie niet in hoe een goedkopere auto het budget dat contractueel is vastgelegd zou drukken.
Jij kijkt vanuit het perspectief van een loonslaaf. Oke, je budget en wat de werkgever werkelijk kwijt is zijn twee verschillende dingen, maar daar zal ongetwijfeld een berekening achter liggen. Als ze minder kwijt zijn aan hun wagenpark, hebben ze meer winst. Misschien daardoor wel meer budget voor salarisverhogingen. Linksom of rechtsom betaalt het bedrijf voor de auto's, of dat nou wegenbelasting of brandstof is.

In vrijwel alle leaseovereenkomsten staat bijvoorbeeld dat het tarief kan veranderen door wijzigingen in belastingwetten. Als er ineens motorrijtuigenbelasting gerekend gaat worden over EV's, dan gaat je leasetermijn gewoon omhoog. Ja jij als werknemer merkt daar niets van maar je baas wel. Tenzij ze misschien weer een ander soort deal hebben of een fleet manager, maar uiteindelijk draait iemand voor de kosten op.

• BlakHawk
YoshiBignose schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:30:
Jij kijkt vanuit het perspectief van een loonslaaf. Oke, je budget en wat de werkgever werkelijk kwijt is zijn twee verschillende dingen, maar daar zal ongetwijfeld een berekening achter liggen. Als ze minder kwijt zijn aan hun wagenpark, hebben ze meer winst. Misschien daardoor wel meer budget voor salarisverhogingen. Linksom of rechtsom betaalt het bedrijf voor de auto's, of dat nou wegenbelasting of brandstof is.

In vrijwel alle leaseovereenkomsten staat bijvoorbeeld dat het tarief kan veranderen door wijzigingen in belastingwetten. Als er ineens motorrijtuigenbelasting gerekend gaat worden over EV's, dan gaat je leasetermijn gewoon omhoog. Ja jij als werknemer merkt daar niets van maar je baas wel. Tenzij ze misschien weer een ander soort deal hebben of een fleet manager, maar uiteindelijk draait iemand voor de kosten op.
Ik denk dat we er niet uit gaan komen.
Ze zijn geen geld kwijt aan het wagenpark, maar aan een mobiliteitsvergoeding persoonlijk budget. Dat is gewoon onderdeel van je salarisvoorwaarden.

Brandstof zijn ze wel geld voor kwijt.

Als ik kies om een eigen auto te gaan rijden, kan ik 19 cent per km netto declareren uit het "persoonlijk budget" en het deel wat overblijft wordt bruto uitgekeerd.

Het is gewoon een vaste post per medewerker.

Er wordt bij een leaseauto uitgegaan van een norm en alle meer minder kilometers komen idd voor de rekening van de werkgever.

Ik heb een tijd 55k per jaar gereden, omdat ik voor een opdracht 200+ km per dag moest rijden. Het zou een beetje raar zijn als mijn kosten daardoor zouden stijgen. Nu zit ik 20km van een opdracht vandaag, maar kan ik ook niet zeggen doe mij maar 10.000km per jaar contract.

Er is een norm die gehanteerd wordt voor kilometers. Looptijd is variabel van een maand tot max 48 maanden dacht ik. Afhankelijk van die keuze kun je bepaalde auto's wel of niet rijden.

Maar om terug te komen op EV's, nog geen EV die hierbinnen past met de ruimte van een C segment station.

De Nieuwe I-Pace ziet er wel erg mooi uit, maar ik hoorde prijzen van 82k.
https://www.autoweek.nl/n...i-pace-nog-een-keer-zien/

Ik kan dergelijke merken wel erg waarderen, Jaguar zou mij toch een "speciaal" gevoel geven. Compleet ongefundeerd, een gevoel.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

mjdvandenberg schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 10:09:
[...]

En als je zelf iets maakt, met SmartEVSE? Dan moet er alleen nog maar een mooie backend in elkaar geknutseld worden :*)
Even zelf een laadpaal ontwerpen, bouwen voor die 10 palen die ik denk te gaan exploiteren, samen met een vrij complexe backend wordt hem niet :P
Allego heeft trouwens wel erg mooie en compacte quadpalen met een aparte regelkast, ik hoop vandaag een orde van grootte te krijgen wat zo'n paal kost:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Bp8JEpHIgAAeqSN.jpg
RocketKoen schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 23:44:
[...]

Hier in Den Haag vindt de VVD laadpalen maar onzin. Ze kregen naar eigen zeggen klachten over mensen die geen parkeerplek meer kunnen vinden terwijl de laadpalen altijd leeg zijn.
D66 heeft ze er op gewezen dat ze geen idee hebben waar ze het over hebben en daarom onzin uitkramen in de hoop stemmen te winnen. D66 wil juist meer laadpalen.
Ik heb hier de vragenlijst iets moeten inkorten, veel partijen konden niet zo snel een antwoord geven over het stiekem toch wel vrij complexe open openbare laadpaal idee en hoe Alliander daar in verweven is.

Heb het nu teruggebracht naar 5 hoofdonderwerpen:
- Nieuwe dienstauto's van de gemeente in principe elektrisch
- Meer openbare laadpalen
- Laadpalen bij het de P&R van het lokale treinstation
- Nieuwbouw vanaf nu gasloos
- Gemeentegebouwen bij renovatie goed isoleren, gasloos maken en voor laadvoorzieningen zorgen op de parkeerplaatsen van die gebouwen

Aan de hand daarvan weet je ook wel hoe de vlag er bij hangt op dat gebied bij de meeste partijen. Ik wacht nog even met het tikken van een blogje hierover want ik wil de partijen nog gelegenheid geven om hun antwoorden te bevestigen/rectificeren voor ik publiceer.

• BlakHawk
RocketKoen schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 23:44:
[...]

Daar heeft de VVD toch wel een punt...
Zolang de exploitant vrij spel heeft de prijs per kWh bijna te verdubbelen:

Deze was van de zomer nog 25 cent per kWh, nu 43...

Midden in de woonwijk eet deze paal nu twee parkeerplekken op en sinds de gigantische prijsverhoging is het gebruik fors teruggelopen.

