5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Met mijn ("vlotte") rijstijl haal ik rond de 240Wh/km in de zomer en 270Wh/km in de winter. All time gemiddelde +- 255Wh/km. (Model S P85DL)
Ik krijg niet helemaal helder of het nou gespeeld is, of dat hij serieus is...
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Mijn vorige auto (Renault Fluence) had volgens NEDC een actieradius van 160 km:
's zomers 110 km (snelweg 104 km/h)
's Winters 75 km (snelweg 104 km/h)
De Fluence had een accu van 20 kWh en verbruikte zomers (airco) 15 kW per 100km (bij 104 km/h)
Mijn Ioniq heeft een accu van 28 kWh en verbruikt nu 's winters zo'n 18 kW per 100km (bij 110 km/h) met verwarming en airco aan. Dus 250 km is dan nooit haalbaar, ook geen 200..
Ik verwacht deze zomer 200 km te halen (snelweg) maar meer lijkt mij niet realistisch. Het enorme voordeel van de Ioniq is gelukkig wel dat hij heel snel kan laden (bij Fastned).
En het is verder een fantastische auto natuurlijk :-)
1) sinds wanneer is de bijtelling afhankelijk van een cataloguswaarde?
2) waarom het percentage van 22%? Impliciet zeggen ze hiermee dat ze elektrische auto’s net zo vervuilend vinden als brandstof auto’s
3) waarom waterstof auto’s wel 4% over het hele bedrag?
Dit zal als gevolg hebben dat leaserijders weer lekker terug gaan naar de 5 series en E klasses en dat alle nieuwe high-end modellen (iPace, e-trom) gegarandeerd zullen floppen in Nederland. Om een veelrijdende leaserijder te laten overstappen naar een elektrische auto, zul je minstens een batterij van 75 kWh nodig hebben. Laat het nu net zo zijn dat er maar een fabrikant is die zo’n batterij levert en dat die dan ver boven de 50.000 zit. Innovatie wordt op deze manier weer afgestraft. Het zal nog zeker 3 jaar duren voordat er auto’s zijn met >75 kWh pakketten onder de 50.000.
De olielobby heeft het weer goed voor elkaar. Ze hadden bijvoorbeeld ook de bijtelling van dieselauto’s kunnen verhogen naar 22,5% en een veelvoud van het bedrag kunnen ophalen, maar ze kiezen ervoor om de Tesla’s van de weg te halen. Iemand die hier een minder pessimistische kijk op heeft?
Bjorn is heel serieus, zijn andere filmpjes zijn absoluut de moeite waard.TucanoItaly schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:00:
Ik krijg niet helemaal helder of het nou gespeeld is, of dat hij serieus is...
Alle perikelen met zijn Tesla X worden mooi beschreven en hij schrikt er niet voor terug om de auto tot het uiterste te testen.
Ik deel je mening (Ik rijd nu een Model S met 0%!) volledig. Onder de 50.000 kan ik geen EV vinden die aan mijn rijgedrag (50.000km per jaar en veel lange ritten van >250km) kan voldoen.Alexander6501 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:03:
Iets anders: het lijkt erop dat we alle progressie van de afgelopen jaren op het gebied van elektrische auto’s vanaf volgend jaar weer kwijtraken. Vanaf volgend jaar is boven de 50.000 euro de bijtelling weer 22% namelijk. Waarom in vredesnaam? Ik vind dit in vele opzichten erg raar:
1) sinds wanneer is de bijtelling afhankelijk van een cataloguswaarde?
2) waarom het percentage van 22%? Impliciet zeggen ze hiermee dat ze elektrische auto’s net zo vervuilend vinden als brandstof auto’s
3) waarom waterstof auto’s wel 4% over het hele bedrag?
Dit zal als gevolg hebben dat leaserijders weer lekker terug gaan naar de 5 series en E klasses en dat alle nieuwe high-end modellen (iPace, e-trom) gegarandeerd zullen floppen in Nederland. Om een veelrijdende leaserijder te laten overstappen naar een elektrische auto, zul je minstens een batterij van 75 kWh nodig hebben. Laat het nu net zo zijn dat er maar een fabrikant is die zo’n batterij levert en dat die dan ver boven de 50.000 zit. Innovatie wordt op deze manier weer afgestraft. Het zal nog zeker 3 jaar duren voordat er auto’s zijn met >75 kWh pakketten onder de 50.000.
De olielobby heeft het weer goed voor elkaar. Ze hadden bijvoorbeeld ook de bijtelling van dieselauto’s kunnen verhogen naar 22,5% en een veelvoud van het bedrag kunnen ophalen, maar ze kiezen ervoor om de Tesla’s van de weg te halen. Iemand die hier een minder pessimistische kijk op heeft?
Ik heb het geluk nog in 2018 een nieuwe S te kunnen kopen om zo 5 jaar lang 4% bijtelling te hebben, maar ik ben het met je eens, deze nieuwe regel gaat er voor zorgen dat veel mensen weer fossiel gaan rijden of het blijven doen.
Had de grens naar 80.000 of 100.000 betrokken, maar eigenlijk vind ik de gehele grens gewoon raar.
Ik heb mijn auto prive gekocht en heb zonnepanelen op mijn huis wat de boel dragelijk maakt.
Veel lease rijders zal de brandstof weinig uit maken, de baas betaald immers (slecht concept overigens).gertk schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:13:
Maar de brandstofprijzen gaan ook omhoog (in Saudi Arabie notabene met 80%) dus dat gaat hier ook gebeuren. Misschien dat dat invloed heeft ?
Ik heb mijn auto prive gekocht en heb zonnepanelen op mijn huis wat de boel dragelijk maakt.
Bijtelling is wat er toe doet, dat voelt iemand maandelijks. Het is een middel om mensen te bewegen naar een schonere auto toe.
50.000 is nog steeds veel geld en daar kan je in 2019 hopelijk voor kopen:
- Nissan Leaf met 60kWh accu
- Ioniq met 60kWh accu
- BMW i3 met 42kWh accu
- Een basis Tesla Model 3 met 55kWh accu
- Een e-Golf met grotere accu?
Maar een Model S/X, I-Pace of andere auto met een echt grote accu ga je niet redden voor 50.000
1) omdat de overheid geld wil verdienen. en bij tesla rijders kunnen ze het halen
2) nee alleen het laatste deel boven de 50k
3) omdat die zo brand duur zijn dat je anders nooit een waterstof auto koop plus waar kan je dat nu weer tanken (er zijn er dacht ik 2 in nederland)
Maar die grens is er percies om die reden veel de dure auto sponsoring helaas de overheid ziet niet dat er nog geen concurrent is voor de tesla en deel van zijn hoge prijs heeft te maken met het supercharger netwerk en de extreem grote batterijen de rest komt nog lang niet in de buurt. Als tesla het had gedaan als de huidige auto fabrikanten hadden ze nooit succesvol geweest. Sorry dat ik het zeg de range is lang niet daar nog en er is niet echt een grote gezins auto EV beschikbaar anders dan de S of X. En de bolt en ampera zijn nog erg schattig.
En Bjorn is zeker serieus als je een tijd automaat heb gereden of zoals hij waarschijnlijk het grootste deel van zijn ervaring met autos in een ' automaat (tesla)' is het heel lastig weer even om je gevoel terug te krijgen om handmatig te schakelen.
Zelf ga je dat ook krijgen als je een paar jaar automaat rijdt dan verleer je het iets (ligt er denk ik wel aan hoe lang je als auto rij).
