• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:43
prettig schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 15:04:
[...]
Is ook het probleem bij bussen, bereik loopt flink terug als ze ze vol douwen en snelweg gaan rijden.
Zetten ze er 80-100kw accu in: wordt die weer veel te zwaar (te weinig laadvermogen).
Dus zal nog wel even duren voordat we goede elektrische bussen hebben.
Op de snelweg maakt dat voldouwen dan juist weer weinig uit (dat doet vooral zeer in de stad).

Toch heb ik het gevoel dat dit straks echt wel in een stroomversnelling komt. Zeker voor bussen die continue op vaste punten stoppen zie ik weinig problemen. De uitdaging voor vliegtuigen lijkt me groter....
prettig schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 15:17:
[...]
Zeg maar 10,3 miljoen ICE's en 0.22 % is dus EV (ongeveer niks dus).
Toch leuk er daar één van te zijn!

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 15-02-2018 15:28 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:52

Freak187

geen

prettig schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 20:24:
[...]

ja oa... zijn er niet veel en deze heeft ook beperkt bereik, gooi hem maar eens vol en ga rijden op de snelweg.....je moet gewoon te vaak laden (kost teveel tijd) als "gezinsauto" is die zinvoller of als stadbezorgdienst auto.

"busjes" maken, bij veel bedrijven, nu eenmaal vaak veel km's per jaar.
Vaak continue onderweg of naar plekken waar ze niet kunnen laden.
En veel bedrijven..... de trekhaak... die is er niet ! (paar ton erachter kan niet)

Dus dat is gewoon dieselen ......
Wat voor busjes bedoel je precies? Bouwbusjes met gereedschap die 's ochtends naar een klus rijden en 's middags weer terug naar huis, voor die is elektrisch ideaal. Ik geloof niet dat veel van die bouwbusjes meer dan 150 km per dag maken.

Misschien is het inderdaad niet toereikend voor een koerriersdienst oid.

Kia Niro-EV 2024

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:16
Ik zie juist koeriersdiensten hier vaak in elektrische auto's rijden. DHL heeft z'n eigen modelletje. Maar ook de Nissan E-NV200 zie ik af en toe voorbij komen.

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

prettig schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 15:04:
[...]

Is ook het probleem bij bussen, bereik loopt flink terug als ze ze vol douwen en snelweg gaan rijden.
Zetten ze er 80-100kw accu in: wordt die weer veel te zwaar (te weinig laadvermogen).
Dus zal nog wel even duren voordat we goede elektrische bussen hebben.

Caravan's idem......je hebt aardig wat auto met accu nodig wil daarmee op vakantie kunnen/willen.
Ach met een benzine auto haalde ik de 300km ook niet met caravan erachter.

In de Chinese stad Shenzen (ruim 11 miljoen mensen) rijden bijna 2000 volledig elektrische bussen. Dat is 1/3e van het aantal dino-bussen in heel Nederland. Hoezo 'het zal nog wel even duren' ?
Het is gewoon een kwestie van prioriteiten stellen en durven investeren.

Afbeeldingslocatie: https://cleantechnica.com/files/2017/11/100-electric-bus-fleet-for-shenz.jpg

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:59
Op Schiphol rijden aan Airside gedurende bijna 3 jaar al vol elektrische bussen en vanaf mei ook alle personeelsbussen (en dat zijn er veel...)

[ Voor 4% gewijzigd door MarcelGo op 15-02-2018 15:48 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Hachy schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 15:40:
[...]

Ach met een benzine auto haalde ik de 300km ook niet met caravan erachter.

In de Chinese stad Shenzen (ruim 11 miljoen mensen) rijden bijna 2000 volledig elektrische bussen. Dat is 1/3e van het aantal dino-bussen in heel Nederland. Hoezo 'het zal nog wel even duren' ?
Het is gewoon een kwestie van prioriteiten stellen en durven investeren.

[afbeelding]
Bussen (komen in NL ook al) is wat anders dan een bestelbus en ja je hebt gelijk...... wij lopen flink achter in China lopen ze flink voorop... dus daar kijk ik ook goed naar, die gaan alle pijn punten van EV's krijgen voordat wij ze krijgen met onze 0,2% EV's op de weg.

Maar bestelbus moet zeker kunnen als Tesla al een vrachtwagen kan maken...... fabrikanten doen gewoon te weinig eraan (verdienen denk ik te goed aan al die busjes).

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:11

databeestje

Von PrutsHausen

[...]

Of:
22.488 EV's
98.227 Hybrids
2.197.250 bedrijfsvoertuigen (ICE)
8.222.974 auto's (ICE).... o ja die 120.000 ev's + hybrides moeten er dan wel nog vanaf

Kleine kanttekening hier, de gemiddelde ICE is ouder (10,2 jaar) dan dat er elektrische auto's op de markt zijn. Vanaf 2011 is er eigenlijk pas een knappe commerciele productie auto te koop in de vorm van de Leaf.

Het is een beetje flauw om de afgelopen 30 jaar verkoop aan ICE's te vergelijken met 8 jaar aan nieuw verkoop van elektrische auto's. Ik zie nog steeds Toyota Carina II rijden, dus kan het nog even duren.
prettig schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 15:53:
[...]

Bussen (komen in NL ook al) is wat anders dan een bestelbus en ja je hebt gelijk...... wij lopen flink achter in China lopen ze flink voorop... dus daar kijk ik ook goed naar, die gaan alle pijn punten van EV's krijgen voordat wij ze krijgen met onze 0,2% EV's op de weg.

Maar bestelbus moet zeker kunnen als Tesla al een vrachtwagen kan maken...... fabrikanten doen gewoon te weinig eraan (verdienen denk ik te goed aan al die busjes).
Een gemiddelde elektrische bus heeft circa 300kWh aan accu of meer mee. De reden dat schiphol het o.a. doet is dat de diesel bussen niet op temperatuur kwamen. Ze hebben er 30 stuks geloof ik van BYD.

Gewicht van de accu's in de bus is niet zo'n groot probleem, 300kWh accu is 1500kg, dat is vergelijkbaar met 20 personen, maar meer dan 50 in een bus stoppen wordt al lastig, dus het gewicht is het probleem niet in deze voor personenvervoer. Gezien de recente grote orders voor elektrische bussen is de Connexxion in Noord Holland en Bravo in Eindhoven wel om.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik hoop dat het niet als spam gezien wordt, maar vanavond zet ik mijn ICU Compacts op Marktplaats omdat ik ze niet aan mijn backend naar keuze kan hangen. Mocht iemand hier ook interesse hebben stuur een pb, en uiteraard krijg je Tweakerskorting :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-09 15:44
[...]

Of:
22.488 EV's
98.227 Hybrids
2.197.250 bedrijfsvoertuigen (ICE)
8.222.974 auto's (ICE).... o ja die 120.000 ev's + hybrides moeten er dan wel nog vanaf

Sorry, ik moet je corrigeren: 1,2% ziet er al veel beter uit toch? _/-\o_ :+

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Het gaat ook nog nergens over maar we moeten ergens beginnen ^_^ voor uitgang Ik heb dit jaar mijn ICE er uit gedonderd (ben er druk mee bezig) en 2 EV voor terug

• prettig
natuurlijk is het geen echt vergelijk en gaat nog heel lang duren...... maar zodra er 1 miljoen rijden wordt het pas leuk......wat ik bedoel is: alles waar we nu tegenaan lopen moet je x 100-200 doen want dan zie je pas wat het probleem is als je er veel hebt.

Busjes..... de bouw (zzp) is heel simpel: moet plaat plat in kunnen van 244x122cm en die zijn er niet elektrisch en betaalbaar (moet gewoon concureren met de vivaro, trafic en transit).
Die nissan is veel te klein voor een echte bouwvakker.
Bouwvakkers die naar hun werk rijden hebben genoeg aan hun normale auto.

