“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Gokje, jij hebt geen kinderen? Naar de Efteling ga je meestal met kinderen; zie je het al voor om bij Fastned te staan met twee kinderen die hyper zijn? Niet slecht bedoeld hoor, ik zie het gewoon niet zo voor me.NielsTn schreef op maandag 15 januari 2018 @ 18:27:
Gewoon ff opladen bij het Fastned station op de heenreis
Plus, de definitie van ff, in "ff oplanden" hangt natuurlijk af van welk waggie je rijdt.
Wat dan wel de oplossing is, dat weet ik ook niet. Misschien zou ik iedereen bij de ingang droppen en zeggen "succes boys & girls", op m'n gemakkie een laadpaaltje zoeken en dan wat later naar binnen gaan.
[ Voor 24% gewijzigd door TucanoItaly op 16-01-2018 07:07 . Reden: spelling ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Lijkt me ook, 9 van de 10 mensen rijdt een EV uit belasting of geldbesparing. En het is ook weer niet alsof het hele topic nergens anders over gaat.assje schreef op maandag 15 januari 2018 @ 19:45:
Ik snap sowieso het probleem niet zo. Discussie omtrent subsidies en regelingen specifiek voor EV's passen hier toch veel beter dan in het algemene lease topic.
TCO calculaties voor zowel zakelijk als privé zijn wat mij betreft net zo interessant als technische discussies.
Facts don't care about your feelings
Ik heb vaak genoeg geladen bij een snellaadstation met kinderen op weg naar een uitje. Niets mis mee. Er is wel wat mis met je dat je er vanuit gaat dat je bij de Efteling kunt laden met 4 laadpalen en op een gemiddelde dag 100 elektrische auto's op de parkeerplaats.TucanoItaly schreef op maandag 15 januari 2018 @ 19:46:
[...]
Gokje, jij hebt geen kinderen? Naar de Efteling ga je meestal met kinderen; zie je het al voor om bij Fastned te staan met twee kinderen die hyper zijn? Niet slecht bedoelt hoor, ik zie het gewoon niet zo voor me.
Aanvulling: uiteraard is het verder schandalig dat Eneco die palen bij de Efteling nog steeds niet gemaakt heeft maar dat terzijde
[ Voor 10% gewijzigd door uFx op 15-01-2018 20:26 ]
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
Ik blijf dit geen argument vinden. Je staat echt niet zo lang bij de fastned en alle kinderen in mijn familie zouden het prima uithouden als je zoiets doet. Het is maar hoe je je kids opvoedt. Bovendien: het is één ritje, het is niet alsof je iedere dag een halfuur bij de fastned met jengelende kinderen moet staan. Is dat écht teveel gevraagd?TucanoItaly schreef op maandag 15 januari 2018 @ 19:46:
Gokje, jij hebt geen kinderen? Naar de Efteling ga je meestal met kinderen; zie je het al voor om bij Fastned te staan met twee kinderen die hyper zijn? Niet slecht bedoelt hoor, ik zie het gewoon niet zo voor me.
Plus, de definitie van ff, in "ff oplanden" hangt natuurlijk af van welk waggie je rijdt.
Wat dan wel de oplossing is, dat weet ik ook niet. Misschien zou ik iedereen bij de ingang droppen en zeggen "succes boys & girls", op m'n gemakkie een laadpaaltje zoeken en dan wat later naar binnen gaan.
Ik zou je gelijk geven als je beperkt was tot 6.6 of 11kW ofzo, maar zelfs de oudste klote-EV's hebben 50kW CHAdeMO. Als je de laatste paar kilometer echt niet redt hoef je maar een paar kWh bij te laden, dat is zo gedaan.
MIA is niet alleen voor investering in EV's he. Verder heeft ieder bedrijf dat maximum, niet alleen leasemaatschappijen.dfrenner schreef op maandag 15 januari 2018 @ 18:09:
[...]
Lol, dus de mensen die juist veel kilometers rijden, wil je er niet te veel van in een EV!?
Logisch...
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
Werd je gebeld door een dealer of de importeur?roelzadh schreef op maandag 15 januari 2018 @ 22:36:
Vandaag gebeld door hyundai, schijnt dat de Kona EV ook dit jaar komt... Voor mij te klein maar toch leuk om te weten :-)
Dealer, had intresse getoond in een Ioniq (folder downloaden). Misschien hebben we in oktober een vervanger voor onze outlander phev nodig. Hij gaf aan dat ook de Kona EV een optie was dit jaar.mrmrmr schreef op maandag 15 januari 2018 @ 22:58:
[...]
Werd je gebeld door een dealer of de importeur?
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
uFx schreef op maandag 15 januari 2018 @ 20:24:
Ik heb vaak genoeg geladen bij een snellaadstation met kinderen op weg naar een uitje. Niets mis mee.
Yep, dat sowieso. Ik vermoed dat het dan ook een leermomentje was voor diegene. Ik heb zelf ook zulke momenten gehad, hoor. Dan stopte ik met een koude batterij bij Fastned, en was verbaasd dat hij zo traag laadde (Renault Zoe). Voor een beginner zijn een aantal dingen niet intuïtief.Er is wel wat mis met je dat je er vanuit gaat dat je bij de Efteling kunt laden met 4 laadpalen en op een gemiddelde dag 100 elektrische auto's op de parkeerplaats.
Ja, dat is wel een punt inderdaad. Twee aantekeningen: 1) die van mij is nog klein, en kan niet echt wachten 2) als er iets te doen is (d.w.z. speeltuin, even naar restaurantje/koffiebar lopen), dan is het prima. Zo stippel ik dus ook een route uit.mux schreef op maandag 15 januari 2018 @ 20:25:
Ik blijf dit geen argument vinden. Je staat echt niet zo lang bij de fastned en alle kinderen in mijn familie zouden het prima uithouden als je zoiets doet.
Helemaal met je eens tot zover, maar dit klopt niet helemaal. Toen ik vorige week een roadtrip voor m'n vriendin uitstippelde, viel me het volgende op. Als je het niet redt op 1 lading, en je kunt niet op de bestemming laden, dan moet je dus zodanig veel laden dat je op je bestemming komt, en op de terugweg weer naar de snellader kunt komen.Als je de laatste paar kilometer echt niet redt hoef je maar een paar kWh bij te laden, dat is zo gedaan.
Overigens is dat uitzonderlijk voor mij gebleken in deze eerste paar maanden, een Zoe met een 40+ kWh accu redt het in 99% van de gevallen heen en weer.
Ik heb het over leasebedragen, niet over regelingen die je werkgever hanteert om leasebedragen te drukken.Jaeger schreef op maandag 15 januari 2018 @ 18:56:
[...]
Ik verzin het ook niet. Al begrijp ik wel dat de overheid ook niet oneindig fiscale voordelen kan geven en als bedrijf er ook een grens is aan wat je fiscaal kunt aftrekken.
[...]
Ligt totaal aan de leaseregeling van de werkgever. Door de vele incentives reden wij tot 2017 onder aan de streep voor nog geen €300 (netto) in de maand een Tesla. Voor het rijden van een i3 / ioniq krijg je bijna geld toe.
Kale leaseprijzen van partijen als leaseplan if Athlon zijn een goede graadmeter van de kosten. Een continue beweging tussen concurreren en rendabel blijven.
Mijne wordt morgen 4 en weet niet beter, sinds 2015 hebben we een 22 kWh Zoe. Bal mee en gaan.TucanoItaly schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 07:23:
1) die van mij is nog klein, en kan niet echt wachten
Haar blaas is kleiner dan onze accu...
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Yep, dit is waar wij nu tegenaan gaan lopen. In mei is mijn familie in Lemmer jarig, en één van de redenen dat we een auto hebben is om dat soort ritjes te kunnen doen. Helaas; als je op de Fastned-kaart kijkt is er een prachtig stuk fastned-loos Nederland in een straal van 60km rondom Lemmer. We hadden het niet beter kunnen plannen...TucanoItaly schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 07:23:
Helemaal met je eens tot zover, maar dit klopt niet helemaal. Toen ik vorige week een roadtrip voor m'n vriendin uitstippelde, viel me het volgende op. Als je het niet redt op 1 lading, en je kunt niet op de bestemming laden, dan moet je dus zodanig veel laden dat je op je bestemming komt, en op de terugweg weer naar de snellader kunt komen.