Voor mij was de kosten voor benzine de hoofdreden om uit te zoeken of het niet anders kan. ik betaalde 400-500 euro per maand aan benzine. + onderhoud + verzekeringen. dure grap die autos. Nu betaal ik zeker meer alleen de belastingen helpen me nu ^_^
https://www.theverge.com/...ice-release-date-ces-2018
Dat was al bekend, maar nu zegt men dat hij een 64 kW batterij gaat krijgen.
Ja, ik ben nu aan het bingen door zijn filmpjes, zeer boeiend. Hij heeft een heel eigen stijl, half grappig, goed gemonteerd, af en toe dat poppetje (wifey) die door het beeld dribbelt... En ondertussen behoorlijk aantal subscribers.gertk schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:04:
Bjorn is heel serieus, zijn andere filmpjes zijn absoluut de moeite waard.
Alle perikelen met zijn Tesla X worden mooi beschreven en hij schrikt er niet voor terug om de auto tot het uiterste te testen.
Prachtige testen ook, met een 22 kW Zoe tot in Noord-Noorwegen!
[ Voor 19% gewijzigd door TucanoItaly op 09-01-2018 07:36 ]
Het maakt wel degelijk uit voor je bereik. Ik merk het heel duidelijk als ik winterbanden onder de Leaf heb zitten, m'n bereik klapt zeker met 10% omlaag. Dus als je meer bereik nodig hebt dan weet je hoe je het kan regelen ;-).mux schreef op maandag 8 januari 2018 @ 20:08:
Vandaag had de garage dit gedaan door er... goedkope andere banden op te zetten (dus geen eco-banden). Garage weigerde er zuinigere banden op te zetten, dus dan maar wat van de prijs af.
Voor je gevoel misschien, doordat je meteen maximaal vermogen hebt. Maar als je een sprintje naar de 100 km/u doet dan schiet het niet op hoor. En bij een Tesla welmux schreef op maandag 8 januari 2018 @ 20:08:
Edit: oh, en hij is echt veel te snel. Ik weet niet waarom mensen Tesla's kopen, een seconde je voet op het pedaal in de Leaf en je rijdt al boven de 50.
Ja alleen boven de 50.000 wordt 22%. Net als de MIA maar geldt tot 50.000. Reden is natuurlijk simpel, mensen die meer verdienen hebben geen aftrekposten nodig. Die betalen al rond de 50% belasting, want dat is ook progressief, maar ook zijn alle aftrekposten die verdwijnen nog eens progressief. Dus je betaalt nog meer belasting. Dan is het nog wachten op hogere boetes bij een hoger inkomen. Waarom zou je in godsnaam nog veel geld willen verdienen in NL vraag ik me afAlexander6501 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:03:
Iets anders: het lijkt erop dat we alle progressie van de afgelopen jaren op het gebied van elektrische auto’s vanaf volgend jaar weer kwijtraken. Vanaf volgend jaar is boven de 50.000 euro de bijtelling weer 22% namelijk. Waarom in vredesnaam? Ik vind dit in vele opzichten erg raar:

[ Voor 50% gewijzigd door YoshiBignose op 09-01-2018 08:49 ]
Facts don't care about your feelings
64kWhTucanoItaly schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:32:
Voor liefhebbers van Kia, op CES is aangegeven dat de Kia Niro in de tweede helft dit jaar in de verkoop gaat:
https://www.theverge.com/...ice-release-date-ces-2018
Dat was al bekend, maar nu zegt men dat hij een 64 kW batterij gaat krijgen.
Zie ook de Nissan Leaf met modeljaar 2019: https://electrek.co/2018/...019-specs-range-charging/
Die gaat ook een 60kWh accu krijgen van LG Chem, het sterke vermoeden is dan ook dat Kia en Nissan (en mogelijk Hyundai) allemaal de zelfde accu van LG Chem gaan gebruiken.
BetaaltSnow_King schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:22:
[...]
Veel lease rijders zal de brandstof weinig uit maken, de baas betaald immers (slecht concept overigens).
Dank u! De d en t's blijf ik maar fouten in maken
Ja, dat is een probleem, maar wellicht niet helemal de discussie in dit topic.YoshiBignose schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 08:46:
Ja alleen boven de 50.000 wordt 22%. Net als de MIA maar geldt tot 50.000. Reden is natuurlijk simpel, mensen die meer verdienen hebben geen aftrekposten nodig. Die betalen al rond de 50% belasting, want dat is ook progressief, maar ook zijn alle aftrekposten die verdwijnen nog eens progressief. Dus je betaalt nog meer belasting. Dan is het nog wachten op hogere boetes bij een hoger inkomen. Waarom zou je in godsnaam nog veel geld willen verdienen in NL vraag ik me af
Feit blijft wel dat ik de bovengrens van 50.000 maar raar vind, het is een percentage over de cataloguswaarde die je moet betalen aan bijtelling.
Ik denk dat we als NL elke EV met open armen moeten ontvangen.
Daar is de laatste 3-4 jaar ook steeds meer aan het veranderen. Steeds meer werkgevers, waaronder de mijne, stelt een mobiliteitsbudget beschikbaar waarvoor je een auto kunt leasen inclusief brandstof. Voor de brandstof krijg je een vast (redelijk) realistisch budget. Kies je een goedkopere auto, rijd je zuiniger of tank/laad je goedkoper (ook elektrisch), dan krijg je geld terug (bruto, dat dan wel). Je wordt dus beloond door bewuster om te gaan met de brandstof. En om mij heen hoor ik dat dit model steeds vaker wordt geïntroduceerd en ook daadwerkelijk leid tot bewustwording van verbruik. Natuurlijk heb je er altijd een aantal tussen zitten die het geen bal interesseert.Snow_King schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:22:
[...]
Veel lease rijders zal de brandstof weinig uit maken, de baas betaald immers (slecht concept overigens).
Ik krijg binnenkort een Ioniq die ik laad met mijn eigen opgewekte stroom. Mijn werkgever heeft 0,19 cent ex btw per kWh als budget gesteld. Ik krijg van mijn energieleverancier 0,11 cent inc btw per kWh opgewekte stroom. Kortom, ik 'verdien' er dus op als ik zoveel mogelijk thuis laad en dus bewust bezig ben met mijn brandstof verbruik.
[ Voor 15% gewijzigd door Stephanoff op 09-01-2018 09:20 ]
Gasloos sinds 2018.
De Hyundai Kona EV verschijnt rond het midden van dit jaar heb ik gehoord en gelezen. Kia en Hyundai delen platforms en technologie. De Kia Niro EV concept is de tegenhanger van de Kona EV. Het EPA bereik zou 238 mijl zijn (383 km).Snow_King schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 08:48:
[...]
64kWh
Zie ook de Nissan Leaf met modeljaar 2019: https://electrek.co/2018/...019-specs-range-charging/
Die gaat ook een 60kWh accu krijgen van LG Chem, het sterke vermoeden is dan ook dat Kia en Nissan (en mogelijk Hyundai) allemaal de zelfde accu van LG Chem gaan gebruiken.
De Bolt heeft al een 60/64 kWh battery pack van LG Chem.
Zo gek is dat toch niet? Je hebt een significant belastingvoordeel (bruto 18% van €50.000, grofweg €9.000 bruto, dus pakweg €5.000 netto) doordat je een elektrische auto rijdt. Dat is ook voor een goedverdienende burger interessant. Daarboven is vaak luxe, zeker nu de prijs van EV's significant aan het dalen is.Snow_King schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 08:53:
[...]
Ja, dat is een probleem, maar wellicht niet helemal de discussie in dit topic.
