Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Artbij schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 14:28:
Ik ga binnenkort waarschijnlijk een e golf rijden als voorloop auto. Ga er vanuit dat dit het 2017 model is. Hoe is jullie ervaring met tussendoor laden. Ik zal elke dag op 1 of 2 adresjes in de regio moeten zijn en soms ook eens wat verder weg, max 100km enkele reis. Is het zo dat je altijd in de buurt (binnen 500m) wel een plekje vind om te laden? Of moet je echt van te voren met de routeplanner aan de gang om palen te vinden en vervolgens een km lopen tot je bestemming?
Meestal is wel iets op loopafstand te vinden. Een enkele keer is het knudde, bijv. sommige industrie terreinen hebben een bedrijven wel een laadpaal, maar is die gesloten voor publiek. Maar als je niet gewoon heen-en-weer kunt rijden, dan moet je inderdaad even checken of je tussendoor of ter plaatse kunt laden.

Hoe lang blijf je bij zo'n adresje? Dat is namelijk wel van belang. Die e-Golf laadt met max. 7,4 kW bij de meeste kleine (AC) laadpaaltjes, dus dat is vrij langzaam. Daarentegen kan hij met 40 kW DC laden, dus als er tussen kantoor en klant een Fastned zit, dan gaat het rap

Puntje voor de winter: laden gaat langzamer als de batterij koud is is (d.w.z. meteen laden na een wat langere rit).

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:53
PeaceNlove schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 19:13:
Waarom? Volgens de geruchten op pushevs zal bij die verdubbeling van de productie ook een vergroting van de accu mogelijk worden :9
http://pushevs.com/2017/1...ion-capacity-will-double/

En dan wordt zo’n e-golf nog weer interessanter.
Ik zou uit het huidige aanbod de Golf sowieso al een serieuze kans geven. Zitcomfort erg goed, range ok, leverbaar. De nieuwe Leaf schrijf ik bij voorbaat af met 1,98 lengte en een niet in diepte verstelbaar stuur. De Ampera is een soort van sprookjesmodel met een leverdatum ergens 2019. De Ioniq moet ik gewoon eens gaan bekijken. Zoe is verouderd en mist leuke spulletjes zoals ACC, file assistent ed en is ook geen optie. Leuke outsider is de i3, maar die is wel erg prijzig in de lease. Kortom een golf met meer range ga ik voor, waarschijnlijk dit jaar nog een nieuwe leasert
Ja, enige nadelen van de Golf vond ik de prijs en het feit dat ie niet zo snel kan snelladen omdat ze een lager accu voltage gebruiken (35kw oid vs 45kw aan een 50kw lader).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:04
E-Golf/1.2 TSI highline
Aanschaf 25.000 28.000
Afschrijving 1000* 3000
Verzekering 350 400
Onderhoud 0 ** 400
Brandstof/stroom50*** 1000
Tol 0**** 1250
Diverse 250 250
Totaal 1650 / 137,5 p/m vs. 6300 525 p/m

Besparen dus een kleine 400 per maand.

*: 2de handsprijzen EV zijn nagenoeg niet gedaald vanwege toegenomen vraag (nieuwe hogere tol voor EV)
**: servicepakket 3 jaar inbegrepen in de aanschaf
***: laad alles gratis op mijn werk. Sporadisch gebruik van een snellaadstation
****: EVs betalen (nog) geen tol in Noorwegen.

De in bet prijsmodel meegenomen TSI is ook beduidend minder aangekleed (geen leer, parkeercamera, Discover Pro, parkeerassistent en Dynaudio). Uiteindelijk komt er een moment wanneer het aanbod groot genoeg is, dan vermoed ik dat de afschrijving aanzienlijk toeneemt (vergelijkbaar met de TSI).

Dit is dus zoals het rekensommetje eruitziet als particulier in Noorwegen. Hier zetten ze vol in op de EVs en zijn het niet alleen zakelijke rijders die profiteren. De grootse besparing zit hem in het feit dat er geen BTW/BPM op een EV zit. Hierdoor is de aanachaf al goedkoper.

Anyhow, wij tuffen vrolijk verder met de E-Golf en E-Up.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Rene schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 07:19:
E-Golf/1.2 TSI highline
Aanschaf 25.000 28.000
Afschrijving 1000* 3000
Verzekering 350 400
Onderhoud 0 ** 400
Brandstof/stroom50*** 1000
Tol 0**** 1250
Diverse 250 250
Totaal 1650 / 137,5 p/m vs. 6300 525 p/m

Besparen dus een kleine 400 per maand.

*: 2de handsprijzen EV zijn nagenoeg niet gedaald vanwege toegenomen vraag (nieuwe hogere tol voor EV)
**: servicepakket 3 jaar inbegrepen in de aanschaf
***: laad alles gratis op mijn werk. Sporadisch gebruik van een snellaadstation
****: EVs betalen (nog) geen tol in Noorwegen.

De in bet prijsmodel meegenomen TSI is ook beduidend minder aangekleed (geen leer, parkeercamera, Discover Pro, parkeerassistent en Dynaudio). Uiteindelijk komt er een moment wanneer het aanbod groot genoeg is, dan vermoed ik dat de afschrijving aanzienlijk toeneemt (vergelijkbaar met de TSI).

Dit is dus zoals het rekensommetje eruitziet als particulier in Noorwegen. Hier zetten ze vol in op de EVs en zijn het niet alleen zakelijke rijders die profiteren. De grootse besparing zit hem in het feit dat er geen BTW/BPM op een EV zit. Hierdoor is de aanachaf al goedkoper.

Anyhow, wij tuffen vrolijk verder met de E-Golf en E-Up.
Ja op die manier ben je inderdaad achterlijk als je nog een ICE koopt. Mooi landje 8)

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:15
Iemand nog iets gehoord over de grotere accu voor de Ioniq? Nog weinig nieuwe geruchten de laatste 3 maanden gezien 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:58

Snow_King

Konijn is stoer!

gerre1 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 10:28:
Iemand nog iets gehoord over de grotere accu voor de Ioniq? Nog weinig nieuwe geruchten de laatste 3 maanden gezien 🤔
Wat ik las is een 40kWh en 64kWh in 2018, wel pas naar het einde toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:46
Ik heb van mijn laadkast die kapot is de type 1 laadkabel (16A) gehaald, lengte 5 meter.

Iemand hier wellicht interesse voor zelfbouw/modificatie project?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Ja, daar wil ik wel mee spelen hoor. Heb je de ingewaterde lader ook nog? Is evt. leuk voor een teardown/reverse engineering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
orillion schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 23:14:
[...]

Ja, enige nadelen van de Golf vond ik de prijs en het feit dat ie niet zo snel kan snelladen omdat ze een lager accu voltage gebruiken (35kw oid vs 45kw aan een 50kw lader).
Wel er zit een verschil tussen het vermogen en spanning. De meeste laders kunnen maximaal 500V en 100A leveren. Als de Golf een accu heeft met een spanning van 500V maar een maximale laadstroom van 50A haal je de maximale laadvermogen ook niet. Er zijn geen EV's die voor de huidige snelladers de ideale combinatie van maximale laadspanning en laadstroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
FreeShooter schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:23:
[...]

In jouw situatie en met jouw wensen, wil ik daar nog in meegaan. Maar een elektrische auto is op dit moment (helaas!) echt nog duurder dan een ICE. Tenzij je (en/of):

* Goedkoop kan laden
* Een nieuwe auto wilt (anders kun je ook voor heel goedkoop een tweedehands twingo kopen),
* Veel kilometers maakt maar geen lange ritten
* Je zakelijk least en daardoor minder bijtelling betaald

En zo zijn er nog wel een aantal redenen te verzinnen.

Ik heb hier in het topic wel eens gevraagd. Toen waren de reacties, als ik het mij goed herinner, voornamelijk dat het in specifieke gevallen goedkoper was. Daarnaast was er ook een omschakeling in rijstijl. Van 140 op de linkerbaan met een V6 naar achter een vrachtwagen hangen met een elektrische auto.

Maar als je me het tegendeel kan bewijzen, graag! :)
De vraag is meer of je het verschil wil zien. Wij rijden al jaren met EV's en je hoeft echt niet truttig te rijden. En een V6 heb je ook niet nodig om met 140 de linker baan onveilig te maken. Bij het autorijden heb je meer verantwoordelijkheid dan alleen op de linkerbaan zo snel mogelijk op je afspraken te komen. (En echt sneller ben je niet, het is vooral het gevoel van gejaagd zijn en haast hebben wat er is. Het resultaat is teleurgesteld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:53
JeroenK schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 11:36:
[...]