Meer laadpalen is geen oplossing, goed nadenken over een toekomstvaste (eigen oplossing) wel!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

dfrenner schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 12:53:
[...]

Midden in de woonwijk eet deze paal nu twee parkeerplekken op en sinds de gigantische prijsverhoging is het gebruik fors teruggelopen.

Meer laadpalen is geen oplossing, goed nadenken over een toekomstvaste (eigen oplossing) wel!
Met een ev-box pas zit je op 27 cent volgens die site?

• RocketKoen
dfrenner schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 12:53:
[...]

Die 43 cent staat bij Newmotion. Volgens Newmotion zelf kost de paal 25 cent. En staat er op dit moment iemand te laden.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0CsmkFS.png

Overigens heeft de gemeente Den Haag het tarief vastgesteld op 25 cent/kWh voor alle palen die op gemeentegrond staan.

TheS4ndm4n#1919

• BlakHawk
Erasmo schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 12:59:
Met een ev-box pas zit je op 27 cent volgens die site?
Ik ging uit van the new motion, ik heb een tijdje een EV overwogen Ik zou van TNM een paal in mijn tuin plaatsen. Anderen kunnen dan ook laden met hun abbo.
Dit was altijd 25 cent.

Mijn insteek was: zodra ik thuis kan laden voor de deur is het mooi meegenomen (gok 80% van de tijd).
Moet ik alleen een kabelgootje regelen, zodat mensen niet struikelen.

De overige 20% bij deze laadpaal.
RocketKoen schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 13:00:
Die 43 cent staat bij Newmotion. Volgens Newmotion zelf kost de paal 25 cent. En staat er op dit moment iemand te laden.
[afbeelding]
Ohhhh foutje op de site dan? Dit klopte vroeger wel gewoon.
Overigens heeft de gemeente Den Haag het tarief vastgesteld op 25 cent/kWh voor alle palen die op gemeentegrond staan.
Dat hebben wij helaas niet, zou geen overbodige luxe zijn! Pure noodzaak.

• RocketKoen
dfrenner schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 13:06:
[...]

Ik ging uit van the new motion, ik heb een tijdje een EV overwogen Ik zou van TNM een paal in mijn tuin plaatsen. Anderen kunnen dan ook laden met hun abbo.
Dit was altijd 25 cent.

Mijn insteek was: zodra ik thuis kan laden voor de deur is het mooi meegenomen (gok 80% van de tijd).
Moet ik alleen een kabelgootje regelen, zodat mensen niet struikelen.

De overige 20% bij deze laadpaal.

[...]

Ohhhh foutje op de site dan? Dit klopte vroeger wel gewoon.

[...]

Dat hebben wij helaas niet, zou geen overbodige luxe zijn! Pure noodzaak.
Binnenkort verkiezingen. Mooie tijd om het op de agenda te krijgen.
Geen idee of het achteraf kan worden afgedwongen. Hier staat het als voorwaarde in de aanbesteding. 1 partij mag een aantal jaren lang alle laadpalen in de stad plaatsen. Maar dan moeten ze zich wel aan dat tarief houden.

TheS4ndm4n#1919

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-11 23:50
YoshiBignose schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 19:05:

Dit is wel heel karrig geen 0,19 cent tarief meer. Ik dacht dat Fastned meedacht met de pioniers van elektrische auto. Ze krijgen steeds meer trekjes van een commercieel bedrijf!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06:34
Zit nu bij de Renault garage voor de 1e onderhoudsbeurt van mijn Zoe.
Ik ben benieuwd hoe laag de rekening wordt. :D

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:32
dfrenner schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:51:
[...]
Ik denk dat we er niet uit gaan komen.
Ze zijn geen geld kwijt aan het wagenpark, maar aan een mobiliteitsvergoeding persoonlijk budget. Dat is gewoon onderdeel van je salarisvoorwaarden.

Brandstof zijn ze wel geld voor kwijt.
En hiermee schiet de werkgever zich dus in de voet.

Een EV met €1.000 lease en €1.000 kosten elektra mag/kan je niet rijden maar een ICE met €700 lease en €1500 brandstofkosten wel (bijvoorbeeld).

Logischer zou dus zijn als alle werkgevers zich zouden baseren op leasebudget inclusief realistische inschatting energiekosten.

Dit is een omslag die bij veel bedrijven wel gaande is (volgens mij).

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 31-01-2018 14:06 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-11 19:25
Binnenkort beginnen bij een nieuwe werkgever. Ik heb bedongen electrisch te mogen rijden. Met een redelijk ruim budget (niet voor een model S wel voor een 3 of leaf). Nu hebben ze geen elektrische auto als voorloper kunnen regelen. Ik begin met een tijdelijk contract, normaal krijg je dan gewoon een auto van de maatschappij. Ik mag nu kiezen of ik eerst een tijd benzine/diesel rijdt, of dat ik wacht tot mijn contractverlening (december) en dan een auto ga bestellen.

Ik heb nog een goede auto, dus zou dit jaar de auto van de zaak niet privé hoeven rijden.

Wat zou de goede keus zijn? ik heb het idee dat er eind dit jaar/begin volgend jaar veel nieuwe ICE's uitkomen. Denk aan de 60kw/h leaf en de model 3. Hoe zijn jullie meningen hierover?

Met gestrekt been.

• BlakHawk
Artbij schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 14:12:
Binnenkort beginnen bij een nieuwe werkgever. Ik heb bedongen electrisch te mogen rijden. Met een redelijk ruim budget (niet voor een model S wel voor een 3 of leaf). Nu hebben ze geen elektrische auto als voorloper kunnen regelen. Ik begin met een tijdelijk contract, normaal krijg je dan gewoon een auto van de maatschappij. Ik mag nu kiezen of ik eerst een tijd benzine/diesel rijdt, of dat ik wacht tot mijn contractverlening (december) en dan een auto ga bestellen.

Ik heb nog een goede auto, dus zou dit jaar de auto van de zaak niet privé hoeven rijden.

