Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Veneficus schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 09:33:
[...]

De Niro met name de Kona zijn wel een slagje groter dan de Leaf. Is de Niro niet bijna even groot als een Qashqai?
De Kona is maar een kleintje, vergelijkbaar met de Ampera-E of een Nissan Juke. De Leaf is denk ik een stuk praktischer dan een Kona

[ Voor 48% gewijzigd door PeaceNlove op 24-01-2018 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
PeaceNlove schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 09:43:
[...]

De Kona is maar een kleintje, vergelijkbaar met de Ampera-E of een Nissan Juke. De Leaf is denk ik een stuk praktischer dan een Kona
Inderdaad, volgens mij is de Kona hetzelfde als de Stonic. De Niro is een slag groter en volgens mij net als de Sportage vergelijkbaar met de Tucson.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:15
Geen idee hoe betrouwbaar dit allemaal is en of het makkelijk is om te importeren 26480 euro vind ik een behoorlijk leuke prijs voor een nieuwe leaf.
https://www.autoscout24.b...e6-4652-879b-7f2989a5b19a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

haaibaa2 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 08:26:
Maar het laden is wel een groot verschil vind ik. Omdat je in de Leaf 2 wel een DC snellaad poort hebt. Al is het 'maar' 50 kW Chademo, het werkt wel altijd. Dat is toch een groot verschil met 45 kW ac snelladen wat in de Zoe zit en wat bij Fastned soms al niet goed meer werkt.
Dat was toch de eerste generatie Zoe? Ik heb niet gehoord van ZE40's (2e generatie) die dat probleem hebben.

Dat 50 kW Chademo beter klinkt dan 43 kW AC laden, ben ik met je eens. Echter de details doen wel echt ter zake. Zo vertelt niemand je, dat je Zoe alleen met een lekkere warme én lege accu echt kunt snelladen. Ik ben dus erg nieuwsgierig hoe die Leafs dat doen. Sure, 50 kW is beschikbaar maar wordt het ook echt gebruikt?
Krisp schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 08:56:
Vanuit comfort, ruimte en uitrusting is de Leaf wel een veel betere deal
Dat is inderdaad zo. Ik ben weinig gewend dus vind het allang prima, maar als je kijkt naar de features van de Zoe, dan is het karig in vergelijking. Met name dat gare R-Link, dat had er nooit in mogen zitten. Een refresh is niet overbodig wat dat betreft.

Ik had gewoon gehoopt qua bereik op een sprong voorwaarts door Nissan, dat laat nog even op zich wachten, en zal een stukje prijziger worden.

[ Voor 26% gewijzigd door TucanoItaly op 24-01-2018 10:54 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Veneficus schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 09:33:
[...]

De Niro met name de Kona zijn wel een slagje groter dan de Leaf. Is de Niro niet bijna even groot als een Qashqai?
De Kona is een B-SUV kennelijk. Dat is qua ruimte dan eerder een concurrent van de Zoe (klasse Clio, Polo, 208).

De Niro is inderdaad een slag groter, en vist in dezelfde vijver als de Nissan Qashqai. Dat is wel een slagje groter dan de Leaf inderdaad, en wellicht een concurrent voor de Leaf SUV die voor eind 2018 gepland staat.
TucanoItaly schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 10:46:
[...]

Ik had gewoon gehoopt qua bereik op een sprong voorwaarts door Nissan, dat laat nog even op zich wachten, en zal een stukje prijziger worden.
Voor Nissan is het een behoorlijke sprong voorwaarts, en ik vermoed dat ze op dit moment niet verder kunnen komen omdat er onvoldoende capaciteit in de markt is. Dat neemt niet weg dat ik de huidige Leaf minder interessant vind dan de MY2019 volgens de geruchten. Kia en Hyundai doen dan ook mee, dus hopelijk is de beschikbaarheid van tweedehands auto's dan ook op orde. :)

[ Voor 28% gewijzigd door Krisp op 24-01-2018 11:20 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:30
gerre1 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 10:38:
Geen idee hoe betrouwbaar dit allemaal is en of het makkelijk is om te importeren 26480 euro vind ik een behoorlijk leuke prijs voor een nieuwe leaf.
Lijkt erop dat dat de prijs is met de duitse subsidie erbij, ik verwacht niet dat je die subsidie krijgt als buitenlandse koper.

Maar misschien weet MarcelGo er iets meer van ;)

Voor de rest is elektrisch importeren wel interessant. BPM kosten zijn 0 omdat het een elektrische auto is.
Kenteken en keuring is ruimgenomen 150 euro.
Als het een nieuwe auto is die je importeert (minder dan 6000 km of jonger dan 6 maanden) moet je btw betalen, maar hoef je de duitse btw niet te betalen. Dus wordt de auto 3% duurder.

Ook leuk is dat bij ons je ProPilot pas krijgt bij het Tekna pakket, en in Duitsland het al in NConnecta zit. In DE moet je alleen wel extra bij betalen voor het winterpakket.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:35
@Veneficus @Krisp Als die Niro een fatsoenlijk bereik heeft is dat zeker een mooie optie voor gezinnen :).

Auto heeft minder bagageruimte dan een leaf. En is korter.

[ Voor 34% gewijzigd door Artbij op 24-01-2018 11:27 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:25

Hoogie2004

Whohooooo

Kodess schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:09:
[...]

Lijkt erop dat dat de prijs is met de duitse subsidie erbij, ik verwacht niet dat je die subsidie krijgt als buitenlandse koper.

Maar misschien weet MarcelGo er iets meer van ;)

Voor de rest is elektrisch importeren wel interessant. BPM kosten zijn 0 omdat het een elektrische auto is.
Kenteken en keuring is ruimgenomen 150 euro.
Als het een nieuwe auto is die je importeert (minder dan 6000 km of jonger dan 6 maanden) moet je btw betalen, maar hoef je de duitse btw niet te betalen. Dus wordt de auto 3% duurder.

Ook leuk is dat bij ons je ProPilot pas krijgt bij het Tekna pakket, en in Duitsland het al in NConnecta zit. In DE moet je alleen wel extra bij betalen voor het winterpakket.
Ik gok dat i.v.m. subsidies en het 'nieuw' zijn van de auto bij export, de beschikbaarheid pas 180 dagen na bestelling is bij die advertentie (dat is ong. 6 maanden). Dan ontloop je die extra kosten lijkt me, en kan die dealer de subsidie pakken.

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:51
Oeps staat hierboven al...de auto moet 3 maanden op naam staan...

[ Voor 89% gewijzigd door MarcelGo op 24-01-2018 12:46 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:05
MarcelGo schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 12:44:
Is dat het enige? Dan is het nogal een verschil t.o.v. kopen in NL.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinxedworld
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:37
MarcelGo schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 12:44:
Of 3 maand wachten op een nieuwe uit de fabriek, of 3 maand wachten op een nieuwe uit Duitsland tegen een pak minder geld. Lijkt me een relatief eenvoudige keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Deze heeft ook wel een bijzondere prijs:
https://www.autoscout24.d...53-e250040a05a6?cldtidx=2

Vreemd..

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
Haha, die is geimporteerd vanuit Frankrijk.
Dus dan import je vanuit DE een auto die isgeimporteerd uit FR 8)7
En het is een particulier, dat zou een reden kunnen zijn van die lage prijs.

Edit: Het is ook nog een vrij luxe uitvoering met van die gekke uitstap lichten....

[ Voor 8% gewijzigd door Kodess op 24-01-2018 13:27 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Ja, ik heb ook nog heel serieus zitten kijken naar het importeren van een 2014-15 Leaf uit Frankrijk. Zijn er aardig wat tweedehands voor 9-10k, anderhalf keer zo goedkoop als hier. Helaas was ik een mietje en durfde ik het niet aan, maar in principe zijn de kosten hiervoor minimaal.

