Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Nivve
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 17:01
quote:
YoshiBignose schreef op maandag 12 februari 2018 @ 15:44:
[...]

:') politeness noem je dat? Waarom toch altijd dat gejank over taal of kWh of wat dan ook. Niet iedereen is even goed in spelling, of zelfs dyslectisch. Laat hem typen zoals hij wil, als het je irriteert sla je z'n posts maar over.
Dat 'gejank' zorgt ervoor dat verwarring wat minder gebeurt, omdat mensen feedback krijgen op hun incorrecte posts. Als mensen elkaar voor randdebiel uitmaken, fair enough. Maar hier wordt gewoon beleefd feedback gegeven.

Als iemand een verhaal houdt over dat ie echt super tevreden is met zijn Zoe R90 van 43kW; dan is het best jammer als iemand daarop de auto koopt en bij de eerste verre rit erachter komt dat de auto helemaal niet kan snelladen, terwijl op het forum toch echt werd verteld dat de accu 43kW aan kon (R90 is 43kWh en kan 22kW laden)

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 23:29
quote:
mux schreef op maandag 12 februari 2018 @ 12:46:
Temperatuur heeft een gigantisch effect op rolweerstand, gemakkelijk een factor 3 tussen 0 en 20 graden:
Dat temperatuur invloed heeft op luchtweerstand is logisch, waar komt dat verband bij rolweerstand vandaan?

Ik zou denken hardere band = lagere rolweerstand?

• MarcelGo
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 21:06
Lagere temperatuur is toch minder druk in de banden?

duurzaam is de weg, 9180Wp solar, E-Golf

• MeZZiN
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 16:46
Even offtopic sorry als mijn zinnen niet helemaal 100% zijn en soms iets teveel aan elkaar pruts. Zal er beter op letten. Maar goed het is een forum en tja geen plek voor hoogstaande letterkunde. Ik weet van mijn 'flaw' maar goed als ik daar mee bezig moet blijven houden dan post ik ook niet veel meer. Ik hoop dat mijn waarde meer ligt in de kennis / zoektochten en deling ligt dan mijn Nederlands. Tnx @YoshiBignose.

• MeZZiN
quote:
MarcelGo schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:26:
Lagere temperatuur is toch minder druk in de banden?
Ja de lucht neemt minder ruimte in als het kouder is dus je moet eigenlijk bij deze temperaturen altijd je banden spanning checken maar ook niet te veel door rol weerstand worden je banden ook weer warm.

Dus koud checken en de voorgeschreven spanning gebruiken.

En vergeet niet in het voorjaar het zelfde te doen dan kan je spanning weer te veel zijn.

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22:41

mux

99% efficient!

quote:
assje schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:04:
[...]

Dat temperatuur invloed heeft op luchtweerstand is logisch, waar komt dat verband bij rolweerstand vandaan?

Ik zou denken hardere band = lagere rolweerstand?
De dynamische frictie van je band is inderdaad lager als je een harder compound gebruikt, maar rolwrijving op een band is een functie van de hysterese van het materiaal, niet de precieze hardheid. Bandenrubber, of om precies te zijn de combinatie van bandenrubber, het textiel en de staaldraad in je band, krijgt meer hysterese en daardoor meer vervormingsverliezen bij lagere temperatuur. Daardoor heb je meer rolwrijving bij lage temperaturen.

Rolwrijving is een verrassend complex geheel.

Farnell-onderdeel nodig maar geen account? - Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online
quote:
MeZZiN schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:31:
Even offtopic sorry als mijn zinnen niet helemaal 100% zijn
Persoonlijk ben ik jouw berichten gaan overslaan. Terwijl ze inhoudelijk heel interessant zijn. Maar goed, jouw keuze verder natuurlijk :Y
quote:
Nivve schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:03:
feedback krijgen op hun incorrecte posts.
Check, ik ben ook wel eens op incorrect gebruik van grootheden gewezen. Ik waardeer dat persoonlijk. Het houdt voor mij scherp hoe accu's en het laden daarvan in elkaar steken.

TucanoItaly wijzigde deze reactie 12-02-2018 20:03 (34%)

Renault Zoe Q90

• pmiddeld
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 21-05 08:25
Kreeg net antwoord van TNM n.a.v. mijn klacht over de laadtarieven in Duitsland, zie hieronder.
Kan het nog nietszeggender?
8)7
quote:
Geachte heer,
Bedankt voor uw bericht. Hierbij willen wij u meer uitleg geven over de tariefwijzingen die zijn doorgevoerd.

De exploitanten/eigenaren van de publieke oplaadpunten in Duitsland kunnen hun tarieven van tijd tot tijd wijzigen. Dergelijke veranderingen kunnen worden gestuurd door feedback van klanten, verhoging van operationele kosten, de regelgeving of nieuwe marktinzichten. Het komt soms voor dat we bepaalde tarieven moeten accepteren om het openbare laadnetwerk van NewMotion zo open en groot mogelijk te houden.

We zijn altijd in onderhandeling met onze partners om ervoor te zorgen dat onze klanten kunnen profiteren van eerlijke tarieven in een groot netwerk in Europa. Van tijd tot tijd kan het voorkomen dat we bepaalde tarieven moeten accepteren om het openbare laadnetwerk van NewMotion zo open en groot mogelijk te houden. Dit betekent niet dat we meer of minder geld verdienen wanneer de tarieven in de loop van de tijd veranderen. In feite blijft ons openbare tariefstelsel voor heffingen hetzelfde. U kunt hier meer lezen over onze openbare laadstrategie. Daarnaast adviseren wij om de NewMotion-app te controleren op de nieuwste tarieven.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Heeft u toch nog aanvullende vragen? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via klantenservice@newmotion.com of door te bellen naar 088 01 09 500. Op werkdagen tussen 8:00u en 22:00u en in het weekend van 10:00u tot 19:00u krijgt u altijd één van onze medewerkers aan de lijn.
Met vriendelijke groet,

• Yongshi
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 21-05 16:46
quote:
mux schreef op maandag 12 februari 2018 @ 09:52:
[...]

Op de hackerspace zijn we bezig een Keba P20 te modden, dat is geen bepaald kleine laadpaal/doos. Je zult moeite hebben om een inspectieput te vinden waar je hem in kunt laten zakken, laat staan dan nog een Mennekes te kunnen inpluggen. Je zult de elektronica eruit moeten trekken (is niet moeilijk, het ding is 99% lucht/plastic) en iets nieuws moeten maken.

Mennekes stekkers zijn niet drukwaterdicht, alleen spatwaterdicht, dus ze moeten in lucht hangen en horizontaal gemonteerd worden, anders loopt er water in de contacten en gaat-ie roesten. Je moet er ook aardig zeker van zijn dat er geen water kan blijven staan in de put, dat is soms lastig met de hoge waterspiegel in Nederland.
Bedoelde enkel de kabel. De keba blijft gewoon aan de muur hangen. Maar zo te horen kan het dus wel maar moet je eventueel denken aan zo een duikbel ontwerp tegen roest.

• mux

mux

99% efficient!

Ah, zo. Dat had ik niet begrepen. Ja, dat wordt lastig, je moet de contacten echt goed beschermen, een nieuwe connector erop is al gauw 50-75 euro.

Farnell-onderdeel nodig maar geen account? - Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Ik heb zelf een 5x2,5 neopreen tusen de EVSE en de J1772 gemaakt om dat ik dacht dat het krulsnoer stuk was. Uiteindelijk bleek het de micro schakelaar in de stekker te zijn, die kan je ook overbruggen, dan regelen de pennen het maar. Je hebt ogenschijnlijk dezelfde EVSE als mijn uitvoering, 13A?

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 21:55

Erasmo

Laadpaaljager

Wat een gedoe, ik probeer een backend te zoeken voor mijn laadpalen waar ik zelf de prijs kan instellen maar tot nu toe werken ze allemaal met vaste prijzen van meer dan 22 cent/kWh.