Wat zou de goede keus zijn? ik heb het idee dat er eind dit jaar/begin volgend jaar veel nieuwe ICE's uitkomen. Denk aan de 60kw/h leaf en de model 3. Hoe zijn jullie meningen hierover?
Ik denk dat je de 3 in 2018/2019 wel kan vergeten...

• mjdvandenberg
  • Nu online
Erasmo schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 12:29:
[...]
Even zelf een laadpaal ontwerpen, bouwen voor die 10 palen die ik denk te gaan exploiteren, samen met een vrij complexe backend wordt hem niet :P
Ja, voor één laadpleintje zal dat niet rendabel zijn.
<dreamMode :z >Wellicht zijn er meer gegadigden, dan kan het grootschaliger opgezet worden, https://tweakerslaadpleinen.nl</dreamMode :z >

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-11 21:30

aip

dfrenner schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 14:13:
[...]

Ik denk dat je de 3 in 2018/2019 wel kan vergeten...
Als je nog moet reserveren wel ja. Als je op 31 maart 2016 in de rij stond staat de planning volgens my tesla nogsteeds op 'late 2018'. Dat zal dus wel Q2-3 2019 worden, maar nog wel in 2019.

• prettig
[...]

Wie denk je dat dan de prijs gaat bepalen ? De Shell's (Shell koopt Allego denk ik), grote auto-fabrikanten, overheid .....IONITY is daar het eerste heel grote voorbeeld van.

Wil je goedkoop blijven laden in de toekomst: zorg voor je eigen laadplek.

En z'n laadplein...... gaan wij straks gewoon doen (wel iets anders), DC snelladers op de zaak en open stellen voor derden (dan gaan we onder de prijs van de grote spelers zitten en maken we nog steeds flink marge).

Wellicht slim als groepen particulieren zelf zoiets gaan opzetten als ze zelf niet thuis kunnen laden........samen dc/ac snellader financieren in de wijk.

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 22:00
rsmits007 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 13:16:
Zit nu bij de Renault garage voor de 1e onderhoudsbeurt van mijn Zoe.
Ik ben benieuwd hoe laag de rekening wordt. :D
68 euro als je zelf het interieurfilter vervangt (2 minuten werk + een filter van 10 euro).
Benieuwd naar je ervaring. Bij mij hadden ze de hele auto gecontroleerd aan de hand van een benzinevoertuig checkformulier. Dat hebben ze vervolgens 2 weken later over mogen doen...

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

mjdvandenberg schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 14:26:
[...]

<dreamMode :z >Wellicht zijn er meer gegadigden, dan kan het grootschaliger opgezet worden, https://tweakerslaadpleinen.nl</dreamMode :z >
Het is in principe ook niet nodig voor mij, huidige laadpalen raken aardig uitontwikkeld. Het is dat ik liever een quad paal wil maar met een 2x2 opstelling kom ik ook wel uit de voeten, hang je er gewoon twee met de rug aan elkaar.
Qua backend zijn de kosten ook nog prima op te brengen, dat is meestal iets van een knaak de maand. Ik over het algemeen best wel van het Tweaken maar dit is het wiel opnieuw uitvinden :P
prettig schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 15:07:
[...]

Wie denk je dat dan de prijs gaat bepalen ? De Shell's (Shell koopt Allego denk ik), grote auto-fabrikanten, overheid .....IONITY is daar het eerste heel grote voorbeeld van.

Wil je goedkoop blijven laden in de toekomst: zorg voor je eigen laadplek.

En z'n laadplein...... gaan wij straks gewoon doen (wel iets anders), DC snelladers op de zaak en open stellen voor derden (dan gaan we onder de prijs van de grote spelers zitten en maken we nog steeds flink marge).

Wellicht slim als groepen particulieren zelf zoiets gaan opzetten als ze zelf niet thuis kunnen laden........samen dc/ac snellader financieren in de wijk.
De eigenaar van die paal. Daarom probeer ik ook zelf wat neer te zetten om in ieder geval een betaalbaar alternatief te bieden in mijn gemeente. En het staat de gemeente natuurlijk ook vrij om een maximum prijs in te stellen voor openbaar laden in een AVP.

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
Erasmo schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 09:58:
Ja waarom denk je dat ik m'n eigen palen wil gaan exploiteren in de gemeente :P Met load balancing kun je makkelijk meer dan 4 voertuigen op 1 aansluiting doen, bij een P&R bij bv. het treinstation maakt het toch niet uit dat het laden wat langer duurt als alles vol staat.
Misschien weten zij inmiddels iets wat jij en ik nog niet weten. Het maken van de oplossing is helemaal geen uitdaging. Het plaatsen, vergunningen, veiligheid, vandalisme bestendig zijn zijn al moeilijker. Maar misschien is het economisch rendabel maken het struikelblok. Of struikelt men over de administratieve rompslomp.

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:08
JeroenK schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 15:25:
[...]

Misschien weten zij inmiddels iets wat jij en ik nog niet weten. Het maken van de oplossing is helemaal geen uitdaging. Het plaatsen, vergunningen, veiligheid, vandalisme bestendig zijn zijn al moeilijker. Maar misschien is het economisch rendabel maken het struikelblok. Of struikelt men over de administratieve rompslomp.
Inderdaad Jeroen, volgens mij was in mijn gemeente juist het verhaal dat zo'n laad aanbieder een minimale prijs krijgt aangeboden van 35 cent. In combinatie met een bijna gegarandeerd gebruik van de paal doordat je die alleen kunt aanvragen nadat je eerst een elektrische auto hebt gekocht. Op die manier wil de gemeente derde partijen interesseren om een laadpaal 'gratis' te plaatsen en kost het de gemeente dus alleen vergunningen en bordjes. Die dure laadprijs is dus wat de gemeente denkt dat nodig is zodat externe partijen interesse krijgen om zelf de laadpalen te leveren. Anders moet de gemeente die financieren en dan komen ze er niet.

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
mjdvandenberg schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 14:26:
[...]

Is wel een idee. Eigen laadpaal en oplossingen bedenken. We hebben genoeg slimme mensen hier die de back-end en software oplossingen kunnen bedenken.

• R20141016
Niek_ schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 15:17:
[...]

