Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-09 15:10
@prettig valt wel mee met "niet handig"... Ik heb 2 MID kWh meters in de laadpaal zitten. Eentje gebruik ik privé, of als er een verdwaalde klant wil laden, de andere alleen met de zakelijke auto. Af en toe de meterstand aflezen (foto maken) en afrekenen tussen BV en privé.
Backoffice kan er ook uitliggen als ze een software update uitvoeren, dat hoeft niet persé een storing te zijn. Weet iemand of daar SLA afspraken voor zijn? (misschien mag je wel een taxi nemen op kosten van de backofficeprovider als je door een storing niet kon laden ;)

Edit: typo

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefmeister8
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
tiguan schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 16:26:
@Stefmeister8 Misschien dat ik iets heb gedaan waardoor het scherm op de laadpaal niet op de juiste stand stond? Op het scherm stond info hoe je de laadsessie moest beginnen. Net daarvoor stond er nog wel een scherm met laad-info en een stop knop. Zal er de volgende keer eens goed op letten.
Hmm mogelijk. Het is voor mij alweer even geleden, maar vrijdag probeer ik het nog een keer. Zal wel even melden hoe het is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:08
Net bij een Allego snellader gestaan bij de VDValk, maar die wilde met de Tesla adapter niet laden. Vreemd, hij kon de auto niet vinden. De AC-lader werkte wel gewoon; langzamer, maar ik kom tenminste weer'n endje verder.

Koppeling gedaan zoals 't hoort: ChaDeMo kabel, adapter d'r op, in-bliepen met m'n pas en de juiste kabel kiezen, daarna kabel in de auto... Maar neen. Hij zag d'r niet.

[ Voor 28% gewijzigd door Liegebeest op 21-02-2018 19:22 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 08:19

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 10:53
tiguan schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 12:38:
Ik heb van 't weekend voor 't eerst bij Fastned geladen sinds je niet meer met de app hoeft te koppelen. Alleen het stoppen van 't laden was me niet helemaal duidelijk. Normaal gesproken is het ontgrendelen van je auto natuurlijk voldoende maar dat was nu niet zo. Heb uiteindelijk maar de noodstop knop gebruikt. Op het scherm van de paal was ook geen stop knop meer beschikbaar.
Ik heb zelf al een aantal malen geladen via Autocharge. Op het scherm van de snellader kon ik dan gewoon op de knop sessie afbreken/stoppen drukken. Dan stopte het snellaadproces en gaf de auto (Hyundai Ioniq) de kabel weer vrij.

Op dit moment is autocharge icm de Ioniq niet mogelijk omdat dit blijkbaar nog niet feilloos loopt.

Hyundai Ioniq 5 Project 45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Bedankt voor het delen. Het betreft de R90 (maximaal 22 kW AC laden). Interessante test, maar voor Bjorn vrij bondig. Jammer dat hij niet helemaal de auto oprijdt zoals bijv. met de Ampera-E. Altijd lachen, als het angstzweet de ramen beslaat :P

Zelf heb ik nog nooit het geduld gehad om zo lang op eco-mode te rijden, soms overweeg ik het 3 seconden en dan is het toch weer net over de wettelijke limiet :Y

Ik blijf het een heerlijk auto'tje vinden, maar wat Bjorn ook al zegt, laden is traag. Maar ja, ik wacht eigenlijk nooit op laden, het bereik is daarvoor gewoon veel te groot.

[ Voor 12% gewijzigd door TucanoItaly op 21-02-2018 21:11 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
prettig schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 16:25:
[...]

Als je een reeks EV's hebt op de zaak is dat niet handig (eigendom zaak en eigendom prive). Gewoon teveel gedoe. En wanneer ligt de backoffice er nu uit (zelfs mijn centrale verwarming is internet afhankelijk en heb ik meer lol dan last van).
Op kantoor is ook iets andere scope. Maar als zou ik een afgesloten parkeerterrein hebben (waardoor alleen je medewerker en bezoeker kunnen komen) ook niet moeilijk doen als het je medewerkers zijn betaal je toch al voor je stroom en bezoekers is een goede service en de kosten gaan ook nergens over zeker als je al een eigen terrein heb. Mijn ervaring als IT-er is hou dingen zo simpel mogelijk als het simpel kan en zeker bij laadpalen vind ik dat eigenlijk een must. Plus bijna al die 'abbo' palen moet je laten installeren + de extra kosten voor die dingen maken de case niet echt veel beter.
mjdvandenberg schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 16:10:
Werkt dat
[...]
ook met niet-Tesla's? Ik kan me zo voorstellen dat een Tesla met zijn eigen protocol kan communiceren met de Wallcharger, maar dat dat voor andere EV's niet werkt.

Als je voor een dubbele (gecombineerde) paal gaat heb je ook maar één kabel nodig (van voldoende dikte, anders gaat een deel van je stroom op aan verwarming van je kruipruimte/oprit...). Voor de dynamic load balancing moet er wel een draad (utp) naar de groepenkast, dus een kabel(tje) trekken moet sowiezo.
Ja het werk ook voor niet tesla omdat er een protocol is die onderhandeld wie de meeste stroom nodig heeft. Slim bedacht vond ik eigelijk. Thuis zal het niet heel vaak voorkomen de leaf zal bijna altijd vol zijn en de tesla die moet elke dag helemaal opgeladen worden. Mooi oplossing en goedkoop en weinig single point of failures.

• mjdvandenberg
Zeker handig bedacht (het klonk als een Tesla slimmigheidje, maar dit is natuurlijk beter (y) )

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:00

Snow_King

Konijn is stoer!

MeZZiN schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 06:18:

Ja het werk ook voor niet tesla omdat er een protocol is die onderhandeld wie de meeste stroom nodig heeft. Slim bedacht vond ik eigelijk. Thuis zal het niet heel vaak voorkomen de leaf zal bijna altijd vol zijn en de tesla die moet elke dag helemaal opgeladen worden. Mooi oplossing en goedkoop en weinig single point of failures.
Niet helemaal. De Wall Charger verdeeld gewoon de stroom, maar de status van de batterij wordt niet gedeeld met de Wall Charger.

Het is gewoon het standaard J1772 protocol wat de Charger spreekt met de auto. Alleen door de Master<>Slave setup maken ze onderling afspraken over wie hoe veel Ampere krijgt toegewezen.

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Dynamic Load Balancing van TNM is dat nou hetzelfde idee als bijv. SmartEVSE?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

YoshiBignose schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 09:04:
Ja, de ene leest een slimme meter zijn P1 poort uit, de ander plaats klemmen rondom de fases, allemaal het zelfde.

Het komt er op neer dat ze op die manier weten hoe veel stroom er loopt en daarop de auto aanpassen.

Bij sommige kan je meerdere laadpalen koppelen achter één aansluiting, bij de ander weer niet. Van alles mogelijk.

• mjdvandenberg
YoshiBignose schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 09:04:
Ja, het effect is in ieder geval hetzelfde. Zoals @Snow_King hierboven al opmerkt kan de implementatie verschillen. Niet iedereen heeft een slimme meter, dus P1 uitlezen zal niet altijd gaan.

Van NewMotion.com:
* Alleen compatibel met NewMotion laadpalen Business Pro in combinatie met Business Lite.
De TNM-oplossing zal schaalbaarder zijn vermoed ik, dus bruikbaarder voor als je "veel" laadpalen neer wilt zetten. SmartEVSE ondersteunt 4 aangesloten palen.

• YoshiBignose
Oke nou ja misschien heb ik dat eigenlijk niet eens nodig. Er komt toch 3x40A en op m'n Tesla na kunnen de meeste auto's niet eens 3 fase laden. Maar als ik bijv. 3x8A laadt met m'n Tesla en ondertussen een Ioniq met 1x32A, klapt het stroom er dan uit? Ik snap niet precies hoe die verdeling van al die groepen en amperages werkt.

• MeZZiN
Snow_King schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 08:39:
[...]

Niet helemaal. De Wall Charger verdeeld gewoon de stroom, maar de status van de batterij wordt niet gedeeld met de Wall Charger.

Het is gewoon het standaard J1772 protocol wat de Charger spreekt met de auto. Alleen door de Master<>Slave setup maken ze onderling afspraken over wie hoe veel Ampere krijgt toegewezen.
Ik kan zo snel de forum post niet vinden op het tesla forum maar een van de members had het helemaal uit zitten zoeken en testjes gedaan met een i3 verschillende ladingen maar volgens hem leek het er op dat de tesla wall connectors in master/slaven houden er wel rekening mee wie meer initieel nodig heeft. Deze hebben die tesla unit al aardig daar uitgeplozen wat hij kan doen.

Maar goed voor een thuis situatie zal je niet heel vaak hier tegen aan lopen het is voornamelijk handig dat je twee kan aansluiten zonder een klappende stop. ;)
YoshiBignose schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 09:20:
Oke nou ja misschien heb ik dat eigenlijk niet eens nodig. Er komt toch 3x40A en op m'n Tesla na kunnen de meeste auto's niet eens 3 fase laden. Maar als ik bijv. 3x8A laadt met m'n Tesla en ondertussen een Ioniq met 1x32A, klapt het stroom er dan uit? Ik snap niet precies hoe die verdeling van al die groepen en amperages werkt.
Ik zou je telsa palen op 32A zetten met master slave en klaar damm met 32A gaat alles rap. En laat de palen het maar oplossen. Je moet gewoon zorgen dat je totaal nooit boven 32A uit komt je moet wat ruimte laten voor de rest van je huis. ook al is er 1 fase speciaal voor iets kan je er eigenlijk geen 40A uit trekken omdat je na je hoofdschakelaar elke keer de ampere moet delen met 1.6 (NEN 1010) voor elke groep er tussen dus je paal kan maximaal op 25A laden (volgens de norm) En met 25A 3 fase mag je maximaal 16A laden. Vergeet niet dat je rest van je huis ook extra ruimte nodig heeft zoals wasmachines ovens etc.