Duseh... wie gaat het proberen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
mux schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 13:30:
Ja, ik heb ook nog heel serieus zitten kijken naar het importeren van een 2014-15 Leaf uit Frankrijk. Zijn er aardig wat tweedehands voor 9-10k, anderhalf keer zo goedkoop als hier. Helaas was ik een mietje en durfde ik het niet aan, maar in principe zijn de kosten hiervoor minimaal.

Duseh... wie gaat het proberen ;)
ik ben even aan het kijken en die leafs hebben blijkbaar accuhuur. Zag eentje uti 2014 voor 10k, en dan stond er bij, inclusief accu is 15.

NL Leaf reviews zijn langzaam binnen aan het druppelen, alhoewel het meer first looks zijn dan echte reviews...
ANWB: YouTube: ANWB Test Nissan Leaf 2018
Autovisie: YouTube: Nissan Leaf (2018) - Test - Autovisie TV

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:06
Zal wel zonder warmtepomp zijn

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
@assje Om de milieu premie te krijgen/behouden moet de auto in Duitsland 3 maanden op naam staan (in mijn geval ook iets van 2500km), dan koop jij dus een gebruikte auto en ook bij latere verkoop zal dit een effect hebben op de waarde, maar ja het is wel de moeite waard vind ik...

[ Voor 7% gewijzigd door MarcelGo op 24-01-2018 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:39
pmiddeld schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 13:44:
[...]

Zal wel zonder warmtepomp zijn
De Ioniq heeft volgens mij standaard een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
In Duitsland zeker niet standaard (Trend vs. Style)! Hoe het in Frankrijk zit weet ik niet

[ Voor 18% gewijzigd door pmiddeld op 24-01-2018 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 18:11

databeestje

Von PrutsHausen

Kodess schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 13:38:
[...]

ik ben even aan het kijken en die leafs hebben blijkbaar accuhuur. Zag eentje uti 2014 voor 10k, en dan stond er bij, inclusief accu is 15.

NL Leaf reviews zijn langzaam binnen aan het druppelen, alhoewel het meer first looks zijn dan echte reviews...
Ik kon het niet laten om commentaar te geven op de Autovisie video, zo jammer. De ANWB videos kan ik waarderen, weinig Top Gear gehalte, maar wel een knappe inschatting wat je van de auto in kwestie kan verwachten, en dat is wel prettig. Ze zijn in ieder geval consistent in hun rapportage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Hachy schreef op maandag 22 januari 2018 @ 00:13:
Uiteindelijk krijg je dan een lijstje wat er ongeveer zó uitziet:
OK, route uitgestippeld naar iets boven Bremerhaven, Duitsland. Er zitten laadpalen van Allego en EWE tussen, voor de rest niks. Voor Allego heb ik de Smoov app geinstalleerd, en die kun je aan je PayPal account hangen.

Echter het is me nog niet duidelijk hoe ik bij de Duitse EWE laadpalen kan laden... Ik heb een druppel van Last Mile Solutions, gaat dat werken? Wie weet dit?

[ Voor 13% gewijzigd door TucanoItaly op 24-01-2018 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
EWE heeft Newmotion als roaming partner. Check in de newmotion app of de laadstations die je wil gebruiken erop staan. Laadpas van newmotion is gratis. Dan weet je ook meteen de prijs. Let op, starttarief newmotion in het buitenland is 60 cent of zoiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:25

Hoogie2004

Whohooooo

Kodess schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 13:38:
[...]

En die van Autoweek:
https://www.autoweek.nl/video/nissan-leaf-rij-impressie/

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

pmiddeld schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 00:32:
EWE heeft Newmotion als roaming partner. Check in de newmotion app of de laadstations die je wil gebruiken erop staan. Laadpas van newmotion is gratis.
Dank je, aangevraagd. Helaas ga ik dit weekend al weg dus die pas krijg ik niet op tijd :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eltjo
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:36

Eltjo

Groninger in Fryslân

Vandaag is de laadvoorziening geïnstalleerd! De eerste stap naar elektrisch rijden is gezet. Nu nog een maandje wachten op de levering van de auto...

Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
gerre1 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 10:38:
Oeh! Dat is lekker in de buurt! Misschien toch de bruiloft afzeggen })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
De leaf ziet er wel heel tof uit met de huidige lease tarieven en best goede uitrusting. Kan het best een goede optie zijn. Helaas ook weer gelijk iets duurder in verhouding met het oude model. Maar goed het maakt een goed alternatief voor de model 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:49
De reden dat je redelijk goedkoop een elektrische auto kan kopen in Frankrijk is omdat je bij de aanschaf van een elektrische auto maximaal 6000 euro subsidie krijgt. De reden voor een eenmalige subsidie (in plaats een 'korting' op wegenbelasting in NL) is omdat er geen wegenbelasting bestaat. Ik weet niet hoe het zit met voorwaarden voor export, maar het verklaart de lagere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
FreeShooter schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 10:24:
De reden dat je redelijk goedkoop een elektrische auto kan kopen in Frankrijk is omdat je bij de aanschaf van een elektrische auto maximaal 6000 euro subsidie krijgt. De reden voor een eenmalige subsidie (in plaats een 'korting' op wegenbelasting in NL) is omdat er geen wegenbelasting bestaat. Ik weet niet hoe het zit met voorwaarden voor export, maar het verklaart de lagere prijs.
Zover ik heb begrepen moet ie minimaal 6 maanden en 5000km gereden hebben voor hij geëxporteerd kan worden. Weet niet of beide voorwaarden gehaald moeten zijn of slechts één.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eltjo schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 09:11:
Vandaag is de laadvoorziening geïnstalleerd! De eerste stap naar elektrisch rijden is gezet. Nu nog een maandje wachten op de levering van de auto...

[afbeelding]
Is dit een Eneco laadpunt? Ik heb een offerte aangevraagd bij Eneco voor een laadpunt voor mijn e-golf. mijn huis wordt volgende maand opgeleverd. *O* *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eltjo

Eltjo

Groninger in Fryslân

Yup, een EV Box Homeline via Eneco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eltjo schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 10:59:
[...]

Mag ik vragen wat het jou gekost heeft? Heeft Eneco de installatie gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eltjo

Eltjo

Groninger in Fryslân

Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 11:01:
Mag ik vragen wat het jou gekost heeft?
Alles zit bij het leasebedrag in. Laadpaal met installatie zat rond de 1000 euro geloof ik en is afhankelijk van of er gegraven moet worden en zo ja hoeveel meter.
Installatie zelf is via Eneco door de BAM uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eltjo schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 11:06:
[...]

Alles zit bij het leasebedrag in. Laadpaal met installatie zat rond de 1000 euro geloof ik en is afhankelijk van of er gegraven moet worden en zo ja hoeveel meter.

[...]

Installatie zelf is via Eneco door de BAM uitgevoerd.
Oke dat is relax. Ik mag helaas geen laadpaal in mijn leasecontract opnemen. Er moet bij mij wel veel gegraven worden omdat mijn meterkast bij de voordeur zit en mijn parkeerplek aansluitend aan de achtertuin. Ik moet ook nog mijn meterkast laten aanpassen als mijn huis is opgeleverd naar 3 fase 25A zodat ik ik 2 fase kan laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eltjo

Eltjo

Groninger in Fryslân

Dan zou de installatie prijs wel wat hoger komen te liggen. Ik had het geluk dat ons huis al voorzien was van een 3 fase aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eltjo schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 11:11:
Dan zou de installatie prijs wel wat hoger komen te liggen. Ik had het geluk dat ons huis al voorzien was van een 3 fase aansluiting.
Ja las hier ergens dat, dat €200 euro kost ongeveer bij de netbeheerder. Toevallig net de offerte van Eneco ontvangen. €1600 euro incl. installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Ik koop de webasto pure voor 595 euro incl. en laat mijn installateur installeren.

Mijn netbeheerder cogas rekent ruim 300 euro incl. voor overstap naar 3 fase.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

janesh schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 11:48:
Ik koop de webasto pure voor 595 euro incl. en laat mijn installateur installeren.