68 euro als je zelf het interieurfilter vervangt (2 minuten werk + een filter van 10 euro).
Benieuwd naar je ervaring. Bij mij hadden ze de hele auto gecontroleerd aan de hand van een benzinevoertuig checkformulier. Dat hebben ze vervolgens 2 weken later over mogen doen...
€ 108,- incl. BTW.
Inclusief het vervangen van het interieurfilter. (68 euro zonder vervangen interieurfilter).

Ze hebben het Z.E. Service A+B programma uitgevoerd.
Huidige kilometerstand 10.000 km.

• BlakHawk
aip schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 14:54:
[...]

Als je nog moet reserveren wel ja. Als je op 31 maart 2016 in de rij stond staat de planning volgens my tesla nogsteeds op 'late 2018'. Dat zal dus wel Q2-3 2019 worden, maar nog wel in 2019.
Het ging over leasen, voorlopig is de Model 3 nog niet te leasen.
Ik denk dat je deze niet voor 2020 hoeft te verwachten bij leasemaatschappijen als Leaseplan of Athlon...

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-11 21:30

aip

dfrenner schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 16:29:
[...]

Het ging over leasen, voorlopig is de Model 3 nog niet te leasen.
Ik denk dat je deze niet voor 2020 hoeft te verwachten bij leasemaatschappijen als Leaseplan of Athlon...
Correct, maar voor degenen die wel al een eigen reservering heeft zijn er wel kleinere leasemij-en die op basis daarvan wel wat kunnen. Mr Greenlease bijvoorbeeld.

Maar goed, terug o/t

• BlakHawk
aip schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 16:32:
[...]

Correct, maar voor degenen die wel al een eigen reservering heeft zijn er wel kleinere leasemij-en die op basis daarvan wel wat kunnen. Mr Greenlease bijvoorbeeld.

Maar goed, terug o/t
Dat is toch best on topic...
Aangezien de persoon waarop ik reageerde, net begint bij een nieuwe werkgever...
En hij hoop eind 2018 een (lease?)auto uit te mogen zoeken, maar een S is te duur, dus het zal een Leaf of 3 worden, volgens hem...

Daarop zei ik dat je een 3 dan niet voor 2020 hoeft te verwachten.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
dfrenner schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 16:37:
[...]

Dat is toch best on topic...
Aangezien de persoon waarop ik reageerde, net begint bij een nieuwe werkgever...
En hij hoop eind 2018 een (lease?)auto uit te mogen zoeken, maar een S is te duur, dus het zal een Leaf of 3 worden, volgens hem...

Daarop zei ik dat je een 3 dan niet voor 2020 hoeft te verwachten.
Dat hoeft niet, lease maatschappijen reserveren ook Model 3's vooruit. Als Tesla eigenaar krijgen ze voorrang.

• BlakHawk
mrmrmr schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 16:47:
[...]

Dat hoeft niet, lease maatschappijen reserveren ook Model 3's vooruit. Als Tesla eigenaar krijgen ze voorrang.
Ik dacht dat dat niet kon.... Maar blijkbaar zit ik ernaast.

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 22:00
rsmits007 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 15:46:
[...]

€ 108,- incl. BTW.
Inclusief het vervangen van het interieurfilter. (68 euro zonder vervangen interieurfilter).

Ze hebben het Z.E. Service A+B programma uitgevoerd.
Huidige kilometerstand 10.000 km.
Je auto is een jaar oud als ik het goed begrepen had? Dan was enkel A nodig.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
dfrenner schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 16:56:
[...]

Ik dacht dat dat niet kon.... Maar blijkbaar zit ik ernaast.
Dat dacht ik eerder ook, maar kennelijk kan het toch.

• BlakHawk
mrmrmr schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 17:12:
[...]

Dat dacht ik eerder ook, maar kennelijk kan het toch.
Berekening is weer een beetje jammer, je kan geeneens een looptijd kiezen.

Ben benieuwd wanneer de "normale" leasemaatschappijen met de 3 komen.

Zo zit ik zelf aan Athlon en Leaseplan vast.

• R20141016
Niek_ schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 17:09:
[...]

Je auto is een jaar oud als ik het goed begrepen had? Dan was enkel A nodig.
Je meent het? Dan voel ik me opgelicht. :/
Edit: Ze hebben gewoon op het formulier ZE Service A-B aangevinkt.

Volgens de site https://onderhoud.renault.nl/prijzen/ kost het A programma + interieurfilter € 108,-.
A+B + interieurfilter kost € 149,-.

De site adviseerde ook A programma + interieurfilter. Dus zo erg opgelicht ben ik ook weer niet. :)

[ Voor 43% gewijzigd door R20141016 op 31-01-2018 18:54 ]

• prettig
JeroenK schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 15:33:
[...]

Is wel een idee. Eigen laadpaal en oplossingen bedenken. We hebben genoeg slimme mensen hier die de back-end en software oplossingen kunnen bedenken.
ik denk dat het een heel slim idee is als mensen het zelf gaan regelen......want dan krijg je controle over de kosten (en het is een veel eenvoudigere infrastructuur dan fossiele bandstoffen en het mag zonder al teveel vergunningen).

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenK schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 15:25:
[...]

Plaatsen kan de paalverkoper meestal wel doen, veiligheid en vandalisme tjsah daarvoor betaal je wat meer voor een robuuster openbaar model. Vergunningen verschilt per gemeente maar de meeste houden het open model van de VNG aan.
Ik zit zelf nu te kijken naar een P&R en wil daar dynamische belasting vrij strikt toepassen. Wat in zo'n situatie perfect kan want bij een P&R staat een voertuig over het algemeen toch minsten een uur of 4-6.
prettig schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 19:29:
[...]

ik denk dat het een heel slim idee is als mensen het zelf gaan regelen......want dan krijg je controle over de kosten (en het is een veel eenvoudigere infrastructuur dan fossiele bandstoffen en het mag zonder al teveel vergunningen).
De backend is al een tijdje geregeld gelukkig, in principe draait heel Nederland op OCPP en kun je alle verkrijgbare palen in een aanbieder naar keuze haken. Dat kost meestal wel een knaak per maand per paal maar voor dat geld ga ik niet een eigen backend ontwikkelen en beheren.