Overigens is dat uitzonderlijk voor mij gebleken in deze eerste paar maanden, een Zoe met een 40+ kWh accu redt het in 99% van de gevallen heen en weer.
Daarom ga ik ook enige vaart zetten achter project 'moar battery'. Hopelijk heb ik dan vóór mei wat extra capaciteit in de Leaf.
Waren nogal wat problemen met de levering.
Ik had hem met file assist besteld. Maar dat zat er niet op. Nu hebben ze deze er achteraf alsnog in gezet.
Echter vraag ik mij af of ze echt file assist erop gezet hebben en niet gewoon ACC overruled hebben onder 50 km (dat deze dan ook werkt)
Vanochtend in de file. Lane assist bleef geel onder bepaalde snelheid. en ACC stopte wel netjes. maar ik moest telkens zelf weer gas geven als de auto voor mij begon te rijden.
Lijkt mij niet helemaal de werking zoals hier op het filmpje van VW uitgelegd: YouTube: Volkswagen - File Assistent Nederlands gesproken
Klinkt alsof ze gewoon een overrule van de ACC in de software hebben gedaan en meer niet.
Nee, plan B en C liggen binnen de range van jouw auto. En als dat niet zo is heb je twee keuzen: Gokken of de bus nemenprettig schreef op maandag 15 januari 2018 @ 17:49:
plan a,b en c is veel range .....ev's met veel range kun je makkelijk als primaire auto gebruiken
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Volgens http://www.ac-lader.nl/ staan er wel twee gepland bij die Shell stations aan de A6 van/naar Lemmer. Maar daar heb je nu nog niks aan, natuurlijk. Overigens, naast een 11kW paaltje op Stationsweg 20 staat er op Chargemap dat er een 5kW schuko beschikbaar is op Sluisweg 2. Maar er staat wel meer op Chargemap dat ik denk -- is dat echt openbaar?mux schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 09:57:
Helaas; als je op de Fastned-kaart kijkt is er een prachtig stuk fastned-loos Nederland in een straal van 60km rondom Lemmer.
Het is niet erg, we kunnen het prima redden (we halen 's zomers de 100km vast wel), maar het is echt nog één van die uitzonderingsgevallen waar de EV onder doet voor de ICE. Nouja, onze EV
Mijne zijn nu 1 en 3 en die vinden het na een uur stilzitten wel weer genoeg, dus ik zie ook geen probleem. Alleen als ze door een wonder allebei slapen zal het even jammer zijn als ze weer wakker worden omdat je stilstaat, maar slapen doen ze overdag steeds minder.Proton_ schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 08:09:
[...]
Mijne wordt morgen 4 en weet niet beter, sinds 2015 hebben we een 22 kWh Zoe. Bal mee en gaan.
Haar blaas is kleiner dan onze accu...
Als je naar de Efteling gaat kun je toch ook op de terugweg laden (als de accucapaciteit dat toelaat)? Dan zijn ze toch helemaal van de kaart.
Afgelopen zondag een proefrit in een BMW i3 gemaakt. Ondanks de kleine kofferruimte passen er twee koffers achterin:

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica
Niemand gaat met zijn ICE ergens heen met een bijna lege tank en dan kijken waar die dan vlakbij zijn bestemming nog kan tanken zodat die net weer thuis komt
EV rijders doen dit de hele tijd, EV wordt pas echt voor iedereen handig als je hem kunt gebruiken zoals je nu met je ICE doet. Range en snelladen (en dan kan tankstation zijn, op het werk of thuis... die paaltjes geloof ik niet in...kunnen er nooit genoeg neerzetten).
Een beetje hetzelfde als dat we nu massaal onze telefoon dagelijks op moeten laden, en er een hele markt ontstaan is voor powerbanks etcetera.
Wat jij zegt doet natuurlijk ook bijna niemand met een EV. Je gaat altijd met een volle 'tank' weg, en 95% van de ritten heb je daar meer dan genoeg aan. Het zijn juist die bijzondere / langere ritten waar je even wat extra moet doen.
Zelfde als jij een weekend weg gaat, dan neem je ook je telefoonlader of powerbank mee, terwijl je dat naar je werk niet doet.
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Ik rij al 2 jaar elektrisch, het is verder een eigenschap van je ding en je past er naar aan. Of je gaat gewoon 34 keer stil staan langs de weg, dat is ook een optie natuurlijk.prettig schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 12:57:
ik vindt dit zo'n leuke discussies......
Niemand gaat met zijn ICE ergens heen met een bijna lege tank en dan kijken waar die dan vlakbij zijn bestemming nog kan tanken zodat die net weer thuis komt![]()
EV rijders doen dit de hele tijd, EV wordt pas echt voor iedereen handig als je hem kunt gebruiken zoals je nu met je ICE doet. Range en snelladen (en dan kan tankstation zijn, op het werk of thuis... die paaltjes geloof ik niet in...kunnen er nooit genoeg neerzetten).
Tuurlijk, als ik over 5 jaar een 2e hands kan kopen met meer bereik zal ik het niet nalaten, maar voorlopig steek ik die 80-100 euro per maand verschil wel gewoon in mijn zak. Snelladen doe ik maar 9 keer per jaar, dat overleef ik wel.
Ik wel, ik probeer in totaal zo min mogelijk keren bij een pomp te staan. Dus ik rijd mn tank zoveel mogelijk leeg, bijna altijd pas nadat 'cruise range: 0km' verschijnt (dan zit er nog ca. 5 liter in), dan kan ik nog zeker 50km rijden.prettig schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 12:57:
Niemand gaat met zijn ICE ergens heen met een bijna lege tank en dan kijken waar die dan vlakbij zijn bestemming nog kan tanken zodat die net weer thuis komt
Een keer bijna mis gegaan, toen blij dat ik een Hybride had, toen kon ik elektrisch nog net de afslag nemen en naar (toevallig) bijgelegen tankstation rijden.
Maar idd, bij genoeg range wordt dit soort gesprokkel met kWh om eindbestemming te halen minder relevant. Alleen tijdens autovakanties rijd ik meer dan 300km op een dag.
@roelzadh Kona EV te klein? Dacht dat het wel een redelijke auto was? Heb 2 weken terug formuliertje ingevuld op site Hyundai, nog niks gehoord.. Toch maar eens bellen want ben wel benieuwd. Qua range is dit zeker wel een interessante EV voor mij.
Pas als we naar 400 winter km gaan dan kunnen we echt de ice gedag zeggen (buiten de prijs natuurlijk). Spontaan ergens naartoe (Efteling bijvoorbeeld) moet gewoon kunnen. En met kleine kinderen in de auto ergens 40min wachten tot je weer door kunt is echt een no go.\
Daarnaast zijn het kleine autotjes. Een station als een Octavia zou ook mensen over de grens trekken.
[ Voor 10% gewijzigd door Artbij op 16-01-2018 13:41 ]
Met gestrekt been.
Inderdaad, het aanbod is nog veel te klein. Momenteel zijn er bijna alleen maar leuke city-cars goed leverbaar tussen de €30k en €60k, mocht je een grote willen dan kost hij al boven dit gemiddelde, al is de Model X groot genoeg voor de meeste gezinnen.Artbij schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 13:35:
Mensen in dit topic zijn echt EV minded en hangen minder aan de nadelen. Voor de normale mens, ook al gebruikt die maar 10 keer per jaar de volle range, is range heel belangrijk.
Pas als we naar 400 winter km gaan dan kunnen we echt de ice gedag zeggen (buiten de prijs natuurlijk). Spontaan ergens naartoe (Efteling bijvoorbeeld) moet gewoon kunnen. En met kleine kinderen in de auto ergens 40min wachten tot je weer door kunt is echt een no go.\
Daarnaast zijn het kleine autotjes. Een station als een Octavia zou ook mensen over de grens trekken.
Model S is ook groot genoeg, maar die is mbt de prijs niet acceptabel.Jochemd13 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:10:
[...]