Ben ik ook naar aan het kijken. Moet ik alleen een installateur vinden :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
TucanoItaly schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 08:36:
[...]

Dank je, aangevraagd. Helaas ga ik dit weekend al weg dus die pas krijg ik niet op tijd :+
Bij mij ging het vrij snel, misschien lukt het nog.

Je kan ook met enige moeite ter plaatse met Paypal of creditcard betalen:

Alternativ können Sie mit dem Service von BE ENERGISED MANAGED COMMUNITY der has.to.be GmbH jeden Ladevorgang einzeln per PayPal oder Kreditkarte (VISA oder Master Card) zahlen. Dazu scannen Sie einfach den QR-Code an der Ladestation, registrieren sich bei der ersten Nutzung bei be ENERGISED bzw. melden Sie sich an oder fahren als Gast fort, wählen Ihr Zahlungsmittel, bestätigen den angezeigten Preis – und schon kann der Ladevorgang beginnen.

[ Voor 49% gewijzigd door pmiddeld op 25-01-2018 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:15
Eltjo schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 09:11:

[afbeelding]
Even nieuwsgierig waarom je voor een socket gekozen hebt en niet voor een vaste kabel. Nu moet je de kabel elke keer uit de auto pakken en er weer in leggen, met een vaste kabel ben je wat dat betreft sneller klaar, toch? (@Verwijderd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

pmiddeld schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 13:49:
Je kan ook met enige moeite ter plaatse met Paypal of creditcard betalen:
Aha, super! Dat is precies de info die ik zocht! Druppel of kaart is gemakkelijker, maar op deze manier weet ik zeker dat het laden gaat lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
@Niek_ Met een socket kan iedereen (bezoek) ook laden, met een vaste kabel heb je kans dat jouw type2 kabel niet op een type1 auto past. Ik heb voor mijn PHEV een korte kabel (2m) bijgekocht, bij lange na niet zo veel gedoe om uit de auto te krijgen en in 99% van de gevallen bruikbaar.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:58
Op m;n werk hebben we ook kabels aan de lolos hangen. Zo ideaal, het scheelt echt wel een hoop tijd hoor.

Mocht het niet passen dan kan je alsnog je eigen kabel er in prikken.

[ Voor 25% gewijzigd door tiguan op 25-01-2018 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

TucanoItaly schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 20:55:
[...]

OK, route uitgestippeld naar iets boven Bremerhaven, Duitsland. Er zitten laadpalen van Allego en EWE tussen, voor de rest niks. Voor Allego heb ik de Smoov app geinstalleerd, en die kun je aan je PayPal account hangen.

Echter het is me nog niet duidelijk hoe ik bij de Duitse EWE laadpalen kan laden... Ik heb een druppel van Last Mile Solutions, gaat dat werken? Wie weet dit?
Nou.. een klein beetje onderzoek kan geen kwaad. Dat kost het je hoogstens 10 minuten en 1 googletje. Daar zie je dat ze roaming hebben met Greenflux, Ladenetz en ook nog eens QR codes ondersteunen.

Als je bij goingelectric de aanbieder EWE selecteert zie je dat ze te gebruiken zijn met veel laadpassen zoals Plugsurfing laadsleutel, The New Motion laadpas, en via Intercharge direct (QR code aan je creditcard/paypal)

Je kan ook op chargemap een paar laadpunten aanvinken. Zoals bijvoorbeeld deze snellader midden in bremerhaven. Daar zie je ook welke pasjes compatible zijn met dit laadpunt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Mit diesen Ladekarten / Angeboten kann diese Ladesäule genutzt werden
ENTEGA Flat
NewMotion Ladekarte
Tip für Gelegenheits- und Poweruser
PlugSurfing Ladeschlüssel
PlugSurfing App
Z.E. Pass
alle Ladekarten für den Verbund allego

Ik vind laden met een laadpas makkelijker en prettiger, dus ik zou een TNM pas en een plugsurfing pasje meenemen. Zowieso als je Duitsland in gaat.

Nog een tip voor jou als je alleen een LMS key hebt. Installeer de app van Ecotap. Als het laadpunt daar te vinden is (ik zag er al eentje in Bremerhaven) dan kan je daar 99% zeker ook met andere LMS familie passen laden zoals NL Mab of EV Company.

Installeer voor de zekerheid ook de apps Innogy eCharge, Plugsurfing, én Intercharge op je telefoon en stel ze alvast in op jouw paypal account of creditcard. In het topic 'laden in het buitenland' op RF is hier ook heel veel over te vinden.

Ik las in een andere post dat je dit weekend al weggaat. Als je nog een TNM pas nodig hebt kan je er wel eentje van me lenen, moet je wel via Apeldoorn reizen :)

[ Voor 23% gewijzigd door Hachy op 25-01-2018 23:00 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
janesh schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 11:48:

Ik heb mail contact gehad en volgens Webasto gaat dat niet goed?? (Misschien begreep hij me niet goed, maar ik heb aangegeven 400V 3 fase te hebben op een 3X25A aansluiting)

Beste Marcel,
Vanochtend info uit Wolfsburg ontvangen.
U kunt in NL / EUR de EGOLF alleen AC 1-fase laden: 3,7kW (16A) of 7,4 kW (32A). Het laatste is krachtstroom.
EGOLF accepteert ook 2 fase (7,2 kW) maar dat is voor de US-markt waarbij 2 lijnen van 110V worden gekoppeld.
Onze unit kost € 595 (incl BTW en lekstroombeveiliging type B). Inmiddels zijn de levertijden terug naar max 2 weken.

Dus ik ben erg nieuwsgierig hoe dit afloopt...

[ Voor 6% gewijzigd door MarcelGo op 26-01-2018 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Tassadar32 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 20:17:
@Niek_ Met een socket kan iedereen (bezoek) ook laden, met een vaste kabel heb je kans dat jouw type2 kabel niet op een type1 auto past. Ik heb voor mijn PHEV een korte kabel (2m) bijgekocht, bij lange na niet zo veel gedoe om uit de auto te krijgen en in 99% van de gevallen bruikbaar.
Was ook mijn overweging gezien we ook een type 1 ladende auto hebben. Echter uiteindelijk maar gewoon voor vast type 2 gegaan en een adapter voor de type 1.

Tot nu toe toch wel erg tevreden met de vaste kabel, scheelt toch wel hassle elke keer in de kofferbak zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Hachy schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 22:41:
Nou.. een klein beetje onderzoek kan geen kwaad. Dat kost het je hoogstens 10 minuten
:$ niet aan gedacht om Duitse zoektermen te gebruiken...
Als je bij goingelectric de aanbieder EWE selecteert zie je dat ze te gebruiken zijn met veel laadpassen (...) Intercharge direct
Yep, die lijst had ik reeds gevonden, fantastische site. In die lijst stond LMS niet bij, dus daarom werd ik er niet wijzer uit. Intercharge staat daar niet bij, overigens. Is die laatste een stukje algemene kennis?
Je kan ook op chargemap een paar laadpunten aanvinken. Zoals bijvoorbeeld deze snellader midden in bremerhaven.
Yep, die had ik al gevonden via de GoingElectric routeplanner die je adviseerde. In principe heb ik nu een route met alleen maar 43 kWh laadpalen, dus het ziet er goed uit.
Nog een tip voor jou als je alleen een LMS key hebt. Installeer de app van Ecotap. (...)
Installeer voor de zekerheid ook de apps Innogy eCharge, Plugsurfing, én Intercharge op je telefoon en stel ze alvast in op jouw paypal account of creditcard.
:D Done.
Ik las in een andere post dat je dit weekend al weggaat. Als je nog een TNM pas nodig hebt kan je er wel eentje van me lenen, moet je wel via Apeldoorn reizen :)
U gaat DM krijgen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Eltjo schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 10:59:
Eneco is toch altijd een hele dure optie?
Net zoals zonnepanelen via je energieleverancier kopen, dat is zooooo duur.

