Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Eindelijk eens wat goed nieuws over VW na al die schandalen. Mooi heur.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Rico

Wie dit leest is gek....

mrmrmr schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 10:42:
VW ID Buzz ritje door Jonny Smith van Fully Charged.

Ben Pon (VW importeur) wordt ook nog genoemd al initiator van het VW busje.
Pon :X :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het gaat over Ben Pon Sr. († 1968)

Dat was een andere tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
mrmrmr schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 10:42:
VW ID Buzz ritje door Jonny Smith van Fully Charged.

Ben Pon (VW importeur) wordt ook nog genoemd al initiator van het VW busje.
Echt geniaal busje, als ze deze zo op de markt brengen heb ik weer respect voor VW :P

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online

mux

99% efficient!

mrmrmr schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 10:29:
De enige Model 3 op Nederlands kenteken is zwart.

Schiet eens een plaatje als je een Model 3 ziet. :)
Ik heb een dashcam, maar helaas hebben we daarna een paarhonderd km gereden, en dat segment was allang overschreven.

Als ik weer in Z'meer ben en hem zie zal ik een foto maken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 09:50
Zojuist een interessante levering van brandpunt+ gezien met daarin een Hesla (Tesla op waterstof). Gaat over een professor die het aardgasnet wil hergebruiken voor waterstof.

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
mrmrmr schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 16:48:
[...]

Waar heb je die prijs gezien?

[...]

Zelfde vraag. :)
De formules van lease maatschappijen zijn redelijk voorspelbaar en ik heb me de laatste tijd enorm in moeten verdiepen. Plus een paar offertes gehad met gelijke kosten 40k voor een auto met die lease prijs (iets meer to be sure) Plus ook de dealer die aangaf dat hij rond de 40k ging zitten plus het is waarschijnlijk bedoelt als antwoord op de leaf. Ioniq is gewoon een andere auto niet vergelijkbaar met leaf.

[ Voor 18% gewijzigd door MeZZiN op 17-02-2018 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
mux schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 19:39:
[...]

Ik heb een dashcam, maar helaas hebben we daarna een paarhonderd km gereden, en dat segment was allang overschreven.

Als ik weer in Z'meer ben en hem zie zal ik een foto maken :)
Waar in Zoetermeer zag je hem rijden?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Nu online

mux

99% efficient!

Rotonde Australiëweg/Oostweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:57
#FirstWorldProblems: in afwachting van m'n MTC-kaart van de zaak had ik vorige week een PlugSurfing tag besteld. Die heeft't in de afgelopen week overal netjes gedaan, totdat... totdat ik bij mij thuis in de wijk wilde laden bij de PitPoint paal. Argh! :D

Tech support geeft aan dat m'n pas "geblokkeerd is", maar dat "in principe alle passen zouden moeten werken". Tja... Maar weer een support case bij PS ingeschoten en een paar wijken verderop gezet om te laden :)
YoshiBignose schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 18:02:
[...]
Echt geniaal busje, als ze deze zo op de markt brengen heb ik weer respect voor VW :P
... Het stuur... is een rechthoek? :D Dat lijkt me wennen :)

Zeker een interessante ontwikkeling. Heel mooi vind ik'm niet, de originele bus was een tijdloos ontwerp en dit voelt een beetje shoe-horned. Maar toch! Ik ben benieuwd hoe't verder gaat ontwikkelen.

[ Voor 33% gewijzigd door Liegebeest op 18-02-2018 11:33 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
mux schreef op zondag 18 februari 2018 @ 09:09:
Rotonde Australiëweg/Oostweg.
That makes sense, aangezien ik hem in Oosterheem zag (of dacht te zien) rijden. Dus oostweg af....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Stephanoff schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 20:29:
Zojuist een interessante levering van brandpunt+ gezien met daarin een Hesla (Tesla op waterstof). Gaat over een professor die het aardgasnet wil hergebruiken voor waterstof.
Goed idee is het wel alleen wordt de huidige water stof gewoon uit aardolie gemaakt. Dus niet echt een grote verbetering en op grote schaal elektrolytisch waterstof maken is totaal on rendabel. Vind het wel een goed idee alleen helaas geen schone oplossing (voor nu).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
MeZZiN schreef op zondag 18 februari 2018 @ 12:20:
[...]

Goed idee is het wel alleen wordt de huidige water stof gewoon uit aardolie gemaakt. Dus niet echt een grote verbetering en op grote schaal elektrolytisch waterstof maken is totaal on rendabel. Vind het wel een goed idee alleen helaas geen schone oplossing (voor nu).
Totaal onrendabel suggereert dat het meer energie kost dat het oplevert.
Dat is niet waar, alleen vanuit gas is het nu nog veel goedkoper.

Op het moment dat er steeds meer zonnepanelen komen en energie uit wind, is de kans op overproductie veel groter. Bij overproductie wordt waterstof zonder gas veel rendabeler. Toekomst....

Als je genoeg zonnepanelen wil hebben om op niet tot half zonnige dagen genoeg energie op te wekken, dan heb je automatisch tijdens zomer/ zonnnige dagen een gigantische overproductie.

Het zou mooi zijn om die overproductie in te zetten voor waterstof. Dat het minder rendement dan uit gas oplevert is dan niet meer aan de orde, omdat er overproductie uit stroom is.

Maar om dat te bereiken moet er eerst iets aan het salderen gaan veranderen. Zo lang we mogen salderen, staat dit de vooruitgang deels in de weg. Ik wordt nu gestimuleerd om niet al te veel panelen op mijn dak te plaatsen.

[ Voor 29% gewijzigd door BlakHawk op 18-02-2018 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:11

PeaceNlove

Deugleuter

Maar goed, als mijn zonnepanelen thuis straks op een zonnige dag veel overproductie hebben kan ik het overschot net zo goed in een Tesla Powerwall opslaan en dan 's avonds en 's nachts gebruiken voor mijn huis en toekomstige elektrische auto. Dat heeft ook conversie en opslagverlies, maar lang niet zo groot als waterstof. Voor de details daarover moet je bij @mux wezen
Het prijsverschil tussen een waterstofauto en een elektrische auto is momenteel zo groot dat ik er een 2e elektrische auto van zou kunnen kopen en die alleen voor vehicle to grid zou kunnen gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mux
  • Nu online

mux

99% efficient!

Power to gas is een techniek die veel wordt gebruikt om het gemis aan batterijcapaciteit te fiksen in slecht verbonden energiemarkten. Ik ben skeptisch over de werkbaarheid. Je stroomnet moet echt in hele slechte staat zijn om zoiets winstgevend te kunnen maken, en dus breed te kunnen inzetten zonder gigantische overheidssubsidies.

Met de huidige techniek is het lastig om round-trip, zeker op langere tijdsschalen, nuttig rendement uit waterstof te halen. Er bestaat letterlijk nog geen enkele electrolyzer op grid-scale die waterstof uit water maakt, en alles wat kleiner is (sub-1MW) is PEM, oftewel zo'n 65% efficiënt exclusief conditionering, scheiding en compressie. Gooi dat er allemaal bij en zoiets als een Nel of ITM electrolyzer is ~50% efficiënt in één richting, dus 25%(ish) elektriciteit->waterstof->elektriciteit. En dat is nog zonder lekkage.

Want de meeste rekenmodellen die gebruik maken van waterstof als 'seasonal storage' stoppen dat waterstof in bijvoorbeeld oude mijnschachten. Deze lekken een paar procent per maand, zowel echte lekken door scheurtjes als dat micro-organismen in de wanden het waterstof actief gebruiken voor hun eigen groei.

Dit alles zorgt ervoor dat zelfs met betere, soort-van-beschikbare techniek de breakeven voor seasonal storage een prijsverschil van minstens zo'n 3:1 tussen over- en ondercapaciteit nodig heeft, en dat is heel moeilijk voor elkaar te krijgen in een goed functionerende energiemarkt. Daardoor is het heel moeilijk om voor te stellen dat waterstof ooit echt een grote factor kan worden in grootschalige energie-opslag zonder op totaal andere technieken over te stappen. Vergis je niet, op de bulkenergiemarkten (waar vrijwel alle GWh'en aan energie worden verhandeld) is het verschil tussen de duurste en goedkoopste elektriciteit misschien 1-2 cent per kWh.

Om op een volwassen, goed gebalanceerde markt energie tijdens piekperioden te kunnen leveren en tijdens dalperioden te kunnen opnemen EN winst te maken, moet je al je kosten uit die marge kunnen halen. Dit gaat prima als je, zoals nu af en toe in Duitsland gebeurt, betaald wordt om overtollige energie van het net te gebruiken, en vervolgens 9-10 cent per kWh krijgt om het weer terug te leveren. Maar dat is 1) geen goed voorbeeld van een langetermijnmarkt (hoe meer mensen dit gaan doen, des te kleiner het prijsverschil wordt) en 2) betreft maar een ontzettend klein percentage van de totale energie op het elektriciteitsnet. Seasonal storage moet 5-10% van het JAARVERBRUIK van een land gaan opslaan. Dus dat moet kunnen werken op minuscule marges. Daarom is het onwaarschijnlijk dat een opslagmethode met <50% round-trip efficiency dat ooit moet kunnen gaan doen.