[ Voor 35% gewijzigd door MeZZiN op 22-02-2018 09:37 ]

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
mjdvandenberg schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 09:16:
[...]

Ja, het effect is in ieder geval hetzelfde. Zoals @Snow_King hierboven al opmerkt kan de implementatie verschillen. Niet iedereen heeft een slimme meter, dus P1 uitlezen zal niet altijd gaan.

Van NewMotion.com:

[...]

De TNM-oplossing zal schaalbaarder zijn vermoed ik, dus bruikbaarder voor als je "veel" laadpalen neer wilt zetten. SmartEVSE ondersteunt 4 aangesloten palen.
Wij hebben TNM (business en lite's...kunnen er meerdere aan) en werkt prima. Kun je laten load-balancen (maar wel abbo). Hebben backoffice, app, je hebt je eigen portal en je kunt ze altijd bellen. Paal wordt altijd via GPRS bewaakt.

Zijn iets duurder en wij hebben het zelf "laten" installeren (ivm graafwerk) ben je niet verplicht via hun te doen. Er komt alleen iemand langs om in gebruik te stellen.

Gaan we ermee door: ligt aan de auto fabrikanten.
- Als ze allemaal straks 11-22KW 3 fase kunnen : ja
- Zo niet dan komt er gewoon EEN flinke DC lader en thuis 11kw DC (we willen gewoon SNEL kunnen laden en niet afhankelijk zijn van laadinfrastructuur van anderen).

• Luc79Ehv
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 10:03
Liegebeest schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 19:21:
Net bij een Allego snellader gestaan bij de VDValk, maar die wilde met de Tesla adapter niet laden. Vreemd, hij kon de auto niet vinden. De AC-lader werkte wel gewoon; langzamer, maar ik kom tenminste weer'n endje verder.

Koppeling gedaan zoals 't hoort: ChaDeMo kabel, adapter d'r op, in-bliepen met m'n pas en de juiste kabel kiezen, daarna kabel in de auto... Maar neen. Hij zag d'r niet.
Misschien even met de Chademo adapter langs Tesla gaan en vragen of ze hem kunnen updaten. Ja ook zo'n ding heeft firmware/software in zich.

• YoshiBignose
MeZZiN schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 09:31:

Ik zou je telsa palen op 32A zetten met master slave en klaar damm met 32A gaat alles rap. En laat de palen het maar oplossen. Je moet gewoon zorgen dat je totaal nooit boven 32A uit komt je moet wat ruimte laten voor de rest van je huis. ook al is er 1 fase speciaal voor iets kan je er eigenlijk geen 40A uit trekken omdat je na je hoofdschakelaar elke keer de ampere moet delen met 1.6 (NEN 1010) voor elke groep er tussen dus je paal kan maximaal op 25A laden (volgens de norm) En met 25A 3 fase mag je maximaal 16A laden. Vergeet niet dat je rest van je huis ook extra ruimte nodig heeft zoals wasmachines ovens etc.
Het gaat om kantoor niet thuis. Op zich scheelt dat want je hebt geen wasmachine of oven maar wel magnetron, waterkoker, koffieapparaat en heel wat pc's, verlichting etc. Denk toch dat het wel mee valt. Heb het een tijdje gered met 3x16A laden op max 3x25A met 4 man op kantoor. Laatste tijd klapt ie er wel uit, snap niet helemaal waar het aan ligt, maar dan zet ik hem op 3x10A ofzo.

Die Tesla palen kunnen gewoon 1 fase / 3 fase 32A? Ze zijn inderdaad niet duur. Nadeel is wel dat je dus niet met pasje kan werken terwijl het een openbaar terrein is. Naja het is eigenlijk wel een soort van prive parkeerplaats maar goed daar houdt niet iedereen zich aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjdvandenberg
Voor wat betreft de selectiviteit (16A of 25A groep op een 3x25A hoofdaansluiting), zie ook deze post van de teslamotorsclub:

https://teslamotorsclub.c...9239/page-18#post-2380485

M.i. staat daar: "Zo lang 'een laadinrichting voor elektrische voertuigen' dus als enige verbruiker op de groep zit, en er geen stopcontacten oid op zitten hoef je de selectiviteitsregel niet toe te passen."

Voor je kantoor met 3x40A kan je in theorie dus tot 3x40A gaan, hoewel een beetje marge inbouwen nooit kwaad kan. Maar met bv de Tesla op 3x12A en de Ioniq op 1x24A houd je best wat marge over, en kan je best rap laden (8kW resp 5,5kW). Dan heb je op 1 fase 36A, dus 4A over, en op overige groepen nog 16A over.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Eltjo
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:47

Eltjo

Groninger in Fryslân

Zojuist afgeleverd!

e-golf

Maak later wel een paar mooie plaatjes. De zon staat nu te laag.

Wel de eerste ev ervaring. NewMotion laadpas van MTC gisteren in de bus, gisteravond geactiveerd maar daarmee kon ik dus nog niet laden bij een ev-box paal :( Gelukkig had ik zelf al wat laadpassen binnen vorige week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
YoshiBignose schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 09:51:
[...]

Het gaat om kantoor niet thuis. Op zich scheelt dat want je hebt geen wasmachine of oven maar wel magnetron, waterkoker, koffieapparaat en heel wat pc's, verlichting etc. Denk toch dat het wel mee valt. Heb het een tijdje gered met 3x16A laden op max 3x25A met 4 man op kantoor. Laatste tijd klapt ie er wel uit, snap niet helemaal waar het aan ligt, maar dan zet ik hem op 3x10A ofzo.

Die Tesla palen kunnen gewoon 1 fase / 3 fase 32A? Ze zijn inderdaad niet duur. Nadeel is wel dat je dus niet met pasje kan werken terwijl het een openbaar terrein is. Naja het is eigenlijk wel een soort van prive parkeerplaats maar goed daar houdt niet iedereen zich aan.
Dat maakt wel een beetje verschil maar ook niet super veel je kan gewoon de palen uitzetten als niemand er meer is (groep er uit) Ik zou gewoon op 32A zetten de rest is voor je kantoor.

En als je je echt zorgen maakt om 'gast' gebruik kan je altijd nog een kast er omheen zetten met een sleutel
Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/024722/files/009794903/rvs-kast.jpg
http://shop.vanleeuwenoplaad.nl/rvs-kast.html

Maar goed hoeveel misbruik risico loop je. Je betaald per paal 10-15 per maand + extra kosten voor de paal 500-1000 euro + aansluit kosten. Voor dat bedrag kan je een tesla elke dag opladen + nog 50-60 teslas extra opladen (voor de extra kosten laadpaal) voordat het rendabel wordt voor een backoffice systeem.

En als je meerdere EV laat gebruiken dan kom je al bijna in groot verbruikers land dan wordt Kwh ook weer een stukje betaalbaarder. Zelfs een normale aansluiting ga je met 10.000kwh ook minder betalen per kwh.

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
Wat is de kans dat men ook na 2020 geen wegenbelasting hoeft te betalen?

Is voor mij wel een voorwaarde voor het kopen van elektrisch, anders is door het hoge gewicht van een elektrische auto het financieel voordeel van stroom vs benzine direct weg.

Want het kan dus zo zijn dat als je in 2019 een Model 3 koopt je twee jaar later ineens per kwartaal een factuur van 270 euro krijgt?

• MeZZiN
50/50 Geen idee maar de besparing van een EV tegenover benzine/diesel maakt dat ook niet je grootste probleem.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Hertog_Martin schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 11:08:
Wat is de kans dat men ook na 2020 geen wegenbelasting hoeft te betalen?

Is voor mij wel een voorwaarde voor het kopen van elektrisch, anders is door het hoge gewicht van een elektrische auto het financieel voordeel van stroom vs benzine direct weg.

Want het kan dus zo zijn dat als je in 2019 een Model 3 koopt je twee jaar later ineens per kwartaal een factuur van 270 euro krijgt?
Hybride auto's krijgen een correctie van 125kg (als ik het goed heb) op hun gewicht vanwege de batterij. Het kan zo maar zijn dat een EV ook een dergelijke correctie krijgt.

• mjdvandenberg
Plugin hybrids (eigenlijk: personenautos met een CO2 uitstoot van 1 t/m 50 gram per km) betalen (t/m 2020) de helft:
https://www.rijksoverheid...egenbelasting-2018---2020

Voor mijn PHEV dus 136 ipv 272 per kwartaal.

Voor de periode na 2020 blijft het koffiedik kijken. Wellicht een halftarief voor BEV, of een korting ivm het gewicht, de tijd zal het leren. 'Gratis' rijden zal ongetwijfeld afgeschaft worden naarmate er meer BEV's op de weg verschijnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Snow_King schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 11:14:
[...]

