Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:15
Gisteren een dagje naar het autosalon in Brussel geweest:
Hieronder mijn bevindingen: (neem deze met een korrel zout, niet iedereen van de mensen waarmee ik gesproken heb, werkt voor de resp firma's. Het zijn namelijk vaak hostessen die een week worden ingehuurd.)
Dit jaar alvast onder de indruk van de Aziatische merken

*Huyndai :
-Kona Electric staat de info hier grotendeels boven.
Ik kreeg de releasedatum voor Belgie door => herfst.

-Batterijupdate voor Ioniq wisten ze alvast niets van. Dus dat zal niet meer voor dit jaar zijn.
3 fase ondersteuning ook (nog) niet in scope

*Kia
-Niro EV:
Deze zou eind dit jaar op het toneel verschijnen.

*Opel
-Ampera-E was niet op het autosalon te zien. Vorig jaar was die daar gewoon wel. Volgens Opel zou deze 2019 verschijnen in België. De persoon van Huyndai geloofde hier alvast niets van en zei dat na de verkoop aan PSA we de Ampera-E in België nooit gaan zien.

*Mercedes
-De EQA gebaseerd op de GLA zou begin 2019 al moeten verschijnen.

*Skoda
-Vision E concept
Productiewagen zou rond het magische jaartal 2020 verschijnen.

*Nissan
-Leaf 60kwh update zou tussen 2019 en 2020 op de markt komen.
3fase laden kwam ook nog niet direct boven drijven.
Misschien bij de 60kwh update want er was "vanalles in ontwikkeling"

*Tesla
-Model 3
Europese prijs komt dit jaar boven.
Leveringen reservatiehouders eind 2018 - begin 2019
Bluecorner afficheerde 42000 euro (wat ongeveer klopt met berekeningen op basis van Model S)
-Ecosysteem (zonnepanelen, thuisbatterij, wagen,...) is in ontwikkeling in USA.
Van dit ecosysteem heb ik nog niet veel gelezen, nochtans volg ik Tesla op de voet.

VW en Renault ook gepasseerd maar niet de moeite gedaan om vragen te stellen.
Ik was alvast het meest onder de indruk van de nieuwe LEAF. Die kofferruimte :O vele malen dieper dan bij de Ioniq lijkt me. De looks van de LEAF vind ik toch ook echt een pak verbeterd.
Ik ben ook heel erg benieuwd naar de andere Aziatische merken want ze gaan blijkbaar wel hard op elektrisch vlak. (Toyota blijft maar bij hybride want de ecologische afdruk op lange termijn voor Lion batterijen zou slechter zijn dan hybride) ..................................... :)

Nogmaals neem dit met een korrel zout...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieZoe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-06 09:24
[quote]TucanoItaly schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 20:28:
[...]

zwaait Q90 hier :Y
Ik ben ook ZZP'er, maar zit slechts een deel van de week bij de klant. Ik deel de auto dus met anderen, dat is voordeliger voor mij. Voor de lange afstand een ICE auto huren, dat heb ik nog niet hoeven doen want ik rij de Zoe pas enkele maanden. Weekendjes weg zijn prima te doen met de Zoe. Overigens, 300 euro voor 8 dagen? Spotgoedkoop, zeg.

Ervaarde je nog (onaangename) verrassingen met de Zoe?

[...]
Autohuur: woon niet ver van de grens en huur een auto in Duitsland (Sixt). Scheelt enorm. De verassingen zijn er zo af en toe wel. In Amsterdam ben ik in een parkeergarage verrast door laadpaalplakkers (uiteraard hybride) waardoor mijn verblijf in Amsterdam verlengt werd. Hiernaast krijgt Renault het in 4 maanden niet voor elkaar om live-services te activeren bij mij, Maar de ervaringen zijn verder positief. Vakantie gehad naar Midden Frankrijk en Zwitserland. Nergens problemen gehad en alles in Frankrijk gratis geladen (Hachy heeft veel adviezen gegeven!) . :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

JopieZoe schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 08:25:
[quote]TucanoItaly schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 20:28:
[...]
Autohuur: woon niet ver van de grens en huur een auto in Duitsland (Sixt). Scheelt enorm. De verassingen zijn er zo af en toe wel. In Amsterdam ben ik in een parkeergarage verrast door laadpaalplakkers (uiteraard hybride) waardoor mijn verblijf in Amsterdam verlengt werd. Hiernaast krijgt Renault het in 4 maanden niet voor elkaar om live-services te activeren bij mij, Maar de ervaringen zijn verder positief. Vakantie gehad naar Midden Frankrijk en Zwitserland. Nergens problemen gehad en alles in Frankrijk gratis geladen (Hachy heeft veel adviezen gegeven!) . :)
:>

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:03
Sinds gisteravond kan je de nieuwe nissan leaf op de nissan website configureren en bestellen:
https://www.nissan.nl/voe...uw/leaf/configurator.html

Het bereik van de Leaf 2018 is voor mij voldoende. Jammer genoeg weet ik dat als ik goedkoper wil rijden dan dat ik nu rijd (2e hands benzine BSegment) de auto maximaal 24k mag kosten.
Gisteren een 30kwh tekna gezien voor 26500, dus uiteindelijk zullen de 2ehands modellen binnen mijn bereik komen :)

De Zoe met zijn batterijhuur snap ik werkelijk niet, maar misschien is dat door mijn hoeveelheid rijden (25k per jaar). Dan moet ik per maand 120 euro betalen aan batterijhuur, daar nog ongeveer 70 euro oplaad kosten bij optellen.... dan is de auto nog maar 10 a 20 euro goedkoper aan brandstof dan een ICE.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Daarom wordt bij lease constructie altijd uitgegaan van batterij koop dat is gewoonweg de goedkopere optie.

We zijn zelf nog aan het kijken om naast de tesla model x een kleine ev te kopen / leasen om de C1 te vervangen. Alleen met beperkte kilometers voor de kleine auto is het lastiger om de financiele case rond te krijgen. De C1 kost rond de 300 euro per maand (benzine verzekeringen en wegenbelasting onderhoud) + hij is al 10 jaar oud.

Alleen als ik de auto op mijn bedrijf zet dan kom ik tot dat bedrag. Maar om 2 auto op mijn bedrijf te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Kodess schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 09:38:
Jammer genoeg weet ik dat als ik goedkoper wil rijden dan dat ik nu rijd (2e hands benzine BSegment) de auto maximaal 24k mag kosten.
Want dat is een absolute eis? Mag niet 100 euro meer kosten? Of 1000?

Met andere woorden, je boodschappen koop je ook altijd het allergoedkoopst, ongeacht hoe het smaakt? Beetje gechargeerd, maar ik wil maar duidelijk maken dat er een keuze is om de prioriteiten anders te leggen.
[b]JopieZoe schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 08:25:In Amsterdam ben ik in een parkeergarage verrast door laadpaalplakkers (uiteraard hybride)
Hiernaast krijgt Renault het in 4 maanden niet voor elkaar om live-services te activeren bij mij
Nog niet aan het handje gehad, maar goed, ik rij 'm nog relatief kort. En dat R-Link... ik vind het behoorlijk matig allemaal. Ter vergelijking, een TomTom van 200 euro functioneert voor mij beter. Maar dat vind ik niet zo erg, ik gebruik R-Link alleen om m'n podcasts van m'n telefoon over Bluetooth af te spelen.

Voor de rest, heerlijke auto. Heel zorgeloos door dat bereik.

Ik had wel een leermoment toen ik het snelladen wilde proberen. Ik had een half uur gereden, dus dacht dat de batterij wel warm zou zijn. Nee, dus. Dat 40 kWh pack is zodanig zwaar dat je 'm echt flink leeg én warm moet hebben gereden voordat je echt lekker snel kan laden. Maar ik heb dat dus amper nodig, door dat ruime bereik.
gerre1 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 08:02:
Ampera-E was niet op het autosalon te zien. Vorig jaar was die daar gewoon wel.
Wow... dat is toch wel een signaal, lijkt me.

[ Voor 82% gewijzigd door TucanoItaly op 19-01-2018 11:31 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
TucanoItaly schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 10:59:
[...]

Want dat is een absolute eis? Mag niet 100 euro meer kosten? Of 1000?

Met andere woorden, je boodschappen koop je ook altijd het allergoedkoopst, ongeacht hoe het smaakt? Beetje gechargeerd, maar ik wil maar duidelijk maken dat er een keuze is om de prioriteiten anders te leggen.
Ik snap zeker wat je bedoeld, en ik heb ook alleen mijn harde conclusie (minder dan x bedrag) gepost. Helaas zijn de boodschappen niet alleen anders in hoe ze smaken, maar ook in gebruik ;).

Voor mij heeft elektrisch rijden zeer veel nadelen;
-ik kan thuis niet opladen,
-ik kan op het werk niet opladen,
-beperkt bereik terwijl ik gemiddeld 85km per dag rij,
-in het dorp waar ik woon is er maar 1 openbare lader, en die is 3.6kw
-familie woont 150km verderop.
-afschrijving is groot, zeker omdat we in de beginfase van elektrisch rijden zitten en de technische vooruitgang erg snel gaat

Natuurlijk zijn er ook voordelen:
-rijd veel fijner dan een ICE,
-beter voor het milieu, etc

Voor mij persoonlijk zijn die nadelen teveel om meer te betalen voor een auto dan ik op dit moment betaal.
Die nadelen zullen in de loop der tijd natuurlijk veel minder worden en ik verwacht eigenlijk dat het vanaf volgend jaar voldoende voordelen voor mij zijn om te switchen.

[ Voor 4% gewijzigd door Kodess op 19-01-2018 11:39 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Kodess schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 11:35:
Aha, dat is knudde... maar waarom vraag je niet gewoon een laadpaaltje aan op het werk en thuis? Veel gemeenten staan dat toe.

85 km per dag is overigens peanuts, wat mij betreft. Zijn er EVs die dat niet halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinxedworld
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:37
TucanoItaly schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 11:42:
[...]

85 km per dag is overigens peanuts, wat mij betreft. Zijn er EVs die dat niet halen?
Misschien een oude i-Miev met temperaturen flink onder nul. Maar anders, nee, 85KM is prima te halen. Hoef je niet eens over na te denken :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
[...]

Aha, dat is knudde... maar waarom vraag je niet gewoon een laadpaaltje aan op het werk en thuis? Veel gemeenten staan dat toe.

Het is inderdaad een kwestie van laadpalen aanvragen, en hopen dat ze ook echt snel dan worden neergezet.
Probleem is dus dat je bij ons pas een laadpaal mag aanvragen als je 6 maanden in bezit bent van een EV.... 8)7

Ook weet ik al waar die laadpaal gezet word. Binnen 200 m van je huis, bij ons zit op 100m afstand een voetbalvereniging. Jammer dat het 3km rijden is naar die parkeerplaats, omdat ze niet willen dat autos tussen woonwijken door kunnen rijden.