Batterijen zijn dé perfecte oplossing wat dat betreft. Helaas is het bijzonder onwaarschijnlijk dat we voldoende productiecapaciteit gaan hebben in de komende 50 jaar om zoiets op te bouwen. Daarvoor zouden in de orde van honderden gigafactories nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Klopt het is en blijf onrendabel omdat je veel slimmer kan doen. Stroom opslag in waterstof is niet de slimste oplossing. En om het tank probleem op te lossen kan je beter een grotere accu nemen is slimmer en handiger en op lange termijn redelijk betaalbaar. Dan hoef je niet vaak te wachten en grote accu kan je ook weer sneller opladen door de batterij in slimmere zones te verdelen. waarbij opeens 100 kilometer range makkelijk bij geladen kan worden zonder veel tijd te kosten.

Maar goed je kan beter je stroom omzetten naar kinetisch zoals water oppompen naar een basin zoals ze dat in noorwegen doen. Of oude watertorens gebruiken of nieuwe bouwen. Wij kunnen dat hier ook door grote hoeveelheid water hier. Dit kost stukken minder in verlies je heb altijd verlies maar niet de extremen dat waterstof in houdt.

Goed dat ze bezig zijn er mee maar voor nu geen serieuze optie plus je verliest de mogelijk heid om overal te kunnen laden. Dat is voor mij ook het grote voordeel. Altijd vol op weg. Alleen op vakantie misschien wat meer moeite doen maar dat wat het dan ook wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
PeaceNlove schreef op zondag 18 februari 2018 @ 12:42:
Maar goed, als mijn zonnepanelen thuis straks op een zonnige dag veel overproductie hebben kan ik het overschot net zo goed in een Tesla Powerwall opslaan en dan 's avonds en 's nachts gebruiken voor mijn huis en toekomstige elektrische auto. Dat heeft ook conversie en opslagverlies, maar lang niet zo groot als waterstof. Voor de details daarover moet je bij @mux wezen
Het prijsverschil tussen een waterstofauto en een elektrische auto is momenteel zo groot dat ik er een 2e elektrische auto van zou kunnen kopen en die alleen voor vehicle to grid zou kunnen gebruiken.
Je powerwall is nooit groot genoeg om het verschil tussen zomer en winterverbruik te overbruggen.
70% van je opbrengst heb je in de 3 zomer maanden. De overige 30% van je opbrengst heb je in de overige 9 maanden.

Zo veel, of grote accu's zijn nooit genoeg, al helemaal niet als je ook het gas verbruik met stroom wil gaan compenseren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Liegebeest schreef op zondag 18 februari 2018 @ 11:28:

... Het stuur... is een rechthoek? :D Dat lijkt me wennen :)
Je beweegt het stuur nog steeds op dezelfde manier dus wat maakt het uit :P al was het een driehoek. En zoals hij zegt, als je in de toekomst auto pilot gebruikt schuift dat stuur je dashboard in. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-09 15:44
Niet mee eens. Vooral bij het "overpakken" bij scherpe bochten of inparkeren zou je in het begin wel eens mis kunnen pakken. Verder ook lastig dat de knopjes voor D(rive) en R(everse) op het stuur zitten. Niet handig als je bijv. wilt keren op een smalle weg.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

dfrenner schreef op zondag 18 februari 2018 @ 14:27:
[...]

Je powerwall is nooit groot genoeg om het verschil tussen zomer en winterverbruik te overbruggen.
70% van je opbrengst heb je in de 3 zomer maanden. De overige 30% van je opbrengst heb je in de overige 9 maanden.

Zo veel, of grote accu's zijn nooit genoeg, al helemaal niet als je ook het gas verbruik met stroom wil gaan compenseren...
Dat is ook niet nodig, in de zomer houdt ik ongeveer 12kwh over, dus als ik die ‘s nachts in mijn auto kan doen vanuit de thuisbatterij heb ik aan 1 of 2 tesla powerwall batterijen voldoende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

pmiddeld schreef op zondag 18 februari 2018 @ 18:06:
Niet mee eens. Vooral bij het "overpakken" bij scherpe bochten of inparkeren zou je in het begin wel eens mis kunnen pakken. Verder ook lastig dat de knopjes voor D(rive) en R(everse) op het stuur zitten. Niet handig als je bijv. wilt keren op een smalle weg.
Het ziet er hip uit, maar het is dan ook een concept-car.
Ik denk dat de echte versie gewoon een normaal stuur krijgt, en ook echte spiegels bijvoorbeeld :)

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
pmiddeld schreef op zondag 18 februari 2018 @ 18:06:
Dat laatste is precies wat ik ook dacht; Moet je de hele tijd eerst gaan kijken waar de D zit als je je stuur 50 graden hebt gedraaid :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 17:39

databeestje

Von PrutsHausen

dfrenner schreef op zondag 18 februari 2018 @ 12:28:
[...]
Het zou mooi zijn om die overproductie in te zetten voor waterstof. Dat het minder rendement dan uit gas oplevert is dan niet meer aan de orde, omdat er overproductie uit stroom is.

Maar om dat te bereiken moet er eerst iets aan het salderen gaan veranderen. Zo lang we mogen salderen, staat dit de vooruitgang deels in de weg. Ik wordt nu gestimuleerd om niet al te veel panelen op mijn dak te plaatsen.
Een niet steek houdend argument naar mijn mening, waterstof maken we met hernieuwbare energie en elektrische auto's laden we met kolenstroom.

Neen, we laden de elektrische auto's bijna gratis met de overproductie en rijden daarna 2,5 keer zo ver. Het komt rekenkundig gewoon niet uit totdat de kosten van waterstof ~= accu's zijn. En de brandstof cel zelf is daar een groot deel van in verband met de platina die er in zit.

Zodra we elektrisch verwarmen hebben we gewoon alles weer nodig wat we hebben en is het meeste ~2 dagen opslag. Een huishouden is ~3MWh, een elektrische auto is ook snel ~3MWh, en verwarmen ook ~2.5MWh. Dat betekent dat we grofweg de elektriciteit consumptie landelijk verdubbelen in zomer en verdrievoudigen in de winter. Met name het laden van auto's is goed te sturen met tarieven in de nacht als het verbruik laag is. Anders overdag op het werk als de PV zijn werk doet.

We verbruiken nog steeds de meeste elektriciteit overdag op het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
PeaceNlove schreef op zondag 18 februari 2018 @ 18:18:
[...]

Dat is ook niet nodig, in de zomer houdt ik ongeveer 12kwh over, dus als ik die ‘s nachts in mijn auto kan doen vanuit de thuisbatterij heb ik aan 1 of 2 tesla powerwall batterijen voldoende.
Je mist het punt...
Zo lang je mag salderen is er totaal geen stimulans om over te produceren met panelen.

In de winter levert je installatie veel te weinig om je batterijen voldoende te vullen.

Laten we even met fictieve getallen werken:
3000kWh totaal verbruik per jaar

Doordat je mag salderen heb je ook een installatie van 3000kWh. Officieel zelfs nog iets minder door de teruggave van je energiebelasting. Maar goed, 3000kWh rekent wat lekkerder.
Je gebruikt 250kWh per maand = 3000kWh per jaar.

Afbeeldingslocatie: https://dnpu4hh9j0a1w.cloudfront.net/static/v/7e39d5a5/UserFiles/Image/Original/Opbrengst-zonnepanelen_over_het_jaar.png

Opbrengst per maand:
Jan: 90
Feb: 150
Mrt: 240
Apr: 360
Mei: 390
Jun: 390
Jul: 390
Aug: 330
Sep: 300
Okt: 210
Nov: 90
Dec: 60

Vanaf oktober heb je dus een accu nodig die van de zomer is bijgeladen om met je opbrengst uit te komen.
Vanaf oktober tot en met maart moet je uit opslag gaan bijleveren. Dat gaat met een tesla accu echt niet lukken.

Je hebt een accu van totaal 660 kWh nodig.
Maar dit wordt veroorzaakt door het salderen.

Stel je nu voor dat salderen minder soepel wordt ingezet en dat het rendabeler wordt gemaakt om extra panelen te plaatsen. We plaatsen nu dubbel aantal panelen met hetzelfde verbruik:

Opbrengst per maand:
Jan: 180
Feb: 300
Mrt: 480
Apr: 720
Mei: 780
Jun: 780
Jul: 780
Aug: 660
Sep: 600
Okt: 420
Nov: 180
Dec: 120

Nu heb je alleen in januari, november en december nog maar extra capaciteit nodig en slechts een accu van 270kWh.

Van de forse overcapaciteit in de zomer, kun je met gemak waterstof creëren uit elektrolyse. Zonnepanelen hebben veel langere levensduur dan accu's en in verhouding veel goedkoper.