Hybride auto's krijgen een correctie van 125kg (als ik het goed heb) op hun gewicht vanwege de batterij. Het kan zo maar zijn dat een EV ook een dergelijke correctie krijgt.
Kregen. Die correctie is er begin 2017 al vanaf gegaan.

Signatures zijn voor boomers.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het was niet slim van de overheid om die correctie voor hybrides te laten vervallen als de doelstelling is het verbruik te verlagen. Dit zend ook een verkeerd signaal voor de BEV's waarvan je kan verwachten dat ook die straks veel meer gaan betalen dan een fossiele brandstofauto vanwege het gewicht van de batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Denk dat de wegenbelasting op gewicht redelijk verouderd is. Misschien beter om hem helemaal af te schaffen en hem meer op verbruik zetten dus gewoon de benzine belasten en bij laadpalen iets accijns er op en als je thuis laad niet dus moedig je goed gedrag aan.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:24

CyBeRSPiN

sinds 2001

MeZZiN schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 13:01:
Denk dat de wegenbelasting op gewicht redelijk verouderd is.
Meer gewicht = meer slijtage van het asfalt.
Betalen per km (rekeningrijden) is eigenlijk het meest eerlijke, de gebruiker betaalt. Maar dat is al 2-3x geprobeerd om in te voeren en steeds weer afgeblazen.
Thuisladen extra bevoordelen is nogal oneerlijk richting al die mensen die geen oprit hebben en geen zonnepanelen hebben (of kunnen plaatsen) op het dak.

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-02-2018 13:18 ]

• MeZZiN
CyBeRSPiN schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 13:15:
[...]

Meer gewicht = meer slijtage van het asfalt.
Betalen per km (rekeningrijden) is eigenlijk het meest eerlijke, de gebruiker betaalt. Maar dat is al 2-3x geprobeerd om in te voeren en steeds weer afgeblazen.
Thuisladen extra bevoordelen is nogal oneerlijk richting al die mensen die geen oprit hebben en geen zonnepanelen hebben (of kunnen plaatsen) op het dak.
Denk dat slijtage van afvalt niet veel invloed heeft op kosten van onderhoud. Zeker omdat diesel duurder is LPG goedkoper dus gewicht is niet echt een nuttige manier van bepalen van de kosten.

Gewoon betalen per kilometer waarom ook niet. Maar snap eigenlijk niet waarom we wegen belasting hebben kunnen we dat niet lever uit een centra pot halen de kosten voor het apart binnen harken van de belastingen centen is misschien wel duurder dan het afschappen en een klein beetje belasting meer te betalen. En ze mogen van mij de benzine / diesel meer belasten dat het in lijn ligt met de echte kosten van een liter benzine. Dus ook co2 tax.

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
Terug op laadpalen: Alphen bied met de ICU EVE met twee sockets ook een leuke oplossing. Heb met een verkoopmedewerker gesproken en ondanks dat de prijzen voor aanschaf hoger liggen is load balancing gratis (geen maandelijkse kosten!) en is openbaar laden (RFID) ook mogelijk met het LMS backoffice tegen een tarief wat nog wat lager ligt dan TNM. ICU EVE balanceert vrij simpel tussen de twee sockets met een 50/50 verhouding tot een van de twee voertuigen volgeladen is volgens de verkoopmedewerker.

Andere vraag: Ik vind het een voordeel dat mijn thuislader een "openbare" lader is met RFID. Bezoek (ook van de buren) kan makkelijk laden en ik hoef met mijn leaseauto verder niks aan facturatie te doen. Wat is de reden dat de meeste tweakers toch voor een niet-openbaar bruikbare oplossing gaan? Ik vind het altijd verdomd fijn als ik ergens kan laden!

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Een vaste kabel is imho wel een must. Het wordt je standaard laadpaal, dan wil je niet met sockets gaan hannessen. Zonder RFID kan bezoek ook makkelijk laden, maar kost het een paar euro' tjes aan stroom, ach. Daar kom je wel uit hoor.

Ik heb op mijn oprit een bordje erbij gehangen met 'laden toegestaan' met daaronder een QR code waarmee mensen via paypal €5 kunnen doneren als ze dat willen. Geen gedoe met abbos/pasjes/backoffices/laadkabels.

Verder hem ik hem aangemeld bij Plugshare.com als home-charger 11kW.

[ Voor 7% gewijzigd door Hachy op 22-02-2018 13:36 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
@Hachy Als het om mijn persoonlijke auto zou gaan was dat inderdaad een prima oplossing, maar het is lease. Mijn keuze is dus dichttimmeren en alleen zelf gebruiken of een backoffice.

@MeZZiN @CyBeRSPiN Openbare infra zoals OV word voor het grootste deel door de overheid betaald, waarom zou dat voor het wegennet ook niet een optie zijn? Ja, dan betalen ook mensen zonder auto voor het wegennet maar momenteel betaal ik ook voor OV wat ik nooit gebruik.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• MeZZiN
Tassadar32 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 13:30:
Andere vraag: Ik vind het een voordeel dat mijn thuislader een "openbare" lader is met RFID. Bezoek (ook van de buren) kan makkelijk laden en ik hoef met mijn leaseauto verder niks aan facturatie te doen. Wat is de reden dat de meeste tweakers toch voor een niet-openbaar bruikbare oplossing gaan? Ik vind het altijd verdomd fijn als ik ergens kan laden!
Ik heb redelijk makkelijk praten ik woon in een dorp met een oprit van 20 meter dus iemand moet al op mijn oprit gaan staan om te laden. Doet niemand dus geen probleem daar.

Maar toch de kosten van een backoffice + duurdere paal is gewoon niet waard plus wil niet bezig houden met downtime van een backoffice. Plus ik betaal de rekening (freelancer) dus ik kijk wat ik moet betalen voor zo iets en wat het mij oplevert. Het kost mij meer dan het oplevert dus doe ik het niet. En wie op bezoek is mag gewoon inpluggen geen enkel probleem wat maakt mij dat uit die paar euro verlies staat niet in verhouding met de kosten.
Hachy schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 13:35:
Een vaste kabel is imho wel een must. Het wordt je standaard laadpaal, dan wil je niet met sockets gaan hannessen. Zonder RFID kan bezoek ook makkelijk laden, maar kost het een paar euro' tjes aan stroom, ach. Daar kom je wel uit hoor.

Ik heb op mijn oprit een bordje erbij gehangen met 'laden toegestaan' met daaronder een QR code waarmee mensen via paypal €5 kunnen doneren als ze dat willen. Geen gedoe met abbos/pasjes/backoffices/laadkabels.

Verder hem ik hem aangemeld bij Plugshare.com als home-charger 11kW.
Leuk idee :) Trouwens ik bedenk me net dat die backoffice palen ook wat meer sluipverbruik hebben omdat ze al die extra meuk moeten doen.
Tassadar32 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 13:47:
@MeZZiN @CyBeRSPiN Openbare infra zoals OV word voor het grootste deel door de overheid betaald, waarom zou dat voor het wegennet ook niet een optie zijn? Ja, dan betalen ook mensen zonder auto voor het wegennet maar momenteel betaal ik ook voor OV wat ik nooit gebruik.
Precies dat voor OV betaal ik ook al. Ik gebruik het nooit vind het geen enkel probleem goed Ov is belangrijk dus waarom ook niet voor verkeer gewoon geen wegen belasting en klaar je belast de benzine wat meer zodat iedereen overstapt op EV autos en klaar ^_^

[ Voor 39% gewijzigd door MeZZiN op 22-02-2018 13:52 ]

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

@Tassadar32 Dan zou ik hem dichttimmeren en de laadpas aan een gast geven als je gasten hebt. Geen backoffice = geen gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjdvandenberg
MeZZiN schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 13:47:
[...]

Ik heb redelijk makkelijk praten ik woon in een dorp met een oprit van 20 meter dus iemand moet al op mijn oprit gaan staan om te laden. Doet niemand dus geen probleem daar.

Maar toch de kosten van een backoffice + duurdere paal is gewoon niet waard plus wil niet bezig houden met downtime van een backoffice. Plus ik betaal de rekening (freelancer) dus ik kijk wat ik moet betalen voor zo iets en wat het mij oplevert. Het kost mij meer dan het oplevert dus doe ik het niet. En wie op bezoek is mag gewoon inpluggen geen enkel probleem wat maakt mij dat uit die paar euro verlies staat niet in verhouding met de kosten.
Same here, maar dan een oprit van 6 meter ;-) Geen probleem als iemand wil komen laden, even aanbellen is wat mij betreft voldoende. Voor eigen bezoek is het al helemaal geen issue wat mij betreft.
De privé auto laden we met de ene kabel, de zakelijke laadt op de andere (met eigen kWh meter, dus verrekenen met de BV is een kwestie van af en toe een foto maken en overboeken maar).
Wel alleen type2 kabel, dus niet iedereen is welkom ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Ja bij mij ook alleen type 2 anders jammer dan ^_^

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Tassadar32 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 13:47:
@Hachy Als het om mijn persoonlijke auto zou gaan was dat inderdaad een prima oplossing, maar het is lease. Mijn keuze is dus dichttimmeren en alleen zelf gebruiken of een backoffice.

Omdat luxe goederen belasten beter is dan arbeid belasten. Je hebt altijd de keus om wel of geen auto te kopen en daarmee keus of je wel of niet deze belasting betaalt.