Edit:
Laat maar, in je contract. Logisch...
Dan zit je vaak aan de samenwerkende partij vast.

[ Voor 15% gewijzigd door BlakHawk op 26-01-2018 09:12 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

TucanoItaly schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 08:15:
Intercharge staat daar niet bij, overigens. Is die laatste een stukje algemene kennis?
Als je ergens QR ziet dan weet je eigenlijk al wel dat hij met Intercharge werkt. Intercharge heeft ook een kaart met laadpunten; http://www.intercharge.eu

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/k66Amw/intercharge_eu_bremerhaven.png

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/hx42zG/intercharge_eu_bremerhaven2.png
MarcelGo schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 07:21:
[...]

Ik heb mail contact gehad en volgens Webasto gaat dat niet goed?? (Misschien begreep hij me niet goed, maar ik heb aangegeven 400V 3 fase te hebben op een 3X25A aansluiting)

Beste Marcel,
Vanochtend info uit Wolfsburg ontvangen.
U kunt in NL / EUR de EGOLF alleen AC 1-fase laden: 3,7kW (16A) of 7,4 kW (32A). Het laatste is krachtstroom.
EGOLF accepteert ook 2 fase (7,2 kW) maar dat is voor de US-markt waarbij 2 lijnen van 110V worden gekoppeld.
Onze unit kost € 595 (incl BTW en lekstroombeveiliging type B). Inmiddels zijn de levertijden terug naar max 2 weken.

Dus ik ben erg nieuwsgierig hoe dit afloopt...
Volgens deze review op autoweek accepteert de auto ook 2x16A van de 3-fase 11 kW (3x16Ax230V) laadpaal. Dat zou betekenen dat als je een normaal 3-fase 11kW laadpaal aan laat sluiten jij gewoon op 7,4 kW laden kan (5 uur 0-vol)

[ Voor 47% gewijzigd door Hachy op 26-01-2018 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Laatst online: 17-09 12:36
Geruchten van het Renault Zoe forum (NL) gaan dat Renault Nederland per direct stopt met het upgraden/ombouwen van 22 naar 40kWh accu's...
Balen aan mijn kant, maar... zolang er formeel geen schrijven ontvangen is, houd ik hoop

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
NielsTn schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 09:59:
Geruchten van het Renault Zoe forum (NL) gaan dat Renault Nederland per direct stopt met het upgraden/ombouwen van 22 naar 40kWh accu's...
Balen aan mijn kant, maar... zolang er formeel geen schrijven ontvangen is, houd ik hoop
Weten ze ook waarom het upgraden zou stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Laatst online: 17-09 12:36
JeroenK schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 10:04:
[...]

Weten ze ook waarom het upgraden zou stoppen?
het zijn geruchten, ik (en anderen) hebben officieel nog geen bericht/brief ontvangen.

misschien te kostbaar, te omslachtig? misschien willen ze forceren dat early adapters fiks afschrijven en overstappen naar de 40kW nieuwe Zoe.... (hell no, dan maar doorsparen voor een Tesla)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Gratis kunnen laden bij de Lidl Leeuwarden onder het genot van een Frikandelbroodje:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/O1scDtx.jpg?1

Na 45 minuten stopt de lader automatisch.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
@MarcelGo De e-Golf kan max. 2 fase laden op 16A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Dus de smaak te pakken nadat de X besteld is. Gelijk door naar de boodschappen auto vervangen. Alleen het budget is een stuk lager natuurlijk. En hij is voor in noord holland te rijden en niet voor lange afstand daar heb ik de X voor.

Maar max 500 euro in de lease blijven er genoeg opties over de Zoe, Leaf 2018 of de IONIQ. Helaas weer een slechte ervaring met stokman wat een slechte tent is dat ook weer. Ze hadden hem niet eens staan en dan heel bot ja we hebben er geen staan nu net verkocht ik heb een folder voor je die kan ik uitprinten. Maar na wat gedoe komen we op de prijs van 475 euro voor een Zoe voor 5 jaar. Leuk maar naar mijn idee toch echt een B klasse auto en zeker als je het vergelijkt met de ioniq dan helemaal. Wat een verschil.

Dus door naar de nissan dealer ging wel een stukje beter alleen natuurlijk nog niets zichtbaar hij komt pas eind februari levering pas in juli augustus als het meezit. Of nu nog een 2.0 limited edtion maar dan wel nu beslissen en geen proefrit / testen. Maar goede papieren gelijk in de lease als Zoe. Nette range we hoeven ook niet echt grote range voor die auto het is voor korte afstanden boodschappen en voor mijn vrouw en wanneer ik het een keer nodig heb naar een klus te gaan. Maar dat is een uitzondering. Maar goed nog lang niet leverbaar.

Toen nog even lang de hyundai dealer de ioniq bekeken dat is wel een mega auto zeg. Redelijke range (kan beter) maar als het moet kan ik naar mijn werk en terug lurken bij fastned. Of moet ik een parkeergarage vinden met laadpaal. Wel snel leverbaar als ik niet te kieskeurig ben binnen 2 weken zelfs.Maar mooie auto wel van binnen iets wat krap achter maar goed stukken ruimer dan mijn C1 en het is ook echt een ruime auto. De echte range komt op 200 kilometer wat eigenlijk best goed is voor de 28kwh. Dus gelijk maar een proefrit regelen en zien of dat ding nog een beetje lekker rijdt.

Moeilijk keuzes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Die Duitsers zeg...
Leaf 2018 2.Zero 26.980 €

Dit is dus die Zero versie die tussen N-Connecta en Tekna inzit het instap model zonder warmtepomp -_-, de milieusubsidie is er ook al af.
Daarvoor is ie nog steeds erg goedkoop, en dat komt doordat er geen metallic lak op zit, vinden ze daar blijkbaar erg belangrijk.

Dus als je 6 maanden geduld hebt, heb je voor 27500 de nieuwe Leaf met ProPilot...
(6 maanden moet ie op een duitse naam staan voor de subsidie, dan zonder btw kopen bij de dealer en importeren en 21%btw betalen)

[ Voor 3% gewijzigd door Kodess op 26-01-2018 13:50 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Dat gaat helaas niet werken voor mij moet via de lease gaan. Plus ben zelf niet heel erg voor het kopen van een EV op dit moment de techniek ontwikkeld zich zo snel. Dat over 5 jaar zeker weten de markt heel anders is. Maar goed het is zeker erg goedkoop in Duitsland. Zucht. we gaan het zien ben heel benieuw hoe de ioniq rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pevano
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-06 06:59
Kodess schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 13:43:
Die Duitsers zeg...
Leaf 2018 2.Zero 26.980 €

Dit is dus die Zero versie die tussen N-Connecta en Tekna inzit het instap model zonder warmtepomp -_-, de milieusubsidie is er ook al af.
Daarvoor is ie nog steeds erg goedkoop, en dat komt doordat er geen metallic lak op zit, vinden ze daar blijkbaar erg belangrijk.