Feit blijft wel dat ik de bovengrens van 50.000 maar raar vind, het is een percentage over de cataloguswaarde die je moet betalen aan bijtelling.
Ik denk dat we als NL elke EV met open armen moeten ontvangen.
Juist de timing (vanaf 2019) lijkt mij goed. Er komen in 2018 en 2019 veel EV's uit met een redelijke prijs, die een prima alternatief vormen. Zeker als er (a la de Golf) EV-alternatieven komen voor hetzelfde model, zie ik geen reden waarom iemand daar niet voor zou kiezen. Er werden in de afgelopen jaren keuzes gemaakt op basis van een kleiner voordeel. Als je dat niet doet, krijg je het probleem wat met de 14% bijtellers speelde: 70% had zo'n auto, waardoor het de overheid te veel geld kostte.
Ik heb liever dat de particuliere koper ook een voordeel gaat krijgen. Denk aan een aanschafsubsidie voor een nieuwe of gebruikte auto, waar je (per huishouden?) eenmalig gebruik van mag maken. €5.000 euro zou een hele hoop doen voor de markt, en maakt het ook voor particulieren veel aantrekkelijker. Bovendien kost het de belastingdienst niet méér geld dan het hele voordeel op leaseauto's + MIA.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Voor autorijden schiet het juist wel heel erg goed op. Wie wil er nu topsprintwedstrijden op de weg houden de hele tijd...YoshiBignose schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 08:46:
Voor je gevoel misschien, doordat je meteen maximaal vermogen hebt. Maar als je een sprintje naar de 100 km/u doet dan schiet het niet op hoor. En bij een Tesla wel
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Aan de andere kant zijn e-auto's al eigenlijk heel goedkoop. Ja, ze zijn duur in aanschaf, maar letterlijk iedere zakelijke rijder gaat uiteindelijk goedkoper uit zijn met een nieuwe generatie ~€30-40k elektrische auto ten opzichte van een vergelijkbare klasse benzineauto. Dus het zou logischerwijs moeten zijn dat zakelijke rijders nu al massaal overstappen op elektrisch voor de TCO, ongeacht belastingregels. Theoretisch. Zelfs particulieren kunnen al goedkoper uit zijn.
Subsidies horen ontworpen te zijn om een markt te steunen die door gebrek aan schaalgrootte of anderszins benadeeld is binnen de markt ondanks dat de techniek beter is. Zodra ze genoeg schaalgrootte behalen, moeten subsidies stoppen, anders ben je de markt aan het verstoren als overheid. Ik denk dat de vraag nu vooral is: zijn we al op dat punt? Ik denk... het wel eerlijk gezegd. In ieder geval over 1-2 jaar.
Je hebt gelijk dat ze beter particulieren ook kunnen helpen met subsidies, heb ook nooit begrepen waarom daar niet voor gekozen is. Misschien had de VVD toch wel meer inspraak eroverKrisp schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:35:
[...]
Zo gek is dat toch niet? Je hebt een significant belastingvoordeel (bruto 18% van €50.000, grofweg €9.000 bruto, dus pakweg €5.000 netto) doordat je een elektrische auto rijdt. Dat is ook voor een goedverdienende burger interessant. Daarboven is vaak luxe, zeker nu de prijs van EV's significant aan het dalen is.
Als ik nu dus zou kijken naar een auto van €150.000 of een Tesla van die prijs, dan zit je op € 33.000 bijtelling tov € 24.000. Niet zo'n heel schokkend verschil, vergeleken met een bijtelling van € 6.000.
Waarom maakt het dan uit dat EV's zo snel weg zijn als dat niet interessant is? Ik denk persoonlijk dat het behoorlijk scheelt als alle auto's sneller zouden optrekken. Als je ziet hoeveel auto's er door een stoplicht gaan als ze achter een vrachtwagen staan bijvoorbeeld. Scheelt een hoop in een doorstroming van het verkeer.Jan Treur schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:41:
[...]
Voor autorijden schiet het juist wel heel erg goed op. Wie wil er nu topsprintwedstrijden op de weg houden de hele tijd...
[ Voor 18% gewijzigd door YoshiBignose op 09-01-2018 09:52 ]
De rest is meer om bedrijven de stap te zetten die kijken nog meer met een een calculator plus de mia is een regeling die meer bevat dan EV. Ze hebben de KIA er al vanaf gehaald. Wat op zijn minst wel vreemd is omdat auto ook een duurzame investering is.
Maar goed dat ze vanuit werkgevers een brandstof budget geven. Dan gaan lease rijders wel slimmer kiezen. Plus voor de particulieren zeker ook fijn dat er straks na 5 jaar een grote voorraad EV zijn die redelijk betaal zijn.
Dit is wel een interessante... stel dat over een paar jaar de Tesla Semi een beetje fatsoenlijk in roulatie is, zou dat dan het verkeersgedrag veranderen?YoshiBignose schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:51:
Als je ziet hoeveel auto's er door een stoplicht gaan als ze achter een vrachtwagen staan bijvoorbeeld. Scheelt een hoop in een doorstroming van het verkeer.
Iets anders qua verkeer: wat mij niet zou verbazen is als diverse grote steden binnen een paar jaar alleen nog elektrische voertuigen in de binnenstad laten. Oude diesels mogen dat nu al niet meer.
Een flink minpunt is dat er een einde is aan de kwijtschelding van wegenbelasting. Hybrides bijvoorbeeld moeten nu ook betalen terwijl dat voorheen niet zo was. Er zou vooraf duidelijkheid moeten zijn. Bijvoorbeeld dat er 10 jaar geen wegenbelasting is. Voor de periode daarna zou niet het volle gewicht moeten gelden, dat is al fors bij hybrides maar nog veel meer bij BEV's. BEV's moeten nooit meer belast worden dan benzineauto's.MeZZiN schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:57:
Ze helpen de particulieren ook door de geen BPM en geen wegenbelasting. Dat scheelt echt enorm.
Het is ook geen fijne situatie dat wegenbelasting een inkomen vormt voor provincies. Dat geeft niet de juiste prikkel aan provincies.
Maar hoe dan ook, er is geen enkele geldige reden te verzinnen waarom alleen zakelijke rijders zoveel voordeel zouden mogen genieten (geen BTW, MIA) ten opzichte van particulieren.
Ja als alle vrachtwagens elektrisch zouden zijn en dus net zo snel optrekken als personenauto's scheelt dat een hoop. Ze zijn natuurlijk nog steeds groter dus nemen wel meer ruimte in. Maar goed het gaat pas echt efficiënt worden als alle auto's auto pilot hebbenTucanoItaly schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 10:05:
[...]
Dit is wel een interessante... stel dat over een paar jaar de Tesla Semi een beetje fatsoenlijk in roulatie is, zou dat dan het verkeersgedrag veranderen?
Iets anders qua verkeer: wat mij niet zou verbazen is als diverse grote steden binnen een paar jaar alleen nog elektrische voertuigen in de binnenstad laten. Oude diesels mogen dat nu al niet meer.
Wordt dus een stuk irritanterYoshiBignose schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 10:17:
[...]
Ja als alle vrachtwagens elektrisch zouden zijn en dus net zo snel optrekken als personenauto's scheelt dat een hoop.
Provinciale weg, rotonde, nu kun je na een rotonde die vrachtwagen (die ver voor de rotonde al begint te remmen en dan met 10 km/h over de rotonde kruipt omdat zijn lading anders verschuift) na de rotonde even snel voorbij. Met elektrische vrachtwagens die net zo hard optrekken als personenwagens's niet meer. En dus zit je je bij elke rotonde weer te ergeren aan die vrachtwagen.