Wel er zit een verschil tussen het vermogen en spanning. De meeste laders kunnen maximaal 500V en 100A leveren. Als de Golf een accu heeft met een spanning van 500V maar een maximale laadstroom van 50A haal je de maximale laadvermogen ook niet. Er zijn geen EV's die voor de huidige snelladers de ideale combinatie van maximale laadspanning en laadstroom.
Daarom schreef ik "lager voltage". Uit m'n hoofd zitten de meeste tussen 450 en 500, de Golf zit daar aanzienlijk onder, minder dan 400. Bij gelijk aantal ampère dus minder snel laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
gerre1 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 10:28:
In het Hyundai Ioniq Electric topic

https://gathering.tweaker.../list_messages/1739939/77

werd gemeld dat een dealer bevestigde dat later in 2018 een upgrade mogelijk wordt van de bestaande Ioniq accu, voor wie er al een heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Jan Treur op 30-12-2017 12:19 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 07:49
JeroenK schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 11:41:
[...]

De vraag is meer of je het verschil wil zien. Wij rijden al jaren met EV's en je hoeft echt niet truttig te rijden. En een V6 heb je ook niet nodig om met 140 de linker baan onveilig te maken. Bij het autorijden heb je meer verantwoordelijkheid dan alleen op de linkerbaan zo snel mogelijk op je afspraken te komen. (En echt sneller ben je niet, het is vooral het gevoel van gejaagd zijn en haast hebben wat er is. Het resultaat is teleurgesteld)
Hoe bedoel je: Het verschil zien?

Ik snap je post niet helemaal. Maar laat ik voorop stellen dat ik graag een elektrische auto zou rijden. Ik wil echter niet (veel) meer geld uitgeven aan een auto, zeker omdat ik het als noodzakelijk kwaad zie. Daarnaast past een goedkope EV niet goed bij onze situatie (één auto en regelmatig lange afstanden).

Ik ben het met je eens dat 'doortrappen' geen enkel praktisch nut heeft. Zeker niet tegenover de 'stress' die het je oplevert, het hogere verbruik en kans op een ongeluk. Ik gaf het alleen als voorbeeld dat als je rijgedrag met een EV erg verschilt met een ICE, dat je het niet 1 op 1 kan vergelijken. Je kan dan tenslotte ook met een ICE rustiger rijden en dat maakt wel tot 20% verschil op je verbruik. :)

[ Voor 9% gewijzigd door FreeShooter op 30-12-2017 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

FreeShooter schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:23:
Veel kilometers maakt maar geen lange ritten
Renault Zoe rijdt 200 km op een lading, is dat niet voldoende voor jullie gebruik?
Daarnaast was er ook een omschakeling in rijstijl. Van 140 op de linkerbaan met een V6 naar achter een vrachtwagen hangen met een elektrische auto.
:')

Ik kachel gewoon met 140 naar m'n klant, hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 07:49
TucanoItaly schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 13:05:
[...]

Renault Zoe rijdt 200 km op een lading, is dat niet voldoende voor jullie gebruik?

[...]

:')

Ik kachel gewoon met 140 naar m'n klant, hoor.
De neerbuigende smiley kun je achterwege laten.

Je reageert op een post waarin ik aangeef dat een EV niet goedkoper is dan een ICE. Mijn punt is: Ja een EV kan goedkoper zijn dan een ICE, maar dan wel in specifieke gevallen zoals bij overschot zonneenergie, lease constructies, verandering van rijstijl etc...

Ik zie niet hoe het feit dat jij 140 rijdt maar iets afdoet aan die argumenten. Je hebt dan waarschijnlijk andere redenen waarvoor het voor jou goedkoper is of je bent simpelweg duurder uit met een EV dan met een ICE.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
FreeShooter schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 13:00:
[...]
Ik wil echter niet (veel) meer geld uitgeven aan een auto, zeker omdat ik het als noodzakelijk kwaad zie.
Maar wat je uitgeeft is je TCO, dat is dus iets anders dan aanschafprijs.

Een auto van €35k kopen voelt als veel geld uitgeven maar kan minder kosten dan een auto van €500

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
FreeShooter schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 13:20:
[...]

De neerbuigende smiley kun je achterwege laten.

Je reageert op een post waarin ik aangeef dat een EV niet goedkoper is dan een ICE. Mijn punt is: Ja een EV kan goedkoper zijn dan een ICE, maar dan wel in specifieke gevallen zoals bij overschot zonneenergie, lease constructies, verandering van rijstijl etc...
Nee jij zegt dat je met een EV achter een vrachtwagen aan moet rijden terwijl hij aangeeft gewoon 140 te gaan. Als je een EV kiest en dan door te weinig actieradius als een bejaarde moet rijden lijkt me dat toch wel een minpuntje om mee te nemen. Maar als je iedere dag een afstand rijdt waarbij je met 140 ook genoeg range overhoudt, dan doe je dat natuurlijk. Ik rij ook behoorlijk door in m'n Tesla, stroom kost toch geen drol >:) Bij gelijkwaardige ICE's rij je 1 op 6.
JeroenK schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 11:41:
[...]

Dat is hetzelfde als geld maakt niet gelukkig zeggen als je arm bent. Of innerlijk is belangrijker dan uiterlijk als je lelijk bent. 100 km/u of 140 km/u maakt wel degelijk uit, vooral als je lange afstanden moet rijden. Ik heb dit gemerkt naar Duitsland of Engeland. Door de EV moet je toch af en toe rustiger aan doen om je superchargers te halen terwijl ik vroeger met benzine mooi kon doorgassen. Op 600 km is dat best wel wat verschil. En dat gejaagde gevoel heb ik niet. Ik word eerder depressief van het rijden op een slakkengang terwijl zo'n beetje elke auto tegenwoordig moeiteloos veel harder kan (als de situatie het toelaat).

[ Voor 39% gewijzigd door YoshiBignose op 30-12-2017 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
Is er ergens een site waar je laadpaalklevers aan de schandpaal kan nagelen? Heb er deze week met 3 stuks te maken gehad. Ben het echt zat!

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Ja, foto's tweeten naar @ivebeeniced met cc naar je gemeente Twitter, en wat je ook kan doen is parkeerbeheer in betreffende gemeente mailen met dezelfde foto's en daarna achteraan bellen.

En hier nog meer tips: https://goedkoperrijden.b...-aan-laadpaalklevers.html

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

pmiddeld schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 21:53:
Is er ergens een site waar je laadpaalklevers aan de schandpaal kan nagelen? Heb er deze week met 3 stuks te maken gehad. Ben het echt zat!
Nee, helaas. Ik ben echter voor hele hoge idle fees. Serieus hoog.

Plak anders sticker op raam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:47
Snow_King schreef op zondag 31 december 2017 @ 00:48:
[...]

Nee, helaas. Ik ben echter voor hele hoge idle fees. Serieus hoog.

Plak anders sticker op raam?
Idle fees heb je alleen weinig aan als mensen niet eens een laadsessie starten (of ICE).

Dat sticker op je raam plakken heb ik wel eens gezien bij een Russische blogger. Die deed dat bij verkeershufters die bij file over het fietspad of de stoep gingen. En dan wel meteen stickers die je complete voorruit bedekken, zodat je een half uur moet peuteren om weer verder te kunnen rijden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
mux schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 10:52:
Ja, daar wil ik wel mee spelen hoor. Heb je de ingewaterde lader ook nog? Is evt. leuk voor een teardown/reverse engineering.
Late reactie maar de kabel is verkocht voor €50

De kast heb ik nog en zou je mogen hebben maar kan me voorstellen dat dat alleen zin zou hebben als je toevallig in de buurt bent oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

pmiddeld schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 21:53:
Jazeker :9
https://twitter.com/evEtiquette en https://twitter.com/ivebeeniced voor de plofmotors.

Ik heb zelf een setje visitekaartjes laten maken om onder de ruitenwisser te schuiven van ICE-ers. Alternatief kun je ook alle ruitenwissers omhoog zetten :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Beste wensen allemaal.

Vraagje: wij waren een weekendje weg en hadden van tevoren het hotel gebeld met de vraag of we daar konden opladen. Jazeker, was het antwoord.