Bussen, ja die BYD loopt daar mee voorop en prima toepassing.
Ze zijn in China al bezig met een elektrisch vrachtschip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Guys we moeten even een Tesla rijder in nood helpen, genaamd Martijn.

Martijn woont in Amsterdam en heeft geen eigen laadplek. Hij heeft een parkeervergunning voor beperkt gebied. Binnen dit gebied staan DRIE laadpalen van de Nuon, waarvan ééntje het er -soms- doet. De andere twee staan al een half jaar tot een jaar in storing en doen het in zijn geheel niet.

Hij heeft wel 60x gebeld met de Nuon sinds half augustus 2017 maar er gebeurt bijna niets.

Lees het verbijsterende verhaal hier

En voel je vrij daarna bij de NUON / Heijmans een storing te melden op

laadpaal1: Fannius Scholtenstr 19 - Nuon EVB-P1552430
laadpaal2: Nassaukade 8/9 - Nuon EVB-P1529006

Ik heb zelf net een storing gemeld bij Laadpaal 1 :)

Thanx

[ Voor 3% gewijzigd door Hachy op 15-02-2018 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:25

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Hachy wat een tenenkrommend verhaal.. ook al die “grappige”, “meelevende” social media scholiertjes die totaal geen mandaat hebben om echt iets aan te pakken.
Het treurigste is wel dat ie geen extra paal kan aanvragen omdat de bestaande palen onvoldoende gebruikt worden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Jezus wat een shitshow is dat zeg. Ik zocht nog een leuk testrondje voor de motor deze zaterdag, tijd voor een paalinspectie dan maar :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Erg he. En dan zeggen dat ze alles in het systeem terug kunnen vinden maar wel 14x om een DM/PM met z'n telefoonnummer vragen. Aarrgh...

• Luc79Ehv
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 10:03
Heeft deze Martijn al eens getest met een andere kabel? Want had laatst iets vergelijkbaars met iemand die ook dacht dat alle palen bij hem in de buurt stuk waren maar bleek los contact in de kabel te zijn.

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Ik denk het niet want volgens Nuon zelf waren de palen ook stuk.

• Luc79Ehv
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 10:03
Als ik het zo lees en zie welke kabel hij gebruikt, op een vd foto's is een blauwe Mennekes kabel te zien, dan lijkt het me inderdaad sterk dat het aan de kabel ligt in dit geval. Wat een verhaal zeg...

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Actie van Milieudefensie:
https://www.groen7.nl/luc...ingsbord-ongezonde-lucht/

Waar het eigenlijk op neer komt, is dat ze een rechtszaak hebben gewonnen. Ze eisten handhaving van gemeenten op het gebied van luchtvervuiling. Toen kregen ze gelijk, maar nu moeten ze natuurlijk controleren of die gemeente ook werkelijk iets doen. Dus gaan ze meten, met zo te zien een beetje een ludieke actie er bij.

Sinds dat ik elektrisch rij, heb ik het idee dat de steden vroeg of laat bepaald verkeer gaan beperken. Dat doen ze nu al met ouwe diesels, maar dat zal wel strenger worden.

Afbeeldingslocatie: https://milieudefensie.nl/mobiliteit/recht-op-gezonde-lucht/nieuws-en-blogs/8.jpg

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:34
Ik heb ook een tweet gestuurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:37

mux

99% efficient!

Tja, als ik die Martijn was had ik allang een eigen EVSE gebouwd, de paal vakkundig met een sloophamer verwijderd en direct op driefasen m'n eigen laadpaal gebouwd. Twee, drie weken werk inclusief voorbereiding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Wat een verhaal man man man ;( Daarom zou ik nooit een EV nemen als ik moet vertrouwen op een openbare paal. Ten eerste moet je vaak een stukje lopen, ten tweede kan je plaats bezet zijn door een andere EV (of een ICER) en ten derde kan de paal dan ook nog eens stuk zijn :')

Facts don't care about your feelings

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:11
Het zou gewoon betrouwbaar moeten werken, zoals het openbare energienet het eigenlijk altijd doet in Nederland. Zo goed, dat niemand behalve de meest kritische bedrijven generators heeft. Maar ja, dat doet het dus nog niet. Hopelijk dat het beter wordt als straks 10% van de auto's elektrisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Je zou toch denken dat de Noren ook wel de volgende problemen zouden moeten hebben met de Hyundai Ioniq. Dat wil zeggen dat de auto vaak niet wil laden vanwege de stekker bij -15C.

https://electrek.co/2018/...ic-recalls-charger-issue/

Oplossing was een haardroger bij de socket in de auto houden, iets met vocht misschien? Nu weet ik het niet zeker, maar ik geloof wel dat Canada de J1772 gebruikt, en niet de Mennekes.

Ik heb het altijd al fascinered gevonden dat de J1772 socket geen weep hole heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:35
MeZZiN schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 17:09:
Het gaat ook nog nergens over maar we moeten ergens beginnen ^_^ voor uitgang Ik heb dit jaar mijn ICE er uit gedonderd (ben er druk mee bezig) en 2 EV voor terug
Same here. Vanmiddag de Zoe voor mijn vrouw ophalen, dan zijn we voor 75% elektrisch. Dan nog mijn PHEV vervangen. Dikke twijfel of het een Leaf 40kWh moet worden, of toch wachten op de Niro/Ioniq/Leaf 64kWh :?

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
mjdvandenberg schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 07:27:
[...]

Same here. Vanmiddag de Zoe voor mijn vrouw ophalen, dan zijn we voor 75% elektrisch. Dan nog mijn PHEV vervangen. Dikke twijfel of het een Leaf 40kWh moet worden, of toch wachten op de Niro/Ioniq/Leaf 64kWh :?
Ik zou wachten.... rijden al vanaf 2013 met diverse EV's en hybrids met verschillend personeel.
Ervaring leert, bereik is 1 (wij wachten op de kona 64kw).

Allemaal roepen ze ga voor meer bereik heb je het meest aan.
Al dat andere gedoe (laden, palen, 1 of 3 fase laden, DC laden.....) kun je zelf oplossen, grotere accu niet.
Inruilwaarde.......nog lastig, maar denk dat een 64kw straks gewilder is dan een 40kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
prettig schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 07:39:
[...]

Ik zou wachten.... rijden al vanaf 2013 met diverse EV's en hybrids met verschillend personeel.
Ervaring leert, bereik is 1 (wij wachten op de kona 64kw).
Tsja. 250-300km is normaal gesproken prima, alleen voor die ene vakantierit is het wat lastiger.
Ik kan wel thuis laden, dus altijd met een volle accu weg, en hoef voor mijn werk niet door heel Nederland te rijden. De Kona heb ik naar gekeken, maar die is wel erg klein als je er met 2 volwassenen en 2 bijna-volwassenen in wilt passen. Een Kia Niro is een flinke slag groter dacht ik, maar wanneer die beschikbaar komt????
Inruilwaarde.......nog lastig, maar denk dat een 64kw straks gewilder is dan een 40kw.
Dat is wel een punt inderdaad. Het blijf koffiedik kijken, maar als ik zo om me heen luister is de algemene houding nog "ik wil na 5 minuten 'tanken' weer 500km gaan rijden, dan wordt elektrisch rijden interessant". Daar ben ik het niet mee eens, maar dat zorgt er wel voor dat de minder ruim bedeelde auto's snel minder waard kunnen worden. Voor onze Zoe is dat niet zo'n punt, daar willen we lang mee gaan doen. Mijn eigen auto 'moet' toch wel met regelmaat vervangen worden :P , dus dan is afschrijving wel flink van invloed op de totale kosten.