Signatures zijn voor boomers.
Rotondes liggen doorgaans niet op wegen waar je harder mag dan vrachtwagens. Behalve het gebrek aan uitzicht voor je zie ik geen probleem hiermee.Maasluip schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 10:30:
[...]
Wordt dus een stuk irritanter![]()
Provinciale weg, rotonde, nu kun je na een rotonde die vrachtwagen (die ver voor de rotonde al begint te remmen en dan met 10 km/h over de rotonde kruipt omdat zijn lading anders verschuift) na de rotonde even snel voorbij. Met elektrische vrachtwagens die net zo hard optrekken als personenwagens's niet meer. En dus zit je je bij elke rotonde weer te ergeren aan die vrachtwagen.
Met gestrekt been.
De overheid is verantwoordelijk voor het verantwoord (en efficient) besteden van geld). Als je voor de prijs van 1 Tesla 3 Leafs in de bijtelling kan stoppen, dan heb ik liever dat de overheid dat besteedt aan 3 Leafs.YoshiBignose schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:51:
[...]
Je hebt gelijk dat ze beter particulieren ook kunnen helpen met subsidies, heb ook nooit begrepen waarom daar niet voor gekozen is. Misschien had de VVD toch wel meer inspraak erovermaar goed ik klaag niet. Ik snap alleen niet waarom ze dan nu de duurdere auto's meteen weer gaan afstraffen. Met elektrische Porsches, I-Pace en wat niet allemaal in de opkomst. Een extra EV op de weg is een extra EV toch? Dan kun je als argument geven dat rijke mensen al genoeg verdienen, maar dat kan je ook als tegenargument gebruiken want als ze niet die EV halen dan kopen ze een andere dikke wagen met een V8 en de daarbij horende uitstoot.
Als ik nu dus zou kijken naar een auto van €150.000 of een Tesla van die prijs, dan zit je op € 33.000 bijtelling tov € 24.000. Niet zo'n heel schokkend verschil, vergeleken met een bijtelling van € 6.000.
Bovendien moet je jezelf afvragen of die €150.000 kostende Tesla niet al voldoende supported wordt door allerlei andere regelingen.
Het is zeker niet de meest effectieve manier: https://www.ftm.nl/artike...leen-de-rijken-profiterenmux schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:43:
Ik begrijp beide kanten op zich wel. Aan de ene kant: ja, we moeten echt meer ons best doen in dit land, we lopen internationaal flink achter op het gebied van duurzaamheid. Elektrische auto's stimuleren is dan helemaal niet zo'n dure manier om dat te doen.
De analyse is m.i. niet helemaal correct, maar laat wel goed zien dat EV's heel zwaar gesubsidieerd worden voor relatief weinig resultaat. Je kunt het geld m.i. nu beter besteden aan windmolens en zonnepanelen, zodat je het netwerk gereed hebt op het moment dat alle auto's de markt op komen. Die prijs daalt immers toch wel, en sneller dan verwacht. Daarom is bijstelling nuttig.
Met betrekking tot particulieren: je ziet dat die domweg niet overstappen, buiten enkele uitzonderingen. Als je daar verandering in kunt aanbrengen, gaat het veel harder. Met €5.000 kom je al heel ver, en overbrug je een groot deel van het prijsverschil. En het is een stuk goedkoper dan bijtelling en MIA aftikken.Aan de andere kant zijn e-auto's al eigenlijk heel goedkoop. Ja, ze zijn duur in aanschaf, maar letterlijk iedere zakelijke rijder gaat uiteindelijk goedkoper uit zijn met een nieuwe generatie ~€30-40k elektrische auto ten opzichte van een vergelijkbare klasse benzineauto. Dus het zou logischerwijs moeten zijn dat zakelijke rijders nu al massaal overstappen op elektrisch voor de TCO, ongeacht belastingregels. Theoretisch. Zelfs particulieren kunnen al goedkoper uit zijn.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Voor particulieren is het bijna niet te doen een EV. Hoogstens als boodschappen auto of de grotere modellen van Tesla.Krisp schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 10:44:
[...]
De overheid is verantwoordelijk voor het verantwoord (en efficient) besteden van geld). Als je voor de prijs van 1 Tesla 3 Leafs in de bijtelling kan stoppen, dan heb ik liever dat de overheid dat besteedt aan 3 Leafs.
Bovendien moet je jezelf afvragen of die €150.000 kostende Tesla niet al voldoende supported wordt door allerlei andere regelingen.
[...]
Het is zeker niet de meest effectieve manier: https://www.ftm.nl/artike...leen-de-rijken-profiteren
De analyse is m.i. niet helemaal correct, maar laat wel goed zien dat EV's heel zwaar gesubsidieerd worden voor relatief weinig resultaat. Je kunt het geld m.i. nu beter besteden aan windmolens en zonnepanelen, zodat je het netwerk gereed hebt op het moment dat alle auto's de markt op komen. Die prijs daalt immers toch wel, en sneller dan verwacht. Daarom is bijstelling nuttig.
[...]
Met betrekking tot particulieren: je ziet dat die domweg niet overstappen, buiten enkele uitzonderingen. Als je daar verandering in kunt aanbrengen, gaat het veel harder. Met €5.000 kom je al heel ver, en overbrug je een groot deel van het prijsverschil. En het is een stuk goedkoper dan bijtelling en MIA aftikken.
Ik word nu zelf getriggerd voor een EV door de bijtelling van 60,- tov 300.
Met gestrekt been.
Elke keer met 10 km/h over de rotonde.Artbij schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 10:38:
[...]
Rotondes liggen doorgaans niet op wegen waar je harder mag dan vrachtwagens. Behalve het gebrek aan uitzicht voor je zie ik geen probleem hiermee.
Signatures zijn voor boomers.
Ja maar het is niet erg meer om achter een vrachtwagen te rijden want ze gaan hardMaasluip schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 10:30:
[...]
Wordt dus een stuk irritanter![]()
Dat is het ene deel van de markt. Maar het mag wat mij betreft een serieuze doelstelling zijn om meer particulieren aan de EV te helpen. Er zitten daar nog veel problemen:Artbij schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 10:51:
[...]
Voor particulieren is het bijna niet te doen een EV. Hoogstens als boodschappen auto of de grotere modellen van Tesla.
Ik word nu zelf getriggerd voor een EV door de bijtelling van 60,- tov 300.
* aanschafprijs is te hoog
* elektriciteitsprijzen aan de paal zijn te hoog
Gevolgen:
* ex-Lease verdwijnt naar het buitenland
* particulieren kopen -als ze nieuw kopen- geen EV maar een ICE, zeker als ze geen eigen paal hebben.
Als je de samenleving serieus wilt veranderen, zul je ook voor de niet-leaserijders iets moeten doen. De pakweg 750.000 leaseauto’s vormen een minderheid van de totale markt.
Ik heb veel zonnepanelen en een eigen oprit voor meerdere auto's. Zou thuis ook 3 fase kunnen laden. Elektrisch rijden lijkt me heerlijk. Maar ik ga echt niet 40K betalen voor een auto die kleiner is dan ik nu rijd, waar ik mijn manieren voor aan moet passen en die over 2 jaar beschikt over "verouderde" techniek.Krisp schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:22:
[...]