Inderdaad, het aanbod is nog veel te klein. Momenteel zijn er bijna alleen maar leuke city-cars goed leverbaar tussen de €30k en €60k, mocht je een grote willen dan kost hij al boven dit gemiddelde, al is de Model X groot genoeg voor de meeste gezinnen.
Met gestrekt been.
Heb je het wel eens geprobeerd? Dan ga je toch op de terugweg. Dan zijn ze toch lekker moe. Die paar kWh's die je tekort komt dat overleven je kids heus wel. Een kwartiertje even een luchtje scheppen is vaak al voldoende.TucanoItaly schreef op maandag 15 januari 2018 @ 19:46:
[...]
Gokje, jij hebt geen kinderen? Naar de Efteling ga je meestal met kinderen; zie je het al voor om bij Fastned te staan met twee kinderen die hyper zijn? Niet slecht bedoeld hoor, ik zie het gewoon niet zo voor me.
Mijn kinderen weten ook niet beter, vinden het inmiddels normaal en leuk om even te stoppen (Fastned of iets anders, op lange ritten only). Het is maar net wat je er zelf van 'maakt'. We gingen naar Parijs met 22kWh batterij, 4 snellaadstops van 30/40 minuten en dat ging helemaal prima. Kwestie van opvoeden met het feit dat af en toe snelladen op lange ritten nu eenmaal een gegeven is. En dus de voetbal, het kaartspel of de Nintendo DS mee ofzo.
Daarom neem je dus gewoon je granny charger mee. Na een dagje zit er zo weer 70+ km in.mux schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 09:57:
[...]
Yep, dit is waar wij nu tegenaan gaan lopen. In mei is mijn familie in Lemmer jarig, en één van de redenen dat we een auto hebben is om dat soort ritjes te kunnen doen. Helaas; als je op de Fastned-kaart kijkt is er een prachtig stuk fastned-loos Nederland in een straal van 60km rondom Lemmer. We hadden het niet beter kunnen plannen...
Wat ik dan verder nog zou doen is de Gemeente Lemmer bellen en er alles aan doen om bij die familie van je een laadpuntje aangevraagd te krijgen. Dit lukt nog verassend vaak als je maar de juiste persoon spreekt.
En in het centrum bij de Jumbo zit inderdaad een normaal 11kW paaltje ook. Familie afzetten en zelf een kwartiertje wandelen. Kan ook geen kwaad.
Really?prettig schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 12:57:
Niemand gaat met zijn ICE ergens heen met een bijna lege tank en dan kijken waar die dan vlakbij zijn bestemming nog kan tanken zodat die net weer thuis komt![]()

Nee, EV is nog niet mainstream. Je kiest ervoor met de uitdagingen van vandaag of niet. Maar die eindeloze opmerkingen waarom EV het nu nog niet 'is' omdat <insert random reason over range of model auto> ben ik echt een beetje klaar mee.
Volg gewoon de discussie en probeer te voorkomen met te blijven herhalen wat er volgens jou allemaal nodig voordat EV 'echt' mainstream wordt....dat weten de meeste tweakers hier wel.
Tot die tijd hebben we hier gewoon gesprekken hoe we de 5% zeer lange ritten het beste kunnen plannen met welke laad-strategie.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Dat is toch wel een behoorlijke een generalisatie, vind je dat niet? Hangt dat niet van je EV af?prettig schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 12:57:
EV rijders doen dit de hele tijd
Ik krijg het idee dat je zit te trollen. Even wachten op een opening, en dan zo'n generalisatie neerleggen. Beetje stoken, kijken wat er terugkomt. Smiley erbij, en dan kun je altijd nog zeggen dat het niet echt serieus was.
GaafHachy schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:21:
We gingen naar Parijs met 22kWh batterij, 4 snellaadstops van 30/40 minuten en dat ging helemaal prima.

Dus ik zoek nog een app waarmee je kunt zoeken op de wat luxere snellaadstops.
[ Voor 81% gewijzigd door TucanoItaly op 16-01-2018 14:37 ]
Huidige batterij is overigens nog omstreeks 100% na 5 jaar, dus dat was gelukkig het probleem niet hier. Ik hoor vrijdag de echte SoH denk ik, mijn eigen bluetooth dongle doet het niet meer
Dit is helaas zoals het systeem van Volkswagen werkt. In mijn Passat GTE werkte het precies hetzelfde. Nu, in mijn Model S, pakt hij vanuit stilstand ook weer gewoon op, wat veel prettiger is.Dirtyrockers schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 10:24:
Gisteren eindelijk mijn vw e-golf ontvangen.
Waren nogal wat problemen met de levering.
Ik had hem met file assist besteld. Maar dat zat er niet op. Nu hebben ze deze er achteraf alsnog in gezet.
Echter vraag ik mij af of ze echt file assist erop gezet hebben en niet gewoon ACC overruled hebben onder 50 km (dat deze dan ook werkt)
Vanochtend in de file. Lane assist bleef geel onder bepaalde snelheid. en ACC stopte wel netjes. maar ik moest telkens zelf weer gas geven als de auto voor mij begon te rijden.
Lijkt mij niet helemaal de werking zoals hier op het filmpje van VW uitgelegd: YouTube: Volkswagen - File Assistent Nederlands gesproken
Klinkt alsof ze gewoon een overrule van de ACC in de software hebben gedaan en meer niet.
Tesla Model S - www.voltic.nl Eerlijk over elektrisch rijden
[ Voor 37% gewijzigd door tiguan op 16-01-2018 15:31 ]
het rare is, dat er in mijn boekje gewoon staat dat hij bij file assist vanuit stilstand weer gaat rijden als mijn voorganger rijdt.Quincy2003 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 15:27:
[...]
Dit is helaas zoals het systeem van Volkswagen werkt. In mijn Passat GTE werkte het precies hetzelfde. Nu, in mijn Model S, pakt hij vanuit stilstand ook weer gewoon op, wat veel prettiger is.
Maar omdat ze de optie vergeten waren te leveren bij mijn auto hebben ze deze softwarematig er achteraf in gebouwd. Alleen ik denk dat ze gewoon een overrule op de ACC gezet hebben voor onder de 50 km/u en niet het file assist er daadwerkelijk opgezet hebben.
Maar werkt het wel binnen 3 seconden zoals @tiguan zegt? Boekje is namelijk niet tegenstrijdig met zijn uitleg, alleen het vermeld misschien de beperking van 3 seconden niet.Dirtyrockers schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 15:35:
[...]
het rare is, dat er in mijn boekje gewoon staat dat hij bij file assist vanuit stilstand weer gaat rijden als mijn voorganger rijdt.
Maar omdat ze de optie vergeten waren te leveren bij mijn auto hebben ze deze softwarematig er achteraf in gebouwd. Alleen ik denk dat ze gewoon een overrule op de ACC gezet hebben voor onder de 50 km/u en niet het file assist er daadwerkelijk opgezet hebben.
Lijkt me raar dat dit apart ingebouwd moet worden, is dit niet gewoon kwestie software update wat deze functionaliteit 'aanzet'
dat eerste is direct na complete stilstand. dan zie ik in beeld staan ACC rijklaar.Nivve schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 15:43:
[...]
Maar werkt het wel binnen 3 seconden zoals @tiguan zegt? Boekje is namelijk niet tegenstrijdig met zijn uitleg, alleen het vermeld misschien de beperking van 3 seconden niet.
Lijkt me raar dat dit apart ingebouwd moet worden, is dit niet gewoon kwestie software update wat deze functionaliteit 'aanzet'
dat laatste is ook wat ze gedaan hebben (wat ze mij vertelde) echter activeert mijn lane assist bij lagere snelheden niet.
en lijkt mij ook geen file assist meer.
Nou ben ik niet hier om te klagen, want heb dit ook al voorgelegd bij de partij die het erin gebouwd heeft.
Maar ik was eigenlijk meer benieuwd of ik iets over het hoofd zie? of dat dit ook daadwerkelijk de werking is.