Daar aangekomen, je raadt het al, kreeg ik de Renault Zoe Q90 niet opgeladen. Als ik de druppel langs de paal haalde, dan hoorde je een relais vijf, zes keer klikken in een seconde of drie. Dat werd driemaal herhaald, en daarna zei het dashboard van de Zoe dat laden was mislukt o.i.d.

Uurtje later nog eens geprobeerd, maar helaas. Hotel receptie begrijpt daar uiteraard niets van, want die paal wordt niet door hun uitgebaat. Twee kilometer verderop kon ik ook laden, dus probleem opgelost. Maar hoe pakken jullie dat normaliter aan?

Behalve melden in bijv. de Chargemap app kun je toch niet zoveel doen?

[ Voor 4% gewijzigd door TucanoItaly op 01-01-2018 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
TucanoItaly schreef op maandag 1 januari 2018 @ 20:09:
Beste wensen allemaal.

Vraagje: wij waren een weekendje weg en hadden van tevoren het hotel gebeld met de vraag of we daar konden opladen. Jazeker, was het antwoord.

Daar aangekomen, je raadt het al, kreeg ik de Renault Zoe Q90 niet opgeladen. Als ik de druppel langs de paal haalde, dan hoorde je een relais vijf, zes keer klikken in een seconde of drie. Dat werd driemaal herhaald, en daarna zei het dashboard van de Zoe dat laden was mislukt o.i.d.

Uurtje later nog eens geprobeerd, maar helaas. Hotel receptie begrijpt daar uiteraard niets van, want die paal wordt niet door hun uitgebaat. Twee kilometer verderop kon ik ook laden, dus probleem opgelost. Maar hoe pakken jullie dat normaliter aan?

Behalve melden in bijv. de Chargemap app kun je toch niet zoveel doen?
Telefoonnummer bellen wat er op de paal staat en vragen voor een reset.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Uitbater van de paal achterhalen, daarna evbox/evnet/TNM bellen en aangeven dat je niet kunt laden. Soms kunnen ze vanaf afstand iets doen, soms moet er een monteur komen.

Uiteindelijk kan je er dan vaak wel laden (al duurt de oplossing vaak te lang). Bij oudere laadpalen zoals oude lolo's van TNM gebruiken ze soms zulke oude relais/software/aardlek schakelaars dat die palen gewoon permanent problemen geven. Als ze door een derde partij geïnstalleerd zijn ben je dan basically screwed want TNM doet er vervolgens helemaal niets mee.

Ik ken een paar publieke lolo's die gewoon een complete groep uitgooien als ik er ga laden met mijn Zoe.
TNM zegt steeds: Sorry, hebben wij niet geïnstalleerd, advies is om hier maar niet te gaan laden... 8)7 .

"In de catagorie, je kunt overal tanken, behalve bij BP"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dat kan nog wel eens leuk worden als de laadpaal niet meer wil ontgrendelen en je vast staat.
*Note to self, inbus in de topkoffer gooien*

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

We hebben vrijdag een i3 gereden bij Broekhuis en Enschede. Mijn vriendin is nu ook om en wil ook de i3 *O* . Het autootje is lekker vlot en gaat moeiteloos naar 130km/h zonder het stroompedaal tegen het schutbord te moeten trappen. De zitpositie is aan de hoge kant (heeft ook wel zijn voordelen) maar je zit wel zoals je van een BMW gewend bent. Tevens laten de staande pedalen zich goed bedienen (in onze Clio hebben we van die hangende pedalen die niet fijn zijn). Het mooiste aan de i3 is dat je eigenlijk volledig met één pedaal kunt rijden. Hij remt sterk op de elektromotor. Dat is super handig bij het nemen van drempels, gewoon er tegen cruisesnelheid op af rijden, vlak voor de drempel 'stroom' loslaten en je gaat met gepaste snelheid over de drempel. We wonen buitenaf en alle wegen zijn hier bezaaid met drempels. Deze feature gaat ons veel plezier opleveren.

We hadden nog wel een issue met de gordel die niet lekker zat bij mijn vriendin maar dat kunnen we hopelijk oplossen, zodat we tot aankoop kunnen overgaan.

De uitvoering van het exemplaar bij Broekhuis was een stuk minder dan de auto die we eerder in Kleef hadden gebekeken, dus het wow-gevoel was minder aanwezig. De prijs was ook niet goed. In Duitsland vind je betere deals. De betreffende BMW dealer waar wij waren heeft in verschillende vestigingen in de omgeving van Emmerich en Kleef meer dan 30 gebruikte i3's te koop staan, terwijl ze in Nederland amper zijn te vinden.
Hachy schreef op donderdag 28 december 2017 @ 02:12:
[...]

Wat ik overigens mis in je benadering; je bekijkt het louter financieel. Eerlijk, voor de meeste mensen is dat ook de primaire prikkel om verder te kijken. Vergeet niet dat naast dat elke EV gewoon qua kosten in the long run (TCO) superieur is aan alles wat fossiel slurpt, je ook je eigen footprint flink aan het verkleinen bent.

Toen ik in EV's geinteresseerd begon te raken vond ik dat allemaal behoorlijk groen-links-geiten-wollen-sokken-hippie geleuter; maar toen ik met mijn gezin in de Zoe door de roetzwart geblakerde tunnels van de Parijse peripherique achter een stinkende dieselbus reed besefte ik plots dat de aarde er zonder al die zooi die uit een uitlaat komt (zoals roet, benzeen, co2 etc) er een stuk mooier en vooral gezonder van wordt. Mensen in je directe omgeving met Astma of COPD nemen dat uiterst serieus.

Ik heb na dat bezinningsmomentje m'n vrij jonge snorscooter (die ik vaak voor woon-werk gebruik) op martkplaats gezet, de fietsbandjes opgepompt en een 2e hands Renault Twizy gekocht. Oke, dat kost wel wat geld, maar on the bright side; het is zó leuk dat we hem nu praktisch als 2e auto'tje gebruiken. €1 stroom erin, 70km rijden. Dus de koude maandjes fiets ik of neem ik toch de Zoe als ik een kind meeneem ofzo. En naast nog een piepklein beetje aardgas wil ik nu niks meer met fossiele brandstoffen te maken hebben.
De overweging is niet louter financieel. De fiscale voordelen van zakelijk elektrisch rijden maken de aankoop wel een stuk beter bereikbaar. Het gaat me er ook om een duurzamer levensstijl. Ook vind ik auto's met een verbrandingsmotor niet helemaal meer van deze tijd. Het is leuk voor in een sportauto maar anders dan de actieradius en aanschafkosten heeft een ICE alleen maar nadelen ten opzichte van een EV.

Dit jaar willen we grote stappen zetten om onze energiehuishouding duurzamer te maken. Ons huis wordt sinds 2010 verwarmd met een warmtepomp. Daarnaast stoken we wat hout dat in de omgeving is gekapt, dus ook duurzaam. Gas hebben we niet (nouja, de auto's rijden nu op LPG). We willen het asbest op onze schuren vervangen door een PV-installatie met een opwek van minimaal 20.000 kWh per jaar en de houtkachel vervangen door een cv-houtkachel voor betere benutting van de warmte. Dat en een EV zullen ervoor zorgen dat we het energieverbruik voor woning, het vakantie-appartement dat we verhuren en onze primaire auto hopelijk volledig zelf kunnen opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Over de i3 begin ik ook steeds enthousiaster te worden. Toen ik zag dat je 'm op Mallorca als huurauto kon boeken ben ik me meer in de i3 gaan verdiepen. We hebben twee kinderen van 3 en bijna 1 en dan schijnen de deuren juist wel heel praktisch te zijn met kinderzitjes. Ook het lage raampje achterin is dan een pluspunt.

We hebben nu al een paar jaar een Toyota Prius, en die achterbak zat voornamelijk vol met de kinderwagen (om die reden ook van een Fiesta naar een Prius gegaan). Als de jongste straks in de buggy kan dan denk ik dat we ook wel toe kunnen met de bagageruimte in de i3. Eventueel kan er bagage voor de achterbank gezet worden. In de Prius paste alles achterin.

Op Mallorca zullen we een grote koffer, buggy en wat handbagage meenemen. Dat moet volgens mij wel passen, dus ik heb 'm daar geboekt.

Groot voordeel van de nieuwe i3 is dat hij op 3 fasen 11 kW AC kan laden, dat er een goede app voor is om op afstand alles te bedienen en uit te lezen, standaard full LED verlichting en optioneel fileassistent. Dat lijken me allemaal heerlijke zaken.