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
de algemene houding nog "ik wil na 5 minuten 'tanken' weer 500km gaan rijden......

Ze hebben wel een punt......als ik een 60kw in een uur vol heb is ook prima, dan hoef je maar paar keer in de week te laden (of 1x). En lange trip weet je toch vaak ruim van te voren.

Maar als je volledig elektrisch gaat is bereik toch wel belangrijk.....zodat je ook die afstand kunt rijden als het nodig is. En wij nemen gewoon extra budget op voor DC snelladers (thuis/zaak), zodat je snel kunt bijladen indien nodig.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:55

Snow_King

Konijn is stoer!

prettig schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 08:57:
de algemene houding nog "ik wil na 5 minuten 'tanken' weer 500km gaan rijden......

Ze hebben wel een punt......als ik een 60kw in een uur vol heb is ook prima, dan hoef je maar paar keer in de week te laden (of 1x). En lange trip weet je toch vaak ruim van te voren.

Maar als je volledig elektrisch gaat is bereik toch wel belangrijk.....zodat je ook die afstand kunt rijden als het nodig is. En wij nemen gewoon extra budget op voor DC snelladers (thuis/zaak), zodat je snel kunt bijladen indien nodig.
Mag ik hier op Tweakers een klein beetje de eenheden-politie uithangen?

Een accu zijn capaciteit druk je uit in kiloWatt-uur, ofwel: kWh

Bij de Leaf gaat het dus om de 40kWh of 60kWh accu.

kW, kiloWatt is een eenheid voor vermogen en daarmee geef je aan hoe veel vermogen de elektromotor kan leveren bijvoorbeeld.

Laten we in ieder geval op Tweakers proberen de eenheden correct te houden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bioflap
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-09 09:07
mjdvandenberg schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 07:27:
[...]

Je zou ook kunnen kijken naar de nieuwe Hyundai Kona EV? Deze wordt aan het einde van deze maand gepresenteerd.. Verwachte levering is juni/juli.

Ik ben gisteren bij de dealer geweest om alvast de kleuren en opties te selecteren die ik er op zou willen, om z.s.m. te gaan bestellen als de Kona leverbaar is *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
prettig schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 08:57:

Ze hebben wel een punt......
Vind ik niet ;-)
Eerlijk is eerlijk: ik zou onze Zoe ook niet als enige auto willen hebben, ik voel er niet zoveel voor om regelmatig (1x per week) te moeten gaan plannen hoe ik op mijn bestemming en weer terug kan komen.

Maar om de 2 uur een pauze inlassen kan geen kwaad voor de concentratie. En is het zo'n probleem om voor die 1 of 2 keer dat je ver weg op vakantie gaat wat meer tijd uit te trekken (of een ICE te huren)?
Er zijn natuurlijk altijd situaties te bedenken waarin het niet handig is om een EV te hebben, maar die zijn op (lang) niet iedereen van toepassing. Voor de meeste mensen geldt dat ze misschien 2x per jaar meer dan 150km op een dag rijden, dus zou een EV met 250km bereik dus ruim voldoende moeten zijn. Voor die 2x per jaar moet je dan inderdaad aanpassingen doen, maar de rest van het jaar rijd je dus wel schoon en comfortabel ;-)
En wij nemen gewoon extra budget op voor DC snelladers (thuis/zaak), zodat je snel kunt bijladen indien nodig.
Klopt, daar kan je een inschatting van maken en in de TCO-berekening opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
Bioflap schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 09:20:
[...]

Je zou ook kunnen kijken naar de nieuwe Hyundai Kona EV? Deze wordt aan het einde van deze maand gepresenteerd.. Verwachte levering is juni/juli.

Ik ben gisteren bij de dealer geweest om alvast de kleuren en opties te selecteren die ik er op zou willen, om z.s.m. te gaan bestellen als de Kona leverbaar is *O*
Een Kona is wel erg krap helaas, anders was het best een optie geweest inderdaad.
27 februari 's morgens vroeg bij de dealer op de stoep gaan liggen :z, dan is de introductie dacht ik. Ik zag hem hier staan in oranje, lekker flitsend kleurtje d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Weet iemand waarom Fastned autocharge heeft uitgezet bij Hyundai auto’s?
Fastned gaat Hyundai vragen voor een oplossing.?
Is er soms een data lek of zo.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

mjdvandenberg schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 09:22:
Maar om de 2 uur een pauze inlassen kan geen kwaad voor de concentratie.
Het probleem met die Zoe is natuurlijk dat een pauze meteen meer dan een uur duurt. Zelfs met de Q90 (Q vor "Quickcharge"), kost het volgens de brochure 65 minuten om van 0 naar 80% te laden.

Dat is best lang, hoor. Voor lunch is dat prima. Maar zelfs met de beste wil duurt een kop koffie met een taartje geen uur lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
Klopt @TucanoItaly, daarom willen we de Zoe ook niet als enige EV... Een 40kWh Leaf komt al veel meer in de buurt van praktisch bruikbaar in bijna alle gevallen. Dan ben je ook wel een uurtje aan het laden bij de snellader, maar dan kan je daarna weer 250 a 300 km rijden. Onze Zoe zou inderdaad nog langer moeten laden (is geen QuickCharge, dus 22kW max), en dan kom je 125 km verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bioflap
mjdvandenberg schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 09:25:
[...]

Een Kona is wel erg krap helaas, anders was het best een optie geweest inderdaad.
27 februari 's morgens vroeg bij de dealer op de stoep gaan liggen :z, dan is de introductie dacht ik. Ik zag hem hier staan in oranje, lekker flitsend kleurtje d:)b
Krap in de zin van budget, of qua ruimte? Nadat ik gisteren een proefrit heb gemaakt moet ik zeggen dat hij mij erg meevalt qua ruimte. Ik ben 2m, en kan prima voorin zitten. Met de stoel helemaal naar achteren kan er nog iemand achter mij zitten.

De kofferbak is overigens wel weer aan de kleine kant..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
Krap qua ruimte. Ik ben 1,86, mijn dochters zijn 14 en 16 en nu al 1,70+. Bagageruimte is ook wel een issue als we ermee op vakantie willen. Maar
Ik ben 2m
misschien moet ik toch even gaan passen en meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieZoe
  • Laatst online: 07-06 09:24
Hoe verhoudt de Kona zich tot de Zoe?
Qua grootte dan.

[ Voor 19% gewijzigd door JopieZoe op 16-02-2018 10:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MeZZiN
De leaf is wel redelijk in hoofdruimte achter. Ik kan prima achter zitten. Het is omdat er nog geen trekhaak EV zijn plus de range is net nog te kort voor vakantie maar de 60kwh batterij zou erg helpen. Maar goed tesla is voorlopig nog heer en meester voor de lange afstand. Omdat ook de infra hebben. Daar kunnen de andere autos nog wat van leren.

Kona is volgens mij groter en luxer vind zelf de Zoe een beetje karige auto. En redelijk klein. Kona is stukken groter net zoals de ioniq en leaf. Zoe kan je met een clio vergelijken.