[ Voor 13% gewijzigd door tiguan op 16-01-2018 16:02 ]
Gewoon gezocht in chargemap op 43kW laadpunten op ongeveer 100km uit elkaar. Je kan het reisverslag hier teruglezen incl foto's e.d.TucanoItaly schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:28:
[...]
GaafSelecteer je dan speciaal bepaalde snellaadstops? Bijv. de Shell app heeft een mooie feature: in de station locator heb je een aantal filters, daar kun je zeggen "toon alle stations met Deli2Go". Helaas is die onderliggende database niet bijgewerkt, want als ik onder de filters "Shell Recharge" kies, dan blijft de kaart leeg...
Dus ik zoek nog een app waarmee je kunt zoeken op de wat luxere snellaadstops.
Wat jij volgens mij zoekt vind je bij de Goingelectric Routeplanner. Daar kan je filteren op snelheid, met/zonder restaurant, hotel, etc.
https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/Restaurant/
https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/Hotel/
https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/kostenlos/
Hey tof man @Nivve !! Toch nog!Nivve schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:38:
Mijn Zoe (2013) heeft trouwens vrijdag een afspraak bij de dealer om de batterij uit te meten. Dan hopelijk binnen een maand ergens (als ik ervaringen elders zo lees) een mooie 40kWh accu erin
[ Voor 13% gewijzigd door Hachy op 16-01-2018 16:43 ]
Bij de Ioniq werkt het ook zo, je moet telkens beetje gas geven of knopje op je stuur als je even stil staat.Quincy2003 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 15:27:
[...]
Dit is helaas zoals het systeem van Volkswagen werkt. In mijn Passat GTE werkte het precies hetzelfde. Nu, in mijn Model S, pakt hij vanuit stilstand ook weer gewoon op, wat veel prettiger is.
Bij de Tesla werkt het veel prettiger, alhoewel je daar af en toe ook de melding krijgt dat je even je gaspedaal in moet trappen. Ik denk dat het na ongeveer 1 minuut is.
Facts don't care about your feelings
Reken er maar op dat de eerste lease auto's / auto's rond Q4 besteld kunnen worden dus levering 2019 als het tegen zit. Ik heb het een tijdje zitten uitzoeken wat de status is maar volgens tesla amsterdam rekenen ze daar eind 2018 pas op eerste leveringen en dat zijn natuurlijk eerst de mensen die een reservering hebben. Dan pas de rest. Veel leasemaatschappijen doen niet zoveel met telsa. Getuigen de extreem dure voorstellen die ik lang zag komen. Alleen ALD was betaalbaar in de offerte.marcop23 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 19:22:
Ik ben ook wel benieuwd wanneer er Europese Model 3's gaan komen, maar ja, het blijft afwachten denk ik. Ik denk dat ze een grote vraag gaan krijgen van leasemaatschappijen, maar eerst zou er nog een hele backlog aan pre-orders zijn. Die 1000 auto's per week zijn ook veel te weinig
Ik denk wel dat de ramp-up wel sneller gaat nu alleen nooit snel genoeg voor europa ze hebben in de US al een extreme lange backlog.
Nu valt een Tesla S of X wellicht in het budget alleen vraag ik me af of bv de Tesla S nog door ontwikkeld wordt, en dan met name qua hardware.
Ik ben toch opzoek naar een auto die minimaal 300km EV bereik heeft en dan kom je toch al rap in een duurder segment terecht.
Nov dit jaar moet de outlander weg, dus dan moet er ook een vervanger staan.
Alle tesla worden doorontwikkeld alleen al de autopilot die blijft nog wel door gaan. We hebben net regen sensor op de X yah ^_^ Ik weet niet hoe goed de support is voor oudere tesla's maar ze worden wel allemaal regelmatig van updates voorzien. Tesla geloofd niet in model jaren en upgrades etc. Ze upgraden aardig random er op los. Als er een update nodig is dan doet Tesla dat eigenlijk gewoon. Het is een nieuwe manier van autorijden / kopen.
De Leaf: een pedaal rijden:mrmrmr schreef op zondag 14 januari 2018 @ 14:13:
Ik verwacht dat elektrisch rijden heel anders gaat werken, waarschijnlijk zal ik dan maximaal regeneratief afremmen. Daarvoor moet je dus je voet veel langer op het pedaal houden.
Het is een kwestie van wennen.
Dit zijn van die conservatieve algemeenheden die onstaan omdat er nu toevallig ICE auto's zijn die dat kunnen. Het hangt helemaal van de persoon en omstandigheden af. Er zijn ook veel mensen die nooit of vrijwel nooit zulke grotere afstanden rijden en al prima uit de voeten kunnen met het huidige aanbod. Een auto met een grotere accu kopen dan je nodig hebt is eigenlijk een verspilling, die kan oplopen tot 5000 a 10.000 euro.Artbij schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 13:35:
Pas als we naar 400 winter km gaan dan kunnen we echt de ice gedag zeggen (buiten de prijs natuurlijk). Spontaan ergens naartoe (Efteling bijvoorbeeld) moet gewoon kunnen. En met kleine kinderen in de auto ergens 40min wachten tot je weer door kunt is echt een no go.
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Dit is echt een misvatting. Mensen kopen ook auto’s met 4 zitplaatsen en een grote kofferbak. Terwijl de meeste die ook maar sporadisch nodig hebben. Om maar te zwijgen over de mensen die een dikke motor in de auto hebben om maar een keer per jaar een caravan te kunnen trekken.Jan Treur schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 06:47:
[...]
Dit zijn van die conservatieve algemeenheden die onstaan omdat er nu toevallig ICE auto's zijn die dat kunnen. Het hangt helemaal van de persoon en omstandigheden af. Er zijn ook veel mensen die nooit of vrijwel nooit zulke grotere afstanden rijden en al prima uit de voeten kunnen met het huidige aanbod. Een auto met een grotere accu kopen dan je nodig hebt is eigenlijk een verspilling, die kan oplopen tot 5000 a 10.000 euro.
Het gaat er dan ook niet km wat mensen nodig hebben, maar wat ze nodig denken te hebben.
Met gestrekt been.
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Onze drijfveer is duurzaam, en dan hoef ik het niet eens voor mijn kinderen te doen (geen) Tuurlijk moet het wel redelijk zijn wat betreft kosten, maar het hoeft echt niet het goedkoopst omdat dat uiteindelijk best duur zal blijken...
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Zegt niets over de redenen of achtergrond voor zo'n keuze overigens. Het kan ook gewoon best comfortabel zijn in je eentje om over een wagen met 7 zitplaatsen te beschikken die 250km/h kan halen én waar een caravan van 1500KG achter kan. Maar dan kies je nu doorgaans nog niet voor BEV.
[ Voor 58% gewijzigd door Hachy op 17-01-2018 10:05 ]
Ik denk het ook de meeste dingen slaan op lease en op aanschaf maar wel erg specialistisch over EV voertuigen. Er zijn meer dingen om mee rekening te houden dan alleen de lease / aanschaf de paal wel niet mee lease of zelf aanleggen. En voor veel ZZP-er/ondernemer komen veel dingen bij kijken wat je allemaal moet regelen wat totaal niet aanbod komt als je een normale auto regelt.assje schreef op maandag 15 januari 2018 @ 19:45:
Ik snap sowieso het probleem niet zo. Discussie omtrent subsidies en regelingen specifiek voor EV's passen hier toch veel beter dan in het algemene lease topic.
TCO calculaties voor zowel zakelijk als privé zijn wat mij betreft net zo interessant als technische discussies.
Dit jaar komen een aantal redelijk nette geprijsde EV's uit met redelijke range. Helaas nog geen tesla ranges maar goed genoeg voor de meeste ritjes in nederland.CyBeRSPiN schreef op maandag 15 januari 2018 @ 16:02:
Ah ok..
Moet zelf de rekensom nog maar eens goed gaan maken (krijg de prijslijst later deze maand pas) en of dat opweegt tegen het "avontuur" dat elektrisch rijden heet.
Laatst met collega's naar de Efteling waarvan 1 een EV heeft. Bleken maar 4 palen te staan daar (belachelijk), dus de EV-rijder was wat eerder gegaan. Daar aangekomen werd ie er op gewezen dat de palen stuk zijn ("aardingsfout" oid op het schermpje). Dus daar stond ie dan met zn laatste paar km range..