Dat is het ene deel van de markt. Maar het mag wat mij betreft een serieuze doelstelling zijn om meer particulieren aan de EV te helpen. Er zitten daar nog veel problemen:
* aanschafprijs is te hoog
* elektriciteitsprijzen aan de paal zijn te hoog
Gevolgen:
* ex-Lease verdwijnt naar het buitenland
* particulieren kopen -als ze nieuw kopen- geen EV maar een ICE, zeker als ze geen eigen paal hebben.
Als je de samenleving serieus wilt veranderen, zul je ook voor de niet-leaserijders iets moeten doen. De pakweg 750.000 leaseauto’s vormen een minderheid van de totale markt.
Over 2 jaar kan dat heel anders zijn, als de EV 30K kost en beschik over 400 winterkilometers.
Met gestrekt been.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Mooie grafieken, en een kern van waarheid zit er zeker in (ik denk dat het zelfs nog wel erger is al getoond in die grafiek), maar feit is ook dat op die tijdschaal, alles voor die spike, niet echt gemeten is en dus een schatting...mrmrmr schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:36:
[afbeelding]
Bron: metingen Mauna Loa Observatory, november 2015.
Leuk
Ben wel benieuwd wanneer dat de leverproblemen voor modellen met 60kWh aan accu worden opgelost, ergens dit jaar nieuwe lease-auto uitzoeken, en elektrisch heeft toch verreweg de voorkeur (deels door de bijtelling, voor een groot deel door het fijner rijden). 40kWh zou moeten voldoen, maar met 60 voel ik me toch prettiger
[ Voor 34% gewijzigd door Hoogie2004 op 09-01-2018 12:14 ]
Vooruitgang in een notedop: 2 jaar terug moest het nog 35K en 200 km zijnArtbij schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:52:
[...]
Over 2 jaar kan dat heel anders zijn, als de EV 30K kost en beschik over 400 winterkilometers.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Het is gemeten in luchtbellen in ijs, dat is redelijk betrouwbaar en verifieerbaar met o.a. pollen die als klimaatindicatoren dienen. De grafiek is wel visueel aangedikt door de y-as schaal af te kappen. Een probleem is de schaal, over een breedte van honderdduizenden jaren is het mogelijk zo'n (op geologische tijdschalen gezien) extreem korte piek volledig te missen.Hoogie2004 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 12:05:
Mooie grafieken, en een kern van waarheid zit er zeker in (ik denk dat het zelfs nog wel erger is al getoond in die grafiek), maar feit is ook dat op die tijdschaal, alles voor die spike, niet echt gemeten is en dus een schatting...
Niettemin geeft het wel een perspectief op waar we met zijn allen mee bezig zijn. Mensen die denken dat als ze gassen laten ontsnappen dat het dan "weg" is. Er zit maar een heel dun laagje lucht rondom de aardbol en daar moeten we als mensheid zuinig op zijn. Anders moeten we op (geologisch) korte termijn een andere planeet zoeken.
Denk dat een winter range van 400km echt een grotere groep over de streep kan trekken dan 200km.Proton_ schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 12:39:
[...]
Vooruitgang in een notedop: 2 jaar terug moest het nog 35K en 200 km zijn
Met gestrekt been.
Natuurlijk. Net als laden in 3 minuten enzo. Dat was het punt niet
Het is ook niet persoonlijk, jouw afwegingen zijn goed voor jouw situatie.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Alleen vind het het echt wel heel erg overkomen als een "poor mans Tesla".
Het zit er echt stukken goedkoper uit dan een Model S en niet zomaar als het kleinere broertje van.
Waar zag je die? Er rijdt voor zover ik weet een Nederlandse Model 3 rond en ook een Duitse.dfrenner schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 12:53:
Ik zag gisteren een Model 3 in het wild!
Het zit er echt stukken goedkoper uit dan een Model S en niet zomaar als het kleinere broertje van.
Dit was de eerste PS-572-H (zwart). De Duitse is deze (wit).
[ Voor 22% gewijzigd door mrmrmr op 09-01-2018 13:18 ]
Zoetermeer, hij reed mijn wijk in zelfs...mrmrmr schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:10:
Waar zag je die? Er rijdt voor zover ik weet een Nederlandse Model 3 rond en ook een Duitse.
[ Voor 6% gewijzigd door BlakHawk op 09-01-2018 13:15 ]
Ik zag er een bij ons in het dorp. Lijkt inderdaad een stuk kleiner.dfrenner schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 12:53:
Met gestrekt been.
Welke kleur was die?dfrenner schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 12:53:
NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!
zilver, ik reed de wijk uit en hij erin, ging te snel voor het kenteken
[ Voor 17% gewijzigd door BlakHawk op 09-01-2018 13:16 ]
M'n ogen maar eens open houden dan maar, welke wijk?dfrenner schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:12:
[...]
Zoetermeer, hij reed mijn wijk in zelfs...
I want to buy a fog machine and put it in a data center, so when I open the door, fog spills out, I can say "Welcome to the cloud!"
Het Kia-broertje van de Hyundai Kona Electric. Komt ook dit jaar met een 64 kWh batterij en 204 pk
Wil de EV echt geaccepteerd worden dan moet de range gewoon 400-50km zijn in comfort/normale mode, want ik rij altijd ECO en is prima (binnendoor) en toch op de snelweg koudere voeten, ruiten beslaan soms, moet ik de airco aanzetten, je moet er wat meer voor doen.
Mijn moeder (en zelfs mijn vriendin).... instappen rijden, ding op "auto-alles", die kijken daar niet naar en uitleggen heeft geen zin......waarom: gewoon lastig, ding moet gewoon rijden. En zo heb je hele groepen mensen.
Echt bereik EV is stuk lager als je het reëel wilt vergelijken.
-er worden nog onvoldoende EV's geproduceerd om aan die vraag te kunnen voldoen
-de stroomvoorziening kan het niet aan als iedereen een EV zou gaan laden
-wachtrijen bij de laadstations
-overschot aan ICE's, niemand krijgt zn oude stankbarrel nog verkocht
Maar even reeel: rijd jij (of je moeder, of zelfs je vriendin) gemiddeld 400-500km op een dag?!?
Het gaat niet om het gemiddelde; het gaat erom dat als je wel een keer >300 km moet je meteen gedoe hebt en niet in 5 minuten 700-1200 km bereik bij kunt laden, zoals met benzine.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:48:
@prettig gelukkig duurt het nog even voordat de 'massa' ook EV wil rijden:
-er worden nog onvoldoende EV's geproduceerd om aan die vraag te kunnen voldoen
-de stroomvoorziening kan het niet aan als iedereen een EV zou gaan laden
-wachtrijen bij de laadstations
-overschot aan ICE's, niemand krijgt zn oude stankbarrel nog verkocht
Maar even reeel: rijd jij (of je moeder, of zelfs je vriendin) gemiddeld 400-500km op een dag?!?
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Weet je dat zeker, dit jaar? Bron?Roobje schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:40:
[...]
Het Kia-broertje van de Hyundai Kona Electric. Komt ook dit jaar met een 64 kWh batterij en 204 pk
In Duitsland ten minste: vtrke in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"
https://www.express.co.uk...Kona-electric-car-UK-2018
Niet per sé om het gemiddelde, maar om het leeuwendeel. Wat is de moeite, als je een paar keer per jaar verder weg gaat, om dan even 20 minuten te laden in ipv meerdere keren per maand 5 minuten bij de pomp te staan.Videopac schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:51:
[...]
Het gaat niet om het gemiddelde; het gaat erom dat als je wel een keer >300 km moet je meteen gedoe hebt en niet in 5 minuten 700-1200 km bereik bij kunt laden, zoals met benzine.