Afbeeldingslocatie: https://www.automobiledimension.com/photos/renault-zoe-2017.jpg
Renault Zoe
Afbeeldingslocatie: https://www.automobiledimension.com/photos/nissan-leaf-2018.jpg
Nissan Leaf
Afbeeldingslocatie: https://www.automobiledimension.com/photos/hyundai-ioniq-2016.jpg
Hyundai Ioniq
Afbeeldingslocatie: https://www.automobiledimension.com/photos/hyundai-kona-2018.jpg
Hyundai Kona
(weet niet zeker of dit exact de EV kona is maar zal niet veel verschillen)

Als je nu aan het shoppen ben zou ik zelf kijken naar de kona of leaf. De zoe is helaas niet zo interessant op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieZoe
MeZZiN schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:19:
De leaf is wel redelijk in hoofdruimte achter. Ik kan prima achter zitten. Het is omdat er nog geen trekhaak EV zijn plus de range is net nog te kort voor vakantie maar de 60kwh batterij zou erg helpen. Maar goed tesla is voorlopig nog heer en meester voor de lange afstand. Omdat ook de infra hebben. Daar kunnen de andere autos nog wat van leren.

"]afbeelding[/url]]
Hyundai Ioniq
[afbeelding]
Hyundai Kona
(weet niet zeker of dit exact de EV kona is maar zal niet veel verschillen)

Als je nu aan het schoppen ben zou ik zelf kijken naar de kona of leaf. De zoe is helaas niet zo interessant op dit moment.
Thnx! Ik heb momenteel een Zoë R90 Bose. Wel een fijne auto. Maar de ruimte is inderdaad wel wat beperkt. Actieradius voldoet op zich wel maar kan beter. Ik blijf rondkijken totdat ik een beter alternatief vindt. Waarschijnlijk wacht ik tot in 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:17

Wailing_Banshee

You're Next

mjdvandenberg schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 09:22:
[...]
Maar om de 2 uur een pauze inlassen kan geen kwaad voor de concentratie.
Elke 2 uur een uur pauze. Is nogal wat.
En is het zo'n probleem om voor die 1 of 2 keer dat je ver weg op vakantie gaat wat meer tijd uit te trekken (of een ICE te huren)?
Persoonlijk vind ik het niet prettig om met andermans auto op vakantie te gaan. En een huurauto is natuurlijk ook gewoon andermans auto.
Er zijn natuurlijk altijd situaties te bedenken waarin het niet handig is om een EV te hebben, maar die zijn op (lang) niet iedereen van toepassing. Voor de meeste mensen geldt dat ze misschien 2x per jaar meer dan 150km op een dag rijden, dus zou een EV met 250km bereik dus ruim voldoende moeten zijn. Voor die 2x per jaar moet je dan inderdaad aanpassingen doen, maar de rest van het jaar rijd je dus wel schoon en comfortabel ;-)
Het probleem is natuurlijk: welk merk levert gegarandeerd, 365 dagen per jaar, ook bij koude weersomstandig heden altijd minimaal 250km bereik? Dus niet op een testbank, maar in de realiteit? (het liefst zou ik trouwens 350km willen hebben, dan kan ik in ieder geval op 1 "tank" naar m'n broers rijden...)

Ik las vanmorgen dat de Leaf nu in ieder geval in de buurt komt (vind het ook wel een mooie auto trouwens, maar ik vind de Zoe leuker).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Voor ons is een huur auto geen optie we hebben zo vaak een grote auto nodig (om het weekend minimaal) dus voor ons was het redelijk simpel . Maar als zou ik voor vakanties alleen dan zou ik al snel alleen 2 leafs hebben staan + huurauto voor de vakantie had stukken goedkoper geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diviuss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-04-2022
Deze ochtend mijn eerste probleem met mijn e-Golf.
Na een dag aan de lader gestaan te hebben, startte de auto niet meer.
Via de app zag ik dat de accu volledig vol was.
Echter stekker ging er niet meer uit, auto startte niet en ontgrendeling werkte niet meer.
ANWB was snel ter plaatse en wat bleek de 12V accu was leeggelopen.

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn dat tijdens het laden de 12v accu leegloopt.
Ik heb een vermoeden dat het met de app te maken heeft waarbij ik het voor verwarmen heb ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
JopieZoe schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:26:
[...]

Thnx! Ik heb momenteel een Zoë R90 Bose. Wel een fijne auto. Maar de ruimte is inderdaad wel wat beperkt. Actieradius voldoet op zich wel maar kan beter. Ik blijf rondkijken totdat ik een beter alternatief vindt. Waarschijnlijk wacht ik tot in 2019
Als je deze al heb zou ik ook even wachten de grotere range autos komen einde dit jaar begin volgend jaar dus dan wordt het pas interessant om over te stappen.
Diviuss schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:33:
Deze ochtend mijn eerste probleem met mijn e-Golf.
Na een dag aan de lader gestaan te hebben, startte de auto niet meer.
Via de app zag ik dat de accu volledig vol was.
Echter stekker ging er niet meer uit, auto startte niet en ontgrendeling werkte niet meer.
ANWB was snel ter plaatse en wat bleek de 12V accu was leeggelopen.

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn dat tijdens het laden de 12v accu leegloopt.
Ik heb een vermoeden dat het met de app te maken heeft waarbij ik het voor verwarmen heb ingesteld.
Weet het niet precies maar de accu wordt opgeladen alleen bij rijden niet bij opladen. Kan ook gewoon met een tesla gebeuren. Die 12 volt accu is er volgens mij alleen vanwege overheids regels.

[ Voor 44% gewijzigd door MeZZiN op 16-02-2018 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bioflap
mjdvandenberg schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 09:59:
Krap qua ruimte. Ik ben 1,86, mijn dochters zijn 14 en 16 en nu al 1,70+. Bagageruimte is ook wel een issue als we ermee op vakantie willen. Maar
[...]
misschien moet ik toch even gaan passen en meten.
Kofferbakruimte val tegen, dus voor vakanties zit ik ook nog ff te denken wat dan handig is.
Als je verder het Premium model hebt, dan heb je o.a. stoelverwarming, stoelventilatie, stuurverwarming, HUD, Lane assist en ACC. Er zitten echt allerlei leuke opties op de Kona, dus het valt mij zeker niet tegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diviuss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-04-2022
Klopt dat de 12v opgeladen wordt tijdens het rijden. Maar op de een of andere manier is de accu toch leeggelopen en kon daardoor de auto niet meer starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
@Bioflap Je hebt me overtuigd om eens langs te gaan bij de Hyundai dealer.
Wel grappig dat je dan een auto hebt met de range om vrij goed op vakantie te kunnen gaan, maar weinig spullen mee kunt nemen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
MeZZiN schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:19:

Kona is volgens mij groter en luxer vind zelf de Zoe een beetje karige auto. En redelijk klein. Kona is stukken groter net zoals de ioniq en leaf. Zoe kan je met een clio vergelijken.
Had niet verwacht dat de Leaf langer zou zijn dan de Ioniq, zo oogt ie niet. Nu ben ik wel benieuwd hoe ruim ie van binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
De leaf is iets groter (alleen lijkt het niet) maar goed blijven relatief kleine auto's maar prima voor een weekend naar een huis / vakantie naar frankrijk (huisje) misschien de tent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
YoshiBignose schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:59:
Had niet verwacht dat de Leaf langer zou zijn dan de Ioniq, zo oogt ie niet. Nu ben ik wel benieuwd hoe ruim ie van binnen is.
Verrassend ruim eigenlijk. Ik heb geprobeerd achterin een Ioniq te gaan zitten, maar paste alleen maar onderuitgezakt, of met mijn hoofd schuin. In een Leaf ging dat prima (ik ben 1,86m, dus niet eens zo gek lang). De kofferruimte scheelt ook aanzienlijk.
Wel typisch Japans, het stuur is alleen in hoogte verstelbaar, naar je toe trekken was prettiger geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Laatst online: 18:55
mjdvandenberg schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:02:
[...]

