@
YoshiBignose Maar in al mijn aannames zit meer dan genoeg wiggle room. Ik heb niet eens vergelijkbare auto's genomen, ik heb hier juist geprobeerd een aardig ongunstige vergelijking te maken tov een elektrische auto en dan nog is er geen manier waarop de benzineauto wint. Namelijk:
- Waarschijnlijk gaat de elektriciteit me niet meer dan enkele tientjes kosten. Ik zal voornamelijk elders laden, wat grootendeels gratis is. Die 150 euro is de afschrijving van een set compenserende zonnepanelen. De meeste mensen laden op hun werk trouwens...
- Er zijn *veeel* goedkopere EVs, zelfs Leafs. De goedkoopste die ik heb zien staan was 7450 incl. BTW., met 9 bars SoH
- De Space Star is onvergelijkbaar qua luxe en... alles. Het is een kutautootje vgl met de Leaf.
- Ik weet dat de onderhoudskosten op de Space Star aanzienlijk hoger zullen zijn in de eerste 2 jaar. Dit is de tweede auto van mn ouders waar ik momenteel mee op vakantie ben, en intiem ken
- De space star verliest geen waarde meer? Mja, naar verwachting gaan Leafs juist duurder worden gezien ze ondergeprijsd zijn op de tweedehandsmarkt. Let wel, ik heb de restwaarde niet eens meegenomen in mn berekening.
- Waar gaan de benzineprijzen heen? Mijn elektriciteit is vast 4ct/kWh.
- Zelfs in het meest optimistische geval (dure elektriciteit, veel onderhoud) moet je nog steeds meer dan 1k per jaar overbruggen.
Het is ontegenzeggelijk waar dat EVs niet voor iedereen zijn, zeker op het moment met lastige laadpalen en beperkte actieradius. Maar ALS je daar niet door beperkt wordt, dan is het moeilijk om iets goedkopers te vinden.
Daarnaast is het zeker niet meer onbekend wat voor kosten je kunt verwachten. Daarom hebben we onder andere ook zolang de kat uit de boom gekeken. Er rijden meer dan 200k Leafs rond in de wereld, met een schat aan onafhankelijk vergaarde onderhoudskosten-historie, batterijdegradatie, werkelijk verbruik, etc. Hieruit blijkt dat je wel erg veel pech moet hebben om überhaupt niet-schadegerelateerd onderhoud te moeten doen. APK en bandjes, dan ben je er wel. Het is inmiddels een 7 jaar oud model.
Ik type dit op mn telefoon en redelijk ad-hoc, dus vergeef mn rommelige posts. Wanneer ik de auto daadwerkelijk heb zal ik wel eens bloggen en net als @
assje wat spreadsheets en onderzoek delen.