6000 euro voor 4,4kWh accu: nieuws: Duits bedrijf toont thuis-accu die in juni verschijnt

Voor die 6000 euro is het efficienter om extra panelen te plaatsen. Scheelt je ruim 400kWh per jaar dat je minder afhankelijk van het net.

Veel efficienter, alleen moet eerst het salderen beperkt gaan worden, voordat dit gestimuleerd wordt.

Accu's blijven zeer inefficient en veel te duur. Op het moment dat je een accu goedkoper dan 6k voor 400kWh kunt produceren, praten we verder. Tot die tijd is het beter om extra panelen te leggen.

En dan heb je in de zomer ook nog fors meer productie die "over" is en je dus met gemak kunt inzetten voor de productie van waterstof, ter vervanging van het aardgas misschien?
databeestje schreef op zondag 18 februari 2018 @ 21:19:
[...]

Een niet steek houdend argument naar mijn mening, waterstof maken we met hernieuwbare energie en elektrische auto's laden we met kolenstroom.

Neen, we laden de elektrische auto's bijna gratis met de overproductie en rijden daarna 2,5 keer zo ver. Het komt rekenkundig gewoon niet uit totdat de kosten van waterstof ~= accu's zijn. En de brandstof cel zelf is daar een groot deel van in verband met de platina die er in zit.

Zodra we elektrisch verwarmen hebben we gewoon alles weer nodig wat we hebben en is het meeste ~2 dagen opslag. Een huishouden is ~3MWh, een elektrische auto is ook snel ~3MWh, en verwarmen ook ~2.5MWh. Dat betekent dat we grofweg de elektriciteit consumptie landelijk verdubbelen in zomer en verdrievoudigen in de winter. Met name het laden van auto's is goed te sturen met tarieven in de nacht als het verbruik laag is. Anders overdag op het werk als de PV zijn werk doet.

We verbruiken nog steeds de meeste elektriciteit overdag op het werk.
Je mist het punt dat je in de winter MAANDEN structurele ondercapaciteit hebt.
Een accu om overdag te laden en in de avond te gebruiken is dus niet voldoende (bij lange na niet). Zie voorbeeld hierboven.

Als jij dag na dag overdag te weinig produceert, heb je niets aan een accu. Ja alleen om het deel wat je overdag opwekt, in de avond te gebruiken. Maar het is niet genoeg om je ondercapaciteit te voldoen. Daar is een accu gewoon geen oplossing voor.

Stap 1: salderen beperken, met als doel extra panelen te stimuleren.

[ Voor 29% gewijzigd door BlakHawk op 19-02-2018 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het staat of valt inderdaad met de stroomprijs. Maar dat het toekomstmuziek is niet zo,

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Maasluip schreef op maandag 19 februari 2018 @ 11:57:
Het staat of valt inderdaad met de stroomprijs. Maar dat het toekomstmuziek is niet zo,
Ziet er goed uit, maar voor thuis niet haalbaar.
Daarnaast mis ik informatie over aanschaf en jaarlijks onderhous/afschrijving. Zonder die info is er niets te zeggen over wat efficiënter is.

Los van dit alles moet de stimulans thuis zijn om zo veel mogelijk panelen op je dak te leggen en niet "maar" 10 omdat je mag salderen en meer niet rendabel is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Nu online

mux

99% efficient!

Moet hierbij aangemerkt worden dat prijzen van thuisaccu's echt overdreven extreem zijn. Momenteel krijg je in auto's al accu's voor €90/kWh, dus die 4,4kWh accu zou eigenlijk maar 360 euro aan accu's moeten kosten, plus de kosten van de inverter. Die inverter is precies hetzelfde als wat er in een solar inverter zit, dus meer dan 2-300 euro hoort dat ook niet te kosten. En de accu kun je basically tegen celprijzen + 20% uitbreiden. 6000 euro voor 4,4kWh is geen representatieve prijs.

En om dat door te trekken naar het voorbeeld van 3000 kWh per jaar en 300kWh vereiste opslag; dat kost dan 5000 euro aan panelen en 27000 euro aan accu's. Dat is *nu al* volledig binnen bereik van nieuwbouwwoningen. Het is puur wachten op aanbieders van grote, niet extreem overpriced accupakketten en de regelgeving om dit gemakkelijk te kunnen plaatsen.

Trek de huidige prijstrend van accu's door naar 10 jaar in de toekomst, en dit is iets wat iedereen kan betalen. Iedereen in Nederland, that is.

Edit: tweedehands Leaf-accu's worden al voor 50ish euro per kWh aangeboden en gebruikt in buffertoepassingen. Met een hoop zelfbouwhandigheid is er dus al het e.e.a. mogelijk, vandaag.

[ Voor 8% gewijzigd door mux op 19-02-2018 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

dfrenner schreef op maandag 19 februari 2018 @ 11:50:
[...]
lang verhaal dat op zich klopt
Ik heb nu 9 panelen op mijn dak liggen, daar dek ik mijn jaarverbruik mee af en ik schat zo in dat ik 75% daarvan saldeer en 25% rechtstreeks gebruik.
Ik kan het aantal panelen zeker nog met 11 verhogen en op 20 panelen totaal uitkomen, maar dat is nu inderdaad niet interessant, want die extra panelen krijg ik nu niet veel opbrengst van.

Wat je niet meeneemt in deze vergelijking is dat ik een nette elektrische auto op de oprit ga zetten die ik iedere dag ga opladen. Ik doe zo'n 30k km per jaar, dus iedere nacht ga ik flink laden, naar verwachting gemiddeld 20 kw per nacht, 5 a 6 dagen per week. Als ik dan het aantal panelen ophoog naar 20 totaal kom ik op de meest gunstige dagen zo rond de 30kw opbrengst uit, waarvan ik dan in huis 5 gebruik. Als ik dan 20 daarvan in een thuisaccu opsla overdag, dan kan ik dat 's avond of 's nachts weer in mijn elektrische auto laden en heb ik na een prachtig zonnige dag de volgende ochtend een volle auto op zonnestroom, die overige 5 lever ik dan terug het net op.
In de winter doen die panelen vrij weinig en zal ik 's nachts gewoon de stroom van het net af halen. Hooguit zijn die accu's dan nog leuk voor peakshaving of voor zonnige februari dagen.

Dus samengevat. Met een elektrische auto op de oprit gebruik ik de thuisaccu's niet om met de zomer voor de winter op te slaan, maar om overdag voor 's nachts en de auto op te slaan.
En die 11 panelen komen er niet bij als ik een waterstof auto ga rijden, want het is niet realistisch te denken dat je thuis je overschotten aan stroom naar waterstof kan omzetten en dan ook nog naar je auto kan tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
PeaceNlove schreef op maandag 19 februari 2018 @ 12:57:
[...]
Wat je niet meeneemt in deze vergelijking is dat ik een nette elektrische auto op de oprit ga zetten die ik iedere dag ga opladen. Ik doe zo'n 30k km per jaar, dus iedere nacht ga ik flink laden, naar verwachting gemiddeld 20 kw per nacht, 5 a 6 dagen per week. Als ik dan het aantal panelen ophoog naar 20 totaal kom ik op de meest gunstige dagen zo rond de 30kw opbrengst uit, waarvan ik dan in huis 5 gebruik.
Heb je nu zoveel panelen dat je op één specifiek moment 20kW kan leveren, of gaan ze per dag in totaal 20kWh opwekken?

Edit: Duidelijker gemaakt n.a.v. feedback

[ Voor 8% gewijzigd door Nivve op 20-02-2018 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

ik haal nu op een zonnige dag in juni zo rond de 15kW, dus als ik mijn panelen verdubbel kom ik rond de 30kW en daarvan wil ik dan 20kW opslaan het later opladen van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-09 19:54
Waarom een thuisaccu overwegen?

Salderen is toch nog voor enkele jaren verzekerd, of heb ik iets gemist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
PSP123 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 14:55:
Waarom een thuisaccu overwegen?

Salderen is toch nog voor enkele jaren verzekerd, of heb ik iets gemist?
Ja. Er komt vanaf 2020 een andere regeling. Wat exact is nog niet bekend; een 'subsidie', maar het budget is nog maar een derde van wat het was. Ik hoop dat Wiebes er alsnog vanaf ziet en het weer uitstelt tot 2023.

[ Voor 8% gewijzigd door Yero op 19-02-2018 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-09 19:54
Yero schreef op maandag 19 februari 2018 @ 14:56:
[...]

Ja. Er komt vanaf 2020 een andere regeling. Wat exact is nog niet bekend; een 'subsidie', maar het budget is nog maar een derde van wat het was. Ik hoop dat Wiebes er alsnog vanaf ziet en het weer uitstelt tot 2023.
Ok bedankt dit had ik niet meegekregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:51
PeaceNlove schreef op maandag 19 februari 2018 @ 14:17:
ik haal nu op een zonnige dag in juni zo rond de 15kW, dus als ik mijn panelen verdubbel kom ik rond de 30kW en daarvan wil ik dan 20kW opslaan het later opladen van de auto.
Dat was volgens mij niet de vraag van Nivve. De vraag was of je daadwerkelijk zoveel vermogen opwekt in kW of dat er nog een h achter moet en het om energie gaat. Waarschijnlijk dat laatste :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:55

Snow_King

Konijn is stoer!