Doet iets met stroom en motors

• pmiddeld
quote:
databeestje schreef op maandag 12 februari 2018 @ 21:05:
Ik heb zelf een 5x2,5 neopreen tusen de EVSE en de J1772 gemaakt om dat ik dacht dat het krulsnoer stuk was. Uiteindelijk bleek het de micro schakelaar in de stekker te zijn, die kan je ook overbruggen, dan regelen de pennen het maar. Je hebt ogenschijnlijk dezelfde EVSE als mijn uitvoering, 13A?
Ik vind @MeZZIN makkelijker te begrijpen ;)

• theblindman
  • Registratie: september 2009
  • Nu online
quote:
Erasmo schreef op maandag 12 februari 2018 @ 22:03:
Wat een gedoe, ik probeer een backend te zoeken voor mijn laadpalen waar ik zelf de prijs kan instellen maar tot nu toe werken ze allemaal met vaste prijzen van meer dan 22 cent/kWh.
Welke backends heb je allemaal al geprobeerd?

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 16:56
quote:
pmiddeld schreef op maandag 12 februari 2018 @ 20:00:
Kreeg net antwoord van TNM n.a.v. mijn klacht over de laadtarieven in Duitsland, zie hieronder.
Kan het nog nietszeggender?
8)7

[...]
Inderdaad, dit zegt werkelijk helemaal niets. Aangeven dat je inderdaad aanvullende vragen hebt, dat tarieven 'wijzigen' naar jouw smaak wel iets anders is dan de tarieven honderden procenten verhogen, en bij welk tarief het toevoegen van een laadpaal nog te rechtvaardigen valt naar klanten wanneer het laadnetwerk wordt uitgebreid. Met andere woorden, wat hebben klanten aan een uitbreiding van laadpalen met een tarief van ¤250 per nacht?

Als laatste zou je nog kunnen vragen of er een optie is een maximum bedrag voor je laadsessie in te stellen zodat je laadpunten die duurder zijn dan pakweg 10 euro per nacht eruit kunt filteren.

Hachy wijzigde deze reactie 13-02-2018 00:12 (12%)

Zoe Q210 @ 41kWh - Twizy Urban - PV: 13000 Wp - www.laadpastop10.nl

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

quote:
Probleem is dat die prijs ook afgesproken en gecommuniceerd moet kunnen worden met andere EMSP's. Heb dus even geduld!
Wat voor paal heb je verder overigens?

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

• mjdvandenberg
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 14:34
quote:
https://www.evbox.nl/producten/laadbeheer
quote:
Alle Hey Home functies
Online beheer en configuratie
Automatische verrekening
Instelbaar kWh-tarief.
Load Balancing en Hub / Satellite
Pushnotificaties
Daar kan je een start(alleen voor het ¤9,50-per-maand-abonnement)- en kWh-tarief instellen. De tarieven zijn wel gemaximeerd, maar op welk maximum staat er niet bij :? Deze is vanaf ¤5,- per maand (helaas niet de eerder door jou genoemde ¤2,50).
Misschien heb je bij particuliere backoffice-abonnementen gekeken? Het is voor particulieren niet toegestaan winst te maken op energie, dat mag alleen voor bedrijven.

• hantheman
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 26-02 15:38
Na een tijdje terug (november heb ik ook hier op het forum wat info opgedaan) al eens naar EV's gekeken te hebben is er bij mijn werkgever besloten dat er enkel nog EV's geleased mogen gaan worden.
(er is een mogelijkheid tot hybride maar eigenlijk willen ze helemaal van de ICE af).
Ik had hier al aangegeven dat ik 2x per maand een retour afstand van 400km moet afleggen waarbij op de plaats van bestemming zeer beperkte laadmodelijkheden zijn (op dit moment).

Vandaar dat onze keus toch op een zo groot mogelijke range ligt en aangezien ik mijn huidige contract mag verlengen mag ik in de wachtrij voor een Model 3 plaatsnemen.
Ontzettend jammer dat het nog zo ontzettend lang gaat duren (ik geloof pas Q1 of Q2 2019) maar ik vind het een dusdanig gave auto dat ik dat wel wil gaan doen.

Zijn er andere tweakers die voor een Model 3 gaan of is het vertrouwen dat ze ooit geleverd worden al helemaal weg :+ ?

• TucanoItaly
  • Niet online
quote:
hantheman schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 08:50:
waarbij op de plaats van bestemming zeer beperkte laadmodelijkheden zijn (op dit moment).
Ik haak hier even op in. Ik snap dat er op de plaats van bestemming wellicht geen laadmogelijkheid is, maar hoever is dan de dichtstbijzijnde laadmogelijkheid? Indien een paar kilometer, dan gooi je gewoon alternatief vervoer (bijv. een vouwfietsje) achterin. Indien meer dan dat, waarom laad je dan niet gewoon vol bij de laatste laadpaal die je tegenkomt? Het is maar 1 keer in de twee weken.

Er is overigens een apart Tesla topic, FYI.

TucanoItaly wijzigde deze reactie 13-02-2018 08:54 (11%)

Renault Zoe Q90

quote:
pmiddeld schreef op maandag 12 februari 2018 @ 22:03:
[...]

Ik vind @MeZZIN makkelijker te begrijpen ;)
Dat is Ok

• mjdvandenberg
quote:
Zijn er andere tweakers die voor een Model 3 gaan of is het vertrouwen dat ze ooit geleverd worden al helemaal weg :+ ?
Ik ben de laatste tijd steeds harder aan het twijfelen. De verwachte levering is inmiddels verschoven van 'eind 2018' naar 'begin 2019' :'( . Tegen die tijd is er meer te kiezen denk ik. Ik ben nu serieus een 40kWh Leaf aan het overwegen, die zit aan de onderkant van wat ik acceptabel vind qua range en laadsnelheid.
Aan de andere kant gaat de Kia Niro EV 64kWh ook erg interessant worden denk ik, 350+km range _/-\o_ , wellicht 3-fase laden (en mooier dan een Leaf, maar dat is persoonlijk natuurlijk), en wat meer vermogen.

• kv83
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 16:54
quote:
Staat nog steeds stipt op nummer 1 voor de auto die ik graag wil leasen, maar dan moet hij wel bestelbaar zijn. Voor nu heb ik een poolauto kunnen ritselen tot de zomer, dus kan weer tijdje vooruit. Hopelijk is er dan meer duidelijkheid over de Model 3. Anders wordt het of nog een keer poolauto of kijken naar de alternatieven van andere fabrikanten, zoals Hyundai en Nissan.

• Nivve
quote:
Na een tijdje terug (november heb ik ook hier op het forum wat info opgedaan) al eens naar EV's gekeken te hebben is er bij mijn werkgever besloten dat er enkel nog EV's geleased mogen gaan worden.
(er is een mogelijkheid tot hybride maar eigenlijk willen ze helemaal van de ICE af).
Ik had hier al aangegeven dat ik 2x per maand een retour afstand van 400km moet afleggen waarbij op de plaats van bestemming zeer beperkte laadmodelijkheden zijn (op dit moment).

Vandaar dat onze keus toch op een zo groot mogelijke range ligt en aangezien ik mijn huidige contract mag verlengen mag ik in de wachtrij voor een Model 3 plaatsnemen.
Ontzettend jammer dat het nog zo ontzettend lang gaat duren (ik geloof pas Q1 of Q2 2019) maar ik vind het een dusdanig gave auto dat ik dat wel wil gaan doen.

Model 3 zal de afstand ook niet halen, gezien de 220 mijl die Tesla opgeeft. Dus in dat opzicht zou je sowieso moeten bijladen onderweg of op bestemming
Als je dan echt niet op bestemming terecht kan, dan is het voor de Model 3 50km/15min bijladen aan de snellader en een Leaf/Zoe (40kWh) 30 min bijladen.