En 85 is inderdaad makkelijk te doen met een EV, maar het was een gemiddelde.
Ik rij meerdere dagen in de week ook gewoon 75 km, maar ook sowieso 2 dagen 110km.
Dus na een dag 110km, moet ik de volgende ochtend meteen al weer meer dan 30km kunnen afleggen. En de dagen van 110km komt de auto thuis rond 24uur. Met de beperkte hoeveelheid laadpalen en geen mogelijkheid om thuis op te laden wordt dat dan dus flink puzzelen.
Toevallig komt mijn woon-werk ritje langs een fastned, dus dat scheelt natuurlijk.

Persoonlijk vind ik het dus nog gewoon teveel moeite.
Ook kom ik langzaam in de levensfase waarin juist steeds meer ruimte nodig is en de auto een belangrijkere rol speelt (kinderen dus).

[ Voor 10% gewijzigd door Kodess op 19-01-2018 12:14 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
[...]

Als je niet thuis en ook niet op je werk kan laden is het wel een verschil. Ipv elke avond moeilijk doen met snelladen hoef je het dan maar om de dag te doen.
Als iemand die het 2 jaar heeft gedaan, maakt heel veel verschil >:)
(edit: was overigens geen snelladen, maar elke dag auto wegzetten 500 meter verderop en 2 uur later weer ophalen als ie vol is, ook om half 12 doordeweeks. En dat elke dag)

[ Voor 13% gewijzigd door Nivve op 19-01-2018 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Het moet allemaal wel praktisch blijven. Als thuis laden lastig is valt zeker een hoop voordeel weg.
1 ik kan thuis niet opladen,
2 ik kan op het werk niet opladen,
3 beperkt bereik terwijl ik gemiddeld 85km per dag rij,
4 in het dorp waar ik woon is er maar 1 openbare lader, en die is 3.6kw
5 familie woont 150km verderop.
6 afschrijving is groot, zeker omdat we in de beginfase van elektrisch rijden zitten en de technische vooruitgang erg snel gaan
7 gezins auto
1) kan je waarschijnlijk met de gemeente regelen (6 maanden wacht is redelijk idioot)
2) er zijn snelladers onderweg redelijk betaalbaar zie 1 opgelost hebbend je niet echt een probleem heb.
3) 85 km is voor bijna elke EV geen enkel probleem
4) leuk maar niet nuttig wij hebben er ook een in het dorp verder op maar die ga ik niet gebruiken.
5) heen 1 tussen stop in het ergste geval bij een snel lader en dan op je bestemming even vragen of hij in het stopcontact mag.
6) Ja en nee niet echt anders dan een andere auto je totaal bedrag is hoger alleen je lopende kosten zijn stukken lager. Je rijd 20k kilometers per jaar ongeveer dat kost een hoop aan de pomp hoor.
7) en Leaf of een redelijke grote andere EV auto is prima voor een gezin ^_^
Natuurlijk zijn er ook voordelen:
-rijd veel fijner dan een ICE,
-beter voor het milieu, etc
Eens :) en goedkoper per kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Kodess schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 12:09:
Probleem is dus dat je bij ons pas een laadpaal mag aanvragen als je 6 maanden in bezit bent van een EV....
WTF... Dat gaat inderdaad niet werken. Is dit ook zo bij de gemeente waarin je werkt?

En je kunt 'm niet met een zgn. granny charger laden op je werk of thuis?

[ Voor 19% gewijzigd door TucanoItaly op 19-01-2018 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc79Ehv
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 10:03
Een bekende van me heeft een 2e hands Zoe uit 2014 gekocht voor een prikkie. Nu heeft hij thuis een lader laten aanleggen maar knalt telkens de zekering er uit meteen de seconde zodra de Zoe aangesloten wordt. Heb net even met mijn Tesla getest en hij had ook al een buurman met een VW er aan laten laden en die auto's laden op die laadpaal gewoon goed. De leverancier van de laadpaal zegt dat de Zoe een software update nodig heeft.
Nu heeft hij bij Renault geïnformeerd en hij kreeg een tarief van €240 voor de update. Is wel erg veel of is dat normaal?
En kan zo'n software update ook op een andere manier (lees goedkoper) ergens gedaan worden oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Net berichtje van Fastned, gaan AUTOMATISCH laden (dus geen app of pas meer nodig), dat is slimme zet.

Moeten er meer doen (dan wordt de auto herkend zodra de stekker erin gaat en gaat die gelijk laden), niet meer pasje in de auto laten liggen, dat doe ik tenminste (want als iemand anders met de auto rijdt moet die ook kunnen laden indien nodig).

Werkt echter alleen met CSS (zal wel iets in dat protocol zitten waardoor je de auto goed kunt identificeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 09:50
prettig schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 15:26:

Werkt echter alleen met CSS (zal wel iets in dat protocol zitten waardoor je de auto goed kunt identificeren).
Van de site:

Waarom is autocharge niet beschikbaar voor AC en CHAdeMO auto's?
Alleen het CCS-protocol stuurt voor elk voertuig een unieke code mee en dit is helaas niet het geval bij auto's met een AC of CHAdeMO aansluiting. Hierdoor is het niet mogelijk om autocharge te gebruiken voor deze auto's.

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Luc79Ehv schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 14:56:
Een bekende van me heeft een 2e hands Zoe uit 2014 gekocht voor een prikkie. Nu heeft hij thuis een lader laten aanleggen maar knalt telkens de zekering er uit meteen de seconde zodra de Zoe aangesloten wordt. Heb net even met mijn Tesla getest en hij had ook al een buurman met een VW er aan laten laden en die auto's laden op die laadpaal gewoon goed. De leverancier van de laadpaal zegt dat de Zoe een software update nodig heeft.
Nu heeft hij bij Renault geïnformeerd en hij kreeg een tarief van €240 voor de update. Is wel erg veel of is dat normaal?
En kan zo'n software update ook op een andere manier (lees goedkoper) ergens gedaan worden oid?
Dit is zeer waarschijnlijk een aarding probleem. Ik had exact hetzelfde; nieuwe aardpin erin en alle problemen opgelost. De Zoe is simpelweg heel streng qua veiligheid, vandaar dat ie weigert te laden als de aarde niet goed (genoeg) is.
De updates zijn inderdaad erg duur, voor de laadeenheid moet bijvoorbeeld de auto spanningvrij worden gemaakt, wat niet zo makkelijk is. Bij mij was dat alleen 75 euro, dus misschien heeft je vriend er meer laten doen of zo :?
Mijn tip: Alleen laten updaten als het echt moet (en even checken op fora, mijn update verhielp ook mijn probleem niet :F ) of samen met andere werkzaamheden waarbij de auto sowieso al spanningvrij gemaakt moet worden of zo.
prettig schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 15:26:
Net berichtje van Fastned, gaan AUTOMATISCH laden (dus geen app of pas meer nodig), dat is slimme zet.

Moeten er meer doen (dan wordt de auto herkend zodra de stekker erin gaat en gaat die gelijk laden), niet meer pasje in de auto laten liggen, dat doe ik tenminste (want als iemand anders met de auto rijdt moet die ook kunnen laden indien nodig).

Klopt, CCS biedt hier ondersteuning voor (als in, protocol heeft functies die dit regelen) en Fastned heeft het geïmplementeerd. Eindelijk eens een betaalmethode die niet bij invoer al 10 jaar achterhaald is :9
Nu nog CCs in de Zoe...

[ Voor 12% gewijzigd door Nivve op 19-01-2018 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc79Ehv
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 10:03
Nivve schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 15:33:
[...]Dit is zeer waarschijnlijk een aarding probleem. Ik had exact hetzelfde; nieuwe aardpin erin en alle problemen opgelost.
De Zoe is simpelweg heel streng qua veiligheid, vandaar dat ie weigert te laden als de aarde niet goed (genoeg) is.
Als het aarding was zoals je stelt dan zou de zekering niet klappen toch? Hij gebruikt (tijdelijk) even meer dan 20A anders kan die zekering niet klappen. Het is niet de aardlek die klapt namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
MeZZiN schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 10:09:
Daarom wordt bij lease constructie altijd uitgegaan van batterij koop dat is gewoonweg de goedkopere optie.

We zijn zelf nog aan het kijken om naast de tesla model x een kleine ev te kopen / leasen om de C1 te vervangen. Alleen met beperkte kilometers voor de kleine auto is het lastiger om de financiele case rond te krijgen. De C1 kost rond de 300 euro per maand (benzine verzekeringen en wegenbelasting onderhoud) + hij is al 10 jaar oud.

Alleen als ik de auto op mijn bedrijf zet dan kom ik tot dat bedrag. Maar om 2 auto op mijn bedrijf te zetten.
Kan toch gewoon...... (boeit de belastingdienst niet zoveel). Beste is eenmanszaak (bijtelling is maximaal de kosten......en dat is zowat niks bij een EV), heb je BV.....dan wordt gewoon bijtellen (maar ja eenmanszaak ernaast is zo opgezet). Wel nog BTW correctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Luc79Ehv schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 15:35:
[...]

Als het aarding was zoals je stelt dan zou de zekering niet klappen toch? Hij gebruikt (tijdelijk) even meer dan 20A anders kan die zekering niet klappen. Het is niet de aardlek die klapt namelijk.
Misschien, ik heb niet zo veel verstand van zekeringen en aarding O-) . Weet alleen mijn ervaring en wat ik op fora lees, en daarbij is het vrijwel altijd:
Zoe klapt er uit op het moment dat ie wil laden = Aarding.

Anders zou je verwachten dat ie soms wel en soms niet kan laden of pas eruit klapt als de vaatwasser aangaat (bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-09 21:12
Nivve schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 15:38:
[...]

Misschien, ik heb niet zo veel verstand van zekeringen en aarding O-) . Weet alleen mijn ervaring en wat ik op fora lees, en daarbij is het vrijwel altijd:
Zoe klapt er uit op het moment dat ie wil laden = Aarding.

Anders zou je verwachten dat ie soms wel en soms niet kan laden of pas eruit klapt als de vaatwasser aangaat (bijvoorbeeld).
Zoals ik het lees knalt niet de zoe eruit, maar de zekering. Bij mij is dit ook het geval indien ik laad op 3 fase + oven + waterkoker + wasmachine.

Aarding probleem krijg je enkel een rood neusje op de zoe, maar in de meterkast gebeurd niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
Kodess schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 11:35:
[...]

-in het dorp waar ik woon is er maar 1 openbare lader, en die is 3.6kw
-familie woont 150km verderop.
Als je niet thuis kunt laden en ook niet op je werk, dan is het al snel niet meer leuk. Ook al vraag je een openbare laadpaal aan bij de gemeente en hij is lekker binnen bereik. Hoor hier vaker dat een nieuwe laadpaal direct geclaimed wordt door lokale PHEV's. En met een afstand van 85km is het snel nodig om dagelijks toch echt te laden (en dan is een ladende PHEV niet echt leuk thuiskomen).