PeaceNlove schreef op maandag 19 februari 2018 @ 14:17:
kWh zal je bedoelen ;) kW is een eenheid voor vermogen en kWh voor een hoeveelheid energie.

15kWh over zeg 12 uur tijd komt neer op een gemiddelde van iets meer dan 1kW continue voor die gehele periode.

Eenheden zijn in zulke discussies wel belangrijk.

Al gaat dit topic over auto’s en niet over PV ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:15
https://electrek.co/2018/...-powerful-electric-motor/

Nieuwe motor in Zoe...
Zoals voorspeld R110

Geen DC laden te bespeuren in de specs

https://media.group.renau...l/en-gb/download/21204255

[ Voor 30% gewijzigd door gerre1 op 19-02-2018 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

dreamscape schreef op maandag 19 februari 2018 @ 15:07:
[...]

Dat was volgens mij niet de vraag van Nivve. De vraag was of je daadwerkelijk zoveel vermogen opwekt in kW of dat er nog een h achter moet en het om energie gaat. Waarschijnlijk dat laatste :)
Als de eenhedenpolitie de volgende keer de vraag duidelijker stelt :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Dat is dan ook niet echt de moeite waard om erop te wachten.
Of Is het R-link systeem in de huidige versie zo slecht?

Ik ga met een Bose demo een proefrit maken dus ben benieuwd of dat nog nut heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Snow_King schreef op maandag 19 februari 2018 @ 15:30:
[...]

kWh zal je bedoelen ;) kW is een eenheid voor vermogen en kWh voor een hoeveelheid energie.

15kWh over zeg 12 uur tijd komt neer op een gemiddelde van iets meer dan 1kW continue voor die gehele periode.

Eenheden zijn in zulke discussies wel belangrijk.

Al gaat dit topic over auto’s en niet over PV ;)
Misschien bedoelde hij piek vermogen en dan klopt het wel weer .. maar goed tijd voor echte dingen auto's ^_^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
PeaceNlove schreef op maandag 19 februari 2018 @ 12:57:
[...]

Ik heb nu 9 panelen op mijn dak liggen, daar dek ik mijn jaarverbruik mee af en ik schat zo in dat ik 75% daarvan saldeer en 25% rechtstreeks gebruik.
Ik kan het aantal panelen zeker nog met 11 verhogen en op 20 panelen totaal uitkomen, maar dat is nu inderdaad niet interessant, want die extra panelen krijg ik nu niet veel opbrengst van.

Wat je niet meeneemt in deze vergelijking is dat ik een nette elektrische auto op de oprit ga zetten die ik iedere dag ga opladen. Ik doe zo'n 30k km per jaar, dus iedere nacht ga ik flink laden, naar verwachting gemiddeld 20 kw per nacht, 5 a 6 dagen per week. Als ik dan het aantal panelen ophoog naar 20 totaal kom ik op de meest gunstige dagen zo rond de 30kw opbrengst uit, waarvan ik dan in huis 5 gebruik. Als ik dan 20 daarvan in een thuisaccu opsla overdag, dan kan ik dat 's avond of 's nachts weer in mijn elektrische auto laden en heb ik na een prachtig zonnige dag de volgende ochtend een volle auto op zonnestroom, die overige 5 lever ik dan terug het net op.
In de winter doen die panelen vrij weinig en zal ik 's nachts gewoon de stroom van het net af halen. Hooguit zijn die accu's dan nog leuk voor peakshaving of voor zonnige februari dagen.

Dus samengevat. Met een elektrische auto op de oprit gebruik ik de thuisaccu's niet om met de zomer voor de winter op te slaan, maar om overdag voor 's nachts en de auto op te slaan.
En die 11 panelen komen er niet bij als ik een waterstof auto ga rijden, want het is niet realistisch te denken dat je thuis je overschotten aan stroom naar waterstof kan omzetten en dan ook nog naar je auto kan tanken.
Nou accu's zijn leuk voor overdag zonne-energie erin en avond/nacht gebruiken.

Seizoensoverbrugging.... voorbeeldje: totaal december aan zonne-energie was evenveel als EEN dag in de zomer (200kw opbrengst ....onze panelen op de zaak), dus kansloos. Zouden we enorm accupakket moeten neerzetten dat ook nog eens maanden de opslag vasthoud.

Lopen wat onderzoeken en daar komt opslag in waterstoftank weer boven drijven (dat kan wel over maanden).

Je kunt beter isoleren en besparen op energie.Wil je toch accu (erbij)..... ikea levert ze ook (UK), dus die komen ook in NL en veel voordeliger als anderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

prettig schreef op maandag 19 februari 2018 @ 17:54:
[...]

Nou accu's zijn leuk voor overdag zonne-energie erin en avond/nacht gebruiken.

Seizoensoverbrugging.... voorbeeldje: totaal december aan zonne-energie was evenveel als EEN dag in de zomer (200kw opbrengst ....onze panelen op de zaak), dus kansloos. Zouden we enorm accupakket moeten neerzetten dat ook nog eens maanden de opslag vasthoud.

Lopen wat onderzoeken en daar komt opslag in waterstoftank weer boven drijven (dat kan wel over maanden).

Je kunt beter isoleren en besparen op energie.Wil je toch accu (erbij)..... ikea levert ze ook (UK), dus die komen ook in NL en veel voordeliger als anderen.
Kunnen we dit draadje over elektrische auto's houden? :)

P.S.: je bedoeld 200kWh denk ik ipv 200kw :+
Ik ben benieuwd hoe het echt gaat zijn, want de andere geruchten zeggen weer van wel.

Ik wacht het rustig af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Snow_King schreef op maandag 19 februari 2018 @ 18:17:
[...]

Kunnen we dit draadje over elektrische auto's houden? :)

P.S.: je bedoeld 200kWh denk ik ipv 200kw :+
Ik vind de stap van EV naar powerwall, naar zonnepanelen nog vrij klein eerlijk gezegd. Het idee van Elon om deels je EV ook als opslag voor elektriciteit te zien vind ik niet gek. Met een beetje Tesla heb je 100 kWh aan boord, kan je toch heel wat stroom mee opwekken bij een gemiddelde woning.

P.S: en je bedoelt bedoelt denk ik, ipv bedoeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
YoshiBignose schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:38:
[...]

Ik vind de stap van EV naar powerwall, naar zonnepanelen nog vrij klein eerlijk gezegd. Het idee van Elon om deels je EV ook als opslag voor elektriciteit te zien vind ik niet gek. Met een beetje Tesla heb je 100 kWh aan boord, kan je toch heel wat stroom mee opwekken bij een gemiddelde woning.

P.S: en je bedoelt bedoelt denk ik, ipv bedoeld
Mijn inverter liet gisteren rond 15:00 18.8kWh zien op een winterdag. Dus met 100kWh heb je dan 5 dagen opslag. Niet gek maar ook niet echt bijzonder veel.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Tassadar32 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:42:
[...]

Mijn inverter liet gisteren rond 15:00 18.8kWh zien op een winterdag. Dus met 100kWh heb je dan 5 dagen opslag. Niet gek maar ook niet echt bijzonder veel.
Naja het grootste probleem zal denk ik zijn de veiligheid en de slijtage van de batterij als er constant van en naar de auto stroom wordt gepompt. Nu ik er zo over nadenken klinkt het misschien toch niet zo handig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 10:53
mjdvandenberg schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:19:
[...]

En volgens Autoweek:
Hybrid: 443
Plugin: 341
Electric: 350

Kortom: niemand lijkt het zeker te weten... Zo op het oog, zonder meetlint in de buurt, was die van de Electric "te klein", en die van de Leaf "best ok, en vergelijkbaar met wat ik nu heb in de PHEV"
Ik heb het nagekeken in de handleiding van mijn Ioniq Electric, hierin wordt het volgende aangegeven:
455 liter, gemeten vanaf de achterstoelen tot aan het dak.

Hyundai Ioniq 5 Project 45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Ah, tot aan het dak. Dat verklaart het verschil, ik rekende tot aan het afdekzeiltje. Bij de Leaf is die 435 liter ook tot aan de hoedenplank

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:15
Tassadar32 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:42:
[...]

Inderdaad. Ik verwarm thuis met een warmtepomp. In de winter verbruik ik mijn zomeroverschot van 2000kWh op.
Dat wordt een kostelijk grapje om offgrid te gaan :)
Zelfs aan 50 euro per kWh is dat nog 100K 8)7
Auto leegtanken lijkt vooral een piste ingeval van blackout.
Dit heb ik eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt voor langer dan 3 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Crxtreem schreef op maandag 19 februari 2018 @ 16:14:
Of Is het R-link systeem in de huidige versie zo slecht?
Ja. Maar er verbetert naar mijn mening heel weinig. Het is gewoon de oude, slome R-Link 1 met de gebrekkige PC-gebaseerde update software. Maar dan met de reeds (verborgen) aanwezige Android Auto aangezet.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Nu online

mux

99% efficient!

gerre1 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 07:55:
[...]