Athlon heeft nu ook een best goede prive lease aanbieding, € 579 per maand voor 36 maanden:
https://www.athlon.com/nl...elease/autos/Groot/BMW-i3

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:11
Jammere is alleen dat als je naar 40k over 4 jaar gaat hij ongelofelijk veel duurder wordt. Hoeveel kilomters rijden jullie eigenlijk?
Ik zou eigenlijk ook wel een electrische leaseauto willen maar vanwege de kilometers wordt het denk ik een moeilijk verhaal daar ik 45-50k per jaar rijd.

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Femme schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 11:49:
We hebben vrijdag een i3 gereden bij Broekhuis en Enschede. Mijn vriendin is nu ook om en wil ook de i3 *O* .
Ik zou nu geen 60Ah Bev meer kopen, over een jaar koop je misschien een 120Ah en bovendien is die dealer in enschede veel te duur.
Ik zou kijken naar de Rex die bij mijn dealer in apeldoorn te koop staat, meer km maar stuk goedkooper en geen bereik angst.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Ben ik niet met je eens. Hij gaat hem zakelijk rijden met een duurzame gedachte. i3 met Rex heeft een vier keer zo'n hoge bijtelling, minder/geen fiscale voordelen en is uiteindelijk niet zo duurzaam als eentje zonder Rex.

Verder wil hij hem als boodschappen auto gaan gebruiken dus dan is de capaciteit ook minder belangrijk. Als je met de wet van Moore rekening moet gaan houden dan koop je nooit iets....

[ Voor 3% gewijzigd door Hachy op 02-01-2018 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

janesh schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:50:
[...]

Ik zou nu geen 60Ah Bev meer kopen, over een jaar koop je misschien een 120Ah en bovendien is die dealer in enschede veel te duur.
Ik zou kijken naar de Rex die bij mijn dealer in apeldoorn te koop staat, meer km maar stuk goedkooper en geen bereik angst.
Die bij de dealer in Enschede gaat het sowieso niet worden. We hebben een exemplaar op het oog dat ruim 30.000km heeft gelopen, bijna vier jaar oud is en voorzien is van o.a. het grote navigatiesysteem, Driving Assistant Plus (o.a. adaptive cruise control met start/stop), warmtepomp, AC en DC snellader en een mooi interieur (stof, leer en echt hout). Die kost net geen 25K en heeft alles wat ik wil behalve het upgraded audiosysteem.

De 94Ah versie is nu nog minimaal 10K duurder en een Rex heeft geen 4% bijtelling. Ik vind het verstandiger om eerst een paar jaar de 60Ah versie te rijden en dan te upgraden naar een 94Ah variant of een andere EV met betere range. De afschrijving op een EV van 25K vind ik al hoog genoeg. De range van de 60Ah i3 zal in de meeste gevallen toereikend zijn en als het niet genoeg is wordt het een tussenlaad-avontuur of nemen we de brandstofauto.

[ Voor 6% gewijzigd door Femme op 02-01-2018 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
Faddermakker schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:03:
Jammere is alleen dat als je naar 40k over 4 jaar gaat hij ongelofelijk veel duurder wordt. Hoeveel kilomters rijden jullie eigenlijk?
Ik zou eigenlijk ook wel een electrische leaseauto willen maar vanwege de kilometers wordt het denk ik een moeilijk verhaal daar ik 45-50k per jaar rijd.
Meerprijs per km is max € 0,10. Elektriciteit is als je thuis laadt € 0,03. Als je dan een kilometervergoeding krijgt van € 0,19 dekt dat dus ruim alle extra kosten.

Ik rij privé weinig 5.000-10.000. Per maart ga ik echter aan de slag als consultant en krijg dan een mobiliteitsbudget waarvan ik zelf mag weten wat ik er mee ga doen zolang ik maar bij de klant kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

@Femme hou er rekening mee dat je 21% BTW voordeel en 36% Milieu Investerings Aftrek niet kan toepassen op occasions? Alleen op nieuwe auto's. Daarnaast mag je op die manier alle toebehoren zoals laadpaal, Granny charger etc. ook als 1 investering in je boekhouding verwerken en heb je daar ook deze voordelen op.

Dikke kans dat je met een nieuwe i3 (veel) goedkoper uit bent.
Beatman schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:30:
[...]
Elektriciteit is als je thuis laadt € 0,03.
€0,03 per kilometer bedoel je? Want een kWh kost ongeveer €0,18 voor een gemiddelde particulier.

[ Voor 53% gewijzigd door Hachy op 02-01-2018 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
assje schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 13:22:
[...]

Maar wat je uitgeeft is je TCO, dat is dus iets anders dan aanschafprijs.

Een auto van €35k kopen voelt als veel geld uitgeven maar kan minder kosten dan een auto van €500
Klopt wij hebben nu een Tesla Model X gekocht en door regelingen o.a. en omdat hij maar 4% bijtelling heeft kan hij prima als vervanging van onze auto.

Wij hebben een oude auto die veel kost in de onderhoud en voor vakanties nodig is en een C1 voor de woonwerk kilometers. De oude auto gaat er uit de C1 wordt de thuis auto (dus weinig kosten meer) en we zijn er netto niet veel duurder uit met als verschil dat de Tesla de vakanties stukken goedkoper maakt voor ons.

Dus als je alles doorbrekend komt het voor ons gewoon over de looptijd van de lease goedkoper uit dan een afgeschreven auto doorrijden en een C1 als woonwerk auto.

De tesla + c1 kosten ons ongeveer 1200 euro per maand aan kosten (inclusief benzine onderhoud verzekering etc)
De oude Xsara + C1 kost ongeveer 1150 euro per maand aan kosten (inclusief benzine onderhoud verzekering etc) Waarbij de Xsara dit jaar vervangen moest worden omdat hij echt te oud is geworden. En de C1 kan nog wel en jaartje of wat mee maar die heeft al 180k op de teller staan.

We hebben de kosten berekend zonder vakanties ritjes. Dan komt te tesla een stuk goedkoper uit omdat we gratis rijden tot onze bestemming in Europa.

En als ik weer tijd heb gaat zelfs de C1 er uit voor een EV de kosten voor benzine worden er niet beter op. Dus zelf de boodschappen auto kan goedkoper als elektrisch.

Netto kost de tesla model x voor ons 900 euro per maand. Dat is een erg goedkope auto voor zijn grote. Als ik dat vergelijk met een nette SUV dan kom ik echt niet aan die prijs per maand + benzine en onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:11
Beatman schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:30:
[...]

Meerprijs per km is max € 0,10. Elektriciteit is als je thuis laadt € 0,03. Als je dan een kilometervergoeding krijgt van € 0,19 dekt dat dus ruim alle extra kosten.

Ik rij privé weinig 5.000-10.000. Per maart ga ik echter aan de slag als consultant en krijg dan een mobiliteitsbudget waarvan ik zelf mag weten wat ik er mee ga doen zolang ik maar bij de klant kom.
Dat is niet dezelfde situatie als waarin ik verkeer.
Ik heb nu een leaseauto die wordt betaald door de werkgever en zou nu graag een electrische willen maar bij ons worden de berekeningen gedaan op basis van 40k/4j maar door mijn functie/prive rij ik gemiddeld ~45k per jaar.

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Hachy schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:39:
@Femme hou er rekening mee dat je 21% BTW voordeel en 36% Milieu Investerings Aftrek niet kan toepassen op occasions? Alleen op nieuwe auto's. Daarnaast mag je op die manier alle toebehoren zoals laadpaal, Granny charger etc. ook als 1 investering in je boekhouding verwerken en heb je daar ook deze voordelen op.

Dikke kans dat je met een nieuwe i3 (veel) goedkoper uit bent.
Het btw-voordeel heb je wel als je een auto inkoopt die nog in de btw zit (dus een bedrijf als vorige eigenaren heeft gehad). Om van de MIA te profiteren moet je genoeg winst maken. In mijn geval is die er niet omdat ik de inkomsten voornamelijk in loondienst en met privébezittingen maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:57
Faddermakker schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:03:
sinds December in de detachering/consultancy, en draai nu 5k km per maand (die I k met mijn prive auto a 19 eurocent/km declareer).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Ah, oke is dacht dat je DGA was en hem dus ging activeren in je boekhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Maarten Steinbuch heeft een spreadsheet op zijn site waar berekend wordt dat een Model S van 108k € 874 per maand kost.