Uiteindelijk kon hij in de buurt (buiten het park) nog terecht bij een laadpaal (wel een flink eindje lopen), maar dit was nu weer zo'n voorbeeld dat ik toch nog even extra twijfel om over te gaan op EV als primaire auto. Anderzijds wel weer aangetoond dat het toch alsnog wel goed komt als er onverwachts een paal stuk is. Jammer ook dat die palen niet openbaar in de apps / oplaadpalen.nl te zien zijn.
Als ik de verhalen op het Efteling-forum moet geloven komen er 40 palen in "zomer 2018", maar ze hebben het blijkbaar al jaren over dat er "binnenkort" meer en betere palen komen.
Dus wat ik hoop dat dit jaar en volgend jaar de ranges omhoog gaan en dat wat normale geprijsde autos op de markt komen met een range waarbij je eigenlijk alleen last kan hebben als je op vakantie gaat maar daar heb je vaak genoeg langs de snelweg snel laders.
Ik vind het zelf ook nog wat spannend of het gaat werken we doen nu een auto weg die voor onze vakanties is en dat gaat we nu met de tesla doen. Dus ben benieuwd. Gelukkig straks veel ervaring met dagelijks rijden en zien hoe goed het werkt.
Misschien is er best een behoorlijk deel dat zich als kuddedier gedraagt, en dan allemaal denkt hetzelfde te willen. Maar ik ga daar liever tegenin en benadruk liever de unieke verschillen tussen individuen en zie dan een groot palet voor me van allerlei verschillende personen en situaties en dus verschillende wenselijkheden.Hachy schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 10:04:
Toch heeft @Artbij een goed punt Jan. Mensen "in het algemeen" denken meer nodig te hebben dan ze vaak daadwerkelijk nodig hebben.
Even weer on-topic. Voor de mensen die het handig vinden om actuele laadpaal info in hun navigatie te hebben heeft een kennis van me een database samengesteld van Chargemap, Open Chargemap, Fastned, ed. Deze kun je per stekkertype en land exporteren in een gewenst formaat (KML/OV2/etc).
Handig!
http://laadpaal.energiebewustzeeland.nl/
Maar plugshare https://www.plugshare.com/ kan het ook dacht ik
http://plugsurfing.com/Niek_ schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 14:48:
Shit, heb vorige week een website geraadpleegd. Daar kon je zien wanneer er voor het laatst van een laadpaal gebruik gemaakt was. Kan de website niet meer vinden. Iemand een hint?
Top!
Geeft mij wel een nog groter vraagteken. Heb mij gisteren helemaal suf gezocht naar een laadpunt, maar deze niet kunnen vinden. Deed de aanname dat hij dan ook niet meer bestond. Zie nu op bovengenoemde website dat hij wel degelijk in gebruik is (vandaag nog een laadsessie geweest). Het is dat het niet om de hoek is, anders was ik _nu_ nog een keer gaan zoeken...
Betreft overigens het laadpunt van NewMotion op de Kanaalstraat 38 te Dongen, mocht iemand meer weten dan hou ik mij aanbevolen. Nu onderweg even een snellader gepakt.
Ik vermoed dat het een thuislaadpuntje is, onder een carport of aan een een huis bij een oprit. Hij staat ook op my.thenewmotion.com. Je kunt daar zelf aangeven dat'ie niet publiek is en dan als je gelukt hebt na 8 maanden ofzo is'ie uit de apps verdwenen.
Vaak worden laadpalen en of hardware in laadpalen hergebruikt. Van sommige palen weet ik dat ze op een compleet ander adres staan geregistreerd dan dat de kaart aangeeft en dat er dan fysiek ook niets staat.
Het is verdomde lastig om data die niet klopt weer _uit_ all die apps te krijgen.
Denk dat het altijd belangrijk is dat zeker bij eind punt laders dat ze er niet meer zijn of prive zijn. Zou mooi zijn dat die dan ook niet zichtbaar zijn.
Bij het tesla forum hebben een 'geheime' kaart met alle prive punten van tesla rijders die zich hebben aangemeld waarbij iemand het niet erg vind als iemand even komt buurten als hij het nodig heeft.
Zou zelf ook helemaal niet erg vinden als iemand langs komt om even bij te laden zo dat hij de polder uit kan ^_^ Die paar euro lig ik niet wakker van.
Hachy schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:21:
Nee, EV is nog niet mainstream. Je kiest ervoor met de uitdagingen van vandaag of niet. Maar die eindeloze opmerkingen waarom EV het nu nog niet 'is' omdat <insert random reason over range of model auto> ben ik echt een beetje klaar mee.
Volg gewoon de discussie en probeer te voorkomen met te blijven herhalen wat er volgens jou allemaal nodig voordat EV 'echt' mainstream wordt....dat weten de meeste tweakers hier wel.
Tot die tijd hebben we hier gewoon gesprekken hoe we de 5% zeer lange ritten het beste kunnen plannen met welke laad-strategie.
Topic is: elektrische auto's (is nogal wat breder dan 5% verder proberen te komen)TucanoItaly
Ik krijg het idee dat je zit te trollen. Even wachten op een opening, en dan zo'n generalisatie neerleggen. Beetje stoken, kijken wat er terugkomt. Smiley erbij, en dan kun je altijd nog zeggen dat het niet echt serieus was.
En ben er heel serieus over (hebben maar 4 EV's hier rijden en reeks vrienden en buren met EV's)
Is mijn mening net zoals ik een mening heb over de auto's waar ik mee rij of gereden heb en die ook post.
De post hier zijn over diverse onderwerpen. Er is hier geen generieke discussie (ik zie hem niet).
En dat z'n forum voor EV-rijders is ("dat weten de meeste tweakers hier wel")..... dat zie ik anders.... uiterst zinvol voor mensen die EV willen gaan rijden (enig idee hoeveel mensen zich eerst op internet oriënteren ?).
Forums zijn om informatie, meningen en inzichten te delen/bespreken voor iedereen toegankelijk, zodra je dat overboord gooit is het zinloos geworden (kun je beter een whatsapp groepje maken).
Chargemap, die gebruik ik dagelijksNiek_ schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 14:48:
Shit, heb vorige week een website geraadpleegd. Daar kon je zien wanneer er voor het laatst van een laadpaal gebruik gemaakt was. Kan de website niet meer vinden. Iemand een hint?
[ Voor 6% gewijzigd door NielsTn op 17-01-2018 16:02 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Wij hebben er met onze elektrische leasemaatschappij nu 4 in bestelling staan. We hebben hierover intensief contact met Tesla, ook in de USA, en ik verwacht ze echt nog voor het einde van het jaar. Tevens denk ik dat op dat moment er geen vertraging meer zal zitten tussen de Standard en Long Range uitvoering, en dat misschien de Dual Motor uitvoering dan al besteld kan worden.MeZZiN schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 22:03:
[...]
Reken er maar op dat de eerste lease auto's / auto's rond Q4 besteld kunnen worden dus levering 2019 als het tegen zit. Ik heb het een tijdje zitten uitzoeken wat de status is maar volgens tesla amsterdam rekenen ze daar eind 2018 pas op eerste leveringen en dat zijn natuurlijk eerst de mensen die een reservering hebben. Dan pas de rest. Veel leasemaatschappijen doen niet zoveel met telsa. Getuigen de extreem dure voorstellen die ik lang zag komen. Alleen ALD was betaalbaar in de offerte.
Ik denk wel dat de ramp-up wel sneller gaat nu alleen nooit snel genoeg voor europa ze hebben in de US al een extreme lange backlog.
Ik zal wat nuance aanbrengen.prettig schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:52:
Topic is: elektrische auto's (is nogal wat breder dan 5% verder proberen te komen)
En ben er heel serieus over (hebben maar 4 EV's hier rijden en reeks vrienden en buren met EV's)
Is mijn mening net zoals ik een mening heb over de auto's waar ik mee rij of gereden heb en die ook post.