Ik zou er goed over nadenken of je niet beter een paar jaartjes kunt wachten in jouw situatie...

[ Voor 3% gewijzigd door Yongshi op 19-01-2018 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:49

CyBeRSPiN

sinds 2001

Snap al die afgunst jegens PHEV niet zo. Die moeten net zo goed laden om (zoveel mogelijk) elektrisch te rijden. Als ze dat niet doen dan krijgen ze juist het (terechte) verwijt dat ze wel de subsidie vangen maar alsnog vervuilend rijden. Er moeten gewoon meer palen komen, want na 2-3 uur verplicht je auto gaan verplaatsen om gezeur van andere EV rijders te voorkomen schiet ook niet op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 16:08:
Snap al die afgunst jegens PHEV niet zo. Die moeten net zo goed laden om (zoveel mogelijk) elektrisch te rijden. Als ze dat niet doen dan krijgen ze juist het (terechte) verwijt dat ze wel de subsidie vangen maar alsnog vervuilend rijden. Er moeten gewoon meer palen komen, want na 2-3 uur verplicht je auto gaan verplaatsen om gezeur van andere EV rijders te voorkomen schiet ook niet op..
Het is geen afgunst, het is slechts frustrerend.
- Ze hebben het niet nodig, ze hebben tenslotte een benzinemotor
- Ze laden tergend langzaam. In de 4 uur die ze doen over 30-50km laad ik al een theoretische 240km bij.

!Dit is gewoon puur waarom het frustrerend is voor een EV, niet dat PHEVs minder rechten hebben om te laden!

Afgunst is alleen maar als ze (PHEVs en EVs) hun auto niet weghalen als hij vol is :+

Edit: Je hebt overigens wel gelijk dat er simpelweg meer palen moeten komen. Echter die zijn alleen rendabel als er veel aan geladen wordt. Dus dat gaat alleen gebeuren als mensen juist wel hun auto weghalen zodat meer mensen per dag aan de paal kunnen laden.
Je oplossing strookt dus (nog) niet met jouw gewenste situatie.

[ Voor 14% gewijzigd door Nivve op 19-01-2018 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

prettig schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 15:36:
Kan toch gewoon...... (boeit de belastingdienst niet zoveel). Beste is eenmanszaak (bijtelling is maximaal de kosten......en dat is zowat niks bij een EV), heb je BV.....dan wordt gewoon bijtellen (maar ja eenmanszaak ernaast is zo opgezet). Wel nog BTW correctie.
Je moet volgens mij minimaal 10% zakelijke km's maken om de auto op de zaak te mogen hebben. Of aannemelijk maken. Maar dat is met 2 normale personenwagens natuurlijk lastiger dan wanneer je een auto en een bus of zo op de zaak hebt. Al zou je wellicht nog kunnen opvoeren dat je het kleine gebakje gebruikt om naar klanten midden in de stad te rijden :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
[...]

Klopt moet mijn verhaal gewoon compleet maken. Een collega zzp-er heeft een snelle auto + a1 audi dus het kan gewoon prima alleen moet het wel even goed regelen.

Plus het geregel nu alleen al voor mijn eerste EV heb ik even genoeg te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Kodess schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 09:38:
De Zoe met zijn batterijhuur snap ik werkelijk niet, maar misschien is dat door mijn hoeveelheid rijden (25k per jaar). Dan moet ik per maand 120 euro betalen aan batterijhuur, daar nog ongeveer 70 euro oplaad kosten bij optellen.... dan is de auto nog maar 10 a 20 euro goedkoper aan brandstof dan een ICE.
Vergeet ook niet dat je nauwelijks onderhoud aan een EV hebt en je geen wegenbelasting verschuldigd bent. Vooral dat onderhoud bespaart op termijn veel t.o.v. ICE en wordt nogal eens vergeten.

Ik lees net in de vervolgreacties dat je én niet thuis én niet op het werk laden kunt. Dan wordt het wel erg onhandig inderdaad. Misschien eerst een laadpaal aanvragen en daarna aanschaffen? Daar kan ik je wel mee helpen.

Vaak zijn ze bij gemeentes ook best bereid om mee te denken als je een open dialoog start met de betreffende ambtenaar. Dat zou ik eerst proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yongshi
Yongshi schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 15:45:
[...]
Als je niet thuis kunt laden en ook niet op je werk, dan is het al snel niet meer leuk. Ook al vraag je een openbare laadpaal aan bij de gemeente en hij is lekker binnen bereik. Hoor hier vaker dat een nieuwe laadpaal direct geclaimed wordt door lokale PHEV's. En met een afstand van 85km is het snel nodig om dagelijks toch echt te laden (en dan is een ladende PHEV niet echt leuk thuiskomen).

Ik zou er goed over nadenken of je niet beter een paar jaartjes kunt wachten in jouw situatie...
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 16:08:
Dat andere EV bezitters gebruik gaan maken van jouw aangevraagde paal is zo goed als een zekerheid. Het is ook bijna zeker dat de bezetter een PHEV zal zijn, om de simpele reden dat er een veelvoud van rondrijden en relatief veel BEV's een eigen laadpaal hebben. Edit: eigenlijk zoals @Nivve ook al zei dus.

Naar mijn inziens wordt er te snel geroepen dat een openbare laadpaal een waardige vervanger is van een thuis- of werklaadpaal. Als je een openbare laadpaal aanvraagt kun je er niet van uit gaan dat je er elke dag kan laden, wat wel nodig is. Dus moet je serieus rekening houden met ongemak, helemaal als de EV voor woon-werk verkeer gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Crazy D schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 16:32:
[...]

Je moet volgens mij minimaal 10% zakelijke km's maken om de auto op de zaak te mogen hebben. Of aannemelijk maken. Maar dat is met 2 normale personenwagens natuurlijk lastiger dan wanneer je een auto en een bus of zo op de zaak hebt. Al zou je wellicht nog kunnen opvoeren dat je het kleine gebakje gebruikt om naar klanten midden in de stad te rijden :)
nee hoor, heb er zelfs 5 op de zaak gehad allemaal voor mezelf .....nu 3 gaat prima en mag (even accountant raadplegen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Nivve schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 15:33:
[...]

Dit is zeer waarschijnlijk een aarding probleem. Ik had exact hetzelfde; nieuwe aardpin erin en alle problemen opgelost. De Zoe is simpelweg heel streng qua veiligheid, vandaar dat ie weigert te laden als de aarde niet goed (genoeg) is.
De updates zijn inderdaad erg duur, voor de laadeenheid moet bijvoorbeeld de auto spanningvrij worden gemaakt, wat niet zo makkelijk is. Bij mij was dat alleen 75 euro, dus misschien heeft je vriend er meer laten doen of zo :?
Mijn tip: Alleen laten updaten als het echt moet (en even checken op fora, mijn update verhielp ook mijn probleem niet :F ) of samen met andere werkzaamheden waarbij de auto sowieso al spanningvrij gemaakt moet worden of zo.

[...]

Klopt, CCS biedt hier ondersteuning voor (als in, protocol heeft functies die dit regelen) en Fastned heeft het geïmplementeerd. Eindelijk eens een betaalmethode die niet bij invoer al 10 jaar achterhaald is :9
Nu nog CCs in de Zoe...
Updates die geld kosten?? Ik heb bij diverse laadproblemen onder garantie updates gehad, bij onderhoudsbeurten en zelfs bij losse afspraken. Ik zou het ook behoorlijk ongepast vinden om te moeten betalen voor updates die problemen met laden moeten oplossen.

Onze dealer in Eindhoven doet meestal goede zaken!

FYI:
Onze Zoe is 2j geleden uit Frankrijk geïmporteerd en gekocht bij een elektrische auto handelaar (geen dealer).

Tevens hebben wij o.a. ''gratis'' een donker dashboard onder garantie gekregen via Renault, omdat de lichte variant vrij veel reflecteerde op de voorruit (soms zag je voetganger gewoon echt niet goed).

Ook is er o.a. onder de lakgarantie die uit de fabriek komt opkomende roest weggewerkt bij de achterklep (binnenrand) en een portier R.A. (had eigenlijk R.V. moeten zijn, maar word later nog gedaan tegelijk met de accu upgrade, die tevens vertraagd is doordat de accu in een verkeerd land was afgeleverd)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Ik heb nog nooit betaald voor een update, allemaal garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
i3 belde bmw me zelfs.... dag weg, kwamen hem ophalen en brengen voor een update.... gratis.

Zeker als het een probleem moet oplossen zou ik toch even een goed gesprek met uitleg willen met de eigenaar van de garage. Gewoon niet accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Het begint te kriebelen om dat ook eens te doen...

@Hachy & @JopieZoe

Ik zit hier de planning te doen voor een tripje naar Denemarken. Ik weet niet of het er echt van komt, maar vragen die ik heb:
- Heb jij vooraf een lijstje gemaakt van snelladers die je wilde gebruiken?
- Hoeveel kilometer hield je daartussen? BIjv. 160? 180? Hangt af van je rijstijl natuurlijk, maar wat deed jijzelf?
- Heb je wel eens bij een hotel gehad dat je niet kon laden, want plekken bezet? Hoe ging je daar mee om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
Met de oplevering van mijn nieuwbouwhuis in Februari opnieuw aan het oriënteren voor een laadpunt.

Huidige situatie:
Appartement met laadpaal TNM (3.7kW)

Nieuw huis:
2-onder-1 kap met oprit. 3x25A netaansluiting. 3x16A aansluiting aan de voorkant van het huis voor de laadpaal. Zonnepanelen (27x320Wp), warmtepomp (brine/water), inductiekookplaat, ruimte voor een stationaire accu in de toekomst als salderen wegvalt.

Huidige auto is een Outlander PHEV (max 3.4kW laadvermogen, bestelling staat voor de Tesla model 3. Gebruik laadpas is nodig voor facturatie leaseauto, bovendien wil ik mijn laadpaal ook beschikbaar hebben voor gastgebruik met facturatie. Sneller laden dan 3.7kW lijkt me handig met een pure EV

Mijn opties zijn dus:
- Huidige laadunit meenemen en later dit jaar vervangen.
- TNM 11kW Home Advanced (RFID), opgekocht door shell is een minpunt wat mij betreft
- TNM 22kW Home Advanced (RFID) met load balancing en later zekering van de groep verhogen (3x25A max), voordeel is sneller laden en geen kans op overbelasting, nadeel is dat er ~3 euro per maand extra abbo kosten bijkomen.
- VanDeBron 11kW ICU EVE dual (RFID), zowel aanschaf als abbo zijn duurder dan TNM, laden twee voertuigen mogelijk (in de toekomst misschien handig?)
- VanDeBron 22kW ICU EVE dual (RFID) met load balancing (maxem), aanzienlijk duurder dan de oplossing van TNM maar de maxem load balancer kan in de toekomst eventueel ook battery management doen met een stationaire accu.
- 22kW ICU EVE + maxem load balancer van een andere aanbieder?