Scheelt dus 15 minuten per 2 weken, of je daarvoor tot (eind?) 2019 wilt wachten moet je zelf weten natuurlijk.

• kv83
Ik weet niet, maar de kans dat je heen en terug moet opladen met de Leaf/Zoe (40kWh) is vrij hoog. Scheelt je weer een laadsessie. Daarnaast is het natuurlijk wel een beetje simplistisch om dat als enig verschil tussen Model 3 en Leaf/Zoe te noemen lijkt me :+

kv83 wijzigde deze reactie 13-02-2018 09:16 (45%)

• hantheman
quote:
TucanoItaly schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 08:53:
[...]

Ik haak hier even op in. Ik snap dat er op de plaats van bestemming wellicht geen laadmogelijkheid is, maar hoever is dan de dichtstbijzijnde laadmogelijkheid? Indien een paar kilometer, dan gooi je gewoon alternatief vervoer (bijv. een vouwfietsje) achterin. Indien meer dan dat, waarom laad je dan niet gewoon vol bij de laatste laadpaal die je tegenkomt? Het is maar 1 keer in de twee weken.

Er is overigens een apart Tesla topic, FYI.
Dat is inderdaad een mogelijkheid, echter is dit voor familiebezoek aan de andere kant van het land, dus dat zal met 2 kleine kinderen wat lastig gaan, maar voor mijzelf is dat absoluut een goede oplossing!!

Ik ga nu opzoek naar het Tesla topic!

Edit: ik ben ook wel benieuwd wat jullie er van vinden dat een bedrijf volledig over wil op EV's voor hun wagenpark. Zelf moest ik nog wel even aan dit idee wennen maar ik denk dat het de komende tijd wel realistisch kan zijn.

hantheman wijzigde deze reactie 13-02-2018 09:21 (12%)

quote:
hantheman schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 09:18:
[...]

Dat is inderdaad een mogelijkheid, echter is dit voor familiebezoek aan de andere kant van het land, dus dat zal met 2 kleine kinderen wat lastig gaan, maar voor mijzelf is dat absoluut een goede oplossing!!

Ik ga nu opzoek naar het Tesla topic!

Edit: ik ben ook wel benieuwd wat jullie er van vinden dat een bedrijf volledig over wil op EV's voor hun wagenpark. Zelf moest ik nog wel even aan dit idee wennen maar ik denk dat het de komende tijd wel realistisch kan zijn.
Ik denk dat dit wel zinnig is, met name met aanzienlijke kilometers is het verschil in de operationele kosten voor een werkgever aanzienlijk. Als je zo maar 20% op de hele vloot aan "brandstofkosten" kan besparen is dat natuurlijk niet mis.

Het is ook 1 van de redenen dat bedrijven als DHL er vrij actief mee bezig zijn, dat heeft minder met groen te maken als met de hoeveelheid geld die het scheelt. Daarnaast kan het de DHL niet schelen wat het personeel van de streetscooter vindt. Dat is meer een dingetje bij lease auto's dan bij echte "werk" auto's (busjes e.d.).

• kv83
quote:
[...]Edit: ik ben ook wel benieuwd wat jullie er van vinden dat een bedrijf volledig over wil op EV's voor hun wagenpark. Zelf moest ik nog wel even aan dit idee wennen maar ik denk dat het de komende tijd wel realistisch kan zijn.
Nu al 100% over is wat ambitieus denk ik, maar bedrijf waar ik werk knijpen ze gewoon elk jaar de maximale CO2 uitstoot die je mag hebben. Daarnaast hebben ze een iet-wat gunstige regeling voor EV. (bijv. geen merkenbeleid en een verhoging van de max. overschrijding die je mag hebben).

Wel vind ik dat een bedrijf dan ook extra stappen mag doen wat betrefd laadpalen e.d.. Ik verwacht een piek in EV's de aankomende tijd, wat parkeren en laden alleen maar lastiger maakt.

• Nivve
quote:
kv83 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 09:15:
Ik weet niet, maar de kans dat je heen en terug moet opladen met de Leaf/Zoe (40kWh) is vrij hoog. Scheelt je weer een laadsessie. Daarnaast is het natuurlijk wel een beetje simplistisch om dat als enig verschil tussen Model 3 en Leaf/Zoe te noemen lijkt me :+
Tja, ligt eraan waar het precies is natuurlijk. Maar of het nou 1x 30 min of 2x 15 min is maakt natuurlijk ook niet zoveel uit. Misschien is 2x kort laden wel beter ivm nodige pauze tijdens de 200km heen of terug.

De enige eis die hij aangaf is het bereik van 400 km eens in de twee weken. Dus ja dan ga ik op die eis in en ga ik niet bij voorbaat al alle verschillen tussen de auto's langs :+

Nivve wijzigde deze reactie 13-02-2018 09:39 (16%)

• TucanoItaly
  • Niet online
quote:
[...]

Dat is inderdaad een mogelijkheid, echter is dit voor familiebezoek aan de andere kant van het land, dus dat zal met 2 kleine kinderen wat lastig gaan
Hoezo? Ik heb ook een kleintje. Je zet ze af op de plaats van bestemming, gaat laden, en daarna fiets je naar ze toe. Beetje een gedoe, maar het kan wel.

Qua beleid; het is vrij progressief, dat wel. Maar als dat van hogerhand komt, wat heb je er dan van te vinden? Over het algemeen is het niet erg belangrijk. Dit soort dingen is verandering, meer niet. Dus als je het type bent dat niet van verandering houdt, dan is het vervelend. Anders leuk.

Renault Zoe Q90

• pmiddeld
quote:
kv83 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 09:34:
[...]
Wel vind ik dat een bedrijf dan ook extra stappen mag doen wat betrefd laadpalen e.d.. Ik verwacht een piek in EV's de aankomende tijd, wat parkeren en laden alleen maar lastiger maakt.
Dat is inderdaad wel een punt. Ik vind het een lovenswaardig streven om volledig elektrisch te rijden voor je bedrijf. Ik zou bij het management actief aandringen op het plaatsen van laadpalen. Ik denk dat dat op den duur ook goedkoper is voor het bedrijf (stroomkosten). Het staat ook een beetje raar als je wagenpark volledig elektrisch wordt en voor eventuele bezoekers met een EV/PHEV heb je geen laadpaal beschikbaar....

• HJTP
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 15:15
quote:
Hachy schreef op maandag 12 februari 2018 @ 01:07:
[...]
Het is je snelheid.

...

Na een tijdje ontwikkel je een lijstje met bekende laadpalen en dan speelt dat probleem niet meer zo.
Dank voor je reactie, ik ga zeker eens kijken wat er gebeurt op 95-100 km/u. Goed om te weten dat navigatie en radio het verschil niet echt gaan maken, daar maak ik toch wel erg graag gebruik van :)

Ik ben inderdaad al meteen begonnen met me aan bemoeien tegen beschikbaarheid van palen: groot winkelcentrum gemaild dat het echt niet meer kan dat ze geen oplaadunits hebben staan (was de beheerder het volkomen mee eens, heeft hij meteen doorgestuurd), gemeente gemaild dat het wel erg suf is dat ze een oplaadpaal in een blauwe zone hebben staan (maximaal 1 uur parkeren, dat schiet echt niet op), en feedback gegeven in de TNM-app dat het fijn zou zijn om de parkeerzone te zien. Chargemap kende ik nog niet, zal ik ook even installeren, dank voor de tip.
quote:
tiguan schreef op maandag 12 februari 2018 @ 12:15:
[...]