De post hier zijn over diverse onderwerpen. Er is hier geen generieke discussie (ik zie hem niet).
En dat z'n forum voor EV-rijders is ("dat weten de meeste tweakers hier wel")..... dat zie ik anders.... uiterst zinvol voor mensen die EV willen gaan rijden (enig idee hoeveel mensen zich eerst op internet oriënteren ?).
Forums zijn om informatie, meningen en inzichten te delen/bespreken voor iedereen toegankelijk, zodra je dat overboord gooit is het zinloos geworden (kun je beter een whatsapp groepje maken).
Natuurlijk mag je best je mening posten of je oriënteren op het onderwerp. Maar in dit geval bestond 'jouw mening' toevallig uit enkele feiten / open deuren die in dit topic al tientallen keren voorbij zijn gekomen.
Deze zin: "Elektrisch rijden komt pas goed van de grond als de middenklasser voldoende betaalbaar is en met een grotere actieradius" bijvoorbeeld, dat is gewoon een feit. Ook voor beginners. Het herhalen van die stelling voegt zo weinig toe aan het gesprek, ook niet als je het als 'je mening' verpakt. Dat was meer mijn boodschap.
Klopt.Hachy schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:04:
Het laadpunt waar je aan refereert is een 3,7kW NewMotion waarbij je volgens mij op Chargemap ook al hebt aangegeven dat je hem niet hebt kunnen vinden.
Ik vermoed dat het een thuislaadpuntje is, onder een carport of aan een een huis bij een oprit. Hij staat ook op my.thenewmotion.com. Je kunt daar zelf aangeven dat'ie niet publiek is en dan als je gelukt hebt na 8 maanden ofzo is'ie uit de apps verdwenen.
Vaak worden laadpalen en of hardware in laadpalen hergebruikt. Van sommige palen weet ik dat ze op een compleet ander adres staan geregistreerd dan dat de kaart aangeeft en dat er dan fysiek ook niets staat.
Het is verdomde lastig om data die niet klopt weer _uit_ all die apps te krijgen.
Leuk is alleen dat het een rijtjeshuis is met een voortuin van ongeveer 2 meter diep. In de verste verte geen laadpunt te vinden, ook aan de achterzijde van de woning niet. Ach, zal wel een foutje zijn, maar was wel even irritant.
prettig schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:52:
Topic is: elektrische auto's (is nogal wat breder dan 5% verder proberen te komen)
Kom op man, dat kan toch beter?
[ Voor 7% gewijzigd door TucanoItaly op 17-01-2018 19:57 ]
Mmm, deze heeft het laadpunt in mijn wijk nog niet. De andere twee genoemde sites wel. Hoe dan ook, het ziet er uit als een interessant bedrijf
EDIT:
Hun history is duidelijk ook niet courant. De laadpaal bij de Albert Heijn waar ik altijd heen ga geeft aan vier sessies te hebben gehad in dertig dagen, met de laatste op 6 Januari. Nou heb ik vorig weekend nog geladen tijdens het boodschappen doen
[ Voor 34% gewijzigd door Liegebeest op 17-01-2018 22:20 ]
Liege, liege, liegebeest!
Ik houd meestal wat afstand tot de maximumsnelheid, en dan wil het wel eens voorkomen dat er dan andere routes zijn die sneller zijn dan de snelste route die de routeplanners aangeven.
Nu puzzel ik altijd een beetje door de route steeds aan te passen en te gokken hoeveel langer de reis duurt op lagere snelheid, maar dat moet toch veel makkelijker kunnen.
[ Voor 20% gewijzigd door Dr. Donald op 17-01-2018 22:37 ]
Ik hoop het voor iedereen dat het einde dit jaar opgelost is en goed leverbaar.Quincy2003 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 16:16:
[...]
Wij hebben er met onze elektrische leasemaatschappij nu 4 in bestelling staan. We hebben hierover intensief contact met Tesla, ook in de USA, en ik verwacht ze echt nog voor het einde van het jaar. Tevens denk ik dat op dat moment er geen vertraging meer zal zitten tussen de Standard en Long Range uitvoering, en dat misschien de Dual Motor uitvoering dan al besteld kan worden.
Zou mooi zijn dan kopen wij er misschien ook een al vervanging voor de kleine auto. Maar goed voor nu is een Zoe / Leaf ook een goed idee. De nieuwe 2018 model van beide maken het wel erg interessante opties. Zeker omdat het basis model 3 tesla wel heel basis is voor zijn prijs.
Plugsurfing is zeker interessant. De eigenaar is een in Duitsland gevestigde Nederlander en daarom heeft hij in NL ook zo'n goeie roaming met alle partners.Liegebeest schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:17:
[...]
Mmm, deze heeft het laadpunt in mijn wijk nog niet. De andere twee genoemde sites wel. Hoe dan ook, het ziet er uit als een interessant bedrijfLaadpas voor heel Europa.
EDIT:
Hun history is duidelijk ook niet courant. De laadpaal bij de Albert Heijn waar ik altijd heen ga geeft aan vier sessies te hebben gehad in dertig dagen, met de laatste op 6 Januari. Nou heb ik vorig weekend nog geladen tijdens het boodschappen doenZal dus wel alleen informatie over hun eigen gebruikers zijn, of niet?
Het feit dat hij het laadpunt overigens niet op de kaart weergeeft wil overigens niet zeggen dat je er niet kunt laden met Plugsurfing. Ik ben in Duitsland al een aantal palen tegengekomen die niet op de kaart zichtbaar zijn maar die ik wel kon activeren met de Plugsurfing of Intercharge.
Hun history is niet van hunzelf, dat is de OCPI data van de verschillende MSP's en die wordt 2-wekelijks gesynced, soms zelfs 3-wekelijks. Is gewoon nog een beperking van het protocol. Dus dat dat niet courant is kan kloppen. Dat is denk ik ook de reden dat je bij de meeste laadpaal-kaarten de historie ook niet kan opvragen.
Plugsurfing is wel een stuk populairder geworden sinds de overname door Shell van The New Motion. Er zijn diverse topics en social media posts van EV-rijders die hun TNM kaart door midden hebben geknipt en definitief naar plugsurfing zijn overgestapt.
Als je weet wat je range is bij de snelheid die je doorgaans rijdt dan is de routeplanner van Goingelectric wel wat voor je. Hier kun je je voertuig selecteren, bijvoorbeeld bij de Zoe krijg ik 244KM als gemiddelde range voor-ingevuld. Deze kan je ook zelf aanpassen naar bijv 280 als je nu al weet dat je zeer zuinig en rustig gaat rijden. Tip: In Chrome kan je de pagina integraal in het Nederlands vertalen en gebruiken.Dr. Donald schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:33:
Niet helemaal on topic, maar als het bestaat is het hier vast bekend. Is er er een routeplanner waarbij de maximumsnelheid ingesteld kan worden?
Ik houd meestal wat afstand tot de maximumsnelheid, en dan wil het wel eens voorkomen dat er dan andere routes zijn die sneller zijn dan de snelste route die de routeplanners aangeven.
Nu puzzel ik altijd een beetje door de route steeds aan te passen en te gokken hoeveel langer de reis duurt op lagere snelheid, maar dat moet toch veel makkelijker kunnen.
[ Voor 10% gewijzigd door Hachy op 17-01-2018 23:20 ]
Bedankt voor de suggestie, maar dat is niet helemaal wat ik bedoel. Mijn bereik is geen probleem aangezien ik op dinosoep rij, het gaat er mij om dat routeplanners niet de optimale route geven als je op lager dan maximale snelheid rijdt. Bijvoorbeeld bij Zwolle-Amsterdam word je over Amersfoort of Lelystad geleid terwijl langs Zeewolde 10km korter is, en voor mij dus sneller is.Hachy schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 23:15:
[...]
[...]
Als je weet wat je range is bij de snelheid die je doorgaans rijdt dan is de routeplanner van Goingelectric wel wat voor je. Hier kun je je voertuig selecteren, bijvoorbeeld bij de Zoe krijg ik 244KM als gemiddelde range voor-ingevuld. Deze kan je ook zelf aanpassen naar bijv 280 als je nu al weet dat je zeer zuinig en rustig gaat rijden. Tip: In Chrome kan je de pagina integraal in het Nederlands vertalen en gebruiken.