Met het betalen van OV krijg je minder verkeer op de weg, dus indirect heb je er wel voordeel van.

Ik snap niet waarom er zoveel laadpassen zijn. Als je nou gewoon kon pinnen/emv aan een laadpaal, kon iedereen gewoon in heel Europa laden met z’n normale bankpas.

• MeZZiN
Omdat een pin infra te gebruiken voor laadpalen je een heel nieuw probleem op de hals haalt. Tot voor kort was het niet eens mogelijk om een pin automaat te hebben zonder speciale dure ADSL / telefoon lijn.

De regels / eisen voor een pin automaat zijn extreem hoog. Ze zouden heel misschien iets kunnen met draadloos afrekenen maar dat was er nog niet toen ze begonnen met laadpalen. Je moet rekenen dat per laadpaal je dan minimale extra kosten moet rekenen van 100-200 euro voor een unit + dure abbo met koppeling voor transacties. + alle veiligheid eisen.

Moet zeggen dat die laadpassen een hoop ingewikkeldheid brengen heb nu charge point en new motion dan heb ik de meeste palen af getikt voor de leaf en voor de tesla alleen New Motion misschien voor vakantie nog een smaak extra. Maar ze hebben allemaal gelukkig nette facturen dus voor mij ook wel weer prettig dat ik geen MKB brandstof pas nodig heb.

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:05
Z___Z schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 15:42:
[...]
Ik snap niet waarom er zoveel laadpassen zijn. Als je nou gewoon kon pinnen/emv aan een laadpaal, kon iedereen gewoon in heel Europa laden met z’n normale bankpas.
Amen _/-\o_

• mjdvandenberg
Z___Z schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 15:42:
Als er dan toch gereguleerd moet worden zodat makkelijk voor laadsessies betaald kan worden zie ik liever een goed roaming-systeem, zodat alle NL-laadpassen het in heel Europa doen (en v.v.), met een minimale roaming-toeslag. En dan ook graag overal logische tarieven per kWh, en niet van die absurde tarieven per minuut.
Ik wil het Europa-brede backend-facturatie-systeem wel bouwen ;)

• prettig
En net als banken.... betalen met je mobiel (en dan in heel de EU).

• prettig
mjdvandenberg schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 18:32:
[...]

Als er dan toch gereguleerd moet worden zodat makkelijk voor laadsessies betaald kan worden zie ik liever een goed roaming-systeem, zodat alle NL-laadpassen het in heel Europa doen (en v.v.), met een minimale roaming-toeslag. En dan ook graag overal logische tarieven per kWh, en niet van die absurde tarieven per minuut.
Ik wil het Europa-brede backend-facturatie-systeem wel bouwen ;)
Ga maar wennen aan die absurde tarieven.......
Gewoon zorgen dat je zelf (snel) kunt laden.

Als we er met z'n allen niks aan gaan doen: alternatief voor die absurde tarieven dan gaat het gewoon gebeuren..... wie houdt ze anders tegen ?

• funkylicious
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:20
Dat komt omdat de uiteindelijke prijs pas bekend is na alle toeslagen van de tussen liggende partijen (hardware eigenaar, beheerder van het laadpunt, mobile service provider van ev-diensten). Vooraf weet je niet de exacte prijs. Een grote service provider ontwikkelt een systeem om alle tussen liggende partijen buiten spel te zetten en het betalen aan de paal, zonder gebruikerspas, mogelijk te maken. Dat gaat via Adyen.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:08
Luc79Ehv schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 09:42:
[...]

Misschien even met de Chademo adapter langs Tesla gaan en vragen of ze hem kunnen updaten. Ja ook zo'n ding heeft firmware/software in zich.
Dit was de adapter van Allego zelf, die zit met 'n staalkabel vast aan de laadzuil :) Maar ik zal ze'ns een mail sturen.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
funkylicious schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 19:03:
[...]

Dat komt omdat de uiteindelijke prijs pas bekend is na alle toeslagen van de tussen liggende partijen (hardware eigenaar, beheerder van het laadpunt, mobile service provider van ev-diensten). Vooraf weet je niet de exacte prijs. Een grote service provider ontwikkelt een systeem om alle tussen liggende partijen buiten spel te zetten en het betalen aan de paal, zonder gebruikerspas, mogelijk te maken. Dat gaat via Adyen.
Dat je vooraf niet weet hoeveel je moet betalen is bij een onbemand tankstation ook. Tango reserveert gewoon 125 euro en je betaalt uiteindelijk hoeveel brandstof je hebt afgenomen. Het maakt mij toch niet uit hoe de kostprijs opgebouwd is? Een liter benzine tanken is ook niet alleen de brandstof, maar ook de huur van de locatie, het onderhoud aan de pomp, de verlichting, de administratie, etc. Je kan gewoon op de paal zetten wat de prijs is. Dus bijvoorbeeld 1 euro starttarief, 30 cent/kWh en 2 euro/uur als je klaar bent met laden en de auto niet binnen 30 minuten hebt losgekoppeld. Gewoon transparant voor de klant en de aanbieder. Hoe de opbrengst verdeeld wordt bij de paalaanbieder zou me worst wezen.

Pin systeem is al lang niet meer zo duur. Je kan tegenwoordig ook appparaatjes krijgen die de bankpas lezen, terwijl de rest van de transactie via een mobiele app gaat.

• MeZZiN
Klopt nu is het redelijk simpel maar je moet wel een licentie regelen en alle lastige regels aan voldoen. Maar het zou al makkelijker zijn dat je maar 1 pas heb. Maar fijn is wel dat je voor alle passe nette facturen heb dat heb je weer niet met een pin pas.

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Over laadpassen gesproken;
Weet iemand hoe je een pas kan klonen?

Ik en mijn vriendin hebben er allebei 1, maar geen één provider geeft de mogelijkheid om twee dezelfde passen te geven. Dus ik kan geen sessie stoppen die met de pas van mijn vriendin is gestart.

Dus ik wil graag 1 pas klonen, zodat ik mijn vriendin's sessie kan stoppen zonder dat zij er is. Maar heb er de ballen verstand van :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:42
tja de pas in de auto laten is geen optie?

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Z___Z schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 20:31:
[...]

Dat je vooraf niet weet hoeveel je moet betalen is bij een onbemand tankstation ook. Tango reserveert gewoon 125 euro en je betaalt uiteindelijk hoeveel brandstof je hebt afgenomen. Het maakt mij toch niet uit hoe de kostprijs opgebouwd is? Een liter benzine tanken is ook niet alleen de brandstof, maar ook de huur van de locatie, het onderhoud aan de pomp, de verlichting, de administratie, etc. Je kan gewoon op de paal zetten wat de prijs is. Dus bijvoorbeeld 1 euro starttarief, 30 cent/kWh en 2 euro/uur als je klaar bent met laden en de auto niet binnen 30 minuten hebt losgekoppeld. Gewoon transparant voor de klant en de aanbieder. Hoe de opbrengst verdeeld wordt bij de paalaanbieder zou me worst wezen.

Pin systeem is al lang niet meer zo duur. Je kan tegenwoordig ook appparaatjes krijgen die de bankpas lezen, terwijl de rest van de transactie via een mobiele app gaat.
Bij een laadpaal weet je niet van te voren wat de prijs is per afgenomen eenheid.
Dat weet je bij de Tango wel.

Het probleem is dat heel veel palen (bijv bijna alles van TNM) achter een meter hangt van een bedrijf of particulier. Daarmee is die dus de rechtmatige eigenaar van de grond en de stroomaansluiting en heeft die dan ook het meest te zeggen over het tarief. Bij publieke palen zijn dit dus vaak gemeentes via aanbestedingen etc. Je hebt dus altijd minimaal 2 spelers en icm met de MSP's zelfs minimaal drie. Lees: prijs differentiatie. Verschillende componenten van de prijs op de paal zetten lijkt me ook niet handig.

Gewoon een sticker met de kale kWh prijs is het makkelijkste. Je weet zelf wel of je een provider hebt gekozen die nog toeslagen rekent. (en zo niet, dan kom je daar snel genoeg achter).

@Nivve Gewoon de pas in de auto laten liggen (?) De meeste providers bieden wel meerdere passen/druppels aan voor hetzelfde account. Maar daarmee kan je idd niet met pas B de paal die met pas A geactiveerd is weer unlocken.

• MeZZiN
@Nivve dat kan gewoon niet vanwege dat RIFD chips unique zijn. Maar leg de pas gewoon in de auto of aan de sleutelbos van de auto. Voor onze autos hebben we nu gewoon 2 setjes pasjes en die blijven in de auto. Net zoals mijn huidige ICE tankpas.

Denk dat laadpalen nog wel een weg te gaan hebben zeker omdat ze een beetje wild neer gezet zijn over een paar jaar is dat wel weer recht getrokken met de juiste technieken maar voor nu werkt het pasjes system lijkt me wel prima het is even niet anders en voor mij is het een stukje goedkoper dan mijn huidge tankpas a 500 euro bord + 7,5 euro per maand. Nu alleen een goed alternatief zoeken voor parkeren ging best prima met mkb brandstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
@Hachy @MeZZiN
Een pas in de auto heb ik een jaar gedaan. Maar het gebeurt te vaak dat een van ons na de sessie activatie de pas in de jaszak stopt (helemaal met haast). Dit is voor mij geen volwaardig alternatief.
We hebben ook allebei een eigen sleutelbos, dus de druppel is ook geen oplossing. We hebben er nu allebei één aan de sleutelbos, precies zoals @hachy al aangeeft.