Heb je de warmtepomp er op zitten? Zo niet, dan is het met deze temperaturen inderdaad behoorlijk funest voor je bereik als je het in de auto warm wil hebben. Verder zijn zaken als tegenwind en nat wegdek ook dompers voor de actieradius.
Ja, de warmtepomp zit erop, maar eigenlijk snap ik nog steeds niet precies wat die doet. In de ene bron lees ik dat hij de accu's opwarmt en zo het bereik in stand houdt, in de andere bron gaat het er juist om dat hij warmte produceert om het interieur te verwarmen, en zo de accu's spaart.

Asus Sabertooth P67, i7 2600k, Asus GTX 580, Corsair Dominator 8GB, CM HAF922, Samsung 850 EVO 1TB, WD 1TB caviar blue. 2x LG W2453V /e-peen compare mode off.

• Nivve
quote:
HJTP schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 10:04:
Ja, de warmtepomp zit erop, maar eigenlijk snap ik nog steeds niet precies wat die doet. In de ene bron lees ik dat hij de accu's opwarmt en zo het bereik in stand houdt, in de andere bron gaat het er juist om dat hij warmte produceert om het interieur te verwarmen, en zo de accu's spaart.
Waarschijnlijk het laatste. Warmtepomp is erg duur, dus om dat nu alleen voor de accu te implementeren zou wel erg stom zijn.
Kans is groot dat het alleen de cabine verwarmt, maar met ene beetje geluk hebben ze ook de accu meegenomen voor tijdens voorverwarmen aan de laadpaal.

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

quote:
pmiddeld schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 09:47:
[...]

Dat is inderdaad wel een punt. Ik vind het een lovenswaardig streven om volledig elektrisch te rijden voor je bedrijf. Ik zou bij het management actief aandringen op het plaatsen van laadpalen. Ik denk dat dat op den duur ook goedkoper is voor het bedrijf (stroomkosten). Het staat ook een beetje raar als je wagenpark volledig elektrisch wordt en voor eventuele bezoekers met een EV/PHEV heb je geen laadpaal beschikbaar....
Dat en ze kunnen er nog een extra zakcentje mee verdienen, een beetje bedrijf betaalt niet zo heel veel per kWh.
quote:
theblindman schreef op maandag 12 februari 2018 @ 23:26:
[...]

Welke backends heb je allemaal al geprobeerd?
Eneco, Greenflux, ICU EZ, Allego, ik wacht nog op antwoord van EV-box.
quote:
GoldenSample schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 00:33:
[...]

Probleem is dat die prijs ook afgesproken en gecommuniceerd moet kunnen worden met andere EMSP's. Heb dus even geduld!
Wat voor paal heb je verder overigens?
Dat moet OCPP toch wel aankunnen? Ik heb hier nu twee ICU compacts liggen.
quote:
mjdvandenberg schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 07:58:
[...]

https://www.evbox.nl/producten/laadbeheer

[...]

Daar kan je een start(alleen voor het ¤9,50-per-maand-abonnement)- en kWh-tarief instellen. De tarieven zijn wel gemaximeerd, maar op welk maximum staat er niet bij :? Deze is vanaf ¤5,- per maand (helaas niet de eerder door jou genoemde ¤2,50).
Misschien heb je bij particuliere backoffice-abonnementen gekeken? Het is voor particulieren niet toegestaan winst te maken op energie, dat mag alleen voor bedrijven.
Die zijn inderdaad interessant, ik loop nog op antwoord van hun te wachten hoe het zit met andere palen die niet van hun zijn. Ik heb gekeken naar zakelijk waar mogelijk, heb er zelfs een zaak voor opgericht :P Maar de meeste aanbieders zijn bijzonder vaag, alles zit achter offertemuren.

• Paul C
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22-05 12:52

Paul C

8.140Wp

quote:
[...]

Vooruitstrevend, maar zeker goed. Ik vermoed dat het bedrijf hiermee ook aan zijn imago wil werken als groen en vooruitstrevend bedrijf. Je werknemers moeten misschien een paar kleine consessies doen, maar het kan prima. Ik vermoed dat de lease auto ook bedoelt is om op het werk te komen en niet om perse lange afstanden mee af te leggen, dus dat hoeft het bedrijf zich helemaal niet zo aan te trekken wat mij betreft.

De grootste drempel voor EV adoptie is TDES. ;) Het is wel gezond dat je daar als werkgever niet teveel in mee gaat.

Warmtecheck.nl Thermografie en Blowerdoortesten | De Duurzame Energie Wiki op dewiki.nl

• wiebranddeboer
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 21-05 16:38
Hee medetweakers!

Samen met 3 anderen ben ik bezig de problemen van elektrisch vervoer in kaart te brengen. We willen namelijk elektrisch rijden plezieriger maken maar daarvoor moeten we eerst grondig weten wat de problemen zijn waar mensen tegenaan lopen. Ik zou jullie daarom willen vragen of ik jullie problemen mag weten en dan wel het liefst aan de hand van een korte telefonische enquete of online survey. Heb je interesse, stuur me dan een PM of vul de enquête in. Alvast heel erg bedankt

-edit: link verwijderd

wiebranddeboer wijzigde deze reactie 21-02-2018 10:47 (9%)

• mjdvandenberg
@wiebranddeboer De url van je survey doet het niet:
quote:
404: Page not found – the page https://goo.gl/forms/B1MZYaEnVyDDQGhg does not exist.

• johan_solar
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 23-05 09:25
quote:
Volgens mij moet het https://goo.gl/forms/B1MZYaEnVyDDQGhg1 zijn (dus met de 1 er aanvast)

slr pwr

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 23:19
quote:
Paul C schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 11:06:
[...]

Vooruitstrevend, maar zeker goed. Ik vermoed dat het bedrijf hiermee ook aan zijn imago wil werken als groen en vooruitstrevend bedrijf. Je werknemers moeten misschien een paar kleine consessies doen, maar het kan prima. Ik vermoed dat de lease auto ook bedoelt is om op het werk te komen en niet om perse lange afstanden mee af te leggen, dus dat hoeft het bedrijf zich helemaal niet zo aan te trekken wat mij betreft.

De grootste drempel voor EV adoptie is TDES. ;) Het is wel gezond dat je daar als werkgever niet teveel in mee gaat.
Lease auto's zijn er meestal wel om lange afstanden mee af te leggen. Weinig mensen die een lease bak hebben puur voor woon-werk verkeer.

Ik zelf verwacht dat in 2019 er voldoende auto;'s op de markt zijn met een goede range, dan zijn er geen excuses meer ;).

Met gestrekt been.

• MeZZiN
quote:

Goede beweging van je werkgever top. Maar als je nu een leaf neem (2018) kom je daar in ieder geval en op de terug weg even half uurtje aan de snellader (max 50 km afstand van je bestemming) dan kan je prima thuis komen. En als je wacht kom de Leaf long range beschikbaar dan moet het wel in een keer lukken. Misschien nog even aan de granny charge op je bestemming.

Of wachten op de model 3 alleen die kan je verwachten begin 2019 Q1 als je mazel heb. En een reservering heb anders mag je achteraan aan sluiten. Ben zelf voor de X gegaan omdat ik niet langer wilde wachten plus de mia raakt op dus duurder in de lease. En een leaf omdat ik niet wil wachten op de model 3 plus stukken duurder in de lease dan de leaf.

Dus heen 200 kilometer. Rest range voor de Leaf is rond de 50 kilometer. Dan aan de granny charger voor een paar uur zit je weer op 100 kilometer range. As je in de ochtend komt en in de avond weg gaat red je het wel terug. Terug even 15 minuten bij de snel lader dan heb je weer 180 kilometer er bij en dan red je het makkelijk. Ideaal is het niet maar het werkt.

De model 3 moet je eigen nemen dan in de long range maar dan nog kom je niet aan de 400 kilometer dus je moet dan toch ook aan de supercharger. Misschien voor die ene rit per maand iets moeite doen. Maak er wat van en dan kom je er wel uit. Wij gaan straks gewoon met de model x (range max 350) op vakantie naar frankrijk gewoon elke 2-3 uur aan de charger en benen strekken en enjoy de ride.