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Zelf beweren ze dat Allego al jarenlang een eigen juridische entiteit is met eigen geldstromen, Los van Alliander. Wél ontstaan vanuit, maar dus zelf géén netbeheerder. Daarnaast verkopen ze al geruime tijd stroom via Vandebron. Ik vind vooral de timing van de motie erg 'opvallend'.

Overigens, wat een tenenkrommend domme verkiezingsretoriek van die VVD doos Monique van der Bijl en die andere VVD oelewapper Martin Wörsdörfer . Heb er op twitter een paar vragen over gesteld. Wat mij betreft een tweede kamerlid onwaardig standpunt.

Quote:

"Volgens fractievoorzitter Martin Wörsdörfer zullen de nieuwe plekken de parkeerdruk in de wijken vergroten. Bij het oplaadpunt mag immers alleen een elektrische auto worden opgeladen en die parkeerplaats is niet meer beschikbaar voor een gewone auto."

Er rijden 1500 EV's in Den Haag. Voor het gemak is dat even geen 'gewone auto'. Tja, dat is juist het idee, hè. Als mensen hun gewone auto wegdoen en er een EV voor in de plaats nemen dan verandert die parkeerdruk per saldo niet.....

[ Voor 40% gewijzigd door Hachy op 01-02-2018 00:17 ]

• mjdvandenberg
  • Nu online
Erasmo schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 22:16:
[...]

Plaatsen kan de paalverkoper meestal wel doen, veiligheid en vandalisme tjsah daarvoor betaal je wat meer voor een robuuster openbaar model. Vergunningen verschilt per gemeente maar de meeste houden het open model van de VNG aan.
Ik zit zelf nu te kijken naar een P&R en wil daar dynamische belasting vrij strikt toepassen. Wat in zo'n situatie perfect kan want bij een P&R staat een voertuig over het algemeen toch minsten een uur of 4-6.

[...]

De backend is al een tijdje geregeld gelukkig, in principe draait heel Nederland op OCPP en kun je alle verkrijgbare palen in een aanbieder naar keuze haken. Dat kost meestal wel een knaak per maand per paal maar voor dat geld ga ik niet een eigen backend ontwikkelen en beheren.
Ik ben ff aan het rekenen geweest, en je zult inderdaad wel met een paar man een paar weken bezig zijn met zelf een goede backend bouwen. De €50K is dan al snel bereikt (o ja, je zult ook nog wat hardware nodig hebben).
Kortom: om zelf een backend te bouwen (en onderhouden) moet je heel wat palen neerzetten voor je goedkoper uit bent dan die knaak per maand.

Voor de palen geldt: beter goed inkopen dan zelf bouwen, maar dan moet je natuurlijk wel kunnen vinden wat je nodig hebt voor een fatsoenlijke prijs. Als dat niet lukt: zelf bouwen is best een optie, zo ingewikkeld is een laadpaal niet.
Zelf heb ik een dubbele semi-zelfbouw-paal staan op basis van SmartEVSE. Met 1 auto kan ik tot 3x24A laden, afhankelijk van of er nog een auto aangekoppeld is (en van het stroomverbruik in huis) wordt de laadstroom netjes teruggebracht.

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Hachy schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 00:12:
Overigens, wat een tenenkrommend domme verkiezingsretoriek van die VVD doos Monique van der Bijl en die andere VVD oelewapper Martin Wörsdörfer . Heb er op twitter een paar vragen over gesteld. Wat mij betreft een tweede kamerlid onwaardig standpunt.

Quote:

"Volgens fractievoorzitter Martin Wörsdörfer zullen de nieuwe plekken de parkeerdruk in de wijken vergroten. Bij het oplaadpunt mag immers alleen een elektrische auto worden opgeladen en die parkeerplaats is niet meer beschikbaar voor een gewone auto."

Er rijden 1500 EV's in Den Haag. Voor het gemak is dat even geen 'gewone auto'. Tja, dat is juist het idee, hè. Als mensen hun gewone auto wegdoen en er een EV voor in de plaats nemen dan verandert die parkeerdruk per saldo niet.....
Maar een EV-parkeerplaats is geen gewone parkeerplaats. Het feit dat er specifieke parkeerplaatsen zijn voor specifieke auto's, zorgt wel degelijk voor een grotere mismatch tussen vraag en aanbod. Aangenomen dat de verhoudingen tussen (bijzondere) parkeerplaatsen en (elektrische) auto's exact gelijk is (1), en dat elektrische auto's altijd op EV-parkeerplaatsen parkeren (2), dan is er nog de mismatch dat EV's en parkeerplaatsen waarschijnlijk onevenredig verdeeld zijn over de stad, waardoor er plaatselijk geen plek is voor EV's of voor gewone auto's. ;)

De VVD heeft wel degelijk een punt, en hoogstwaarschijnlijk worden EV's bevoordeeld. Dat is nu juist de intentie van dat beleid. Deze discussie is dan ook een vorm van zand in de ogen strooien.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:33
Volgens het artikel dat @Hachy aanhaalt zijn er nu 300 laadpalen in Den Haag en 1500 elektrische auto's (incl. PHEV's denk ik). Als je elektrisch rijden wil stimuleren hoef je toch geen wiskundige of verkeerskundige te zijn om te concluderen dat er te weinig laadpalen staan?

Edit: Zie nu dat het artikel uit 2014 stamt. Er zullen dus nu veel meer laadpalen staan, maar er zullen nu ook veel meer e-auto's zijn, zeker na de run op PHEV's van nog niet zo lang geleden.

[ Voor 26% gewijzigd door pmiddeld op 01-02-2018 10:17 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• prettig
mjdvandenberg schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 08:16:
[...]

Ik ben ff aan het rekenen geweest, en je zult inderdaad wel met een paar man een paar weken bezig zijn met zelf een goede backend bouwen. De €50K is dan al snel bereikt (o ja, je zult ook nog wat hardware nodig hebben).
Kortom: om zelf een backend te bouwen (en onderhouden) moet je heel wat palen neerzetten voor je goedkoper uit bent dan die knaak per maand.