Inderdaad. Ik verwarm thuis met een warmtepomp. In de winter verbruik ik mijn zomeroverschot van 2000kWh op.
Dat wordt een kostelijk grapje om offgrid te gaan :)
Zelfs aan 50 euro per kWh is dat nog 100K 8)7
Auto leegtanken lijkt vooral een piste ingeval van blackout.
Dit heb ik eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt voor langer dan 3 uur.
Tja, en daarom is het een slecht idee om in Nederland 100% op lokale zonne-energie te draaien. We wonen zowat op de poolcirkel, het zomer-winterverschil is te groot. Windenergie is véél logischer als we lokaal willen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
Terug naar de EV: Je moet wel erg veel oppervlak hebben om zowel je huis (gasloos) als je EV van stroom te voorzien, dus als je in je EV het grootste deel van je productie opeet zal je nog steeds van het net moeten afnemen. Als dat lokaal geproduceerde wind/groene stroom is is dat nog steeds prima. Ik heb in mijn woning plaats gereserveerd voor een stationaire accu en nog ruimte voor 7x320Wp, als ik van mijn PHEV overstap op een EV moet ik even aankijken hoeveel de EV nodig heeft en mijn panelen daar op afstemmen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
PeaceNlove schreef op maandag 19 februari 2018 @ 16:05:
[...]

Als de eenhedenpolitie de volgende keer de vraag duidelijker stelt :>
Ik zal volgende keer de woorden "vermogen" en "energie" dikgedrukt zetten. Zou niet weten hoe ik het nog duidelijker kon verwoorden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Maar goede nieuws mijn Leaf is in nederland alleen wacht op de kade in amsterdam blijkbaar is de afstand voor de Nissan heeeeeeel moeilijk te overbruggen naar hoofddorp ergens deze week of volgende week of tja hij komt. Blijf me altijd verbazen over hoe inexact auto dealers werken. Ik snap dat niet hetzelfde is als een pakketje maar toch het kan toch beter in de informatie voorziening. De planning is toch al gemaakt wanneer de auto op de vrachtwagen naar de dealer gaat.

Moet ook nog niet klagen als hij wel einde week voor mijn deur staat moet ik noodgedwongen een granny charger gebruiken dus dat is ook niet handig. Dus tijd om mijn meterkast klus door te pakken. en te gaan graven maar het is vorst fijn :(

Is er behoefte aan om een uitleg hoe een laadpaal moet worden aangesloten en wat je nodig hebt? Gaat hier om een 'dom' systeem als voorbeeld een telsa wall connector met MID kwh meter voor verrekeningen. Ik vond zelf dat ik het het allemaal een beetje bij elkaar moest scharrelen van veel bronnen. De telsa connector altijd vervangen voor een andere niet slimme aansluit punt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Kent iedereen trouwens de site https://ev-database.nl/
Ik vind 'm zeer handig, omdat hij naast de NEDC range ook een realistische winter- en zomerrange toont voor elke auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Iemand enig idee hoe het nou precies werkt met laadpaal en groepen. Op dit moment heb ik 3x25A op kantoor en een 3x16A laadpaal op een aparte groep. Ik merk dat de groep af en toe eraf slaat als ik op 3x16A laad op m'n Tesla, soms zelfs al bij 12A, dus doe meestal op 10A.

Nou ga ik binnenkort verhuizen en dan hebben we 3x40A. Betekent het dan dat er helemaal geen problemen meer zullen zijn met 3x16A? Zou het misschien zelfs kunnen dat ik een 3x32A laadpaal plaats? Voordeel daarvan is dat o.a. de Ioniq dan op 1x32A kan laden, wat aanzienlijk scheelt. M'n Tesla hoeft niet per se op 3x32A (als ze dat uberhaupt nog kunnen want volgens mij was dat verminderd in de facelift) maar dat kan ik gewoon lager instellen.

Maar als ik dan een dubbele laadpaal heb, kan er dan 1x32A en 3x16A bijv. geladen worden tegelijk? En hoe werkt het dan met al die groepen. Je hebt dan toch 1 aparte groep van 1x40A ofzo voor je laadpaal.... snap er niet zoveel van hoe dat allemaal verdeeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
TucanoItaly schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:16:
Kent iedereen trouwens de site https://ev-database.nl/
Ik vind 'm zeer handig, omdat hij naast de NEDC range ook een realistische winter- en zomerrange toont voor elke auto.
Ken 'm wel, maar er zit helaas weinig ouderwets handwerk in vermoed ik.
Nu lijkt het aanbod gigantisch, maar de Peugeot Partner Tepee Electric is natuurlijk gewoon exact gelijk aan de Citroen E-Berlingo Multispace, en de Miev, C-zero en Ion staan ook allen apart vermeld.
Ook de verschillende versies van de Tesla's doen nogal veel vertroebelen. De model X P100D of de 100D.. tja.

Relevante zaken zoals de aanwezigheid van een CCS of CHAdeMO aansluiting, de maximale laadsnelheid in km/h; je kunt er helaas niet op filteren.

Best jammer, maar wel erg fijn dat alle info bij elkaar staat. Wie zit erachter? en hoe actueel is deze lijst ( en blijft deze lijst?)

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

JayPe schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:41:
Wie zit erachter? en hoe actueel is deze lijst ( en blijft deze lijst?)
Hij wordt voor zover ik kan beoordelen regelmatig bijgewerkt. Ook reageert men nog dezelfde dag op het contactformulier. Die extra filters zouden inderdaad wel handig zijn :Y

[ Voor 8% gewijzigd door TucanoItaly op 20-02-2018 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
JayPe schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:41:
[...]

Ken 'm wel, maar er zit helaas weinig ouderwets handwerk in vermoed ik.
Nu lijkt het aanbod gigantisch, maar de Peugeot Partner Tepee Electric is natuurlijk gewoon exact gelijk aan de Citroen E-Berlingo Multispace, en de Miev, C-zero en Ion staan ook allen apart vermeld.
Ook de verschillende versies van de Tesla's doen nogal veel vertroebelen. De model X P100D of de 100D.. tja.

Relevante zaken zoals de aanwezigheid van een CCS of CHAdeMO aansluiting, de maximale laadsnelheid in km/h; je kunt er helaas niet op filteren.

Best jammer, maar wel erg fijn dat alle info bij elkaar staat. Wie zit erachter? en hoe actueel is deze lijst ( en blijft deze lijst?)
Van alle overzichten is het wel de beste voor EV's. Als je denkt dat het beter kan moeten we met z'n allen een eigen site maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Laatst online: 15:48
Ik heb eind vorig jaar nog contact gehad met de beheerder van ev-database.nl. Hij houdt 'm wel actief bij hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
YoshiBignose schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:41:
Iemand enig idee hoe het nou precies werkt met laadpaal en groepen. Op dit moment heb ik 3x25A op kantoor en een 3x16A laadpaal op een aparte groep. Ik merk dat de groep af en toe eraf slaat als ik op 3x16A laad op m'n Tesla, soms zelfs al bij 12A, dus doe meestal op 10A.

Nou ga ik binnenkort verhuizen en dan hebben we 3x40A. Betekent het dan dat er helemaal geen problemen meer zullen zijn met 3x16A? Zou het misschien zelfs kunnen dat ik een 3x32A laadpaal plaats? Voordeel daarvan is dat o.a. de Ioniq dan op 1x32A kan laden, wat aanzienlijk scheelt. M'n Tesla hoeft niet per se op 3x32A (als ze dat uberhaupt nog kunnen want volgens mij was dat verminderd in de facelift) maar dat kan ik gewoon lager instellen.

Maar als ik dan een dubbele laadpaal heb, kan er dan 1x32A en 3x16A bijv. geladen worden tegelijk? En hoe werkt het dan met al die groepen. Je hebt dan toch 1 aparte groep van 1x40A ofzo voor je laadpaal.... snap er niet zoveel van hoe dat allemaal verdeeld wordt.
Wat kan is dat je kracht groep te gevoelig is.wat is de ampere op de kracht groep als het 16A is dan moet het genoeg zijn maar oude groepen kunnen slecht tegen piek belasting en klappen dan. Of is de aardlek die er uitklapt.

Dat je groep klapt heeft te maken dat je meer dan 16A vraagt. Alleen raar dat je ook bij 12A gaat dat hoor helemaal niet te gebeuren. Je kan proberen je groep te vervangen voor een nieuwe kracht groep.

In je nieuwe huis zou ik twee laadpalen nemen die samen 32A kunnen leveren en samen kunnen balanceren zoals de tesla wall connectors kunnen. Een master een slave. Verder gewoon een kracht groep van 2x 32 ampere en de rest netjes verdelen van je meter kast.