Dus als je 6 maanden geduld hebt, heb je voor 27500 de nieuwe Leaf met ProPilot...
(6 maanden moet ie op een duitse naam staan voor de subsidie, dan zonder btw kopen bij de dealer en importeren en 21%btw betalen)
Is dit wel een 2.ZERO edition ? In NL was er iig geen solid white beschikbaar, slechts zwart of spring cloud.

edit : te snel gereageerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eltjo

Eltjo

Groninger in Fryslân

Niek_ schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 17:55:
Even nieuwsgierig waarom je voor een socket gekozen hebt en niet voor een vaste kabel. Nu moet je de kabel elke keer uit de auto pakken en er weer in leggen, met een vaste kabel ben je wat dat betreft sneller klaar, toch?
Dat klopt, vaste kabel zou wat makkelijker zijn. Vind persoonlijk het iets netter staan wanneer er geen kabel hangt wanneer er niet wordt opgeladen. En de praktische kant is dat er nu ook eens bezoek kan laden met een andere type aansluiting natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
MeZZiN schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 14:21:
Dat gaat helaas niet werken voor mij moet via de lease gaan. Plus ben zelf niet heel erg voor het kopen van een EV op dit moment de techniek ontwikkeld zich zo snel. Dat over 5 jaar zeker weten de markt heel anders is. Maar goed het is zeker erg goedkoop in Duitsland. Zucht. we gaan het zien ben heel benieuw hoe de ioniq rijdt.
Ioniq is een prima auto, maar je weet zelf hoe snel de technologie gaat... zou toch nog even wachten op de Leaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Maar die is er nog niet dus eerste proefrit wordt met de ioniq Techniek gaat echt rap en ik moet zeggen dat ik het wel prima vind om te leasen over een paar jaar is auto bezit niet meer de norm denk ik.

Kans is groot dat ik voor woon-werk dan een oproepauto / 1 persoons vervoer heb en dan een kleine auto voor de ritjes rondom kids etc. Die komt dan uit de dorps pool van autos als je goed beschouw staat ons dorp vol met autos die alleen maar weg roesten.

We gaan het zien het worden leuk tijden!

Straks mijn laadpalen op orde thuis weinig kosten meer behalve een hoop luxe auto's. Met dank aan de overheid om het redelijk betaalbaar te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Eltjo schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 15:13:
[...]

Dat klopt, vaste kabel zou wat makkelijker zijn. Vind persoonlijk het iets netter staan wanneer er geen kabel hangt wanneer er niet wordt opgeladen. En de praktische kant is dat er nu ook eens bezoek kan laden met een andere type aansluiting natuurlijk ;)
Zou het niet mogelijk zijn om een korte mannekes kabel er (vergrendeld) in te laten? Of de kabel op een andere manier ernaast, er op of omheen :p?

Zelf hebben we ook een vaste (type 2) kabel, maar een laadpaal van laadpaal24 kan worden omgebouwd mocht dat nodig zijn (heb ik mij toen laten vertellen).

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

@MeZZiN Zou je misschien wat meer interpunctie willen gebruiken? Ik kan je posts bijna niet lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
2e hands laadkast gekocht, is type 2 ipv 1.

Iemand interesse?

EV-Box Homeline 11kW 16A RFID/Laadpas Type 2 driefasig Kabel 6M
H3160-10062

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De eerste spritmonitor gegevens zijn bekend voor een waterstof auto. Met 0,94kg/100km nog best redelijk in de buurt van de 1kg die ik meestal aanhoud.
https://twitter.com/spritmonitor/status/812615335123812353

Hij tankt netjes na een km of 400, zal wel lokale vulinstallatie hebben in Zwitserland.
Maar met 12 euro per kg nog wel dik 50 euro.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Klein reisverslagje van een gezinsdagje met de Zoe naar Winterberg:

Heenreis met vol batterijtje vertrokken vanuit Apeldoorn en lekker doorgereden. Na 150km rijden met nog 23% over gingen we even laden bij de Lidl Herne. Na even wat fruit en een plas vertrokken we 35 minuten later weer met 74%. De gemiddelde snelheid lag zo rond de 34kW en het was gratis, dus daar was ik best tevreden mee.

Kwam nog een Duitser met een blauwe Ionic even langs, altijd gezellig even babbelen en we konden tegelijk dezelfde snellader gebruiken want hij laadde met CCS. In de winter haalde 'ie 150 snelweg km zei'ie en in de zomer 200. Toch netjes met een 28kWh batterij.

Maargoed, daarna weer met normale snelheden nog 130km doorgereden naar Winterberg. We kwamen aan met nog 18% batterijlading en ik had van te voren met de receptie van dit hotel geregeld dat ik hun 22kW publieke Tesla Destination charger (voor alle auto's) enkele uren mocht gebruiken. Wederom gratis en zo'n beetje onderaan de pistes.

Na een lekkere middag skieën vertrokken we weer met een volle lading, en het aparte was doordat we heuvel af gingen én het max 80km/h ging, we er flink range bij kregen. In de 30 KM die we naar het westen reden kregen we er in totaal 19km aan range bij!. Dus op de range meter stond 191 toen we vertrokken maar 30km later stond er 218 km op :)

Na een ritje van pakweg 150km met 45% over nog even deze Innogy 22kW meegepakt, naast een McDonalds' want een mens moet nu eenmaal even eten af en toe. Helaas was deze net zoals veel Tank & Rast palen nu niet gratis meer en hadden ze ook nog eens de RFID kaartlezer uitgeschakeld |:( waardoor hij alléén met de eCharge app van Innogy te activeren was. In deze app kun je je creditcard en/of paypal gegevens insstellen maar gelukkig had ik dat al van te voren geconfigureerd.

Echter bij het starten van het laden kreeg ik steeds een foutmelding over de betaling. Na een paar keer proberen kwam ik erachter dat je ergens in het proces nog een klein vinkje aan moet zetten, genaamd 'Accept conditions'. Hier moet je voor elke 10 minuten €1,33 betalen. Ik heb hem op een uurtje ingesteld en er werd €8,- van mijn paypal afgeschreven. Eerst afschrijven, daarna begint de sessie pas.

Met 91% op het metertje vervolgden wij na 45 minuten onze reis en konden we met nog 176km bereik gemakkelijk thuiskomen. Even beetje doorgereden bij onze oosterburen en na een kwartiertje of vijf waren we weer thuis.

Al met al een geslaagde dag zonder EV-wachttijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Net de achterremmen van de Miev schoongemaakt, kwestie van wiel losmaken en dan 2 bouten M8 om en om indraaien in de trommel, dan springt deze los. Voor elk wiel een bus remmen reiniger nodig gehad, maar deze hapt nu in ieder geval niet, morgen met vocht maar even kijken hoe het er uit ziet. Ik kon zowaar een Youtube video vinden van een andere gebruiker die het voor deed. YouTube: Imiev rear brake cleaning

Er zat in ieder geval een aanzienlijke hoeveelheid zwarte troep in de trommel en rem, dat is er nu uit. Relatief klein klusje wat zelf goed te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 12:23:
[...]

Ben ik ook naar aan het kijken. Moet ik alleen een installateur vinden :*)
Is er al iemand die de webasto pure heeft getest met de e-Golf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Hachy schreef op zondag 28 januari 2018 @ 00:54:

Al met al een geslaagde dag zonder EV-wachttijd.
Nice 8) Nu een reisverslagje van een dieseltje naar Winterberg:

We stapten in, we kwamen aan. We gingen skiën en we gingen terug :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

YoshiBignose schreef op zondag 28 januari 2018 @ 18:15:
[...]

Nice 8) Nu een reisverslagje van een dieseltje naar Winterberg:

We stapten in, we kwamen aan. We gingen skiën en we gingen terug :P
Hahaha, ja. Leuk perspectief.

Maarja ik héb (en wíl) geen dieseltje meer. En bovendien was ik dan vast ook meer dan €7,95 aan brandstofkosten kwijtgeweest >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:00
Hachy schreef op zondag 28 januari 2018 @ 18:17:
[...]

Hahaha, ja. Leuk perspectief.

Maarja ik héb (en wíl) geen dieseltje meer. En bovendien was ik dan vast ook meer dan €7,95 aan brandstofkosten kwijtgeweest >:)
Apeldoorn - winterberg: 274 x 2 is 548 km. Diesel gemiddeld 1 op 20? Dat word dan 27.4 liter diesel.
De diesel kost hier €1,269 x 27.4 is €34.77.
Hoeveel geld heb je uitgegeven aan eten/drinken bij het wachten bij de lader? Dat had je anders niet uitgegeven. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Dat is waar, dat telt ook mee. Het bonnetje van de LIDL was €7,47.

Máár ik heb de lunch thuis overgeslagen, dus die boodschappen moet je daar dan weer afhalen, pfff wat ingewikkeld allemaal.