Ik hoorde juist dat de passen simpelweg een ID hebben en dat uitleesbaar is door de paal. Laadpassen zouden juist een security ding zijn omdat ze zo makkelijk te skimmen zijn. Misschien heb ik dat verkeerd gehoord, maar vandaar dat ik dacht dat dit voor legale doeleinden dus ook wel te doen moet zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 10:19
We hadden laatst natuurlijk al de rechtzaken gezien van FastNed tegen Shell over het plaatsen van snelladers bij een tankstation langs de A1 waar FastNed ook al een concessie voor had. Nu ben ik gisteren de eerste snelladers van Shell tegen gekomen langs de A12 bij Reeuwijk. Parkeerplaats "De Andel" in de eerste locatie waar de snelladers operationeel zijn. Worden beheerd door Allego maar zijn duidelijk door shell gemarket.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WrdoAu5.jpg

Het is jammer dat ze nog steeds maar gekozen hebben voor de 50 kW DC laders en niet voor een nieuwere generatie 100 of 150 kW DC Laders zoals FastNed wel doet bij zijn stations. Opladen bij Shell is wel goedkoper dan FastNed zonder abbo, 55 cent per kWh zonder starttarief, ze willen duidelijk de concurrentie aangaan.

Zelf wel gewoon bij de FastNed geladen gisteren welke ook op dezelfde verzorgingsplaats zit :P. Is toch iets ruimer opgezet en ze hebben toch meer de gunfactor bij mij. Al betaald de LM toch dus persoonlijk maakt het mij niet uit. Maar het is dus de eerste locatie waar echt geconcurreerd kan worden op snellaadvlak. Hopelijk zorgt dit ook voor een prijsdaling bij FastNed in de toekomst. :)

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 17:47
Nivve schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 21:26:
Over laadpassen gesproken;
Weet iemand hoe je een pas kan klonen?

Ik en mijn vriendin hebben er allebei 1, maar geen één provider geeft de mogelijkheid om twee dezelfde passen te geven. Dus ik kan geen sessie stoppen die met de pas van mijn vriendin is gestart.

Dus ik wil graag 1 pas klonen, zodat ik mijn vriendin's sessie kan stoppen zonder dat zij er is. Maar heb er de ballen verstand van :P
https://timdows.com/proje...e-to-clone-a-mifare-card/

als je laadpas een mifare classic is (zoals de meeste oplaadpassen) kun je ze hoogstwaarschijnlijk klonen met een android app of een simpele nfc reader. alleen weet ik niet of je ze voor jouw doeleind kunt gebruiken (met originele pas starten, eindigen met gekloonde pas)

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Davidshadow13 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 08:19:
We hadden laatst natuurlijk al de rechtzaken gezien van FastNed tegen Shell over het plaatsen van snelladers bij een tankstation langs de A1 waar FastNed ook al een concessie voor had. Nu ben ik gisteren de eerste snelladers van Shell tegen gekomen langs de A12 bij Reeuwijk. Parkeerplaats "De Andel" in de eerste locatie waar de snelladers operationeel zijn. Worden beheerd door Allego maar zijn duidelijk door shell gemarket.

[afbeelding]

Het is jammer dat ze nog steeds maar gekozen hebben voor de 50 kW DC laders en niet voor een nieuwere generatie 100 of 150 kW DC Laders zoals FastNed wel doet bij zijn stations. Opladen bij Shell is wel goedkoper dan FastNed zonder abbo, 55 cent per kWh zonder starttarief, ze willen duidelijk de concurrentie aangaan.

Zelf wel gewoon bij de FastNed geladen gisteren welke ook op dezelfde verzorgingsplaats zit :P. Is toch iets ruimer opgezet en ze hebben toch meer de gunfactor bij mij. Al betaald de LM toch dus persoonlijk maakt het mij niet uit. Maar het is dus de eerste locatie waar echt geconcurreerd kan worden op snellaadvlak. Hopelijk zorgt dit ook voor een prijsdaling bij FastNed in de toekomst. :)
Concurrentie is hard nodig.
Op brandstof worden slechts luttele centen aan marge gepakt, maar bij kWh prijs lijkt het volledig los te gaan...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yongshi
dfrenner schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:21:
[...]
Concurrentie is hard nodig.
Op brandstof worden slechts luttele centen aan marge gepakt, maar bij kWh prijs lijkt het volledig los te gaan...
Concurrentie is leuk, maar een partij als fastned kan natuurlijk nooit op tegen een shell, die houdt gewoon de prijs laag tot fastned failliet is en koopt daarna de boedel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Coasterfreak schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 08:54:
[...]

https://timdows.com/proje...e-to-clone-a-mifare-card/

als je laadpas een mifare classic is (zoals de meeste oplaadpassen) kun je ze hoogstwaarschijnlijk klonen met een android app of een simpele nfc reader. alleen weet ik niet of je ze voor jouw doeleind kunt gebruiken (met originele pas starten, eindigen met gekloonde pas)
Je kan even kijken hoe ze het doen voor amiibo van nintendo eigenlijk het zelfde verhaal. Maar goed wij hadden ooit ook dat probleem met auto sleutels en geen zin om 200 (toen) uit te geven voor twee sleutels en toen gewoon een pool gemaakt van sleutels je pak hem van de auto die je gaat rijden en daar zit dan ook de pas aan.

Maar je kan het proberen met je mobiel kijken of het werk zo niet moet je hardware kopen en blanco rifd chips.

[ Voor 70% gewijzigd door MeZZiN op 23-02-2018 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Yongshi schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:58:
Concurrentie is leuk, maar een partij als fastned kan natuurlijk nooit op tegen een shell, die houdt gewoon de prijs laag tot fastned failliet is en koopt daarna de boedel...
Als er partijen moeten omvallen voor lagere prijzen, dan zij dat zo...
Ik vind het jammer dat Shell ook weer met tussenpartijen werkt.

Ik had gehoopt dat ze gewoon zelf gingen exploiteren (ze zijn groot genoeg).

Diesel:
Productieprijs af-raffinaderij – 40,41 eurocent
Margetraject (marge, oliemij, marge pomphouders, – 19,37 eurocent
distributie- en marketingkosten, kortingen)
Prijs voor accijnzen, heffingen en BTW – 59,78 eurocent
Accijnzen + heffingen – 49,39 eurocent
Pompprijs exclusief BTW – 109,17 eurocent
BTW 21% – 22,93 eurocent
Pompadviesprijs inclusief BTW in eurocenten/liter – 132,10 eurocent

Accijns, heffingen en BTW in eurocenten/liter – 72,32 eurocent
Overheidsaandeel in % van de pompprijs – 54,7%

50% van de productiekosten aan marge.
Wat zijn de productiekosten bij stroom? 5 cent per kWh ongeveer?
Distributie is natuurlijk veel goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
dfrenner schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:03:
[...]
Als er partijen moeten omvallen voor lagere prijzen, dan zij dat zo...
Echte nadeel waar @Yongshi op doelt is waarschijnlijk dat nadat de andere partijen omgevallen zijn, ze juist vrij zijn om de prijzen te verhogen omdat er geen/minder concurrentie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Yongshi schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:58:
[...]

Fastned staat bijna continue op de rand van de afgrond met hun manier van werken weinig gebruik nog hoge kosten Ik zie eigen bijna nooit iemand laden daar en je moet het wel zien als gemiddeld een auto een half uur ruim moet laden om een beetje zinnige range er bij te krijgen. Ik denk dat de huidige prijs helaas moet vanwege het lage gebruik. Ben ook niet voor dat shell aan de haal gaat met de klanten. Maar aan de andere kant het is een vrije markt dus waarom ook niet elke cent korting is weer goedkoper rijden. Moet ook zeggen dan 59 cent wel heel extreem duur vind. Snap dat ik een premium moet betalen bij de snelweg moet laden. maar 3x de prijs van de consumenten prijs is wel heel extreem.

Maar de markt is nog veel te klein dus elk bedrijf dat help om de markt groter te maken is welkom alleen we moeten het wel gezond houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
MeZZiN schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:28:
[...]

Fastned staat bijna continue op de rand van de afgrond met hun manier van werken weinig gebruik nog hoge kosten Ik zie eigen bijna nooit iemand laden daar en je moet het wel zien als gemiddeld een auto een half uur ruim moet laden om een beetje zinnige range er bij te krijgen. Ik denk dat de huidige prijs helaas moet vanwege het lage gebruik. Ben ook niet voor dat shell aan de haal gaat met de klanten. Maar aan de andere kant het is een vrije markt dus waarom ook niet elke cent korting is weer goedkoper rijden. Moet ook zeggen dan 59 cent wel heel extreem duur vind. Snap dat ik een premium moet betalen bij de snelweg moet laden. maar 3x de prijs van de consumenten prijs is wel heel extreem.

Maar de markt is nog veel te klein dus elk bedrijf dat help om de markt groter te maken is welkom alleen we moeten het wel gezond houden.
is niet 2x de normale prijs? alle openbare laadpalen zijn in mijn ervaring tussen de 30 en 35 cent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Fastned zit op €0,59 dus 3x mijn prive prijs van 18 cent. Shell ook rond de 55 cent vind dat wat overdreven zeker niet voor dagelijks gebruik.