De tesla palen kunnen keurig de spanning verdelen over de verschillende palen. Zodat je geen maxem nodig hebt. Die heb je alleen nodig als je een erg druk en zwaarbelast stroom net thuis heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
inderdaad, die tesla wall connector is eigenlijk een bijzonder leuk apparaat voor het geld.
https://www.tesla.com/nl_...all-connector?redirect=no
en hier een thread waar de boel, tweakers-style, uitgeplozen wordt: https://teslamotorsclub.c...ng-protocol.72830/page-10

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Zeker als je twee palen wilt is het helemaal top geen moeilijke dingen gewoon simpel en effectief en voor 530 euro inclusief btw heb je hem al dat is toch echt een van de goedkopere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
YoshiBignose schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:46:
[...]

Van alle overzichten is het wel de beste voor EV's. Als je denkt dat het beter kan moeten we met z'n allen een eigen site maken :P
;-)

Wat een ander beter kan, moet je niet zelf doen.

Ik ben slechts een klein beetje sceptisch, omdat dit soort sites vaak of gedreven zijn door één bedreven persoon (die in de loop van de tijd zijn gedrevenheid verliest, waardoor de site niet meer actueel is), of door een bedrijf gedreven op inkomsten, en minder goed op de hoogte van wat nou wel en niet belangrijk is.

Volgens mij staan alle gangbare modellen erin, en is de Twizzy gelukkig afwezig ( op auto-zoek-sites vind ik altijd weer een miljoen twizzy's als ik sorteer op prijs-laag-hoog :-( )

(maar waarom is er een smart-fortwo cabrio apart vermeld naast de smart-fortwo? Is toch dezelfde auto, met een optie aangekruist? het is in essentie toch dezelfde auto?)

[ Voor 9% gewijzigd door JayPe op 20-02-2018 13:37 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Nu online
YoshiBignose schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:41:

Mijn dubbele semi-zelfbouw laadpaal thuis kan in principe 2x 3x32A leveren, maar zit op een 3x25A huisaansluiting (en is ingesteld op 3x24A max). De SmartEVSE unit bekijkt mbv stroomtangen hoeveel stroom er door de huisaansluiting loopt, en bepaalt aan de hand daarvan hoeveel stroom er verbruikt mag worden door de paal. Deze stroom wordt op zijn beurt weer verdeeld over de aangesloten auto's (evt met een minimum per auto). Zet ik bv de vaatwasser aan, dan laden de auto's langzamer.
Nu gebruik ik dat met een PHEV (1x16A) en een Zoe (3x32A). In het gunstigste geval kan de Zoe dus op 3x24A laden. Zet ik de PHEV erbij, dan valt de laadstroom voor de Zoe terug. Als er tzt een Leaf komt (ben ik nog niet uit), dan kan die op 1x24A laden. De hoofdzekeringen kunnen dat in ieder geval prima aan.

In jouw situatie zou je met een wat zwaarde variant tegelijk 1x24A en 3x16A kunnen laden (1 fase 40A, 2 fasen 16A). Als je dan zorgt dat je de fase waar de 24A-1-fase auto op zit in je kantoor niet gebruikt (dus alle kantoorgroepen over de overige 2 fasen gebruikt) kom je een heel eind.

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
mjdvandenberg schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 13:43:
[...]

Mijn dubbele semi-zelfbouw laadpaal thuis kan in principe 2x 3x32A leveren, maar zit op een 3x25A huisaansluiting (en is ingesteld op 3x24A max). De SmartEVSE unit bekijkt mbv stroomtangen hoeveel stroom er door de huisaansluiting loopt, en bepaalt aan de hand daarvan hoeveel stroom er verbruikt mag worden door de paal. Deze stroom wordt op zijn beurt weer verdeeld over de aangesloten auto's (evt met een minimum per auto). Zet ik bv de vaatwasser aan, dan laden de auto's langzamer.
Nu gebruik ik dat met een PHEV (1x16A) en een Zoe (3x32A). In het gunstigste geval kan de Zoe dus op 3x24A laden. Zet ik de PHEV erbij, dan valt de laadstroom voor de Zoe terug. Als er tzt een Leaf komt (ben ik nog niet uit), dan kan die op 1x24A laden. De hoofdzekeringen kunnen dat in ieder geval prima aan.

In jouw situatie zou je met een wat zwaarde variant tegelijk 1x24A en 3x16A kunnen laden (1 fase 40A, 2 fasen 16A). Als je dan zorgt dat je de fase waar de 24A-1-fase auto op zit in je kantoor niet gebruikt (dus alle kantoorgroepen over de overige 2 fasen gebruikt) kom je een heel eind.
Dat klinkt perfect :P Wat heeft het je allemaal gekost? Klinkt wel alsof zo'n SmartEVSE wel een technisch verhaaltje is... moet de elektricien dat allemaal installeren?
NovapaX schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 13:27:
inderdaad, die tesla wall connector is eigenlijk een bijzonder leuk apparaat voor het geld.
en hier een thread waar de boel, tweakers-style, uitgeplozen wordt: https://teslamotorsclub.c...ng-protocol.72830/page-10
Maar werkt die Tesla wall connector ook gewoon met andere EV's?

[ Voor 15% gewijzigd door YoshiBignose op 20-02-2018 15:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

En er is weer een verse Laadpas Top 10... enjoy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Netjes was een beetje verrast met chargepoint met zijn 12 euro kosten. Geen ramp alleen niet verwacht. @Hachy snelle doorloop tijd!
YoshiBignose schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 15:49:
[...]

Dat klinkt perfect :P Wat heeft het je allemaal gekost? Klinkt wel alsof zo'n SmartEVSE wel een technisch verhaaltje is... moet de elektricien dat allemaal installeren?
Voor de meeste toepassingen is het niet perse nodig.
Zelf heb ik er niet voor gekozen omdat ik 3x25A en de palen met 16A aansluiten snel genoeg voor bijna elk auto de rest van het huis heeft dan rond de 9A per fase over. Als twee autos aan het laden zijn. Ja het gaat wat minder hard maar ik verwacht niet dat mijn beide autos 100% stroom trekken. De tesla units balanceren de 16A onderling.
Maar werkt die Tesla wall connector ook gewoon met andere EV's?
Ja elke EV die een type 2 connector heeft. Dus eigenlijk alleen de oude leaf niet dacht ik. Die had type 1.

Over een weekje heb ik wel een kleine beschrijving wat je exact nodig heb voor 2 laadpalen + foto's ^_^ Moet namelijk opschieten tijd vliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
MeZZiN schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 16:13:

Ja elke EV die een type 2 connector heeft. Dus eigenlijk alleen de oude leaf niet dacht ik. Die had type 1.

Over een weekje heb ik wel een kleine beschrijving wat je exact nodig heb voor 2 laadpalen + foto's ^_^ Moet namelijk opschieten tijd vliegt.
Tof, hou me op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 16:13
Netjes was een beetje verrast met chargepoint met zijn 12 euro kosten. Geen ramp alleen niet verwacht. @Hachy snelle doorloop tijd!

[...]

Voor de meeste toepassingen is het niet perse nodig.
Zelf heb ik er niet voor gekozen omdat ik 3x25A en de palen met 16A aansluiten snel genoeg voor bijna elk auto de rest van het huis heeft dan rond de 9A per fase over. Als twee autos aan het laden zijn. Ja het gaat wat minder hard maar ik verwacht niet dat mijn beide autos 100% stroom trekken. De tesla units balanceren de 16A onderling.

[...]

Hier nog iemand nieuwsgierig. Mogelijk een 2e EV op komst en zou toch wel prettig zijn om er niet bij na te hoeven denken als je de oven aanzet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Nu online

mux

99% efficient!

Eh, dit is een wat verwarrende manier om erover te praten. Leaf heeft geen Mennekes-stekker (net als de iMiev heeft het een SAE J1772), maar met een verloopstekker kun je gewoon naar Mennekes en kun je type 2 laden (240V/16A).

Iedere elektrische auto ooit gemaakt kan via een Mennekes laden. Inclusief alle conversies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:41
[...]

[...]
Zo te horen is het wel beter als je het laat installeren door een elektricien inderdaad. Er is een grote kans dat hij nog nooit met SmartEVSE's heeft gewerkt, want het is eigenlijk meer een zelfbouwoplossing. Maar volgens mij (ik heb het niet zelf) zou je hem moeten vragen om een modulekastje te plaatsen met daarin een installatierelais en de SmartEVSE. Voedend een krachtstroomkabel, uitgaand moet de laadkabel komen. Als je één laadpaal hebt ben je dan klaar. Wil je er twee, dan kan je bijvoorbeeld kiezen om ze te laten load balancen op bijvoorbeeld 20A. Of, met de stroommeters, kan je veilig meer capaciteit gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Laatst online: 24-04-2024
Zie:
https://www.ad.nl/auto/zorgen-over-veiligheid-tesla-model-3~a55e4676/
Stilstaande auto's of objecten blijven een probleem...
Is het overigens echt zo dat als je een ongeluk veroorzaakt terwijl er veiligheidsopties aan staan zoals Autopilot of andere, de verzekering er onderuit kan? Dat wordt daar gesuggereerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Jan Treur op 20-02-2018 21:18 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

In dit geval was bij 1 ongeval er sprake van mogelijk autopilot, de auto voor hem week plotseling uit. Ik denk dat deze gewoonweg niet genoeg ruimte had om te remmen, en uitwijken doen de auto's nog niet.