Verrassend ruim eigenlijk. Ik heb geprobeerd achterin een Ioniq te gaan zitten, maar paste alleen maar onderuitgezakt, of met mijn hoofd schuin. In een Leaf ging dat prima (ik ben 1,86m, dus niet eens zo gek lang). De kofferruimte scheelt ook aanzienlijk.
Wel typisch Japans, het stuur is alleen in hoogte verstelbaar, naar je toe trekken was prettiger geweest.
Volgens mij is de kofferruimte in de Ioniq iets groter, al lijkt dat niet zo. Volgens de specificaties is de kofferruimte van de Leaf 2 435 liter en van de Ioniq 455 liter, dus 20 liter meer voor de Ioniq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
@Sonicfreak dat is voor de benzine Ioniq. Voor de Ioniq Electric hebben ze accu's in de kofferbak verstopt, en heb je 350 liter over (volgens de brochure zelfs maar 213 liter, maar dat lijkt me wel heel erg weinig).
Die 435 voor de Leaf klopt wel (behalve voor de Tekna, dan ligt er een subwoofer in de kofferruimte, en heb je 405 liter over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
mjdvandenberg schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:08:
@Sonicfreak dat is voor de benzine Ioniq. Voor de Ioniq Electric hebben ze accu's in de kofferbak verstopt, en heb je 350 liter over (volgens de brochure zelfs maar 213 liter, maar dat lijkt me wel heel erg weinig).
Die 435 voor de Leaf klopt wel (behalve voor de Tekna, dan ligt er een subwoofer in de kofferruimte, en heb je 405 liter over).
Ehm nee, de Ioniq Hybrid heeft 550 liter. Zie https://h-static.nl/downl...ndai-IONIQ-Hybrid-HEV.pdf

Wat bij de Ioniq Electric in de brochure staat, klopt volgens mij niet. Want dan zou het maar 213 liter zijn.

Volgens ANWB is het 455 liter.

https://www.anwb.nl/auto/...totest/HYUNDAI/IONIQ/2548

[ Voor 7% gewijzigd door Sonicfreak op 16-02-2018 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
mjdvandenberg schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:08:
Je zou denken....... slim ontwerpen en dan heb je toch echt meer ruimte in een EV.... accu's in de vloer geen motor voorin, geen aandrijflijn, etc ...... en dan toch weer lekker kort door de bocht: modelletje ombouwen naar EV of traditioneel ontwerpen want dat is makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
Sonicfreak schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:12:
[...]

Ehm nee, de Ioniq Hybrid heeft 550 liter. Zie https://h-static.nl/downl...ndai-IONIQ-Hybrid-HEV.pdf

Wat bij de Ioniq Electric in de brochure staat, klopt volgens mij niet. Want dan zou het maar 213 liter zijn.

Volgens ANWB is het 455 liter.

https://www.anwb.nl/auto/...totest/HYUNDAI/IONIQ/2548
En volgens Autoweek:
Hybrid: 443
Plugin: 341
Electric: 350

Kortom: niemand lijkt het zeker te weten... Zo op het oog, zonder meetlint in de buurt, was die van de Electric "te klein", en die van de Leaf "best ok, en vergelijkbaar met wat ik nu heb in de PHEV"

@Bioflap Het zou dus best kunnen dat de Kona EV (nog) minder ruimte heeft van de Kona ICE zoals je hem nu bij de dealer kunt bekijken :'(

[ Voor 8% gewijzigd door mjdvandenberg op 16-02-2018 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:31

uFx

prettig schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:15:
[...]
Je zou denken....... slim ontwerpen en dan heb je toch echt meer ruimte in een EV.... accu's in de vloer geen motor voorin, geen aandrijflijn, etc ...... en dan toch weer lekker kort door de bocht: modelletje ombouwen naar EV of traditioneel ontwerpen want dat is makkelijk.
Het is nooit goed. De Ioniq is volgens mij op basis van prijs-kwaliteit de beste keuze die je nu kunt maken. En wellicht komt dat wel door het hergebruik van het ontwerp voor de EV. Maar grappig genoeg heeft hij meer ruimte dan de (oude) Leaf en bijvoorbeeld de i3, beide auto's die ontworpen zijn als EV.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
mjdvandenberg schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:19:
[...]

En volgens Autoweek:

Kortom: niemand lijkt het zeker te weten... Zo op het oog, zonder meetlint in de buurt, was die van de Electric "te klein", en die van de Leaf "best ok, en vergelijkbaar met wat ik nu heb in de PHEV"

@Bioflap Het zou dus best kunnen dat de Kona EV (nog) minder ruimte heeft van de Kona ICE zoals je hem nu bij de dealer kunt bekijken :'(
Tja, volgens Autoweek zitten er ook Xenox koplampen in de Premium versie terwijl het toch echt LED is. En geen armsteun voor terwijl die er ook wel in zit.

[ Voor 3% gewijzigd door Sonicfreak op 16-02-2018 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
uFx schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:20:
[...]

Het is nooit goed. De Ioniq is volgens mij op basis van prijs-kwaliteit de beste keuze die je nu kunt maken. En wellicht komt dat wel door het hergebruik van het ontwerp voor de EV. Maar grappig genoeg heeft hij meer ruimte dan de (oude) Leaf en bijvoorbeeld de i3, beide auto's die ontworpen zijn als EV.
Eens het is omdat mijn vrouw de ioniq liever niet wilde maar voor de leaf ging. Maar moet zeggen de nieuwe leaf maakt wel dat hyundai zijn ioniq een upgrade moet geven. De Leaf is in veel opzichten veel beter behalve looks vind de ioniq echt een hele mooie auto.

Ben heel blij met de leaf hoor zeker de range maakt ook dat ik ik hem kan gebruiken voor mijn woon werk waarbij de ioniq dat niet kon. Dus bonus punten daar. Maar de ioniq is wel de slimste auto met zo kleine accu zo goed presteren echt top van hyundai en de prijs is ook erg netjes zeker met de standaard luxe uitvoering. De lease prijs verschil tussen de leaf die we nu hebben de de ioniq is 25 euro per maand voor ongeveer de zelfde uitrusting. Als ik de luxe ioniq vergelijk met de luxe leaf dan is de ioniq bijna 50 euro goedkoper in de lease. Dus hyundai doet het wel erg goed.

[ Voor 11% gewijzigd door MeZZiN op 16-02-2018 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx

uFx

MeZZiN schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:28:
[...]

Eens het is omdat mijn vrouw de ioniq liever niet wilde maar voor de leaf ging. Maar moet zeggen de nieuwe leaf maakt wel dat hyundai zijn ioniq een upgrade moet geven. De Leaf is in veel opzichten veel beter behalve looks vind de ioniq echt een hele mooie auto.

Ben heel blij met de leaf hoor zeker de range maakt ook dat ik ik hem kan gebruiken voor mijn woon werk waarbij de ioniq dat niet kon. Dus bonus punten daar. Maar de ioniq is wel de slimste auto met zo kleine accu zo goed presteren echt top van hyundai en de prijs is ook erg netjes zeker met de standaard luxe uitvoering.
Ik denk dat beide auto's gewoon heel goede keuzes zijn. Ben inderdaad benieuwd wat Hyundai gaat doen met de upgrade van de Ioniq. Zou wat zijn als ze er 60 kWh-accu's erin krijgen met dezelfde efficiëntie. Dan ga je richting een effectief bereik van 450km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Ja dat zou het mooiste zijn denk alleen dat de upgrade meer naar 40kwh gaat maar dat zou hem een stuk functioneler maken. Maar een 60kwh accu in de ioniq zou natuurlijk helemaal geweldig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
mjdvandenberg schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:02:
[...]

Inderdaad, Ioniq heeft nog wel last van de aflopende daklijn maar de Leaf is hoger.