Langzamen palen zijn meestal 30-35 en dat is prima zeker voor de service die ze leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Yongshi schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:41:
[...]

is niet 2x de normale prijs? alle openbare laadpalen zijn in mijn ervaring tussen de 30 en 35 cent...
Wat al belachelijk duur is...

Ik heb trouwens de gemeente ge contact over prijzen van laadpalen in de wijken en dat ik prijzen van 35 cent per kWh belachelijk vind om daar parkeerplekken in woonwijken voor op te offeren.

Blijkt dat de gemeente een max van 25 cent / kWh heeft afgesproken, anders mochten de partijen geen laadpaal in woonwijken plaatsen.

Dus als het voor 25 cent ook kan...
En ook al kan het niet, het zal moeten omdat het in de aanbesteding was meegenomen.

Dus ik heb alle laadpalen die bij ons in de straat en omgeving staan even doorgespeeld naar de gemeente, die gaan regelen dat het weer 25 cent wordt in plaats van 35 wat het nu opeens was geworden.
MeZZiN schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:44:
Fastned zit op €0,59 dus 3x mijn prive prijs van 18 cent. Shell ook rond de 55 cent vind dat wat overdreven zeker niet voor dagelijks gebruik.

Langzamen palen zijn meestal 30-35 en dat is prima zeker voor de service die ze leveren.
(Grote) Bedrijven betalen veel minder aan stroom kosten dan jij thuis.
Waarom moet er zo veel marge op gemaakt worden?

Als ik kijk naar marges op benzine of diesel....

[ Voor 21% gewijzigd door BlakHawk op 23-02-2018 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Wat nog veel erger is de inkoop van 1 kwh uur is rond de 5 cent bedrijven hoeven die kosten niet te maken die wij prive wel maken ze maken zelfs winst met alleen 20 cent te vragen. Zelf als ik thuis meer dan 10.000kwh gebruik gaat de belasting ook een heel stuk omlaag kost een kwh opeens maar 14-15 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi

In de prive situatie neem je veel zaken niet mee en kun je deze veel minder goed vergelijken, 18 cent is niet wat je werkelijk betaald. Het is enkel zo goedkoop omdat je al een locatie hebt, omdat je al een aansluiting hebt en bovendien neem je aanschaf van je paal ook niet mee...

Vergelijk ik ze enkel met gewone laadpalen dan zijn ze 2x duurder, wat op zich logisch is aangezien je veel sneller kunt laden (2x zo snel of meer) en de locaties ook nog eens duurder zijn.
Hiernaast is er veel minder schaalbaarheid in snellaadpalen, terwijl gewone laadpalen in elke wijk worden neergeploft, hoewel dat in de toekomst misschien zal verbeteren.
Ik ben geen expert, maar ik verwacht ook dat een snellaadpaal veel complexer in elkaar zit en aan veel meer regels moet voldoen dan een 3 fase ladertje in de polder, wat hem onevenredig duur maakt.

Alles meenemen vindt ik de prijs die ze vragen dan inderdaad niet extreem duur als je ze vergelijkt met de gewone laadpaaltjes. Hoewel ik natuurlijk wel verwacht dat door schaalbaarheid, innovatie en concurrentie de prijs in de toekomst best naar beneden kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diviuss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-04-2022
Deze ochtend weer niet kunnen vertrekken met mijn e-Golf door een lege 12V accu.
ANWB was snel ter plaatsten en na een korte laadsessie weer kunnen weg rijden.
Aangezien dit de tweede keer is dat dit voorvalt direct de Volkswagen dealer opgezocht.

Daar werd tot mijn verbazing verteld dat in Rotterdam de laadpalen de 12V accu leegtrekken als je langer dan je laad sessie aan de paal staat.

Er schijnt naar een oplossing gezocht te worden maar dit is natuurlijk behoorlijk irritant.

Op de vraag of dit ook geldt wanneer je gescheduled laadt werd er verteld dat je beter helemaal niet de app kan gebruiken om te laden omdat de kans groot is dat je alarm dan afgaat :S

Al met al een behoorlijke domper....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Diviuss schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:02:

Daar werd tot mijn verbazing verteld dat in Rotterdam de laadpalen de 12V accu leegtrekken als je langer dan je laad sessie aan de paal staat.
Lijkt mij broodje aap verhaal. De auto moet gewoon zelf de 12V bij laden vanaf het main pack als er iets gebeurd 8)7

Sowieso snap ik niet wat de Rotterdamse palen 'speciaal' zou maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Diviuss schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:02:

Al met al een behoorlijke domper....
Ach je moet het zo zien, je hebt iig geen TSI motor die stuk kan gaan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Yup, is ook het geval met de Leaf, maar alleen onder uitzonderlijke omstandigheden. Je moet de Leaf niet langer dan ~36h aan een laadpaal laten hangen in de kou, dan trekt hij de 12V accu leeg. Die accu wordt maar eens per 5 dagen bijgeladen vanaf de tractie-accu.

De eGolf en GTE hebben hetzelfde, die laden ook maar eens in de paar dagen de 12V accu bij, dus als je hem te lang aan de laadpaal laat hangen trekt het laadcircuit (dat altijd actief is als een stekker is gedetecteerd) langzaam de 12V accu leeg.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
mux schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:05:
Yup, is ook het geval met de Leaf, maar alleen onder uitzonderlijke omstandigheden. Je moet de Leaf niet langer dan ~36h aan een laadpaal laten hangen in de kou, dan trekt hij de 12V accu leeg. Die accu wordt maar eens per 5 dagen bijgeladen vanaf de tractie-accu.

De eGolf en GTE hebben hetzelfde, die laden ook maar eens in de paar dagen de 12V accu bij, dus als je hem te lang aan de laadpaal laat hangen trekt het laadcircuit (dat altijd actief is als een stekker is gedetecteerd) langzaam de 12V accu leeg.
Oh dat wordt dan interessant bij ons zal hij vaak meerdere dagen gewoon aan de paal hangen. Ben benieuwd of ze het opgelost hebben in de nieuwe leaf.

Maar volgende kunnen we hem ophalen :o Ben heel benieuwd ^_^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Je merkt het pas bij heel koud weer en een oude Leaf, als de accu al een beetje slechter wordt. Zelfde bij andere auto's met dit ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56

Bij fastned laad je DC, thuis vormt je auto de AC om naar DC. De laders kosten ook geld. Zo ook de netaansluiting. Als je thuis met do csnel en makkelijk kan laden (DC) dan zal jou uiteindelijke prijs voor een kW ook hotel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Maar 3x prive tarief en 10x inkoop. Sorry is mij echt te veel. Gelukkig niet vaak nodig vermoed ik maar de prijsstelling moet echt beter.

[ Voor 59% gewijzigd door MeZZiN op 23-02-2018 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
MeZZiN schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:50:
Wat nog veel erger is de inkoop van 1 kwh uur is rond de 5 cent bedrijven hoeven die kosten niet te maken die wij prive wel maken ze maken zelfs winst met alleen 20 cent te vragen. Zelf als ik thuis meer dan 10.000kwh gebruik gaat de belasting ook een heel stuk omlaag kost een kwh opeens maar 14-15 cent.
Weet je wel hoeveel vastrecht kost als je meer dan 10MWh gebruikt? Je betaalt ook pas minder belasting voor al het verbruik boven de 10MWh zit. Maar dit is tijdelijk vrijgesteld voor openbare laadpalen.

Thuis betaal je overigens ook minder dan 18 cent/kWh, omdat je ~300 euro/jaar terug krijgt van de electrabelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Hetzelfde als minder dan 10mwh het is een vast bedrag per jaar. ongeacht je verbruik. Maar dit is niet zo relevant voor de discussie het gaat er omdat ze redelijk woeker prijzen vragen voor stroom aan de paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
MeZZiN schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:43:
Hetzelfde als minder dan 10mwh het is een vast bedrag per jaar. ongeacht je verbruik. Maar dit is niet zo relevant voor de discussie het gaat er omdat ze redelijk woeker prijzen vragen voor stroom aan de paal.
Je vergeet wel doodleuk dat ze een markt van 10-20.000 klanten hebben t.o.v. de 6.000.000 klanten voor benzinepompen. Puur economies of scale; zijn er meer klanten, kunnen de investeringskosten over veel meer klanten worden verdeeld en gaat de prijs drastisch omlaag.
Echt in elke sector gaat het op deze manier.

Zelfde als waarom een Zoe nog steeds veel duurder is dan de Clio, zelfs al haal je de accu weg (24.000 t.o.v 16.000); De ontwikkelingskosten moeten worden terugverdiend over veel minder auto's, dus de kosten per auto zijn echt heel hoog.
Vind het ook nog steeds raar dat de accu als enige oorzaak van de hoge prijs van EVs wordt gezien; de bijdrage is minder dan die van de R&D (6000 tegenover 10.000 grofweg).

[ Voor 5% gewijzigd door Nivve op 23-02-2018 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:24
[...]

Dat zou toch extreem eenvoudig op te lossen moeten zijn met betere firmware? Gewoon laden als de batterijspanning <12.5 V als dat eerder is dan 5 dagen.

Ik vind zoiets eigenlijk echt heel slecht. Je zou toch gewoon rekening moeten houden met een lekstroompje, die ook kan gebeuren doordat je je tomtom aan laat staan ofzo. Als je 30 kWh bij je hebt is het dan lullig als je stil komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 17:47
MeZZiN schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:59:
[...]