Het 2e ongeval is ouderwets geen voorrang verleend en de voorkant eraf gereden, dat je dan klaagt over het scherm en het niet open krijgen van het handschoenen kastje (voor de verzekeringspapieren) lijkt me dan relatief gezien een goede uitkomst. Het kan altijd beter, maar persoonlijk vindt ik dit niet zo'n slechte uitkomst. Pijn aan de schouders van de gordel hou je er bijna altijd wel aan over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Whoops, verkeerde versie geupload. De juiste versie met nieuwe nummer 1 staat er nu op, excuses!

http://www.laadpastop10.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Hachy schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:18:
Whoops, verkeerde versie geupload. De juiste versie met nieuwe nummer 1 staat er nu op, excuses!

Tot nog toe heb ik bij VdB nog geen laadpas gefactureerd gehad als klant van VdB. Maakt opzich niet veel uit, scheelt weer 1,5 euro. Het is mijn vaste laadlabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
mux schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 18:13:
[...]

Eh, dit is een wat verwarrende manier om erover te praten. Leaf heeft geen Mennekes-stekker (net als de iMiev heeft het een SAE J1772), maar met een verloopstekker kun je gewoon naar Mennekes en kun je type 2 laden (240V/16A).

Iedere elektrische auto ooit gemaakt kan via een Mennekes laden. Inclusief alle conversies.
Jep. Hier ook een Fluence met een type 1 (SAE J1772?) aansluiting. Paal heeft vaste type 2 kabel en gebruik dus een adapter voor de Fluence.
Niek_ schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 17:52:
[...]

Hier nog iemand nieuwsgierig. Mogelijk een 2e EV op komst en zou toch wel prettig zijn om er niet bij na te hoeven denken als je de oven aanzet ;)
Hier ook 2 EVs en een kriebel voor een tweede paal maar nog op zoek naar een oplossing voor het dynamisch aanpassen. :9

Heeft er iemand een link voor de Tesla Wall connector? De gegeven link is een filmpje van Tesla Support en ik kan op de Tesla Site geen Wall Connector vinden :?
Edit: Laat maar, even de zoekmachine en heb hem gevonden: https://www.tesla.com/nl_...ome-charging-installation

[ Voor 5% gewijzigd door Nivve op 20-02-2018 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Nu online
De laadunit heb ik aangeschaft bij Fivari, een Belgisch forumlid van het Renault- en Teslaforum, die ik daar al vaker tegen was gekomen. De kosten van de laadunit waren ongeveer 2000 (ex btw), verder heb ik nog 15m 5x6 installatiekabel gebruikt, en een automaat voor in de groepenkast. Ik heb dus de variant met 2 aansluitingen, beide met een vaste Type 2 kabel, maar je kunt ook Mennekes "stopcontacten" laten monteren, of Type 1 aansluitingen, of een mix daarvan.
Een eenvoudigere variant is ook mogelijk, je kunt hem ook maken met 1 aansluiting, inclusief de load balancing. Dan moet je de auto's na elkaar opladen, maar kan je wel heel snel laden (3x24A als de auto het aan kan).
De installatie zelf is nauwelijks anders dan die van een "gewone" laadpaal. Er zit alleen een extra kabeltje tussen de paal en de groepenkast (die toch open moet), voor de load balancing met de rest van de installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
mux schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 18:13:
[...]

Het is altijd mogelijk met verloopstekkers en extra werk natuurlijk het meeste kan. Denk dat ik redelijk helder was dat de leaf en de Imiev geen type 2 heb dus die kan niet opladen met een wall connector met een omweg wel prima. Maar ik zou niet aanraden om dan een tesla unit te kopen maar gewoon een unit met stopcontact zodat je gewoon kan kiezen. Als je alleen recente auto's rijdt (behalve de oude leaf) dan kan je gewoon de tesla wall connector gebruiken de goedkoopste manier op 2 laadpalen hebben zonder complexe balanceer systemen etc. De nieuwe leaf heeft gelukkig gewoon een type 2 aansluiting.
Hachy schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:18:

Lol netjes dus weer een nieuwe pas aanvragen ^_^ yah was van plan alleen newmotion en chargepoint te doen maar 12 euro voor een pas die ik bijna niet ga gebruiken.

Had zelf beter moet opletten bij aanvragen van chargepoint dat er kosten aan verbonden was. Kwam er pas achter toen de factuur binnen kwam. :(

[ Voor 20% gewijzigd door MeZZiN op 21-02-2018 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Nu online
MeZZiN schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:33:

De nieuwe leaf heeft gelukkig gewoon een type 2 aansluiting.
(y) Dat is goed nieuws, ik dacht dat de nieuwe Leaf nog steeds Type1 (SAE J1772) had.
Lol netjes dus weer een nieuwe pas aanvragen ^_^ yah was van plan alleen newmotion en chargepoint te doen maar 12 euro voor een pas die ik bijna niet ga gebruiken.

Had zelf beter moet opletten bij aanvragen van chargepoint dat er kosten aan verbonden was. Kwam er pas achter toen de factuur binnen kwam. :(
Same here |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Tot vorige week ofzo was het nog gratis. Ik heb het nu alsnog vermeld in de Top 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
mjdvandenberg schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 10:02:
[...]

(y) Dat is goed nieuws, ik dacht dat de nieuwe Leaf nog steeds Type1 (SAE J1772) had.

[...]

Same here |:(
Ja was er eerst ook bang voor maar gelukkig de europese regels hebben dat recht getrokken gelukkig. Plus Type 1 is niet echt heel populair geworden hier.

Ben blij dat er voor europa een redelijke standaard is nu. Zelfs tesla is niet eigenwijs geweest. Dus kunnen wij met 1 lader thuis eigenlijk alle autos laden. Dus ik denk dat de stekker laadpalen langzaam minder populair worden en de laadpalen met draad meer verkocht worden. Is ook veel makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Nu online
Ja @MeZZiN, het is idd makkelijker. Ik heb ook bewust gekozen (i.e. het risico genomen dat ik in de toekomst weer een andere stekker nodig zou kunnen hebben...) om een vaste kabel aan de laadpaal te laten zetten.

Het is nu:
- uitstappen
- om de auto heenlopen, klepje openmaken
- stekker pakken bij de laadpaal
- inpluggen.

In plaats van:
- uitstappen
- om de auto heenlopen, klepje openmaken
- kofferbak open
- tasje met kabel eruit halen
- kabel uit het tasje halen
- tasje weer in de kofferbak leggen
- kofferbak weer dicht
- inpluggen
- inpluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

En ook als je wegrijdt; uitpluggen, ophangen. klaar. Ik ben erg blij met m'n laadpunt met vaste (8m lange) kabel, erg prettig en flexibel. De losse 3F/32A laadkabel gebruik ik zó weinig dat ik een goedkoop 3m laadkabeltje (1F16A) heb gekocht en onder de bijrijdersstoel heb gelegd voor als je ergens random (kort) parkeert bij een laadpaal en daarmee snel kan aansluiten (en weer loskoppelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Ik heb van 't weekend voor 't eerst bij Fastned geladen sinds je niet meer met de app hoeft te koppelen. Alleen het stoppen van 't laden was me niet helemaal duidelijk. Normaal gesproken is het ontgrendelen van je auto natuurlijk voldoende maar dat was nu niet zo. Heb uiteindelijk maar de noodstop knop gebruikt. Op het scherm van de paal was ook geen stop knop meer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Bedoel je dat CCS autostart gebeuren? Ik neem aan dat je dat toch echt via de auto stopt dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Ja CCS autostart idd. Ik heb op de auto geen manier om laden te stoppen (vziw), behalve ontgrendelen. Aangezien ik in de auto zat tijdens het laden, was dat nu niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
NovapaX schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 13:27:
Voor dat geld is het gewoon echt goedkoop.
Wat ik niet leuk vindt: geen RFID (iedereen kan er op laden...tesla filosofie), geen backoffice (dus geen KW meter en geen automatische verrekening). Dus zakelijk onhandig ding.

Prive.....wel handig, gewoon goed en goedkoop (wellicht zelfs de goedkoopste, kwaliteit, 3-fase en load-balancing..... 4 stuks zelfs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 10:05

Flappiewappie

Hier nog meer

tiguan schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 12:41:
Ja CCS autostart idd. Ik heb op de auto geen manier om laden te stoppen (vziw), behalve ontgrendelen. Aangezien ik in de auto zat tijdens het laden, was dat nu niet van toepassing.
gewoon ontkoppelen toch? Kabel eruit weg...