Stuur vind ik inderdaad een vereiste, ik ben 1.93 maar volgens mij zijn mn benen verhoudingsgewijs langer want ik zit altijd maximaal naar achteren in de stoel. Gevolg is dat m'n armen net niet lekker bij het stuur uitkomen dus die doe ik dan altijd naar voren. Maar voor 9 van de 10 mensen is dat probleem er niet volgens mij.

En het is niet helemaal typisch Japans, ik had een Lexus uit '95 waarbij het gewoon kon >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bagageruimte:
Number of banana boxes:
BMW i3: 4 in trunk, 14 with seats folded
Hyundai Ioniq: 6 in trunk, 16 with seats folded
Nissan Leaf (2013): 5 in trunk, 18 with seats folded
Kia Soul EV: 6 in trunk, 21 with seats folded
Model X 5 seater: 1+10 in frunk+trunk, 28 with seats folded
Nissan e-NV200: About 48-50
Toen natuurlijk nog geen nieuwe Leaf getest.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
De nieuwe is iets groter maar goed de vorm is veranderd. Maar goed over een week ofzo staat de leaf voor mijn deur dan ga ik wel bananen dozen en in proppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bioflap
mjdvandenberg schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:19:
[...]

En volgens Autoweek:

Oef, dat zou wel afschuwelijk zijn. Volgens de Hyundai dealer zou dit overigens niet het geval zijn.. Aan de andere kant, ik moet sowieso een nieuwe leaseauto. Wilde eerst een Nissan QQ, maar is 200 euro in de maand duurder dan een Kona EV. Voor die 200 euro regel ik wel iets qua kofferbak ruimte :)

Ik zou zeker eens langs gaan bij de Kona, ik vond het echt een leuke auto om in te rijden. Je moet er dan nog wel vanuit gaan dat hij een ander onderstel krijgt en dus iets comfortabeler veert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:34
Hachy schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 19:44:
Guys we moeten even een Tesla rijder in nood helpen, genaamd Martijn.

Martijn woont in Amsterdam en heeft geen eigen laadplek. Hij heeft een parkeervergunning voor beperkt gebied. Binnen dit gebied staan DRIE laadpalen van de Nuon, waarvan ééntje het er -soms- doet. De andere twee staan al een half jaar tot een jaar in storing en doen het in zijn geheel niet.

Hij heeft wel 60x gebeld met de Nuon sinds half augustus 2017 maar er gebeurt bijna niets.

Lees het verbijsterende verhaal hier

laadpaal1: Fannius Scholtenstr 19 - Nuon EVB-P1552430
laadpaal2: Nassaukade 8/9 - Nuon EVB-P1529006

Ik heb zelf net een storing gemeld bij Laadpaal 1 :)

Thanx
Dit krijg ik van nuon:
De laadpaal op de Fannius Scholtenstraat wordt sowieso vervangen. Voor de laadpaal op de Nassaukade gaat vandaag een monteur kijken. ^Joeri

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
JopieZoe schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:10:
Hoe verhoudt de Kona zich tot de Zoe?
Qua grootte dan.
Heel toevallig zat ik gister even in de Kona (uiteraard niet de EV want die is er nog niet). En ik rijd zelf in de Zoe. De Kona is een wat hoger "compact SUV" model. Als je van een actieve houding houdt en graag wat hoger boven de weg zit dan is dat dus zeker een plus. En hij voelt aan alle kanten een stukje ruimer.

Qua uitrusting is die Kona ook veel uitgebreider, maar dat is volgens mij met elke Hyundai (behalve misschien absoluut basis niveau stadsauto) al het geval. De basis Zoe heeft echt niks (wat ik zelf prima vind maar ik snap dat veel mensen bij een nieuwe auto ook meer gadgets willen).

De Kona is nog steeds geen heel grote auto hoor, achterin zit je niet ruim. En de kofferbak is ook niet enorm groot (volgens mij is dat normaal bij dit soort auto's). Het belangrijkste verschil is dus echt dat het wat hoger boven de grond zit.

Ik ben wel benieuwd hoe het bij de EV versie met de accu's gaat. Ik zou hopen dat bij zo'n hogere auto er ergens onderin ruimte is en dat die dan niet nog eens deels in de kofferruimte gaan vallen. Ook qua wegliggen natuurlijk, je wilt die dingen niet te hoog hebben.

Oh, en volgens de verkoop dame zou de Kona EV een duidelijk groter bereik dan de Ioniq gaan krijgen. Dat klopt dus met wat tot nu toe "bevestigd" is namelijk dat die Kona een 63 kWh accu zou krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door mddd op 16-02-2018 12:07 ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:15
Bioflap schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 12:02:
[...]

Oef, dat zou wel afschuwelijk zijn. Volgens de Hyundai dealer zou dit overigens niet het geval zijn.. Aan de andere kant, ik moet sowieso een nieuwe leaseauto. Wilde eerst een Nissan QQ, maar is 200 euro in de maand duurder dan een Kona EV. Voor die 200 euro regel ik wel iets qua kofferbak ruimte :)
Zijn er dan al leaseprijzen voor de Kona EV? Niet dat ik geïnteresseerd ben in de leaseprijs maar wel heel geïnteresseerd in de aankoopprijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Reken op de 40k maar welke versie dat is. Nog even afwachten dus :( Dus lease ongeveer 550-600 al naargelang kilometers en luxe uitrusting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Of even wachten .... kia Niro 64KWh.

https://www.greencarrepor...h-battery#image=100638866

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

TucanoItaly schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 09:35:
[...]

Het probleem met die Zoe is natuurlijk dat een pauze meteen meer dan een uur duurt. Zelfs met de Q90 (Q vor "Quickcharge"), kost het volgens de brochure 65 minuten om van 0 naar 80% te laden.

Dat is best lang, hoor. Voor lunch is dat prima. Maar zelfs met de beste wil duurt een kop koffie met een taartje geen uur lang.
Een Zoe als enige auto is best goed te doen. Vergeet niet dat je altijd volgeladen vertrekt dus die ene keer dat je dan écht 65 minuten moet lunchen of dineren moet je enkele rit al 500+ KM zijn. Wanneer was jouw bestemming meer dan 500KM enkele rit? Bij mij 2 a 3 vakantie ritten per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
Om nog even terug te komen op de kofferruimte van de Ioniq, ik zie op zerauto.nl het volgende staan:

Bagageruimte min. 455 /max. 1410 (VDA 213 / 214)

https://zerauto.nl/hyundai-ioniq-electric-net-geen-34-mille/

En op https://ev-database.nl/auto/1057/Hyundai-IONIQ-Electric staat ook 455 liter.

Ik denk dat het toch wel 455 liter is. Vergis je niet, de kofferruimte van de Ioniq loopt wel aardig eind door naar de achterbank. Het is dus wel een aardig 'diepe' kofferruimte in de zin van ver naar achteren, maar niet zo diep in de zin van diep naar de bodem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Hachy schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 13:08:
Een Zoe als enige auto is best goed te doen. Vergeet niet dat je altijd volgeladen vertrekt dus die ene keer dat je dan écht 65 minuten moet lunchen of dineren moet je enkele rit al 500+ KM zijn. Wanneer was jouw bestemming meer dan 500KM enkele rit?
Nog nooit gedaan, mijn maximale rit was 400 km. Maar moet je horen. Ik zat onlangs een tripje naar Frankrijk uit te schetsen, ca. 1015 km (van Houten naar een Airbnb in Saint-Martial-de-Nabirat).

De site van Renault zegt dat het bereik bij 100 km/u en 10 graden omgevingstemperatuur voor de Q90 plm. 214 km is. Echter je laadt tot je 80% hebt, en je rijdt de auto in het gunstigste geval op tot je 10% nog over hebt. Dus, 70% van 214 km is 150 km.