MeZZiN wijzigde deze reactie 13-02-2018 12:08 (3%)

• pmiddeld
quote:
Nivve schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 10:19:
[...]

Waarschijnlijk het laatste. Warmtepomp is erg duur, dus om dat nu alleen voor de accu te implementeren zou wel erg stom zijn.
Kans is groot dat het alleen de cabine verwarmt, maar met ene beetje geluk hebben ze ook de accu meegenomen voor tijdens voorverwarmen aan de laadpaal.
In de Ioniq zit de inlaat van de luchtkoeling/verwarming midden onder de achterbank, dan sla je twee vliegen in één klap. Misschien kan je in je instructieboekje vinden waar (en of) dat in de e-Golf zit.

• pmiddeld
quote:
MeZZiN schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 12:03:
[...]

Terug even 15 minuten bij de snel lader dan heb je weer 180 kilometer er bij
Hoe kom je daarbij? Dat suggereert een 144 kW (snel)lader (bij 20 kWh/100 km) en de mogelijkheid om werkelijk op die snelheid te laden. Zou mooi zijn. :)

• MeZZiN
Beetje rekenen is niet exact maar als je een half uur er aan hangt heb je een volle accu. Dus kwartier voor ongeveer 100-180 ish (het is niet allemaal heel exact. Maar wel genoeg om thuis te komen)

https://ev-database.nl/auto/1106/Nissan-Leaf

Nog geen eigen ervaring maar in korte tijd kan je toch een stuk verder komen.

Snel laders zijn niet zo snel als tanken maar ze komen toch redelijk in de buurt. Een tesla kan wel sneller laden dan de leaf maar toch ik denk voor de af en toe rit je prima met een leaf uit de voeten kan.

• Nivve
quote:
MeZZiN schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 12:03:
[...]
De model 3 moet je eigen nemen dan in de long range maar dan nog kom je niet aan de 400 kilometer dus je moet dan toch ook aan de supercharger. Misschien voor die ene rit per maand iets moeite doen. Maak er wat van en dan kom je er wel uit.
En dat is aangenomen dat een supercharger op de route is. Anders is dat geen valide optie vergeleken met gewoon snelladen door het omrijden.
En als hij aan een gewone snellader moet is het niet veel anders dan met de Leaf.

Nadeel aan de Leaf is dat als hij wel op bestemming kan laden, dat hij dan veel langer bezig is dan een 3-fase ladende kar (Zoe, i3, MS, M3?)

Nivve wijzigde deze reactie 13-02-2018 13:03 (0%)
Reden: spelling

• johan_solar
Wat je ook mee moet nemen is dat de temperatuur van een batterij toeneemt tijdens het snelladen, en bij hoge temperatuur neemt de laadsnelheid af. Dit speelt met name bij batterijen zonder Thermal Management System (TMS) en bij meerdere keren snelladen achter elkaar.

slr pwr

• MeZZiN
Klopt dat is ook zo en ook een groot nadeel van de Leaf helaas. Maar goed dan moet je ook op de bestemming 3 fase hebben en dat is ook maar afwachten.

Mijn punt was meer dat het mogelijk is als je maar een kleine compromis wilt maken. Niet meer tanken voor je dagelijkse ritjes + elke 2 weken een half uur max bij de snellader.

Maar omdat mijn leaf binnen 2 weken voor de deur staat ga ik het snel mee maken hoe het is. Mijn model X is nog niet een gemaakt dus dat duur nog wel even. En omdat de elektrische auto de goedkoopste optie is om mee te rijden gaan we gewoon de komende tijd alles met de leaf doen tot de tesla er is.

En dan nog de leaf blijft goedkoper in gebruik.

MeZZiN wijzigde deze reactie 13-02-2018 13:17 (34%)

• mjdvandenberg
quote:
Uhh ja, inderdaad. En met de inmiddels naar https://goo.gl/forms/TvzlLU9AV3Jaeq8P2 aangepaste link werkt het ook (y)

• pmiddeld
quote:
MeZZiN schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 12:51:
Beetje rekenen is niet exact maar als je een half uur er aan hangt heb je een volle accu. Dus kwartier voor ongeveer 100-180 ish (het is niet allemaal heel exact. Maar wel genoeg om thuis te komen)

https://ev-database.nl/auto/1106/Nissan-Leaf

Nog geen eigen ervaring maar in korte tijd kan je toch een stuk verder komen.

Snel laders zijn niet zo snel als tanken maar ze komen toch redelijk in de buurt. Een tesla kan wel sneller laden dan de leaf maar toch ik denk voor de af en toe rit je prima met een leaf uit de voeten kan.
Op die site staat: snellaadtijd 280 km/uur, dat is 70 km/kwartier. Toch wel wat anders dan 180 km/kwartier. En dat geldt dan alleen voor de optimale range (tussen 15% en 80% SOC).

Overigens presteert de Ioniq met zijn 28 kWh accu hetzelfde als de 38 kWh Leaf

• MeZZiN
Nee de praktijk is de leaf 2018 doet er rond de 250 kilometer met een accu en de ioniq gemiddeld 200. Toch er netjes van de ioniq om met zo een kleine accu zo ver te komen. Daarom had ik die eerst als optie voor tweede EV.

Maar je kan nog even wachten als ik mijn leaf heb zal ik het bijhouden ben ook erg benieuwd hoe veel kilometers de leaf aan kan.

• YoshiBignose
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 17:53
quote:
pmiddeld schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 12:45:
[...]

Hoe kom je daarbij? Dat suggereert een 144 kW (snel)lader (bij 20 kWh/100 km) en de mogelijkheid om werkelijk op die snelheid te laden. Zou mooi zijn. :)
Je mag tegenwoordig blij zijn dat je 70 kW haalt bij een supercharger ;( de snelheid valt me toch altijd vies tegen.

YoshiBignose wijzigde deze reactie 13-02-2018 13:23 (3%)

If it lives, I can kill it

• Hachy
Bekijk het positief, jij hebt in elk geval de mogelijkheid voor superchargers. Niet-tesla eigenaren zitten met andere problemen zoals ¤21 per uur voor 32kW DC laden bij Tank & Rast met een BMW i3.

• pmiddeld
quote:
MeZZiN schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 13:21:
Nee de praktijk is de leaf 2018 doet er rond de 250 kilometer met een accu en de ioniq gemiddeld 200. Toch er netjes van de ioniq om met zo een kleine accu zo ver te komen. Daarom had ik die eerst als optie voor tweede EV.

Maar je kan nog even wachten als ik mijn leaf heb zal ik het bijhouden ben ook erg benieuwd hoe veel kilometers de leaf aan kan.
Ik ook en vooral dan of hij in een kwartier 180 km kan snelladen

• MeZZiN
We gaan het zien als ik een keer bij fastned kom ga ik het gelijk testen. Maar goed even terug dus in een kwartier heb je iets van 10-15kwh uur dat toch aardig wat range is om thuis te komen met granny charger bij je ouders.

Wat een grote kans is mijn nieuwe klus is in Den Haag en de range van de Leaf kom ik er niet. Wel met de tesla. Afstand is rond de 240 kilometer. Heen en terug.

MeZZiN wijzigde deze reactie 13-02-2018 13:50 (54%)

• hantheman
Bedankt allemaal voor jullie informatieve reacties echt goede punten! @Paul C TDES kende ik nog niet maar ik denk dat daar inderdaad een groot probleem zit :)

• AndRo555
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online
quote:
johan_solar schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 13:08:
Wat je ook mee moet nemen is dat de temperatuur van een batterij toeneemt tijdens het snelladen, en bij hoge temperatuur neemt de laadsnelheid af. Dit speelt met name bij batterijen zonder Thermal Management System (TMS) en bij meerdere keren snelladen achter elkaar.
Omgekeerd geldt dat ook, als je batterij echt koud is gaat snelladen voor geen meter.