[ Voor 57% gewijzigd door Roobje op 09-01-2018 14:10 ]
Voor een deel van de mensen is dit geen probleem, voor een deel van de mensen (nog) wel, al dan niet psychologisch. Verder is de ene 20 minuten de andere 20 (of 4 x 5) niet.Roobje schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 14:02:
[...]
In Duitsland ten minste: vtrke in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"
https://www.express.co.uk...Kona-electric-car-UK-2018
[...]
Niet per sé om het gemiddelde, maar om het leeuwendeel. Wat is de moeite, als je een paar keer per jaar verder weg gaat, om dan even 20 minuten te laden in ipv meerdere keren per maand 5 minuten bij de pomp te staan.
Ben je ook niet bereid €40k te betalen als die auto je in 4 jaar €20k minder kost?Artbij schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:52:
[...]
.Maar ik ga echt niet 40K betalen voor een auto die kleiner is dan ik nu rijd, waar ik mijn manieren voor aan moet passen en die over 2 jaar beschikt over "verouderde" techniek.
Ofwel, waarom is aanschafprijs überhaupt relevant? (buiten de relatie met afschrijving + rentederving)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Hangt er een beetje vanaf wat de ECO stand betekent denk ik. M'n werknemer rijdt in de Ioniq altijd ECO maar volgens mij heeft dat alleen invloed op je snelheid/vermogen.prettig schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:42:
Bereik... even reëel....meeste rijden allemaal ECO-mode in een EV.
Wil de EV echt geaccepteerd worden dan moet de range gewoon 400-50km zijn in comfort/normale mode, want ik rij altijd ECO en is prima (binnendoor) en toch op de snelweg koudere voeten, ruiten beslaan soms, moet ik de airco aanzetten, je moet er wat meer voor doen.
Ik was omgekeerd en erachteraan gegaandfrenner schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:12:
[...]
Lijkt mij sterk, er staat er nog steeds maar 1 op kenteken.dfrenner schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:12:
[...]
https://opendata.rdw.nl/V...nauto-basisdata/qyrd-w56j
Filter op Merk Tesla en handelsbenaming Model 3
"Bijgewerkt
9 januari 2018"
Maar als je weinig rijdt is de aanschafprijs erg relevant. Het zou mooi zijn als de prijs bij 40k blijft voor 64 kWh auto's.assje schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 14:21:
Ben je ook niet bereid €40k te betalen als die auto je in 4 jaar €20k minder kost?
Ofwel, waarom is aanschafprijs überhaupt relevant? (buiten de relatie met afschrijving + rentederving)
@Wulm-P
Dit jaar komen de Kia Niro EV en Hyundai Kona EV met 40 en 64 kWh. Het zijn twee broertjes, met grofweg hetzelfde platform, aandrijving en batterij.
Foto's van de net gepresenteerde Niro EV.
[ Voor 9% gewijzigd door mrmrmr op 09-01-2018 14:46 ]
OKArtbij schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:52:
Maar ik ga echt niet 40K betalen voor een auto die kleiner is dan ik nu rijd, waar ik mijn manieren voor aan moet passen en die over 2 jaar beschikt over "verouderde" techniek.
Wat is je doel met dit posten? Serieuze vraag.
Fuck noprettig schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:42:
Bereik... even reëel....meeste rijden allemaal ECO-mode in een EV.

Absoluut geen geduld voor. Waarom zou je je waggie op de Eco mode zetten als je het qua bereik toch gemakkelijk haalt? Mijn klant zit op dit moment 66 km enkele reis, en ik rijd in een Zoe Q90. ECO staat zelden aan, gewoon 130-140 naar de klant.
En ik begrijp ook niet wat je bedoelt met moeder/vriendin/dit dat. Mijn vriendin stapt gewoon in, kijkt nergens naar en rijdt overal heen. Wat moet je ze dan uitleggen?
Edit: even over nagedacht -- bedoel je met lange ritten enzovoort? Want inderdaad, dat vergt wel uitleg. Je moet op dit moment toch echt wel plannen, en ik kan me voorstellen dat sommigen daar geen zin in hebben.
[ Voor 57% gewijzigd door TucanoItaly op 09-01-2018 14:57 ]
Cool, maar eens opletten dan of je hem vaker tegen komt.dfrenner schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:15:
[...]
zilver, ik reed de wijk uit en hij erin, ging te snel voor het kenteken
NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!
Dezedatabeestje schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 14:39:
[...]
Lijkt mij sterk, er staat er nog steeds maar 1 op kenteken.
"Bijgewerkt
9 januari 2018"

Nouja alleen als de afschrijving navenant hoog is. Nu geloof ik wel dat dit het geval zal zijn, zelfs risico op extra hoge afschrijving door voortschrijdende techniek en aanpassingen regelgeving.mrmrmr schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 14:42:
[...]
Maar als je weinig rijdt is de aanschafprijs erg relevant. Het zou mooi zijn als de prijs bij 40k blijft voor 64 kWh auto's.
Als je nu kijkt naar huidige EV occasions valt het volgens mij nog best mee. Aanschafwaarde is en blijft dus irrelevant, ongeacht de kilometers, de waardevermindering is wat telt.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III
https://www.shell.nl/motorists/recharge.htmlVeneficus schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 16:49:
Heeft iemand intussen al geladen bij de Shell bij De Andel? Hoeveel rekenen zij per kWh?
Wat zijn de kosten voor Shell Recharge?
Shell Recharge kost 55 eurocent per kilowattuur.
[ Voor 6% gewijzigd door Kodess op 09-01-2018 16:56 ]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Als je zo'n 200 watt per km verbruikt in je Ev, is dat € 0,11 per km. Dat is even duur als € 1.50 benzine per liter tanken en 1 op 15 rijden.
OosterheemNightw1ng schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:36:
M'n ogen maar eens open houden dan maar, welke wijk?
Lol... Ik heb altijd haast onderweg...
Nou of ik moet gek zijn, maar de hele dichte voorkant en klein ogende auto vielen heel erg op.databeestje schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 14:39:
[...]
Lijkt mij sterk, er staat er nog steeds maar 1 op kenteken.
"Bijgewerkt
9 januari 2018"
Dan wel, maar zoveel scheelt het niet.assje schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 14:21:
[...]
Ben je ook niet bereid €40k te betalen als die auto je in 4 jaar €20k minder kost?
Met gestrekt been.
Klein? Dan betwijfel ik dat het een Model 3 was.dfrenner schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 17:16:
[...]
Oosterheem
[...]
Lol... Ik heb altijd haast onderweg...
[...]
Nou of ik moet gek zijn, maar de hele dichte voorkant en klein ogende auto vielen heel erg op.
Het was zeker weten een Tesla, dat herken je zo.nils7 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 17:36:
[...]
Klein? Dan betwijfel ik dat het een Model 3 was.
De dichte voorkant viel mij op.
Hij kwam inderdaad klein over, in ieder geval een stuk kleiner dan de Model S.
Maar als ik de reacties hier lees, kan het niet een Model 3 zijn geweest, dan was het dus automatisch een Model S. Misschien dat hij door die nieuwe dichte neus van de Model S ook wel een stuk kleiner dan de oude Model S overkomt?
Was het geen Model S met een bodykit ofzo?dfrenner schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 17:40:
[...]
Het was zeker weten een Tesla, dat herken je zo.
De dichte voorkant viel mij op.
Hij kwam inderdaad klein over, in ieder geval een stuk kleiner dan de Model S.