Als jullie nog betere suggesties hebben hoor ik het graag!

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
TucanoItaly schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 09:54:
[...]

@Hachy & @JopieZoe

Ik zit hier de planning te doen voor een tripje naar Denemarken. Ik weet niet of het er echt van komt, maar vragen die ik heb:
- Hoeveel kilometer hield je daartussen? BIjv. 160? 180? Hangt af van je rijstijl natuurlijk, maar wat deed jijzelf?
- Heb je wel eens bij een hotel gehad dat je niet kon laden, want plekken bezet? Hoe ging je daar mee om?
Doe het niet :') Klinkt allemaal leuk, maar zelf 2x met m'n Tesla naar Londen en Duitsland vond ik het soms irritant worden. Als je het leuk en gezellig vindt om te rijden en beetje langs wegrestaurants te stoppen dan is het prima, maar uiteindelijk wil je ook vakantie houden op de bestemming toch. En daar zal je meestal ook dagelijks weer rijden dus na een tijdje ben je de auto wel zat.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Tassadar32 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 10:43:

- VanDeBron 22kW ICU EVE dual (RFID) met load balancing (maxem), aanzienlijk duurder dan de oplossing van TNM maar de maxem load balancer kan in de toekomst eventueel ook battery management doen met een stationaire accu.
Een puntje om mee te nemen in je overweging: ga er NOOIT vanuit dat beloofde functionaliteit er ook echt gaat komen. Je kunt, zeker in een snel evoluerende markt zoals laadpalen, er niet vanuit gaan dat die dingen langer dan een paar jaar ondersteund worden. En dan komt er weer wat beters.

Een AC laadpaal is in feite niks anders dan een Mennekes-plug, een paar relais en een microcontroller. Feitelijk is geen enkele AC laadpaal meer dan ~€100 aan daadwerkelijke kosten, inclusief assemblage. We zullen dus langzaamaan, naarmate EVs goedkoper en wijdverbreider worden, steeds goedkopere laadpalen zien met steeds meer functionaliteit. Wanneer Mennekes hun monopolie op de stekker verliest, gaan de prijzen echt helemaal instorten. Het is dus IMO het beste idee om een laadpaal neer te zetten die doet wat je NU nodig hebt, en niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Met de oplevering van mijn nieuwbouwhuis in Februari opnieuw aan het oriënteren voor een laadpunt.

Huidige situatie:
Appartement met laadpaal TNM (3.7kW)

Nieuw huis:
2-onder-1 kap met oprit. 3x25A netaansluiting. 3x16A aansluiting aan de voorkant van het huis voor de laadpaal. Zonnepanelen (27x320Wp), warmtepomp (brine/water), inductiekookplaat, ruimte voor een stationaire accu in de toekomst als salderen wegvalt.

Huidige auto is een Outlander PHEV (max 3.4kW laadvermogen, bestelling staat voor de Tesla model 3. Gebruik laadpas is nodig voor facturatie leaseauto, bovendien wil ik mijn laadpaal ook beschikbaar hebben voor gastgebruik met facturatie. Sneller laden dan 3.7kW lijkt me handig met een pure EV

Mijn opties zijn dus:
- TNM 11kW Home Advanced (RFID), opgekocht door shell is een minpunt wat mij betreft
- TNM 22kW Home Advanced (RFID) met load balancing en later zekering van de groep verhogen (3x25A max), voordeel is sneller laden en geen kans op overbelasting, nadeel is dat er ~3 euro per maand extra abbo kosten bijkomen.
- VanDeBron 11kW ICU EVE dual (RFID), zowel aanschaf als abbo zijn duurder dan TNM, laden twee voertuigen mogelijk (in de toekomst misschien handig?)

Hebben dat tijdje terug voor de zaak uitgezocht.... RFID kwamen we op TNM uit (minst dure) en uitbreidbaar en goede backoffice voor facturering.
Load balancing...... volgens mij is dat abo-tje alleen nodig als je meerdere punten hebt (load balancing tussen de punten).

Alternatief (als je kunt wachten): WEBASTO NEXT (AC) of LIFE (DC) in 2018.....(LIFE: 22KW DC lader).
De PURE (22kw) zonder RFID is iets van euro 600,- !

Als auto's straks allemaal 3-fase AC kunnen: prima, AC laders (voorkeur, goedkoopste, omvormers in auto).
Maar als CSS de standaard wordt kun je kiezen (AC of DC) en dat ziet er wel naar uit.

Zou zeker iets nemen tot 22kw, veel meer kun je thuis zonder hoge kosten toch niet aan. Dan kun je tijdje vooruit.

Ik heb de mazzel dat ik op de zaak nu al AC kan snelladen en straks DC (wordt ons tankstation, ik laad al bijna niet meer thuis). Als ik dat niet zou kunnen zou ik er voor zorgen dat ik prive snel kon laden, zodat ik bijna nooit publiek hoef te laden.

[ Voor 4% gewijzigd door prettig op 20-01-2018 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Ziet er goed uit die laders van webasto, ik heb nu een ICU compact mini 3,7kW en wil voor de E-Golf een 3 fase lader en daar 2 fase van gebruiken zodat ik kan laden met 7,4kW.

Krijg 3X25A in de nwe woning.

Zal maar even gaan informeren of dat mogelijk is.

Wat ook nog belangrijk is, kan de E-Golf de start en stoptijden bepalen met de webasto pure?

[ Voor 15% gewijzigd door MarcelGo op 20-01-2018 13:18 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Stef87 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 20:34:
[...]

Updates die geld kosten?? Ik heb bij diverse laadproblemen onder garantie updates gehad, bij onderhoudsbeurten en zelfs bij losse afspraken. Ik zou het ook behoorlijk ongepast vinden om te moeten betalen voor updates die problemen met laden moeten oplossen.
Hachy schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 21:26:
Ik heb nog nooit betaald voor een update, allemaal garantie.
Maar dan moeten de klachten wel officieel bij Renault bekend staan. Ik heb zelf twee keer moeten betalen:
- Update voor Fastned problemen; Monteur zei dat de update het verhielp. Na afloop bleek dit niet uit te maken en werd het ook niet onder garantie vergoed omdat die update "niet stond geregistreerd als fix voor de fastned problemen"
- Tweede keer was er eenm update voor R-link wat de navigatie zou verbeteren (ik had bluetooth problemen), eigenlijk exact hetzelfde verhaal; bluetooth probleem was niet geregistreerd als garantie-fix, dus update moest gewoon betaald worden.

Conclusie is dus: Ga nooit voor updates alleen naar de dealer, vraag van te voren of updates een echte garantie-melding hebben bij Renault Nederland/Frankrijk.
Want alleen dan heb je zoals @Hachy en @Stef87 zeggen, een kosteloze update.
[edit: ben ook geen fan van dealers sindsdien :+ ]

[ Voor 13% gewijzigd door Nivve op 20-01-2018 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:32
Conclusie is dus: Ga nooit voor updates alleen naar de dealer, vraag van te voren of updates een echte garantie-melding hebben bij Renault Nederland/Frankrijk.
Als IT-er snap ik die mentaliteit van auto-fabrikanten echt niet :| Software-updates horen vaak en goed doorgevoerd te worden zonder gedonder.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass
  • Laatst online: 01-02 12:19

Cass

24JA SolarPercium 290Wp SE5000

YoshiBignose schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 10:53:
[...]

Doe het niet :') Klinkt allemaal leuk, maar zelf 2x met m'n Tesla naar Londen en Duitsland vond ik het soms irritant worden. Als je het leuk en gezellig vindt om te rijden en beetje langs wegrestaurants te stoppen dan is het prima, maar uiteindelijk wil je ook vakantie houden op de bestemming toch. En daar zal je meestal ook dagelijks weer rijden dus na een tijdje ben je de auto wel zat.
met wat voor range / type tesla reed je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Nivve schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 17:41:
[...]

[...]

Maar dan moeten de klachten wel officieel bij Renault bekend staan. Ik heb zelf twee keer moeten betalen:
- Update voor Fastned problemen; Monteur zei dat de update het verhielp. Na afloop bleek dit niet uit te maken en werd het ook niet onder garantie vergoed omdat die update "niet stond geregistreerd als fix voor de fastned problemen"
- Tweede keer was er eenm update voor R-link wat de navigatie zou verbeteren (ik had bluetooth problemen), eigenlijk exact hetzelfde verhaal; bluetooth probleem was niet geregistreerd als garantie-fix, dus update moest gewoon betaald worden.

Want alleen dan heb je zoals @Hachy en @Stef87 zeggen, een kosteloze update.
[edit: ben ook geen fan van dealers sindsdien :+ ]
Ik heb het gevoel dat het toch dealer specifiek is? Ik heb nooit specifiek “garantie kwestie” moeten benoemen. (Behalve bij de roest)

Ook niet met de Fastned problemen (ben ik helaas zeer bekend mee) ik geef aan wat de (laad)problemen zijn en ze kijken er naar. Ik geef aan dat ik capaciteitsverlies heb (89/90% SoH) en onder garantie is dat verholpen terug naar 98% met gelijk alle bestaande updates.

Wat eigenlijk dus de praktijk is: Zodra er updates zijn, worden die geinstalleerd en is er nooit om geld gevraagd. (Slim laden update, bcb/bms update, bcb vervangen, dashboard vervangen, laadslurf vervangen, r-link is laatst ook gratis geupdate (denk ik) want de melding die je ziet als de auto start is ineens anders.

Bij de batterijwissel worden indien beschikbaar ook nog updates geinstalleerd en foutcodes gecontroleerd, omdat ik laatst in 3 verschillende steden bij 4 verschillende laadpaal bij 75% laadproblemen had.

Jammer dat ik best regelmatig problemen heb gehad soms, maar de dealer in Eindhoven kijkt er wel altijd naar zonder daar geld voor te rekenen. (Je hebt toch iets van 7j/100k km garantie op de aandrijflijn etc?)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

YoshiBignose schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 10:53:
En daar zal je meestal ook dagelijks weer rijden dus na een tijdje ben je de auto wel zat.
Ik moet elke week naar klant, maar zit beslist niet elke dag in de auto, ik hou kantoor op fietsafstand.

Maar wel goed punt, ik ga nu zodanig plannen dat heenreis in 1 dag kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JopieZoe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-06 09:24
[...]

@Hachy & @JopieZoe

Gewoon doen. Met goede mindset. Zorg er voor dat de reis ook vakantie is. Ik rij een R90 dus geen snellader. Kijk op het forum van de Renault Zoe en daar staan heel veel tips voor laden in het buitenland. Onderweg laad ik van 15-80%. Dat is dan meestal zo'n 180 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:44
[...]