AndRo555 wijzigde deze reactie 13-02-2018 13:51 (7%)

• TucanoItaly
  • Niet online
quote:
YoshiBignose schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 13:23:
[...]

Je mag tegenwoordig blij zijn dat je 70 kW haalt bij een supercharger ;( de snelheid valt me toch altijd vies tegen.
:D

:(

ik ben jaloers

Renault Zoe Q90

• YoshiBignose
quote:
Haha nou ja ik kan begrijpen dat het veel klinkt als je een 30 kWh accu hebt (of iets in die richting) maar bij 75 kWh of 100 kWh is het toch net wat te langzaam :P

Voor die Tesla vrachtwagens gaan ze megachargers bouwen, die zouden 1000 kW moeten halen. Zou leuk zijn als ik daar m'n Tesla op aan kan sluiten O-)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 23:14

CyBeRSPiN

sinds 2001

Is al bekend wanneer de 60kWh Leaf leverbaar gaat zijn? Begin 2019?

• kv83
quote:
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 17:33:
Is al bekend wanneer de 60kWh Leaf leverbaar gaat zijn? Begin 2019?
Alles tussen zomer dit jaar en ergens volgend jaar gehoord. Denk dat ze het nog niet willen zeggen ivm verkoop van de 40kWh versie. Hyundai komt met een 60kWh deze zomer... dat weet Nissan natuurlijk ook :)

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

quote:
Erasmo schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 10:35:
[...]

Dat en ze kunnen er nog een extra zakcentje mee verdienen, een beetje bedrijf betaalt niet zo heel veel per kWh.

[...]

Tja een EV-Box gaat echt geen ICU Alfen paal er aan knopen hè
quote:
[...]

Gaat niet om OCPP (tarieven zitten daar niet eens in) gaat er om hoe Backend van CPO X aan EMSP Y gaat vertellen dat precies bij de paal van Erasmo tarief XYZ geldt.
quote:
[...]

Die zijn inderdaad interessant, ik loop nog op antwoord van hun te wachten hoe het zit met andere palen die niet van hun zijn. Ik heb gekeken naar zakelijk waar mogelijk, heb er zelfs een zaak voor opgericht :P Maar de meeste aanbieders zijn bijzonder vaag, alles zit achter offertemuren.
quote:
Erasmo schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 10:35:
[...]

[...]

[...]

[...]

Het overnemen van andermans laadpaal is van een aantal dingen afhankelijk:
- Support je backend het (OCPP implementatie en OCPP implementatie.. daarnaast configuratie van de paal in de backend is altijd in enige mate nodig)
- Om programmeren, wie gaat dat doen? (en ondersteunen als het niet lukt?)
- Support in de toekomst (wat als er XYZ mis gaat en het niet meer werkt?)

Vandaar dat op dit moment laadpalen die je zelf niet geleverd hebt enkel interessant is als je vergelijkbare hardware toch al aan je backend hebt zitten het liefst zoals bij EV-Box als het gewoon hardware door jezelf gemaakt is. :+ Daarbij moet het ook de 1 malige hassle waard zijn.

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

• Tocoleaf
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 23-05 19:27
quote:
MeZZiN schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 13:45:
We gaan het zien als ik een keer bij fastned kom ga ik het gelijk testen. Maar goed even terug dus in een kwartier heb je iets van 10-15kwh uur dat toch aardig wat range is om thuis te komen met granny charger bij je ouders.

Wat een grote kans is mijn nieuwe klus is in Den Haag en de range van de Leaf kom ik er niet. Wel met de tesla. Afstand is rond de 240 kilometer. Heen en terug.
Tenzij je kan laden op je nieuwe klus? Dan kan het prima?

Of toch 10 min bij een snellader even bijtanken?

Grappig dat hier de granny charger toch redelijk vaak langskomt. Ik gebruik hem nooit.......

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

quote:
GoldenSample schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 20:18:
[...]

Tja een EV-Box gaat echt geen ICU Alfen paal er aan knopen hè

[...]

Gaat niet om OCPP (tarieven zitten daar niet eens in) gaat er om hoe Backend van CPO X aan EMSP Y gaat vertellen dat precies bij de paal van Erasmo tarief XYZ geldt.

[...]

[...]

Het overnemen van andermans laadpaal is van een aantal dingen afhankelijk:
- Support je backend het (OCPP implementatie en OCPP implementatie.. daarnaast configuratie van de paal in de backend is altijd in enige mate nodig)
- Om programmeren, wie gaat dat doen? (en ondersteunen als het niet lukt?)
- Support in de toekomst (wat als er XYZ mis gaat en het niet meer werkt?)

Vandaar dat op dit moment laadpalen die je zelf niet geleverd hebt enkel interessant is als je vergelijkbare hardware toch al aan je backend hebt zitten het liefst zoals bij EV-Box als het gewoon hardware door jezelf gemaakt is. :+ Daarbij moet het ook de 1 malige hassle waard zijn.
ICU spoelt met alle plezier de palen om naar een andere backend van Eneco of Greenflux. Vreemd genoeg gaat VdB ook ICU spul gebruiken maar dan met een Allego backend? :?

Anyway, de nieuwe weg van de minste weerstand is al bepaald, de ICU Compacts gaan weer MP op(met Tweaker korting, pb voor interesse) en ik ga op jacht naar EV-boxen, die kun je ook voor pakweg ¤2-300 op de kop tikken en hebben tot nu toe de meest flexibele backend.

• MeZZiN
quote:
Tocoleaf schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 21:07:
[...]

Tenzij je kan laden op je nieuwe klus? Dan kan het prima?

Of toch 10 min bij een snellader even bijtanken?

Grappig dat hier de granny charger toch redelijk vaak langskomt. Ik gebruik hem nooit.......
Alleen bij Randstad mocht ik parkeren in de garage daar. De rest moet ik zelf mijn parkeerplek regelen en die zijn zonder laad mogelijkheid. Ja misschien als ik bij de NS aan de bak ging kon ik staan bij de jaarbeurs.

Ik denk dat de granny charger heel prettig als backup is (voor het gevoel) maar je gebruikt hem waarschijnlijk nooit. Het lijkt me alleen handig (als het al handig is) als je bij iemand op bezoek ben maar er zijn maar weinig mensen die een stopcontact beschikbaar hebben aan de weg.

• YoshiBignose
quote:
Tocoleaf schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 21:07:
[...]

Bij bijv. de Ioniq is laden via het stopcontact zo goed als even snel als een laadpaal, omdat je maar 1 fase laadt, tenzij je een zelfdame 32A paal kan vinden. Dus kabeltje door de brievenbus of onder garagedeur is niet zo gek :P

• MeZZiN
Blij me verbazen hoe goed die ioniq met zijn stroom om kan gaan met zijn 28kwh uur gewoon 200 echte kilometers is toch echt een prestatie en ja die 28kwh is zo opgeladen zelf met een granny charger.

• johan_solar
In de Newmotion app staan de laadpalen uitgesplitst naar vermogen, 3.7, 7.4, 11, 22 kW etc. Volgens mij is dit allemaal AC, maar wat zegt dit nu precies over amperage en aantal fases? En hoeveel kW kan de nieuwe Leaf hier aan laden per paaltype?

slr pwr

• mjdvandenberg
3,7 kW is 1 fase 16A => Leaf laadt hier dus met 3,7kW
7,4 kW is 1 fase 32A => Leaf laadt hier dus met 7,4kW
11 kW is 3 fase 16A => Leaf laadt hier dus met 3,7kW, omdat maar 1 fase van 16A gebruikt wordt
22 kW is 3 fase 32A => Leaf laadt hier dus met 7,4kW, omdat maar 1 fase van 32A gebruikt wordt
(uitgaande van de nieuwe Leaf, of een oude Leaf met 'dubbele lader'

• uFx
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 22:08
quote:
YoshiBignose schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 10:17:
[...]
Bij bijv. de Ioniq is laden via het stopcontact zo goed als even snel als een laadpaal, omdat je maar 1 fase laadt, tenzij je een zelfdame 32A paal kan vinden. Dus kabeltje door de brievenbus of onder garagedeur is niet zo gek :P
En ook ideaal als er geen laadpaal is op een bungalowpark:

Bijkomend voordeel is dat het energieverbruik vaak all-in is bij dit soort parken :D

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 17-05 14:01
quote:
uFx schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 10:46:
[...]