@MeZZiN
€ 900 per maand is tamelijk goedkoop voor een Model X. Is het een 75 met opties of een standaard 100?

@Hachy
Als DGA in een actieve BV moet je jezelf een gebruikelijk salaris betalen en daarnaast nog voldoende winst overhouden om profijt te hebben van de MIA. Bij een DGA die zijn zaak heeft verkocht is dat meestal niet meer aan de orde.

De MIA is sneller voordelig bij een eenmanszaak dan bij een BV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
Faddermakker schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:19:
[...]

Dat is niet dezelfde situatie als waarin ik verkeer.
Ik heb nu een leaseauto die wordt betaald door de werkgever en zou nu graag een electrische willen maar bij ons worden de berekeningen gedaan op basis van 40k/4j maar door mijn functie/prive rij ik gemiddeld ~45k per jaar.
Dat probleem heb je met benzine/diesel auto’s toch ook dat ze een druk duurder worden bij 40k km’s? Of is dat bovengemiddeld meer dan bij benzine/diesel auto’s? Houden ze qua brandstof ook rekening met een lagere prijs bij elektra, dwz meer ruimte voor hoger leasetarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
mrmrmr schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:39:
Maarten Steinbuch heeft een spreadsheet op zijn site waar berekend wordt dat een Model S van 108k € 874 per maand kost.

@MeZZiN
€ 900 per maand is tamelijk goedkoop voor een Model X. Is het een 75 met opties of een standaard 100?
Het is een 75 met opties. (het is ongeveer het is altijd lastig rekenen wat het exact kost) Maar op basis van operationele lease via Tesla voor 5 jaar en 40k kilometers. En op basis van Steinbuch kom ik tot dit bedrag (wel aangepast voor lease) lease is niet heel duur voor een tesla.

Mijn hoeveelheid kilometers maken het wel een stukje makkelijker 40.000 per jaar wordt een iets ander verhaal als ik maar 20.000 kilometer rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:26

CyBeRSPiN

sinds 2001

Iemand die al meer weet over de Hyundai Kona EV?
Mag binnenkort een nieuwe auto uitzoeken, en deze lijkt me een interessante optie.

De Model S is me net te duur (ik houd nu geld over van mn budget wat ik uitbetaald krijg), de Model 3 duurt te lang.. Benieuwd wat de levertijd voor een Kona EV zal zijn.

Zou de Kona een 3-fase lader krijgen?
App besturing (om bijvoorbeeld de verwarming vast aan te zetten) gaat hem niet worden denk ik, aangezien de Ioniq dat ook niet heeft om Europa?

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-01-2018 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Laatst online: 18:54

databeestje

Von PrutsHausen

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:49:
Iemand die al meer weet over de Hyundai Kona EV?
Mag binnenkort een nieuwe auto uitzoeken, en deze lijkt me een interessante optie.
Leverbaar eind 2018 denk ik.
De Model S is me net te duur (ik houd nu geld over van mn budget wat ik uitbetaald krijg), de Model 3 duurt te lang.. Benieuwd wat de levertijd voor een Kona EV zal zijn.
Ook eind 2018 denk ik, het zou me niet verbazen als sommige uitvoeringen beschikbaar zijn.
Zou de Kona een 3-fase lader krijgen?
Ik denk nee gezien de thuismarkt van Zuid Korea.
App besturing (om bijvoorbeeld de verwarming vast aan te zetten) gaat hem niet worden denk ik, aangezien de Ioniq dat ook niet heeft om Europa?
Meerdere fabrikanten missen dit, beetje schunnig eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-09 10:35
Ben zelf erg benieuwd naar de leaseprijs van een model 3. Als ik e.a. lees zou die de helft van een S moeten kosten, dus als ik daar de leaseprijs van door reken wordt die erg gunstig.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Artbij schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 17:07:
Ben zelf erg benieuwd naar de leaseprijs van een model 3. Als ik e.a. lees zou die de helft van een S moeten kosten, dus als ik daar de leaseprijs van door reken wordt die erg gunstig.
Ik verwacht toch al gauw 800 euro/maand in de meest kale uitvoering (kleinste accu, zonder autopilot, zonder self-driving, zonder premium features etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 17:35:
[...]

Ik verwacht toch al gauw 800 euro/maand in de meest kale uitvoering (kleinste accu, zonder autopilot, zonder self-driving, zonder premium features etc).
Waar baseer je dat op? Als ik vergelijkbare EV bekijk mbt de prijs kom ik rond de 550,-.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Artbij schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 17:36:
[...]

Waar baseer je dat op? Als ik vergelijkbare EV bekijk mbt de prijs kom ik rond de 550,-.
Op gevoel ;) Hoe kom jij aan 1100 voor een Model S dan? Op basis van welke voorwaarden (looptijd, km/jaar, alles inclusief? Naar mijn weten is een Model S vanaf 1400/1500 / maand mogelijk, 30.000 km/jaar - 5 jaar looptijd. Maar zal zwaar afhankelijk zijn van de afspraken met de leasemaatschappij.

Edit: ik zie dat het goedkoper kan idd.. Heb zelf helaas niet de optie om een leasemaatschappij uit te kiezen.. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-01-2018 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 17:37:
[...]

Op gevoel ;) Hoe kom jij aan 1100 voor een Model S dan? Op basis van welke voorwaarden (looptijd, km/jaar, alles inclusief? Naar mijn weten is een Model S vanaf 1400/1500 / maand mogelijk, 30.000 km/jaar - 5 jaar looptijd.
Maar zal zwaar afhankelijk zijn van de afspraken met de leasemaatschappij,
Dat maakt niet zo gek veel uit. Mijn maatschappij doet een vanaf prijs van een nieuwe leaf van 407,- en van een models S voor 1025.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik heb moeite om een ritje te plannen. Ik rij een Renault Zoe Q90. Ik wil van Houten naar Matsloot (een gehucht met een camping in de buurt van Groningen). Er is geen laadplek op de bestemming. Ik blijf daar overnachten.

Ik rij weg met 210 km beschikbaar. Ik heb de volgende route bedacht:

Dag 1: heenweg

1e stop, na 130 km (1:30 uur)
Nog 30% lading
Lidl bij Oldeholtwolde, Netherlands
Wegrijden met 80% lading = 160 km

Alternatieve 1e stop
Nog 20% lading
Fastned/Esso Rijksweg A32 1, Oldeholtwolde

2e stop
Shell/Fastned Nuis

Eindpunt na 20 km (15 min)
Nog 70% lading over = 140 km
Matsloot

Dag 2: terugweg

1e stop
Hajé Hotel Joure, Klokmakkerij 1, 8501 ZS Joure (22 kW)
Nog 40% lading over = 80 km

Alternatieve 1e stop
Fastned/Total Aalscholver, Lelystad

Eindpunt Houten
Nog 12% lading over = 25 km

Vraag

Klopt het zo'n beetje?
Kan ik het op 1 of andere manier zo regelen dat ik op de terugweg slechts 1x hoef te bijladen?
Kan ik bij Fastned er zeker van zijn dat ik de Renault Q90 binnen een half uur tot 80% heb?

[ Voor 47% gewijzigd door TucanoItaly op 03-01-2018 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juupke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
TucanoItaly schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 23:29:
Ik heb moeite om een ritje te plannen. Ik rij een Renault Zoe Q90. Ik wil van Houten naar Matsloot (een gehucht met een camping in de buurt van Groningen). Er is geen laadplek op de bestemming. Ik blijf daar overnachten.
Kun je op de camping niet laden met een druppellader 's nachts, eventueel met verloopstuk naar een campingstekker? Zo heb ik een vergelijkbaar weekend van de zomer met de Ioniq ook gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Artbij

Nog 30% lading

Alternatieve 1e stop
Nog 20% lading

2e stop
Shell/Fastned Nuis

Matsloot

1e stop

Alternatieve 1e stop

Eindpunt Houten

Vraag

Klopt het zo'n beetje?
Kan ik het op 1 of andere manier zo regelen dat ik op de terugweg slechts 1x hoef te bijladen?
Kan ik bij Fastned er zeker van zijn dat ik de Renault Q90 binnen een half uur tot 80% heb?
Afbeeldingslocatie: https://www.boels.nl/assets/modules/products/stroomaggregaat_3.600_w_big_1.jpg

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:12
met 210 range moet je het ook met een enkele stop redden volgens fastned.
check de routeplanner op https://fastned.nl/nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 17:35:
[...]