Je kan even kijken hoe ze het doen voor amiibo van nintendo eigenlijk het zelfde verhaal. Maar goed wij hadden ooit ook dat probleem met auto sleutels en geen zin om 200 (toen) uit te geven voor twee sleutels en toen gewoon een pool gemaakt van sleutels je pak hem van de auto die je gaat rijden en daar zit dan ook de pas aan.

Maar je kan het proberen met je mobiel kijken of het werk zo niet moet je hardware kopen en blanco rifd chips.
Daar heb ik het idee ook van :P

Om een laad pas te kunnen klonen heb je wel de juiste blanco rfid tags voor nodig. De nfc stickers die ik heb om amiibo mee te klonen zijn geen mifare classic kaarten (dezelfde soort als een laad pas) dus kan ik ze niet klonen.

Heb een zak met blanco rfid tags besteld om te kijken of het klonen van een laad pas zo makkelijk is als ik denk dat het is.

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

marcop23 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:58:
[...]

Dat zou toch extreem eenvoudig op te lossen moeten zijn met betere firmware? Gewoon laden als de batterijspanning <12.5 V als dat eerder is dan 5 dagen.

Ik vind zoiets eigenlijk echt heel slecht. Je zou toch gewoon rekening moeten houden met een lekstroompje, die ook kan gebeuren doordat je je tomtom aan laat staan ofzo. Als je 30 kWh bij je hebt is het dan lullig als je stil komt te staan.
Haha... Als je echt kritisch gaat kijken naar het ontwerp van auto's kom je erachter dat zowat iedere auto één grote bonk slechte ontwerpbeslissingen is. Dit is nog één van de meer obscure ontwerpfouten die zelden tot problemen leidt, er zijn nog veel brakkere dingen.

En nog veel erger: in de geschiedenis van auto's duurt het telkens vele jaren, tientallen jaren soms, om de simpelste en meest obvious dingen te fiksen. Hoe lang hebben auto's niet rondgereden op bladveren en zonder enige vorm van stabiliteitscompensatie. Enzovoorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 07:54
Davidshadow13 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 08:19:

Zelf wel gewoon bij de FastNed geladen gisteren welke ook op dezelfde verzorgingsplaats zit :P. Is toch iets ruimer opgezet en ze hebben toch meer de gunfactor bij mij. Al betaald de LM toch dus persoonlijk maakt het mij niet uit.
Dat de LeaseMaatschappij betaald, dat zie je verkeerd hoor. JIJ betaald. Niet direct, maar uiteindelijk is jouw gedrag (en dat van alle anderen) van invloed op de prijs die je betaald.

Stemmen doe je met je voeten :-)

Anyhoe: Bedenk dat een laadpaal, de backoffice en een parkeerplaats de enige kosten zijn. De levering van stroom gebeurd zonder tankauto's, zonder opslag vat onder de grond, zonder van alles. De marge is enorm. Alleen bij snelladen komen er nog kosten bij voor omvormers, onderhoud en 'slijtage', maar ook dan: De marge is enorm. Zolang mensen met een lease-tank-pas onverschillig gewoon 'laden', veranderd dat echt niet.

(Ik tank m'n benzine eigenlijk nooit aan de snelweg.. zelfs niet op vakantie).

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
mux schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 12:33:
[...]
En nog veel erger: in de geschiedenis van auto's duurt het telkens vele jaren, tientallen jaren soms, om de simpelste en meest obvious dingen te fiksen.
Tja,. kosten hè? Niemand wil méér betalen voor iets dat zonder "fiks" ook wel redelijk voldoet.

Maar wel écht knullig zo'n lege 12v accu. Juist omdat je 'bij vergeten van je lampen' deze eigenlijk nog makkelijk een maandje zou kunnen branden met zo'n mega accu pakket.

Lang parkeren én laden op schiphol gaat dus niet als je een weekje weg bent? Knullig!

[ Voor 7% gewijzigd door JayPe op 23-02-2018 12:41 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Z___Z schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:31:
[...]

Weet je wel hoeveel vastrecht kost als je meer dan 10MWh gebruikt? Je betaalt ook pas minder belasting voor al het verbruik boven de 10MWh zit. Maar dit is tijdelijk vrijgesteld voor openbare laadpalen.

Thuis betaal je overigens ook minder dan 18 cent/kWh, omdat je ~300 euro/jaar terug krijgt van de electrabelasting.
Als dat echt zo hoog was, waarom schrijven bedrijven zich dan bij gemeentes in voor het plaatsen vaan laadpalen tegen tarieven van 25 cent / kWh?

Potentie aan een snelweg is veel hoger dan een woonwijk met max 4 klanten per dag. Maar die plekken zijn vaker leeg dan gevuld. realiteit is eerder maximaal 2 klanten per dag. Dan zitten dar ook nog heel veel PHEV's bij. Dus veel lagere opbrengsten. En toch vinden ze zat bedrijven tegen 25 cent per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
JayPe schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 12:36:
[...]

Dat de LeaseMaatschappij betaald, dat zie je verkeerd hoor. JIJ betaald. Niet direct, maar uiteindelijk is jouw gedrag (en dat van alle anderen) van invloed op de prijs die je betaald.

Anyhoe: Bedenk dat een laadpaal, de backoffice en een parkeerplaats de enige kosten zijn. De levering van stroom gebeurd zonder tankauto's, zonder opslag vat onder de grond, zonder van alles. De marge is enorm. Alleen bij snelladen komen er nog kosten bij voor omvormers, onderhoud en 'slijtage', maar ook dan: De marge is enorm. Zolang mensen met een lease-tank-pas onverschillig gewoon 'laden', veranderd dat echt niet.

Ik snap het gemak waarbij mensen de prijzen van 25-59 cent goedpraten ook echt niet. Met rijdt voor een paar cent korting op benzine al om, maar bij een EV is 3 keer zo veel betalen opeens geen enkel probleem 8)7

Moet een benzine station eens doen, 4,50 per liter vragen, kijken hoe lang hij dat volhoudt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Omdat het meestal incidenteel is. Je betaalt een paar euro voor een 'volle' lading en daarna laad je weer thuis. Als je altijd aan de laadpaal moet dan wordt je vanzelf kritischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
dfrenner schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 12:45:
[...]

Ik snap het gemak waarbij mensen de prijzen van 25-59 cent goedpraten ook echt niet. Met rijdt voor een paar cent korting op benzine al om, maar bij een EV is 3 keer zo veel betalen opeens geen enkel probleem 8)7

Moet een benzine station eens doen, 4,50 per liter vragen, kijken hoe lang hij dat volhoudt :+
Ha,. ik heb thuis een veel uitgebreidere aansluiting dan zo'n paal op straat, en toch betaal ik maar een paar cent per kWh.. en aan het eind van het jaar geven ze mij alsnog geld toe! ( zonnepanelen :-) )

Dus inderdaad: die palen zijn duur omdat er eigenlijk geen concurrentie is, en de markt harstikke nieuw. Gemeenten gaan een contract aan met één aanbieder. Als er meerdere aanbieders zouden zijn in één gemeente en vooral: meer gebruikers... dat zou vast de prijs doen drukken.

Ik zou ook (als ik bij de gemeente zou werken, let wel: dat doe ik niet) véél meer palen vragen, zonder speciale parkeerplek voor elektrische auto's. 8 vakken? dan ook 8 laadaansluitingen (4 palen?). Infrastructuur ligt er dan toch, en je hindert ook de niet EV rijders niet (omdat ook zij daar gewoon kunnen parkeren).

Of wacht: een parkeerplek =/= laadplek ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Hachy schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 12:55:
Omdat het meestal incidenteel is. Je betaalt een paar euro voor een 'volle' lading en daarna laad je weer thuis. Als je altijd aan de laadpaal moet dan wordt je vanzelf kritischer.
Shell stroom is natuurlijk ook gewoon veel beter dan Total Stroom..

*hihi, bedenk ik mij nu pas: Er is inderdaad géén verschil tussen de ene en de andere stroom, anders dan Shell/Esso/Total/BP ons willen laten geloven bij 'conventionele brandstoffen'.

Stroom: alleen de prijs is anders!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Hachy schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 12:55:
Als je EV echt massaal aan de man wil brengen, de meeste mensen hebben geen eigen parkeer plek.
Mijzelf inclusief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
dfrenner schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 13:04:
[...]

Als je EV echt massaal aan de man wil brengen, de meeste mensen hebben geen eigen parkeer plek.
Mijzelf inclusief.
Toch gek. Wel een eigen auto, toch een gedeelde plek.

Ik ben zo blij met mijn 2 plekken op privé grond, 1 exclusieve plek op gemeente grond, én 1 semi-exclusief (want daar staat gewoon bijna nooit iemand) plekken.

Nadeeltje: actiradius is een iets groter dingetje dan wanneer je in de randstad woont :-) (Maar ik kan dan ook gewoon kiezen welke auto ik mee neem :-)

Wanneer gaan ze in de Randstad over om ook de ruimte voor een privé-plee op te heffen, en ook dat te gaan delen? ( /sarcasm )

[ Voor 9% gewijzigd door JayPe op 23-02-2018 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 10:19
[...]