Kosten is wel inclusief de afschrijving. Met een EV zit je al gauw met je afschrijving boven de bijtelling.
prettig schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 18:27:
[...]

nee hoor, heb er zelfs 5 op de zaak gehad allemaal voor mezelf .....nu 3 gaat prima en mag (even accountant raadplegen).
Accountant bepaalt niet of iets mag... ;)
Maar ben erg benieuwd hoe jij dat zonder de volle bijtelling voor 5 auto's voor elkaar hebt gekregen. Daarnaast voor een 'eenmanszaak' (winst uit onderneming) moet je een bedrijfsmiddel minstens 10% zakelijk gebruiken om te kunnen kiezen of je het als zakelijk of privé ziet. Is het minder dan 10% dan is het verplicht privé vermogen. Snelle google hit: https://www.belastingbela...el/Op_de_zaak_of_in_prive

Dat het niet gecontroleerd/gecorrigeerd wordt is een ander verhaal. (ik rij ook wel eens te hard zonder een bekeuring te krijgen, maar dat wil nog niet zeggen dat het dan mag ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Cass schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 23:32:
[...]

met wat voor range / type tesla reed je dan?
Model S 75. Als je helemaal vol laadt zit je op 370 km range ongeveer. Maar dat doe je meestal alleen bij vertrek want bij superchargers duurt het een eeuwigheid als je 100% wil laden. Dus meestal heb je 320 km range. Dan komt er ook nog de eurotunnel bij, wat ook nog eens wat tijd kost. Je kan niet laden op of na de trein, alleen ervoor. In principe kan je het halen hoor van Gent naar de supercharger in UK, ik dacht maidstone ofzo. Beetje verlaten plek waar je naar een winkelcentrum moet met costa koffie (blergh).

Maar vervelender is dat je in Londen ook wil laden. Normale laadpalen zijn vrij schaars en ik heb ook geen idee of die zo maar werken. Er zitten wat superchargers in Londen dus je moet zorgen dat als je ergens heen rijdt je af en toe die route pakt. Als je echt alleen maar een beetje de binnenstad wil zien en niet echt buiten Londen komt zou ik sowieso niet met de auto gaan.
BB-One schreef op zondag 21 januari 2018 @ 08:38:
[...]

Kosten is wel inclusief de afschrijving. Met een EV zit je al gauw met je afschrijving boven de bijtelling.

[...]

Accountant bepaalt niet of iets mag... ;)
Maar ben erg benieuwd hoe jij dat zonder de volle bijtelling voor 5 auto's voor elkaar hebt gekregen. Daarnaast voor een 'eenmanszaak' (winst uit onderneming) moet je een bedrijfsmiddel minstens 10% zakelijk gebruiken om te kunnen kiezen of je het als zakelijk of privé ziet. Is het minder dan 10% dan is het verplicht privé vermogen. Snelle google hit: https://www.belastingbela...el/Op_de_zaak_of_in_prive

Dat het niet gecontroleerd/gecorrigeerd wordt is een ander verhaal. (ik rij ook wel eens te hard zonder een bekeuring te krijgen, maar dat wil nog niet zeggen dat het dan mag ;) )
Tja, als je bijtelling niet hoger is dan de werkelijke kosten, dan is het feitelijk per saldo 0. Je voordeel van een auto op de zaak is ook bijna verdwenen. BTW voordeel is er ook niet of nauwelijks door de BTW prive correctie. De auto's zullen allemaal ook niet zoveel kilometers maken als je er 5 hebt, dus die lasten zijn ook vrij laag. Schiet je dus niet zoveel mee op. Daarnaast moet je ook gewoon afrekenen als je de auto's weer verkoopt. Ik snap wel dat de Belastingdienst er niet zo moeilijk over doet, ze hebben het vrij goed ingedekt met alle regeltjes.

Er was wel eens een zaak van iemand die twee auto's op de zaak had maar over één maar bijtelling betaald (de duurste) met als beredenering dat hij nooit in twee auto's tegelijk kon rijden. Dat won hij niet bij de rechter :P dus iedere auto op de zaak moet gewoon bijtelling betalen (of rittenregistratie).

[ Voor 45% gewijzigd door YoshiBignose op 21-01-2018 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tocoleaf
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-12-2020
Even copy-paste vanuit het forum van de Nissan Electric Club, maar wellicht nuttige info voor iedereen die nieuwe banden nodig heeft denk ik:

Zoals sommigen van jullie weten hebben wij twee Leaf's 1.0 van allebei 30kWh. Een Tekna en een Accenta. 
Dat zijn dus bijna identieke auto's. 

Nu heeft mijn vrouw er  van haar baas Firestone Multi-Season onder gekregen. All-weathersloffen dus. Terwijl ik er de originele Michelin Energy Saver zomerband onder heb zitten (nou ja, nu dus niet meer, daar gaat deze post over). 

En dat maakt nogal een verschil kan ik jullie zeggen. Mijn Leaf rijdt met zomersloffen nl een stuk lichter, hij trekt makkelijker op, draait lichter door de bochten, maar bij inparkeren gaat het ook allemaal een stuk soepeler, vergeleken met de Leaf van mijn vrouw met All-weathersloffen.

Je voelt aan haar Leaf gewoon dat hij er meer moeite voor moet doen om op te trekken, door bochten te gaan, het voelt, rijdt echt zwaarder.
(we zouden eigenlijk eens een sprintje moeten doen bij een stoplicht van 0 naar 100 zit ik ineens te denken...... :-) )

Het is het gevoel dat je vroeger had als je vanuit een benzine-auto overstapte in een diesel. Die diesel voelde dan ineens als een tank, was logger, zwaarder. 
Dat heb ik nu ook als ik van auto overstap.

Hiernaast hoor je die Firetone's ook meer dan mijn zomersloffen. 

Toen ik dus toe was aan mijn nieuwe, nog te kopen, set winterbanden en de dealer aankwam met de tekst: 'we zetter er onder wat we geleverd krijgen', was ik daar niet echt blij mee. Of ik ook zelf banden kon uitkiezen? Ja, maar die zijn dan wrs duurder. 
Fair enough, toch maar even googlen.

Toen kwam ik terecht bij de selectietool van Profile Tyrecenter: 
https://www.profile.nl/zo...B%5D=&season%5B%5D=winter
Die echt super werkt!

Daar wilde ik een winterband die het beste was op nat wegdek, maar ook superstil en zuinig in verbruik.
Et voila:

https://www.profile.nl/au...ato-winter/205-55-r17-95t

Toegegeven, 147,- per band is niet goedkoop, maar wel precies wat ik wilde in specificaties. Toen ik vervolgens de online reviews las was ik om. Doe mij die maar. 
(voordeel is dat we 21% mogen aftrekken, want mijn baas betaalt)

En met resultaat, want inmiddels heb ik anderhalve maand deze wintersloffen eronder zitten. En ik merk eigenlijk niet dat ik er winterbanden eronder heb zitten. 

Mijn vrouw daarentegen rijdt nog steeds met de All-Weatherbanden van Firestone en dan merk  je ineens wat het verschil is tussen die icoontjes: 
https://www.autobanden-36...eason/205-55-R16-94V.html

Firestone         Michelin            Pirelli
                             All-weather     Energy Saver    
Geluid                  72db                 71db                   66db

Energie
zuinigheid           E                       B                         C

Grip op nat
wegdek                C                       B                         B

Want mijn Leaf rijdt nog steeds lekker licht, soepel. Terwijl mijn vrouw nog steeds in een 'tank' rijdt. 

Kortom, als je toe bent aan nieuwe sloffen, ga dan even vergelijken, want het verschil is echt groot. Energiezuinigheid wil je m.i. minimaal op C of 'hoger' ;-) hebben. Dat rijdt gewoon echt lekkerder, minder zwaar. En het helpt ook bij je bereik natuurlijk. Zal niet de wereld schelen, maar alle beetjes helpen.
Grip moet m.i. op B of A zitten.

Nu heb ik wel het idee dat bij 71db het kantelpunt ligt, want mijn zomersloffen zijn prima en het verschil tussen 71db en 66db merkte ik niet direct. De wissel vond plaats tijdens die sneeuwstorm van anderhalve maand geleden, dus daar kan het ook aan liggen....
Maar wellicht dat ik dat bij de winter-zomerwissel dat wel duidelijk merk. Als dat zo is, dan zal ik deze post aanpassen. 

Zelf wil ik vanwege mijn werk er echt wintersloffen onder hebben. Ik rij nl regelmatig naar de uithoeken van Nederland en wil daar veilig naartoe en weg kunnen komen. 
(40k per jaar gaat hem echt worden)
Maar voor iedereen die niet per se zomer-wintersloffen wilt......
Dit is volgens mij een goede All-weatheroptie:

https://www.profile.nl/zo...s[]=B&fuel_efficiency[]=B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Stef87 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 00:04:
[...]

Ik heb het gevoel dat het toch dealer specifiek is? Ik heb nooit specifiek “garantie kwestie” moeten benoemen. (Behalve bij de roest)

Ook niet met de Fastned problemen (ben ik helaas zeer bekend mee) ik geef aan wat de (laad)problemen zijn en ze kijken er naar. Ik geef aan dat ik capaciteitsverlies heb (89/90% SoH) en onder garantie is dat verholpen terug naar 98% met gelijk alle bestaande updates.

Wat eigenlijk dus de praktijk is: Zodra er updates zijn, worden die geinstalleerd en is er nooit om geld gevraagd. (Slim laden update, bcb/bms update, bcb vervangen, dashboard vervangen, laadslurf vervangen, r-link is laatst ook gratis geupdate (denk ik) want de melding die je ziet als de auto start is ineens anders.

Bij de batterijwissel worden indien beschikbaar ook nog updates geinstalleerd en foutcodes gecontroleerd, omdat ik laatst in 3 verschillende steden bij 4 verschillende laadpaal bij 75% laadproblemen had.

Jammer dat ik best regelmatig problemen heb gehad soms, maar de dealer in Eindhoven kijkt er wel altijd naar zonder daar geld voor te rekenen. (Je hebt toch iets van 7j/100k km garantie op de aandrijflijn etc?)
Ga ik toch maar een andere ZE dealer bezoeken als ik updates wil laten uitvoeren. Voor de rest wel zonde, want qua kunde is de mijne op zich dikke prima.
Uit mijn hoofd was het 5 jaar op de aandrijflijn en 2 jaar op de rest. Maar doet niets af aan de rest van je verhaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

JopieZoe schreef op zondag 21 januari 2018 @ 08:29:
Onderweg laad ik van 15-80%. Dat is dan meestal zo'n 180 km.
Super, dat maakt planning gemakkelijk. Even dat topic doorgeploegd en daar staan inderdaad zeer nuttige tips in, met name qua laden. Soms ook van die dingen waar je wellicht in de haast niet aan denkt: "Meestal moet je eerst de paal inschakelen en dan aansluiten. Soms andersom. Of probeer de andere socket." Dat kan precies het verschil zijn tussen frustratie en een zorgeloze reis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Tocoleaf schreef op zondag 21 januari 2018 @ 10:50:
Even copy-paste vanuit het forum van de Nissan Electric Club, maar wellicht nuttige info voor iedereen die nieuwe banden nodig heeft denk ik:

En dat maakt nogal een verschil kan ik jullie zeggen. Mijn Leaf rijdt met zomersloffen nl een stuk lichter, hij trekt makkelijker op, draait lichter door de bochten, maar bij inparkeren gaat het ook allemaal een stuk soepeler, vergeleken met de Leaf van mijn vrouw met All-weathersloffen.