Lijkt me sterk aangezien dat een cat. waarde van zo'n €40.000 zou moeten zijn. Maar goed dat bedrag hangt af van looptijd en aantal km's (en incl. / excl. btw). Volgens mij is de Ioniq bij 30.000 km per jaar over 60 maanden nu zo'n € 500 ex. btw op basis van €35.000 cat.waarde.

Soms berekenen lease bedrijven achteraf pas de MIA erin mee, dus daar moet je ook nog opletten. Nog steeds een mooie prijs denk ik, vooral vanwege de 4% bijtelling en het feit dat je praktisch alle auto's eruit rijdt qua vermogen in die prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
YoshiBignose schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 11:07:
[...]

Lijkt me sterk aangezien dat een cat. waarde van zo'n €40.000 zou moeten zijn. Maar goed dat bedrag hangt af van looptijd en aantal km's (en incl. / excl. btw). Volgens mij is de Ioniq bij 30.000 km per jaar over 60 maanden nu zo'n € 500 ex. btw op basis van €35.000 cat.waarde.

Soms berekenen lease bedrijven achteraf pas de MIA erin mee, dus daar moet je ook nog opletten. Nog steeds een mooie prijs denk ik, vooral vanwege de 4% bijtelling en het feit dat je praktisch alle auto's eruit rijdt qua vermogen in die prijsklasse.
Met 4% bijtelling en een range van 400km wordt het een leasetopper verwacht ik. Ik ben er in ieder geval zeer in geïnteresseerd. Zouden die dingen normaal leverbaar zijn in 2019?

[ Voor 3% gewijzigd door Artbij op 03-01-2018 11:25 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

juupke schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 09:14:
Kun je op de camping niet laden met een druppellader 's nachts, eventueel met verloopstuk naar een campingstekker? Zo heb ik een vergelijkbaar weekend van de zomer met de Ioniq ook gedaan.
Helaas, deze Zoe heeft geen druppellader.
PROnline schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 09:54:
met 210 range moet je het ook met een enkele stop redden volgens fastned.
check de routeplanner op https://fastned.nl/nl
Ah, niet aan gedacht om het met die Fastned routeplanner te checken. Dank je, dat vereenvoudigt het een en ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 17:37:
[...]

Op gevoel ;) Hoe kom jij aan 1100 voor een Model S dan? Op basis van welke voorwaarden (looptijd, km/jaar, alles inclusief? Naar mijn weten is een Model S vanaf 1400/1500 / maand mogelijk, 30.000 km/jaar - 5 jaar looptijd. Maar zal zwaar afhankelijk zijn van de afspraken met de leasemaatschappij.

Edit: ik zie dat het goedkoper kan idd.. Heb zelf helaas niet de optie om een leasemaatschappij uit te kiezen.. ;)
Model X 75D (Deluxe zwart leer autopilot) kost voor 40k per jaar voor 5 jaar 1550 euro per maand. Via ALD (lease maatschappij van Tesla)

De reden voor mij om een model x te kopen was meer nu leverbaar trekhaak en groot genoeg. En de range is prima ipv veel te kort alle alternatieven komen niet in de buurt van de 75D (en de opel is niet echt een optie als hij het al haalt met zijn kleine accu. ) Gelukkig via mijn eigen bedrijf dus redelijk betaalbaar op die manier. Maar over 5 jaar weer kijken wat er dan op de markt is te leasen/kopen of misschien de X in prive overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
Weet niet of deze al was langs gekomen, maar de prijzen voor de Leaf zijn bekend

https://zerauto.nl/alle-prijzen-nieuwe-nissan-leaf-2018/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GmR
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:26

GmR

kv83 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:41:
Weet niet of deze al was langs gekomen, maar de prijzen voor de Leaf zijn bekend

https://zerauto.nl/alle-prijzen-nieuwe-nissan-leaf-2018/
De bijgewerkte prijslijst & brochure zijn ook vrijgegeven (zie persbericht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinxedworld
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 10:37
De 2018 Tekna 40KW is 1300,- duurder dan de 2016 Tekna 30KW waar ik in rijd. Ik was in de veronderstelling dat de nieuwe Leaf goedkoper werd weggezet dan de oude Leaf.

https://jalopnik.com/leak...er-and-less-po-1797662499

Uiteraard Amerikaans nieuws, maar het zou toch leuk zijn als het zich wel vertaald had in de NL-prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kv83
  • Laatst online: 28-08 14:57
Voor +/- 60 euro bijtelling voor de duurste versie zeg ik iig prima prijsje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:05

Rico

Wie dit leest is gek....

Maar dat laden op 1 fase 32a is een nadeel.
Meeste huizen hebben 3x25a dus dan zit je op 1x 20a max denk ik.
Bij veel publieke palen die maar 11kw laden heb je dus maar 1x16a om te laden....das traag bij een EV.
Als ze nou eens voor europa naar een meerfasen lader gaan dan zou dat een enorme verbetering zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artbij
Kwam dit al tegen met info over de nieuwe leaf. Ben benieuwd of het klopt.

Afbeeldingslocatie: http://pushevs.com/wp-content/uploads/2017/12/second-generation-nissan-leaf-specs.png

220pk :). Prijs moet 10k bij denk ik.

[ Voor 10% gewijzigd door Artbij op 03-01-2018 14:42 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Die 64 kWh battery capacity komt me bekend voor, dat zou de Kona EV ook krijgen. Als alles klopt dan levert LG Chem aan meerdere afnemers waaronder Nissan, Hyundai en GM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pevano
  • Laatst online: 13-06 06:59
Artbij schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:41:
Kwam dit al tegen met info over de nieuwe leaf. Ben benieuwd of het klopt.

[afbeelding]

220pk :). Prijs moet 10k bij denk ik.
Wel eindelijk TMS ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-09 21:12
Is dat vergelijkbaar wat nu in de Tesla's zit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Interessant, ik zie opeens in de normale Google Maps laadpunten verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:06
Waar dan? Ik zie niks, of moet je iets aan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pevano
  • Laatst online: 13-06 06:59
Yongshi schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 17:02:
[...]

Is dat vergelijkbaar wat nu in de Tesla's zit?
Ik zou zeggen van wel, je hebt wel iets van koeling van de accu nodig als je 100kW gaat snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

tiguan schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 17:45:
Waar dan? Ik zie niks, of moet je iets aan zetten?
Kan een stukje a/b testing zijn, ze verschenen opeens. Zie jij hem ook? https://goo.gl/maps/kCGmGXr2yfn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:35
Rico schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:14:
Bij veel publieke palen die maar 11kw laden heb je dus maar 1x16a om te laden....das traag bij een EV.
Als ze nou eens voor europa naar een meerfasen lader gaan dan zou dat een enorme verbetering zijn.
25a = 25a en smeltzekeringen kunnen waarschijnlijk 10-20% extra ook wel aan :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Erasmo schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 18:03:
[...]

Kan een stukje a/b testing zijn, ze verschenen opeens. Zie jij hem ook? https://goo.gl/maps/kCGmGXr2yfn
Die zie ik idd, van Allego. Maar palen bij mij in 't dorp zie ik niet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-09 13:15
assje schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:56:
Hier linkje van de rekensheet die ik gemaakt had voor wie het leuk vindt:
https://docs.google.com/s...9oIiS--o/edit?usp=sharing

[...]
Ik heb de spreadsheet uitgebreid met een Renault Zoë welke je kunt rijden met batterijhuur:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1PDmv9llG5Q0hcme5z-J_ZCNBl5xLjNYWFn1Ox8pB_7g/edit?usp=sharing

(credits naar @assje !)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Nog 30% lading

Alternatieve 1e stop
Nog 20% lading

2e stop
Shell/Fastned Nuis

Matsloot

1e stop

Alternatieve 1e stop

Eindpunt Houten

Vraag

Klopt het zo'n beetje?
Ja, het klopt wel maar het ziet er in mijn ogen vrij ingewikkeld uit :)
Ja, dat kan
Nee, een Q90 heb je bij Fastned pas na 50 minuten op 80%.

Ik zou het zo doen:

1. Rij naar matsloot
2. Nachtje aan 230V Granny Charger
3. Rij terug naar Houten.

Kortom koop zo'n ding dat scheelt je veel moeite bijv. deze.