Voor de palen geldt: beter goed inkopen dan zelf bouwen, maar dan moet je natuurlijk wel kunnen vinden wat je nodig hebt voor een fatsoenlijke prijs. Als dat niet lukt: zelf bouwen is best een optie, zo ingewikkeld is een laadpaal niet.
Zelf heb ik een dubbele semi-zelfbouw-paal staan op basis van SmartEVSE. Met 1 auto kan ik tot 3x24A laden, afhankelijk van of er nog een auto aangekoppeld is (en van het stroomverbruik in huis) wordt de laadstroom netjes teruggebracht.
Backend gaan we niet zelf maken. Wij hebben het idee om gewoon DC laders (prijzen zakken hard) op de zaak te zetten en die open te stellen. Zodat iedereen er kan snelladen zonder te parkeren, dan kun je er meer laden want ze blijven niet staan (zal bij ons toch niet snel gebeuren op het industrieterrein).

Buitenland zie je zelfs al oplossingen met pre-paid kaarten......en dan onder de prijs van de grote spelers langs de snelweg gaan zitten.
Er zijn al modulaire DC snelladers (modules van 11kw... dus schaalbaar en eenvoudig bij storing te wisselen).

• YoshiBignose
pmiddeld schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 10:12:
Volgens het artikel dat @Hachy aanhaalt zijn er nu 300 laadpalen in Den Haag en 1500 elektrische auto's (incl. PHEV's denk ik). Als je elektrisch rijden wil stimuleren hoef je toch geen wiskundige of verkeerskundige te zijn om te concluderen dat er te weinig laadpalen staan?
De keren dat ik in Den Haag kom en lekker chinees wil eten bij Full Moon staan er altijd 2 PHEV's bij die laadpaal daar in die bocht :( :(

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
Ik ben bezig met een onderzoek(je) over elektrisch rijden. Ik heb twee vragenlijsten gemaakt; één gericht op benzine/diesel/hybride-rijders, en één op mensen die nu al in een 100% elektrische auto rijden.

Ik schrijf (los van Tweakers) een boek over dit onderwerp en zou graag een concreet beeld willen krijgen hoe beide doelgroepen tegen elektrische auto’s aankijken en welke positieve en negatieve aspecten worden genoemd. In het boek probeer ik daarop in te spelen, zowel in theorie als de praktijk. Meer achtergrondinformatie staat in een Tweakblog die sinds vandaag online staat.

Input wordt zeer gewaardeerd. _/-\o_ Dat kan via de Tweakblog, een PB en natuurlijk door een van de twee vragenlijsten in te vullen.(ik verloot vijf boeken onder de deelnemers)

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 13:35

CyBeRSPiN

sinds 2001

Er moeten sowieso meer laadpalen komen, maar misschien is een deel van de oplossing om de exclusiviteit op te heffen op plaatsen met een enorme parkeerdruk. Dus iedereen mag parkeren op een parkeerplaats die op kabellengte afstand zit van een laadpaal (met gemak zouden 4 plekken (2 tegenover elkaar) door 1 paal gecovered kunnen worden). Dan is de begrijpelijke frustratie van de normale rijder weg.
En zou misschien ook helpen om de EV-laadpalen niet op de gunstigste plekken (soms beter dan de invalidenvakken) neer te zetten, om te voorkomen dat (PH)EV-rijders die niet perse hoeven te laden daar gaan staan uit gemak om de voorkeursbehandeling te ondergaan.. (zie o.a. IKEA).

@Yero kan ik "kopen" ook lezen als "leasen"?

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 01-02-2018 11:34 ]

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-10 14:53
Yero schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 11:29:
Ik ben bezig met een onderzoek(je) over elektrisch rijden. Ik heb twee vragenlijsten gemaakt; één gericht op benzine/diesel/hybride-rijders, en één op mensen die nu al in een 100% elektrische auto rijden.

Ik schrijf (los van Tweakers) een boek over dit onderwerp en zou graag een concreet beeld willen krijgen hoe beide doelgroepen tegen elektrische auto’s aankijken en welke positieve en negatieve aspecten worden genoemd. In het boek probeer ik daarop in te spelen, zowel in theorie als de praktijk. Meer achtergrondinformatie staat in een Tweakblog die sinds vandaag online staat.

Input wordt zeer gewaardeerd. _/-\o_ Dat kan via de Tweakblog, een PB en natuurlijk door een van de twee vragenlijsten in te vullen.(ik verloot vijf boeken onder de deelnemers)
De lijst heeft het over kopen. De vragenlijst is dus niet bedoeld voor leaserijders neem ik aan?

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Of voor elektrische motorrijders.

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online

Hoogie2004

Whohooooo

kv83 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 11:45:
[...]

De lijst heeft het over kopen. De vragenlijst is dus niet bedoeld voor leaserijders neem ik aan?
De vragenlijst voor Benzine/Diesel etc vraagt in vraag 2 al om 'Kopen/Leasen'. Neem aan dat dat snel is gecorrigeerd dan.

My iRacing profile | Strava

• Yero

Yero

Reviewer
@CyBeRSPiN @kv83 Ja, zowel bedoeld voor zakelijke als particuliere rijders. Ik heb nog een 2b-vraag toegevoegd ter verduidelijking.
Hoogie2004 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 12:00:
De vragenlijst voor Benzine/Diesel etc vraagt in vraag 2 al om 'Kopen/Leasen'. Neem aan dat dat snel is gecorrigeerd dan.
Klopt! ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Yero op 01-02-2018 12:01 ]

• Yero

Yero

Reviewer
Erasmo schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 11:52:
Of voor elektrische motorrijders.
Helaas dat nog niet. Goed punt. Daar gelden natuurlijk vergelijkbare voor- en nadelen van, dus er is veel overlap. Aan de andere kant zijn er weer veel verschillen (geen gezinsvervoer, etc.). Maar het boek heeft concreet 'auto's' in de titel, dus dat is voor nu de primaire focus. Maar ik denk dat het zeker interessant is om ook een stuk over motorrijden toe te voegen.