Je voelt aan haar Leaf gewoon dat hij er meer moeite voor moet doen om op te trekken, door bochten te gaan, het voelt, rijdt echt zwaarder.
(we zouden eigenlijk eens een sprintje moeten doen bij een stoplicht van 0 naar 100 zit ik ineens te denken...... :-) )

Het is het gevoel dat je vroeger had als je vanuit een benzine-auto overstapte in een diesel. Die diesel voelde dan ineens als een tank, was logger, zwaarder. 
Kan me niet voorstellen dat alleen type band zoveel kan verschillen. Dat een bredere band of grotere velg anders aanvoelt kan ik wel begrijpen, maar daar is hier geen sprake van toch? Misschien zou je eens moeten proberen de wielen te verwisselen per Leaf om te zien of het dan ook mee verandert. Kan ook zijn dat de auto zwaarder stuurt door iets anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:54

databeestje

Von PrutsHausen

Mijn oude 206 reed zuiniger en stuurde veel makkelijker op de winterbanden dan de zomerbanden, maar dat was met name door de breedte, 175 tegen 205.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
TucanoItaly schreef op zondag 21 januari 2018 @ 11:29:
[...]

Super, dat maakt planning gemakkelijk. Even dat topic doorgeploegd en daar staan inderdaad zeer nuttige tips in, met name qua laden. Soms ook van die dingen waar je wellicht in de haast niet aan denkt: "Meestal moet je eerst de paal inschakelen en dan aansluiten. Soms andersom. Of probeer de andere socket." Dat kan precies het verschil zijn tussen frustratie en een zorgeloze reis.
Heb hier nog nooit in 2,5 jaar over nagedacht en nog nooit problemen gehad [edit: ik sluit altijd eerst de auto aan]. Verkeerde socket dan wel weer een paar keer meegemaakt (stond er 1 gewoon niet aangesloten, bijv.) :+

[ Voor 4% gewijzigd door Nivve op 21-01-2018 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Nivve schreef op zondag 21 januari 2018 @ 13:09:
[...]

Heb hier nog nooit in 2,5 jaar over nagedacht en nog nooit problemen gehad [edit: ik sluit altijd eerst de auto aan]. Verkeerde socket dan wel weer een paar keer meegemaakt (stond er 1 gewoon niet aangesloten, bijv.) :+
De MiEV moet je eerst de paal activeren, dan de paal aansluiten en daarna de auto. Dan doet ie het. Ding is een beetje kieskeurig. De automatisch startende palen zoals bij de Middenwaard in Heerhugowaard kan ik dan ook niet laden, dan gaat het allemaal te snel en slaat ie meteen weer uit, maar werkt de ventilatie stand wel. Dat is een beetje stom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass
  • Laatst online: 01-02 12:19

Cass

24JA SolarPercium 290Wp SE5000

[quote]YoshiBignose schreef op zondag 21 januari 2018 @ 09:36:
[...]
Model S 75. Als je helemaal vol laadt zit je op 370 km range ongeveer. Maar dat doe je meestal alleen bij vertrek want bij superchargers duurt het een eeuwigheid als je 100% wil laden. Dus meestal heb je 320 km range. Dan komt er ook nog de eurotunnel bij, wat ook nog eens wat tijd kost. Je kan niet laden op of na de trein, alleen ervoor. In principe kan je het halen hoor van Gent naar de supercharger in UK, ik dacht maidstone ofzo. Beetje verlaten plek waar je naar een winkelcentrum moet met costa koffie (blergh).

Maar vervelender is dat je in Londen ook wil laden. Normale laadpalen zijn vrij schaars en ik heb ook geen idee of die zo maar werken. Er zitten wat superchargers in Londen dus je moet zorgen dat als je ergens heen rijdt je af en toe die route pakt. Als je echt alleen maar een beetje de binnenstad wil zien en niet echt buiten Londen komt zou ik sowieso niet met de auto gaan.
[...]

Het bevestigd mijn idee om inzake een Tesla M3 de voorkeur te geven aan de longe range ipv de kleinere accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Heb hier nog nooit in 2,5 jaar over nagedacht en nog nooit problemen gehad
Dit betrof een uitzonderlijk geval, ik citeer: "(...) prive adres met 43Kw lader (!) waar je heel modern via een QR code via paypal kan doneren (...) Meestal moet je eerst de paal inschakelen en dan aansluiten. Hier moest het uiteindelijk andersom."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Nu online
Tocoleaf schreef op zondag 21 januari 2018 @ 10:50:

Zoals sommigen van jullie weten hebben wij twee Leaf's 1.0 van allebei 30kWh. Een Tekna en een Accenta. 
Dat zijn dus bijna identieke auto's. 

Nu heeft mijn vrouw er  van haar baas Firestone Multi-Season onder gekregen. All-weathersloffen dus. Terwijl ik er de originele Michelin Energy Saver zomerband onder heb zitten (nou ja, nu dus niet meer, daar gaat deze post over). 

Hiernaast hoor je die Firetone's ook meer dan mijn zomersloffen. 

Toen ik dus toe was aan mijn nieuwe, nog te kopen, set winterbanden en de dealer aankwam met de tekst: 'we zetter er onder wat we geleverd krijgen', was ik daar niet echt blij mee. Of ik ook zelf banden kon uitkiezen? Ja, maar die zijn dan wrs duurder. 
Fair enough, toch maar even googlen.

Toen kwam ik terecht bij de selectietool van Profile Tyrecenter: 
https://www.profile.nl/zo...B%5D=&season%5B%5D=winter
Die echt super werkt!

Daar wilde ik een winterband die het beste was op nat wegdek, maar ook superstil en zuinig in verbruik.
Et voila:

https://www.profile.nl/au...ato-winter/205-55-r17-95t

Toegegeven, 147,- per band is niet goedkoop, maar wel precies wat ik wilde in specificaties. Toen ik vervolgens de online reviews las was ik om. Doe mij die maar. 
(voordeel is dat we 21% mogen aftrekken, want mijn baas betaalt)

En met resultaat, want inmiddels heb ik anderhalve maand deze wintersloffen eronder zitten. En ik merk eigenlijk niet dat ik er winterbanden eronder heb zitten. 

Mijn vrouw daarentegen rijdt nog steeds met de All-Weatherbanden van Firestone en dan merk  je ineens wat het verschil is tussen die icoontjes: 
https://www.autobanden-36...eason/205-55-R16-94V.html

Firestone         Michelin            Pirelli
                             All-weather     Energy Saver    
Geluid                  72db                 71db                   66db

Energie
zuinigheid           E                       B                         C

Grip op nat
wegdek                C                       B                         B

Want mijn Leaf rijdt nog steeds lekker licht, soepel. Terwijl mijn vrouw nog steeds in een 'tank' rijdt. 

Kortom, als je toe bent aan nieuwe sloffen, ga dan even vergelijken, want het verschil is echt groot. Energiezuinigheid wil je m.i. minimaal op C of 'hoger' ;-) hebben. Dat rijdt gewoon echt lekkerder, minder zwaar. En het helpt ook bij je bereik natuurlijk. Zal niet de wereld schelen, maar alle beetjes helpen.
Grip moet m.i. op B of A zitten.

Nu heb ik wel het idee dat bij 71db het kantelpunt ligt, want mijn zomersloffen zijn prima en het verschil tussen 71db en 66db merkte ik niet direct. De wissel vond plaats tijdens die sneeuwstorm van anderhalve maand geleden, dus daar kan het ook aan liggen....
Maar wellicht dat ik dat bij de winter-zomerwissel dat wel duidelijk merk. Als dat zo is, dan zal ik deze post aanpassen. 

Zelf wil ik vanwege mijn werk er echt wintersloffen onder hebben. Ik rij nl regelmatig naar de uithoeken van Nederland en wil daar veilig naartoe en weg kunnen komen. 
(40k per jaar gaat hem echt worden)
Maar voor iedereen die niet per se zomer-wintersloffen wilt......
Dit is volgens mij een goede All-weatheroptie:

https://www.profile.nl/zo...s[]=B&fuel_efficiency[]=B
Deze hebben dezelfde waarden en bevallen mij uitstekend
https://www.profile.nl/au...imate-plus/205-55-r16-91h

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

[...]

@Hachy & @JopieZoe

Voor elke trip in het buitenland maak ik een planning. Ik begin met Goingelectric en dan selecteer ik 43kW gratis. Als ik daarmee niet genoeg dekking heb qua laders onderweg dan selecteer ik ook de betaalde snelladers. Ik maak ook dezelfde route nogmaals op de Chargemap website. Met ongeveer dezelfde filters.

Uiteindelijk heb je dan een lijstje met snellaadpunten langs je route. Dan prik je er eentje rond de 200KM (winter) , plus per lader eentje er een stukje voor en eentje er een stukje na. Denk na over welke tijd je vertrekt zodat je gunstig uit komt qua lunch, diner, overnachting etc dat je zo min mogelijk op het laden hoeft te wachten.

Uiteindelijk krijg je dan een lijstje wat er ongeveer zó uitziet:

Punt 1
<optie> stop op 160km
<stop> 200km
<optie> 240km

Punt 2
<optie> stop op 360km
<stop> 400km
<optie> 440km

En dan vertrek je. Snelweg, ECO mode lekker relaxed cruisen en dan kijk je hoe ver je komt 8)

Hotel plan ik daar gewoon tussen. Voor de wintersport heenreis bijvoorbeeld heb ik een hotel gepland in Darmstadt en ik mocht daar ook granny chargen. Een maand later werd zo'n 200m daarvandaan een 22kW Entega (LMS) laadpaaltje geplaatst, ik denk dat ik die granny charger dus niet eens ga gebruiken.

Kortom, voorbereiden is belangrijk en ook leuk. Zorg ervoor dat je altijd minimaal 1 alternatief hebt voor je laadpunt, omdat je nooit weet waar je in de praktijk tegenaan loopt. Heb je een hotel op het oog check dan vóóraf de kaartjes van TNM, chargemap, plugsurfing etc.