Voor €300 heb je nooit meer gezeur en kan je op elke camping en bij elk hotel in Europa gewoon 's nachts laden.

Wil je dit toch niet; doe dan dit:

Heenweg:

Houten -> Snellader Lidl Wolvega. Gratis 43kW AC snellader. Laad hier +/- 30 minuten (+/-120km) en rij daarna naar Matsloot.

Terugweg: Matsloot -> Lidl Wolvega. Laad hier ongeveer 35-40 minuten.
Daarna naar Houten.

In beide gevallen ben je voor €0,- heen en weer gereden.

Wat je ook kan doen is gewoon rustig op ECO mode in 1x naar het laadpuntje 'Hoendiep 316317, 9744, Groningen' (zie http://my.thenewmotion.com) rijden, aansluiten en dan een kwartiertje lopen naar matsloot (1800m) om vervolgens de volgende dag met een vol batterijtje in 1x terug te rijden.

Graag gedaan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Rico schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:14:
Het is inderdaad onbegrijpelijk dat er zo weinig EV's 3 fase kunnen laden. Is het Europese net zo anders als de rest van de wereld?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

revolution-nl schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 20:35:
[...]

Het is inderdaad onbegrijpelijk dat er zo weinig EV's 3 fase kunnen laden. Is het Europese net zo anders als de rest van de wereld?
Ja en nee, 3 fase bestaat ook gewoon in andere landen maar worden niet tot aan de gewone consument geleverd. Dat is in Europa wel anders.

Daarnaast zijn onze NL tarieven en aansluitingen enigzins bekrompen. In andere landen kan je ook gewoon een 60A enkel fase krijgen en is een 32A lader geen enkel probleem. Alleen in NL duwen we bijna alles naar 3 fase, en daar wringt het een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

databeestje schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 20:38:
[...]

Ja en nee, 3 fase bestaat ook gewoon in andere landen maar worden niet tot aan de gewone consument geleverd. Dat is in Europa wel anders.

Daarnaast zijn onze NL tarieven en aansluitingen enigzins bekrompen. In andere landen kan je ook gewoon een 60A enkel fase krijgen en is een 32A lader geen enkel probleem. Alleen in NL duwen we bijna alles naar 3 fase, en daar wringt het een beetje.
Zwitserland niet anders, Australië ook niet. Veel loads boven X ampere moeten 3-fase zijn, anders mogen ze niet.

Warmtepompen e.d. zijn ook heel snel 3-fase, ook omdat het efficienter is.

3-fase naar DC gaat ook efficienter dan 1-fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

tiguan schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 20:26:
[...]

Zijn die ook van Allego? Wellicht zitten die aan een andere api geknoopt.
Hachy schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 20:30:
[...]

Ja, het klopt wel maar het ziet er in mijn ogen vrij ingewikkeld uit :)
Ja, dat kan

Ik zou het zo doen:

1. Rij naar matsloot
3. Rij terug naar Houten.

Kortom koop zo'n ding dat scheelt je veel moeite bijv. deze.

Voor €300 heb je nooit meer gezeur en kan je op elke camping en bij elk hotel in Europa gewoon 's nachts laden.

Wil je dit toch niet; doe dan dit:

Heenweg:

Houten -> Snellader Lidl Wolvega. Gratis 43kW AC snellader. Laad hier +/- 30 minuten (+/-120km) en rij daarna naar Matsloot.

Terugweg: Matsloot -> Lidl Wolvega. Laad hier ongeveer 35-40 minuten.
Daarna naar Houten.

In beide gevallen ben je voor €0,- heen en weer gereden.

Wat je ook kan doen is gewoon rustig op ECO mode in 1x naar het laadpuntje 'Hoendiep 316317, 9744, Groningen' (zie http://my.thenewmotion.com) rijden, aansluiten en dan een kwartiertje lopen naar matsloot (1800m) om vervolgens de volgende dag met een vol batterijtje in 1x terug te rijden.

Graag gedaan 8)
Kan veel goedkoper dan €300, maar inderdaad een handig om te hebben. Als je er een beetje op let zie je hier en daar opeens tactisch geplaatste wcd's naast sommige parkeerplaatsen O-)

Leuk paaltje trouwens bij die Lidls, zo met de panelen erop. Kan alleen nergens vinden of ABB nou ook het PV-gedeelte heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
@Erasmo Waarschijnlijk niet. Ik weet dat er een EVBox staat ergens en een van Nuon, de andere weet ik niet wat voor merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Hachy schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 20:30:
Oh? Is dat dan geen 43 kW AC? Ik heb erg moeite met hoe je die tijden uitrekent. Fastned z'n routeplanner zegt: Laden van 37% tot min. 91% ±27 min.
Dat is inderdaad een overweging, ik heb al zo'n BMW ding besteld bij een Poolse verkoper. Hopen dat dat goed gaat.
Houten -> Snellader Lidl Wolvega. Gratis 43kW AC snellader. Laad hier +/- 30 minuten (+/-120km)
Maar gaat dit dan sneller dan bij Fastned? Alhoewel die bij de Lidl niks kost, is het wel zo dat geld niet zo'n rol speelt op dit moment. Ik wil graag dat de rit gewoon zonder zorgen verloopt.
Wat je ook kan doen is gewoon rustig op ECO mode in 1x naar het laadpuntje 'Hoendiep 316317, 9744, Groningen' (zie http://my.thenewmotion.com) rijden.
Dank je. Eindpunt is op de camping, dat is toch een stuk verder lopen (ca. 5 km). Mogelijk dat ik een opvouwbaar fietsje achterin gooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Met de Zoe maakt het niet uit of je bij de Fastned of bij een andere ABB-snellader staat. Sterker nog die bij de Lidl is alleen maar handiger want dan kun je nog een boodschapje doen ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico

Rico

Wie dit leest is gek....

BarryH schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 19:33:
[...]

25a = 25a en smeltzekeringen kunnen waarschijnlijk 10-20% extra ook wel aan :)
Ja maar er zit vast ook nog wel wat anders op die fase,,,,,
Je kan hem niet geheel in gebruik nemen en dan slaat ineens een andere verbruiker even aan en klapt je zekering eruit.....sta je s'morgens bij je niet geladen EV.....

En om maar even 10 of 20% extra te gaan gebruiken..... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebranddeboer
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15-12-2023
tiguan schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 20:26:
[...]

Erg interessant, zou je dan ook kunnen communiceren met die laadpalen van allego? Waar zou je kunnen zien van wie die api komt? Ben zelf erg geinteresseerd in elektrisch rijden en alle mogelijkheden die dit kan gaan bieden in de toekomst, volg al het nieuws op de voet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:35
Rico schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 21:52:
[...]

Ja maar er zit vast ook nog wel wat anders op die fase,,,,,
Dat hangt er van af...
Bij mij alleen nog 2 pv groepen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
En zo'n slimme paal die gekoppeld is aan je p1 poort van de slimme meter, zodat als er nog iets wordt gebruikt op die fase de laadpaal het vermogen terugschroeft? Helemaal mooi als er op diezelfde fase nog zonnepanelen zitten.

Laden met 22A zou al lekker zijn: 5 kW. Blijft er nog 700 W over voor wat lichte dingen op die fase, en anders schakelt de lader terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico

Rico

Wie dit leest is gek....

Mijn Keba P20 communiceert niet met de slimme meter...dan zou er iets tussen moeten.
Mijn Volt laadt na 23:30 maar bij een EV zou je ook willen laden op het moment dat je thuis komt.
Op dat moment heb je vaak genoeg verbruikers aan zoals oven of een vaatwasser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:47
Q4 productie van Tesla is ook binnen:
PALO ALTO, Calif., Jan. 03, 2018 (GLOBE NEWSWIRE) -- In Q4, Tesla delivered 29,870 vehicles, of which 15,200 were Model S, 13,120 were Model X, and 1,550 were Model 3. This was once again our all-time best quarter for combined Model S and X deliveries, representing a 27% increase over Q4 2016, and a 9% increase over Q3 2017, our previous best quarter.
In total, we exceeded our previously announced guidance by delivering 101,312 Model S and X vehicles in 2017. This was a 33% increase over 2016.
In addition to Q4 deliveries, about 2,520 Model S and X vehicles and 860 Model 3 vehicles were in transit to customers at the end of the quarter. These will be counted as deliveries in Q1 2018.
Volledige persbericht op http://ir.tesla.com/releasedetail.cfm?ReleaseID=1053245

Valt nog steeds een beetje tegen. Bij lange na niet de beloofde 5k/week productie. Ze draaien nu 1k/week ongeveer.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

wiebranddeboer schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 21:59:
[...]