[ Voor 8% gewijzigd door Yero op 01-02-2018 12:05 ]

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-11 20:40
Yero schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 11:29:

[...]

Ik wou de lijst invullen voor 100% EV, maar ik mis de optie "private lease".

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 11:32:
Er moeten sowieso meer laadpalen komen, maar misschien is een deel van de oplossing om de exclusiviteit op te heffen op plaatsen met een enorme parkeerdruk. Dus iedereen mag parkeren op een parkeerplaats die op kabellengte afstand zit van een laadpaal (met gemak zouden 4 plekken (2 tegenover elkaar) door 1 paal gecovered kunnen worden). Dan is de begrijpelijke frustratie van de normale rijder weg.
En zou misschien ook helpen om de EV-laadpalen niet op de gunstigste plekken (soms beter dan de invalidenvakken) neer te zetten, om te voorkomen dat (PH)EV-rijders die niet perse hoeven te laden daar gaan staan uit gemak om de voorkeursbehandeling te ondergaan.. (zie o.a. IKEA).
Exclusiviteit opheffen is een slecht idee. Dit heb ik nu al bij een paar laders gezien, o.a. één vlakbij mij thuis, en dat is vrijwel altijd ge-ICEd terwijl er twee parkeerplaatsen verder nog plaats is. Heel irritant als je kabel dan net niet lang genoeg is om dat te overbruggen. Blijkbaar zijn mensen gewoon niet in staat om hier rekening mee te houden totdat het een verbod betreft.
Denk dan ook dat het heel veel ergernis oplevert (zoals ik had toen ik de paal nog nodig had) of dat mensen simpelweg geen EV kopen omdat ze minder kunnen rekenen op de beschikbaarheid van de laders in de buurt. En een grote zorg na de range is toch vrijwel altijd 'maar ik heb geen plek voor een laadpaal thuis'.

• Yero

Yero

Reviewer
Veneficus schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 12:12:
[...]
Ik wou de lijst invullen voor 100% EV, maar ik mis de optie "private lease".
Hmmm... twijfelgeval, maar als extra optie toegevoegd

• Veneficus
Yero schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 12:35:
[...]

Hoeft niet, maar waar moet ik 'm dan bij invullen? Zakelijk lease of privé aankoop? Beide niet waar :P
Overigens is het denk ik interessant om te weten, omdat private lease dure nieuwe auto's in het bereik brengt van "de gewone man".

[ Voor 19% gewijzigd door Veneficus op 01-02-2018 12:51 ]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Nivve schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 12:29:
[...]

Exclusiviteit opheffen is een slecht idee. Dit heb ik nu al bij een paar laders gezien, o.a. één vlakbij mij thuis, en dat is vrijwel altijd ge-ICEd terwijl er twee parkeerplaatsen verder nog plaats is.
Waren op moment van parkeren wellicht de enige vrije plaatsen.
Maar mijn punt is: er moeten veel meer laadpalen komen, zodat exclusiviteit niet meer nodig zou moeten zijn op plaatsen waar een enorm tekort aan parkeerplekken is.

Als de reden voor het niet plaatsen van meer palen is dat "normale" plekken opgeofferd worden, dan is dat misschien een oplossing.

• YoshiBignose
[...]

Acieradius is niet goed gespeld :P

• Yero

Yero

Reviewer
CyBeRSPiN schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 13:22:
Maar mijn punt is: er moeten veel meer laadpalen komen, zodat exclusiviteit niet meer nodig zou moeten zijn op plaatsen waar een enorm tekort aan parkeerplekken is.
Als bij een groot aantal parkeerplaatsen standaard een laadpaal zou komen te staan, is het probleem inderdaad snel verleden tijd. Dat vergt natuurlijk een investering, maar lost het probleem uiteindelijk wel op omdat er dan geen onderscheid meer is. Bij nieuwbouw (o.a. appartementen, maar ook bedrijven) wordt dat al toegepast. Idealiter natuurlijk allemaal =>11kWh punten, maar als op iedere plaats een stopcontact zit ben je ook al een heel eind.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:32
Veneficus schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 12:50:
[...]

Hoeft niet, maar waar moet ik 'm dan bij invullen? Zakelijk lease of privé aankoop? Beide niet waar :P
Overigens is het denk ik interessant om te weten, omdat private lease dure nieuwe auto's in het bereik brengt van "de gewone man".
Een auto die je kan private leasen kan je hoogstwaarschijnlijk ook financieren, het lijkt me dus vooral een perceptieverschil (als in "lenen voor auto is stom").

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
[...]

Was consequent 4 maanden lang, dus kans daarop is heel klein

Als de reden voor het niet plaatsen van meer palen is dat "normale" plekken opgeofferd worden, dan is dat misschien een oplossing.
Daar was ik het ook mee eens. Alleen zoals ikzelf al zeg, dan moet er wel geinvesteerd worden om gelijk een significante hoeveelheid aan te leggen. Als je op 10% gaat zitten dan is het volgens mij niet genoeg omdat dan de kans op een vrije plaats best klein blijft, juist op plekken waar de parkeerdruk heel groot is (en dus de kans dat de laadpaal de enige vrije plek was, ook heel hoog is).

• Veneficus
[...]

Dank.

Nog een klein puntje, misschien dat er iets verduidelijking nodig is:

"Geen mogelijkheid om thuis te laden" (en de vergelijkbare van palen op het werk).

De keuze "niet echt een probleem" kan twee dingen betekenen: 1) inderdaad, kan niet, maar dat is ook niet nodig 2) integendeel, ik heb die mogelijkheid wél, dus het is niet van toepassing.

Ok, die vraag komt later terug :P

[ Voor 3% gewijzigd door Veneficus op 01-02-2018 15:33 ]

Verwijderd

Even een hele basale vraag. Ik krijg binnenkort mijn eerste electrische auto (BMW i3s) en moet kort daarna naar België. Dat zal onderweg laden betekenen.