TLDR; EV blijft goedkoper dan het dieseltje denk ik. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
MarcelGo schreef op zondag 28 januari 2018 @ 15:18:
[...]

Is er al iemand die de webasto pure heeft getest met de e-Golf?
Het is gewoon een AC aansluitpunt voor EV's die Webasto Pure werkt gewoon volgens het protocol. Alleen ziet hij er mooier uit dan sommige anderen. Hij werkt gewoon op je e-golf.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Terug van een road trip van Houten naar Cuxhaven met de Renault Zoe Q90.

Toch een beetje gemengde gevoelens overgehouden aan vakantie met deze auto.

Negatieve dingen eerst.

Het is winter. Dat betekent dat bij mij het bereik zo rond de 180 km ligt. Persoonlijk vind ik eco mode uitgesloten. Men rijdt behoorlijk door in Duitsland, en als je 95 rijdt, vind ik het gewoon te eng. Dus ik rij zo'n 105-110 km/u.

Echter, ik reed in onbekende regionen, dus geen idee of het laden goed gaat. Ik moest dus rekening houden met het feit dat ik moest uitwijken naar een andere laadpaal. Dat betekende: een route waarbij ik ging laden als er nog 40 km op de GOM stond.

Die combinatie van factoren (winter, dikke marge, geen eco-mode) zorgde er voor dat ik vrij voorzichtig de laadmomenten had ingepland. Nou is dat niet zo'n probleem, ware het niet dat laden met die Zoe soms heel traag gaat. Initieel trekt 'ie lekker 40 kWh, maar dat zakt langzaam maar zeker terug. Op de terugweg had ik zoiets. Om 10:57 stond ik op 48% en wilde ontbijten. Dus ik gooi 'm aan een 43 kWh lader, en om 11:39 staat die op 79%. 30% er bij in 40 minuten, dat is niet veel... dat heb je dus met een accu die nog niet leeg en nog niet warm is.

Dus toen dacht ik, dat gaan we anders aanpakken. Ik rij 'm flink leeg en dan pas laden. Dus als ik aankom bij Olle Rheen (vreetschuur in Rhede (Ems), Duitsland), staat de meter op 16%. Dus ga ik laden en na de lunch (40 minuten later) zie ik dat er 65% op het dashboard staat. Ik verwacht dat de GOM 130 km toont, maar die zegt 87 km. Dat is de eerste en enige keer dat de GOM gek deed, trok na kwartiertje rijden zichzelf recht.

Volgende stop: Fastned Panjerd, afstand: 98 km. Als het goed is, zou ik het moeten halen met 20 km extra. Nou zullen de condities wellicht wat tegen hebben gezeten, want tijdens de rit zie ik die extra 20 km langzaam verdampen. Ik schakel toch maar naar Eco modus naarmate ik de grens nader, maar er blijven er nog maar 10 over. Dat vind ik te krap, en stop wat eerder bij een paaltje op een parkeerplaats een stukje voor Hoogeveen. Zou 22 kWh moeten zijn, maar levert 7,4. Tukkie gedaan en laden afgemaakt bij Fastned Panjerd. Totale laad-tijd van 24% naar 86%: exact 1 uur. Thuis gekomen had ik nog 30 km op de teller. Lang moeten laden, en dan nog: houdt niet over voor iemand met stalen fluwelen zenuwen.

Kortom: diverse kleine irritaties en voor mij persoonlijk lange laadtijden.

Nu het positieve.

Ten eerste is het gewoon ontzettend leuk om te realiseren dat het uberhaupt mogelijk is om met je elektrische auto richting Noord-Duitsland te kachelen.

Ten tweede ging het laden echt verrassend eenvoudig. Ik heb een druppel van LMS, en die werkte bij alle (Allego en EWS) paaltjes die ik aangedaan heb. Desalniettemin: @Hachy, bedankt voor je hulp :Y

Ten derde, het was ontzettend leuk om te leren hoe de auto en met name z'n accu in elkaar steekt. Ik rij doordeweeks altijd plankgas naar de klant en plankgas weer terug, maar dat werkt niet op vakantie :)

Ten vierde, ik verbleef bij een B&B en vertelde de gastheer dat ik met een Renault Zoe was gekomen. Hij was zeer onder de indruk, zeer enthousiast, en vertelde dat hij dus op het punt staat te investeren in een behoorlijk grote woontoren, en daar budget heeft gereserveerd voor laders voor auto's en e-bikes. Erg leuk gesprek.

Leermoment: voor mij bestaat zo'n lange afstand uit ritjes waarbij je de auto van 80% naar 20% oprijdt, en dan gaat laden. Dus bereken ik elk deel van de reis als 60% van zijn eigenlijke bereik.

Zie ik mezelf dit doen met een gezin? Ja, mits ik de rit al een keer zelf heb gedaan. Zou ik het iemand anders adviseren? Nee, behalve als die persoon een beetje van pionieren houdt.

[ Voor 5% gewijzigd door TucanoItaly op 28-01-2018 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:33
De eenhedenpolitie vraag wel of je even oplet dat laders geen 43 of 22 kWh doen, maar gewoon kW. Tenzij je daar precies een uur blijft laden, dan wordt het kWh. :)

Verder wel een interessant verhaal. Eigenlijk is het ook helemaal niet erg als je op een bepaald moment beseft dat langere vakanties verder weg misschien gewoon niet gaan met zo'n apparaat. We zijn er nogal aan gewend om een bepaald type auto te kopen voor dat ene specifieke gebruiksscenario. Zo rijden er duizenden 60-plussers korte stukjes in hun woonplaats in een veel te zware auto omdat ze drie weken per jaar met een caravan weg gaan. Niemand bedenkt dat het handiger (en goedkoper) is om met iets kleins te rijden en voor die periode even een andere auto te huren, of misschien even van auto te ruilen met kennissen of familie.

Ik kom langzaam ook op dat punt. Ik wil best investeren in een EV, maar zat met het probleem dat ik in de zomer wil gaan kamperen en veel spullen wil meenemen en in de winter ook naar Frankrijk wil kunnen rijden voor de wintersport. Dan wil je iets met enorme range en grote bagageruimte, maar de rest van het jaar is dat zinloos. Dus wordt het in de toekomst toch iets zoals een Zoe of Leaf. Dan ruil ik voor die week wintersport even een auto met mijn broer en huur ik voor in de zomer gewoon een andere auto. Het lijkt zonde van het geld, maar ga maar eens uitrekenen wat het kost als je de rest van het jaar met een te grote auto gaat rondrijden.

* dreamscape rekent nog even verder.

[ Voor 80% gewijzigd door dreamscape op 28-01-2018 20:44 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

@TucanoItaly Mooi verslag weer. Je merkt duidelijk dat je nog iets meer ervaring met je Zoe op moet doen. Als je bereik bij 7km komt gaat'ie piepen en verandert de 7 in twee dashes (--). Als je gewoon rustig doorrijdt kun je dan nog gemakkelijk 10km, zelfs 15km wel als je echt heel rustig aan doet. (50km/h). Als de melding 'beperkte prestaties' verschijnt dan moet je echt oppassen, dan is het binnen 2 km afgelopen.

In het begin voelt dat ongemakkelijk maar na een tijdje wen je eraan en weet je dat als de streepjes verschijnen dat je de laatste 10km prima haalt. Dan voelt het minder ongemakkelijk als je onder de 15km range komt en geeft je net dat beetje extra om die Fastned tóch te halen. Als hij zo leeg is dan laadt hij ook echt volle bak 43kW daarna dus dat is vaak een win-win.

Verder is het gewoon een kwestie van laden op momenten dat je iets anders doet zoals overnachten bij die B&B (granny charger). Toch ben ik ook weleens verrast met vrieskou en flinke tegenwind dat je km's voor je neus verdampen. Dan is het fijn een plan B te hebben, met 80 doorsukkelen tot je bestemming kan altijd nog.