Erg interessant, zou je dan ook kunnen communiceren met die laadpalen van allego? Waar zou je kunnen zien van wie die api komt? Ben zelf erg geinteresseerd in elektrisch rijden en alle mogelijkheden die dit kan gaan bieden in de toekomst, volg al het nieuws op de voet!
Je kan hem niet aanpingen ofzo. Vrijwel alle palen in Nederland maken gebruik van OCPP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
TucanoItaly schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 21:07:
[...]
Oh? Is dat dan geen 43 kW AC? Ik heb erg moeite met hoe je die tijden uitrekent. Fastned z'n routeplanner zegt: Laden van 37% tot min. 91% ±27 min.
Fastned is gewoon 43kW, net als de Lidl. Ik denk dat de eerste tijdsaanduiding van @Hachy m.b.t. Fastned wat algemener was (laden vanaf 0%naar 80%), terwijl de Lidl een stuk specifieker was beschreven de tijd aan te geven om een bepaalde afstand bij te laden (120km erbij, dus 30-80%).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

TucanoItaly schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 21:07:
[...]
[...]
Tijden zeggen zowieso vrij weinig. Fastned zet er niet voor niets een "+/-" voor. Je kunt er nooit echt van op aan omdat je van veel andere dingen afhankelijk bent, SoC bij aankomst, temperatuur, etc. Dus hou gewoon aan: van 0 naar 100% kost 75 minuten en alles wat je nog in de batterij hebt bij aankomst vermindert dit getal. Dus heb je nog 33% batterij over, reken dan 50min tot vol. Hoe verder leeg hoe sneller hij oplaadt; boven de 90% gaat zó langzaam dat wachten daarop meestal geen zin heeft.
Dat is inderdaad een overweging, ik heb al zo'n BMW ding besteld bij een Poolse verkoper. Hopen dat dat goed gaat.

[...]
Oke, top! Dat zou dit ritje een stuk eenvoudiger maken.
Maar gaat dit dan sneller dan bij Fastned? Alhoewel die bij de Lidl niks kost, is het wel zo dat geld niet zo'n rol speelt op dit moment. Ik wil graag dat de rit gewoon zonder zorgen verloopt.
Dit gaat exact even snel als bij Fastned (43kW) alleen kost dit helemaal niets. Bij Wolvega zit vlakbij trouwens ook een Fastned als je je daar comfortabeler bij voelt. Bij de Lidl kan je ook verse warme broodjes halen.
[...]
Dank je. Eindpunt is op de camping, dat is toch een stuk verder lopen (ca. 5 km). Mogelijk dat ik een opvouwbaar fietsje achterin gooi.
Of je vraagt je buurman om bijv. even mee te rijden (?)...
En voor de rest wat @Nivve zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hachy schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:39:
@Femme hou er rekening mee dat je 21% BTW voordeel en 36% Milieu Investerings Aftrek niet kan toepassen op occasions? Alleen op nieuwe auto's.
Hoezo kun je het BTW voordeel niet op occasions toepassen, zolang het geen marge auto is zou dat gewoon moeten kunnen.
ICM de kleine ondernemersregeling kan dat extra voordelig uitpakken maar het is waar, geef meer uit en je betaald verhoudingsgewijs het minste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Zo te zien worden de Fastned snelladers ook getoond door Google Maps net als Allego, winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Verwijderd schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 08:23:
Hoezo kun je het BTW voordeel niet op occasions toepassen, zolang het geen marge auto is zou dat gewoon moeten kunnen.
ICM de kleine ondernemersregeling kan dat extra voordelig uitpakken maar het is waar, geef meer uit en je betaald verhoudingsgewijs het minste.
Volgens ij kun je de milieu investering alleen bij nieuwe auto's toepassen. En dat is een behoorlijk bedrag...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het rekensommetje voor de bedrijfsmatige rijder is ongeveer zo:

Stel je koopt een Leaf van €35k, dan kun je meteen al BTW helemaal terugvragen (€6074) en vervolgens 36% van de BTW-loze waarde van je winst aftrekken. Als je ZZP'er bent of anderszins je winst direct opneemt als regulier inkomen, heb je dus 42% van 36% van de autowaarde bespaard, in dit geval €4374. Zo heb je dus alles bij elkaar een Leaf voor €25k ipv €35k. Oh, en je kunt hem vervolgens weer na 2-3 jaar verkopen voor €18k, want dat is wat een marge-auto uit 2015-6 in goede staat nu nog opbrengt, dus je hebt nauwelijks afschrijving gehad. En die afschrijving kun je ook technisch gezien nog (deels of helemaal) aftrekken.

Werkelijke kosten van de auto zijn dus per jaar heel laag vergeleken met een andere nieuwe auto, en zelfs vergeleken met veel tweedehands BTW-auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
mux schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 10:15:

Stel je koopt een Leaf van €35k, dan kun je meteen al BTW helemaal terugvragen (€6074) en vervolgens 36% van de BTW-loze waarde van je winst aftrekken. Als je ZZP'er bent of anderszins je winst direct opneemt als regulier inkomen, heb je dus 42% van 36% van de autowaarde bespaard, in dit geval €4374. Zo heb je dus alles bij elkaar een Leaf voor €25k ipv €35k. Oh, en je kunt hem vervolgens weer na 2-3 jaar verkopen voor €18k, want dat is wat een marge-auto uit 2015-6 in goede staat nu nog opbrengt, dus je hebt nauwelijks afschrijving gehad. En die afschrijving kun je ook technisch gezien nog (deels of helemaal) aftrekken.

Werkelijke kosten van de auto zijn dus per jaar heel laag vergeleken met een andere nieuwe auto, en zelfs vergeleken met veel tweedehands BTW-auto's.
Als je de auto verkoopt moet je wel weer btw afdragen. Dus je moet of kijken naar ex btw restwaarde of de btw aftrekken van de restwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Nee er zijn wel wat mitsen en maren horen, de Belastingdienst is niet achterlijk. Ja er kan op een occassion ook BTW zitten als er nooit een particulier in gereden heeft, maar MIA is alleen bij nieuwe auto's.

Als je een auto zakelijk koopt kan je inderdaad de BTW terugvorderen, maar je moet wel 2.7% per jaar BTW prive correctie betalen (of een sluitende km-administratie, of niet prive rijden). Dus een stukje van dit BTW bedrag gaat alweer terug naar de staat ieder jaar. Daarentegen mag je op onderhoud en stroom natuurlijk de BTW ook vorderen. Maar als je de auto verkoopt betaal je ook weer BTW over de omzet.

De MIA is een aparte aftrekpost van 36% van de waarde die je in de IB of VPB mag aftrekken. Maar hou er rekening mee dat dit, net als de KIA, niet betekent dat je na een jaar je auto weer kan verkopen en gratis geld hebt pakt. Je moet dan desinvesteren en een deel terugbetalen. Simpel gezegd: MIA 36%, auto verkopen na 3 jaar betekent 2/5 terugbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
mux schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 10:15:

Dit gaat alleen op als je de volle 5 jaar doet anders mag je de MIA deels terug betalen.

Maar goed als ZZP-er is het best leuk een EV regelen Lease of kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

databeestje schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 09:40:
Zo te zien worden de Fastned snelladers ook getoond door Google Maps net als Allego, winst.
http://quickchargers.eu ... is gemaakt voor AC maar in de praktijk zijn alle lichtblauwe puntjes combinatie laders

AC 43kW / Chademo 50kW / CCS 50kW

En dan heb je natuurlijk de kaartjes van Fastned en Allego snelladers nog.

Oh ja, en CCS map. Ook vrijwel allemaal combi laders.

[ Voor 7% gewijzigd door Hachy op 04-01-2018 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Wow, waar komen al deze nieuwe laadstations vandaan. Een halfjaar geleden was ik aan het kijken naar nieuwere Leafs vanwege hun langere bereik omdat er tussen Maastricht en Gerolstein (Duitsland) basically niks was. Nu zijn er opeens meerdere snelladers op die route.

Dit is min of meer de reden dat ik aan het kijken was naar Leafs met wat meer bereik (betere accu), want we willen de elektrische auto gaan gebruiken voor vakantie. Is dus niet echt meer nodig.
Pagina: 1 ... 80 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.