Eerste deel van de reis is 180 km. Elk deel daarna is 150 km. Op een trip van 1015 km is dat dus 5x pauze, ca. een uur lang.

Klopt mijn redenering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Sonicfreak schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 13:13:

Ik denk dat het toch wel 455 liter is. Vergis je niet, de kofferruimte van de Ioniq loopt wel aardig eind door naar de achterbank. Het is dus wel een aardig 'diepe' kofferruimte in de zin van ver naar achteren, maar niet zo diep in de zin van diep naar de bodem.
Ik kan 455 liter wel geloven. Volgens de boekjes heeft mijn Prius III 445 liter en de bodem ligt een stuk hoger met daaronder een ondiepe bak (15cm of zo) die de hoogte van het accupakket opvult. Verder heeft de auto nagenoeg dezelfde afmetingen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:59
TucanoItaly schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 13:31:
[...]

Nog nooit gedaan, mijn maximale rit was 400 km. Maar moet je horen. Ik zat onlangs een tripje naar Frankrijk uit te schetsen, ca. 1015 km (van Houten naar een Airbnb in Saint-Martial-de-Nabirat).

De site van Renault zegt dat het bereik bij 100 km/u en 10 graden omgevingstemperatuur voor de Q90 plm. 214 km is. Echter je laadt tot je 80% hebt, en je rijdt de auto in het gunstigste geval op tot je 10% nog over hebt. Dus, 70% van 214 km is 150 km.

Eerste deel van de reis is 180 km. Elk deel daarna is 150 km. Op een trip van 1015 km is dat dus 5x pauze, ca. een uur lang.

Klopt mijn redenering?
In principe wel, echter de oplaadpunten zitten niet precies op die afstanden dus ik zou rekening houden met 1 extra stop, of en dat is te berekenen...Iets minder snelheid, of iets meer risico. Daarnaast vind ik 214 km bij de geschetste voorwaarden een lage schatting, ik zou meer richting 250 gaan bij 100 km/h 8)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieZoe
[...]

Klopt mijn redenering?
Dat denkt ik zeker. Ik ben in de zomer met mijn R90 naar Midden Frankrijk gereisd (terugreis via Zwitserland) . Ik laadde inderdaad elke keer van 20 tot 80% en dat was in de hoog zomer rond de 190 km. Overigens op 80 wegen was de actieradius echt AANZIENLIJK meer (300 km en meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

MarcelGo schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 13:45:
ik zou meer richting 250 gaan bij 100 km/h
Jij kunt dat echt consequent halen?
JopieZoe schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 13:48:
Ik laadde inderdaad elke keer van 20 tot 80% en dat was in de hoog zomer rond de 190 km. Overigens op 80 wegen was de actieradius echt AANZIENLIJK meer (300 km en meer).
De omgevingstemperatuur zal echt zeker uitmaken, ja. En de snelheid verlagen! Dat is overigens wel een leuke, om de route uit te stippelen zonder tolwegen.

[ Voor 53% gewijzigd door TucanoItaly op 16-02-2018 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uFx

uFx

[...]

Klopt mijn redenering?
Dat klopt wel ongeveer. Ik heb vorig jaar met de Ioniq een trip naar Frankrijk gedaan (900 km). Maar wij hebben toen gekozen voor een overnachting tussendoor. Dus begin van de avond vertrekken, de helft rijden (is onderweg 1 keer laden tot 80% en een tweede keer ongeveer tot 50%). Bij de overnachting weer volledig volgeladen en de volgende dag de rest gedaan met 2 snellaadsessies. Maar ik ben zelf sowieso geen persoon die meer dan 500 kilometer op 1 dag wil rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bioflap
gerre1 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 12:56:
[...]

Zijn er dan al leaseprijzen voor de Kona EV? Niet dat ik geïnteresseerd ben in de leaseprijs maar wel heel geïnteresseerd in de aankoopprijs...
Volgens mij begint het vanaf 42k. Met een premium model en een aantal opties ga je dan dus richting de 50k. Dit waarschijnlijk vanwege de mooie bijtellingsregeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Gewoon plannen met 180km als ijkpunt. Een laadpunt ervoor én erna en slim met de stops / lunch / diner omgaan om zo min mogelijk tijd als wachttijd te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
YoshiBignose schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:40:
[...]
En het is niet helemaal typisch Japans, ik had een Lexus uit '95 waarbij het gewoon kon >:)
Dan is het gewoon een ergonomische misser van Nissan 8)7 (geen idee hoe dat bij de Koreanen als Ioniq/Niro zit eigenlijk?)
Bij het ophalen van de Zoe vanmorgen kwam ik erachter dat het stuur daar wel in diepte verstelbaar is, mijn zithouding leek beter dan in een Leaf...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
mjdvandenberg schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:54:
[...]

Dan is het gewoon een ergonomische misser van Nissan 8)7 (geen idee hoe dat bij de Koreanen als Ioniq/Niro zit eigenlijk?)
Bij het ophalen van de Zoe vanmorgen kwam ik erachter dat het stuur daar wel in diepte verstelbaar is, mijn zithouding leek beter dan in een Leaf...
Bij de Ioniq is het stuur zowel in hoogte als in diepte verstelbaar. Ik rijd overigens zelf sinds kort in een Ioniq (zakelijke lease).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjdvandenberg
@Sonicfreak Thx, pluspuntje voor de Ioniq dus ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Het is zeker een jammer dat de leaf dat niet kan. De ioniq een ook een erg fijne auto

Grappig nieuw bericht:

https://www.nu.nl/auto/51...che-autos.html?redirect=1

Dus 3 nieuwe budget auto (ga ik even vanuit) van turkse afkomst. Interessant.

[ Voor 54% gewijzigd door MeZZiN op 16-02-2018 16:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

[...]

Klopt mijn redenering?
Nou ja, het is niet goed/fout, ik doe het alleen anders. Wat die site ook zegt; ga gewoon uit van je eigen ervaringen dat is het beste. Tegenwind, berg op, of plotse kou zijn factoren die invloed hebben evenals het gewicht van je rechtervoet. Maar een stop of 5 zal je wel nodig hebben.

Het eerste deel zou ik gewoon 200km plannen. Nederland is plat en bovendien bekend terrein om rustig te cruisen naar betrouwbare snelladers. De delen daarna ~175 afhankelijk van de temperatuur, rijstijl en ervaring. Lees mijn blog over mijn reis van volgende week vrijdag richting Noord Italië voor nog wat meer tips.

Verder kan je ac-lader.nl nog even checken op de 43kW snelladers omdat deze laadpunten door -met name Zoe rijders in de praktijk getest zijn met positieve ervaringen.

Waarom zou je laden tot 80% als je lekker zit te lunchen of dineren? 100% is dan ook prima doable. 10% is nog zeker een kilometer of 30 + nog 10 'reserve' als je '--' ziet dus wat meer risico kan best 8)

Het mooie van zo'n rit is dat je tijdens de rit ook je snelheid nog kunt bijstellen naar bijv. 95 of 90 als je je bestemming lastiger haalt. Zodoende zorg je er onderweg voor dat je optimale snelheid/afstand verhouding haalt door met 5% over bij de snellader te arriveren. En denk uiteraard aan 'fallback' laadpunten. In the middle of knowhere bij de defecte snellader erachter komen dat de volgende 60km verderop is, is het laatste waar je op zit te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Bioflap schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:05:
Volgens mij begint het vanaf 42k. Met een premium model en een aantal opties ga je dan dus richting de 50k. Dit waarschijnlijk vanwege de mooie bijtellingsregeling :)
Waar heb je die prijs gezien?
MeZZiN schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 13:02:
Reken op de 40k maar welke versie dat is. Nog even afwachten dus :( Dus lease ongeveer 550-600 al naargelang kilometers en luxe uitrusting.
Zelfde vraag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ook mij werd in de showroom een prijs van 'zeg maar 40 duizend' genoemd.
En meestal noemt men eerder een lager dan een hoger bedrag..
Dus die ~40k zal dan toch eerder voor het minder luxe model zijn.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:23
uFx schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:20:
[...]