[afbeelding]

Bijkomend voordeel is dat het energieverbruik vaak all-in is bij dit soort parken :D
Voor onze Zoe gebruiken wij de granny charger ook nog regelmatig:

- Hotel waar een laadpaal zou staan in garage na bellen, blijkt stopcontact te zijn. Soms geven ze aan geen laaldpaal te hebben maar wel een binnenplaats oid met stopcontacten waar ik mag staan.
- Zonnestroom v. schoonmoeder, kabel onder garagedeur heen (scheelt een snellaadstop)
- Bij mijn zus: op de oprit, lange kabel naar de tuin
- Bungalow parken met geen of weinig laadpalen

Ik gebruik hem niet heel vaak, maar ben wel erg blij dat we er eentje hebben. Al is de Zoe wel erg langzaam en “inefficient” op lage laadstromen. (granny charger doet normaal 1 fase 10A of zelfs 14A is mogelijk)

E-Scooter, SE3500 met 3640wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M

• Hachy
quote:
uFx schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 10:46:
[...]

[afbeelding]

Dan heb je geluk, bij de meeste vakantieparken is het vermogen van een normaal 230V stopcontact te laag. Het is me een paar keer gebeurd dat de 10A niet gehaald werd en zelfs de granny niet hielp.
quote:
MeZZiN schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 10:08:
[...]
Ik denk dat de granny charger heel prettig als backup is (voor het gevoel) maar je gebruikt hem waarschijnlijk nooit. Het lijkt me alleen handig (als het al handig is) als je bij iemand op bezoek ben maar er zijn maar weinig mensen die een stopcontact beschikbaar hebben aan de weg.
Hij werkt gelukkig ook prima met 15-30m verlengsnoer. Heeft me bij familie bezoek zonder laadpaal in de middle-of-knowhere regelmatig geholpen.

Hachy wijzigde deze reactie 14-02-2018 13:06 (33%)

• MeZZiN
Precies dat gewoon extra verleng snoer mee en dan kan je eigenlijk overal terecht als je maar geduld hebt.

• uFx
  • Laatst online: 22:08
quote:
Hachy schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 13:00:
[...]
Dan heb je geluk, bij de meeste vakantieparken is het vermogen van een normaal 230V stopcontact te laag. Het is me een paar keer gebeurd dat de 10A niet gehaald werd en zelfs de granny niet hielp.
[...]
Dat zou kunnen! Er hing in ieder geval een enorme groepenkast in deze aftandse bungalow :P

Bij een ander vakantiepark in Frankrijk heb ik overigens opgeladen op een stopcontact dat ergens willekeurig uit de grond kwam. En die was daar volgens de receptie ook voor bedoeld.

Uiteindelijk is die granny charger een welkome aanvulling op de laadmogelijkheden, vooral buiten stedelijk gebied of buitenland. Ander voorbeeld:

Laden tussen de geitjes en de kippen in Pairi Daiza :>

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

• Davidshadow13
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 16:10
quote:
Davidshadow13 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:48:
[...]

Ik heb TNM een mailtje gestuurd inmiddels, als ik antwoord heb zal ik het hier plaatsen in ieder geval.
Inmiddels antwoord gehad op mijn e-mail van TNM:
quote:
Het valt inderdaad op dat er verschillende laadpunten zijn die niet als beschikbaar worden weergegeven op onze kaart, terwijl deze in werkelijkheid wel opgenomen zijn in ons netwerk.

Wij gaan op basis van uw feedback een verder onderzoek instellen naar laadpunten die ontbreken, zodat we het overzicht weer compleet kunnen maken. Omdat wij moeten controleren of bepaalde laadpunten daadwerkelijk zijn aangesloten en beschikbaar zijn, neemt dit wel even tijd in beslag. Naar verwachting worden de laadpunten binnen twee weken toegevoegd aan onze kaart.
Op zich een redelijk technische verhaal. De gemeentelijke palen zijn dus wel gewoon aangesloten op het TNM netwerk en met TNM pas te gebruiken alleen ontbreken ze op de kaart. Als het goed is staan ze er met twee weken weer op. Hulde voor de klantenservice van TNM overigens. _/-\o_

HD4Life @ Full-HD

• Hachy
Wel goed dat ze uiteindelijk toch wel luisteren naar hun leden. Goed dat ze die palen er nu alsnog op gaan zetten.

Ik heb ook een antwoord van TNM gehad aangaande de Duitsland tarieven. Wel wat interessante en positieve ontwikkelingen. Zal ik vanavond even bloggen.

Hachy wijzigde deze reactie 14-02-2018 15:57 (28%)

• Coasterfreak
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 22:27
en toen zag je de nieuwe leaf op straat O+

• prettig
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 17:52
quote:
kv83 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 09:34:
[...]

Nu al 100% over is wat ambitieus denk ik, maar bedrijf waar ik werk knijpen ze gewoon elk jaar de maximale CO2 uitstoot die je mag hebben. Daarnaast hebben ze een iet-wat gunstige regeling voor EV. (bijv. geen merkenbeleid en een verhoging van de max. overschrijding die je mag hebben).

Wij gaan als bedrijf af van de laadpalen (wat staat blijft voorlopig staan), goedkoper en veel handiger als bedrijf: 50kw dc snellaadstation (ipv. reeks palen erbij zetten).
Dan kan iedereen snel laden (eigen wagenpark en bezoekers).
Accu's worden groter dus kan nu makkelijker (eens in de 3-7 dagen even laden).

Enige wat qua EV's nog achterblijft: bestelwagens..... beperkt bereik (zeker als je snelweg moet rijden). Dus nog allemaal diesel.

BMW i3, solar 25.000 Pw

• YoshiBignose
quote:
Voorkant toch niet zo mooi als ik dacht, lijkt teveel op de oude. Je herkent de zijkant er ook wel in. Achterkant is wel oke.

• marcop23
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20:12
quote:
YoshiBignose schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 18:05:
[...]

Voorkant toch niet zo mooi als ik dacht, lijkt teveel op de oude. Je herkent de zijkant er ook wel in. Achterkant is wel oke.
Alsnog lijkt die denk ik een stuk 'normaler' dan de oude. Ik vind hem best mooi. Door het betere uiterlijk samen met de grotere accu denk ik dat elektrisch rijden nu wel echt aantrekkelijker gaat worden. Tesla's waren natuurlijk al heel tof, maar heel duur.

• TucanoItaly
  • Niet online
quote:
prettig schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 17:49:
Enige wat qua EV's nog achterblijft: bestelwagens..... beperkt bereik
Ik neem aan dat we het dan over de Nissan e-NV200 hebben?

Renault Zoe Q90

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Er staat een uitgebreide bespreking van de 40 kWh e-NV200 op youtube (Duits). Niet alleen geschikt als bestelbusje, maar ook voor gezinnen met 4-5 kinderen of als je met kinderwagens of fietsen op stap gaat.

• menzo
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 23:02
Het zal denk ik niet lang duren voordat er een een nieuwe e-NV200 komt die op de nieuwe Leaf is gebaseerd.

• prettig
quote:
TucanoItaly schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 18:54:
[...]