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
prettig schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:33:
[...]

Wat ik niet leuk vindt: geen RFID (iedereen kan er op laden...tesla filosofie), geen backoffice (dus geen KW meter en geen automatische verrekening). Dus zakelijk onhandig ding.

Prive.....wel handig, gewoon goed en goedkoop (wellicht zelfs de goedkoopste, kwaliteit, 3-fase en load-balancing..... 4 stuks zelfs).
Moet je dan ook 2 Tesla palen hebben voor load balancing of kan het ook bij mijn bestaande Keba paal?
Ik ben benieuwd of de Tesla paal dan gewoon start met echt goed laden als de Keba minder gaat trekken, en dus de Keba zelf niet slim hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
prettig schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:33:
[...]

Geen RFID Top geen gedoe.
Die paar keer dat iemand misschien kan laden bij mijn paal prima hoor krijgen nog een kop koffie / thee ook als ze het vragen. Die paar euro boeien mij echt niet. Tags en backoffice kosten zo 10 euro per maand plus als backoffice down is kan jij niet laden.
Geen backoffice helemaal top
Zakelijk top ding alleen je moet wel even een kwh meter (MID) nemen. Plus alle speciale palen met alle nutteloze features kosten gewoon 200-500 euro meer per stuk.

Daarom gewoon lekker geen gedoe en als ik het echt wil afsluiten gooi ik de stop er vanaf of een kastje met een hele ouderwetse sleutel om een werkschakelaar om te zetten ook gefixed geen onderhoud + service contract. 8)

@Nivve je moet wel twee tesla palen hebben helaas maar anders kan je een maxem nemen denk ik of die SmartEVSE oplossing. Je kan wel voor bijna voor die kosten (voor een maxem / smartevse) je laadpaal vervangen voor 2 tesla punten.

[ Voor 27% gewijzigd door MeZZiN op 21-02-2018 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Flappiewappie schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:44:
[...]

gewoon ontkoppelen toch? Kabel eruit weg...
Ontkoppelen? Hoe? Kabel zat vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Nu online
Eens, anders moet je altijd met je pasje gaan hannesen, 't kost geld, en als je backend down is kan je niet laden.
@Nivve je moet wel twee tesla palen hebben helaas maar anders kan je een maxem nemen denk ik of die SmartEVSE oplossing. Je kan wel voor bijna voor die kosten (voor een maxem / smartevse) je laadpaal vervangen voor 2 tesla punten.
Klopt. Dan mis je wel de koppeling met je huisinstallatie, dus de afweging is dan of je het risico wilt lopen op klappende hoofdzekeringen als je enthousiast aan het laden bent, of gewoon zonder nadenken beide auto's in wilt kunnen pluggen. Die afweging zal voor iedereen weer anders zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Eens maar als je gewoon 16A 3 fase beschikbaar heb dan is dat helemaal niet een probleem. Meer dan 16A gaan de palen niet trekken omdat ze zelf de 16A verdelen.

De rest van de fasen hebben nog 9a over dus 3x9A is meer dan genoeg voor de andere groepen.

Misschien dat ik ze nog iets beter kan verdelen. Nu zit te oven en de vaatwasser nog op dezelfde fase niet zo handig maar goed moet toch nog iets doen aan de die groepen omdat meer logica aan te brengen.

Maar goed vond zelf te lastig om te gaan kijken hoe smartEVSE ging werken Het was al lastig genoeg om een simpel recept te vinden hoe de laadpaal netjes aan te sluiten. Het is allemaal niet zo moeilijk alleen maar ik wilde zeker weten dat we de NEN 1010 netjes volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
@MeZZiN @mjdvandenberg
Dank voor de antwoorden. Ik zoek simpelweg een niet zo dure manier om beiden auto's aan te sluiten zonder dat ze beiden vol stroom trekken en dus een fase gaan laten klappen (3x16A + 1x16A auto's op een 3x25A aansluiting).
Heb nu een Keba paal staan die dus 'dom' is en zoek dus een tweede paal die net genoeg kan uitlezen (in de meterkast bijvoorbeeld) om niet te veel te trekken.

Maar zal dus ook even wat zoeken naar dat SmartEVSE, zoals gesuggereerd, misschien dat dat ook een mogelijkheid is die wat schappelijker is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Nu online
Nivve schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 15:40:
Maar zal ook even wat zoeken naar dat SmartEVSE, misschien dat dat ook een mogelijkheid is die wat schappelijker is.
De weg van de minste weerstand is dan een enkele SmartEVSE-paal erbij zetten. Die fungeert dan als het ware als slave, en zal dus de bestaande paal 'volgen'. De SmartEVSE-paal kijkt wat er overblijft nadat het huis en de eerste paal gebruiken wat ze nodig hebben. Dan heb je er dus maar eentje nodig. Als je met 2 auto's laadt zal de auto aan de Smart-paal dus langzaam laden (of niet, als de stroom te laag is, dit hangt af van de auto), en sneller gaan als de eerste auto vol is. Fivari kan je hier zeker mee helpen (en het ongetwijfeld beter uitleggen dan ik nu hier doe).

Of natuurlijk een dubbele (Tesla of SmartEVSE), en je Keba op Marktplaats zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeZZiN
Vond zelf het wel mooi van de tesla palen dat ze kijken wie het hardst stroom nodig heeft de hoogste stroom krijgt totdat die weer bij is dan weer gelijkmatig verdelen. Op het tesla forum hadden alles zitten uitspitten over die palen maar zag er goed uit zeker voor zijn prijs. Er zijn ook nog alternatieven zoals sommige palen van LS24 die ook twee punten zijn maar dan samen gevoegd. ook een nette oplossing.

Zelf zou ik de Keba verkopen en twee tesla punten terug zetten ziet er netter uit. Je moet zo ie zo per paal een eigen stroom kabel aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Nu online
Werkt dat
wie het hardst stroom nodig heeft de hoogste stroom krijgt totdat die weer bij is
ook met niet-Tesla's? Ik kan me zo voorstellen dat een Tesla met zijn eigen protocol kan communiceren met de Wallcharger, maar dat dat voor andere EV's niet werkt.

Als je voor een dubbele (gecombineerde) paal gaat heb je ook maar één kabel nodig (van voldoende dikte, anders gaat een deel van je stroom op aan verwarming van je kruipruimte/oprit...). Voor de dynamic load balancing moet er wel een draad (utp) naar de groepenkast, dus een kabel(tje) trekken moet sowiezo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefmeister8
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
tiguan schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:56:
[...]

Ontkoppelen? Hoe? Kabel zat vast.
Ik kon het laden stoppen door op de stopknop van de paal zelf te klikken, maar blijkbaar is dat dus niet altijd het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
MeZZiN schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:51:
[...]

Geen RFID Top geen gedoe.
Die paar keer dat iemand misschien kan laden bij mijn paal prima hoor krijgen nog een kop koffie / thee ook als ze het vragen. Die paar euro boeien mij echt niet. Tags en backoffice kosten zo 10 euro per maand plus als backoffice down is kan jij niet laden.
Geen backoffice helemaal top
Zakelijk top ding alleen je moet wel even een kwh meter (MID) nemen. Plus alle speciale palen met alle nutteloze features kosten gewoon 200-500 euro meer per stuk.

Daarom gewoon lekker geen gedoe en als ik het echt wil afsluiten gooi ik de stop er vanaf of een kastje met een hele ouderwetse sleutel om een werkschakelaar om te zetten ook gefixed geen onderhoud + service contract. 8)

Als je een reeks EV's hebt op de zaak is dat niet handig (eigendom zaak en eigendom prive). Gewoon teveel gedoe. En wanneer ligt de backoffice er nu uit (zelfs mijn centrale verwarming is internet afhankelijk en heb ik meer lol dan last van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
@Stefmeister8 Misschien dat ik iets heb gedaan waardoor het scherm op de laadpaal niet op de juiste stand stond? Op het scherm stond info hoe je de laadsessie moest beginnen. Net daarvoor stond er nog wel een scherm met laad-info en een stop knop. Zal er de volgende keer eens goed op letten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

prettig schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 16:25:
[...]

Als je een reeks EV's hebt op de zaak is dat niet handig (eigendom zaak en eigendom prive). Gewoon teveel gedoe. En wanneer ligt de backoffice er nu uit (zelfs mijn centrale verwarming is internet afhankelijk en heb ik meer lol dan last van).
Backoffice er uit heb ik al wel paar keer mee gemaakt (EV-Box), vervolgens kon ik niet laden bij paal op ons kantoor.

Bij nieuwe kantoor gewoon simpele laadpalen zonder pasjes en backoffice. Plug and Play. Die ene verdwaalde EV die daar gratis zijn auto op laad kan mij gestolen worden.

We maken de boel soms zo onnodig complex en afhankelijk van elkaar, daar ben ik zelf niet zo'n fan van.
Pagina: 1 ... 93 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.