Maar als ik de reacties hier lees, kan het niet een Model 3 zijn geweest, dan was het dus automatisch een Model S. Misschien dat hij door die nieuwe dichte neus van de Model S ook wel een stuk kleiner dan de oude Model S overkomt?
Ook zo op het oog vind ik 'm niet een "stuk" kleiner dan een Model S

Mijn inziens is dit de gewone 36% gezien de auto minder dan 50k kost en de auto volledig elektrisch is.
Of is dit bovenstaande bekend bij andere tweeakters?
Toch 0,05 minder dan fnYoshiBignose schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 17:07:
[...]
Als je zo'n 200 watt per km verbruikt in je Ev, is dat € 0,11 per km. Dat is even duur als € 1.50 benzine per liter tanken en 1 op 15 rijden.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Beetje raar toch, alle cijfers zijn al bekend wat betreft de MIA 2018, waar zou nog onduidelijkheid over zijn? Ik had de bestelling van de EV bij Leaseplan eind 2016 gedaan, toen heb ik daar verder niets over gehoord.daniel62638 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 18:13:
Hebben mensen problemen met Leaseplan waarbij een elektrische auto is besteld in 2017, en definitieve bestelling pas in 2018 geplaatst kan worden ivm met MIA regeling? Nu het 2018 is geeft LP aan de bestelling nog niet te kunnen doen bij de dealer( deze houd de reeds bestelde auto al 2 maanden gereserveerd, levering eind januari). Dit omdat het volgens LP niet duidelijk is welk percentage aftrek MIA regeleling mag worden toegepast.
Mijn inziens is dit de gewone 36% gezien de auto minder dan 50k kost en de auto volledig elektrisch is.
Of is dit bovenstaande bekend bij andere tweeakters?
Precies, zo redeneerde ik ook. LP geeft echter aan dat er nog geen duidelijkheid is, erg vreemd dus. Ook omdat de MIA aanvragen gedaan kunnen worden vanaf maandag 8 januari 12:00 uur. Vandaar mijn vraag naar gelijke ervaringen.YoshiBignose schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 20:13:
[...]
Beetje raar toch, alle cijfers zijn al bekend wat betreft de MIA 2018, waar zou nog onduidelijkheid over zijn? Ik had de bestelling van de EV bij Leaseplan eind 2016 gedaan, toen heb ik daar verder niets over gehoord.
Ze gaven in ieder geval aan dat ik samen met 30 andere EV rijders sta te trappelen en dat de juridische afdeling druk bezig is met de kwestie. Iets wat best raar is gezien het feit dat ik als hobby jurist dit binnen een uurtje heb uit gezocht...
Zal morgen weer eens gaan bellen met LP.
ik maak uit mijn facturen op dat zowel bij fastned of allego de laadsnelheid ca. 45 kW is.
Voor zover het relevant is, laatste tijd haal ik bij superchargers maar 60 tot 75 kW. Ook als er niemand naast me staat en de accu op 50% zit. Misschien komt het deels door de kou?BarryH schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:13:
Wat zijn jullie ervaringen met laadsnelheid bij snelladers?
ik maak uit mijn facturen op dat zowel bij fastned of allego de laadsnelheid ca. 45 kW is.
Niet zo heel gek natuurlijk, die hebben een veel hogere cap. En het kunnen delen van de laadpunten is daar ook zeker een factor in door middel van load sharing.mux schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:40:
Ondanks de kou heb ik bij Fastned vandaag gewoon op 43kW geladen (max. voor de Leaf vziw). Leaf naast me idem. Echt grote laadsnelheid-verschillen hoor ik eigenlijk alleen over bij Tesla.
Daarnaast wordt er ook gestuurd vanuit het hoofdkantoor met software updates e.d. Verschillende accu's hebben verschillende profielen. Zo heeft Bjorn na het vervangen van zijn accu een veel hogere SC snelheid als daarvoor met zijn X P90D founders uitvoering, kennelijk was de founders accu niet zo tof als de latere revisies, niet zo gek natuurlijk.
Zoe-rijder meldt zichmux schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:40:
Echt grote laadsnelheid-verschillen hoor ik eigenlijk alleen over bij Tesla.

Gaat echt een stuk trager met koud battery pack.
Maar 55 cent per kwh is wel extreem duur maar goed je heb geen fixed start fee.
Is goedkoper dan fast ned maar die vragen 59 cent. Wat een geld prima voor een keer noodgeval maar mijn tesla opladen wordt dan wel een ding even 45 euro aftikken. Ok een abbo maakt goedkoper maar goed voor af en toe sluit je geen abbo af.
Snap wel waarom fastned niet storm loopt. Maar goed als alle tank station simpele laadpalen krijgen zodat je toch thuis kan komen is helemaal niet verkeerd.
Voor 9€ p mnd kost de snellaadsessie bij Fastned nog maar 3,5-4€ voor de Zoe...MeZZiN schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:08:
[...]
Maar 55 cent per kwh is wel extreem duur maar goed je heb geen fixed start fee.
Is goedkoper dan fast ned maar die vragen 59 cent. Wat een geld prima voor een keer noodgeval maar mijn tesla opladen wordt dan wel een ding even 45 euro aftikken. Ok een abbo maakt goedkoper maar goed voor af en toe sluit je geen abbo af.
Snap wel waarom fastned niet storm loopt. Maar goed als alle tank station simpele laadpalen krijgen zodat je toch thuis kan komen is helemaal niet verkeerd.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Had je toen al een stukje gereden? Dan is je accupack waarschijnlijk al redelijk opgewarmd. Een paar keer goed gas geven (whehe, ik zei gasmux schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:40:
Ondanks de kou heb ik bij Fastned vandaag gewoon op 43kW geladen (max. voor de Leaf vziw). Leaf naast me idem. Echt grote laadsnelheid-verschillen hoor ik eigenlijk alleen over bij Tesla.
Kan niet wachten tot april...dan ophalen in tilburg. Ben benieuwd.
Snelladen is gewoon duur, flinke range is dan leuk (kunnen we allemaal op de zaak of thuis laden en de dure publieke laders overslaan).YoshiBignose schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 17:07:
[...]
Fastned een keer getest (wel al stukje gereden): BMW i3... gewoon 50kw, zat zo vol (iets van 20 minuten !). Prima maar duur.BarryH schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:13:
Wat zijn jullie ervaringen met laadsnelheid bij snelladers?
Allego, 2x getest bij MCdonalds (de eerste en laatste lange trip met de i3 als test), ook stuk gereden , bijna leeg haalde de 40Kw niet wel goedkoper (met bmw chargenow kaart).
Dus mocht ik een keer genoodzaakt zijn: fastned, want ik betaal liever meer dan ik langer moet wachten.
Mijn leaf heeft ook de accuverwarmer geloof ik. Althans, 99% van '11-'13 leafs die in Nederland zijn verkocht komen met de verwarmer. Zou best de reden kunnen zijn.mcDavid schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:01:
Had je toen al een stukje gereden? Dan is je accupack waarschijnlijk al redelijk opgewarmd. Een paar keer goed gas geven (whehe, ik zei gas) voordat je bij de lader bent schijnt eventueel ook te kunnen helpen...
en ik doe geen uitspraken over hoevaak het pedaal op de grond zat
Nou, Leafs hebben geen accu verwamers. Wat ze WEL hebben is een Warmtepomp (in plaats van een warmte element) voor de cabine verwarming. Maar die staat los van de accu, hier zit geen koeling/verwarming op.mux schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 14:37:
[...]