Ik neem aan dat we het dan over de Nissan e-NV200 hebben?
ja oa... zijn er niet veel en deze heeft ook beperkt bereik, gooi hem maar eens vol en ga rijden op de snelweg.....je moet gewoon te vaak laden (kost teveel tijd) als "gezinsauto" is die zinvoller of als stadbezorgdienst auto.

"busjes" maken, bij veel bedrijven, nu eenmaal vaak veel km's per jaar.
Vaak continue onderweg of naar plekken waar ze niet kunnen laden.
En veel bedrijven..... de trekhaak... die is er niet ! (paar ton erachter kan niet)

Dus dat is gewoon dieselen ......

BMW i3, solar 25.000 Pw

• YoshiBignose
quote:
marcop23 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 18:48:
[...]

Alsnog lijkt die denk ik een stuk 'normaler' dan de oude. Ik vind hem best mooi. Door het betere uiterlijk samen met de grotere accu denk ik dat elektrisch rijden nu wel echt aantrekkelijker gaat worden. Tesla's waren natuurlijk al heel tof, maar heel duur.
Inderdaad, maar dan voornamelijk de 60 variant. Ik vind 40 nog niet echt bijzonder en de gemiddelde ICE-rijder denk ik ook niet.

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
quote:
prettig schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 20:24:
ja oa... zijn er niet veel en deze heeft ook beperkt bereik, gooi hem maar eens vol en ga rijden op de snelweg.....je moet gewoon te vaak laden (kost teveel tijd) als "gezinsauto" is die zinvoller of als stadbezorgdienst auto.
De oude versie heeft slechts een 24 kWh (170 km NEDC) batterij, de nieuwe 40 kWh (280 km NEDC) ofwel ongeveer 193 km in werkelijkheid volgens de site. Dat is behoorlijk wat meer bereik dan het was. Er kan 695 kg last worden meegenomen, 2 europaletten achter elkaar. 50 kW CHAdeMO. Er kan een aanhanger worden gekoppeld (max. 460 kg).

• prettig
Is nog te weinig voor een bedrijfsbus (goed voor lokale bedrijfsdienst, pakketjes, service, etc ....). En weer 1-fase laden !

Beetje zzp-er kan er niet me uit de voeten, zit je in de bouw al helemaal niet (bouwplaats kun je niet laden, kan te weinig in kan niks trekken). Wij komen vaak op projecten (installatiewerk) en vaak meerdere adressen.....gaat niet.

Is gewoon nog even wachten, komen wel.......

Oude hebben we een week getest, en haalde krap 100km (echt bedrijfs gebruik). Top is 123 km/h...... en harder dan 100 km/h moet je niet proberen, haal je de 100km echt niet (24kw accu).

prettig wijzigde deze reactie 15-02-2018 07:31 (11%)

BMW i3, solar 25.000 Pw

• janesh
  • Laatst online: 23:00

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

quote:
prettig schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 20:24:
[...]

"busjes" maken, bij veel bedrijven, nu eenmaal vaak veel km's per jaar.
Vaak continue onderweg of naar plekken waar ze niet kunnen laden.
En veel bedrijven..... de trekhaak... die is er niet ! (paar ton erachter kan niet)

Dus dat is gewoon dieselen ......
Dat laatste geldt voor mij ook als pensionado. Met mijn twee ton zware caravan blijft het gewoon dieselen.

i-miev 2012, i3s rex 2018, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB, BMW 730d 2014.

• mux

mux

99% efficient!

Kan een Model S/X geen caravan trekken?

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 23:19
quote:
mux schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 10:09:
Alleen de X, die heeft een max trekgewicht van 2500kg.

Met gestrekt been.

• tiguan
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 18:21
De cijfers van januari;

ModelType of vehicleNumberChange from last month
Tesla Model SPassenger car (BEV)8,07648
Renault ZOEPassenger car (BEV)2,404100
Nissan LeafPassenger car (BEV)2,14522
BMW I3Passenger car (BEV)1,940164
Volkswagen GolfPassenger car (BEV)1,726506
Tesla Model XPassenger car (BEV)1,68718
Hyundai IoniqPassenger car (BEV)1,307314
Nissan E-NV200Commercial car ≤ 3.5 tons (BEV)8153
Renault Kangoo ExpressCommercial car ≤ 3.5 tons (BEV)76611
Smart ForTwo / Electric DrivePassenger car (BEV)5193

Bron: RVO

• janesh
  • Laatst online: 23:00

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

quote:
mux schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 10:09:
Jazeker, maar voor mij te weinig bereik.
Met mijn pajero's haal ik 550 km op een volle tank, en de 730d 700 km.

i-miev 2012, i3s rex 2018, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB, BMW 730d 2014.

• MeZZiN
Alleen de X kan trekken maar de range gaat met 30% omlaag. Dus elke 200-300 kilometer moet je aan de lader. Maar heb je wel een grote caravan er achter zitten.

Maar ja het kan niet gelijk aan je diesel bak maar goed zelf zou ik er niet mee zitten dan doe ik maar iets langer over de rit. of plan ik een extra stop. Met mijn kids kan ik toch niet meer dan 2-3 uur door knallen.

• MarcelGo
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 21:06
quote:
tiguan schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 10:11:
De cijfers van januari;

Hi welke cijfers zijn dit?

duurzaam is de weg, 9180Wp solar, E-Golf

• tiguan
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 18:21
@MarcelGo Deze cijfers komen bij RVO vandaan.

• mjdvandenberg
@MarcelGo Dat zijn de aantallen geregistreerde voertuigen in Nederland.

• MeZZiN
Ben benieuwd hoe hij in maart er bij staat met de nieuwe leaf ^_^ Er zijn bijna geen leafs meer verkocht sinds december.

• mjdvandenberg
Kan wel eens hard gaan lopen, als je het verschil tussen de oude en nieuwe Leaf ziet. Zowel uiterlijk als bruikbaarheid zijn imho flink toegenomen d:)b.

En ja, de vernieuwde nieuwe Leaf met 60kWh (wanneer komt die eindelijk eens een keer...) zal een nog positievere invloed hebben op de verkoopcijfers denk ik. Naast de Niro EV maakt deze bij mij iig wel kans.

• MeZZiN
Ja die nieuwe leaf is tenminste een mooie auto. Kan niet wachten tot hij voor staat bij ons.

• Hachy

• MeZZiN
@Hachy Goed bezig nog een hoop te doen maar goed om dit probleem aan te kaarten. Verder in duitsland goed oppassen.

• prettig
quote:
MeZZiN schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 10:53:
Alleen de X kan trekken maar de range gaat met 30% omlaag. Dus elke 200-300 kilometer moet je aan de lader. Maar heb je wel een grote caravan er achter zitten.

Maar ja het kan niet gelijk aan je diesel bak maar goed zelf zou ik er niet mee zitten dan doe ik maar iets langer over de rit. of plan ik een extra stop. Met mijn kids kan ik toch niet meer dan 2-3 uur door knallen.
Is ook het probleem bij bussen, bereik loopt flink terug als ze ze vol douwen en snelweg gaan rijden.
Zetten ze er 80-100kw accu in: wordt die weer veel te zwaar (te weinig laadvermogen).
Dus zal nog wel even duren voordat we goede elektrische bussen hebben.

Caravan's idem......je hebt aardig wat auto met accu nodig wil daarmee op vakantie kunnen/willen.

BMW i3, solar 25.000 Pw

• prettig
quote:
tiguan schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 10:11:
De cijfers van januari;

Bron: RVO
Of:
22.488 EV's
98.227 Hybrids
2.197.250 bedrijfsvoertuigen (ICE)
8.222.974 auto's (ICE).... o ja die 120.000 ev's + hybrides moeten er dan wel nog vanaf

Zeg maar 10,3 miljoen ICE's en 0.22 % is dus EV (ongeveer niks dus).

BMW i3, solar 25.000 Pw

Pagina: 1 ... 91 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*