Zei je nou dat je nog 10 'extra' over had op weg naar Panjerd? Dan had je uiteraard door moeten rijden :) Je LMS druppel werkt ook bij Fastned. Moet je hem koppelen in je Fastned App.

En ook wat @dreamscape zegt; weegt (voor mij persoonlijk dan) dat reisplannen en de extra tijd die je op lange ritten kwijt bent niet op tegen de vele (financiële) voordelen. Zeker aangezien de meeste mensen maar een paar van zulke ritten per jaar maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Hachy op 28-01-2018 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Hachy schreef op zondag 28 januari 2018 @ 21:39:
verandert de 7 in twee dashes (--). Als je gewoon rustig doorrijdt kun je dan nog gemakkelijk 10km
Maar dat is toch vrijwel geen marge? Stel, ik zit op de snelweg. Fastned is nog 30 km. Op de GOM staat ook 30. Zeg jij nou dat je dan in werkelijkheid 33 km hebt in Eco mode? (Even buiten de mogelijkheid om 50 km/u te gaan rijden).

Maar inderdaad, ik kon Fastned halen en volgens de GOM zou ik nog 10 km extra hebben. Echter, ik wist niet hoe de Zoe zich zou gaan gedragen, durfde het dus niet aan. Wellicht zou ik nu gewoon doorrijden, met de kennis die je me nu mee geeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Wel of geen ECO maakt weinig verschil, behalve dat ECO je snelheid begrenst tot 96km/h. Als je je snelheid terugneemt en bijv. cruise control op 90 doorrijdt dan haal je dat. Gemakkelijk.
Zelfs al geeft hij dus -5 km aan (dat je dus tekort komt) dan haal je het alsnog.

De GOM staat voor Guess-O-Meter en is vrij conservatief. Hij bekijkt de laatste 50km ofzo van je vorige rit en op basis daarvan bepaalt hij je nieuwe range na het laden. Als je dus plankgas 140 hebt gereden dan kan er maar zo 170km op staan bij een volle lading. Je krijgt dan bij normaal/rustig rijgedrag weer gemakkelijk 50km terug. Vooral de laatste 25 km's lijken veel langer mee te gaan dan alle kilometers ervoor :)

Kortom je kan er best wel wat risico's mee nemen. Maar ik snap ook wel dat Renault eerder wat conservatiever weergeeft dan realistisch. Mensen die stil komen te staan is nu eenmaal niet zo best P.R. technisch gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:10

Videopac

Rommelt wat aan.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Voor de mensen die van buitenlandse reisverslagen houden:

Ik heb de wintersport planning geblogd.
Het was een geinig puzzeltje met tijden, kWh's en afstanden. En nu maar kijken of het ook een beetje haalbaar is. Als mensen nog tips/adviezen/ervaringen op die route hebben... graag!!!

https://goedkoperrijden.b...rt-met-de-zoe-deel-1.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

dreamscape schreef op zondag 28 januari 2018 @ 20:38:
De eenhedenpolitie vraag wel of je even oplet
:$
Dan wil je iets met enorme range en grote bagageruimte
Je bedoelt een Tesla Model X? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Klopt. Maar om nou het hele jaar een Model X te rijden omdat hij die drie weken tijdens vakanties zo goed van pas komt, dat gaat me weer wat ver.

Hij is me daarnaast net even iets te prijzig... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
De Model S heeft een grotere range en bagageruimte hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
En ook die is mij iets te prijzig. Zeker als die range en ruimte maar een paar weken per jaar nodig zijn. Goed, de ruimte komt vaker van pas, maar dan zou ik naast een kleine EV gewoon een Greenwheels abo nemen van 0 euro per maand en af en toe een stationwagon huren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:53
Wie weet of het outlanderphevforum.nl nog onderhouden wordt? Ik heb me daar 2 weken geleden aangemeld, maar mijn account blijft op "inactief" staan. Ik heb ook 2x een mail gestuurd naar de beheerder, maar krijg geen enkele reactie retour.
Ik heb zelf pas een Mitsusbishi Outlander PHEV uit 2015 aangeschaft en krijg 'm volgende week.
Ik maak niet zoveel km, en verwacht gemiddeld ongeveer 75% elektrisch te kunnen rijden.
Daarom ben ik van alles aan het lezen hierover. (ook vóór de aanschaf! ;) )

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Dan rij je zeker heel erg weinig. Mijn collega neemt niet eens de moeite om 'm aan de stekker te hangen :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:05

Snow_King

Konijn is stoer!

tiguan schreef op maandag 29 januari 2018 @ 12:49:
Dan rij je zeker heel erg weinig. Mijn collega neemt niet eens de moeite om 'm aan de stekker te hangen :P
Maar wel de 0% bijtelling willen zeker. Ik vind het een faal beleid, maar ook ronduit asociaal dergelijke PHEV rijders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiguan
@Snow_King Ben ik helemaal met je eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

YoshiBignose schreef op maandag 29 januari 2018 @ 08:48:
De Model S heeft een grotere range en bagageruimte hoor :)
Verrek, had ik niet verwacht! Beter opletten als ik TeslaBjorn kijk :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YoshiBignose
Snow_King schreef op maandag 29 januari 2018 @ 13:07:
[...]

Maar wel de 0% bijtelling willen zeker. Ik vind het een faal beleid, maar ook ronduit asociaal dergelijke PHEV rijders.
Mwah zie niet in waarom het asociaal zou moeten zijn. Als de overheid je 0% bijtelling geeft waarom niet, dat is niet jouw probleem maar gewoon faalbeleid. Je bent gewoon dom om als ondernemer dan een gewone Outlander te gaan kopen :') Bovendien is die 0% maar voor 5 jaar dus dat zal dan nog maar zo'n 2 jaar aanhouden. En dat je de auto dan nooit laadt is ook voor jezelf nadelig, stroom is immers meestal goedkoper.

Als je dat asociaal vindt, dan is een P85D van 150k (of hoe duur dat toen ook was) met maximale MIA, VAMIL, KIA, 0% bijtelling en geen wegenbelasting dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:05

Snow_King

Konijn is stoer!

YoshiBignose schreef op maandag 29 januari 2018 @ 13:21:
[...]

Mwah zie niet in waarom het asociaal zou moeten zijn. Als de overheid je 0% bijtelling geeft waarom niet, dat is niet jouw probleem maar gewoon faalbeleid. Je bent gewoon dom om als ondernemer dan een gewone Outlander te gaan kopen :') Bovendien is die 0% maar voor 5 jaar dus dat zal dan nog maar zo'n 2 jaar aanhouden. En dat je de auto dan nooit laadt is ook voor jezelf nadelig, stroom is immers meestal goedkoper.

Als je dat asociaal vindt, dan is een P85D van 150k (of hoe duur dat toen ook was) met maximale MIA, VAMIL, KIA, 0% bijtelling en geen wegenbelasting dat ook.
De stimulans was er juist om schoon te gaan rijden, dát gebeurd niet met die PHEV.

Het zit hem ook deels bij de bedrijven die klakkeloos de brandstof maar blijven betalen. Wij hebben ook een medewerker met een PHEV, maar in zijn leasecontract staat een gemiddeld verbruik wat hij moet halen anders gaat het hem extra geld kosten.

P.S.: De P85D was in 2013 niet te krijgen, maar ik snap je idee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Snow_King schreef op maandag 29 januari 2018 @ 13:24:
[...]

De stimulans was er juist om schoon te gaan rijden, dát gebeurd niet met die PHEV.

Het zit hem ook deels bij de bedrijven die klakkeloos de brandstof maar blijven betalen. Wij hebben ook een medewerker met een PHEV, maar in zijn leasecontract staat een gemiddeld verbruik wat hij moet halen anders gaat het hem extra geld kosten.

