Terug van een road trip van Houten naar Cuxhaven met de Renault Zoe Q90.
Toch een beetje gemengde gevoelens overgehouden aan vakantie met deze auto.
Negatieve dingen eerst.
Het is winter. Dat betekent dat bij mij het bereik zo rond de 180 km ligt. Persoonlijk vind ik eco mode uitgesloten. Men rijdt behoorlijk door in Duitsland, en als je 95 rijdt, vind ik het gewoon te eng. Dus ik rij zo'n 105-110 km/u.
Echter, ik reed in onbekende regionen, dus geen idee of het laden goed gaat. Ik moest dus rekening houden met het feit dat ik moest uitwijken naar een andere laadpaal. Dat betekende: een route waarbij ik ging laden als er nog 40 km op de GOM stond.
Die combinatie van factoren (winter, dikke marge, geen eco-mode) zorgde er voor dat ik vrij voorzichtig de laadmomenten had ingepland. Nou is dat niet zo'n probleem, ware het niet dat laden met die Zoe soms heel traag gaat. Initieel trekt 'ie lekker 40 kWh, maar dat zakt langzaam maar zeker terug. Op de terugweg had ik zoiets. Om 10:57 stond ik op 48% en wilde ontbijten. Dus ik gooi 'm aan een 43 kWh lader, en om 11:39 staat die op 79%. 30% er bij in 40 minuten, dat is niet veel... dat heb je dus met een accu die nog niet leeg en nog niet warm is.
Dus toen dacht ik, dat gaan we anders aanpakken. Ik rij 'm flink leeg en dan pas laden. Dus als ik aankom bij Olle Rheen (vreetschuur in Rhede (Ems), Duitsland), staat de meter op 16%. Dus ga ik laden en na de lunch (40 minuten later) zie ik dat er 65% op het dashboard staat. Ik verwacht dat de GOM 130 km toont, maar die zegt 87 km. Dat is de eerste en enige keer dat de GOM gek deed, trok na kwartiertje rijden zichzelf recht.
Volgende stop: Fastned Panjerd, afstand: 98 km. Als het goed is, zou ik het moeten halen met 20 km extra. Nou zullen de condities wellicht wat tegen hebben gezeten, want tijdens de rit zie ik die extra 20 km langzaam verdampen. Ik schakel toch maar naar Eco modus naarmate ik de grens nader, maar er blijven er nog maar 10 over. Dat vind ik te krap, en stop wat eerder bij een paaltje op een parkeerplaats een stukje voor Hoogeveen. Zou 22 kWh moeten zijn, maar levert 7,4. Tukkie gedaan en laden afgemaakt bij Fastned Panjerd. Totale laad-tijd van 24% naar 86%: exact 1 uur. Thuis gekomen had ik nog 30 km op de teller. Lang moeten laden, en dan nog: houdt niet over voor iemand met
stalen fluwelen zenuwen.
Kortom: diverse kleine irritaties en voor mij persoonlijk lange laadtijden.
Nu het positieve.
Ten eerste is het gewoon ontzettend leuk om te realiseren dat het uberhaupt mogelijk is om met je elektrische auto richting Noord-Duitsland te kachelen.
Ten tweede ging het laden echt verrassend eenvoudig. Ik heb een druppel van LMS, en die werkte bij alle (Allego en EWS) paaltjes die ik aangedaan heb. Desalniettemin: @
Hachy, bedankt voor je hulp
Ten derde, het was ontzettend leuk om te leren hoe de auto en met name z'n accu in elkaar steekt. Ik rij doordeweeks altijd plankgas naar de klant en plankgas weer terug, maar dat werkt niet op vakantie
Ten vierde, ik verbleef bij een B&B en vertelde de gastheer dat ik met een Renault Zoe was gekomen. Hij was zeer onder de indruk, zeer enthousiast, en vertelde dat hij dus op het punt staat te investeren in een behoorlijk grote woontoren, en daar budget heeft gereserveerd voor laders voor auto's en e-bikes. Erg leuk gesprek.
Leermoment: voor mij bestaat zo'n lange afstand uit ritjes waarbij je de auto van 80% naar 20% oprijdt, en dan gaat laden. Dus bereken ik elk deel van de reis als 60% van zijn eigenlijke bereik.
Zie ik mezelf dit doen met een gezin? Ja, mits ik de rit al een keer zelf heb gedaan. Zou ik het iemand anders adviseren? Nee, behalve als die persoon een beetje van pionieren houdt.
[
Voor 5% gewijzigd door
TucanoItaly op 28-01-2018 21:03
]