Mijn leaf heeft ook de accuverwarmer geloof ik. Althans, 99% van '11-'13 leafs die in Nederland zijn verkocht komen met de verwarmer. Zou best de reden kunnen zijn.
en ik doe geen uitspraken over hoevaak het pedaal op de grond zat
Waar @mcDavid op doelt is dat je door het gebruik van je accu, warmte genereert in je accu. Maar dat is niet bedoeld als "accuverwarmer".
[ Voor 58% gewijzigd door jinxedworld op 10-01-2018 14:50 ]
Ik weet niet of de heater ook daadwerkelijk aangaat boven nul, maar waarschijnlijk zal hij wel aangaan bij snelladen. Dat doen alle Noorse Leafs ook namelijk.
En die warmtepomp vind je dan juist weer bij de EURO-Leaf wat modeljaar >2013 is.jinxedworld schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 14:48:
[...]
Nou, Leafs hebben geen accu verwamers. Wat ze WEL hebben is een Warmtepomp (in plaats van een warmte element) voor de cabine verwarming. Maar die staat los van de accu, hier zit geen koeling/verwarming op.
en staat nergens: als je stoelverwarming hebt dan heb je de accuverwarming ! (waarom, geen idee)
Werkt alleen als de vertrektijd instelt via de app en dan minimaal 3 uur van te voren de auto laat klimatiseren anders doet die het niet........als je het weet leuk.
Wellicht handig als je elke dag rond dezelfde tijd vertrekt en stuk moet rijden (ik gebruik hem dus nooit) en je hebt gelijk meer range.
Echt een "verkeerde" implementatie ....... handiger zou zijn: automatisch afhankelijk van temperatuur buiten (zelf temp instellen) als die aan de stekker zit (en optie om het uit te schakelen). Dan hoef je er niet over na te denken.
Ach ja....... is nog allemaal nieuw.....wordt wel beter. I3 kan tenminste geupdate worden (en heeft al aantal zaken opgelost).
Zou het voor zowel werkgever als werknemer voordeliger zijn om in plaats van salarisverhoging van bv 300 bruto (dus kleine 600 kosten voor werkgever) een EV van 50k als lease auto te geven voor woon werk verkeer?
Sinds Last Mile Solutions vanaf eind oktober 2017 een roaming overeenkomst heeft met Girève in Frankrijk kun je nu met elke LMS laadpas (Ecotap / NL Mab etc) ook op een zeer groot aantal franse laadpunten terecht, waaronder o.a. het volledige corri-door netwerk en nog 50 andere netwerken daar.
Ik heb daar zojuist een blog artikel over geschreven, getiteld; Laden als een God in Frankrijk.
Verder heb ik de laadpas top 10 weer bijgewerkt aan de hand van nieuwe laadpas-data van mezelf en andere EV-rijders.
Bovenaan staat nu Chargepoint, -afaik- de eerste Nederlandse provider die een 100% gratis laadpas levert zonder extra toeslagen per kWh of per sessie te berekenen.
The New Motion is gestegen naar de 2e plek, hun €0,35 per kWh strategie lijkt nu zijn vruchten af te werpen nu de tarieven hier en daar stilletjes verhoogd worden. Sommige publieke laadpalen van o.a. EV-Box staan met standaard tarief zo rond de 40 cent incl BTW ingesteld.
Bizar, zeker als je bedenkt dat 1 januari vorig jaar de energiebelasting op publieke laadpalen met €0,06 per kWh afgenomen is. Allego is de énige provider die deze belastingverlaging (deels) aan de consument heeft teruggegeven. Alle andere providers steken deze kosten in hun zak vanwege "rendabeler business case". (Lees: lalala: geld.)
[ Voor 69% gewijzigd door Hachy op 11-01-2018 01:57 ]
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Top! Waar staat LMS voor? Ondertussen even je blog lezen!Hachy schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 23:31:
Goed nieuws voor de vakantiegangers onder ons.
Sinds Last Mile Solutions vanaf eind oktober 2017 een roaming overeenkomst heeft met Girève in Frankrijk kun je nu met elke LMS pas (Ecotap / NL Mab etc) ook op een zeer groot aantal franse laadpunten terecht, waaronder o.a. het volledige corri-door netwerk en nog 50 andere netwerken daar.
Ik heb daar zojuist een blog artikel over geschreven, getiteld; Laden als een God in Frankrijk.
**edit last mile solutions**
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Wij gaan naar Spanje verhuizen (regio Granada) en waarschijnlijk daar een electrische auto kopen.
Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler
Interessante vraag ja. Aangezien ik zelf een werkgever ben heb ik daar ook een beetje naar zitten kijken. In principe is loonsverhoging altijd het duurst als werkgever, door extra premies, maar ook 13e maand, vakantiegeld, pensioen etc. telt mee. Een auto kan de werkgever gewoon inboeken en van de kosten aftrekken. De werknemer heeft dan echter weer bijtelling. Nou is dat bij een Model 3 zo'n €2000 per jaar dus dat valt reuze mee. Dus je loon stijgt (fictief) met dit bedrag ipv €3600 als je een salarisverhoging zou krijgen. Er wordt alleen geen rekening mee gehouden zoals ik hierboven aangaf, dus je pensioen is niet hoger, als je in de WW komt krijg je minder, telt niet mee voor een hypotheek etc. Dat is een nadeel voor jou.Hertog_Martin schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 22:32:
Als ik deze pagina zo lees lijk ik ook gek ook dat ik overweeg een Model 3 particulier te kopen. Kan nog beter werkgever switchen waar ze me eentje in de lease kunnen bieden haha, desnoods tegen lager salaris.
Zou het voor zowel werkgever als werknemer voordeliger zijn om in plaats van salarisverhoging van bv 300 bruto (dus kleine 600 kosten voor werkgever) een EV van 50k als lease auto te geven voor woon werk verkeer?
Een auto van 50k in de lease kan bij een beetje normaal aantal km's al snel richting de €900 per maand gaan. Het scheelt dat je alleen stroomkosten hebt ipv brandstof en een stukje wordt wel gecompenseerd met de reiskostenvergoeding die je hiervoor kreeg (als je die kreeg). Dus ik denk dat de werkgever er bijna altijd wel op vooruit gaat alleen jij geeft de keuze tussen €300 bruto salarisverhoging of een leaseauto van €900. Ik denk dat de werkgever dan wel iets duurder uit is afhankelijk van je arbeidsvoorwaarden. Maar aangezien jij er op vooruit gaat zou je bijv. een stukje eigen bijdrage kunnen betalen.
Goed bezig met de top tien, alleen vdb is wel lastig te plaatsen ivm de korting op de laadpas want dan schiet ie gelijk een paar plaatsen omhoog.Hachy schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 23:31:
Verder heb ik de laadpas top 10 weer bijgewerkt aan de hand van nieuwe laadpas-data van mezelf en andere EV-rijders.
Bovenaan staat nu Chargepoint, -afaik- de eerste Nederlandse provider die een 100% gratis laadpas levert zonder extra toeslagen per kWh of per sessie te berekenen.
The New Motion is gestegen naar de 2e plek, hun €0,35 per kWh strategie lijkt nu zijn vruchten af te werpen nu de tarieven hier en daar stilletjes verhoogd worden. Sommige publieke laadpalen van o.a. EV-Box staan met standaard tarief zo rond de 40 cent incl BTW ingesteld.Met €0,60 starttarief ben je voor je 1 kWh daar dus al €1,- kwijt.
Dit topic is gesloten.