Nu is het natuurlijk wel zo dat je snelladers eigenlijk alleen langs de snelweg vindt. Ik ben het met je eens dat je 49 cent die de LM betaald aan FastNed natuurlijk aan de hoge kant is maar je moet denk ik ook bedenken dat de eenmalige incidentele kosten terug verdient moeten worden en zo lang FastNed nog niet kan winnen op volume dan zullen de prijzen per kWh ook niet zakken.

Ik heb liever dat Shell begint met het uitrollen van snelladers bij stations waar FastNed nog niet zit dat is beter voor de dekking.

Vergeet ook niet dat de concessies en de huur van grond van Rijkswaterstaat op zo'n verzorgingsplaats ook enorm in de papieren loopt. De prijs per kWh kan vanzelf omlaag als het volume toeneemt. Pas 10 FastNed stations draaien break-even, de bij de rest verdienen ze niet eens de operationele kosten terug laat staan de incidentele kosten van de aanleg van het station. Ik schat dat ze per station toch al snel 250.000 euro kwijt zijn.

Shell zou in staat moeten zijn om die operationele kosten veel lager te houden, die bezit immers de grond en parkeerplaatsen al en hoeft dus enkel twee laadinstallaties neer te zetten dus die zijn voor 100.000 wel klaar. Ik hoop dus in ieder geval dat de komende jaren bij Shell ook de prijs per kWh gaat zakken richting de 25-30 cent.

Verder moet je niet vergeten dat FastNed een aantrekkelijk abonnement heeft voor 9,95 per maand waarbij je dan voor 35 cent laad. Dat omslagpunt bereik je al bij 41 kWh dus grofweg 2-3 laadsessies per maand.

Verder laad ik op mijn werk verreweg het goedkoopst tegen 6 cent per kWh op een grootzakelijk tarief.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

@JayPe correct, zo ongeveer 60% van de woningen zijn zonder geen eigen parkeerplaats/oprit. Wat overigens niet wil zeggen dat je geen 'eigen' laadpaal krijgen kunt. Vaak zijn er ook mogelijkheden met een verlengde huis aansluiting aan de straat. Dus het werkelijke aantal zal iets lager liggen, misschien wel richting de 50/50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Verlengde-huis-aansluiting.

Een paal op gemeente grond gevoed vanuit eigen huis?

Zoals Mux z'n laadputje heeft aangelegd. Ben benieuwd hoe mijn gemeente er naar kijkt. Zo'n paal voor m'n oprit zou ideaal zijn.

Hey. Psssst. Tweedehands bev prijzen:D
Doe eens hard zakken!

Ps: weerbericht voor aankomende week: wat nou bereik! -21 graden Celsius? Crisis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diviuss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-04-2022

Het was precies een week later. Vorige week had de auto ruim 36 uur aan de paal gehangen en toen dus een lege accu. Nu gewoon een avondje. Deze week wel ruim 500 km gereden. Maar dat het alleen om Rotterdamse palen gaat is dus onzin. Het lijkt dus meer een combinatie van de lage temp en het laden van >12h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
dfrenner schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 12:45:
[...]

Je moet het ook anders zien. Bij een tankstation betaal je voor een hoeveelheid brandstof (gemeten in liter). Bij een laadstation betaal je meer voor het vermogen maar het wordt gemeten/berekend in kWh. Je betaald dus voor de snelheid, wat het is onzinnig om met 7,2 kW te laden onderweg ondanks dat het veel goedkoper zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

JayPe schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 13:52:
Verlengde-huis-aansluiting.

Een paal op gemeente grond gevoed vanuit eigen huis?

Zoals Mux z'n laadputje heeft aangelegd. Ben benieuwd hoe mijn gemeente er naar kijkt. Zo'n paal voor m'n oprit zou ideaal zijn.
Disclaimer: ik ken geen enkele andere gemeente met zo'n uitgebreide regelgeving voor je eigen laadpaal op gemeentegrond zetten. Ik link er nog maar eens naar: https://www.lansingerland...laten-plaatsen_46513.html

Rotterdam, Zoetermeer, Pijnacker-Nootdorp, Delft, Rijswijk en Den Haag hebben dit niet. Doorgaans vind je alleen regels over het aanvragen van een publieke (EVBOX) laadpaal of over het plaatsen en registreren van een semipublieke laadpaal. Wat ik heb gedaan is dus totaal niet makkelijk te reproduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
JayPe schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 13:00:
[...]

Ha,. ik heb thuis een veel uitgebreidere aansluiting dan zo'n paal op straat, en toch betaal ik maar een paar cent per kWh.. en aan het eind van het jaar geven ze mij alsnog geld toe! ( zonnepanelen :-) )
Zonnepanelen zijn tof, maar meestal verbruik je met een gemiddeld gezin al genoeg om al je stroom van de zonnepanelen te verbruiken. Je auto rijdt er dus niet goedkoper door. Snap niet echt hoe je met een EV alsnog geld toe krijgt aan het eind vh jaar... heb je zoveel panelen of verbruik je zo weinig?

De openbare laadpalen zijn inderdaad absurd duur, waardoor je bijna op benzine prijzen uitkomt. Laat staan met Fastned tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
[...]

Klopt deels de lease maatschappij rekent de benzine pas (net zoals je laadpas) meestal gewoon af met het bedrijf. Ze gaan echt geen pas uitgeven voor ongelimiteerde benzine of zo iets. Dus jouw bedrijf heeft nu bij betaald. Het gaat wel om weinig maar toch.

Stroom is alle opzichten goedkoper waarom kan anders tesla die dingen gratis aanbieden (ook het is werkt in de kosten van je auto maar toch) dus het geeft wel aan dat het betaalbaar kan. En zelfs als je moet gaan betalen dan kost het maar 20cent per kwh.

De hoeveel verborgen kosten van benzine. begint al met alle stroom die nodig is om benzine te maken Dat is als meer dan je voor de zelfde afstand met een EV kan rijden. Dan hebben nog transport overslag opslag salaris er komt heel veel bij kijken om olie uit te grond te krijgen. Vind het nog redelijk bijzonder dat benzine maar 1.60 kost als je nagaat dat het al tijden in de grond zit ergers verweg vandaan komt etc.

Maar goed zal wel wat extra aspen gaan inslaan de kosten voor olie zullen we gaan stijgen mijn kettingzaag kan helaas nog niet op accu's 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
MeZZiN schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 14:20:
[...]
Stroom is alle opzichten goedkoper waarom kan anders tesla die dingen gratis aanbieden (ook het is werkt in de kosten van je auto maar toch) dus het geeft wel aan dat het betaalbaar kan. En zelfs als je moet gaan betalen dan kost het maar 20cent per kwh.
Dat ze het gratis of goedkoop aanbieden betekent niet dat ze er geld mee verdienen. Fastned en co. moeten er een business uit halen. Tesla kan het 'erbij' doen, omdat ze de marge elders (de auto's) halen.
Dus ik zou Tesla juist niet als voorbeeld nemen van een realistische kostprijs, gezien niemand weet hoe realistisch hun prijs nou eigenlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Klopt niet helemaal realistisch maar als het zo grote aderlating zou zijn dan zou tesla echt wel snel stoppen. Maar goed 5->59 cent is toch wel een grote stap. Als het moet betaal ik het gewoon maar liever niet.

Voorlopig is elektrisch rijden nog te beperkt plus veel auto doen alleen laden thuis of is een Tesla (die gebruiken de supercharger) We gaan het zien de nieuwe leaf zal wel een hoop nieuwe EV's op de weg zetten die ook vaker verder weg gaan omdat de range maakt dat je naar limburg kan alleen niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Het voelt gewoon kut als je in een noodgeval naar zo'n openbare paal moet: 75 * 0,35 = €26 of gratis bij een supercharger :P Misschien is het kleingeld als je naar de kosten van een Tesla kijkt, maar soms probeer ik het toch zo te plannen dat als ik vrij leeg ben in de buurt van een supercharger (Zuidoost meestal) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Gelijk heb je we blijven nederlanders maar goed tijd is ook geld dus ik denk dat ik zelf het een beetje laat maar als het uitkomt gewoon lekker gratis even lurken.

Maar goed sinds 1-16 in bestellen nog steeds geen beweging in de X de leaf staat volgende week al voor de deur. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
YoshiBignose schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 14:14:
[...]

Zonnepanelen zijn tof, maar meestal verbruik je met een gemiddeld gezin al genoeg om al je stroom van de zonnepanelen te verbruiken. Je auto rijdt er dus niet goedkoper door. Snap niet echt hoe je met een EV alsnog geld toe krijgt aan het eind vh jaar... heb je zoveel panelen of verbruik je zo weinig?
(Nog) geen EV..

M'n panelen doen inderdaad ongeveer/precies m'n jaarverbruik afdekken. Mijn principe is; desteminder ik verbruik, desteminder ik hoef op te wekken. M'n dak ligt vol, en een EV zou waarschijnlijk flink slurpen, en daarmee zou m'n verbruik in lucht in schieten.

Maar dan nog: de kilowatts die ik thuis afneem, zijn vele malen goedkoper dan langs de weg. Dat was een beetje m'n punt. Thuis heb ik een eigen stroommeter, volledig eigen aansluiting, een facturatie systeem, een website met online inzage in mn verbruik, een hoge stroom doorgifte, een slimme meter, van àlles dus, en het kost mij per kWh zo veel minder dan die simpele, gedeelde, modern paal langs de weg,..

Pagina: 1 ... 94 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.