Of Zwolle-Gorssel, ruim 10km (=25%) omrijden tov mijn snelste route over Wijhe.
De Copilot en Sygic apps geven je de optie om de snelheden op snelwegen, N-wegen, etc aan te passen. Ik heb ze niet lang gebruikt en het is al een tijdje geleden, maar ik neem aan dat ze het nog steeds hebben.Dr. Donald schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 08:31:
[...]
Bedankt voor de suggestie, maar dat is niet helemaal wat ik bedoel. Mijn bereik is geen probleem aangezien ik op dinosoep rij, het gaat er mij om dat routeplanners niet de optimale route geven als je op lager dan maximale snelheid rijdt. Bijvoorbeeld bij Zwolle-Amsterdam word je over Amersfoort of Lelystad geleid terwijl langs Zeewolde 10km korter is, en voor mij dus sneller is.
Of Zwolle-Gorssel, ruim 10km (=25%) omrijden tov mijn snelste route over Wijhe.
Aan de andere kant, ik rij 90% woon-werk, en dat is 26 km heen en 26 km weer dus dat zal het grootste probleem niet zijn, als we op vakantie gaan met de auto ruil ik wel met een collega die nog met een kolenbrander rijdt, of we blijven in Nederland (fingers crossed!)
Even afwachten wat ze voor inruil geven en dan de uiteindelijke beslissing, rijd ik volgende week elektrisch of niet...
Of je huurt een flinke auto à 200 ~ 300 euro per week. voor de paar weken die je weg gaat. Kan makkelijk voor die vele euro's die je bespaard op de bijtelling.dezeppo schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:01:
Gisteren bij de dealer geweest om een e-Golf te bekijken, zit eraan te denken een voorraad auto te kopen. Het is allemaal wat interessanter qua uitrusting, fiscus en investeringsaftrekken maar minder interessant als het gaat om de actieradius, dat is dan ook eigenlijk het enige wat me nog een beetje tegenhoudt.
Aan de andere kant, ik rij 90% woon-werk, en dat is 26 km heen en 26 km weer dus dat zal het grootste probleem niet zijn, als we op vakantie gaan met de auto ruil ik wel met een collega die nog met een kolenbrander rijdt, of we blijven in Nederland (fingers crossed!)
Even afwachten wat ze voor inruil geven en dan de uiteindelijke beslissing, rijd ik volgende week elektrisch of niet...
Hoe zit het met familie? Kun je heen en weer rijden met die actieradius?dezeppo schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:01:
Aan de andere kant, ik rij 90% woon-werk, en dat is 26 km heen en 26 km weer dus dat zal het grootste probleem niet zijn
Trouwens, je gaat een 11.000 km per jaar rijden, is dat niet best een forse bak voor die afstand?
[ Voor 14% gewijzigd door TucanoItaly op 18-01-2018 10:06 ]
Ik werk 6-7 dagen per week dus het gaat eerder richting de 22k per jaar, familie woont binnen dezelfde straal, sterker nog, familie zie ik 6-7 dagen per week, tot VERVELENS toe! Ik geniet af en toe nog gewoon opvoeding, als 43 jarige! Goed, het is dan ook nodig maar dan nog... Plus het is fijn als de kinderen mee kunnen, die kunnen we nog niet alleen thuis laten.TucanoItaly schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 10:03:
[...]
Hoe zit het met familie? Kun je heen en weer rijden met die actieradius?
Trouwens, je gaat een 11.000 km per jaar rijden, is dat niet best een forse bak voor die afstand?
Zojuist bericht gekregen van de dealer, ik verlies niets op de boekwaarde van mijn huidige ouder, dat maakt dus de beslissing wat dat betreft niet eenvoudiger...
@PROnline , huren is altijd nog duurder dan autoruil met een broer
Heb tijdens een cursus (code 95) Het Nieuwe Rijden geleerd en probeer dit ook te doen met de PKW, en dat gaat best goed, op provinciale wegen en snelweg rijden haal ik een gemiddelde van 7 lit op 100 km in een Mercedes A180, dat neemt niet weg dat ik ondanks ik zuinig kan rijden ik toch hoogstwaarschijnlijk actieradiusangst zal hebben, maar dan zal ik dan maar mee moeten leren leven
[ Voor 22% gewijzigd door dezeppo op 18-01-2018 12:04 ]
Ik heb wel eerder een batterij extender gezien, een ~48 Volt systeem met DC/DC omzetters. Dat is iets wat redelijk veilig is, en niet al te groot in combinatie met een ~5kW DC/DC.mux schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 09:57:
[...]
Daarom ga ik ook enige vaart zetten achter project 'moar battery'. Hopelijk heb ik dan vóór mei wat extra capaciteit in de Leaf.
Ik zag dat Brusa wel een bi-drectionele DC/DC had, maar de kosten zijn een beetje aan de hoge kant, de verkrijgbaarheid is het andere probleem.
Zo maar een rare gedachte, de type-1 vervangen voor een Type-2, de 2e fase aansluiten op 2e lader van het extender pakket (3kW laders zijn redelijk voor handen). Je gaat dan helemaal buiten de bestaande auto telematica om. De MiEV schakelt bijvoorbeeld uit als je met meer dan 5kW laad (de interne is 3kW).
Met een bi-directionele DC/DC zou je ook kunnen meeladen vanuit de hoofdaccu (~3kW) als deze > 95% is of direct bij ChaDeMO (~5kW). Daarnaast zou je dan circa 5kW kunnen terugleveren als de auto aan staat. Wellicht kan je deze letterlijk inhaken op de hoogspanning stekker van de kachel, dat is ook een kW of 4-6 geschikt.
Dat is een redelijk veilige methode omdat je dan niet het risico loopt dat de regen je extender accu sloopt. Wat een risico kan zijn als de extender cellen een lagere interne weerstand hebben.
Het is een stuk praktischer om gewoon een tweede pack parallel te gooien aan de eerste. Zitten wat haken en ogen aan, maar met een enigszins geïnformeerde celkeuze en een voldoende groot pack zou dat prima moeten werken. Sterker nog, het ontlast op die manier zowel de originele accu als de extender.
[ Voor 4% gewijzigd door mux op 18-01-2018 13:46 ]
Zo lang je maar een BMS hebt waarmee je (voor in de auto) kan zien of de boel een beetje in balans is moet het technisch geen probleem zijn. Als deze dan ook nog een disconnect heeft voor noodgevallen is, is het imho wel veilig. Bij de eerste generatie Leaf zit de lader nog in die rare homp in de achterbak, op zich ook wel weer een makkelijke plek voor toegang tot de HV bus, maar onbekend voor mij of deze voor of achter de disconnect van de auto zit. Als je > 10kWh accu in de kofferbak stopt zou het wel wat moeten kunnen hebben denk ik. Met een pre-charge weerstand over de disconnect ga je het natuurlijk niet redden als er veel verschil in zit.mux schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 13:45:
Da's niet echt een heel handige oplossing. Je introduceert een hoop omzettingsverliezen, de auto kan niet normaal worden opgeladen en je moet een peperdure omvormer kopen. Die omvormer kost meer dan enkele tientallen kWh aan accu's hè. Accu's zijn vandaag de dag praktisch gratis.
Het is een stuk praktischer om gewoon een tweede pack parallel te gooien aan de eerste. Zitten wat haken en ogen aan, maar met een enigszins geïnformeerde celkeuze en een voldoende groot pack zou dat prima moeten werken. Sterker nog, het ontlast op die manier zowel de originele accu als de extender.
Hoe had jij het zelf in gedachten, je zal er vast al over nagedacht hebben.
https://www.groen7.nl/ver...200-komt-in-het-voorjaar/
Voor de mensen met een groter gezin wel zo interresant.