De leaf is volgens mij een betere keus dan de ioniq. Wat zou het voordeel van de ioniq zijn?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de inwoners van Overijssel en Gelderland zonder eigen oprit:

Diverse gemeenten (Almelo, Deventer en Staphorst bijvoorbeeld) in deze provincies liften mee op een aanbesteding voor laadpalen waarbij er in de openbare ruimte laadpalen worden geplaatst.

Ik heb begrepen dat de insteek is dat de palen ook 32 ampere worden. Het idee is 1 laadpaal voor 2 parkeerplekken.

De deelnemende gemeenten moeten in kaart brengen waar ze deze laadpalen gaan neerzetten. Mocht je dus elektrisch willen gaan rijden dan is dit het moment om te kijken of je gemeente deelneemt en of je invloed kan uitoefenen op de locatie van de palen. De insteek is een laadpaal binnen 250 meter maar als je de enige in je buurt bent met een elektrische auto dan en de gemeente weet dat jij een elektrische auto hebt dan is het ook in hun belang dat de paal gebruikt gaat worden en dichter bij komt.

Voor meer informatie:
https://www.tubantia.nl/e...trische-auto-in~ab21a735/

Zo heb ik zelf ook geen eigen oprit maar ik wil wel een Ampera-E (lease) gaan rijden. Ik hoop dat ik samen met een e-auto rijder in de buurt er voor kan zorgen dat de laadpaal dicht bij huis komt te staan.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2018 17:49 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:16

johan_solar

kitesurfing and coding

Ik heb ook de Leaf 2018 besteld als leaseauto! Als eerste van de 50 medewerkers van ons ICT consultancy bedrijf ga ik EV rijden. Omdat ik in het midden van het land woon kan ik gemakkelijk heen en terug naar de klant, en thuis laden. Mijn werk zorgt dat er een (TNM) laadpaal komt, en ik krijg een pasje voor NL en Europa om te (snel)laden. Wat ik thuis aan oplaadkosten heb wordt dus automatisch verrekend.

De afgelopen jaren reed ik meestal een diesel station met trekhaak, omdat we de auto ook als vakantie auto gebruiken (1 of 2 x per jaar). De rest van het jaar rij ik dus met diezelfde auto naar de klant. Dat is eigenlijk wel raar als je er over nadenkt.

Ik lever dus in op gemak, want als gezin in 1x naar de alpen rijden met tent en paraglider op de trekhaak, en de koelbox, slaapspullen, kookspullen, opblaasboot etc in de 610 liter bagageruimte van de skoda zit er niet meer in. En in je eigen auto op vakantie gaan is ook wel lekker makkelijk.

Maar voor de leaserijder is de bijtelling interessant, want het jaarverschil in bijtelling tussen de Leaf en een nieuwe Octavia is > 2600 euro netto. Dus van dat geld moet ik in de vakantie iets vervangends regelen, en dat lijkt me goed mogelijk. Of een EV-ICE swap doen met een collega.

Hoe meer ik er over nadenk, hoe leuker ik het vind. Ik moet ongeveer 4 jaar met de auto doen, en in 2022 verwacht ik dat er volwaardige ICE vervangers zijn, waar je zowel veel kunt meenemen als goed kunt snelladen, en dat die infrastructuur dus ook op orde is.

Mijn collega's durven er nog niet aan, vinden de range nog te beperkt, denken in problemen, maar ik stap er nu in en ga het ervaren :*)

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:29
Artbij schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 17:27:
[...]

De leaf is volgens mij een betere keus dan de ioniq. Wat zou het voordeel van de ioniq zijn?
Ioniq is efficienter, daardoor heb je in x minuten laden meer bereik. En zal hard rijden minder impact hebben.
Daarnaast wellicht minder gevoelig voor lage temperatuur, zie test autobild. Maar leaf zat daar niet bij.
Kan denk ook sneller laden bij snellader
Verder kwestie van smaak

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Hachy schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 19:44:
Ik heb geen storing gemeld, maar gemaild naar de directeur E-mobility bij Nuon. Zijn naam is in diverse persberichten te vinden, o.a. deze: https://www.groen7.nl/hie...aadpunten-het-best-benut/

Ik heb het email adres moeten gokken, ik heb voorletterachternaam@nuon.nl gepakt. Hopen dat het aankomt. En als hij het leest, dat hij dan even intern zo'n vonkenboer de goede kant op stuurt.
Hachy schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 16:24:
Het mooie van zo'n rit is dat je tijdens de rit ook je snelheid nog kunt bijstellen naar bijv. 95 of 90 als je je bestemming lastiger haalt. (...) En denk uiteraard aan 'fallback' laadpunten.
Dank, beide punten niet direct aan gedacht!

[ Voor 23% gewijzigd door TucanoItaly op 16-02-2018 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bioflap
mrmrmr schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 16:48:
[...]

Waar heb je die prijs gezien?

[...]

Zelfde vraag. :)
Dat is wat de dealer aangaf. Heb hem ook een leaseofferte op laten stellen, wat voor een Kona van 50k is. Kosten waren 800 euro O.b.v. 30k km en 4 jaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Afgelopen dinsdag ochtend om een uur of 8 ter hoogte van de Stolpen aan de N9 moest ik even 2 keer knipperen, maar een donkergrijze Opel Ampera-e valt niet erg op ;)

De achterlichten vanuit de binnenspiegel herkende ik wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
databeestje schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 21:14:
Afgelopen dinsdag ochtend om een uur of 8 ter hoogte van de Stolpen aan de N9 moest ik even 2 keer knipperen, maar een donkergrijze Opel Ampera-e valt niet erg op ;)

De achterlichten vanuit de binnenspiegel herkende ik wel duidelijk.
Ik stond gisteren ernaast bij stoplicht, dacht even gassen kijken of ze me bij houden. 2 bejaarden erin :O Vind het ook wel beetje een sullig autootje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:37

mux

99% efficient!

Gisteren reden we door Zoetermeer met de Leaf, en toen spotten we iets waar al eerder over is gesproken: de eerste Tesla Model 3 in Nederland :) Hij is grijs, trouwens.

Uiteraard een zwaar inferieure auto aan de 2011 Leaf, dat moge duidelijk zijn ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
mux schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 08:46:
Gisteren reden we door Zoetermeer met de Leaf, en toen spotten we iets waar al eerder over is gesproken: de eerste Tesla Model 3 in Nederland :) Hij is grijs, trouwens.

Uiteraard een zwaar inferieure auto aan de 2011 Leaf, dat moge duidelijk zijn ;-)
Dus toch?!
Was ik niet gek? 🤪

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
De enige Model 3 op Nederlands kenteken is zwart.

Schiet eens een plaatje als je een Model 3 ziet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
prettig schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:15:
[...]

Je moet nogsteeds de elektromotor kwijt, de rijregeling, de warmtepomp, de lader, zekeringskast, stuurbekrachtiging, allerlei electronica, snellaad electronica, ruitenwisser vloeistof reservoir, koeling voor de elektromotor en rijregeling overbrenging... Er zit meer in een EV dan accu's en een electromotor... Die zitten nogsteeds in het voor onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
VW ID Buzz ritje door Jonny Smith van Fully Charged.

Ben Pon (VW importeur) wordt ook nog genoemd al initiator van het VW busje.
Pagina: 1 ... 92 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.