En vergeet je prepaid Clever card niet. Niet echt goedkoop maar je hebt praktisch geen alternatief. Behalve misschien Deze gratis LIDL snellader. Er zijn ook nog mensen hier en op RenaultForum die al vaker die kant op zijn geweest. Mogelijk hebben zij nog Clever pasjes met tegoed erop wat je kan overnemen.

Ik heb ook al eens mijn KiWhi pass uitgeleend aan een Leaf rijder voor een tripje. Zo kun je elkaar mooi helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Hachy schreef op maandag 22 januari 2018 @ 00:13:
Ik begin met Goingelectric en (...) dezelfde route nogmaals op de Chargemap website

Uiteindelijk krijg je dan een lijstje wat er ongeveer zó uitziet:
Nice, goede tip. Helemaal niet bij stilgestaan om gewoon een charger ervoor en erna op het oog te houden.

Ik neig er momenteel naar om Denemarken even te laten voor wat het is, en eindpunt in Noord-Duitsland te houden. Is mooi genoeg voor een eerste vakantie met de EV.

[ Voor 18% gewijzigd door TucanoItaly op 22-01-2018 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
databeestje schreef op zondag 21 januari 2018 @ 13:12:
[...]

De MiEV moet je eerst de paal activeren, dan de paal aansluiten en daarna de auto. Dan doet ie het. Ding is een beetje kieskeurig. De automatisch startende palen zoals bij de Middenwaard in Heerhugowaard kan ik dan ook niet laden, dan gaat het allemaal te snel en slaat ie meteen weer uit, maar werkt de ventilatie stand wel. Dat is een beetje stom.
Toch interessant om te zien dat de andere auto('s) ook af en toe dit soort dingen hebben en niet alleen de Zoe's :+
Maar goed, wel frustrerend als je er dan staat en je het nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
--knip---

Mijn opties zijn dus:

Je kan gewoon een tesla wall connector kopen kost je 530 euro en dan een MID kwh meter in je meter kast foto maken en klaar. Al die andere meuk kost je gewoon extreem veel en staat niet in verhouding met de verrekeningen.
En de tesla kan balanceren van 2 tesla chargers niet meer dan 16A of 32A maar toch handig genoeg.

Als je een beetje oplossing wilt kost het je 1000-3000 euro met abbo. 5-10 euro per maand en als de backoffice issues heeft en dat geheid een keer gebeuren dan kan je thuis niet laden.

Zelf nu mijn meterkast uitgebreid met een kracht groep 16A met aardlek en nu alleen nog kabel trekken en klaar Paal in de grond even schoeven en klaar.

Maxem heb je alleen nodig als je power issues krijgt. maar goed dat ding kost 400-500 euro plus een abbo.

Kosten voor een telsa system:
kabel 4-5 euro de meter.

50 10 meter kabel. 4x4mm.
130 KwH meter
140 kracht groep + aardlek (hager)
530 tesla wall connector
-----
850 totaal en een beetje zweet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Hou er rekening mee dat je voor 22kW meer dan 3x25A nodig hebt omdat je met 3x25A max 17kW kan trekken (en je huis dus niets meer) . Bovendien moet je voor een catagorie hoger dan 3x25 (bijv 3x35A) naar een hoger vastrecht en dat kost je minimaal €800 per jaar.

Ik zou gewoon voor een 11kW laadpuntje gaan, voordelig, goed te combineren op 3x25A woonhuis. Met die groter wordende batterijen zal het nooit voorkomen dat je samen moet laden.

Bestel gewoon een ratio met vaste kabel. €644, incl kwh meter. Met plaatsen erbij ben je onder de 900 euro klaar. Het gemak van de vaste kabel heb je echt veel plezier van en scheelt je veel 'gedoe'

Bijv. https://www.evcompany.eu/laadpalen/laadpalen/ratio-laadpunt/

Als je een dikke 3Fase kabel naar de plek van het laadpunt trekt dan kan je altijd later nog met een paar dipswitches omzetten naar 22kW of evt loadbalancing mogelijkheden.

[ Voor 7% gewijzigd door Hachy op 22-01-2018 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
[...]

Had laatst voor het eerst meegemaakt, laadpaal deed het niet op meerdere laadpassen maar zoe gaf geen foutmelding. Provider gebeld en die gaf aan dat het eerst activeren van de laadpaal over het algemeen de standaard is. Ik hoorde het ook hier voor het eerst na een jaar geen problemen met eerst kabel en dan pas activeren, helemaal dat dat dan de 'standaard' zou zijn... |:( 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 09:25
Yongshi schreef op maandag 22 januari 2018 @ 12:01:
[...]

Had laatst voor het eerst meegemaakt, laadpaal deed het niet op meerdere laadpassen maar zoe gaf geen foutmelding. Provider gebeld en die gaf aan dat het eerst activeren van de laadpaal over het algemeen de standaard is. Ik hoorde het ook hier voor het eerst na een jaar geen problemen met eerst kabel en dan pas activeren, helemaal dat dat dan de 'standaard' zou zijn... |:( 8)7
Huh, wat? Ik heb nog NOOIT een paal gezien die eerst geactiveerd moet worden. Ik mijn beleving wil de paal bij activeren ook meteen de plug op slot zetten, dus dan is het niet logisch om eerst te activeren.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinxedworld
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:37
Veneficus schreef op maandag 22 januari 2018 @ 12:08:
[...]

Huh, wat? Ik heb nog NOOIT een paal gezien die eerst geactiveerd moet worden. Ik mijn beleving wil de paal bij activeren ook meteen de plug op slot zetten, dus dan is het niet logisch om eerst te activeren.
Word er niet bedoeld:

* Kabel in de laadpaal stoppen
* Paal activeren
* Andere eind kabel in de auto prakken

Dan staat de kabel op slot aan de paalkant, en heb je een live kabel uiteinde.

(ik sluit altijd mijn kabels aan, en activeer dan pas de paal, nooit problemen mee gehad met de LEAF)

[ Voor 10% gewijzigd door jinxedworld op 22-01-2018 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Dat lijkt mij ook logisch de paal moet toch zien dat ze aangesloten zijn door iets van stroom er door te laten lopen. Misschien kunnen ze handschake slimmer doen. Maar goed logisch zou zijn plug aan activeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

In beide plugs van een Mennekes- of SAE J1772-kabel zitten weerstandjes. Dus ook als je maar één kant van de kabel inplugt, dan weet de laadpaal en/of auto dat-ie ingeplugd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
De laadpaal die ik via de gemeente heb aangevraagd (pitpoint) is het ook zo dat je eerst de laadpas erlangs haald. Dan gaat het licht wit branden aan bijde aansluitingen. Vervolgends de stekker erin dan brand alleen daar wit licht en als hij in de auto zit gaat hij op blauw dus laden. Ik heb ook wel eens eerst de stekker eraan gedaan en dan de laadpas maar dan geeft hij een foutmelding.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

evtje schreef op maandag 22 januari 2018 @ 19:08:
De laadpaal die ik via de gemeente heb aangevraagd (pitpoint) is het ook zo dat je eerst de laadpas erlangs haald. Dan gaat het licht wit branden aan bijde aansluitingen. Vervolgends de stekker erin dan brand alleen daar wit licht en als hij in de auto zit gaat hij op blauw dus laden. Ik heb ook wel eens eerst de stekker eraan gedaan en dan de laadpas maar dan geeft hij een foutmelding.
Ik ben dus niet de enige die een geschil met de Pitpoint palen had, ben dus niet de enige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Nu online
Bij de pitpoint paal hier in Almere gewoon eerst de kabel volledig aansluiten en dan pas, gaat goed met de Zoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:52
Hoe gaan jullie om met “hufters” die een laadpaal de hele dag bezet houden.

Nu ook weer 1. Ik kom aan en staat er een GTE al vanaf 13:40 te “laden”

Hij staat er nu nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Leg een briefje van #evhole achter zijn ruitenwisser. Als hij niet laadt dan is hij in de meeste gemeentes in overtreding, als dat echt uuuuren duurt dan zou ik contact opnemen met parkeerbeheer oid.

Verder zijn er meerdere apps waarmee je het laadpunt kan monitoren. Dan weet je snel genoeg wanneer hij/zij normaalgesproken loskoppelt en kun je die persoon rond dat tijdstip met zijn/haar gedrag confronteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
MarcelGo schreef op maandag 22 januari 2018 @ 19:46:
Bij de pitpoint paal hier in Almere gewoon eerst de kabel volledig aansluiten en dan pas, gaat goed met de Zoe
Bij mij is het een 22kw paal met 1 kaartlezer en twee aansluit punten. (Load balance) ps het staat er ook op hoe de volgorde gaat.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:34
Dirtyrockers schreef op maandag 22 januari 2018 @ 19:56:
Hoe gaan jullie om met “hufters” die een laadpaal de hele dag bezet houden.

Nu ook weer 1. Ik kom aan en staat er een GTE al vanaf 13:40 te “laden”

Hij staat er nu nog.
Bij mij in de straat ook een GTE, stond er vorig weekend van donderdag-namiddag tot maandagochtend onafgebroken ingeplugd :X Gemeente gaat nog niet eens in op het verzoek een bordje 'alleen elektrische voertuigen' te plaatsen, laat staan hier iets aan te doen...

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
[quote]evtje schreef op maandag 22 januari 2018 @ 20:23:
[...]

Bij mij is het een 22kw paal met 1 kaartlezer en twee aansluit punten. (Load balance) ps het staat er ook op hoe de volgorde gaat.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/k1x4yv.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door evtje op 22-01-2018 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Nu online
evtje schreef op maandag 22 januari 2018 @ 20:23:
[...]

Dat is wel toevallig, hier dezelfde paal, heb niet op de sticker gekeken verder. Vindt het wel apart 1 kaartlezer voor 2 laadmogelijkheden maar werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
Veneficus schreef op maandag 22 januari 2018 @ 12:08:
[...]

Het is de paal bij houttuinlaan nummer 1 in woerden als mensen het uit willen proberen.

2 maal onderstaand proces gevolgd en dat werkt. Na lezer heb j3 iets van 10 seconden om de kabel erin te doen
Laadkabel in auto
Laadpas voor lezer
Laadkabel in paal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Wel slim, ze besparen per laadpaal toch weer de hardware van 1 kaarlezer. Niet dat het erg duur is maar software is altijd goedkoper. En lage impact voor de gebruiker. Hoewel de meeste gebruikers toch gewend zijn aan 1) beide zijden aansluiten 2) pas voor lezer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Hachy schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 09:27:
Wel slim, ze besparen per laadpaal toch weer de hardware van 1 kaarlezer. Niet dat het erg duur is maar software is altijd goedkoper. En lage impact voor de gebruiker. Hoewel de meeste gebruikers toch gewend zijn aan 1) beide zijden aansluiten 2) pas voor lezer.
Hebben niet alle Allego palen dit? 1RFID kaartlezer voor beide kanten; aan de andere kant staat simpelweg een QR-code voor de SMOOV app.
Uitgeprobeerd, RFID werkt gewoon voor beide kanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Jammer dat er nog steeds geen 3-fase AC lader in zit. Thuis dus in de meeste gevallen 3,7kW tenzij je 3x35A hebt, dan kan je naar max 6,6 kW.... Zit je wel met vastrecht in een duurdere catagorie wat de running costs direct met €65,- per maand verhoogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:05

Snow_King

Konijn is stoer!