[ Voor 0% gewijzigd door Falcon op 18-01-2018 14:09 . Reden: dyslexie kicks in ]
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Het meest ironische is dan nog dat deze waarschijnlijk goedkoper is dan de Renault Kangoo Z.E. en verder komt dan beideFalcon schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 14:09:
De Nissan e-NV200 (ook in 7 persoons uitvoering te verkrijgen) komt dit voorjaar beschikbaar met hogere km-range:
YouTube: ANWB Dubbeltest Citroën e-Berlingo Multispace vs. Renault Kangoo Z.E...
Of wil je er een (pakweg) 50A stroombegrenzer tussen ontwerpen? Dan heb je in feite een bidirectionele dc-dc converter...
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Werd al bijna enthousiast! Echter 'maar' 170 km bereik..Falcon schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 14:09:
De Nissan e-NV200 (ook in 7 persoons uitvoering te verkrijgen) komt dit voorjaar beschikbaar met hogere km-range:

Wel op het oog genoeg ruimte denk ik voor de 3 kids + bagage zooi.. Brochure toch maar even opgevraagd.. Even rustig nalezen

edit.. voorlopig nog geen trekhaak gezien.
* ProudElm droomt verder over een leuke gezinsauto (3 kids) + vouwwagen trekker + redelijke range (400+) elektrische auto
[ Voor 13% gewijzigd door ProudElm op 18-01-2018 14:32 ]
Ik heb al gekeken naar de 'homp', maar de kabels die daar zitten zijn maar iets van 8 AWG, misschien 6. Veel te weinig om 200A doorheen te pompen (=80kW bij de HV-busspanning van 400V). In eerste instantie was dat inderdaad mijn hoop, maar er zit niks anders op: ik *moet* echt direct in de dikke buskabels gaan tappen, dus onder de auto.databeestje schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 13:59:
[...]
Zo lang je maar een BMS hebt waarmee je (voor in de auto) kan zien of de boel een beetje in balans is moet het technisch geen probleem zijn. Als deze dan ook nog een disconnect heeft voor noodgevallen is, is het imho wel veilig. Bij de eerste generatie Leaf zit de lader nog in die rare homp in de achterbak, op zich ook wel weer een makkelijke plek voor toegang tot de HV bus, maar onbekend voor mij of deze voor of achter de disconnect van de auto zit. Als je > 10kWh accu in de kofferbak stopt zou het wel wat moeten kunnen hebben denk ik. Met een pre-charge weerstand over de disconnect ga je het natuurlijk niet redden als er veel verschil in zit.
Hoe had jij het zelf in gedachten, je zal er vast al over nagedacht hebben.
De disconnect zit *in* de hoofdaccu, dat zijn twee gigantische relais. Gezien de HV bus veilig moet zijn om aan te werken als de auto uitstaat, moet ik dus diezelfde relais ook in een extender bouwen, en dezelfde signalen gebruiken om ze aan te sturen. Gelukkig hebben een aantal mensen op het mynissanleaf-forum en youtube al uitgebreid onderzoek gedaan naar hoe dat moet, en zelfs al werkende prototypes gemaakt.
Afhankelijk van de cellen die ik gebruik moet er echt absoluut minimaal 15kWh in de extender, liefst 20kWh+. Dan blijf ik netjes binnen de specs van alles. Modulair wordt het wel, hotswappable vrijwel zeker niet (gezien de aansluitingen die erop moeten komen, 200A gaat niet ff door een card edge connector)
Is WLTP van 200km dan ongeveer 170km werkelijk? De WLTP zou toch juist een mooie indicatie van het bereik moeten zijn?ProudElm schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 14:29:
[...]
Werd al bijna enthousiast! Echter 'maar' 170 km bereik..Dat is me nog ruim te weinig.
Wel op het oog genoeg ruimte denk ik voor de 3 kids + bagage zooi.. Brochure toch maar even opgevraagd.. Even rustig nalezen
@databeestje Deze kan ook nog eens snelladen, in dat opzicht ook een stuk chiller dan een Kangoo ZE.
De folder heeft nog geen update gehad volgens mijProudElm schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 14:36:
Ik haalde die 170km uit de folder.. Geen idee wat en hoe, maar gezien het in de folder staat zal het vast de meeste optimale versie zijn...
Dan mag elke trekhakenboer er een trekhaak onder zetten lijkt me.
Als ik even snel reken met de Samsung 35E zou dat neerkomen op 96s en 16/17p voor ~20kWh. Dan kom je uit op ~160A continue, en dan is laden met ~60A aan de snellader ook niet zo'n punt als het een 50/50 split zou zijn.mux schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 14:32:
[...]
Afhankelijk van de cellen die ik gebruik moet er echt absoluut minimaal 15kWh in de extender, liefst 20kWh+. Dan blijf ik netjes binnen de specs van alles. Modulair wordt het wel, hotswappable vrijwel zeker niet (gezien de aansluitingen die erop moeten komen, 200A gaat niet ff door een card edge connector)
Lijkt mij dat de afmetingen van de kofferbak een grotere beperking zijn. Pluspunt, je houdt er wel een vlakke laadvloer aan over
Dat is de bedrijfswagen variant... Wellicht gaat dit ook gelden voor de personen wagen, maar de huidige net aangevraagde brochure zegt van niet in ieder geval..Proton_ schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 15:01:
Brochure https://www.nissan-cdn.ne...ure_Nissan_e-NV200_NL.pdf laatste pagina zegt 460 kg ongeremd aanhangergewicht.
nou ja, 140kg ongeremd bij 5p en 0kg bij 7p uitvoering..
Niet genoeg voor een vouwwagen, maar wel voor mijn tent.
De 100 kg dakbelasting is ook 100kg meer dan Zoe.
Nee, het is categorisch uitgesloten dat de extender IN de auto gaat. Hij zal buiten het passagierscompartiment moeten gaan, in verband met veiligheidsoverwegingen. Ding in de fik = mux dood.databeestje schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 15:04:
[...]
Als ik even snel reken met de Samsung 35E zou dat neerkomen op 96s en 16/17p voor ~20kWh. Dan kom je uit op ~160A continue, en dan is laden met ~60A aan de snellader ook niet zo'n punt als het een 50/50 split zou zijn.
Lijkt mij dat de afmetingen van de kofferbak een grotere beperking zijn. Pluspunt, je houdt er wel een vlakke laadvloer aan over
Gelukkig valt het reuze mee hoe groot zo'n pack is. Als we rekenen met 96S20P, dan is dat een pack van 960x400x140mm, daar passen er ongeveer 2 van in de loze ruimte onder de kofferbak. Meer als je echt gaat tetrissen, maar ik hoop een constructie te maken waar ik modules kan bijplaatsen, waarschijnlijk 96S5P of 96S4P modules (gezien dat nog draagbaar is, ca. 20kg)
zwaait Q90 hierJopieZoe schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 16:14:
in het bezit van een Zoe (40kw) (...)
Het vergt uiteraard aanpassing van gedrag en een andere mindset (...)
IN de kerstvakantie in Duitsland voor 8 dagen een Passat gehuurd voor rond de €300

Ik ben ook ZZP'er, maar zit slechts een deel van de week bij de klant. Ik deel de auto dus met anderen, dat is voordeliger voor mij. Voor de lange afstand een ICE auto huren, dat heb ik nog niet hoeven doen want ik rij de Zoe pas enkele maanden. Weekendjes weg zijn prima te doen met de Zoe. Overigens, 300 euro voor 8 dagen? Spotgoedkoop, zeg.
Ervaarde je nog (onaangename) verrassingen met de Zoe?
Wat doen die gasten dan? Gewoon een of twee punten zoeken achter op het chassis en dan een balk met een trekhaak er op lassen?Proton_ schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 15:01:
[ Voor 17% gewijzigd door TucanoItaly op 18-01-2018 21:27 ]
Het bereik is 240 of 390 km (Zuid Koreaanse meetmethode vergelijkbaar met EPA), voor de 64 kWh versie 500+ km NEDC.
Vincent Evers denkt aan € 43.000 in juni/juli. Dat zou hoger zijn dan de verwachte prijs voor de standaard Tesla Model 3 (circa € 40.625).
Wat betreft afmetingen en batterij is de Kona Electric 64 kWh vergelijkbaar met de Opel Ampera-E/Chevrolet Bolt.
Dit topic is gesloten.