P.S.: De P85D was in 2013 niet te krijgen, maar ik snap je idee :+
Misschien gebeurt het niet, maar het kan wel. Ik snap die werkgevers ook niet, misschien bij grote bedrijven is het kleingeld maar ik denk dat ze er nu ook wel meer achter beginnen te komen dat het toch allemaal meetelt. Ik ken iemand die fleet manager is en daar kijken ze nu ook al met software naar gemiddeld verbruik van personeel en als er mensen uitschieten of veel aan de snelweg tanken dan kunnen ze een gesprek verwachten. Als die allemaal de rekensom gaan doen naar elektrische en brandstof dan zien ze volgens mij dat er wel geld te halen valt. Die 0% bijtelling toen (en 4% nu) is leuk, maar de werkgever heeft daar natuurlijk niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ook voor de leasebak scheelt het toch voor de werkgever als er zoveel mogelijk elektrisch gereden wordt. Maar het was wel een dikke faal van de overheid om niet in de regeling te verwerken dat er zoveel mogelijk elektrisch gereden moet worden.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
PHEV was een goed idee jaren terug omdat niemand dacht dat het kon werken. We hadden toen alleen een hybrid plus er waren nog geen accus die redelijk betaalbaar waren. De weg is vrijgemaakt om full EV autos. We hebben nu ook een goede dekking van laadpalen gelukkig.

Zeker die outlander is een voorbeeld hoe het niet moet die is gewoon gemaakt omdat de regels van de overheid het voordelig maakte.

Maar goed op dit moment is de X de enige vervanging van een grote auto (Trekhaak + range + ruimte) De prijs maakt het eigenlijk alleen geschikt voor freelancer / lease rijders etc plus met het supercharger netwerk heel geschikt om naar Frankrijk te rijden.

Voor ons was de overweging dat we niet alleen voor de vakanties een grote auto nodig hadden. We gebruiken het bijna elke week. We wonen in de polder dus vaak zooi te vervoeren. Plus met de aanhang wagen rond rijden + tzt ook een een boot op een trailer.

Over 2-5 jaar is de wereld wel veranderd dan is er veel meer keuze aan EV autos.

Als voor de meeste mensen is een kleine auto genoeg (zoals een ioniq of leaf) en af het toe een grote huren / lenen. Daarom zag je bij peugeot bij aanschaf van een EV een huur auto 4 weken lang (3008) voor vakanties etc.

@YoshiBignose Zeker met ICE autos zijn de brandstof kosten een groot aandeel van de kosten reken op 400-600 euro per maand. Plus die contracten zijn tot het bot uit onderhandeld dus elke cent korting is meegenomen. Dus er staan boetes op bij hoog verbruik slijtage etc.

Ioniq proef rit gedaan helaas even het de hybrid omdat de EV versie net verkocht was. Best een hele toffe auto mooi ontwerp etc.Alleen wat raar rijden met een hybrid de motor die uit sync geluid maakt. Vreemd allemaal. Maar goed prima proef rit alleen vrouw lief miste de luxe van de tesla (de model x is de grote auto en dit wordt de bij auto). Dus misschien toch aan de model 3.

Als we de ioniq hadden gereden voordat we ooit een tesla hadden gereden dan waren we er gelijk voor gegaan.Wat een hoop auto voor je geld. Maar goed we vergelijken het onmogelijke. hyundai != tesla.

Maar als ik met een niet verwende blik kijkt naar de ioniq is het eigenlijk een erg leuke fijne auto goede zit goede uitrusting mooi. Zeker in het blauw. Wel een kans hebber zeker omdat hij genoeg range heeft voor polder ritjes. En als het moet kan ik ook woon-werk doen alleen op de terugweg even lurken bij een snel lader als ik niet op mijn bestemming kan laden.

Nu alleen de keuze wil ik iets meer betalen voor een leaf en wachten tot eind oktober voor levering of ga ik voor de ioniq die over 10 weken voor de deur kan staan. En een zeer vriendelijke prijs per maand.

Als ik ga wachten kan ik ook wachten op de kona en als we dan toch aan het wachten zijn en de kosten ook weer oplopen komt die tesla model 3 opeens wel in beeld. Maar wel 100+ euro duur per maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
@Vulcan750 Ik zit aan m'n vierde jaar in m'n 2014 Outlander PHEV. Als je vragen hebt kan je altijd een PB sturen ;).

@Snow_King Nog mooier: Wel 0/7% willen, niet opladen, maar wel EV laadplekken bezet houden. Maximale faalautomobilisten. Gelukkig zijn er ook mensen die wel vaak opladen, hier in de wijk naast mij nog twee anderen met een Outlander PHEV en een thuislader aan de muur. Helaas ook een FaalFoutlander die nooit oplaad.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
tiguan schreef op maandag 29 januari 2018 @ 12:49:
Ik rij gemiddeld niet meer dan max 15000 per jaar. Het is voor mij een hele overgang, altijd benzine gereden en m'n eerste SUV. Het gros van de Outlanders komt uit de lease, zijn meestal zonder veel liefde bereden en met veel km op de teller.
Ik had voor mezelf de tijd willen nemen binnen nu en een jaar een nette Outlander te zoeken. Bij een Mitsubishi-dealer (Aaltink, Nijverdal) zag ik een uitzonderlijk exemplaar staan. Van eerste eigenaar (particulier!) en met nog geen 30k op de teller. Er zit nog 2 jaar fabrieksgarantie op en op de accu nog 5 jaar. Toen was de knoop snel doorgehakt! :)
De rust in de Phev vind ik heerlijk, daarnaast komt de geweldig goede audio goed tot z'n recht. Ook de hogere zit is fijn, beter overzicht op de weg. Rijdt sowieso erg comfortabel.
Ik denk dat ik in ieder geval niet duurder ga rijden dan met mijn Honda Civic 1.8, voorlopig tot 2021 half tarief mrb is toch wel lekker. Wat daarna komt is koffiedik kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Hachy schreef op maandag 29 januari 2018 @ 00:47:
Ik heb de wintersport planning geblogd. Het was een geinig puzzeltje met tijden, kWh's en afstanden.
Geen adviezen, wel vragen :D

Ik zie dat je de afstand tussen laadpaaltjes op 180 km houdt. Welke snelheid hou je dan meestal aan? En bij elk laadpaaltje, hoeveel tijd reserveer je dan om op te laden?

Hoe was je trouwens bij dat hotel gekomen? Heb je die specifiek uitgezocht op laadmogelijkheid? Wel klantvriendelijk dat men een plekje voor je willen reserveren, overigens. Ging daar nog een onderhandeling aan vooraf?

[ Voor 21% gewijzigd door TucanoItaly op 29-01-2018 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Tassadar32 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 15:49:
@Vulcan750 Ik zit aan m'n vierde jaar in m'n 2014 Outlander PHEV. Als je vragen hebt kan je altijd een PB sturen ;).
Ik doe het toch maar even zo: is dat outlanderforum dood of niet? Er zijn boards die alleen door leden in te zien zijn. Er valt veel te leren van problemen en gevonden oplossingen of handige tips e.d. En nu kan ik daar niet bij! Mogelijkheid is natuurlijk dat de beheerder met vakantie is en blijkbaar zijn er geen mods die dit overnemen.

Maar ik heb trouwens wel een vraag voor je: ik heb een zomerhuisje en daar heb ik max. 10 Ampere stroom ter beschikking. Ik weet voor thuisladen is 10 Ampere laden standaard, maar kan ik de laadstroom ook beperken tot bijv. 5 of 6 Ampere? Het laden duurt wat langer, maar dan kan ik wel de koelkast, tv en lampen aanhouden zonder dat de stop eruit vliegt. ;) Voor de duidelijkheid: ik heb mijn eigen stroommeter en betaal jaarlijks voor de gebruikte Kw's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 23:08
Hier hebben we ook een outlander op het stopcontact, als er op dezelfde groep een apparaat actief wordt gaat die langzaam (400w) laden of stopt helemaal voor een half uurtje. Ik meet met een tussenstekker het verbruik :-)

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Pagina: 1 ... 86 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.