Hachy schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 10:38:
Jammer dat er nog steeds geen 3-fase AC lader in zit. Thuis dus in de meeste gevallen 3,7kW tenzij je 3x35A hebt, dan kan je naar max 6,6 kW.... Zit je wel met vastrecht in een duurdere catagorie wat de running costs direct met €65,- per maand verhoogt.
Geruchten gaan dat de Leaf 2 "2019" met 60kWh accu wél 3-fase krijgt en dan ook naar CCS gaat.

Niets is zeker, maar het zijn puur geruchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
Snow_King schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 11:16:
[...]

Geruchten gaan dat de Leaf 2 "2019" met 60kWh accu wél 3-fase krijgt en dan ook naar CCS gaat.

Niets is zeker, maar het zijn puur geruchten.
Grappige is dat je echt overal verschillende tijdslijnen hoort voor die 60kWh versie. Sommige zeggen zomer 2018, andere weer "ergens in 2019".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
kv83 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 11:19:
[...]

Grappige is dat je echt overal verschillende tijdslijnen hoort voor die 60kWh versie. Sommige zeggen zomer 2018, andere weer "ergens in 2019".
De meeste modellen van jaar 20XX komen in het jaar 20XX-1 al uit. Net als bij Fifa. Het kan dus prima zijn dat het 2019 Model van de Leaf al in 2018 op de markt komt, maar dan waarschijnlijk in de loop van de 2 helft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

kv83 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 11:19:
[...]

Hij zal MY2019 mee krijgen, maar volgens de planning zo eind 2018 komen.

60kWh kan ook goed een 64kWh accu zijn, zie oa: https://electrek.co/2018/...019-specs-range-charging/

Afbeeldingslocatie: https://electrek.files.wordpress.com/2018/01/second-generation-nissan-leaf-specs.png

11-22kW AC duid op 3-fase laden en dan lijkt CCS mij ook erg logisch met 100kW DC laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Veneficus
Snow_King schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 12:00:
[...]

Hij zal MY2019 mee krijgen, maar volgens de planning zo eind 2018 komen.

60kWh kan ook goed een 64kWh accu zijn, zie oa: https://electrek.co/2018/...019-specs-range-charging/

[afbeelding]

11-22kW AC duid op 3-fase laden en dan lijkt CCS mij ook erg logisch met 100kW DC laden.
Waar zijn de cheerleader-smileys als je ze nodig hebt? _/-\o_

Eind 2019 loopt mijn private lease contract af. Ik zie in de E-Plus variant een goede kanshebber als opvolger. Dan heb ik toch niet voor niets de 3-fasen aansluiting aan laten leggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Veneficus schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 12:19:
[...]

Waar zijn de cheerleader-smileys als je ze nodig hebt? _/-\o_

Eind 2019 loopt mijn private lease contract af. Ik zie in de E-Plus variant een goede kanshebber als opvolger. Dan heb ik toch niet voor niets de 3-fasen aansluiting aan laten leggen :+
Deze bedoel je? *O* *O* *O*

Maar niets is zeker nog. Maar zoals ik eerder aan haalde, de 64kWh is van LG Chem, ook de Hyundai Kona en vermoedelijk ook de Ioniq krijgen die accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Er zijn hybride solar omvormers die een kleine accu op de ene fase kunnen laden en op een andere fase kunnen terugleveren.
Dan kan je op een 3x25A aansluiting met éénfase 75A laden, nog zonder zon.
Wel wat tricky.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
En ik me maar blind staren op de standaard set, niet onder het knopje "meer>>" 8)7

/offtopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theblindman
  • Laatst online: 18-09 17:42
Je kunt eventueel ook een groep vrijmaken voor je auto, dan kun je met 24A (=5,5kW laden). Dat is misschien het beste van beide werelden :)
Proton_ schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 12:59:
[...]

Er zijn hybride solar omvormers die een kleine accu op de ene fase kunnen laden en op een andere fase kunnen terugleveren.
Dan kan je op een 3x25A aansluiting met éénfase 75A laden, nog zonder zon.
Wel wat tricky.
Klinkt als "Don't try this at home" ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

24A is inderdaad wel een aardig idee. Maar wel een beetje zonde van m'n 11kW laadpunt. Misschien toch maar even wachten op de de E-plus versie, dan heb je op normaal-laders tenminste een normale snelheid ook. Die gebruik ik het meest. Verder klinkt 100kW CCS ook wel goed.

Als CCS dan bij de snellader een keer bezet is hoef je niet meteen op 3,7 / 6,6 terug te vallen maar heb je tenminste die 22kW AC optie nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Tijd voor wat goed nieuws. Er komt binnenkort een 3-fase Zappi!
Kortom alle energie van je PV installatie of windmolen die naar het net teruggeleverd zou worden --> rechtstreeks naar je laadpaal.

http://myenergi.uk/product/zappi/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Nu online
Hachy schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:12:
Kortom alle energie van je PV installatie of windmolen die naar het net teruggeleverd zou worden --> rechtstreeks naar je laadpaal.

Ik ben voor het laden van de E Golf op zoek naar een lader, heb deze gezien op fully charged, helemaal top met de solar connectie.

Nu nog achterhalen of ik op mijn aansluiting krachtstroom 3 fase 400V (3 x 25A) de E Golf kan laden op 2 fase 7,4kW...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Hachy schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:12:

Ow interessant!
Ga ooit ook nog zonnepanelen leggen (nog even salderingsregels afwachten) en ik ben toch stiekem een tweede laadpaal aan het overwegen zodat ik de auto's niet elke keer hoef te wisselen als er 1 vol is. De Zappi was dan ideaal voor met de zonnepanelen, alleen wil het wel futureproof, oftewel minimaal 11kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Je moet trouwens aardig wat paneeltjes neerleggen hoor voordat deze continu 11kW afgeven. Ik haal dat alleen in hoogzomer op een mooie wolkvrije dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Qua bereik zie ik niet zo goed in wat de Leaf 2 nou toevoegt ten opzichte van de Renault Zoe. Het laden zal mogelijk iets sneller gaan. Het moet 'm dus zitten in andere zaken zoals look and feel, laadvermogen, comfort en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:15
Hachy schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 00:31:
Je moet trouwens aardig wat paneeltjes neerleggen hoor voordat deze continu 11kW afgeven. Ik haal dat alleen in hoogzomer op een mooie wolkvrije dag.
Volgens mij gaat het niet zo om via enkel de zonnepanelen je auto vol te laden (ook al is dat ook een mogelijkheid) maar om de flexibiliteit te hebben... Je kan dan de keuze maken tussen het net inclusief zonnepanelen of zonnepanelen of een bepaald vermogen van één van de of een combinatie van de zonnepanelen, net en batterijen. Het zou leuk zijn om de 22kW laadsnelheid aan te tikken (in een noodgeval) en toch niet een gigantische capaciteit van het net te vragen. Alleen maar door de slimme samenwerking van je energiebronnen.
Ik zoek alvast een systeem dat een soort van ecosysteem maakt van mijn huis. (warmtepomp zuigt ook wat energie op :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:31
TucanoItaly schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 08:01:
[...]

Qua bereik zie ik niet zo goed in wat de Leaf 2 nou toevoegt ten opzichte van de Renault Zoe. Het laden zal mogelijk iets sneller gaan. Het moet 'm dus zitten in andere zaken zoals look and feel, laadvermogen, comfort en zo.
Qua bereik zit er dan niet zo veel verschil in misschien. Maar het laden is wel een groot verschil vind ik. Omdat je in de Leaf 2 wel een DC snellaad poort hebt. Al is het 'maar' 50 kW Chademo, het werkt wel altijd. Dat is toch een groot verschil met 45 kW ac snelladen wat in de Zoe zit en wat bij Fastned soms al niet goed meer werkt. En op een aantal Zoe's zit zelfs geen 45 kW snelladen. Dan is de Zoe wel lekker flexibel, want je kunt bijna overal wel met 3 fasen laden, maar als je echt een keer verder moet zou ik de Leaf 2 ook wel fijn vinden hoor. En de Leaf 2 lijkt me toch ook een grotere en comfortabelere auto dan de Renault Zoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

TucanoItaly schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 08:01:
[...]

En dat is ongeveer waar de hele automarkt om draait. :P

Vanuit comfort, ruimte en uitrusting is de Leaf wel een veel betere deal, zeker wanneer je ziet dat de Zoe (met koopbatterij) nauwelijks goedkoper is. De Zoe met 41kWh is €33k, terwijl de Leaf vanaf €34k weggaat. Wat dat betreft heeft de Zoe behoefte aan een opvolger. Misschien tegelijk met de nieuwe Clio?

De Leaf gaat volgens mij vooral het gevecht aan met de Hyundai Kona EV en de Kia Niro EV. De e-Golf is ook een concurrent, maar is hoger geprijsd en heeft een kleiner bereik. De kwaliteitsperceptie en het 'vertrouwde gevoel' zal een deel van de doelgroep ook overtuigen.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Hachy schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 00:31:
Wat @gerre1 zegt eigenlijk. Voor het slechts laden op zonnestroom, wat dan 90% van de tijd zou zijn, is de Zappi goed voor 3kW zonnestroom. Echter er zijn van die momenten dat het beter uitkomt om uit die lader ook even 11kW te trekken van het net (zonder de auto's per se te hoeven verwisselen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
Krisp schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 08:56:
[...]

En dat is ongeveer waar de hele automarkt om draait. :P

Vanuit comfort, ruimte en uitrusting is de Leaf wel een veel betere deal, zeker wanneer je ziet dat de Zoe (met koopbatterij) nauwelijks goedkoper is. De Zoe met 41kWh is €33k, terwijl de Leaf vanaf €34k weggaat. Wat dat betreft heeft de Zoe behoefte aan een opvolger. Misschien tegelijk met de nieuwe Clio?

De Leaf gaat volgens mij vooral het gevecht aan met de Hyundai Kona EV en de Kia Niro EV. De e-Golf is ook een concurrent, maar is hoger geprijsd en heeft een kleiner bereik. De kwaliteitsperceptie en het 'vertrouwde gevoel' zal een deel van de doelgroep ook overtuigen.
De Niro met name de Kona zijn wel een slagje groter dan de Leaf. Is de Niro niet bijna even groot als een Qashqai?

Pagina: 1 ... 85 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.