Waar moet ik nu op letten op een site als oplaadpunten.nl bij het uitzoeken van een laadpunt? Hoe herken ik daar laadpunten waarmee ik de auto in 40 minuten ipv 3 uur kan laden. Of nog erger, hoe voorkom ik laadpunten waar het 10 uur of meer gaat kosten om te laden?

• pmiddeld
Ik zou de app/website van NewMotion/Fastned gebruiken voor NL en Chargemap voor België. Daar kan je de langzame laders en de verkeerde stekkers laten uitfilteren. Zorg wel dat je de juiste RFID-kaart/laadsleutel/app bij je hebt als je de rit gaat maken.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-11 07:39

PeaceNlove

Deugleuter

Over de BMW i3 gesproken: mijn voorbumper werd vandaag op onvriendelijke wijze gedeeltelijk van mijn auto afgerost en ik mocht dus gezellig met de berger van Collewijn meerijden. Bij hun terrein staat een i3 op een transportwagen, in blauw (mooi kleurtje voor dat ding trouwens) en die berger merkt op dat ze er nogal wat moeten wegslepen vanwege elektrische storingen. Klopt dat een beetje wat hij zegt? Elektrisch rijden lijkt me leuk, maar wachten en slap ouwehoeren met de bergers (hoe aardig die jongens ook zijn) lijkt me minder tof.

• JopieZoe
  • Laatst online: 07-06 09:24
PeaceNlove schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:56:
Over de BMW i3 gesproken: mijn voorbumper werd vandaag op onvriendelijke wijze gedeeltelijk van mijn auto afgerost en ik mocht dus gezellig met de berger van Collewijn meerijden. Bij hun terrein staat een i3 op een transportwagen, in blauw (mooi kleurtje voor dat ding trouwens) en die berger merkt op dat ze er nogal wat moeten wegslepen vanwege elektrische storingen. Klopt dat een beetje wat hij zegt? Elektrisch rijden lijkt me leuk, maar wachten en slap ouwehoeren met de bergers (hoe aardig die jongens ook zijn) lijkt me minder tof.
Wat betreft de BMW durf ik het niette zeggen. Wat betreft de Renault Zoe en ook de Leaf durf ik te zeggen dat dit borrelpraat is.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

PeaceNlove schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:56:
Ik weet van mijn broer dat dit in het begin is geweest, met name de 12 volt accu die leeg getrokken werd en/of niet bijgeladen was een ding. Andere storingen zou ik zo niet weten.

Met de nodige software updates is dat tijdens servicebeurten ook verholpen wat ik er van begrepen heb. Als je er nu 1 koopt is de software toch allemaal recenter.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

mjdvandenberg schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 08:16:
[...]

Zelfbouw is leuk voor thuis maar in de openbare ruimte niet echt toepasbaar.
prettig schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 10:21:
[...]

Backend gaan we niet zelf maken. Wij hebben het idee om gewoon DC laders (prijzen zakken hard) op de zaak te zetten en die open te stellen. Zodat iedereen er kan snelladen zonder te parkeren, dan kun je er meer laden want ze blijven niet staan (zal bij ons toch niet snel gebeuren op het industrieterrein).

Buitenland zie je zelfs al oplossingen met pre-paid kaarten......en dan onder de prijs van de grote spelers langs de snelweg gaan zitten.
Er zijn al modulaire DC snelladers (modules van 11kw... dus schaalbaar en eenvoudig bij storing te wisselen).
Wat kost een eenvoudige snellader dan tegenwoordig? Ik heb net met Allego gebeld maar de vanafprijs voor zo'n slim laadplein is duurder dan de gemiddelde auto die er aan hangt :P

Het wordt hier waarschijnlijk toch maar een 2x11kW met balanceer mogelijkheden.

• prettig
Meer palen gaat het niet oplossen (kun je op bierviltje uitrekenen), elke parkeerplek in het land een paal die standaard te langzaam laad. Weet dat velen het niet met me eens zijn. Maar over paar jaar zijn die palen verouderd, onderhoud, etc ... (hoogleraar automotive TU vindt dat overigens ook).

Ik gok gewoon op tankstations waar we gaan snel-laden en thuis/werk. Palen gaan verdwijnen op termijn.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als je toch ergens een nachtje staat maakt het niet uit dat je langzaam laadt, en als ie vol is kun je er nog wat mee verdienen ook met frequentie balanceren.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

prettig schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 18:25:
Ik gok gewoon op tankstations waar we gaan snel-laden en thuis/werk. Palen gaan verdwijnen op termijn.
Dan sluit je de meeste stedelingen uit die geen eigen oprit hebben.

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

[...]

'Normale' plekken worden niet opgeofferd, het zijn doorgaans mensen die hun brandstof voertuig inruilen op een elektrisch exemplaar en de palen zelf hebben aangevraagd. Voor de rest kan ik het natuurlijk alleen maar meer dan eens zijn met je standpunt :)

• pmiddeld
Ik lees net dat Newmotion in Duitsland de tarieven voor laders van Innogy, Ladenetz en EnBW heeft veranderd (lees verhoogd). Vooral AC (11 en 22 kW) laders van Ladenetz springen eruit: €1,19 starttarief, €0,02 per minuut en €0,48 per kWh. Ook de NL app is hierop bijgewerkt, kun je het zelf checken.
Reken maar eens uit wat een laadbeurtje je gaat kosten. Belachelijk!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Januari 2018 volgens Bovag

BMW I3 131
CITROEN C-ZERO 7
HYUNDAI IONIQ 405 **
Kia Soul EV: 7
NISSAN LEAF 24
OPEL AMPERA-E 154
PEUGEOT ION 1
RENAULT ZOE 75
TESLA MODEL S 57
TESLA MODEL X 20

Hyundai Ioniq is HEV/PHEV/EV verkopen.

Ik verklaar de Opel Ampera-3 tot het verkoop kanon van januari. Even voor perspectief, er zijn meer dan 2000 VW Golfs verkocht. De Leaf staat feitelijk stil tot deze in aantallen beschikbaar wordt gesteld. Ook in Noorwegen zijn deze nog niet in aantallen gezien. Het is daar de laatste maanden meer een race tussen de BMW i3 en VW e-Golf
Pagina: 1 ... 87 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.